Svensk polis ska beordras att alltid bära silkesvantar!
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2009-10-09, 09:39
LÄR POLISEN ÖSTERLÄNDSK KAMPSPORT
Det är förbluffande att höra att inte fyra poliser klarar att hantera en motspänstig person. Det finns tex. ett grepp inom Jiu Jitsu, med vilket till och med en svag person helt kan hålla kontroll över en muskelbjässe utan att skada densamma (jag vet det av egen erfarenhet). Det finns omfattande värdefull kunskap om hur man kan klara sådana situationer inom de österländska kampsporterna, vars kunskap är betydligt mer avancerad än slagsmålsmetoderna i vår västerländska kultur. Det är hög tid för poliserna att utbildas i detta.
Det är likaledes förbluffande att höra att poliserna har en så grav brist på kunskap om vad som är farliga sätt att "pacifiera" en våldsman. Det är En allvarlig brist i polisutbildningen.
Samtidigt måste vi vara medvetna om stressreaktionen kan framkallas när man känner sig hotad såsom poliserna säkert gör inför våldsamt motstånd. Stressreaktionen medför att hjärnbarken, som svarar för empatiskt, ansvarfullt , lugnt, balanserat och intelligent beteende slås ut och den primitiva "djuriska" mellanhjärnan tar över och medför aggressivt, omdömeslöst och hänsynslöst, panikbetonat beteende som präglas av invanda handlingsmönster.
Därför är det oerhört viktigt att poliserna hårt drillas i korrekta och säkra sätt att hantera folk som gör motstånd så att dom inte agerar galet i en stressande hotsituation. Annars finns det stor risk för omdömeslösa våldshandlingar, den troliga orsaken till Johans död.
Polisutbildarna bör även överväga att använda flygvapnets testmetod "Defence Mechanism Test" (DMT) som effektivt påvisar om en en person har hög stresstolerans (man använder det eftersom man i kritiska flygsituationer måste kunna bibehålla sitt lugn, se http://tmdoctors.info/dmtdescr.htm.) Genom att välja bort folk som har en låg stresstolerans, skulle risken för panikartat och farligt våldsbeteende bland poliser effektivt kunna minskas.
Tack, Magnus för dina kloka ord, är helt enig.
Permalänk | Anmäl
Dr S, 2009-10-09, 09:58
LÄR POLISEN ÖSTERLÄNDSK KAMPSPORT
Det är förbluffande att höra att inte fyra poliser klarar att hantera en motspänstig person. Det finns tex. ett grepp inom Jiu Jitsu, med vilket till och med en svag person helt kan hålla kontroll över en muskelbjässe utan att skada densamma (jag vet det av egen erfarenhet). Det finns omfattande värdefull kunskap om hur man kan klara sådana situationer inom de österländska kampsporterna, vars kunskap är betydligt mer avancerad än slagsmålsmetoderna i vår västerländska kultur. Det är hög tid för poliserna att utbildas i detta.
Det är likaledes förbluffande att höra att poliserna har en så grav brist på kunskap om vad som är farliga sätt att "pacifiera" en våldsman. Det är En allvarlig brist i polisutbildningen.
Samtidigt måste vi vara medvetna om stressreaktionen kan framkallas när man känner sig hotad såsom poliserna säkert gör inför våldsamt motstånd. Stressreaktionen medför att hjärnbarken, som svarar för empatiskt, ansvarfullt , lugnt, balanserat och intelligent beteende slås ut och den primitiva "djuriska" mellanhjärnan tar över och medför aggressivt, omdömeslöst och hänsynslöst, panikbetonat beteende som präglas av invanda handlingsmönster.
Därför är det oerhört viktigt att poliserna hårt drillas i korrekta och säkra sätt att hantera folk som gör motstånd så att dom inte agerar galet i en stressande hotsituation. Annars finns det stor risk för omdömeslösa våldshandlingar, den troliga orsaken till Johans död.
Polisutbildarna bör även överväga att använda flygvapnets testmetod "Defence Mechanism Test" (DMT) som effektivt påvisar om en en person har hög stresstolerans (man använder det eftersom man i kritiska flygsituationer måste kunna bibehålla sitt lugn, se http://tmdoctors.info/dmtdescr.htm.) Genom att välja bort folk som har en låg stresstolerans, skulle risken för panikartat och farligt våldsbeteende bland poliser effektivt kunna minskas.
Tack, Magnus för dina kloka ord, är helt enig.
Permalänk | Anmäl
Dr S, 2009-10-09, 10:00
LÄR POLISEN ÖSTERLÄNDSK KAMPSPORT
Det är förbluffande att höra att inte fyra poliser klarar att hantera en motspänstig person. Det finns tex. ett grepp inom Jiu Jitsu, med vilket till och med en svag person helt kan hålla kontroll över en muskelbjässe utan att skada densamma (jag vet det av egen erfarenhet). Det finns omfattande värdefull kunskap om hur man kan klara sådana situationer inom de österländska kampsporterna, vars kunskap är betydligt mer avancerad än slagsmålsmetoderna i vår västerländska kultur. Det är hög tid för poliserna att utbildas i detta.
Det är likaledes förbluffande att höra att poliserna har en så grav brist på kunskap om vad som är farliga sätt att "pacifiera" en våldsman. Det är En allvarlig brist i polisutbildningen.
Samtidigt måste vi vara medvetna om stressreaktionen kan framkallas när man känner sig hotad såsom poliserna säkert gör inför våldsamt motstånd. Stressreaktionen medför att hjärnbarken, som svarar för empatiskt, ansvarfullt , lugnt, balanserat och intelligent beteende slås ut och den primitiva "djuriska" mellanhjärnan tar över och medför aggressivt, omdömeslöst och hänsynslöst, panikbetonat beteende som präglas av invanda handlingsmönster.
Därför är det oerhört viktigt att poliserna hårt drillas i korrekta och säkra sätt att hantera folk som gör motstånd så att dom inte agerar galet i en stressande hotsituation. Annars finns det stor risk för omdömeslösa våldshandlingar, den troliga orsaken till Johans död.
Polisutbildarna bör även överväga att använda flygvapnets testmetod "Defence Mechanism Test" (DMT) som effektivt påvisar om en en person har hög stresstolerans (man använder det eftersom man i kritiska flygsituationer måste kunna bibehålla sitt lugn, se http://tmdoctors.info/dmtdescr.htm.) Genom att välja bort folk som har en låg stresstolerans, skulle risken för panikartat och farligt våldsbeteende bland poliser effektivt kunna minskas.
Tack, Magnus för dina kloka ord, är helt enig.
Permalänk | Anmäl
Dr S, 2009-10-09, 10:11
Så här säger Magnus Wenger: "Är det inte fler än mig som för länge sen börjat undra om det är något som inte står helt rätt till?"
Ingen fara Magnus.- Vi är fler som undrar. Den svenska polisen kostar oss skattebetalare 22 miljarder om året och i dessa besparingstider är det ju viktigt att titta på vad vi får för pengarna.
Om vi själva drabbas av brott har vi inte mycket glädje av dessa dyra pengar. Ett bostadsinbrott åker de inte ens på och kommer de
iaf så ställer de litet frågor. Sedan åker de för att höra av sig per tel efter tio år och undra "om de kan skriva av ärendet, nu?"
Chansen att de skall ha lust att klara upp ett sådant brott är noll. Den otäcka svenska polisen verkar mer och mer vara till för sin egen skull. Omnipotent lever polismakten sitt eget liv oberoende av sina finansiärer och avnämare; vi själva.
Gör de något så går det ofta snett som i fallet Johan. Vid dessa tillfällen önskar man sig att polisen i stället låtit bli att agera. Vad kan man till exempel säga i fallet Osmo Vallo eller fallet Johan?
"Gör om, gör rätt!" Nä, just det!
Den kostsamma kvarnsten Sverige har om sin hals och som heter polisen måste stöpas om i grunden. Det kommer inte att uppstå något annat än hat mot polisen ända fram till dess att polisen kommunaliseras. Att ha huvudmannaskapet på kommunal basis gör det lättare för våra lokala myndigheter att disponera myndigheten som en lokal kraft för att stävja problem på ort och ställe. Polisen kommer närmare medborgarna och kan på detta sätt tidigare få bukt med de oroshärdar som vi just har sett i våra förorter till exempel.
Utredningen av polisbrott kan inte längre tillåtas skötas av särskilld polisenhet som utreder partiskt och av åklagare som i sin dagliga gärning har en tajt arbetskamratrelation med förövarna. Vi behöver en civil uredningsmyndighet typ "deltidsbrandkåren" som vid utredning av polisbrottsighet först och främst tar sin utgångspunkt hos brottsoffrets familj, än hos den förljugne förövaren och hans kollegor.
Vi måste också på detta sätt få bukt med det allt mer stegrande polishatet ifrån breda grupper inom folkflertalet. Polisen skall vara "allmänhetens tjänare" och inte springa sina egna odemokratiska ärendet. Med alla otäcka tvångslagar som de i dag, tack vare Thomas "Stasi" Bodström disponerar, så kan vi på goda grunder kalla Sverige en polisstat i vardande.
Därför måste polisen hållas i strama tyglar av de politiskt ansvariga och deras våldsmonopol inskränkas till ett absolut minimum, deras brottsliga gärningar uredas av oberonde instans och de skyldiga plattfötterna sys in på långa fängelsestraff samt åka ur kåren med öronen före efter ett välförtjänt, vanhedrande avsked.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Strid, 2009-10-09, 10:51
Dr S!
Jag har sett på youtube och Liveleak.com hur 6 poliser samtidigt inte klarat av vissa personer p.g.a. "påverkan". Jag har sett en person fortsätta springa trots att personen i fråga blir elektrifierad av Tazer.
Skulle vara intressant att se hur du bemästrar en sådan situation med Jiu Jitsu.
Nu vet jag inte förhållandet med Johan i Göteborg, utan min kommentar är rent allmän.
Permalänk | Anmäl
DogWalker, 2009-10-09, 11:02
Polispersonal och åklagare jobbar mycket ofta laglöst och friar varandra i låtsasutredningar
Johan är på väg hem. Han är upprörd, har bråkat med flickvännen och är påverkad. Poisen griper in och agerar med ett övervåld som verkar totalt omotiverat. Det leder till Johans död.
Varför mörklades det hela fram till nu? Vem är skyldig till detta? Åklagaren?
Jag har själv erfarenheter av hur polisen i Uppsala agerar i arresten i Uppsala. Fyra personer dog oförklarligt där under 2007-2008. Själv höll jag på att dö. Laglösheten är total. Och polisen och åklagarna granskar sig själva när de blir anmälda. JO är inget att räkna med. JK har inte resurser att titta på de floder av anmälningar som strömmar in.
Egentligen är i stort sett den enda utvägen idag att stämma staten. Det gjorde jag och fick skadestånd. Men det är naturligtvis en stor risktagning eftersom det kostar stora pengar om du förlorar.
Inrätta en oberoende författningsdomstol i Sverige, som kan granska den här typen av övergrepp och utöka möjligheten attt bestraffa försumliga poliser och åklagare.
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-10-09, 11:08
Varför krävs det alltid att en etnisk svensk utsätts för polisens övervåld för att nån ska reagera?
När "apejävlarna" har detta som vardag förutsätts det alltid, av både media och svenssons, att polisen bara försvarar sig!
Jag har sett och varit med om så många övergrepp från poliser att jag
beundrar den som inte automatiskt får lust att dänga till varenda snut han ser.
Permalänk | Anmäl
Hjalmar Den Onde, 2009-10-09, 11:11
Tack Magnus Wenger för en mycket bra artikel: MVG++
Flera människor börja bli medvetna över sin frihet. Dem är trötta på politiker och poliser - dvs byråkrater och fasister. Så håll ut snart har vi en samhällsförändring här, där både dessa kontroll och våldsmänniskor inte har makten. Medvetna och kreativa människor är inte slavar - Vi dör för vår frihet! En dag så kommer den stora lejonet att vakna!
Permalänk | Anmäl
Freedom, 2009-10-09, 17:48
Som redan sagts ovan har Dr. M överdoserat på kampssportsfilm och lyssnat alldeles för mycket på marknadsföring ala Dojo och feminisitisk självfösvarstrams. Han/hon tycker kanske att Lisbeth Salander också är trovärdig?
Ärligt talat, är det inte dags att sluta tro att förkoreograferade kampsituationer och annat trams har någon bäring på verkligeheten? Det är stor skillnad på att öva grepp på en stor kille som lydigt följer med och på att FÖRSÖKA göra samma sak med en bindgalen dito som har helt andra intentioner. Dr. M, tråkigt att behöva berätta det, men tomten finns inte (heller)!
Och till Wenger: Jag har själv fått uppleva gatstenar kastade mot mig med full kraft. Och du, jag var också övertygad om att jag skulle dö, precis just då. Hade de träffat hade jag med stor sannolikhet varit just stendöd.
Kastarna utgjordes av ett gäng AFA-kräk i Lund under 30-november. Och mitt brott? Jo, jag var på väg för att möta min dåvarande flickvän (utländskt utseende) eftersom jag hade hört att det var en massa nassar ute på gatorna. Som tur var lyckades jag söka skydd bakom polisen.
Johannes Westeberg skall vara jäkligt glad att han lever idag. Att det skall vara så svårt att förstå att det inte spelar någon roll om man är polis, utbildad i allehanda krishantering eller vad faen som helst; är du rädd så att du håller på att skita på dig, vilket polisen som sköt Westeberg hade alla skäl att vara, så gör du vad som helst för att freda dig.
Kritisera gärna övervåld bland poliser Wenger, men blanda inte in fascisten Westerberg öden i sådana fall. Det reducerar nämligen budkapet till en politisk pamflett.
Permalänk | Anmäl
Olaus Petri, 2009-10-09, 22:06
Så äntligen Illwill skrev du ett inlägg i ämnet för debatten.
Och då skriver du:
"Att de inte sköt ihjäl Hannes är det enda som var fel med deras agerande, och något vi alla borde sörja. "
Du skriver också:
"Polisen sköt inte för skojs skull, det var inte deras första reaktion, de hade skadad personal och riskerade att bli dödade av en grupp människor som konstant visar att människoliv inte betyder något för dem."
Du avskyr dessa vänsternissar bl.a. för att människoliv inte betyder något för dem - och själv anser du att vi skall sörja att polisen inte sköt ihjäl en människa.
Till Newsmill:
Hur kan ni släppa igenom inlägg där författaren indirekt uppmanar till mord alt. vållande till annan människas död ?
Permalänk | Anmäl
ulf r, 2009-10-09, 22:46
Jag visade upp pressleg och bad två poliser att legitimera sig när de uppträdde hotande. Enligt LAGEN ska alla poliser legitimera sig vid begäran om de inte bär kravallutrustning. Det slutade med att de plockade in mig i pikén, körde till stationen, ingen frågade något, strippade mig, slog näsan blodig, satte sig på mig och till slut slängde in i finkan; "LOB, lagen om omhändertagande av berusade peronser" - ger polisen domarmakt på plats.
Mycket blod, mitt i natten kommer en läkare. Jag ber läkarleg och får se det, memorerar personnummer. Han kollar att jag inte har "epilepsi". På morgonen: tvingas skriva på att jag varit asfull och polisen plockat upp mig - "annars håller vi dig 4 dygn, det har vi rätt till utan åklagare". Jag skriver på, åker till Karolinska sjukhuset, läkare undersöker mig, plåtar mina blåmärken, tar promille : NOLL.
Jag polisanmäler polisen för misshandel.
Jag blir kallad till förhör: Har förhörsvittne. Blodet från min näsa är kvar på golvet, noterar jag. De pressar mIg - "Du hotade våra poliser"... bla bla bla.
Jag vill referera till läkaren som var där mitt i natten. Jag får höra att jag har hallucinerat.
Rättegång: Två snutar har läkarintyg FRÅN SAMMA LÄKARE som var hos mig. Men intyg om att han kollat mig finns ej. Polisen påstår att jag har skadat dem fysiskt och vill ha skadestånd. Min advokat säger att tingsrätten går ALDRIG EMOT uniformerad polis, så bäst för mig är att erkänna. Jag vägrar.
Blir dömd till 2 år villkorlig + 20 000 skadestånd till snutarna som slagit mig. Jag ska betala via bråttsförenbyggande råd, de är BROTTSOFFER! Först efter domen får jag veta deras namn (det hela började med att jag ville att de identifierar sig) för under hela processen har deras namn mörkats.
All kontakt med mig sköttes via telefon, fick aldrig ngt skriftligt underlag om ngt.
Min anmälan mot polisen lades ned i "brist på bevis".
Drev med egna medel vidare till hovrätten, och först där fick jag loss intyg från Karolinska + hittade läkaren som varit hos mig på natten. Men oenig hovrätt dömde mig i alla fall.
Åklagaren brydde sig aldrig om att följa lagen = att ta fram material både för och emot fallet. Min advokat var bara rädd för polisen.
Vi har ett strukturellt jättefel med att åklagare tror blint på poliser och de politiskt tillsatta domstolarna vill inte och kan inte döma självständigt utan går på ordförandes linje i allt. Och ordföranden är alltid rädda för snuten.
Sverie är inte rättstat, långt ifrån. Men public service producerade skitserier tutar i folk om att det finns ´rättivisa, bra poliser och duktiga advokater. I verkligheten är det bullskit. Akta er för snuten, och för domstolar, det har jag lärt mig mina barn.
Det är som i Sydamerika.
Permalänk | Anmäl
René Sans, 2009-10-09, 22:53
Polisen håller på att förkora förtoroendet hos vanliga knegare och tjänstemän
#13 René Sans,
Det där känner jag väl igen;
Polisen vill inte legitimera sig, vill inte uppge namn på häktespersonal och sekretessbelägger det ena dokumentet efter det andra. Häkteslagen finns bara i sagornas värld. Visst, det är också så jag erfarit det hela. Kanske ibland värre än i Sydamerika.
Många som idag kritiserar polisen är långt ifrån de busar som kastade gatsten i Göteborg. Polisen håller på att förkora förtoroendet långt utanför de grupper som heter AFA, hos vanliga knegare och tjänstemän.
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-10-09, 23:38
att det finns poliser som mår dåligt är inget som förvånar då dom motarbetas från alla håll.
Jag har fått rapporter om att polisen i Stockholm flera gånger tvingats av sina överordnade att jaga sexköpare på Malmskillnadsgatan i stället för att syssla med riktigt polisarbete, det är skrämmade att man kan kasta bort skattebetalarnas pengar på sådant trams, och det är ännu mer skrämmande att ansvariga inom polisledningen inte säger ifrån till de sinnesslöa politiker som städigt hittar på nya idiotiska lagar och förordningar.
Permalänk | Anmäl
Adolf, 2009-10-10, 10:11
Ytterst ligger ansvaret hos inkompetenta politiker och politrucker - feminazismen en av anledningarna till polisens allt mindre förtroende
#15 Adolf,
Ytterst ligger naturligtvis ansvaret hos politikerna, som är totalt odugliga och inkompetenta. Det må vara helikopterrån, Johans död, sexköpslagen eller kravaller i förorterna.
Feminazismen (den extrama feminismen) bär också ett stort ansvar för att polisen blivit allt mindre populär. Där kan vi tacka politiker som Bodström, Freivalds, Winberg och Sahlin.
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-10-10, 10:37
#11 Olaus Petri
Tycker det är en underlig tanke du ger uttryck för - när du rättfärdigar polisen som sköt med att han var rädd. Du säger också att alla blir rädda.
Men nu är det ju faktiskt så att i polisens arbetsuppgifter kan det då och då ingå att hantera situationer där man är rädd.
Det ingår i jobbet.
Då går det inte som du gör att skylla bort det.
Gör tankeexperiment med andra jobb ?
#13 René Sans
För dj-ligt.
Värst - faktiskt tycker jag - att myndigheter o institutioner - som finns för att hålla ordning på att sådant här inte händer eller om de händer leder till bestraffningar - inte fungerar.
Inkluderat vårt fega media som lider av tvångsmässig självcensur o total inkompetens.
Permalänk | Anmäl
ulf r, 2009-10-10, 11:17
Tommy Sandström på vilket sätt anser du att "feminazismen" gjort polisen opopulär?
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-10-10, 17:22
Ulf, ditt resonemang är löjligt. Poliser vill inte och har ingen skyldighet att dö mer än andra. Därför har de också rätt, precis som andra, att freda sig. Det går inte att utbilda bort en situation som är bortom kontroll. Då spelar det ingen roll att man har det som arbetsuppgift att hantera våldsamma situationer. Hur man hanterar en gatsten i huvudet finns det ingen träningsmanual för, allra minst när man ligger medvetslös, som polisens kollega gjorde vid tillfället när han skjöt fascistynglet Westberg.
Det är ungefär som att påstå att en dörrvakt, som fått fetstryk av ett tiotal stökiga kroggäster, skall få sparken på blankt papper för sitt misslyckade (eftersom han ju är tränad att klara av sådana situationer).
Ibland går det överstyr Ulf, även för poliser. Och de har vapen och de har tack och lov fortfarande rätt att försvara sig när nöden så kräver.
Tänk om någon höll på att slå ihjäl ex. din son med en yxa. Yxan är höjd, redo för slag. Hade du klagat på polisen ifall de skjutit yxmannen i ett försök att rädda din son?
Permalänk | Anmäl
Olaus Petri, 2009-10-10, 18:24
#19 Olaus Petri,
Så mitt resonemang om att i polisens arbetsuppgifter ingår situationer där man skall hantera rädsla - ÄR LÖJLIGT.
Tack.
Du sa att polisen sköt för att han var rädd och eftersom han var rädd hade han rätt att skjuta.
Nej - det har han inte.
Ledsen.
Däremot att han kände sig hotad - det är ok.
Men det är något helt annat än det trams du svamlar munnen full av ...
Dina två exempel begriper jag överhuvudtaget varför du skriver.
Vad har det med polisens rädsla att göra ?
Permalänk | Anmäl
ulf r, 2009-10-10, 18:55
"fascistynglet Westberg"
Du pratar om en nittonåring som var så berusad att han inte ens kunde kasta stenen. Jävligt smaklöst. Vad kallar du det när en polis sköt rakt in i en folkmassa så att en journalist nästan träffades av en kula i bakhuvudet när han flydde från dem?
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-10-10, 19:52
"Tänk om någon höll på att slå ihjäl ex. din son med en yxa. Yxan är höjd, redo för slag. Hade du klagat på polisen ifall de skjutit yxmannen i ett försök att rädda din son?"
Varför skulle det vara olagligt att skjuta mannen i en sån situation? Skilj mellan att skjuta en yxmördare mitt i arbetet som inte går att stoppa på annat sätt och ex. en oskyldig journalist som flyr ifrån dig.
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-10-10, 19:54
Tack alla för era kommentarer. Intressant att höra andra perspektiv och åsikter.
@ illwill
Hmm, nu var det väl inte Westbergs person som var ämnet, men nej, jag har inte mycket till övers för AFA, men att man förtjänar att skjutas bara för att man är idiot vet jag inte. Dessutom, det jag reagerade på var det faktum att man sköt in i en folkmassa. Har du skjutit med polisens tjänstevapen någon gång? Jag kan ju säga att det är en ganska otympligt pistol (till skillnad mot försvarets), inte helt lätt att skjuta med. Lägg nu till faktorer såsom att du som skytt är rädd, vilket i sin tur innebär att du har mycket adrenalin i kroppen, alltså skakar du troligen vilket är en naturlig följd av adrenalinet, du är troligen andfådd. Kort sagt, att skjuta i detta läge innebär ganska naturligt en risk att träffa någon annan.
Jag kan dock sträcka mig till att i just detta fall konstatera att polisen inte hade rätt utrustning, en vattenkanon hade kommit väl till pass i detta läge...
Till er andra:
Det är OERHÖRT svårt att hålla koll på en person som inte vill ligga still, gärna med lite alkohol i kroppen. Jag har tränat diverse kampsporter, det spelar ingen roll, det är svårt ändå. Men detta innebär inte nödvändigtvis att man måste lägga sig på personen. Polisen måste dock ha rutiner för hur detta ska göras. Spraya pepparspray i ansiktet, det brukar fungera. Men att slå någon med en batong, och trycka ned personen så att hans ögon (inte ögonlock) har skador, det tyder på ett sådant övervåld att jag mår illa.
Hur många som läser detta skulle ligga still om någon slog er med batong? Hur många skulle ligga still om någon låg på er rygg så ni inte kunde andas? Hur många skulle ligga still om någon tryckte ned ert ansikte så hårt i asfalten att dina ögon skrapades mot asfalten?
Nej, just det. Jag vet att det kan gå hett till i såna här situationer. Jag har gripit en hel del personer, och vissa har gjort motstånd, och nej, helt rationellt tänker man inte. Man detta innebär inte att jag i min vildaste fantasi tror att en person som ligger ner men inte vill ligga still, kommer att göra det för att jag slår honom (sedan tycker jag att det är fegt att slå någon som ligger, men det är något helt annat). Batongen har jag använt för att hålla folk borta, eller som står upp och försöker attackera mig.
Polisen måste få utrustning som gör deras arbete så säkert som möjligt, både för dem och för de som är föremål för deras ingripanden. Och detta kanske är en brist hos ledningen som man ska titta till. Men det kan aldrig, ALDRIG rättfärdiga den brist på sunt förnuft som polismännen visat på i denna situation.
Permalänk | Anmäl
Magnus Wenger, 2009-10-10, 21:41
Inlägg #23
Tydligt o klart från artikelförfattaren.
Kanske får diverse oseriösa glappkäftar som bara spottar trams att knipa igen och inse hur löjliga de låter.
Eller kanske komma med sansade logiska argument .
Permalänk | Anmäl
ulf r, 2009-10-10, 22:58
#16 Tommy Sandström
interessant att du nämner "feminazismen",
Det som förvånar mig är att inte feministerna ställer upp för de kvinnor som tvingas arbeta med att sälja sex.
Det finns inga stödprogram, inga möjligheter till utbildning så man kan söka vanliga jobb.
Varför gör inte feministerna något för dessa utsatta kvinnor?
De enda myndighetspersoner som dyker upp på "gatan" är just poliser,
och om det inte skulle vara nog för dom att skickas ut på sådana fjantuppdrag, så får dessutom de stackars djävlarna skällning av tjejerna som jobbar där för att dom saboterar deras arbete.
Att vara tvungen att dagligen arbeta i en miljö där man är hatad och misstrodd, av medborgara och inte få något stöd från sin arbetsgivare är inte kul.
Det innebär att de poliser som kan, söker sig till andra jobb.
Vilket gör att polisen långsamt kommer att dräneras på de personer som är kunniga och känner empati och egagemang ( kort sagt:vill Skydda Hjälpa och Ställa till Rätta).
Tillslut kommer bara de lata, okunniga och våldsbenägna att vara kvar, så om inget görs omgående kommer vi snart inte att ha en polis värd namnet.
Permalänk | Anmäl
Adolf, 2009-10-11, 09:15
Ja Ulf, du är löjlig eftersom du tror att poliser är gudar (osårbara och som därför kan ta emot gatstenar i huvudet). Därmed inte sagt att det finns många situationer där poliser utnyttjar sin ställning och som därför förtjänar kritik. Men det är den rågången du inte förmår se.
Och Westerberg är ett fascityngel: han är/var antikapitalist, antiliberal och tror/trodde uppenbarligen på direkt aktion som politiskt medel. Precis som Mussolini.
Permalänk | Anmäl
Olaus Petri, 2009-10-11, 12:14
Det är inte alltid det räcker med att ha flickpoliser och manliga fjunpoliser som gått en kurs i österländsk kampsport för att ta tag i folk. Åkte med en stockholmsbuss där en ung man muckad från det militära fått s.k. fylldille. Två jättelika poliser, sannolikt speciellt utvalda, kämpade en desperat kamp med denne man som höll på att slå passagerare och bussinredning sönder och samman. Det är bara tomt snicksnack att påstå att det går att behandla en del våldsamma människor med en kombination av psykologi och österländsk kampsport. Kvalificerat nonsens.
Permalänk | Anmäl
Holger, 2009-10-11, 12:34
"Det som förvånar mig är att inte feministerna ställer upp för de kvinnor som tvingas arbeta med att sälja sex.
Det finns inga stödprogram, inga möjligheter till utbildning så man kan söka vanliga jobb.
Varför gör inte feministerna något för dessa utsatta kvinnor?"
Visst ställer feminister upp för dessa kvinnor. Har du inte hört talas om kvinnojouren och tjejjouren?
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-10-11, 17:12
Olaus Petri:
Och du har säkert mustasch.
Precis som Hitler.
Så vad säger det om dig?
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-10-11, 17:13
Lite halvt OT: jag har ofta sett att man kallar gatstenar för livsfarliga vapen, men jag har läst många rapporter från kravaller (är journalist) och även varit på plats några gånger, på olika håll i världen, och jag kan inte komma ihåg något fall där kravallutrustad polis dödats av stenkastning. Det är ovanligt att poliser dödas i kravaller överhuvudtaget (statistiskt torde det gå minst 20 dödade demonstranter per dödad polis/militär), men de fall där det hänt, och där det funnits närmre detaljer om vad som hänt, har det antingen funnits personer som använt eldvapen bland demonstranterna, eller så har en eller en mindre grupp poliser blivit kringrända och ihjälslagna med närstridsvapen av ett eller annat slag.
I GBG kastade polisen även tillbaka gatstenar mot demonstranterna, som förstås inte hade hjälmar och andra skydd, det var antagligen betydligt farligare, dock blev ingen allvarligt skadad där heller så vitt jag vet, kanske beroende på tur...
Tillbaka till huvudämnet, det kan nog vara svårt att få kontroll på en person som har fått ett vansinnesanfall, även med "österländsk kampsport", men det rättfärdigar ju inte att de använder direkt livsfarliga metoder...
"Sen angående det senaste fallet, du (säkerhetsvakten) snackade om ansvar...har inte den sönderknarkade ligisten något ansvar?"
Jo.... men det finns något som heter rimliga proportioner. Hade han levt idag hade han dömts för skadegörelse, narkotikabrott, våldsamt motstånd, kanske misshandel. Det hade troligen blivit några månaders fängelse/tvångsvård, skadestånd. Man kan diskutera om det är för hårt, lagom eller för milt. Men jag tror få tycker att dödsstraff utan rättegång är en rimligt konsekvens.
Permalänk | Anmäl
häpnadsmannen, 2009-10-11, 20:56
Häpnadsmannen är onekligen häpnadsväckande i sina analogier och felslut. Poliser dör i tjänst, även i kravaller, men anledningen till att de inte dör särskilt ofta av tvåkilosstenar beror på att de i regel är beredda och har bättre utrustning (än kontrahenterna).
Oavsett detta är poliser inte osårbara och blir de övermannande har de alla skäl att bli livrädda om mobben kommer farande med gatsten. Tror du på fullt allvar att din eller en polis nacke klarar av en direktträff av en gatsten?
Och hade poliserna haft gatstenar i sin arsenal, med instruktioner om att kasta dem på alla som var hotfulla, hade dödstalen i Göteborg blivit mycket stort.
Så mycket för dina slutledningar, häpnadsmannen.
Men givetvis är inte övervåld acceptabelt.
Och Sierra, ville du något? Har du något på hjärtat som innehåller substans? Utveckla gärna så skall jag försöka stilla din nyfikenhet.
Permalänk | Anmäl
Olaus Petri, 2009-10-11, 21:30
"Och Sierra, ville du något? Har du något på hjärtat som innehåller substans? Utveckla gärna så skall jag försöka stilla din nyfikenhet."
Du förmådde alltså inte uppfatta min kritik mot ditt svaga, och faktiskt komiska, men ack så vanliga guilt-by-associationargument?
Jag är fortfarande nyfikiken på hur du benämner den polis som efter att ett antal reclaimare körts bort från en gatufest valde att skjuta rakt in i den flyende folkmassan så att en journalist nätt och jämt undkom att bli skjuten i bakhuvudet?
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-10-12, 00:09
"Oavsett detta är poliser inte osårbara och blir de övermannande har de alla skäl att bli livrädda om mobben kommer farande med gatsten."
...och man kan därför mycket väl förstå att en polis vill skjuta en journalist i huvudet som springer i motsatt riktning från honom själv?
Eller?
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-10-12, 00:11
Aha, var det det du undrade över sierra. Som jag skrivit tidigare, poliser gör fel och däri ingår förstås övervåld, exempelvis att skjuta journalister.
Inte bra alltså. Nöjd?
Sedan är antikapitlsim, antiliberalism, kritk mot det borgerliga samhället och direkt aktion som politiskt medel ideologiska hörnstenar i fascismen. Passar ganska bra in på Westberg tycker jag. Betydligt mer sbbstansrikt och relevant än ditt mustachtramsande.
Permalänk | Anmäl
Olaus Petri, 2009-10-12, 06:35
"Sedan är antikapitlsim, antiliberalism, kritk mot det borgerliga samhället och direkt aktion som politiskt medel ideologiska hörnstenar i fascismen. Passar ganska bra in på Westberg tycker jag."
På vilket sätt känner du Hannes Westerberg?
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-10-12, 08:21
Har du en avvikande uppfattning om de ideologiska bevekelsegrunderna bakom de protesterna i Göteborg? Var deltagarna i stenkastarleden kapitalismbejakande, liberala, positiva till det borgerliga samhället och motståndare av antiparlamentariska metoder? Vad jag har läst om Westerberg verkar han hysa sådana åsikter. Eller menar du att Westerberg bara var ute och kastade sten i största allmänhet?
Permalänk | Anmäl
Olaus Petri, 2009-10-12, 08:55
Förstod först inte varför Olaus Petri i alla sina inlägg var tvungen att ha en sådan hotfull, aggressiv eller nedlåtande stil.
Åsikterna som förts fram är ju i många fall relativt sansade o underbyggda - även om man inte håller med varandra.
Men Petris stil har avvikit.
Sedan kom jag på att han träffats av en gatsten med lite jobbiga konsekvenser.
Och då kom ju saken i ett annat perspektiv.
Nu senast sa Petri att övervåld inte kunde accepteras, men samtidigt hävdar han envist att alla poliser i sig har rätt att bli skiträdda.
Och hur mycket av omdömet försvinner när man är så "rädd att man skiter på sig" ?
Hur stor är risken för just övervåld om man tappar greppet ?
Nej, pudelns kärna är faktiuskt att poliser skall klara av krissituationer betydligt bättre än genomsnittet.
Rädd javisst - men tappa omdömet. Nej.
Det är ju det som är yrkesproffsigheten.
Till skillnad från amatören - du.
Permalänk | Anmäl
ulf r, 2009-10-12, 09:16
Ulf r, poliser klarar av krissituationer bättre än genomsnittet. Tror du något annat?
Och du tramsar vidare med att poliser inte får tappa omdömet. Vem har sagt något annat? Det finns situationer där poliser använder obefogad övervåld (dåligt omdöme/yrkesmoral/svin i största allmänhet) och det finns situationer när poliser måste slåss för sina liv (i panik) med de medel som står till buds (inte obefogat övervåld).
Kan du inte se den distinktionen är du helt ute och reser. Poliser är inte gudar, de är människor som ansvara för statens våldsmonopol, och i Gbg tappade polisen ibland kontrollen med följden att de blev lika mänskliga som alla andra, ex. fallet Westerberg. För att tala med Wenger: Polisen trodde att han skulle dö.
Och du, jag är också övertygad om att polisen i Gbg även gjorde fel, dock inte i ovan nämnda fall.
Sedan undrar jag om du fortfarande tror att inga människor skulle dött om polisen gjort chock, en masse, mot göteborgsdemostranterna och dränkt dem i ett gatstensregn, kanske till och med kastat sten på redan liggande demonstranter?
Pudelns kärna är annars att det finns människor tycker det är rätt att kasta gatstenar på poliser – som du tydligen.
Permalänk | Anmäl
Olaus Petri, 2009-10-12, 10:00
Fascister som kallar alla de inte gillar för fascister börjar bli allt för typiskt här på Newsmill! Illwill tycker att polisen ska skjuta alla oliktänkande och en del andra vill att polisen ska ha befogenhet att göra i princip hur de vill å sen har de mage att kalla andra för fascister. Sjukt!!!
Permalänk | Anmäl
anar, 2009-10-12, 10:34
Angående gatstenar så är gatstenar som landar flera meter bort faktiskt inte så farliga.
Permalänk | Anmäl
Bitz, 2009-10-12, 12:29
låt polisen använda elchocks pilar som de kan skjuta. efter malexander har de blivit så fega! de måste vara en hel pluton för att ta någon som har fått psykspel
Permalänk | Anmäl
anders kalle af hornstull, 2009-10-12, 14:25
Pistolskott som inte träffar är inte heller särskilt farliga Blitz.
Eller?
Permalänk | Anmäl
Olaus Petri, 2009-10-12, 14:57
Ja, varför ska man skilja mellan slangbellor och atomvapen? Det är väl onödigt?
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-10-12, 22:00
Egentligen handlar väl allt om hur poliserna agerat, före, under, och efter.
Om ett sytematiskt beteende är förutbesämt handlar det ju om mord alt dråp.
Om det förutbestämda är att skita i vilket som så handlar det i bästa fall om vållande till annans död, vilket i tjänst är detsamma som dråp, egentligen.
Problemet för maxstraffet är alltid bevisbördan, men när det gäller polisen så är nog bevisbördan ungefär som mord när det gäller vålande till annas död, tragisk nog, för det tordes vara lika.
Undrar om inte poliserna, som åtminstone gjort sig skyldiga till att ha använt övervåld, och även vållande till annans död (i alla fall dom som underlätt sig att göra sin jävla plikt [och då skulle dom faktiskt ansvariga åka ditt på ren automatik]), generellt skulle ha lärt sig det faktiska reglementet om fler buspoliser åkte fast.
Det är ju inte undra på att man kan betrakta alla inblandade poliser som veritabla mördare.
Det är ju lyckat ... kåranda, lol. :/
Inom polisen kiknar en hel del av skratt åt darwin-award-förövarnas "genialiska" brott. Samtidigt som dom flesta själva skulle åka ditt och hamna på listan, om inga politruker fuckade up systemet.
Permalänk | Anmäl
ST, 2009-10-13, 03:49
Varför då sierra, allt som inte träffar är ju inte (livs)farligt har vi ju fått lära oss av Blitzen?
Ärligt talat, tröttnar ni aldrig på att försvara er rätt att kasta stora stenar på poliser (och andras egendom)? Det ena ihåliga argumentet efter det andra dryper in här istället för att ordentligt fundera över vad kombinationen antiliberalism, antikaptialism, avsky mot det borgerliga samhället och långt driven antiparlamentarism lyckats åstadkomma tidigare i historien.
Nej, istället kommer tunga "mustasch"- och att "dödliga-vapen-som-inte-träffar-är-ju-inte-farliga-asså"-argumentet fram ur rockärmen. Imponerande.
Allt bottnar förstås i ett behov av att förverkliga sig själv genom att peka ut andra som mindre värda alternativt främlingsfientliga utsugare. Om det stämmer är av underordnad betydelse. Aldrig ett uns av självreflexion. Istället är det bara "jag, jag, jag,, och jag igen". Ren och skär egoism är det således som är bottenplattan i vänsterbratsens obehagliga världsförbättrareruptioner: Viljan att vara förmer än någon annan.
Permalänk | Anmäl
Olaus Petri, 2009-10-13, 07:25
@ Olaus Petri
Måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du försöker säga med ditt inlägg. Hursom, jag är den förste att anse att vänstern ofta har en inställning som ofta tar sig ett utrryck att de är bättre än andra, de är noblare och har en mer rätt åsikt osv. Å andra sidan, det är tack och lov inte dessa individer som i Sverige har våldsmonopol, och det är jag glad över. Problemet kvarstår dock; de som av svenska staten är tillsatta att upprätthålla våra lagar förefaller inte själva lyda under dem, eller i alla fall förefaller inte likhet inför lagen vara en princip som gäller just poliser. Anser du inte detta vara problematiskt? Blir inte hela rättssystemet en stor godtycklig institution som ger vissa privilegier?
Och på tal om märkliga åsikter. Du tror inte att många inom polisen, som jämt jobbar med skurkar, banditer, utsugare, och annat diverse bottenslam i vårt samhälle har en aningen sned bild av verkligheten? Detta finns det naturligtvis anledningar till, men du ser inte en fara i att de människorna som ska "försvara" oss "vanliga" människor, troligtvis är den yrkesgrupp som träffar minst antal "vanliga" människor på dagarna. Detta riskerar väl att leda till en sorts sannolikhetsinlärning, där man efter ett tag, i alla fall i utsatta områden, helt enkelt så ofta träffar på idioter, att man efter en tids arbete, månader eller år beroende på polisman/kvinna, för en ganska avtrubbad syn på verkligheten, då man tror att eftersom de senaste 10 personerna jag träffade var idioter, måste även denna vara det.
Lägg nu till att i princip inga poliser döms för saker de gör inom sin yrkesutövning. Lägger du ihop detta får du följande resultat:
"Som polis träffar jag bara brottsliga idioter, men vad jag gör med dem spelar ingen roll, då det aldrig blir påföljder. Ett exempel från verkligheten; en narkotikapåverkad man som slår sönder en bil med påföljden att han efter en lång brottningsmatch dör. Ännu ett olycksfall i arbetet"
Är detta en situation att eftersträva?
Permalänk | Anmäl
Magnus W (artikelförfattare), 2009-10-13, 10:58
Magnus, du förstår nog inte för att mina postningar i huvudsak är repliker på vad som står att läsa bland kommentarerna, inte i ditt ursprungliga inlägg.
Det är visst ett problem med att poliser som gör övergrepp sällan lagförs, likaså att de finns risk för "avtrubbning" i nämnda kår (som sin tur kan förklara övergreppen och osund kåranda). Men det hindrar väl inte, som framförallt vissa kommentatorer framhärdar, att poliser kan tvingas till nödvärn (med olyckliga följdverkningar) eller att poliser kan tappa fattningen?
Att du drog in Westerberg i texten var därför ett dåligt drag, eftersom det flyttade fokus från sakfrågan, alltså hur mycket (och vilket) våld skall våldsmonopolets företrädare tillåtas använda i en situation där dessa (och omgivningen) INTE är hotade till liv och lem?
Jag tycker dock att du angriper också den frågan för ensidigt. Man får intrycket utav att du eftersträvar ett idealtillstånd – en utopi – som aldrig kan realiseras. Med tanke på det du skriver om exempelvis avtrubbning borde "vi" (civilsamhällets medborgare") ÄVEN (OBS!) tänka oss in i "deras" (polisens) arbetsmiljö och agera och bedöma dem därefter.
Du skriver ju själv att de arbetar i en förskräcklig miljö. Varför inte ÄVEN (OBS!) betrakta poliserna som offer för omständigheter de inte kan rå över? Jag tror nog att frågan måste tacklas från två håll om några framsteg (dialog) skall kunna göras, alltså att dels kritisera polisers ageranden och polisens uppgifter/organisation, dels alltid vara öppen för att poliser inte bara är sadister utan faktiskt i grunden empatiska människor av kött och blod som ofta arbetar under mycket mycket speciella omständigheter.
Stenkastargänget som dök här hade så hög svansföring att brunögat tittade fram, vilket alltid är lika obehagligt. De tror att bara för att de är antikapitalister, antiliberaler och mot det borgerliga samhället så rättfärdigar det villa metoder som helst. Tyvärr vet de då oftast inte om att ex. Mussolini hade precis samma insikter.
Permalänk | Anmäl
Olaus Petri, 2009-10-13, 12:31
MEDICINGEVÄR
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2009-10-14, 11:46
För det 1.a så är inte LSD i sig själv något dödligt gift. Det finns inga documentrade dödsfall som orsakats av överdosering av LSD
Däremot så kan LSD ge vissa haluosinationer som kan upplevas så panikartade att den som upplever dessa kan få för sig att göra vissa "dumheter" som i sin tur kan lada till döden.
I media så har myndigheterna försökt att skylla just detta aktulla fallet på just LSD. Vilket alltså inte skulle kunna vara fallet.
Vad det gäller polisens handlande, så finns det inom polisen, liksom inom alla yrkesgrupper, några som absolut inte är lämpade för sitt arbete.
Som tur är så är dessa, än så länge, ganska få inom just polisen. Men dessa har en tendens till att bli stationerade inom samma "områden" tex. piketen.
Tyvärr så när det kommer en ny aspirant in i yrket så har dessa ofta ganska goda föresatser som tyvärr ganska snabbt blir undertryckta av den lilla grupp av poliser som uppför sig som rötägg.
Hade en polis av den äldre skolan fått uppleva hur deras yrkeskår uppför sig i dag, så hade dom blivit mer eller mindre chockerade.
Ett stort problem är att när/om en polis blir misstänkt för en brottslig handling. Så skall denna misstanke utredas av dennes kolleger.
Även om detta oftast sker i ett annat polisdisrikt än däe den brottsmisstänkte är stationerad. Så är kårandan inom polisen mycket stark, som det även påpekas i artikeln.
Därför bör det snarast tillsättas en helt opartisk myndighet för att utreda dessa brottsmisstankar samt även följa upp polisens tidigare och nuvarande utredingar.
Detta är nog tyvärr ganska så bråtskande för allmänheten är på god väg att tappa förtroendet på Svensk polis och rättssäkerheten över huvud taget.
Permalänk | Anmäl
Benke Bus, 2009-10-14, 16:46
48 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Svensk polis ska beordras att alltid bära silkesvantar!
LÄR POLISEN ÖSTERLÄNDSK KAMPSPORT
Det är förbluffande att höra att inte fyra poliser klarar att hantera en motspänstig person. Det finns tex. ett grepp inom Jiu Jitsu, med vilket till och med en svag person helt kan hålla kontroll över en muskelbjässe utan att skada densamma (jag vet det av egen erfarenhet). Det finns omfattande värdefull kunskap om hur man kan klara sådana situationer inom de österländska kampsporterna, vars kunskap är betydligt mer avancerad än slagsmålsmetoderna i vår västerländska kultur. Det är hög tid för poliserna att utbildas i detta.
Det är likaledes förbluffande att höra att poliserna har en så grav brist på kunskap om vad som är farliga sätt att "pacifiera" en våldsman. Det är En allvarlig brist i polisutbildningen.
Samtidigt måste vi vara medvetna om stressreaktionen kan framkallas när man känner sig hotad såsom poliserna säkert gör inför våldsamt motstånd. Stressreaktionen medför att hjärnbarken, som svarar för empatiskt, ansvarfullt , lugnt, balanserat och intelligent beteende slås ut och den primitiva "djuriska" mellanhjärnan tar över och medför aggressivt, omdömeslöst och hänsynslöst, panikbetonat beteende som präglas av invanda handlingsmönster.
Därför är det oerhört viktigt att poliserna hårt drillas i korrekta och säkra sätt att hantera folk som gör motstånd så att dom inte agerar galet i en stressande hotsituation. Annars finns det stor risk för omdömeslösa våldshandlingar, den troliga orsaken till Johans död.
Polisutbildarna bör även överväga att använda flygvapnets testmetod "Defence Mechanism Test" (DMT) som effektivt påvisar om en en person har hög stresstolerans (man använder det eftersom man i kritiska flygsituationer måste kunna bibehålla sitt lugn, se http://tmdoctors.info/dmtdescr.htm.) Genom att välja bort folk som har en låg stresstolerans, skulle risken för panikartat och farligt våldsbeteende bland poliser effektivt kunna minskas.
Tack, Magnus för dina kloka ord, är helt enig.
LÄR POLISEN ÖSTERLÄNDSK KAMPSPORT
Det är förbluffande att höra att inte fyra poliser klarar att hantera en motspänstig person. Det finns tex. ett grepp inom Jiu Jitsu, med vilket till och med en svag person helt kan hålla kontroll över en muskelbjässe utan att skada densamma (jag vet det av egen erfarenhet). Det finns omfattande värdefull kunskap om hur man kan klara sådana situationer inom de österländska kampsporterna, vars kunskap är betydligt mer avancerad än slagsmålsmetoderna i vår västerländska kultur. Det är hög tid för poliserna att utbildas i detta.
Det är likaledes förbluffande att höra att poliserna har en så grav brist på kunskap om vad som är farliga sätt att "pacifiera" en våldsman. Det är En allvarlig brist i polisutbildningen.
Samtidigt måste vi vara medvetna om stressreaktionen kan framkallas när man känner sig hotad såsom poliserna säkert gör inför våldsamt motstånd. Stressreaktionen medför att hjärnbarken, som svarar för empatiskt, ansvarfullt , lugnt, balanserat och intelligent beteende slås ut och den primitiva "djuriska" mellanhjärnan tar över och medför aggressivt, omdömeslöst och hänsynslöst, panikbetonat beteende som präglas av invanda handlingsmönster.
Därför är det oerhört viktigt att poliserna hårt drillas i korrekta och säkra sätt att hantera folk som gör motstånd så att dom inte agerar galet i en stressande hotsituation. Annars finns det stor risk för omdömeslösa våldshandlingar, den troliga orsaken till Johans död.
Polisutbildarna bör även överväga att använda flygvapnets testmetod "Defence Mechanism Test" (DMT) som effektivt påvisar om en en person har hög stresstolerans (man använder det eftersom man i kritiska flygsituationer måste kunna bibehålla sitt lugn, se http://tmdoctors.info/dmtdescr.htm.) Genom att välja bort folk som har en låg stresstolerans, skulle risken för panikartat och farligt våldsbeteende bland poliser effektivt kunna minskas.
Tack, Magnus för dina kloka ord, är helt enig.
LÄR POLISEN ÖSTERLÄNDSK KAMPSPORT
Det är förbluffande att höra att inte fyra poliser klarar att hantera en motspänstig person. Det finns tex. ett grepp inom Jiu Jitsu, med vilket till och med en svag person helt kan hålla kontroll över en muskelbjässe utan att skada densamma (jag vet det av egen erfarenhet). Det finns omfattande värdefull kunskap om hur man kan klara sådana situationer inom de österländska kampsporterna, vars kunskap är betydligt mer avancerad än slagsmålsmetoderna i vår västerländska kultur. Det är hög tid för poliserna att utbildas i detta.
Det är likaledes förbluffande att höra att poliserna har en så grav brist på kunskap om vad som är farliga sätt att "pacifiera" en våldsman. Det är En allvarlig brist i polisutbildningen.
Samtidigt måste vi vara medvetna om stressreaktionen kan framkallas när man känner sig hotad såsom poliserna säkert gör inför våldsamt motstånd. Stressreaktionen medför att hjärnbarken, som svarar för empatiskt, ansvarfullt , lugnt, balanserat och intelligent beteende slås ut och den primitiva "djuriska" mellanhjärnan tar över och medför aggressivt, omdömeslöst och hänsynslöst, panikbetonat beteende som präglas av invanda handlingsmönster.
Därför är det oerhört viktigt att poliserna hårt drillas i korrekta och säkra sätt att hantera folk som gör motstånd så att dom inte agerar galet i en stressande hotsituation. Annars finns det stor risk för omdömeslösa våldshandlingar, den troliga orsaken till Johans död.
Polisutbildarna bör även överväga att använda flygvapnets testmetod "Defence Mechanism Test" (DMT) som effektivt påvisar om en en person har hög stresstolerans (man använder det eftersom man i kritiska flygsituationer måste kunna bibehålla sitt lugn, se http://tmdoctors.info/dmtdescr.htm.) Genom att välja bort folk som har en låg stresstolerans, skulle risken för panikartat och farligt våldsbeteende bland poliser effektivt kunna minskas.
Tack, Magnus för dina kloka ord, är helt enig.
Så här säger Magnus Wenger: "Är det inte fler än mig som för länge sen börjat undra om det är något som inte står helt rätt till?"
Ingen fara Magnus.- Vi är fler som undrar. Den svenska polisen kostar oss skattebetalare 22 miljarder om året och i dessa besparingstider är det ju viktigt att titta på vad vi får för pengarna.
Om vi själva drabbas av brott har vi inte mycket glädje av dessa dyra pengar. Ett bostadsinbrott åker de inte ens på och kommer de
iaf så ställer de litet frågor. Sedan åker de för att höra av sig per tel efter tio år och undra "om de kan skriva av ärendet, nu?"
Chansen att de skall ha lust att klara upp ett sådant brott är noll. Den otäcka svenska polisen verkar mer och mer vara till för sin egen skull. Omnipotent lever polismakten sitt eget liv oberoende av sina finansiärer och avnämare; vi själva.
Gör de något så går det ofta snett som i fallet Johan. Vid dessa tillfällen önskar man sig att polisen i stället låtit bli att agera. Vad kan man till exempel säga i fallet Osmo Vallo eller fallet Johan?
"Gör om, gör rätt!" Nä, just det!
Den kostsamma kvarnsten Sverige har om sin hals och som heter polisen måste stöpas om i grunden. Det kommer inte att uppstå något annat än hat mot polisen ända fram till dess att polisen kommunaliseras. Att ha huvudmannaskapet på kommunal basis gör det lättare för våra lokala myndigheter att disponera myndigheten som en lokal kraft för att stävja problem på ort och ställe. Polisen kommer närmare medborgarna och kan på detta sätt tidigare få bukt med de oroshärdar som vi just har sett i våra förorter till exempel.
Utredningen av polisbrott kan inte längre tillåtas skötas av särskilld polisenhet som utreder partiskt och av åklagare som i sin dagliga gärning har en tajt arbetskamratrelation med förövarna. Vi behöver en civil uredningsmyndighet typ "deltidsbrandkåren" som vid utredning av polisbrottsighet först och främst tar sin utgångspunkt hos brottsoffrets familj, än hos den förljugne förövaren och hans kollegor.
Vi måste också på detta sätt få bukt med det allt mer stegrande polishatet ifrån breda grupper inom folkflertalet. Polisen skall vara "allmänhetens tjänare" och inte springa sina egna odemokratiska ärendet. Med alla otäcka tvångslagar som de i dag, tack vare Thomas "Stasi" Bodström disponerar, så kan vi på goda grunder kalla Sverige en polisstat i vardande.
Därför måste polisen hållas i strama tyglar av de politiskt ansvariga och deras våldsmonopol inskränkas till ett absolut minimum, deras brottsliga gärningar uredas av oberonde instans och de skyldiga plattfötterna sys in på långa fängelsestraff samt åka ur kåren med öronen före efter ett välförtjänt, vanhedrande avsked.
Dr S!
Jag har sett på youtube och Liveleak.com hur 6 poliser samtidigt inte klarat av vissa personer p.g.a. "påverkan". Jag har sett en person fortsätta springa trots att personen i fråga blir elektrifierad av Tazer.
Skulle vara intressant att se hur du bemästrar en sådan situation med Jiu Jitsu.
Nu vet jag inte förhållandet med Johan i Göteborg, utan min kommentar är rent allmän.
Polispersonal och åklagare jobbar mycket ofta laglöst och friar varandra i låtsasutredningar
Johan är på väg hem. Han är upprörd, har bråkat med flickvännen och är påverkad. Poisen griper in och agerar med ett övervåld som verkar totalt omotiverat. Det leder till Johans död.
Varför mörklades det hela fram till nu? Vem är skyldig till detta? Åklagaren?
Jag har själv erfarenheter av hur polisen i Uppsala agerar i arresten i Uppsala. Fyra personer dog oförklarligt där under 2007-2008. Själv höll jag på att dö. Laglösheten är total. Och polisen och åklagarna granskar sig själva när de blir anmälda. JO är inget att räkna med. JK har inte resurser att titta på de floder av anmälningar som strömmar in.
Egentligen är i stort sett den enda utvägen idag att stämma staten. Det gjorde jag och fick skadestånd. Men det är naturligtvis en stor risktagning eftersom det kostar stora pengar om du förlorar.
Inrätta en oberoende författningsdomstol i Sverige, som kan granska den här typen av övergrepp och utöka möjligheten attt bestraffa försumliga poliser och åklagare.
Varför krävs det alltid att en etnisk svensk utsätts för polisens övervåld för att nån ska reagera?
När "apejävlarna" har detta som vardag förutsätts det alltid, av både media och svenssons, att polisen bara försvarar sig!
Jag har sett och varit med om så många övergrepp från poliser att jag
beundrar den som inte automatiskt får lust att dänga till varenda snut han ser.
Tack Magnus Wenger för en mycket bra artikel: MVG++
Flera människor börja bli medvetna över sin frihet. Dem är trötta på politiker och poliser - dvs byråkrater och fasister. Så håll ut snart har vi en samhällsförändring här, där både dessa kontroll och våldsmänniskor inte har makten. Medvetna och kreativa människor är inte slavar - Vi dör för vår frihet! En dag så kommer den stora lejonet att vakna!
Som redan sagts ovan har Dr. M överdoserat på kampssportsfilm och lyssnat alldeles för mycket på marknadsföring ala Dojo och feminisitisk självfösvarstrams. Han/hon tycker kanske att Lisbeth Salander också är trovärdig?
Ärligt talat, är det inte dags att sluta tro att förkoreograferade kampsituationer och annat trams har någon bäring på verkligeheten? Det är stor skillnad på att öva grepp på en stor kille som lydigt följer med och på att FÖRSÖKA göra samma sak med en bindgalen dito som har helt andra intentioner. Dr. M, tråkigt att behöva berätta det, men tomten finns inte (heller)!
Och till Wenger: Jag har själv fått uppleva gatstenar kastade mot mig med full kraft. Och du, jag var också övertygad om att jag skulle dö, precis just då. Hade de träffat hade jag med stor sannolikhet varit just stendöd.
Kastarna utgjordes av ett gäng AFA-kräk i Lund under 30-november. Och mitt brott? Jo, jag var på väg för att möta min dåvarande flickvän (utländskt utseende) eftersom jag hade hört att det var en massa nassar ute på gatorna. Som tur var lyckades jag söka skydd bakom polisen.
Johannes Westeberg skall vara jäkligt glad att han lever idag. Att det skall vara så svårt att förstå att det inte spelar någon roll om man är polis, utbildad i allehanda krishantering eller vad faen som helst; är du rädd så att du håller på att skita på dig, vilket polisen som sköt Westeberg hade alla skäl att vara, så gör du vad som helst för att freda dig.
Kritisera gärna övervåld bland poliser Wenger, men blanda inte in fascisten Westerberg öden i sådana fall. Det reducerar nämligen budkapet till en politisk pamflett.
Så äntligen Illwill skrev du ett inlägg i ämnet för debatten.
Och då skriver du:
"Att de inte sköt ihjäl Hannes är det enda som var fel med deras agerande, och något vi alla borde sörja. "
Du skriver också:
"Polisen sköt inte för skojs skull, det var inte deras första reaktion, de hade skadad personal och riskerade att bli dödade av en grupp människor som konstant visar att människoliv inte betyder något för dem."
Du avskyr dessa vänsternissar bl.a. för att människoliv inte betyder något för dem - och själv anser du att vi skall sörja att polisen inte sköt ihjäl en människa.
Till Newsmill:
Hur kan ni släppa igenom inlägg där författaren indirekt uppmanar till mord alt. vållande till annan människas död ?
Jag visade upp pressleg och bad två poliser att legitimera sig när de uppträdde hotande. Enligt LAGEN ska alla poliser legitimera sig vid begäran om de inte bär kravallutrustning. Det slutade med att de plockade in mig i pikén, körde till stationen, ingen frågade något, strippade mig, slog näsan blodig, satte sig på mig och till slut slängde in i finkan; "LOB, lagen om omhändertagande av berusade peronser" - ger polisen domarmakt på plats.
Mycket blod, mitt i natten kommer en läkare. Jag ber läkarleg och får se det, memorerar personnummer. Han kollar att jag inte har "epilepsi". På morgonen: tvingas skriva på att jag varit asfull och polisen plockat upp mig - "annars håller vi dig 4 dygn, det har vi rätt till utan åklagare". Jag skriver på, åker till Karolinska sjukhuset, läkare undersöker mig, plåtar mina blåmärken, tar promille : NOLL.
Jag polisanmäler polisen för misshandel.
Jag blir kallad till förhör: Har förhörsvittne. Blodet från min näsa är kvar på golvet, noterar jag. De pressar mIg - "Du hotade våra poliser"... bla bla bla.
Jag vill referera till läkaren som var där mitt i natten. Jag får höra att jag har hallucinerat.
Rättegång: Två snutar har läkarintyg FRÅN SAMMA LÄKARE som var hos mig. Men intyg om att han kollat mig finns ej. Polisen påstår att jag har skadat dem fysiskt och vill ha skadestånd. Min advokat säger att tingsrätten går ALDRIG EMOT uniformerad polis, så bäst för mig är att erkänna. Jag vägrar.
Blir dömd till 2 år villkorlig + 20 000 skadestånd till snutarna som slagit mig. Jag ska betala via bråttsförenbyggande råd, de är BROTTSOFFER! Först efter domen får jag veta deras namn (det hela började med att jag ville att de identifierar sig) för under hela processen har deras namn mörkats.
All kontakt med mig sköttes via telefon, fick aldrig ngt skriftligt underlag om ngt.
Min anmälan mot polisen lades ned i "brist på bevis".
Drev med egna medel vidare till hovrätten, och först där fick jag loss intyg från Karolinska + hittade läkaren som varit hos mig på natten. Men oenig hovrätt dömde mig i alla fall.
Åklagaren brydde sig aldrig om att följa lagen = att ta fram material både för och emot fallet. Min advokat var bara rädd för polisen.
Vi har ett strukturellt jättefel med att åklagare tror blint på poliser och de politiskt tillsatta domstolarna vill inte och kan inte döma självständigt utan går på ordförandes linje i allt. Och ordföranden är alltid rädda för snuten.
Sverie är inte rättstat, långt ifrån. Men public service producerade skitserier tutar i folk om att det finns ´rättivisa, bra poliser och duktiga advokater. I verkligheten är det bullskit. Akta er för snuten, och för domstolar, det har jag lärt mig mina barn.
Det är som i Sydamerika.
Polisen håller på att förkora förtoroendet hos vanliga knegare och tjänstemän
#13 René Sans,
Det där känner jag väl igen;
Polisen vill inte legitimera sig, vill inte uppge namn på häktespersonal och sekretessbelägger det ena dokumentet efter det andra. Häkteslagen finns bara i sagornas värld. Visst, det är också så jag erfarit det hela. Kanske ibland värre än i Sydamerika.
Många som idag kritiserar polisen är långt ifrån de busar som kastade gatsten i Göteborg. Polisen håller på att förkora förtoroendet långt utanför de grupper som heter AFA, hos vanliga knegare och tjänstemän.
att det finns poliser som mår dåligt är inget som förvånar då dom motarbetas från alla håll.
Jag har fått rapporter om att polisen i Stockholm flera gånger tvingats av sina överordnade att jaga sexköpare på Malmskillnadsgatan i stället för att syssla med riktigt polisarbete, det är skrämmade att man kan kasta bort skattebetalarnas pengar på sådant trams, och det är ännu mer skrämmande att ansvariga inom polisledningen inte säger ifrån till de sinnesslöa politiker som städigt hittar på nya idiotiska lagar och förordningar.
Ytterst ligger ansvaret hos inkompetenta politiker och politrucker - feminazismen en av anledningarna till polisens allt mindre förtroende
#15 Adolf,
Ytterst ligger naturligtvis ansvaret hos politikerna, som är totalt odugliga och inkompetenta. Det må vara helikopterrån, Johans död, sexköpslagen eller kravaller i förorterna.
Feminazismen (den extrama feminismen) bär också ett stort ansvar för att polisen blivit allt mindre populär. Där kan vi tacka politiker som Bodström, Freivalds, Winberg och Sahlin.
#11 Olaus Petri
Tycker det är en underlig tanke du ger uttryck för - när du rättfärdigar polisen som sköt med att han var rädd. Du säger också att alla blir rädda.
Men nu är det ju faktiskt så att i polisens arbetsuppgifter kan det då och då ingå att hantera situationer där man är rädd.
Det ingår i jobbet.
Då går det inte som du gör att skylla bort det.
Gör tankeexperiment med andra jobb ?
#13 René Sans
För dj-ligt.
Värst - faktiskt tycker jag - att myndigheter o institutioner - som finns för att hålla ordning på att sådant här inte händer eller om de händer leder till bestraffningar - inte fungerar.
Inkluderat vårt fega media som lider av tvångsmässig självcensur o total inkompetens.
Tommy Sandström på vilket sätt anser du att "feminazismen" gjort polisen opopulär?
Ulf, ditt resonemang är löjligt. Poliser vill inte och har ingen skyldighet att dö mer än andra. Därför har de också rätt, precis som andra, att freda sig. Det går inte att utbilda bort en situation som är bortom kontroll. Då spelar det ingen roll att man har det som arbetsuppgift att hantera våldsamma situationer. Hur man hanterar en gatsten i huvudet finns det ingen träningsmanual för, allra minst när man ligger medvetslös, som polisens kollega gjorde vid tillfället när han skjöt fascistynglet Westberg.
Det är ungefär som att påstå att en dörrvakt, som fått fetstryk av ett tiotal stökiga kroggäster, skall få sparken på blankt papper för sitt misslyckade (eftersom han ju är tränad att klara av sådana situationer).
Ibland går det överstyr Ulf, även för poliser. Och de har vapen och de har tack och lov fortfarande rätt att försvara sig när nöden så kräver.
Tänk om någon höll på att slå ihjäl ex. din son med en yxa. Yxan är höjd, redo för slag. Hade du klagat på polisen ifall de skjutit yxmannen i ett försök att rädda din son?
#19 Olaus Petri,
Så mitt resonemang om att i polisens arbetsuppgifter ingår situationer där man skall hantera rädsla - ÄR LÖJLIGT.
Tack.
Du sa att polisen sköt för att han var rädd och eftersom han var rädd hade han rätt att skjuta.
Nej - det har han inte.
Ledsen.
Däremot att han kände sig hotad - det är ok.
Men det är något helt annat än det trams du svamlar munnen full av ...
Dina två exempel begriper jag överhuvudtaget varför du skriver.
Vad har det med polisens rädsla att göra ?
"fascistynglet Westberg"
Du pratar om en nittonåring som var så berusad att han inte ens kunde kasta stenen. Jävligt smaklöst. Vad kallar du det när en polis sköt rakt in i en folkmassa så att en journalist nästan träffades av en kula i bakhuvudet när han flydde från dem?
"Tänk om någon höll på att slå ihjäl ex. din son med en yxa. Yxan är höjd, redo för slag. Hade du klagat på polisen ifall de skjutit yxmannen i ett försök att rädda din son?"
Varför skulle det vara olagligt att skjuta mannen i en sån situation? Skilj mellan att skjuta en yxmördare mitt i arbetet som inte går att stoppa på annat sätt och ex. en oskyldig journalist som flyr ifrån dig.
Tack alla för era kommentarer. Intressant att höra andra perspektiv och åsikter.
@ illwill
Hmm, nu var det väl inte Westbergs person som var ämnet, men nej, jag har inte mycket till övers för AFA, men att man förtjänar att skjutas bara för att man är idiot vet jag inte. Dessutom, det jag reagerade på var det faktum att man sköt in i en folkmassa. Har du skjutit med polisens tjänstevapen någon gång? Jag kan ju säga att det är en ganska otympligt pistol (till skillnad mot försvarets), inte helt lätt att skjuta med. Lägg nu till faktorer såsom att du som skytt är rädd, vilket i sin tur innebär att du har mycket adrenalin i kroppen, alltså skakar du troligen vilket är en naturlig följd av adrenalinet, du är troligen andfådd. Kort sagt, att skjuta i detta läge innebär ganska naturligt en risk att träffa någon annan.
Jag kan dock sträcka mig till att i just detta fall konstatera att polisen inte hade rätt utrustning, en vattenkanon hade kommit väl till pass i detta läge...
Till er andra:
Det är OERHÖRT svårt att hålla koll på en person som inte vill ligga still, gärna med lite alkohol i kroppen. Jag har tränat diverse kampsporter, det spelar ingen roll, det är svårt ändå. Men detta innebär inte nödvändigtvis att man måste lägga sig på personen. Polisen måste dock ha rutiner för hur detta ska göras. Spraya pepparspray i ansiktet, det brukar fungera. Men att slå någon med en batong, och trycka ned personen så att hans ögon (inte ögonlock) har skador, det tyder på ett sådant övervåld att jag mår illa.
Hur många som läser detta skulle ligga still om någon slog er med batong? Hur många skulle ligga still om någon låg på er rygg så ni inte kunde andas? Hur många skulle ligga still om någon tryckte ned ert ansikte så hårt i asfalten att dina ögon skrapades mot asfalten?
Nej, just det. Jag vet att det kan gå hett till i såna här situationer. Jag har gripit en hel del personer, och vissa har gjort motstånd, och nej, helt rationellt tänker man inte. Man detta innebär inte att jag i min vildaste fantasi tror att en person som ligger ner men inte vill ligga still, kommer att göra det för att jag slår honom (sedan tycker jag att det är fegt att slå någon som ligger, men det är något helt annat). Batongen har jag använt för att hålla folk borta, eller som står upp och försöker attackera mig.
Polisen måste få utrustning som gör deras arbete så säkert som möjligt, både för dem och för de som är föremål för deras ingripanden. Och detta kanske är en brist hos ledningen som man ska titta till. Men det kan aldrig, ALDRIG rättfärdiga den brist på sunt förnuft som polismännen visat på i denna situation.
Inlägg #23
Tydligt o klart från artikelförfattaren.
Kanske får diverse oseriösa glappkäftar som bara spottar trams att knipa igen och inse hur löjliga de låter.
Eller kanske komma med sansade logiska argument .
#16 Tommy Sandström
interessant att du nämner "feminazismen",
Det som förvånar mig är att inte feministerna ställer upp för de kvinnor som tvingas arbeta med att sälja sex.
Det finns inga stödprogram, inga möjligheter till utbildning så man kan söka vanliga jobb.
Varför gör inte feministerna något för dessa utsatta kvinnor?
De enda myndighetspersoner som dyker upp på "gatan" är just poliser,
och om det inte skulle vara nog för dom att skickas ut på sådana fjantuppdrag, så får dessutom de stackars djävlarna skällning av tjejerna som jobbar där för att dom saboterar deras arbete.
Att vara tvungen att dagligen arbeta i en miljö där man är hatad och misstrodd, av medborgara och inte få något stöd från sin arbetsgivare är inte kul.
Det innebär att de poliser som kan, söker sig till andra jobb.
Vilket gör att polisen långsamt kommer att dräneras på de personer som är kunniga och känner empati och egagemang ( kort sagt:vill Skydda Hjälpa och Ställa till Rätta).
Tillslut kommer bara de lata, okunniga och våldsbenägna att vara kvar, så om inget görs omgående kommer vi snart inte att ha en polis värd namnet.
Ja Ulf, du är löjlig eftersom du tror att poliser är gudar (osårbara och som därför kan ta emot gatstenar i huvudet). Därmed inte sagt att det finns många situationer där poliser utnyttjar sin ställning och som därför förtjänar kritik. Men det är den rågången du inte förmår se.
Och Westerberg är ett fascityngel: han är/var antikapitalist, antiliberal och tror/trodde uppenbarligen på direkt aktion som politiskt medel. Precis som Mussolini.
Det är inte alltid det räcker med att ha flickpoliser och manliga fjunpoliser som gått en kurs i österländsk kampsport för att ta tag i folk. Åkte med en stockholmsbuss där en ung man muckad från det militära fått s.k. fylldille. Två jättelika poliser, sannolikt speciellt utvalda, kämpade en desperat kamp med denne man som höll på att slå passagerare och bussinredning sönder och samman. Det är bara tomt snicksnack att påstå att det går att behandla en del våldsamma människor med en kombination av psykologi och österländsk kampsport. Kvalificerat nonsens.
"Det som förvånar mig är att inte feministerna ställer upp för de kvinnor som tvingas arbeta med att sälja sex.
Det finns inga stödprogram, inga möjligheter till utbildning så man kan söka vanliga jobb.
Varför gör inte feministerna något för dessa utsatta kvinnor?"
Visst ställer feminister upp för dessa kvinnor. Har du inte hört talas om kvinnojouren och tjejjouren?
Olaus Petri:
Och du har säkert mustasch.
Precis som Hitler.
Så vad säger det om dig?
Lite halvt OT: jag har ofta sett att man kallar gatstenar för livsfarliga vapen, men jag har läst många rapporter från kravaller (är journalist) och även varit på plats några gånger, på olika håll i världen, och jag kan inte komma ihåg något fall där kravallutrustad polis dödats av stenkastning. Det är ovanligt att poliser dödas i kravaller överhuvudtaget (statistiskt torde det gå minst 20 dödade demonstranter per dödad polis/militär), men de fall där det hänt, och där det funnits närmre detaljer om vad som hänt, har det antingen funnits personer som använt eldvapen bland demonstranterna, eller så har en eller en mindre grupp poliser blivit kringrända och ihjälslagna med närstridsvapen av ett eller annat slag.
I GBG kastade polisen även tillbaka gatstenar mot demonstranterna, som förstås inte hade hjälmar och andra skydd, det var antagligen betydligt farligare, dock blev ingen allvarligt skadad där heller så vitt jag vet, kanske beroende på tur...
Tillbaka till huvudämnet, det kan nog vara svårt att få kontroll på en person som har fått ett vansinnesanfall, även med "österländsk kampsport", men det rättfärdigar ju inte att de använder direkt livsfarliga metoder...
"Sen angående det senaste fallet, du (säkerhetsvakten) snackade om ansvar...har inte den sönderknarkade ligisten något ansvar?"
Jo.... men det finns något som heter rimliga proportioner. Hade han levt idag hade han dömts för skadegörelse, narkotikabrott, våldsamt motstånd, kanske misshandel. Det hade troligen blivit några månaders fängelse/tvångsvård, skadestånd. Man kan diskutera om det är för hårt, lagom eller för milt. Men jag tror få tycker att dödsstraff utan rättegång är en rimligt konsekvens.
Häpnadsmannen är onekligen häpnadsväckande i sina analogier och felslut. Poliser dör i tjänst, även i kravaller, men anledningen till att de inte dör särskilt ofta av tvåkilosstenar beror på att de i regel är beredda och har bättre utrustning (än kontrahenterna).
Oavsett detta är poliser inte osårbara och blir de övermannande har de alla skäl att bli livrädda om mobben kommer farande med gatsten. Tror du på fullt allvar att din eller en polis nacke klarar av en direktträff av en gatsten?
Och hade poliserna haft gatstenar i sin arsenal, med instruktioner om att kasta dem på alla som var hotfulla, hade dödstalen i Göteborg blivit mycket stort.
Så mycket för dina slutledningar, häpnadsmannen.
Men givetvis är inte övervåld acceptabelt.
Och Sierra, ville du något? Har du något på hjärtat som innehåller substans? Utveckla gärna så skall jag försöka stilla din nyfikenhet.
"Och Sierra, ville du något? Har du något på hjärtat som innehåller substans? Utveckla gärna så skall jag försöka stilla din nyfikenhet."
Du förmådde alltså inte uppfatta min kritik mot ditt svaga, och faktiskt komiska, men ack så vanliga guilt-by-associationargument?
Jag är fortfarande nyfikiken på hur du benämner den polis som efter att ett antal reclaimare körts bort från en gatufest valde att skjuta rakt in i den flyende folkmassan så att en journalist nätt och jämt undkom att bli skjuten i bakhuvudet?
"Oavsett detta är poliser inte osårbara och blir de övermannande har de alla skäl att bli livrädda om mobben kommer farande med gatsten."
...och man kan därför mycket väl förstå att en polis vill skjuta en journalist i huvudet som springer i motsatt riktning från honom själv?
Eller?
Aha, var det det du undrade över sierra. Som jag skrivit tidigare, poliser gör fel och däri ingår förstås övervåld, exempelvis att skjuta journalister.
Inte bra alltså. Nöjd?
Sedan är antikapitlsim, antiliberalism, kritk mot det borgerliga samhället och direkt aktion som politiskt medel ideologiska hörnstenar i fascismen. Passar ganska bra in på Westberg tycker jag. Betydligt mer sbbstansrikt och relevant än ditt mustachtramsande.
"Sedan är antikapitlsim, antiliberalism, kritk mot det borgerliga samhället och direkt aktion som politiskt medel ideologiska hörnstenar i fascismen. Passar ganska bra in på Westberg tycker jag."
På vilket sätt känner du Hannes Westerberg?
Har du en avvikande uppfattning om de ideologiska bevekelsegrunderna bakom de protesterna i Göteborg? Var deltagarna i stenkastarleden kapitalismbejakande, liberala, positiva till det borgerliga samhället och motståndare av antiparlamentariska metoder? Vad jag har läst om Westerberg verkar han hysa sådana åsikter. Eller menar du att Westerberg bara var ute och kastade sten i största allmänhet?
Förstod först inte varför Olaus Petri i alla sina inlägg var tvungen att ha en sådan hotfull, aggressiv eller nedlåtande stil.
Åsikterna som förts fram är ju i många fall relativt sansade o underbyggda - även om man inte håller med varandra.
Men Petris stil har avvikit.
Sedan kom jag på att han träffats av en gatsten med lite jobbiga konsekvenser.
Och då kom ju saken i ett annat perspektiv.
Nu senast sa Petri att övervåld inte kunde accepteras, men samtidigt hävdar han envist att alla poliser i sig har rätt att bli skiträdda.
Och hur mycket av omdömet försvinner när man är så "rädd att man skiter på sig" ?
Hur stor är risken för just övervåld om man tappar greppet ?
Nej, pudelns kärna är faktiuskt att poliser skall klara av krissituationer betydligt bättre än genomsnittet.
Rädd javisst - men tappa omdömet. Nej.
Det är ju det som är yrkesproffsigheten.
Till skillnad från amatören - du.
Ulf r, poliser klarar av krissituationer bättre än genomsnittet. Tror du något annat?
Och du tramsar vidare med att poliser inte får tappa omdömet. Vem har sagt något annat? Det finns situationer där poliser använder obefogad övervåld (dåligt omdöme/yrkesmoral/svin i största allmänhet) och det finns situationer när poliser måste slåss för sina liv (i panik) med de medel som står till buds (inte obefogat övervåld).
Kan du inte se den distinktionen är du helt ute och reser. Poliser är inte gudar, de är människor som ansvara för statens våldsmonopol, och i Gbg tappade polisen ibland kontrollen med följden att de blev lika mänskliga som alla andra, ex. fallet Westerberg. För att tala med Wenger: Polisen trodde att han skulle dö.
Och du, jag är också övertygad om att polisen i Gbg även gjorde fel, dock inte i ovan nämnda fall.
Sedan undrar jag om du fortfarande tror att inga människor skulle dött om polisen gjort chock, en masse, mot göteborgsdemostranterna och dränkt dem i ett gatstensregn, kanske till och med kastat sten på redan liggande demonstranter?
Pudelns kärna är annars att det finns människor tycker det är rätt att kasta gatstenar på poliser – som du tydligen.
Fascister som kallar alla de inte gillar för fascister börjar bli allt för typiskt här på Newsmill! Illwill tycker att polisen ska skjuta alla oliktänkande och en del andra vill att polisen ska ha befogenhet att göra i princip hur de vill å sen har de mage att kalla andra för fascister. Sjukt!!!
Angående gatstenar så är gatstenar som landar flera meter bort faktiskt inte så farliga.
låt polisen använda elchocks pilar som de kan skjuta. efter malexander har de blivit så fega! de måste vara en hel pluton för att ta någon som har fått psykspel
Pistolskott som inte träffar är inte heller särskilt farliga Blitz.
Eller?
Ja, varför ska man skilja mellan slangbellor och atomvapen? Det är väl onödigt?
Egentligen handlar väl allt om hur poliserna agerat, före, under, och efter.
Om ett sytematiskt beteende är förutbesämt handlar det ju om mord alt dråp.
Om det förutbestämda är att skita i vilket som så handlar det i bästa fall om vållande till annans död, vilket i tjänst är detsamma som dråp, egentligen.
Problemet för maxstraffet är alltid bevisbördan, men när det gäller polisen så är nog bevisbördan ungefär som mord när det gäller vålande till annas död, tragisk nog, för det tordes vara lika.
Undrar om inte poliserna, som åtminstone gjort sig skyldiga till att ha använt övervåld, och även vållande till annans död (i alla fall dom som underlätt sig att göra sin jävla plikt [och då skulle dom faktiskt ansvariga åka ditt på ren automatik]), generellt skulle ha lärt sig det faktiska reglementet om fler buspoliser åkte fast.
Det är ju inte undra på att man kan betrakta alla inblandade poliser som veritabla mördare.
Det är ju lyckat ... kåranda, lol. :/
Inom polisen kiknar en hel del av skratt åt darwin-award-förövarnas "genialiska" brott. Samtidigt som dom flesta själva skulle åka ditt och hamna på listan, om inga politruker fuckade up systemet.
Varför då sierra, allt som inte träffar är ju inte (livs)farligt har vi ju fått lära oss av Blitzen?
Ärligt talat, tröttnar ni aldrig på att försvara er rätt att kasta stora stenar på poliser (och andras egendom)? Det ena ihåliga argumentet efter det andra dryper in här istället för att ordentligt fundera över vad kombinationen antiliberalism, antikaptialism, avsky mot det borgerliga samhället och långt driven antiparlamentarism lyckats åstadkomma tidigare i historien.
Nej, istället kommer tunga "mustasch"- och att "dödliga-vapen-som-inte-träffar-är-ju-inte-farliga-asså"-argumentet fram ur rockärmen. Imponerande.
Allt bottnar förstås i ett behov av att förverkliga sig själv genom att peka ut andra som mindre värda alternativt främlingsfientliga utsugare. Om det stämmer är av underordnad betydelse. Aldrig ett uns av självreflexion. Istället är det bara "jag, jag, jag,, och jag igen". Ren och skär egoism är det således som är bottenplattan i vänsterbratsens obehagliga världsförbättrareruptioner: Viljan att vara förmer än någon annan.
@ Olaus Petri
Måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du försöker säga med ditt inlägg. Hursom, jag är den förste att anse att vänstern ofta har en inställning som ofta tar sig ett utrryck att de är bättre än andra, de är noblare och har en mer rätt åsikt osv. Å andra sidan, det är tack och lov inte dessa individer som i Sverige har våldsmonopol, och det är jag glad över. Problemet kvarstår dock; de som av svenska staten är tillsatta att upprätthålla våra lagar förefaller inte själva lyda under dem, eller i alla fall förefaller inte likhet inför lagen vara en princip som gäller just poliser. Anser du inte detta vara problematiskt? Blir inte hela rättssystemet en stor godtycklig institution som ger vissa privilegier?
Och på tal om märkliga åsikter. Du tror inte att många inom polisen, som jämt jobbar med skurkar, banditer, utsugare, och annat diverse bottenslam i vårt samhälle har en aningen sned bild av verkligheten? Detta finns det naturligtvis anledningar till, men du ser inte en fara i att de människorna som ska "försvara" oss "vanliga" människor, troligtvis är den yrkesgrupp som träffar minst antal "vanliga" människor på dagarna. Detta riskerar väl att leda till en sorts sannolikhetsinlärning, där man efter ett tag, i alla fall i utsatta områden, helt enkelt så ofta träffar på idioter, att man efter en tids arbete, månader eller år beroende på polisman/kvinna, för en ganska avtrubbad syn på verkligheten, då man tror att eftersom de senaste 10 personerna jag träffade var idioter, måste även denna vara det.
Lägg nu till att i princip inga poliser döms för saker de gör inom sin yrkesutövning. Lägger du ihop detta får du följande resultat:
"Som polis träffar jag bara brottsliga idioter, men vad jag gör med dem spelar ingen roll, då det aldrig blir påföljder. Ett exempel från verkligheten; en narkotikapåverkad man som slår sönder en bil med påföljden att han efter en lång brottningsmatch dör. Ännu ett olycksfall i arbetet"
Är detta en situation att eftersträva?
Magnus, du förstår nog inte för att mina postningar i huvudsak är repliker på vad som står att läsa bland kommentarerna, inte i ditt ursprungliga inlägg.
Det är visst ett problem med att poliser som gör övergrepp sällan lagförs, likaså att de finns risk för "avtrubbning" i nämnda kår (som sin tur kan förklara övergreppen och osund kåranda). Men det hindrar väl inte, som framförallt vissa kommentatorer framhärdar, att poliser kan tvingas till nödvärn (med olyckliga följdverkningar) eller att poliser kan tappa fattningen?
Att du drog in Westerberg i texten var därför ett dåligt drag, eftersom det flyttade fokus från sakfrågan, alltså hur mycket (och vilket) våld skall våldsmonopolets företrädare tillåtas använda i en situation där dessa (och omgivningen) INTE är hotade till liv och lem?
Jag tycker dock att du angriper också den frågan för ensidigt. Man får intrycket utav att du eftersträvar ett idealtillstånd – en utopi – som aldrig kan realiseras. Med tanke på det du skriver om exempelvis avtrubbning borde "vi" (civilsamhällets medborgare") ÄVEN (OBS!) tänka oss in i "deras" (polisens) arbetsmiljö och agera och bedöma dem därefter.
Du skriver ju själv att de arbetar i en förskräcklig miljö. Varför inte ÄVEN (OBS!) betrakta poliserna som offer för omständigheter de inte kan rå över? Jag tror nog att frågan måste tacklas från två håll om några framsteg (dialog) skall kunna göras, alltså att dels kritisera polisers ageranden och polisens uppgifter/organisation, dels alltid vara öppen för att poliser inte bara är sadister utan faktiskt i grunden empatiska människor av kött och blod som ofta arbetar under mycket mycket speciella omständigheter.
Stenkastargänget som dök här hade så hög svansföring att brunögat tittade fram, vilket alltid är lika obehagligt. De tror att bara för att de är antikapitalister, antiliberaler och mot det borgerliga samhället så rättfärdigar det villa metoder som helst. Tyvärr vet de då oftast inte om att ex. Mussolini hade precis samma insikter.
MEDICINGEVÄR
För det 1.a så är inte LSD i sig själv något dödligt gift. Det finns inga documentrade dödsfall som orsakats av överdosering av LSD
Däremot så kan LSD ge vissa haluosinationer som kan upplevas så panikartade att den som upplever dessa kan få för sig att göra vissa "dumheter" som i sin tur kan lada till döden.
I media så har myndigheterna försökt att skylla just detta aktulla fallet på just LSD. Vilket alltså inte skulle kunna vara fallet.
Vad det gäller polisens handlande, så finns det inom polisen, liksom inom alla yrkesgrupper, några som absolut inte är lämpade för sitt arbete.
Som tur är så är dessa, än så länge, ganska få inom just polisen. Men dessa har en tendens till att bli stationerade inom samma "områden" tex. piketen.
Tyvärr så när det kommer en ny aspirant in i yrket så har dessa ofta ganska goda föresatser som tyvärr ganska snabbt blir undertryckta av den lilla grupp av poliser som uppför sig som rötägg.
Hade en polis av den äldre skolan fått uppleva hur deras yrkeskår uppför sig i dag, så hade dom blivit mer eller mindre chockerade.
Ett stort problem är att när/om en polis blir misstänkt för en brottslig handling. Så skall denna misstanke utredas av dennes kolleger.
Även om detta oftast sker i ett annat polisdisrikt än däe den brottsmisstänkte är stationerad. Så är kårandan inom polisen mycket stark, som det även påpekas i artikeln.
Därför bör det snarast tillsättas en helt opartisk myndighet för att utreda dessa brottsmisstankar samt även följa upp polisens tidigare och nuvarande utredingar.
Detta är nog tyvärr ganska så bråtskande för allmänheten är på god väg att tappa förtroendet på Svensk polis och rättssäkerheten över huvud taget.