[...] Eriksson skriver på Newsmill om Gellert Tamas bok De apatiska. Tomas Eriksson skriver ”För att Tamas skulle ha haft en [...]
Blogg:psykiatern.se » Skrymtaren Gellert Tamas, 2009-10-01, 21:56
Bra skrivet. Gellet Tamas har gjort sig själv till "gråterska" över alla "orättvisor" utan att behöva ta minsta ansvar eller ens ett helhetsperspektiv...
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-10-01, 17:22
Nu har jag inte läst denna bok, men...seriöst? Finns det någon i det svenska samhället som fortfarande tror på PK-historien om de "apatiska" barnen? Jag trodde varenda svensk vid det här laget visste att det (likt så mycket annat) var lögner och propaganda, föräldrar som utnyttjade sina barn och politiker/media som utnyttjade utnyttjade barn för att få lite PK-poäng. Aja, finns alltid någon antar jag...Gellert Tamas har iof likt Jerzy "Pojkstrecket" Sarnecki PK som yrke, så det är väl inte alltför förvånande.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-10-01, 17:24
I kväll skriver Thomas Jackson på Gotiska Klubben om sin syn på detta.
I morse hade vi ingen aning om vad allt detta handlade om.
Tack vare Tomas Eriksson vet vi mer.
Permalänk | Anmäl
Gotiska Klubben, 2009-10-01, 17:46
Gellert hör väl till de förmögnaste som blivit rik av att kapitaliserar på andras medmänsklighet. "Utsugare" heter det väl på vänsteristiska. Alltid finns det någon eller något som kan få den egna (läs Gellerts) förträffligheten och medmänskligheten att framträda och i vacker relief.
Permalänk | Anmäl
Olaus Petri, 2009-10-01, 17:52
En fullständig skandal att det här bedrägeriget med dom "apatiska" flyktingbarnen får fortsätta. Tamas Gellert bör svara på dom frågor som artikelförfattaren efterfrågar. Vissa politiker bär också ett stort ansvar i den här frågan, som MP+V+KD.
Permalänk | Anmäl
tidosss44, 2009-10-01, 17:53
Bara märkligt att det finns människor som tror på sagan om apatiska barn. Att boken är full av fel är inte svårt att läsa sig till.
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-10-01, 18:20
Vilka är felen i boken? I artikeln framgår inte detta. Har du några bevis för att barnen simulerade så kan det vara dags att presentera dessa i artikeln vilket du inte gör. Det var en av de märkligaste inläggen jag läst. Att Tamas inte kan kritisera hur regeringen agerade utan att presentera fakta för att de inte simulerande är mycket märkligt.
Permalänk | Anmäl
Anton, 2009-10-01, 18:31
Eriksson har valt att kritisera boken på personlig grund, tyvärr inte särskilt sakligt. Finns säkert stora brister i Tamas bok som trots allt är populärvetenskaplig, men på något sätt förväntar jag mig saklig/vetenskaplig kritik från en docent i psykiatri. Istället upprepas de punkter som, om jag inte minns fel, Eriksson publicerade redan 2005 i Läkartidningen? Att uppgivenhetssymtom drabbar och har drabbat barn och vuxna även med annat ursprung och på andra platser än vad Eriksson redogör för i dessa punkter, tycks ha gått honom förbi (se bl.a. Ascher & Gustavsson i Läkartidningen januari 2008). Det finns alltså ingen anledning att besvara punkterna eftersom de är felaktigt ställda. Ett krav bör vara att underlag presenteras vid den här graden av kritik, vilka är felen i boken? Vilka underlag (gärna vetenskapliga) kan du presentera (gärna som inte består av debattartiklar publicerade av dig själv)?
Permalänk | Anmäl
Ed, 2009-10-01, 18:44
Min Mor har jobbat som sjuksköterska på en avdelning som husat apatiska barn. Och hon har, brutit sin tystnadsplikt och berättat för mig vad hon sett. Hon har vittnat om att de flesta av dessa barn stundvis hoppar, leker, och har energi utlopp när dom tror att det är "fritt fram"(på nätterna mestadels). Hon berättade specifikt att hon gick in på 2 barn som hoppade i sjukhus sängen, varpå när de såg henne komma in, blev stela som pinnar och ramlade rakt ner i sängen för att bli "apatiska" igen. Detta är, i alla fall till stor del, ett falskt fenomen som utnyttjas för att få uppehålls tillstånd. Min mor tycker alla ska få stanna i Sverige, och jag har väldigt svårt att tro att hon skulle hitta på detta.
Skall tilläggas att hon påstår att hon enbart har berättat detta för mig.
Permalänk | Anmäl
sjuksköterskeson, 2009-10-01, 18:44
Tror Tomas Eriksson på fullaste allvar att läkare inte ser skillnad mellan apati och medvetslöshet?
Permalänk | Anmäl
Johan Forsgren, 2009-10-01, 18:46
Mycket sakligt och bra!
Bara för att Gellert Tamas har en tragisk bakgrundshistoria ska vi inte stryka honom medhårs. Han ger faktiskt inte ett sakligt intryck.
Permalänk | Anmäl
Alice, 2009-10-01, 19:05
Må vara att Gellerts bok har en mängd felaktigheter, men han sätter ändå fingret på ett av de vidrigaste och mest människoförnedrande förloppen i det moderna Sverige.
Den syn på barn och den behandling de har fått av "expertis" kränker själva människovärdet, för att inte tala om hur många paragrafer i Barnkonventionen som ignoreras.
Gör en saklig utredning där Gellerts eventuella fel, misstag och provokationer vederläggs, men låt den utredningen också granska vad hela kedjan av inblandade egentligen har sagt och gjort.
Dags för en sanningskommission!
Permalänk | Anmäl
Cerberus, 2009-10-01, 19:13
När jag först läste denna artikeln så trodde jag att Eriksson var välmenande, men fel. Oj vad fel jag hade.
.
Denhär artikeln innehåller så många fel att det inte kan vara annat än okunnighet eller illivilligt ljugande som det är frågan om här.
.
Är någon verkligen förvånad över att flyktingbarn från Jugoslavien mår dåligt ?
Permalänk | Anmäl
Johan Forsgren, 2009-10-01, 19:23
Apatisk verkar bara det sunda förnuftet ha blivit hos en del.
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-10-01, 19:34
Men Tomas, på vilket sätt är du trovärdig i denna debatt? Du som har satt din heder på att de apatiska barnen var/är en bluff. Ser du inte att de frågor du ovan anser att Tamas skulle ha ställt i boken är svaren på varför barnen i dessa familjer blir apatiska? Vet du vad som pågår i dag när det gäller avvisningar till tex Irak? Vilket är förklaringen till att antalet fall med apatiska barn åter ökar. Visserligen är du psykiatriker men lite grundläggande kunskaper i mänsklig psykologi borde du väl ändå ha? Och så detta: "Gellert Tamas saknar - vad jag vet - medicinsk utbildning. Om han låtit konsultera några kvalificerade läkare hade han dock kunnat upplysas om att man inte blir medvetslös till följd av traumatiska upplevelser. " Nä Tomas, men det blir man om man inte äter och dricker till följd av djup uppgivenhet och hopplöshet. Ovederhäftig kallas den som uttalas sig om sånt som vederbörande uppenbarligen inte förstår sig på.
Permalänk | Anmäl
Utepinglan, 2009-10-01, 19:43
@#16 Utepinglan,
Du vill påstå att #9 sjuksköterskan ljuger?
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-10-01, 20:03
Varför har det inte hittats några spår av droger hos de barn som enligt Tomas J Eriksson hölls neddrogade av sina föräldrar?
Permalänk | Anmäl
Abrahamas, 2009-10-01, 20:04
Kryckan: Att det inte bemöts är för att det är obekräftat hörsägen, vi kan basera våra handlingar på Erikssons magkänslor eller på vad någon som kallar sig för sjuksköterskas mor ska ha bevittnat.
.
Vad vi VET är att dessa barn upplevt trauman, att de enligt blodproven INTE var drogade och att de i sitt tillstånd INTE svarade på smärta.
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=879
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2056419.svd
.
Du anklagar dem för att ljuga. Bevisa det.
Permalänk | Anmäl
Johan Forsgren, 2009-10-01, 20:23
Sjuksköterskeson, ditt påstående om att din mamma sett barnen uppe på natten är bara ryktesspridning med syftet att misstänkliggöra barnen och deras familjer. Eftersom det är helt omöjligt att kontrollera ditt påstående kan de som blir anklagade, i detta fall hundratals familjer inte försvara sig vad du säger. Ingen, som jag sett, har offentligt framträdit och sagt att de själva sett dessa barn vara uppe på natten, leka etc. Den enklaste förklaringen till att barnen är apatiska är att de mår fruktansvärt dåligt och har genomgått trauman. Varför är det så svårt att acceptera?
Permalänk | Anmäl
martinjohnsson, 2009-10-01, 20:41
Sjuksköterskeson, ditt påstående om att din mamma sett barnen uppe på natten är bara ryktesspridning med syftet att misstänkliggöra barnen och deras familjer. Eftersom det är helt omöjligt att kontrollera ditt påstående kan de som blir anklagade, i detta fall hundratals familjer inte försvara sig vad du säger. Ingen, som jag sett, har offentligt framträdit och sagt att de själva sett dessa barn vara uppe på natten, leka etc. Den enklaste förklaringen till att barnen är apatiska är att de mår fruktansvärt dåligt och har genomgått trauman. Varför är det så svårt att acceptera?
Permalänk | Anmäl
Martin J, 2009-10-01, 20:44
Det är bra att Tomas skriver om det. Alla med minsta kritiskt omdöme förstår att det är frågan om en stor bluff, där de värsta medlöparna är de som använder känsloargument för att understödja bedrägeriet. Dessutom är det en fruktansvärd misshandel av barnen att utsätta dem för denna behandling.
Denna typ av bluff-apati drabbar endast barn ett par etniska grupper från fd Sovjetunionen. Det behövs ett otroligt mått av godtrogenhet för att duperas.
Nu går det en våg av okritiska artiklar och rescensioner i pressen där Tamas ord okritiskt upprepas som sanningar.
Det ser ut som om en ny PK-färgad och hjärndöd kampanj för att ge mer asyler är på gång. Låt dem inte lyckas den här gången. Låt dem inte tysta alla kritiska röster och kasta ut de som ropar att kejsaren är naken i kylan. Kasta i stället ut ljusets fiender från 'kultursidorna'!
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-10-01, 20:55
Min far har jobbat på en topphemlig militärförläggning. Han bröt mot sin tystnadsplikt och berättade för mig att marsianer inte alls är gröna utan rosa. Dessa har även berättat för honom att de apatiska barnen inte alls var uppe och sprang på nättarna. Har väldigt svårt att tro att han skulle hitta på detta.
Permalänk | Anmäl
thecure, 2009-10-01, 21:15
Min far har jobbat på en topphemlig militärförläggning. Han bröt mot sin tystnadsplikt och berättade för mig att marsianer inte alls är gröna utan rosa. Har väldigt svårt att tro att han skulle hitta på detta.
Permalänk | Anmäl
thecure, 2009-10-01, 21:17
En kommentator skrev: "Vad vi VET är att dessa barn ... enligt blodproven INTE var drogade"
.
Nej, det vet vi inte. Ett negativt fynd visar inte det.
.
För att få ett positivt fynd måste man ha testat för rätt substans, preparatet får inte redan ha hunnit metaboliseras osv.
.
Ett positivt fynd är ett positivt fynd. Ett negativt fynd säger däremot ingenting alls.
Permalänk | Anmäl
Anders S, 2009-10-01, 21:18
Mats:
Hjärndöda är vi inte :) vi har fakta på vår sida.
.
Det är ett stort skämt (dock inte ett roligt sådant) Att du pratar om känsloargument när varken du eller Tomas kommer med någonting annat än just detta.
.
Nu ska jag rätta ditt inlägg lite, eftersom du verkar vara en som bryr dig om fakta.
Barnen kommer inte uteslutande från forna sovjet, drygt 85% kommer därifrån, de allra flesta av dessa från forna Jugoslavien, samtliga har utsatts för hot där, många har bevittnat mord och våldtäckter, och vissa har själv utsatts för dessa.
.
Tycker du att det är konstigt att de mår dåligt? Det finns INGA BEVIS att barnen skule vara drogade,
Att antalet apatiska barn är "närmast noll" är också en lögn, men som tur var inte din.
Permalänk | Anmäl
Johan Forsgren, 2009-10-01, 21:21
Apatiske flykningebarn er en helsvensk historie. Det har ikke vært et tema her i Norge i det hele tatt. Flyktningepolitikken i Norge er i stort sett strengere enn i Sverige. Alt taler for at det ikke er noen reell sykdom, men et forsøk på å få oppholdstillatelse.
Permalänk | Anmäl
Prince of Norway, 2009-10-01, 21:36
#25 Anders
Men Tomas J Eriksson kan tydligen fastställa att barnen blivit drogade utan några prover överhuvudtaget. Parapsykologi? ESP? Uri Geller kunde ju böja skedar med tankekraft...så visst... varför skulle inte Tomas J Eriksson kunna utföra fjärrdiagnoser?
Permalänk | Anmäl
Abrahamas, 2009-10-01, 21:45
Hej Abrahamas, visst finns det apatiska småttingar utanför sverige
http://www.rosengrenska.org/pdfs/ApatiskaBarn.pdf
TIll Anders S. Jag har inget MD i toxikologi så jag kan naturligtbis inte avgöra vilka droger som kan simulera ett apatiskt tillstånd, men jag kan iaf anta att åklagaren i de fall där det funnits misstankar låtit testa en av dessa.
Brist på bevis är rent juridiskt sett bevis, om du vill svamla på om rosa män från mars så får du naturligtvis göra det, Det finns inget som motbevisar deras existens.
Sov gott på er alla.
Permalänk | Anmäl
Johan Forsgren, 2009-10-01, 22:09
snart finns det väl ekologiskt apatiska barn ..........
Permalänk | Anmäl
algoriker, 2009-10-01, 22:17
ekologiskt apatiska barn
Permalänk | Anmäl
algoriker, 2009-10-01, 22:26
Varför måste allting vara svart eller vitt? Finns inte möjligheten att vissa barn inte har simulerat apatin medans vissa har försökt att göra det?
Permalänk | Anmäl
DEH, 2009-10-01, 22:45
#30 Johan Forsgren
Visst gör det det. Till och med i Norge. Allvarligt talat borde den här "specialisten" i ALLMÄN psykiatri enligt min mening genomgå en sinnesundersökning.
Thomas J Eriksson ljuger. Det är nämligen inte endast flyktingbarn från forna Sovjet eller Jugoslavien som drabbats. Att de dominerar har sina naturliga orsaker. Men Thomas J Eriksson anser kanske att det inte förekommit något krig där. Man kan ju faktiskt börja undra när Thomas J Eriksson tycks mena att det är märkligt att inte svenska barn har drabbats.
Permalänk | Anmäl
Abrahamas, 2009-10-01, 22:50
#33 DEH
När myndighetspersoner anklagar utsatta människor för manipulation, simulering,och t.om att förgifta sina egna barn kräver åtminstone jag att man uppvisar vattentäta bevis. Det myndighetsmissbruk och de övergrepp som begåtts mot dessa barn och familjer är helt sanslösa.
När det var som värst gick Socialstyrelsen ut med ett meddelandeblad där man sade att de som ansvarar för insatser till stöd för de apatiska flyktingbarnen ALLTID ska misstänka att apatin är ett trick.
Och migrationsminister Barbro Holmberg påstod att det skulle vara en "humanitär katastrof" att ge de apatiska flyktingbarnen uppehållstillstånd!!!
Permalänk | Anmäl
Abrahamas, 2009-10-01, 23:27
jag rekommenderar alla som anser att Sveriges flyktingpolitik är så human att sätta sig in i vad som just nu, i tysthet, pågår när det gäller avvisningar och "frivilliga" återvändanden till Irak, Undrar om ni också tycker att Sverige gjorde rätt när vi skickade tillbaka judarna till naziTyskland. Visst är det svårt att ta till sig det som sker i realtid, det vi faktiskt skulle kunna förhindra. Tyvärr kommer historien visa för våra efterkommande att vi aldrig lär oss medmänsklighet utan fortsätter att skicka människor till ett liv i fasa medan vi sitter här och skriver dryga inlägg på Newsmill "att de där parasiterna ska minsann inte få snylta på mina skattepengar". De enda som snyltar på era skattepengar är för övrigt de politiker som inte låter dessa människor få försörja sig själva vilket dom, liksom vi, i de flesta fall är fullt kapabla till .
Permalänk | Anmäl
Utepinglan, 2009-10-01, 23:29
Svenskarna är kända för att vara godtrogna och lättlurade. Man behöver dock inte tillhöra kunskapsreserven för att inse om att ett betingat beteende och manipulerung ger livstids försörjning kommer ett antal människor att försöka utnyttjja detta. Dessa desperata människor kanske har goda skäl för sitt handlande, men man undrar vad som driver människor som Gellet Tamas och Ascher & Gustavsson (som ju hör till vänsterkanten, så det kan väl inte vara pengarna och "äran"?). Jag ställer mig tvivlande till deras forskningsheder. Vad politiserad pseudoforskning kan ge för konsekvenser om finns det flera exempel på från Sovjet. Men jag håller med någon ovan, gör som i Norge, separera barnen från förädrarna - det behöver inte vara svårare än så (och är det tydligen inte, enligt tillgänglig information).
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-10-01, 23:44
TJE påstår manipulation av barnen som försätter dem i ett högst overksamt eller apatiskt tillstånd (han använder ordet medvetslös) men redovisar i artikeln ovan inga bevis för manipulation.
Bevisbördan ligger hos den som påstår manipulation. Inte tvärtom.
I princip kan ondeskefulla handlingar finnas.
Att som TJE gör ovan hävda manipulation utan bevis för manipulation och med beaktande av att det handlar om små barn i en mycket utsatt situation skulle jag även vilja kalla det för ondska i praktiken.
TJE du har redan gjort bort dig så mycket man bara kan göra. Att du nu återkommer förstärker bara detta ytterligare.
Permalänk | Anmäl
Ping Lin Pong, 2009-10-02, 00:18
Jaja man får hoppas att herr Tamas åtminstonde tror på det han själv skriver. Kan bara konstatera att han i sin bok undlåter att belysa alla sidor av saken. Endast sådana omständingheter som talar till hans tes belyses, allt annat tonas ner. Detta är ett isolerat fenomen som i stort sett bara gäller sverige, i stort sett endast barn med föräldrar som är asylsökande, aldrig barn som kommer ensamma och undantagslöst barn från östeuropa. Skulle vi ha någon form av selektivt apativirus just i sverige? Nej, uppfattas dessa barn verkligen som så sjuka skall de vårdas 24/7 på sjukvårdsinrättning där man kan observera allt föräldrarnas umgänge med barnen. I Norge blev barnen snabbt bättre av detta.
Permalänk | Anmäl
Hamurabi, 2009-10-02, 06:33
Det är uppenbart att TJE har dunkla motiv då hans hypoteser blivit överbevisade gång på gång. Men han fortsätter med sina påståenden utan några sakliga bevis.
Det börjar bli dags att granska hans bekantskapskrets samt tidigare arbete då det verkar uppenbart att det finns en agenda bakom hans påståenden.
M Gren
Permalänk | Anmäl
M gren, 2009-10-02, 06:35
Ni som bara attackerar Tomas:
BEMÖT GÄRNA HANS ARGUMENT!!!
Permalänk | Anmäl
Danne, 2009-10-02, 06:36
Danne: På vilket sätt har v inte bemött dem?
Permalänk | Anmäl
Johan Forsgren, 2009-10-02, 06:52
Psykiatrikern Thomas Jacksons välskrivna och skakande artikel "Gellert Tamas simulerar" ligger nu online på Gotiska Klubben.
http://gotiskaklubben.wordpress.com/2009/10/02/gellert-tamas-simulerar-s...
Permalänk | Anmäl
Gotiska Klubben, 2009-10-02, 07:00
Tamas argument är skrattretande ovetenskapliga! Men vanligt sunt förnuft räcker ju för att genomskåda att de här psykopatiska föräldrarna uttnyttjar sina barn! Att sedan PK-medias representant Tamas vill tjäna uppmärksamhet och pengar på tragedin är ju helt frånstötande!
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2009-10-02, 07:01
Det ställs bra frågor i den här artikeln. Från 0 till 400. Och varför bara apatiska barn i Sverige? Varför vill alla komma till Sverige? Jo, här blir man omhändertagen av Staten no matter what. Vi har det bra här och det vet utsatta människor världen över. Landet Sverige blir som Shangri-la - som en dröm. Det är som på 1800-talet här: Vi åker till Amerika och täljer guld.
Det går osynlig nervtrådar mellan barn och föräldrar. Föräldrarna sänder signaler och barn gör allt för att infria dom.
Fråga till Gellert Tamas: Om vi låter alla som vill få stanna i Sverige? Skulle det gå? Måste man inte sätta en gräns någonstans?
Fråga till alla: Hur kan det komma ensamma barn till Sverige? Vem sätter dom på planet? Vem betalar biljetten?
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-10-02, 07:14
Tamas Gellert är väl ytterligare en i raden av "jag vet minsann nåt ni andra inte vet" personer som spenderar sin tid med att slåss mot väderkvarnar. Ser vi kanske ett mönster här? Eftersom det svenska samhället ju är "institutionellt rasistiskt" enligt nån annan lallare så är det helt ok att skriva dåligt underbyggda böcker som i det stora hela anklagar oss alla. Jag tyckte "lasermannen" var skitbra men om denna bok är vad dt verka har Gellert åkt vilse i pannkakan.
Permalänk | Anmäl
Stefan P, 2009-10-02, 07:18
Helena: Hej och godmorgon, om du läser igenom kommentatorsfälten så upptäcker du snart att frågorna han ställer är besvarade :)
.
Ja, jag har inte hittat några uppgifter som varken bekräftar eller falsifierar påståendet om att inga av barnen kommit hit ensamma. Men du kanske kan hjälpa till med det?
.
Vad gäller Thomas Jacksson så har hans påståenden om "Group Malingering by Proxy" (En term som han själv myntat) så har Svenska barnläkarföreningen bemött och avfärdat hans påståenden.
Han har för övrigt inte själv mött ETT ENDA av barnen i fråga.
Men vetenskaplig metod verkar inte väga så tungt för skeptikerna här.
Permalänk | Anmäl
Johan Forsgren, 2009-10-02, 07:49
Varför finns det så mycket färre apatiska barn eller inga alls i länder som bara beviljar asyl enligt asylsjäl och inte pga synnerligen ömmande skäl?
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-10-02, 07:56
Intressant att ingen av de medmänskliga har kommentarer om Norges lösning på apati-problemet.
Kanske är det bara elaka rykten som inte är värda att kommentera; att man i Norge lyckades med att få barnen oapatiska genom att inte låta föräldrarna vara ensamma med barnet?
Eller är det så i Sverige att det anses kränkande att ifrågasätta någonting någon säger (vad gäller folk som vill bosätta sig i Sverige)?
Själv tyckte jag i början att det var riktigt hemskt att barnen tappade livsgnistan bara sådär. Men sen när det kom så mycket mer eller mindre fanatiska känslor upp till ytan där varje form av kritik inte bemöttes i sak utan endast gick ut på personangrepp. Att beskriva kritikern som omänsklig, rasist osv (fyll i själv epitet som passar) så började jag ana ugglor i mossen.
Permalänk | Anmäl
suka, 2009-10-02, 07:59
Det är väldigt lustigt att detta mediaspektakel får fortgå. Holmberg och Hessle hävdar utan att undersökt saken att Apatiska barn enbart finns i Sverige.
TJE har heller inte läst dokumentationen från resten av världen om att apatiska barn visst förekommer, men tycker kritiken mot Holmberg och Hessles agerande är tendensiös och osaklig eftersom det inte tar hänsyn till påståendet från Holmberg och Hessle att det är ett unikt svenskt fenomen. Tillämpandet av cirkel logik firar nya triumfer.
Det är dags att folk vaknar och inser betydelsen av att FN officiellt har kritiserat Sveriges agerande.
Påståendena om manipulation och simulerande saknar helt bevis och Holmberg bedrev hetsjakt på de apatiska barnens familjer ändå. Än värre fortsätter detta justiemord även idag. Jag skämms över att vara Svensk.
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2009-10-02, 08:18
Anders skrev:
>>En kommentator skrev: "Vad vi VET är att dessa barn ... enligt >>blodproven INTE var drogade"
>
>Nej, det vet vi inte. Ett negativt fynd visar inte det.
>
>För att få ett positivt fynd måste man ha testat för rätt substans, >preparatet får inte redan ha hunnit metaboliseras osv.
Okej...så att barnet är för drogat för att känna smärta eller svara på inpulser från omgivning...men preparatet går ändå inte att upptäcka.
Jag antar att du också menar att flykting familjerna forskat fram det mirakulösa preparatet som inte lämnar några spår i kroppen medan det är aktivt hemma i sin källare.
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2009-10-02, 08:29
136 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Bra skrivet. Gellet Tamas har gjort sig själv till "gråterska" över alla "orättvisor" utan att behöva ta minsta ansvar eller ens ett helhetsperspektiv...
Nu har jag inte läst denna bok, men...seriöst? Finns det någon i det svenska samhället som fortfarande tror på PK-historien om de "apatiska" barnen? Jag trodde varenda svensk vid det här laget visste att det (likt så mycket annat) var lögner och propaganda, föräldrar som utnyttjade sina barn och politiker/media som utnyttjade utnyttjade barn för att få lite PK-poäng. Aja, finns alltid någon antar jag...Gellert Tamas har iof likt Jerzy "Pojkstrecket" Sarnecki PK som yrke, så det är väl inte alltför förvånande.
I kväll skriver Thomas Jackson på Gotiska Klubben om sin syn på detta.
I morse hade vi ingen aning om vad allt detta handlade om.
Tack vare Tomas Eriksson vet vi mer.
Gellert hör väl till de förmögnaste som blivit rik av att kapitaliserar på andras medmänsklighet. "Utsugare" heter det väl på vänsteristiska. Alltid finns det någon eller något som kan få den egna (läs Gellerts) förträffligheten och medmänskligheten att framträda och i vacker relief.
En fullständig skandal att det här bedrägeriget med dom "apatiska" flyktingbarnen får fortsätta. Tamas Gellert bör svara på dom frågor som artikelförfattaren efterfrågar. Vissa politiker bär också ett stort ansvar i den här frågan, som MP+V+KD.
Bara märkligt att det finns människor som tror på sagan om apatiska barn. Att boken är full av fel är inte svårt att läsa sig till.
Vilka är felen i boken? I artikeln framgår inte detta. Har du några bevis för att barnen simulerade så kan det vara dags att presentera dessa i artikeln vilket du inte gör. Det var en av de märkligaste inläggen jag läst. Att Tamas inte kan kritisera hur regeringen agerade utan att presentera fakta för att de inte simulerande är mycket märkligt.
Eriksson har valt att kritisera boken på personlig grund, tyvärr inte särskilt sakligt. Finns säkert stora brister i Tamas bok som trots allt är populärvetenskaplig, men på något sätt förväntar jag mig saklig/vetenskaplig kritik från en docent i psykiatri. Istället upprepas de punkter som, om jag inte minns fel, Eriksson publicerade redan 2005 i Läkartidningen? Att uppgivenhetssymtom drabbar och har drabbat barn och vuxna även med annat ursprung och på andra platser än vad Eriksson redogör för i dessa punkter, tycks ha gått honom förbi (se bl.a. Ascher & Gustavsson i Läkartidningen januari 2008). Det finns alltså ingen anledning att besvara punkterna eftersom de är felaktigt ställda. Ett krav bör vara att underlag presenteras vid den här graden av kritik, vilka är felen i boken? Vilka underlag (gärna vetenskapliga) kan du presentera (gärna som inte består av debattartiklar publicerade av dig själv)?
Min Mor har jobbat som sjuksköterska på en avdelning som husat apatiska barn. Och hon har, brutit sin tystnadsplikt och berättat för mig vad hon sett. Hon har vittnat om att de flesta av dessa barn stundvis hoppar, leker, och har energi utlopp när dom tror att det är "fritt fram"(på nätterna mestadels). Hon berättade specifikt att hon gick in på 2 barn som hoppade i sjukhus sängen, varpå när de såg henne komma in, blev stela som pinnar och ramlade rakt ner i sängen för att bli "apatiska" igen. Detta är, i alla fall till stor del, ett falskt fenomen som utnyttjas för att få uppehålls tillstånd. Min mor tycker alla ska få stanna i Sverige, och jag har väldigt svårt att tro att hon skulle hitta på detta.
Skall tilläggas att hon påstår att hon enbart har berättat detta för mig.
Tror Tomas Eriksson på fullaste allvar att läkare inte ser skillnad mellan apati och medvetslöshet?
Mycket sakligt och bra!
Bara för att Gellert Tamas har en tragisk bakgrundshistoria ska vi inte stryka honom medhårs. Han ger faktiskt inte ett sakligt intryck.
Må vara att Gellerts bok har en mängd felaktigheter, men han sätter ändå fingret på ett av de vidrigaste och mest människoförnedrande förloppen i det moderna Sverige.
Den syn på barn och den behandling de har fått av "expertis" kränker själva människovärdet, för att inte tala om hur många paragrafer i Barnkonventionen som ignoreras.
Gör en saklig utredning där Gellerts eventuella fel, misstag och provokationer vederläggs, men låt den utredningen också granska vad hela kedjan av inblandade egentligen har sagt och gjort.
Dags för en sanningskommission!
När jag först läste denna artikeln så trodde jag att Eriksson var välmenande, men fel. Oj vad fel jag hade.
.
Denhär artikeln innehåller så många fel att det inte kan vara annat än okunnighet eller illivilligt ljugande som det är frågan om här.
.
Är någon verkligen förvånad över att flyktingbarn från Jugoslavien mår dåligt ?
Apatisk verkar bara det sunda förnuftet ha blivit hos en del.
Men Tomas, på vilket sätt är du trovärdig i denna debatt? Du som har satt din heder på att de apatiska barnen var/är en bluff. Ser du inte att de frågor du ovan anser att Tamas skulle ha ställt i boken är svaren på varför barnen i dessa familjer blir apatiska? Vet du vad som pågår i dag när det gäller avvisningar till tex Irak? Vilket är förklaringen till att antalet fall med apatiska barn åter ökar. Visserligen är du psykiatriker men lite grundläggande kunskaper i mänsklig psykologi borde du väl ändå ha? Och så detta: "Gellert Tamas saknar - vad jag vet - medicinsk utbildning. Om han låtit konsultera några kvalificerade läkare hade han dock kunnat upplysas om att man inte blir medvetslös till följd av traumatiska upplevelser. " Nä Tomas, men det blir man om man inte äter och dricker till följd av djup uppgivenhet och hopplöshet. Ovederhäftig kallas den som uttalas sig om sånt som vederbörande uppenbarligen inte förstår sig på.
@#16 Utepinglan,
Du vill påstå att #9 sjuksköterskan ljuger?
Varför har det inte hittats några spår av droger hos de barn som enligt Tomas J Eriksson hölls neddrogade av sina föräldrar?
Kryckan: Att det inte bemöts är för att det är obekräftat hörsägen, vi kan basera våra handlingar på Erikssons magkänslor eller på vad någon som kallar sig för sjuksköterskas mor ska ha bevittnat.
.
Vad vi VET är att dessa barn upplevt trauman, att de enligt blodproven INTE var drogade och att de i sitt tillstånd INTE svarade på smärta.
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=879
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2056419.svd
.
Du anklagar dem för att ljuga. Bevisa det.
Sjuksköterskeson, ditt påstående om att din mamma sett barnen uppe på natten är bara ryktesspridning med syftet att misstänkliggöra barnen och deras familjer. Eftersom det är helt omöjligt att kontrollera ditt påstående kan de som blir anklagade, i detta fall hundratals familjer inte försvara sig vad du säger. Ingen, som jag sett, har offentligt framträdit och sagt att de själva sett dessa barn vara uppe på natten, leka etc. Den enklaste förklaringen till att barnen är apatiska är att de mår fruktansvärt dåligt och har genomgått trauman. Varför är det så svårt att acceptera?
Sjuksköterskeson, ditt påstående om att din mamma sett barnen uppe på natten är bara ryktesspridning med syftet att misstänkliggöra barnen och deras familjer. Eftersom det är helt omöjligt att kontrollera ditt påstående kan de som blir anklagade, i detta fall hundratals familjer inte försvara sig vad du säger. Ingen, som jag sett, har offentligt framträdit och sagt att de själva sett dessa barn vara uppe på natten, leka etc. Den enklaste förklaringen till att barnen är apatiska är att de mår fruktansvärt dåligt och har genomgått trauman. Varför är det så svårt att acceptera?
Det är bra att Tomas skriver om det. Alla med minsta kritiskt omdöme förstår att det är frågan om en stor bluff, där de värsta medlöparna är de som använder känsloargument för att understödja bedrägeriet. Dessutom är det en fruktansvärd misshandel av barnen att utsätta dem för denna behandling.
Denna typ av bluff-apati drabbar endast barn ett par etniska grupper från fd Sovjetunionen. Det behövs ett otroligt mått av godtrogenhet för att duperas.
Nu går det en våg av okritiska artiklar och rescensioner i pressen där Tamas ord okritiskt upprepas som sanningar.
Det ser ut som om en ny PK-färgad och hjärndöd kampanj för att ge mer asyler är på gång. Låt dem inte lyckas den här gången. Låt dem inte tysta alla kritiska röster och kasta ut de som ropar att kejsaren är naken i kylan. Kasta i stället ut ljusets fiender från 'kultursidorna'!
Min far har jobbat på en topphemlig militärförläggning. Han bröt mot sin tystnadsplikt och berättade för mig att marsianer inte alls är gröna utan rosa. Dessa har även berättat för honom att de apatiska barnen inte alls var uppe och sprang på nättarna. Har väldigt svårt att tro att han skulle hitta på detta.
Min far har jobbat på en topphemlig militärförläggning. Han bröt mot sin tystnadsplikt och berättade för mig att marsianer inte alls är gröna utan rosa. Har väldigt svårt att tro att han skulle hitta på detta.
En kommentator skrev: "Vad vi VET är att dessa barn ... enligt blodproven INTE var drogade"
.
Nej, det vet vi inte. Ett negativt fynd visar inte det.
.
För att få ett positivt fynd måste man ha testat för rätt substans, preparatet får inte redan ha hunnit metaboliseras osv.
.
Ett positivt fynd är ett positivt fynd. Ett negativt fynd säger däremot ingenting alls.
Mats:
Hjärndöda är vi inte :) vi har fakta på vår sida.
.
Det är ett stort skämt (dock inte ett roligt sådant) Att du pratar om känsloargument när varken du eller Tomas kommer med någonting annat än just detta.
.
Nu ska jag rätta ditt inlägg lite, eftersom du verkar vara en som bryr dig om fakta.
Barnen kommer inte uteslutande från forna sovjet, drygt 85% kommer därifrån, de allra flesta av dessa från forna Jugoslavien, samtliga har utsatts för hot där, många har bevittnat mord och våldtäckter, och vissa har själv utsatts för dessa.
.
Tycker du att det är konstigt att de mår dåligt? Det finns INGA BEVIS att barnen skule vara drogade,
Att antalet apatiska barn är "närmast noll" är också en lögn, men som tur var inte din.
Apatiske flykningebarn er en helsvensk historie. Det har ikke vært et tema her i Norge i det hele tatt. Flyktningepolitikken i Norge er i stort sett strengere enn i Sverige. Alt taler for at det ikke er noen reell sykdom, men et forsøk på å få oppholdstillatelse.
#25 Anders
Men Tomas J Eriksson kan tydligen fastställa att barnen blivit drogade utan några prover överhuvudtaget. Parapsykologi? ESP? Uri Geller kunde ju böja skedar med tankekraft...så visst... varför skulle inte Tomas J Eriksson kunna utföra fjärrdiagnoser?
Hej Abrahamas, visst finns det apatiska småttingar utanför sverige
http://www.rosengrenska.org/pdfs/ApatiskaBarn.pdf
TIll Anders S. Jag har inget MD i toxikologi så jag kan naturligtbis inte avgöra vilka droger som kan simulera ett apatiskt tillstånd, men jag kan iaf anta att åklagaren i de fall där det funnits misstankar låtit testa en av dessa.
Brist på bevis är rent juridiskt sett bevis, om du vill svamla på om rosa män från mars så får du naturligtvis göra det, Det finns inget som motbevisar deras existens.
Sov gott på er alla.
snart finns det väl ekologiskt apatiska barn ..........
ekologiskt apatiska barn
Varför måste allting vara svart eller vitt? Finns inte möjligheten att vissa barn inte har simulerat apatin medans vissa har försökt att göra det?
#30 Johan Forsgren
Visst gör det det. Till och med i Norge. Allvarligt talat borde den här "specialisten" i ALLMÄN psykiatri enligt min mening genomgå en sinnesundersökning.
Thomas J Eriksson ljuger. Det är nämligen inte endast flyktingbarn från forna Sovjet eller Jugoslavien som drabbats. Att de dominerar har sina naturliga orsaker. Men Thomas J Eriksson anser kanske att det inte förekommit något krig där. Man kan ju faktiskt börja undra när Thomas J Eriksson tycks mena att det är märkligt att inte svenska barn har drabbats.
#33 DEH
När myndighetspersoner anklagar utsatta människor för manipulation, simulering,och t.om att förgifta sina egna barn kräver åtminstone jag att man uppvisar vattentäta bevis. Det myndighetsmissbruk och de övergrepp som begåtts mot dessa barn och familjer är helt sanslösa.
När det var som värst gick Socialstyrelsen ut med ett meddelandeblad där man sade att de som ansvarar för insatser till stöd för de apatiska flyktingbarnen ALLTID ska misstänka att apatin är ett trick.
Och migrationsminister Barbro Holmberg påstod att det skulle vara en "humanitär katastrof" att ge de apatiska flyktingbarnen uppehållstillstånd!!!
jag rekommenderar alla som anser att Sveriges flyktingpolitik är så human att sätta sig in i vad som just nu, i tysthet, pågår när det gäller avvisningar och "frivilliga" återvändanden till Irak, Undrar om ni också tycker att Sverige gjorde rätt när vi skickade tillbaka judarna till naziTyskland. Visst är det svårt att ta till sig det som sker i realtid, det vi faktiskt skulle kunna förhindra. Tyvärr kommer historien visa för våra efterkommande att vi aldrig lär oss medmänsklighet utan fortsätter att skicka människor till ett liv i fasa medan vi sitter här och skriver dryga inlägg på Newsmill "att de där parasiterna ska minsann inte få snylta på mina skattepengar". De enda som snyltar på era skattepengar är för övrigt de politiker som inte låter dessa människor få försörja sig själva vilket dom, liksom vi, i de flesta fall är fullt kapabla till .
Svenskarna är kända för att vara godtrogna och lättlurade. Man behöver dock inte tillhöra kunskapsreserven för att inse om att ett betingat beteende och manipulerung ger livstids försörjning kommer ett antal människor att försöka utnyttjja detta. Dessa desperata människor kanske har goda skäl för sitt handlande, men man undrar vad som driver människor som Gellet Tamas och Ascher & Gustavsson (som ju hör till vänsterkanten, så det kan väl inte vara pengarna och "äran"?). Jag ställer mig tvivlande till deras forskningsheder. Vad politiserad pseudoforskning kan ge för konsekvenser om finns det flera exempel på från Sovjet. Men jag håller med någon ovan, gör som i Norge, separera barnen från förädrarna - det behöver inte vara svårare än så (och är det tydligen inte, enligt tillgänglig information).
TJE påstår manipulation av barnen som försätter dem i ett högst overksamt eller apatiskt tillstånd (han använder ordet medvetslös) men redovisar i artikeln ovan inga bevis för manipulation.
Bevisbördan ligger hos den som påstår manipulation. Inte tvärtom.
I princip kan ondeskefulla handlingar finnas.
Att som TJE gör ovan hävda manipulation utan bevis för manipulation och med beaktande av att det handlar om små barn i en mycket utsatt situation skulle jag även vilja kalla det för ondska i praktiken.
TJE du har redan gjort bort dig så mycket man bara kan göra. Att du nu återkommer förstärker bara detta ytterligare.
Jaja man får hoppas att herr Tamas åtminstonde tror på det han själv skriver. Kan bara konstatera att han i sin bok undlåter att belysa alla sidor av saken. Endast sådana omständingheter som talar till hans tes belyses, allt annat tonas ner. Detta är ett isolerat fenomen som i stort sett bara gäller sverige, i stort sett endast barn med föräldrar som är asylsökande, aldrig barn som kommer ensamma och undantagslöst barn från östeuropa. Skulle vi ha någon form av selektivt apativirus just i sverige? Nej, uppfattas dessa barn verkligen som så sjuka skall de vårdas 24/7 på sjukvårdsinrättning där man kan observera allt föräldrarnas umgänge med barnen. I Norge blev barnen snabbt bättre av detta.
Det är uppenbart att TJE har dunkla motiv då hans hypoteser blivit överbevisade gång på gång. Men han fortsätter med sina påståenden utan några sakliga bevis.
Det börjar bli dags att granska hans bekantskapskrets samt tidigare arbete då det verkar uppenbart att det finns en agenda bakom hans påståenden.
M Gren
Ni som bara attackerar Tomas:
BEMÖT GÄRNA HANS ARGUMENT!!!
Danne: På vilket sätt har v inte bemött dem?
Psykiatrikern Thomas Jacksons välskrivna och skakande artikel "Gellert Tamas simulerar" ligger nu online på Gotiska Klubben.
http://gotiskaklubben.wordpress.com/2009/10/02/gellert-tamas-simulerar-s...
Tamas argument är skrattretande ovetenskapliga! Men vanligt sunt förnuft räcker ju för att genomskåda att de här psykopatiska föräldrarna uttnyttjar sina barn! Att sedan PK-medias representant Tamas vill tjäna uppmärksamhet och pengar på tragedin är ju helt frånstötande!
Det ställs bra frågor i den här artikeln. Från 0 till 400. Och varför bara apatiska barn i Sverige? Varför vill alla komma till Sverige? Jo, här blir man omhändertagen av Staten no matter what. Vi har det bra här och det vet utsatta människor världen över. Landet Sverige blir som Shangri-la - som en dröm. Det är som på 1800-talet här: Vi åker till Amerika och täljer guld.
Det går osynlig nervtrådar mellan barn och föräldrar. Föräldrarna sänder signaler och barn gör allt för att infria dom.
Fråga till Gellert Tamas: Om vi låter alla som vill få stanna i Sverige? Skulle det gå? Måste man inte sätta en gräns någonstans?
Fråga till alla: Hur kan det komma ensamma barn till Sverige? Vem sätter dom på planet? Vem betalar biljetten?
Tamas Gellert är väl ytterligare en i raden av "jag vet minsann nåt ni andra inte vet" personer som spenderar sin tid med att slåss mot väderkvarnar. Ser vi kanske ett mönster här? Eftersom det svenska samhället ju är "institutionellt rasistiskt" enligt nån annan lallare så är det helt ok att skriva dåligt underbyggda böcker som i det stora hela anklagar oss alla. Jag tyckte "lasermannen" var skitbra men om denna bok är vad dt verka har Gellert åkt vilse i pannkakan.
Helena: Hej och godmorgon, om du läser igenom kommentatorsfälten så upptäcker du snart att frågorna han ställer är besvarade :)
.
Ja, jag har inte hittat några uppgifter som varken bekräftar eller falsifierar påståendet om att inga av barnen kommit hit ensamma. Men du kanske kan hjälpa till med det?
.
Vad gäller Thomas Jacksson så har hans påståenden om "Group Malingering by Proxy" (En term som han själv myntat) så har Svenska barnläkarföreningen bemött och avfärdat hans påståenden.
Han har för övrigt inte själv mött ETT ENDA av barnen i fråga.
Men vetenskaplig metod verkar inte väga så tungt för skeptikerna här.
Varför finns det så mycket färre apatiska barn eller inga alls i länder som bara beviljar asyl enligt asylsjäl och inte pga synnerligen ömmande skäl?
Intressant att ingen av de medmänskliga har kommentarer om Norges lösning på apati-problemet.
Kanske är det bara elaka rykten som inte är värda att kommentera; att man i Norge lyckades med att få barnen oapatiska genom att inte låta föräldrarna vara ensamma med barnet?
Eller är det så i Sverige att det anses kränkande att ifrågasätta någonting någon säger (vad gäller folk som vill bosätta sig i Sverige)?
Själv tyckte jag i början att det var riktigt hemskt att barnen tappade livsgnistan bara sådär. Men sen när det kom så mycket mer eller mindre fanatiska känslor upp till ytan där varje form av kritik inte bemöttes i sak utan endast gick ut på personangrepp. Att beskriva kritikern som omänsklig, rasist osv (fyll i själv epitet som passar) så började jag ana ugglor i mossen.
Det är väldigt lustigt att detta mediaspektakel får fortgå. Holmberg och Hessle hävdar utan att undersökt saken att Apatiska barn enbart finns i Sverige.
TJE har heller inte läst dokumentationen från resten av världen om att apatiska barn visst förekommer, men tycker kritiken mot Holmberg och Hessles agerande är tendensiös och osaklig eftersom det inte tar hänsyn till påståendet från Holmberg och Hessle att det är ett unikt svenskt fenomen. Tillämpandet av cirkel logik firar nya triumfer.
Det är dags att folk vaknar och inser betydelsen av att FN officiellt har kritiserat Sveriges agerande.
Påståendena om manipulation och simulerande saknar helt bevis och Holmberg bedrev hetsjakt på de apatiska barnens familjer ändå. Än värre fortsätter detta justiemord även idag. Jag skämms över att vara Svensk.
Anders skrev:
>>En kommentator skrev: "Vad vi VET är att dessa barn ... enligt >>blodproven INTE var drogade"
>
>Nej, det vet vi inte. Ett negativt fynd visar inte det.
>
>För att få ett positivt fynd måste man ha testat för rätt substans, >preparatet får inte redan ha hunnit metaboliseras osv.
Okej...så att barnet är för drogat för att känna smärta eller svara på inpulser från omgivning...men preparatet går ändå inte att upptäcka.
Jag antar att du också menar att flykting familjerna forskat fram det mirakulösa preparatet som inte lämnar några spår i kroppen medan det är aktivt hemma i sin källare.