Tjaa!?
Lite Don Quijote över det hela tycker jag...
Vad är ditt alternativ? Ohly som finansminister kanske?! Hur skulle det gå då? Förstatliga alla banker kanske...
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-09-28, 13:42
Att skylla krisen på bonusar till chefer är verkligen att ta billiga poänger och att dra fokus från det reella problemen.
Krisen kommer sig av att FED hållit för låg ränta i samverkan med att den amerikanska staten via (statliga bankerna)Freddy Mac och Fanny Mae sned drivit konkuresen inom bankväsendet.
Detta är ett typiskt scenario när man inte låter marknadskrafterna styra räntenivån och kreditriskbedömningen av låntagarna.
Med konkurans av articifiellt låg ränta och politicerad utlånings policy kunde inte komersiella banker fortsätta ställa rätt krav på sina kunder utan drogs med i utlåningskarusellen.
Räntenivån borde baserats på balansen mellan sparande och lånande i ett utbud efterfrågan koncept. (detta förutsätter att länder inte låter penningpressarna får lösa alla problem som det görs nu i USA)
Permalänk | Anmäl
Robert W, 2009-09-28, 15:16
Och i utbyte mot ett globaliserat sårbart system får vi...ett annat sårbart globaliserat system jippi. Mer överstatlig kontroll också trevligt mysigt att ha förståsigpåare från hela världen som straffar en om de tycker att man gör något fel. Statliga åtgärder kunde vara av intresse men överstatliga är bara ett hinder, inse fakta vi bor i en liten avkrok i världen en trevlig sådan men en avkrok. Ju mer överstatlig insyn/kontroll vi släpper in desto mindre har vi att säga till om i våra egna hem.
Permalänk | Anmäl
Tor, 2009-09-28, 16:46
Komplicerat det här. Men att å ena sidan säga sig tänka på U-länderna och å andra sidan negligera jättebonusar och vinster går inte ihop!!!!! Och det är inte bara moraliskt, girigheten sprider sig som ringar på vatten. Resurserna är begränsad, inkl de ekonomiska.
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-09-28, 17:00
Underlig rubrik
På vilket sätt smiter R från sitt ansvar? Och krisen; den är ju över, den fanns ju nästan inte...förvärrade... ser inte det i Sverige...
Konstig rubrik
Pappsen
Permalänk | Anmäl
Pappsen, 2009-09-28, 17:58
Jag gillar också guldmyntfoten. Men i stället har jag fått finna mig i tanken att om pengar betraktas som en vara, så blir det bäst om kapitalismens mekanismer får fungera på den som på alla andra.
Tyvärr, Rossander, vi konservativa nostalgiker får nog ge oss...furstarna har kastat in handduken, krämarna regerar.
Permalänk | Anmäl
cg heden, 2009-09-28, 18:19
#4 Pappsen skrev:
-
"Underlig rubrik
På vilket sätt smiter R från sitt ansvar? Och krisen; den är ju över, den fanns ju nästan inte...förvärrade... ser inte det i Sverige..."
-
-
Göran Rosenberg hade en utmärkt artikel på DNs ledarsida för några dagar sen, där han skrev att krisen i Sverige inte syns därför att den borgerliga alliansen och de olika massmedier som står på etablissemangets sida (det vill säga nästan alla massmedier) har bestämt att krisen inte SKA synas. Det vill säga, om du inte själv är arbetslös, sjuk eller sjukpensionerad, eller om du inte har någon nära anhörig som är drabbad av något av detta, så ser du inte krisen, för du får så sällan se den på TV, höra om den i radio eller läsa om den i tidningarna. Och även om du faktiskt ÄR arbetslös, sjuk eller sjukpensionerad, så är det svårt att tro annat än att det måste vara ditt eget fel på något sätt, eftersom du så sällan får se på TV, höra i radio eller läsa i tidningarna att du är en av många som har drabbats av den förvärrade krisen i Sverige. Det är därför som krisen inte syns, och det är därför som du, Pappsen, inte heller har sett krisen. Trots det kan du vara säker på att den finns där.
-
Men Reinfeldt, han kan göra åtminstone en sak åt krisen. Nu på tisdagsmorgonen sa de i halv fem-nyheterna att svenska banker tänker dela ut stora bonusar till sina chefer, trots att bankerna har tagit emot enorma summor av skattebetalarnas pengar för att inte gå i konkurs. Nu har bankerna använt skattebetalarnas pengar för att betala ut jättelika bonusar till sina egna chefer.
-
Så, Reinfeldt, det är väl bara att skrida till verket! Lägg en proposition om att bonusar måste begränsas och att de inte får betalas ut över huvud taget om bankens resultat har varit negativt. Sätt igång! Om dina allianskompisar inte vill vara med så är det deras bekymmer. Mona Sahlin skulle bli tvungen att rösta med dig i den här frågan, annars skulle hon skämma ut sig, och vänsterpartiets stöd kan du lugnt räkna med. Du har alltså en solid majoritet för att förbjuda bankerna att betala ut sina skamlösa bonusar. Så vad väntar du på, Fredrik? Lägg propositionen nu för sjutton!
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-09-29, 04:15
Shit, "ut"... släpp det...
Permalänk | Anmäl
Johan1230, 2009-09-29, 05:21
#14
:-)
Många kloka ord här...
Permalänk | Anmäl
William Hemberg, 2009-09-29, 06:22
Njaaa... många. - Newsmills pajas #1 just nu , Johan, träffar som vanligt upprumpan på spiken. Visst ska larsohlyckan bli vår närsta finansminister! Då blir det slut på de manliga strukturerna.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-09-29, 07:11
Finans sektorn av ekonomin suger de skyfflar papper och knappar in siffror som sedan får hela världens ekonomi att gunga. Helt rätt att sätta begränsningar på dem och Swedebank har ju klarat sig bra med skattebetalarnas hjälp dvs. Nu har dock flera andra banker försvagats vilket innebär att de som fick skattebetalar pengar har en klar fördel, knappast hur en frimarknad ska fungera!
Permalänk | Anmäl
hob, 2009-09-29, 07:23
Det märkliga, faktiskt oerhört paradoxala, med finanssektorns sammanbrott är väl att den, efter avregleringar, överlåtits till att skötas av en helt systemenlig och professionell marknadsekonomisk vinstmaximeringsmekanism. Dvs i detta fall: att göra maximalt med pengar på pengar på ... pengar. Helt enligt de grundläggande, neoklassiska 1800-talsteorierna om Marknadens överlägsna förmåga till frihets-, effektivitets- och nyttooptimering.
Genom ett ostört surfande utmed utbuds- och efterfrågekurvorna skulle resp aktörer mötas i harmoniska överenskommelser, vars själva bestämmelse gavs med bländande matematisk elegans. Fria individer, som abstraherade till rent algebraisk nivå, skulle här finna lösningarna på vardagens livsekvationerna för mat, kläder, bostad etc, om dom förstås bara kunde lära sig att vinstmaximera rätt utmed varje tänkbar kurva.
Matematiken bakom det hela var ju också oerhört gedigen, den som hade gett möjlighet att bestämma planeters och kanonkulors tidigare så svårbedömda beteenden. Så med rätt bestämt definitionsområde för köpare Andersson och säljare Bengtsson skulle det här med resursallokering, produktion och produktfördelning lösa sig med ekvationsmässig precision och kostnadseffektivitet. Frid, fröjd och största möjliga lycka. Och vinsten bevisligen optimerad ur alla synvinklar. Eller hur?
Och skulle en störande överhettning och inflation hota kostnadsläget så fanns ju ekvationer också för detta, med en lämpligt hög arbetslöshet som variabel. Övrigt eventuellt gnissel i maskineriet skulle diskret smörjas och fixas av en oberoende riks-/centralbank med räntevapnet.
Så hur kunde de helt professionellt och systemenligt vinstdrivna finans- och kreditaktörerna så fullständigt inte bara ruinera sin egen verksamhet (rädslan för att t o m löneutbetalningar skulle inställas och uttagsautomater torrläggas fanns ju hos högt kvalificerade bedömare!) utan också hota den globala realekonomin? Hur kunde, som det nu hävdas, politiska initiativ i USA om ökad tillgänglighet på egna hem förvridas i det marknadsekonomiska ekvationssystemet till en global ekonomisk härdsmältesituation? Var det verkligen presidenterna Clinton och Bush som borde ha räknat bättre på saken? På förhand sett vilka efterfrågeaktörer som var diskvalificerade för subprimelån? Eller vilka innovativa men potentiellt förödande "finansiella instrument" och fiffigheter med själva förlusten som aptitligt förpackad affärsidé, som borde underkännas? Och således ha reglerats(!) bort?
Bonusdrivna tjänstemannabeslut, fattade av den marknadsekonomiskt skolade eliten? Jodå, det är nog inte så bra, även om dom faktiskt jobbar hårt och hängivet och som sagt - helt systemenligt. Men jag håller med Rossander om att problematiken verkar djupare, mycket djupare än så. Hur kunde den så bländande eleganta vinstmaximeringsteorins kärntrupper i finanssektorn, den individuella frihetens elitsoldater, åstadkomma ett så lysande fiasko? Och på vilka grunder är vi nu i Sverige beredda att överlåta också utbildning, sjukvård och omsorg till for-profit-maskineriet?
Permalänk | Anmäl
Jan O Lindgren, 2009-09-29, 09:05
Olle Rossander har delvis rätt.
Men det första jag funderar på är varför han inte skrivit om detta förut?
Utan först nu när 1) det är en borgerlig regering och 2) när denna borgerliga regering är ordförande i EU.
1) Olle är gammal i gemet och har studerat detta i några decennier men har ändå inte varit så föraktfull tidigare. Skumt.
2) Olle, om någon, borde veta att det råder borgarfred under EU-ordförandeskapet. Skumt.
Summasummarum, ganska lågt av Olle, alltså.
U
Permalänk | Anmäl
Ulf, 2009-09-29, 10:13
Rossander har ju helt rätt när han skriver att bonusdebatten inte får skymma det verkliga problemet.
Rossanders lösning att skapa internationella kontrollorgan kommer inte att fungera, dels för att att de inte kommer att fungera i sig självt och dels för att problemet i grunden inte är internationellt.
Problemet kärna är dålig kreditgivning i USA som har spillt över till banker i andra länder (läs Norbergs "En perfekt storm"). Men det finns ingen internationell lösning i verklig mening. Varje land har fått ta ansvar för sina egna banker, och kommer att få göra så även i framtiden. Tex har kreditförlusterna i Sverige varit extremt små, endast de banker som jagat marknadsandelar (och bonusar) i baltikum har fått förluster.
Att finanskrisen sedan spillt över i en verkligt INTERNATIONELL industrikris är en helt annan sak. Men det kan inte lösas med internationella finansorgan.
Permalänk | Anmäl
Jonas B, 2009-09-29, 10:14
#14 Jonas B, Tell e´m like it is brother!!
Permalänk | Anmäl
Hob, 2009-09-29, 11:50
Hej! Vad gäller finanskrisen så måste man titta närmare på bakomliggande faktorer. Här hittar vi bland annat att det förekommit mycket svaga regler för finansbranschen. Detta beroende på att under republikanerna i USA så vill man ta bort så mycket hinder och problem som bara den för marknaden. Man vill nästan införa marknadsfundamentalism. Således har både nyliberalism och neo-konservatism misslyckats. Men, det finns också ett annat sätt att se på finanskrisen. Det handlar om att enskilda handlare ute på finansbolagen agerade vårdslöst och gav lån till personer som man vet inte kommer klara av att betala tillbaka lånen, vilket satte bollen i rullning. Således är det i första hand så att vi måste ställa krav på de olika handlarna/säljarna ute på olika finansinstitutioner vad gäller ansvarstagande.
Vårdslösheten i kreditgivning till att köpa hus har visat sig fungera mycket dåligt i Amerika eftersom det var så många som man gav lån till som inte klarar av återbetalningen. I Europa hade vi samma problem på 1980-talet och den efterföljande bankkrisen. Numera krävs det säkerhet för att få lån, tex ett hus eller en lägenhet.
Det är detta med säkerheter för lånen som inte tagits på allvara ute bland finanshus och banker i Amerika, vilket sedan skapade hus och finansbublan. Sedan att en del andra banker utanför Amerika lånade ut massvis med pengar till Lehman Brothers och därmed drogs med i problemet när väl Lehman Brothers gick i konkurs kan man lätt förstå.
Det är samma sak som händer med utlåningen till Baltikum som bygger på en tro om kortsiktiga vinster. Man tänker inte långsiktigt och nu ser vi kaoset i Baltikum där alltfler drabbas allt hårdare.
Så det behövs helt enkelt en långsiktighet och att man ser till så det finns rimliga säkerheter för lån. Finns det tex ett hus eller en lägenhet som säkerhet för lånet, så kan ju banken sälja lägenheten eller huset på exekutive aktion om personen ifråga inte kan betala tillbaka sitt lån. På så vis blir det mer ordning vad gäller kreditgivning.
Permalänk | Anmäl
Mikael Drakenberg, 2009-09-29, 13:56
Pappsen @#4
Krisen är inte över, den har knappt börjat... den uppgång på börsens som vi ser nu är endast resultatet av de massiva stimulanspaketen som USA, Storbritanien, Tyskland, Kina m.fl. genomfört, allt ska betalas tillbaka med ränta.
Om du följer dollar kursen ser du att dollarn försvagas vecka för vecka, det beror på att FED finanserar alla sina bailouts, cash for clunkers program och planerad sjukvårdreform med penningpressarna liksom Zimbabwe och Weimar-republiken gjort
med välkänt resultat.
Denna vårdslösa penning hantering kommer naturligtvis landa rätt i Eurolands och Kinas knä med långvarig recession som följd.
I USA kommer det leda till skenande inflation,recession och slutligen dollarns kollaps.
Permalänk | Anmäl
Robert W, 2009-09-29, 15:34
Till Ulf, som i skydd av sin anonymitet vågar vara kritisk - läs gärna mina tidigare artiklar och böcker så slipper du göra bort dig helt!
Permalänk | Anmäl
Olle Rossander, 2009-09-29, 19:15
Krisen är komplex och beror INTE på något så simpelt som bonussystemen i finansbranschen.
Det är en elak cocktail av artificiellt låga USA-räntor sedan 2000-kraschen, en felaktig lagstiftning i USA som tvingar bankerna att ge ut en viss andel subprimelån och ta över lånet om låntagaren inte kan betala, finansiell kreativitet från en för stor och intäktsdriven finansbransch, dålig transparens och förståelse för hur problemen med derivatprodukterna egentligen slår, billiga pengar från Kina som finansierat USAs lånefest i många år, globaliseringen som spritt ett amerikanskt problem ända in i svenska kommuners pensionsfonder och felaktiga regleringar.
Däremot tror jag Olle Rossander är snett ute när han påstår att problemet delvis beror på svaga kontrollssystem. Det finns ingen bransch som är så reglerad som finansbranschen, speciellt i USA. Men frågan är om regleringarna varit rätt utformade?
Kritiken av Reinfeldt är lite märklig och speciellt rubriken är direkt missvisande. Personligen tror jag att politikerna fiskar röster och vänder kappan efter vinden. Ingen av dem är så infantil att de egentligen tror att det är bonussystemen i finansbranschen som lett fram till detta, men många av väljarna tror det. Tyvärr.
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2009-09-30, 10:03
#18 Olle Rossander, 2009-09-29, 20:15
Att vara anonym är okej enligt Newsmill. Jag hoppas att du respekterar det? Om inte så får du tala med redaktionen.
För övrigt är jag gärna kritisk mot inlägg oavsett anonymitet. Vill du att jag ’visar’ mig för att du ska kunna ta min kritik på allvar?
U
Permalänk | Anmäl
Ulf, 2009-09-30, 11:02
Regeringen Reinfeldt
Bör ta sitt ansvar.Dem lovade ungdommen jobb.Vilket arbetslösheten har ökat,människor sparkas ut från sina arbetsplatt ser.Oftast har dem ingen Fack eller A-kassa.Borg tyckte vi hugger Facket så att dem inte kräva löne höjning.Detta är liberal konservativ tänkande.Låt arbetsgivaren ta makten men tysta ner arbetaren med lågavlön.Ett slags ny slaveri som liberalism har tagit fram i Världs politiken.Ultra kapitalister,konservativ liberalister,och light liberaler samarbetar.Saken är Ultra kapitalism börjar sjunka sakta neråt.Dem planerade fel i finnans sektorn man lekte med länders kappital.Länder som var giriga placerade i USA börsen,Asien Börsen osv fick smällen.Globalkris.....Vem står till svars är det skattebetalare?eller finnans männen som lekte med vår framtida pensionmedel?eller är det inte Anders Borg som lånade ut för mycket till Baltiska länderna?Dags att rösta bort dessa Blå dårarna,för ett tryggare Sverige så behöver vi RÄTTVISA jag tror på välfärdspolitiken med SOCIALDEMOKRATERNA.
Permalänk | Anmäl
Fatima cirik, 2009-10-11, 22:29
2 banker i holland har gâtt i konkurs. Regeringen vet inte vad de ska göra där när pensioner och löner inte kan betalas ut. Folk protesterar pâ gatorna, de har inga pengar mer.
Permalänk | Anmäl
Janet, 2009-10-24, 01:13
Hej, vad ska man göra,yttrandefrihet...
Norska muslimer protesterade
Oslo/TT-NTB
RelateratTusentals människor, de flesta av dem män, deltog på fredagen i en demonstration i Oslo mot vad man uppfattar som hets mot muslimer.
Många norska muslimer är, oavsett om de är praktiserande muslimer eller inte, upprörda över tidningen Dagbladets publicering nyligen av en teckning föreställande profeten Muhammed som en gris.
Den senaste veckorna har hundratals taxichaufförer demonstrerat genom att lägga ner arbetet.
Demonstrationen inleddes med ett massmöte vid universitetsplatsen, varefter deltagarna tågade förbi stortinget på väg mot Dagbladets redaktionslokaler.
Aktionen förlöpte i stort sett lugnt, uppgav polisen som inte behövde ingripa.
"Vi är muslimer - inte terrorister" och "stoppa hetsen mot muslimerna" stod det på demonstranternas plakat. Uppgifter om antalet deltagare varierade, men demonstrationen uppgavs under eftermiddagen ha vuxit från några hundra till flera tusen deltagare.
En ny protest har utlovats till lördagen.
Demonstrationen har varit omstridd eftersom en av initiativtagarna är Arfan Bhatti, som 2008 åtalades för terrorbrott, bland annat för att ha beskjutit synagogan i Oslo. Bhatti dömdes dock aldrig efter terrorparagrafen utan för andra brott.
Av fruktan för att aktionen skulle komma att urarta hade en del muslimska organisationer avrått sina medlemmar från att delta, trots att demonstrationen i sig hade polistillstånd.
Inte bara muslimer har kritiserat Dagbladet. Flera stortingspolitiker anser att Dagbladet låtit sig utnyttjas av personer som velat piska upp en hatstämning. Även här har man pekat på Bhatti, som tipsade Dagbladet om att en länk i ett inlägg från en person som deltog i diskussioner på den norska säkerhetspolisen PST:s Facebooksida gick till en webbsida med den förhatliga Muhammedteckningen.
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2010-02-13, 22:50
23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Tjaa!?
Lite Don Quijote över det hela tycker jag...
Vad är ditt alternativ? Ohly som finansminister kanske?! Hur skulle det gå då? Förstatliga alla banker kanske...
Att skylla krisen på bonusar till chefer är verkligen att ta billiga poänger och att dra fokus från det reella problemen.
Krisen kommer sig av att FED hållit för låg ränta i samverkan med att den amerikanska staten via (statliga bankerna)Freddy Mac och Fanny Mae sned drivit konkuresen inom bankväsendet.
Detta är ett typiskt scenario när man inte låter marknadskrafterna styra räntenivån och kreditriskbedömningen av låntagarna.
Med konkurans av articifiellt låg ränta och politicerad utlånings policy kunde inte komersiella banker fortsätta ställa rätt krav på sina kunder utan drogs med i utlåningskarusellen.
Räntenivån borde baserats på balansen mellan sparande och lånande i ett utbud efterfrågan koncept. (detta förutsätter att länder inte låter penningpressarna får lösa alla problem som det görs nu i USA)
Och i utbyte mot ett globaliserat sårbart system får vi...ett annat sårbart globaliserat system jippi. Mer överstatlig kontroll också trevligt mysigt att ha förståsigpåare från hela världen som straffar en om de tycker att man gör något fel. Statliga åtgärder kunde vara av intresse men överstatliga är bara ett hinder, inse fakta vi bor i en liten avkrok i världen en trevlig sådan men en avkrok. Ju mer överstatlig insyn/kontroll vi släpper in desto mindre har vi att säga till om i våra egna hem.
Komplicerat det här. Men att å ena sidan säga sig tänka på U-länderna och å andra sidan negligera jättebonusar och vinster går inte ihop!!!!! Och det är inte bara moraliskt, girigheten sprider sig som ringar på vatten. Resurserna är begränsad, inkl de ekonomiska.
Underlig rubrik
På vilket sätt smiter R från sitt ansvar? Och krisen; den är ju över, den fanns ju nästan inte...förvärrade... ser inte det i Sverige...
Konstig rubrik
Pappsen
Jag gillar också guldmyntfoten. Men i stället har jag fått finna mig i tanken att om pengar betraktas som en vara, så blir det bäst om kapitalismens mekanismer får fungera på den som på alla andra.
Tyvärr, Rossander, vi konservativa nostalgiker får nog ge oss...furstarna har kastat in handduken, krämarna regerar.
#4 Pappsen skrev:
-
"Underlig rubrik
På vilket sätt smiter R från sitt ansvar? Och krisen; den är ju över, den fanns ju nästan inte...förvärrade... ser inte det i Sverige..."
-
-
Göran Rosenberg hade en utmärkt artikel på DNs ledarsida för några dagar sen, där han skrev att krisen i Sverige inte syns därför att den borgerliga alliansen och de olika massmedier som står på etablissemangets sida (det vill säga nästan alla massmedier) har bestämt att krisen inte SKA synas. Det vill säga, om du inte själv är arbetslös, sjuk eller sjukpensionerad, eller om du inte har någon nära anhörig som är drabbad av något av detta, så ser du inte krisen, för du får så sällan se den på TV, höra om den i radio eller läsa om den i tidningarna. Och även om du faktiskt ÄR arbetslös, sjuk eller sjukpensionerad, så är det svårt att tro annat än att det måste vara ditt eget fel på något sätt, eftersom du så sällan får se på TV, höra i radio eller läsa i tidningarna att du är en av många som har drabbats av den förvärrade krisen i Sverige. Det är därför som krisen inte syns, och det är därför som du, Pappsen, inte heller har sett krisen. Trots det kan du vara säker på att den finns där.
-
Men Reinfeldt, han kan göra åtminstone en sak åt krisen. Nu på tisdagsmorgonen sa de i halv fem-nyheterna att svenska banker tänker dela ut stora bonusar till sina chefer, trots att bankerna har tagit emot enorma summor av skattebetalarnas pengar för att inte gå i konkurs. Nu har bankerna använt skattebetalarnas pengar för att betala ut jättelika bonusar till sina egna chefer.
-
Så, Reinfeldt, det är väl bara att skrida till verket! Lägg en proposition om att bonusar måste begränsas och att de inte får betalas ut över huvud taget om bankens resultat har varit negativt. Sätt igång! Om dina allianskompisar inte vill vara med så är det deras bekymmer. Mona Sahlin skulle bli tvungen att rösta med dig i den här frågan, annars skulle hon skämma ut sig, och vänsterpartiets stöd kan du lugnt räkna med. Du har alltså en solid majoritet för att förbjuda bankerna att betala ut sina skamlösa bonusar. Så vad väntar du på, Fredrik? Lägg propositionen nu för sjutton!
Shit, "ut"... släpp det...
#14
:-)
Många kloka ord här...
Njaaa... många. - Newsmills pajas #1 just nu , Johan, träffar som vanligt upprumpan på spiken. Visst ska larsohlyckan bli vår närsta finansminister! Då blir det slut på de manliga strukturerna.
Finans sektorn av ekonomin suger de skyfflar papper och knappar in siffror som sedan får hela världens ekonomi att gunga. Helt rätt att sätta begränsningar på dem och Swedebank har ju klarat sig bra med skattebetalarnas hjälp dvs. Nu har dock flera andra banker försvagats vilket innebär att de som fick skattebetalar pengar har en klar fördel, knappast hur en frimarknad ska fungera!
Det märkliga, faktiskt oerhört paradoxala, med finanssektorns sammanbrott är väl att den, efter avregleringar, överlåtits till att skötas av en helt systemenlig och professionell marknadsekonomisk vinstmaximeringsmekanism. Dvs i detta fall: att göra maximalt med pengar på pengar på ... pengar. Helt enligt de grundläggande, neoklassiska 1800-talsteorierna om Marknadens överlägsna förmåga till frihets-, effektivitets- och nyttooptimering.
Genom ett ostört surfande utmed utbuds- och efterfrågekurvorna skulle resp aktörer mötas i harmoniska överenskommelser, vars själva bestämmelse gavs med bländande matematisk elegans. Fria individer, som abstraherade till rent algebraisk nivå, skulle här finna lösningarna på vardagens livsekvationerna för mat, kläder, bostad etc, om dom förstås bara kunde lära sig att vinstmaximera rätt utmed varje tänkbar kurva.
Matematiken bakom det hela var ju också oerhört gedigen, den som hade gett möjlighet att bestämma planeters och kanonkulors tidigare så svårbedömda beteenden. Så med rätt bestämt definitionsområde för köpare Andersson och säljare Bengtsson skulle det här med resursallokering, produktion och produktfördelning lösa sig med ekvationsmässig precision och kostnadseffektivitet. Frid, fröjd och största möjliga lycka. Och vinsten bevisligen optimerad ur alla synvinklar. Eller hur?
Och skulle en störande överhettning och inflation hota kostnadsläget så fanns ju ekvationer också för detta, med en lämpligt hög arbetslöshet som variabel. Övrigt eventuellt gnissel i maskineriet skulle diskret smörjas och fixas av en oberoende riks-/centralbank med räntevapnet.
Så hur kunde de helt professionellt och systemenligt vinstdrivna finans- och kreditaktörerna så fullständigt inte bara ruinera sin egen verksamhet (rädslan för att t o m löneutbetalningar skulle inställas och uttagsautomater torrläggas fanns ju hos högt kvalificerade bedömare!) utan också hota den globala realekonomin? Hur kunde, som det nu hävdas, politiska initiativ i USA om ökad tillgänglighet på egna hem förvridas i det marknadsekonomiska ekvationssystemet till en global ekonomisk härdsmältesituation? Var det verkligen presidenterna Clinton och Bush som borde ha räknat bättre på saken? På förhand sett vilka efterfrågeaktörer som var diskvalificerade för subprimelån? Eller vilka innovativa men potentiellt förödande "finansiella instrument" och fiffigheter med själva förlusten som aptitligt förpackad affärsidé, som borde underkännas? Och således ha reglerats(!) bort?
Bonusdrivna tjänstemannabeslut, fattade av den marknadsekonomiskt skolade eliten? Jodå, det är nog inte så bra, även om dom faktiskt jobbar hårt och hängivet och som sagt - helt systemenligt. Men jag håller med Rossander om att problematiken verkar djupare, mycket djupare än så. Hur kunde den så bländande eleganta vinstmaximeringsteorins kärntrupper i finanssektorn, den individuella frihetens elitsoldater, åstadkomma ett så lysande fiasko? Och på vilka grunder är vi nu i Sverige beredda att överlåta också utbildning, sjukvård och omsorg till for-profit-maskineriet?
Olle Rossander har delvis rätt.
Men det första jag funderar på är varför han inte skrivit om detta förut?
Utan först nu när 1) det är en borgerlig regering och 2) när denna borgerliga regering är ordförande i EU.
1) Olle är gammal i gemet och har studerat detta i några decennier men har ändå inte varit så föraktfull tidigare. Skumt.
2) Olle, om någon, borde veta att det råder borgarfred under EU-ordförandeskapet. Skumt.
Summasummarum, ganska lågt av Olle, alltså.
U
Rossander har ju helt rätt när han skriver att bonusdebatten inte får skymma det verkliga problemet.
Rossanders lösning att skapa internationella kontrollorgan kommer inte att fungera, dels för att att de inte kommer att fungera i sig självt och dels för att problemet i grunden inte är internationellt.
Problemet kärna är dålig kreditgivning i USA som har spillt över till banker i andra länder (läs Norbergs "En perfekt storm"). Men det finns ingen internationell lösning i verklig mening. Varje land har fått ta ansvar för sina egna banker, och kommer att få göra så även i framtiden. Tex har kreditförlusterna i Sverige varit extremt små, endast de banker som jagat marknadsandelar (och bonusar) i baltikum har fått förluster.
Att finanskrisen sedan spillt över i en verkligt INTERNATIONELL industrikris är en helt annan sak. Men det kan inte lösas med internationella finansorgan.
#14 Jonas B, Tell e´m like it is brother!!
Hej! Vad gäller finanskrisen så måste man titta närmare på bakomliggande faktorer. Här hittar vi bland annat att det förekommit mycket svaga regler för finansbranschen. Detta beroende på att under republikanerna i USA så vill man ta bort så mycket hinder och problem som bara den för marknaden. Man vill nästan införa marknadsfundamentalism. Således har både nyliberalism och neo-konservatism misslyckats. Men, det finns också ett annat sätt att se på finanskrisen. Det handlar om att enskilda handlare ute på finansbolagen agerade vårdslöst och gav lån till personer som man vet inte kommer klara av att betala tillbaka lånen, vilket satte bollen i rullning. Således är det i första hand så att vi måste ställa krav på de olika handlarna/säljarna ute på olika finansinstitutioner vad gäller ansvarstagande.
Vårdslösheten i kreditgivning till att köpa hus har visat sig fungera mycket dåligt i Amerika eftersom det var så många som man gav lån till som inte klarar av återbetalningen. I Europa hade vi samma problem på 1980-talet och den efterföljande bankkrisen. Numera krävs det säkerhet för att få lån, tex ett hus eller en lägenhet.
Det är detta med säkerheter för lånen som inte tagits på allvara ute bland finanshus och banker i Amerika, vilket sedan skapade hus och finansbublan. Sedan att en del andra banker utanför Amerika lånade ut massvis med pengar till Lehman Brothers och därmed drogs med i problemet när väl Lehman Brothers gick i konkurs kan man lätt förstå.
Det är samma sak som händer med utlåningen till Baltikum som bygger på en tro om kortsiktiga vinster. Man tänker inte långsiktigt och nu ser vi kaoset i Baltikum där alltfler drabbas allt hårdare.
Så det behövs helt enkelt en långsiktighet och att man ser till så det finns rimliga säkerheter för lån. Finns det tex ett hus eller en lägenhet som säkerhet för lånet, så kan ju banken sälja lägenheten eller huset på exekutive aktion om personen ifråga inte kan betala tillbaka sitt lån. På så vis blir det mer ordning vad gäller kreditgivning.
Pappsen @#4
Krisen är inte över, den har knappt börjat... den uppgång på börsens som vi ser nu är endast resultatet av de massiva stimulanspaketen som USA, Storbritanien, Tyskland, Kina m.fl. genomfört, allt ska betalas tillbaka med ränta.
Om du följer dollar kursen ser du att dollarn försvagas vecka för vecka, det beror på att FED finanserar alla sina bailouts, cash for clunkers program och planerad sjukvårdreform med penningpressarna liksom Zimbabwe och Weimar-republiken gjort
med välkänt resultat.
Denna vårdslösa penning hantering kommer naturligtvis landa rätt i Eurolands och Kinas knä med långvarig recession som följd.
I USA kommer det leda till skenande inflation,recession och slutligen dollarns kollaps.
Till Ulf, som i skydd av sin anonymitet vågar vara kritisk - läs gärna mina tidigare artiklar och böcker så slipper du göra bort dig helt!
Krisen är komplex och beror INTE på något så simpelt som bonussystemen i finansbranschen.
Det är en elak cocktail av artificiellt låga USA-räntor sedan 2000-kraschen, en felaktig lagstiftning i USA som tvingar bankerna att ge ut en viss andel subprimelån och ta över lånet om låntagaren inte kan betala, finansiell kreativitet från en för stor och intäktsdriven finansbransch, dålig transparens och förståelse för hur problemen med derivatprodukterna egentligen slår, billiga pengar från Kina som finansierat USAs lånefest i många år, globaliseringen som spritt ett amerikanskt problem ända in i svenska kommuners pensionsfonder och felaktiga regleringar.
Däremot tror jag Olle Rossander är snett ute när han påstår att problemet delvis beror på svaga kontrollssystem. Det finns ingen bransch som är så reglerad som finansbranschen, speciellt i USA. Men frågan är om regleringarna varit rätt utformade?
Kritiken av Reinfeldt är lite märklig och speciellt rubriken är direkt missvisande. Personligen tror jag att politikerna fiskar röster och vänder kappan efter vinden. Ingen av dem är så infantil att de egentligen tror att det är bonussystemen i finansbranschen som lett fram till detta, men många av väljarna tror det. Tyvärr.
#18 Olle Rossander, 2009-09-29, 20:15
Att vara anonym är okej enligt Newsmill. Jag hoppas att du respekterar det? Om inte så får du tala med redaktionen.
För övrigt är jag gärna kritisk mot inlägg oavsett anonymitet. Vill du att jag ’visar’ mig för att du ska kunna ta min kritik på allvar?
U
Regeringen Reinfeldt
Bör ta sitt ansvar.Dem lovade ungdommen jobb.Vilket arbetslösheten har ökat,människor sparkas ut från sina arbetsplatt ser.Oftast har dem ingen Fack eller A-kassa.Borg tyckte vi hugger Facket så att dem inte kräva löne höjning.Detta är liberal konservativ tänkande.Låt arbetsgivaren ta makten men tysta ner arbetaren med lågavlön.Ett slags ny slaveri som liberalism har tagit fram i Världs politiken.Ultra kapitalister,konservativ liberalister,och light liberaler samarbetar.Saken är Ultra kapitalism börjar sjunka sakta neråt.Dem planerade fel i finnans sektorn man lekte med länders kappital.Länder som var giriga placerade i USA börsen,Asien Börsen osv fick smällen.Globalkris.....Vem står till svars är det skattebetalare?eller finnans männen som lekte med vår framtida pensionmedel?eller är det inte Anders Borg som lånade ut för mycket till Baltiska länderna?Dags att rösta bort dessa Blå dårarna,för ett tryggare Sverige så behöver vi RÄTTVISA jag tror på välfärdspolitiken med SOCIALDEMOKRATERNA.
2 banker i holland har gâtt i konkurs. Regeringen vet inte vad de ska göra där när pensioner och löner inte kan betalas ut. Folk protesterar pâ gatorna, de har inga pengar mer.
Hej, vad ska man göra,yttrandefrihet...
Norska muslimer protesterade
Oslo/TT-NTB
RelateratTusentals människor, de flesta av dem män, deltog på fredagen i en demonstration i Oslo mot vad man uppfattar som hets mot muslimer.
Många norska muslimer är, oavsett om de är praktiserande muslimer eller inte, upprörda över tidningen Dagbladets publicering nyligen av en teckning föreställande profeten Muhammed som en gris.
Den senaste veckorna har hundratals taxichaufförer demonstrerat genom att lägga ner arbetet.
Demonstrationen inleddes med ett massmöte vid universitetsplatsen, varefter deltagarna tågade förbi stortinget på väg mot Dagbladets redaktionslokaler.
Aktionen förlöpte i stort sett lugnt, uppgav polisen som inte behövde ingripa.
"Vi är muslimer - inte terrorister" och "stoppa hetsen mot muslimerna" stod det på demonstranternas plakat. Uppgifter om antalet deltagare varierade, men demonstrationen uppgavs under eftermiddagen ha vuxit från några hundra till flera tusen deltagare.
En ny protest har utlovats till lördagen.
Demonstrationen har varit omstridd eftersom en av initiativtagarna är Arfan Bhatti, som 2008 åtalades för terrorbrott, bland annat för att ha beskjutit synagogan i Oslo. Bhatti dömdes dock aldrig efter terrorparagrafen utan för andra brott.
Av fruktan för att aktionen skulle komma att urarta hade en del muslimska organisationer avrått sina medlemmar från att delta, trots att demonstrationen i sig hade polistillstånd.
Inte bara muslimer har kritiserat Dagbladet. Flera stortingspolitiker anser att Dagbladet låtit sig utnyttjas av personer som velat piska upp en hatstämning. Även här har man pekat på Bhatti, som tipsade Dagbladet om att en länk i ett inlägg från en person som deltog i diskussioner på den norska säkerhetspolisen PST:s Facebooksida gick till en webbsida med den förhatliga Muhammedteckningen.