Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (34) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Höstbudgeten

Per Schlingmann om Höstbudgeten

Vår skattesänkning minskar klassklyftorna

Med det fjärde steget i jobbskatteavdraget kommer till exempel ett vårdbiträde ha fått en hel månadslön extra per år att röra sig med. Vi moderater är stolta över att de största skattelättnaderna har gått till personer med små och medelstora inkomster. Det skriver Per Schlingmann, moderaterna.


Om författaren

Per Schlingmann är partisekreterare (m).


Med ett år kvar till valet bjuder idag Alliansens partier till en gemensam kampanjdag på Sergels Torg i Stockholm. Samtidigt presenterar vi idag det fjärde steget i jobbskatteavdraget. Med detta fortsätter Alliansen göra det mer lönsamt att arbeta för alla och allra mest för dem med lägst inkomster. Med det fjärde steget i jobbskatteavdraget kommer till exempel ett vårdbiträde ha fått en hel månadslön extra per år att röra sig med.

Att göra det mer lönsamt att arbeta är en viktig del i en samlad politik för fler jobb. För att undvika uppsägningar i välfärdens kärna har vi dessutom tillfört ytterligare resurser till kommuner och landsting. ~Vi har även genomfört satsningar på omställning så att människor kan komma tillbaka till arbetsmarknaden och utökat antalet utbildningsplatser. Regelbördan har minskats för företagen och genom att värna sunda offentliga finanser har vi lagt grunden för den långsiktiga återhämtning som kommer att behövas för att skapa fler jobb.

Mot vår samlade jobbpolitik står Mona Sahlins och de rödgrönas politik som helt inriktas på att göra det mindre lönsamt att arbeta. Det är en felaktig politik och skulle leda till ökat utanförskap. Genom att försämra drivkrafterna till arbete skulle både trösklarna höjas in på arbetsmarknaden och arbetslösheten riskera att bita sig fast. Dessutom skulle människors konsumtionsutrymme minska, vilket i sin tur skulle betyda färre jobb och lägre tillväxt. Det vore ansvarslöst.

Men det är också en djupt orättvis politik eftersom den så tydligt skulle drabba låginkomsttagare. De tre vänsterpartierna har meddelat att en samlad skattepolitik kommer till våren. En sak har dock Mona Sahlin varit tydlig med och det är att de säger nej till ytterligare skattesänkningar. Och när vi idag presenterar det fjärde steget står det klart att socialdemokraterna avvisar detta och därmed vill höja inkomstskatten för låg- och medelinkomsttagare. Det Mona Sahlin förespråkar är i praktiken en LO-skatt eftersom denna skattehöjning träffsäkert skulle pricka LO-grupperna som skulle få betala en stor del av notan. Hur kan det vara rättvist att höja skatten för en vanlig arbetande tvåbarnsfamilj? Eller för en ensamstående mamma som genom att ha fått behålla en större del av sin lön har det lite lättare att få pusslet att gå ihop?

Jobbskatteavdraget leder till fler jobb och har gjort det enklare för vanligt folk att leva på sin lön. Vi moderater är stolta över att de största skattelättnaderna har gått till personer med små och medelstora inkomster. Därför säger vi nej till Mona Sahlins LO-skatt. Vi kommer att fortsätta arbeta för att jobben ska bli fler och för att sänka skatterna för låginkomsttagare.







Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/11354

136 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ni är på rätt väg. Men än är det mycket kvar att göra. Varför ska vi svenskar betala skatt innan vi ens kommit upp i existensminimum?

Varför betalar en tysk skatt först när han tjänat 70 000? Tillsammans kan ett par alltså tjäna 140 000 innan dom skattar? Vi är ju med i EU - vilken jävla förbold orättvisa säger jag bara.

Ska vi skylla på sosseriet? Ja, det ska vi nog. Men hur mycket kan ni lyfta av skattebördan? Vad kan ni egentligen göra? En liten blessyr här och en liten där. Men oket består.

Permalänk | Anmäl #1 Helena Palén Olofsson, 2009-09-19, 12:56

Jag har inte fått en extra månadslön mer däremot har alla kostander höjts så att jag förlorat en halv...

Sluta o ljug.

M Gren

Permalänk | Anmäl #2 M gren, 2009-09-19, 13:06

Tycker också att ni är på rätt väg. Jag vill visserligen ha bort värnskatt, men den höga skatten på låginkomsttagare är högre prioriterad. Kanske att vi har råd att ge oss på värnskatten i nästa högkonjunktur.

Jag har i vilket fall mycket stort förtroende för att M ska fortsätta på den inslagna vägen! Ansvarsfylld politik där statens finanser går före skattesänknarhysteri. Det är en mer hållbar väg än att sänka skatten och hoppas på dynamiska effekter.

Permalänk | Anmäl #3 bengt, 2009-09-19, 13:23

Håller med om att det är rätt väg, själv har jag med en vanlig lön, under alliansens 3 år fått mer netto i plånboken än vad jag skulle få på bra många fler år i lönehöjning. Känns bra att det för en gång skull pratas om och satsas på oss som knegar och drar in pengar till den så kallade välfärden, och inte bara alla det är "synd" om.
Tyvärr ryktas det om att Sverige återigen skall ta ledning i skatteuttag nu när Danmark sänker sina inkomstskatter, men med rätt röst nästa år kanske vi kan ta tillbaka 2:a platsen igen.

Permalänk | Anmäl #4 LK, 2009-09-19, 13:25

Som klyftorna skulle minska. Det kommer öka, de som får med över - de som verkligen tjänar på detta och som alltid tjänar på moderaternas politik - är de rika på Djursholm och i Täby.

Permalänk | Anmäl #5 Kalle Stenfors, 2009-09-19, 13:29

Bra tänkt, bra skrivet, mer skattesänkningar för arbetarklassen, tackar för jobbavdraget, hoppas på steg fyra, varför inte fem och sex? sänk skatten för låginkomstagarna först, detta minskar kommunernas försörjningsbörda.

Permalänk | Anmäl #7 knegarn, 2009-09-19, 13:33

Ok. Ni kapar skatten och det är finfint. Minskade inkomster till staten innebär det ju också.
Vad är det ni skär bort för att täcka kostnaden? Är det vården, skolan eller något annat? Riksdagens löner? Ni har väl finansierat skattesänkningen?
Du utelämnar det från din artikel och tar istället utrymmet till att kasta skit.

Jag är inte intresserad om vad du tycker om rödgrön politik. Det är ganska självklart redan innan du börjar skriva. Skitkastar-politik är bara äckligt. Ta du ditt utrymme till att tala om din egen politik så att vi kan ta ställning till vad vi tycker om den.

Det där om att fler jobb skapas är möjligt men tveksamt. Ni sa samma sak till valet och då uteblev jobben.

Permalänk | Anmäl #8 Tomas Fredriksson, 2009-09-19, 13:39

Hrm....Skattesänkningarna minskar klassklyftorna? Knappast. De lär bara öka i samma takt som arbetslösheten ökar. De som tjänar på skattesänkningarna är ju de riktigt rika. Fast vi arbetslösa samt pensionärerna och de sjuka får ju inte ta del av kakan. Fortsätter borgarna att sänka skatten så hamnar detta landet snart i fördärvet. Osolidariskt och respektlöst att sänka skatten på lånade pengar i kristider. men de orden existerar nog inte i borgarnas ordförråd. Satsa istället på det ökade utanförskapet som ni högerpolitiker lovade att minska på i valet 2006 + att göra nåt åt arbetslösheten än att skita i den som borgarna verkar göra. Och låt de sjuka vara sjuka istället för att ge dem de jobb som arbetslösa hellre behöver. Under de föregående 3 skattesänkningarna hade jag jobb men det extra man fick åts upp av hyreshöjning o avgifter som höjdes så man fick ju ändå inte mer att leva på. Men borgarnas politik gynnar BARA de rika. TÄNK PÅ ER SJÄLVA OCH SKIT I ANDRA! det kan man säga om borgarnas politik. Nån som håller med mig?

Permalänk | Anmäl #9 arbetslös medborgare, 2009-09-19, 13:41

Hmm.Tack så jätte mycket!!
Nu har jag 500 kr mer än med Socialdemokrater.Hehehehe!

Keep it,Jag tror "ni" behöver de mer!!
För era smarta knep måste jag berätta en hemlighet:
Man vill ha sänkning eller hjälp när man behöver den,INTE NÄR MAN JOBBAR!!!

Oh My GOD! Till och med en 2 åring vet om den!
Jag säger; tack men nej tack för jag kan vara utan den men Han/Hon som är sjuk av stress/ arbetsbelastning eller Arbetslöshet Behöver de mer än vi/Jag!

Peace

Permalänk | Anmäl #10 Mina, 2009-09-19, 13:45

Klassklyftorna kanske minskar vad gäller konsumtionsnivå när låg och medelinkomsttagare får mer över av lönen.

Men ska det bara vara mängden pengar som avgör klass?

Permalänk | Anmäl #12 mrmagoo, 2009-09-19, 13:49

I Per Schlugmanns värld handlar man för procent och inte för kronor.
100 kr i skattesäökning för en låginkomsttagare är mer i procent än 200 kr för en höginkomsttagare, men knappast är det mer pengar.
Och inte minskar det skillnaderna av samma naturliga matematiska anledning som ovan.
Att han överhuvudtaget kan med att gå ut med sånt bondfångeri beror på att han har en massiv regeringstrogen press i ryggen.

Permalänk | Anmäl #13 Pencroff, 2009-09-19, 14:02

I Per Schlugmanns värld handlar man för procent och inte för kronor.
100 kr i skattesäökning för en låginkomsttagare är mer i procent än 200 kr för en höginkomsttagare, men knappast är det mer pengar.
Och inte minskar det skillnaderna av samma naturliga matematiska anledning som ovan.
Att han överhuvudtaget kan med att gå ut med sånt bondfångeri beror på att han har en massiv regeringstrogen press i ryggen.

Permalänk | Anmäl #14 Pencroff, 2009-09-19, 14:04

Genomför åtgärder som gynnar den sämst ställda. så minskas väl klassklyftorna? jag förstår inte resonemanget räknas inte de som står utanför arbetsmarknaden? Ni må sänka skatten för låginkomsttagare men påstå inte att klassklyftorna minskar.

Permalänk | Anmäl #15 Erik Kanin, 2009-09-19, 14:15

Bara de rika tjänar på jobbskatteavdraget enligt flera inlägg. Hur då??
Om jag som höginkomsttagare tjänar 70 000 per månad och får dra av 1400 är ju det bra. Om jag som 'arbetare' tjänar 17 000 och får dra av 1400 är ju det toppen!

Det enda sossarna är rädda för är att medborgarna får ta hand om sina egna pengar och inte blir beroende av staten.

På tal om att finansiera skattesänkningar... avskaffa 50% av alla myndigheter! Jag är fullt och fast övertygad om att Sveriges invånare inte ens skulle märka det.

Permalänk | Anmäl #16 LArs, 2009-09-19, 14:19

Jag väntar fortfarande på de där jobben. Det har gått tre år nu... Jag är en högutbildad akademiker fast på ett fabriksjobb. För att de EXTREMT få jobb som finns kräver 5+ år av erfarenhet. Hur fan ska man få det. De där 200 kr extra per månad kan jag vara utan. Satsa dom på att fixa jobb till unga istället!

Permalänk | Anmäl #17 T., 2009-09-19, 14:43

Det är tragiskt att läsa att alla ska få en säkning med 200 kr i månaden, det lider ingen rik av.Satsa skatte pengarna i stället på sjukvård, barnomsorg, osv där dom gör en större nytta.

Permalänk | Anmäl #18 ronin, 2009-09-19, 14:48

Nej men käre Per Schlingmann; menar du allvar? Alla jobbskatteavdragen har ju gynnat mig och andra som redan tjänar mer. Om jag som tjänar runt 30.000 får flera större avdrag än den som tjänar 20.000 kan det ju knappast minska klassklyftorna! Nu är det ju visserligen din Allianskamrat Björklunds ansvarsområde med skolan men försök att förklara detta på en mattelektion får du se vad som händer! Dessutom, och det ligger du lågt med, kommer de lågavlönade jobben inom offentlig sektor att minska trots era ytterligare pengar dit. Detta vidgar också klassklyftorna. En ständigt minskande offentlig sektor i relation till BNP är förödande för välfärden och det vet du! Försök inte finta oss i medelklassen, det är vi som avgör valet 2010.

Permalänk | Anmäl #19 Renegaten, 2009-09-19, 14:49

ALLIANSEN är på rätt väg och efter år av Socialism har Alliansen på 4 år vänt skutan. Sosseriet är mot frihet för då kan inte enskilda politiker bestämma..........Det är fult i Sverige att tjäna pengar men det har Alliansen ändrat på och nu kan vi alla få bli rika utan att dra på hjul, spela på lotter eller endast bli rik pga arv. Nu kör vi ...

Permalänk | Anmäl #20 birgitta Holm, 2009-09-19, 15:06

Till Pencroff:
Man kan inte räkna inkomstförändringar i annat än procent. Priser ökar också i procent. Oavsett hur mycket du skulle vilja ändra på detta så är det ett faktum, precis som att jorden är rund. Det som driver folk att ta ett högre avlönat jobb är ju den relativa skillnaden i procent, inte antalet kronor däremellan. Jag tycker att vi kan lägga ner den diskussionen, precis som vi har slutat att diskutera huruvida jorden är rund eller ej.

Skattesänkningarna har varit störst för de med låga inkomster. Punkt.

Permalänk | Anmäl #21 Strutsman, 2009-09-19, 15:13

Strutsman; var det så du hette?

Permalänk | Anmäl #22 Renegaten, 2009-09-19, 15:18

Skönt att det finns så enögda poltiker som i "arrogansen". De som har haft mest har fått ännu mer genom alla sorters skatteavdrag, t ex pig, villa-jobbavdrag etc.Och nu ska allt betalas med lånade pengar. Hur blir det när det ska betalas tillbaka?

Tur att det är val vart fjärde år. Rösta bort dem nästa gång!!

Permalänk | Anmäl #23 Boeson, 2009-09-19, 15:53

Skattesänkningar är aldrig fel, men i dagens situation hade det nog varit bättre, arbetsmarknadsmässigt sett att sänka arbetsgivaravgiften för småföretagarna med tex. 50% Detta hade defenitivt kunna påverka arbetslösheten positivt: Detta åtgärd hade absolut kunnat leda till flera jobb då det hade gett många småföretagare en möjlighet till att nyanställa. Något som många av dom helt enkelt inte har råd till att göra idag. Det verkar som om regeringen, inte bara i Sverige, har glömt bort småföretagarna och stirrat sig blinda på dom större industrierna. Detta trots att det finns fler arbetsplatser på småföretagen än vad det finns på dom stora koncernerna. Om man frågar småföretagarna idag, så vill dom i allmänhet nyanställa, men dom har helt enkelt inte råd med dom lönekostnader detta medför. Så med bakgrund av detta tror jag att en sänkning av arbetsgivaravgiften skulle vara ett stort steg i rätt rikning i kampen mot arbetlösheten.

Permalänk | Anmäl #24 Benke Bus, 2009-09-19, 16:13

Kritiken mot alliansens första våg av jobbavdrag var ju att man höjde avgifter i ganska stor utsträckning för att finansiera det hela. Den här gången är det inte så. Även om man drar bort ökade kostnader för a-kassa, bilförsäkring etc. så har skattesänkningen främst gynnat låginkomsttagare.

Det är ju också så att det faktum att fler jobb växer fram också i första hand gynnar låginkomsttagare. De flesta högavlönade yrken hade nämligen relativt låg arbetslöshet redan under sossarnas tid.

Sedan är det alltid viktigt att komma ihåg att "arbetslösa" och "låginkomsttagare" inte är några statiska grupper. Det är helt ok att vara lite "tuffare" mot arbetslösa om det innebär att dom inte längre behöver vara arbetslösa. Det är ju ett fundamentalt misslyckande som kräver andra lösningar, t.ex. tillfällig anställningsrabatt, om personer fastnar permanent i arbetslöshet.

Permalänk | Anmäl #25 Strutsman, 2009-09-19, 16:14

Skattesänkningar är aldrig fel, men i dagens situation hade det nog varit bättre, arbetsmarknadsmässigt sett att sänka arbetsgivaravgiften för småföretagarna med tex. 50% Detta hade defenitivt kunna påverka arbetslösheten positivt: Detta åtgärd hade absolut kunnat leda till flera jobb då det hade gett många småföretagare en möjlighet till att nyanställa. Något som många av dom helt enkelt inte har råd till att göra idag. Det verkar som om regeringen, inte bara i Sverige, har glömt bort småföretagarna och stirrat sig blinda på dom större industrierna. Detta trots att det finns fler arbetsplatser på småföretagen än vad det finns på dom stora koncernerna. Om man frågar småföretagarna idag, så vill dom i allmänhet nyanställa, men dom har helt enkelt inte råd med dom lönekostnader detta medför. Med detta som grund tror jag att en sänkning av arbetsgivaravgiften skulle vara ett stort steg i rätt rikning i kampen mot arbetlösheten.

Permalänk | Anmäl #26 Benke Bus, 2009-09-19, 16:21

Jag arbetar, men har ännu under två år, ej sett röken av något jobbskattebidrag i mitt lönekuvert, därför den typen av anställningar som jag arbetar under, gör att det ska dras 30% i skatteavdrag.
så sluta fjamsa och ljug om att alla som jobbar får jobbskattebidraget, för det är lögn!

Permalänk | Anmäl #27 Viveka, 2009-09-19, 16:22

Det mest tragiska med alla alliansens lögner är att det finns de som tror på dem.

Permalänk | Anmäl #28 HansS, 2009-09-19, 16:24

Vi har fått det kännbart ekonomiskt bättre under borgerligt styre, och vi ligger under medelinkomsten i vår grupp. Punkt.

Permalänk | Anmäl #29 Kjelle, 2009-09-19, 16:45

Det där håller inte Schlingman. Det enda som kan hålla er kvar vid makten nästa val är om vänstersidan är för klumpiga för att träffa öppet mål.

Men låt oss argumentera sakligt.
Era skattesänkningar gynnar mest låginkomsttagare skriver du. Vi vet alla att höginkomsttagare fått sin skatt sänkt med betydligt större belopp, men det gynnar inte dom lika mycket menar du?
Tänker du då att människor som har det svårt blir gladare om dom får en liten allmosa än rika blir som får en stor gåva?
En skiva falukorv till en kollektivarbetare är mer värd än en oxfilé till en företagare?
Känner du dig god när du sprider smulor medan du dukar de rikas bord? Hoppas du att underklassen förstår att du tänker på deras bästa? Menar du att lågpresterande människor bör vara nöjda med lite och kanske till och med skulle ta skada av att ha för mycket pengar? För att kunna hantera rikedom kanske man måste ha klass, kapital och trygghet med sig vid födseln?
Er arbetslinje visar ju tydligt att ni menar att människor utan kapital blir lata av trygghet men ni och era egna barn mår bra av den.

Jag tycker att en politik som går ut på att högpresterande människor ska hyllas och premieras medan lågpresterande behöver lida för att ta sig i kragen liknar fascism.

Permalänk | Anmäl #30 Olof Lindberg, 2009-09-19, 16:47

Jag som precis läste i tabellerna att en miljardär som Fredrik Lundberg fått 46 miljoner i skattesänkning av Schlingermanns parti.

En lågavlönad har fått 973 kr. A-kasseavgiften har höjts med 650 kr.
Om den ens längre är kvar....

10 % rikaste har fått mer än resten av folket tillsammans.

En pensionär har fått 40 kronor.

Ni kommer att kastats ut 2010! Lögner hjälper inte en gång till.

Permalänk | Anmäl #31 Hacke, 2009-09-19, 16:58

Ett samhälle kräver en hel rad gemensamma satsningar - sådant vi alla, eller nästan alla, någon gång nyttjar.
Ni skattesänkningshulliganer blundar för detta mycket enkla faktum.
Ni argumenterar så barnsligt löjligt - fast det låter väldigt, väldigt bra.
Tycker ni kan ta hela er lön - men samtidigt får ni inte nyttja något som det gemensamma sett till blivit verklighet.
Det första blir att ni håller er borta från internet !
Detta eftersom internet kräver ett fungerande kommunikationsnät vilket möjligtgjorts av skattepengar.

Ni låter dessutom bli att bo i stadsplanerat område, ni får inte nyttja vår infrastruktur, ingen sjukvård, inte besöka offentliga torg eller byggnader, och ge f-n och skit eller pissa annat än i skogen, alla avloppssystem är gemensam egendom etc. etc.

Som sagt ha det så kul i grottan - ni patetiska egoistiska skattesänkningshulliganer.

Permalänk | Anmäl #32 ulf r, 2009-09-19, 17:15

På tal om skattesänkningar.
Eftersom Per Schlingmann lever på att jag betalar skatt. Han är ju avlönad av oss skattebetalare, så kan ju Schlingmann ta och skaffa sig ett "riktigt" jobb och inte ligga oss hederliga skattebetalare till last.

Och så kan ju alla dessa företagare som lever på mina skattepengar - ex. alla tandläkare o privata läkare o konsulter o informatörer m.fl. - ta och skaffa sig riktiga jobb och inte sno en massa skattepengar av oss.

För att inte tala om dessa vårdbolag som först fixar skattepengar o sedan betalar sig själva feta löner o feta bonusar plus aktieutdelning.
Så vid närmare eftertanke - så skulle det nog gå att sänka skatten ...

Permalänk | Anmäl #33 ulf r, 2009-09-19, 17:23

Löjligt Schlingmann! Jag är så urbota trött på den billiga borgliga populismen. Och om Schlingmann på allvar skulle tro på reformens förträfflighet skulle han nog inte ha behövt ägna halva artikeln åt att oroa sig för vad oppositionen vill göra.

Kan någon på allvar tro att en liten skattesänkning kan påverka klassklyftorna? Schlingmann kanske? Inte jag i alla fall, eller jo just det, det kommer ju utexamineras ännu fler poliser också, så bra, då kommer ju allt att lösa sig. Äntligen!

Permalänk | Anmäl #34 Mårten, 2009-09-19, 17:24

Alliansens jobbskatteavdrag för anställda är bra.

Men som ägare av ett par små företag sedan 30 år och som vår familj lever gott på, helt vitt och utan problem med skatteverk, kronofogde, kunder och leverantörer, kommer jag inte att anställa någon så länge företagaren har alla skyldigheter och hela samhället emot sig medan den anställde har alla rättigheter.

Istället fortsätter vi att lägga överskotten på hög. Det börjar bli rätt mycket nu. Det är inte vårt problem att vi inte anser det lönt att utveckla verksamheten och anställa. Kapital och intresse finns men det är för stor risk för att t.ex. mobbas av LO. Därtill tar ju ändå stat och kommun det mesta om jag får onödigt hög lön.

Permalänk | Anmäl #35 goran, 2009-09-19, 17:32

Tack! Tjänar 20.700:-/månaden brutto. Stämmer precis att jag nu har en extra månadslön varje år! Under sossetiden var det dåliga lönepåslag o HÖG skatt!

Permalänk | Anmäl #36 Janne, 2009-09-19, 17:36

goran
Du bevisar vad jag brukar framhålla om det där med företagsbeskattning och arbetsgivaravgifter. Ingen företagare anställer någon bara för att han har mycket pengar. Bara om han inte klarar sina leveranser. Alltså är det meningslöst att sänka arbetsgivaravgiften eller företagsbeskattningen. Vi kommer inte att anställa flera i alla fall.
Om däremot skattepengar används för mer statlig och kommunal konsumtion eller om låginkomsttagere fick mer pengar istället för vi höginkomsttagare så att våra företag får mer uppdrag än vi kan hantera, då anställer vi flera.
Tack för hjälpen.

Permalänk | Anmäl #37 Olof Lindberg, 2009-09-19, 17:57

Å va trist att läsa alla trångsinta, avundsjuka och jantefyllda sandlåde inlägg av typen "han fick mer än mig, orättvisst hit och dit.

Fattar ni inte... det gör inget om några blir rika, allt behöver inte vara på milimetern rättvist i alla lägen, redan på dagis fick säkert någon lite mer saft i glaset men det gör inget jag lovar.

Bara för att din granne eller kollega är rik behöver inte ditt liv vara fattigt eller sämre och det blir inte bättre, du blir inte lyckligare av att göra honom/henne fattigare. (om du inte är ett m.f as***e förståss)

Permalänk | Anmäl #38 Robert W, 2009-09-19, 18:08

Så vi skall inte sänka skatten? För att världens näst högsta skatter gav oss bäst sjukvård, skola och äldreomsorg samt en lysande arbetsmarknad även under högkonjunktur och sossevälde? Inse att även mindre länder i Europa med 10%-enheter lägre skatt har likvärdigt stöd för medborgarna.

Vilken magisk faktor skall få Sverige att inte fortsätta ha t.ex. Europas högsta ungdomsarbetslöshet om vi fortsätter hålla, eller höja, vårt sjukliga skattetryck? Tror någon på allvar att värnskatt, friår och kompetensförmedling (sossarnas planerade namnändring på arbetsförmedlingen som hux flux skall få hundratusentals att få jobb) gör någon skillnad? Hur naiv får man bli?

Vad skall trolla fram bättre sjukvård när allt drunknar i byråkrati, ineffektivitet och tunga förvaltarregleringar? Hur skall en ökande mängd pensionärer få det bättre när högskattepolitik och sossetänkande redan plundrat vad de en gång betalat in?

Inga låg- till medelinkomsttagare, eller arbetslösa, kommer få det bättre under sossar och högre skatter. De vars röster köps för några lockande löften kommer få betala dyrt. Medelklass och de fattigaste i Sverige har varit de stora förlorarna sedan 70-talet, enbart tack vare den politik som tydligt många dårar tror vara lösningen nu. Fy fan!

Permalänk | Anmäl #39 Yussuf, 2009-09-19, 18:14

Så vi skall inte sänka skatten? För att världens näst högsta skatter gav oss bäst sjukvård, skola och äldreomsorg samt en lysande arbetsmarknad även under högkonjunktur och sossevälde? Inse att även mindre länder i Europa med 10%-enheter lägre skatt har likvärdigt stöd för medborgarna.

Vilken magisk faktor skall få Sverige att inte fortsätta ha t.ex. Europas högsta ungdomsarbetslöshet om vi fortsätter hålla, eller höja, vårt sjukliga skattetryck? Tror någon på allvar att värnskatt, friår och kompetensförmedling (sossarnas planerade namnändring på arbetsförmedlingen som hux flux skall få hundratusentals att få jobb) gör någon skillnad? Hur naiv får man bli?

Vad skall trolla fram bättre sjukvård när allt drunknar i byråkrati, ineffektivitet och tunga förvaltarregleringar? Hur skall en ökande mängd pensionärer få det bättre när högskattepolitik och sossetänkande redan plundrat vad de en gång betalat in?

Inga låg- till medelinkomsttagare, eller arbetslösa, kommer få det bättre under sossar och högre skatter. De vars röster köps för några lockande löften kommer få betala dyrt. Medelklass och de fattigaste i Sverige har varit de stora förlorarna sedan 70-talet, enbart tack vare den politik som tydligt många dårar tror vara lösningen nu. Fy fan!

Permalänk | Anmäl #40 Yussuf, 2009-09-19, 18:15

Olof Lindberg "Men låt oss argumentera saklig"
*skratt* läs dina "sakliga" argument igen....

Hacke "En lågavlönad har fått 973 kr. A-kasseavgiften har höjts med 650 kr.
Om den ens längre är kvar..."

Bra då, då kan du gå ur a-kassan och har 1 500 mer i månaden som du kan spara till dåliga tider. Sälj dessutom din platt-tv som är fullständigt onödig så kan du ta han om dig ifall du skulle förlora jobbet. Kallas personligt ansvar.

Permalänk | Anmäl #41 Johan1230, 2009-09-19, 18:19

#40 Yussuf
"Fy fan!"
kunde inte sagt det bättre själv!

Permalänk | Anmäl #42 Johan1230, 2009-09-19, 18:21

Trodde det var fastlagt att kapitalismen inte kan skapa 0% arbetslöshet (nobelpris för några år sedan). Varför ska det då "löna sig mer att jobba", dvs det ska bli relativt sett värre för dem som inte jobbar. Några procent *måste* vara arbetlösa varför då göra deras liv till ett helvete?

Den bisarra inflationen i utbildning och den absurda strömlijeformningen av fejkade attityder och "jag är en lagspelare" klyshor som krävs för att få de enklaste jobb är ju redan ett tydligt tecken på att de som anställer desperat letar efter utskiljade faktorer även om de tydligt är helt irrelevanta för den faktiska tjänsten.

Någon kommer _alltid_ att sitta där utan jobb.

Permalänk | Anmäl #43 iafi, 2009-09-19, 18:27

Att straffbeskatta gamla, sjuka, arbetslösa och föräldralediga är väl inte att minska klassklyftorna? Det är bara ännu ett exempel på "de nya moderaternas" nyspråk-

Permalänk | Anmäl #44 Sven Tycker, 2009-09-19, 18:36

#38 Robert W, 2009-09-19, 19:08
Av vilka 37 svar före dig är sådana som du pratar om ?

#40 Yussuf, 2009-09-19, 19:15 med hejarop av
#42 Johan1230, 2009-09-19, 19:21
Du avslutar ditt inlägg på ett mycket bra sätt. Vilken enormt lyft det utgjorde.
Dina två ord - "Fy fan" - bidrar jättemycket i diskussionen.

Skattesänkningar gynnar enskilda personers plånböcker. De gynnar dem olika mycket. Däremot försämras den gemensamma plånboken - statlig, landsting, region o kommunernas.

Det har gjorts sänkningar i tre steg, och sammanlagt minskade skatteinkomster för staten om ca. 100 miljarder.
Smaka på summan.

Ni måste väl ändå vara medvetna om dessa sammanhang.
Eller är ni sådana där dårar. Fy fan !
För att nu låna Yussufs stiliga avslutning.

Permalänk | Anmäl #45 ulf r, 2009-09-19, 18:56

Sverige kännetecknas av att som enda land har en avundsjuka som är starkare än sexualdriften.
Den som är emot 'klass'-skillnader kan gärna förklara varför läraren på en skola ska ha lika låg lön som städaren.

Sverige har västvärldens fattigaste medelklass och ett 6 gånger mindre sparande än den genomsnittlige italienaren.
Tacka socialismen för det. Gud förbjude att du själv får bestämma över dina pengar.

Permalänk | Anmäl #46 LArs, 2009-09-19, 19:01

Nähädu, försök inte! Tvärtom ökar ju klassklyftorna, det förstår väl vem som helst. Alla som arbetar må få mer pengar, men det är ju de fattigaste som får minst och de rikaste som får mest. Miljardärerna får 50 miljoner extra (som om de ens skulle märka dem) medan vanligt folk får några hundralappar. Hur minskar det klassklyftor?

Dessa pengar hade istället kunnat läggas på offentlig sektor för att skapa arbete och skapa kvalitet. Ska man slänga pengar på de rika samtidigt som tusentals lärare, vårdare och barnskötare förlorar jobben?!

Och politiken (eller kanske bristen på politik) som skapar massarbetslöshet är det också vanligt folk, dvs arbetarklassen, som förlorar på. Det är knappast de välbärgade som förlorar sina jobb, de sitter alltid säkert.

Permalänk | Anmäl #47 Fredrik "Frej" Martinsson, 2009-09-19, 19:10

Borgliga alliansen fortsätter med arbetarfientlig politik

Den borgerliga alliansens oansvariga och arbetarfientliga politik fortsätter att ta sig alltmer morbida uttryck. Från den 1 januari 2010 planerar man att sänka skatten med 10 miljarder kronor. Det innebär en skattesänkning för de flesta löntagare på i runda slängar 200 kronor per månad. Mer pengar i plånboken är väl lockande för de flesta, speciellt om man har ett låglöneyrke. Men att det sker genom oansvariga skattesänkningar mitt i brinnande lågkonjunktur och finanskris är egentligen så arbetarfientligt som det bara kan bli. Argumentet att det skulle skapa fler jobb faller till exempel pladask - landets kommuner och landsting har nämligen planerat att göra sig av med mer än 3.000 jobb under 2010. När allt kommer omkring är det - som alltid - endast de som redan är välbeställda och som har rejäla marginaler som gynnas av alliansens politik. För oss vanliga arbetare är det viktigt att inte glömma bort innebörden av solidaritetsbegreppet. Solidaritet är inte detsamma som att jag får 200 kronor mer i månaden samtidigt som min arbetskamrat får sparken.

Permalänk | Anmäl #48 Arbetarklas.se, 2009-09-19, 19:13

Mike!
Norrut kanske, eller söderut?

Permalänk | Anmäl #50 demos, 2009-09-19, 20:37

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  5. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  6. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  7. Den svenska schlagern är död
  8. Jag är också politiskt deprimerad
  9. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  10. Klädkedjorna vägrar släppa sjukt kvinnoideal
  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Kärnkraften är osäker och oekonomisk
  5. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  6. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  7. Reinfeldt har rätt för en gångs skull - men ingen förstår honom
  8. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  9. Reinfeldt borde främja kreativitet i stället för att gissa om framtiden
  10. Svensk narkotikapolitik är galenskap
  1. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  2. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  3. Vänsterns angrepp på kvinnor visar på ideologiskt förfall
  4. För kvinnorna är islam själva grundproblemet
  5. SD: Kriminaliteten i Malmö visar att vi måste lämna Schengen
  6. Annie Lööf bör ta avstånd från Thatcher
  7. Förortspolitiskt program - Idéer för - miljonprogrammen
  8. Palmes stöd till diktatorer värre än Thatchers
  9. Hatiska feminister objektifierar och hånar mig
  10. Dags att legalisera cannabis!

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.