Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Helikopter-rånet

Thomas Bodström om hur vi får bukt med den organiserade brottsligheten:

Så sätter vi stopp för helikopter-rånen

Vi vill tillsamman och över partigränserna ta ett gemensamt ansvar för att bekämpa den brottslighet som hotar vårt samhälle. Inledningsvis föreslår vi sex punkter. Det skriver justitieutskottets ordförande THOMAS BODSTRÖM.


Om författaren

Thomas Bodström (s) är ordförande i justitieutskottet.

Den organiserade brottslighet är ett allvarligt hot mot samhället. Vi har alla kunnat se hur mycket välorganiserade grupper genomför brutala och spektakulära rån. Nu senast med hjälp av helikopter. Brutala rån skedde även under vår regeringstid. Det var därför vi öronmärkte över 100 miljoner kronor i kampen mot den organiserade brottsligheten. Vi påbörjade också arbetet med en nationell enhet, det som senare kom att kallas ett svenskt "FBI". Tyvärr har regeringen och Beatrice Ask inte fullföljt öronmärkningen av pengarna. Finansieringen av arbetet mot den grova organiserade brottsligheten får idag konkurrera med rattfyllerikontroller, ungdomsbråk m.m. Dessutom fullföljde inte regeringen arbetet med den nationella enheten mot den organiserade brottsligheten, utan införde istället en variant med nio enheter runt om i landet. Vi vet sedan tidigare att konkurrens och prestige finns i olika delar inom polisen runt om i Sverige, varför detta inte alls är lika effektivt.

Efter de senaste rånen har Beatrice Ask som vanligt ställt sig lite bredvid och kommenterat det, istället för att visa att hon är den som har största ansvaret inom rättsväsendet.

Vi vill tillsamman och över partigränserna ta ett gemensamt ansvar för att bekämpa den brottslighet som hotar vårt samhälle.

Inledningsvis föreslår vi sex punkter.

*

Ett svenskt "FBI". Skapa en professionell spjutspetsorganisation för att bekämpa den grova organiserade brottsligheten, en central resurs under rikskriminalpolisen med 200 personer med specialistkunskap.

*

Öronmärk särskilda medel. För att säkerställa en sådan organisation vill vi öronmärka 200 miljoner kronor. Därmed kan polisen koncentrera sig på att bekämpa brott istället för att gå på interna budgetmöten.

*

Låt polisen få tillgång till trafikinformation. Polisen riskerar nu att tappa ett av deras allra viktigaste verktyg - att få tillgång till information om vilka kriminella personer som har haft kontakt med varandra. Regeringen måste nu komma överens internt. Vi vill se ett förslag om lagring i år.

Utöka nationella insatsstyrkan till 80 poliser. Nationella insatsstyrkan deltar i Rikskriminalpolisens arbete mot grov organiserad brottslighet, bland annat grova rån. Det är en specialutbildad och specialutrustad polisstyrka. Vi vill att styrkan utökas till 80 poliser. Den ska vara en resurs till rikskriminalpolisen och den centrala "FBI" enhet vi vill skapa.

*

En polismyndighet. Idag finns det 21 länspolismyndigheter. Polisen har i flera utredningar kritiserats för otydlig styrning och bristande ledning. När brottsligheten opererar över hela Sverige får det inte vara så att polismyndigheterna hindras av administrativa gränser.

*

Fokusera på kvalitén istället för mängden. Nu måste regeringen börja fokusera på polisens arbetsuppgifter och utveckling istället för symbolfrågan om 20 000 poliser. På grund av det har flera hundra civilanställda tjänster försvunnit. Poliser får nu göra deras arbete, alltifrån att vara receptionister till arrestvakter.

 








Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/11608

82 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag håller med gällande punkterna och vill inte inleda någon politisk pajkastning. Men samtidigt är det ett faktum att det var socialdemokraternas politik under 1990-talet som ledde till att polisen tvingades sparka en väldans massa civilanställda under föregående decennium. Detta är ju anledningen till att poliser idag tvingas utföra en massa administrativt arbete istället för att vara poliser. Men som sagt i övrigt håller jag med gällande både svenskt "FBI" och en polismyndighet.

Permalänk | Anmäl #1 Björn, 2009-09-24, 15:00

Gud va trist det är med valår. Det blir röstfiske och ännu mera röstfiske. Vi vet att du är framskickad för att försöka bättra siffrorna för ditt parti Thomas. Skriv inte på Newsmill. Du blir bara genomskådad.

Mera krig i Sverige? Är det inte det du säger. Och mera pengar till detta förstås. Så att polisen kan kriga.

Ifall polisen hade fått tillstånd att skjuta hade helikoptern inte kunnat lyfta. Men det fick dom inte. Det hade inte kostat särskilt mycket... några kulor bara. Och någon som kunde ta ett sånt beslut. Men inte ska vi skjuta på brottslingar halledudandedejdå.

Och om nu nationella insatsstyrkan visste om att det var ett rån på gång mot en värdedepå varför bevakade de inte det här? Det är sånt människor vill veta. Inte hur mycket mer skattepengar de måste ge bort nu igen om Thomas Bodström får bestämma.

Permalänk | Anmäl #2 Ann Helena Rudberg, 2009-09-24, 15:04

Helikopterrånen i plural kanske är att ta i efter att det skett en gång. Snarare än att investera massa pengar i onödiga historier som "ett svenskt FBI", pengar som kan gå till betydligt viktigare saker såsom utbildning, integration osv, är jag övertygad om att detta blir ett uppvaknande och att det stannar vid ett helikopterrån.

Som många offentliga organ tycks också polisen lida av grav inkompetens, här handlar det om att hitta rätt människor och göra korrekta val i planeringen. Hade helikoptrarna inte stått obevakade skulle säkerligen utgången av detta rån sett annorlunda ut.

In med lite managamentkonsulter till polisen till att börja med kanske? Finns säkert flera företag som kan ställa upp billigt på ett så samhällsnyttigt uppdrag.

Permalänk | Anmäl #3 Dave, 2009-09-24, 15:09

Hörru Bodström. Hur stort problem är den organiserade brottsligheten egentligen? Är det något som påverkar ditt och mitt liv annat än via nyheterna? Det finns brott som påverkar gemene man väldigt mycket mer men som inte innebär att du kan argumentera för avlyssning och kontroll av hela folket.

Du är så trött som börjar vifta med detta just när en helikopter som hämtat pengar via ett tak. Nu hörs ropen om ditt FBI, FRA och "va, va det jag sa?".

Du tar alla chanser du får för att flytta fram positionerna och du kan inte ens vara människa nog att erkänna det.

Permalänk | Anmäl #4 Oscar, 2009-09-24, 15:30

Opportunist måste man kanske vara för att bli politiker. Men trots att du är sosse har du en del poänger. Centralisera polisen - ja för svåra brott verkar det vettigt. Men samtidigt bör man kommunalisera den lokala polisen, så varje kommun kan välja var de lägger sina resurser, på socialtjänsten eller på ordning med kling och klang.
Låt polisen samköra det de vill, men bara när det behövs. Vad kan bi värre än FRA? Och för allt i värden, ta in andra än polisutbildade för att göra utredningar, de verkar mer än lovligt inkompetenta ibland, och kan behöva hjälp av experter och nån med riktig utbildning.

Permalänk | Anmäl #5 LaRossa, 2009-09-24, 15:33

Thomas B,

Det är inte politik, det är inte pengarna, det är polisens inkompetens som är problemet.

Permalänk | Anmäl #6 Kryckan, 2009-09-24, 15:36

Thomas, dina snåriga argument faller tyvärr platt, eftersom du hela tiden ändrar åsikt i fråga om rätts-, kriminal- och polisverksamhet. Jag kan verkligen inte ta dig på allvar längre. Med beklagande.
U

Permalänk | Anmäl #7 Ulf, 2009-09-24, 15:48

Mannen bakom begreppet "Bodströmsamhället" har öppnat munnen igen. Gud bevare oss om han blir justiteminster igen!

Permalänk | Anmäl #8 Rogge, 2009-09-24, 16:36


Hmmm... - Thomas Bodström
- och jag som hade hoppats på att Du hade "vuxit ifrån" den hopplöst förlegade idén - att mera övervakning ger ett säkrare och tryggare samhälle - för oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna.

Men vaddå - ”Smaken är ju som baken delad” - Tack och Löv ! ...

Permalänk | Anmäl #9 Josef Boberg, 2009-09-24, 17:00

Newsmill: seriöst, era rubriker blir bara värre och värre. Har ni anställt ett stolpskott från Aftonbladet eller?

Bodström: har inte du förstört nog? Du kom in i politikens "fin"rum pga din pappa, du är en lögnare och bevisat inkompetent (du var trots allt justitieminister alldeles för länge).

"...istället för att visa att hon är den som har största ansvaret inom rättsväsendet."

HAHAHA...ja...du...oj...vad ska man säga? Du ska inte kasta helikoptrar i glashus, Thomas.

Är du emot eller för FRA idag, Thomas? Fast iof, du var ju bakom IPRED också. Låt mig gissa, skulle rödingarna vinna nästa val (låtom oss be till en icke existerande figur att så inte sker) så kommer du gilla övervakning igen? Lite svårt att ta dig på allvar faktiskt, grabben.

Permalänk | Anmäl #10 Illwill, 2009-09-24, 17:30

Vilket skämt! Sossarna har haft 80 års styre på sig att sparka iväg alla kriminologer, socialtanter och batikhäxor inom rättsväsendet. Så har icke skett.
Svenska domares och juristers årsmöte kunde lika gärna hållas på Sveavägen 68.
Aldrig mer (S). Tyvärr har ju även (M) resignerat och anser att balkanmaffian bättre styr Sverige.

Permalänk | Anmäl #11 LArs, 2009-09-24, 17:38

Helikopterrånen i plural. Jesus. Hur gamla tror ni att vi läsare är egentligen? Vi köper inte sån här sk*t (läs fasar ut newsmill). Och bara för att att någon uppenbarligen okvalificerad bestämmer att en av Sveriges största värdedepåer ska finnas under ett glastak (ja du läste rätt) så föreslår den som redan förstört allt vad rättssäkerhet heter i Sverige ännu mera övervakning och avlyssning av oskyldiga.

Permalänk | Anmäl #12 Steff, 2009-09-24, 18:23

Herr Bodström hur f-n skall du ha det?
Du sa i en riksdagsdebatt på måndagen att du och försvarsutskottets ordförande Ulrica Messing är överens om att rekommendera den socialdemokratiska riksdagsgruppen att avvisa propositionen. som innebär att Försvarets radioanstalt (FRA), trots namnet en civil myndighet, får avlyssna data- och teletrafik som går över Sveriges gränser i kabel. I dag är signalspaning bara tillåten i etern. Bakgrunden till propositionen är den tekniska utveckling som gjort att nästan all elektronisk kommunikation numera är trådburen.
- Vi har inte formellt tagit ställning. Men det förslag som nu finns håller inte måttet när det gäller avvägning och rättssäkerhet, sa du.
Tiita sedan på det Amerikaska FBI ju mer man forskar på nätet, dessto mer upptäcker man att FBI inte har särskilt mycket rent mlöl i påsen. Tillsammans med CIA, NSA Homeland Security så används som till att göra regeringens, ofta inte helt lagliga, och ibland i strid med konversionen, smutsjobb.
Men detta är nig bidstöm fullt medveten om och själva syftet med denna "ide" är troligtvis just detta, så att S kan förhindra all framtida kritik mot dom vid ett ev. regeringsskifte.
För ytterligare upplysningar om herr Bodstöms egentliga åsikter om bla. FRa hänvisar jag till:
http://riksdagssvar.se/thomas_bodstrm
Där det bla. står att läsa:
1. Den information som staten får tillgång till genom FRA-lagen kan användas för att bedriva åsiktsregistrering.

Ja - Det stämmer

2. Personuppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening eller som rör hälsa eller sexualliv får användas som sökbegrepp i FRAs databaser. Dessa personuppgifter får överföras till annat land.

Ja - Det stämmer

3. Enligt Europakonventionen är det stor skillnad mellan ett brev skrivet på papper och ett elektroniskt brev.

Nej - Det stämmer inte

4. Denna undersökning genomförs med hjälp av en dator placerad utanför Sveriges gränser. Om den s.k. FRA-lagen varit i kraft hade dina svar automatiskt överförts till en statlig myndighet.

Vet ej

5. Tillgänglig information visar att vi idag är utsatta för allvarliga hot och att vi får ett nödvändigt skydd mot dessa genom att spana på all elektronisk kommunikation som passerar landets gränser.

Nej - Det stämmer inte

Dessutom så Det var Bodström som gick till EU och drev igenom Direktivet, som i sin tur trycker igenom det i Sverige. Därmed finns ingen skuld på sveriges regering
Bodström såg till att med all sin kraft trycka den igenom EU-parlamentet när socialdemokraterna satt vid makten här i Sverige dessutom skriver Bodström i en interpellation till Beatrice Ask att direktivet måste genomföras för att kunna bekämpa grov brottslighet. Men Bodström ljuger. Erfarenheterna från de länder som har genomfört direktivet visa, att masslagringen har ringa effekt för brottsbekämpningen. Direktivets enda egentligt påvisbara effekt är att vanligt människors privata sfär kränks och att de skräms till tystnad.
Länkar för vidare information:

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1749&blogg=25547

http://riksdagssvar.se/thomas_bodstrm

Permalänk | Anmäl #13 Benke Bus, 2009-09-24, 18:29

Herr Bodström hur f-n skall du ha det?
Du sa i en riksdagsdebatt på måndagen att du och försvarsutskottets ordförande Ulrica Messing är överens om att rekommendera den socialdemokratiska riksdagsgruppen att avvisa propositionen. som innebär att Försvarets radioanstalt (FRA), trots namnet en civil myndighet, får avlyssna data- och teletrafik som går över Sveriges gränser i kabel. I dag är signalspaning bara tillåten i etern. Bakgrunden till propositionen är den tekniska utveckling som gjort att nästan all elektronisk kommunikation numera är trådburen.
- Vi har inte formellt tagit ställning. Men det förslag som nu finns håller inte måttet när det gäller avvägning och rättssäkerhet, sa du.
Tiita sedan på det Amerikaska FBI ju mer man forskar på nätet, dessto mer upptäcker man att FBI inte har särskilt mycket rent mlöl i påsen. Tillsammans med CIA, NSA Homeland Security så används som till att göra regeringens, ofta inte helt lagliga, och ibland i strid med konversionen, smutsjobb.
Men detta är nig bidstöm fullt medveten om och själva syftet med denna "ide" är troligtvis just detta, så att S kan förhindra all framtida kritik mot dom vid ett ev. regeringsskifte.
För ytterligare upplysningar om herr Bodstöms egentliga åsikter om bla. FRa hänvisar jag till:
http://riksdagssvar.se/thomas_bodstrm
Där det bla. står att läsa:
1. Den information som staten får tillgång till genom FRA-lagen kan användas för att bedriva åsiktsregistrering.

Ja - Det stämmer

2. Personuppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening eller som rör hälsa eller sexualliv får användas som sökbegrepp i FRAs databaser. Dessa personuppgifter får överföras till annat land.

Ja - Det stämmer

3. Enligt Europakonventionen är det stor skillnad mellan ett brev skrivet på papper och ett elektroniskt brev.

Nej - Det stämmer inte

4. Denna undersökning genomförs med hjälp av en dator placerad utanför Sveriges gränser. Om den s.k. FRA-lagen varit i kraft hade dina svar automatiskt överförts till en statlig myndighet.

Vet ej

5. Tillgänglig information visar att vi idag är utsatta för allvarliga hot och att vi får ett nödvändigt skydd mot dessa genom att spana på all elektronisk kommunikation som passerar landets gränser.

Nej - Det stämmer inte

Dessutom så Det var Bodström som gick till EU och drev igenom Direktivet, som i sin tur trycker igenom det i Sverige. Därmed finns ingen skuld på sveriges regering
Bodström såg till att med all sin kraft trycka den igenom EU-parlamentet när socialdemokraterna satt vid makten här i Sverige dessutom skriver Bodström i en interpellation till Beatrice Ask att direktivet måste genomföras för att kunna bekämpa grov brottslighet. Men Bodström ljuger. Erfarenheterna från de länder som har genomfört direktivet visa, att masslagringen har ringa effekt för brottsbekämpningen. Direktivets enda egentligt påvisbara effekt är att vanligt människors privata sfär kränks och att de skräms till tystnad.
Länkar för vidare information:

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1749&blogg=25547

http://riksdagssvar.se/thomas_bodstrm

Permalänk | Anmäl #14 Benke Bus, 2009-09-24, 18:35

Jodå, nu ska det fram pengar och andra resurser. Men åtgärder för att utreda vardagsbrott som drabbar vanliga människor dagligen, det finns inte på agendan.
Men det finns ju en universallösning - att övervaka allt och alla, alltid (FRA, Datalagringsdirektivet).
Eller överlåta det hela till företagsfinansierade privatpoliser (Ipred).

Att skicka fram Bodström för att påverka väljarsiffrorna kommer i alla fall att fungera på mig. Aldrig en röst på S så länge Bodström kan tänkas ingå i en kommande regering.

Permalänk | Anmäl #15 pr1vat3, 2009-09-24, 18:44

Bodström är del av ett etablissemang som är ute efter att totalövervaka oss och göra oss till totalt underkuvade slavar.
Steg ett är att införa mångkulturellt helvetisk samhällsform. Detta görs för att söndra och härska över svenska folket, göra oss alla till historielösa olyckliga högkonsumenter.
Steg två är att införa totalövervakning. Ingen kan opponera sig mot detta då det mångkulturella samhället även är mångkriminellt.

Goddag du "Sköna nya värld"
Godnatt frihet..

Permalänk | Anmäl #16 sillen, 2009-09-24, 18:51

Många pinsamma kommentarer om Bodström. Självklart gör han politiska poänger - ingen mening med att kommentera det; han är ju för tusan politiker!

Det som är intressant är om förslaget är bra eller dåligt. Vem som föreslår eller genomför är oviktigt. Personligen tycker jag att förslaget är tankeväckande, även om jag inte alls är säker på att det är rätt väg.

Permalänk | Anmäl #17 Krille, 2009-09-24, 19:24

Det är lite anmärkningsvärt att Polisen ej bevakade alla värdedepåer
när de i förhand hade informerats om att det skulle bli ett rån mot
ett av dem ( enl. media). Eller finns det ej tillräckliga resurser för en sådan bevakning. Man kan då krasst konstatera att Rättsväsendet i så fall ej fått de resurser som behövts för att bekämpa den grövre brottsligheten som blivit allt skarpare med tanke på det senaste rånet med helikopter som transportmedel. Det är naturligtvis bättre sent än tidigare, för vi ser ju med all tydlighet att det måste satsas mer resurser till Rättsväsendet.
Enl. Thomas Bodström behövs ett Svenskt FBI, vilket man kan instämma i, såsom den internationella brottsligheten tycks tillta över
våra gränser.
RB
opol.

Permalänk | Anmäl #18 Rolf Bardå, 2009-09-24, 19:29

Tycker det låter bra, det du föreslår. Men för att avförenkla det som du förenklat till att "kampen mot organiserad brottslighet får nu konkurera om resurser med 'ungdomsslagsmål' " vill jag påpeka att det du kallar 'ungdomsslagsmål' ofta är rån och misshandel med flera gärningsmän och ett eller två offer.

Problemet med detta har inte varit litet, utan väldigt omfattande på senare tid, då områden ghettoiserats och gansterismen seglat upp och blivit omåttligt populär i dessa områden. Hela stadsdelar blir för många helt omöjlig att vistas i efter mörkrets inbrott, och i princip gäller detta även innerstan på många ställen.

Detta påverkar många på individplan, fler än den organiserade brotsligheten á la 'helikopterrån' gör. Att freda människors privata liv så att man känner att man kvällstid kan gå på våra gemensamma gator, är för mig någonting mycket mer grundläggande och viktigt än att skydda banker från rån, även om detta också är enormt viktigt.

Kanske om du upplevt ett personrån eller en brutal misshandel så skulle du förstå? Vissa upplever detta, personligen, flera gånger om året.

Effekten kan bli att man tappar all trygghet, eller att man omvänt blir brutalare även själv, omvänds till en 'äta eller ätas' mentalitet och kanske slutligen står mycket nära sådana beteenden själv, eller till den organiserade brottsligheten.

Prioriteringen är inte så enkel som vill få den till. Jag trodde socialister var noga med att förebygga problem genom att behandla roten till det (brutalisering av individer och grupper)?

Permalänk | Anmäl #19 Snälla, 2009-09-24, 19:37

#17 Krille säger "Många pinsamma kommentarer om Bodström."

Hur menar du då? Pinsamt för vem? För dig? För dom? Jag är inte generad iallfall och är rätt säker på att de som skrivit kommentarerna inte är det heller.

Permalänk | Anmäl #20 Gusten, 2009-09-24, 20:13

Krille, jag bryr mig om vem som säger något, även om de har en poäng....eller, i vilket fall när det är fråga om saker som kan föra andra saker med sig. Om Per Gahrton hade en bra poäng på hur man skulle förhindra alkoholister att köra bil så är det en sak, betyder inte att jag skulle vilja ha honom som ansvarig för att genomföra det hela.

Permalänk | Anmäl #21 Illwill, 2009-09-24, 20:42

Helikopter-rånen? Har det varit flera?

Permalänk | Anmäl #22 Pär Mannberg, 2009-09-24, 20:50

http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/06/darfor-lacker-stockholmspolisen
'"Den nya länskriminalen" som byggdes upp i mitten av 1990-talet i Stockholm, hade då, och har fortfarande som sin huvudsakliga uppgift att bekämpa den "grova organiserade brottsligheten". De som får arbeta där är i de flesta fall mycket dugliga handplockade kriminalare. De är drygt 400 poliser, medan de som de ska bekämpa, "den grova organiserade brottsligheten" i form av de namnkunniga gängen i Stockholms län, bara utgörs av ett drygt hundratal medlemmar.'

Finns det inte tillräckligt med poliser för att de ska kunna punktmarkera varsin organiserad brottsling, eller behövs det några hundra till?
Och sen vill naturligtvis Bodström ha ännu mer övervakning.

Jag som trodde röstfiskande gick ut på att locka till sig väljare...

Permalänk | Anmäl #23 Bo Haest, 2009-09-24, 21:14

Svenskt FBI, ha! Pyttsan...

Efter ett par år skulle ni väl outsourca den verksamheten också till upphovsrättsmaffian.

Det är beklämmande uppenbart att de etablerade partierna inte har respekt för varken skattepengar eller medborgare.

Permalänk | Anmäl #24 Adde, 2009-09-24, 21:29

Mmm, har det verkligen varit flera helikopterrån?

Tror mycket skulle vara vunnet om man inför möjligheten att dra tillbaka medborgarskap som beviljats på falska grunder samt för personer som begår grova brott. Enligt rykten har man anhållit en person som just har mutat sig till svenskt medborgarskap. Inse att vi har en hel drös med etniska grupperingar som bedriver organiserad brottslighet skyddade från utvisning av ett svenskt medborgarskap (dessa har tydligen delats ut vind för våg de senaste decennierna)

Det tror jag är en betydligt mer effektiv metod än att införa ett totalt övervakningssamhälle. Men det ligger väl i linje med politikernas vision att skapa ett så kaotiskt och otryggt samhälle att man i trygghetens namn kan driva igenom alla möjliga övervakningsmetoder istället för att gå till roten med problemet.

Det kan inte vara främlingsfientligt eller rasistiskt att värna om befolkningens säkerhet, det är kanske dags att börja göra det på allvar Bodström & Co? Till att börja med kanske man skulle utvisa de som befinner sig i landet på felaktiga grunder och börja återkalla medborgarskap?

Permalänk | Anmäl #26 Henrik Johannesen, 2009-09-24, 22:51

Thomas vill veta allt om dig... Han tar alla chanser han får för att lyssna på din telefon... Läsa din mejl... Snoka i din dagbok... Otäck människa... Blir det han som tar över efter Mona? Brrrr... Vad är det som driver den sortens människor egentligen? Hur gör man för att oskadliggöra en sån som han? Undrar vad det kan vara som driver honom. Född med silversked i mun och ändå så destruktiv och illvillig...

Permalänk | Anmäl #27 Peter, 2009-09-24, 23:10

Skarp kille den där Bodström.

Jag har själv haft stora problem med denna helikopterråns _pandemi_ . Så fort man går ut kommer de surrande och tar ens pengar. Fruktansvärt!

Bodström och den där andra supergoa killen Hägglund borde bilda eget parti. Massa bra ideer och inlägg från de grabbarna. Top Notch Politik (TNP)

Permalänk | Anmäl #28 oallf, 2009-09-24, 23:20

Newsmills rubriksättning kan krossa karriärer. Fattar inte att någon seriös person skickar in nåt till sajten. Bodström är ju iofs fullt kapabel till idioti på egen hand.

Permalänk | Anmäl #29 ieo, 2009-09-24, 23:27

Är han i gång nu igen Populist Tomas.

Sossarnas Blondin Bella, mycket yta och inget innehåll men gör sig bra på Se och hörs omslag.

Han är för go den gubben, han är emot FRA på måndag och för FRA på torsdagen.

Nu vill han ha ett svenskt FBI kanske han menar CIA, det är såå krångligt med alla dessa förkortningar för en bimbo.

CIA har han i alla fal erfarenhet av sedan tidigare då han arbetat ihop med dem och skickat fångar till tortyr i Egypten för att sedan skylla alt på Anna Lind som ju som alla vet inte kunde försvara sig.

Ingen tidigare enskild politiker har åstadkommit så mycket skada på svensk rättssäkerhet som Tomas Bodström.

Grattis Stockholm som har fått Muppen på sin lista.

Ps.
Helikoppter-rånEN? När skedde det/de andra helikoppterrånen?

Permalänk | Anmäl #30 Jakobsson, 2009-09-24, 23:38

Senast Bodström la sig i så startade han en mass-slakt på integriteten, så även om det i vissa delar verkar som bra förslag skulle jag nog helst se att Bodström höll sig utanför samhälldebatten framöver. Han är helt enkelt ett för stort hot mot våran framtid som demokrati.

Permalänk | Anmäl #32 CLAK, 2009-09-25, 07:40

Senast Bodström la sig i så startade han en mass-slakt på integriteten, så även om det i vissa delar verkar som bra förslag skulle jag nog helst se att Bodström höll sig utanför samhälldebatten framöver. Han är helt enkelt ett för stort hot mot våran framtid som demokrati.

Permalänk | Anmäl #33 CLAK, 2009-09-25, 07:46

Som sagts ovan, har det varit flera helikopterrån, eller är Bodström clairvoyant? Tog det inte åtta år innan han lyckades få Beltran dömd? Och varför trycka till Beatrice Ask, hon är ju en genusideologisk syster som behövs i kampen mot patriarkatet! Det blir väl till att kalla in broder Borgström, och Leif GV Persson, som vet hur det gick till. Glömde jag Hans Holmer? Dagisstyrelse?

Permalänk | Anmäl #34 Joakim Steneberg, 2009-09-25, 08:05

Bodström måste ha hoppat och skuttat runt av glädje när det här skede snacka om incitament för sitt övervaknings ivver!!!

Ändå så skulle FRA ha missat ALLT för rånplaneringen hade aldrig sket över internet!

Permalänk | Anmäl #35 Petter, 2009-09-25, 09:02

Bodström har ingen trovärdighet kvar för nånting. Oavsett allt annat har han visat vad hans syn på rättshantering är och jag vill inte se mer prov på den!

Permalänk | Anmäl #36 Red Hansen, 2009-09-25, 11:06

newsmill = aftonbladet?

Permalänk | Anmäl #37 Sebastian, 2009-09-25, 11:39

Thomas Bodström - det största hotet mot en väl fungerande polis

Polisen i Sverige fungerar kasst. Det är nästan alla överens om. De kunde inte ta sig till rånplatsen på mindre än en halvtimme och sedan hade de inte en enda helikopter att få upp i luften. Kling och Klang i ett nötskal. Bara fem procent av poliserna i uniform fungerar så effektivt som det är tänkt enligt forskare. Polisens effektiva arbetstid har minskat med 30% de senaste decennierna. Hur de utan uniform fungerar behöver vi ju bara titta på RPS-chefen Bengt Svensson för att förstå.

Ytterst är detta justitieministrarnas fel (Ask, Bodström, Freivalds). Mera inkompetenta bockstyren får vi leta efter i svensk politik. Istället för att hantera problemen har de stiftat en massa nyaonödiga lagar, som inte de heller kan övervakas (sexköpslagen, kvinnofridslagen, groominglagen etc etc).

Bästa receptet, justitieutskottet, är att helt nya politiker får reda upp den röra som ni skapat inom svenskt rättsväsende. Gör svenska folket en tjänst - avgå.

Permalänk | Anmäl #39 Tommy Sandström, 2009-09-25, 11:53

Bodström fortsätter sitt korståg mot allt vad frihet och öppenhet heter. Nu tror han att polisen fungerar bättre om vi gör större administrativa enheter och mer byråkrati, som sysselsätter fler poliser ute i landet med möten.

Sossar är fullständigt oförmögna att komma med förslag som INTE innebär ökad administration, har alltid varit så.

Och blir han justitieminister igen, så är det godnatt för Sverige.

Permalänk | Anmäl #40 Svempa, 2009-09-25, 11:54

Den artikeln var väl ganska bra, fast rubriken töntig värre förståss.Bodströms sex punkter ser vettiga ur. I det här fallet hade det räckt så bra med att bara sköta sitt jobb & bevaka helikoptrarna. Bengt Svensson bör få sparken såvitt jag förstår. Så länge Maktens Fjantar kan ködda & klanta precis hur fan som helst utan påföljd hjälper ju ingenting, & då blir Bodströms 6pack bara meningslöst.
.
Det viktiga är nämligen inte vilken ordning man har, utan att man sköter ordentligt den ordning man faktiskt har.

Permalänk | Anmäl #41 Peter Ingestad, 2009-09-25, 12:06

Vi har nog haft ett bättre fungerande juridiskt system utan tompa.

Permalänk | Anmäl #42 BluePrint, 2009-09-25, 12:09

Ja, jag läste igenom kommentarerna och #6 Kryckan slog ju huvudet på spiken. Maktens Fjantar tror förstås att man löser allting med Omorganisation, som följaktligen pågår precis hela tiden & skapar kaos överallt, men det där är ju bara byråkratisk lekstuga.

Permalänk | Anmäl #43 Peter Ingestad, 2009-09-25, 12:09

Och så blir svensk polis till åtlöje för hela världen också.
.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3563009.svd

Permalänk | Anmäl #44 Peter Ingestad, 2009-09-25, 12:12

Och "Bea" Ask ska naturligtvis också ta konsekvenserna och avgå. En mera obegåvad och initativlös politiker får vi leta länge efter även om konkurrensen inte är så svår i den svenska rikspolitiken.

Permalänk | Anmäl #45 Tommy Sandström, 2009-09-25, 12:18

SPARKA BENGT SVENSSON FÖRST! Han gör ju förihelvete precis ALLTING fel stup iett. Det är en skymf mot Sveriges folk att ett sånt fjäskigt klantarsel kan sitta där han sitter, men vaddå, han är Politiskt Korrekt & jagar oskyldiga i stället för skyldiga på Maktens Fjantars uppdrag.

Permalänk | Anmäl #46 Peter Ingestad, 2009-09-25, 12:30

Pappskallen Svempa diggar Beatrice Ask förstås.

Permalänk | Anmäl #47 Peter Ingestad, 2009-09-25, 12:33

#46 Peter Ingestad,

Instämmer! Han är om möjligt ännu mera klantskallig än "Bea" Ask och Thomas "Bantong" Bodström.

Permalänk | Anmäl #48 Tommy Sandström, 2009-09-25, 12:33

Bodström har använt härskartekniker mot Beatrice Ask sedan dag 1. Kanske har han nu rätt i sin kritik, men vad vitsen är med att komma med efterkloka förslag är vet jag inte. Ville Bodström något av detta när han var justirieminister eller passar han bara på att klaga på Ask? Jag lutar åt att tro det senare...

Permalänk | Anmäl #49 Jonas, 2009-09-25, 12:33

"Batong" ska det vara.

Permalänk | Anmäl #50 Tommy Sandström, 2009-09-25, 12:34

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  5. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Fryshuset-profilens hot ökar det politiska hatet
  10. Stora risker med MP:s energipolitik
  1. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  2. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  3. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  4. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  5. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  6. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  7. Klimatpolitiken gör mer skada än nytta
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  10. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Turkiet och Israel: kampen om Mellanöstern
  4. Rasismen börjar bli rumsren
  5. 30-talets stämningar mot judar är tillbaka
  6. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  7. Hamas bekämpar allt som svensk socialdemokrati normalt står för
  8. Sverige kan uppfylla kraven på solidaritet utan Nato-medlemskap
  9. Bojkott mot Sodastream är ett gränslöst hyckleri och svek - främst mot de palestinska arbetarna
  10. Därför anmäler jag

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.