[...] 1, 2, 3, 4, 5, 6. Läs även andra bloggares intressanta åsikter om heder, HBTQ, hedersvåld, homofobi, [...]
Blogg:Sämre än djur – om människovärde « troll, 2009-10-05, 11:57
"Efter att ha sett filmen är det många som är oroliga för att den inte bara lyfter upp ett angeläget problem utan även förstärker stereotyper och fördomar om araber och muslimer och gör homofobin till ett specifikt muslimskt eller arabiskt problem. "
Jag tror att det kan vara bra att visa specifika problem i specifika grupper. Särskilt som att de flesta inte vågar ta tag i just dessa barns problem med tång.
Permalänk | Anmäl
MMM, 2009-10-03, 10:48
Äntligen har det kommit ett erkännande att dessa barn och ungdomar faktiskt är glömda och puttade åt sidan! Någon gång måste problemet lyftas upp. oavsett vart förtrycken kommer ifrån! Det viktigaste är att dessa barn och ungdomar står utan skydd, har det att göra med föräldrarnas etnicitet eller vårt svenska samhälle?
Permalänk | Anmäl
Josef, 2009-10-03, 12:40
Ja, du Sören..
du kanske själv lider av människoförakt, hur kan du annars ställa dig som individ med högre vetande än alla oss andra med din artikel, och gå ut med oro kring ett TV program som visar en tragisk sida kring en muslimsk familjs tänkande och agerande, hedersvåld, kring sina barn som är HBT personer?!
Vi kan tänka alldeles själva, har tillräcklig begåvning att se "verkligheter" från olika vinklingar och framställande som blir TV program, utan att vi behöver förmyndare eller förklaringsmodeller av exempelvis dig, som nu oroar sig och misstror vår intelligens och analysförmåga.
Jag blir faktiskt förbannad.
Ser du inte själv hur du vräker ut egna fördomar kring oss läsare och TV tittare och satt dig själv att vara "allas vår talesman" och ha tolkningsföreträde, i något som "vi andra" misstros kunna hantera.
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2009-10-03, 12:52
Håller med Pia Nordin. HBT-peroner har väl aldrig undantagits från hederskulturens offer, mig veterligen. Effektsökeri är en dålig utgångspunkt för trovärdighet.
Permalänk | Anmäl
Terje Dahl, 2009-10-03, 13:53
I Sören Juvas och Alis artikel sägs följande:
-
"I filmen pratar flera personer om heder och religion men vi vet också att det som händer Muhamad och Cherin förekommer i vissa familjer, helt eller delvis, i alla kulturer och samhällsklasser, även i etniskt svenska familjer."
-
-
Juvas och Ali hävdar alltså att problemet med hedersvåld mot homosexuella finns också i etniskt svenska familjer. Jag vill påstå att det inte stämmer. Jag såg filmen på biografen Spegeln i Malmö där regissören Oskar Hedin var närvarande och berättade om sin film. Hedin sa att han hade sökt etniskt svenska eller kristna hbt-personer som hade dödshotats av sina egna familjer, men han hade inte hittat några. Homofobi och svår mobbning finns också i etniskt svenska och kristna miljöer, men inte den sortens hedersvåld som innebär att etniskt svenska eller kristna familjer dödshotar sina egna barn på grund av deras sexuella läggning. Detta är någonting som först och främst förekommer bland muslimer.
-
Det framgick tydligt av Hedins dokumentär att familjerna som dödshotar sina barn gärna använder religiösa argument för att backa upp sin sak - det är Gud själv som har bestämt att homosexuella ska straffas med döden. Man kräver i princip att få döda i Guds namn, men svenska myndigheter låtsas inte märka vad som pågår.
-
Det framgick med tragisk tydlighet av Hedins dokumentär att svenska myndigheter knappast hade ingripit över huvud taget mot de hotfulla familjerna. Familjerna fick fortsätta att bryta mot svensk lag och dödshota sina barn. Varför får muslimska familjer fortsätta att bära sig åt på det viset? Tyvärr tror jag att svenska myndigheter är så livrädda för att anklagas för rasism eller för att kränka muslimer att man av ren rädsla låter bli att ingripa. Det är bättre att muslimer får dödshota sina barn än att svenska myndigheter riskerar att kränka muslimer, så verkar resonemanget gå.
-
Snart kommer väl DO:s utlåtande om den muslimska kvinna som kräver att få bära niqab på komvux. Det skulle inte förvåna mig om DO förklarar att muslimska kvinnor har all rätt att bära ansiktsslöjor i alla sammanhang och att det svenska samhället måste bestraffas om man kränker dessa "vandrande tält". Men den kvinna som nu har stämt komvux för diskriminering är själv mamma till en liten dotter. Antag att den dottern skulle växa upp och skaffa sig åsikter eller en livsstil som hennes mamma och pappa inte tycker om. Kommer det svenska samhället i så fall att lägga två strån i kors för att skydda dottern, eller kommer man fortfarande att koncentrera sig på att aldrig någonsin kränka hennes fundamentalistiskt muslimska föräldrar?
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-10-03, 17:11
RFSL tar upp ett viktigt problem.
Samtidigt pumpar dom i oss alla deras
egna åsikter och lösningar.
"Homofobi" är det som då används
För egen del tycker jag inte alls som RFSL
men då anses det tydligen att jag är fel.
RFSL vill alltså ha acceptans samtidigt som
de själva inte tolererar annat än full lydnad av
hela svenska folket.
Dubbelmoralen är tydlig och det är ett exempel
på att intresseorganisationer ibland kan ha för
stort inflytande.
Permalänk | Anmäl
John Apse, 2009-10-03, 17:50
Det kommer inte att hända ett sk*t efter detta program. Våra myndigheter vågar inte sätta hårt mot hårt med våra Muslimer.
Alla uppmärksamhet gynnar SD, så allt kommer att tigas ihjäl.
Se bara på Fi,s tigande i slöjdebatten.........
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-10-03, 17:54
Jag delar tyvärr uppfattningen om att hbt-personer glöms bort i resonemang om "hederskultur", på samma sätt som män som utsätts för våld i nära relationer sällan görs en röst när man talar om partnervåld.
Det som allmänt räknas som en majoritet är tyvärr också de som har möjlighet till stöd i första hand.
Permalänk | Anmäl
Rejn Karlgren, 2009-10-03, 18:13
Sören Juvas kanske är den underligaste företrädaren för den HBT-sexuella rörelsen i Sverige. Riktigt vad han menar med att "HBT-barnen har offrats" framgår inte klart. Är detta ett nytt försök att införa ännu en halvsann klycha i homosexdebatten?
"De HBT-sexuella barnen" kan ju vara allt från de adopterade barnen med homosexföräldrar, till de barn som är HBT-sexuella i heteronormativa familjer.
Han har sett nån film som väckt hans engagemang. På ett ställe säger han så här: " Låt filmen Sämre än djur blir en start för ett bredare aktivt arbete då det gäller barn som växer upp i homofoba familjer, oavsett om de använder heder, tro och tradition som ursäkt för övergreppen."
Det är alltså barnen som växer upp under vad som kan betecknas som någorlunda normala förhållanden som skall specialbearbetas enligt den underlige Juvas. Är det inte precis tvärtom? Är det inte de barn som adopteras in i familjebildningar med homosexföräldrar som skall erhålla samhällets specella omsorger och stöd? Riskerar inte dessa barn ett större stigma?
Nää. Det är de, till HBT-sexuella familjer adopterade, barnen som har offrats. Det ha offrats på den politiskas korrekthetens och populismens altare. Hela vidden av dessa konsekvenser har vi inte sett än.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Strid, 2009-10-03, 20:33
Jag håller med om att behandlingen av hbtq-personer i den islamska världen ( ur många aspekter: islamismen, religionen, kulturerna hos de etniciteter som finns i de involverade regionerna) är ett problem som sopats under mattan i Sverige. Som så många klokt skriver ovan visar författaren flera av dragen hos denna censur, även om han gör ett tappert försök att överskrida dem.
Det hela handlar om sådana som i likhet med Gudrun Schyman utropar att allt tal om hedersvåld är rasism. Liksom om de som Sören ovan är så ängslig och rädd för att bejaka olika 'fobier'.
De flesta av dessa fobier är spöken: homofobi och islamofobi t ex. De används inte för att tala om verkliga företeelser utan för att tysta oss och skrämma oss så att vi inte vågar tala om verkliga problem. På så sätt samsas de med andra spöken som rasism och antisemitism.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-10-03, 23:10
Är alltså homosexuella muslimer faktiskt islamofober?
Förstår inte vad newsmill försöker presentera?
Permalänk | Anmäl
Dannie, 2009-10-04, 06:43
#9 Fredrik Strid skrev så här:
-
"Det är alltså barnen som växer upp under vad som kan betecknas som någorlunda normala förhållanden som skall specialbearbetas enligt den underlige Juvas. Är det inte precis tvärtom? Är det inte de barn som adopteras in i familjebildningar med homosexföräldrar som skall erhålla samhällets specella omsorger och stöd? Riskerar inte dessa barn ett större stigma?"
-
-
Fredrik, jag tar mig för pannan. Filmen Sämre än djur handlar om homosexuella barn och ungdomar som misshandlas och dödshotas av sina egna familjer. Är inte det ett problem? Och är det inte ett enormt stort problem att det svenska samhället i princip inte ingriper alls mot familjerna som dödshotar barnen?
-
Men du talar om dessa familjer som "någorlunda normala". Hur kan du välja ett sådant uttryck när det handlar om familjer som dödshotar barnen? Menar du att om man bara är heterosexuell så är man normal, även om man dödshotar sina barn?
-
Och så bekymrar du dig om de barn som adopteras in i homosexuella familjer. Fredrik, du har ingen anledning till oro, för hittills finns det inte ett enda homosexuellt par i Sverige som faktiskt har fått adoptera ett barn. Inget homosexuellt par har fått adoptera ett barn som ingen av dem har varit biologisk förälder till. De enda exempel som finns är när en homosexuell person har fått adoptera sin partners biologiska barn, vilket är någorlunda samma sak som att mamma eller pappa skaffar sig en ny partner och barnet får en styvmamma eller en styvpappa.
-
I ditt inlägg uttrycker du åsikter som att heterosexuella föräldrar är någorlunda normala, även om de dödshotar sina barn. Men homosexuella föräldrar som låter sin nya partner bli medförälder till deras biologiska barn, det är dessa föräldrar som är de verkliga förövarna i Sverige och det är deras barn som verkligen behöver samhällets hjälp och skydd. Jag kan inte tolka ditt inlägg på annat sätt än att du tycker att det är rätt normalt av föräldrar att dödshota sina homosexuella barn, men att det är extremt onormalt att skaffa barn om man själv är homosexuell, och att man är ännu mer onormal om man låter ens partner bli medförälder till ens barn. Och det barnen till homosexuella föräldrar som är samhällets verkliga offer, därför att de riskerar att bli mobbade. Vem mobbar de homosexuellas barn? Kan det vara personer som du som mobbar dem, Fredrik? Eller är det kanske dina barn mobbar de homosexuellas barn, om du själv har några barn? Kanske du tycker att det skulle vara normalt att dina barn mobbade homosexuellas barn, därför att homosexuella föräldrar är så äckliga?
-
Jag har som sagt redan sett filmen Sämre än djur. Vid filmvisningen var regissören Oskar Hedin närvarande, men även Gudrun Schyman och Nalin Pekgul var där. Gudrun Schyman upprepade sin ståndpunkt att vi inte får peka ut muslimer som särskilt skyldiga til hedersvåld. Jag håller inte med Gudrun Schyman om det, för jag tycker att man måste kunna se det dödsfarliga och djupt destruktiva hederstänkande som frodas bland en del muslimer i Sverige. Jag menar att samhället måste våga se det hederstänkandet, och man måste våga konfrontera de huvudsakligen muslimska familjer och släkter som upprätthåller dessa grymma traditioner.
-
Men ändå förstår jag Gudrun Schymans resonemang lite bättre efter att jag hörde henne vid den där filmvisningen. Schyman uttryckte sig ungefär så här:
-
"Jag har sett så otroligt många unkna fördomar och så otroligt mycket rasism och kvinnohat bland svenskar i Sverige, så jag vill inte öka på den rasismen och det kvinnohatet genom att peka ut muslimer som ett problem."
-
-
Jag tycker som sagt att Gudrun Schyman har fel. Hederstänkandet är ett allvarligt problem i det svenska samhället, och eftersom detta hederstänkande till allra största delen förekommer bland muslimer, så är det nödvändigt att identifiera det som ett problem som huvudsakligen förekommer bland muslimer.
-
Men jag förstår ändå viken sorts personer Gudrun Schyman inte vill uppmuntra. Hon vill inte uppmuntra personer som dig, Fredrik. Du som säger att heterosexuella personer är normala, även om de dödshotar sina barn, men att adopterade barn till homosexuella föräldrar är de verkligen offren för vårt samhälle.
-
Gudrun Schyman sopar problemet med hedersvåld under mattan för att hon inte vill uppmuntra personer som dig, Fredrik. Jag förstår henne inte. Men ändå förstår jag henne.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-10-04, 06:56
@ Ann Sidbrant
Jo, jag förstår din antagonism mot mig men jag förstår inte varför det är viktigare att skydda de barn som växer upp under normala förhållanden i stället för de stackars barn som utan att tillfrågas adopteras in i familjer med homosexföräldrar.
Hur kan man som du, överhuvudtaget, låtsas värnas barnens bästa, samtidigt som man förespråkar att homosexfamiljer skall få adoptera. Redan där käftar man ju emot sig själv!
I dina egna fördomsfulla ögon är de familjer som lever enligt, ett av dig icke godtjänst socialt mönster, inte normal. Jag hävdar: det är dom! Sett t bakgrund av deras kulturella och religösa kontext är de fullkomligt normala på alla sätt. Det är bara din egen etnocentrism
och dina egna fördomar som hindrar dig från att se den sanningen.
Med det inte sagt att jag stöder hedersvåld. Samtidigt är vi svenskar så fördömmande mot andra kulturella influenser att vi inte ser att vi har hedersvåld mitt i Sörgårn, mitt bland våra svenska familjer. Har Ann Sidbrant aldrig funderat på varför 100 svenska kvinnor per år slås ihjäl av sina svenska män. Hur hedervärt är det för en svensk man att ha en diotter, fru eller syster som "knullar runt" (ursäkta uttrycket)?
De barn som mest behöver samhällets uppmärksamhet och stöd är de barn som, icke tillfrågade, växer upp i familjer med homosexuella adoptivföräldrapar. Det är dessa barns framtid som samhället har bestämt att chansa bort, på vinst och förlust, dels av populistiska skäl delvis för att gå en PK-opinion till mötes.
Att på detta sätt spela hasard med det uppväxande släktets framtid är ingenting jag kan stödja iaf. Därför var de adopterade egen stödorganisation de som sist gjorde motstånd mot denna orättfärdioga ordning som Ann Sidbrant fortfarande försvarar.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Strid, 2009-10-04, 12:09
Jag har senaste året rest en hel del i mellanöstern och sett situationen för HBT-gruppen. Allt från "vi klarar oss själva" till "djup förtvivlan" . En sak är säker - svårt att lämnas oberörd. Så när jag hörde om filmen här tänkte jag initialt att helt ok - en bra film, en bra debatt. Sedan började jag lyssna på argumenten att filmen ger ensidig bild och mer riktar sig mot islam än homofobi och att det skulle isolera hbt muslimer mer än "hjälpa dem". Min åsikt nu är att alla "rätt-tänkare" här inte kan säga själva hur detta slår mot de HBT muslimer som finns i Sverige. Fråga dem istället så lär frågan få ett svar om det här är en kvasidebatt eller inte. Jag tycker för egen del att bra att homofobi lyfts fram, men att även kunnat skildra homofobi i andra religösa organisationer med - för att göra det till en homofobi fråga (möjligen med "religion" som bas).
Jag läste ovan i inlägg att saknar referenser från "svenska kristna". Jag kan för egen del vittna om att det finns då jag pratat med en homokille som lever i relation med tjej och mår dåligt och orolig för att hans familj skulle döda honom om de fick reda på hans sexuella läggning - svenska sk kristna. Är inte det med hedersrelaterat även om inget hot uttalat?
Hoppas att filmen inte skapar islamofobi utan att kan bredda sig till alla trosriktingar - eller till frågan om homofobi.
Permalänk | Anmäl
Leif, 2009-10-04, 12:49
Det måste anses som ett stort problem med föräldrar som väljer att hota och diskriminera sina egna barn pga sexuell läggning eller vad det nu må vara. "Familjens heder" kan givetvis spöka oavsett religion eller fundamentalistisk religiös övertygelse. Det kan hända vid de mest konstiga tillfällen - det var inte så länge sedan som unga ogifta kvinnor uteslöts ur "fina familjers gemenskap" om de blev havande. De ansågs skämma ut familjen så nog kan den handlingen ses som hedersrelaterad på sitt sätt. Så långt kanske inte moralsvenskarna behöver gå idag - men så finns det fri abort också. Men nog sjutton får hbt-barn det hett om öronen i likartade familjer än idag.
Det är alltid svårt att stå för en strikt livsstil och strikta moralista begränsingar om barnen sedan inte kan leva upp till dem - oavsett religion. Moralpredikanter inom religiösa områden har en tendens att försöka pådyvla sin sanning på andra - även sina egna barn. Kärleken kanske inte är så stark trots allt - stoltheten och att "ha rätt" väger många gånger större. Än värre blir det om det ligger i barnens natur att inte kunna leva upp till föräldrars snäva syn på hur en person ska vara och agera. Och det moralproblemet gäller givetvis även kommentatortrollet herr Strid.
Trots det anser jag att en film som visar på vilka problem en typ av ungdomar har - och hur deras kultur begränsar de möjligheter de har att leva sina liv inte någonsin får förminskas i den politiska korrekthetens namn. Som nämndes blir invandrarbarn med en så kallad (!) avvikande sexuell läggning diskriminerade från alla håll. Dert behöver lyftas fram i ljuset - precis som många andra missförhållande. Det betyder inte att det ena problemet utesluter det andra.
Permalänk | Anmäl
HN, 2009-10-04, 14:35
#13 Fredrik Strid fortsätter att prata om homosexuella adoptioner och säger:
-
"Därför var de adopterade egen stödorganisation de som sist gjorde motstånd mot denna orättfärdioga ordning som Ann Sidbrant fortfarande försvarar."
-
-
Jag är inte alls särskilt insatt i hbt-frågor, men jag tycker mig minnas att det fanns organisationer för adopterade barn som inte ville att homosexuella skulle få adoptera. Dock är jag nästan säker på att man endast protesterade mot internationella adoptioner, alltså där barn från ett annat land skulle skickas till Sverige och adopteras av homosexuella personer.
-
Den sortens adoptioner har nu blivit i princip tillåtna i Sverige. Dock har inget homosexuellt par fått lov att adoptera ett barn från ett annat land, därför att de andra länderna säger nej. Och tro mig, Fredrik Strid, det där är ingenting som jag sörjer över. Jag tycker inte alls att det är självklart att homosexuella personer ska få adoptera barn från andra länder. Du kommer inte att få se mig gå i något demonstrationståg och kräva att myndigheterna i Kina, Sydkorea, Indien, Equador, Colombia m.fl. länder ska låta sina föräldralösa barn adopteras av homosexuella personer i Sverige.
-
Däremot är det tillåtet för den ena partnern i ett homosexuellt par att adoptera den andra partnerns barn. Säg mig, Fredrik Strid, tycker du att detta är värre än att föräldrar från hederskulturer dödshotar sina barn? Tycker du att de dödshotande heterosexuella föräldrarna är normala, medan de homosexuella föräldrarna är perversa?
-
Om du tycker det, så har du i alla fall bevisat bortom allt tvivel: sanslös homofobi finns också bland svenskar i Sverige. Fredrik, du har ungefär samma människosyn som extrema muslimer. Jag hoppas att du aldrig kommer att kräva att Sverige ska ta emot färre invandrare. Du är som dom, Fredrik, så därför tycker jag verkligen att du ska välkomna dem och deras människosyn här hos oss.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-10-04, 18:12
En sak till. Fredrik, om du vet att organisationer för adopterade protesterar också mot att homosexuella personer ska få adoptera sin partners biologiska barn, vill du i så fall vara snäll och tala om för mig vilken organisation du talar om? Vill du också citera det uttalande där organisationen tar avstånd från pertnerskapsapdoptioner?
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-10-04, 18:37
@ Ann Sidbrant
Ett bra inlägg du gör bortsett från de svidande förolämpningar mot mig som du hann få med i sista stycket. Men jag var ju tydlig med att jag tar avstånd från hedersvåld i alla former så varför jämföra mig med en taleban?
Jag är lika osäker som du hur det ser ut i De adopterades organisation men jag är nästan säker på att alla adopterade oavsett ursprungsland har rätt att söka medlemsskap. Jag skall kolla upp det till nästa gång vi träffas.
Du har rätt i att det finns skillnader i adoptioner som görs av ena parten av den andra partens biologiska avkomma. Med detta har jag inte sagt att även dessa barn inte kan få problem med att förklara sin familjesituation i skolan exempelvis, och få den accepterad.
Jag anser alltjämt att det var bra att vi avkriminaliserade homosexualiteten men anser alltjämt att det varit en populistisk och PK-mentalitet hos politiker som gjort att vi släppt fram dessa frågor för långt. De har fått ett genomslag i samhället som de inte förtjänar och som inte motiveras av deras politiska angelägenhetsgrad eller numerär.
Här passar ordspråket om "lillfingret" och "hela handen" väldigt bra. Jag sätter punkt för mina inlägg där. Kul att debattera med dig.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Strid, 2009-10-04, 18:39
@ Ann Sidbrant
Ann, jag glömde en sak. Men först:
Du säger: "Jag hoppas att du aldrig kommer att kräva att Sverige ska ta emot färre invandrare. Du är som dom, Fredrik, så därför tycker jag verkligen att du ska välkomna dem och deras människosyn här hos oss."
Ingen fara Ann. Jag välkomnar dem. Väluppfostrade, fromma och rättänkande människor som jag högaktar, trots alla demoniska nät som spinns runt dem.
Jo Ann. Beträffande De adopterades organisation så verkar det finnas en med det namnet. Möjligen är den under uppbyggnad.
Annars är "rörelsen" mycket splittrad så tillvida att de adopterade etiopierna har sin förening, sydkorianerna sin och de olika nationaliteterna var sin organisation. Jag får forska närmare på det här.
Jo det jag glömde att säga i mitt förra inlägg var att ifall det ännu inte förekommit homosexadoptioner av utländska barn så beror detta att adoptorganisationerna i respektive land sagt nej då de uppdagat att barnet skulle till en homosexfamilj. Det är emot deras regler.
Nu ger jag mig.
http://www.mia.eu/adopterad/adopterad.htm
http://robsten.blogspot.com/2009/07/ar-kd-for-homoadoptioner.html
http://www.adopterad.se/
Permalänk | Anmäl
Fredrik Strid, 2009-10-04, 19:53
Våld och hot är lika fel vem som än gör det. Men sök inte förklaringsmodeller hos ras eller religion. Då tänker man som nazisterna gjorde.
Permalänk | Anmäl
Mange, 2009-10-05, 09:47
Artikeln är inte alldeles fel ute. Berättigad kritik har framförts av framför allt Ann Sidbrant, och jag har förståelse för vilda Pias irritation. Rätt ska dock vara rätt, och jag sympatiserar med Sören Juvas engagemang för dessa utsatta. Jag såg heller ingenting av schablonmässiga krav på "mer resurser", eller så, varför Juvas synes hålla sig håller inom den särikntresets legitima ram för opinionsbildande appell, upplysning och ideellt arbete.
.
Ett delar sig i två. Det finns mycket att klanka på när det gäller RFSL, men det får sägas att organisationen sansat sig åtskilligt på senaste år och alltså utvecklats i rätt riktning. En hel del att önska kvarstår förvisso.
.
Juxtapositionen islamofobi och homofobi är ett intressant debattuppslag. Vad jag nu får tillfälle till är att framhålla den starka asymmetrin häri.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-07, 15:48
Nåja, är inte hela diskussionen om hbt-ungarnas problem bara en del av huvudproblemet, dvs hedersvåldets existens över huvud taget?
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2009-10-11, 11:22
23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Efter att ha sett filmen är det många som är oroliga för att den inte bara lyfter upp ett angeläget problem utan även förstärker stereotyper och fördomar om araber och muslimer och gör homofobin till ett specifikt muslimskt eller arabiskt problem. "
Jag tror att det kan vara bra att visa specifika problem i specifika grupper. Särskilt som att de flesta inte vågar ta tag i just dessa barns problem med tång.
Äntligen har det kommit ett erkännande att dessa barn och ungdomar faktiskt är glömda och puttade åt sidan! Någon gång måste problemet lyftas upp. oavsett vart förtrycken kommer ifrån! Det viktigaste är att dessa barn och ungdomar står utan skydd, har det att göra med föräldrarnas etnicitet eller vårt svenska samhälle?
Ja, du Sören..
du kanske själv lider av människoförakt, hur kan du annars ställa dig som individ med högre vetande än alla oss andra med din artikel, och gå ut med oro kring ett TV program som visar en tragisk sida kring en muslimsk familjs tänkande och agerande, hedersvåld, kring sina barn som är HBT personer?!
Vi kan tänka alldeles själva, har tillräcklig begåvning att se "verkligheter" från olika vinklingar och framställande som blir TV program, utan att vi behöver förmyndare eller förklaringsmodeller av exempelvis dig, som nu oroar sig och misstror vår intelligens och analysförmåga.
Jag blir faktiskt förbannad.
Ser du inte själv hur du vräker ut egna fördomar kring oss läsare och TV tittare och satt dig själv att vara "allas vår talesman" och ha tolkningsföreträde, i något som "vi andra" misstros kunna hantera.
Håller med Pia Nordin. HBT-peroner har väl aldrig undantagits från hederskulturens offer, mig veterligen. Effektsökeri är en dålig utgångspunkt för trovärdighet.
I Sören Juvas och Alis artikel sägs följande:
-
"I filmen pratar flera personer om heder och religion men vi vet också att det som händer Muhamad och Cherin förekommer i vissa familjer, helt eller delvis, i alla kulturer och samhällsklasser, även i etniskt svenska familjer."
-
-
Juvas och Ali hävdar alltså att problemet med hedersvåld mot homosexuella finns också i etniskt svenska familjer. Jag vill påstå att det inte stämmer. Jag såg filmen på biografen Spegeln i Malmö där regissören Oskar Hedin var närvarande och berättade om sin film. Hedin sa att han hade sökt etniskt svenska eller kristna hbt-personer som hade dödshotats av sina egna familjer, men han hade inte hittat några. Homofobi och svår mobbning finns också i etniskt svenska och kristna miljöer, men inte den sortens hedersvåld som innebär att etniskt svenska eller kristna familjer dödshotar sina egna barn på grund av deras sexuella läggning. Detta är någonting som först och främst förekommer bland muslimer.
-
Det framgick tydligt av Hedins dokumentär att familjerna som dödshotar sina barn gärna använder religiösa argument för att backa upp sin sak - det är Gud själv som har bestämt att homosexuella ska straffas med döden. Man kräver i princip att få döda i Guds namn, men svenska myndigheter låtsas inte märka vad som pågår.
-
Det framgick med tragisk tydlighet av Hedins dokumentär att svenska myndigheter knappast hade ingripit över huvud taget mot de hotfulla familjerna. Familjerna fick fortsätta att bryta mot svensk lag och dödshota sina barn. Varför får muslimska familjer fortsätta att bära sig åt på det viset? Tyvärr tror jag att svenska myndigheter är så livrädda för att anklagas för rasism eller för att kränka muslimer att man av ren rädsla låter bli att ingripa. Det är bättre att muslimer får dödshota sina barn än att svenska myndigheter riskerar att kränka muslimer, så verkar resonemanget gå.
-
Snart kommer väl DO:s utlåtande om den muslimska kvinna som kräver att få bära niqab på komvux. Det skulle inte förvåna mig om DO förklarar att muslimska kvinnor har all rätt att bära ansiktsslöjor i alla sammanhang och att det svenska samhället måste bestraffas om man kränker dessa "vandrande tält". Men den kvinna som nu har stämt komvux för diskriminering är själv mamma till en liten dotter. Antag att den dottern skulle växa upp och skaffa sig åsikter eller en livsstil som hennes mamma och pappa inte tycker om. Kommer det svenska samhället i så fall att lägga två strån i kors för att skydda dottern, eller kommer man fortfarande att koncentrera sig på att aldrig någonsin kränka hennes fundamentalistiskt muslimska föräldrar?
RFSL tar upp ett viktigt problem.
Samtidigt pumpar dom i oss alla deras
egna åsikter och lösningar.
"Homofobi" är det som då används
För egen del tycker jag inte alls som RFSL
men då anses det tydligen att jag är fel.
RFSL vill alltså ha acceptans samtidigt som
de själva inte tolererar annat än full lydnad av
hela svenska folket.
Dubbelmoralen är tydlig och det är ett exempel
på att intresseorganisationer ibland kan ha för
stort inflytande.
Det kommer inte att hända ett sk*t efter detta program. Våra myndigheter vågar inte sätta hårt mot hårt med våra Muslimer.
Alla uppmärksamhet gynnar SD, så allt kommer att tigas ihjäl.
Se bara på Fi,s tigande i slöjdebatten.........
Jag delar tyvärr uppfattningen om att hbt-personer glöms bort i resonemang om "hederskultur", på samma sätt som män som utsätts för våld i nära relationer sällan görs en röst när man talar om partnervåld.
Det som allmänt räknas som en majoritet är tyvärr också de som har möjlighet till stöd i första hand.
Sören Juvas kanske är den underligaste företrädaren för den HBT-sexuella rörelsen i Sverige. Riktigt vad han menar med att "HBT-barnen har offrats" framgår inte klart. Är detta ett nytt försök att införa ännu en halvsann klycha i homosexdebatten?
"De HBT-sexuella barnen" kan ju vara allt från de adopterade barnen med homosexföräldrar, till de barn som är HBT-sexuella i heteronormativa familjer.
Han har sett nån film som väckt hans engagemang. På ett ställe säger han så här: " Låt filmen Sämre än djur blir en start för ett bredare aktivt arbete då det gäller barn som växer upp i homofoba familjer, oavsett om de använder heder, tro och tradition som ursäkt för övergreppen."
Det är alltså barnen som växer upp under vad som kan betecknas som någorlunda normala förhållanden som skall specialbearbetas enligt den underlige Juvas. Är det inte precis tvärtom? Är det inte de barn som adopteras in i familjebildningar med homosexföräldrar som skall erhålla samhällets specella omsorger och stöd? Riskerar inte dessa barn ett större stigma?
Nää. Det är de, till HBT-sexuella familjer adopterade, barnen som har offrats. Det ha offrats på den politiskas korrekthetens och populismens altare. Hela vidden av dessa konsekvenser har vi inte sett än.
Jag håller med om att behandlingen av hbtq-personer i den islamska världen ( ur många aspekter: islamismen, religionen, kulturerna hos de etniciteter som finns i de involverade regionerna) är ett problem som sopats under mattan i Sverige. Som så många klokt skriver ovan visar författaren flera av dragen hos denna censur, även om han gör ett tappert försök att överskrida dem.
Det hela handlar om sådana som i likhet med Gudrun Schyman utropar att allt tal om hedersvåld är rasism. Liksom om de som Sören ovan är så ängslig och rädd för att bejaka olika 'fobier'.
De flesta av dessa fobier är spöken: homofobi och islamofobi t ex. De används inte för att tala om verkliga företeelser utan för att tysta oss och skrämma oss så att vi inte vågar tala om verkliga problem. På så sätt samsas de med andra spöken som rasism och antisemitism.
Är alltså homosexuella muslimer faktiskt islamofober?
Förstår inte vad newsmill försöker presentera?
#9 Fredrik Strid skrev så här:
-
"Det är alltså barnen som växer upp under vad som kan betecknas som någorlunda normala förhållanden som skall specialbearbetas enligt den underlige Juvas. Är det inte precis tvärtom? Är det inte de barn som adopteras in i familjebildningar med homosexföräldrar som skall erhålla samhällets specella omsorger och stöd? Riskerar inte dessa barn ett större stigma?"
-
-
Fredrik, jag tar mig för pannan. Filmen Sämre än djur handlar om homosexuella barn och ungdomar som misshandlas och dödshotas av sina egna familjer. Är inte det ett problem? Och är det inte ett enormt stort problem att det svenska samhället i princip inte ingriper alls mot familjerna som dödshotar barnen?
-
Men du talar om dessa familjer som "någorlunda normala". Hur kan du välja ett sådant uttryck när det handlar om familjer som dödshotar barnen? Menar du att om man bara är heterosexuell så är man normal, även om man dödshotar sina barn?
-
Och så bekymrar du dig om de barn som adopteras in i homosexuella familjer. Fredrik, du har ingen anledning till oro, för hittills finns det inte ett enda homosexuellt par i Sverige som faktiskt har fått adoptera ett barn. Inget homosexuellt par har fått adoptera ett barn som ingen av dem har varit biologisk förälder till. De enda exempel som finns är när en homosexuell person har fått adoptera sin partners biologiska barn, vilket är någorlunda samma sak som att mamma eller pappa skaffar sig en ny partner och barnet får en styvmamma eller en styvpappa.
-
I ditt inlägg uttrycker du åsikter som att heterosexuella föräldrar är någorlunda normala, även om de dödshotar sina barn. Men homosexuella föräldrar som låter sin nya partner bli medförälder till deras biologiska barn, det är dessa föräldrar som är de verkliga förövarna i Sverige och det är deras barn som verkligen behöver samhällets hjälp och skydd. Jag kan inte tolka ditt inlägg på annat sätt än att du tycker att det är rätt normalt av föräldrar att dödshota sina homosexuella barn, men att det är extremt onormalt att skaffa barn om man själv är homosexuell, och att man är ännu mer onormal om man låter ens partner bli medförälder till ens barn. Och det barnen till homosexuella föräldrar som är samhällets verkliga offer, därför att de riskerar att bli mobbade. Vem mobbar de homosexuellas barn? Kan det vara personer som du som mobbar dem, Fredrik? Eller är det kanske dina barn mobbar de homosexuellas barn, om du själv har några barn? Kanske du tycker att det skulle vara normalt att dina barn mobbade homosexuellas barn, därför att homosexuella föräldrar är så äckliga?
-
Jag har som sagt redan sett filmen Sämre än djur. Vid filmvisningen var regissören Oskar Hedin närvarande, men även Gudrun Schyman och Nalin Pekgul var där. Gudrun Schyman upprepade sin ståndpunkt att vi inte får peka ut muslimer som särskilt skyldiga til hedersvåld. Jag håller inte med Gudrun Schyman om det, för jag tycker att man måste kunna se det dödsfarliga och djupt destruktiva hederstänkande som frodas bland en del muslimer i Sverige. Jag menar att samhället måste våga se det hederstänkandet, och man måste våga konfrontera de huvudsakligen muslimska familjer och släkter som upprätthåller dessa grymma traditioner.
-
Men ändå förstår jag Gudrun Schymans resonemang lite bättre efter att jag hörde henne vid den där filmvisningen. Schyman uttryckte sig ungefär så här:
-
"Jag har sett så otroligt många unkna fördomar och så otroligt mycket rasism och kvinnohat bland svenskar i Sverige, så jag vill inte öka på den rasismen och det kvinnohatet genom att peka ut muslimer som ett problem."
-
-
Jag tycker som sagt att Gudrun Schyman har fel. Hederstänkandet är ett allvarligt problem i det svenska samhället, och eftersom detta hederstänkande till allra största delen förekommer bland muslimer, så är det nödvändigt att identifiera det som ett problem som huvudsakligen förekommer bland muslimer.
-
Men jag förstår ändå viken sorts personer Gudrun Schyman inte vill uppmuntra. Hon vill inte uppmuntra personer som dig, Fredrik. Du som säger att heterosexuella personer är normala, även om de dödshotar sina barn, men att adopterade barn till homosexuella föräldrar är de verkligen offren för vårt samhälle.
-
Gudrun Schyman sopar problemet med hedersvåld under mattan för att hon inte vill uppmuntra personer som dig, Fredrik. Jag förstår henne inte. Men ändå förstår jag henne.
@ Ann Sidbrant
Jo, jag förstår din antagonism mot mig men jag förstår inte varför det är viktigare att skydda de barn som växer upp under normala förhållanden i stället för de stackars barn som utan att tillfrågas adopteras in i familjer med homosexföräldrar.
Hur kan man som du, överhuvudtaget, låtsas värnas barnens bästa, samtidigt som man förespråkar att homosexfamiljer skall få adoptera. Redan där käftar man ju emot sig själv!
I dina egna fördomsfulla ögon är de familjer som lever enligt, ett av dig icke godtjänst socialt mönster, inte normal. Jag hävdar: det är dom! Sett t bakgrund av deras kulturella och religösa kontext är de fullkomligt normala på alla sätt. Det är bara din egen etnocentrism
och dina egna fördomar som hindrar dig från att se den sanningen.
Med det inte sagt att jag stöder hedersvåld. Samtidigt är vi svenskar så fördömmande mot andra kulturella influenser att vi inte ser att vi har hedersvåld mitt i Sörgårn, mitt bland våra svenska familjer. Har Ann Sidbrant aldrig funderat på varför 100 svenska kvinnor per år slås ihjäl av sina svenska män. Hur hedervärt är det för en svensk man att ha en diotter, fru eller syster som "knullar runt" (ursäkta uttrycket)?
De barn som mest behöver samhällets uppmärksamhet och stöd är de barn som, icke tillfrågade, växer upp i familjer med homosexuella adoptivföräldrapar. Det är dessa barns framtid som samhället har bestämt att chansa bort, på vinst och förlust, dels av populistiska skäl delvis för att gå en PK-opinion till mötes.
Att på detta sätt spela hasard med det uppväxande släktets framtid är ingenting jag kan stödja iaf. Därför var de adopterade egen stödorganisation de som sist gjorde motstånd mot denna orättfärdioga ordning som Ann Sidbrant fortfarande försvarar.
Jag har senaste året rest en hel del i mellanöstern och sett situationen för HBT-gruppen. Allt från "vi klarar oss själva" till "djup förtvivlan" . En sak är säker - svårt att lämnas oberörd. Så när jag hörde om filmen här tänkte jag initialt att helt ok - en bra film, en bra debatt. Sedan började jag lyssna på argumenten att filmen ger ensidig bild och mer riktar sig mot islam än homofobi och att det skulle isolera hbt muslimer mer än "hjälpa dem". Min åsikt nu är att alla "rätt-tänkare" här inte kan säga själva hur detta slår mot de HBT muslimer som finns i Sverige. Fråga dem istället så lär frågan få ett svar om det här är en kvasidebatt eller inte. Jag tycker för egen del att bra att homofobi lyfts fram, men att även kunnat skildra homofobi i andra religösa organisationer med - för att göra det till en homofobi fråga (möjligen med "religion" som bas).
Jag läste ovan i inlägg att saknar referenser från "svenska kristna". Jag kan för egen del vittna om att det finns då jag pratat med en homokille som lever i relation med tjej och mår dåligt och orolig för att hans familj skulle döda honom om de fick reda på hans sexuella läggning - svenska sk kristna. Är inte det med hedersrelaterat även om inget hot uttalat?
Hoppas att filmen inte skapar islamofobi utan att kan bredda sig till alla trosriktingar - eller till frågan om homofobi.
Det måste anses som ett stort problem med föräldrar som väljer att hota och diskriminera sina egna barn pga sexuell läggning eller vad det nu må vara. "Familjens heder" kan givetvis spöka oavsett religion eller fundamentalistisk religiös övertygelse. Det kan hända vid de mest konstiga tillfällen - det var inte så länge sedan som unga ogifta kvinnor uteslöts ur "fina familjers gemenskap" om de blev havande. De ansågs skämma ut familjen så nog kan den handlingen ses som hedersrelaterad på sitt sätt. Så långt kanske inte moralsvenskarna behöver gå idag - men så finns det fri abort också. Men nog sjutton får hbt-barn det hett om öronen i likartade familjer än idag.
Det är alltid svårt att stå för en strikt livsstil och strikta moralista begränsingar om barnen sedan inte kan leva upp till dem - oavsett religion. Moralpredikanter inom religiösa områden har en tendens att försöka pådyvla sin sanning på andra - även sina egna barn. Kärleken kanske inte är så stark trots allt - stoltheten och att "ha rätt" väger många gånger större. Än värre blir det om det ligger i barnens natur att inte kunna leva upp till föräldrars snäva syn på hur en person ska vara och agera. Och det moralproblemet gäller givetvis även kommentatortrollet herr Strid.
Trots det anser jag att en film som visar på vilka problem en typ av ungdomar har - och hur deras kultur begränsar de möjligheter de har att leva sina liv inte någonsin får förminskas i den politiska korrekthetens namn. Som nämndes blir invandrarbarn med en så kallad (!) avvikande sexuell läggning diskriminerade från alla håll. Dert behöver lyftas fram i ljuset - precis som många andra missförhållande. Det betyder inte att det ena problemet utesluter det andra.
#13 Fredrik Strid fortsätter att prata om homosexuella adoptioner och säger:
-
"Därför var de adopterade egen stödorganisation de som sist gjorde motstånd mot denna orättfärdioga ordning som Ann Sidbrant fortfarande försvarar."
-
-
Jag är inte alls särskilt insatt i hbt-frågor, men jag tycker mig minnas att det fanns organisationer för adopterade barn som inte ville att homosexuella skulle få adoptera. Dock är jag nästan säker på att man endast protesterade mot internationella adoptioner, alltså där barn från ett annat land skulle skickas till Sverige och adopteras av homosexuella personer.
-
Den sortens adoptioner har nu blivit i princip tillåtna i Sverige. Dock har inget homosexuellt par fått lov att adoptera ett barn från ett annat land, därför att de andra länderna säger nej. Och tro mig, Fredrik Strid, det där är ingenting som jag sörjer över. Jag tycker inte alls att det är självklart att homosexuella personer ska få adoptera barn från andra länder. Du kommer inte att få se mig gå i något demonstrationståg och kräva att myndigheterna i Kina, Sydkorea, Indien, Equador, Colombia m.fl. länder ska låta sina föräldralösa barn adopteras av homosexuella personer i Sverige.
-
Däremot är det tillåtet för den ena partnern i ett homosexuellt par att adoptera den andra partnerns barn. Säg mig, Fredrik Strid, tycker du att detta är värre än att föräldrar från hederskulturer dödshotar sina barn? Tycker du att de dödshotande heterosexuella föräldrarna är normala, medan de homosexuella föräldrarna är perversa?
-
Om du tycker det, så har du i alla fall bevisat bortom allt tvivel: sanslös homofobi finns också bland svenskar i Sverige. Fredrik, du har ungefär samma människosyn som extrema muslimer. Jag hoppas att du aldrig kommer att kräva att Sverige ska ta emot färre invandrare. Du är som dom, Fredrik, så därför tycker jag verkligen att du ska välkomna dem och deras människosyn här hos oss.
En sak till. Fredrik, om du vet att organisationer för adopterade protesterar också mot att homosexuella personer ska få adoptera sin partners biologiska barn, vill du i så fall vara snäll och tala om för mig vilken organisation du talar om? Vill du också citera det uttalande där organisationen tar avstånd från pertnerskapsapdoptioner?
@ Ann Sidbrant
Ett bra inlägg du gör bortsett från de svidande förolämpningar mot mig som du hann få med i sista stycket. Men jag var ju tydlig med att jag tar avstånd från hedersvåld i alla former så varför jämföra mig med en taleban?
Jag är lika osäker som du hur det ser ut i De adopterades organisation men jag är nästan säker på att alla adopterade oavsett ursprungsland har rätt att söka medlemsskap. Jag skall kolla upp det till nästa gång vi träffas.
Du har rätt i att det finns skillnader i adoptioner som görs av ena parten av den andra partens biologiska avkomma. Med detta har jag inte sagt att även dessa barn inte kan få problem med att förklara sin familjesituation i skolan exempelvis, och få den accepterad.
Jag anser alltjämt att det var bra att vi avkriminaliserade homosexualiteten men anser alltjämt att det varit en populistisk och PK-mentalitet hos politiker som gjort att vi släppt fram dessa frågor för långt. De har fått ett genomslag i samhället som de inte förtjänar och som inte motiveras av deras politiska angelägenhetsgrad eller numerär.
Här passar ordspråket om "lillfingret" och "hela handen" väldigt bra. Jag sätter punkt för mina inlägg där. Kul att debattera med dig.
@ Ann Sidbrant
Ann, jag glömde en sak. Men först:
Du säger: "Jag hoppas att du aldrig kommer att kräva att Sverige ska ta emot färre invandrare. Du är som dom, Fredrik, så därför tycker jag verkligen att du ska välkomna dem och deras människosyn här hos oss."
Ingen fara Ann. Jag välkomnar dem. Väluppfostrade, fromma och rättänkande människor som jag högaktar, trots alla demoniska nät som spinns runt dem.
Jo Ann. Beträffande De adopterades organisation så verkar det finnas en med det namnet. Möjligen är den under uppbyggnad.
Annars är "rörelsen" mycket splittrad så tillvida att de adopterade etiopierna har sin förening, sydkorianerna sin och de olika nationaliteterna var sin organisation. Jag får forska närmare på det här.
Jo det jag glömde att säga i mitt förra inlägg var att ifall det ännu inte förekommit homosexadoptioner av utländska barn så beror detta att adoptorganisationerna i respektive land sagt nej då de uppdagat att barnet skulle till en homosexfamilj. Det är emot deras regler.
Nu ger jag mig.
http://www.mia.eu/adopterad/adopterad.htm
http://robsten.blogspot.com/2009/07/ar-kd-for-homoadoptioner.html
http://www.adopterad.se/
Våld och hot är lika fel vem som än gör det. Men sök inte förklaringsmodeller hos ras eller religion. Då tänker man som nazisterna gjorde.
Artikeln är inte alldeles fel ute. Berättigad kritik har framförts av framför allt Ann Sidbrant, och jag har förståelse för vilda Pias irritation. Rätt ska dock vara rätt, och jag sympatiserar med Sören Juvas engagemang för dessa utsatta. Jag såg heller ingenting av schablonmässiga krav på "mer resurser", eller så, varför Juvas synes hålla sig håller inom den särikntresets legitima ram för opinionsbildande appell, upplysning och ideellt arbete.
.
Ett delar sig i två. Det finns mycket att klanka på när det gäller RFSL, men det får sägas att organisationen sansat sig åtskilligt på senaste år och alltså utvecklats i rätt riktning. En hel del att önska kvarstår förvisso.
.
Juxtapositionen islamofobi och homofobi är ett intressant debattuppslag. Vad jag nu får tillfälle till är att framhålla den starka asymmetrin häri.
Nåja, är inte hela diskussionen om hbt-ungarnas problem bara en del av huvudproblemet, dvs hedersvåldets existens över huvud taget?