Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (34) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Kubasvensken

WALTER REPO om Kubasvensken

Mehdi Ghezali - en svensk nedrustningsprodukt

Fallet Mehdi Ghezali är det naturliga resultatet av intellektuell segregering, anser journalisten och författaren WALTER REPO som i sin bok I brottets spår har kartlagt Mehdis väg från svenska förorter till extremismens utmarker.   


Om författaren

Har i boken I brottets spår kartlagt Mehdi Ghezali, hans livsvandring och val.

Terrorsvenskar, som kvällspressen kallar dem, utgör internationellt den nya bilden av Sverige. Som reklampelare är fallet Mehdi Ghezali sorgligt och skamligt.

Men det är ingen reklambyrå som har misslyckats - imageproblemet är djupare än så.

Familjen Ghezali bodde 1979 i en trerummare i stockholmsförorten Norsborg. Medan mamman sjukhusarbetade läste pappan svenska, men uppnådde inte mer än ytflyt. Hans koranstudier präglade familjelivet.

Runt 1983 flyttade familjen till Örebro och invandrartäta förorten Brickebacken, där Mehdi med sin äldre bror växte upp och där deras pappa uteslutande umgicks med landsmän.

Mehdi fick aldrig fördjupa sig i någon annan bok än Koranen, hans kunskapsbilder av omvärlden färdades de kortaste banorna i ett krökt rum.

Istället sparkade han fotboll och drömde om att en dag vakna som en Zlatan med mångmiljonlön.

Pappan och mamman gick skilda vägar. Hon återvände till Finland. Han engagerade sig i moskén, tog dit sina barn och blev en profil i Örebros islamistiska samfund.

I dag är sonen Mehdi Ghezali själv en profil, långt utanför Örebro.

Extremism har alltid funnit bränsle i andlig fattigdom och fotsoldater i individer som famlat efter livsmening. På så vis går extremism och kriminalitet hand i hand.

Boendesegregering har länge varit den snabba förklaringen, men viktigare faktor är Sveriges stadiga nedrustning av empati, etik, moral och verkliga livsvärden.

Mehdis öde är det naturliga resultatet av utbredd intellektuell segregering.

Svensken viftar med den blågula flaggan när Zlatan gör mirakelmål för egen plånboks skull. Medan det runt oss vimlar av unga män som i brist på att kunna bli Zlatan och sparka sig till bekräftelse vänder sig till de lättast nåbara av alternativ: extremism och kriminalitet.

Det saknas stimulans och guidning till något annat; enda som lyfts fram i media är det subjektiva - en zlatansk narcissism som aldrig kan leda till utveckling.

Som samhälleligt kapital har Mehdi förvaltats uselt. Han har aldrig lärt sig att fråga vad han kan göra för sitt land, enbart vad landet kan göra för honom. Han är inte ensam om det och naturligtvis vilar ansvaret på landets ledare som i detta hänseende låter samhället vittra.

I min reportagebok I brottets spår berättar jag i en flätad dramaturgi om två svenska livsöden. Två unga män i skuggan av terrorattackerna den 11 september.

Den ene är göteborgaren David Tengelin som omkom på sin arbetsplats i World Trade Center. Den andre är Mehdi Ghezali. Min kartläggning visar detaljerat Mehdis väg mot Guantánamo Bay. Från hans födsel, förortsuppväxt, via brottslighet och ett fånguppror som slutar i blodbad.

Samtidigt är berättelsen en tydlig skildring av Sveriges intellektuella segregering.

Att upptäcka Mehdis avsaknad av samhörighetskänsla till det svenska samhället borde ha skakat mig. Men som journalist hade jag sett det förut, alldeles för många gånger.

Mehdis vaga kunskaper om hur världen hänger samman, hur människor bör förhålla sig till varandra, bottnar i de folkvaldas reservatpolitik. För det är en genomgående och tyst attityd, närmast överenskommelselik, som syftar till maktdifferens och marionettskapande.

Barn kan i dag gå nio år i skola utan att tillägna sig ens den mest basala humanistiska hållning och respekt för medmänniskor. De känner ingen stolthet, ingen tillhörighet till samhället. Framtidstro kan de knappt stava till.

Situationen påverkar ett helt lands struktur, för det går knappast att förvänta sig en näringsrik framtid när byggmaterialet utarmas.

Det är en skam att ungdomar med framtiden för sig, som Mehdi en gång var, tillåts växa upp under kulturellt och andligen torftiga förhållanden. Det är en skam, för politiska mål kan rimligen inte enbart gälla ekonomisk tillväxt och börskurvor.

Mehdi och ungdomar som nu vandrar hans håglösa väg och bränner bilar är produkten av ett smygande intellektuellt folkmord.

Den omedelbara frågan är därför inte vad Mehdi har gjort under sina två uppmärksammade resor till gränsområdet Pakistan-Aghanistan, utan VARFÖR han överhuvudtaget startade sin vandring bort.

Mehdi har suttit 930 dagar, 2002-2004, på Guantánamobasen Camp X-ray för aktiviteter i en av världens mest turbulenta trakter - Pakistan-Afghanistan.

Det är inte konstigt att han från Brickebacken nu sökte sig tillbaka till dessa nejder.

Mehdi firade studenten från industriteknikutbildningen i Örebro på en pizzeria, men svetsning var inte hans melodi. I skolan lyssnade han på rapmusik, bar märkeskläder och umgicks med småkriminella invandrarkillar.

Han sökte status.

Status som gick att ta på var lätt att ordna.

Därför vistades han den 14 juli 1999, en månad efter skolavslutningen och någon vecka efter sin 20-årsdag, med en kompis i Albufeira, Portugal. Den 30 juli satt Mehdi och hans kompis i en Renault när två portugisiska polisspanare kontrollerade bilen och fann en plastpåse med guldsmycken för över 50 000 kronor.

Mehdi kördes till polisstationen. Kamraten greps senare, skjuten i benet av en polis. I killarnas hotellrum hittades stulna märkeskläder, lyxklockor samt sedlar till ett värde motsvarande cirka 100 000 kronor.

Mehdi befann sig alltså inte i Albufeira för stränderna och han sattes ett halvår i en portugisisk cell, samtidigt som Örebro tingsrätt sökte honom rörande inbrott i spelautomater i Karlstad. Lögner från Mehdis pappa till myndigheterna omintetgjorde alla rättsliga förhandlingar.

Mehdi kom att bli ett bekant ansikte i Örebros moské. Det var också där han, enligt pappan, träffade en svensk man, konverterad till islam, som förklarade hur de studerade Koranen i Saudiarabien. Med denne skall Mehdi ha rest dit. Han vandrade mellan korankurser och moskéer i huvudstaden Riyadh.

Han fann en livsmening.

På senhösten 2001 greps Mehdi på gränsen mellan Pakistan och Afghanistan, tillsammans med över 150 andra misstänkta anhängare till Usama bin Ladins nätverk al-Qaeda.

Männen hade flytt amerikanska trupper, tagit sig in i Pakistan från tre punkter längs gränsen.

På morgonen den 18 december fördes han ur Parach-i-nar-häktet och knuffades på en av tre fångbussar destinerade till fängelset i Peshawar. Kolonnen nådde byn Arawali, där fångar kom att övermanna vakterna i en buss. I kaoset runt Mehdi sköts 15 män ihjäl, varav sju vakter.

Under researchen för min berättelse om Mehdi besökte jag Örebro.

En kamrat till Mehdi räknade på knagglig svenska upp namn på andra, småstruliga killar i staden som lät skäggfjunen växa och försvann för att ”skydda islam” utomlands. Kamraten sa: ”Det var äldre som värvade Mehdi. Under 1998 och 1999 gjorde han många utlandsresor. Han hade alltid dollar och flera falska pass”.

En del, antog jag, hörde samman med mytbildning. Men bilden som fäste i mig handlade om ungdomar som vände samhället ryggen, som under sin uppväxt aldrig hade sett andra alternativ än fotboll, religion och kriminalitet.

Så fängslades Mehdi Ghezali åter i Pakistan, nu med projihadistiska cd-skivor i trunken, ett intressant ressällskap och lika intressant resmål i Waziristan, som inte erbjuder några kända koranskolor.

Att Mehdi återvände till landmärken inom jihad, den heliga striden, är inte ögonbrynshöjande.

Jag vet att han sökte status, självförtroende och en känsla av samhörighet redan i Örebro. Han ville satsa på fotbollen, men räckte inte till. Något annat, mer uppbyggligt för framtiden, fanns inte i det intellektuella vakuum som utgjorde hans uppväxtmiljö.

Därför: kan man inte bli Zlatan kan man bli extremist eller kriminell.

Få företeelser kan skapa en sådan stark samhörighetskänsla som delandet av en drivkraft, även om den är destruktiv.

Att ingå i gemenskap bygger sprängande självförtroende. Men dess grund kan vara lika falsk och bräcklig som då en yngling går med i ett kriminellt gäng. I dessa fall blir sanningen om omvärlden osvikligt subjektiv, till skillnad från den objektiva och vidsynta, som dessutom är ett fundament i det ickeextremistiska och dominerande islam.

Att sitta inspärrad för den gemensamma saken, och tiga om den i förhör, ger status. För extremistiska och kriminella exfångar leder den märkbart ofta tillbaka till slagfältets gemenskap. Vilket slagfält det än gäller, vilket fängelse det än gäller.

Slagfältet är ett parallellt samhälle med egna regler och det utmanar den struktur vi utomstående lever i och försöker bygga upp. Unga människor som finner gemenskap i utanförskap utgör en krutdurk; det är inte konstigt att det jäser i förorterna.

Dessa ungdomars frustration går inte att bortfnysas som pojkstreck. Det handlar inte om att bryta sig in i en spelautomat i Karlstad och sedan mogna.

Det handlar om att de väljer väg i livet.

Diskussionen om Mehdi Ghezali visar Sverige här och nu. Den väcker frågan om vilka krafter som lockar desillusionerade och jagsvaga invandrarkillar i Sverige till extremismens självupptagna hjärta. Därtill handlar den om hur vi som står utanför, men ändå drabbas, skall hantera frågan. Och viktigast: varför det svenska samhället har tillåtits bli grogrund för extremism och kriminalitet.

I Mehdis första egna lägenhet i Örebro hängde en tavla med texten: ”Allah är stor och Muhammed är hans profet”. Mehdi ville också vara stor.

En kamrat till honom i Örebro mindes att Mehdi var kung på Vattenfestivalen i Stockholm.

Att han vann teddybjörnar som han gav till småbarn. Kamraten undrade om en terrorist verkligen gjorde sådant. Kanske, svarade jag.

Den subjektive jihadisten i Sverige är produkten av politisk nonchalans. Det är ingen försvarsstrid som pågår och till den är ingen för ung - i Sveriges förorter finns det alltid någon som vill bli bekräftad och finna sin plats i tillvaron.

Denne någon är ingen fattig taliban i bergsbygd, utan en vanlig grabb som gillar rapmusik och förgäves söker en mening i ett samhälle där det råder överflöd på allt utom intellektuell stimuli och inkluderande medmänsklighet.

Gemensam strävan, en verklig gemenskap, är i det närmaste utrotad då målen inte längre är för allas bästa, utan för individen och subjektet. Alla är inte längre med.

Därför är den intellektuella segregeringen en brännpunkt som utmanar svensk välfärds- och demokratimodell.










Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/11139

70 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

"Det är en skam att ungdomar med framtiden för sig, som Mehdi en gång var, tillåts växa upp under kulturellt och andligen torftiga förhållanden."

Saken är den att Mehdi tillåts växa upp i ett samhälle som erbjuder mycket valfrihet. I Sverige kan du få bidrag för att spela musik eller starta en bokcirkel. Du kan få studiestöd eller studielån för att kunna utbilda dig på högre nivå, vilken bakgrund du än har.

I slutändan är det alltid individen själv som väljer vad han vill göra med sitt liv. Att välja kriminalitet eller extremism är att välja den lätta vägen. Det krävs inga förkunskaper för att råna en klockaffär eller att spränga sig själv i luften.

Att däremot ta tag i sitt eget liv och inte vända sig bort från allt det som det svenska samhället ändå har att erbjuda, är att välja en svårare men ädlare väg.

Vill

Permalänk | Anmäl #1 Nicke Dank, 2009-09-16, 18:35

Javisst. Den muslimska världens extrema rörelser och terrorismen har givetvis sitt ursprung i den svenska förorten. Vi är ju så nonchalanta i Sverige. Ingen lokal och så där.
Det kan ju aldrig vara så att det finns politik och sådant där borta i den islamska världen. Nähä, det är bara svenska vilseledda pojkar som inte fick för lite intellektuellt stimuli i grundskolan.
Fattas bara att du skulle ha skrivit något om hur han gillar saltlakrits.

Permalänk | Anmäl #3 Mats Forssblad, 2009-09-16, 18:39

Det sägs att Anna Anka är fejk. Vad är då detta? Återigen är det föräldrarnas ansvar att se till sina barn, inga andra. Att det skall vara så svårt att förstå?

Permalänk | Anmäl #4 Kryckan, 2009-09-16, 19:34

En i stort sett deskriptiv artikel med ambitionen fokuserad på prosan. En smula analys. Som vanligt inget som helst recept på åtgärder. Billigt och självupptaget.

Permalänk | Anmäl #6 Terje Dahl, 2009-09-16, 19:43

Orkade inte läsa mer än början du har ju svaret redan i inledningen citat "Mehdi fick aldrig fördjupa sig i någon annan bok än Koranen"precis han läste en hatisk bok om och om igen och han trodde tillslut på vad som stod i sagoboken och blev själv lika sjuk som den hatiska person som skrev boken.

Permalänk | Anmäl #7 michael svensson, 2009-09-16, 20:04

Förstår inte hur det kan finnas folk som söker svaret i förorten, utanförskap osv. Alla de 99,99% som inte blir terrorister i förorten samt alla de terrorister som inte kommer från förorten eller är "utanför" borde väl räcka för att sluta nysta i det?

De finns folk som tänker konstruktivt.

"At a 2002 meeting of the American Psychological Association (APA), Steven Hassan asserted that Al Qaeda fulfills the characteristics of a destructive cult. Panelists at the convention asked the APA to investigate mind control among destructive cults. Hassan spoke of the commonalities between researching destructive cults, and the war on terrorism: "We need to apply what we know about destructive mind-control cults, and this should be a priority with the war on terrorism. We need to understand the psychological aspects of how people are recruited and indoctrinated so we can slow down recruitment. We need to help counsel former cult members and possibly use some of them in the war against terrorism"

http://en.wikipedia.org/wiki/Destructive_cult

Permalänk | Anmäl #8 Affe, 2009-09-16, 20:05

Bra att du till skillnad från så många andra i västvärlden förstår att terrorism inte har med islam att göra, Al-Qaeda är lika lite representativt för islam som t.ex. IRA är för katoliker eller kristna i allmänhet...
Termen Jihad betyder förövrigt inte "heligt krig" och den betyder absolut inte terrorism även om såväl extremister som de flesta västerläningar har denna missuppfattning!

Jihad= "ansträngning" ...de flesta typer av jihad har inget med krig eller våld att göra...alla former av ansträngning eller kamp för en god sak kan betecknas som Jihad...t.ex. att hjälpa utsatta människor, att kämpa mot förtryck (med eller utan vapen), o.s.v.
Att döda eller skada oskyldiga människor är INTE jihad...och den som begår sådana brott är INTE muslim vad än vederbörande väljer att kalla sig.

Permalänk | Anmäl #9 A.I, 2009-09-16, 20:21

ja , det är som dr Phil säjer ; alla unga vill tillhöra något. Spelar mindre roll, vad.

Om de ej välkommna att tillhöra Sverige så hittar de något annat att tillhöra. Sverige har lurat hit männinskor, fått dem att tro de välkommna, men i verkligheten så isoleras de från svenska samhället. Att man just i Rosengård låter männinskor bo så dåligt är ingen slump. Det är skamligt.

Permalänk | Anmäl #10 Katarina , 2009-09-16, 20:41

Jag kan hålla med författaren om att politikerna har skuld i detta.

Inbillar sig verkligen arkitekterna bakom det mångkulturella Sverige att människor från väldens alla hörn, uppryckta ur sin kultur och sitt sociala sammanhang, bara så där utan vidare ska kunna fungera i det svenska samhället?

Vad är det för mekanisk och själlös människosyn som ligger bakom en sådan befängd idé?

Som illustration av ett sogligt socialt experiment är måhända M. Gezahli intressant. Sonen av en tillfällig förbindelse mellan en finska och en arab, vilka av någon outgrundlig anledning befann sig i Norsborg, har irrat vilse och sökt sig in i mörkret.

En sak är säker, Sverige av idag kommer att skapa många individer som går samma väg som han.

Permalänk | Anmäl #11 Elin Eriksson, 2009-09-16, 20:51

Till Nicke Dank.
Fysiskt har Mehdi växt upp idet samhället som erbjuder studieciklar och sådant. Hade han gjort det så hade fått cred för att han varit duktig och gjort/åstadkommit det ingen riktigt förväntat sig. För i grund och botten så har vi svenskar sedan flertal genrationer inga förväntningar på invandrare från icke västländer.
De måste vi ta hand om anser vi. Att påstå att alla kan välja fritt vad de vill göra med sina liv är att inte förstå att människor kan ha problem. Alla vill väl ha bra liv, då är det ju bara att välja det enligt dig. Varför gör inte alla det då?

Permalänk | Anmäl #12 Katarina , 2009-09-16, 20:55

Intellektuell segregering???
Är allt annat lika? Samma välstånd, samma status, samma kontaktnät, samma framtidsmöjligheter, samma hälsa, samma livslängd?
Nej, eller hur?
Om vi nu genom demokratiska val bestämt att segregeringen ska ökas får vi tåla att konsekvensen blir att inte alla i utanförlandet uppför sig som dom lydiga låglönearbetare vi vill ha dom till. Uppenbarligen är det många som tycker det är värt priset. Själv har jag fått mycket lägre skatt.
Dessutom uppför sig dom flesta kuvade väldigt väl. Dom som inte gör det ger sig konstigt nog på varandra istället för på oss som tur är.
Då tycker jag att det är både bortskämt och småaktigt att klaga på att dom som obstruerar ger oss dåligt rykte. Var glad att dom inte kräver rättvisa.

Permalänk | Anmäl #13 Olof Lindberg, 2009-09-16, 21:10

Viljan till att vara Svensk verkar inte ha varit "påträngande" i hans hem.
Därav detta "utanförskap".
Sedan är det upp till varje individ att sköta sig och i detta fallet inkl. hans resesällskap har det totalt misslyckats......

Permalänk | Anmäl #14 Skogstokig, 2009-09-16, 21:10

Kan man inte säga att det var religionens fel? Utan islam hade inget av detta hänt. Hans pappa hade inte indoktrinerat honom till att bli en moral-krigare mot väst.

Mehdi får väl göra som vi andra. Skaffa en utbildning och ett jobb.
Nu har han förbrukat sitt förtroende i Sverige. Släng ut honom och hans far.

Permalänk | Anmäl #15 Danne, 2009-09-16, 21:30

"Jihad= "ansträngning"

HAHAh :p , Från början betydde det verkligen heligt krig och kamp för islam, nu för tiden kan även lös mage räknas som inre kamp. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=s-O6XwoP8yg

Permalänk | Anmäl #16 Mike Nilson, 2009-09-16, 22:01

Vänstern hade räknat med röstboskap, men de har skapat något annat som kommer att ställa till det avsevärt här. Synd att de i själva verket inte tänkte på andra än sig själva!

Permalänk | Anmäl #17 BluePrint, 2009-09-16, 22:03

"Bra att du till skillnad från så många andra i västvärlden förstår att terrorism inte har med islam att göra"

Ja vi vet ju att islam kan utövas på en miljard olika sätt..
Och vem är det som bestämmer på vilket sätt islam ska utövas? Du, Islamiska Iran, Islamiska Saudi Arabien, imamer eller koranen..? Varför skulle Talibaner var mindre islamiska en mer fredliga mohammedaner?

Permalänk | Anmäl #18 Mike Nilson, 2009-09-16, 22:07

"Mehdi fick aldrig fördjupa sig i någon annan bok än Koranen" skriver Walter Repo. Vem hindrade honom att gå till biblioteket? Menar WR att sådana som Mehdi är helt initiativlösa? Vilken väg man vandrar här på jorden är väl inte helt oberoende av individens egna val? Och varför ser WR ner på Koranen, det är många som tycker att det är den bästa boken i världen därför att den innehåller allt man behöver veta för att leva ett bra liv.

Men som vanligt i artiklar av den här sorten slutar de alltid med att det är mitt och övriga etniska svenskars fel. Helt oavsett vad det är som påstås vara fel. Den enda skillnaden är att WR använder onödigt många ord för att komma fram till detta.

Alltför många ord.

Permalänk | Anmäl #19 goran, 2009-09-16, 22:09

De flesta fattar inte alls hur det är. Det är som nåt semi nazi snack om bokcirklar mm. Får man inte allt det goda hemmifrån så är det rätt osannolikt att man bara checkar in på bokklubben eller börjar hänga på bilioteket. "Hej, jag skulle vilja låna min första bok, brott och straff, är den bra?" Jag känner flyktingar (riktiga såna, med skottsår) som bott över ett år i Sverige. De har sina barn på dagis. Mamman, en ung stolt kvinnak, kan knappt en knagglig svenska, medan barnen lär sig på dagis. Missförstånden är många, alla tror att de förklarar så bra och hon bara nickar. Tills för en liten tid sedan trodde hon att det kostade att besöka en större lokal lekpark, alltså kunde hon inte gå dit. Samma sak var det med en välbesökt plats utanför stan som lockar många turister. Hon hade fått för sig att det kostar därför att allt i hennes hemland kostar. Nu har jag svårt att tro att hennes barn blir några extremister men det är lätt att se sammanhanget, hur man som barn i den situationen direkt hamnar på B, eller snarare C-spåret. Segregeringen är inte materiell eller rumslig, den är social och själslig. Ur den bakgrunden kan många lika gärna börja virka på bombbälten som starta bokklubbar .

Permalänk | Anmäl #20 Monne, 2009-09-16, 22:16

Olof Lindberg, menar du att nyankomna direkt skall få samma status, välstånd, hälsa och utbildning som "medelsvensson" så fort dom sätter sin fot här? Visst men det funkar bara i ett socialistiskt samhälle, där alla får lika lite...

I Sverige har vi jobbat hårt på att införa denna vision i snart tjugo år, vilket endast har lett till bidragsberoende, passivisering och alienering. Visst existerar det fördomar och särbehandling mot vissa grupper också i samhället, men då måste man jobba ännu hårdare för att överkomma hindren.

Permalänk | Anmäl #21 Erik S, 2009-09-16, 22:40

Dags för författaren av denna artikel att sätta sig in i vilka det var som låg bakom demoleringen av WTC, det hela blir ju annars lite löjligt speciellt om ett par år när sanningen har kommit i dager. I övrigt har jag ingen aning vad du vill säga med denna artikel.

Permalänk | Anmäl #22 Johan Fylke, 2009-09-16, 23:12

Denna terrorist kommer att förstöra så mycket för de Svenska invandrarna.

Permalänk | Anmäl #23 seekstromd, 2009-09-16, 23:45

...och om ett år har vi kanske en regering som stolt vandrar med i islamofascistiska protesttåg där man kräver krav på sharia och nedmonterad demokrati. Det här landet går åt helvete snabbt.

Permalänk | Anmäl #24 Berit, 2009-09-17, 00:10

Kommentaren från Berit, #25, var enbart löjlig.
-
Men en del av kommentaren från Katarina, #12, visar på en orsak till problemet:
-
"För i grund och botten så har vi svenskar sedan flertal genrationer inga förväntningar på invandrare från icke västländer."
-
-
Skulle vi svenskar sedan flera generationer tillbaka inte ha några förväntningar på icke västländer? Saken är ju den att under så extremt många generationer har vi inte haft haft någon påtaglig invandring från icke västländer över huvud taget. På 1960-talet kom dock hyfsat många invandrare hit från dåvarande Jugoslavien, ett icke västland, för att arbeta. Det ställdes krav på dem att arbeta och sköta sig, och såvitt jag kan minnas så gjorde de också det.
-
Under 1980-talet började däremot växande grupper av kurdiska flyktingar komma hit. De var mycket svårt utsatta av Saddam Husseins regim och de var i högsta grad beroende av skydd. Men de var mycket dåligt förberedda på ett liv i väst.
-
Den jättestora förändringen för Sveriges del skedde i samband med sammanbrottet av Jugoslavien och Serbiens krig mot Kroatien och Bosnien. Otroligt många människor, främst från det huvudsakligen muslimska Bosnien, flydde från sitt land. Den svenska regeringen ville att Sverige skulle ta emot tiotusentals av dessa på mycket kort tid. Detta väckte oro i Sverige. För att svenskarna inte skulle protestera över denna plötsliga och mycket stora invandring, lugnade regeringen oss med att bosniska och kroatiska flyktingarna bara skulle få ett tillfälligt uppehållstillstånd här. När kriget var över och allting hade lugnat sig skulle flyktingarna återvända hem igen.
-
Så blev det inte. Människorna från det före detta Jugoslavien blev kvar. Detta fick många konsekvenser i Sverige, och bland annat grundlades nu Landskronas öde som en stad svårt präglad av kriminalitet. Människor från forna Jugoslavien flyttade dit i stora skaror och grundade kriminella gäng.
-
Hela tiden pågick en stadig invandring till Sverige av flyktingar från Saddam Husseins Irak. Det handlade i hög grad om människor med låg utbildning, sträng muslimsk religiositet och ganska små möjligheter att etablera sig på lika villkor i Sverige.
-
När George W. Bush startade krig mot Irak år 2003 flydde miljoner irakier från sitt hemland. En hel störtflod av dessa flyktingar strömmade mot Sverige. Den diskussion som hade förekommit innan Sverige tog emot alla flyktingar från före detta Jugoslavien förekom knappast nu. Sverige var redan etablerat som ett flyktingmottagarland för personer från Irak. Sverige fick därför ta emot i särklass flest irakiska flyktingar av alla länder i Europa, alldeles särskilt om man ser till antalet flyktingar som vi tog emot i förhållande till vår folkmängd.
-
De svenska politiker som bestämde att Sverige skulle ta emot så många flyktingar från ex-Jugoslavien och Irak bjöd aldrig in svenska folket till diskussion. De gjorde aldrig flyktingmottagandet till en valfråga. Inget enda av de etablerade partierna lovade att minska flyktingmottagandet om de skulle bli valda, så det blev aldrig lätt för svenska medborgare att rösta för att Sverige skulle ta emot färre flyktingar. De enda som lovade att minska flyktingmottagandet var det lätt stolliga och knäppa Ny Demokrati. När Ny Demokrati föll samman ersattes det av det högerkonservativa Sverigedemokraterna, som på sätt och vis kan betraktas som invandrarkritiska kristdemokrater. Men om man inte vill rösta på kristdemokraterna så vill man kanske inte rösta på Sverigedemokraterna heller.
-
Det räckte inte med att politikerna inte frågade svenska folket om man ville ha så många flyktingar som politikerna hade bestämt att vi skulle ta emot. Politikerna frågade inte heller sina väljare hur flyktingmottagandet bäst skulle gå till eller vilka regler som borde gälla för flyktingarna. I stället började man alltmer skuldbelägga svenska folket och tala om svensk rasism. Medierna hakade gärna på. Ett exempel är den uppståndelse som skapades när kvällstidningarna började göra reportage om apatiska flyktingbarn. I ett slag fick tusentals familjer som fått avslag på sin asylansökan snabbt uppehållstillstånd.
-
Ett annat exempel är termen "flyktingbarn", som används om ensamkommande unga män som själva uppger att de är under 19 år. (Det är mycket svårt att veta hur gamla desa män är, eftersom de nästan aldrig har pass, än mindre äkta pass, med sig.) Det handlar uteslutande om män och nästan uteslutande om män som är kring tjugo år. Genom att kalla dem "flyktingbarn" skapas en särskild känsla av att dessa unga män har särskilda skäl att få asyl i Sverige. De allra flesta av dem får också asyl, och därmed har de oftast rätt att hämta hit stora delar av sin familj också. För det uppehållstillstånd de har fått gäller inte bara dem själva utan deras familj också. Detta är för övrigt något annat som politikerna aldrig har frågat svenska folket om - är det rätt att flyktingar som har beviljats uppehållstillstånd ska få ta hit hela sin familj också?
-
Idag har flyktingmottagandet blivit så stort att våra politiker och massmedia mest ägnar sig åt något som på engelska skulle kallas för "damage control". Det gäller att se till att situationen inte går helt överstyr. Det får inte skapas några stora spänningar mellan svenskar och invandrare, och för att se till att detta inte sker måste svenska folket ständigt skuldbeläggas för att de är rasister. Varje kritik mot invandring och invandrare måste vändas till en kritik mot svensakrna själva, för annars kan svenskarna förvandlas till en mobb.
-
Ett exempel på hur det kan gå till kan man se uppleva i nyhetssändingarna i P1, P3 och P4. Extremt ofta inleds dessa nyhetssändningar med någon nyhet om att invandrare har utsatts för något dåligt i Sverige. Representanter från vänsterpartiet, vars åsikter ytterst sällan efterfrågas när det gäller Sveriges ekonomiska politik, får ofta uttala sig i Sveriges Radio och kritisera Sverige för rasism. Ett typexempel på en "skuldbeläggande rasism-nyhet" kan vara att en familj har återvänt till Irak för att de inte känner sig välkomna i Sverige. Familjen vill egentligen inte återvända till Irak, men svensk rasism har skrämt bort dem. Borde vi svenskar inte skämmas?
-
Svenska politiker har alltså på mycket kort tid, ungefär sedan 1980-talet, släppt in enormt stora grupper flyktingar och invandrare till Sverige. Man har aldrig frågat svenska folket om saken, aldrig frågat hur många invandrare vi bör ta emot och vilka regler som bör gälla för invandrarna. För att motverka konflikter mellan svenskar och invandrare har man ihärdigt och målmedvetet skuldbelagt svenskarna och anklagat dem för rasism.
-
Nu har Walter Repo skrivit en artikel där han anklagar Sverige för att ha gjort en extremist av Mehdi Ghezali. Man skulle kunna ställa en motfråga. Mehdi Ghezalis mamma är ju från Finland. Varför bär inte Finland något ansvar för Mehdi Ghezalis öde? Varför följde inte Mehdi Ghezali med sin mamma när hon flyttade till Finland, med tanke på att de flesta barn brukar följa med sina mammor? Kanske därför att Finland tar emot så extremt få invandrare och Mehdi skulle inte ha varit välkommen där.
-
Så fastän Mehdi Ghezali är son till en finsk mamma, så har Finland inte skapat Mehdi Ghezali. För Finland har ju inte tagit något ansvar för Mehdi Ghezali alls. Man har inte betalat hans mat, kläder, bostad, skolgång eller läkarvård. Man har inte bekostat hans moské. Man har inte hämtat hem honom från Portugal när han har varit på stöldturné där, och man har inte skickat regeringsplanet för att hämta hem honom från Guantanamo.
-
Det är bara att konstatera. Finland är oskyldigt. Allt är Sveriges fel.

Permalänk | Anmäl #25 Ann sidbrant, 2009-09-17, 04:04

Jag diskuterar just dessa ting m a p islam i en viktig uppdatering på:
.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/11/05/om-invandringspolitiken#commen...

Permalänk | Anmäl #26 Peter Ingestad, 2009-09-17, 04:44

Ett cyniskt, antiintellektuellt och själadödande samhälle?

Det kallas för nyliberalism.

Permalänk | Anmäl #27 Arken, 2009-09-17, 06:46

"Men de var mycket dåligt förberedda på ett liv i väst" Kanske vi i Sverige var väldigt dåligt förberedda på att ta emot dessa människor. Då vi utgår hela tiden att dessa människor måste tas om hand och hållas borta från samhället och jobb. De långa asylprövningarna, att man ej får arbeta under tiden visar detta. Att segregationen som är mycket stor i Sverige är ingen slump. Varför går det bra för somalier i Usa , Kanada, Norge. men inte i Sverige? Varför väljer många "nya svenskar att flytta till Storbritanien eller Kanada för att där kunna skapa sig ett liv med jobb och familj och en naturlig delaktighet samhället som tycks svårt i Sverige.
Det finns en dubbelagenda; 1: Sverige är gott, därför tar vi emot stackars människor på flykt. 2.Sverige är bäst därför är det omöjligt för oss att vara öppna mot människor grån andra länder och kulturer, de kan inte ha något att tillföra detta bästa landet i världen, Resultat: Segretation, frustration, hämdkänslor bland unga män som ej blivit sedda utan daltade med.

Permalänk | Anmäl #28 Katarina, 2009-09-17, 08:17

Jag är tveksam till att öppna Sveriges gränser för fortsatt flyktinginvandring därför att jag inte kan se hur den hjälper någon länge - av detta skäl ses jag som en xenofob; en trött rest från gårdagen.

Jag bor i radhus, är akademiker och mycket engagerad i mina barns väl och ve - därför är jag plötsligt en del av förtryckarstrukturen i det svenska samhället; en del av de vattentäta skotten som bidrar till fortsatt segregering i samhället.

Några invandrare i första och andra generation har nu häktats för förberedelse till terrorism. Alla fängslade för samma brott tidigare - därför är jag en del av det svenska samhällets intellektuella segregering; en hånflinande lönnfet representant från den svenska medelklassen.

Hur vore det om vi gjorde om allt från början?

- Låt Sverige vara en fristad för de som flyr förtryck, men skit gärna i den sadomachosistiska attityden att infödda svenskar och vårt samhällssystem alltid präglas av välavvägd rasism och förtryck.

Eller som man säger i stugorna med knutna nävar i fickorna - om vårt sätt att organisera vårt samhälle inte duger så stick härifrån.

Permalänk | Anmäl #29 Johan Lindau, 2009-09-17, 09:21

Sedan länge har jag tyckt att en stor del av skulden för den muslimska fundamentalismens framfart vilar på "vanliga" muslimer. Det låter kanske provokativt, men min poäng är att jag alltför många gånger läst om och på TV sett STOLTA föräldrar, kompisar och grannar till terrorister som precis sprängt sig själva i luften som självmordsbombare - tillsammans med 10-talet eller 100-talet oskyldiga andra. Där sitter de och skryter med sin sons eller dotters modiga offer för det heliga kriget.
Om GRUPPEN istället för att sitta stolta i TV rutan skulle tvingas byta efternamn och flytta till en ny stad pga skammen som deras barn dragit över familjen - då skulle det automatiskt bli mycket svårare för terror organisation att rekrytera nya ungdomar till sina rörelser. De flesta människor vill inte dra skam över sig eller sina familjer. Jag vet att de flesta "vanliga" muslimer SKRÄMS till tystnad av fundamentalisterna - de dödar och förtrycker först sina egna, därefter de "otrogna" västerlänningarna. Men den muslimska gruppen får ta sig i kragen och stå upp som en "man" (eller kvinna). Så länge man hukar av skräck och förblir splittrade så kommer fundamentalisterna att få hålla på.
Detta sagt, så är det totalt ohållbart att ordförande i muslimska rådets dotter är inblandad med terrorister och antagligen själv är terrorist eller "hang-around"-terrorist - det spelar för mitt argument ingen som helst roll om hon är skyldig eller ej. Muslimska rådet ska representera den svenska muslimska gruppen. Dvs om ordförandes dotter är terrorist så innebär det en acceptans av fundamentalismen - inte ett avståndstagande. Dags att Helena och ni andra ledande muslimska företrädare tar er en titt på er själva och er situation. Lös problemet, ändra era värderingar och ta tydligare avstånd från all form av muslimsk fundamentalism.

Permalänk | Anmäl #30 petersanning, 2009-09-17, 10:22

Men Katarina, så enkelt kan det väl inte vara som att Sverige har en dubbel agenda.Själv bor jag med min familj utomlands. För att kunna integreras här som i Sverige, måste föräldrarna jobba stenhårt på att barnet trivs i skolan. Oavbrutet  och i alla sammanhang. Hur föräldrarna mår är ovidkommande. Har man släpat ett barn till ett annat land måste föräldrarna ta det fulla ansvaret. Så fort ett problem dyker upp, stort som smått, på det och upplös det. Lyckas man med skolan går resten sedan av sig självt. Vi har heller aldrig krävt hemspråksundervisning utan fixat det själva.Pappan, i det här fallet, verkade ju bara bry sig om sitt eget andliga tillstånd, och det kan väl inte Sverige lastas för. Hade han nu fått chansen att starta på nytt i ett annat land, många kommer aldrig så långt utan får en kula mellan ögonen, varför tog han den inte?Det finns en svår sjukdom i vår familj så säg inte att vi har fler fördelar än andra.

Permalänk | Anmäl #31 Eva, 2009-09-17, 10:31

En ytterligare liten kommentar som jag inte kan hålla inne med :-) är att de där svenska terroristerna drömmer om- och är villiga att döda för (kanske även dö själva för) att hela världen ska leva efter de muslimska reglerna och hela världen ska vara muslimsk. Nu har de där terror svenskarna fått chansen att verkligen få uppleva hur det är att leva i ett muslimskt land – Pakistan. Så de har väl inget att klaga över? :-).

Permalänk | Anmäl #32 petersanning, 2009-09-17, 10:32

Kuba "svensken" Mehdi Ghezali är inget offer för någonting.

Han är en människa som hamnat i den situation han nu är i på grund av sina egna livsval.

Det är en skam att vårt samhälle stödjer personer som Mehdi (och hans far) som ju båda är helt bidragsberoende och lever på samhället. Våra skattepengar stödjer därför indirekt fundamentalistisk Islamism och den terrorism som följer i dess skugga.

Dags att vi vaknar upp och granskar och verkligen vågar gå i kamp mot radikaliseringen som Islamismen för med sig i Sverige.

Jag ser inte att mina skattepengar ska gå till att flyga hem terrorister i regeringsplan eller att vi ska utse offentliga försvarare till personer som med egen fri vilja försätter sig i situationer som Ghezali gjort.

Alla personer som stod bakom uppropet förra gången han åkte dit borde känna sig helt dumma i skallen nu och be det svenska folket om ursäkt för sin blåögdhet och enfald.

Jag hoppas Ghezali får spendera många år i Pakistanskt fängelse där han hör hemma till följd av sina handlignar, inte till följd av det svenska samhället.

Permalänk | Anmäl #33 Björn, 2009-09-17, 10:32

"Viljan att vara svensk" Vad är det? Varför tror en del att man som invandrare vill vara svensk? Jag har bott här i 40 år och är medborgare, men jag är inte och vill inte vara svensk. Jag är finsk och stolt över det. Jag har aldrig känt mig utanför, inte ens när jag i mellanstadiet ständigt blev kallad "finnjävel" och lustigheterna om knivar och konskenkorva var vardagsmat. Enstaka föräldrar ville inte att deras söners kulle umgås med oss.

Svenska fick man lära sig vartefter (bonus för att lära sig svenska hade suttit fint) Efter en 6-7 år sådär hade vi nått ekonomisk standard likvärdigt de inföddas. Inget konstigt med det.

Vad jag vill säga är att samhället har gjort alla till offer. Ingen har något eget ansvar utan orsaken till ditten och datten finns alltid utanför en själv. Man är ett offer för omständigheterna. Om de inte är uppenbara så skapar man dem i fantasin.

Folk frågar ofta vad som är svenskt. Det sistnämnda har tyvärr blivit det genuint svenska.

Permalänk | Anmäl #34 suka, 2009-09-17, 11:01

Myten och vandringssägnen om att den islamistiske extremisten vore fattig, marginaliserad och outbildad krossas med all önskvärd tydlighet när man studerar vilka som låg bakom och utförde terrorattentaten mot World trade center och bomberna i London.

Permalänk | Anmäl #35 Ingrid , 2009-09-17, 11:11

Svårt att veta i vad mån vi allmän-svenskar ska ta ansvar för detta. Vad är din lösning? Förbjud fotbollen så att inga fler ungdomar slösar bort sin tid och sitt liv på den? Med tvång splittra upp de segregerade bostadsområdena? Jag är för.

Skulle jag själv anställa en Mehdi Ghezali? Knappast. Outbildad. Utan referenser. Fundamentalistisk muslim och dessutom misstänkt terrorist som suttit på gitmo. Den ansökan hamnar längst ner i pappershögen och om möjligt så nekar jag till att någonsin ha sett den. Jajaja, rasist rasist.

Men vad då då? Jag och Mehdi är ungefär jämngamla. När jag själv blev anställd blev jag det efter en mångårig utbildning som jag i sin tur blev accepterad på på grund av hård självkontroll under tonåren så jag skaffade mig mina betyg. Då Ghezali valde att spela fotboll och skita i skolan satt jag och pluggade. Alla jobb jag haft har jag skött och skaffat mig goda referenser från, även i de fall chefen var jobbig. Jag har aldrig begått ett brott. Jag har förbannemig investerat i min framtid och nu får jag belöningen. Han har spolat ner sin framtid och nu ska det tydligen vara synd om honom. Jag ställer inte upp på det.

Jag kommer inte att tycka synd om skitungarna som bränner bilar heller. Jag tyckte inte för ett ögonblick synd om skitungen som blev skjuten efter att ha kastat sten på polisen under göteborgskravallerna. Eller för den delen skitungarna som blev skjutna när de med moppar och baseballträn en sen natt åkte hem till en utvecklingstörd grabb och hans familj för att jävlas.
Well done, trist att pappan skulle straffas för att ha gjort det enda rätta. Den man som inte hade försvarat sin familj i samma situation är ingen man. Tar inte föräldrarna sitt ansvar är det inte synd om dem heller.

Överlag tycker jag vi ska sluta tycka synd om folk. "Synnerliga skäl, jag mådde så dåligt" - skitsnack. Ge alla en ärlig chans men bränner de den är de inget annat än avskum som förtjänar vårt förakt.

Jag har inte fått någonting gratis jag heller och hade inga som helst kontakter som skulle hjälpa mig. Det är inte synd om Ghezali, det handlar enbart om dålig attityd. I grunden kan man skylla på föräldrarna men efter tonåren är det faktiskt upp till var och en att stå på egna ben och fatta sina egna beslut.

Permalänk | Anmäl #36 Tomas Fredriksson, 2009-09-17, 11:24

Där Islam finns, finns brist på ekonomisk utveckling, ofrihet, oordning och våld. Bristen på ekonomisk utveckling skyls bara av en tunn hinna av råvaruförsäljning. Islam är en farlig politisk ideologi.

Permalänk | Anmäl #37 Amatör-observatör, 2009-09-17, 12:46

"Diskussionen om Mehdi Ghezali visar Sverige här och nu. Den väcker frågan om vilka krafter som lockar desillusionerade och jagsvaga invandrarkillar i Sverige till extremismens självupptagna hjärta"

Vilket skitsnack, herr författare! Kan du räkna upp t.ex. vietnamesiska, judiska, kinesiska, sydamerikanska, "invandrarkillar i Sverige" som blir terrorister? Varför är det alltid muslimska "invandrarkillar i Sverige"?!

Permalänk | Anmäl #39 Aber Kadaber, 2009-09-17, 13:08

Ja Ann Sidebrant. Detta är huvudet på spiken, just detta, om något gör mig sååå besviken på dessa regeringar vi har/haft alla dessa år.
SD 2010, må det bära eller brista.

*För det uppehållstillstånd de har fått gäller inte bara dem själva utan deras familj också. Detta är för övrigt något annat som politikerna aldrig har frågat svenska folket om - är det rätt att flyktingar som har beviljats uppehållstillstånd ska få ta hit hela sin familj också?*

Permalänk | Anmäl #40 KarinAndersson, 2009-09-17, 13:25

Hej på er,

det är intressant att få en bakgrundshistorik av Mehdi Ghezali. Det gör det lättare att förstå vad som samhället och alla vi andra måste göra för att i mesta möjliga mån undvika att fler ungdomar går Mehdis väg.

För det första: Alla barn borde få lära sig i skolan att kritiskt granska religionen. Stäng alla religiösa friskolor.

För det andra: Det är allt för många föräldrar som för över sin bitterhet och sitt hat til sina barn. Det måste vara möjligt för samhället att intervenera i sådana hemmiljöer.

För det tredje: Sverige har idag avvecklat alla påföljder mot ungdomar som begår brott och hamnat på glid. Vi måste återinföra långvarit omhändertagande av ungdomar som begår brott för att få tid att bygga upp dem och ta dem ifrån den miljö som de inte klarar av att växa i.

Det vänsterliberala vansinnet att alltid låta ungdomar slippa genomgripande påföljder även vid mycket grova brott måste få ett slut.

Det är missriktad välvilja när man låter missanpassade ungdomar dra omkring på gatorna trots att de begått grova rån , våldsbrott m.m. Det leder bara till ökad segregering när vanliga ungdomar och deras familjer blir offer i denna process och inte får någon rättvisa.

När inte samhället vill eller kan styra upp de här ungdomarna så kommer Islam in i deras liv och det är inte den milda formen av Islam som attraherar de här ungdomarna.

Det är den hårdföra fundamentalistiska varianten av Islam som de dras till. De identifierar sig med krigarna, hatet och de storslagna "segrarna" som utlovas.

Det är finns mycket enkla lösningar på dessa problem men tyvärr så har analysen och tolkningen av orsakerna till problemen kapats av vänsterliberaler och kommunister . De skyller allt på samhället och kapitalismen.

Om Mehdis far läst svenska och pluggat någon yrkesutbildning istället så kanske Mehdi tagit en helt annna väg i livet.

Så enkelt är det.

Ha det bra!
Kriztian

Permalänk | Anmäl #41 Kriztian Mikkeliinen, 2009-09-17, 13:34

Javisst Tomas Fredrikson. Du har så rätt så.Instämmer

*Det är inte synd om Ghezali, det handlar enbart om dålig attityd. I grunden kan man skylla på föräldrarna men efter tonåren är det faktiskt upp till var och en att stå på egna ben och fatta sina egna beslut.*

Permalänk | Anmäl #42 KarinAndersson, 2009-09-17, 13:41

#25 Ann sidbrant, mycket bra inlägg, med en bra historisk genomgång.
Vad vi måste förstå är att människan är en kulturellt odlad varelse. Vi har utvecklat våra normer och vår sedlighet i en utveckling som tog hundratals år.
Hur ska vi då kunna vänta oss att vi kan ta in oerhörda skaror av människor på kort tid, så att 20% av befolkningen plötsligt är helt främmande för dessa värderingar, och - ur vårt perspektiv - osedliga?
Inte minst är problemet stort med den kvinnosyn som finns i dessa kulturer, vilken är helt oacceptabel.
Men det allra största problemet är såklart dessa gruppers positiva inställning till terroristdåd. Vem minns inte enkäter som visar att en stor andel av t ex den palestinska befolkningen är positiva till självmordsbombningar som drabbar civila.

Permalänk | Anmäl #43 Mats Forssblad, 2009-09-17, 14:52

Ann Sidbrant: Ett mycket bra inlägg.
Att Ghezali inte följde med sin mamma till Finland kanske beror på att inom viss islam äger pappan barnen vid skilsmässa.

Permalänk | Anmäl #44 Eva, 2009-09-17, 18:45

Det finns en iskall logik i allt som hänt Mehdi Ghezali i livet. Det är så att man kan få ont i magen. Finsk kvinna träffar arabisk man. Barn föds. Skilsmässa sedan. Fadern har inte tillräckliga resurser att bygga sig en tillvaro i Sverige utan isolerar sig i en invandrarförort i Örebro och börjar läsa Koranen. Sönerna blir lika avskärmade från det svenska samhället som pappan. En MYCKET dålig start i livet. Här kan vi tala om utanförskap i dess rätta betydelse. Som sagt man kan få ont i magen och bli ledsen och arg över att Mehdi Ghezalis liv blev som det blev. En tragedi. Inget annat. Till dem som dömer honom: vem är ni att döma? Döm inte din granne innan du gått i hans mockasiner lyder ett gammalt indianskt ordspråk. Det passar bra här. Sedan finns det andra aspekter som har med den fullständigt urspårade (s)-märkta invandrarpolitiken och dess människosyn att göra men det är en annan historia.

Permalänk | Anmäl #45 Lars Wetterström, 2009-09-17, 19:28

Tomas Fredrikson: Klockren kommentar. Kunde inte sagt det bättre själv!

Men Walter Repo har även en poäng i detta:

"Barn kan i dag gå nio år i skola utan att tillägna sig ens den mest basala humanistiska hållning och respekt för medmänniskor. De känner ingen stolthet, ingen tillhörighet till samhället. Framtidstro kan de knappt stava till.

Situationen påverkar ett helt lands struktur, för det går knappast att förvänta sig en näringsrik framtid när byggmaterialet utarmas."

Problemet i Sverige stavas resurser. Det finns inga resurser för något. Alla samhällskostnader finns uträknade, utom en. Den som man inte får nämna, men som förmodligen skulle utlösa ett ramaskri från bl.a. pensionärer.

Vad kostar den världsunika massinvandringen? 100 Miljarder/år? 200? 400? I vilket fall står det ju klart att det är en realkostnad. Både humanistiskt och ekonomiskt.

När jag var barn så behövde man inte vara rädd för att bli rånad, misshandlad, (grupp)våldtagen eller mördad bara för att man var ute sent på kvällen. Inte heller försvann cykeln bara för att man inte låst den.

Permalänk | Anmäl #46 Knorr, 2009-09-18, 07:29

Artikeln är intressant och tänkvärd. En belysning av ett verkligt problem i vårt samhälle.
Många av kommentatorerna låser fast på invandringspolitik och islam. Det både låter illa och kan sägas bekräfta den segregering som författaren tar upp. Lars Wetterström #45 undantaget, har förstått poängen som artikeln tar upp.
Ansvaret att hantera detta är inte politikernas, inte de muslimska invandrarnas, inte någon annans - utan vårt.

Permalänk | Anmäl #47 Daniel Claesson, 2009-09-18, 10:22

Daniel Claesson:

Om det inte går upp för alla människor att man själv är ansvarig för sitt liv kommer man aldrig att komma rätt. Ett stort fel här är att pappan inte lät sin son stå till svars för kriminaliteten i Portugal utan ljög för att "rädda" sin son. Kanske det skulle varit en stark varning samt att pappan visade att han inte ställde upp.

Det är inte "vårt" ansvar att rädda alla andra utan alla andra måste rädda sig själva. Med stöd för all del, men alltid med eget ansvar.
Och - det måste vi komma ihåg - de flesta invandrarna fixar sina liv helt OK. Detta är en ytterlighetsperson och skall bromsas stenhårt.

Är själv invandrare i ett annat land och det är likadant här att det finns vissa som inte vill fatta spelreglerna, för de passar inte. Och det är klart att om man har tänkt sig att bli fotbollsproffs och det räcker "bara" till svetsare kan man ju bli bli syrak. Men detta är ju de flesta människor med om i någon form och de blir inte terrorister för det.

Mehdi har ansvaret. Och hans far.

Permalänk | Anmäl #48 Eva, 2009-09-18, 13:46

@ Eva:
Och så har vi pekat finger, men vad tillför det?
Självklart tycker även jag att både Mehdi och hans far har ett ansvar för vad Mehdi nu gjort. Men det är inte det artikeln i grunden handlar om. Utan varför det blivit som det blivit och hur det kan förhindras i framtiden.

Permalänk | Anmäl #49 Daniel Claesson, 2009-09-18, 13:58

(Skrev även inlägget #20 ovan)
Kom att tänka på följaden scenario från barnens dagis. "Alla" har nämligen blivit bjudna på barnkalas. Det var ett så bra kalas för "alla" var bjudna. Tänk vad strongt att "alla" fick komma på dens o dens kalas. Vadå "-märken? Jo för det som alla inte såg eller ville se eller sket i var att gruppens enda invandrare/flykting INTE var bjuden. Hur ska man tolka detta då? Jo tydligen räknas man inte eftersom "alla" var bjudna. Det börjar redan på dagis och "alla" är med och ser till att vissa får vara utanför. Kan det komma sig att bland dessa vissa återfanns även en vis Mehdi? Du som varit nära Mehdi, fick han nånsin komma på kalas?

Permalänk | Anmäl #50 Monne, 2009-09-18, 16:14

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.