[...] bloggtema: Jante. Relaterat: 1, 2, 3, 4. Läs även andra bloggares intressanta åsikter om Anna Anka, relationer, sexualitet, sex, [...]
Blogg:Hellre jantelagen än kalla övergrepp för frihet « , 2009-09-16, 12:14
Emil: Det går bra med en hemmaman också. Det är skönt för barnen om någon är hemma dom första åren och håller ställningarna. Lägger in min kommentar som jag skrev under Rolands inlägg här också om du inte misstyrcker:
"Hemmafrun toppar På Newsmill! Alla tycks vara här och tycka. Det här är samhällets ömma punkt, röda böld eller vad man nu ska kalla det. Jag har tyckt en gång och tycker nu en gång till. Peter Ingestad skriver så här:
"Det är nämligen INGEN här, som vill diktera för leila marcuse, Allan von Herbert och Ann Sidbrant hur dessa skall leva sina privata liv, och då skall vi i anständighetens och meningsfullhetens namn KRÄVA samma toleranta medmänsklighet i gengäld"
Eftersom Ingestad har röda glasögon kan han inte se att det är STATEN som bestämt hur vi ska ha det. Som tur är kommer Lars H in med sin kommentar - nr 45 - som jag tycker ni alla ska läsa en gång till:
"Genom ett extremt skattetryck har man tvingat båda föräldrarna arbeta. På sossespråk har det kallats att befria kvinnan!"
Tack för den Lars H! Du tycks vara den enda bredvid Roland och mig som fattar vad det handlar om. Ja, hur skulle det annars se ut. Om den stora massan begrep. Då hade ju inte Staten någon att SUGA musten ur.
Kvinnans frigörelse går ut över barnen. Tyvärr! Och vad ska vi göra åt det? Rösta på Fi? Nä, läs min kommentar där uppe en gång till.
Ser du rött - rösta blått! Men i den här viktiga och avgörande frågan spelar det ingen som helst roll vilket parti du röstar på.Alliansens partier är lika sossiga som S - om inte sossigare. Märk väl!
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-09-16, 10:53
#1. Hur blev det en skattefråga undrar en som tycker det är oerhört märkligt att alla meningsskiljaktigheter ska decimeras till höger- eller vänsterpolitik?
Även om vi skulle reducera skatten på arbete till hälften är det svårt att se hur en barnfamilj ska klara sig på drygt 15 000 kronor i månaden . (Sen hur en sådan skattesänkning skulle finansieras är en annan sak, det är ju mer en höger-/vänsterfråga som jag inte vill göra det här till. Man kan såklart diskutera moms och annat också, men för att inte krångla till det för mycket så utelämnar jag det.)
En summa som jag vet att många svenskar har i månadslön. För dessa familjer blir det en ekonomisk omöjlighet med "hemmaman"/"hemmafru". Att det i denna grupp (taget på hela befolkning enbart efter lönintervall 15 000-19 999 kronor, SCB 2008) finns drygt 60% kvinnor. De som tjänar mindre än 15 000 har aningen fler män, men andelen kvinnor är ändå nära 60%. Detta håller i sig tills månadslönen passerar 25 000 då männen blir fler än kvinnorna.
Jag hittade ingen exakt statistik men det borde vara uppenbart för de flesta att en väldigt stor majoritet av svenskarna ligger i det här löneintervallet (0-25 000). Av dessa är otvivelaktigt flest kvinnor.
Nu ska man ju vara försiktig med statistik - men förefaller det inte rimligt att det fåtal familjer som har tillräckligt bra betalt för att kunna leva med "hemmaperson", definitivt är en majoritet av män (om mannen stannar hemma ska ju kvinnans lön finansiera hela hushållet).
Sen tror jag ju inte att det är företrädesvis den klick höginkomsttagare som har mer än 35 000 i månadslön som har rimlig möjlighet att överväga "hemmaperson" och familj. Dessa är enligt SCB 14% av befolkningen och av dessa 28% kvinnor.
Om detta stämmer så är det alltså (om jag nu räknat rätt, kolla gärna) 10% av svenska män som har råd med "hemmafru" ställt mot 4% av kvinnorna med "hemmaman".
Hur skulle skattesänkningar förändra detta nämnvärt?
Jag har i alla fall inte sett så många extra hundralappar sedan alliansen tillträdde. Nu tillhör jag iofs inte låginkomsttagarna, men jag tycker inte att jag betalar så vansinnigt mycket skatt att det är denna som hindrar mig från att skaffa "hemmafru" rent ekonomiskt. Att det skulle vara en skattefråga som hindrar 96% av kvinnorna och 90% av männen från att ha "hemmaperson" verkar - om mina hypoteser ovan är någorlunda rimliga - väldigt osannolikt.
Jag är dock inte bunden till varken höger- eller vänsterpolitik utan tycker att det vimlar av bra och dåliga argument i båda "lagen". Därför är jag ärligt intresserad av hur du resonerar här Helena.
Tack för ordet!
Permalänk | Anmäl
Hans Petersson, 2009-09-16, 12:05
"Sen tror jag ju inte att det är företrädesvis den klick höginkomsttagare som har mer än 35 000 i månadslön som har rimlig möjlighet att överväga "hemmaperson" och familj."
Här var det förstås ett "inte" för mycket. Ber om ursäkt för att det kanske blev lite språkligt luddigt i vissa delar.
Permalänk | Anmäl
Hans Petersson, 2009-09-16, 12:08
Hans Petersson: Vi är så skattetyngda så vi betalar skatt innan vi ens kommit upp i existensminimum. Vi har målat in oss i ett hörn. Säg den politiker som skulle kunna hjälpa oss. Vi betalar hög skatt för att vi ska kunna få tillbaka bidrag. På så sätt blir vi i klorna på Staten som vi alltså inte klarar oss utan.
Den som vill ska få vara hemma med sina barn. Men vi klarar ju inte ens av att införa vårdnadsbidraget utan otroligt tjafs och diskussioner i våra kommuner. DN rapporterar om misslyckandet. och staplar upp vilka kommuner som inte vill ha det o s v. Och ställer frågor som: Men hur ska man kunna klara sig på 3 000 kronor i negativa ordalag. Det ska ju naturligtvis vara MINST 3 000 kronor per barn. Nu är det ju en halvmesyr.
Jag vill ha en helt ny syn på barn. Jag vill ha ett helt nytt samhälle där varje barn ska ses som ett realt värde. Det reala värdet. Och den som sköter om barnet ska bli avlönad av staten. Dessutom ska personen i fråga bli meriterad. Får förtur till arbete och utbildningsplats o s v.
Idag ger vi bort råvaran gratis till Staten eftersom att föda är ett naturligt predikament. Det naturliga predikamentet. Det vill jag ändra på. Det ska inte vara gratis för samhället att få råvaran, cellen, utan vilket ett samhället inte blir möjligt.
För övrigt tycker jag du ska läsa Tanja Bergkvists kommentar på Rolands inlägg.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-09-16, 12:44
Sen vill jag inte vara missledande. Jag tror på individens frihet och ett kollektivt ansvar för vissa grundläggande tryggheter. Jag har väldigt få sympatier för att marknaden skall vara grunden för resonemang som jag anser främst har med andra saker att göra.
Sen insåg jag precis att du antydde att även alliansen "är för sossiga". Vilket får mig att gissa att du är en nån sorts konservativ kapitalist, och då har vi troligen få eller inga gemensamma åsikter vad gäller samhällsfrågor.
Jag vill dock ändå höra hur du resonerar.
Permalänk | Anmäl
Hans Petersson, 2009-09-16, 12:49
Hans: Vad är det för skillnad på blocken? Kan du se några när det gäller skatterna? Moderaterna försöker sänka lite. Förvisso. Men dom vill ha dagis och är inga förespråkare för vårdnadsbidrag. Tror du missförstår mig. Jag vill ha ett helt nytt samhälle. En helt ny syn.
Vad är en konservativ kapitalis? Nej, en sån är jag inte. Jag är bara otroligt klarsynt och förståndig. Vis helt enkelt.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-09-16, 12:56
Jag har nu förlängt artikeln med två avslutande stycken. Tyvärr verkar det vara omöjligt att redigera en Newsmill-artikel i efterhand, därför länkar jag till min blogg där den förlängda artikeln är publicerad: http://waltzforthoughts.blogspot.com/2009/09/ar-hemmafru-det-enda-altern...
Permalänk | Anmäl
Emil Johansson, 2009-09-16, 13:45
Skulle vilja höja min röst för valfriheten, både för kvinnor att man. Att kunna välja om man vill jobba och pussla med tiden eller väljer att vara hemma med sina små barn.
Jag tycker det är ett gott tecken att det faktiskt i detta 2009 finns familjer som prioriterar annat än det materiella och istället fokuserar på familjen och barnen. Dessutom att man gör det som sitt eget fria val och inte av tvång. oavsett om det gäller kvinnor eller män. Jag växte upp i ett samhälle där mammorna var hemmafruar och det inte fanns dagis. Tror att det var ett betydligt mer avstressat och harmoniskt liv än att dubbelbeta och pussla.
Har själv två barn som nu är tonåringar och har varit hemma med dom följt av dagislämnande, vab:ande kombinerat med jobb och studier.. Om jag vid 44 års ålder skulle börja om med små barn och fått valet att vara hemmafru i några år eller inte så hade valet varit lätt. Klart att jag hade valt att ägna tiden till mina barn.
Jag tycker att varje familj i detta år 2009 borde ha rätt att välja sina prioriteringar och val för familjen utan att följas av moraliserande pekpinnar om att det skulle vara att gå tillbaka i tiden.
Jag tycker nog att det är ett större problem att många barn växer upp utan närvarnade föräldrar som skaffar barn men sedan prioriterar sina karriärer och egna intressen framför att umgås med sina barn. De barn som är både först och sist på dagis och på fritiden umgås bara med barnvakter eller bara är hemma själva eller är hänvisade till gäng för att få den nära kontakten.. Är det ett bättre alternativ.. ???
Eller är det orsaken till att det finns så många problemungdomar som hamnar snett, är rotlösa och olyckliga?
Jag bara undrar...
Som barn var det rätt tryggt att ha en hemmafru till mamma i alla fall och inget jag skulle hålla mina föräldrar till last..
Vad säger barn till frånvarande föräldrar? Har någon frågat dom???
Permalänk | Anmäl
Karina Waldemark, 2009-09-16, 14:17
Helena,
Jag håller med om att det tyvärr är väldigt liten skillnad på blocken. Är som sagt helt ointresserad av partipolitik.
Konservativ kapitalist var som sagt bara en gissning (och tydligen inte korrekt), eftersom det vanligtvis brukar vara sådana som uttalar väldigt traditionell familjesyn, ogillar skatter av alla slag och tycker att alla politiker är för "sossiga". Vad det "är" går bra att googla, om nu inte frågan var retorisk.
Man ska alltså stimulera barnafödande? Är det basen i ditt nya samhälle?
Hur det ska gå till när man ska stimulera barnafödande med hjälp av, som jag tolkar det, väldigt stora samhällsinsatser i form av bidrag och "lön" till föräldrar? Hur ska du finansiera det om du samtidigt ska sänka skatterna?
Du vet väl att "staten" som "vi ger bort Råvaran" till är oss själva och att tanken är att vårt "demokrati" ska "reglera" hur resurserna/skatterna/Råvarorna ska användas?
Det verkar komplicerat det här Helena, har du dokumenterat hur "ditt nya samhälle" ska fungera mer konkret någonstans? Verkar inte så genomtänkt, men jag kan ju ha fel...
Permalänk | Anmäl
Hans Petersson, 2009-09-16, 16:02
(Ursäkta "dyslexin" ovan, jag har tydligen extra svårt med grammatiken idag.)
Permalänk | Anmäl
Hans Petersson, 2009-09-16, 16:04
Sen tar jag för självklart att det ska stå varje människa fritt att välja om han/hon vill vara hemma med barnen eller arbeta. Eller både och. Och mig veterligen finns det inget lagligt hinder för detta.
Men det är svårt för de flesta att driva ett hushåll på endast en inkomst. Att vara "hemmaperson" har ju även den nackdelen att man hamnar utanför arbetsmarknaden, "pensionssystem" och hamnar i de flesta fall i en klar beroendesituation till sin partner. Så länge relationen fungerar bra är detta kanske inte ett problem - men kan vara förödande om relationen spricker.
Ett alternativ är att dessa män och kvinnor som förespråkar "hemmafru" och "hemmaman" kan betala lön och sociala avgifter för sin partner om man väljer en sådan familjelösning. Det står var och en fritt - förutom att det bara är ett alternativ för människor med mycket hög inkomst.
Företrädesvis män alltså. Och egentligen inte särskilt många i förhållande till de som inte har råd. Det finns så vitt jag förstår inget som direkt hindrar detta idag.
Det största problemet verkar snarare vara att - och som du säger - de flesta familjer inte kan försörja sig på bara en förvärvsarbetande. (Ja, under förutsättning att man nu vill ha denna familjeform.) Och det i sin tur ett mycket större och mer komplext problem. Nämligen varför de flesta idag fortfarande måste jobba 40 timmar i veckan för att kunna försörja sig. Här finns det sannolikt väldigt många åsikter om varför det förhåller sig så.
Personligen är jag tämligen övertygad om att ekonomin är en upp och nedvänd tratt där pengarna sugs uppåt i samma takt som produktionen blir effektivare. Samtidigt ställer de flesta allt högre krav på materiell välfärd. Ekvationen går inte ihop.
Det är inte samma värld som för femtio år sedan, och vi kan inte färdas tillbaka. Världen såg annorlunda ut, och befolkningens sammansättning var en helt annan. Andra sjukdomar, kortare livslängd, annorlunda familjestrukturer osv. osv. Det går alltså inte att använda argument av typen: "Om det fungerade 1960, så kan vi göra lika dant idag." I alla fall inte fullt ut.
Grundproblemet är det gamla vanliga. Den lilla klick på den absoluta toppen av marknadsekonomins näringskedja blir rikare och rikare - medan den stora massan står och stampar på samma plats, fast med mer stress och högre materiella förväntningar.
Antingen hitta på ett sätt att få pengarna i toppen tillbaka i omlopp hos vanliga löntagare, eller sänk förväntningarna. Eller helst av allt, både och!
Vi lever alla i väst över våra tillgångar.
Permalänk | Anmäl
Hans Petersson, 2009-09-16, 16:34
Jag menar inte att man ska stimulera barnafödandet. Det behövs inte. Människan vill ha barn. Hon vill fröa av sig som alla andra arter.
Vi lever i ett sjukt system. Hela världen är snart insnärjd i ett privat banknät. Vi äger inte Riksbanken t ex fast vi tror det. Federal Reserve är inte federalt. Det styrs av en privat pengakartell. Otroligt nog. Vi är så duperade.
Jag vill ha ett samhälle där barnen - råvaran - skattas högst. Högre än olja och guld. Den som tar hand om den tillgången - barnen - ska meriteras. Hur vi ska komma dit? Först måste människor få insikt om hur det förhåller sig. Starta ett nytt parti? Kanske det.
Gudrun Schyamn & Co vill bara att kvinnan ska jobba heltid och barnen ska tas om hand av avlönade människor. Det är mantrat. Men barn vill vara med sina föräldrar - speciellt när dom är små. En ettåring - som klassas som elev och som det finns pedagogiska program för - behöver endast ögonkontakt med sin mamma eller pappa. Det räcker ända in i himlen.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-09-17, 08:59
Our replica Chanel Hand bags purses have every replica watches detail an Original handbag would cheap watches have, so stop your watches for sale be convinced we are the best site with superb Customer service and replica watches uk you will ever see!
Permalänk | Anmäl
cc., 2010-07-08, 15:38
Cheap and high quality Louis Vuitton,louis vuitton,LV bags,louis vuitton luggage,chanel handbags,gucci handbags,LV Discoutn Replica Handbags On ...Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-20, 06:53
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-22, 10:51
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-22, 10:52
chanel copy mirror best watch phone products. Buy vertu manufacture mirror vertu ferrari nero from global louis vuitton copy mirror copy manufacturers, suppliers, chinese vertu mirror copy exporters, wholesalers and ...
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-27, 13:44
All this replica watches can be very fake watches confusing for fake rolex the average replicabuyer.
Permalänk | Anmäl
tertret, 2010-07-28, 03:38
This is where replica watches online resources fake watches are a fake rolex great help. ReplicaRating replica rolex acknowledges that there breitlingis an urgent need in
Permalänk | Anmäl
tertret, 2010-07-28, 03:40
The time during which people think it is ugly to wear a pair of glasses on their faces has gone away from today's fashion trends. Because everyone has a different opinion and style,many different eyeglasses or sunglasses need to be designed in order to supply the market with affordable and appealing spectacles. Firmoo.com is such a online store to provide you the most satisfying inexpensive glasses, like, buy eyeglasses online, discount eyeglass frames, polarized sunglasses, cheap prescription sunglasses online, progressive eyeglasses online, fashion reading glassesetc. they are with super quality, attractive exterior and low price. They can enhance your reading and your charm at low cost. Shopping eyeglasses and sunglasses here, you can enjoy the warmest customer services as well. More info: http://xmdisu.blogdiario.com/.San Diego eyewear|San Francisco eyewear
Permalänk | Anmäl
kohee, 2010-08-02, 08:48
24 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Emil: Det går bra med en hemmaman också. Det är skönt för barnen om någon är hemma dom första åren och håller ställningarna. Lägger in min kommentar som jag skrev under Rolands inlägg här också om du inte misstyrcker:
"Hemmafrun toppar På Newsmill! Alla tycks vara här och tycka. Det här är samhällets ömma punkt, röda böld eller vad man nu ska kalla det. Jag har tyckt en gång och tycker nu en gång till. Peter Ingestad skriver så här:
"Det är nämligen INGEN här, som vill diktera för leila marcuse, Allan von Herbert och Ann Sidbrant hur dessa skall leva sina privata liv, och då skall vi i anständighetens och meningsfullhetens namn KRÄVA samma toleranta medmänsklighet i gengäld"
Eftersom Ingestad har röda glasögon kan han inte se att det är STATEN som bestämt hur vi ska ha det. Som tur är kommer Lars H in med sin kommentar - nr 45 - som jag tycker ni alla ska läsa en gång till:
"Genom ett extremt skattetryck har man tvingat båda föräldrarna arbeta. På sossespråk har det kallats att befria kvinnan!"
Tack för den Lars H! Du tycks vara den enda bredvid Roland och mig som fattar vad det handlar om. Ja, hur skulle det annars se ut. Om den stora massan begrep. Då hade ju inte Staten någon att SUGA musten ur.
Kvinnans frigörelse går ut över barnen. Tyvärr! Och vad ska vi göra åt det? Rösta på Fi? Nä, läs min kommentar där uppe en gång till.
Ser du rött - rösta blått! Men i den här viktiga och avgörande frågan spelar det ingen som helst roll vilket parti du röstar på.Alliansens partier är lika sossiga som S - om inte sossigare. Märk väl!
”Bristande kunskap = världens gissel :!: ”
#1. Hur blev det en skattefråga undrar en som tycker det är oerhört märkligt att alla meningsskiljaktigheter ska decimeras till höger- eller vänsterpolitik?
Även om vi skulle reducera skatten på arbete till hälften är det svårt att se hur en barnfamilj ska klara sig på drygt 15 000 kronor i månaden . (Sen hur en sådan skattesänkning skulle finansieras är en annan sak, det är ju mer en höger-/vänsterfråga som jag inte vill göra det här till. Man kan såklart diskutera moms och annat också, men för att inte krångla till det för mycket så utelämnar jag det.)
En summa som jag vet att många svenskar har i månadslön. För dessa familjer blir det en ekonomisk omöjlighet med "hemmaman"/"hemmafru". Att det i denna grupp (taget på hela befolkning enbart efter lönintervall 15 000-19 999 kronor, SCB 2008) finns drygt 60% kvinnor. De som tjänar mindre än 15 000 har aningen fler män, men andelen kvinnor är ändå nära 60%. Detta håller i sig tills månadslönen passerar 25 000 då männen blir fler än kvinnorna.
Jag hittade ingen exakt statistik men det borde vara uppenbart för de flesta att en väldigt stor majoritet av svenskarna ligger i det här löneintervallet (0-25 000). Av dessa är otvivelaktigt flest kvinnor.
Nu ska man ju vara försiktig med statistik - men förefaller det inte rimligt att det fåtal familjer som har tillräckligt bra betalt för att kunna leva med "hemmaperson", definitivt är en majoritet av män (om mannen stannar hemma ska ju kvinnans lön finansiera hela hushållet).
Sen tror jag ju inte att det är företrädesvis den klick höginkomsttagare som har mer än 35 000 i månadslön som har rimlig möjlighet att överväga "hemmaperson" och familj. Dessa är enligt SCB 14% av befolkningen och av dessa 28% kvinnor.
Om detta stämmer så är det alltså (om jag nu räknat rätt, kolla gärna) 10% av svenska män som har råd med "hemmafru" ställt mot 4% av kvinnorna med "hemmaman".
Hur skulle skattesänkningar förändra detta nämnvärt?
Jag har i alla fall inte sett så många extra hundralappar sedan alliansen tillträdde. Nu tillhör jag iofs inte låginkomsttagarna, men jag tycker inte att jag betalar så vansinnigt mycket skatt att det är denna som hindrar mig från att skaffa "hemmafru" rent ekonomiskt. Att det skulle vara en skattefråga som hindrar 96% av kvinnorna och 90% av männen från att ha "hemmaperson" verkar - om mina hypoteser ovan är någorlunda rimliga - väldigt osannolikt.
Jag är dock inte bunden till varken höger- eller vänsterpolitik utan tycker att det vimlar av bra och dåliga argument i båda "lagen". Därför är jag ärligt intresserad av hur du resonerar här Helena.
Tack för ordet!
"Sen tror jag ju inte att det är företrädesvis den klick höginkomsttagare som har mer än 35 000 i månadslön som har rimlig möjlighet att överväga "hemmaperson" och familj."
Här var det förstås ett "inte" för mycket. Ber om ursäkt för att det kanske blev lite språkligt luddigt i vissa delar.
Hans Petersson: Vi är så skattetyngda så vi betalar skatt innan vi ens kommit upp i existensminimum. Vi har målat in oss i ett hörn. Säg den politiker som skulle kunna hjälpa oss. Vi betalar hög skatt för att vi ska kunna få tillbaka bidrag. På så sätt blir vi i klorna på Staten som vi alltså inte klarar oss utan.
Den som vill ska få vara hemma med sina barn. Men vi klarar ju inte ens av att införa vårdnadsbidraget utan otroligt tjafs och diskussioner i våra kommuner. DN rapporterar om misslyckandet. och staplar upp vilka kommuner som inte vill ha det o s v. Och ställer frågor som: Men hur ska man kunna klara sig på 3 000 kronor i negativa ordalag. Det ska ju naturligtvis vara MINST 3 000 kronor per barn. Nu är det ju en halvmesyr.
Jag vill ha en helt ny syn på barn. Jag vill ha ett helt nytt samhälle där varje barn ska ses som ett realt värde. Det reala värdet. Och den som sköter om barnet ska bli avlönad av staten. Dessutom ska personen i fråga bli meriterad. Får förtur till arbete och utbildningsplats o s v.
Idag ger vi bort råvaran gratis till Staten eftersom att föda är ett naturligt predikament. Det naturliga predikamentet. Det vill jag ändra på. Det ska inte vara gratis för samhället att få råvaran, cellen, utan vilket ett samhället inte blir möjligt.
För övrigt tycker jag du ska läsa Tanja Bergkvists kommentar på Rolands inlägg.
Sen vill jag inte vara missledande. Jag tror på individens frihet och ett kollektivt ansvar för vissa grundläggande tryggheter. Jag har väldigt få sympatier för att marknaden skall vara grunden för resonemang som jag anser främst har med andra saker att göra.
Sen insåg jag precis att du antydde att även alliansen "är för sossiga". Vilket får mig att gissa att du är en nån sorts konservativ kapitalist, och då har vi troligen få eller inga gemensamma åsikter vad gäller samhällsfrågor.
Jag vill dock ändå höra hur du resonerar.
Hans: Vad är det för skillnad på blocken? Kan du se några när det gäller skatterna? Moderaterna försöker sänka lite. Förvisso. Men dom vill ha dagis och är inga förespråkare för vårdnadsbidrag. Tror du missförstår mig. Jag vill ha ett helt nytt samhälle. En helt ny syn.
Vad är en konservativ kapitalis? Nej, en sån är jag inte. Jag är bara otroligt klarsynt och förståndig. Vis helt enkelt.
Jag har nu förlängt artikeln med två avslutande stycken. Tyvärr verkar det vara omöjligt att redigera en Newsmill-artikel i efterhand, därför länkar jag till min blogg där den förlängda artikeln är publicerad: http://waltzforthoughts.blogspot.com/2009/09/ar-hemmafru-det-enda-altern...
Skulle vilja höja min röst för valfriheten, både för kvinnor att man. Att kunna välja om man vill jobba och pussla med tiden eller väljer att vara hemma med sina små barn.
Jag tycker det är ett gott tecken att det faktiskt i detta 2009 finns familjer som prioriterar annat än det materiella och istället fokuserar på familjen och barnen. Dessutom att man gör det som sitt eget fria val och inte av tvång. oavsett om det gäller kvinnor eller män. Jag växte upp i ett samhälle där mammorna var hemmafruar och det inte fanns dagis. Tror att det var ett betydligt mer avstressat och harmoniskt liv än att dubbelbeta och pussla.
Har själv två barn som nu är tonåringar och har varit hemma med dom följt av dagislämnande, vab:ande kombinerat med jobb och studier.. Om jag vid 44 års ålder skulle börja om med små barn och fått valet att vara hemmafru i några år eller inte så hade valet varit lätt. Klart att jag hade valt att ägna tiden till mina barn.
Jag tycker att varje familj i detta år 2009 borde ha rätt att välja sina prioriteringar och val för familjen utan att följas av moraliserande pekpinnar om att det skulle vara att gå tillbaka i tiden.
Jag tycker nog att det är ett större problem att många barn växer upp utan närvarnade föräldrar som skaffar barn men sedan prioriterar sina karriärer och egna intressen framför att umgås med sina barn. De barn som är både först och sist på dagis och på fritiden umgås bara med barnvakter eller bara är hemma själva eller är hänvisade till gäng för att få den nära kontakten.. Är det ett bättre alternativ.. ???
Eller är det orsaken till att det finns så många problemungdomar som hamnar snett, är rotlösa och olyckliga?
Jag bara undrar...
Som barn var det rätt tryggt att ha en hemmafru till mamma i alla fall och inget jag skulle hålla mina föräldrar till last..
Vad säger barn till frånvarande föräldrar? Har någon frågat dom???
Helena,
Jag håller med om att det tyvärr är väldigt liten skillnad på blocken. Är som sagt helt ointresserad av partipolitik.
Konservativ kapitalist var som sagt bara en gissning (och tydligen inte korrekt), eftersom det vanligtvis brukar vara sådana som uttalar väldigt traditionell familjesyn, ogillar skatter av alla slag och tycker att alla politiker är för "sossiga". Vad det "är" går bra att googla, om nu inte frågan var retorisk.
Man ska alltså stimulera barnafödande? Är det basen i ditt nya samhälle?
Hur det ska gå till när man ska stimulera barnafödande med hjälp av, som jag tolkar det, väldigt stora samhällsinsatser i form av bidrag och "lön" till föräldrar? Hur ska du finansiera det om du samtidigt ska sänka skatterna?
Du vet väl att "staten" som "vi ger bort Råvaran" till är oss själva och att tanken är att vårt "demokrati" ska "reglera" hur resurserna/skatterna/Råvarorna ska användas?
Det verkar komplicerat det här Helena, har du dokumenterat hur "ditt nya samhälle" ska fungera mer konkret någonstans? Verkar inte så genomtänkt, men jag kan ju ha fel...
(Ursäkta "dyslexin" ovan, jag har tydligen extra svårt med grammatiken idag.)
Sen tar jag för självklart att det ska stå varje människa fritt att välja om han/hon vill vara hemma med barnen eller arbeta. Eller både och. Och mig veterligen finns det inget lagligt hinder för detta.
Men det är svårt för de flesta att driva ett hushåll på endast en inkomst. Att vara "hemmaperson" har ju även den nackdelen att man hamnar utanför arbetsmarknaden, "pensionssystem" och hamnar i de flesta fall i en klar beroendesituation till sin partner. Så länge relationen fungerar bra är detta kanske inte ett problem - men kan vara förödande om relationen spricker.
Ett alternativ är att dessa män och kvinnor som förespråkar "hemmafru" och "hemmaman" kan betala lön och sociala avgifter för sin partner om man väljer en sådan familjelösning. Det står var och en fritt - förutom att det bara är ett alternativ för människor med mycket hög inkomst.
Företrädesvis män alltså. Och egentligen inte särskilt många i förhållande till de som inte har råd. Det finns så vitt jag förstår inget som direkt hindrar detta idag.
Det största problemet verkar snarare vara att - och som du säger - de flesta familjer inte kan försörja sig på bara en förvärvsarbetande. (Ja, under förutsättning att man nu vill ha denna familjeform.) Och det i sin tur ett mycket större och mer komplext problem. Nämligen varför de flesta idag fortfarande måste jobba 40 timmar i veckan för att kunna försörja sig. Här finns det sannolikt väldigt många åsikter om varför det förhåller sig så.
Personligen är jag tämligen övertygad om att ekonomin är en upp och nedvänd tratt där pengarna sugs uppåt i samma takt som produktionen blir effektivare. Samtidigt ställer de flesta allt högre krav på materiell välfärd. Ekvationen går inte ihop.
Det är inte samma värld som för femtio år sedan, och vi kan inte färdas tillbaka. Världen såg annorlunda ut, och befolkningens sammansättning var en helt annan. Andra sjukdomar, kortare livslängd, annorlunda familjestrukturer osv. osv. Det går alltså inte att använda argument av typen: "Om det fungerade 1960, så kan vi göra lika dant idag." I alla fall inte fullt ut.
Grundproblemet är det gamla vanliga. Den lilla klick på den absoluta toppen av marknadsekonomins näringskedja blir rikare och rikare - medan den stora massan står och stampar på samma plats, fast med mer stress och högre materiella förväntningar.
Antingen hitta på ett sätt att få pengarna i toppen tillbaka i omlopp hos vanliga löntagare, eller sänk förväntningarna. Eller helst av allt, både och!
Vi lever alla i väst över våra tillgångar.
MaktHavarna vill äga världen plus 5 %!
Jag menar inte att man ska stimulera barnafödandet. Det behövs inte. Människan vill ha barn. Hon vill fröa av sig som alla andra arter.
Vi lever i ett sjukt system. Hela världen är snart insnärjd i ett privat banknät. Vi äger inte Riksbanken t ex fast vi tror det. Federal Reserve är inte federalt. Det styrs av en privat pengakartell. Otroligt nog. Vi är så duperade.
Jag vill ha ett samhälle där barnen - råvaran - skattas högst. Högre än olja och guld. Den som tar hand om den tillgången - barnen - ska meriteras. Hur vi ska komma dit? Först måste människor få insikt om hur det förhåller sig. Starta ett nytt parti? Kanske det.
Gudrun Schyamn & Co vill bara att kvinnan ska jobba heltid och barnen ska tas om hand av avlönade människor. Det är mantrat. Men barn vill vara med sina föräldrar - speciellt när dom är små. En ettåring - som klassas som elev och som det finns pedagogiska program för - behöver endast ögonkontakt med sin mamma eller pappa. Det räcker ända in i himlen.
Our replica Chanel Hand bags purses have every replica watches detail an Original handbag would cheap watches have, so stop your watches for sale be convinced we are the best site with superb Customer service and replica watches uk you will ever see!
Cheap and high quality Louis Vuitton,louis vuitton,LV bags,louis vuitton luggage,chanel handbags,gucci handbags,LV Discoutn Replica Handbags On ...Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.
chanel copy mirror best watch phone products. Buy vertu manufacture mirror vertu ferrari nero from global louis vuitton copy mirror copy manufacturers, suppliers, chinese vertu mirror copy exporters, wholesalers and ...
All this replica watches can be very fake watches confusing for fake rolex the average replicabuyer.
This is where replica watches online resources fake watches are a fake rolex great help. ReplicaRating replica rolex acknowledges that there breitlingis an urgent need in
The time during which people think it is ugly to wear a pair of glasses on their faces has gone away from today's fashion trends. Because everyone has a different opinion and style,many different eyeglasses or sunglasses need to be designed in order to supply the market with affordable and appealing spectacles. Firmoo.com is such a online store to provide you the most satisfying inexpensive glasses, like, buy eyeglasses online, discount eyeglass frames, polarized sunglasses, cheap prescription sunglasses online, progressive eyeglasses online, fashion reading glassesetc. they are with super quality, attractive exterior and low price. They can enhance your reading and your charm at low cost. Shopping eyeglasses and sunglasses here, you can enjoy the warmest customer services as well. More info: http://xmdisu.blogdiario.com/.San Diego eyewear|San Francisco eyewear
gucci clothing
gucci shoes
gucci sneakers
gucci handbags
gucci sunglasses
Gucci Women Shoes
Gucci Men Shoes
Gucci Trousers
Gucci Skirt
Gucci Spicy Underwear