Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (33) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Norska valet

Foto: Scanpix
Mona Sahlin om Norska valet

Den rödgröna segern i Norge visar Sverige vägen

Högerns lösningar fungerar inte i ett nordiskt välfärdsland. När de prövats i Sverige har de misslyckats. Vi nordiska socialdemokrater vet: Klarar man inte jobben så klarar man inte ekonomin och då klarar man heller inte kvaliteten i välfärden. Det skriver Mona Sahlin apropå den rödgröna valsegern i Norge.


Om författaren

Mona Sahlin är partiordförande för socialdemokraterna.

"Skattekutt för de rikaste ger välfärdskutt för alla". Skattesänkningar för de rikaste ger välfärdsförsämringar för alla. Detta framhöll Arbeiderpartiet i den norska valrörelsen. Nu vet vi att det norska folket tog till sig av detta budskap. Jens Stoltenberg har gjort ett bra val - och mötts av respekt för en politik som sätter jobb och välfärd först. Vi nordiska socialdemokrater vet: Klarar man inte jobben så klarar man inte ekonomin och då klarar man heller inte kvaliteten i välfärden. Och att den tiondel som tjänar mest i Sverige ensamma har fått mer i inkomstförstärkningar av regeringen än 60 procent av svenska folket tillsammans har inte skapat några nya jobb.

Det norska valet visar oss att politik gör skillnad. Vi kan jämföra utvecklingen i högerns Sverige med utvecklingen i det rödgröna Norge under de senaste tre åren. Under denna period har arbetslösheten i Norge legat närmast konstant omkring tre procent - trots den internationella krisen. Samtidigt har arbetslösheten i Sverige ökat från dryga sex procent till hela nio procent. Detta indikerar att den svenska regeringens politik inte fungerar.

Vi kan på samma sätt mäta regeringens prestation genom att jämföra utvecklingen i Sverige med den i andra länder. När den borgerliga regeringen tog över var arbetslösheten i Sverige väsentligt lägre - närmare två procentenheter - i Sverige än i EU som genomsnitt. Nu är arbetslösheten i Sverige högre än i EU. Sverige halkar efter. Slutsatsen måste bli: Högerns lösningar fungerar inte.

Norge kan lämna krisen med lägst arbetslöshet i Europa. Sverige är på väg mot historiskt hög arbetslöshet. Ingenting tyder på att högerns politik har skapat fler jobb.

Däremot hotas statsfinanserna av högerns politik. När borgerligheten tog över hade vi stora överskott i de svenska statsfinanserna på över 70 miljarder kronor. Detta överskott var ett resultat av 8 års samarbete i 15 gemensamma budgetar mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Beprövat och ansvarsfullt. Men de många skattesänkningarna från den borgerliga regeringen gör att vi nu har stora underskott. Regeringen lånar till skattesänkningar - samtidigt som man säger upp lärare och undersköterskor. Det är ingen ansvarsfull politik.

Högerns lösningar fungerar inte i ett nordiskt välfärdsland. När de prövats i Sverige har de misslyckats: Ungdomsarbetslösheten i Sverige är bland de högsta i Europa. Pensionärerna får det sämre än andra. Och närmare en tredjedel av barnen till ensamstående föräldrar lever i fattigdom. Det är Sverige idag.

Det är utfallet av en medveten borgerlig politik som bygger på övertygelsen att ökade klyftor bygger vårt land starkare. Den tanken har högerpolitiker ställt sig bakom i alla tider och i alla länder. Men varje gång den prövats i Sverige har den lett till högre arbetslöshet, större otrygghet och stora budgetunderskott. Så även denna gång. Försöket att göra Sverige till ett europeiskt genomsnittsland leder aldrig till framgång.

Jag har arbetat hårt för att foga samman en rödgrön allians inför nästa val - och i det arbetet har jag inspirerats av det framgångsrika norska samarbetet. Vår rödgröna allians drivs av insikten att vi behöver åstadkomma förändring. Att vårt land har mer att erbjuda. Det kräver en ny färdriktning.

Arbetslöshet är slöseri. Det största slöseriet är att tiotusentals ungdomar med vilja att lära, färsk utbildning och kraft att forma samhället ställs vid sidan av. Det är bråttom att bryta den utvecklingen. Ungas kompetens och möjligheter ska tas tillvara - inte kastas bort. Arbeiderpartiet framhåller att vi behöver mer tid för lärande och fler lärare i skolorna. Det är helt riktigt.

Nyckeln till morgondagens välstånd och välfärd är kunskap. Utbildning av hög kvalitet ger våra ungdomar rätt start, större möjligheter att få det jobb de vill ha och att bli den de är. Bra utbildning till alla innebär att alla får en chans. Och utbildning gör att företagen hittar den arbetskraft de behöver. I Sverige behöver vi en massiv investering i utbildning för att motverka jobbkrisen och för att stå starkare när det vänder.

En modern välfärd stärker individens frihet och möjligheter. Den nordiska socialdemokratin vill investera i skolan, vården och omsorgen. Vi vet att välfärd av hög kvalitet skapar frihet och möjligheter att jobba, att göra karriär och att bidra till våra länders utveckling.

Klimathotet kan vändas till en möjlighet. Men då krävs en aktiv politik för omställning och gröna jobb. Då krävs också höga ambitioner. Våra nordiska länder har ofta vågat visa vägen för andra länder. Därför är det olyckligt att den moderatstyrda regeringen sänker ambitionsnivån i Sverige. Det är lamt och viljelöst.

För oss kommer det att ta lång tid och mödosamt arbete att bygga Sverige starkt igen. Högerregeringens strategi - att låna till skattesänkningar, samtidigt som man säger upp lärare och undersköterskor - håller inte.

Tillsammans kan vi vända jobbkris till framtidstro. Våra nordiska länder kan visa vägen för världen. Då krävs viljan att bygga vidare på välfärden. Då krävs regeringar som sätter jobben först.







Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/11063

67 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Enligt Aftenposten fick de borgerliga 50,9 % av rösterna och de rödgröna 49,1 %. Med svenskt valsystem hade mandat-fördelningen blivit till de borgerligas fördel. Det är bäst att vara försiktig med alla jämförelser.

Permalänk | Anmäl #1 leg 68, 2009-09-15, 14:26

Jasså du Mona, du tog till dig av debatten i Norge. Varför rör du då inte vid det största ämnet för valet - nämligen invandringen?

Vidare vet jag att du inte är ekonomiskt lagd, men förstår du vidden av den norska oljefonden? 4% av vinsten som de brukar ta ut innebär ändå i runda slängar 100 miljarder kronor per år, och det gör en viss skillnad. Precis som med Sverige under efterkrigstiden så är det i dag totalt omöjligt för Norge att misslyckas med sin ekonomi, oavsett regering. Den lyxen har vi inte i Sverige.

Skattesänkningar är inte "lånade pengar", annat än möjligen att staten lånar av skattebetalarna. Kom ihåg att varje felinvesterade skattekrona är STÖLD. Hade Sverige varit lika effektivt med sina skattepengar som de främsta länderna på området i Europa hade vi klarat oss med hälften av skatteintäkterna per år. Norge, som du nu gärna jämför med, har också avsevärt lägre skatter än Sverige, är även det något du tänker genomföra?

Slutligen blir jag riktigt less på pratet om hur "klyftorna ökar". Om något så ökar lönespridningen, vilket verkligen är en befrielse. Denna kommunistliknande planekonomi där alla ska tjäna lika mycket oavsett arbete/utbildning är väldigt hämmande för Sverige och dess utveckling.

Permalänk | Anmäl #2 Calle, 2009-09-15, 14:32

Sedan i juni 2006 har arbetslösheten sjunkit i Sverige, från 8,5 procent till 7,9 procent. Dessutom är arbetslösheten i Sverige lägre än i EU som helhet.

Permalänk | Anmäl #3 Pingu, 2009-09-15, 14:38

Gud vilket svammel. Och det från en stadsministerkandidat. Analyserna och slutsatserna är otroligt simpla och funkar möjligtvis som propaganda mot en lågutbildad väljarbas men om sossarnas partiledning själva tror på detta har de grava problem.

Permalänk | Anmäl #4 Robert, 2009-09-15, 14:46

Nu har visst floskelgeneratorn på Sveavägen 68 vridits upp på maxvarv

Permalänk | Anmäl #5 Johnny, 2009-09-15, 15:00

Huvudet på spiken Mona, jag är så glad för din/er skull, kunde inte sagt det bättre själv:

"Klarar man inte jobben så klarar man inte ekonomin och då klarar man heller inte kvaliteten i välfärden"

Nu är bara det lilla problemet att den regering du var superminister i inte klarade jobben alls, trots högkonjunktur. Visserligen var arbetslöshetsstatistiken lägre, men nu räknade på ett annat sätt. Arbetslösheten bland unga och ainvandrare var lika stor, osannolikt många människor blev förtidspensionerade (vilket förkortar livet med 10 år) eller blev långtidssjukskrivna.

Nu har vi ändrat de statistiska begreppn en smula, så vi räknar riktiga jobb. Det viktiga är alltså hur många riktiga jobb det finns och skapas, hur många som går till arbetet vaje dag och drar in barr till stacken för de som har det sämre ställt och inte kan arbeta, tex sjuka, pensionärer, handikappade etc.

Eftersom ni nu kommit fram till denna helt lysande slutsats, för övrigt samma som alliansen gick toll val på 2006, så ser det ljust ut för Sverige. Utan (riktiga) jobb inga pengar, så nu är vi nyfikna på hur ditt rödgröna regeringsalternativ ska klara av att värpa fram fler (riktiga) jobb.

För jag hoppas och tror verkligen att vi även är överens att alla statliga och kommunala jobb i grundenär skattefinnasierade och bygger på att staten tar in skatt från närande sektorer, och allt i slutändan bygger på att vi har en exportindustri. Är det inte plus där blir det negativ handelsbalans och vi år låna, samtidigt som vi ska imortera höjda oljepriser.

Om fler jobb betyder mer lån, eller höjd skatt för de som redan har jobb, så är jag inte 100 % säker på att vi får fler riktiga jobb. Sverige har fortfarade, efter Danmark, världens näst högsta skatter, och kapitalet globalt. Varje investering i Svereieg ska ge lika bra avkastning som den i Kina.

Om fler jobb betyder fler statliga och kommunala jobb, så är jag inte helt säker på att det är ett sätt att finnansiera välfärden, Starliga och kommunla jobb är välförden, som ska finnansieras.

Snälla återkom, ev efter ett efter ett snack med Ohly, är det riktiga jobb i Svensk exportindustri du menar som bekostar vår välfärd, eller är det nya statliga och kommunala jobb som ska "finnansieras" via höjda skatter från riktiga jobb som i sin tru ska "finnansiera" välfärden.

Definiera alltså jobb och återkom

Hoppfullt med med en lite smula skepsis, trots allt. Om inte Göran kunde utan Ohly och grönrören, hur ska du då klara av att få fram jobben i tider av mörk ekonomisk långkonjunktur?

Permalänk | Anmäl #6 Sven Svensk, 2009-09-15, 15:17

Alltså. Svenska socialdemokrater är glada som barn i godisaffären för det norska valet. Jag förstår inte riktigt det.

För det första fordrades det ju ett borgerligt parti, norska centern, för att kunna få ihop till regeringsunderlaget. Majoriteten av de norska väljarna har röstat på BORGERLIGA partier, inte på vänsterpartier.

För det andra visar valresultatet möjligen att de regeringar, oavsett färg, som lyckats hantera den internationella finansoron på ett bra sätt, får förnyat förtroende. Bortsett från några propagandister på vänsterkanten är det få i Sverige som inte erkänner att finansminister Borg har agerat skickligt under de dramatiska månader då världen skälvde. Det kommer belönas i valet 2010.

För det tredje. Norge är ett litet och väldigt speciellt land som t.o.m står utanför EU. Det påstås att vi svenskar har mycket gemensamt med norrmännen, broderfolk och allt det där, men de enda som har mycket gemensamt med norrmännen är norrmännen själva. Det svenska samhället är väsentligt mycket mer mångfacetterat än det norska och svenska väljare har mer gemensamt med andra europeér än vad vi har med norrmännen. Av valresultatet i Norge går det således inte att dra några slutsatser, vare sig det ena eller det andra hållet, beträffande det kommande svenska valet.

Permalänk | Anmäl #7 Nicke, 2009-09-15, 15:21

Det är skönt att äntligen få läsa något som beskriver den verklighet jag upplever i Sverige idag. Även om ni innan raljerar så borde ni väl också känna någon som går arbetslös eller är sjukskriven och kämpar för att komma tillbaka. Om inte så lever ni verkligen i en skyddad värd.

Oavsett siffra på arbetslösheten så är den otroligt hög och den verkligheten för är en tragedi för oss i ett annars så rikt land. Förutsättningarna för att sänka skatter mm har förändrats och det är tragiskt att verkligheten för oss svenskar inte påverkar hur politiken genomförs.

Heja Mona, vi behöver fler i Sverige som vågar trotsa den bild som regeringen för ut om hur det är i Sverige!

Permalänk | Anmäl #8 Peter, 2009-09-15, 15:42

"Norge legat närmast konstant omkring tre procent - trots den internationella krisen. Samtidigt har arbetslösheten i Sverige ökat från dryga sex procent till hela nio procent. Detta indikerar att den svenska regeringens politik inte fungerar."
.
Nu har också Mona Sahlin fått en lindersk knäpp. Inga floskler denna gång, utan riktigt, riktigt skarpa argument. Bravo!
.
Jfr Sahlins artikel med brÖlhögerns "argumentation, t ex: "Gud vilket svammel. Och det från en stadsministerkandidat. Analyserna och slutsatserna är otroligt simpla och funkar möjligtvis som propaganda mot en lågutbildad väljarbas men om sossarnas partiledning själva tror på detta har de grava problem." - Ja, ni ser själva, det är som vanligt rena menageriet. Så talade den välutbildade, # Robert ovan. Ackademikerna #5 Johann och #6 Johnny krämar på i samma anda af intlergentielektuell bravado. Ska ockå kor och grisar ha sin rösträtt, kanske? Det skulle gagna Alliansen, som vi ser.
.
#2. Calle. Varje felinvesterad krona är STÖLD: Vi måste höja skatterna. Det är enda sättet folket har att ta tillbaka vad storfinansen plundrat oss på.

Permalänk | Anmäl #9 Peter Ingestad, 2009-09-15, 15:46

Och så en sak till: sossarna har kompetente Thomas Östros, som är en riktig ekonom till skillnad från skolpojken goddagspilten Anders Borg som nu senast svarade 12 x Yxskaft på tidningen Expressens goddagfråga om varför Alliansen vill sänka de lägsta lönerna.

Permalänk | Anmäl #10 Peter Ingestad, 2009-09-15, 15:53

Av någon outgrundlig anledning räknar folk in framstegspartiet som "höger", Läser jag Lena Sundström rätt så är framstegspartiets väljare lägre medelklass eller utanförskapsarbetarklass som känner att socialisterna övergivet dem. Så framstegspartiets väljare tjänar inte på lägre skatter eller mer frihet. Tvärt om, de tjänar på att slippa kionkurrens från en massa invandrare. Enligt klassisk arbetarteori är det kapitalet som vill importera arbete från andra länder för att öka tillgången och minska priset och arbetarmakten, medan vänstern vill göra tvärt om. Doch genom internationalen förena arbetarna. Så inte ens angående klassisk högerpolitik är framstegspartiet höger.
Cenerpartiet värnar om en annan utanförskapsgrupp, alla norrmän som bor kvar i sina kojor längs kusten, småbrukare och fiskare. Många har det myckte knapert och den norksa landsbyggde skuylle ha stängt igen kiosken för länge sedan om man inte hade så generösa subventioner för glesbyggdspolitik. Huruvida detta är höger eller vänster vet jag inte, men inte så mycket kapitalism eller marknadsekonomi i alla fall.

Så jag tycker nog att vänstern trots allt gjort en jordskredsseger. I Norger finns det pengar och inte så mycket sociala problem. Kriminalitetn lägre och klasskillnaderna mycket mindre. Jag tror det kommer gå bra för norge fortsättningsvis, deras vänsterlinje utjämnar och de har sina oljepengar samt kan ta till sig EU:s fördelar utan att behöva betala en krona. Att väljarna röstar för att behålla sina privilegier är inget konstigt alls. Stoltenberg är inte vänster, han är Norrman, som inte vill gå med EU. Det får han röster på. Om Mona kopierar detta koncept och bollar fram en oljefons så kniper hon nog valet, även om Svensk debatt fortsätter att tro att Sveridemokraterna är höger. De är de inte, de är bara mot invandring och mot EU.

Permalänk | Anmäl #11 Sven Svensk, 2009-09-15, 16:05

Ja, att så är fallet har ju Expressen visat med förstklassig dokumentation . "Vederläggningen" kom snabbt:
.
http://kentpersson.wordpress.com/2009/09/14/en-anka-ar-en-anka/
.
En ros är en ros är en ros och snus snus. Härligt svag argumentation, höj rösten , kvack kvack kvack bä bä nöff. Menageri, som sagt var. Den kulturhögern , den kulturhögern!
.
*skakar bedrövad på huvudet*

Permalänk | Anmäl #12 Peter Ingestad, 2009-09-15, 16:07

Jag hoppas på den rödgröna röran av en enda anledning. Att äntligen få ses Ohly ta ansvar. Intressant att se hur en f.d. revolutionär kommunist klarar av att gå från populistisk opposition till faktiskt ansvarstagande. Den om bocken och trädgårdsmästaren dyker lätt upp vid blotta tanken.

Permalänk | Anmäl #13 Ronne, 2009-09-15, 16:17

Lustigt med Mona Sahlin. De flesta röstade borgerligt och hon är glad? Det bådar gott inför valet i Sverige 2010.

Permalänk | Anmäl #14 Leif Örtendahl, 2009-09-15, 16:22

"...den kompetente Thomas Östros"
Det är ju en motsägelse.
Vad har han åstadkommit?
Slagit nytt världsrekord i gnäll?

Permalänk | Anmäl #15 Reza, 2009-09-15, 16:24

Klart som själve fan att alla som vill ska få jobb. Det är ett axiom, helst dessutom stimulerande och någorlunda välbetalda jobb.

Om höjda skatter leder till fler rikiga jobb, så är jag för höjda skatter.
Om höjda skatter leder till flre låtsasjobb som är trista och underbetalda och samtidigt innebär att det blir färre riktiga jobb, ja då är jag för sänkta skatter.

Sedan är det bara upp till bevis. Justerar man för lågkonjunkturen samt Sveriges extrema beronde av vår exportindustri, som inneburit stora neddragningar inom privat sektor minskade skatteintäkter som ger besparingar i kommunala /statliga jobb, så har inte Sverige förlorat jobb, vi har fått fler jobb.

Men detta är inte helt lätt att bevisa, därför är det så viktigt att både Mona och Fredrik håller sig till samma statistiska begrepp när de jämför. Blir det fler eller färre riktiga jobb av sänkta skatter.

Allinanse problem är ett annat, minskade förtidspensioneringar och utförsäkringar leder till att folk måte börja jobba, men det finns inga jobb att söka, trots enorma pensionavgångar. Så varför finns inga jobb när folk vill jobba, det är ju fan i mig tragiskt.

men att tro att staten värper fram jobb, det tror ingen längre, inte ens Sossarna. Varje år sedan 1980 skär staten och kommunerna 2 % av kostnaderna i strukturella besparingar. 4 % kostnadsökningar och 2 % i ökade anslag, inflation oräknad, gissa vad som händer på 10 år. Så kakan minskar hela tiden i statlig och kommunal sektor, skatteutrymmet är i princip fulltecknat.

Så hur man än vänder sig finns ndan bak, var finns jobben, finns inga att söka få man helt enkelt uppfinna jobben själv. Det är vad jag kan se den enda vägen, men blir du egen företagare så önskar du nog ibland att du hellre var arbetslös. Du har inga rättigheter, utan bara skyldigheter, så där har inte alliansen gjort ngåon högersväng alls, och det är deras problem. Det finns inga jobb att söka, och det är svårt att uppfinna jobben själv.

Permalänk | Anmäl #16 Sven Svensk, 2009-09-15, 16:23

Varför inte Danmark istället?
Ett stort skattesänkar paket väntas innom kort, vilket åter petar Sverige till jumboplatsen när det gäller världens högsta skatter. Och det redan innan Mååna, Lars Ohly och miljötomtarna har genomfört alla sina höjningar...

Permalänk | Anmäl #17 Johan, 2009-09-15, 16:26

#8 Peter,
-
Arbetslösheten är lägre nu med en borgerlig regering i en global lågkonjunktur än under Mona Sahlins regeringsår under högkonjunktur.
-
Va fan svamlar du om?

Permalänk | Anmäl #18 Tom Croker, 2009-09-15, 16:43

Men ligger det ändå inte ngt i det sahlin säger? Även som borgerlig sympatisör måste man ju förhålla sig till den politiska och ekonomiska empirin: de nordiska länderna har under hela 1900-talet dominerats av starka socialdemokratiska partier som byggt upp stora välfärdssystem OCH haft en mycket stark tillväxt med sofistikerade ekonomier, särskilt i Sverige. Det säger ju ngt, i alla fall att tillväxt inte förutsätter högerpolitik.

Permalänk | Anmäl #19 Gustav Vasa, 2009-09-15, 16:53

#13
samt kan ta till sig EU:s fördelar utan att behöva betala en krona. Att väljarna röstar för att behålla sina privilegier är inget konstigt alls. Stoltenberg är inte vänster, han är Norrman, som inte vill gå med EU. Det får han röster på.
 
 
Norrmännen betalar lite men med deras ekonomi är det närmast försumbart, 2005 var det ca 2,5 miljarder. Har för mig det senaste ligger på att vi pyntar 30 miljarder och 18-20 miljarder netto. Sverige verkar ha satt en ära i att ligga i topp med nettobetalning som andel av avgiften, relativt BNP eller per capita. Det har troligen att göra med vår ”sparsamma” ekonomiska politik då det mesta av EU bidrag skall motsvaras av lika stor egen satsning. Vi har ju vårt unika överskottsmål och budgettak att tänka på. Höglöne och högBNP landet och Danmark brukar ligga på at de höstar in lite netto, troligen deras stora jordbrukssektor som de värnar.
 
2,5 miljarder verkar billigt för att behålla politiskt oberoende. Vi var ju med på samma sätt ekonomiskt med EES avtalet men mäktiga intressen lurade sossarna och den ekonomiskt okunnige Ingvar Carlsson att den politiska anslutningen var nödvändig för ekonomin.
 
Som ständigt nettobetalare i topp i EU får vi 2,4% inflytande i parlamentet och inte ens en riktig kommissionär i EU-kommissionen utan posten som pressekreterare åt kommissionen, de verkade inte kunna hitta en riktig ”ministerpost” till Wallström, oavsett vad man tycker om Bildt som förmodligen blir näste kommissionär så är det skandal om han inte får ett mer betydelsefullt ansvarsområde, inte minst med tanke på att vi är en viktig nettobetalare till EU-spektaklet.

Permalänk | Anmäl #20 Klerken, 2009-09-15, 17:06

Högerns lösningar fungerar inte i ett nordiskt välfärdsland.
Det tycker DU Mona Sahlin.Glöm det.
Många av oss andra tycker tvärtom, vad säger du om det.?
Din artikel nämner inte massinvadringen och hur NI har misslyckats med DEN! Alltför känsligt ämne antar jag.

Permalänk | Anmäl #21 KarinAndersson, 2009-09-15, 17:15

MONA FEL FÖR S

Mona du är FEL kandidat för S tack vare din historia. Jag tänker på dina klavertramp i samband med Marklund-gate. Du kan glömma en valseger.

Permalänk | Anmäl #22 Tommy Sandström, 2009-09-15, 17:22

Knappast, Sd får min röst, dom andra har misskött sitt jobb. Kolla bara på hur Sverige ser ut idag.

Permalänk | Anmäl #23 Mia, 2009-09-15, 17:43

Som de säger...lögn, förbannad lögn och Mona Sahlin.

Men då ska vi se vad Mona fann så positivt:
De två främsta högerpartierna i Norge fick båda fler röster än förra valet. Det näst största partiet i Norge är Fremskrittspartiet, det tredje största är högern. Högersidan fick 45 tusen fler röster än rödingarna, men Norge har ett system som inte ger en person en röst...vissa är lite mer värda än andra trots allt (tyvärr dock inte baserat på etnicitet, men man kan inte få allt). Venstre åkte ut.

I länder som USA och Norge är vissa röster mer värda än andra, beroende på var man bor. I Sverige finns inget sådant system. Hade högersidan i Sverige vunnit med 45 tusen röster och SD fått nästan 23% av rösterna, då hade jag varit väldigt nöjd. Fast hur Mona Sahlin kan vara det förstår jag inte. I Sverige är det kanske 50% av ledamöterna som dyker upp till omröstningar (Mona själv är inte direkt världsledande när det kommer till att passa tider eller dyka upp) så så länge som högern är mer aktiv så kan de rösta ner de tokigheter rödingarna hittar på.

Fast i Sverige så vägrar ju våra politiker lyssna på folket, så även om SD fick 23% av rösterna så hade övriga partier (som för samma politik) gaddat ihop sig för att de minsann är PK. Nu är ju det svenska folket svagare än det norska, men klart SD kommer växa.

En sak jag funderat på, tänk om rödingarna tar över makten i Sverige nästa år. På sätt och vis är det det värsta som kan hända landet, för vi ligger riktigt dåligt till redan nu...och 4 år med Mona kan totalt rasera landet. Men å andra sidan kan det vara det bästa som kan hända också, för efter 4 år med Mona så skulle det ta några decennier innan rödingarna kom in i riksdagen igen...rent teoretiskt om man låtsas som att det svenska folket klarar av 1+1=2 logik. Blir intressant i vilket fall.

En annan sak som är intressant är att valobservatörer har haft en del frågor kring hur saker runt valet sköts i Norge, och om man tar och googlar valfusk och Sverige så är det trots allt 99.9% "Socialdemokraterna". Lite valfusk är ok, bara man fuskar åt rätt håll, eller hur Mona?

Permalänk | Anmäl #24 Illwill, 2009-09-15, 17:59

MEST RÖDA MILLNINGAR PÅ MONA DENNA MÅNAD -

Här kan du milla RÖTT på Mona;

http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/16/mannen-de-nya-vinnarna-om-sahl...

Permalänk | Anmäl #25 Tommy Sandström, 2009-09-15, 18:07

Mona glömmer att Norge har oljan, och att denna olja är grunden för välståndet i landet. Arbetslösheten hade knappast vart så låg utan alla oljepengar, pengar som Sverige, S och Sahlin inte har och kan skrapa fram.
Jag tycker även att norska valet visar att en sittande regering gynnas av krisen (även om de inte nådde 50%)

Permalänk | Anmäl #26 Ture, 2009-09-15, 18:18

Mona

Många vackra ord. Men konkretisera dig lite mer på några viktiga punkter. Hur kommer (S) att göra med privatskolorna och då i synnerhet de konfessionella? Kommer (S) att öppna för vinstmaximerande företag att bedriva avancerad sjukvård? Kommer (S) att fortsätta tillåta skattepengar rinna iväg till vinster i bolag som bedriver omsorgsverksamhet? Kommer avregleringen av järnvägarna att bli kvar med (S) vid makten? Hur blir det med den avreglerade elmarknaden med (S) vid rodret?

Vi väntar på en rejäl ideologisk kompassriktning och på ett linjetal där framtidens samhällsväg skissas fram. Och det talet måste du komma med senast till den socialdemokratiska partikongressen. Att luta mot det norska (S)-partiets marginella seger är inget framgångskoncept...

Permalänk | Anmäl #27 Fritänkare, 2009-09-15, 18:32

Ja, du Mona. Att se valet i Norge som en framgång... Betänk att Framskrettspartiet blev det näst strörsta partiet.
Tänk om samma händer i Sverige i nästnästa val.......

Sedan klagas det från (S) att skatterna sänks med lånade pengar. Men även socialbidragen mm. till våra invandrare betalas med lånade pengar....

Permalänk | Anmäl #28 Skogstokig, 2009-09-15, 18:59

Säkert bra med olja men det är knappast så att råvaror bygger rika länder med undantag av små gulfstater med abnormt mycket lättutvunnen olja och relativt små befolkningar. Men även bland de senare så skulle de förmodligen punkteras ganska rejält om oljan upphörde att rinna till som inkomstkälla. Det är snarast tvärt om så att det verkar bromsa utveckling och fostrar lättingar och en överklass som inte är så intresserade av utveckling. Tills helt nyligen hade Zimbabwe läskunnighet än de flesta gulfstater. De asiatiska tigrarna har inte haft mycket med råvaror att skryta med.
 
Norge är trots det ett intressant exempel på förvaltandet av sin oljeresurs. När oljepriserna skenade på 70-talet och olja som var kostsam att utvinna blev intressant började oljeutvinning i Norge, Storbritannien och Australien, dessa tre valde olika sätt att förhålla sig till detta. Norge valde att det var hela folkets egendom och lät inte privatisera oljan, och det norska folket har också fått det bästa ekonomiska utbytet av denna naturresurs.

Permalänk | Anmäl #29 Klerken, 2009-09-15, 19:25

Måna Muslim som själv skrikit ut hur hon hatar svensk kultur och älskar islamsk pedofili, hatisk förtryckat kultur vars parti även skickade regeringspartiet för att hämta hem den islamistiska "svenska" terroristern vill alltså bli statsminister! Det hemska i hela denna historia som är för bra för att bli varken bok eller film då ingen skulle tro på den, är att nästan hälten av befolkningen har så låg IQ se de skulle rösta på en kontokortsbedragare som hatar sitt eget land! :)

Permalänk | Anmäl #30 michael svensson, 2009-09-15, 20:06

Hon låter ganska desperat mona. I sällskap med miljömuppar och en påtvingad ohlycka så tror hon att Norge visar vägen. Jo, det gör dom, de visar vägen bakåt.
Samma politik som alltid fungerar inte, mona och gänget förstår inte att nya tider kräver nya sätt att se på saker. Att ständigt berika partifolk och fackfolk som en del av sin idé är dessutom fult, speciellt när det är under ett sken av att det är för "allas" bästa.

Permalänk | Anmäl #31 BluePrint, 2009-09-15, 20:31

Gud bevare Sverige för Mona S och resten av röd-gröna geggan!

Permalänk | Anmäl #32 Aber Kadaber, 2009-09-15, 20:37

Som ett par kommentarer ovan noterat. Ta bort OLJAN från ekvationen Norge och vad har du kvar? Inte mycket. Att dra paralleller och försöka floskla till sig billiga politiska poäng som Sahlinskan gör är bara larvigt. En hårsmånsseger blir i hennes tolkning en utklassning för "det röda laget". Patetiskt.

Permalänk | Anmäl #33 Mike Rossi, 2009-09-15, 20:45

tyvärr Sahlin, sittandes i knät på klimatisterna i Mp är det kört 2010.

Permalänk | Anmäl #34 L.A, 2009-09-15, 20:58

Mona, du borde fatta! Du måste fatta! Att vi svenskar inte vill ha en korrupt stadsminister! Du kan ju inte skilja på mina och skattebetalnas pengar! Det kan Stoltenberg!

Permalänk | Anmäl #35 Charlotte T., 2009-09-15, 21:03

Gud bevare Sverige från folk som michael svensson och Blue Print vars sakargumentering begränsar sig till en stapel skällsord utan egentligt innehåll. Vad gäller den nu fängslade svensken i Pakistan så kan det mycket väl vara så att han inte har rent mjöl i påsen, men då ska det utredas, undersökas och hanteras på ett lika juridiskt korekt sätt som all annan brottslighet. Problemet med Guantanamo var och är att de som togs dit aldrig fick en juridiskt rättsäker hantering och inte ens en åklagarledd brottsbeskrivning. Mot den bakgrunden var det helt riktigt från svensk sida att se till att en av landets medborgare faktiskt skulle antingen friges eller ställas inför en riktig domstol. Och USA valde att släppa personen.
Vad gäller resonemanget från Blue Print så kan man väl alltid fundera över vad som är framåt och vad som är bakåt. Det är kanske att gå framåt när man vill komma ifrån den kräftgång till 1800-talets låt-gå liberalism och politik som i alla lägen gynnar den redan välbärgade klassen som vår blåfärgade högerregering ägnar sig åt. Bedömning av riktning hänger nog helt samman med vilket perspektiv man har på saken vilket gör uttalanden om just det till objektivt sett tomma meningslösheter.

Permalänk | Anmäl #36 Fritänkare, 2009-09-15, 21:38

Hörde på "Gomorron världen" om ekologisk porr (skogsnyp?)
Sen ville Mona "ta" Tomas Bodström i örat .... lycka till ..
Mona om du läser det här .. Kolla vad dina läsare i AB tyckte om det
"Röd Gröna" Agenda på nätet 40.000 röstade och ni fick 14% .....

Permalänk | Anmäl #37 algoriker, 2009-09-15, 21:56

Till alla som jämför vilket block som fick flest röster:

Det borgerliga partier Venstre hamnade under spärrgränsen. Det kan inte ses som en framgång för oppositionen och Venstres röster kan därmed inte räknas in i oppositionslagets; det blir orimligt att ta med partier utanför Storinget. Tillsammans fick Ap, Sv och Sp 47,8 procent av rösterna, medan Frp, H och Krf fick 45,6 procent. Således en seger för de rödgröna.

Permalänk | Anmäl #38 Daniel J, 2009-09-15, 22:00

Skriver sahlinskan "låna till skattesänkningar" så utgår hon från att befolkningens pengar är hennes som hon kan disponera som hon vill.

Om hon inte förstår detta så är hon okunnig. Om hon förstår detta så är hon en falsk människa som är ute efter att lura sina väljare.

Permalänk | Anmäl #40 goran, 2009-09-15, 22:48

Tomma fraser, inga konkreta förslag. Total frånvaro av visioner, inga idéer. Det finns cyniker som påstår att politiker aldrig är resultatinriktade eftersom det enda målet är att äga makten.

"För oss kommer det att ta lång tid och mödosamt arbete att bygga Sverige starkt igen"

Haha, Mona Sahlin borde skaffa sig en bättre copywriter.

Permalänk | Anmäl #41 Pär M, 2009-09-15, 23:12

Tomma fraser, inga konkreta förslag. Total frånvaro av visioner, inga idéer. Det finns cyniker som påstår att politiker aldrig är resultatinriktade eftersom det enda målet är att äga makten.

"För oss kommer det att ta lång tid och mödosamt arbete att bygga Sverige starkt igen"

Haha, Mona Sahlin borde skaffa sig en bättre copywriter.

Permalänk | Anmäl #42 Pär M, 2009-09-15, 23:14

Hej Mona!

Visst blir man impad av alla nyanserade kommentarer?

Så går det till på Brownmill... ;-)

Permalänk | Anmäl #43 Alexis, 2009-09-16, 00:08

Alexis, jag såg vad du gjorde där! Hahaha! Aja...bättre än att skrika "rasist" antar jag. Men ni har er röda tråd (pun intended).

Vill bara tillägga att alla jon som gnäller om Norges olja borde ta reda på information först, och sen vara tysta (*host*gällerMonamed*host*).

Norge använder inte speciellt mycket av oljepengarna, de sparas för pensionerna. Visst, Sveriges lösning att spela på börsen och hoppas det går bra (vilket det självklart inte gör...men ett gäng korrupta politiker kan suga åt sig mer pengar) samt ta in en miljon socialbidragstagare som på något sätt ska betala för pensionerna (jag förstår inte den logiken alls...hur ska en kriminell som går på socialbidrag kunna sköta vårt land...aja, Monas logik, klart jag inte förstår den) är ju bra den med. Ja, den meningen var medvetet klurigt skriven. :)

Permalänk | Anmäl #44 Illwill, 2009-09-16, 01:15

Borgerligheten i Norge hymlade om hur de efter ett val skulle förhålla sig till främlingsfientliga FrP. Det straffade sig i regeringefrågan. Borgerligheten i Sverige hymlar om hur de ska förhålla sig till främlingsfientliga Sd. Moderaterna får utbrott när de får frågan om de kan tänka sig att sitta kvar med passivt/aktivt beroende/stöd av Sd. Till slut tvingas de svara på frågan, var så säkra. Eller vill de ha det som i Norge?

Borgerligheten i Sverige lider av att de rödgröna i Norge för en rödgrön politik som givit 3 procent arbetslöshet. Borgerligehetn i Sverige har levererat 11-12 % massarbetslöshet när de möter väljarna 2010.

De rödgröna i Norge har sunda statsfinanser. Borgerligehetn i Sverige har hittills cirka 200 miljarder i underskott.

Reinfeldts regering blir en misslyckad parentes i historien. Man hörde på reinfeldt igår i sin regeringsbortförklaring att han inte ens själv trodde på det han sa. har vi fått en svensk borgerlighet som klappat igenom igen?

Permalänk | Anmäl #45 Heroe, 2009-09-16, 05:52

#43 Alexis,

Kom med något nytt, rapa inte upp samma smörja om och om igen. Är ni helt utan visioner?

Permalänk | Anmäl #46 Kryckan, 2009-09-16, 08:06

Till #44 Illwill:

För det första så använder Norge oftast runt 4% av avkastningen på fonden. I år har de tagit ut extra mycket, 5,7%, vilket motsvarar 158 miljarder svenska kronor. Vidare spelar även de på börsen, då pengarna helt och hållet investeras i utländska aktier och obligationer.

Källa: http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\05\15\337679&sectionid=undefined

Jag skulle vilja påstå att 158 "gratis" miljarder fördelat på 4 miljoner norrmän gör en viss skillnad. Och detta är bara procent av avkastningen, betänk då hur många människor som inte har sin sysselsättning från detta?

Permalänk | Anmäl #47 Calle, 2009-09-16, 08:15

Några punkter:
* De "rödgröna" gick inte framåt som block betraktat. De stod snarare still. Tvärtom var valets segrare Norges egna "Moderater", Höyre.

* De borgerliga fick fler röster än vänsterblocket, men förlorade ändå pga struktur i valsystemet.

* De borgerliga tappade av allt att döma röster pga oenighet. Allians, någon?

* Stoltenberg är inte Sahlin. Den ene har mer förtroende än den andra. Norrmännen röstade på det beprövade alternativet. Vilket är det beprövade alternativet i Sverige?

* Norge är inte Sverige. De har annorlunda politiska frågor. Ska man spendera oljepengar, ska man leta efter mer olja, osv. Det är därför rätt svårt att dra paralleller till Sverige, trots närheten.

Permalänk | Anmäl #48 bengt, 2009-09-16, 10:13

kan nån verkligen på alvar se Mona o Co som ett regeringsalternativ?!?

Permalänk | Anmäl #49 Red Hansen, 2009-09-16, 10:19

"Högerns lösningar fungerar inte i ett nordiskt välfärdsland. När de prövats i Sverige har de misslyckats."

Haha, vi har i princip haft socialdemokratiskt styre i 70 år och enligt Mona är det ändå ingenting som det ska. 3 år av borgerligt styre i svår lågkonjunktur och högern beskylls för konsekvenserna.

Eventuellt en framtida statsminister ladies and gentlemen.

Permalänk | Anmäl #50 C, 2009-09-16, 10:49


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.