"KUBASVENSKEN" står det (av någon konstig anlidning) på fotot ovanför ingressen?
"Terrorist-misstänkt kriminell Islamist (alternativt Muslim), med svensk medborgarskap" är väl språkligt mer korrekt?
Permalänk | Anmäl
Dannie, 2009-09-12, 18:16
Media gräver sin egen grav och underblåser rasism i Sverige genom att skriva "svensk" i detta fall och andra liknande fall.
Skriv muslim med svenskt medborgarskap. Den politiska korrektheten i Sverige börjar nå absurda nivåer och den har smått börja kannibalisera på sig själv. Det måste få vara okej att kritisera och att kalla saker och ting vid sitt rätta namn.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-09-12, 18:43
Media gräver sin egen grav och underblåser rasism i Sverige genom att skriva "svensk" i detta fall och andra liknande fall.
Skriv muslim med svenskt medborgarskap. Den politiska korrektheten i Sverige börjar nå absurda nivåer och den har smått börja kannibalisera på sig själv. Det måste få vara okej att kritisera och att kalla saker och ting vid sitt rätta namn.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-09-12, 18:43
Stäng inte Guantanamo! Världen behöver inte få ut dom som sitter där. Snälla, låt Ghezeli stanna i Pak-i-san, pls.
Permalänk | Anmäl
Olle, 2009-09-12, 19:15
Dagarna före Ghezalis frisläppande (som Bush har fixat åt Persson) flög General Musharaff på blixvisit till Sverige för att lämna in räkningen för det nedlagda åtelet. Åtalet för mordet på de Pakistanska fångvaktarna och som Ghezali deltog i under flyktförsöket. De mördade vakternas familjer köptes ut med ca 4.2 miljoner dollar. Men vad erbjöd Persson till General Musharaff i gengälld under blixtvisiten? Krigsmateriell eller reservdelar som ersättning? Det hände i början av april bara dagarna innan Ghezali har flygits hem med svenska regeringsplanet?
Bara undrar???
Permalänk | Anmäl
Lula, 2009-09-12, 19:32
Kommer nu Fredrik Reinfelt och Carl Bildt att kräva att Mehdi Ghezali och Safia Benaouda skall utlämnas till Sverige?
Kan det bli så illa?
Permalänk | Anmäl
Roland X, 2009-09-12, 19:34
"Under de senaste decennierna har de större och mera uppmärksammade konflikterna gått från att vara mellanstatliga till att bli mer eller mindre inomstatliga" skriver Alan Widman.
Ja, och det hade enkelt gått att undvika om britter, ryssar, amerikaner, danskar, svenskar och jordens alla folk låtit de afghanska folken sköta sitt eget istället för att blanda sig och göra det redan onda etter värre.
Permalänk | Anmäl
Lögndetektorn, 2009-09-12, 19:34
Dagarna före Ghezalis frisläppande (som Bush har fixat åt Persson) flög General Musharaff på blixvisit till Sverige för att lämna in räkningen för det nedlagda åtelet. Åtalet för mordet på de Pakistanska fångvaktarna och som Ghezali deltog i under flyktförsöket. De mördade vakternas familjer köptes ut med ca 4.2 miljoner dollar. Men vad erbjöd Persson till General Musharaff i gengälld under blixtvisiten? Krigsmateriell eller reservdelar som ersättning? Det hände i början av april bara dagarna innan Ghezali har flygits hem med svenska regeringsplanet?
Bara undrar???
Permalänk | Anmäl
LA_OR, 2009-09-12, 19:36
Det är oroande och förvånande att svensk säkerhetspolis inte har bättre koll på det extremister som lever i Sverige och som försörjs av svenska skattebetalare. Uppenbarligen fanns det grund för amerikanernas gripande och förvaring.
Jag vil gärna se bilden där Mona S lämnar över blommor till den oskyldige och hemvändande Ghezalis som fraktades i Regeringsplanet från USA. den bilden vill nog inte Sahlin eller sossarna skall publiceras igen!
Permalänk | Anmäl
Anders08, 2009-09-12, 19:47
Det man undrar är hur länge regeringens strutstaktik kommer att hålla. Muslimska uniformer på gatorna och brinnande förtorter räcker tydligen inte för att dra upp regeringen ur det feghetens och ynkedomens träsk regeringen trampat ner sig i.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-09-12, 19:48
Guantanamo kommer inte avvecklas vilket som, Obama har tydligt visat att han egentligen inte har något emot infängslingen. Det kan hända att själva anläggningen på Guantanamo Bay stängs, för att flyttas nån annan stans. USAs president ser lite annorlunda ut men policyn ändras inte, intresserade kan t ex följa det enorma spektaklet kring sjukvården som kommer leda till sisådär ingen förändring (förutom gåvor till försäkringsbolagen).
Permalänk | Anmäl
iggz, 2009-09-12, 20:27
De som borde skickas till Guantanamo är de som var ansvariga för Sabra och Shatila, t ex.
Sr om massakern :http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=1757872&BroadcastDate=&IsBlock=
När har s. k. islamister någonsin genomfört något av liknande kaliber som dessa "fredsälskande" israeler som folkpartiet stödjer?
Permalänk | Anmäl
Johan_l, 2009-09-12, 20:42
"Den 11 september 2001 kommer aldrig att glömmas. De bestialiska attentaten klargjorde innebörden av storskalig terrorism och global säkerhet för en hel värld. "
Storskalig? Det är väl runt en miljon irakier som dött sedan den folkpartistödda invasionen, men det är klart, det räknas ju inte, de är ju muslimer!
Permalänk | Anmäl
Johan_l, 2009-09-12, 20:44
Att Mehdi Ghezali och Safia Benaouda (liksom sina föräldrar) är fråga om terrorister är väl alla med lite kunskap klara med för länge sedan. Konvertiter ssåsom modern till Safia Bernaouda är liksom den islamvänliga dagspressen och politiker inget annat än kollebarotörer mot Sverige och de etniska svenskarna. Dvs på gränsen till ren terrorism mot landets ursprungsbefolkning.
Ett krav måste nu vara att UD inte lägger sig i Pakistans interna angelägenheter och att dessa teroorister behandlas som de otyg de är, dvs att de skjuts med nackskott. Deras avsikt med besöket var att underminera både Pakistan och Afghanistans regeringar, via sponsring av självmordsattacker etc så nackskott är rimligt. Det mest patetiska inlägg jag läst här är annars lögndetektorns. Ingen av de haffade terroristerna har ursprung i afghanistan, två av dem har till och med tidigare haft samröre med terrorister i somalia. Att virra till det och få att krig i afghanistan har med somalia att göra tyder på ett djupt kunnande om både geografi och samband mellan olika konflikter. Inse faktum islam står för terrorism och svarar för 95 % av världens konflikter, enbart en bråkdel av dessa har vare sig med afghanistan elelr för den delen Israel att göra. Den typ av jihaderrorister som de ertappade terroristerna (vilka borde avsägas från sitt svenska medborgarskap) tillhör ger sig i kast med alla konflikter eller demokratier där de kan störta regeringar/stadsbildningar etc för att framföra sitt muslimska terroristbudskap
Permalänk | Anmäl
Sansaer, 2009-09-12, 21:09
Johan_I
Du borde veta att de flesta är offer för ett sekteristiskt krig, sunni mot shia. Det lär fortsätta långt efter ett tillbakadragande av amerikanska trupper.
Permalänk | Anmäl
Lars, 2009-09-12, 21:16
Man skäms över att vara svensk med de associala attityder som regeringen tillsammans med svenska journalistkåren sprider omkring sig. Självklart är: Guantanamo aska inte stängas. Tortyrens ska köras så hårt som det behövs för att uppnå avsedd verkan. Sverige ska slänga ut ALLA flyktingar direkt.
Permalänk | Anmäl
Victor, 2009-09-12, 21:57
" Hjärnorna bakom och alla andra delaktiga kan dömas oavsett om de anses som brottslingar eller kombattanter. "
Med stor sannolikt Bush, Cheney och deras neo-konservativa vänner. bin Ladin har inte dömts och man har inte presenterat några bevis eftersom man enligt FBi inte har några. Han ska dessutom ha arbetat för USA fram t o m 11:september.
Att påstå att WTC inte blev sprängt saknar trovärdighet.
http://www.nrk.no/katta/
När ska den polletten ramla ner för media och Allan Widman.
Permalänk | Anmäl
Pål Bergström, 2009-09-12, 22:04
Anders08: Sverige är det land i västvärlden som har flest terrorister. Vi tar in över 100 tusen nya invånare varje år, många av dem från Somalia, Afghanistan och Irak.
SÄPO får inte ens i närheten av den budget som skulle krävas för att hålla koll på alla terrorister i Sverige. Samtidigt är den stående ordern från våra politiker att de med icke politiskt korrekta åsikter är de som ska prioriteras. SÄPO och Nova har fullt upp med att trakassera svenskar som har "felaktiga" politiska åsikter, de har inte tid eller möjlighet att punktmarkera personer som Ghezali och Benaouda. Måste dock säga att Benaouda-delen roade mig, Hennes mor, ordföranden i Sveriges muslimska råd, Helena Benaouda reagerade på samma sätt som förra gången hennes dotter blev funnen i terroristsällskap..."va? nä, jag vet ingenting...hon skulle bara ut och handla...hon måste ha tagit fel buss och hamnat i ett terroristläger".
Den andra delen som roar mig (tyvärr) är att vänstern som vanligt väljer att tro på Helena Benaouda och fortsätter tycka att islam minsann är fin-fint. Vad är lite tortyr av djur och stympning av människor bland politiskt korrekta vänner trots allt?
Skillnaden mellan psykiskt friska människor och muslimer ses lättast vid födseln av ett gossebarn.
Psykiskt friska tänker: "Vår son, vår vackra son. Han ska föra vårt namn vidare och vi ska hjälpa honom bli en stor och stark man...både mentalt och fysiskt."
Muslimer tänker: "Hmm...om man inte skulle ta och skära av en bit av hans snopp?".
Islam är inte bara en religion (vilket i sig är illa nog), det är en ideologi minst lika farlig som kommunism.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-09-12, 22:07
Newsmill är ju fullt av talibaner!
Ni visar ju samma hatiska förakt för medmänniskor som talibanerna. Och också samma förakt för tanken att det behövs en rättegång innan man dömer nån.
Den enda stora skillnaden mellan er och talibanerna är väl att ni inte hotar och har ihjäl folk. Men det låter som om det bara beror på att ni bor i ett modernt land som hindrar er. Talibanerna däremot bor ju i medeltiden och hindras inte. Om ni också bodde i medeltiden verkar det som om ni väldigt gärna skulle vara lika hotfulla, förtryckande och våldsamma som talibanerna.
Ert djupa, fanatiska, enkelspåriga hat får det åtminstone att låta som om ni väldigt, väldigt gärna skulle vilja vara lika hotfulla och förtryckande. Ni får det verkligen att låta som om ni är lika hatiskt fördömande som talibanerna.
Er talibanska rolltolkning är verkligen övertygande.
Ni får det också att låta som om ni väldigt gärna skulle ge er på muslimer. Inte terrorister, inte islamister, inte talibaner, utan muslimer. Urskillningslöst. Lika urskillningslöst som terroristerna attackerar alla utan urskillning.
Ni visar ju samma hatiska förakt för medmänniskan som talibanerna, med samma urskillningslösa likgiltighet för vem som drabbas.
Ni tolkar säkert det jag säger som att jag skulle försvara Ghezali. Det går ju inte att få er att förstå att man kan försvara principen att det behövs en rättegång. Principen att man inte vet om någon är skyldig eller oskyldig så länge man inte har tagit reda på det. Genom en rättegång.
Principen att man ska veta vem som är skyldig innan man straffar. Veta, inte bara anta.
Ni har ju redan dömt Ghezali. Ni tycker ju att det är helt OK att döma folk utan rättegång.
Precis som talibanerna.
Ni är ju verkligen lika som bär, ni och talibanerna. Enda skillnaden är moderna respektive medeltida vanor. Men vanor är ju bara yta. Under ytan visar ni fram samma urskillningslösa, hatiska, förtryckande förakt för medmänniskor.
Under ytan är ert sätt att se på medmänniskor lika ondskefullt.
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2009-09-12, 22:13
Johan l.. Man räknade i dagarna med att ca 300 000 mäniskor dött sedan invasionen i irak, i principp nästan alla dessa är dödade islamiste miliser och civila irakier dödade av AQ och islamist miliser allternatift stridande muslimska rebbeler inbördes i olika fraktioner.
vad direkt tycker du att det har med MG att göra.
han har förövrigt varit stenskylldig redan sedan förra gången.
Denna trevlige rånare som i örebro var känd för att ofta nämna Svensk och grisar i samma mening har inte åkt fel på semester 2 gånger blå ögon.
Permalänk | Anmäl
benny, 2009-09-12, 22:17
Svar på en korkad kommentar:
"Vi brukar aldrig skriva om våra kända brottlingar om att dom är kristna osv ."
Våra brottslingar brukar inte begå brott i Jesu namn. Islamister bryter mot lagen i Islams namn. DÄRFÖR är det bra att skriva det.
Fler dåliga frågor?
Permalänk | Anmäl
Danne, 2009-09-12, 22:57
kafpauzo, Ghezali är redan en dömd brottsling.
Har du inte sett hans CV på wikipedia?
Permalänk | Anmäl
Danne, 2009-09-12, 23:00
Danne, att han är en dömd brottsling betyder inte att man kan strunta i rättegång gällande andra brott som han ännu inte har dömts för.
För dessa brott ska han stå till svars i en rättegång. Om han döms för dessa brott i en rättegång ska han straffas för dessa brott.
Även en tidigare brottsling ska ha rättegång innan han straffas. Allt annat är talibanrättvisa där lös misstanke räcker för straff.
Sverige ska inte införa medeltid.
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2009-09-12, 23:35
Guantanamo ska stängas, punkt slut. Det är ovärdigt en rättsstat att hålla människor inspärrade utan att ange skäl och hålla en rättegång. När det gäller Mehdi Ghezali finns det många frågetecken och han framstår inte som en speciellt trovärdig person. Det vore verkligen intressant att få reda på sanningen om vad han sysslar med, vem ger svaret?
Permalänk | Anmäl
Håkan Thorsell, 2009-09-12, 23:42
Jag är så arg så jag kokar. Vi tog hem detta svin i ett privat-jet, det skrevs böcker om honom och en jublande Mona Mussla i spetsen med blommor i hand när han terroristsvinet kom tillbaka. Vad har han inte kostat oss vanliga skattebetalare. Nu kommer det fram att att vi betalat 4,2 miljoner dollar i skadestånd när dåren deltog i ett fånguppror där pakistanska fångvatare mördades. Jag saknar ord.
Det råder någon slags censur i Sverige där man försöker tiga ihjäl de enorma problem som muslimerna ligger bakom. Face it, vi kommer aldrig kunna sekularisera och intergrera dessa stenåldersmänniskor. Vi blir precis lika blåsta som Chamberlain och västmakterna blev av Hitler.
Varför står vi alltid på fel sida i detta land? Vi fördömer våra nordiska grannar för att de i demokratiska val röstar fram partier som vill begrännsa invandringen. Det har aldrig slagit svenskarna att det kanske är vi som har fel och våra grannar har rätt. Räcker med en kort tillbakablick på de senaste 70 åren för att se på vilken sida Sverige alltid hamnar på.
-Andra världskriget, Danmark och Norge slåss för deras frihet men i Sverige tillåter vi nazistsvinen åka genom vårt land för att dräpa invånare i vårt grannland.
- Ok, vi kanske hade lärt oss något efter kriget men icke. Vi skall leka neutrala när det är uppenbart att Sovjetunionen är ett ondskans imperium kontra USA som räddat europa undan nazismen och står för demokrati. Valet var inte svårt för våra grannländer som direkt anslöt till Nato. Fast iofs. det var ju roligt att alla ryska u-båtar berikade våran skärgård i 40års tid.
-Nu står vi återigen med dumstruten på skallen när våra grannländer vaknat för länge sen och börjat ta itu med sina invandringsproblem medan vi tiger ihjäl problemen.
Rödvinsvänstern och Socialdemokratin har förstört så mycket i vårt vackra land och vi styr rakt ner emot avgrunden. De förhoppningar som fanns på alliansen är bortblåsta. De är totalt slätstrukna och livrädda för att ta itu med problemen.
Fast Ghezali och alla andra terrorsvenskar var kanske bara på chatersemester i de pakistanska bergen så flyg hem dom med privat-jeten!
Permalänk | Anmäl
Benke111, 2009-09-12, 23:49
Så många kommentarer, men få verkar ha läst vad Allan Widman faktiskt skriver om Guantanamos rättsliga ingenmansland. Visst har han rätt att detta måste regleras. Ännu viktigare är detta vad gäller de hemliga fängelser som används i ännu större utsträckning. Och naturligtvis måste vi ta avstånd från tortyr i alla dessa former. Om de är ok för de 'goda pojkarna' ( USA), vad händer då inte annorstädes?
Så vilka förhörsmetoder ska vara godkända?
Sedan kan man undra vilken status den har, som bara följer de instruktioner vid ockupation som vi förr hade i telefonkatalogen med rubriken 'Om kriget kommer'. Det är ju ofta de vi krigar mot tillsammans med USA, och har en tendens att kalla terrorister.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-09-12, 23:54
RE: #20 kafpauzo, 2009-09-12, 23:13
Tack för din insiktsfulla tirad. Det säger mer om dig än de du anklagar.
Om det inte har gått upp för dig så ogillar de flesta kriminella, Hitler, nassar, kommunister och islamister. Fast du kanske tycker om folk som inget heller vill än att förtrycka dig? Det kanske är OK för dig att vi inte får leva som vi brukar? Det finns ju en tradition här i landet att bortförklara ondskan och att peka finger åt människors oro och ogillande. Där passar du bra.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-09-13, 00:34
RE: #13 Johan_l, 2009-09-12, 21:42
Det är bristen på balans som gör att utalanden som dina här gör att stödet blir starkare för Israel.
Jag tycker att man gott kunde skicka dig till g.. Då får du ju vara med dina fiina kompisar så kan ni sitta där och tycka att ni är kanon!
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-09-13, 00:38
Ge mig 2 dagar och amnesti och jag kan få vilken som helst av ovanstående kommentatorer att bekänna sig till islam, speciellt de 3 första.
Ghezali är en idiot, men jag tvivlar inte en sekund på att "Karl", "Olle" eller "Dannie" är speciellt mycket smartare eller att de gjort samma sak efter 2 år av tortyr.
Permalänk | Anmäl
scaber nestor, 2009-09-13, 00:59
BluePrint säger: "Fast du kanske tycker om folk som inget heller vill än att förtrycka dig?"
Det är precis det jag inte gör. Jag vill inte bli förtryckt av er hatmånglare som dömer utan rättegång.
Om ni fick råda skulle det räcka att nån blir sur på mig, och ljuger ihop nåt om att jag är terrorist, så låser ni in mig för alltid. Jag vill inte bli inlåst av er. Jag vill inte bli förtryckt av er.
Att vilja ha rättegångar kallar du att "tycka om" brottslingarna. Du tycker alltså att vi inte ska ha rättegångar. Bara lås in folk lite på en höft, lite hipp som happ, som det faller sig.
Godtycklig inlåsning. Talibanrättvisa.
Varför skulle jag frivilligt vilja bli förtryckt av er talibanrättvisa?
"Det kanske är OK för dig att vi inte får leva som vi brukar?"
Det kanske är OK för dig att vi inte får leva som vi brukar, utan ska låsas in på en höft bara för att grannen blir sur och ljuger ihop nåt?
Det är ni som vill ändra saker, inte jag. Här i Sverige brukar vi ha rättegångar innan vi straffar folk. Ni vill ändra på det.
"Det finns ju en tradition här i landet att bortförklara ondskan och att peka finger åt människors oro och ogillande."
Jag försöker inte alls bortförklara er ondska.
Jag pekar inte alls finger åt min egen och andras oro över att ni vill sprida misstänksamhet och hat som kan slita sönder vårt fina land.
Gång på gång genom världshistorien ser vi att precis den sorts misstänksamhet och hat som ni sprider leder till fruktansvärda katastrofer. Gång på gång, gång på gång. Andra världskrigets Tyskland, forna Jugoslavien, Rwanda, och många, många andra hatkatastrofer.
Människor fungerar så. Om man sprider ett tillräckligt hat slits länder sönder i katastrofer av hat och krig. Gång på gång händer det, genom hela historien.
Ändå fortsätter ni hatmånglare att sprida ert gift. Ni försöker förstöra vårt fina land, ni försöker få det att slitas sönder av misstänksamhet och hat. Förbannade talibaner.
Permalänk | Anmäl
kafpauzo, 2009-09-13, 01:34
scaber nestor: "Ghezali är en idiot" stämmer förvisso, och han gjorde precis samma sak innan han råkat ut för några fängslanden, så jag förstår inte varför du anser att själva fängslandet i Guantamano skulle vara en förmildrande omständighet.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-09-13, 01:40
"Ändå fortsätter ni hatmånglare att sprida ert gift. Ni försöker förstöra vårt fina land, ni försöker få det att slitas sönder av misstänksamhet och hat. Förbannade talibaner."
Det får helt enkelt vara någon måtta på eländet. Att svenska folket äntligen reagerar är sunt. Att vi är så sena på att reagera är tragiskt. Det hade inte behövt blivit så här. Vi har ju mer eller mindre frivilligt importerat allt det som man normalt inte associerar med Sverige och svenskt uppförande och svensk kultur. Att det blivit en negativ utveckling i Sverige kan vi tacka förnekare som kafpauzo och andra för. De ramstår numera i all sin nakenhet som fanatiska "idealister" med liten verklighetsuppfattning.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-09-13, 01:49
Rekomenderar att ni går in på youtube och sök på "Pat Condell". Resonerar på ett intelligent sätt kring problemen som exploderat i Europa.
Permalänk | Anmäl
Benke111, 2009-09-13, 02:09
Tänk vad konstigt. Vissa som åker till ockuperade länder och ansluter sig till deras motståndsrörelse blir betraktade som hjältar.
Det är ju en rätt stor sak, att riskera sitt eget liv för andra.
Varför klämmer skon nu då?
Att vi är den som ockuperar och inte nassarna? Det blir lite svårare då att hålla reda på rätt och fel.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2009-09-13, 04:11
Olof Lindberg: Så Pakistan är ockuperat menar du? Tänk så konstigt.
Permalänk | Anmäl
Lars, 2009-09-13, 05:55
Ytterligare en ynka terrorist som återvänder till slagfältet har ingen betydelse för stängningen av Gitmo. Ghezali gör sällskap av minst 74 frisläppta terrorister som redan återvänt till terror verksamhet.
Se tidigare artikel i NYT, knappast ett stödorgan för Gitmos verksamhet.
http://www.nytimes.com/2009/05/21/us/politics/21gitmo.html?_r=1
Permalänk | Anmäl
Fidel, 2009-09-13, 06:13
Exakt, Olof Lindberg. Vilka svenskar har betraktats som hjältar för att de har åkt som privata entreprenörer till andra länder för att delta i krig? De enda jag kan tänka mig är svenskarna som for till Spanien för att delta i motståndskampen mot diktatorn Franco. Franco angrep med sina styrkor en sittande, demokratiskt vald regering, och de som deltog i stridigheterna på regeringens sida kunde ses som försvarare av demokratin. På vilket sätt är situationen i Pakistan jämförbar? Om regimen i Pakistan är demokratiskt vald och Gezali kämpar på talibanernas sida mot den pakistanska regeringen, så borde han väl närmast jämföras med Franco-sidans anhängare i 1930-talets Spanien, de som ville störta demokratin. Och Franco-sidans anhängare sågs aldrig som hjältar i Sverige, såvitt jag vet.
-
Nej, om du vill framhålla Mehdi Gezali som hjälte för att han åker till Pakistan för att kriga, så får du nog komma med ett bättre argument än att det är hjältemodigt att kriga i andra länder.
-
Jag måste naturligtvis dock påpeka att det inte har retts ut varför Gezali befann sig i Pakistan. Det är inte bevisat att han var där för att kriga.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-09-13, 06:20
Jaha så "scaber nestor" kör nått facistsidospår och skulle kunna tortera folk, inkl undertecknad (enligt svar #30). För en legtim fråga om meningsuppbyggnaden på gärningsmansbeskrivningen är korrekt.
Intressant, eller inte. Vad gjorde SN farfar? Waffen SS möjligen?
Permalänk | Anmäl
Dannie, 2009-09-13, 06:28
Varför stänga något som uppenbarligen fungerar?
Permalänk | Anmäl
Måns, 2009-09-13, 07:44
Ja, det är fötdj...ligt att svenska medborgare blir arresterade av dessa kriminella nationer.
Dessa oskyldiga barn har aldrig gjort en fluga förnär och skulle aldrig komma på tanken att syssla med terorism.
föresten så är detta med terrorism ett påhitt av usa och israel och har aldrig förekommit ens i tankevärlden blan oss civiliserade "svenskar".
Låt bli våra oskyldiga barn nu är det dags för ud att visa att man gör något och begära ersättning fråd dessa terror regimer som tar våra barn och låser in dem.
Är inte detta ett fall för den svenska barnomsorgen
Svenne
Permalänk | Anmäl
svenne, 2009-09-13, 07:51
""Om det är Medhi Ghezali som sitter hos den pakistanska säkerhetstjänsten i Islamabad kan stödet för fånglägret på Guantanamo öka, både inom och utom USA. Även om en avveckling sannolikt är oundviklig kan tidpunkten för detta komma att förskjutas." Det skriver Folkpartiets försvarspolitiske talesman ALLAN WIDMAN."
Det där är mer en förhoppning hos Bombhögern (tack dafault person för uttrycket!) än en seriös analys.
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2009-09-13, 08:49
Låt detta förbli en sak för Pakistans rättsväsende.
Inget återtagande till Sverige av dessa personer, förutom det 2 åriga barnet som man får anta är ovetande.
Permalänk | Anmäl
gitmo, 2009-09-13, 09:04
Ghezali pappan skäms inte att han fostrat en terrorist, han boprde be det svenska folket om ursäkt för all den skada han förorsakat. Det är också skrämmande att se en 68-pajas som Jan Guillou förspräka terrorism. Han tycker att det inte var några som helst problem med att muslimer dödade tre tusen personer den elfte september. Båpde far och son ghezali borde spärras in på livstid på Säter eller nåt liknande.
Permalänk | Anmäl
Allan Stahre, 2009-09-13, 09:16
Pakistan kan behålla Ghezali. Tröttsamt med dessa religiösa fanatiker.
Permalänk | Anmäl
Rolle, 2009-09-13, 09:41
Hur kan nu tycka att det är rätt att folk hålls fågna på Guantanamo utan att vara åtalade för något eller utan rättegång?
Det skulle faktiskt inte förvåna mig om Ghezali sattes dit för att motivera att Guantanamo ska vara kvar, men jag vet inte.
Många här har ju svalt USA-propaganda helt och hållet. Lite skrämmande hur dåliga folk är på att tänka själva.
Permalänk | Anmäl
Rikard, 2009-09-13, 10:30
Skall vi då börja skriva jude med svenskt medborgarskap eller buddhist med svenskt medborgarskap o.s.v.. Eller hur menar Karl?
Permalänk | Anmäl
HKK, 2009-09-13, 10:38
Vad gäller Mehdi Ghezali så är det oerhört tragiskt om han är oskyldig och verkligen befann sig i landet på något slags religös upptäcksfärd.
Men det finns också en gräns för hur jävla dum man får vara. Jag tycker inte det minsta synd om honom, detta är självförvållat.
Svensk? Jo, det är han. Det betyder dock inte att jag/vi vill ha honom tillbaka.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2009-09-13, 10:53
#8 Lögndetektorn, 2009-09-12, 20:34 :
"Ja, och det hade enkelt gått att undvika om britter, ryssar, amerikaner, danskar, svenskar och jordens alla folk låtit de afghanska folken sköta sitt eget istället för att blanda sig och göra det redan onda etter värre."
Bra sagt, så är det.
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2009-09-13, 11:03
Hela artikeln bygger ju på spekulationer. Vad sägs om att vänta tills det finns klarhet i vad Ghezali faktiskt gjorde (eller avsåg göra) i Pakistan?
Permalänk | Anmäl
Peter Pan, 2009-09-13, 11:04
Hela artikeln bygger ju på spekulationer. Vad sägs om att vänta tills det finns klarhet i vad Ghezali faktiskt gjorde (eller avsåg göra) i Pakistan?
Permalänk | Anmäl
Peter Pan, 2009-09-13, 11:05
83 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"KUBASVENSKEN" står det (av någon konstig anlidning) på fotot ovanför ingressen?
"Terrorist-misstänkt kriminell Islamist (alternativt Muslim), med svensk medborgarskap" är väl språkligt mer korrekt?
Media gräver sin egen grav och underblåser rasism i Sverige genom att skriva "svensk" i detta fall och andra liknande fall.
Skriv muslim med svenskt medborgarskap. Den politiska korrektheten i Sverige börjar nå absurda nivåer och den har smått börja kannibalisera på sig själv. Det måste få vara okej att kritisera och att kalla saker och ting vid sitt rätta namn.
Media gräver sin egen grav och underblåser rasism i Sverige genom att skriva "svensk" i detta fall och andra liknande fall.
Skriv muslim med svenskt medborgarskap. Den politiska korrektheten i Sverige börjar nå absurda nivåer och den har smått börja kannibalisera på sig själv. Det måste få vara okej att kritisera och att kalla saker och ting vid sitt rätta namn.
Stäng inte Guantanamo! Världen behöver inte få ut dom som sitter där. Snälla, låt Ghezeli stanna i Pak-i-san, pls.
Dagarna före Ghezalis frisläppande (som Bush har fixat åt Persson) flög General Musharaff på blixvisit till Sverige för att lämna in räkningen för det nedlagda åtelet. Åtalet för mordet på de Pakistanska fångvaktarna och som Ghezali deltog i under flyktförsöket. De mördade vakternas familjer köptes ut med ca 4.2 miljoner dollar. Men vad erbjöd Persson till General Musharaff i gengälld under blixtvisiten? Krigsmateriell eller reservdelar som ersättning? Det hände i början av april bara dagarna innan Ghezali har flygits hem med svenska regeringsplanet?
Bara undrar???
Kommer nu Fredrik Reinfelt och Carl Bildt att kräva att Mehdi Ghezali och Safia Benaouda skall utlämnas till Sverige?
Kan det bli så illa?
"Under de senaste decennierna har de större och mera uppmärksammade konflikterna gått från att vara mellanstatliga till att bli mer eller mindre inomstatliga" skriver Alan Widman.
Ja, och det hade enkelt gått att undvika om britter, ryssar, amerikaner, danskar, svenskar och jordens alla folk låtit de afghanska folken sköta sitt eget istället för att blanda sig och göra det redan onda etter värre.
Dagarna före Ghezalis frisläppande (som Bush har fixat åt Persson) flög General Musharaff på blixvisit till Sverige för att lämna in räkningen för det nedlagda åtelet. Åtalet för mordet på de Pakistanska fångvaktarna och som Ghezali deltog i under flyktförsöket. De mördade vakternas familjer köptes ut med ca 4.2 miljoner dollar. Men vad erbjöd Persson till General Musharaff i gengälld under blixtvisiten? Krigsmateriell eller reservdelar som ersättning? Det hände i början av april bara dagarna innan Ghezali har flygits hem med svenska regeringsplanet?
Bara undrar???
Det är oroande och förvånande att svensk säkerhetspolis inte har bättre koll på det extremister som lever i Sverige och som försörjs av svenska skattebetalare. Uppenbarligen fanns det grund för amerikanernas gripande och förvaring.
Jag vil gärna se bilden där Mona S lämnar över blommor till den oskyldige och hemvändande Ghezalis som fraktades i Regeringsplanet från USA. den bilden vill nog inte Sahlin eller sossarna skall publiceras igen!
Det man undrar är hur länge regeringens strutstaktik kommer att hålla. Muslimska uniformer på gatorna och brinnande förtorter räcker tydligen inte för att dra upp regeringen ur det feghetens och ynkedomens träsk regeringen trampat ner sig i.
Guantanamo kommer inte avvecklas vilket som, Obama har tydligt visat att han egentligen inte har något emot infängslingen. Det kan hända att själva anläggningen på Guantanamo Bay stängs, för att flyttas nån annan stans. USAs president ser lite annorlunda ut men policyn ändras inte, intresserade kan t ex följa det enorma spektaklet kring sjukvården som kommer leda till sisådär ingen förändring (förutom gåvor till försäkringsbolagen).
De som borde skickas till Guantanamo är de som var ansvariga för Sabra och Shatila, t ex.
Sr om massakern :http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=1757872&BroadcastDate=&IsBlock=
När har s. k. islamister någonsin genomfört något av liknande kaliber som dessa "fredsälskande" israeler som folkpartiet stödjer?
"Den 11 september 2001 kommer aldrig att glömmas. De bestialiska attentaten klargjorde innebörden av storskalig terrorism och global säkerhet för en hel värld. "
Storskalig? Det är väl runt en miljon irakier som dött sedan den folkpartistödda invasionen, men det är klart, det räknas ju inte, de är ju muslimer!
Att Mehdi Ghezali och Safia Benaouda (liksom sina föräldrar) är fråga om terrorister är väl alla med lite kunskap klara med för länge sedan. Konvertiter ssåsom modern till Safia Bernaouda är liksom den islamvänliga dagspressen och politiker inget annat än kollebarotörer mot Sverige och de etniska svenskarna. Dvs på gränsen till ren terrorism mot landets ursprungsbefolkning.
Ett krav måste nu vara att UD inte lägger sig i Pakistans interna angelägenheter och att dessa teroorister behandlas som de otyg de är, dvs att de skjuts med nackskott. Deras avsikt med besöket var att underminera både Pakistan och Afghanistans regeringar, via sponsring av självmordsattacker etc så nackskott är rimligt. Det mest patetiska inlägg jag läst här är annars lögndetektorns. Ingen av de haffade terroristerna har ursprung i afghanistan, två av dem har till och med tidigare haft samröre med terrorister i somalia. Att virra till det och få att krig i afghanistan har med somalia att göra tyder på ett djupt kunnande om både geografi och samband mellan olika konflikter. Inse faktum islam står för terrorism och svarar för 95 % av världens konflikter, enbart en bråkdel av dessa har vare sig med afghanistan elelr för den delen Israel att göra. Den typ av jihaderrorister som de ertappade terroristerna (vilka borde avsägas från sitt svenska medborgarskap) tillhör ger sig i kast med alla konflikter eller demokratier där de kan störta regeringar/stadsbildningar etc för att framföra sitt muslimska terroristbudskap
Johan_I
Du borde veta att de flesta är offer för ett sekteristiskt krig, sunni mot shia. Det lär fortsätta långt efter ett tillbakadragande av amerikanska trupper.
Man skäms över att vara svensk med de associala attityder som regeringen tillsammans med svenska journalistkåren sprider omkring sig. Självklart är: Guantanamo aska inte stängas. Tortyrens ska köras så hårt som det behövs för att uppnå avsedd verkan. Sverige ska slänga ut ALLA flyktingar direkt.
" Hjärnorna bakom och alla andra delaktiga kan dömas oavsett om de anses som brottslingar eller kombattanter. "
Med stor sannolikt Bush, Cheney och deras neo-konservativa vänner. bin Ladin har inte dömts och man har inte presenterat några bevis eftersom man enligt FBi inte har några. Han ska dessutom ha arbetat för USA fram t o m 11:september.
Att påstå att WTC inte blev sprängt saknar trovärdighet.
http://www.nrk.no/katta/
När ska den polletten ramla ner för media och Allan Widman.
Anders08: Sverige är det land i västvärlden som har flest terrorister. Vi tar in över 100 tusen nya invånare varje år, många av dem från Somalia, Afghanistan och Irak.
SÄPO får inte ens i närheten av den budget som skulle krävas för att hålla koll på alla terrorister i Sverige. Samtidigt är den stående ordern från våra politiker att de med icke politiskt korrekta åsikter är de som ska prioriteras. SÄPO och Nova har fullt upp med att trakassera svenskar som har "felaktiga" politiska åsikter, de har inte tid eller möjlighet att punktmarkera personer som Ghezali och Benaouda. Måste dock säga att Benaouda-delen roade mig, Hennes mor, ordföranden i Sveriges muslimska råd, Helena Benaouda reagerade på samma sätt som förra gången hennes dotter blev funnen i terroristsällskap..."va? nä, jag vet ingenting...hon skulle bara ut och handla...hon måste ha tagit fel buss och hamnat i ett terroristläger".
Den andra delen som roar mig (tyvärr) är att vänstern som vanligt väljer att tro på Helena Benaouda och fortsätter tycka att islam minsann är fin-fint. Vad är lite tortyr av djur och stympning av människor bland politiskt korrekta vänner trots allt?
Skillnaden mellan psykiskt friska människor och muslimer ses lättast vid födseln av ett gossebarn.
Psykiskt friska tänker: "Vår son, vår vackra son. Han ska föra vårt namn vidare och vi ska hjälpa honom bli en stor och stark man...både mentalt och fysiskt."
Muslimer tänker: "Hmm...om man inte skulle ta och skära av en bit av hans snopp?".
Islam är inte bara en religion (vilket i sig är illa nog), det är en ideologi minst lika farlig som kommunism.
Newsmill är ju fullt av talibaner!
Ni visar ju samma hatiska förakt för medmänniskor som talibanerna. Och också samma förakt för tanken att det behövs en rättegång innan man dömer nån.
Den enda stora skillnaden mellan er och talibanerna är väl att ni inte hotar och har ihjäl folk. Men det låter som om det bara beror på att ni bor i ett modernt land som hindrar er. Talibanerna däremot bor ju i medeltiden och hindras inte. Om ni också bodde i medeltiden verkar det som om ni väldigt gärna skulle vara lika hotfulla, förtryckande och våldsamma som talibanerna.
Ert djupa, fanatiska, enkelspåriga hat får det åtminstone att låta som om ni väldigt, väldigt gärna skulle vilja vara lika hotfulla och förtryckande. Ni får det verkligen att låta som om ni är lika hatiskt fördömande som talibanerna.
Er talibanska rolltolkning är verkligen övertygande.
Ni får det också att låta som om ni väldigt gärna skulle ge er på muslimer. Inte terrorister, inte islamister, inte talibaner, utan muslimer. Urskillningslöst. Lika urskillningslöst som terroristerna attackerar alla utan urskillning.
Ni visar ju samma hatiska förakt för medmänniskan som talibanerna, med samma urskillningslösa likgiltighet för vem som drabbas.
Ni tolkar säkert det jag säger som att jag skulle försvara Ghezali. Det går ju inte att få er att förstå att man kan försvara principen att det behövs en rättegång. Principen att man inte vet om någon är skyldig eller oskyldig så länge man inte har tagit reda på det. Genom en rättegång.
Principen att man ska veta vem som är skyldig innan man straffar. Veta, inte bara anta.
Ni har ju redan dömt Ghezali. Ni tycker ju att det är helt OK att döma folk utan rättegång.
Precis som talibanerna.
Ni är ju verkligen lika som bär, ni och talibanerna. Enda skillnaden är moderna respektive medeltida vanor. Men vanor är ju bara yta. Under ytan visar ni fram samma urskillningslösa, hatiska, förtryckande förakt för medmänniskor.
Under ytan är ert sätt att se på medmänniskor lika ondskefullt.
Johan l.. Man räknade i dagarna med att ca 300 000 mäniskor dött sedan invasionen i irak, i principp nästan alla dessa är dödade islamiste miliser och civila irakier dödade av AQ och islamist miliser allternatift stridande muslimska rebbeler inbördes i olika fraktioner.
vad direkt tycker du att det har med MG att göra.
han har förövrigt varit stenskylldig redan sedan förra gången.
Denna trevlige rånare som i örebro var känd för att ofta nämna Svensk och grisar i samma mening har inte åkt fel på semester 2 gånger blå ögon.
Svar på en korkad kommentar:
"Vi brukar aldrig skriva om våra kända brottlingar om att dom är kristna osv ."
Våra brottslingar brukar inte begå brott i Jesu namn. Islamister bryter mot lagen i Islams namn. DÄRFÖR är det bra att skriva det.
Fler dåliga frågor?
kafpauzo, Ghezali är redan en dömd brottsling.
Har du inte sett hans CV på wikipedia?
Danne, att han är en dömd brottsling betyder inte att man kan strunta i rättegång gällande andra brott som han ännu inte har dömts för.
För dessa brott ska han stå till svars i en rättegång. Om han döms för dessa brott i en rättegång ska han straffas för dessa brott.
Även en tidigare brottsling ska ha rättegång innan han straffas. Allt annat är talibanrättvisa där lös misstanke räcker för straff.
Sverige ska inte införa medeltid.
Guantanamo ska stängas, punkt slut. Det är ovärdigt en rättsstat att hålla människor inspärrade utan att ange skäl och hålla en rättegång. När det gäller Mehdi Ghezali finns det många frågetecken och han framstår inte som en speciellt trovärdig person. Det vore verkligen intressant att få reda på sanningen om vad han sysslar med, vem ger svaret?
Jag är så arg så jag kokar. Vi tog hem detta svin i ett privat-jet, det skrevs böcker om honom och en jublande Mona Mussla i spetsen med blommor i hand när han terroristsvinet kom tillbaka. Vad har han inte kostat oss vanliga skattebetalare. Nu kommer det fram att att vi betalat 4,2 miljoner dollar i skadestånd när dåren deltog i ett fånguppror där pakistanska fångvatare mördades. Jag saknar ord.
Det råder någon slags censur i Sverige där man försöker tiga ihjäl de enorma problem som muslimerna ligger bakom. Face it, vi kommer aldrig kunna sekularisera och intergrera dessa stenåldersmänniskor. Vi blir precis lika blåsta som Chamberlain och västmakterna blev av Hitler.
Varför står vi alltid på fel sida i detta land? Vi fördömer våra nordiska grannar för att de i demokratiska val röstar fram partier som vill begrännsa invandringen. Det har aldrig slagit svenskarna att det kanske är vi som har fel och våra grannar har rätt. Räcker med en kort tillbakablick på de senaste 70 åren för att se på vilken sida Sverige alltid hamnar på.
-Andra världskriget, Danmark och Norge slåss för deras frihet men i Sverige tillåter vi nazistsvinen åka genom vårt land för att dräpa invånare i vårt grannland.
- Ok, vi kanske hade lärt oss något efter kriget men icke. Vi skall leka neutrala när det är uppenbart att Sovjetunionen är ett ondskans imperium kontra USA som räddat europa undan nazismen och står för demokrati. Valet var inte svårt för våra grannländer som direkt anslöt till Nato. Fast iofs. det var ju roligt att alla ryska u-båtar berikade våran skärgård i 40års tid.
-Nu står vi återigen med dumstruten på skallen när våra grannländer vaknat för länge sen och börjat ta itu med sina invandringsproblem medan vi tiger ihjäl problemen.
Rödvinsvänstern och Socialdemokratin har förstört så mycket i vårt vackra land och vi styr rakt ner emot avgrunden. De förhoppningar som fanns på alliansen är bortblåsta. De är totalt slätstrukna och livrädda för att ta itu med problemen.
Fast Ghezali och alla andra terrorsvenskar var kanske bara på chatersemester i de pakistanska bergen så flyg hem dom med privat-jeten!
Så många kommentarer, men få verkar ha läst vad Allan Widman faktiskt skriver om Guantanamos rättsliga ingenmansland. Visst har han rätt att detta måste regleras. Ännu viktigare är detta vad gäller de hemliga fängelser som används i ännu större utsträckning. Och naturligtvis måste vi ta avstånd från tortyr i alla dessa former. Om de är ok för de 'goda pojkarna' ( USA), vad händer då inte annorstädes?
Så vilka förhörsmetoder ska vara godkända?
Sedan kan man undra vilken status den har, som bara följer de instruktioner vid ockupation som vi förr hade i telefonkatalogen med rubriken 'Om kriget kommer'. Det är ju ofta de vi krigar mot tillsammans med USA, och har en tendens att kalla terrorister.
RE: #20 kafpauzo, 2009-09-12, 23:13
Tack för din insiktsfulla tirad. Det säger mer om dig än de du anklagar.
Om det inte har gått upp för dig så ogillar de flesta kriminella, Hitler, nassar, kommunister och islamister. Fast du kanske tycker om folk som inget heller vill än att förtrycka dig? Det kanske är OK för dig att vi inte får leva som vi brukar? Det finns ju en tradition här i landet att bortförklara ondskan och att peka finger åt människors oro och ogillande. Där passar du bra.
RE: #13 Johan_l, 2009-09-12, 21:42
Det är bristen på balans som gör att utalanden som dina här gör att stödet blir starkare för Israel.
Jag tycker att man gott kunde skicka dig till g.. Då får du ju vara med dina fiina kompisar så kan ni sitta där och tycka att ni är kanon!
Ge mig 2 dagar och amnesti och jag kan få vilken som helst av ovanstående kommentatorer att bekänna sig till islam, speciellt de 3 första.
Ghezali är en idiot, men jag tvivlar inte en sekund på att "Karl", "Olle" eller "Dannie" är speciellt mycket smartare eller att de gjort samma sak efter 2 år av tortyr.
BluePrint säger: "Fast du kanske tycker om folk som inget heller vill än att förtrycka dig?"
Det är precis det jag inte gör. Jag vill inte bli förtryckt av er hatmånglare som dömer utan rättegång.
Om ni fick råda skulle det räcka att nån blir sur på mig, och ljuger ihop nåt om att jag är terrorist, så låser ni in mig för alltid. Jag vill inte bli inlåst av er. Jag vill inte bli förtryckt av er.
Att vilja ha rättegångar kallar du att "tycka om" brottslingarna. Du tycker alltså att vi inte ska ha rättegångar. Bara lås in folk lite på en höft, lite hipp som happ, som det faller sig.
Godtycklig inlåsning. Talibanrättvisa.
Varför skulle jag frivilligt vilja bli förtryckt av er talibanrättvisa?
"Det kanske är OK för dig att vi inte får leva som vi brukar?"
Det kanske är OK för dig att vi inte får leva som vi brukar, utan ska låsas in på en höft bara för att grannen blir sur och ljuger ihop nåt?
Det är ni som vill ändra saker, inte jag. Här i Sverige brukar vi ha rättegångar innan vi straffar folk. Ni vill ändra på det.
"Det finns ju en tradition här i landet att bortförklara ondskan och att peka finger åt människors oro och ogillande."
Jag försöker inte alls bortförklara er ondska.
Jag pekar inte alls finger åt min egen och andras oro över att ni vill sprida misstänksamhet och hat som kan slita sönder vårt fina land.
Gång på gång genom världshistorien ser vi att precis den sorts misstänksamhet och hat som ni sprider leder till fruktansvärda katastrofer. Gång på gång, gång på gång. Andra världskrigets Tyskland, forna Jugoslavien, Rwanda, och många, många andra hatkatastrofer.
Människor fungerar så. Om man sprider ett tillräckligt hat slits länder sönder i katastrofer av hat och krig. Gång på gång händer det, genom hela historien.
Ändå fortsätter ni hatmånglare att sprida ert gift. Ni försöker förstöra vårt fina land, ni försöker få det att slitas sönder av misstänksamhet och hat. Förbannade talibaner.
scaber nestor: "Ghezali är en idiot" stämmer förvisso, och han gjorde precis samma sak innan han råkat ut för några fängslanden, så jag förstår inte varför du anser att själva fängslandet i Guantamano skulle vara en förmildrande omständighet.
"Ändå fortsätter ni hatmånglare att sprida ert gift. Ni försöker förstöra vårt fina land, ni försöker få det att slitas sönder av misstänksamhet och hat. Förbannade talibaner."
Det får helt enkelt vara någon måtta på eländet. Att svenska folket äntligen reagerar är sunt. Att vi är så sena på att reagera är tragiskt. Det hade inte behövt blivit så här. Vi har ju mer eller mindre frivilligt importerat allt det som man normalt inte associerar med Sverige och svenskt uppförande och svensk kultur. Att det blivit en negativ utveckling i Sverige kan vi tacka förnekare som kafpauzo och andra för. De ramstår numera i all sin nakenhet som fanatiska "idealister" med liten verklighetsuppfattning.
Rekomenderar att ni går in på youtube och sök på "Pat Condell". Resonerar på ett intelligent sätt kring problemen som exploderat i Europa.
Tänk vad konstigt. Vissa som åker till ockuperade länder och ansluter sig till deras motståndsrörelse blir betraktade som hjältar.
Det är ju en rätt stor sak, att riskera sitt eget liv för andra.
Varför klämmer skon nu då?
Att vi är den som ockuperar och inte nassarna? Det blir lite svårare då att hålla reda på rätt och fel.
Olof Lindberg: Så Pakistan är ockuperat menar du? Tänk så konstigt.
Ytterligare en ynka terrorist som återvänder till slagfältet har ingen betydelse för stängningen av Gitmo. Ghezali gör sällskap av minst 74 frisläppta terrorister som redan återvänt till terror verksamhet.
Se tidigare artikel i NYT, knappast ett stödorgan för Gitmos verksamhet.
http://www.nytimes.com/2009/05/21/us/politics/21gitmo.html?_r=1
Exakt, Olof Lindberg. Vilka svenskar har betraktats som hjältar för att de har åkt som privata entreprenörer till andra länder för att delta i krig? De enda jag kan tänka mig är svenskarna som for till Spanien för att delta i motståndskampen mot diktatorn Franco. Franco angrep med sina styrkor en sittande, demokratiskt vald regering, och de som deltog i stridigheterna på regeringens sida kunde ses som försvarare av demokratin. På vilket sätt är situationen i Pakistan jämförbar? Om regimen i Pakistan är demokratiskt vald och Gezali kämpar på talibanernas sida mot den pakistanska regeringen, så borde han väl närmast jämföras med Franco-sidans anhängare i 1930-talets Spanien, de som ville störta demokratin. Och Franco-sidans anhängare sågs aldrig som hjältar i Sverige, såvitt jag vet.
-
Nej, om du vill framhålla Mehdi Gezali som hjälte för att han åker till Pakistan för att kriga, så får du nog komma med ett bättre argument än att det är hjältemodigt att kriga i andra länder.
-
Jag måste naturligtvis dock påpeka att det inte har retts ut varför Gezali befann sig i Pakistan. Det är inte bevisat att han var där för att kriga.
Jaha så "scaber nestor" kör nått facistsidospår och skulle kunna tortera folk, inkl undertecknad (enligt svar #30). För en legtim fråga om meningsuppbyggnaden på gärningsmansbeskrivningen är korrekt.
Intressant, eller inte. Vad gjorde SN farfar? Waffen SS möjligen?
Varför stänga något som uppenbarligen fungerar?
Ja, det är fötdj...ligt att svenska medborgare blir arresterade av dessa kriminella nationer.
Dessa oskyldiga barn har aldrig gjort en fluga förnär och skulle aldrig komma på tanken att syssla med terorism.
föresten så är detta med terrorism ett påhitt av usa och israel och har aldrig förekommit ens i tankevärlden blan oss civiliserade "svenskar".
Låt bli våra oskyldiga barn nu är det dags för ud att visa att man gör något och begära ersättning fråd dessa terror regimer som tar våra barn och låser in dem.
Är inte detta ett fall för den svenska barnomsorgen
Svenne
""Om det är Medhi Ghezali som sitter hos den pakistanska säkerhetstjänsten i Islamabad kan stödet för fånglägret på Guantanamo öka, både inom och utom USA. Även om en avveckling sannolikt är oundviklig kan tidpunkten för detta komma att förskjutas." Det skriver Folkpartiets försvarspolitiske talesman ALLAN WIDMAN."
Det där är mer en förhoppning hos Bombhögern (tack dafault person för uttrycket!) än en seriös analys.
Låt detta förbli en sak för Pakistans rättsväsende.
Inget återtagande till Sverige av dessa personer, förutom det 2 åriga barnet som man får anta är ovetande.
Ghezali pappan skäms inte att han fostrat en terrorist, han boprde be det svenska folket om ursäkt för all den skada han förorsakat. Det är också skrämmande att se en 68-pajas som Jan Guillou förspräka terrorism. Han tycker att det inte var några som helst problem med att muslimer dödade tre tusen personer den elfte september. Båpde far och son ghezali borde spärras in på livstid på Säter eller nåt liknande.
Pakistan kan behålla Ghezali. Tröttsamt med dessa religiösa fanatiker.
Hur kan nu tycka att det är rätt att folk hålls fågna på Guantanamo utan att vara åtalade för något eller utan rättegång?
Det skulle faktiskt inte förvåna mig om Ghezali sattes dit för att motivera att Guantanamo ska vara kvar, men jag vet inte.
Många här har ju svalt USA-propaganda helt och hållet. Lite skrämmande hur dåliga folk är på att tänka själva.
Skall vi då börja skriva jude med svenskt medborgarskap eller buddhist med svenskt medborgarskap o.s.v.. Eller hur menar Karl?
Vad gäller Mehdi Ghezali så är det oerhört tragiskt om han är oskyldig och verkligen befann sig i landet på något slags religös upptäcksfärd.
Men det finns också en gräns för hur jävla dum man får vara. Jag tycker inte det minsta synd om honom, detta är självförvållat.
Svensk? Jo, det är han. Det betyder dock inte att jag/vi vill ha honom tillbaka.
#8 Lögndetektorn, 2009-09-12, 20:34 :
"Ja, och det hade enkelt gått att undvika om britter, ryssar, amerikaner, danskar, svenskar och jordens alla folk låtit de afghanska folken sköta sitt eget istället för att blanda sig och göra det redan onda etter värre."
Bra sagt, så är det.
Hela artikeln bygger ju på spekulationer. Vad sägs om att vänta tills det finns klarhet i vad Ghezali faktiskt gjorde (eller avsåg göra) i Pakistan?
Hela artikeln bygger ju på spekulationer. Vad sägs om att vänta tills det finns klarhet i vad Ghezali faktiskt gjorde (eller avsåg göra) i Pakistan?