Precis som jag trodde. Många inom vänstern och media är skyldiga USA en ursäkt.
Permalänk | Anmäl
Danne, 2009-09-11, 06:30
Hur kommer det sig att alla dessa terrorister kallas "svenskar" samtidigt som man hemskt gärna ger folk i stökiga förorter epitetet "invandrare" för att just skilja dem från svenskarna? Har invandrarna i förorten mindre gemensamt med svenskar än vad denne terrorist har?
Antingen är man svensk när man är svensk medborgare, och då gäller det oavsett om man är invandrad eller inte. Eller så är man svensk när man beter sig som en svensk. Sluta hyckla!
Permalänk | Anmäl
Manur Huse, 2009-09-11, 06:50
Om det visar sig att de nya anklagelserna stämmer, så ska han precis som alla andra i liknande situation dömas för sina eventuella terroristbrott. En gång är ingen gång brukar man säga...
Permalänk | Anmäl
leia marcuse, 2009-09-11, 07:13
Det var svårt att inte få dåliga vibbar av den historien, det var för mycket inkonsistenser. Låt honom ruttna i ett pakistanskt fängelse nu. Svensk är han inte mer än på pappret, och mer kommer han aldrig bli.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-09-11, 07:14
Bombhögern rider igen,
Är du verkligen journalist? Isåfall antar jag att du med denna lilla skrift diskvalificerat dig från alla seriösa redaktioner. Jag håller tummarna allafall.
Läser man mellan raderna är det tydligt att du tycker att det nog var lika bra av jänkarna att tortera honom eftersom han var skum. Är det den sortens demokratiska värderingar som folk ska strida för?
Det finns inget svenskt förutom vad som står på papperet. Inse det och glöm imperiedrömmarna. Eller hitta på en lögn till och bomba bort den.
Permalänk | Anmäl
default persson, 2009-09-11, 07:25
Det kanske är dags att granska den islamsitkramade vänstern?
Historietr som den här är allt annat än bra för de invandrare som verkligen vill leva här.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-09-11, 07:38
Klockrent att han ska svara för vad han har gjort också den här gången.
Men än så länge vet vi ju inte om det är någon svensk bland de arresterade. Ingen har bekräftat och AP säger att de är sudanser.
Permalänk | Anmäl
konk, 2009-09-11, 07:49
Vilka var de andra "svenskarna"? Vad har de för bakgrund?
Finns det ännu flera liknande ännu inte gripna brottslingar i Sverige?
Frågorna är många och NU vill vi ha svar!!!
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-09-11, 07:53
Så kom då den första snyftartikeln om denne brottsling.
Expressen bidrar med " Satt inlåst i 930 dagar". Givetsvis hamnar skulden på USA...............
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-09-11, 08:19
Anders Carlgren, hur vet du att Mehdi Ghezali ljuger? Har du pratat med honom? Har du gjort några efterforskningar? Din artikel är ju bara trams och spekulationer. Varför skulle inte Mehdi Ghezali få uttala sig i svensk press om vad han upplevde i Guantanamo? Och hur menar du att svenska journalister skulle få honom att tala om vad han haft för sig. Waterboarding?
Vad Mehdi Ghezali haft för sig i Pakistan denna gång har vi i dagsläget inte den blekaste aning om. Han kan ju faktiskt vara helt oskyldig. Sverige måste givetvis se till att Mehdi Ghezali behandlas korrekt och inte utsätts för nya rättsövergrepp.
Permalänk | Anmäl
Lemlästaren, 2009-09-11, 08:22
visste hela tiden att han inte var oskyldig! Typisk vänstern att krama terrorister.
Permalänk | Anmäl
michael svensson, 2009-09-11, 08:22
Sverige måste sluta gulla med terrorismen. En oberoende kommission borde tillsättas för att granska de svenska myndigheternas och politikernas agerande. Jag utgår ifrån att UD och de svenska politikerna har lärt sig en läxa och inte gör om samma misstag igen.
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-09-11, 08:28
Det finns säkert en alldeles naturlig förklaring varför han var på terroristläger i Pakistan. Hans stödgrupp kommer att reda ut alla frågetecken inom kort.
Permalänk | Anmäl
Matte, 2009-09-11, 08:47
Det är bevisat att tortyr användes mot alla fångar på Kuba, det var av en sådan omfattning att det gick helt överstyr, det var därför Obama var tvungen att lägga locket på för skandalen skulle bli så stor att världen skulle ifrågasätta USA för lång tid framöver.
Men om han är skyldig eller ej vet vi inte, kan mycket möjligt vara så att han är grovt kriminell som uttnyttjats av Al Quida för att råna banker i Väst för att de ska få tag på kontanter. Precis som KBG gjorde i väst, lät folk råna banker för deras räkning, CIA lär gjort det samma, men än vet vi inte om det var han det är för tidigt innan bevis har infunnit sig
Permalänk | Anmäl
Micke A, 2009-09-11, 08:54
Nu kanske man ska avakta och bita på naglarna(som jag misstänkar att vänstern med Göran P gör just nu) för att se hur mycket sanning det är i medias rapportering. Kan förstå att det känns nervöst för dom nu med tanke på att det inte är första gången som man tar en "kriminell" i försvar. Tidigare har man sett stora kampanjer för personer som dom velat ska få stanna i Sverige som sedan har begått grova, grova brott. Pinsamt, kan bara hoppas att det är dom eller deras barn som drabbas någon gång. Det kanske får dom att tänka efter lite först. Hur som helst, ska bli intressant och se hur länge det tar inte Mona M & Co chartrar ett privat plan för att hämta "hem" dessa fina nysvenskar. Eller kanske det hedersuppdraget går till han Kalle Bildt. Notan kommer på posten.
Permalänk | Anmäl
Vera, 2009-09-11, 09:10
Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara intressant huruvida han är terrorist eller inte i sammanhanget.
Ingen - vare sig man är skyldig eller oskyldig - ska behöva sitta flera år utan rättegång i fängelse.
Ingen är skyldig USA någon ursäkt. Frågan gäller inte om han är skyldig eller inte utan att amerikanerna lät honom sitta fängslad utan rättegång. Oskyldig till skyldig bevisats, eller?
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2009-09-11, 09:25
Vad han än hade gjort och hur det än förhåller sig med hans koppling till extremreligiösa eller kriminella rörelser så måste Sveriges regering reagera på att en svensk medborgare sitter inlåst utan att det föreligger en rättslig prövning.
USA har lika lite som någon annan rätt att låsa in folk utan rättegång. Sverige bör kritisera sådant rent allmänt och i synnerhet om det drabbar en svensk medborgare.
Sedan håller jag med om att svensk media har en tendens att utgå ifrån att man är automatiskt oskyldig och ett offer bara för att man har ett svenskt pass. Om en svensk blir åtalad i Grekland, fastnar i tullen i Thailand eller sitter i fängelse i Kalifornien så måste det vara synd om dem eftersom de är svenskar. Detta är en blåögd och tokig inställning. Man kan vara kriminell och rent utav "ond" även om man är svensk.
Kanske skulle Mehdi Ghezali ha utlämnats till Pakistansk domstol eller något annat rättsväsende, men kanske fanns det inte några anklagelser mot honom och då fanns det heller inget rättsväsende att lämna ut honom till?
Att man inte skall sitta på Guantanamo utan rättslig prövning betyder inte att man är en ängel, och om det visar sig att man är en djävul så skall man dömas för det i en rättssäker prövning, inte kedjas fast i en låda på Kuba.
Permalänk | Anmäl
Anders, 2009-09-11, 09:33
Ghezali har en del att förklara - OM han kommer tillbaka..
Låt pakistanierna överta ansvaret för honom, till 100%, för gott.
Hans sk "stödgrupper " har också en del att förklara. Var han bara på fotvandring nära gränsen för att samla växter? Eller är som hans far påstår, att han är på "pilgrimsvandring"???
Det är dags att röja upp i invandringsträsket!
Permalänk | Anmäl
Johnny, 2009-09-11, 09:35
Kommer vänstern och och vissa vilsna från andra partier återigen att kräva att han friges? Kommer Mona och Bodström att kräva att regeringsplanet skickas till Pakistan för att hämta honom, precis som förra gången? Nä låt honom bli kvar i Pakistan för vi kan väl inte ha sån tur att USA ger honom uppehälle i Guantanamo igen?
Permalänk | Anmäl
Matts, 2009-09-11, 09:36
Han kommer längta till Guantanamo. Pakistansk polis brukar inte ha silkeshandskar på sig...
Permalänk | Anmäl
M.A.N., 2009-09-11, 09:39
Har hela tiden varit skeptisk till den här mannen. Vi svenskar är ibland lite naiva när det gäller sådana här saker.
Permalänk | Anmäl
Ping Lin Pong, 2009-09-11, 09:39
Uppgifterna om ghezalis medverkan vid rymningsförsöket där 10-talet fångvaktare dödades bör också granskas. En annan fråga som bör redas ut är vad han gjorde uppe i bergen när han greps, ett ökänt Al-Qaida tillhåll. Hans uppgifter om att han var på väg från A till B måste vara lögn, då det fanns en säkrare och kortare väg att ta sig mellan dessa platser än den rejäla omväg han tog rakt in i krigsområdet.
Permalänk | Anmäl
olof den andre, 2009-09-11, 09:41
Media glömde i vanlig ordning att nämna hans tidigare förehavanden med bla bankrån i Portugal etc.
Snart kommer väl det att startas upprop om att få hem vår oskyldige vän igen. Jag är förvånad att Dick Sundevall och Peter Althin inte gråter krokodiltårar över Att Joy Rahman än en gång blivit arrresterad för mord. Han måste väl också få komma hem stackarn...?
Permalänk | Anmäl
Clive, 2009-09-11, 09:53
Vad sysslar SÄPO med?
Eller drivs de också av det politiskt korrekta mediadrevet som aldrig vill erkänna problemen ens när de landar i knät på dem...
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-09-11, 10:04
Upp till ytan med den Svenska stödgruppen nu!
Vilka var dom?
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-09-11, 10:05
Man såg uppenbarligen mellan fingrarna på grund av att han suttit på Guntanamo, men det man lätt glömmer är att terroristbrott är ett av de absolut värsta brott man kan begå. Ingen terrorist ska gå fri.
Permalänk | Anmäl
ÄRRHÅ, 2009-09-11, 10:24
Den enda vettiga kommentaren ovan kommer från
Andreas, 2009-09-11, 10:25.
Ni andra har faktiskt inte förstått vad en rättstat är, eller också struntar ni i det på chauvinistiskt vis för ni bryr er bara om de som är er närmast, övriga människor sturntar ni i. Ja, men så erkänn det då och säg rakt ut att ni inte tror på idén om mänskliga rättigheter, att ni besitter kunskap om vem som är ond i vårt samhälle och i världen som är så otvetydig och säker att ni gärna torterar människor. Inse sedan att ni är precis lika intoleranta och fundamentalistiska som de som ni tycker är vårt samhälles fiender. Ni vill faktiskt göra precis som Al Qaida: bestämma godtyckligt utan krav på bevisföring vem som skall få leva ett fritt liv och vem som inte ska få det.
Ni tror inte på rättsstaten som idé, nej men så säg det då, och fundera sen på vem det är som är det verkliga hotet mot vårt samhälle. Tycker ni rättsskipningen i Sverige var bätte för 500 år sedan? Nej trodde inte det...
Permalänk | Anmäl
Peter, 2009-09-11, 10:25
EN NY FORM AV KRIG
Anders, Andreas och Peter har inte förstått vad som driver Mehdi Gehzali och de flesta andra muslimska terrorister: Det är drömmen om världsherravälde för Islam.
Bush insåg att det handlar om krig, inte brottslighet. Krigsfångar hålls fångna tills kriget är över. Gehzali visar med sina fortsatta ansträngningar i Afghanistan att han fortsätter kampen, kriget. Liksom flera andra som släppts fria från Guantanamo, vilka stridit i Somalia.
Gehzali skall förstås sättas i fångläger i Pakistan och sitta där tills talibanerna pacifiserats och det blivit fred där. Staten Sverige bör inte ha något med det att göra.
Permalänk | Anmäl
Erik i Lund, 2009-09-11, 10:37
Ska inte jornalister skriva så objektivt som möjligt och bör man inte ställas inför rätta innan man bedöms vara skyldig?
Alltid lika underhållande att läsa alla mysiga främligsfientliga och djupt analyserande kommentarer till en brillijant artikel.
Permalänk | Anmäl
Sara, 2009-09-11, 10:43
#30 Peter:
Du är ett ljus i mörkret.
Permalänk | Anmäl
Thorsten, 2009-09-11, 11:09
#26 Johan, 2009-09-11, 11:04
Hej Johan Du skrev:
Vad sysslar SÄPO med?
Eller drivs de också av det politiskt korrekta mediadrevet som aldrig vill erkänna problemen ens när de landar i knät på dem...
Högst relevant fråga. Det kan ju också vara så att Säpo och Polis är infiltrerad av terrorister som underlättat att denne man har kunnat återgå till tidigare verksamhet.
Vem kan då lita på Säpos personskydd ?
Permalänk | Anmäl
Utredaren, 2009-09-11, 11:15
@Erik i Lund, 2009-09-11, 11:37
Erik, vad är det där för struntprat? Om du nu tycker att Bush hade rätt så har du väl också förstått att det där är ett krig mot hela västvärlden. Då finns det väl ingen anledning att skyffla över skräphanteringen till Pakistan, kriget är ju i så fall mot oss lika mycket som alla andra som står för en samhällsmodell som inte baseras på islams världsherravälde. Då borde vi ju dra vårt eget strå till stacken och istället för 42 patetiska soldater borta i ett område där kriget inte äger rum, så borde vi ha ett eget Guantanamo där vi kan leka Jack Bauer och tortera och i evighet hålla fångna alla som inte tycker och som vi *tror* inte tycker som vi.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2009-09-11, 11:17
#25 Katrin Andersson
Mehdi Ghezali är född och uppvuxen i Sverige. Så du får faktiskt finna dig i att han är svensk. Invandrare är den som invandrat till Sverige, exempelvis drottning Silvia.
#29 ÄRRHÅ
Än så länge har det inte presenterats några bevis för att Ghezali skulle vara terrorist. Däremot vet vi att USA begått rättsövergrepp mot honom.
Anders Carlgrens artikel är ju rent dravel och hans avslutande fråga är rent imbecill: "Och vad säger idag de riksdagsledamöter som satt i stödgruppen?"
Ja vad ska de säga? Menar Carlgren verkligen att om nu Ghezali befinns vara skyldig i Pakistan, då var det fel att engagera sig i hans sak i fallet Guantanamo? Att ett rättsövergrepp skulle ursäktas för att Ghezali senare begår ett brott. Man kan ju bli mörkrädd för mindre när det finns "journalister" som har denna syn på rättsäkerhet och mänskliga rättigheter.
Permalänk | Anmäl
Lemlästaren, 2009-09-11, 11:28
Påminner om Annika Östberg - ännu en mycket tveksam hjälteförklaring i svenska fårflocksmedia.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2009-09-11, 11:37
#30; och du Peter vill gärna hitta på ståndpunkter åt dina meningsmotståndare. Att ghezalis affärer inte har undersökts speciellt noggrant av Svenska media är absolut ingen överdrift. Att det antagligen har allt att göra med att han vill störta den västerländska demokratin och rättsamhället tillbaka till medeltiden är inte heller någon vågad gissning.
Permalänk | Anmäl
olof den andre, 2009-09-11, 11:54
#35 Peter
Alldeles riktigt. Vad Erik i Lund och hans meningsfränder inte har fattat att de själva måste ta sitt ansvar och bege sig iväg till Afghanistan för att "pacificera" talibaner. Det kan man inte göra genom att skriva en massa strunt på Newsmill. Historiens dom kommer att falla hårt över Erik mfl. och deras patetiska newsmillguerillakamp mot världsherraväldesträvande islamister.
Permalänk | Anmäl
Lemlästaren, 2009-09-11, 11:59
Han sattes i fängelse av USA utan rättslig prövning. Juridiskt har han aldrig funnits skyldig, alltså är han (juridiskt sett) fortfarande oskyldig.
"Förlåt USA för att ni sätter oskyldiga människor i fängelse".. ? Nja, hur resonerar ni egentligen? Oavsett vad som kommer fram i efterhand om affären så är det rena kommunistdiktaturfasonerna av USA ju.
Permalänk | Anmäl
amok, 2009-09-11, 12:17
Över åtta spalter i DN då…
NU?
Inte ett ord om att Mehdi Ghezali har gripits!
Permalänk | Anmäl
Love, 2009-09-11, 12:44
#34, vem vet att "usa har begått rättsövergrepp mot honom ", hur vet vi det??
Permalänk | Anmäl
olof den andre, 2009-09-11, 12:54
Vad USA åtalat honom för eller inte spelar ingen roll för mig. Han har gripits två gånger med tvivelaktiga kumpaner och hans bror likaså.
Om du tänker spela ut "jamen han har inte blivit åtalad"-kortet så är du bara korkad och naiv. Ghezali är kriminell och det vet du!
Permalänk | Anmäl
Danne, 2009-09-11, 13:10
Helt klart att vi är naiva.
Hans advokar riksdagsmannen Peter Althin KD utnyttjade sin ställning som riksdagsman när han kritiserade regeringen handläggning i ärendet
http://sydsvenskan.se/sverige/article73202/Freivalds-till-angrepp-mot-Al...
Peter Althin har ju även ansökt om att Sveriges skattebetalare ska avstå från pengar som kunde gått till skola, vård och omsorg och i stället använda dom till att betala Mehdi Ghezali processande med USA.
En ansökan som givetvis beviljades
http://www.kuriren.nu/arkiv/2004/10/26/Senaste+nytt+(NK)/1835922/Mehdi-Ghezali-beviljad-r%E4ttshj%E4lp.aspx
Är vi naiva eller är vi naiva?
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2009-09-11, 13:11
Att döda oskyldiga för politiskt mål (terrorism) tycker jag alltid är fel. Värt att tänka på är dock att det är militärer, och politiker som beordrat fram militärerna) som dödar flest oskyldiga.
Permalänk | Anmäl
Kristofer, 2009-09-11, 13:13
#43, och en alldeles ny defnition av terrorism bjuder Kristofer på i det inläget, frågan är varför det är så populärt att försöka defniera om olika begrepp och uttrycks innebörd. Terrorism definieras av icke-strategiska angrepp utförda av irreguljära styrkor ofta riktade mot civila mål i syfte att framkalla vedergällning eller attacker från den attackerade staten.
Permalänk | Anmäl
olof den andre, 2009-09-11, 13:24
Har faktiskt svårt att förstå Anders Carlgrens upprördhet över avsaknaden av medaiagranskning av Ghezalis förehavanden. Att det är så här svenska medier fungerar borde Carlgren känna till.
Endast genom att ha en cynisk förväntan på tidningar, radio och TV står man ut. Bättre att läsa utländsk press. Tack internet - du är andningshålet.
Permalänk | Anmäl
S-Ö Lindahl, 2009-09-11, 13:27
Tydligen var vistelsen på Guantanamo ganska angenäm - annars hade han väl inte riskerat ett besök till där genom att åka till Pakistan.......
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-09-11, 13:30
Va? En hadji med alQuida-anknytning? Förvånad.
Så fort en utlänning eller nysvensk har kopplingar med terrorstämplade organisationer eller kommer i från MENA-länder ska de och deras familjer UT! Skiter i vart de ska hän men inte Sverige.
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2009-09-11, 13:40
@Kristofer
Diiiin lurendrejare.
Militären är kommer inte dit förrens det har redan hänt något, men de tycks inte muslimkramare fatta. Om alla hadjis i MENA-länderna hade varit lugna och levt sitt liv, hade det inte varit krig emot terrorn där. Men nu fungerar inte de så. De ska alltid ta åt sig och vara allmänt ego och egenmäktiga. Islam fungerar inte i demokrati. Punkt.
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2009-09-11, 13:45
Den på ytan så polerade och väluppfostrade svensken A.C. är tydligen åter på bettet och vill känna blodsmak i munnen.
På nåt annat sätt är det svårt att uppfatta Carlgrens "artikel".
P.S. Vad kommer först: Hatet eller blodsmaken?
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2009-09-11, 13:48
"Bombhögern rider igen, "
( #5 default persson, 2009-09-11, 08:25 )
HAHAHAHAHAHA!
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2009-09-11, 13:53
#34 Lemlästaren. NEJ, det behöver jag inte alls acceptera. Denna kille är inte svensk och respektar inte det svenska samhället för fem öre. Låt honom stranna i Pakistan där han hör hemma.
Vilken jädrans jämförelse!. Drottningen och denna terrorist har lika lite gemensamt som svart och vitt.
#25 Katrin Andersson
Mehdi Ghezali är född och uppvuxen i Sverige. Så du får faktiskt finna dig i att han är svensk. Invandrare är den som invandrat till Sverige, exempelvis drottning Silvia.
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-09-11, 14:01
154 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Precis som jag trodde. Många inom vänstern och media är skyldiga USA en ursäkt.
Hur kommer det sig att alla dessa terrorister kallas "svenskar" samtidigt som man hemskt gärna ger folk i stökiga förorter epitetet "invandrare" för att just skilja dem från svenskarna? Har invandrarna i förorten mindre gemensamt med svenskar än vad denne terrorist har?
Antingen är man svensk när man är svensk medborgare, och då gäller det oavsett om man är invandrad eller inte. Eller så är man svensk när man beter sig som en svensk. Sluta hyckla!
Om det visar sig att de nya anklagelserna stämmer, så ska han precis som alla andra i liknande situation dömas för sina eventuella terroristbrott. En gång är ingen gång brukar man säga...
Det var svårt att inte få dåliga vibbar av den historien, det var för mycket inkonsistenser. Låt honom ruttna i ett pakistanskt fängelse nu. Svensk är han inte mer än på pappret, och mer kommer han aldrig bli.
Bombhögern rider igen,
Är du verkligen journalist? Isåfall antar jag att du med denna lilla skrift diskvalificerat dig från alla seriösa redaktioner. Jag håller tummarna allafall.
Läser man mellan raderna är det tydligt att du tycker att det nog var lika bra av jänkarna att tortera honom eftersom han var skum. Är det den sortens demokratiska värderingar som folk ska strida för?
Det finns inget svenskt förutom vad som står på papperet. Inse det och glöm imperiedrömmarna. Eller hitta på en lögn till och bomba bort den.
Det kanske är dags att granska den islamsitkramade vänstern?
Historietr som den här är allt annat än bra för de invandrare som verkligen vill leva här.
Klockrent att han ska svara för vad han har gjort också den här gången.
Men än så länge vet vi ju inte om det är någon svensk bland de arresterade. Ingen har bekräftat och AP säger att de är sudanser.
Vilka var de andra "svenskarna"? Vad har de för bakgrund?
Finns det ännu flera liknande ännu inte gripna brottslingar i Sverige?
Frågorna är många och NU vill vi ha svar!!!
Så kom då den första snyftartikeln om denne brottsling.
Expressen bidrar med " Satt inlåst i 930 dagar". Givetsvis hamnar skulden på USA...............
Anders Carlgren, hur vet du att Mehdi Ghezali ljuger? Har du pratat med honom? Har du gjort några efterforskningar? Din artikel är ju bara trams och spekulationer. Varför skulle inte Mehdi Ghezali få uttala sig i svensk press om vad han upplevde i Guantanamo? Och hur menar du att svenska journalister skulle få honom att tala om vad han haft för sig. Waterboarding?
Vad Mehdi Ghezali haft för sig i Pakistan denna gång har vi i dagsläget inte den blekaste aning om. Han kan ju faktiskt vara helt oskyldig. Sverige måste givetvis se till att Mehdi Ghezali behandlas korrekt och inte utsätts för nya rättsövergrepp.
visste hela tiden att han inte var oskyldig! Typisk vänstern att krama terrorister.
Sverige måste sluta gulla med terrorismen. En oberoende kommission borde tillsättas för att granska de svenska myndigheternas och politikernas agerande. Jag utgår ifrån att UD och de svenska politikerna har lärt sig en läxa och inte gör om samma misstag igen.
Det finns säkert en alldeles naturlig förklaring varför han var på terroristläger i Pakistan. Hans stödgrupp kommer att reda ut alla frågetecken inom kort.
Det är bevisat att tortyr användes mot alla fångar på Kuba, det var av en sådan omfattning att det gick helt överstyr, det var därför Obama var tvungen att lägga locket på för skandalen skulle bli så stor att världen skulle ifrågasätta USA för lång tid framöver.
Men om han är skyldig eller ej vet vi inte, kan mycket möjligt vara så att han är grovt kriminell som uttnyttjats av Al Quida för att råna banker i Väst för att de ska få tag på kontanter. Precis som KBG gjorde i väst, lät folk råna banker för deras räkning, CIA lär gjort det samma, men än vet vi inte om det var han det är för tidigt innan bevis har infunnit sig
Nu kanske man ska avakta och bita på naglarna(som jag misstänkar att vänstern med Göran P gör just nu) för att se hur mycket sanning det är i medias rapportering. Kan förstå att det känns nervöst för dom nu med tanke på att det inte är första gången som man tar en "kriminell" i försvar. Tidigare har man sett stora kampanjer för personer som dom velat ska få stanna i Sverige som sedan har begått grova, grova brott. Pinsamt, kan bara hoppas att det är dom eller deras barn som drabbas någon gång. Det kanske får dom att tänka efter lite först. Hur som helst, ska bli intressant och se hur länge det tar inte Mona M & Co chartrar ett privat plan för att hämta "hem" dessa fina nysvenskar. Eller kanske det hedersuppdraget går till han Kalle Bildt. Notan kommer på posten.
Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara intressant huruvida han är terrorist eller inte i sammanhanget.
Ingen - vare sig man är skyldig eller oskyldig - ska behöva sitta flera år utan rättegång i fängelse.
Ingen är skyldig USA någon ursäkt. Frågan gäller inte om han är skyldig eller inte utan att amerikanerna lät honom sitta fängslad utan rättegång. Oskyldig till skyldig bevisats, eller?
Vad han än hade gjort och hur det än förhåller sig med hans koppling till extremreligiösa eller kriminella rörelser så måste Sveriges regering reagera på att en svensk medborgare sitter inlåst utan att det föreligger en rättslig prövning.
USA har lika lite som någon annan rätt att låsa in folk utan rättegång. Sverige bör kritisera sådant rent allmänt och i synnerhet om det drabbar en svensk medborgare.
Sedan håller jag med om att svensk media har en tendens att utgå ifrån att man är automatiskt oskyldig och ett offer bara för att man har ett svenskt pass. Om en svensk blir åtalad i Grekland, fastnar i tullen i Thailand eller sitter i fängelse i Kalifornien så måste det vara synd om dem eftersom de är svenskar. Detta är en blåögd och tokig inställning. Man kan vara kriminell och rent utav "ond" även om man är svensk.
Kanske skulle Mehdi Ghezali ha utlämnats till Pakistansk domstol eller något annat rättsväsende, men kanske fanns det inte några anklagelser mot honom och då fanns det heller inget rättsväsende att lämna ut honom till?
Att man inte skall sitta på Guantanamo utan rättslig prövning betyder inte att man är en ängel, och om det visar sig att man är en djävul så skall man dömas för det i en rättssäker prövning, inte kedjas fast i en låda på Kuba.
Ghezali har en del att förklara - OM han kommer tillbaka..
Låt pakistanierna överta ansvaret för honom, till 100%, för gott.
Hans sk "stödgrupper " har också en del att förklara. Var han bara på fotvandring nära gränsen för att samla växter? Eller är som hans far påstår, att han är på "pilgrimsvandring"???
Det är dags att röja upp i invandringsträsket!
Kommer vänstern och och vissa vilsna från andra partier återigen att kräva att han friges? Kommer Mona och Bodström att kräva att regeringsplanet skickas till Pakistan för att hämta honom, precis som förra gången? Nä låt honom bli kvar i Pakistan för vi kan väl inte ha sån tur att USA ger honom uppehälle i Guantanamo igen?
Han kommer längta till Guantanamo. Pakistansk polis brukar inte ha silkeshandskar på sig...
Har hela tiden varit skeptisk till den här mannen. Vi svenskar är ibland lite naiva när det gäller sådana här saker.
Uppgifterna om ghezalis medverkan vid rymningsförsöket där 10-talet fångvaktare dödades bör också granskas. En annan fråga som bör redas ut är vad han gjorde uppe i bergen när han greps, ett ökänt Al-Qaida tillhåll. Hans uppgifter om att han var på väg från A till B måste vara lögn, då det fanns en säkrare och kortare väg att ta sig mellan dessa platser än den rejäla omväg han tog rakt in i krigsområdet.
Media glömde i vanlig ordning att nämna hans tidigare förehavanden med bla bankrån i Portugal etc.
Snart kommer väl det att startas upprop om att få hem vår oskyldige vän igen. Jag är förvånad att Dick Sundevall och Peter Althin inte gråter krokodiltårar över Att Joy Rahman än en gång blivit arrresterad för mord. Han måste väl också få komma hem stackarn...?
Vad sysslar SÄPO med?
Eller drivs de också av det politiskt korrekta mediadrevet som aldrig vill erkänna problemen ens när de landar i knät på dem...
Upp till ytan med den Svenska stödgruppen nu!
Vilka var dom?
Man såg uppenbarligen mellan fingrarna på grund av att han suttit på Guntanamo, men det man lätt glömmer är att terroristbrott är ett av de absolut värsta brott man kan begå. Ingen terrorist ska gå fri.
Den enda vettiga kommentaren ovan kommer från
Andreas, 2009-09-11, 10:25.
Ni andra har faktiskt inte förstått vad en rättstat är, eller också struntar ni i det på chauvinistiskt vis för ni bryr er bara om de som är er närmast, övriga människor sturntar ni i. Ja, men så erkänn det då och säg rakt ut att ni inte tror på idén om mänskliga rättigheter, att ni besitter kunskap om vem som är ond i vårt samhälle och i världen som är så otvetydig och säker att ni gärna torterar människor. Inse sedan att ni är precis lika intoleranta och fundamentalistiska som de som ni tycker är vårt samhälles fiender. Ni vill faktiskt göra precis som Al Qaida: bestämma godtyckligt utan krav på bevisföring vem som skall få leva ett fritt liv och vem som inte ska få det.
Ni tror inte på rättsstaten som idé, nej men så säg det då, och fundera sen på vem det är som är det verkliga hotet mot vårt samhälle. Tycker ni rättsskipningen i Sverige var bätte för 500 år sedan? Nej trodde inte det...
EN NY FORM AV KRIG
Anders, Andreas och Peter har inte förstått vad som driver Mehdi Gehzali och de flesta andra muslimska terrorister: Det är drömmen om världsherravälde för Islam.
Bush insåg att det handlar om krig, inte brottslighet. Krigsfångar hålls fångna tills kriget är över. Gehzali visar med sina fortsatta ansträngningar i Afghanistan att han fortsätter kampen, kriget. Liksom flera andra som släppts fria från Guantanamo, vilka stridit i Somalia.
Gehzali skall förstås sättas i fångläger i Pakistan och sitta där tills talibanerna pacifiserats och det blivit fred där. Staten Sverige bör inte ha något med det att göra.
Ska inte jornalister skriva så objektivt som möjligt och bör man inte ställas inför rätta innan man bedöms vara skyldig?
Alltid lika underhållande att läsa alla mysiga främligsfientliga och djupt analyserande kommentarer till en brillijant artikel.
#30 Peter:
Du är ett ljus i mörkret.
#26 Johan, 2009-09-11, 11:04
Hej Johan Du skrev:
Vad sysslar SÄPO med?
Eller drivs de också av det politiskt korrekta mediadrevet som aldrig vill erkänna problemen ens när de landar i knät på dem...
Högst relevant fråga. Det kan ju också vara så att Säpo och Polis är infiltrerad av terrorister som underlättat att denne man har kunnat återgå till tidigare verksamhet.
Vem kan då lita på Säpos personskydd ?
@Erik i Lund, 2009-09-11, 11:37
Erik, vad är det där för struntprat? Om du nu tycker att Bush hade rätt så har du väl också förstått att det där är ett krig mot hela västvärlden. Då finns det väl ingen anledning att skyffla över skräphanteringen till Pakistan, kriget är ju i så fall mot oss lika mycket som alla andra som står för en samhällsmodell som inte baseras på islams världsherravälde. Då borde vi ju dra vårt eget strå till stacken och istället för 42 patetiska soldater borta i ett område där kriget inte äger rum, så borde vi ha ett eget Guantanamo där vi kan leka Jack Bauer och tortera och i evighet hålla fångna alla som inte tycker och som vi *tror* inte tycker som vi.
#25 Katrin Andersson
Mehdi Ghezali är född och uppvuxen i Sverige. Så du får faktiskt finna dig i att han är svensk. Invandrare är den som invandrat till Sverige, exempelvis drottning Silvia.
#29 ÄRRHÅ
Än så länge har det inte presenterats några bevis för att Ghezali skulle vara terrorist. Däremot vet vi att USA begått rättsövergrepp mot honom.
Anders Carlgrens artikel är ju rent dravel och hans avslutande fråga är rent imbecill: "Och vad säger idag de riksdagsledamöter som satt i stödgruppen?"
Ja vad ska de säga? Menar Carlgren verkligen att om nu Ghezali befinns vara skyldig i Pakistan, då var det fel att engagera sig i hans sak i fallet Guantanamo? Att ett rättsövergrepp skulle ursäktas för att Ghezali senare begår ett brott. Man kan ju bli mörkrädd för mindre när det finns "journalister" som har denna syn på rättsäkerhet och mänskliga rättigheter.
Påminner om Annika Östberg - ännu en mycket tveksam hjälteförklaring i svenska fårflocksmedia.
#30; och du Peter vill gärna hitta på ståndpunkter åt dina meningsmotståndare. Att ghezalis affärer inte har undersökts speciellt noggrant av Svenska media är absolut ingen överdrift. Att det antagligen har allt att göra med att han vill störta den västerländska demokratin och rättsamhället tillbaka till medeltiden är inte heller någon vågad gissning.
#35 Peter
Alldeles riktigt. Vad Erik i Lund och hans meningsfränder inte har fattat att de själva måste ta sitt ansvar och bege sig iväg till Afghanistan för att "pacificera" talibaner. Det kan man inte göra genom att skriva en massa strunt på Newsmill. Historiens dom kommer att falla hårt över Erik mfl. och deras patetiska newsmillguerillakamp mot världsherraväldesträvande islamister.
Han sattes i fängelse av USA utan rättslig prövning. Juridiskt har han aldrig funnits skyldig, alltså är han (juridiskt sett) fortfarande oskyldig.
"Förlåt USA för att ni sätter oskyldiga människor i fängelse".. ? Nja, hur resonerar ni egentligen? Oavsett vad som kommer fram i efterhand om affären så är det rena kommunistdiktaturfasonerna av USA ju.
Över åtta spalter i DN då…
NU?
Inte ett ord om att Mehdi Ghezali har gripits!
#34, vem vet att "usa har begått rättsövergrepp mot honom ", hur vet vi det??
Vad USA åtalat honom för eller inte spelar ingen roll för mig. Han har gripits två gånger med tvivelaktiga kumpaner och hans bror likaså.
Om du tänker spela ut "jamen han har inte blivit åtalad"-kortet så är du bara korkad och naiv. Ghezali är kriminell och det vet du!
Helt klart att vi är naiva.
Hans advokar riksdagsmannen Peter Althin KD utnyttjade sin ställning som riksdagsman när han kritiserade regeringen handläggning i ärendet
http://sydsvenskan.se/sverige/article73202/Freivalds-till-angrepp-mot-Al...
Peter Althin har ju även ansökt om att Sveriges skattebetalare ska avstå från pengar som kunde gått till skola, vård och omsorg och i stället använda dom till att betala Mehdi Ghezali processande med USA.
En ansökan som givetvis beviljades
http://www.kuriren.nu/arkiv/2004/10/26/Senaste+nytt+(NK)/1835922/Mehdi-Ghezali-beviljad-r%E4ttshj%E4lp.aspx
Är vi naiva eller är vi naiva?
Att döda oskyldiga för politiskt mål (terrorism) tycker jag alltid är fel. Värt att tänka på är dock att det är militärer, och politiker som beordrat fram militärerna) som dödar flest oskyldiga.
#43, och en alldeles ny defnition av terrorism bjuder Kristofer på i det inläget, frågan är varför det är så populärt att försöka defniera om olika begrepp och uttrycks innebörd. Terrorism definieras av icke-strategiska angrepp utförda av irreguljära styrkor ofta riktade mot civila mål i syfte att framkalla vedergällning eller attacker från den attackerade staten.
Har faktiskt svårt att förstå Anders Carlgrens upprördhet över avsaknaden av medaiagranskning av Ghezalis förehavanden. Att det är så här svenska medier fungerar borde Carlgren känna till.
Endast genom att ha en cynisk förväntan på tidningar, radio och TV står man ut. Bättre att läsa utländsk press. Tack internet - du är andningshålet.
Tydligen var vistelsen på Guantanamo ganska angenäm - annars hade han väl inte riskerat ett besök till där genom att åka till Pakistan.......
Va? En hadji med alQuida-anknytning? Förvånad.
Så fort en utlänning eller nysvensk har kopplingar med terrorstämplade organisationer eller kommer i från MENA-länder ska de och deras familjer UT! Skiter i vart de ska hän men inte Sverige.
@Kristofer
Diiiin lurendrejare.
Militären är kommer inte dit förrens det har redan hänt något, men de tycks inte muslimkramare fatta. Om alla hadjis i MENA-länderna hade varit lugna och levt sitt liv, hade det inte varit krig emot terrorn där. Men nu fungerar inte de så. De ska alltid ta åt sig och vara allmänt ego och egenmäktiga. Islam fungerar inte i demokrati. Punkt.
Den på ytan så polerade och väluppfostrade svensken A.C. är tydligen åter på bettet och vill känna blodsmak i munnen.
På nåt annat sätt är det svårt att uppfatta Carlgrens "artikel".
P.S. Vad kommer först: Hatet eller blodsmaken?
"Bombhögern rider igen, "
( #5 default persson, 2009-09-11, 08:25 )
HAHAHAHAHAHA!
#34 Lemlästaren. NEJ, det behöver jag inte alls acceptera. Denna kille är inte svensk och respektar inte det svenska samhället för fem öre. Låt honom stranna i Pakistan där han hör hemma.
Vilken jädrans jämförelse!. Drottningen och denna terrorist har lika lite gemensamt som svart och vitt.
#25 Katrin Andersson
Mehdi Ghezali är född och uppvuxen i Sverige. Så du får faktiskt finna dig i att han är svensk. Invandrare är den som invandrat till Sverige, exempelvis drottning Silvia.