Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (33) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (33) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Därför ger Anders Borgs livsstil mer status än Anna Ankas


Anna Anka har fått det mesta om bakfoten. Att ärva en förmögenhet ger mindre status än att själv ha tjäna ihop den. Att gifta sig till en förmögenhet ger absolut noll status. Sverige är ett duglighetsdyrkande land. Det är duktighet som ger utdelning i statusspelet. Det skriver författaren och vd:n MARIE SÖDERQVIST TRALAU.


Om författaren

Marie Söderqvist Tralau är Vd på analysföretaget United Minds och har precis utkommit med boken Status - vägen till lycka, på Norstedts förlag. Hon och hennes medarbetare har sedan 2004 undersökt Status i Sverige och i flera andra länder.

Status ger lycka. Hög status gör att man blir friskare och troligen lever ett längre liv än vad man annars skulle ha gjort. Men det är ett stort misstag att tro att status handlar om stora bilar, plastikopererade bröst eller ett lyxhustruliv som Anna Ankas. Hon är så långt bort från status man kan komma. Allt hon står för är raka motsatsen till det som vi svenskar tycker ger status.

Jag har på det företag där jag är VD, United Minds, under flera år undersökt status och värderingar kopplade till status. Högst upp på alla svenskars lista över vad som ger status kommer allmänbildning. Gammal som ung, välutbildad som outbildad, alla blir vi imponerade av kunskap. Att vinna På spåret ger mer status än att vinna Idol. Det är ingen slump att statsminister Fredrik Reinfeldt nämner att han brukar vinna i frågesportsspelet Trivial Pursuit. Han har fattat att man plockar statuspoäng på att vara allmänbildad. Att han dessutom berättar att han städar och tillbringar mycket tid med familjen eller i varje fall gjorde det fram tills han blev statsminister hänger ihop med att strax efter påståendet "att vara duktig på jobbet" och "att ha tjänat ihop en förmögenhet kommer "att vara en engagerad och duktig förälder" på statuslistan. Status i Sverige får man om man är skicklig på sitt arbete samtidigt som man är en supermamma eller pappa, lyckas hålla ihop sin relation och har många vänner. Status handlar om kunskap och relationer.

Anna Anka har fått det mesta om bakfoten. Att ärva en förmögenhet ger mindre status än att själv ha tjäna ihop den. Att gifta sig till en förmögenhet ger absolut noll status. Sverige är ett duglighetsdyrkande land. Det är duktighet som ger utdelning i statusspelet. Det är inte pengar i sig som ger status. Det är förmågan att kunna tjäna ihop dem som ger status.

Mycket av det som ger status hänger ihop med det som brukar anses ge lycka. Trots Sex and the citys framgångar är inte ett utlevande singelliv något som ger status. När vi frågade om status för påståendet "singel med ett intensivt sexliv" gav det inga statuspoäng alls, inte ens från unga män. Istället ska man ha en lång och stabil relation om man vill få status. Det sammanfaller helt med den moderna lyckoforskningen, som visar att gifta tycks må bättre än singlar. I forskningsrapporten Money, sex and happiness, som bygger på en undersökning av 9000 amerikanska kvinnor och 7000 män, syns ett tydligt mönster.

De som har sex är lyckligare än de som inte har det och de som har sex regelbundet är de som är gifta. Men för att sex ska skapa lycka måste den utövas med en och samma person. De som hade sex med fler än en person under den undersökta tidsperioden var mindre lyckliga än de som bara hade en sexpartner. Detta gällde för såväl hetero- som homosexuella. Köpt sex ledde inte heller till ökad lycka. Slutsatsen är att man ska gifta sig och vara trogen om man vill öka möjligheten till lycka. Det vill säga: sex kräver kärlek och tillit för att alstra mätbar lycka.

Förstår man vad som ger status i Sverige förstår man också en del saker som vid en första anblick kan te sig lätt obegripliga. Varför vi nästan sliter ihjäl oss med att fixa både barn och familj och varför vi inte köper hjälp i högre utsträckning än vad vi gör. Och varför semesterlediga män lägger om taket och monterar Ikeamöbler. Det är på grund av att det ger status att göra allt själv. Högst status får den som lyckas med att vara duktig på jobbet, vara en bra pappa, en bra man, en hemmafixare och dessutom gärna en bra kompis och ideellt engagerad.

Är man en offentlig person skaffar man sig lite extra manöverutrymme genom att göra allt rätt i statusspelet. Som till exempel Anders Borg lyckats med. Han har nämnt att han och hans fru träffades mycket unga och har hållit fast vid varandra och att han varit pappaledig med sina barn. Han har sagt att det är hans döttrar som har gjort honom till feminist, vilket visar på ett pappaengagemang utöver det vanliga. Dessutom bor han på det statusmässigt bästa sättet - en stor egendom på landet som han köpt och renoverat. Finansministern ger dessutom ett kunnigt intryck. Han anses duktig på jobbet. Han har till och med vågat nämna Gud. Inte på det där för många svenskar generande nyfrälsta sättet utan på det där "det måste finnas något mer, något högre som jag vill sträva efter"-sättet. Den typen av vag intellektuell gudstro ger respekt eftersom den antyder djupa tankar om rätt och fel. Genom att göra så många saker rätt i statusjakten skaffar han sig lite extra svängrum. Då kan han få hålla sig med en okonventionell hästsvans och komma undan skriverier om svarta barnflickor utan att få sitt anseende alltför fläckat. Vill man uppnå hög status i Sverige är det Anders Borg som man bör kopiera, inte Anna Anka.

Detta är statuslistan i Sverige. För att nå maximal status ska man lyckas med allt samtidigt:

1. Vara allmänbildad
2. Vara duktig på sitt arbete
3. Ha en egen hoparbetad förmögenhet
4. Vara en engagerad och duktig förälder
5. Att flytande kunna tala många språk
6. Lägga tid och pengar på att hjälpa behövande människor
7. Kunna bestämma över sin egen arbetstid
8. Ha en klar och tydlig livsåskådning
9. Ha möjlighet att vara ledig en längre, sammanhängande period
10. Vara underhållande och rolig
11. Ha ett långt och stabilt äktenskap
12. Vara en duktig talare
13. Ha en egen stil
14. Ha en examen från ett toppuniversitet
15. Ha många vänner









Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/11656

90 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

När det gäller sex är det märkligt att media rider så hårt på det. När man i själva verket mår dåligt av många sexmöten. Dessutom får man sjukdomar i underlivet. Nä, man ska hålla på sig och hålla ihop. Media tjänar pengar på det mest basala: människans sexualitet.

Medias sex-kvinnor - Malena, Ruzz och Heed - som står där i helkropp med utmanande kläder och talar om för folk i parti och minut att dom till varje pris ska knulla och det i alla möjliga hål och ställningar. Alltid med tillägget att det inte får vara något tvång med i bilden. Och alla artiklar med så här får du ett bättre sexliv. Alla ska få en känsla av att inte duga.

Jag skrattar lätt när jag ser dom. Jag tycker att man också har hög status om man sett igenom hela skiten.

Permalänk | Anmäl #1 Helena Palén Olofsson, 2009-09-25, 13:27

Anders Borg har ingen direkt status hos mig. "Pappaengagemang", för att man är feminist, sånt nonsens! Vad har hänt med din tidigare feministkritik? Om han haft söner då? Är man "feminist" för att döttrarna är det, och förklarar feminismen som att man "inte skall dramatisera det", då är något fel. Helt fel, och då hjälper varken hårpiska eller ring i örat. Eller någon annan adventskalender. Sedan blandar du ihop lycka och status lite hur som helst. Och jag är rätt övertygad om att status hos män mest skapas i kvinnans medvetande i första hand. Medan lyckan mer hör till kvinnan själv. Eller?

Permalänk | Anmäl #2 Joakim Steneberg, 2009-09-25, 13:30

Här slår du huvudet på spiken när det gäller att sortera i debatten om Anka! Klart bästa analysen jag hittills sett.

Sen skulle jag hälsa från Lars Ohly. he, he

Permalänk | Anmäl #3 Ping Lin Pong, 2009-09-25, 13:38

Åsså ankan igen.! Trots ditt påstående Marie Söderqvist. Så verkar det som att det i dessa dagar inte går att skriva en enda artikel nånstans, om nästan vad som helst, utan att blanda in Anka! Är det "status", eller antistatus? Det tycks i alla fall vara inträdesbiljetten just nu. Varför och hur länge till? Och reklam för nya boken får du ju! Det var nog det viktigast här!

Permalänk | Anmäl #4 Joakim Steneberg, 2009-09-25, 13:40

jag trodde jag skulle kunna vara först att kommentera - men kommer visst först som 3:a - har inte ens läst artikeln - men antagligen hyperintressant - lycka är ju f ö inne - PS: förlåt - det var visst status det handlade om ... jag kanske missuppfattade i hastigheten - det blir nog många som kommer att kommentera - jag kanske - inte alls omöjligt - kommer att återkomma - wait and see... (jag = en tillverkare av salladsord...)

Permalänk | Anmäl #5 Marianne Johansson, 2009-09-25, 13:40

Tack för en intresannt artikel, jag tror du rätt i mycket men en sak tror jag tyvärr bara gäller i Stockholm och det är att det anses fint men en egen hoparbetad förmögenhet.

I övriga Sverige är den som tjänar "för" mycket en som troligen myglar med skatten eller lurar sina kunder eller är ohederlig på annat sätt.

Att vinna pengar på t.ex. Lotto eller hästar är däremot mycket fint och de pengarna kommer inte ifrågasättas.

Denna inställning finns även hos Mona Sahlin som vill öka beskattningen på gammla sparade pengar trots att det redan är beskattade minst en gång.

Permalänk | Anmäl #6 Robert W, 2009-09-25, 13:46

Gäller den där listan både vilken status som kvinnor efterfrågar hos män och vilken status män efterfrågar hos kvinnor? Är det exakt lika?

Permalänk | Anmäl #7 Fredrik Franzén, 2009-09-25, 13:49

Allmänbildad - Ja
Duktig på arbetet - Ja
Hoparbetad förmögenhet - Nej (tyvärr)
Engagerad förälder - Ja (hoppas jag i alla fall)
Talar många språk - Ja (om tre duger)
Lägga tid på behövande människor - Nej
Bestämma över arbetstiden - Nja
Klar och tydlig livsåskådning - Ja (om det duger att vara liberal)
Möjlighet att vara ledig lång tid - Nej
Underhållande och rolig - Vet ej
Stabilt äktenskap - Ja (19 år)
Duktig talare - Hyfsat
Egen stil - Troligen inte
Examen från toppuniversitet - Troligen inte (Uppsala)
Många vänner - Ja

Slår jag Anna Anka? Hoppas det!

Permalänk | Anmäl #8 Middle class man, 2009-09-25, 13:57

Anna Anka är inte heller riktigt min typ. Och jag är nog inte hennes...

Men det här med bildning - säkert finns det en del allmänbildning här och där men hur är det med BILDNING?

Permalänk | Anmäl #9 Bo Lundberg, 2009-09-25, 13:59

Från en liknande undersökning men på fler länder än Sverige konstaterades atti Sverige var det land där det var OK att var pank men allmänbildad. Jag kommer inte ihåg vilken bok det var men den var kurslitteratur när jag läste på univ.

Permalänk | Anmäl #10 Fredrik, 2009-09-25, 14:02

"Han har sagt att det är hans döttrar som har gjort honom till feminist, vilket visar på ett pappaengagemang utöver det vanliga."

Visar snarare på en över det vanliga stor fallenhet för att uttrycka politiskt korrekta floskler!

Permalänk | Anmäl #11 Lövet, 2009-09-25, 14:05

Mycket bra inlägg Marie Söderqvist Tralau! Det enda jag har läst i den aktuella debatten, men intressanta resultat. Jag antar att jag är ganska typiskt svensk eftersom jag tycker listan verkar mycket sund. :-)

Permalänk | Anmäl #12 Marcus Linder, 2009-09-25, 14:09

Jag skulle vilja gå ett steg längre och säga att den verkliga lyckan får man när man kopplar sig fri från statuslistor och liknande schabloner. Det är bara tresskapande. Ditt liv och du är bra precis som du är. Vår ständiga jakt på prestation och status är säkert något som skapar massa stress och olycka i sig.

Du behöver inte andras godkännande och avund för att vara lycklig. Gör vad du vill. Var fri. Älska dig själv precis som du är. Det är verklig lycka och frihet.

Permalänk | Anmäl #13 Jessica, 2009-09-25, 14:20

Marie har säker trätt. Då är det inte tecken på hög begåvning att tala om för alla och envar att man gift sig till en förmögenhet. De mer intelligenta förmögna som inte har tjänat ihop sin förmöghenhet själv kan hålla andra ovetande om varifrån den kommer och få status enbart genom att det syns att de är välbärgade.

Permalänk | Anmäl #14 goran, 2009-09-25, 14:39

Det förundrar mig allt mer hur ok det anses idag att med sk "kvalitativ vetenskap" (ett finare namn för tyckarintervjuer" som hjälpmedel skriva ner rena lögner och marknadsföra dem som sanning. Vad Marie Söderkvist tralla missar är skillnaden mellan vad som ÄR status och vad som folk OM de tillfrågas tycker skall vara status och givetvis svarar.

Dvs människans förmåga för rationalisering.

Sanningen är väldigt enkel, det är lätt att MÄTA status och de flesta saker som finns på hennes lista leder inte ens till en tidningsartikel idag (hur många hamnade på första sidan i aftonbladet för att de var duktiga på sitt arbete och hade allmänbildning? Logiken säger vad Tralla skriver är rena påhitt och skrivs just för att det är de saker vi skulle föredra och sålunda ack så gärna vill tro på.

Bevisligen så sysslar Marie Tralla med samma sorts politiska projekt och marknadsföring som Liza Marklund. Dvs faktatexter har gått från att vara "Vad vi kan se i verkligheten" till "Vad än vi behöver påstå för att få önskvärd effekt på människor"

Sanningen har bliivt ej önskvärd i de fina rummen. Därmed får vi en statuslista som stämmer på en massa personer som bevisligen inte har nån status att tala om medan personer som har status pga position påstås få status genom att ha en familj och allmänbildning. Nåt som vi om sanningen skall fram inte bryr oss ett dugg om hos personer som SAKNAR position.

Hästsvans ger ingen status. Status ger däremot som de flesta som tänker efter begriper möjlighet att ha hästsvans.

Permalänk | Anmäl #15 Aktivarum, 2009-09-25, 14:49

Alltså vad då kopiera? För att kunna uppfylla flera av punkterna på den avslutande listan behöver man väldigt speciella egenskaper. Tex en person som är dålig på språk, kan inte lära sig flera språk flytande. Med andra ord, man måste vara född med rätt gener, och rätt egenskaper, det är ingenting man kan kopiera av någon annan. Så ser jag det i alla fall.

Permalänk | Anmäl #16 Anders E., 2009-09-25, 14:55

Skrattretande hur en person som är vd för ett företag som hon hävdar undersöker vad som ger status, uppenbarligen har extremt dålig koll på vad som faktiskt ger status.

Att ett företag som detta United Minds för det första inte ens känner till något så basic som att olika egenskaper ger status hos män resp kvinnor är tragiskt och signalerar inkompetens. Att företaget överhuvudtaget finns kvar betyder dock att det finns köpare av tjänster som de United Minds erbjuder som tydligen enbart baserar sig på osanningar.

Så här ligger det till: skönhet ger högst status hos kvinnor. I ögonen på andra kvinnor såväl som i ögonen hos män. Män vill ha vackra kvinnor. Kvinnor vill framför allt vara vackra och bli beundrade för sin skönhet. Övriga personliga egenskaper är klart mindre värda. Sen att män pga tvånget att vara politiskt korrekta hävdar att skönhet inte ger status må ju vara hänt.

Sverige är inget duglighetsdyrkande land. I så fall skulle inte företag som United Minds kunna gå runt då de ägnar sig åt propaganda och inte åt verklighet och därmed är per definition odugliga. Dessutom skulle svenskarna inte avundsjukt kasta skit på Anna Anka, en kvinna som är mer handlingskraftig än vd:n för blufföretaget United Minds, som inte ens ser skogen trots alla träden och på fullt allvar tror att den som är mest politiskt korrekt är den som får högst status. Skrattretande.

Permalänk | Anmäl #17 Peter, 2009-09-25, 15:28

Marie,
Jag har bott i Saltsjöbaden i flera år. Många kvinnor där lever på att deras män har tjänat massor av pengar själva har de bidragit intet. De har dock fått en hög status tack vare deras män. Löjligt att säga något annat flytta dit får Du se. Förr fick man kämpa för sin förmögenhet eller också har man tur som min man och sälja sitt IT företag efter 4 år. Lättförtjänta pengar! Min svärfar däremot kämpade många många år sen fick han det bra. Jag tror att han känner sig betydligt mer stolt över sitt verk än vad min man gör. Om vi nu anser att vara lyckosam förälder är på 4:e plats på status listan, varför mår så många barn och ungdomar dåligt idag ? Nuförtiden undrar jag om Du bara frotterar dig med överklassen och dina journalist polare det verkar så. Skynda dig hem nu för att avlösa barnflickan.......

Permalänk | Anmäl #18 Cicci, 2009-09-25, 15:52

Hur kommer sig det att anders borg ska vara en förebild. För mig är han det definitivt inte.

Permalänk | Anmäl #19 BluePrint, 2009-09-25, 16:17

Men hallå - stopp ett tag!!!

Vi kan ju inte balansera denna upp-pimpade white trash-drottnings yranden med vad folk mellanmjölks-gurglar om status i lilla räddhågsna, krumryggade, inkrökta ressentiment-Sverige. Allmänbildning - säg mig vad fan det är det för nåt? - ett rastlöst ditten&datten-vetande - en manisk Magnus Härenstam, en slug asperger-gen som automatiskt muterar sig fram in där all verklig bildning saknas. Nej då bör vi nog hellre hålla upp dörren för öppenhjärtig rosa plast från Hollywood. Anna Anka har varit utan kultur i 40 år, Sverige sen ragnarök.

Permalänk | Anmäl #20 Eva Sandström, 2009-09-25, 16:24

Du har helt rätt Marie.
Naturligtvis är allmänbildning status, och den förvärvar man inte i sosseskolorna .
Den får man förvärva på helt andra sätt ,genom studier i ickesosseskolor och genom frekvent litteraturslukande.
Egenjobbad förmögenhet är naturligtvis en poäng,inga bidragspengar eller annat sossedylikt.

Permalänk | Anmäl #21 Bodil, 2009-09-25, 16:30

Jag tyckte artikeln var intressant. Tack så mycket! Jag håller inte rikitigt med om början på den dock - "Status ger lycka." Det stämmer inte med min erfarenhet. Kanske man kan säga att: Lycka ger status.

Permalänk | Anmäl #22 nafetS, 2009-09-25, 16:32

Höjden av lycka för mig är när någon ser igenom Ankeborgs uschliga värld. Tack Monica för din artikel. Jag undrar helt stilla: Vem vill ens ha en sådan förskräcklig anka här i Sverige?

Permalänk | Anmäl #23 Lollo, 2009-09-25, 16:59

Vad som inte alls fanns med på United Minds hittepå fusklista är att rikemansfruar skaffar sig status genom att donera pengar till välgörenhet och bygga nätverk av att "känna rätt personer"

Att mena en finansminister behöver babbla om religion i pressen för att få status eller en statsminister behöver babbla om sällskapsspelsframgångar i pressen för att få status tyder på en osedvanligt låg allmänbildning hos berättaren.

De där sakerna var lika sanna när ingen av dem var minister och konsekvent nog de heller inte hade nån hög status i Sverige eftersom andra personer då hade de högstatuspositioner de nu besitter.

Artikeln är ett skämt för den tar personer som redan har status via position (som FÅ har) och försöker påstå deras status är följden av irrelevanta struntsaker som är lika sanna på massor av människor som inte alls har status.

Skäms på er professionella lögnare som framställer er förmåga att lura människor som bildning och kompetens. Det som krävs för att lura människor är girighet och hänsynslöshet så enkelt är det. United Lies företaget får säkerligen bra betalt från propagandakassan.

Permalänk | Anmäl #24 Aktivarum, 2009-09-25, 17:04

Slappna av, lev era liv som ni känner fungerar bäst för just er och ge blanka fan i vad nån statusfixerad kvasivetenskaplig företagare skriver i ett blogginlägg. Ankan lever säkert sin dröm, så varför lever inte ni era? För upptagna med att fundera över er "status"?

Permalänk | Anmäl #25 Daniel, 2009-09-25, 17:07

Utan att ens ha läst artikeln här ovan - så tror jag att jag håller med Elvi #21, kl 16:52. .

Permalänk | Anmäl #26 Marianne Johansson, 2009-09-25, 17:15

Det som slår mig när jag läser artikeln är att Maria Söderqvist tar för givet att det är hög status som är viktigt här i livet. Mao jag låter min omgivning och dess förväntningar och krav diktera för mig hur jag ska leva mitt liv och utvecklas. Det känns väldigt andefattigt.

Nej, jag gillar Ankans framfart. Hon är ju en fighter som tar sig fram här i livet och som säkert har levt ett mycket mer innehållsrikt liv än de flesta av oss. Och hon och hennes man verkar ju lyckliga på sitt sätt, så varför blir vi så upprörda? Och i vissa avseenden har ju Ankan rätt,

Varför har vi så svårt i Sverige att acceptera avvikelser från hur det är i Sverige? Vi tror att vi är liberala, men i själva verket är ju trångsynta och oerhört normativa. Och uppenbarligen också väldigt ängsliga för vad andra ska tycka och vilken status det ska ge oss......

Permalänk | Anmäl #27 Wolf-Nils, 2009-09-25, 17:19

32 Stämmer det? Skulle inte förvåna, så har det blivit genom tidigare förnekande. Som i Sverige. Fler Anka-rubriker till Marie: "Anna Anka: Helikopterrån i Hollywood är bara på film!"
"Aschberg, ditt amningsprogram suger, men på fel sätt säger Anka."
Hägglund den enda mannen som är kvar i Sverige tycker Anna Anka."
Visst är det kul, debatten år 2009! Här föreligger uppenbarligen ett latent behov av stora dimensioner, förträngt genom åratal av politiskt korrekt feminism! Och det skall förstås till en vulgariserad galjonsfigur för att väcka behovet . Tänk om din bok redan är föråldrad, Marie genom ett könspolitiskt paradigmskifte!

Permalänk | Anmäl #28 Joakim Steneberg, 2009-09-25, 17:57

Ju äldre man blir desto mindre betyder detta som kallas status...

Permalänk | Anmäl #29 Marianne Johansson, 2009-09-25, 18:23

Civilkuraget´s Anna simmade tydligen in i ankdammen....!

Permalänk | Anmäl #30 Leif Kvist, 2009-09-25, 19:24

Anna Anka + Anders Borg = Ankeborg. Med rätt till svarta hushållsnära tjänster hos båda visst. (Hur nära då...?)

Permalänk | Anmäl #31 Joakim Steneberg, 2009-09-25, 19:53

"Han har sagt att det är hans döttrar som har gjort honom till feminist, vilket visar på ett pappaengagemang utöver det vanliga."
+
Visar väl snarare mer på en till idioti gränsande politiskt korrekthet än något annat. Nej, mittåt, det visar på renodlad idioti, my bad. Och det tycker alltså Marie Söderqvist Tralala är något eftersträvansvärt? Lika barn leka bäst, uppenbarligen.....

Permalänk | Anmäl #32 Gustaf Janson, 2009-09-25, 19:55

Ju mognare en människa är, desto oviktigare tycks status vara för henne. Status förutsätter dessutom att människor värderas olika. Den bygger på exklusivitet. Exempelvis kan något så löjeväckande banalt som hur en halsduk appliceras fälla avgörandet i vissa människors dom över andra, oavsett estetiska hänsyn. Det finns glädjande nog personer vars hjärtan är storsinta och kloka nog att höja sig över sådana trivialiteter. Att nå dit är verkligen något att sträva efter.

Permalänk | Anmäl #33 J A Olsson, 2009-09-25, 20:10

#18 Peter

Jag nominerade faktiskt Anna Anka till stora journalist priset.
Föreslår att alla hyllare av Anna A gör det samma. Det finns en site för detta.

Permalänk | Anmäl #34 Q8888, 2009-09-25, 20:45

Känns som att den - om det ens finns någon - vetenskapliga metoden är svag i trovärdighet då man utgår från lyckoundersökningar på amerikaner när man ska förklara varför svenskar finner status i det ena men inte det andra.

Att man dessutom finner att unga män inte uppfattar många sexpartners som status är helt obegripligt. Gör fältobservationer så ska ni se att så är fallet.

Och jag kan verkligen inte fatta att allmänbildning av typen På Spåret eller TP ger status. Helt oanvändbar kunskap utöver att vinna frågesport och generera status tydligen. Hur kan folk bryr sig om sådant.

Permalänk | Anmäl #35 Johan Nilsson Svensson, 2009-09-25, 22:20

#4 Joakim Steneberg, 2009-09-25, 14:40

Hennes bok har legat högst på Newsmill i flera dagar då hon är kompis med ägarna.

Permalänk | Anmäl #36 Johan Nilsson Svensson, 2009-09-25, 22:23

#18 Peter, 2009-09-25, 16:28

Ja, listan United Minds presenterar är extremt politiskt korrekt. När det kommer till metoden hittar jag inget annat än att man "ställt frågor" till människor. Jag tycker väldigt mycket talar för att man måste använda andra eller åtminstånde kompletera med andra metoder för kunna producera en sådan här lista som stämmer. Det är skillnad på vad folk säger och vad folk gör/hur folk beter sig.

Permalänk | Anmäl #37 Johan Nilsson Svensson, 2009-09-25, 22:33

#18 Peter, 2009-09-25, 16:28

Ja, hur ska United Minds förklara den omfattande fokuseringen på mode, kläder och andra utseendeaspekter bland tjejer/kvinnor när mode, kläder eller snygghet inte ens är med på listan? All denna tid och pengar på mode och utseende och så kommer det inte ens med på status listan.

Permalänk | Anmäl #38 Johan Nilsson Svensson, 2009-09-25, 22:47

Att våga tänka själv och våga gå mot strömmen med sina EGNA åsikter, det ger en person status i min värld. Med andra ord, för mig har 98 av 100 svenskar LÅG status.

Permalänk | Anmäl #39 Henrik K, 2009-09-25, 22:50

Nr 45 , Henrik K

om det är något som utmärker mig så är det att jag går mot strömmen med mina (mycket) egna åsikter. Så jag har alltså hög status i dina ögon ? :-)

Permalänk | Anmäl #40 Börje Lundberg, 2009-09-25, 23:22

Jag är absolut ingen fan av Anna Anka och tycker att artikeln speglar svenskheten väldigt väl. Allmänbildning är definitivt statushöjande! En reflektion är dock att det inte är underligt att denna "svenska status" är ett av själen till att sjukfrånvaro p g a utbrändhet är så vanlig i Sverige. Väldigt få klarar att hantera allt det som nämns som svensk status parallellt. Även om det verkligen är beundransvärt att klara att pussla ihop alla dessa bitar blir det plötsligt osunt när ALLA försöker uppnå detta och vara bra på allt. Bättre att inrikta sig på det viktiga, som framför allt barnen. Göra det man orkar och är bra på och leja bort t ex takomläggningen eller städningen, eller välja att jobba deltid (både män och kvinnor)!

Hellre göra några bra resultat än många halvtaskiga.

Permalänk | Anmäl #41 Ingela, 2009-09-25, 23:37

Det verkligt tråkiga med Anna Ankas framträdande är att tjogtals av svenska snyggingar kommer att ge oss ordinära svanska killar på båten för att i stället vallfärda till Hollywood och försöka snärja nån snuskigt rik amerikansk kändis. Att suga av killen när han så begär kommer de att anse som ett billigt pris för att få leva ett lika glamoröst liv som Anna Anka.

Permalänk | Anmäl #42 Chanslös kille, 2009-09-25, 23:44

Status är kopplat till OLIKA egenskaper i olika typer av kulturer eller subkulturer. Därför lär det vara den största gruppens perspektiv på livet som avgör vad de flesta i Sverige anser ge hög status. De flesta ser sig själva som bildade och dugliga över genomsnittet samt ser sig som goda eller i vart fall välmenande föräldrar. Inte konstigt då att dessa egenskaper ses som högst önskvärda.
Särskilt som de också utgör grund för egna självkänslan.

Jag håller dock med Marie. Bildning och duglighet ger hög status i Sverige. Men vart tog egenskapen begåvning vägen ? Ingår det i begreppet duglighet ?

Permalänk | Anmäl #43 Börje Lundberg, 2009-09-25, 23:47

Absolut den bästa artikeln hittills om Anna Anka!
Tack Marie, kan inte annat än att hålla med!

Permalänk | Anmäl #44 Annelie, 2009-09-26, 07:41

Börje Lundberg:

Du gör samma vetenskapliga miss som de flesta andra. Du förväxlar vad människor tycker bör vara status och vad som pga deras agerande oavsett vad de tycker om det och oavsett vad de vill faktiskt ÄR status. Status är inte vad vi vill det skall vara. Status är vad än det blir på basis av vårt beteende. Dvs en person får status pga hur andra människor beter sig. Status är heller inte beroende av positiva åsikter. Det är bra att vara älskad men du kan lika gärna ha gigantiskt hög status genom att vara hatad. Medelsvensson däremot har ingen status.

Ingela:

Du har rätt i att artikeln präglar svenskheten men svenskhet innebär inte status. Faktum är att i Sverige får du mindre status genom att vara svensk. Paradoxalt nog blir du ofta idag i Sverige omtyckt på basis av vad som ger låg status och avskydd pga det som ger hög status.

United Minds sysslar med ren propaganda.

Jag är inget fan av Anna Anka men det spelar ingen roll hur mycket vi hatar henne, det minskar inte hennes status. Det placerar henne i samma klass som komikern Howard Stern som hade fler negativa lyssnare än positiva men som pga sitt gigantiska antal lyssnare fick enormt hög status.

United Minds VD ljuger helt enkelt i ett försök att manipulera er att tro vad hon vill ni skall tro istället för att jämföra hennes lista med de personer som faktiskt har hög status i verkligheten. Något som obevekligen resulterar i konstaterandet att listan är en beskrivning på vad som är önskvärt i Sverige medan personer med hög status inte alls stämmer på just detta.

Permalänk | Anmäl #45 Aktivarum, 2009-09-26, 08:35

Jag kan inte förstå varför Marie blandar in "status" med fenomenet Anna Anka?
Det enda troliga är att hon är fruktansvärt avundsjuk på Anna Anka därför att hon lyckats komma upp sig i lyxen i Hollywood utan någon direkt status (enligt Marias definitioner). Därför tycker hon att hon kan slå två flugor i en smäll nämligen sin egen avundsjuka och hopp om lite bättre reklam för United Minds. Då går det bra att använda Newsmill för ett inlägg som måste betecknas som ett av de sämsta jag sett här på sajten.

Permalänk | Anmäl #46 Lennart, 2009-09-26, 08:49

#49 Börje Lundberg, 2009-09-26, 00:47

Fast nu är det så att riktig självkänsla innebär att man mår bra och vädersätter sig själv TROTS att man är obildad och en dålig förälder. Fast samtidigt är det svårt att tro att någon med bra självkänsla skulle kunna vara en dålig förälder. Då har man förmodligen en störning av något slag.

Permalänk | Anmäl #47 Johan Nilsson Svensson, 2009-09-26, 09:18

#51 Aktivarum, 2009-09-26, 09:35

Jag tycker du har fel. Det är snarare så att det är statusen hos person X som gör att andra människor beter sig på ett visst sätt. Därefter kan folks beteende bidra till att öka alternativt synliggöra X:s status. Tills jämnvikt uppstår.

Permalänk | Anmäl #48 Johan Nilsson Svensson, 2009-09-26, 09:22

Jag blir nedslagen när Newsmill tar in sånt här skräp. Jag tycker ni i övrigt lyckats hålla höjd. Är man inne på att publicera sådana här böcker , då kan man lika gärna börja marknadsföra böcker från timbro. Att låta en vansinnig människa inte bara gör reklam på redationell plats utan också fara med osanningar om vilka som är lyckliga i sverige och vilka som enligt säkerställd undersökning skulle åtnjuta högst status. En förklaring till fredrik och anders populäritet i stugorna är väl just det okritiska svärmeri som bonniermedia och tanttidningarna ägnar sig åt. Det skulle inte förvåna mig om resultatet i den sk.undersökningen som ref. till i boken varit en frågelek på en tjejmiddag hemma hos Filipa Reinfelt. För övrigt så är boken bara fortsättning på den kulturförflackning som i decennier hyllat stureplan och liknande företeelser. Nu uppblandat med utdrag från ett flygblad från moral majority i USA. Jag kräks över den präktighet artikeln utstrålar. En sak är dock säker att det som påstås i boken har föga att med vad vanligt menar med lycka eller
vad riktiga människor ser upp till egentligen. Jag tror det saknas förebilder överhuvudtaget idag. Och dom flesta människor har svårt att känna lycka idag. Det är däremot intressant och något vi borde göra något åt. Och ute i söderförorterna är det dock rånarna av Gs4 som har högst status just nu. Det behöver jag sannerligen ingen undersökning för att ta reda på.

Permalänk | Anmäl #49 orakei, 2009-09-26, 09:30

En mansgris eller/och en groda - när får vi se en sprängd anka?
Äntligen.
(se min sida)

Permalänk | Anmäl #50 Pertti Johannes, 2009-09-26, 10:00


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.