Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Hemmafruar

Désirée Pethrus om Hemmafruar

Kristdemokraternas Désirée Pethrus Engström: Anna Anka har rätt att vara hemmafru

Jag tycker att man ska vara hemma så mycket man kan med sina barn, men frågan är varför det är mammornas val inte pappornas. Var är papporna? Sedan är det upp till var och en att välja väg för sin personliga del. Det skriver kristdemokraternas jämställdhetspolitiska talesperson DÉSIRÉE PETHRUS ENGSTRÖM.


Om författaren

Désirée Pethrus Engström är Kristdemokraternas jämställdhetspolitiska talesperson. Hon var tidigare Kd:s kvinnoförbunds ordförande.

Hemmafrudebatten på Newsmill har verkligen varit het de senaste dagarna. Artikeln den 15 september av Roland Poirier Martinsson, chef för tankesmedjan Timbro, om att "ingenting går upp mot en riktig hemmafru" fick avsedd effekt. Uppföljningen med bland annat Anna Anka från TV 3´s TV serie "Svenska Hollywoodfruar" och Nalin Pekgul (s)- kvinnoförbund ger olika infallsvinklar. När Nalin Pekgul menar att Anna Anka hyllar islamistiska ideal, går det kanske lite till överdrift, även om jag håller med om att det inte är ett ideal att lyfta som något enbart positivt.

Som vanliga medborgare får vi välja att göra som vi vill. Vi får leva som hemmafruar även i Sverige, och det finns en del som gör det. Men som politiker har vi förstås ett ansvar att se till strukturer som formar samhället. Och politiker fattar beslut som påverkar människors liv. Det gäller allt från om vi bestraffar folk som kör mot rött ljus, om vi beslutar om karensdag för att öka folks egeninsats vid sjukdom, om vi ökar barnbidraget, socialbidraget, bostadsbidraget, förändrar skatter osv osv.

Vi ger förstås olika incitament att agera på olika sätt. Vi säger vad som är rätt eller fel. Vi införde lagen om förbud mot att aga barn. Inte för att alla trodde alla skulle följa lagen, men för att markera att vi vill förändra människors attityder till att slå barn. Vi tror inte att det är en bra uppfostringsmetod helt enkelt. Vi har infört en diskrimineringslagstiftning som går ut på att det inte är okey att diskriminera folk i arbetslivet osv. Allt för att vi vill lyfta värden som vi gemensamt står för och som vi vill ska genomsyra samhället. Men varför är det så värdeladdat att kämpa för kvinnors rättigheter. Varför blir det så provocerande? Ja, om andra slåss för hemmafruidealet, så måste vi som tror att det är betydande risker med det, få reagera också. Sedan är det upp till var och en att välja väg för sin personliga del.

När det gäller frågan om man ska få vara hemmafru eller inte så är det solklart. Alla kvinnor eller för den delen män i Sverige, kan när som helst välja att bli hemmafruar eller hemmamän, om de så önskar. Men ska samhället uppmuntra det? Mitt svar är både ja och nej. Ja, man kan säga att om man har barn så stödjer vi hemmafruar/hemmamän via föräldraförsäkringen och via vårdnadsbidraget. Även barnbidraget bidrar till att fler kan stanna hemma, när de räknar på sin hushållsekonomi. Det uppmuntrar alltså föräldrar att vara hemma. Vi ser ett värde av att föräldrar är hemma med sina barn när de är små.

Föräldraförsäkringen är kopplad till en tidigare inkomst, medan vårdnadsbidraget inte är det. Men även det låga s.k. grundbeloppet som socialdemokrater stått bakom, får man som förälder, utan att tidigare haft en inkomst. Så man kan inte säga att socialdemokraterna varit helt konsekventa när det gäller arbetslinjen, som det ofta hävdas. Och med den svenska föräldraförsäkringen har kvinnor stannat hemma, mer än män. Så vi har inte uppnått jämställdhet. Många kvinnor har missat tid i karriären, då de stannat hemma och mannen jobbat. Men, å andra sidan har föräldraförsäkringen gjort att kvinnor inte behövt, som i många andra länder, säga upp sig från sina jobb. Kvinnor har kombinerat jobb och familj. Och av någon outgrundlig anledning är det mestadels kvinnan som gått ner i arbetstid, medan barnen är små.

Därför blir jag lika förvånad varje gång någon förundrat undrar varför kvinnor halkar efter i lönehänseende. Oj, hur kommer det sig? Och man undrar varför kvinnor inte når toppjobben i företagen. Oj, hur kommer det sig? Och kvinnors pensioner är dåliga! Oj, hur kommer det sig? Men snälla, rara...den analysen är väl ganska enkel, eller?

Här skulle jag vilja återkomma till värderingar. Alla partier står i riksdagen bakom målet att arbeta för ökad jämställdhet. En klar värdedeklaration. Och ska man diskutera om det är bra eller dåligt med hemmafruideal så måste man fråga vad det i förlängningen betyder för kvinnor generellt i samhället. Ökar chansen för ett jämställt samhälle? Ja, det är väl ganska klart att hemmafrun riskerar halka efter i arbetslivet. Om hemmafrun blir lämnad, mannen kanske hittar en annan kvinna. Vad händer med kvinnans trygghet då? Om hemmafruns make/sambo dör. Vad händer med hennes trygghet då? Ja, det är väl här samhället ändå måste tänka att vi ska uppmuntra att kvinnor och män delar på risker och möjligheter. Att båda ska ges trygghet och stöd. Samhällets agerande kan inte vara neutralt. Anna Anka kanske klarar sig, men hur går det för Anna Svensson som jobbar i vården.

Men barnets perspektiv då, säger någon. Många tänker nog att barnet mår ju i alla fall bra av en hemmafru. Och visst vill barnet ha trygghet under de första åren med få vårdare och hemmiljö. Men med en hemmafru ökar ofta mannens arbetstid, för att klara ekonomin. Och vad innebär det för barnet och pappans relation? Enligt forskningen så jobbar pappor som får barn mer än före barnafödandet.

Jag tycker att man ska vara hemma så mycket man kan med sina barn, men frågan är varför det är mammornas val inte pappornas. Var är papporna? Vad är det som gör att dom inte väljer att slåss för sin del av föräldraförsäkringen. Varför lämnar dom över dagarna till kvinnan? Ekonomin? Nej, det är i högre utsträckning män med låga än höga inkomster som väljer bort föräldradagar.

Är det inte tillräckligt macho att vårda barn? Förmodligen inte. Ja, och sedan undrar vi varför det inte finns några män i vården och i förskolan. Oj, hur kommer det sig? Men om vård av barn inte är naturligt för män, varför ska de då vårda någon annan stans?

Jag tycker det är tragiskt att vi kvinnor tar över föräldradagarna från män. Och jag tycker det är tragiskt att män inte slåss för sina dagar. Både vi kvinnor men även männen måste förändra attityder till barn och att vårda. Först då kan vi få ett jämställt samhälle som så många ändå anser vara ett värde att slåss för. Och barnets rätt till båda sina föräldrar måste värderas högre.

Om sedan Roland Poirier Martinsson och Anna Anka vill fortsätta hylla hemmafru idealet så må de göra det. Men om vi som politiker inte vågar problematisera detta och blundar för verkligheten och inte ser jämställdhetsfrågan som en fråga om mänskliga rättigheter så vore det ett bakslag för jämställdheten. Ingen som talar om låga kvinnolöner, dålig kvinnorepresentation i bolagsstyrelser, om för få kvinnor i vårdande yrken kan med allvar göra det, utan att först analysera hur man ser på vårdandet i hemmet.

I Kristdemokraternas principprogram står några bra grejer. Det står nämligen: "Jämställdhet börjar i hemmet" och "Jämställdhet är bra för barnen". Sedan står att "kvinnans ställning på arbetsmarknaden förbättras om vård av barn blir båda föräldrarnas självklara val." Så Roland Poirier Martinsson och Paul Anka kan fortsätta och gilla hemmafruar, men frågan är om det är något vi som politiker ska lyfta som ett föredöme, om vi nu tror på jämställdhet.

Sen hoppas jag att Roland och Paul, när deras barn växt upp, inte sällar sig till kören av äldre män som beklagar att de inte tog mer tid med sina barn när de var små. Jag blir nämligen sååååå trött på att höra det om och om igen från äldre män!






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/11323

24 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Att förändra ett samhälle tar tid, om det inte var så skulle kvinnor ha varit jämställda för längesedan. Det problemet jag ser är att många i vänstern inte accepterar en successiv förbättring i jämställdheten. Deras sätt att hantera frågan blir tvång. Individen skall inte få forma sitt liv själv. Deras förslag är bland att lagen om föräldraledighet, lag om könsfördelning i styrelser med mera.

Jag tycker att man måste acceptera att det ta tid, och att det är fel att offra individens frihet, i jämställdhetens namn.

Permalänk | Anmäl #1 Paul, 2009-09-18, 13:15

Jag håller med. Så.

Permalänk | Anmäl #2 nafetS, 2009-09-18, 13:46

Jag orkar inte läsa din artikel för den är säkert jättetråkig, men väldigt otippad åsikt från en kristdemokrat.

Permalänk | Anmäl #3 Slebbo Johanson, 2009-09-18, 14:00

Enskilda KD uttalanden om jämställdhet tar inte bort det faktum att de är ett bakåtsträvande, fundamentalistiskt, teokratiskt och skenheligt parti.

Permalänk | Anmäl #4 Arb, 2009-09-18, 14:54

Jag är varken kristdemokrat eller konservativ, men det här var nog faktiskt det förnuftigaste av alla debattinlägg i frågan hittills.

Permalänk | Anmäl #5 Kristian, 2009-09-18, 14:56


Hmmm... - Désirée Pethrus Engström
- jag såg nyss på en löpsedel att Anna Anka hade ambitioner på att blir politiker i Sverige - och just som Kristdemokrat ! ! !

En som ej har helhetsperspektivet - kan ju undra om Din positiva hållning till Anna Anka i artikeln ovan - har med detta att göra ? KD är ju risigt på det i väljarbarometrarna - om man så får lov att säga.

Dock... - ett bättre sätt vore måhända att överväga Aktiv ValSamverkan med andra "gärsgårds-partier" istället, kanske... :idea: - utifrån att kunna uppfattas som "ärligt seriösa" av partimedlemmarna och väljarna, tror jag... :idea:

I o f s kan jag ha fel i det - men det tror jag ej alls själv på.

Permalänk | Anmäl #6 Josef Boberg, 2009-09-18, 15:05

Jag tycker att det finns en miss i tanken att det är självklart att någon som varit hemma länge med sina barn skulle ha mindre värde på arbetsmarknaden, eller att det är självklart att man ska förlora pensionpoäng eller missa löneförhöjningar mm.
Det är en oerhört stor liverfarenhet att skaffa, föda och uppfostra barn, som när det görs på ett bra sätt kommer hela samhället till godo. Det är en investering som föräldrar gör på delvis egen bekostnad, men sällan får några poäng för.
Den som har gjort lumpen kan stolt sätta det i sitt CV och vara säker på att många arbetsgivare uppskattar att man fått grundläggande utbildning i grupparbete och disciplin. Beror det på att mest män gör militärtjänst?
Den som skriver om sina många fina barn i sitt personliga brev riskerar att sållas bort som någon som kommer att vara ledig ofta för vård av sjukt barn, istället för eftertraktad som erfaren livspusslare, ofta påläst angående pedagogiska rön och med människokunskap baserad på verkliga erfarenheter. Beror det då på att mest kvinnor föder och ammar barn?
Politiker har makten att forma samhällets normer och det ska ju vara bra, det är vi som väljer. Men jag blir ledsen när det känns som om jag inte får avgöra själv vilka behov mina barn har - hur länge jag vill amma det t.ex., vilket blir följden om jag skulle tvingas dela exakt lika med mitt barns far.

Permalänk | Anmäl #7 AnnaSaga, 2009-09-18, 15:07

"Om sedan Roland Poirier Martinsson och Anna Anka vill fortsätta hylla hemmafru idealet så må de göra det."
Fast fru Anka var visst inte välkommen i KD enligt Hägglund. Undrar hur han ser på RPM? Men om inte KD vill ha dem så står säkert SD där med öppen famn. Steget mellan dem är minimalt.

Permalänk | Anmäl #8 Thommy M., 2009-09-18, 15:11

Hur fan kan man heta Anna Anka? Namnet låter som en seriefigur.

Permalänk | Anmäl #9 tidosss44, 2009-09-18, 15:14

Hon är knappt Kristdemokrat i vissa meningar, hon är bara släkt med en. Hon har läst och påverkats för mycket av vänsterinriktade sociologer.

Hon tillhör "förbjud är bra" politkerna.

Permalänk | Anmäl #10 Mocca, 2009-09-18, 15:29

Allvarligt talat, det är klart fröken Anka har rätt att vara hemmafru. Precis som hon har rätt att ta ett jobb. Vilket som, så har vi andra absolut ingenting med saken att göra.

Övriga åsikter är endast narcissistiska och/eller ideologiska.

Permalänk | Anmäl #11 Ulf, 2009-09-18, 16:25

Men för i helvete. Kan folk inte bara sluta mata trollet Anka?

Permalänk | Anmäl #12 olle, 2009-09-18, 16:34

Det har hon inte ALLS! :o(

Permalänk | Anmäl #13 Peter Ingestad, 2009-09-18, 18:15

Ännu en politiker som vill diktera hur saker bör vara. Den tid föräldrarna ska dela på handlar om 18 år och inte om 1 eller 1,5 år.
Om kvinnan är hemma finns pappan där lika mycket som alla andra vanliga heltidsarbetande föräldrar som tydligen träffar sina barn tillräckligt mycket, så hur kan dessa pappors tid med barnen bekymra dig? De som väljer att vara hemmafruar tycker oftast att barnens behov ska prioriteras och ofta är även papporna mer delaktiga i sina barn just pga av denna ideologiska grundsyn.
Kanske har du valt fel parti?

Permalänk | Anmäl #15 Rosa P, 2009-09-18, 21:33

Gud vad tröttsamt. Jag har funderat på att engagera mig i Kd men när jag ser denna talesman ligga i hälarna på Nalin Pekgul så glömmer jag det.
Desirée tycker alltså en massa om vilka val män och kvinnor (ursäkta det kan ju vara två män och två kvinnor också som "skaffar" barn, ursäkta, ursäkta, det är er 100-procentiga rätt, ja ja absolut,) skall göra. Desirée vill ta mina och dina skattepengar och dela ut så att familjerna gör de valen hon tycker att Roland och jag borde göra. Jag vill ta skattepengarna och ge till de som gör som jag vill också: de som köper mountainbikes skall få bidrag, de som kollar på fotboll skall få bidrag, men de som kör moped och gillar speedway (som jag hatar) skall inte få något. Smart princip Desirée!

Permalänk | Anmäl #16 Kire, 2009-09-18, 23:42

Ja visst har Ankan rätt vara hemmafru. Men har hon rätt nedvärdera moderna kvinnor med mer bakom pannbenet än hon har i hela sig? Har hon rätt använda/utnyttja illegal arbetskraft som hon dessutom är otrevlig mot? Kalla europeiska kvinnor för slafsiga när hon själv ser ut som ett "hej kom och hjälp mig" spöke? Listan på de otrevligheter Anna Anka består av är så lång att ingen kan skriva ner allting. Hon är persionfinerad för ord som IQ-befriad, elak, empatilös, värderingsbefriad etc... Skönt hon inte bor i Sverige längre (och Anka kom inte hem och hämta pension sen heller).

Permalänk | Anmäl #17 Karin Hallqvist, 2009-09-19, 09:47

Desiree har en väldigt viktig poäng!

Som hemmafru blir man väldigt utsatt och beroende av sin man. Han drar in stålarna, klättrar i karriären, samlar ihop till sin pension osv. Vad händer om han lämnar sin hemmafru när barnen börjar bli lite äldre? Byter ut henne mot en yngre förmåga? Där står hon, van vid att "någon annan tar hand om mig", utan vana att vara aktiv på arbetsmarknaden, planera sin ekonomi, många gånger utan eget sparkapital, pensionsförsäkring osv. Och vad händer om han dör? Det är nog många fattigpensionärer idag, som varit hemmafruar under största delen av sina liv, som lever på fattigdommens gräns och undrar hur samhället kan vara så grymmt. Här har de bara gett och gett av sig själva hela livet, och nu sitter de där, urfattiga.

En annan risk är de kvinnor som själva vill lämna sina män men som inte kan, efter som de gjort sig beroende ekonomiskt utav dem.

Vad alla måste inse är man har en skyldighet att ta hand om, och ta ansvar för, sig själv. Den du litar på idag för försörjning osv. kanske inte finns där för dig imorgon, eller om 20 år. Eller så kanske inte du vill finnas där.

Själv har jag en underbar man som jag litar helt och fullt på, tycker att det är viktigt både med jobb och barn och vi delar lika på allt. Skulle något oförutsett hända vet jag att jag klarar mig själv.

Permalänk | Anmäl #18 Tuvalisa, 2009-09-19, 10:54

Ja, vem som helst får vara hemmafru om man vill. Jag tänker själv stanna hemma så länge jag kan när jag får barn OM vi har råd med det. Att ta hand om ett hem och barn kräver en hel del och det är inte fy skam alls.

Betyder det att jag tycker att Anna Ankas uttalanden och åsikter är sunda, förnuftiga och vettiga? Nej, inte alls.

Hon säger att en kvinna ska ställa upp på sex när mannen vill det och att mannen ska betala för allt.
Det finns andra ord för sådant, och det har inget som helst med att göra huruvida man vill stanna hemma med barnen eller inte.

Dessutom finns det kvinnor som måste arbeta, för att mannen är arbetslös eller för att man helt enkelt MÅSTE ha in mer pengar till hushållet.

Men prostitution verkar ju som en logisk lösning på detta problem... Kanske vi ska kombinera hemmafru-arbete med sexuella tjänster? Sexuella hemmanära tjänster?

Permalänk | Anmäl #19 Jenny, 2009-09-19, 12:22

Svenska kyrkans tidningar Spira samt Amos (region Västerbotten), som två exempel, skall en gång för alla granskas av DM eller annan relevant nämnd. Kyrka och stat ÄR åskillda och just därför skall Spira reklamen skall INTE längre få ingå inom "samhällsinformations"-kriterien. Befängt som detta är, finner inte endast jag att det är dags att avskaffa denna oetiska regel, genom att ställa de som står för detta beslut mot väggen.

Min "ingen reklam" skylt på brevlådan har sällskap av "ingen spira-tidning", trots detta dumpar ändå brevbärare samt SK:s egna drönar denna propaganda (utan moraliskt eller juridiskt berättigande) i våra brevlådor. Bortsett från den oetiska moral/juridiska aspekten av denna "marknadsföring", finns här också ett miljö-förstörelse perspektiv att uppmärksamma. Nedskräpningen av dessa tidningar, bara i mitt område och fastighet, är ett problem (men också övrig direkt-reklam). Detta relevanta grundade arument skall ni politiker också sluta ignorera.

Sluta snacka (tomma ord) och börja göra något åt allt det här!

www.uturkyrkan.se

Permalänk | Anmäl #20 Idefix, 2009-09-21, 12:23

Sådana som Kiro förvånar mig verkligen. Att samhället gör det möjligt för barn att få vårdas av och umgås med både sin mamma och pappa - tänk att det kan vara så förhatligt? Jag säger att mammor och pappor ska dela lika så gott det går - det handlar inte om dem, det handlar om barnen. Barnens rätt till att lära känna och känna sig trygg med båda sina föräldrar. Att gå ner i inkomst - varför tycker inte papporna det är lika mycket värt som mammorna? Vinsten att vara med sitt barn (mer än bara på kvällen efter jobbet när det är läggdags...) är något som aldrig kommer åter.
Bra artikel och det finns hopp när någon i Kd skriver detta. Men antar att det är ganska ensamt att ha sådana tankar i det partiet, Därför förtjänar du stöd!

Permalänk | Anmäl #21 Milo, 2009-09-21, 19:10

Sådana som Kiro förvånar mig verkligen. Att samhället gör det möjligt för barn att få vårdas av och umgås med både sin mamma och pappa - tänk att det kan vara så förhatligt? Jag säger att mammor och pappor ska dela lika så gott det går - det handlar inte om dem, det handlar om barnen. Barnens rätt till att lära känna och känna sig trygg med båda sina föräldrar. Att gå ner i inkomst - varför tycker inte papporna det är lika mycket värt som mammorna? Vinsten att vara med sitt barn (mer än bara på kvällen efter jobbet när det är läggdags...) är något som aldrig kommer åter.
Bra artikel och det finns hopp när någon i Kd skriver detta. Men antar att det är ganska ensamt att ha sådana tankar i det partiet, Därför förtjänar du stöd!

Permalänk | Anmäl #22 Milo, 2009-09-21, 19:10

Kristdemokraternas jämställdhetspolitiska talesperson uttalar sej i Anka-debatten...vilket unikum och proffsigt sätt att göra bort partiet.
Bara ytterligare ett bevis för vilken belastning Kd är för Alliansen.

Permalänk | Anmäl #23 leia marcuse, 2009-09-25, 02:48

Du skriver i din rubrik: "Anna Anka har rätt att vara hemmafru".

Nu är jag inte helt säker på att Arne Ankas hustru verkligen är hemmafru i dess egentliga betydelse utan med en glamourtant som helst vill synas i media och de fina salongerna. Om jag förstått allt rätt, kan Arne Ankas hustru inte ens klippa sina egna naglar.

Det är märkligt att Anna Anka fått ett sånt genomslag i Kristdemokraterna.

Permalänk | Anmäl #24 Max Hobstig, 2009-10-13, 15:34


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Dags att lägga fokus på reell jämställdhet
  2. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  3. Därför är otrohetstrenden här
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Romney har planerat för ett maratonlopp
  6. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  7. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  8. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  1. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  2. Dags att lägga fokus på reell jämställdhet
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  6. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  7. Därför är otrohetstrenden här
  8. Ryssland och Kinas ansvar för våldet i Syrien är tungt
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Romney har planerat för ett maratonlopp
  1. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Därför är otrohetstrenden här
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  6. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  7. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  8. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  9. Svenskar och muslimer kommer aldrig att komma överens om slöjan
  10. Absurt att lösningen på exploderande kärnkraftverk skulle vara att bygga fler

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.