Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (33) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Norska valet

Foto: Scanpix
Lena Sundström förklarar norska Framskrittspartiets framgångar inför måndagens val:

Klasskampen har ersatts av kampen mot etablissemanget

Historier om tillgängliga politiker som tar sig tid för att lyfta på telefonen när folk ringer. Den tydliga arbetarprofilen som de här partierna har lyckats bygga upp. Det är några av förklaringarna till att de främlingsfientliga populistpartierna går starkt framåt i Norge och Danmark, anser författaren LENA SUNDSTRÖM. Hon utkom i förra veckan med den kritikerrosade boken "Världens lyckligaste folk". 


Om författaren

Lena Sundström är journalist och författare. Hennes senaste bok, "Världens lyckligaste folk" (Leopard förlag), handlar om dansk främlingsfientlighet.

Arbetslösheten i Norge och Danmark är låg. Länderna tillhör de rikare länderna i Europa.

Det borde vara fest och högt i tak, och glädje för hela slanten, men istället sluter sig länderna kring sig själva. Rädslan och snålheten ökar, och partier som går till val på en främlingsfientlig retorik och hårdare invandrarpolitik har, eller håller på, att förändra det politiska landskapet.

Så hur hänger det ihop? Och vad finns det för likheter de nordiska länderna emellan? Kan Sverigedemokraterna, Fremskrittspartiet och Dansk Folkepartis framgångar förklaras med några gemensamma faktorer? Hur kommer det sig till exempel att så många från arbetarrörelsen idag har börjat rösta på den yttersta högern i samtliga länder?

Magnus E Marsdal är en norsk journalist som har skrivit en bok som heter Frp-koden där han söker efter svaren i Norge. Själv har jag sökt efter svaren i vårt grannland Danmark där det främlingsfientliga partiet Dansk Folkeparti har haft en vågmästarroll sedan 2001.

Olikheterna är många. Men likheterna finns också.

Historier om tillgängliga politiker som tar sig tid för att lyfta på telefonen när folk ringer. Den tydliga arbetarprofilen som de här partierna har lyckats bygga upp. Människor som berättar om Pia Kjærsgaards handskakande med vanligt folk. Hur sen hon än är, hur många det än sitter bland åhörarna. "Hon tar alla i hand". Också om det är ett landsmöte på Fyn med 700 partimedlemmar.

Väjarna som pratar om en stark gemenskap och sammanhållning är många, och när Magnus E Marsdal nämner fem viktiga faktorer som en gång i tiden bidrog till att Arbeiderpartiet växte sig stora i Norge (klasskampen, levnadsvillkoren, arbetarkulturen, ideologin och ledarna) är likheterna många med dagens Dansk Folkeparti.

- Ledare, med tid för gräsrötter.

- En klasskamp som har ersatts av en kamp mot etablissemanget och förståsigpåarna, samt kampen mot "de fremmede". Kamp som kamp. Man sparkar uppåt och man sparkar neråt. Båda delarna verkar funka.

- Arbetarkulturen. Med sånger och egna sånghäften som man sjunger ur på mötena.

- Stark kollektiv gemenskap. Eftersom det tidigare inte har varit riktigt rumsrent att rösta på den här typen av partier, blir lojaliteten extra stark inom gruppen. En kollektiv gemenskap där saken står över allt.

- Ideologin. Stark eftersom det är lätt att framstå som ideolog, när alla de andra partierna är betydligt känsligare för hur vindarna blåser. Den här sortens partier har bestämt sig för att tycka illa om invandrare hela tiden, och slipper därför vara populister i det dagliga. Framstår därmed lätt som ärligare.

Sedan har vi förstås det här med levandsvillkoren. Två protestpartier som uppstår i två rika länder när förmögenheterna och privatkonsumtionen slår nya rekordhöjder. Det låter inte direkt som en grogrund för främlingsfientlighet, och förklaringen skall nog sökas på två håll.

Tittar man på Danmark är det två grupper i samhället som faktiskt har fått det sämre, medan alla andra har fått det bättre. Den ena gruppen är de etniska danskar som redan hade det tufft ekonomiskt, och den andra gruppen är invandrarna i samhället. De två grupper som alltså skulle ha mest att vinna på att göra gemensam sak, är de grupper som nu hetsas mot varandra.

Bland de övriga väjarna ser det ut som om de här partierna faktiskt har vuxit sig starka, inte på grund av en nationell ekonomisk kris, utan just i frånvaron av en ekonomisk kris.

I Danmark handlade den politiska debatten om ekonomiska frågor till 75-80 procent, mellan åren 1975 och 1981. Med högkonjukturen förändrades det intresset. När Dansk Folkeparti fick sin vågmästarroll 2001 var intresset för ekonomiska frågor så lågt som 13 procent. Sysselsättningsfrågan var det bara 3 procent av väljarna som nämnde. Och något måste man ju intressera sig för. Partierna hade dessutom ett akut behov av att hitta nya skiljelinjer när socialdemokraterna i våra nordiska länder började prata om avregleringar och utförsäljningar och individualism, samtidigt som högern började kalla sig för "arbetarpartier" samtidigt som de lyfte fram välfärdsfrågor.

En forskare vid Westminster University har kommenterat högerpopulismens frammarsch i Europa med; "Om det inte finns en demokratisk konfrontation, kommer den att bli ersatt av en konfrontation mellan moraliska värderingar. Politiskt tänker man inte i höger eller vänster utan kommer till att tänka i rätt eller fel."

På elva år hade betydelsen av värdefrågor som flyktingpolitik och rättspolitik ökat från 10 procent till 41 procent i Danmark, och det har bildats en helt ny vänster-högerskala som handlar mindre om klass och ekonomi, och mer om lag, ordning, religiösa och nationella värderingar.

Parallellt med det här har samtidigt väljarnas lättrörlighet ökat. Andelen väljare som bytte parti i Sverige mellan 1998 och 2002 var hela 31,8 procent (vilket kan jämföras med 50- och 60-talet då bara cirka 10 procent av väljarna bytte parti mellan valen).

Resultatet blir ängsligare partier. Sena utspel inför val. Kortsiktigare politik och mer retorik.

Förlorarna blir samhället och medborgarna - de stora och enda vinnarna blir partier som Sverigedemokraterna, Fremskrittspartiet och Dansk Folkeparti. Partier som har rädslan och motsättningarna som byggstenar i grunden för sitt samhällsbygge. Partier som säger sig representera arbetarklassen, samtidigt som det just är klassfrågan och de fördelningspolitiska frågorna som får stå tillbaka när allt fokus hamnar på invandrarfrågan. Partier som vill få oss att glömma självklarheten i att varje människa skall och måste dömas utifrån sina handlingar, och inte utifrån hur de ser ut, vilken Gud de tillber, eller vilket land de kommer ifrån.

Avgörande för hur mycket makt dessa partier får över ett samhälle, ligger på de etablerade partierna. Motsatsen till att frysa ute, är inte att hoppa i säng med. Eller att göra dessa partiers åsikter till sina.

Viktigt att komma ihåg är att det inte finns några självklara kopplingar mellan ökad främlingsfientlighet och ökad invandring. I det invandrarglesa Finland har det främlingsfientliga partiet "Sannfinnarna" stora framgångar. Danmark har färre invandrare än Sverige. Och i de områden där Dansk Folkeparti är som starkast, är andelen utomeuropeiska invandrare extremt låg. Som i Kalundborg - en stad med 1,9 procents utomeuropeiska invandrare.

Främlingsfientlighet är inte något man kan "lufta bort". Tvärtom.

I Danmark är Dansk Folkeparti starkare än någonsin.







Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/10960

89 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Har träffat en del norrmän och de är ganska bra på att festa. Om Lena uppfattar "ungdomar" som bränner bilar som festande. Så är norrmännen inte så bra på att festa.

Permalänk | Anmäl #1 Fred, 2009-09-13, 12:55

När samhällseliten slutar idetifiera sig med folket och tvärtom, då kommer andra partier att öka i betydelse. Ipred, FRA, Marklund-gate, förotsupplopp mm borde vara varningssignaler för de etablerade partierna. Anpassa er eller försvinn. Thats all for now folks....

Permalänk | Anmäl #2 Tommy Sandström, 2009-09-13, 13:03

Att de här missnöjespartierna är som en religiös väckelse som växer ett tag för att sedan dö är låter rimligt. Men SD/Fremskrittspartiet/etc är inte så intressant. Sveriges partier glider argumenterbart redan på populistismens gräns.

En intressantare fråga är varför både Norges och Danmarks ekonomier går bättre än Sveriges? (Finland går inte sämre och har bara Nokia, inte alls samma industri-tradition.)

Norge har "frikort" med olja, men Danmark har grisfarmer -- inte industritradition, skog/malm eller något annat vettigt! Finland, med sämre förutsättningar än Sverige, går ungefär lika bra (och kommer antagligen att också gå om).

Det ser ut som ett gigantiskt inkompetensförklarande av Sveriges regeringar de sista 25 åren. Varför tar inte media i den frågan istället?

Vad är det t.ex. för fel på flexicurity? Är felet att det generar arbeten och Socialdemokraterna får mer röster bland arbetslösa?

Permalänk | Anmäl #3 Bernt, 2009-09-13, 13:44

Det är sant att främlingsfientlighet inte kanske gror av antalet invandrare i sig, men oavsett det, inbillar jag mig att den gror pga våra politiker och kommunstyrande som antingen har brister i sitt sätt att hantera vår invandring eller brist på resurser för densamma.

Det är den bristen som gör den "sämre" sidan av invandringen så synlig för alla och vida "överröstar" den lyckade. Sen måste vi kunna prata öppet om baksidorna också utan att hyckla och kräva någon form av samsyn med de invandrade och deras möjligheter att integreras, för det pratas så mycket om att "vi svenskar" inte vill släppa in dom i vårt samhälle, det pratas aldrig om det motsatta, den att en hel del invandrare in vill. Att många varken vill förstå sitt "nya land" eller vi som lever här och inte vill "underkasta" sig vårt levnadssätt och värderingar med samma respekt som de vill att vi ska förstå deras.

Permalänk | Anmäl #4 Pia "Vilda" Nordin, 2009-09-13, 13:47

kan inte tala för norge eller danmark...men problemen borde vara lika de vi har i sverige...i sverige under ca 20 år har svenska folket blivit totalt tillbakatryckta av den överförstatliga vänstern, vi har inte fått vara stolta över våran nation, vi har inte fått ha synpunkter på invandrarpolitiken...

men när vi väl har vågat säga någonting så har vi blivit förlöjligade, omyndigförklarade och behandlade som mindre vetande...svenskarna har systematiskt blivit skrämda till tystnad av den makthungriga vänstern, som för länge sedan tappat kontakten med folket och verkligheten...

nu i internets era så kan folk på ett helt annat plan få kontakt med varandra och diskutera dessa förbjudna tankegångar och frågor...det är därför de främlingsfientliga partierna växer och kommer att göra så, tills de etablerade politikerna faktiskt börjar lyssna på dem som de företräder...

vi svenskar har aldrig varit och kommer aldrig vara ett invandrarfientligt folk, vi har blivit tvingade till att bli det genom en så totalt obegåvad och kortsiktig, vänsterinvandrarpolitik där man mer än gärna har glömt bort oss som redan lever här...

Permalänk | Anmäl #5 daeu, 2009-09-13, 13:48

Lena Sundströms propagandafilm som sändes om det så kallade främlingsfientliga danmark nyligen i TV4 är mycket illustrativ för hur den svenska eliten inte skyr några medel för att upprätthålla scharaderna om den nyttiga mångkulturen och onda eller intelligensbefriade kritikerna.

Permalänk | Anmäl #6 Johan Nilsson Svensson, 2009-09-13, 13:52

I Lena Sundström värld verkar alla vara ”främlingsfientliga” som inte drömmer om ett etniskt splittrat samhälle där människor från jordens alla hörn skall bo sida vid sida utan att ha någon gemensam kultur/historia och utan att ha några gemensamma traditioner, sociala koder eller referensramar. Faktum är då att en överväldigande majoritet av människorna, såväl invandrare som infödda, är ”främlingsfientliga”. Väldigt få vill helt i praktiken bo i det samhälle som ”etablissemanget” nu vill tvinga på dem, det visar historien, verkligheten och den forsknings som gjorts på området. Det är DÄR grunden till framgångarna för FrP, DF och Sd ligger!

Den enda relation till ekonomisk status, eller ”klass”, det har, är att de som har god ekonomi har större möjligheter att fly ”mångkulturen” och bosätta sig i dyra villa/bostadsrättsområden där man slipper konfronteras med den. Där vältrar man sig i sin självgodhet och skriker ”rasister” och ”främlingsfientliga” till dem med sämre ekonomiska förutsättningar som har mage att se något negativt med att se sitt bostadsområde förvandlas till ett ”mångkulturellt” ghetto …

Permalänk | Anmäl #7 Roger Svensson 2, 2009-09-13, 13:57

"Arbetslösheten i Norge och Danmark är låg. Länderna tillhör de rikare länderna i Europa. Det borde vara fest och högt i tak, och glädje för hela slanten," - skriver Lena.

Precis Lena! Och jämfört med i Sverige är det klackarna i taket. I veckan presenterades resultatet av en undersökning som visar att framtidsoptismen är stor bland danskarna i motsats till denna sidan sundet. Kan det då inte vara så att vi har nåt att lära av danskarna och inte tvärtom?

Permalänk | Anmäl #8 Micke, 2009-09-13, 14:15

"Arbetslösheten i Norge och Danmark är låg. Länderna tillhör de rikare länderna i Europa. Det borde vara fest och högt i tak, och glädje för hela slanten," - skriver Lena.

Precis Lena! Och jämfört med i Sverige är det klackarna i taket. I veckan presenterades resultatet av en undersökning som visar att framtidsoptismen är stor bland danskarna i motsats till denna sidan sundet. Kan det då inte vara så att vi har nåt att lära av danskarna och inte tvärtom?

Permalänk | Anmäl #9 Micke, 2009-09-13, 14:18

Hur länge skall vi acceptera denna propaganda. Detta är ingenting annat än kvalificerat skitsnack. Resonemanget Sundström för fram är ungefär så här: Varför blir människor fulla när de dricker sprit? Troligtvis beror det på att det innehåller finkel, är dåligt renat och säljs svart. Inte beror det på att det finns alkohol i det i alla fall för det är inte PK att tycka. Vansinnigt, men så resonerar PK eliten idag. Hur vore det om Sundström hade hittat de egentliga orsakerna till att folk röstar på främlingsfientliga partier? Våldet, överfallsvåldtäkterna och islamieringen av det offentliga rummet kanske??? De är verifierbar fakta som man kan läsa om varje dag i tidningarna, men Sundström kanske tycker att bilbränder i förorten är pittoreskt!

Permalänk | Anmäl #10 Martin72, 2009-09-13, 14:19

"Klasskampen har ersatts av kampen mot etablissemanget"

Vad bra, makt etablissemanget måste granskas annars blir de helt maktfullkomliga, vilket även inkluderar media och godtrogna PKiter.

Jag tänker inte lita på politiker som själva inte har något förtroende för folket utan istället övervakar dem och kriminaliserar en hel ungdomsgeneration, medan vandalister får härjar fritt p.g.a. inkompetens och negligering.

Permalänk | Anmäl #11 Mike Nilson, 2009-09-13, 14:22

Hon förundras över att arbetarklassen börjar rösta på den extremaste högern. Det är lite märkligt. Det som vänstern försöker placera längst ut till höger är ju kollektivistiska ideologier det också. Vänstern och dessa partier har väldigt mycket tillsammans speciellt historiskt. Titta på Sverigedemokraternas program. Varför kalla dem extremhöger när de i själva verket är "gammel" socialdemokrater med inslag av främlingsfientlighet ala socialdemokratiskt 30-40 tal. Det är ju de som vill återupprätta folkhemmet.

Permalänk | Anmäl #12 biodlarn, 2009-09-13, 14:28

Det ar sa sorligt att ng som ar postergirl for den svenska etablisimanget skiriver en sadan har artikel. Sundstrom har lika lite trovardighet som journalist som en sosse som talar foretags-anda de tva gar inte ihop. Har sitter jag i England for att jag och min man inte har rad att vara foretagare i Sverige.....etablisimanget i valfards Sverige ville inte ha folk som oss. Nar ska revolutionen ske i dubbelmoralsens hogborg?

Permalänk | Anmäl #13 johanna1268, 2009-09-13, 14:31

Citat: "Partier som vill få oss att glömma självklarheten i att varje människa skall och måste dömas utifrån sina handlingar, och inte utifrån hur de ser ut, vilken Gud de tillber, eller vilket land de kommer ifrån."

Låt oss inte glömma att det är två frågor som sammanblandas här: dels frågan om hur samhället ska förhålla sig till, de facto, de invandrare som har svårt att integreras, och frågan om hur stor invandringen till Sverige ska vara. Det är fullt möjligt att anse att alla inom Sverige ska ha exakt samma rättigheter och skyldigheter, och samtidigt anse att invandringen till Sverige bör stoppas eller begränsas mer än idag.

Det haglar alltid anklagelser över "kritikerna/rasisterna", men om dessas meningsmotståndare var intellektuellt hederliga skulle även dom välkomna en sådan distinktion. Det skulle gynna debatten. Nu förvandlas ständigt dessa diskussioner till ett enda gytter.

Permalänk | Anmäl #14 Esteban, 2009-09-13, 14:34

Varför ta denna kvinna överhuvudtaget på allvar - hon som gjort en av de mest tendentiösa och minst reflekterande TV-dokumentärerna någonsin! Sådan typ av PK journalism har vi i ett par decenniers matats med i allt för hög utsträckning, och se vart den tagit oss.

Permalänk | Anmäl #15 Calle Bengtsson, 2009-09-13, 14:47

Jag tror man måste skilja på främlingsfientlighet och på ett krav att stoppa flyktingströmmen. Väldigt många människor vill underlätta invandringen till Sverige men samtidigtg stoppa alla flyktingar som vill komma hit. Jag är rätt överygad om att en majoritet gärna ser duktiga intelligenta och utbildaded människor komma hit och fylla luckor i näringslivet och så småningom rota sig i Sverige. Däremot vill en överväldigande majoritet köra ut dem som kommer hit för att de vet att får bidrag och åter bidrag. Och framför allt, vi vill inte ha in terrortister och människor som är på flykt undan rättvisan, vilket är väldigt vanligt nu.

Permalänk | Anmäl #16 VF, 2009-09-13, 14:47

Bernt, Norge går runt även utan olja.

Främlingsfientlighet, är det dagens ord? Aja, det är självklart inte vad det handlar om (vänstern har alltid fel, regel nummer 1), oavsett om man ser på Norge eller Sverige.

Invandrare som sköter sig, lär sig svenska och fungerar i det svenska samhället är ingen "fientlig" mot...om de tyvärr inte blir ihopklumpade med den större gruppen invandrare som inte sköter sig, inte lär sig svenska och absolut inte på något sätt fungerar i det svenska samhället. De partier som radas upp som populistiska etc är inte främlingsfientliga och individuellt inte invandringsfientliga heller. Dock så är de invandringsfientliga om man ser på invandrarna som en grupp, då majoriteten av dem inte fungerar väl i vårt samhälle.

De övriga nordiska länderna ligger bättre till än Sverige, trots att Sverige har helt klart "bäst land" (rent resursmässigt) om man räknar bort Norges olja. Sverige låg före Danmark, Finland och Norge för inte så länge sedan. Vår natur har inte ändrats, våra naturresurser har inte ändrats såpass mycket...så vad är det då som har ändrats? Det är inte bara en sak, saken är mer komplicerad än så. Vi har dels de sämsta politikerna i västvärlden, utan jämförelse. Våra politiker är inkompetenta, med det är i stort sett samtliga politiker över hela planeten. Det som främst skiljer våra politiker från resten är att våra politiker öppet och medvetet jobbar mot sitt eget folk och land. Högförräderi är ett brott, påstår de...

Jag vet att jag antagligen skriver för människor som redan förstår och vet eller för människor som aldrig någonsin kommer acceptera att verkligheten är vad den är. Men om jag inte försöker så har jag inte rätt att klaga, anser jag. Jag gör mitt för ett bättre Sverige...gör du?

Permalänk | Anmäl #17 Illwill, 2009-09-13, 15:00

en sak är viktig att förstå Lena Sundström talar inte för svenska folket...hon talar för sig själv och sin sak...sen är det närmast bara tragiskt att hon och andra ljuskygga kolleger väljer att inte öppna ögonen, när de besitter sina poster och har makten att tala till folket...mycket illa...

Permalänk | Anmäl #18 daeu, 2009-09-13, 14:59

"Men hon ler ju så trevligt, politikern. Dricker kaffe med oss och tar hand och beter sig som annat folk här ute."

Fy fan vilka vidriga människor det finns. Ser till beteende och babypussande i politikerna istället för kompetens. Mer vatten på kvarnen för oss "förståsigpåare" som har vett att se ner på folk som ser till det yttre och som likt hundar morrar åt det som inte hör flocken till. Nästan absurt äckligt vilka ursäkter folk tar sig till för att förklara sina bruna tendenser - "Vi känner oss ledsna för att politikerna inte längre ser ut precis som vi. Det är för ovant och teknokratiskt. Vi vill ha människor vi känner igen, som går på känn och inte krånglar till det med fakta!"

SD är ingen gräsrotsrörelse. Det är en ogräsrotsrörelse för samma vanskliga och i stort sett omvärldsignoranta white trash som tidigare sökt slita itu länder i Europa och Amerika. Det är onekligen klasskamp, identitespolitik och själviskhet som ligger bakom. SDs väljare är den sortens människor som i USA godkände tortyr, övervakning och galna krig därför att dem kände sig rädda och ville ha en "icke-elitist" på tronen. (Istället fick dem en rik liten pilt utan vett och sans, men han såg ju ut som en vanlig kille!) SDs anti-etablissemangprofil gömmer samma tendenser som orsakade så mycket lidande och söndring i Irak och även i USA. Det är vad man får när man legitimerar "vanligt folks" fördomar och patetiska, känslobaserade övertygelser.

Integrationen och invandringen lider av fel och brist på handlande, men även om SD snickrat ihop lite fjanteri som går hem i några fula små stugor så är det definitivt ingen lösning för samhället i stort. Omoderna och anti-empiriska smilfnkar och känslomanipulerande domptörer kanske kan attrahera hjälplöst outbildade och självgoda ex-knegare i Storbrittanien eller på kontintenten, men vi vill inte ha tribalism och välsminkade populister i Sverige. SD är precis lika söndrande och idiotiskt som ett hypotetiskt invandrarpart som vill ha extra förmåner och politiker som rår om deras kultur etc.

Håll er till hulten och nätet. Era känslor ger jag inte ett vitten för. Sverige är ett rationellt land, där en politiker inte får respit för sina lögner bara för att han ser ut som "vanligt folk" och har fin kavaj och pomada i håret. SD representerar det lägsta och mest föråldrade i Sverige. En stor fördel med att bli äldre kommer att vara åsynen av hur SDs favoritröstarblock sonika tynar bort utan att bytas ut. Ni kanske kan flörta upp några gummor på dansbandsgolvet, men kom ihåg att riktiga svenskar inte imponeras av hur ni ser ut, utan av hur mycket ni har tänkt och moget avvägt Sveriges mångfacetterade verklighet. Ni är helt enkelt för pubertala för att förtjäna makt, respekt eller lyssnande.

Permalänk | Anmäl #19 Mohammed, 2009-09-13, 15:02

Re #3
Danmark har olja, ganska gott om den också.

Permalänk | Anmäl #20 Hmmmm, 2009-09-13, 15:08

@Micke: Det går bra för Danmark och de ska tydligen vara världens lyckligaste folk, så visst finns det saker vi kan ta efter som du förespråkar. Vi kan ju börja med att höja skatterna till deras nivå....en fungerande välfärd gör nog de flesta lyckligare än att sparka på invandrare.

Permalänk | Anmäl #21 Andreas, 2009-09-13, 15:12

Bortsett från de vanliga PK-sanningarna och SD-fientliga fraserna i kommentaren ovan från Mohammed så framförs ju detta ovan citerade, viket ju är en direkt osanning. SD väljarrepresentation bland äldre är tyvärr än så länge liten (kanske för att det blir för svårt känslomässigt för denna generation att ta i och tvingas erkänna hur deras traditionella politiker har lurat dem). Det är framför allt yngre och medelålders som röstar på SD, vilket visar att SDs politik har framtiden för sig. Det hade inte behövt bli så här, men med så fega och okunniga etablerade politiker ser jag ingen annan utväg från Sveriges problem än att SD verkligen lyckas erhålla en tillräckligt stor andel platser i riksdagen. Sveriges väljare måste helt enkelt försöka skrämma våra etablerade politiker till vända sig bort från den extremism som de propagerat och utövat de senaste två decennierna.

Permalänk | Anmäl #22 Calle Bengtsson, 2009-09-13, 15:20

Det citerade ska vara: "En stor fördel med att bli äldre kommer att vara åsynen av hur SDs favoritröstarblock sonika tynar bort utan att bytas ut."

Permalänk | Anmäl #23 Calle Bengtsson, 2009-09-13, 15:21

"Det som främst skiljer våra politiker från resten är att våra politiker öppet och medvetet jobbar mot sitt eget folk och land. "

Tankeväckande. Varför har de svenska folket låtit detta ske? Hade Sverige styrts som en fackförening eller ett företag hade alla etablerade politiker fått gå för länge sedan. På dessa andra platser finns det ju mycket förståeligt regler mot illojalitet.

Permalänk | Anmäl #24 Calle Bengtsson, 2009-09-13, 15:26

Lena Sundström gör ett bra försökt men misslyckas ändå hitta rätt enligt min fasta övertygelse. Främlingsfientligheten handlar inte om kampen mot etablissemanget utan den misstro när de etablerade stora partierna understödda av media TOLKAR den officiella verkligheten för folket.

I den officiella verkligheten (som är en ren abstraktion hur politisk korrekthet skulle vilja ha det) ryms inte de psykosociala störningar som möten mellan vitt skilda kulturella sfärer skapar när kommunikationen och förståelsen inte fungerar något håll. Man måste också komma ihåg att social mänsklig kommunikation är dubbelriktad och samma gäller även för förståelse för varandras olikheter.

Det är helt uppenbart att detta inte fungera i verklighet eftersom den öppenhet som vi kräver skulle också rycka undan många invandrares kulturella fundament. För det första så blir det omgivande samhället som ett stort mentalt och kulturellt vakuum för folk som kommer ifrån helt andra samhällsformer där förutsättningar hur familjedynamiken fungerar passar dåligt eller inte alls i den lagstiftning och seder som det omgivande samhället fungerar efter.

Vi kan vara hur fördomsfria som helt så uppstår det oundvikligt problem vid sådana möten (sociokulturella skillnader är milsvida) om vi ändå inte kan göra avkall på de sociala förutsättningar hur vårt samhälle fungerar på grund av att vi själva kanske har fått kämpa för de rättigheter och friheter som kan verka som slag i ansiktet på dessa främlingar. Om de aldrig hade kunnat acceptera våra seder och bruk i deras hemländer så kan de inte acceptera oss bara för att de kommit hit. Sådana mentala cirkuskonster av flexibilitet är ingen av oss kapabel till. För de absolut flesta är vår mentala och kulturella hemtillhörighet det käraste som finns oberoende varifrån vi kommer.

Summa summarum skulle jag påstå att främlingsfientlighet är en ideologisk revolt mot idyllens falskhet som de etablerade så blint fokuserat på utan någon verklig substans och utan att idyllen är uppriktigt förankrad bland folket: det som man får höra privat är väldigt långt ifrån det som sägs offentligt.

Permalänk | Anmäl #25 Burr, 2009-09-13, 15:29

"Frälingfientlighet" vilket kalle anka ord!!

Ett ord som omedelbart borde innhållslösförklaras.Det är KONSEKVENSERNA av invandringspolitikens negativa resultat folk reagerar emot.Men de är smarta de där lirarna inom det polittiskt korrekta etablissemanget.När vi protesterar mot deras totala inkompetens och ansvarslöshet för politiken.Så håller de fegt upp en "oskyldig" flykting framför sig och anklagar kritikerna för att vara "främlingsfientliga.Men det är inte smartare än att man ser igenom fegheten.
Va fasen Sundumströmskan! De är ytterligt få svenskar som är rasister eller främlingsfientliga.Att anklaga svenskarna för att vara det är bara fegt förnedrande och problemsflyende.
Främlingfienlighet är ett ord ni skapat för att er att springa och gömma er bakom.Begreppet är helt meningslöst och det är ni så fruktansvärt väl medvetna om.
Ni som älskar använda ordet gör det för att tysta och omöjligöra debatten.Ni är helt enkelt inte seriösa.

Det är ett hån mot de som bor i ghettoområdenas utkanter att förklara derass raserade trgghet med "främlingfientlighet"..snacka om att pinka på redan maktlöst folk som fått betala priset för era politisktkorrekta vanskapta mantran och politik.

Svensak folket är tvärtom ett sällsynt tålmodigt folk.men de har på mycket goda grunder tappat förtroendet för den politiska överklassen med sina jornalsiter.Oja er gärna över Sverigedemokraterna men skiter man tillräckligt länge i vad folk upplever känner och tycker så får man till slut en känga i röven!! UTY

Permalänk | Anmäl #26 Klarsynt!, 2009-09-13, 15:29

" Mohammed " och hans gelikar som tragiskt nog är skrämda till sin åsikt av två decenniers vänsterpropoganda...ser helt enkelt inte långt nog för att inse att vi svenskar börjar vakna upp ur skrämseldvalan...

men nu när vi äntligen har vaknat och till våran förskräckelse se att makten inte representerar folket, så är inte svensken dummare än att förstå att SD inte är räddningen...men tyvärr vägen till räddningen...

Permalänk | Anmäl #27 daeu, 2009-09-13, 15:40

"There is no such thing as a viable democracy made up of experts, zealots, politicians and spectators." (Det finns inget sådant som en livskraftig demokrati bestående av experter, fanatiker, politiker och åskådare.)

Liz Coleman's call to reinvent liberal arts education. (Colemans TEDtalk Februari 2009.) http://www.youtube.com/watch?v=syqScVtnKuU

Väl värt att se ett par gånger även om vi i inte kör "liberal arts modellen" i Sverige så är sambandet utbildning-demokrati detsamma.

Permalänk | Anmäl #28 nafetS, 2009-09-13, 15:43

Lena Sundström:

Är danskar, norrmän och förresten även svenskar som ifrågasätter eller diskuterar invandringsrelaterade frågor "främlingsfientliga"? Jag har den bestämda känslan av att de "bara" är "främligskritiska". Hur vore det med ett sakligare språkbruk när Du skriver om detta ämne? Har inte Du som journalist ett ansvar? Eller är det bara pk-Lena som skriver som vanligt dvs som pk-lägret förväntar sig? Skärpning, tack.

Permalänk | Anmäl #29 Lohengrin, 2009-09-13, 15:52

Re: #20 Mohammed
ha ha, det är bra och måleriskt skrivet! Så många aggressiva ursäktanden av bruna tendenser är faktiskt anmärkningsvärt. Är det bara Sverigedemokrater som läst den här newsmill artikeln?? Lena har helt klart öppnat en dörr och dragit fram en riktigt skitig byk i ljuset som fått ligga länge i mörkret, kanske ända sen den dörren stängdes på 40-talet? Har inte sett hennes inslag på tv och uttalar mig inte om det. Det hon skriver här känner jag mycket väl igen från landsbyggden i skåne, gubbar som röstat för solidaritet och jämlikhet hela livet har plötsligt börjat rösta på brunskjortor för att de "talar så man förstår". Tydligen spelar det mindre roll vad det är som säjs. Man vill att världen ska vara gränslös så länge det gäller att "få saker" men så fort det handlar om att "ge" ska gränserna stängas. Invandringspolitiken och integrationen är verkligen inte problemfri men det hjälper inte att låtsas som om resten av världen plötsligt inte finns. Vi i delar av Europa är helt enkelt rika nog för att kunna bete oss som bortskämda.

Permalänk | Anmäl #30 ebbot, 2009-09-13, 15:57

jaha, så här har sundström kommit fram till att det är arbetarkultur, ideologi och kollektiv gemenskap som lockar folk till dessa partier.

låt oss då ställa frågan, vad det är för värderingar som numera genomsyrar de s.k. vänsterpartierna i vårt land?

är det "arbetarkultur" kanske?

jag skulle säga så här: det är storstadens medelklasskultur, där solidaritet och gemenskap stavas nätverk via jobbet , samverkan i bostadsrättsföreningens styrelse och att handla ekologiskt på bondens marknad.

vad sundsröm också missat är att de nya högerpopulistiska partierna tar parti för landsbygden och dess värderingar, liksom för arbetarklassens identitetsmarkeringar.

det här kan ju Sundström själv inte se, då hon själv sitter placerad i storstaden, som blir början och slutet på vad Sverige är och borde vara.

vad som hänt med sossarna är att proggarna och deras medelklassvärderingar sedan 70-talet tagit över partiet. alla är så "vänster", men ingen känner eller umgås med en arbetare. det är en fråga om hållning, inte han handling.

iom att man förvandlat politiken till en fråga om rätt och fel värderingar har man lämnat fältet fritt för moderaterna som blandar sanna arbetarklassvärderingar ( you don't work you don't eat) med ekonomiska morötter.

släpp in folk från landsbygden och arbetarklassen i ledningen för SAP så kanske saker och ting kan förändras. låt någon som göran johansson - folk som kan kalla en spade för en spade -- komma in och leda partiet.

men jag betvivlar det kommer att ske....

Permalänk | Anmäl #31 kejsaren är naken, 2009-09-13, 16:02

Som vanligt när någon skriver en sådan här artikel så slutar det i att SD-anhängare rasar och börjar nedvärdera artikelförfattaren. Man skriver ALLTID "varför överhuvudtaget ta .. .. på allvar?" och sen någon patetisk anledning till varför vissa inte har rätt att uttrycka sin mening. Detta gäller VARJE artikel av det här slaget. Sen rasar de vidare med ironi och sarkasm och slänger PK hit och PK dit. Ni inser helt enkelt inte att det är just NI som faller för propaganda, grupptryck och de lätta lösningarna; och som i en konjunktursvängning, eller när det blir bråk i förorten, är de första att döma?

Permalänk | Anmäl #32 HangTheDJ, 2009-09-13, 16:10

Det bör även noteras att Danmark i OECD:s senaste migrationsrapport lyckas bättre med integrationen på arbetsmarknanden än Sverige ( http://www.oecd.org/document/51/0,3343,en_2649_33931_43009971_1_1_1_3741... ).

Problemet med Sverige är att det inte finns några fördelar för folk som faktiskt sköter sig.

Permalänk | Anmäl #33 Sigvard Engdahl, 2009-09-13, 16:20

Jag håller med signaturen Roger Svensson om att segregationen är ett av grundproblemen i det vi kallar "invandrarproblem".
En stor del av problemet står istället att finna i en klassproblematik där, som Svensson antyder, socialt utsatta svenska grupper blandas med invandrare, vilka tillsammans bildar dagens underklass, vilken dessutom torde vara en av världens mest högutbildade, då främst inte med tanke på den svenska delen.
Underklassens beteende och missnöje är lika lite genetiskt betingad som den varit tidigare, då den bestått av svenskar.
Problemet i Sverige är istället den enfaldiga kapitalism vi ägnar oss åt, där en stor välmående medelklass blidkas med plasmaskärmar och thailandsresor, medan en liten lika klent begåvad, som hänsynslös elit tar över produktionsmedlen, på underklassens bekostnad.
Samtidigt som Socialdemokraterna plattat ut orättvisorna åt några håll har de subventionerat nya orättvisor, vilka i än högre grad kultiveras av den borgerliga regeringen. Att man istället projicerar problemet på samhällets svagaste grupper är beklämmande, men får ses som en produkt av samma frustration som ligger bakom bilbränderna.

Permalänk | Anmäl #34 Olle Zackariasson, 2009-09-13, 16:27

Ibland känns det lite overkligt på det sätt etabilisimanget, och här artikelförfattaren, likt sektmedlemmar med ett manifest tar för givet det mångkulturella, nationslösa samhället som ett slutgiltigt mål. Att alla samhälle måste och kommer att byggas om enligt dess ideal, och de fall där det inte skett än är brott mot naturens ordning.

Hade Lena ställt sig frågan "Hur kan så många i Norge vara emot det, trots att den här processen inte har börjat på allvar i deras land ännu, trots att de knappt fått uppleva konsekvenserna av det än?" så hade hon kanske efter några sekunder insett svaret direkt.

På 90-talet tyckte jag det var en extrem, oresonlig position att vara emot att hjälpa de som flydde krigen i balkan. Idag har pendeln svängt, man hittar istället det extrema och oresonliga i en
flyktingpolitik som kunde vara författad av yttersta vänstern, då dess främsta syfte inte verkar vara att hjälpa verkliga flyktingar utan att förverkliga vänsterns drömsamhälle... en politik som troligtvis
inte delas av mer än tiotal procent av svenska befolkningen men som likväl inte får ifrågosättas eller ens diskuteras offenligt, vare sig av medborgare eller politiker.

Att ifrågasätta en icke-demokratiskt påbjuden omdaning av samhället man lever i, sättet eller hastigheten det sker på och konsekvenser det får, det är inte alls aktsamt eller förståndigt. Nej, istället är det ett tabu som innebär att man utpekas som en rasistisk brunskjorta, tydligen fylld av hat mot andra.

Permalänk | Anmäl #35 mcc, 2009-09-13, 16:40

Jaså Ebbot, du menar att vår invandringspolitik ska bygga på att vi (som toppning på det reguljära biståndet) altruistiskt ska ge saker (inklusive ge bort vårt hemland), och inte att det ska bygga på ömsesidig nytta och nöje; Inte undra på att SD växer. Inte alla i svenskar (bortsett från de etablerade politikerna) är masochister och/eller sanningsförnekare. Att propagera för fri handel är inte heller detsamma som att propagera för fri invandring. Inget annat land har gjort den kopplingen, och de borde inte heller Sverige göra, och definitivt inte med de erfarenheter vi redan har gjort under ett par decennier. Men brinnande förorter kanske inte är tillräckligt övertygande bevis?

Permalänk | Anmäl #36 Calle Bengtsson, 2009-09-13, 17:27

Vad har hänt på Newsmill? Varför får man inte ifrågasätta ebbots brunskjortesnack?

Permalänk | Anmäl #37 Kryckan, 2009-09-13, 17:35

Klasskampen var kampen mot etablissemanget, de som i dag kallar sig för ”vänster” och bildar så kallade vänsterregeringar (dvs typ New Labour och tredje vägens sossar är numer lika mycket etablissemanget som det någonsin har varit. I stort skiljer det inte mycket på utvecklingen i moderna europeiska länder när det gäller det som förändrats de senaste decennierna, det kvittar i stort om det är höger- eller vänster- regeringar. Det som blivit bättre har blivit det på ungefär samma sätt oavsett om det varit höger eller vänster som regerat och vice versa med sådant som blivit sämre.
 
Vi har nu mer ett etablissemang som är som arketyper ur Christopher Lasch böcker, verkligheten överträffar dikten.
 
Att Danmark gått mycket bättre än Sverige när det gäller ekonomin och att folk, fä och ungdomar har haft möjlighet att arbeta och att de har t.ex. bättre (generösare) äldrevård beror inte på att på marginalen har lite andra detaljregler vad gäller las och liknande utan på att de bedrivit en något mer expansiv ekonomisk politik.
 
Att ha att välja på den nyliberalt dogmatiska Alliansen, den intetsägande rödgröna gazpachon som tutar på om intetsägande gamla floskler när arbetslösheten skenar eller det nysionistiska språkröret SD kan göra vem som helst deprimerad, hur tusan skall en normal människa kunna vara lycklig och tillfreds under sådana förutsättningar. Jag röstar snart på vem som helst som lovar gratis antidepressiva piller till folket, det finns ett mycket större behov av sådant än svininfluensavaccin.

Permalänk | Anmäl #38 Klerken, 2009-09-13, 17:36

Alla vettiga inlägg tycks ha två huvuddrag: att den svenska invandrarpolitiken är fel p.g.a. att våra politiker är idioter, och att svenskar i allmänhet är toleranta och har inget emot lagom invandring.
Första punkten är helt rätt, att det finns en stark opinion i frågan är beviset.
Däremot att svenskar skulle vara toleranta och i grunden vänliga mot folk utifrån är fel. Svenskarnas 'vänlighet' (mot invandrare eller allt som 'avviker' det minsta lilla) är bara täckmantel för konflikträdsla. Istället för att ta en öppen konfrontation är man vänlig utåt men snackar skit bakom ryggen och agerar i samma anda (även mot sina egna landsmän). Att invandrare är så ofta ser ner på svenskar kan delvis förklaras med den allena rådande mjäkigheten och bristen på handlingskraft. Folk som kommer från svåra förhållanden där handlingskraft är livsnödvändig ser sig plötsligt omgivna av obeslutsamhet, handlingsförlamning och därmed följande politisk 'korrekthet', som utåt sedd ter sig vara ren och skär idioti.
Svenskar har alltid ogillat invandring, oavsett antal eller tillhörighet. Under 60-talet såg man ner på sina tidigare (innan 1809) medborgare sedermera grannar: finländare; under 70-talet utgjorde turkar, greker och italienare 'slöddret' som fördärvade 'allt', sen efter arbetskraftsinvandringens gyllene tidevarv är det flyktingarnas tur att bli syndabockar för allt elände. Av egen erfarenhet: oavsett svenskt utseende, namn, högre utbildning och fullständig anpassning till detta lands värderingsgrunder, efter 30 års vistelse här marginaliseras jag fullständigt så fort folk får veta mitt ursprung. Så visst, problem som medföljer invandring är myntets ena sida, men oviljan att ens acceptera fenomenet är den andra.

Permalänk | Anmäl #39 Victor, 2009-09-13, 17:46

Lena,
kan det vara så att invandringen från icke EU-länder inte gagnar våra samhällen, se på Rosengård, Gottsunda, Rinkeby m.fl.? Nej, ge asyl åt de som verkligen är förföljda och ge istället u-hjälp till t ex Somalien! För de stora pengar somalierna i Sverige kostar oss, skulle vi kunna hindra svält bland miljontals barn i Afrika.

Permalänk | Anmäl #40 spectator, 2009-09-13, 17:56

Hennes bok om Danmark "kritikerrosad"? Jovisst, av dom som redan har precis samma förenklade politiska uppfattning som hon. Men läs Thomas Nydahls recension för en något sakligare och kunnigare kritik än den vanliga medströms:

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20090910/KULTUR/49074968/1994/...

Permalänk | Anmäl #41 Anders Mattsson, 2009-09-13, 18:11

Helt klart är det så att norrmännen och danskarna som ser på invandring lite annorlunda än vi svenkar (till dags dato) är de som har fel. Att det sedan går bättre för dessa länder på många plan kan för all del ha med invandring att göra, men förmodligen beror det på många olika faktorer där invandring kanske inte ens är en del av dessa. Viktigt att poängtera är dock att andra länder har i princip alltid fel och Sverige har alltid rätt, när det inte verkar som om så är fallet finns det alltid en rimlig förklaring till att det förhåller sig så i detta unika fall. Till de många vanliga svenskar som inte har försått hur detta fantastiska land fungerar så ligger det till såhär. Sverige är bäst och har aldrig fel, våra politiker är de bästa i världen och de har bara i undantagsfall fel, att det inte går så bra för Sverige beror på dess korkade invånare som inte kan ta till sig vad våra politiker vill åstakomma. Lyssna på media och etablissemanget och gå inte mot strömmen så kommer det mesta att lösa sig av sig självt.

Permalänk | Anmäl #42 Arne Andersson, 2009-09-13, 18:15

Andreas:
"Vi kan ju börja med att höja skatterna till deras nivå....en fungerande välfärd gör nog de flesta lyckligare än att sparka på invandrare."

Då kan vi ta o börja med o dubblera lönerna i Sverige först... få fart på ekonomin så folk slipper vara arbetslösa osv... då finns det iaf NÅGOT mer utrymme att stjäla av det folk jobbar ihop utan att de känner hopplöshet som i Sverige, där det inte finns en chans att jobba sig ur ekorrhjulet på hederligt sätt.

Permalänk | Anmäl #43 m96, 2009-09-13, 18:22

Lena Sundström!
Du har fel när du påstår att det inte finns något samband mellan storleken på ett lands invandring och dess missnöjesyttringar.
I Sverige har vi i allmänhet varit väldigt positiva och välkomnande.
Men nu har staten gått för långt. Sverige förmår inte integrera så många människor från så främmande kulturer på så kort tid.
Det har blivit en reaktion från många helt vanliga svenskar.
Vi vill att Sverige minskar sin invandring tills vi kommit till rätta med de gigantiska integrationsproblem vi har idag!

Permalänk | Anmäl #44 Anna Stina, 2009-09-13, 18:30

Men herregud! Vissa som kommenterar här svamlar om sitt "vänster"-mantra så mycket att det verkar som om de missat att socialdemokraterna inte styrt Sverige på flera år. Sverige är blått och var knappast särskilt rött ens när Persson satt vid makten de sista åren. Ingen "vänster" har petat i invandringspolitiken på många år. Kanske dags att vakna? Det är år 2009 i år inte 1980!

Permalänk | Anmäl #45 ebbot, 2009-09-13, 18:43

Lena Sundströms artikel får ses som ett avslöjande vittnesmål om en riktning inom vänstern som gått vilse. Burr, kejsaren är naken och Victor hör till de som påvisat detta med klara ord.

Burr skriver: "I den officiella verkligheten (som är en ren abstraktion hur politisk korrekthet skulle vilja ha det) ryms inte de psykosociala störningar som möten mellan vitt skilda kulturella sfärer skapar när kommunikationen och förståelsen inte fungerar något håll."

Detta fattar aldrig PK-vänstern. De vill lägga locket på.

Nu till några av de mer avslöjande sakerna i Lenas text. Men först måste jag deklarera att jag alltid har haft hjärtat till vänster. Det är inte en kritik av vänstern i allmänhet jag gör här, utan av en insiktslös och urartad riktning som Lena representerar.

1) Föraktet för värdefrågor, som genomsyrar många rader av Lenas text. Hon framför - uppenbart utan att ens reflektera över att det skulle kräva en motivering - det som ytterst sorglig att väljarna intresserar sig för värdefrågor som rätt och fel.

2) Kombinationen av en privilegierad elit som letar politisk kraft, inte bland den breda massan, utan hos de allra mest utstötta - trasproletariat och de dåligt integrerade invandrarna i detta fall.
"De två grupper som alltså skulle ha mest att vinna på att göra gemensam sak, är de grupper som nu hetsas mot varandra."

Vad Lena inte har förstått är att vi idag, i Sverige, har ett land av idel löntagare. Även om de är stratifierade i arbetare och tjänstemän, så är de alla arbetare. Den helt dominerande massan av dessa arbetare - kanske 80% av befolkningen eller mer - är strävsam, skötsam och av tradition foglig och villig att dela med sig av frukterna av sitt arbete till behövande.

Det är denna massa som Lenas vänster sviker. De föraktar den, och har fräckheten att sätta beteckningar som 'främlingsfientlighet' på den berättigade oro och kritik som finns mot den oerhört stora invandringen och den usla integration som vi har idag.

Vad kan vi göra för att möta högerpopulismen, som mycket riktig någonstans har rasistiska och fascistiska tendenser? Det är framförallt två mycket viktiga åtgärder.
1) Att hitta en rumsren form för denna opinion. Där har SD kommit en bit på väg.
2) Att bemöta opinionen, inte med PK-trams och att lägga locket på, utan genom att öppet och ocensurerat tillåta att dagens stora problem för diskuteras i den offentliga dialogen. Däri ingår allt från att media ska sluta vitpixla gruppvåldtäktsmän till att vi får ett samhällsklimat där det inte är en stor skandal att redovisa brottssiffror från statistiska centralbyrån.

Permalänk | Anmäl #46 Mats Forssblad, 2009-09-13, 18:47

Det ligger lite i det, våra politiker och media förråder landet och folket. Klart man vill sparka ut dom. Men mest beror det nog på att dom etablerade politikerna samtliga står för ökad invandring när det blir allt mer uppenbart för människor vilken katastrof det är för sverige.

Permalänk | Anmäl #47 Karl, 2009-09-13, 19:20

Hörde idag Lena Sundström på radions P4 Extra och blev förfärad.
Att så totalt idiotförklara de väljare som tänker stödja SD gjorde mig rasande och mörkrädd...
Hon lät som en blandning mellan gammal söndagsskoleföken och en medeltida domedagspredikant.
De som uppskattar SD ska kunna stödja dem och dess värderingar och även rösta fritt på valdagen utan att känna sig skyldiga till något outtalat fel........

Permalänk | Anmäl #49 Skogstokig, 2009-09-13, 19:34

Anders Mattson #41:

Även i Norrköpings Tidningar har man skrivit en kritisk recension:

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5486305

Permalänk | Anmäl #50 Curth med K, 2009-09-13, 19:36


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.