Strålande artikel! Jag beundrar ditt mod.
Permalänk | Anmäl
Mich, 2009-10-07, 14:48
det kanske är dags att starta upp en ny heltäckande SERIÖS intresseorganisation för hbt-folk? Nu utgår ju nästan allt ifrån RFSL som snarare är någon form av sanningsblundande, låtsasintellektuell, maffiarörelse i fåniga glitterkläder med helt bisarra teorier och verksamhetsmål.
Det tror jag ni skulle tjäna mycket på. Så kanske ni även kan sluta att slänga er med begrepp som främlingsfientlig och homofob hela tiden? Jag och många med mig börjar tröttna på den överspelade offerrollen och att ingen i Sverige bryr sig om er för att vi antingen är rasister eller homofober eller i värsta fall båda.
Vad det gäller sakfrågan så hoppas jag naturligtvis att ni lyckas i er kamp och får rättigheten att leva era liv som ni önskar utan att behöva frukta för er säkerhet. Det är alla människor värda.
stå på er!
Permalänk | Anmäl
Carl Åström, 2009-10-07, 15:08
Det är förstås synd att det blir så här men det är oundvikligt när två politiskt korrekta idérörelser stöter på varandra. Båda rörelsernas politiska framgång och ställning bygger ju på att de inte får kritiseras utan måste behandlas som universell sanning.
Permalänk | Anmäl
Johan Nilsson Svensson, 2009-10-07, 15:31
Hej!
Jag vill härmed deklarera att jag står på er sida och faktiskt vid flera tillfällen påtalat att den svenska hbt och vänsterrörelsen är patetiska i de "problembilder" de skapar.
Vänstern vågar inte säga i från eftersom de är sååååååå rädda för att inte vara politiskt korrekta.
Hb-trörelsen gnäller om löjliga saker som enskilda dagis för homosexuellas barn och giftermål i kyrkan.
Jag har vid flera tillfällen i debatter påpekat för dessa människor att i andra länder kan man få dödsstraff för att man är homosexuell och då är det inte så konstigt om samma förföljelse finns här eftersom väldigt många kommit just till Sveriege!
Stå på er! Ni är starka och kan hjälpa många genom att ni vågade ställa upp i dokumentären!
Permalänk | Anmäl
Eli Aderstål, 2009-10-07, 16:30
Det är mycket som i Sverige offras på islams och mellanösternkulturens altare i den sk. "antirasismens" namn.
Det är viktigare för politiker och journalistkollektivet att öka intaget av somalier och araber till Sverige och Europa än att värna om den kultur och de värderingar som byggts upp här under hundratals år. Det har kostat att bygga upp välstånd och ett demokratiskt och upplyst samhälle, fritt från religiös fundamentalism och medeltida dogmer.
Nu kastas allt åt sidan för att blidka en intolerant kultur och religion vars grymheter inte fanns här ens på medeltiden.
Könsstympning, barngiftermål, hedersmord, dogmaitskt patriarkat, könssegrering, sharia, jihad etc.
"Det är vårt ansvar" moraliserar och domderar politikerna och journalisterna från sina välmående isolerade villa- eller innerstadsområden. Men frågan om vilket ansvar muslimer eller mellanösternfok själva har får inte absolut inte väckas.
Den som kritiserar eller protesterar censureras och tystas eller fördöms offentligt som rasist, nazist, islamofob. Detta är vad som idag kallas demokrati.
Permalänk | Anmäl
grom, 2009-10-07, 16:39
Mycket bra artikel. Jag håller helt med om att svenska myndigheter hukar i hedersdebatten för att inte stöta sig med muslimer.
-
Jag såg filmen på Spegeln i Malmö, och filmvisningen följdes av en debatt mellan bl.a. Gudrun Schyman och Nalin Pekgul. Gudrun Schyman upprepade sin ståndpunkt att det är farligt att peka ut muslimer i hedersdebatten. Hon förklarade att hon har mött extremt mycket kvinnohat, böghat, invandrarhat och muslimhat från människor i Sverige, och många av de personer som har gett uttryck för detta hat har varit svenskar. Och eftersom många av de mest hatiska personerna kommer att få vatten på sin kvarn om muslimer pekas ut i hedersvådlsdebatten, så vill Gudrun Schyman inte stigmatisera dem på detta sätt.
-
Efter att ha tillbringat en del tid på Newmill och sett flera inlägg som fullkomligt dryper av ett osannolikt hat, så förstår jag Gudrun Schyman. Det finns en risk med att peka ut muslimer här. Det gör verkligen det.
-
Men till slut menar jag att det är orimligt att sticka huvudet i sanden och låtsas som om det inte finns något problem. Det är ohållbart att göra några små punktinsatser för att hjälpa enskilda hbt-personer, samtidigt som man inte alls utmanar de stora grupper av företrädesvis muslimer som upprätthåller denna omänskliga hotkultur. Hur skulle det se ut om vi i skolans värld skulle göra små enstaka insatser för att hjälpa mobbade elever, samtidigt som vi inte gjorde något alls för att ingripa mot mobbarna själva och deras mobbningskultur?
-
Nej, till slut måste man försöka ta tag i problemen och utmana de personer som bär upp den destruktiva kulturen. Men det hjälper knappast att slänga ur sig onyanserade anklagelser om att "muslimer är elaka" eller någonting sådant. Den sortens "insatser" kan bara skapade ökade spänningar mellan olika etniska grupper och en ökad spänning i hela samhället.
-
Nej, låt mig i stället upprepa något som Nalin Pekgul föreslog efter den där filmvisningen på biografen Spegeln. Tala inte om integration, föreslog Pekgul. Svenskar kan tycka att det är ett gott värde i sig själv att invandrare blir "integrerade", men det är inte lika självklart att invandrarna håller med. Nej, i stället för att tala om integration, låt oss tala om demokrati och mänskliga rättigheter! Låt oss utmana hederskulturen genom att tala med dem som upprätthåller den om alla människors lika värde. Låt oss tala om att alla människor har lika värde i Sverige, och det betyder att betyder att hbt-personer har samma värde som alla andra. Det betyder att män och kvinnor har samma värde. Det betyder, det måste vi svenskar erkänna, att svenskar och invandrare har samma värde. Och just därför, det måste vi förklara för dem som upprätthåller hederskulturen, just därför är det ett mycket allvarligt lagbrott att hota sina egna barn i Sverige för att man inte själv ska bli utstött ur sin egen etniska och religiösa grupp. Det är fullkomligt oacceptabelt och olagligt i Sverige att en far hotar att döda sitt eget barn bara för att han inte själv ska få dåligt rykte bland sina landsmän. Pappan är inte värd mer än sitt barn. Pappans rykte är definitivt inte värt mer än hans barns liv. Livet är värt mer än ryktet. Om pappan hotar sitt barn så är det pappan som är brottslingen, och Sverige måste ingripa mot pappan.
-
Detta måste svenska myndigheter våga säga, också när man talar till muslimer. Men poängen är till slut inte att man borde tala till muslimer fastän man inte gör det, utan poängen är att man borde tala till folk som kränker de mänskliga rättigheterna i stället för att huka i rädsla för att kränka en lättkränkt grupp.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-10-07, 16:48
Som jag har skrivit förut, så tycker jag att Sverige BARA ska ta emot hbtq-flyktingar. Vi är ett för litet land för att inte specialisera oss. Det har också den finurliga konsekvensen att stora grupper kommer att undvika oss, så att vi får ett lägre tryck på den hårt ansatta kapaciteten. Och så förökar sig inte bögarna, vilket gör att vi inte behöver oroa oss så mycket över den biten heller.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-10-07, 17:04
Precis, de kan inte adoptera utomlands.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-07, 17:10
Hej!
Jag vill härmed deklarera att jag står på er sida och faktiskt vid flera tillfällen påtalat att den svenska hbt och vänsterrörelsen är patetiska i de "problembilder" de skapar.
Vänstern vågar inte säga i från eftersom de är sååååååå rädda för att inte vara politiskt korrekta.
Hb-trörelsen gnäller om löjliga saker som enskilda dagis för homosexuellas barn och giftermål i kyrkan.
Jag har vid flera tillfällen i debatter påpekat för dessa människor att i andra länder kan man få dödsstraff för att man är homosexuell och då är det inte så konstigt om samma förföljelse finns här eftersom väldigt många kommit just till Sveriege!
Stå på er! Ni är starka och kan hjälpa många genom att ni vågade ställa upp i dokumentären!
Permalänk | Anmäl
Eli Aderstål, 2009-10-07, 18:17
Den här debatten har jag väntat länge på. Tyvärr så skall ni nog inte hoppas på något stöd från den s k antirasism-rörelse som finns i Sverige. Den svenska definitionen av antirasism är nämligen att en främmande kultur aldrig någonsin kan eller får kritiseras oavsett vilka kränkningar som sker inom denna kultur.
Givetvis för detta förhållningssätt med sig djupt tragiska konsekvenser för utsatta kvinnor, barn och hbt-personer som inte får någon hjälp vare sig inom den egna kulturkretsen eller från det svenska samhället, men uppenbarligen har man från officiellt håll inget emot att utsatta individer offras i antirasismens namn.
Permalänk | Anmäl
Josefin, 2009-10-07, 18:24
Artikelförfattarna gör en helt korrekt analys av läget, men vad ska vi göra? Det politiskt korrekt moras Sverige befinner sig i kan förmodligen inte se ut på något annat sätt. Som man bäddar får man ligga.
För egen del anser jag att man kritisera islam (och även andra "främmande" religioner såsom ex.vis judendom, katolicismen, pingströrelsen etc.) för ganska mycket, men man får ju inte göra det.
I slutändan är det (sd) som tjänar på detta.
Permalänk | Anmäl
Nisse i Hökarängen, 2009-10-07, 21:24
Min uppfattning är inte lik alls med Gudrun S eller Ann S. Jag är tillräckligt gammal och har hunnit umgås med tillräckligt mycket med människor från vitt olika sociala klasser och miljöer. Byggbodar, sopgubbar, verkstäder, förorter, skinheads, fotbollsklackar, vänsterintelektuella, genuin överklass och så vanlig förorts medelklass i storstäder, alla möjliga klassiska manliga miljöer. Det är mycket sällan jag de senaste 25 åren hört starkt negativ åsiker om bögar. Bögskräck finns nog hos företrädesvis män under pubertetsåldern, men någon gång efter 18, och definitivt efter 25 är den helt borta. Bögar är helt enkelt inget konstigt eller mräkvärdigt alls, jag känner inte igen mig i beskrivnignen om att de skulle vara så utsatta. Jag tror det är en konstruktion av en annan norm - den svenska kränkt och tycka synd om normen. Den politiska retoriken, som Gudrun får luft ur, går just ut på att alla är kränkta av den infödde Svenske medelåålders mannen. Men antingen så är jag ickerepresentativ eller så är det något lurt. Det finns inget hat mot bögar, möjligen facination.
Det hela är mer en förevändning att fortästta med märklig verkslamhet att ifråga sätta rådan normer.
De få och stackars människor som hatar bögar är som sagt en försvinnande minoritet, sannolikt plockar man upp deras förvirrade röster och förstorar.
Människor med bögnoja har stora problem själva. Kanske har de undertryckt egna dragningar. Denna lilla grupp är inget problem, problem däremot är det med stora grupper med normer som fördömmer homsexualitet. Det är ju helt galet. Homosexualitet har funnits i alla tider och är något självklart. Den manliga Y-kromosomen går bara i arv från far till son, innehåller en 1000-del så mycket information som en X-kromsom, där kvinnan alltid ärver en från mor och en från far. Klart som själve fanken att det lättare blir avvikelser (inte fel) på detta sätt.
Därtill har vårt bruk av ftalater, dvs att vkinnor smärjer sig med hudkräm spätt på detta fenomen, i och med att ftalater mycket liknar Östrogen. den manliga Y-kromosomen har inte en chans.
Om detta är naturligt eller inte låter jag däremot vara osagt.
Spännande idé att specialisera sig på homosexuella, jag är helt klart för. Om vi kan välja i strämmen av människro som okmmer hit välkomnar jag i första hand homosexuella och förtryckat kvinor. Men tittar vi i statistiken på så kallade flyktingar är 3 av 4 unga män. När de etablerat ett brohuvud, tar de hit familjen, icke sällan en ingift kusin. Det är så man bygger patriarkala strukturer, våra politiker kan väl int vara blinda för att det är män som flyr till Sverige, och att det är män som kjrigar och ställer till oreda i världen. Det är även män som vill ha makt som kastar sten i förorter och män som våldtar, det gör män som uppfattar att de befinnr sig i krig, oavsett kulur. Låt oss välkomna de homosexuella och för en gång skulle göra en välgärning med vårt bistånd och vår ohemula dolda flytingbudget gömd i statsbudget och kommunbudget.
Hoppas SD formulerar en flykringpolitik som bygger på:
- starkt inskränkt rätt för familjeinvandring.
- ökad kontroll vid gränsen och ökade polisiära insatser mot flyktingsmuggling. Ingen kommer via flyg, så alla åker i gömda latsbilar och passerar 10 länder, inkl Danmar, innan de når Sverige, ändå tar vi emot fler än andra länder.
- permanent uppehållstullstånd är något man förtjänar och har som rätt. Medborgarskap bör principeiellt utdelas om du håller dig i schack i 10 år och inte har en förseelse värre P-böter.
- ökat inslag av kvotflyktingar, företrädesvis kvinnor och barn.
och sist men inte minst, varmt välkomnande av homosexuella, då får alla alla hopplösa normupplösare, för det är inte enbart en höger vänsterfråga, sig en ordentlig tankeställare.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-10-07, 21:38
Feminister och HBT-are kommer att få det allt svårare i Sverige. Vi heteromän går mot en ljusnande framtid.
Så är det.
Varför skall vi heteromän ägna den saken något intresse? Tiden räcker inte till allt.
Feminister och HBT-are får själva dra sina slutsatser och slåss för sin sak.
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-10-07, 22:47
Sven Svensk skrev:
-
"Min uppfattning är inte lik alls med Gudrun S eller Ann S."
-
-
Sven Svensk, vilka åsikter tillskriver du i så fall mig? Jag har sagt att jag inte tycker att problemet med hederskulturen får sopas under mattan, och att jag tycker att svenska myndigheter är fega som inte vågar utmana en i huvudsak muslimsk hederskultur.
-
Låt mig också säga att jag tycker att problemet med hederskulturen är mycket större än de problem som homosexuella drabbas av. De personer med svenskt medborgarskap som hittills verkligen har dödats av sin släkt av hederskulturella skäl har varit unga heterosexuella kvinnor, som inte har velat gifta sig med den person som släkten har valt ut åt dem eller leva enligt familjens normer. För mig som kvinna är det otroligt kränkande att svenska myndigheter inte vågar utmana en hederskultur som dödshotar kivnnor som vill leva sitt eget liv, och som begränsar och förslavar tiotusentals kvinnor i Sverige eller ännu fler. Dock, samma hederskultur dödshotar ju också många homosexuella, och inte ens heterosexuella män kan känna sig säkra på att inte drabbas av den.
-
Goran, jag tyckte att ditt inlägg var rätt avskyvärt. Om jag tolkade dig rätt, så sa du ungefär att du själv i din egenskap av heteroman inte drabbas av hederskulturen, och därför behöver du inte bry dig ett dugg. Tvärtom såg du fram emot en ljusnande framtid för heteromän, där personer som du är normen och personer som jag, alltså feminister, får slåss för vår frihet och vår överlevnad bäst vi kan utan något som helst stöd från dig.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-10-08, 03:51
Sven Svensk har FEL! Det finns hur klart som helst ett instinktivt, naturligt och alltigenom välgrundat folkligt bÖghat; så är regel i ALLA kulturer:det har nämligen arten homo sapiens i generna, i blodet, i märgen; i själva livsfibern. Ett delar sig i två. Det finns INGET dylikt hat mot homosexualitet som sådan. Det är ju själva fan att folk inte kan göra ens de enklaste distinktioner. Jag blir fly förbannad.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-08, 04:44
Men förklara en sån enkel sak för en hjärntvättad PÖBEL!
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-08, 04:51
Peter Ingestad, den här artikeln handlade om det faktum att homosexuella personer dödshotas av sina egna familjen i hederskulturens namn. Men det som du främst diskuterar, tycker jag, är de homosexuella personerna själva och de sexuella handlingar som man kan förmoda att de ägnar sig åt. För dig tycks det i huvudsak vara de homosexuella personerna själva som är problemet, inte den hederskultur som dödshotar dem. (Och, vill jag tillägga, som dödshotar väldigt många unga heterosexuella kvinnor också, och som till och med hotar en del heterosexuella män.)
-
För mig är det hederskulturen som är problemet. För dig verkar det vara de homosexuella personerna som är problemet. Då tycker jag att det finns betydande likheter mellan dina åsikter och de åsikter som är typiska för hdedrskulturen, givetvis med den stora skillnaden att du aldrig har dödshotat någon.
-
Jag kanske var orättvis mot dig när jag jämförde ditt tänkande med hederskulturens. Rätta mig gärna om jag har fel.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-10-08, 06:55
Goda iakttagelser. Helt riktigt, artikeln behandlar ett ämne, jag själv ett annat. Det gör jag på förekommen anledning, nämligen i reaktion på de avvikelser från artikelns ämne som tidigare förekommit i kommentarsraddan.
.
"För mig är det hederskulturen som är problemet. För dig verkar det vara de homosexuella personerna som är problemet.." Nästan rätt. Jag säger det igen: jag har strängt taget inget problem alls med homosexuella, utan bara med en DEL av dem. Då stämmer Anns tolkning. Samma där: hederskulturens avarter måste jag ju fördöma - det är btra att detta får komma fram - men den kampen får andra ta hand om. Hederskultur som sådan är lika lite fel som homosexualitet och feminism. "Då tycker jag att det finns betydande likheter mellan dina åsikter och de åsikter som är typiska för hdedrskulturen, givetvis med den stora skillnaden att du aldrig har dödshotat någon." Det är en riktig tolkning. Jag vill återinföra en hederskultur i vårt samhälle, men det skall vara en human och välbalanserad sådan.
.
Att jag talar för en tyst majoritet vet jag ju. Socialt slog jag rötter sent, men det är i svensk arbetarklass de sitter, och där sitter de, och på så sätt är den det nedtystad klasståndpunkt jag talar för. Arbetare har närmare till livet och sig själva.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-08, 07:06
Jag vill bli förstådd. Nu blev jag det, och på bättre humör. Har varit skitsur i flera timmar. Iväg till ICA nu för lite frukost.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-08, 07:12
Förttryck har olika ansikten ,barnet eller ungdom inom den del av den intoleranta Islamiska kulturen möter samma förtryck som barnen som växer upp i familj som tillhör livets ord ! Det ena handlar enligt andra om hedersvåld medan vandra kallar livets ord för religiös fundamentalism ! Men oavsett så behövs det stöd och mer stöd för dessa barn och ungdomar att bli respekterade för sin kärlek !
Permalänk | Anmäl
Anders Spegel, 2009-10-08, 10:37
Det är detta eviga problem med språk och tolkning.
Först min tilkning av Ann:
"Gudrun Schyman upprepade sin ståndpunkt att det är farligt att peka ut muslimer i hedersdebatten. Hon förklarade att hon har mött extremt mycket kvinnohat, böghat, invandrarhat och muslimhat från människor i Sverige, och många av de personer som har gett uttryck för detta hat har varit svenskar. Och eftersom många av de mest hatiska personerna kommer att få vatten på sin kvarn om muslimer pekas ut i hedersvådlsdebatten, så vill Gudrun Schyman inte stigmatisera dem på detta sätt. Efter att ha tillbringat en del tid på Newmill och sett flera inlägg som fullkomligt dryper av ett osannolikt hat, så förstår jag Gudrun Schyman. Det finns en risk med att peka ut muslimer här. Det gör verkligen det."
Min tolkning av detta var alltså att NM inte är representativ, på NM florerar väldigt mycket knäppgökar samt sysslolösa, som bara de hade ett jobb eller en familj, inte skulle sitta och spy ut sitt missnöje eller självförakt på andra. Så jag håller alltså inte med Gudrun eller Ann, där. Bara för att det finns en massa människor som ger sig till tals och hoppar på bögar, invandrare eller kvinnor, så betyder inte detta att det är representativt.
Avvikare har alltid betraktats med misstänksamhet mot en norm. Om avvikaren tillför gruppen ngt positivt, så blir det avvikande upphöjt till norm, och gör det det inte så så kommer domen.
Homosexuella har funnits i alla tider. Bökskräcken har förvisso varit störst inom arbetarklassen, men det är i gunden ologiskt att ge sig på bögarna. Mina erfarenheter är att män som inte befinner sig längst ner i hierarkien eller har en i grunden osäoker egen sexuell identietet, inte alls har problem med bögar.
Till Peter: vi har uppenbarligen olika erfarenheter, jag har inte träffat på böghatet generellt, men det är illa om ens tiondelen av din uppfattning stämmer. Hat är en besynnerlig känsla. Varför ska man hata något som inte är ett hot? jmr ordens likhet. Det är förvisso fler män än kvinnor som har bögnoja, så vi kan väl åtminstone undanta kvinnor från din generella iaktagelse. Hos män är det nog lite klassbundet, 9/10 av alla svenskar är i grund och botten arbetar- och bondeklass och i grunden sprungan i en "Heimat" eller folklig gemensakp på landet. Sedan har det blivit en storstadsomvandling sent, storstäderna befolkas numera av över 50 % personer med invandrarbakgrund under 20 år, så transofmeringen går snabbt normmässigt. Många invandrarkulrurer är inte lika lantliga, utan antingen storstadsmässiga eller nomadfolk. De har en helt annan kulturell utgångspunkt. Folk som är stadda vid sin jord ligger i försvar, folk med storstadskulrur eller nom,ad, ligger på sätt och vis i anfall.
Men, till saken, rädslan för det främmande är alltid större på landet. att passa in i bondebyn kräver extrem normering, liksom samma i en islamklan från Somalia. Storstadskulturer/handelsplatser bygger på en annan princip, här är nyfikenheten för det främmande en framgångsfaktor. Detta inkluderar bögar, invandrare och kvinnor. Gissa varför bögarna flyttar tills torstaden. Gissa varför invandrarna bostätter sig i storstäder. Endast storrstaden ger skydd och den avvikande. VÅrt moderna problem nu är att denna princip försvinner, i och med EBO. Vi håller på att få fullständigt livsfarliga kulturella enklaver i våra storst-der som kommer vara helt kompromissovilliga med sina normer.
Så bögarna, kvinnorna och de avvikande har faktiskt att frukta, inte av sömniga inflyttade storstadssvenskar som glömt sin arbetarklassbakgrund och blivit normupplösta bortappade socialliberfaler som tror på New age, utan av de nya männen som absolut inte tänker glömma sina normer, utan tvärt om förrstärka dem, just för att de från början vet om att det inte finns en chans att klara sig i det normosynliga, men ack så normerande, konungariket Sverige.
Hatet finns hos de hotade. Ännu är medelklassen inte hotad, men snart så, det gick fort i Tyskland, ca fem år. Så fort medelklassens normer är hotade och kulurklassen inser att ingen lyssnar, då kan det gå snabbt både här och där.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-10-08, 11:29
modig artikel! du har mitt och mina kompisars fulla stöd vi slåss för din sak. kram
Permalänk | Anmäl
anders kalle af hornstull, 2009-10-08, 17:36
HBT-rörelsen har, precis som feministrörelsen (många gånger samma människor), en närmast parodisk beröringsskräck när det gäller att tala klarspråk om en del av dom avsevärda nackdelar den sinnessjuka massinvandringen fört med sig för respektive grupp. Istället tiger man still och försöker låtsas som om det regnar när heders-"kultur" drabbar representanter för dessa grupper. För nåde den i dessa rörelser som vågar kritisera den hämningslösa importen av utomeuropeiskt våld mot kvinnor och exempelvis homosexuella.
+
Precis som den ökande antisemitismen i samhället är detta våld en i huvudsak importerad företeelse, men ställer sig HBT-folket upp och säger ifrån när religiöst motiverad homofobi väller in över gränserna? Nejdå, det mångkulturella samhället skall till varje pris genomföras. Samma med feministerna. Skriker dom sig hesa över det ökande och allt brutalare våldet mot kvinnor? Ånej, tro inte det, mångkultur skall det vara och därmed basta, även om det är just kvinnor och homosexuella som sannolikt är och kommer att i ökande utsträckning bli två mycket utsatta grupper. Egentligen borde man ju utbrista "vad var det vi sa?" men det är ju så dags att stänga båset när kossan redan rymt. Kanske vore bättre med "som man bäddar får man ligga"?
Permalänk | Anmäl
Gustaf Janson, 2009-10-09, 19:16
I Sämre än djur får en utpekad misshandlande styvpappa definiera en miljard muslimers tolkning av islam, och begreppet heder. Verkligheten är är det finns förtryck mot homosexuella i alla länder och alla kulturer . Homosexuella slaktas dagligen för sin kärlek oavsett kultur eller etnicitet .Tyvärr förmedlar filmen det förenklade och underliggande budskapet att extrem homofobi är en exklusivt muslimsk företeelse. Men jag hoppas att skolor visar filmen men även tar en debatt om hur förtryck mot homosexuella även sker i precis alla andra länder och religioner
Permalänk | Anmäl
Anders Spegel, 2009-10-11, 09:28
26 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Strålande artikel! Jag beundrar ditt mod.
det kanske är dags att starta upp en ny heltäckande SERIÖS intresseorganisation för hbt-folk? Nu utgår ju nästan allt ifrån RFSL som snarare är någon form av sanningsblundande, låtsasintellektuell, maffiarörelse i fåniga glitterkläder med helt bisarra teorier och verksamhetsmål.
Det tror jag ni skulle tjäna mycket på. Så kanske ni även kan sluta att slänga er med begrepp som främlingsfientlig och homofob hela tiden? Jag och många med mig börjar tröttna på den överspelade offerrollen och att ingen i Sverige bryr sig om er för att vi antingen är rasister eller homofober eller i värsta fall båda.
Vad det gäller sakfrågan så hoppas jag naturligtvis att ni lyckas i er kamp och får rättigheten att leva era liv som ni önskar utan att behöva frukta för er säkerhet. Det är alla människor värda.
stå på er!
Det är förstås synd att det blir så här men det är oundvikligt när två politiskt korrekta idérörelser stöter på varandra. Båda rörelsernas politiska framgång och ställning bygger ju på att de inte får kritiseras utan måste behandlas som universell sanning.
http://skyddsrummet2.blogspot.com/2009/09/sodomi-och-sjukdom.html
Hej!
Jag vill härmed deklarera att jag står på er sida och faktiskt vid flera tillfällen påtalat att den svenska hbt och vänsterrörelsen är patetiska i de "problembilder" de skapar.
Vänstern vågar inte säga i från eftersom de är sååååååå rädda för att inte vara politiskt korrekta.
Hb-trörelsen gnäller om löjliga saker som enskilda dagis för homosexuellas barn och giftermål i kyrkan.
Jag har vid flera tillfällen i debatter påpekat för dessa människor att i andra länder kan man få dödsstraff för att man är homosexuell och då är det inte så konstigt om samma förföljelse finns här eftersom väldigt många kommit just till Sveriege!
Stå på er! Ni är starka och kan hjälpa många genom att ni vågade ställa upp i dokumentären!
Det är mycket som i Sverige offras på islams och mellanösternkulturens altare i den sk. "antirasismens" namn.
Det är viktigare för politiker och journalistkollektivet att öka intaget av somalier och araber till Sverige och Europa än att värna om den kultur och de värderingar som byggts upp här under hundratals år. Det har kostat att bygga upp välstånd och ett demokratiskt och upplyst samhälle, fritt från religiös fundamentalism och medeltida dogmer.
Nu kastas allt åt sidan för att blidka en intolerant kultur och religion vars grymheter inte fanns här ens på medeltiden.
Könsstympning, barngiftermål, hedersmord, dogmaitskt patriarkat, könssegrering, sharia, jihad etc.
"Det är vårt ansvar" moraliserar och domderar politikerna och journalisterna från sina välmående isolerade villa- eller innerstadsområden. Men frågan om vilket ansvar muslimer eller mellanösternfok själva har får inte absolut inte väckas.
Den som kritiserar eller protesterar censureras och tystas eller fördöms offentligt som rasist, nazist, islamofob. Detta är vad som idag kallas demokrati.
Mycket bra artikel. Jag håller helt med om att svenska myndigheter hukar i hedersdebatten för att inte stöta sig med muslimer.
-
Jag såg filmen på Spegeln i Malmö, och filmvisningen följdes av en debatt mellan bl.a. Gudrun Schyman och Nalin Pekgul. Gudrun Schyman upprepade sin ståndpunkt att det är farligt att peka ut muslimer i hedersdebatten. Hon förklarade att hon har mött extremt mycket kvinnohat, böghat, invandrarhat och muslimhat från människor i Sverige, och många av de personer som har gett uttryck för detta hat har varit svenskar. Och eftersom många av de mest hatiska personerna kommer att få vatten på sin kvarn om muslimer pekas ut i hedersvådlsdebatten, så vill Gudrun Schyman inte stigmatisera dem på detta sätt.
-
Efter att ha tillbringat en del tid på Newmill och sett flera inlägg som fullkomligt dryper av ett osannolikt hat, så förstår jag Gudrun Schyman. Det finns en risk med att peka ut muslimer här. Det gör verkligen det.
-
Men till slut menar jag att det är orimligt att sticka huvudet i sanden och låtsas som om det inte finns något problem. Det är ohållbart att göra några små punktinsatser för att hjälpa enskilda hbt-personer, samtidigt som man inte alls utmanar de stora grupper av företrädesvis muslimer som upprätthåller denna omänskliga hotkultur. Hur skulle det se ut om vi i skolans värld skulle göra små enstaka insatser för att hjälpa mobbade elever, samtidigt som vi inte gjorde något alls för att ingripa mot mobbarna själva och deras mobbningskultur?
-
Nej, till slut måste man försöka ta tag i problemen och utmana de personer som bär upp den destruktiva kulturen. Men det hjälper knappast att slänga ur sig onyanserade anklagelser om att "muslimer är elaka" eller någonting sådant. Den sortens "insatser" kan bara skapade ökade spänningar mellan olika etniska grupper och en ökad spänning i hela samhället.
-
Nej, låt mig i stället upprepa något som Nalin Pekgul föreslog efter den där filmvisningen på biografen Spegeln. Tala inte om integration, föreslog Pekgul. Svenskar kan tycka att det är ett gott värde i sig själv att invandrare blir "integrerade", men det är inte lika självklart att invandrarna håller med. Nej, i stället för att tala om integration, låt oss tala om demokrati och mänskliga rättigheter! Låt oss utmana hederskulturen genom att tala med dem som upprätthåller den om alla människors lika värde. Låt oss tala om att alla människor har lika värde i Sverige, och det betyder att betyder att hbt-personer har samma värde som alla andra. Det betyder att män och kvinnor har samma värde. Det betyder, det måste vi svenskar erkänna, att svenskar och invandrare har samma värde. Och just därför, det måste vi förklara för dem som upprätthåller hederskulturen, just därför är det ett mycket allvarligt lagbrott att hota sina egna barn i Sverige för att man inte själv ska bli utstött ur sin egen etniska och religiösa grupp. Det är fullkomligt oacceptabelt och olagligt i Sverige att en far hotar att döda sitt eget barn bara för att han inte själv ska få dåligt rykte bland sina landsmän. Pappan är inte värd mer än sitt barn. Pappans rykte är definitivt inte värt mer än hans barns liv. Livet är värt mer än ryktet. Om pappan hotar sitt barn så är det pappan som är brottslingen, och Sverige måste ingripa mot pappan.
-
Detta måste svenska myndigheter våga säga, också när man talar till muslimer. Men poängen är till slut inte att man borde tala till muslimer fastän man inte gör det, utan poängen är att man borde tala till folk som kränker de mänskliga rättigheterna i stället för att huka i rädsla för att kränka en lättkränkt grupp.
Som jag har skrivit förut, så tycker jag att Sverige BARA ska ta emot hbtq-flyktingar. Vi är ett för litet land för att inte specialisera oss. Det har också den finurliga konsekvensen att stora grupper kommer att undvika oss, så att vi får ett lägre tryck på den hårt ansatta kapaciteten. Och så förökar sig inte bögarna, vilket gör att vi inte behöver oroa oss så mycket över den biten heller.
Precis, de kan inte adoptera utomlands.
Hej!
Jag vill härmed deklarera att jag står på er sida och faktiskt vid flera tillfällen påtalat att den svenska hbt och vänsterrörelsen är patetiska i de "problembilder" de skapar.
Vänstern vågar inte säga i från eftersom de är sååååååå rädda för att inte vara politiskt korrekta.
Hb-trörelsen gnäller om löjliga saker som enskilda dagis för homosexuellas barn och giftermål i kyrkan.
Jag har vid flera tillfällen i debatter påpekat för dessa människor att i andra länder kan man få dödsstraff för att man är homosexuell och då är det inte så konstigt om samma förföljelse finns här eftersom väldigt många kommit just till Sveriege!
Stå på er! Ni är starka och kan hjälpa många genom att ni vågade ställa upp i dokumentären!
Den här debatten har jag väntat länge på. Tyvärr så skall ni nog inte hoppas på något stöd från den s k antirasism-rörelse som finns i Sverige. Den svenska definitionen av antirasism är nämligen att en främmande kultur aldrig någonsin kan eller får kritiseras oavsett vilka kränkningar som sker inom denna kultur.
Givetvis för detta förhållningssätt med sig djupt tragiska konsekvenser för utsatta kvinnor, barn och hbt-personer som inte får någon hjälp vare sig inom den egna kulturkretsen eller från det svenska samhället, men uppenbarligen har man från officiellt håll inget emot att utsatta individer offras i antirasismens namn.
Artikelförfattarna gör en helt korrekt analys av läget, men vad ska vi göra? Det politiskt korrekt moras Sverige befinner sig i kan förmodligen inte se ut på något annat sätt. Som man bäddar får man ligga.
För egen del anser jag att man kritisera islam (och även andra "främmande" religioner såsom ex.vis judendom, katolicismen, pingströrelsen etc.) för ganska mycket, men man får ju inte göra det.
I slutändan är det (sd) som tjänar på detta.
Min uppfattning är inte lik alls med Gudrun S eller Ann S. Jag är tillräckligt gammal och har hunnit umgås med tillräckligt mycket med människor från vitt olika sociala klasser och miljöer. Byggbodar, sopgubbar, verkstäder, förorter, skinheads, fotbollsklackar, vänsterintelektuella, genuin överklass och så vanlig förorts medelklass i storstäder, alla möjliga klassiska manliga miljöer. Det är mycket sällan jag de senaste 25 åren hört starkt negativ åsiker om bögar. Bögskräck finns nog hos företrädesvis män under pubertetsåldern, men någon gång efter 18, och definitivt efter 25 är den helt borta. Bögar är helt enkelt inget konstigt eller mräkvärdigt alls, jag känner inte igen mig i beskrivnignen om att de skulle vara så utsatta. Jag tror det är en konstruktion av en annan norm - den svenska kränkt och tycka synd om normen. Den politiska retoriken, som Gudrun får luft ur, går just ut på att alla är kränkta av den infödde Svenske medelåålders mannen. Men antingen så är jag ickerepresentativ eller så är det något lurt. Det finns inget hat mot bögar, möjligen facination.
Det hela är mer en förevändning att fortästta med märklig verkslamhet att ifråga sätta rådan normer.
De få och stackars människor som hatar bögar är som sagt en försvinnande minoritet, sannolikt plockar man upp deras förvirrade röster och förstorar.
Människor med bögnoja har stora problem själva. Kanske har de undertryckt egna dragningar. Denna lilla grupp är inget problem, problem däremot är det med stora grupper med normer som fördömmer homsexualitet. Det är ju helt galet. Homosexualitet har funnits i alla tider och är något självklart. Den manliga Y-kromosomen går bara i arv från far till son, innehåller en 1000-del så mycket information som en X-kromsom, där kvinnan alltid ärver en från mor och en från far. Klart som själve fanken att det lättare blir avvikelser (inte fel) på detta sätt.
Därtill har vårt bruk av ftalater, dvs att vkinnor smärjer sig med hudkräm spätt på detta fenomen, i och med att ftalater mycket liknar Östrogen. den manliga Y-kromosomen har inte en chans.
Om detta är naturligt eller inte låter jag däremot vara osagt.
Spännande idé att specialisera sig på homosexuella, jag är helt klart för. Om vi kan välja i strämmen av människro som okmmer hit välkomnar jag i första hand homosexuella och förtryckat kvinor. Men tittar vi i statistiken på så kallade flyktingar är 3 av 4 unga män. När de etablerat ett brohuvud, tar de hit familjen, icke sällan en ingift kusin. Det är så man bygger patriarkala strukturer, våra politiker kan väl int vara blinda för att det är män som flyr till Sverige, och att det är män som kjrigar och ställer till oreda i världen. Det är även män som vill ha makt som kastar sten i förorter och män som våldtar, det gör män som uppfattar att de befinnr sig i krig, oavsett kulur. Låt oss välkomna de homosexuella och för en gång skulle göra en välgärning med vårt bistånd och vår ohemula dolda flytingbudget gömd i statsbudget och kommunbudget.
Hoppas SD formulerar en flykringpolitik som bygger på:
- starkt inskränkt rätt för familjeinvandring.
- ökad kontroll vid gränsen och ökade polisiära insatser mot flyktingsmuggling. Ingen kommer via flyg, så alla åker i gömda latsbilar och passerar 10 länder, inkl Danmar, innan de når Sverige, ändå tar vi emot fler än andra länder.
- permanent uppehållstullstånd är något man förtjänar och har som rätt. Medborgarskap bör principeiellt utdelas om du håller dig i schack i 10 år och inte har en förseelse värre P-böter.
- ökat inslag av kvotflyktingar, företrädesvis kvinnor och barn.
och sist men inte minst, varmt välkomnande av homosexuella, då får alla alla hopplösa normupplösare, för det är inte enbart en höger vänsterfråga, sig en ordentlig tankeställare.
Feminister och HBT-are kommer att få det allt svårare i Sverige. Vi heteromän går mot en ljusnande framtid.
Så är det.
Varför skall vi heteromän ägna den saken något intresse? Tiden räcker inte till allt.
Feminister och HBT-are får själva dra sina slutsatser och slåss för sin sak.
Sven Svensk skrev:
-
"Min uppfattning är inte lik alls med Gudrun S eller Ann S."
-
-
Sven Svensk, vilka åsikter tillskriver du i så fall mig? Jag har sagt att jag inte tycker att problemet med hederskulturen får sopas under mattan, och att jag tycker att svenska myndigheter är fega som inte vågar utmana en i huvudsak muslimsk hederskultur.
-
Låt mig också säga att jag tycker att problemet med hederskulturen är mycket större än de problem som homosexuella drabbas av. De personer med svenskt medborgarskap som hittills verkligen har dödats av sin släkt av hederskulturella skäl har varit unga heterosexuella kvinnor, som inte har velat gifta sig med den person som släkten har valt ut åt dem eller leva enligt familjens normer. För mig som kvinna är det otroligt kränkande att svenska myndigheter inte vågar utmana en hederskultur som dödshotar kivnnor som vill leva sitt eget liv, och som begränsar och förslavar tiotusentals kvinnor i Sverige eller ännu fler. Dock, samma hederskultur dödshotar ju också många homosexuella, och inte ens heterosexuella män kan känna sig säkra på att inte drabbas av den.
-
Goran, jag tyckte att ditt inlägg var rätt avskyvärt. Om jag tolkade dig rätt, så sa du ungefär att du själv i din egenskap av heteroman inte drabbas av hederskulturen, och därför behöver du inte bry dig ett dugg. Tvärtom såg du fram emot en ljusnande framtid för heteromän, där personer som du är normen och personer som jag, alltså feminister, får slåss för vår frihet och vår överlevnad bäst vi kan utan något som helst stöd från dig.
Sven Svensk har FEL! Det finns hur klart som helst ett instinktivt, naturligt och alltigenom välgrundat folkligt bÖghat; så är regel i ALLA kulturer:det har nämligen arten homo sapiens i generna, i blodet, i märgen; i själva livsfibern. Ett delar sig i två. Det finns INGET dylikt hat mot homosexualitet som sådan. Det är ju själva fan att folk inte kan göra ens de enklaste distinktioner. Jag blir fly förbannad.
Men förklara en sån enkel sak för en hjärntvättad PÖBEL!
Peter Ingestad, den här artikeln handlade om det faktum att homosexuella personer dödshotas av sina egna familjen i hederskulturens namn. Men det som du främst diskuterar, tycker jag, är de homosexuella personerna själva och de sexuella handlingar som man kan förmoda att de ägnar sig åt. För dig tycks det i huvudsak vara de homosexuella personerna själva som är problemet, inte den hederskultur som dödshotar dem. (Och, vill jag tillägga, som dödshotar väldigt många unga heterosexuella kvinnor också, och som till och med hotar en del heterosexuella män.)
-
För mig är det hederskulturen som är problemet. För dig verkar det vara de homosexuella personerna som är problemet. Då tycker jag att det finns betydande likheter mellan dina åsikter och de åsikter som är typiska för hdedrskulturen, givetvis med den stora skillnaden att du aldrig har dödshotat någon.
-
Jag kanske var orättvis mot dig när jag jämförde ditt tänkande med hederskulturens. Rätta mig gärna om jag har fel.
Goda iakttagelser. Helt riktigt, artikeln behandlar ett ämne, jag själv ett annat. Det gör jag på förekommen anledning, nämligen i reaktion på de avvikelser från artikelns ämne som tidigare förekommit i kommentarsraddan.
.
"För mig är det hederskulturen som är problemet. För dig verkar det vara de homosexuella personerna som är problemet.." Nästan rätt. Jag säger det igen: jag har strängt taget inget problem alls med homosexuella, utan bara med en DEL av dem. Då stämmer Anns tolkning. Samma där: hederskulturens avarter måste jag ju fördöma - det är btra att detta får komma fram - men den kampen får andra ta hand om. Hederskultur som sådan är lika lite fel som homosexualitet och feminism. "Då tycker jag att det finns betydande likheter mellan dina åsikter och de åsikter som är typiska för hdedrskulturen, givetvis med den stora skillnaden att du aldrig har dödshotat någon." Det är en riktig tolkning. Jag vill återinföra en hederskultur i vårt samhälle, men det skall vara en human och välbalanserad sådan.
.
Att jag talar för en tyst majoritet vet jag ju. Socialt slog jag rötter sent, men det är i svensk arbetarklass de sitter, och där sitter de, och på så sätt är den det nedtystad klasståndpunkt jag talar för. Arbetare har närmare till livet och sig själva.
Jag vill bli förstådd. Nu blev jag det, och på bättre humör. Har varit skitsur i flera timmar. Iväg till ICA nu för lite frukost.
Förttryck har olika ansikten ,barnet eller ungdom inom den del av den intoleranta Islamiska kulturen möter samma förtryck som barnen som växer upp i familj som tillhör livets ord ! Det ena handlar enligt andra om hedersvåld medan vandra kallar livets ord för religiös fundamentalism ! Men oavsett så behövs det stöd och mer stöd för dessa barn och ungdomar att bli respekterade för sin kärlek !
Det är detta eviga problem med språk och tolkning.
Först min tilkning av Ann:
"Gudrun Schyman upprepade sin ståndpunkt att det är farligt att peka ut muslimer i hedersdebatten. Hon förklarade att hon har mött extremt mycket kvinnohat, böghat, invandrarhat och muslimhat från människor i Sverige, och många av de personer som har gett uttryck för detta hat har varit svenskar. Och eftersom många av de mest hatiska personerna kommer att få vatten på sin kvarn om muslimer pekas ut i hedersvådlsdebatten, så vill Gudrun Schyman inte stigmatisera dem på detta sätt. Efter att ha tillbringat en del tid på Newmill och sett flera inlägg som fullkomligt dryper av ett osannolikt hat, så förstår jag Gudrun Schyman. Det finns en risk med att peka ut muslimer här. Det gör verkligen det."
Min tolkning av detta var alltså att NM inte är representativ, på NM florerar väldigt mycket knäppgökar samt sysslolösa, som bara de hade ett jobb eller en familj, inte skulle sitta och spy ut sitt missnöje eller självförakt på andra. Så jag håller alltså inte med Gudrun eller Ann, där. Bara för att det finns en massa människor som ger sig till tals och hoppar på bögar, invandrare eller kvinnor, så betyder inte detta att det är representativt.
Avvikare har alltid betraktats med misstänksamhet mot en norm. Om avvikaren tillför gruppen ngt positivt, så blir det avvikande upphöjt till norm, och gör det det inte så så kommer domen.
Homosexuella har funnits i alla tider. Bökskräcken har förvisso varit störst inom arbetarklassen, men det är i gunden ologiskt att ge sig på bögarna. Mina erfarenheter är att män som inte befinner sig längst ner i hierarkien eller har en i grunden osäoker egen sexuell identietet, inte alls har problem med bögar.
Till Peter: vi har uppenbarligen olika erfarenheter, jag har inte träffat på böghatet generellt, men det är illa om ens tiondelen av din uppfattning stämmer. Hat är en besynnerlig känsla. Varför ska man hata något som inte är ett hot? jmr ordens likhet. Det är förvisso fler män än kvinnor som har bögnoja, så vi kan väl åtminstone undanta kvinnor från din generella iaktagelse. Hos män är det nog lite klassbundet, 9/10 av alla svenskar är i grund och botten arbetar- och bondeklass och i grunden sprungan i en "Heimat" eller folklig gemensakp på landet. Sedan har det blivit en storstadsomvandling sent, storstäderna befolkas numera av över 50 % personer med invandrarbakgrund under 20 år, så transofmeringen går snabbt normmässigt. Många invandrarkulrurer är inte lika lantliga, utan antingen storstadsmässiga eller nomadfolk. De har en helt annan kulturell utgångspunkt. Folk som är stadda vid sin jord ligger i försvar, folk med storstadskulrur eller nom,ad, ligger på sätt och vis i anfall.
Men, till saken, rädslan för det främmande är alltid större på landet. att passa in i bondebyn kräver extrem normering, liksom samma i en islamklan från Somalia. Storstadskulturer/handelsplatser bygger på en annan princip, här är nyfikenheten för det främmande en framgångsfaktor. Detta inkluderar bögar, invandrare och kvinnor. Gissa varför bögarna flyttar tills torstaden. Gissa varför invandrarna bostätter sig i storstäder. Endast storrstaden ger skydd och den avvikande. VÅrt moderna problem nu är att denna princip försvinner, i och med EBO. Vi håller på att få fullständigt livsfarliga kulturella enklaver i våra storst-der som kommer vara helt kompromissovilliga med sina normer.
Så bögarna, kvinnorna och de avvikande har faktiskt att frukta, inte av sömniga inflyttade storstadssvenskar som glömt sin arbetarklassbakgrund och blivit normupplösta bortappade socialliberfaler som tror på New age, utan av de nya männen som absolut inte tänker glömma sina normer, utan tvärt om förrstärka dem, just för att de från början vet om att det inte finns en chans att klara sig i det normosynliga, men ack så normerande, konungariket Sverige.
Hatet finns hos de hotade. Ännu är medelklassen inte hotad, men snart så, det gick fort i Tyskland, ca fem år. Så fort medelklassens normer är hotade och kulurklassen inser att ingen lyssnar, då kan det gå snabbt både här och där.
modig artikel! du har mitt och mina kompisars fulla stöd vi slåss för din sak. kram
HBT-rörelsen har, precis som feministrörelsen (många gånger samma människor), en närmast parodisk beröringsskräck när det gäller att tala klarspråk om en del av dom avsevärda nackdelar den sinnessjuka massinvandringen fört med sig för respektive grupp. Istället tiger man still och försöker låtsas som om det regnar när heders-"kultur" drabbar representanter för dessa grupper. För nåde den i dessa rörelser som vågar kritisera den hämningslösa importen av utomeuropeiskt våld mot kvinnor och exempelvis homosexuella.
+
Precis som den ökande antisemitismen i samhället är detta våld en i huvudsak importerad företeelse, men ställer sig HBT-folket upp och säger ifrån när religiöst motiverad homofobi väller in över gränserna? Nejdå, det mångkulturella samhället skall till varje pris genomföras. Samma med feministerna. Skriker dom sig hesa över det ökande och allt brutalare våldet mot kvinnor? Ånej, tro inte det, mångkultur skall det vara och därmed basta, även om det är just kvinnor och homosexuella som sannolikt är och kommer att i ökande utsträckning bli två mycket utsatta grupper. Egentligen borde man ju utbrista "vad var det vi sa?" men det är ju så dags att stänga båset när kossan redan rymt. Kanske vore bättre med "som man bäddar får man ligga"?
I Sämre än djur får en utpekad misshandlande styvpappa definiera en miljard muslimers tolkning av islam, och begreppet heder. Verkligheten är är det finns förtryck mot homosexuella i alla länder och alla kulturer . Homosexuella slaktas dagligen för sin kärlek oavsett kultur eller etnicitet .Tyvärr förmedlar filmen det förenklade och underliggande budskapet att extrem homofobi är en exklusivt muslimsk företeelse. Men jag hoppas att skolor visar filmen men även tar en debatt om hur förtryck mot homosexuella även sker i precis alla andra länder och religioner