Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Lysenkoism i den socialistiska sjukvården


Kapitalismen gav upphov till framsteg i psykvården. Socialismen gav upphov till lobotomierna.


Om författaren

Jag har tur att jag insjuknade i schizofreni först *efter* det att lobotomier inte längre användes på psykotiska patienter.

Jag tycker illa om den socialistiska sjukvården. Jag vill i stället att sjukvården skall vara privat, d.v.s. kapitalistisk. En anledning till att jag vill detta är att jag mycket väl skulle ha kunnat råka illa ut i den socialistiska sjukvården när jag själv var sjuk.

Det var en sjukdom som heter schizofreni som jag drabbades av då jag var tonåring. Denna sjukdom är allvarlig. Många av de drabbade blir psykiskt handikappad av den. Förr i tiden fanns inget botemedel för schizofreni. Många som drabbades av schizofreni förr i tiden, fick vistas på mentalsjukhus resten av sina liv. Som en följd av detta började mentalsjukhusen bli överfulla av schizofrena patienter på 1930-talet. På 1940-talet gick psykvården på knäna. Och den var socialistisk. Det var den svenska staten, och/eller landstingen, som betalade psykvården med skattemedel. Detta gav politikerna och sjukvårdsbyråkraterna stort huvudvärk. De var desperata. Psykvården hotade att spräcka statsbudgeten (eller landstingsbudgeterna).

I slutet av 1930-talet kom något som politikerna och vårdbyråkraterna måste ha uppfattat som lösningen på deras bekymmer. "Lösningen" var en medicinsk procedur som kallades för "lobotomi". Lobotomi var ett sätt att behandla psykotiska människor. Det gick till så att en läkare kapade en del nervförbindelser i den främre delen av hjärnan. När lobotomierna först kom, verkade de vara en bra lösning på problemet med de överfulla mentalsjukhusen. Många av patienterna som lobotomerades blev nämligen lugnare. Men - många av patienterna som lobotomerades blev också psykiska invalider, och inte så få av dem *dog* som en direkt följd av ingreppet. Ofta orsakade en lobotomi blödningar i hjärnan, som kunde vara dödliga. Faktum var att på en del mentalsjukhus dog så många som 18% av de patienter som lobotomerades.

Tänk efter. Om en ny medicin testades idag, och det visade sig i testerna att 18% av de som tog medicinen *dog* - hur stor chans skulle det finnas att medicinen skulle godkännas av Läkemedelsverket, så att det blev tillåtet att använda den? Chansen skulle inte vara större än en snöbolls chans i helvetet!

Men lobotomi ingreppet slutade inte användas när det började bli känt att många av de lobotomerade skadades allvarligt av ingreppet, eller t.o.m. dog. Nej, lobotomierna började genomföras på många tusentals mentalpatienter varje år, världen över! Vad kunde det ha berott på? Det ligger nära till hands att anta att det var den socialistiska sjukvårdens ekonomiska bekymmer som var orsaken. Politikerna var som sagt desperata, vid den tidpunkt som lobotomi proceduren dök upp. Politikerna var under en svår press att hitta något sätt att spara pengar på psykvården. Lobotomi proceduren verkade vara räddningen. Genom att låta lobotomera så många psykotiska patienter på mentalsjukhusen som möjligt, kunde belastningen på statsbudgeten (eller landstingsbudgeterna) lindras. Lobotomi proceduren var som manna från himlen för politikerna. Och de agerade därefter.

De ansvariga sjukvårdspolitikerna och byråkraterna kan inte ha varit omedvetna om nackdelarna med lobotomi proceduren. Det måste ha funnits statistik över konsekvenserna av lobotomierna. Och i ännu högre grad måste psykiatrikerna själva ha känt till konsekvenserna. Så om politikerna, byråkraterna och psykiatrikerna i den socialistiska sjukvården hade beaktat patienternas bästa, hade de inte fortsatt länge med att lobotomera folk. De hade slutat så snart som konsekvenserna hade blivit kända.

Det måste direkt eller indirekt ha varit ett politiskt beslut att lobotomierna skulle genomföras på bred front. Antagligen utsatte politikerna på 1940- och 1950-talen psykiatrikerna för ett hårt tryck att lobotomera så många psykotiska patienter som möjligt. Och antagligen saknade många psykiatriker det erforderliga modet att säga nej till politikerna, och därmed sätta sin karriär på spel. Så tusentals mentalpatienter blev lobotomerade, med all sannolikhet beroende på att sjukvården var socialistisk.

Jag hade tur. Jag blev inte schizofren förrän år 1970. Och vid det laget hade lobotomierna blivit obsoleta, och inga psykotiska patienter lobotomerades längre. Så jag klarade mig. Men om jag hade haft oturen att ha insjuknat i schizofreni tio år tidigare än jag gjorde, då hade jag kanske varit död, eller varit en grönsak, idag. Då hade jag nämligen mycket väl ha kunnat lobotomerats.

Varför blev lobotomierna obsoleta? P.g.a. inslagen av kapitalism i sjukvården! Tack och lov blev läkemedelsindustrin aldrig socialiserad i västländerna. Därför var det en väldans fart på utvecklingen av högeffektiva nya läkemedel på 1950- och 1960-talen. Under 1950-talet utvecklade ett privat schweiziskt läkemedelsbolag den första verkningsfulla medicinen mot schizofreni, klorpromazin. Detta läkemedel botade, eller förbättrade radikalt, många tusentals psykotiska patienter. Med följd av att de inte behövde lobotomeras, och t.o.m. kunde skrivas ut från mentalsjukhusen.

Framgången med klorpromazin följdes sedan upp då de privata läkemedelsbolagen utvecklade många andra mediciner mot psykoser. Tack vare inslaget av kapitalism inom sjukvården som de privata läkemedelsbolagen utgjorde, förbättrades situationen inom psykvården, och lobotomierna behövdes inte längre. I början på 1960-talet slutade lobotomier att användas överhuvudtaget. Ett antal år senare erkände de senfärdiga psykiatrikerna och politikerna att lobotomierna hade varit "dålig vetenskap".

Socialismen inom sjukvården gav således upphov till en vitt spridd användning av *dålig vetenskap*. Socialismen inom den svenska sjukvården hade således samma konsekvens som socialismen i Sovjetunionen. Den senare gav upphov till dålig vetenskap - till "Lysenkoism".

Lysenkoismen är namnet på ett fenomen som kommer som ett brev på posten med socialismen. Fenomenet består av att politiska makthavare använder sin makt för att gynna "vetenskap" som passar deras önskningar av olika slag. I Sovjetunionen ville Stalin att vetenskapen skulle understödja hans förutfattade mening att miljön skulle kunna förändra biologiska fakta. Så att det skulle se ut som om Stalins socialistiska politik skulle kunna betinga ryska folket till att bli självuppoffrande. Så Stalin gynnade en kvacksalvare till vetenskapsman, Lysenko, som förkunnade att miljön kunde, via evolutionen, förändra levande varelsers natur. Det ryska jordbruket tvingades av Stalin till att tillämpa Lysenkos teorier inom växtförädlingen och djuraveln, med katastrofala resultat.

I Sverige lär politikerna ha utövat direkta eller indirekta påtryckningar på psykiaterkåren, för att få dem att adoptera lobotomierna som medel för att "behandla" psykotiska patienter. Det skulle ju spara skattepengar! Att lobotomierna var dålig vetenskap bekymrade inte politikerna.

Så vi ser konsekvenserna av kapitalismen inom psykvården, respektive socialismen inom psykvården. Tack vare inslagen av kapitalismen, i form av privata, vinstjagande läkemedelsbolag, utvecklades mediciner som hjälpte många, många tusentals psykotiska patienter, till en ringa kostnad, och utan att skada patienterna. Men p.g.a. inslagen av socialismen i psykvården, i form av offentliga mentalsjukhus, som finansierades med skattemedel, utsattes många tusentals pyskotiska patienter för stympningar av deras hjärnor, i syfte att spara pengar.

Det torde vara uppenbart vilket som är bäst för patienterna - kapitalismen eller socialismen.

 

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/11853

23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ironiskt nog har den sentida forskningen kring epigenetik gett Lysenko en viss upprättelse...

Permalänk | Anmäl #1 Steppo, 2009-10-02, 08:46

Till Steppo: En "viss" upprättelse, ja. Men sannolikt miljontals människor svalt ihjäl p.g.a. hans "vetenskap"!

Permalänk | Anmäl #2 Henrik Unné, 2009-10-02, 08:52

"Så Stalin gynnade en kvacksalvare till vetenskapsman, Lysenko, som förkunnade att miljön kunde, via evolutionen, förändra levande varelsers natur."

I dagens ljus var han ingen kvacksalvare, utan visade sig ha förvånansvärt rätt fast utan att veta varför. Du kanske borde läsa på lite bättre innan du väljer dina formuleringar. Tillämpningen var ute och cyklade, men teorin bakom var faktiskt inte alls fel. Det mönstret är vetenskapshistorien full av.

När du benämner nackdelarna med lobotomi bör du vara noggrann med att skilja den från liknande verksamheter, som ex viss funktionell neurokirurgi, som ibland använder metoder som bygger på samma principer som lobotomin, dvs förstöra delar av hjärnan för att uppnå en viss effekt (ex dämpa kroniska smärtsymtom och svår epilepsi). Själva processen behöver det inte vara något fel på beroende på symtom och önskad effekt. Det du vänder dig emot är den breda tillämpningen av en mindre specifik metod. Vissa samhällen såg lobotomin som funktionell och tillämpade den mer än andra, som ex USA, England och Sverige. Att påstå att tillämpningen bara skulle vara motiverad rent socialistiskt är att svänga lite väl fritt med historieskrivningen. Frågan är, hade dagens funktionella neurokirurgi vågat tillämpa destruktiva metoder idag utan den historiska erfarenheten av ospecifik lobotomi? Svårt att ge ett rakt svar på.

En annan framtida barbari är för övrigt den sk objektivismen som kommer att omnämnas som "dålig filosofi". Idag finns det dock anhängare som är fullt och fast övertygade dess förträfflighet och att den fungerar.

Permalänk | Anmäl #3 Steppo, 2009-10-02, 21:03

Till Steppo: Jag vidhåller att det är ett historiskt faktum att massvis med ryssar svalt ihjäl p.g.a. Lysenkos "vetenskap". Och det är endast tack vare friheten i västländerna som genetiker i väst, har lyckats upptäcka den legitima epigenetiken.

Och vad är det för "barbariskt" med en filosofi som betonar förnuftet och friheten. Är inte förnuftet och friheten de två grundläggande värdena i all civilisation värd namnet?

Permalänk | Anmäl #4 Henrik Unné, 2009-10-03, 01:31

Det barbariska med objektivismen är att den hyllar den rovgiriga och samhällsfientliga anarkokapitalismen, där vare sig djur, växter eller människor av "fel kvalitet" har något existensberättigande.

Och att den i sig bygger på godtyckligt utvalda axiom. Det vill säga, objektivismen bygger sina "rationella resonemang" på subjektiviteter, och utan att ens diskutera risken med det.

Precis som du själv valde att bli en anhängare av objektivismen av "personliga skäl"... men låtsas att du gjort det på "objektiva grunder".

Permalänk | Anmäl #5 Alexis, 2009-10-03, 23:54

Till Alexis: Objektivismen förespråkar *kapitalismen*, inte "anarkokapitalismen", vilket bara är ett annat ord för anarkismen. Och angående det där om de svagas existensberättigande, flera handikappade, fattiga, sjuka och gamla fick en möjlighet att överleva när kapitalismen började växa fram än någonsin förut. De svaga har kapitalismen att tacka för att de lever idag.

Och jag, som drabbades av schizofreni när jag var tonåring, skulle kanse vara död idag, eller förvandlad till en grönsak, om inte de privata, vinstjagande läkemedelsbolagen hade uppfunnit botemedel för min sjukdom, så att lobotomierna upphörde.

Permalänk | Anmäl #6 Henrik Unné, 2009-10-04, 00:27

Till Alexis: Jag valde att bli objektivist av *både* personliga och objektiva grunder. Det ena utesluter inte det andra. Enskilda människor kan vara objektiva. Om inte - då kan väl inte *ditt* avfärdande av objektivismen vara objektiv - eller hur?

Permalänk | Anmäl #7 Henrik Unné, 2009-10-04, 00:31

Detta är Henrik Unnés gängse nvå.

Permalänk | Anmäl #8 Peter Ingestad, 2009-10-04, 12:06

Objektivister och scientologer har det gemensamt att båda grundar sin uppfattning om världen baserat på mediokra sci-fi-författares överdimensionerade träsmaksproduktioner.

Förnuft och frihet i objektivismens tappning är lika tilltalande som den kommunistiska kamratskapen.

Att diskutera med Herr Unné är för övrigt ungefär som att spela pingis med en person som hela tiden stoppar bollen i fickan.

Permalänk | Anmäl #9 Steppo, 2009-10-04, 20:39

Henrik,
jag avfärdar objektivismen som irrlärornas irrlära enligt samma metod som du själv erkänner att du använder:
personliga och objektiva skäl.
Det ena utesluter ju inte det andra som du så riktigt påpekar.

Men det var intressant att höra att du på detta sätt upphöjer det subjektiva till samma nivå som det objektiva.
Hoppas att du nu inte känner att det kommer att korrumpera dina framtida ensidigt rationella och objektiva resonemang... :-)

Permalänk | Anmäl #10 Alexis, 2009-10-04, 23:18

Till Alexis: Du har helt fel när du tror att det personliga är det samma som det subjektiva. Om en enskild använder sin fri vilja på rätt sätt, och går efter sina varseblivningar bearbetade med logik, blir hon objektiv. Om en enskild människa använder sin fri vilja på fel sätt, och går efter sina känslor, blir hon subjektiv. Alla människor är inte lika objektiva. En del väljer att "slarva", och blir subjektiva.

Permalänk | Anmäl #11 Henrik Unné, 2009-10-05, 12:10

Henrik,
nu rör du till det ordentligt igen. Vare sig dina varseblivningar eller din logik är kliniskt ren från influenser från känslor och subjektivitet. När du gör ett val som du tror är baserat på strikt logik är det i själva verket så att du drivs av känslomässiga behov.

Du tror säkert att du inte har några känslomässiga (subjektivt betingade) behov av att skriva hordvis av artiklar på Newsmill, utan att det endast beror på en logisk (objektiv) slutsats du någon gång dragit. Men de flesta som läser dina rätt skojiga inlägg tänker: wow, den snubben har nån sorts (känslomässigt betingade) problem. Det ser du säkert på kommentarerna du får.

Du tror naturligtvis att de som inte håller med dig är dumma i huvudet, men så är det inte nödvändigtvis. Det du inte förstår är att det finns FLERA sätt att se på verkligheten, och att de flesta inte snöat in på just DITT sätt...

Det är nästan otroligt att du inte förstår detta, men förmodligen beror det på känslomässiga blockeringar som du förvärvat under din livsresa, vilket skapar ett ointresse för att mogna i sina tankar och känslor.

En fråga Henrik: det har aldrig slagit dig att det är känslomässiga behov som ligger bakom att du skaffat dig en fru eller att du skriver på Newsmill?

Permalänk | Anmäl #12 Alexis, 2009-10-05, 14:28

Alexis bubblar och bubblar vilket är helt meningsöst eftersom skitpuckot Unné ej är kommunicerbar, så jag tar på mig att en gång för alla sätta stopp:
.
The USSR banned the procedure in 1950.[9] Doctors in the Soviet Union concluded that the procedure was "contrary to the principles of humanity" and that it turned "an insane person into an idiot."[10]
.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lobotomy

Permalänk | Anmäl #13 Peter Ingestad, 2009-10-06, 04:21

Jag är tvungen att ändra mig igen, för det här går bara inte. Ja, ursäkta, men den här svagsinta lögnvällingen översvämmar vid det här laget alla pottor ju, och då åbäket är som det är måste man ta i på SKARPEN, inte så mycket för hans egen skull, utan för att skydda hans omgivning: OSS. Det här är inte ens lyteskomik, utan bara outhärdligt. I"R"L må redbarhet vara nog, på Nätet krävs något "innanför" oxå. På tal om lobotomi.

Permalänk | Anmäl #14 Peter Ingestad, 2009-10-06, 04:33

Utan klarspråk ingen självsanering.

Permalänk | Anmäl #15 Peter Ingestad, 2009-10-06, 04:45

Till Alexis: Visst är känslor min *motivation* till att leva, och sträva efter värden. Men mina känslor är *inte* mitt medel att skilja mellan sanning och osanning, mellan fakta och fantasi. Så jag är inte subjektivist, fast jag visst har en del känslor, t.o.m. en del mycket starka känslor.

Permalänk | Anmäl #16 Henrik Unné, 2009-10-06, 06:52

Till Peter Ingestad: OK, det var berömvärt att Sovjetunionen förbjöd lobotomier redan 1950. Men Sovjetunionen var å andra sidan ökänd för att låsa politiska dissidenter in på mentalsjukhus. Så Sovjetunionen var inte bättre än västländerna på psykiatriområdet heller.

Permalänk | Anmäl #17 Henrik Unné, 2009-10-06, 06:55

Henrik,
jo du är verkligen en subjektivist, men tyvärr förstår du det inte själv.

Permalänk | Anmäl #18 Alexis, 2009-10-06, 08:01

Det här måste vara det uslaste försvar för Ayn Rand jag någonsin sett.

(Iofs kanske inte, alla försvar av den science fiction författaren är usla.)

Permalänk | Anmäl #19 Arken, 2009-10-07, 08:36

den moderna psykologin och psykiatrin har snarare jobbat mot en skuldbeläggning mot individen istället för att förstå att handlingarna av personen beror på ett samhälle och en familj som har lett individen till personligheten.

Permalänk | Anmäl #20 anders kalle af hornstull, 2009-10-08, 15:14

Till anders kalle af hornstull: Du är alltså determinist. Du bör läsa min artikel här på Newsmill "Psykologerna har fel om determinismen".

Permalänk | Anmäl #21 Henrik Unné, 2009-10-09, 13:11

Till arken: Kan du upplysa oss om vad det är i mitt försvar av objektivismen som är "usel"?

Permalänk | Anmäl #22 Henrik Unné, 2009-10-09, 13:12

Nivån på det här resonemanget är skrattretande låg. Ta bara en sån sak som läkemedelsforskningen, som du tackar gud (Ayn Rand?) för inte blev "socialiserad". Var skulle läkemedelsforskningen, eller vilken forskning som helst, stå utan den samhällstödda "socialistiska" grundforskningen på högskolor m.m?

USA har en privatkapitalistisk sjukvårdsmodell med en överdödlighet på 44000 personer om året enligt en forskarrapport från Harward. Människor dör som flugor eftersom vård inte ges efter behov ("socialism") utan efter betalningsförmåga och med privata vinstintressen inblandade i varje led i vårdkedjan. De komponenter i det amerikanska systemet som klarar sig bäst är föga förvånande de statliga, "socialistiska", medicare & medicaid, för pensionärer och socialt utslagna. Därför vill 60% av amerikanerna lämna sin privatkapitalistiska vårdmodell och röra sig mot de europeiska systemen, med skattefinansierad vård.

Där har du lite objektiva fakta, jag förstår att de krockar med dina "objektivistiska" skygglappar. Att du orienterar efter den ideologiska kartan istället för verkligheten står klart, men genera inte dig själv ytterligare genom att skriva fler såna här artiklar.

Permalänk | Anmäl #23 homo politicus, 2009-10-12, 17:57


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  5. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Fryshuset-profilens hot ökar det politiska hatet
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  4. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  5. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  6. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  7. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  10. Alliansen vill göra innerstan till ett mentalt ”gated community”
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Turkiet och Israel: kampen om Mellanöstern
  4. Rasismen börjar bli rumsren
  5. 30-talets stämningar mot judar är tillbaka
  6. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  7. Hamas bekämpar allt som svensk socialdemokrati normalt står för
  8. Sverige kan uppfylla kraven på solidaritet utan Nato-medlemskap
  9. Bojkott mot Sodastream är ett gränslöst hyckleri och svek - främst mot de palestinska arbetarna
  10. Därför anmäler jag

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.