Christina, att du bara kan med att uttala dig över huvudtaget!
Inget av det du gör är till för att hjälpa oss sjuka! Det enda du vill är att visa statistik som visar hur "ohälsotalen" sjunker! Tacka tusan för det när den enda "rehabilitering" som sker idag är att FK har skaffat en ny syn på arbetsförmåga och helt enkelt friskförklarar folk som tidigare var sjuka (utan rehabilitering)!
Själv har min sjukpenning på 50% dragits in men jag är för sjuk för A-kassa (AF tyckte jag skulle överklaga FK-beslutet). Resterande 50% har jag visserligen än så länge sjukersättning, men min sista period går ut siste januari 2010. Därefter kommer jag INTE klara av att orka delta i något "introduktionsprogram" och mitt sjukdomstillstånd blir inte "hjälpt" av arbetsförmedlingen. Du säger då att alla som inte klarar programmet skall kunna få tillbaka till sjukpeng, men efter sjukersättning är min SGI nollad!!!!!!!! Det hjälper mig inte att "ha rätt till" sjukpenning om summan jag har rätt till är 0 kronor!
Jag har åtskilliga gånger via mail m m försökt få svar på denna fråga från både Gunnar Axén och dig utan något svar eller livstecken tillbaka alls, ni negligerar oss sjuka och inriktar er på att sprida lögner till de som fortfarande är friska!
Jag tolkar det som att jag faktiskt tillhör dem som mot ert förnekande kommer att stå inkomstlös den 1 februari 2010! Mitt enda alternativ blir att "tvingas" söka förtidspension!
Permalänk | Anmäl
Ingela, 2009-10-06, 16:47
Christina H-P:
Och än mer förvånad blir jag;
- över att Du fortfarande pratar om Du försöker få folk i arbete, när Du just nu är i full fart med att helt slå ut de delstidsjukskrivna från sjukförsäkringssystemet trots att de arbetar.
- över att Du därtill tvingar de deltidsjukskriva att sjukskriva sig på heltid (de får då inga pengar, men slipper kanske förlora det jobb de har idag) för att kunna vara med i Ditt introduktionsprogram där att de förväntas söka ett nytt jobb trots att de redan har ett som fungerar bra med de sjukdomar de har.
- över att Ni begår ett gigantiskt försäkringsbedrägeri mot hela svenska folket genom att ändra reglerna under på gående fall.
- över att Ni gynnar försäkringsbolag som AMF och Alecta på de sjukas bekstnad eftersom dessa nu slipper betala ut sjukpensioner till de sjuka. De slutar betala när FK gör det och komemr därmed att tjäna miljonbelopp.
Man ska ha väldigt stora skygglappar på sig om man fortsätter hävda att man gör allt detta för att få människor i arbete när man slår så här mot de sjuka och svaga i samhället.
Skärp till Er nu och försök inte visa på vad andra kanske gör för fel och därigenom försöka rättfärdiga Er själva!
Väx istället upp och ta Ert eget ansvar i frågan!
Permalänk | Anmäl
William Hemberg, 2009-10-06, 19:07
#1 Ingela
På vilket sätt är du sjuk??
Permalänk | Anmäl
Igor Butwartz, 2009-10-06, 19:37
Jag måste säga att jag är imponerad av den armada av debattartiklar, ofta välformulerade, som sjukskrivna personer har fyllt tidningar och hemsidor med sedan regeringsskiftet. Kom inte och säg att de sjukskrivna inte är produktiva. Nej, här är det verkligen arbetslinjen som gäller! Finns det ingen arbetsgivare som vill anställa dessa eminenta skribenter? Ni går miste om högpresterande individer.
Permalänk | Anmäl
Tomas, 2009-10-07, 09:02
Igor, mitt sjukdomstillstånd är komplicerat, men låt oss nöja med att det till väldigt stor del påverkas negativt av stress. Jag går t o m så långt att jag anser den stress regeringens politik orsakat mig gjort så att jag istället för att klara att jobba 50% som jag gjorde fram t o m förra året, nu blivit så försämrad så att jag både förlorat mitt jobb och blivit fullständigt arbetsoförmögen!
Tomas, visa oss sjuka på en arbetsgivare som accepterar att vi t ex:
- ibland jobbar 0 timmar en vecka och ibland kanske t o m klarar t ex 15-20 timmar.
- Inte kan lita på att vi kan komma en bokad tid eftersom vi ibland måste komma till jobbet kl 9 på morgonen och ibland 9 på kvällen för att kunna prestera något (nödvändigt med flexibilitet för att "pricka in" tiden vi har arbetsförmåga")
- När det blir stressigt och mycket att göra klappar ihop helt så att inget blir gjort istället.
Våra sjukdomshistorier och tillstånd är väldigt skiftande. Vissa orkar skriva någon gång ibland, andra inte! Självklart finns det en del som skulle kunna klara vissa typer av arbeten på framför allt deltid. Jag själv t ex hoppas komma tillbaka dit! (Men jag är en av dem som istället borde bromsas på vägen, annars har erfarenheten visat att jag gång på gång tar i över min förmåga med kraftiga bakslag som brev på posten.)
Jag kan försäkra att hade några motsvarande regler införts för friska personer hade det förorsakat en folkstorm utan dess like i Sverige, men detta ÄR en svag grupp som inte orkar låta så mycket som skulle behövas. Det ni ser och hör är bara någon promille av den vanmakt, ilska och ångest som sjuka känner! Enda orsaken att ni trots allt ser protester är att vi bokstavligt talat slåss för vår existens just nu!
Ge oss trygghet och vettiga villkor så kanske fler kan bli förbättrade!
Permalänk | Anmäl
Ingela, 2009-10-07, 15:32
Husmark-Pehrsson lurar medborgarna.
Så här ligger det till:
En försäkring omsluter en överenskommelse mellan försäkringstagare och försäkringsgivare. Försäkringsgivaren förpliktigar sig att vid ett godkänt sjukdomsfall leverera ett förutbestämt och överenskommet skydd.
Då en skada redan inträffat och försäkringsgivaren redan godkänt densamma då kan inte försäkringsgivaren i efterhand, ta tillbaka utlovat skydd. I vart fall inte utan den försäkrades medgivande.
Till skillnad mot tidigare försäkringsskyddsutfästelser har vår regering nu beslutat lägga in en bortre parentes med innebörd att även de tidsbegränsade sjukförsäkringsärendena som tidigare redan fallit ut, men som fortfarande pågår, inte längre kan förlängas. Ersättningen upphör helt enkelt.
Parallellt med dessa ändringar har villkoren för beviljande av varaktig sjukersättning samtidigt skärpts i en så beaktansvärt hög grad att ett fortsatt skydd i praktiken, och i direkt strid mot tidigare gällande regler och utfästelser då skadan inträffade, helt enkelt tas bort. Detta är ett kvalificerat och renodlat bedrägeri. Inget annat. Så här kan man inte göra i en rättsstat.
/Thomas Ek
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/02/regeringens-sjukforsakringsbed...
Permalänk | Anmäl
Thomas Ek, 2009-10-07, 20:18
Thomas Ek, om det du säger stämmer och det är försäkringsbedrägeri, då borde väl vi som är drabbade kunna stämma FK, regeringen eller staten?
Tomas, du har rätt i att sjuka inte är dumma i huvudet, och därför klarar av att formulera sig, vi är många och alla orkar lite och jag är glad att vi märks!
Jag t.ex har alltid jobbat, har studerat och tagit examen för dyra studielån som ska betalas tillbaka, trots att man är sjuk. Drömde om en karriär, men den slogs i spillror då jag för sju år sedan totalkraschade. Jag tålde inte ljus, ljud eller rörelser som på TV:n eller datorn t.ex. ALLT gjorde ont! Jag kunde knappt gå eller tala, några få ord. Totalt utmattad, både fysiskt och psykiskt.
Jag ville bara ta livet av mig eftersom att leva som en grönsak inte var min STÖRSTA ÖNSKAN som Husmark m fl. verkar tro.
Men jag har en dotter så för hennes skull har jag kämpat och kravlat mig tillbaka.
Jag har arbetstränat fyra gånger men inte klarat av det utan blivit mycket sämre. Nu ska jag ut och arbetsträna igen och jag VILL verkligen kunna arbeta, men det bestämmer inte jag. Jag trodde att jag hade kontrollen över mig själv tills den dagen då mina förmågor försvann.
Så är det att ha utmattningsdepression, det känns ungefär som att ha influensa fast i flera år.
Nu får jag fram till den 2010 att bli frisk och kunna jobba heltid annars hamnar jag på socialen.
Det är den nya politiken. Hänsynslös.
Permalänk | Anmäl
Karin, 2009-10-07, 23:11
Bäste Karin!
Om t.ex. ett vanligt försäkringsbolag, oavsett om det är privatägt, bolags ägt eller Ömsesidigt (Ömsesidigt ägs av försäkringstagarna) så skulle bolaget ifråga naturligtvis aldrig kunna överleva. De skulle aldrig ens våga drömma tanken att få göra något liknande.
Försäkringsbolaget ifråga skulle naturligtvis få slå igen butiken. (Vem skulle våga ha sina försäkringar där?) Därtill skulle de bli dömda med vitesföreläggande från all världens vädersträck.
Men när det gäller ett lands regering så har regeringen faktiskt av vad jag förstår ett exklusivt mandat att i princip kunna göra vad som de faller dem in. Medborgarna har ju i vår demokrati trots allt valt sin regering. Först då det blir omval kan vi ändra (om demokratin i Sverige finns kvar vill säga).
Det som står till buds Karin, är Europadomstolen. Men att gå till Europadomstolen så kräver detta bl.a. advokat och det i sin tur kräver ännu mera pengar. Och dessa pengar har inte jag. Att få ett ärende behandlat i Europadomstolen tar också alldeles för lång tid i anspråk.
Det som står till buds är att Du, jag & andra gör Din röst hörd här.
Om media med påläst bagage konfronterar våra ansvariga politiker så är jag tämligen övertygad om att politikerna slutligen tvingas besinna sig och tänka om.
Om de nuvarande förändringarna trots allt nu skall implementeras, då så skall de naturligtvis gälla FRAMGENT, inte som förslaget ligger nu, bakåt i tid.
Mvh
/Thomas Ek
Permalänk | Anmäl
Thomas Ek, 2009-10-08, 01:16
Christina!
Du talar om utanförskap och att era insatser ska få tillbaka människor igen. Men den sk rehabiliteringskedjan bidrar till så mycket annat än att få tillbaka människor i arbetslivet.
Tills för ett år sedan var jag en frisk stark person som heltidsarbetade och tränade mycket på min fritid. Så blev jag påkörd av en bil och skadade nacken. Efter det har jag fått slåss för att få rätt vård. Och under hela tiden har jag fått slåss mot rehabiliteringskedjan som går ut på att jag så fort som möjligt ska tillbaka till min arbetsplats oavsett om jag klarar det eller inte.
FK:s handläggare hänvisar till regler då vi talar skada och möjligheter att få rehabilitering. Nej, arbete ska det vara inget annat!
Trots att jag nu är uppe i 75% men inte klarar av den sista 25% ska jag enligt gällande regler sägas upp från min fasta anställning och ut på en arbetsmarknad som i nuläget är oerhört osäker, trots att min läkare säger att om jag får lite mer tid med rehabilitering, kan jag förmodligen återgå till min arbetsplats som dessutom vill behålla mig eftersom de känner mig efter flera års trogen tjänst.
Jag har nu inget annat val än att arbeta så mycket jag orkar med det resultat att min skada avstannar i sin läkning. Som ensamstående och mor till två barn måste jag kunna försörja mig och dem. Och med nuvarande A-kassa klarar jag mig inte. Så jag får välja att offra mina möjligheter att bli bättre i kroppen. Jag vill inte förlora mitt jobb. MEN, jag skulle hemskt gärna vilja få tillbaka mitt liv. Med nuvarande regelverk blir mitt liv oerhört plågsamt och kämpigt. Det får otrevliga bieffekter som inte hade behövt vara om jag fått läka i lugn och ro.
Och detta att man inte tar någon som helst hänsyn till omständigheter i ens övriga liv är inhumant och horribelt. Att jag har barn jag måste orka ta hand som spelar ingen roll. Det enda som ska bedömas är min arbetsförmåga, som om den vore en separerbar enhet från mitt övriga liv. Ska jag säga till mina barn att de får klara sig själva nu. Vad ger det för signaler till dem? Ska de växa upp i ett samhälle där tryggheten tas ifrån en för att man blir sjuk eller skadad?
Som sjuksköterska borde du har kunskap om människors väg till läkning. Inte i någon sjukvårdsutbildning står det väl att man kan bota sjukdomar och skador genom att sätta upp ett datum för detta? Eller att människor blir friskare fortare om de hotas med indragen inkomst? Tvärtom, stress är en riskfaktor att utveckla ännu värre sjukdomstillstånd.
Som minister för människors hälsa har du ett stort ansvar. Jag antar att era intentioner i grunden är goda, men det slår så fel då man kategoriskt sätter ett regelverk som slår undan benen på folk. Och som ansvarig måste man lyssna på kritiken. Just nu är många människors liv och hälsa i farozonen. Och kritiken växer då det når ut mer och mer till allmänheten hur illa människor far.
Det är nu det finns möjlighet att se över reglernas rigiditet. Regler ska vara riktlinjer, inte följas så in till minsta lilla paragraf att människor far illa. Och människor far illa, det kan ni inte blunda för. Tusentals människor handlar det om och det kan blir dyrt i framtiden då skadorna ska repareras.
Permalänk | Anmäl
Ludde Olsson, 2009-10-08, 21:33
Bäste C H-P.
Noterar bl a följande i Arbetslöshetskassornas remissvar på Dina nya möjligheter för de sjuka:
"SO anser att de föreslagna reglerna är onödigt komplicerade och innehåller så allvarliga
oklarheter att förslaget inte kan tillstyrkas utan omarbetningar."
http://www.samorg.org/so/filer.aspx?typ=dokument&id=-16339043358287
Permalänk | Anmäl
William Hemberg, 2009-10-13, 19:03
Att oppositionens förslag är lika uselt som ert eget Husmark Pehrsson är väl ändå ingen ursäkt för att genomföra denna reform.
Det finns inga motsättningar mellan att behålla den tidsbegränsade sjukersättningen och att man sätter in rehabiliterande insatser eller en fungerande vård för dessa personer.
Permalänk | Anmäl
Henrik D. Ragnevi, 2009-10-14, 00:04
Läser också följande i
Arbetmiljötidningen Du och Jobbet
http://www.duochjobbet.se/viewNews.do?NewsID=1283
"Runt 17 000 personer förlorar sin sjukpenning vid årsskiftet. Ungefär en tredjedel av dem är anställda i kommuner och landsting. Men vad arbetsgivaren ska göra är fortfarande oklart."
Samt
"SKL är kritisk mot oklarheterna i regeringens förslag vad gäller arbetsgivarens ansvar gentemot de sjuka som fortfarande är anställda i kommuner och landsting.
Enligt förslaget kan dessa personer troligen gå in i arbetsförmedlingens introduktionsprogram om de tar tjänstledigt."
Tjänstledigt från jobbet för att gå ett program, vad är det för arbetslinje?
Permalänk | Anmäl
William Hemberg, 2009-10-14, 09:17
Appropå spretiga förslag så konstateras vidare i Arbetslöshetskassornas remissvar att;
"Rörande Personer som kombinerat sjukersättning på deltid med deltidsarbete
SO vill påtala att ifall det ingår personer som kombinerat sjukersättning på deltid med deltidsarbete i den grupp som berörs av förslaget, kommer dessa sannolikt inte att kunna få någon arbetslöshetsersättning som kan kompensera för det inkomstbortfall som uppstår när sjukersättningen upphör.
Detta beror på att arbetslöshetsersättningen uteslutande skulle beräknas på deras senaste arbete – det vill säga deltidsarbetet
som de fortfarande har kvar. Tid med sjukersättning ingår, till skillnad från tid med sjukpenning och sjuklön, inte i underlaget för beräkningen av arbetslöshetsersättningens storlek.
Även om den sökande tidigare har arbetat heltid, kan månader då
den sökande arbetat i en sådan omfattning att månaden kan tillgodoräknas i ett arbetsvillkor inte hoppas över (Regeringsrättens mål nr 1211-2000 och 1068-2000, båda den 24 maj 2002)."
Samt
"De tidigare sjukskrivna måste uppfylla de grundläggande kraven i arbetslöshetsförsäkringen för att få arbetslöshetsersättning
SO konstaterar avslutningsvis att de förändringar som föreslås i promemorian innebär att de krav som i allmänhet ställs på arbetssökande för att ha rätt till ersättning också kommer att ställas på de sökande som berörs av promemorian. För att arbetslöshetsersättning ska kunna lämnas till dessa personer, åste de således uppfylla de grundläggande krav på att bland annat stå till arbetsmarknadens förfogande som uppställs i 9 § ALF. Personer som trots att de inte längre har rätt till sjukpenning inte själva anser sig vara kapabla att ta något arbete kommer således inte att ha rätt till arbetslöshetsersättning, även om de i och för sig uppfyller arbetsvillkoret."
http://www.samorg.org/so/filer.aspx?typ=dokument&id=-16339043358287
Så vem är det EGENTLIGEN som är spretig här?
Permalänk | Anmäl
William Hemberg, 2009-10-14, 20:49
Efter ett samtal igår med sakkunniga på Socialförsäkringsdepartementet verkar det som förslaget kommer att få en del förändringar efter den massiva kritik som remissinstanserna gett.
Märkligt är det bara är SVD som skrivit om detta. Det är en massiv, obegriplig tystnad från media om de stora problemet i förslaget.
Inte minst för, min käpphäst, de deltidsjukskrivna med en heltidstjänst.
Begrunda nedan, som ju bör vara en godbit för varje kritiskt granskande journalist;
Då en heltidsanställd och deltidssjukskriven person utförsäkras sker följande;
- Den anställde förlorar omedelbart rätten sitt ekonomiska stöd från Försäkringskassan och de eventuella sidoförsäkringar som kan finnas i exempelvis från AMF.
- Den anställde måste fortsatt ha ett sjukintyg av sin läkare för att kunna fortsätta vara frånvarande från sitt arbete under den del hans sjukdom förhindrar honom att arbeta.
Han fortsätter därmed, i arbetsgivarens ögon på samma vis som sker idag, att befinna sig i sjukperioden och arbetsgivaren kommer inte att betala något även om den sjuke skulle insjukna till 100%. Detta innebär att arbetsgivaren INTE kommer att betala sjuklön för de första 14 dagarna även om Försäkringskassan kommer betrakta personen som icke sjukskriven
Konsekvensen av detta blir att den sjuka förlorar ALLA inkomster i händelse av en mer omfattande sjukdom. Detta oavsett om det är en korttids- eller långtidssjukdom.
- Den anställde förväntas, på sin icke arbetande tid, gå ett introduktionsprogram i Arbetsförmedlingens regi.
Kan den sjuke inte göra detta pga. sin sjukdom förväntas han ta tjänstledigt från sitt befintliga arbete och gå denna introduktionskurs på den tid han annars skulle ha arbetat.
I o m att han inte går kursen på heltid erhålls dock då endast en reducerad del av den ersättning, lika A-kassa, som han erbjuds med dagens förslag.
Detta innebärt, förutom att personen då inte arbetar alls, att han erhåller en ännu lägre inkomst än han skulle haft om han istället arbetat och inte går någon introduktionskurs.
Hur detta kan gagna en arbetslinje, eller minska ett utanförskap, det tror jag inte att AlliansRegeringen varken vill eller kan försvara.
Vad sker i beskrivningen ovan är endast en ekonomisk bestraffning och ett försvårande för den anställde att stanna kvar på det arbete han är idag.
Min tro är att man nu först försöker få så många sjuka som möjligt att gå med i A-kassan för att efter introduktionskursen försöka få så många som möjligt av dem att betraktas som arbetslösa istället för sjukskrivna.
Därmed har man skyfflat över kostnaden från socialförsäkringssystemet till A-kassorna, samtidigt som man hämtar in en del av det medlemstapp som skedde då man chock-höjde avgiften till A-kassan.
Sen kan man slå sig för bröstet och säga att medlemsantalet i A-kassorna har ökat och att man sänkt såväl sjuktalen som kostnaden för socialförsäkringssytemet.
Detta kan kanske synas som en konspirationsteori, men kom ihåg var Ni läste det först.
Permalänk | Anmäl
William Hemberg, 2009-10-20, 18:13
Begrunda detta och försök avgöra om det är ett skämt eller allvar.
Från och med 1/6 2009 gäller nya sjukpenningregler. De nya reglerna är klara och entydiga.
SJUKDOM ÄR INGEN FRÅNVAROORSAK!
Läkarintyg accepteras inte längre. Kan du ta dig till doktorn så kan du också ta dig till arbetet.
Permalänk | Anmäl
William Hemberg, 2009-10-21, 06:42
Jaha!
Först skall alltså FK ta ifrån den som är sjuk sjukersättningen, sen placera denna på rehab (som inte finns) och om inte detta funkar återfår de sjukpenningen.
Vid det laget har de flesta blivit sämre, köat på socialen och troligen fått betalningsanmärkningar.
Detta är nämligen vad som hänt flera av de som jag vet har blivit utsatt för din rehabilitering!
Detta skulle allts V nu också ställa sig bakom? Jag tvivlar starkt på detta!
Permalänk | Anmäl
Eli Aderstål, 2009-10-25, 15:19
Jag har i en artikel beskrivit varför denna politik är helt vansinnig. Nu har vi en oerhört hög arbetslöshet det är naivt att tro att de långtidsjukskrivna i denna situation ska ha den alldra minsta chans på den allt tuffare arbetsmarknaden.Hade det däremot varit högkonjunktur med arbetskraftsbrist skulle det vara betydligt enklare att skola om människor med ex onda ryggar från tunga arbeten till enklare som de klarar av.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/02/konjunktur-anpassa-kraven-och-...
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-11-04, 15:55
Själv orkar Du, Minister och högste ansvarig, inte ens ta Dig till riksdagens hearing om proppen 2009/10:45 ang de nya sjukreglerna som skall ske den 5 nov 2009.
Visar inte det, om något, hur lite Du bryr Dig om vad som egentligen händer med de sjuka?
SKÄMMES !!!
Permalänk | Anmäl
William Hemberg, 2009-11-05, 08:19
När är det dags för arbetsgivarna att protestera mot att de tvingas ta emot icke fullt ut presterande människor på arbetsplatserna. Det kostar för arbetsgivarna att ha folk anställda som inte orkar hålla samma arbetstakt som de 100% friska
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-11-06, 18:51
Christina - det gäller inte att ha rätt, det gäller att få rätt.
Det är ingen (med lite kunskap om det politiska spelet) som tror att vänsterns kommer göra återställare eller fortsätta ha en sjukförsäring som låter människor i praktiken vara förtidspenionerade. CVI har helt enkelt inte råd. Men du har en massa människor vant sig vid att man kan var långtidssjuk med bibehållen hög ersättning.
SÅ varför trodde ni att oppositionen skulle bjuda er på detta?
Hur kunde ni tro att media skulle sitta stilla. Självfallet gräver man upp var enda fall som riskerar att få det sämre.
Vi kan nu konstatera att ca 350 000 väljare flytt tillbaka till oppositionen. Det är pensinärer, långtidssjuksrivna och missnöjda marginaliserade människor.
När Schlingman först kör över Vellingen, dvs visar att allainsen har samma uppfattning i frågan som sossarna, då ger man inet dessa marginaliserade grupper sim kunnat tänka sig att stödja Alliansen något val, så följer ni upp med sjukförsäkringen, som slår mot samma grupper. Dvs människor som lever på marginalen, har det tufft, kanske inte kan få något arbete, eftersom det inte finns några att söka.
I valet mellan pest och kolera så söker de sig ktillbaka till vänstern, för något måste de göra som protest.
Det spelar ingen roll att ni har rätt, för naturligtvis finns det inge pengar att ha ett system där allt färre arbetar och att fler blir försörjda. Men det spelar ingen rill, att börja härja med sjukförsäkringen 9 månader före valet är ju att skjuta siog själv i foten. Men fortsätta ta emot flyktingbarn ska ni, gissa om dessa grupper som nu flytt tillbaka lägger ihop ett och ett. De ska tvingas tillbaka till arbetsmarknaden, som inte finns, eftersom jobben är slut. Men moderaterna ska fortsätta att ta hit flytingar i samma omfattning, och vem betalar för dessa? Jo de sjuka. Då kan man faktiskt lika gärna rösta vänster, och höja skatten för de som arbetar. Det är nu det gäller, inte om Sverige är bankrutt om 10 år. Människor har inte råd att tänka strategiskt.
Välkommen till verklighetens folk. MEn det är inte ditt fel, utan partistrategen Schlingmans, han trodde så klart att EU-ordförandeskapet skulle täcka upp, och att ingen skulle notera den förändring i sjukkassa som är helt nödvändig, oavsett om det är Mona eller Fredrik som är statsminister. Vi måste ju arbeta mer och längre, om vi ska kunna fortsätta ha råd med Europas mest generösa flyktingpolitik. Genom våra generösa transfereringsssytem ges våra arbetslösa flyktingar samma villkor som alla oss andra, och ingen annan stans i Euuropa har flytingar högre arbetslöshet än i Sverige. Alla fattar vad det beror på, men ingen kan göra något åt saken. Jag tycker väljarna gjort rätt, det gäller ine att ha rätt, det gäller att få rätt, dvs vinna makten. Det verkar inte borgarna så bra på.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-12-14, 11:41
Vilket arbetsliv är det vi sjuka skall tillbaka till egentligen? Kan inte låta bli att höra ett av moderaternas meningar som ett mantra inom mig. VI MÅSTE SKAPA RIKTIGA JOBB, något Reinfeldt många gånger sagt. Så då undrar jag förstås varför så många människor är arbetslösa i moderaternas Sverige, om ni nu skapat så många RIKTIGA jobb, som även de sjuka skall slussas ut till. Eller är det låtsas jobb vi talar om ?
Fast sanningen vet ju alla, tillbaka till hemmet med kvinnorna, och låt dem leva på sina män, och inte ligga samhället till lass.
Permalänk | Anmäl
Pellefantia, 2010-01-18, 14:11
Hej, det är viktigt för världen....Varför har man bara dollar i världens ekonomi??..vem styr ekonomi??..LÄs vad jimmy Carter och Paul Findley säger om AIPACs makt över USAs politik...
Politiken!! vilken politik??.Vad är politiken??Vem styr politiken??...Politiken är att vilja och folk ska inte bara rösta , folk ska styra också,sa Olof Palme......
Var är Palmes politik och varför denna politik förvann??...
Politiken ska svara på alla ffolks frågor och gör de bättre..
för en rättvis värld med fred, frihet, rättvisan och demokrati....Vem styr USAs politik?? Vem bestämmer i USA??...Vem betalar USAs stöd till Israel??Varför dör USAs soldater för Israel och för Israels brott??
Vad är USAs kongress??Vem Styr det??..Vem är USAs kongress??..Varför dör alla de här människor i USAS ,Israels krig och man har FN????????..
AIPAC..vad är det??..Varför Israellobby-AIPAC- styr över USAs politik??..EU, FN alla politikerna kan inte gå över AIPACs politik i USA....Läs..Läs vad Jimmy Carter sa om AIPAC....
Israels makt i världen
-------------------------------
Den israeliska lobbyn AIPAC har enorm makt i senaten och kongressen i USA. Och även i andra länder. Eller hur ska man tolka dessa länkar utav ex presidenter, professorer, kongressmän, etc? Gör jag en feltolkning? Kan vi få till en diskussion kring dessa länkar?
Läs vad ex president och Nobels fredspristagare Jimmy Carter säger om AIPAC i en intervju:
http://www.thedailybeast.com/blogs-and-stories/2009-01-29/carter-on-iran/2/
"AIPAC is the dominant voice among the Israeli organizations in this country. And if you look at the purpose of AIPAC, it’s not to promote peace, it’s not to bring peace to Israel, it’s to promote and defend the policies of the incumbent government in Israel. And so they defend Israel. It’s politically impossible, as you know, for any member of Congress to make a public statement condemning or criticizing the policies of Israel. It would be political suicidal for them to do so. A lot of the members of Congress agree with me, some very high up in the Congress. But if they came out publically and said it, their seats would be in danger. "
Läs om AIPACs makt på wikipedia, där står mängder med källhänvisningar, bl.a. till professorer från Harvard:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aipac
Den mäktiga Israeliska lobbyn i USA, massa källhänvisningar till professorer, etc:
lobbyintheUnited_States" rel=nofollowhttp://en.wikipedia.org/wiki/IsraellobbyintheUnited_States
Den engelska Israeliska lobbyn är mer framgångsrik än den amerikanska lobbyn:
lobbyintheUnited_Kingdom" rel=nofollowhttp://en.wikipedia.org/wiki/IsraellobbyintheUnited_Kingdom
Kongressman Paul Findley skriver en bok efter 22 år i kongressen om AIPACs makt. Läs bland recensionerna och se folks chockade reaktioner, om du inte vill läsa boken:..... Det finns fyra slags människor.
De som inte vet, men inte vet att de inte vet.
De är dårar; undvik dem!
De som inte vet, men vet att de inte vet.
De är okunniga; undervisa dem!
De som vet, men inte vet att de vet.
De sover; väck dem!
De som vet, och vet att de vet.
De är visa; följ dem!
-ARABISKT ORDSPRÅK
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2010-01-30, 17:21
22 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Christina, att du bara kan med att uttala dig över huvudtaget!
Inget av det du gör är till för att hjälpa oss sjuka! Det enda du vill är att visa statistik som visar hur "ohälsotalen" sjunker! Tacka tusan för det när den enda "rehabilitering" som sker idag är att FK har skaffat en ny syn på arbetsförmåga och helt enkelt friskförklarar folk som tidigare var sjuka (utan rehabilitering)!
Själv har min sjukpenning på 50% dragits in men jag är för sjuk för A-kassa (AF tyckte jag skulle överklaga FK-beslutet). Resterande 50% har jag visserligen än så länge sjukersättning, men min sista period går ut siste januari 2010. Därefter kommer jag INTE klara av att orka delta i något "introduktionsprogram" och mitt sjukdomstillstånd blir inte "hjälpt" av arbetsförmedlingen. Du säger då att alla som inte klarar programmet skall kunna få tillbaka till sjukpeng, men efter sjukersättning är min SGI nollad!!!!!!!! Det hjälper mig inte att "ha rätt till" sjukpenning om summan jag har rätt till är 0 kronor!
Jag har åtskilliga gånger via mail m m försökt få svar på denna fråga från både Gunnar Axén och dig utan något svar eller livstecken tillbaka alls, ni negligerar oss sjuka och inriktar er på att sprida lögner till de som fortfarande är friska!
Jag tolkar det som att jag faktiskt tillhör dem som mot ert förnekande kommer att stå inkomstlös den 1 februari 2010! Mitt enda alternativ blir att "tvingas" söka förtidspension!
Christina H-P:
Och än mer förvånad blir jag;
- över att Du fortfarande pratar om Du försöker få folk i arbete, när Du just nu är i full fart med att helt slå ut de delstidsjukskrivna från sjukförsäkringssystemet trots att de arbetar.
- över att Du därtill tvingar de deltidsjukskriva att sjukskriva sig på heltid (de får då inga pengar, men slipper kanske förlora det jobb de har idag) för att kunna vara med i Ditt introduktionsprogram där att de förväntas söka ett nytt jobb trots att de redan har ett som fungerar bra med de sjukdomar de har.
- över att Ni begår ett gigantiskt försäkringsbedrägeri mot hela svenska folket genom att ändra reglerna under på gående fall.
- över att Ni gynnar försäkringsbolag som AMF och Alecta på de sjukas bekstnad eftersom dessa nu slipper betala ut sjukpensioner till de sjuka. De slutar betala när FK gör det och komemr därmed att tjäna miljonbelopp.
Man ska ha väldigt stora skygglappar på sig om man fortsätter hävda att man gör allt detta för att få människor i arbete när man slår så här mot de sjuka och svaga i samhället.
Skärp till Er nu och försök inte visa på vad andra kanske gör för fel och därigenom försöka rättfärdiga Er själva!
Väx istället upp och ta Ert eget ansvar i frågan!
#1 Ingela
På vilket sätt är du sjuk??
Jag måste säga att jag är imponerad av den armada av debattartiklar, ofta välformulerade, som sjukskrivna personer har fyllt tidningar och hemsidor med sedan regeringsskiftet. Kom inte och säg att de sjukskrivna inte är produktiva. Nej, här är det verkligen arbetslinjen som gäller! Finns det ingen arbetsgivare som vill anställa dessa eminenta skribenter? Ni går miste om högpresterande individer.
Igor, mitt sjukdomstillstånd är komplicerat, men låt oss nöja med att det till väldigt stor del påverkas negativt av stress. Jag går t o m så långt att jag anser den stress regeringens politik orsakat mig gjort så att jag istället för att klara att jobba 50% som jag gjorde fram t o m förra året, nu blivit så försämrad så att jag både förlorat mitt jobb och blivit fullständigt arbetsoförmögen!
Tomas, visa oss sjuka på en arbetsgivare som accepterar att vi t ex:
- ibland jobbar 0 timmar en vecka och ibland kanske t o m klarar t ex 15-20 timmar.
- Inte kan lita på att vi kan komma en bokad tid eftersom vi ibland måste komma till jobbet kl 9 på morgonen och ibland 9 på kvällen för att kunna prestera något (nödvändigt med flexibilitet för att "pricka in" tiden vi har arbetsförmåga")
- När det blir stressigt och mycket att göra klappar ihop helt så att inget blir gjort istället.
Våra sjukdomshistorier och tillstånd är väldigt skiftande. Vissa orkar skriva någon gång ibland, andra inte! Självklart finns det en del som skulle kunna klara vissa typer av arbeten på framför allt deltid. Jag själv t ex hoppas komma tillbaka dit! (Men jag är en av dem som istället borde bromsas på vägen, annars har erfarenheten visat att jag gång på gång tar i över min förmåga med kraftiga bakslag som brev på posten.)
Jag kan försäkra att hade några motsvarande regler införts för friska personer hade det förorsakat en folkstorm utan dess like i Sverige, men detta ÄR en svag grupp som inte orkar låta så mycket som skulle behövas. Det ni ser och hör är bara någon promille av den vanmakt, ilska och ångest som sjuka känner! Enda orsaken att ni trots allt ser protester är att vi bokstavligt talat slåss för vår existens just nu!
Ge oss trygghet och vettiga villkor så kanske fler kan bli förbättrade!
Husmark-Pehrsson lurar medborgarna.
Så här ligger det till:
En försäkring omsluter en överenskommelse mellan försäkringstagare och försäkringsgivare. Försäkringsgivaren förpliktigar sig att vid ett godkänt sjukdomsfall leverera ett förutbestämt och överenskommet skydd.
Då en skada redan inträffat och försäkringsgivaren redan godkänt densamma då kan inte försäkringsgivaren i efterhand, ta tillbaka utlovat skydd. I vart fall inte utan den försäkrades medgivande.
Till skillnad mot tidigare försäkringsskyddsutfästelser har vår regering nu beslutat lägga in en bortre parentes med innebörd att även de tidsbegränsade sjukförsäkringsärendena som tidigare redan fallit ut, men som fortfarande pågår, inte längre kan förlängas. Ersättningen upphör helt enkelt.
Parallellt med dessa ändringar har villkoren för beviljande av varaktig sjukersättning samtidigt skärpts i en så beaktansvärt hög grad att ett fortsatt skydd i praktiken, och i direkt strid mot tidigare gällande regler och utfästelser då skadan inträffade, helt enkelt tas bort. Detta är ett kvalificerat och renodlat bedrägeri. Inget annat. Så här kan man inte göra i en rättsstat.
/Thomas Ek
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/02/regeringens-sjukforsakringsbed...
Thomas Ek, om det du säger stämmer och det är försäkringsbedrägeri, då borde väl vi som är drabbade kunna stämma FK, regeringen eller staten?
Tomas, du har rätt i att sjuka inte är dumma i huvudet, och därför klarar av att formulera sig, vi är många och alla orkar lite och jag är glad att vi märks!
Jag t.ex har alltid jobbat, har studerat och tagit examen för dyra studielån som ska betalas tillbaka, trots att man är sjuk. Drömde om en karriär, men den slogs i spillror då jag för sju år sedan totalkraschade. Jag tålde inte ljus, ljud eller rörelser som på TV:n eller datorn t.ex. ALLT gjorde ont! Jag kunde knappt gå eller tala, några få ord. Totalt utmattad, både fysiskt och psykiskt.
Jag ville bara ta livet av mig eftersom att leva som en grönsak inte var min STÖRSTA ÖNSKAN som Husmark m fl. verkar tro.
Men jag har en dotter så för hennes skull har jag kämpat och kravlat mig tillbaka.
Jag har arbetstränat fyra gånger men inte klarat av det utan blivit mycket sämre. Nu ska jag ut och arbetsträna igen och jag VILL verkligen kunna arbeta, men det bestämmer inte jag. Jag trodde att jag hade kontrollen över mig själv tills den dagen då mina förmågor försvann.
Så är det att ha utmattningsdepression, det känns ungefär som att ha influensa fast i flera år.
Nu får jag fram till den 2010 att bli frisk och kunna jobba heltid annars hamnar jag på socialen.
Det är den nya politiken. Hänsynslös.
Bäste Karin!
Om t.ex. ett vanligt försäkringsbolag, oavsett om det är privatägt, bolags ägt eller Ömsesidigt (Ömsesidigt ägs av försäkringstagarna) så skulle bolaget ifråga naturligtvis aldrig kunna överleva. De skulle aldrig ens våga drömma tanken att få göra något liknande.
Försäkringsbolaget ifråga skulle naturligtvis få slå igen butiken. (Vem skulle våga ha sina försäkringar där?) Därtill skulle de bli dömda med vitesföreläggande från all världens vädersträck.
Men när det gäller ett lands regering så har regeringen faktiskt av vad jag förstår ett exklusivt mandat att i princip kunna göra vad som de faller dem in. Medborgarna har ju i vår demokrati trots allt valt sin regering. Först då det blir omval kan vi ändra (om demokratin i Sverige finns kvar vill säga).
Det som står till buds Karin, är Europadomstolen. Men att gå till Europadomstolen så kräver detta bl.a. advokat och det i sin tur kräver ännu mera pengar. Och dessa pengar har inte jag. Att få ett ärende behandlat i Europadomstolen tar också alldeles för lång tid i anspråk.
Det som står till buds är att Du, jag & andra gör Din röst hörd här.
Om media med påläst bagage konfronterar våra ansvariga politiker så är jag tämligen övertygad om att politikerna slutligen tvingas besinna sig och tänka om.
Om de nuvarande förändringarna trots allt nu skall implementeras, då så skall de naturligtvis gälla FRAMGENT, inte som förslaget ligger nu, bakåt i tid.
Mvh
/Thomas Ek
Christina!
Du talar om utanförskap och att era insatser ska få tillbaka människor igen. Men den sk rehabiliteringskedjan bidrar till så mycket annat än att få tillbaka människor i arbetslivet.
Tills för ett år sedan var jag en frisk stark person som heltidsarbetade och tränade mycket på min fritid. Så blev jag påkörd av en bil och skadade nacken. Efter det har jag fått slåss för att få rätt vård. Och under hela tiden har jag fått slåss mot rehabiliteringskedjan som går ut på att jag så fort som möjligt ska tillbaka till min arbetsplats oavsett om jag klarar det eller inte.
FK:s handläggare hänvisar till regler då vi talar skada och möjligheter att få rehabilitering. Nej, arbete ska det vara inget annat!
Trots att jag nu är uppe i 75% men inte klarar av den sista 25% ska jag enligt gällande regler sägas upp från min fasta anställning och ut på en arbetsmarknad som i nuläget är oerhört osäker, trots att min läkare säger att om jag får lite mer tid med rehabilitering, kan jag förmodligen återgå till min arbetsplats som dessutom vill behålla mig eftersom de känner mig efter flera års trogen tjänst.
Jag har nu inget annat val än att arbeta så mycket jag orkar med det resultat att min skada avstannar i sin läkning. Som ensamstående och mor till två barn måste jag kunna försörja mig och dem. Och med nuvarande A-kassa klarar jag mig inte. Så jag får välja att offra mina möjligheter att bli bättre i kroppen. Jag vill inte förlora mitt jobb. MEN, jag skulle hemskt gärna vilja få tillbaka mitt liv. Med nuvarande regelverk blir mitt liv oerhört plågsamt och kämpigt. Det får otrevliga bieffekter som inte hade behövt vara om jag fått läka i lugn och ro.
Och detta att man inte tar någon som helst hänsyn till omständigheter i ens övriga liv är inhumant och horribelt. Att jag har barn jag måste orka ta hand som spelar ingen roll. Det enda som ska bedömas är min arbetsförmåga, som om den vore en separerbar enhet från mitt övriga liv. Ska jag säga till mina barn att de får klara sig själva nu. Vad ger det för signaler till dem? Ska de växa upp i ett samhälle där tryggheten tas ifrån en för att man blir sjuk eller skadad?
Som sjuksköterska borde du har kunskap om människors väg till läkning. Inte i någon sjukvårdsutbildning står det väl att man kan bota sjukdomar och skador genom att sätta upp ett datum för detta? Eller att människor blir friskare fortare om de hotas med indragen inkomst? Tvärtom, stress är en riskfaktor att utveckla ännu värre sjukdomstillstånd.
Som minister för människors hälsa har du ett stort ansvar. Jag antar att era intentioner i grunden är goda, men det slår så fel då man kategoriskt sätter ett regelverk som slår undan benen på folk. Och som ansvarig måste man lyssna på kritiken. Just nu är många människors liv och hälsa i farozonen. Och kritiken växer då det når ut mer och mer till allmänheten hur illa människor far.
Det är nu det finns möjlighet att se över reglernas rigiditet. Regler ska vara riktlinjer, inte följas så in till minsta lilla paragraf att människor far illa. Och människor far illa, det kan ni inte blunda för. Tusentals människor handlar det om och det kan blir dyrt i framtiden då skadorna ska repareras.
Bäste C H-P.
Noterar bl a följande i Arbetslöshetskassornas remissvar på Dina nya möjligheter för de sjuka:
"SO anser att de föreslagna reglerna är onödigt komplicerade och innehåller så allvarliga
oklarheter att förslaget inte kan tillstyrkas utan omarbetningar."
http://www.samorg.org/so/filer.aspx?typ=dokument&id=-16339043358287
Att oppositionens förslag är lika uselt som ert eget Husmark Pehrsson är väl ändå ingen ursäkt för att genomföra denna reform.
Det finns inga motsättningar mellan att behålla den tidsbegränsade sjukersättningen och att man sätter in rehabiliterande insatser eller en fungerande vård för dessa personer.
Läser också följande i
Arbetmiljötidningen Du och Jobbet
http://www.duochjobbet.se/viewNews.do?NewsID=1283
"Runt 17 000 personer förlorar sin sjukpenning vid årsskiftet. Ungefär en tredjedel av dem är anställda i kommuner och landsting. Men vad arbetsgivaren ska göra är fortfarande oklart."
Samt
"SKL är kritisk mot oklarheterna i regeringens förslag vad gäller arbetsgivarens ansvar gentemot de sjuka som fortfarande är anställda i kommuner och landsting.
Enligt förslaget kan dessa personer troligen gå in i arbetsförmedlingens introduktionsprogram om de tar tjänstledigt."
Tjänstledigt från jobbet för att gå ett program, vad är det för arbetslinje?
Appropå spretiga förslag så konstateras vidare i Arbetslöshetskassornas remissvar att;
"Rörande Personer som kombinerat sjukersättning på deltid med deltidsarbete
SO vill påtala att ifall det ingår personer som kombinerat sjukersättning på deltid med deltidsarbete i den grupp som berörs av förslaget, kommer dessa sannolikt inte att kunna få någon arbetslöshetsersättning som kan kompensera för det inkomstbortfall som uppstår när sjukersättningen upphör.
Detta beror på att arbetslöshetsersättningen uteslutande skulle beräknas på deras senaste arbete – det vill säga deltidsarbetet
som de fortfarande har kvar. Tid med sjukersättning ingår, till skillnad från tid med sjukpenning och sjuklön, inte i underlaget för beräkningen av arbetslöshetsersättningens storlek.
Även om den sökande tidigare har arbetat heltid, kan månader då
den sökande arbetat i en sådan omfattning att månaden kan tillgodoräknas i ett arbetsvillkor inte hoppas över (Regeringsrättens mål nr 1211-2000 och 1068-2000, båda den 24 maj 2002)."
Samt
"De tidigare sjukskrivna måste uppfylla de grundläggande kraven i arbetslöshetsförsäkringen för att få arbetslöshetsersättning
SO konstaterar avslutningsvis att de förändringar som föreslås i promemorian innebär att de krav som i allmänhet ställs på arbetssökande för att ha rätt till ersättning också kommer att ställas på de sökande som berörs av promemorian. För att arbetslöshetsersättning ska kunna lämnas till dessa personer, åste de således uppfylla de grundläggande krav på att bland annat stå till arbetsmarknadens förfogande som uppställs i 9 § ALF. Personer som trots att de inte längre har rätt till sjukpenning inte själva anser sig vara kapabla att ta något arbete kommer således inte att ha rätt till arbetslöshetsersättning, även om de i och för sig uppfyller arbetsvillkoret."
http://www.samorg.org/so/filer.aspx?typ=dokument&id=-16339043358287
Så vem är det EGENTLIGEN som är spretig här?
Efter ett samtal igår med sakkunniga på Socialförsäkringsdepartementet verkar det som förslaget kommer att få en del förändringar efter den massiva kritik som remissinstanserna gett.
Märkligt är det bara är SVD som skrivit om detta. Det är en massiv, obegriplig tystnad från media om de stora problemet i förslaget.
Inte minst för, min käpphäst, de deltidsjukskrivna med en heltidstjänst.
Begrunda nedan, som ju bör vara en godbit för varje kritiskt granskande journalist;
Då en heltidsanställd och deltidssjukskriven person utförsäkras sker följande;
- Den anställde förlorar omedelbart rätten sitt ekonomiska stöd från Försäkringskassan och de eventuella sidoförsäkringar som kan finnas i exempelvis från AMF.
- Den anställde måste fortsatt ha ett sjukintyg av sin läkare för att kunna fortsätta vara frånvarande från sitt arbete under den del hans sjukdom förhindrar honom att arbeta.
Han fortsätter därmed, i arbetsgivarens ögon på samma vis som sker idag, att befinna sig i sjukperioden och arbetsgivaren kommer inte att betala något även om den sjuke skulle insjukna till 100%. Detta innebär att arbetsgivaren INTE kommer att betala sjuklön för de första 14 dagarna även om Försäkringskassan kommer betrakta personen som icke sjukskriven
Konsekvensen av detta blir att den sjuka förlorar ALLA inkomster i händelse av en mer omfattande sjukdom. Detta oavsett om det är en korttids- eller långtidssjukdom.
- Den anställde förväntas, på sin icke arbetande tid, gå ett introduktionsprogram i Arbetsförmedlingens regi.
Kan den sjuke inte göra detta pga. sin sjukdom förväntas han ta tjänstledigt från sitt befintliga arbete och gå denna introduktionskurs på den tid han annars skulle ha arbetat.
I o m att han inte går kursen på heltid erhålls dock då endast en reducerad del av den ersättning, lika A-kassa, som han erbjuds med dagens förslag.
Detta innebärt, förutom att personen då inte arbetar alls, att han erhåller en ännu lägre inkomst än han skulle haft om han istället arbetat och inte går någon introduktionskurs.
Hur detta kan gagna en arbetslinje, eller minska ett utanförskap, det tror jag inte att AlliansRegeringen varken vill eller kan försvara.
Vad sker i beskrivningen ovan är endast en ekonomisk bestraffning och ett försvårande för den anställde att stanna kvar på det arbete han är idag.
Min tro är att man nu först försöker få så många sjuka som möjligt att gå med i A-kassan för att efter introduktionskursen försöka få så många som möjligt av dem att betraktas som arbetslösa istället för sjukskrivna.
Därmed har man skyfflat över kostnaden från socialförsäkringssystemet till A-kassorna, samtidigt som man hämtar in en del av det medlemstapp som skedde då man chock-höjde avgiften till A-kassan.
Sen kan man slå sig för bröstet och säga att medlemsantalet i A-kassorna har ökat och att man sänkt såväl sjuktalen som kostnaden för socialförsäkringssytemet.
Detta kan kanske synas som en konspirationsteori, men kom ihåg var Ni läste det först.
Begrunda detta och försök avgöra om det är ett skämt eller allvar.
Från och med 1/6 2009 gäller nya sjukpenningregler. De nya reglerna är klara och entydiga.
SJUKDOM ÄR INGEN FRÅNVAROORSAK!
Läkarintyg accepteras inte längre. Kan du ta dig till doktorn så kan du också ta dig till arbetet.
Jaha!
Först skall alltså FK ta ifrån den som är sjuk sjukersättningen, sen placera denna på rehab (som inte finns) och om inte detta funkar återfår de sjukpenningen.
Vid det laget har de flesta blivit sämre, köat på socialen och troligen fått betalningsanmärkningar.
Detta är nämligen vad som hänt flera av de som jag vet har blivit utsatt för din rehabilitering!
Detta skulle allts V nu också ställa sig bakom? Jag tvivlar starkt på detta!
Jag har i en artikel beskrivit varför denna politik är helt vansinnig. Nu har vi en oerhört hög arbetslöshet det är naivt att tro att de långtidsjukskrivna i denna situation ska ha den alldra minsta chans på den allt tuffare arbetsmarknaden.Hade det däremot varit högkonjunktur med arbetskraftsbrist skulle det vara betydligt enklare att skola om människor med ex onda ryggar från tunga arbeten till enklare som de klarar av.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/02/konjunktur-anpassa-kraven-och-...
Själv orkar Du, Minister och högste ansvarig, inte ens ta Dig till riksdagens hearing om proppen 2009/10:45 ang de nya sjukreglerna som skall ske den 5 nov 2009.
Visar inte det, om något, hur lite Du bryr Dig om vad som egentligen händer med de sjuka?
SKÄMMES !!!
När är det dags för arbetsgivarna att protestera mot att de tvingas ta emot icke fullt ut presterande människor på arbetsplatserna. Det kostar för arbetsgivarna att ha folk anställda som inte orkar hålla samma arbetstakt som de 100% friska
Christina - det gäller inte att ha rätt, det gäller att få rätt.
Det är ingen (med lite kunskap om det politiska spelet) som tror att vänsterns kommer göra återställare eller fortsätta ha en sjukförsäring som låter människor i praktiken vara förtidspenionerade. CVI har helt enkelt inte råd. Men du har en massa människor vant sig vid att man kan var långtidssjuk med bibehållen hög ersättning.
SÅ varför trodde ni att oppositionen skulle bjuda er på detta?
Hur kunde ni tro att media skulle sitta stilla. Självfallet gräver man upp var enda fall som riskerar att få det sämre.
Vi kan nu konstatera att ca 350 000 väljare flytt tillbaka till oppositionen. Det är pensinärer, långtidssjuksrivna och missnöjda marginaliserade människor.
När Schlingman först kör över Vellingen, dvs visar att allainsen har samma uppfattning i frågan som sossarna, då ger man inet dessa marginaliserade grupper sim kunnat tänka sig att stödja Alliansen något val, så följer ni upp med sjukförsäkringen, som slår mot samma grupper. Dvs människor som lever på marginalen, har det tufft, kanske inte kan få något arbete, eftersom det inte finns några att söka.
I valet mellan pest och kolera så söker de sig ktillbaka till vänstern, för något måste de göra som protest.
Det spelar ingen roll att ni har rätt, för naturligtvis finns det inge pengar att ha ett system där allt färre arbetar och att fler blir försörjda. Men det spelar ingen rill, att börja härja med sjukförsäkringen 9 månader före valet är ju att skjuta siog själv i foten. Men fortsätta ta emot flyktingbarn ska ni, gissa om dessa grupper som nu flytt tillbaka lägger ihop ett och ett. De ska tvingas tillbaka till arbetsmarknaden, som inte finns, eftersom jobben är slut. Men moderaterna ska fortsätta att ta hit flytingar i samma omfattning, och vem betalar för dessa? Jo de sjuka. Då kan man faktiskt lika gärna rösta vänster, och höja skatten för de som arbetar. Det är nu det gäller, inte om Sverige är bankrutt om 10 år. Människor har inte råd att tänka strategiskt.
Välkommen till verklighetens folk. MEn det är inte ditt fel, utan partistrategen Schlingmans, han trodde så klart att EU-ordförandeskapet skulle täcka upp, och att ingen skulle notera den förändring i sjukkassa som är helt nödvändig, oavsett om det är Mona eller Fredrik som är statsminister. Vi måste ju arbeta mer och längre, om vi ska kunna fortsätta ha råd med Europas mest generösa flyktingpolitik. Genom våra generösa transfereringsssytem ges våra arbetslösa flyktingar samma villkor som alla oss andra, och ingen annan stans i Euuropa har flytingar högre arbetslöshet än i Sverige. Alla fattar vad det beror på, men ingen kan göra något åt saken. Jag tycker väljarna gjort rätt, det gäller ine att ha rätt, det gäller att få rätt, dvs vinna makten. Det verkar inte borgarna så bra på.
Vilket arbetsliv är det vi sjuka skall tillbaka till egentligen? Kan inte låta bli att höra ett av moderaternas meningar som ett mantra inom mig. VI MÅSTE SKAPA RIKTIGA JOBB, något Reinfeldt många gånger sagt. Så då undrar jag förstås varför så många människor är arbetslösa i moderaternas Sverige, om ni nu skapat så många RIKTIGA jobb, som även de sjuka skall slussas ut till. Eller är det låtsas jobb vi talar om ?
Fast sanningen vet ju alla, tillbaka till hemmet med kvinnorna, och låt dem leva på sina män, och inte ligga samhället till lass.
Hej, det är viktigt för världen....Varför har man bara dollar i världens ekonomi??..vem styr ekonomi??..LÄs vad jimmy Carter och Paul Findley säger om AIPACs makt över USAs politik...
Politiken!! vilken politik??.Vad är politiken??Vem styr politiken??...Politiken är att vilja och folk ska inte bara rösta , folk ska styra också,sa Olof Palme......
Var är Palmes politik och varför denna politik förvann??...
Politiken ska svara på alla ffolks frågor och gör de bättre..
för en rättvis värld med fred, frihet, rättvisan och demokrati....Vem styr USAs politik?? Vem bestämmer i USA??...Vem betalar USAs stöd till Israel??Varför dör USAs soldater för Israel och för Israels brott??
Vad är USAs kongress??Vem Styr det??..Vem är USAs kongress??..Varför dör alla de här människor i USAS ,Israels krig och man har FN????????..
AIPAC..vad är det??..Varför Israellobby-AIPAC- styr över USAs politik??..EU, FN alla politikerna kan inte gå över AIPACs politik i USA....Läs..Läs vad Jimmy Carter sa om AIPAC....
Israels makt i världen
-------------------------------
Den israeliska lobbyn AIPAC har enorm makt i senaten och kongressen i USA. Och även i andra länder. Eller hur ska man tolka dessa länkar utav ex presidenter, professorer, kongressmän, etc? Gör jag en feltolkning? Kan vi få till en diskussion kring dessa länkar?
Läs vad ex president och Nobels fredspristagare Jimmy Carter säger om AIPAC i en intervju:
http://www.thedailybeast.com/blogs-and-stories/2009-01-29/carter-on-iran/2/
"AIPAC is the dominant voice among the Israeli organizations in this country. And if you look at the purpose of AIPAC, it’s not to promote peace, it’s not to bring peace to Israel, it’s to promote and defend the policies of the incumbent government in Israel. And so they defend Israel. It’s politically impossible, as you know, for any member of Congress to make a public statement condemning or criticizing the policies of Israel. It would be political suicidal for them to do so. A lot of the members of Congress agree with me, some very high up in the Congress. But if they came out publically and said it, their seats would be in danger. "
Läs om AIPACs makt på wikipedia, där står mängder med källhänvisningar, bl.a. till professorer från Harvard:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aipac
Den mäktiga Israeliska lobbyn i USA, massa källhänvisningar till professorer, etc:
lobbyintheUnited_States" rel=nofollowhttp://en.wikipedia.org/wiki/IsraellobbyintheUnited_States
Den engelska Israeliska lobbyn är mer framgångsrik än den amerikanska lobbyn:
lobbyintheUnited_Kingdom" rel=nofollowhttp://en.wikipedia.org/wiki/IsraellobbyintheUnited_Kingdom
Kongressman Paul Findley skriver en bok efter 22 år i kongressen om AIPACs makt. Läs bland recensionerna och se folks chockade reaktioner, om du inte vill läsa boken:..... Det finns fyra slags människor.
De som inte vet, men inte vet att de inte vet.
De är dårar; undvik dem!
De som inte vet, men vet att de inte vet.
De är okunniga; undervisa dem!
De som vet, men inte vet att de vet.
De sover; väck dem!
De som vet, och vet att de vet.
De är visa; följ dem!
-ARABISKT ORDSPRÅK