Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Vad är lycka?

Tommy Sandström om Vad är lycka?

Lycka är kärlek, frihet och empati - inte feminism

Gudrun Schyman (FI) har i ett inlägg på Newsmill hävdat att feminister av båda könen är de lyckligaste och mest harmoniska människorna i samhället och de skulle ha bäst sex. Sanningen är nog snarast den motsatta, säger här Tommy Sandström, författare och debattör från Uppsala. Kärlek, frihet och empati är bättre lyckobringare än feminismen.


Om författaren

Tommy Sandström, författare och debattör.

Varför skulle feminister av både könen kunna bli lyckligare, ha bättre sex och vara mer harmoniska människor? Vilken är grunden till FI-ledaren Gudrun Schymans resonemang?

Ideologiskt står artikeln i huvudsak på två ben; nämligen på A. Simone de Beauvoirs teorier om att könet bara är en konstruktion, och sedan B. Eva Lundgrens teorier om samhällelig könsmaktsordning och könskonstitueringsprocesser, där mannen globalt som kön satt i system att förtrycka kvinnan.

DE BEAUVOIRS TEORIER OVETENSKAPLIGA

Man föds inte till kvinna, man blir det, enligt Simone de Beauvoirs teorier. I "Det andra könet" (1950) säger hon att det är miljön som formar våra könsroller. Flickor fostras till lydnad och skam över sitt kön, medan pojkar blir stolta över sin maskulinitet. Detta leder till flickornas passivitet, som gör att de blir samhälleligt undertryckta av männen.

Det finns egentligen inte något ordentligt vetenskapligt stöd för de Beauvoir. Både miljö och biologiskt arv formar könsrollerna. Hormonellt fungerar mannen och kvinnan olika. Ändå försöker anhängarna ta fram exempel hos sydamerikanska stammar där mannen till exempel ammat barn. Senast har TV8 försökt sig på ett sådant experiment: http://www.newsmill.se/artikel/2009/09/10/ammande-pappor-den-senaste-feministiska-galenskapen

LUNDGRENS PROFESSUR: "ETT POLITISKT SPEKTAKEL"

Eva Lundgren (EL) ha fokuserat sin forskning kring våld emot kvinnor och våldets normaliseringsprocess, bland annat i "Slagen dam" (2001), en förklaringsmodell om hur misshandlade kvinnor stegvis bryts ner och så småningom finner sig i sin situation.

Att kvinnor i större utsträckning än män utövar våld i nära relationer är något som är helt är främmande för EL. 1991 påstod EL att hennes väninna hade varit nära att offrats av patriarkatiska satanister. Den framstående naturvetaren Asbjörn Dyrendahl anklagade henne för ovetenskaplighet och att sprida konspirationsteorier.

EL flyttade senare till Sverige, utsågs till professor i sociologi vid Uppsala universitet genom ett starkt stöd från vice statsminister Margareta Winberg (S) och ROKS. Journalistprofessor Stig Hadenius beskrev i DN den 29 juli 2005 tillsättningen som "ett politiskt spektakel".

FEMINISTER MER OLYCKLIGA

Jag menar att den grund och de premisser som Gudrun Schyman bygger sitt resonemang på är i grunden falska och saknar vetenskapligt stöd. Sedan blandar hon ihop begreppen feminism och jämställdhet. En mycket litet fåtal människor bekänner sig idag till feminismen (jmf ett inlägg från EL på Newsmill om Stieg Larsson och feminismens svårigheter i dagens Sverige). Däremot är en majoritet av svenskarna för jämställdhet. Sverige är enligt flera mätningar världens mest jämställda land tillsammans med Norge.

Det vore rimligare att anta feminister är olyckligare, mindre harmoniska och har sämre sex än folkflertalet, eftersom de bygger sin samhällssyn och sina medmänskliga relationer på en sådan konfliktfylld, anti-humanistisk och ovetenskaplig ideologi. Jag vill för tydligheten skull säga att jag med feminism menar den del av ideologin som har socialistiska idétraditioner och idag fram för allt företräds av Feministiskt initiativ (FI) och Riksorganisationen för kvinnojourer i Sverige (ROKS) men också fått betydande stöd i flera andra partier, organisationer, media och myndigheter. Feminismen är vänsterelitens ideolgi, inte fokets.

Grunden för lycka är enligt min uppfattning medmänskliga relationer som bygger på kärlek, frihet, empati, humansim, jämställdhet och förnuft. Dessa grundstenar är bättre lyckobringare än feminismen.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/10952

14 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Gudrun Schyman är ju en helt genomsnittlig svensk Makt Havare. Kan ingenting, vet ingenting, och begriper ännu mindre. Hon bara svamlar. Cosi fan tutte.

Permalänk | Anmäl #1 Peter Ingestad, 2009-09-13, 21:11

Roligt när intelligensian samlas,
berätta nu, stora pojkarna Sandström och Ingestad på vilket vis ni har fått lida pga feminismen och hur ni lidit samhälleligt, lönemässigt, arbetsmässigt och på vilket sätt ni må uppfinna som med feminismens tankegångar och arbete kring jämställdhet, nu allvarligt begränsat er som män?

Permalänk | Anmäl #2 Pia "Vilda" Nordin, 2009-09-13, 22:51

Det är helt tragiskt vilka missuppfattningar det finns om vad Feminism är för något. Att vara feminist innebär att kvinnor och män ska vara jämställda och att ingen på grund av kön ska diskrimineras. I hur hög grad kön görs socialt eller påverkas av biologi råder det absolut ingen enighet om inom feministisk forskning.

Det råder även en stor okunskap hos artikelförfattaren om aktuell forskning på området. Simone de Beauvoirs teorier om att könet bara är en konstruktion (utgiven 1949) har utvecklats och det finns idag internationell och svensk forskning som stödjer detta. Det som kan diskuteras är vad som menas med kön och i förlängningen vad som menas med manligt och kvinnligt. Att det finns olikheter biologiskt mellan kvinnor och män, mellan män och män och mellan kvinnor och kvinnor råder det ingen tvekan om. Men att dessa biologiska skillnader mellan och inom kön, därmed för den skull styr vårt sociala beteende tycks idag vara mer eller mindre avfärdat.

Däremot håller jag med om att delar av Eva Lundgrens forskning inte håller vetenskapligt, då urvalet kan ifrågasättas med tanke på de slutsatser hon drar. Men att tro att patriarkatsteorier härstammar från Eva Lundgrens forskning är fel. Att det på en strukturell nivå är skillnader mellan kvinnor och mäns lönenivåer, föräldrauttag, deltidsarbete etc. är ett faktum. De flesta patriarkatsteorier menar att detta tyder på att det finns strukturella hinder som bidrar till att män innehar och försvarar sina positioner.

Tycker det är helt ok att inte anse sig vara feminist eller att kritisera feministisk forskning. Men för att det ska kunna tas på allvar krävs att det sker baserat på kunskap inte missuppfattningar och fördomar. En bra grundbok som kan rekommenderas, är den norska antologin Kjönnsforskning där allt från biologi till det sociala tas upp.

Avslutningsvis: Grunden för lycka är enligt min uppfattning medmänskliga relationer som bygger på kärlek, frihet, empati, humansim, jämställdhet och förnuft. Dessa grundstenar ÄR feminismer.

Permalänk | Anmäl #3 Ed, 2009-09-13, 23:00

#2 Pia "Vilda" Nordin,

Själv höll jag på att gå åt på kuppen i polisarresten i Uppsala 2007 mm mm. Amnesty Uppsala borde ängna mera tid åt att kolla fångarnas säkerhet i fängelser än att tjata om könsmaktsordningen (som ändå inte finns). Under åren 2007-2008 dog fyra män i polisarresten i Uppsala. Efter att ha stämt den svenska staten fick jag skadestånd av JK.

Permalänk | Anmäl #4 Tommy Sandström, 2009-09-13, 23:00

Tommy

Var det feminister som försökte ta livet av dig i arresten?

Var det feminister som tog livet av de fyra män som dog i polisarresten i Uppsala 2007-2008?

Permalänk | Anmäl #5 Pia "Vilda" Nordin, 2009-09-13, 23:06

#3 Ed, 2009-09-14,

Du missar att jag tydlig avgränsat mitt resonemang till den socialistiska idétraditionen (inte den mer liberala) inom feminismen. Den liberala traditionen är numera mkt svag i Sverige och hörs nästan aldrig av. Jag var inte heller ute efter att ge någon form av modern forskningsöversikt på området. Jag vill bara spåra de ideologiska rötterna till den feminism som vi ser i Sverige idag.

Hur ofta hör vi t.ex inte ordet "könsmaktsordning" hos olika företrädare för FI, V, S,Nationellt centrum för kvinnofrid, ROKS, forskare inom genus och juridik, Amnesty etc etc. Och hur svårt är det inte i vårt land att få pengar att t.ex forska på områden som kvinnors våld emot män i nära relationer, som ju strider emot hela tanken på en "könsmaktsordning".

Det gläder mig att DU företräder en annan och mera liberal forskningstradition/ideologi inom feminismen, men "what you see is what you got". Och det är inte särskilt uppmuntrande i Sverige just nu.

Permalänk | Anmäl #6 Tommy Sandström, 2009-09-13, 23:20

#3 Ed, 2009-09-14,

Jo, en sak till; hur ser du på försöken med ammande pappor?

Permalänk | Anmäl #7 Tommy Sandström, 2009-09-13, 23:28

Nu måste du berätta Tommy Sandström på vilket vis någon form av feminismen har skadat dig i livet eller i ditt yrkesutövande?

Att du eventuellt fått stryk i hemmet av en kvinna, har det med feminismens jämställdhetsprogram att göra?

Eller ska jag säga som de brukar göra i rätten mot våldtagna kvinnor...
- Betedde du dig på ett sätt som resulterade i påstådda brott?

Permalänk | Anmäl #8 Pia "Vilda" Nordin, 2009-09-13, 23:31

Pia "Vilda" Nordin,

Polisen och polisarresterna är idag en del av den förtryckarapparat som används emot 10 000-tals oskyldiga svenska män. Att sedan ännu fler är skyldiga har inget med saken att göra.

Jag är för jämställdhet men emot den typ av totalitära statsfeminism som vi ser i Sverige idag.

Permalänk | Anmäl #9 Tommy Sandström, 2009-09-13, 23:42

Den förtryckarapparat som du säger polisarrester har och använder på oskyldiga män (eller skyldiga)
Har det på något vis att göra med feminister eller de totalitära statsfeministerna du talar om?

Permalänk | Anmäl #10 Pia "Vilda" Nordin, 2009-09-14, 00:25

En radda nertystade justitiemord har definitivt just detta.
.
http://newsmill.se/artikel/2009/08/26/det-varas-oratten
'.
Hur gick matchen?

Permalänk | Anmäl #11 Peter Ingestad, 2009-09-14, 00:32

Jag håller med dig Peter. Det är svårt att hitta någon som verkligen kan diskutera frågorna om feminism på motståndarsidan. Motståndet är svagt och undflyende. Liksom kvaliteten på grundidéerna från början.

Permalänk | Anmäl #12 Tommy Sandström, 2009-09-14, 08:43

#6 Tommy Sandström

Nja, nog är det tydligt att det är socialismen och FI (som inte har en enhetlig syn på feminism inom partiet, mig veterligen) som du vill avgränsa dig mot, men problemet är att din argumentation inte håller. För det första klargör du inte vad du menar med socialistisk feminism annat än kopplingen till patriarkatsteori och synen på kön som konstruktion. En koppling som i stort sett all, om inte all, feministisk forskning gör. Att erkänna patriarkala strukturer innebär inte att alla män med automatik innehar en direkt makt över kvinnor. Istället handlar det om att det finns strukturella orättvisor som slår mot kvinnor och som män kan dra nytta av. Att det vi menar med manligt och kvinnligt beteende och könade egenskaper är sociala konstruktioner, är ingen kontroversiell åsikt. Internationell forskning (både biologisk och socialvetenskaplig) har kommit fram till dessa slutsatser. Alltså kvartstår problemet i din argumentation. Vad är socialistisk feminism eller statsfeminism, på vad sätt skiljer den sig från andra former av feminismer? De hormonella skillnader du tar upp undrar jag också vart du hämtar fakta ifrån? Problemet är att du använder dig av begrepp som feminism, manligt, kvinnligt, patriarkat utan att förklara vad du menar med dessa begrepp och på vad sätt din åsikt skiljer sig från andra feminismer. Du skriver på #13 att det är svårt att diskutera frågorna på grund av undflyende argument på motståndarsidan. Men för att det ska vara möjligt att bemöta din kritik krävs också att du faktiskt redogör för vad du menar med de begrepp och teorier du slänger ur dig. För slutligen kvarstår det faktum, att om du verkligen är för jämställdhet mellan könen och vill motarbeta förtryck baserat på kön, så är det bara att gratulera. Du är feminist.

När det gäller den ammande pappan, vad finns det att kommentera kring det? Vari ligger problematiken? Det klargörs inte heller i artikeln. Förtydliga, gör om och ange dina källor!

Permalänk | Anmäl #13 Ed, 2009-09-14, 22:21

Hej Ed,

För mig är den liberala feminismen mera inriktad på personlig och allmän frihet, lyckomaximering och ett erkännade av vissa grundläggande biologiska olikheter mellan könen. Jag tänker här i Sverige på inspiratörer som Fredika Bremer och Selma Lagerlöf. Jag bedriver just nu en debatt med RPS och personer som slåss för "kriget" mot kvinnovåld. Det är för mig raka motsatsen för det jag just beskrev. Ta gärna del av den debatten.

Permalänk | Anmäl #14 Tommy Sandström, 2009-09-15, 00:47

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  2. Därför är otrohetstrenden här
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  6. Sveland gör feminismen en otjänst
  7. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  10. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  5. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  6. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  7. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  3. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  8. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  9. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  10. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.