Publicerad: 2009-09-09 22:09, Uppdaterad: 2011-11-02 17:11
Det finns ingen som helst sund debatt i media just nu, bara en massa extrema människors åsikter. Jag ska försöka synliggöra de fyra mest vanliga grupperna jag stöter på; Vaccinationsfundamentalisterna, Vaccinations konspiratörerna, Vaccinationshäxorna samt Vaccinationsagnostikerna. Den sistnämnda gruppen är den som syns minst. Just nu behövs saklig information och ett bredare perspektiv. Tyvärr förmedlar våra nuvarande medier ingetdera, skriver sjuksköterskan Rolf Forslund.
Jag är sjuksköterska med både brittisk, norsk och svensk legitimation. Jag har arbetat på sjukhus i flera olika länder och har lång erfarenhet av att på nära hand se hur människor kan påverkas av sin miljö och toxiska ämnen. Jag har även på senare år utvecklat ett intresse för s k preventativ hälsovård, där man arbetar med att förebygga sjukdomar hos befolkningen. Därav har jag även på egen hand fördjupat mig i det ämne jag skriver om.
Socialminister Göran Hägglund skröt nyligen i Expressen den 5/9 att Sverige tillhör de länder i världen som är mest förberedda för den nya influensan A (H1N1) aka svininfluensan. Folk- hälsoministern Maria Larsson var också märkbart stolt i SVT Agenda 21/9 över hur hon och regeringen organiserat förberedelsen inför massvaccineringen. Det verkade nästan som om Göran i sin intervju ansåg att KD kommer ges mycket positiv media uppmärksamhet p.g.a detta.
Jag tror att det skulle kunna bli bakslag, rejält bakslag. Regeringen har i optimistisk anda antagit att nästan hela befolkningen kommer låta sig vaccineras. Man har frikostigt spenderat 1,2 miljarder på att köpa in 18 miljoner doser vaccin, då vaccinationen kräver två omgångar. Kommer så många att vilja vaccinera sig? Nja, man hoppas på 80-90% deltagande, men där har man nog varit ganska naiv. Vårdförbundet har i dagarna låtit medlemmar som besöker deras hemsida uppge om de tänker vaccinera sig. 47 %, som består mestadels av sjuksköterskor har svarat nej. Otacksamt och oansvarigt tänker nog Socialministern. Men liknande trender ser vi i Storbritannien. Där har nästan uppemot 50% av familjeläkarna uppgett att de inte tänker vaccinera sig och ca 30% av sjuksköterskorna. Vad kan detta då bero på ? Det är ju vårdpersonalen som ska förmedla till allmänheten om hur viktigt det är att vaccinera sig och hur ofarligt det är. Vad händer om det visar sig att hälften av befolkningen inte heller väljer att vaccinera sig? Lite ekonomiskt spill på si sådär 600 miljoner i ekonomiska kristider är väl inte så farligt. Alla hade ju gnällt om man köpt för lite blir nog responsen. Vi kanske kan trissa priserna och sälja de överblivna vaccinerna på svarta marknaden.
Status på allmän kunskapen om influensan just nu i Sverige.
1) Influensan kan leda dödlig utgång (2 personer har dött hitills) (SvD.se)
2) Vi ska helst tvätta händerna i sprit (istället för att dricka den). (Newsmill)
3) Att militären är beredd på attacken (skönt eller hur : ) (Dn.se)
4) Alla uppmanas att det bästa är att vaccinera sig.
Enkelt och solklart att fatta beslut nu, då är det väl bara att köra på? Med andra ord kan alla vara lugna. Nej, anser jag. Det förekommer ingen som helst sund debatt i media just nu, bara en massa extrema människors åsikter. Jag ska synliggöra de fyra mest vanliga grupper genom att subjektivt klassificera dem som. Den sistnämnda är den som syns minst:
a) VACCINATIONSFUNDAMENTALISTERNA - Hit hör tydligt Socialstyrelsen, Smittskyddsinstitutet, Läkemedelsbolagen och Regeringen som just nu som sjunger mantrat: "Vaccinera dig, Tro på oss. Tro på vaccinet. Det är det bästa för oss alla att vaccinera sig. Ingen fara. Allt blir bra, bara alla vaccinerar sig". Skrämselfilmerna från USAs svininfluensa 1976 är inte så olik dagens budskap.
b) VACCINATIONSKONSPIRATÖRERNA - Hit hör de cyniska som menar att det bara är läkemedelsbolagen som är ute efter att tjäna pengar på oss. Här finns alltifrån mindre teorier om att läkemedelsbolagen medvetet planterat viruset i befolkningen för att sedan kunna sälja vaccin.
Det florerar även ännu mera osannolika historier om hur utomjordingar skickat viruset till jorden för att försöka utplåna mänskligheten, till riktigt sjuka anti-semitiska rykten som hävdar att judarna började tillverka influensavirus för att kunna försvaga sina omkringliggande fiender. Låter som riktig Aftonbladet journalistik i högform. Lyssna gärna på denna musik video YouTube så får du en snabbkurs i konspirationsteori.
c) VACCINATIONSHÄXORNA - Hit klassas alla människor av vaccinationsfundamentalisterna om de på något sätt skulle hävda att det inte är det allra bästa alternativet att ALLA vaccinerar sig. Förslag på att istället försöka stärka det egna immunförsvaret med hjälp av kosten eller kosttillskott klassas automatiskt som kvacksalveri. Numera bränns dessa personer inte på bål, men de hängs gärna ut av personer som Anna Bäsen, medicinjournalisten på Expressen som jagar alla som inte följer de traditionella medicinska normerna med blåslampa. Nu senast uppmanar hon att vi ska sluta äta omega 3 för att det skulle göra oss sjukare i svininfluensan baserat på nån diffus studie. Alla typer av egenvård är häxkonster. Hippokrates, läkarkårens lärofader sade "mat är den bästa medicinen". Han skulle troligtvis bli fängslad om han levde idag, av vaccinationsfundamentalisternas kraftfulla maktorgan och myndigheter.
d) VACCINATIONSAGNOSTIKERNA - Detta är en stor del av samhället som just nu får minst mediautrymme. Dessa personer har av egen fri vilja och logiskt tänkande kommit fram till att vi kan inte med säkerhet veta att det är ofarligt att ta vaccinet, och kanske väljer att inte göra det. Till denna grupp hör jag själv. Vi har hört vaccinationsfundamentalisternas propaganda till leda, och försöker mer balanserat förstå att vaccinet kan vara till nytta för en del, men också efter granskning av vaccin oppositionens hänvisade forskning, förstå att vaccinet kan göra potentiella skada på vissa delar av befolkningen. Vi är väldigt allergiska mot den tvärsäkerhet i sin TRO som vaccinationsfundamentalisterna hela tiden visar på.
Just nu behövs saklig information och ett bredare perspektiv. Tyvärr förmedlar våra nuvarande medier ingetdera. All opposition antingen tystas ner eller så hjälper de medier som konverterat till vaccinations fundamentalister, till att klassa allt ifrågasättande som myter och trollkonster. All forskning som oppositionen framhäver diskvalificeras omgående.
Låt oss då gräva lite i det som i utgör delar av vaccinationsproblematiken och försöka få en lite mer balanserad bild av situationen. Jag ska försöka presentera de fakta, och en del av de farhågor och frågeställningar som vaccinationsoppositionen ger uttryck för, eftersom media i stort sett ignorerar detta.
Varje år dör över 1,8 miljoner människor runt om i världen av turberkolos (TBC). Turberkolos (TBC) är såldes något som borde engagera oss mera en den nya influensan. Men nyhetsvärdet är inte så stort eftersom dödsfallen mest sker i de fattigaste länderna. Många av dessa människor som dör, har inte ens tillgång till vaccin eller de läkemedel som skulle kunnat bota dem. Just nu har totalt 3619 människor runt om i världen dött p.g.a den nya influensan Den senaste statistiken från WHO samt Smittskyddsinstitutet visar att den vanliga influensan är 2-4 gånger farligare än svininfluensan, sett till dödlighet. I Sverige brukar 1000-2000 personer dö i den vanliga influensan varje år. Hittils har 2 personer dött i Sverige av den nya influensan. Det florerar ett antal olika uppgifter i media kring hur många smittade som dött i den nya influensan och Smittskyddsinstitutet anges som källa för de flesta. För enklare få en klarare bild är det enklare att beskriva hur många som dött i befolkningen. Ungefär 1/200 000 invånare har dött i den första influensavågen i Australien och Nya Zeeland som räknas till ett av de värt drabbade områdena. Smittskyddsinstitutet räknar alltså i Sverige med att ungefär 50 personer, ca 1/200 000 kan komma att dö under den första pandemi toppen om vi inte vaccinerar oss.
Det vaccineras mot influensa varje år i Sverige. Inge större affär av det. Skillnaden med den nya sk svininfluensan är att vaccinet pga tidsbrist inte hinner dosförpackas och därför innehåller konserveringsmedlet tiomersal. Tiomersal består i huvudsak av kvicksilver.
I Sverige beräknas omkring 1 % procent ha en extra känslighet för kvicksilver enligt professor Maths Berlin (Dentalmaterialutredningen, 2003). Denna 1 procent av befolkningen är överkänsliga, men många vet inte om det. Detta motsvarar ca 90 000 personer i Sverige som nu potentiellt kommer utsättas för en onödig hälsorisk. Känsligheten kan vara av allergisk natur eller bero på genetiskt betingad nedsatt utsöndringsförmåga av kvicksilver. För dessa personer kan även små doser kvicksilver vara skadliga och orsaka akuta allergiska reaktioner och neurologiska biverkningar. Men kunskapen om kvicksilverkänslighet är liten hos både Landstingen, Socialstyrelsen, Smittskyddsinstitutet och även hos befolkningen. Många vet inte om sin överkänslighet och landstingen vägrar i de flesta fall att skicka remiss för denna typer av tester då enligt deras regelverk inte finns tillräckligt med erfarenhet och beprövad vetenskap som stödjer detta fenomen. Det är enklare och billigare att stämpla dessa personer som hypokondriker eller utbrända medelålders kvinnor, som vägrar inse att de egentligen bara är deprimerade och borde ta hjälp av psykvården.
Det diskuteras inte alls i Sverige hur tillförsel av små mängder av tiomersal till kvicksilverallergiker kan påverka deras hälsa. Det finns ingen utalad hänsyn eller varning för användningen av kvicksilver hos dem som är allergiska mot detta ämne. Nyligen har FDA (Food and drug administration) i USA varnat för användning av kvicksilverhaltig dentalamalgam hos patienter som lider eller misstänks lida av kvicksilver allergi. På vaccinet som ska användas i Sverige förekommer bara en notis om att ägg allergiker ska samråda med sin läkare. Mycket märkligt, kvicksilver är ett av de giftigaste ämnen som vi känner till. Det är så farligt så vi får inte längre inneha kvicksilvertermometrar hemma. Om jag tappade en kvicksilvertermometer där jag arbetade på sjukhus i England tidigare, fick jag kalla på speciellt team som skulle plocka upp resterna. Speciella redskap för att fånga upp kvicksilvret skulle användas. I Sverige måste kvicksilveravfall numera förvaras i bergrum 30 meter under jorden. Socialstyrelsen börjar nu långsamt fatta att det inte var en så bra idé att stoppa kvicksilver i munnen på folk, och amalgam (innehöll kvicksilver) som tandlagningsmaterial har nu äntligen slutat användas. Detta ämne tänker man nu sprutas in i vårt blodomlopp vid influensavaccinationen. Självklart är man skeptisk mot ett sådant förfarande.
Farhågor kring kvicksilver har även gjort att det på senare år, i stort har utmönstrats ur vacciner och förbjudits i dentala material. I Sverige finns till exempel för närvarande inte längre något registrerat vaccin med kvicksilverinnehåll. Däremot finns det ögondroppar som innehåller en annan form av organisk kvicksilver-fenylkvicksilver. I linje med de globala målsättningarna att minska användningen och utsläppet av kvicksilver har den europeiska läkemedelsmyndigheten EMEA nu uppmanat tillverkarna att utveckla vacciner utan tiomersal eller annan kvicksilverinnehållande substans. Det är därför något förvånande att det kommande vaccinet mot svininfluensa planeras innehålla tiomersal. All använding av kvicksilver förbjöds i Sverige juni 2009, men EU tvingande på Sverige att vi gjorde undantag för läkemedel. Varför?
En färsk studie publiserad nu i juni 2009 som heter: "Mitochondrial dysfunction, impaired oxidative-reduction activity, degeneration, and death in human neuronal and fetal cells induced by low-level exposure to thimerosal and other metal compounds" visar att tiomersal, det kvicksilverbaserade konserveringsmedlet, är skadligt och kan ge upphov till skador liknande de man ser hos personer med autism. Tiomersal används inte längre i svenska vaccin. Man använder annan konservering, som heter Formalin.
"Det är förvånande att man använder tiomersal och att Sverige inte krävt något alternativ för att skydda en grupp som riskerar svåra biverkningar, säger Lena-Maj Anding, politiker (MP) och gruppledare i landstinget. Europeiska läkemedelsmyndigheten EMEA har uppmanat medicin tillverkarna att utveckla vacciner utan tiomersal eller annan kvicksilverinnehållande substans. Miljöpartiet vill, förutom att landstinget undersöker möjligeten att på egen hand köpa in kvicksilverfritt vaccin, att hälso- och sjukvården informerar medborgarna om biverkningsrisker med vaccinet och ger särskilt stöd till de grupper som tvingas avstå från vaccinering." Äntligen någon som fattat. Synd bara att KD inte lyssnat tidiagre på dessa farhågor. Jag tvingas nog motvilligt, mot mina egentliga politiska preferenser, bli miljöpartist till slut eftersom resten av regeringen helt verkar ha satt skygglappar för ögonen och öronen.
När Socialstyrelsen tillfrågades av MP varför de köpte vaccin med kvicksilver blev svaret från deras utredare Hélène Englund indirekt att det råkade bara bli så "Upphandlingen utmynnade i en leveransgaranti och handlade inte om vaccinets exakta innehåll. Eftersom vaccinet levereras i flerdosbehållare behövs någon form av konserveringsmedel för att förhindra att bakterier tillväxer och i detta fall blev det tiomersal" Sveriges största medicinska instans tar verkligen detaljerna på allvar?. WHO har själva år 2005 tydligt konstaterat att det finns ingen nedre gräns för när man kan säga att kvicksilver är oskadligt. Det finns kvicksilverfria vaccin, men trots att anbud kunde ha lämnats på sådant, har Socialstyrelsen inte tagit riskerna på allvar och anskaffat vaccinet. Andra länder har beställt allt kvicksilverfritt vaccin som kommer att tillverkas den närmaste tiden.
Oroa er inte, tro på oss, tro på vaccinet. "Vaccinationerna innehåller bara 5 mikrogram kvicksilver, det är mindre än vad som finns i en halv portion insjöfisk" säger Socialstyrelsen och Smittskyddsinstitutet. Det är en sanning med viss modifikation. Vad man helt då bortser ifrån är att en subkutan injektion av kvicksilver har lite annorlunda verkan än det som man får i sig med föda eftersom det blandas med mat i tarmen. Man har också inte orkat titta på att det är två helt olika former av kvicksilver. Från svensk insjöfisk får man i sig metylkvicksilver och det är påvisat skadligt, varför man med rätta uppmanar gravida att äta insjöfisk med måttlighet under graviditeten, men tiomersal som man nu tillsatt till influensavaccinet är baserat på etylkvicksilver som har visat sig vara ännu giftigare och farligare för kroppen.
Vera Stejskal, docent i immunologi på Stockholms Universitet och på Karls universitet in Prag, med lång erfarenhet från forskningen inom immunotoxikologi hos läkemedelsbolag har även genom tester kunnat påvisa hur överkänslighet mot metaller som kvicksilver och andra metaller kan vara en faktor till uppkomsten av en mängd olika autoimmuna sjukdomar (reumatiska besvär, sköldkörtelsjukdomar, MS osv). Hon reser nu runt hela jorden och föreläser om detta samt bedriver vidare forskning vid avdelningen för immunologi vid universitet i Prag.
Socialstyrelsens hänsvisningar till den lilla mängden kvicksilver klingar falskt. Det känns ungefär som att säga till en potentiell jordnötsallergiker. Ingen fara, vi ska bara spruta i dig motsvarande en jordnöt direkt in i kroppen. Det borde du klara fin fint. Skulle det bli några problem så fixar vi det alltid. Betryggande när man vet hur arbetssituationen ser ut på de flesta sjukhusen idag.
Nu har vi mest diskuterat bara vaccinets själva konservingsmedel. Tittar man på de andra ämnena som finns kan man också få känslan av att dessa pressade snabbstudier som har godkänt vaccinet som säkert, kanske inte är helt adekvata. Skvalen finns i det svenska influensavaccinet från Glaxosmithkline och i läkemedelsföretaget Novartis prototypvaccin som ett så kallat adjuvans. Det vill säga ett ämne som ska öka immunsvaret mot vaccinet och skydda bättre. Att ta fram mer effektiva adjuvans som är "starka" och retar immunförsvaret mer är en viktig del av vaccin forskningen. Skvalen har varit aktuellt i den inflammerade amerikanska debatten om "Gulf War Syndrom". Av soldaterna som deltog i Gulfkriget fick omkring 30 procent svåra diffusa symtom som fibromyalgi, kronisk trötthet och minnesproblem. Kanske bara inbillning? Blir det sådana biverkningar kan vi ju göra samma sak som med amalgam tanterna. Skicka dem till psykvården.
Hur lång tid tog det att övertyga alla välutbildade specialister att DDT, asbest, radon, amalgam och mycket annat är skadligt? Allt för lång tid. Tobaksbolagen hävdar ibland fortfarande att man inte får lungcancer av rökning för "det är inte bevisat". Vi kan inte vänta i årtionden på att beslutsfattare får "vetenskapliga studier" i ryggen för att underbygga sina beslut. De måste börja tänka själva istället och kan de inte det måste de avgå så att intelligenta människor kan ta över. Det finns redan nu vetenskapliga studier så det räcker (se referenslistan).
Mitt slutgiltiga råd. Tänk själv! Lyssna på båda sidorna av myntet. Låt inte staten göra val och tänka åt dig. Akta dig för extremgrupperna. Överväg riskerna med fördelarna speciellt om du befinner dig bland de s k riskgrupperna (Kronisk lungsjukdom som tex. astma och KOL, Extrem fetma, Neuromuskulära sjukdomar, Kronisk hjärtkärlsjukdom, dock nte bara högt blodtryck, Personer mednedsatt immunförsvar till exempel ärftliga immundefekter, leukemi, HIV, Kronisk lever- eller njursvikt, Svårinställd diabetes). Då kanske det bästa för dig ända är att vaccinera dig. Media vill skrämma upp folk och sälja flera lösnummer. Och läkemedelsföretagen vill antagligen tjäna miljarder på att sälja vaccin, men de är nog inte alla onda. Snälla offentliga Medier, Socialstyrelsen, Regeringen och Smittskyddsinstitutet. Lite distans tack. Mer fakta från båda sidorna inte bara propaganda om att vi ska lyda era råd och indirekt skuldbelägga oss att vi är osolidariska om vi tackar nej. Presentera fakta ordentligt om fördelar och potentiella biverkningar och risker. Stämpla inte alla oliktänkande som idioter.
Rolf Forslund
Leg. Sjuksköterska
En av initiativtagarna till det s k Löneupproret 2008 bland sjuksköterskorna.
REFERENSER:
1) Forskningsrådsnämnden 1997, Dentalmaterialutredningen, Statens Offentliga Utredare SOU 2003:53
2) Geier MR et al, Thiomersal i childhood vaccines, neurodevelopment disorders, and heart disease in the United States, Journal of American Physicians and Surgeons 2003;8(1):6-11,
3) Madi A. Being on the track of thiomersal. Review. Acta Microbiol Immunol Hung 2005;52(1):95-103.
4) Bains VK. et al, Mercury Sensitisation: review, relavance and a clinical report. British Dental
Journal 2008;205(7): 373-378
5) Geier DA et al. Two-phased population epidemiologicalstudy of the safety of thiomersal-containing vaccines:a follow-up analysis. Med Sci Monit 2005;11(4):CR160-70
6) Geier DA, King PG, MR Geier. Mitochondrial dysfunction, impaired oxidative-reduction activity, degeneration, and death in human neuronal and fetal cells induced by low-level exposure to thimerosal and other metal compounds. Toxicological & Environmental Chemistry 2009;1-15
7) Prevention G. Forte, F. Petrucci and B. Bocca Inflammation & Allergy - Drug Targets, Metal Allergens of Growing Significance: Epidemiology, Immunotoxicology,Strategies for Testing and
2008 v 7: Inflamm Allergy Drug Targets. 2008 3:145-62
8) Stejskal V, Forsbeck M et al, Mercury-Specific Lymphocytes: An indication of Mercury Allergy in Man. Journal of Clinical Immunology, Vol. 16, No 1, 1996
9) Stejskal J, Stejskal V. The role of metals in autoimmunity. Neuro Endocrinology Letters 1999; 20:351-364
10) tejskal V, Hudecek R, Stejskal J, Sterzl Diagnosis and treatment of metal-induced side-effects I. Neuro Endocrinology Letters 2006; 27(Suppl 1): 7-16
11) Lindemayr H, Drobil M, Ebner H. Reactions to vaccinations against tetanus and tick-borne encephalitis caused by merthiolate (thiomersal) Hautarzt. (German Publication) 1984 Apr;35(4):192-6.
12) Patrizi A, Rizzoli L, Vincenzi C, Trevisi P, Tosti A. Sensitization to thimerosal in atopic children. Contact Dermatitis. 1999 Feb;40(2):94-7.
13) Westphal GA, et. Al Homozygous gene deletions of the glutathione S-transferases M1 and T1 are associated with thimerosal sensitization. Int Arch Occup Environ Health. 2000 Aug;73(6):384-8
14) Santucci B, Cannistraci C, Cristaudo A, Camera E, Picardo M. Thimerosal positivities: patch testing to methylmercury chloride in subjects sensitive to ethylmercury chloride. Contact Dermatitis. 1999 Jan;40(1):8-13.
15) Hornig M., et al. Neurotoxic effects of postnatal thiomersal are mouse strain dependent. Mol Psychiatry 2004 Sep;9(9):833-45
16) Läs även mer om thiomersal och testning för metallöverkänslighet.
17) Hedi Bel Habib, Vaccineringen bör riktas mot riskgrupper. Newsmill 2009
[...] är den sunda debatten? med fakta och de absolut främsta och skarpaste doktorerna och forskarna, det undrar fler än jag. Till och med sjuvårdspersonal utalar sig i media idag om att de får den mesta av sin information [...]
[...] Forslund, sjuksköterska, har skrivit ett intressant inlägg på Newsmill. Folk i branschen tänker inte vaccinera sig. Vad säger det om hela upplägget? Vårdförbundet [...]
[...] intressant artikel publicerades 09.09.09 på newsmill om den aktuella s.k. svininfluensan. Den storskaliga [...]
[...] SVININFLUENSAN. - Gästblogg, även publicerad på newsmill.se [...]
Även svenska Läkemedelsverket anser att det finns samband mellan svininfluensavaccinet och narkolepsi.

Dahlqvist: Såhär resonerar jag om svininfluensan

Vi står inför en katastrof om handspriten tar slut

Vaccineringen bör riktas mot riskgrupper
Narkolepsiskandalen är lika stor som neurosedynskandalen

Varför dog min son? Vaccinationens risker måste diskuteras öppet

Nya uppgifter friar Wakefield och studien i Lancet

Granska SVT:s roll i det hysteriska pandemilarmet

Normalt att friska dör i en ny influensa

Sanningen är att influensavaccinet innehåller farliga mängder kvicksilver

Alliansen vinner inte på att ta strid om finansieringen av vaccinet!


Tid att utreda vaccinationsskandalen

Vaccinering är en jämlikhets och rättvisefråga
Vad du inte visste om svininfluensan

Rädsla berövar handlingsförmåga och medmänsklighet

Därför har Annika Dahlqvist rätt om svininfluensan och cancern

Det låg i den mexikanska regeringens intresse att överdriva influensahotet

Livsstilsfaktorer och inte själva influensaviruset kan ligga bakom dödsfallen i Mexiko

Medierna blåser upp pandemiballongen - igen

Fortfarande inga kända dödsfall utanför Mexiko

Återuppta planerna på svensk vaccinproduktion

Därför kommer de nya dödliga smittorna från djurindustrin

De verkliga riskerna hamnar alltid i medieskuggan

Den svenska primärvårdens inställning till sjuka skördar dödsoffer i svininfluensans spår

Inget giftvaccin till Angela Merkel och tyska armén! Men Sverige injicerar för fullt!

”Injektionen gjorde mig sjuk – testet är oansvarigt”
Kvicksilver i svininfluensavaccinet
Nanopartiklar i svininfluensavaccinet

Motvalls i Debatt: Stärk ditt immunförsvar! Ta en influensa!
Den våldsamt uppskrivna Svininfluensan, hur är det egentligen?
Fågel-, svin- och stjärninfluensa

Ekonomiers roll för pandemier.
"Svininfluensan" - lögn och svinneri
Svininfluensan orsakar hysteri
Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.
Läs mer om Newsmill
Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.




78 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Mycket bra artikel.
Tack för en bra artikel. Lång, men jag är glad att jag läste den.
Insåg direkt att jag tillhörde Vaccinationsagnostikerna, dock lite osäker på det valet. Nu är jag helt säker på att mitt huvud ledde in mig på rätt väg.
Tack.
Rolf,
Något jag väntat på länge, en allsidig ej vinklad beskrivning. Belyser hur media verkar idag.
Rolf,
kan bara instämma i kören av lovord. Mycket bra och nyanserad artikel. Jag är själv fullt frisk (alltså ingår inte i någon riskgrupp) men lutar klart åt att INTE vaccinera mig. Min stora ambivalens gäller mina barn, 10 och 11 år gamla (också fullt friska), dom kan inte fatta beslutet själva. Hur ska jag kunna fatta ett beslut som innebär att Kvicksilver sprutas in i deras unga kroppar!!!!
Bra med omväxling i debatten men inte särskilt nyanserad. Det är rätt tydligt att du tillhör antivaccinfundamentaliseterna. En liten jämförelse: Nästa vecka är min son (20mån gammal) kallad till Scintigrafi. Det innebär att en radioaktivisotop sprutas rakt in i blodomloppet. Enligt ditt resonemang skulle jag genast säga nej till denna behandling eftersom vi vet att radioaktiva ämnen är farliga. Det är dock betydligt mindre skadligt än en vanlig röntgen men bara tanken på att spruta radioaktiva ämnen rakt in i blodomloppet! Hallå Tjernobyl! Men att inte göra undersökningen kan dock leda till att han inte får behandling och senare kommer bli svårt sjuk eller avlida i njurskador. Enligt ditt sätt att resonera är ju ändå den risken så liten så vi bör nog inte göra undersökningen...
Jag tycker du har rätt i det mesta du skriver. Tyvärr stämplar du "konspirationsteoretiker" som idioter och samtidigt avslutar du artikeln med "Stämpla inte alla oliktänkande som idioter". Du kör också samma gamla taktik för att förlöjliga "konspirationsteoretiker" genom att ta den mest absurda teorin och jämställa den med alla andra "konspirationsteorier". Att sprida helt befängda konspirationsteorier är en bra taktik för att förlöjliga alla som hävdar att det ligger en konspiration bakom. Ett exempel på en sådan falsk teori är att inga plan träffade Twin Towers under 9/11, vilket gör att människor vägrar ta till sig de fakta som faktiskt finns och som visar att den officiella förklaringen är falsk. Att hävda att "konspirationsteoretikerna" tror att viruset kommer från rymden är ett annat exempel. Viruset som man kallar svininfluensan har visat sig vara en blandning av fågelinfluensavirus, svininfluesa och vanlig säsongsinfluensa. Jag har inte hittat någon forskare som hävdar att det kan ha uppkommit på naturlig väg. Frågan är då om det spritts ut medvetet eller om det skett av misstag. Att världen är överbefolkad har hävdats redan sen 50-talet då vi var ca 3 miljarder. Nu lever knappt 7 miljarder människor på jorden och hur vi ska komma ner på en hållbar nivå är det förmodligen många som klurat på. Man får som sagt söka information själv och försöka ha ett öppet sinne. Att det finns grupper av människor som inte bryr sig om mänskiga tragedier eller antalet döda och som dödar din egen befolkning för att uppfylla sina agendor har visat sig många gånger under historien - Nazityskland, Stalins Sovjetunionen och Mao's Kina. Varför 11 september gjordes kan man bara spekulera i och det är inte rätt väg. Bäst är att först utreda vilka som låg bakom och sen kan man spekulara i varför det gjordes. Men att vissa i USA:s regering är inblandade är uppenbart för dem som tar sig tid att själv kolla fakta och inte blint lita på att massmedia serverar oss en objektiv bild. Många intressanta artiklar om "svininfluensan" finns på www.theflucase.com men ingen av dem hänvisar till att viruset skulle komma från utomjordingar.
http://www.theflucase.com/?searchword=laboratory&searchphrase=any&limit=...
Jag kan inte alls instämma i lovorden ovan -- artikeln är absolut inte balanserad. Den lyfter enbart fram sidan som pekar på riskerna med kvicksilver och Thiomersal, dels med anekdoter (om att tappa kvicksilvertermometrar, påståenden utan belägg (hur avfallet förvaras) och framför allt ensidiga forskningsrapporter. Jag är inte tillräckligt insatt eller utbildad för att kunna tillgodogöra mig en sån rapport på ett vettigt sätt, jag vet dock att hela Thiomersal-autism-kopplingen som så blossade upp på 90-talet visade sig vara rent bogus och vad jag minns låg antroposoferna bakom stora delar av de studier som gjordes för att skapa motstånd mot vaccination (de anser att det bästa för barnen är att få sjukdomarna och överleva).
En balanserad artikel hade även inkluderat artiklar och belägg från sidan som hävdar att Thiomersal är ofarligt eller i alla fall att risken är motiverad, något den inte gör.
Vad gäller vaccinationen är en annan viktig aspekt som också trillat bort vikten av samhällsskydd. Nyfödda barn och Agda-95 kan inte vaccinera sig, de kan endast lita på att alla andra friska i samhället gör det för att minska sjukdomsspridningen så de löper mindre risk att bli sjuka. Äldre och spädbarn är ju just de som löper störst risk att drabbas hårt av sjukdomen. Jag kan till viss del förstå rädslan inför vaccinationen och känslan av att det är onödigt men den är inte till för *dig*, den är till för de som inte *kan* vaccinera sig.
Det var just det där med läsförståelse.
Han sade att dom i riskgrupperna borde vaccinera sig.
Även ditt barn är i en riskgrupp och bör således få sin behandling
En skickligt skriven artikel av en vaccinfundametalist. Det är lätt att hitta röster från läkar- eller forskarvärlden som argumenterar för den ena eller den andra saken. Det är dock inte ärligt att presentera dessa röster som fakta när de har blivit motbevisade av den samlade forskningen på området (jag talar t.ex. om referenserna till Geier et al). Rolf Forslunds inlägg är ännu en uppräkning av sunt-förnuft-fakta men saknar, som övriga anti-vaccinförespråkare, vetenskapligt underbygda referenser.
En eloge dock för den sakliga tonen och för att vi för en gångs skull slipper konspirationsvinkeln som Stig Olsson och hans gäng så himla tröttsamt hela tiden glider in på.
Väl talat, Bengt!
Bengt Andersson,
"jag vet dock att hela Thiomersal-autism-kopplingen som så blossade upp på 90-talet visade sig vara rent bogus"
Det är en myt och stämmer inte med vetenskapen, och inte minst med föräldrars erfarenheter. Frågan har blivit aktuell igen och tagit en ny vändning. Man har en epidemi av autism och autismrelaterade sjukdomar i USA och man har nu visat att detta beror inte på förändrad diagnostik. Vaccineringen kan vara en orsak, med Tiomersal. Sannolik men inte säker. Det behövs mer forskning.
http://www.cbsnews.com/stories/2008/05/12/cbsnews_investigates/main40868...
Intressant artikel. Den är dock väldigt vinklad fast du kanske inte riktigt inser det själv. Den är också väldigt lätt att placera i ett extremfack som du själv kritiserar. Framförallt är jag kritisk till din nedvärderande syn på psykosomatiken som "inbillning". De flesta fall du tar upp handlar i hög utsträckning om psykosomatiska besvär, så mycket vet vi säkert. Detta är dock ingen förklaring som är särskilt lätt att varken förstå eller acceptera, varför vi tar ofta tar till enklare förklaringsmodeller som att det måste finnas något, rent fysiskt, som orsakat besvären, exempelvis kvicksilver.
Din referens till gravida och insjöfisk är dessutom inte korrekt. Ta reda på hur många kilo insjöfisk man behöver äta i veckan för att komma upp i riskabla nivåer så lär du ompröva detta.
Tiomersal är mycket riktigt kvicksilver, men i form av etylkvicksilver. Detta ämne har sedan dryga 60 år tillbaka använts i vaccin i syfte att förhindra bakterietillväxt i flerdosbehållare. Ett antibakteriellt ämne är i dessa sammanhang ett absolut måste för att undvika komplikationer såsom ex blodförgiftning. Alternativet, att förpacka vaccin i endosbehållare, är naturligtvis lika effektivt ur den synpunkten men betydligt dyrare. Etylkvicksilver är, i motsats till vad som hävdas i artikeln, ett ämne som bryts ned betydligt snabbare i kroppen än metylkvicksilver; kunskapsläget kring etykvicksilver vad gäller toxicitet är dock betydligt sämre än för metylkvicksilver.
Det som kan konstateras är att över 60 års användande av tiomersal inte har renderat i tydliga biverkningar som kunnat hänföras till konserveringsmedlet. Vetenskapliga studier som initierats sedan kritiken mot tiomersal inletts kring millennieskiftet har samstämmigt visat på frånvaro av samband mellan neuropsykologiska sjukdomar såsom autism eller ens utvecklingsstörning av lindrigare slag. (When science is not enough - a risk/benefit profile of thiomersal-containing vaccines. Clements CJ, McIntyre PB. Expert Opin Drug Saf. 2006 Jan;5(1):17-29.)
Det är intressant att notera att Geier et al används som referenser i ovan inlaga. Dessa författare, några av få i forskarsamhället som hävdat att det finns ett samband mellan tiomersal och neuropsykologiska biverkningar, har konsekvent använt sig av mycket tveksam metodologi i utförandet av sina studier kring vaccinkomplikationer.
Det är mycket riktigt att globala hot såsom TBC är underrapporterade och bortglömda och att den rådande influensapandemin är en droppe i havet i jämförelse. Detta är dock ingen anledning att på ovetenskapliga grunder avvisa tiomersal, vilket är ett konserveringsmedel som gör det möjligt att för en relativt låg kostnad administrera vaccin även i u-länderna. Det vore sammanfattningsvis mycket olyckligt om den förvirrade debatt som förs kring obevisade biverkningar av tiomersal skulle spilla över på denna mycket viktiga verksamhet och därmed förvärra situationen i ex Afrika. Den enda anledningen till att EU och USA inte längre tillåter tiomersal i vaccin är för att stilla befolkningens oro kring komplikationer som inte ens är bevisade och att de har råd.
Mycket bra artikel! Synd att inte media och myndigheter lyssnar på dig. Det är förskräckligt det som nu ska ske. Allt är så dåligt planerat. Först skulle åldrarna 18 - 60 vaccinerasm Häromdagen bestämdes att 3-åringarna och uppåt ska få. Stackars barn som inte ska få stärka sitt immunförsvar på naturlig väg. En influens ger bättre skydd inför framtiden än ett vaccin. Hur svårt ska det vara att förstå det? Ska alla vaccinera sig varje höst i framtiden. För viruset är smartare än Anna Linde et consortes. Men det fattar dom inte? Borde dom inte få sparken?
Äldre människor blir inte sjuka. Vi har blivit immuna eftersom vi fått ha influensorna. Generationerna 30 år och under har minst motstånd och bör vaccineras. Nej, vad dom behöver är att få vara sjuka och låta kroppen stärka sitt försvar på naturlig väg.
Myndigheterna kunde inte ens beställa vaccin i engångsdoser så att vi hade kunnat slippa kvicksilvret. Men nu ska vi in med detta gift igen i Sverige som vi så enträget utrotat. Dessutom ska det injiceras i kropparna på oskydliga barn. Skammen är uppe och går på torra land. Tyvärr, tyvärr som en känd bloggare brukar säga.
Frågan är varför inte denna diskussion dyker upp varje höst när influensan börjar närma sig. Enligt siffror som presenteras så är den ”vanliga” influensan betydligt dödligare än Svininfluensan. Vilket då rimligtviss borde innebära att vi egentligen ska massvaccineras varje höst. För har jag den ”vanliga” influensan och träffar Agda 95 så löper hon större risk att dö än om vi träffas i år.
Vi kan förstås spekulera oss till döds över vad som är rätt och fel. Svaret kommer om kanske 6-12 månader. Då kan vi se tillbaka på vad som var rätt och fel baserat på vad andra länder gjort.
Till sist så är det upp till var och en att gå och vaccinera sig. Rätt eller fel, bestäm själv!
Lysande inlägg av Skeleetor!
Helena, du pladdrar ju bara. Jag såg dig i Debatt och ditt argument för att inte bara du, utan ingen annan heller, ska vaccinera sig tycks vara att du har haft Asiaten och Hong Kong-influensan med några decenniers mellanrum. Du har helt rätt i att genomgången infektion ger ett jättebra skydd mot just den infektionen. Poängen med vaccination är dock att förhindra att smitta når de som inte kan hantera sjukdomen lika bra som du har gjort. Din inställning tycks vara att staten ska spela ett spel baserat på anekdoter och lösa rykten och hoppas att det går bra i slutändan, d.v.s. att du har rätt och att ingen som ändå inte skulle ha dött dör eller blir allvarligt sjuk. Det fattar du väl själv att det är en chansning som staten inte kan ta?
Skeleetor,
"Vetenskapliga studier som initierats sedan kritiken mot tiomersal inletts kring millennieskiftet har samstämmigt visat på frånvaro av samband mellan neuropsykologiska sjukdomar såsom autism eller ens utvecklingsstörning av lindrigare slag."
Långt från sanningen. Det har t ex inte skett några direkta studier av de tusentals barn vars föräldrar pekar på ett samband. Och vissa studier som skett, som du hänvisar till, är inte helt tillförlitliga, t ex en mycket känd dansk studie.
Dessutom är det fastlagt att ökningen av autism i USA beror på något i miljön, kanske vaccin och kanske Tiomersal. Av bland annat den anledningen har frågan tagit en ny vändning där.
Detta var intressant läsning!
”En färsk studie publiserad nu i juni 2009 som heter: ”Mitochondrial dysfunction, impaired oxidative-reduction activity, degeneration, and death in human neuronal and fetal cells induced by low-level exposure to thimerosal and other metal compounds” visar att tiomersal, det kvicksilverbaserade konserveringsmedlet, är skadligt och kan ge upphov till skador liknande de man ser hos personer med autism.”
- Är inte detta endast en biverkning hos barn mellan 0-10 år- som en konsekvens att timersal kan hämma hjärnans utveckling?
1. Kvicksilver är faktiskt ett måttligt, inte extremt, giftigt ämne.
2. Var och en av våra nu av EU lagstadgade lågenergilampor innehåller lika mycket kvicksilver som ca 2000 doser vaccin.
Mycket bra artikel som sakligt lyfter fram för och nackdelar.
Att det finns en del som tycker att du vinklar mer mot nackdelar än fördelar, verkar inte riktigt se dilemmat kring ett hysteriskt rapande om vaccinering och ett hel oprövat vaccin som samtidigt ska injiceras i hela västvärlden. Det blir liksom svårt att föra en saklig debatt utan att lyfta upp de negativa nackdelarna - då medias rapportering helt har saknat de negativa aspekterna. Det är ju här flest frågor väcks så att säga.
Sen så tycker jag gott det kunde ha varit fokus på det faktum att det prototyp-vaccin som just nu testas - inte innehåller alla dom faktiska beståndsdelar som vi sedan kommer att få insprutade i kroppen. Undrar själv varför och om det är kutym - även när det gäller en så pass storskalig vaccinering som detta utgör?
Pål Bergström,
det stämmer att det inte stämmer med föräldrars erfarenheter, det gjorde det inte tidigare heller. Anledningen är helt enkelt att autism bryter ut i samma ålder som vaccination genomförs på småbarn och föräldrar, som är rädda och oroliga för sina barn av naturen, ser då gärna ett samband, även där inget finns. Jag läste CBS News-artikeln du länkade till men den verkade bara upprepa föräldrarnas ståndpunkt?
Den oberoende forskning som har skett på området är ganska entydig. Naturligtvis finns det några forskare av motsatt åsikt vilket i mina ögon enbart tyder på en sansad och bra debatt.
Wikipedia har en bra och väldigt balanserad artikel om hela kontroversen,
http://en.wikipedia.org/wiki/Thiomersal_controversy
men om man hellre vill läsa mer akademiskt trovärdiga källor kan man kolla på källhänvisningarna i artikeln.
Särskilt intressant är den studie som kom 2001 och gjordes av Centre for Disease Control som i ganska starka ordalag drog slutsatsen att det inte fanns någon länk mellan Thiomersal och autism. De rekommenderade till och med att det inte behövdes någon mer forskning på området, "The committee concludes that much more research must be conducted on autism. However, research should be directed towards those lines of inquiry most supported by the current state of knowledge. The vaccine hypotheses are not currently supported by the evidence.". Det är en skarp formulering för att vara i en vetenskaplig artikel.
Jag själv kommer åt artikeln via mitt universitets webbkatalog men har du inte tillgång till sådana tjänster kan du läsa delar av den på
http://www.nap.edu/catalog.php?record_id=10997
(klicka på "Read this book online, free"). Jag själv har ingen utbildning inom immunologi så jag känner inte att jag kan bedöma vetenskapligheten på ett bra sätt men den studien känns mer trovärdig än de länkade i artikeln.
Vad gäller akademiska källor finns det även fler studier som gjorts kring millennieskiftet som kommit fram till samma sak, jag kan länka till fler om du vill.
Tack för en mycket informativ artikel!
Innan jag läste den var min frågeställning:
ska jag vaccinera mig mot svininfluensan så snabbt som möjligt, eftersom jag använder kortisonmediciner mot min astma. (Sven Britton har gått ut med att man därmed tillhör riskgrupperna)?
Efter läsningen tänker jag: farligt vaccin med kvicksilvertillsatsen. Kommer jag att tåla det? Jag har kvicksilver i mina gamla tandfyllningar. Har jag tålt det? Eller är det därför har har rätt svåra reumatiska besvär och även andra neurologiska besvär i röelseorganen.
Jag och alla andra som inte är specialister på området är helt utlämnade till våra läkares råd och omdömen.
Bengt Andersson,
Ökningen av autism är reell.
http://journals.lww.com/epidem/Abstract/2009/01000/The_Rise_in_Autism_an...
Din ståndpunkt är inte vetenskapligt belagd. Man har inte gjort några studier på de många fall där föräldrar pekar på ett samband. Det är också det som Dr. Bernadine Healy talar om.
Sedan har flera studier visat att det kan finnas ett samband mellan autism och mässlingviruset i MPR. Just det som hävdades av Dr Andrew Wakefield i Lancet 1998. Han börjar så sakta få upprättelse för den häxjakt och de lögner han utsatts för.
Men det här är en komplex fråga. Det finns två fall av 5000 som fått rätt i domstol för att MPR(MMR) gett upphov till autism. I båda fallen handlar det om en predisposition, och även detta är vad Dr. Bernadine Healy är inne på.
Det här är ganska intressant studie från förra året med tanke på hur det ser ut med könsfördelningen av autism.
http://www.ei-resource.org/research/autism-research/gender%11selective-t...
Jag har bestämt mig att inte låta vaccinera mig. Det här med svininfluensan har gått för långt, verkligen för långt. Vi snackar ju om en vanlig influensa som bara sprids snabbt. Varje vinter dör hundratals om inte tusentals svenskar av olika influensa-virus, så vad är speciellt den här gången? Det som skrämmer mest är hur fort dessa läkemedelsföretag kom med vaccinet, som om de kände till spridningen av viruset i förväg.
Hittills har omkring 3000 människor dött, i förra veckan var siffran runt 2800. Tror det var DN som skrev om det. Varje dag svälter 30.000 barn ihjäl. När (om) 30.000 människor dör till följd av svininfluensan varje dag, då tar jag vaccinet.
2,5 mikrogram Hg i vaccinet. Varför är detta kvicksilver så mycket farligare än de 50 mikrogram du kan få i dig om du äter Östersjöfisk?
Varför är kvicksilvret i vaccinet så mycket farligare än kvicksilvret från alla trasiga termometrar som många av oss lekte med som barn?
Tiomersal har använts i över 50 år. Över en miljard vaccindoser med tiomersal har delats ut i världen. Om det var farligt borde effekten av detta vara synligt precis överallt.
Tillhör nog i någon mån till vaccinationskonspiratörerna. Inte på riktigt, men man skulle nästan kunna tänka sig att läkemedelsbolagen och median är i säng med varandra. Medias ensidiga belysning av svininfluensan spelar ju rakt i händerna på läkemedelsbolagen!
Min flickvän hade svininfluensan och jag spenderade då tid med henne. Jag tänkte att jag skulle få influensan och ha det gjort. Jag fick det aldrig så jag är väl resistent.
Ju fler som vaccinerar sig, desto mindre smittspridning. Och omvänt - ju större smittspridning pga undlåtenhetatt vaccinera sig, desto större risk för tex min gravida fru och min 1:åring.
Klart man ska vaccinera sig! Det är inte bara ett individuellt val. Ditt handlande i det här fallet påverkar andra. Utsätt inte min familj och andra för onödig risk!
En intressant artikel. Jag gillar indelningen i de fyra gruperna (jag är således agnostiker).
Du glömmer en viktig punkt. Politikerna och deras vilja att framstå som kraftfulla, beslutsfähiga, etc.
En måttligt farlig farsot är perfekt i det här läget. Beställa vaccin för miljarder, förbjuda vissa tillställningar dit många människor samlas, t.ex. biografer, opera/koncert, vissa museer, kanske också några fotbollsmatcher (Sverige spelar i alla fall så urusel fotboll; måste ha hjälp av motståndarna för att göra mål).
Om allt detta hjälper eller inte spelar ingen roll. Troligen kommer antalet dödsfall av svininfluensan att bli lågt och då kan politikerna (egentligen 'politruckerna') slå sig för bröstet och ta åt sig hela äran för att inte 10,000-tals svenskar dog av influensan.
Tänk på detta när det börjar ryktas om att vissa offentliga tillställningar måste ställas in och dit räknas också skolor.
http://www.chemicalnet.se/iuware.aspx?pageid=792&ssoid=106589
"Oro för kvicksilver i vaccin"
Tack för en strålande artikel.
Pappan: "Klart man ska vaccinera sig! Det är inte bara ett individuellt val. Ditt handlande i det här fallet påverkar andra. Utsätt inte min familj och andra för onödig risk!"
Alla som håller på med någon slags "solidaritetsresonemang" av denna typ kan lägga ner direkt. Klart alla ska ta buss och cykel istället for att köra bil! Det är inte bara ett individuellt val. Ditt handlande i det här fallet påverkar andra. Utsätt inte min familj och andra för onödig risk!
Alla som kör bil är alltså med samma resonemang osolidariska egoister som drabbar oss som tar bussen. Dels genom ökade utsläpp av avgaser som medför direkta hälsorisker, dels genom att bygga på växthuseffekten, och dels genom att utsätta oss andra for olycksrisk/livsfara. Om "Pappan" innehar en bil så antar jag att han nu skrotar den och inhandlar busskort i solidaritetens anda när han skriker efter andras solidaritet och uppoffrande gentemot honom.
Bra att kvicksilvret lyfts fram, men även squalenet (hur det nu stavas på svenska) oroar mej. Det är ju ett kroppseget ämne som via vaccinet kanske kan trigga immunförsvaret att bilda antikroppar mot det - och därmed även mot samma molekyler i kroppen, bl.a i vårt nervsystem, leder mm. Kroppen kommer alltså att börja attackera sej själv, och detta är dessutom obotbart med skolmedicin.
Låter väl trevligt, att ens immunförsvar attackerar ens egen hjärna! Bara för en simpel influensa...
Man kan förbättra sitt immunförsvar med naturmedicinska metoder men detta är tabu att informera om i Sverige då kommer genast skeptiker-polisen från Socialstyrelsen och skriker "Se upp för bluff-läkarna!". Det är nästan så jag hoppas alla som tar vaccinet får auto-immuna sjukdomar och blir riktigt riktigt sjuka så hela Sverige stannar och sjukvården kollapsar, det är nog först då som vi får tyst på skeptiker-maffian och svensson äntligen börjar fatta.
Tackar för en objektiv artickel till skillnad från all skrämsel propaganda för vaccinering. Hittade en till artickel där en smittskyddsläkare förklarar att denna influensa varken är särskilt smittsam eller farlig.
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2795675
"Objektiv artikel"?
Jösses...
Shimmeringblade, kan du visa något bevis för att det går att förbättra immunförsvaret med naturmedicinska metoder så pass mycket att vi inte skulle behöva traditionella mediciner eller vacciner längre? Är det vitlök du syftar på? Chili?
T30, du menar att om man inte är solidarisk på alla plan (enligt din definition av solidaritet) så ska man inte vara solidarisk över huvud taget?
#36 Jodå, det kan man vara, men isf utan att avkräva andra solidariteten man själv inte lever upp till. Jag kör inte bil av miljöhänsyn. Jag kräver inte detta av andra, inte heller stämplar jag andra som osolidariska för att de kör bil. Detsamma måste gälla vaccination. Var och en står helt fri att bestämma över den egna kroppen. Det är inte osolidariskt. Minns den panikartade massvaccinationen i USA 1976 som slutade i katastrof med en 8-faldig ökning av Guillain-Barres sjukdom.
Man kan också vända på resonemanget. Kanske är det de som tar vaccinet som är osolidariska? Vi vet att varje sjukdom/bakterie/virus som utrotas leder till att ett betydligt farligare uppstår. Det är helt naturligt eftersom vi står högst i näringskedjan. Att ta vaccinet innebär då att man bidrar till uppkomsten av nya svåra sjukdomar - hur solidariskt ar det?
Osolidarisk om man inte utsätter sig för samma risk som de som tar vaccin? Idioti på kindergarten nivå, det är först och främst ett personligt val att ta vaccin eller ej och med tanke på att vaccinet inte har klartecken eller finns tillgängligt så skadar det knappast att ställa frågor angående ev. risker med det. Influenser muterar snabbt och det är osäkert om vaccinet ens hjälper mot majoriteten av varianter som kan finnas/dyka upp i Sverige. Om svininfluensan ens var 1/10 så farligt som media hävdar varför blev det ingen massdöd i Mexico City? I en fattig och packad stad som Mexico City har alla möjligheter för värsta scenariot men inte ens där är den särskilt farlig med bara några 1000-tal sjuka och några döda av en stads befolkning av 20 miljoner!
Kan vi lita på våra myndighetspersoner som förordar vaccinering? Tyvärr så tror jag inte det. Läs vad Annika Linde skriver i en mejlväxling på min blogg:
http://parnassen.wordpress.com/2009/09/10/massvaccinering-socialstyrelse...
Säger bara en sak
http://www.badscience.net/
Läser man Bens bok så får definitivt en mer balanserad bild, även på autismsnacket (Bogus är vad det är för pressen har gjort vad som helst, tom ljugit, för att "blossa upp" det
Hej allesammans!
Tack för ris och ros! Det behövs båda delarna annars blir det ingen sund debatt. Jag vill bara förtydliga att syftet med artikeln inte är att försöka få er alla att inte vaccinera er. Jag ville bara lyfta fram det som inte tas upp i ”mainstream” media. Det borde förekomma mycket flera offentliga debatter i media men det gör det tyvärr inte.
Jag är heller ingen fanatisk vaccinations motståndare i allmänhet. Jag har två barn 3 och 5 år gamla och de har alla fått de vaccinationer som rekommenderas under uppväxtåren.
Objektiviteten i alla studier kan alltid ifrågasättas. Nu har just hela min artikel visat just att det finns studier som pekar på risker med tiomersal/kvicksilver. Dessa studier kan naturligtvis också sågas.
Men den samlade mängden studier om riskerna med tiomersal kan inte bara ignoreras.
De finns många experter som faktiskt ifrågasätter denna massvaccination och det är inga gamla spågummor som sitter i skogen och kokar grod drycker utan i flera fall är de docenter inom sitt ämnesområde. Som exempel kan ju nämnas Ann-Cathrin Engwall, doktor i molekylär cellbiologi. Hon lyfter ju fram en helt annan aspekt som jag inte ens tagit upp i min artikel: " Om viruset muterar och utvecklas till att bli farligare kommer sannolikt vår befolkning att ha en sämre motståndskraft mot nya varianter än om vi inte hade massvaccinerat." Läs hela artikeln här:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3427795.svd
Varför ska vi anta att de studier som läkemedelsbolagen ligger bakom allid är de mest korrekta och objektiva?
Låt oss inte skuldbelägga varandra för våra enskilda val eller bli hysteriska.
Solidaritetsargumentationen är också väldigt begränsad. Om detta skulle hårdras borde alla svenskar alla år ta influensavaccin eftersom vi ”kanske” kan smitta någon.
Rolf Forslund,
Jag tycker att detta är en av de bästa varningsartiklar jag sett om vår tänkta massvaccinering. Kvicksilver är vidare förbjudet i Sverige, men man släpper igenom det för vaccinet. Titta på Maths Berlin: "Farligt för barn under 10 år." Skvalen - den immunbooster man tillsatt Svinvaccinet - har visat allvarliga biverkningar efter ung. 1 år efter Gulf-kriget och armen i USA vägrar att testa de 90 000 soldater med de antikroppar som Garry visat i olika mindre grupper med "Gulfsjukan" ger 95% patienter med antikroppar. Gulfsoldater som är friska har 0% antikroppar. Armen stenvägrar eftersom man påstår att man aldrig vaccinerat med skvalen. Man måste säja så eftersom man inte får ge soldater något som inte är godkänt av FDA. antraxvaccinet var aldrig godkänt!!!!! Denna fråga har debatterats i åratat i kongressen utan erkännande från DoD (Dept of Defence) Googla på squalene och Garry och även Metcalf.
karl,
jag bodde i USA när detta hände
Rolf Forslund,
Jag tycker att detta är en av de bästa varningsartiklar jag sett om vår tänkta massvaccinering. Kvicksilver är vidare förbjudet i Sverige, men man släpper igenom det för vaccinet. Titta på Maths Berlin: "Farligt för barn under 10 år." Skvalen - den immunbooster man tillsatt Svinvaccinet - har visat allvarliga biverkningar efter ung. 1 år efter Gulf-kriget och armen i USA vägrar att testa de 90 000 soldater med de antikroppar som Garry visat i olika mindre grupper med "Gulfsjukan" ger 95% patienter med antikroppar. Gulfsoldater som är friska har 0% antikroppar. Armen stenvägrar eftersom man påstår att man aldrig vaccinerat med skvalen. Man måste säja så eftersom man inte får ge soldater något som inte är godkänt av FDA. antraxvaccinet var aldrig godkänt!!!!! Denna fråga har debatterats i åratat i kongressen utan erkännande från DoD (Dept of Defence) Googla på squalene och Garry och även Metcalf.
karl,
jag bodde i USA när detta hände
Vi behöver kunskap så att vi kan göra kloka val för oss själva och samhället. Att enbart lita på eller hänvisa till auktoriteter eller myndigheter är otillräckligt om vi vill föra kunskapen framåt. En öppen och respektfull diskussion som är både kritisk och reflekterande är viktig. Varken individens eller samhällets åtgärder är självklara i vaccinfrågan. Ett par föredrag som fördjupar problemet finns här:
http://video.google.com/videoplay?docid=8536564749125540419#
http://www.newsmill.se/artikel/2009/09/09/varning-vaccinationsfundamenta...
Vi behöver kunskap så att vi kan göra kloka val för oss själva och samhället. Att enbart lita på eller hänvisa till auktoriteter eller myndigheter är otillräckligt om vi vill föra kunskapen framåt. En öppen och respektfull diskussion som är både kritisk och reflekterande är viktig. Varken individens eller samhällets åtgärder är självklara i vaccinfrågan. Ett par föredrag som fördjupar problemet finns här:
http://video.google.com/videoplay?docid=8536564749125540419#
http://www.stopvaccines.tk/
Vet någon, om det finns någon vetenskaplig studie av barn som inte blivit vaccinerad under sin uppväxt, med avseende
på autism. Det torde finnas ett stort antal barn idag i Sverige
och i andra europeiska länder som inte låtits vaccineras,
med tanke på att debatten pågått åtminstone sen 70-talet.
Här en intressant reflektion:
http://www.infowars.com/articles/science/autism_none_for_unvaccinated_am...
Jag skulle hellre låta injicera mig med det harmlösa svininfluensaviruset än jag skulle låta injicera mig med detta illa testade hopkok som svininfluensavaccinet är!
Det blir med andra ord ingen vaccinering för mig. Och det har det inte blivit tidigare år heller, och det har inte varit några problem med hälsan. Och det kommer det givetvis inte att bli nu heller.
Jag hör många som blivit sjuka av influensavaccinet genom åren. Varför får man inte höra om det i media?
Kort kan sägas om solidaritetsaspekten när det gäller vaccineringen: Man ska vara solidarisk mot andra men förstöra sitt eget immunförsvar på kuppen.
Håller med Enwall som påpekar att man troligen får ett större försvar efter en genomgången influensa än av vaccin. Det är jag helt övertygad om.
Ett söndervaccinerat folk står sig slätt när Vargen kommer. Finns det några vänliga vaccinfabrikörer? Vilka är det som står bakom?
Annika Linde har svarat Ann-Cathrin och Bo Engwall i en mejlväxling på min blogg. Nu vill Linde avsluta diskussionen när frågorna blir för penibla. Nu ska helt plötsligt 250 unga dö om dom inte vaccineras. Förut var 30-40 befarade dödsfall. Vad ska man tro? Är idiotin uppe och går på torra land?
"Det känns inte rimligt att fortsätta denna diskussion. Du för ett hypotetiskt resonemang om långsiktiga effekter medan vi ser att uppemot 250 unga individer kan dö inom ett år om vi inte vaccinerar."
Hälsningar
Annika Linde
Statsepidemiolog/State Epidemiologist
Chef för Avd. för epidemiologi/M.D. Head Dept of Epidemiology
Smittskyddsinstitutet/Swedish Institute for Infectious Disease Control
Läs mer här under kommentarer:
http://parnassen.wordpress.com/2009/09/10/massvaccinering-socialstyrelse...
Bliv just tipsad om en svensk studie som även visade att Skvalen (eng. Squalene) har använts experimentellt för att framkalla autoimmuna sjukdomar. Så problematiken med detta vaccin kan ju inte bara bortförklaras.
Men det är svårt att bemöta de så irrationellt vaccin troende epidemiologerna på Socialstyrelsen, som oavsett evidensmaterialet fortsätter att förneka att det skulle finnas någon som helst fara med vaccinet. Har man valt att TRO på sin ståndpunkt verkar det inte hjälpa oavsett om det radas upp studie efter studie. Man vill helt enkelt inte acceptera något annat alternativ.
Referens:
American Journal of Pathology. 2000;156:2057-2065.
© 2000 American Society for Investigative Pathology
The Endogenous Adjuvant Squalene Can Induce a Chronic T-Cell-Mediated Arthritis in Rats
Barbro C. Carlson*, Åsa M. Jansson*, Anders Larsson, Anders Bucht* and Johnny C. Lorentzen*
From the Department of Medicine,*
Unit of Rheumatology, Karolinska Institutet, Stockholm; the Department of Medical Sciences, University Hospital, Uppsala; and the Department of Biomedicine, Division of NBC Defense, Defense Research Establishment, Umeå, Sweden