Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (33) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Förlegad klasskampsretorik kan inte förklara något som bottnar i mångkulturella problem


Ola Karlmans inlägg "Sverigedemokraternas bränder?" den 7 september visar ganska tydligt att han hänger sig fast vid en form av "klasskampsretorik" och försöker i vanlig ordning förklara mångkulturens konsekvenser med socioekonomiska faktorer, som arbetslöshet och "strukturell rasism". Alltså i sann Monty Python anda: "Blame society". Att denna förklaring för länge sedan passerat sitt "bäst före"-datum borde vara uppenbart, men symptomatiskt för ett mångkulturellt samhälle förnekas den uppenbara verklighet som varje dag finns att beskåda.


Om författaren

Kent Ekeroth är internationell sekreterare för Sverigedemokraterna. Han bloggar på http://kentekeroth.se/

Karlman försöker ursäkta kravallerna och bilbränderna i invandrartäta områden med det faktum att de som bor där i låg utsträckning jobbar. Så i Karlmans värld är arbetslöshet en ursäkt för våld och förstörelse. Konstigt då att t.ex. arbetslösa svenskarna som har det knapert inte också anlägger mordbränder och attackerar bussar, ambulanser, byggnadsarbetare, brandkår, skolor och polis. Konstigt att det just råkar vara vissa invandrargrupper som uppvisar detta beteende.

Nej, förresten, det är inte så konstigt. För detta våld, som för övrigt inte slutar vid förorternas gränser, har inte med socioekonomisk status att göra. Invandrares överrepresentation i våldsbrottsligheten består även efter att det tagits hänsyn till socioekonomiska faktorer (Brottsförebyggande rådets rapport "Brott bland svenskar och invandrare" från 2005). I BRÅ:s rapport från 1996 stod det följande: "Invandrarnas överrepresentation i brottslighet förklaras således inte av en ogynnsam fördelning vad gäller kön, ålder och bostadsort. Till detta kan nu läggas att invandrarnas överrepresentation i brottslighet inte heller kan förklaras med att invandrare är sämre lottade än svenskar när det gäller socioekonomisk status."

Det blir ännu mer löjeväckande att höra denna sortens bortförklaringar med tanke på det välfärdssystem vi har i Sverige idag. Det finns inget att skylla på. De som invandrar till Sverige får bland annat; gratis språkundervisning (det föreslogs t.o.m. att de ska få betalt (Ds 2008:19)), gratis sjukvård, gratis skola upp till universitetsnivå, bostadsbidrag, inflyttningsbidrag, svenskar diskrimineras på arbetsmarknaden för att ge jobb till invandrare och så vidare. Så även dessa "fattiga" invandrare har precis alla möjligheter att lyckas, men av någon anledning händer det inte.

Det ska noteras att det inte är alla invandrargrupper som på detta sättet misslyckas. Invandrare från kulturellt närstående områden (Västländer t.ex.) har inga problem att etablera sig i det svenska samhället, men just människor från den muslimska världen verkar inte vara kompatibla med vårt sätt att leva. Och Sverige är inte ensamt med denna situation. Exakt samma sak kan ses runt om i Europa och även utanför.

Kanske är det dags för Karlman (och många med honom) att revidera sin helt förlegade förklaringsmodell till det våld och den respektlöshet som kommer i kölvattnet av mångkulturen och framförallt islamiseringen. 

Det är dock avslöjande när Karlman skriver att han inte har något problem med att "den sociala ordningen förändrats". Det får förmodas att han åsyftar på det problem han debatterar om; invandringen och mångkulturen, och ser med andra ord inga problem i att de normer och värderingar som Sverige har allt mer ersätts av den som massinvandringen för med sig.

Karlman avslutar med att ta Frankrike som exempel. Det är visserligen ett bra exempel på hur situationen kan se ut i Sverige relativt snart (om det inte redan gör det) men hans antaganden om att "dialog" hjälper eller att människor inte vill vara "utanför" lider dessvärre av en grav brist på verklighetsförankring. För det första har speciellt muslimska grupper gång på gång visat sig vilja vara just "utanför" eftersom många muslimer inte visar någon vilja att assimileras. Istället jobbar de stenhårt på att i de områden de är många islamisera detta, göra det till sitt eget lilla revir. Och det är här Karlmans "dialog" kommer in i bilden. För som han säger vill ju människor "delta, ha inflytande och påverka det samhälle som man lever i". Problemet är bara att jag och många med mig inte vill att islam ska "delta, ha inflytande och påverka". För det är precis en sådan påverkan som ger upphov till islamisering, särlagstiftning och anpassning till den muslimska ideologin som går stick i stäv med det svenska och västerländska samhälle som Sverigedemokraterna strävar efter att bevara.






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/10746

95 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Tidigare i år när en en svensk mobb i Vännäs kastade sten, trakasserade och skrämde iväg irakiska flyktingar från orten var du, Kent Ekeroth, inte sen med att ursäkta och bortförklara pöbelfasonerna och utgjuta ditt förakt över vännäsborna, som slöt upp bakom flyktingarna och manifesterade mot pöbeln. Patetiskt.

Permalänk | Anmäl #1 Lögndetektorn, 2009-09-08, 23:04

Muslimers fel? Jag har för mig Knutby-dramats inblandade var kristna och svenskar. Hot mot Demokratin? Östgöta Correspondentens chefredaktör Ola Sigvardsson blev mordhotad av kristna för att tidningen publicerat en bild på Jesus. Fortfarande Muslimers fel? Svenska vänstergrupper (bestående av pudersvenskar) satte Rosengård i brand? Fortfarande invandrare? Svensk Pöbel attackerade flyktingar i Vännäs.

Sverigedemokrati ren idioti. Alla som ens är med i partiet har antingen blivit dumpad av sin flickvän för en invandrare eller förlorat ett slagsmål mot en invandrare. Eller blivit dumpad av en invandrare. Fakta är fakta.

Permalänk | Anmäl #2 Svensk, 2009-09-08, 23:39

Jag är från Sveriges tråkigaste stad, Katrineholm, enligt Expressens läsare 2007, och inte fan bränner vi upp bilar och byggnader samt kastar vi sten på poliser, brandmännen etc. De som gör det får babianer verka mer civiliserade än dem.

Permalänk | Anmäl #3 Isak Nygren, 2009-09-08, 23:54

Möjligtvis den galnaste räcka kommentarer jag hittills sett på en seriös artikel på Newsmill...

Jag minns när gamla sketchen "vi har ingen lokal" med lorrygänget kom på 90-talet. Sedan dess har argumentet att skylla ligisteri på brist på fritidsgård varit rätt dött.

http://www.youtube.com/watch?v=WMZdA-b2Vdw

Men nu är det tillbaka med full kraft.

I efterdyningarna av mordbränderna och blåljusbakhållen i förorten har fenomenet diskuterats utförligt i både aktuellt och rapportinslag senaste veckan, plus i svt-debatt. Vid alla dessa tillfällen urartade diskussionen/speglingen av problemet omgående till sämsta sortens socialporr:

Dvs i korthet: "VI HAR INGEN LOKAL....."

Permalänk | Anmäl #4 Mikael Gustafsson, 2009-09-09, 00:23

Ola Karlman är fel ute i sin artikel. Det är du också Kent Ekeroth.
Du har fel när du talar om att invandrare från den muslimska världen misslyckas med att etablera sig i det svenska samhället.
Så här är det: Många av våra utomeuropeiska invandrargrupper med muslimsk tro eller annan (t ex buddistisk) har integrerat sig alldeles utmärkt i Sverige och är en tillgång för vårt land.
De invandrare som vi verkligen har problem med är fr allt stora grupper från Somalia och Mellanöstern, som inte lär sig svenska och som inte skaffar sig jobb eller blir företagare. Här finns en svårt tickande social bomb i det svenska samhället. De bor fr allt i de invandrartäta mångmiljonkomplexen kring våra storstäder och börjar bli ett farligt ohanterligt problem.
De människor som är farliga för det svenska samhället är de politiskt och religiöst fundamentalistiska individer och grupperingar som vänt sig från det svenska demokratiska och öppna samhället. De har hunnit bli många vid det här laget. Här måste polis och åklagare bli betydligt aktivare och sätta glasklara gränser för vad som är acceptabelt i Sverige.
Jag vet vad jag talar om. Och tycker att det vore bra om ni SD tar till er denna information. Jaga inte fel människor! Och fundera ut kloka strategier för att lösa de jättelika integrationsproblemen.
Man kan till att börja med strypa invandrarströmmen till Sverige innan samhället kommit till rätta med de svåra integrationsproblemen. Idag kommer ca 100 000 invandrare per år till Sverige. Det är på tok för mycket. Samhället har inte resurser att ta hand om och integrera så stora människoströmmar. Vår lilla befolkning på ca 9 miljoner invånare klarar inte av det.

Permalänk | Anmäl #5 Anna Stina, 2009-09-09, 00:36

Naturligtvis har Ekeroths analys av problemet oerhört mycket mer med verkligheten att göra än vad Karlmans träskvänster-apologetism har. Den av tiden tämligen anfrätta vänsterideologin har sett hela sitt samhällsexperiment misslyckas punkt för punkt, land för land. Naturligtvis behöver den mentalsjuka svenska invandringspolitiken inte mer av den varan. Vi behöver istället ett politiskt parti som vågar hävda svensk födslo- och äganderätt till Sverige, inte politiker och andra engagerade i massinvandringsindustrin som är beredda att skänka bort Sverige till första bästa kandidat som kräver detta. Och dessutom vill låta svenskarna själva stå för fiolerna...
+
Vi svenskar skall kunna säga "välkomna till vårt land, men här är det vi som bestämmer. Passar inte dom galoscherna är det bara att återvända dit du kom från". Vi vill inte, som Karlman och hans dhimmifigurer, behöva kröka rygg och be om ursäkt för att vi överhuvudtaget är så förmätna att vi inte tycker det är OK med våldsam överrepresentation i brottslighet, våldsamt överutnyttjande av den svenska välfärden, en ny och påtvingad statsreligion med stenåldersvärderingar och en kvinnosyn som för Sverige minst 100 år tillbaka i tiden och allt annat "fint" som vi stackars kulturlösa svenskar "berikats" med under dom senaste 20-25 åren. Det får vara stopp nu, jävligt mycket stopp!

Permalänk | Anmäl #6 Gustaf Janson, 2009-09-09, 05:33

#2 Lögndetektorn:.
Ta reda på VARFÖR människorna i Vännäs belv förb****de först och skriv om det sedan.
........................................................................................................................
Ekeroths artikel kommer säkert att svida i mångas ögon. Sanningen om kravaller, invandring och Islam kan vara svår att acceptera om man inte är förberedd utan bara har konsumerat PK-media.
Men sanningen kommer alltid fram.........

Permalänk | Anmäl #7 Skogstokig, 2009-09-09, 05:56

#2 Svensk
Var i artikeln pratar debattören om Knutby dramat? Det du skriver om är helt irrelevant i den här debatten. Det var ett mord med ett fåtal inblandade som i stor utsträckning handlade om deras privatliv, det här handlar om stora grupperingar som har värderingar som i deras ögon gör det okej att starta mordbränder och försöka mörda poliser och brandmän, skillnaden går inte ens att börja beskriva.

Permalänk | Anmäl #8 Joel, 2009-09-09, 07:06

Det ligger mycket i att det är kulturella skillnader snarare än socioekonomiska faktorer. Men det är svårt att erkänna för att de "främlingsfientliga" med "förfärlig människosyn" såg det först.
Är det bättre människosyn att låta dem packa ihop sig i ghetton?
De flesta väljer själva var de vill bo - bland sina likar som har samma kultur som de själva. Det är ett rent mänskligt beteende, svenskarna i spanien gör samma sak.

Nu när man vet att flyktingar och desto fler anhöriga mer eller mindre automatiskt blir "socialt utsatta" varför envisas man med att trycka in fler?
Är det rasistiskt att bara ta emot så många som man klarar av?

Permalänk | Anmäl #9 suka, 2009-09-09, 08:36

Många av er som kommenterar artikeln verkar väldigt okunniga om våra invandrargrupper i allmänhet och om islam som religion i synnerhet. Islam är inte en utan tusen! Det finns lika många uttolkningar av islam som av kristendomen.
Många av de muslimer som kommit till Sverige som flyktingar/immigranter är lika religiösa som en svensk Medelsvensson. De är sekulariserade muslimer och integrerar sig förvånansvärt lätt. Jag har träffat på välutbildade iranier/irakier som lärt sig flytande svenska på 6 månader upp till ett år!!!
Som en bra regel kan man säga att Sverige ska akta sig för fundamentalister av alla slag (religiösa och politiska). Det är dom som är verkligt farliga för vårt samhälle. Det är helt obegripligt vad islamister har i Sverige att göra!!!
Det vimlar av muslimska länder i världen, men det finns bara ett litet land i hela världen som är så sekulärt och modernt som vårt. Sverige är på det sättet extremt motsatt de islamistiska staterna.

Permalänk | Anmäl #10 Anna Stina, 2009-09-09, 08:42

Du har helt rätt Ann Stina. Det är det som är problemet med religion - den kan tolkas hur som helst och alla har rätt.
Därför anser jag att de islamska regler som är perversioner och som inte passar in i ett västerländskt samhälle helt enkelt förbjuds.

De som tycker att det är diskriminering har all rätt att flytta till Saudiarabien, Iran, Afghanistan, Malaysia och andra länder där detta tillämpas. De vet om att de är djupt troende, sålunda vore det väl naturligt att ta sig till ett land som delar deras värderingar.
Om jag får vara riktigt ordentligt "religionshatisk" så tycker jag att vi bara ska ta emot sekulariserade människor. De har minst lika stort skyddsbehov som människor som envisas med att mentalt leva i medeltiden..

Jag förstår egentligen inte varför man kallar sekulariserade muslimer för muslimer överhuvudtaget. Man är väl inte religiös bara för att man ev. föds av religiösa föräldrar.

Permalänk | Anmäl #11 suka, 2009-09-09, 08:58

Den här artikeln är skriven av en organiserad sverigedemokrat. Jag är inte sverigedemokrat och tänker inte rösta på SD nästa val.
Ändå sätter SD fingret på något väsentligt i svensk invandrar- och migrationspolitik. Den är fullständigt urspårad. Det finns ingen rim och reson i riksdagspolitikernas syn på och hanterande av den enorma invandringen till Sverige!
Om inte riksdagspartierna sköter sig och rättar sin invandringspolitik efter verkligheten befarar jag att SD kommer att bli ett riksdagsparti att räkna med. SD idag är främlingsfientligt och populistiskt. Ingen civiliserad svensk vill bli förknippad med SD.
Vad ska vi göra som ogillar SD och ogillar de nuvarande riksdagspartiernas invandrarpolitik? Jag har inte något svar idag.

Permalänk | Anmäl #12 Anna Stina, 2009-09-09, 09:56

Tack Kent för din artikel. Visst kan jag tänka mig, att många som går med skygglappar och vägrar ta av dem, protesterar mot de sanningar du serverar här. Dock inte jag. Har följt samhällsutvecklingen de senaste åren och blir förtvivlad, något MÅSTE göras ,och av den anledningen kommer min röst 1010 tillsammans med massor av nya väljare att bli SD.
Vi ser ingen annan utväg. Jag älskar mitt sverige och vår fina svenska kultur. De muslimer som lever efter våra/landets regler,har jag inget emot. Men det har gått FÖR långt nu och svenska media/Tv politiker fortsätter att inte låtsas om någonting. Det är skandalöst.

Permalänk | Anmäl #13 KarinAndersson, 2009-09-09, 10:04

sorry 2010 ska det ju vara, såklart:-)

Permalänk | Anmäl #14 KarinAndersson, 2009-09-09, 10:05

För att lösa problemen som åtföljt den muslimska invandringen behövs gedigna kunskaper om islam. Vi behöver experter som på ett ansvarsfullt och balanserat sätt informerar om islam och hjälper oss att skapa lösningar.

Jag tror också på att vi respektfullt och med omtanke ska försöka hjälpa muslimer att lämna islam, stoppa framtida muslimsk invandring och allvarligt titta på skillnaderna i födslotal mellan vår muslimska grupp och den svenska.

En islamisk doktrin som behöver tas upp till diskussion och belysning är Al Hijra. Det finns en ny bok som handlar om doktrinen, nämnligen Modern Day Trojan Horse: The Islamic Doctrine of Immigration av Sam Solomon och Elias Al Maqdisi, ANM Publishers, 2009.

Sam Solomon är ex-muslim och tidigare professor i Sharia och Al Maqdisi är islam-expert.

Här kan man läsa en recension av boken i israelvänliga American Thinker:

http://www.americanthinker.com/2009/08/the_hijra.html

Citat från texten ovan:

"In their compelling book, "Modern Day Trojan Horse: The Islamic Doctrine of Immigration," authors Sam Solomon, a former professor of shari'ah law and convert to Christianity, and Elias Al Maqdisi, an expert on Islamic teachings, explain the migration of Muslims to the Dar-al-Harb, the "land of war," as a religious edict with a basis in Islamic doctrine. They delineate the step-by-step process of this 1,400-year-old strategy of conquest. It is a transitional strategy which they characterize as the most important step in spreading Islam and preparing for jihad. From their carefully delineated treatise on Hijra, it is clear that migration in concert with military conquest comprise the bookends of Islamic expansionism."

Permalänk | Anmäl #15 Anti-Jihad, 2009-09-09, 10:03

Anna-Stina. Du skriver *SD idag är främlingsfientligt och populistiskt. Ingen civiliserad svensk vill bli förknippad med SD.* Jag tror inte alls att detta stämmer i nutid. Förr kanske det var så, för oss alla, men det är nya tider nu.

Permalänk | Anmäl #16 KarinAndersson, 2009-09-09, 10:15

Till "svensk".
Anlade Knutby-sekten mordbränder attackerar bussar, ambulanser, byggnadsarbetare, brandkår, skolor och polis? Drabbade deras dårskap någon annan än de själva? Ledde Östgöta Correspondentens publicering av en bild där en satansfigur bajsar i huvudet på Jesus, till massdemonstrationer med krav på inskränkningar av yttrandefriheten? Neries Allehandas chefredaktör blev hotad inför TV-kameror när tidningen publicerat Lars Vilks Muhammedteckning 2007. Hundratals muslimer demonstrerade utanför tidningen med krav på inskränkningar av yttrandefriheten:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.821444/jattedemonstration-utanfor-na
http://www.youtube.com/watch?v=8c-7zAMNMao
http://www.youtube.com/watch?v=2FqoNAuvVVU

I Uppsala demonstrerade flera hundra mot Uppsala Nya Tidnings publicering:

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=650241,00.html?from=read_more

I Karlskrona demonstrarade 250 muslimska studenter:

http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/demonstranter-kraver-tydligare-pressetiska-regler(277417).gm

Var i texten påstår Kent Ekeroth att det skulle vara invandrares fel att svenska vänsterextremister gjorde gemensam sak med kriminella i Rosengård och manifesterade sin dumhet i en misslyckad demonstration under parollen "Snuten ut ur Rosengård" den 22 augusti?:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1681312/kriminella-gang-slogs-i-rosengard

Här kan du läsa om upprinnelsen till vad som hände i Vännäs: http://www.folkbladet.nu/?p=145588

Permalänk | Anmäl #17 Markus Nyberg, 2009-09-09, 10:20

Problemt med de brinnande bilarna i förorterna handlar mer om hur man får uppmärksamhet än om var man kommer ifrån för land.

Pojkar lär sig tidigt att våld leder till uppmärksamhet från vuxna - tillsägelser om det är grovt, skrattande kommentarer i stil med "ja se pojkar" om det är mindre grovt.

De pojkar som nu vandaliserar i förorterna har lärt sig att våldsbeteenden ger uppmärksamhet. Det beteendet blir nu förstärkt av media och lokalsamhället.

Frågan om ursprung är oviktig i jämförelse med frågan om vilka beteenden vi vuxna premierar hos pojkar.

Betona empati och vänlighet i mötet med barn, och vi får på sikt mindre våld.

Permalänk | Anmäl #18 Pappan, 2009-09-09, 10:30

#19 Katrin Andersson

Jag bor i Stockholm och här är det otänkbart att rösta på SD. Storstockholm är stort och det finns kanske förorter där SD är rumsrent. Jag vet inte.
Ingen i min bekantskapskrets eller på min arbetsplats skulle komma på tanken att berätta att de tänker rösta på SD. Det är klart skämmigt. Folk skulle klassa en till att tillhöra mobben, pöbeln.
Var bor du?

Permalänk | Anmäl #19 Anna Stina, 2009-09-09, 10:34

#21 Pappan

Du glömde en sak: GRÄNSSÄTTNING!
Tonårspojkar och unga män behöver tydliga och kraftfulla gränser om vad som är ok och vad som inte är ok. Vuxensamhället måste inpränta vad som är lagligt och vad som är olagligt.
Kärlek och empati är aldrig fel och aldrig för mycket UTOM då det sker på gränssättningens bekostnad.

Permalänk | Anmäl #20 Anna Stina, 2009-09-09, 10:39

" Lögndetektorn": Då du verkar ha missat en del fakta (inte så konstigt då vår media som vanligt ljuger konstant) så ska jag hjälpa dig lite.

Vad som hände i Vännäs var följande (självklart hade det varit hot etc före detta också, men droppen var följande):

1. En gruppvåldtäkt begicks.
2. Ett gäng invandrare gick runt och misshandlade folk, de var främst ute efter en person men de misshandlade en del andra. De hotade även några med kniv.

Ett gäng svenskar blev då förbannade och reagerade instinktivt, de försökte försvara sin by/sitt folk. Sjukt, jag vet, sånt får man ju inte göra i Sverige.

Det är en fråga om vad man tycker är värst...att folk reagerar på att bli attackerade och försöker bli av med de som attackerar dem, eller att man oprovocerat går runt och våldtar, misshandlar och hotar med kniv. Det är i denna fråga som man tydligast ser skillnad på vänstern och tänkande människor.

Anna Stina, jag bor i Stockholm och känner många som ska rösta på SD...folk som bor både här och i övriga landet. Du har rätt att det är "skämmigt" bland stockholmare generellt att säga att man röstar på SD, för många stockholmare är politiskt korrekta och fega små kräk. Då jag inte frivilligt umgås med sådana människor så är det inget problem för mig. Inte ens de som bor i segregerade områden (Danderyd etc) i Stockholm kan ha missat hur mångkulturen har påverkat vårt land, men det är ju inte "fint" eller "politiskt korrekt" med sanningen.

Men det är ingen som klassar mig som en del av en "mobb" eller "pöbeln". Om du känner för att försöka så tar vi och jämför utbildning och intelligens, och sen kan du försöka förklara hur du trots det ska kunna förstå saker bättre än jag. Det finns blåsta människor på båda sidor som agerar efter känslor, men det finns många intelligenta människor på min sida som agerar efter logik och kunskap. Det finns inga sådana på din sida.

Men du fick en sak rätt: "Jag vet inte". Det är då man är tyst. ;)

Permalänk | Anmäl #21 Illwill, 2009-09-09, 11:13

Tyck, tyck, tyck, tyck. Klassmotsättningar, etniska motsättningar. Båda finns. Blev det för komplixerat nu?

Permalänk | Anmäl #22 Peter Ingestad, 2009-09-09, 11:21

Anna Stina. Håller med, men SD lär i alla händelser komma in med minst 6-7 procent i Riksdagen och bli vågmästarparti som gör att alliansen sitter kvar. (Det sker av sig självt.)

Det är tragiskt att inte våra vanliga partier kunnat diskutera invandringsfrågan. I Danmark betydde liberala DF:s ändring där de började göra det att frågan kunde diskuteras och behandlas rationellt. Orsaken till vårt problem -- och samma problem i andra länder -- är nog värderelativism där t ex egna majoritetskulturen under inga omständigheter får sägas vara bättre än andra kulturer. Orsaken till den finns väl i utveckling av tankar och filosofi i väst, men progressivism från 60-talet och Edward Saids "Orientalism" är säkert viktigt.

Då man inte kan påverka saken mycket är det väl lika bra att så gott man kan söka få partier att bryta tystnaden och acceptera att alls diskutera frågan rationellt, vilket alltså nu blockeras av en diskurs. Det är farligt att försöka att gå mot diskurser. De försvaras av dem själva ser sig som en del av den, kanske driver sin verksamhet under den eller drar nytta av den på andra sätt -- här kan man tänka sig alla de inom akademisk verksamhet som bygger det de sysslar med på nämnda relativism och idé om västs förtryck --, och då dessa konstituerar en makt, där själva diskursen är dess instrument är det alltid en risk att stigmatiseras/"gå under" om man försöker att bryta mot den. Om man i något etablerat parti hade beslutat sig för att ta denna fråga hade vi inte sett ett litet rasistiskt extremt parti dundra in i Riksdagen.

Frågan är om SD kan bli aningen mer rumsrena? Tveksamt att de kan bli helt rumsrena men det bästa är kanske att kritisera SD för deras nazianstrukenhet -- som finns -- samtidigt som man vädjar till etablerade partier att bli rationella om invandring. Skulle något etablerat parti bli det tror jag de tar över hälften av SD:s röster. Om inte vore det bra om SD övergav sin historiska grund av extermism.

Permalänk | Anmäl #23 MA, 2009-09-09, 11:21

Tjat, tjat, tjat, tjat:
.
http://newsmill.se/artikel/2008/09/02/om-de-okande-klyftorna-i-det-svens...
.
DEN är komplixerad! :o)
.
Upplysningsvis: jag millade Glad här. Jag diggar mångkultur.
.
Vad fick MA sagt? Vädja till regeringen? Jaha.

Permalänk | Anmäl #24 Peter Ingestad, 2009-09-09, 11:34

Ekeroth har rätt i att klass inte förklarar de sociala oroligheterna, men det gör inte religion eller "mångkultur" heller. Man borde försöka ta reda på vad det är som gör att några lyckas medan andra misslyckas totalt. I Norge är tamiler en av de mest framgångsrika invandrargrupperna. Många frågar sig varför det är så. En orsak är kanske att de har tagit tag i integreringsbiten själva. De har skapat ett eget system för att ta imot nyankomna, som får lära sig hur saker och ting fungerar i Norge. När kriminella tamiler från kontinenten försökte etablera sig i Oslo gick de norska tamilerna till polisen med allt de visste. De ville inte veta av att några skulle förstöra deras goda rykte.
Ideologer till både höger och vänster borde söka ta reda på vad som skapar framgång, inte hänga upp sig retoriske grepp.

Permalänk | Anmäl #25 Mina, 2009-09-09, 11:33

Markus Nyberg:

Tja, en av de mest uppenbara anledningarna till varför det inte blev mer protester kring bajsjesus i Linköping är att det inte var en bildpublicering i en tidning utan en affisch som kommunen censurerade. Man tog helt enkelt bort den och bad om ursäkt. Gav efter för de (kristna) som ringde in och klagade. Vilket man i yttrandefrihetens namn absolut inte kunde göra med mohammedkarikatyrerna, av någon anledning. Skall kristna få igenom censur för att de känner sig kränkta men inte muslimer?

http://www.corren.se/kultur/?articleId=4150048

Samma sak när Scandic Hotel valde att ta bort biblarna som annars alltid har legat i lådan brevid sängen. Kristna organisationer i Sverige startade protester och hot om bojkott av Scandic, och självklart lades biblarna tillbaka igen.

Är det skillnad på folk och folk? Vissa här verkar så sugna på att svartmåla muslimer att man inte tänker på att sånt här förekommer överallt.

Permalänk | Anmäl #26 Sebastian, 2009-09-09, 11:45

#24 illwill

Det har inte fallit dig in att de kan bero på andra saker än politisk korrekthet och feghet, att man är kritisk och negativ till SD?
Jag är starkt kritisk till SD för deras solkiga historia, för att de vädjar till människors sämsta instinkter istället för att leverera sakliga och analytiskt sanna politiska analyser.
SD är alltför okunniga, banala och inskränkta för min smak. Ge mig goda och välunderbyggda argument för SD och jag ska ta dem under övervägande.
Du glömde att vi i svensk grundlag har yttrande- och tryckfrihet. Jag har naturligtvis lika stor rätt som du att uttala mina åsikter och delta i diskussionen. Några invändningar?

Permalänk | Anmäl #27 Anna Stina, 2009-09-09, 11:51

#22 Anna Stina. Jag bor i Dalarna. I ett samhälle där sossarna alltid varit "stora", så att säga. Det verkar vara slut på sossetiden för många av oss:-) Som på Gustav Wasas tid pratar alla , vitt och brett (en helt annan stämning idag) om att NU får det vara NOG. Man blir överraskad faktiskt vilken vändning allt kan ta på bara ca 3-5 år. Man blir också överasskad av med vilken "glöd" svensken protesterar. Har vänner i Stockholm som berättar att de invandrarvänner de har som levt här i många år, också har fått NOG.

Permalänk | Anmäl #28 KarinAndersson, 2009-09-09, 11:53

oppps...stavfel, hade för bråttom:-)

Permalänk | Anmäl #29 KarinAndersson, 2009-09-09, 11:55

Till alla er som älskar brain drain av fattiga länder, t ex Anna Stina. FN och dess olika organ rapporterar gång på gång om problemet att lyfta fattiga länder ur fattigdom misslyckas för att den utbildade befolkningen flyttar till Europa eller USA.

Hur kan det i Sverige idag vara moraliskt rätt. Att låta detta ske är en fascistisk människosyn. Dessutom är Ni inte sena att ropa rasist åt folk som påtalar problemet med kriminella "ungdommar" som gör sitt bästa för att döda våra brandmän.

Permalänk | Anmäl #30 Ted, 2009-09-09, 11:59

#26 MA

Jag håller med dig om att det är tragiskt att våra riksdagspartier inte vågar befatta sig och diskutera den allt större och svårare invandringsfrågan. Instämmer f.ö. med ditt fortsatta resonemang.
Vi som vill försvara den svenska demokratin, humanismen och upplysningen/vetenskapen måste aktivt ta kontakt med riksdagspolitikerna. De kan inte bara få fortsätta att ignorera invandringsfrågan.
Tror också att SD kommer in i riksdagen. Hoppas att de inser att de får fler väljare om de lyssnar till sina kritiker och mildrar sina värsta fadäser. Hoppas att det främlingsfientliga och populistiska blir något mindre uttalat.

Permalänk | Anmäl #31 Anna Stina, 2009-09-09, 12:00

Ekeroth är ute och cyklar. Att bryta ned den här problematiken till islam som gemensam nämnare är att skjuta från höften. Det här handlar om skitungar som inte har något bättre för sig, skitungar som inte har någon social kontext och som därför inte själva anser sig ha något att vinna på att anpassa sig till samhället. Att skitungarna har islam som gemensam nämnare är bara en konsekvens av demografin. Jag växte själv upp i Gottsunda i slutet av 70-talet och början av 80-talet och kan meddela att bråk och stök förekom i stor omfattning även då, utan att några andra än svenska (och i viss mån finska) ungdomar utmärkte sig. Om man vägrar acceptera de som nu kastar sten och bränner bilar som skitungar kan man till slut bara skylla stöket på planläggningen av området. Visst, ingen blir lycklig av betongförorter, men jag tror ändå inte att det är förklaringen.

Permalänk | Anmäl #32 Munin, 2009-09-09, 12:02

@SebastiV

Vi eldade upp saker, kastade sten o sånt för att få tillbaka biblarna, eller?

Permalänk | Anmäl #33 Kryckan, 2009-09-09, 12:04

@ MA,

Du tjatar vidare om SD bakgrunder. Saker har förändrats och det duger inte att köra bruntjafset längre. Kom med kritik som är relevant.

Permalänk | Anmäl #34 Kryckan, 2009-09-09, 12:07

#34 Ted
Jag är ledsen men jag förstår inte riktigt vad du vill säga.
Naturligtvis är jag inte för brain drain av fattiga länder. Det är mycket bättre att människorna stannar kvar i sina hemländer och att vi, den rika världen ger dem ett välriktat och kvalitetssäkrat bistånd.
I det demokratiska och rättssäkra Sverige är det aldrig rätt att kasta sten på poliser, brandmän och ambulanspersonal. Det är heller aldrig rätt att kasta brandbomber eller bränna ner skolor eller andra byggnader.

Permalänk | Anmäl #35 Anna Stina, 2009-09-09, 12:10

Undrar vad som hänt om vi lyckats 'skaffa' fram meningsfull sysselsättning och moroten att tjäna sitt uppehälle för dessa ungdomar??
Och kom nu inte med skattesänkningar!
Tjäna människor inte pengar!!

Permalänk | Anmäl #36 roger, 2009-09-09, 12:14

Till riksdagspolitikerna: Nu har svenska folket fått nog (utom det rätttrogna pk-folket som finns i alla partierna) när det gäller den misserabelt skötta invandrings- och migrationspolitiken!

Undrar om någon politiker läser detta? Det är inte så troligt.

De flesta av oss som är missnöjda kan aldrig tänka sig att rösta på SD i dess nuvarande form och med dess nuvarande ideologi. Vad ska vi göra? Starta ett nytt parti? Vad har PP för åsikter i invandrarfrågan?

Permalänk | Anmäl #37 Anna Stina, 2009-09-09, 12:23

# Katrin Andersson

Jag vet, jag har också ett antal invandrade vänner och bekanta som är strakt kritiska till den förda invandrings- och migrationspolitiken. Många välintegrerade invandrare kommer från kulturer där man är mer direkt och outspoken än den vanlige återhållsamme svensken.

Permalänk | Anmäl #38 Anna Stina, 2009-09-09, 12:29

Tja vad ska man säga? Precis som i Nederländerna (läs briljanta "Het rechtse woedereservoir" av Aart Brouwer) baserar sig den svenska extremhögerns taktik på att vara förbannad utan att komma med några konkreta förslag. Vilket är logiskt, för man kan ju knappast hylla västerländska demokratiska värderingar samtidigt som man vill inskränka religionsfrihet, yttrandefrihet (Bo T känn dig träffad), gå emot FN-konventioner och möjligen anpassa lagstiftning till att ta hänsyn till kulturell bakgrund? Kent Ekeroths inlägg passar som hand i handske i denna schizofrena världsbild, där politisk ideologi har ersatts av rosenrasande uppgivenhet.

Permalänk | Anmäl #39 a-f, 2009-09-09, 13:12

Sebastian skriver:

"""Tja, en av de mest uppenbara anledningarna till varför det inte blev mer protester kring bajsjesus i Linköping är att det inte var en bildpublicering i en tidning utan en affisch som kommunen censurerade."""

Och som Corren publicerade:

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=4155931

"""Man tog helt enkelt bort den och bad om ursäkt. Gav efter för de (kristna) som ringde in och klagade. Vilket man i yttrandefrihetens namn absolut inte kunde göra med mohammedkarikatyrerna, av någon anledning."""

Jaså? Bad Corren om ursäkt? Ställdes inte utställningar av Lars Vilks Muhammedteckningar in? Är förresten en bild där den onde bajsar på Jesus att likställa med en bild på en rondellhund föreställande Muhammed. Vore det inte bättre att likställa en bild på en rondellhund föreställande Muhammed med en bild på en rondellhund föreställande Jesus? Vilks gjorde ju en sådan också men så vitt jag vet gjorde han ingen bild där den onde bajsar på Muhammed och ingen av de danska tecknarna heller.

Permalänk | Anmäl #40 Markus Nyberg, 2009-09-09, 13:24

Det är en grov förenkling, bränderna i förorterna har primärt inte så mycket med islam att göra det är långsökt att koppla det till religion. Islamisterna passar givetvis på att propsa för striktare islam sharia, men problemen beror på i huvudsak på
enklavisering, gängbildning av ociviliserade gangsterligister med dålig uppfostran, dåliga värderingar, inga hämningar och från samhällets sida; en total apati och ett jäkla mjukisdaltande med dessa stackars små barn som inte bryr sig om ett skit förutom att förstöra för andra och sig själva.

Eftersom samhället är så jävla handlingsförlamat och alla tänkta åtgärder tolkas som rasistiska och inhumana så borde Sverige och särskilt skåne istället överväga om att dra ut brandkåren, dra ut polisen från dessa områden och istället skicka in nyttiga socialist idioterna för att förhandla om en vapenvila med denna bråkiga skara av missförstådda svenska ungdomar som inte verkar trivas i Sverige.

Permalänk | Anmäl #41 Mike Nilson 666, 2009-09-09, 14:03

Jag tror inte bränderna har nånting med nationalitet och religion att göra. Jämför gärna med upploppen i Los Angeles på 60 och 90-talen. Mönstret tycks vara att i ett segregerat område med stor arbetslöshet sprids det rykten (sant eller falskt) om övervåld från poliser i någon situation. Detta triggar våldet mot "samhället".

Permalänk | Anmäl #42 Mange, 2009-09-09, 14:30

#15 Anna Stina
"Vad ska vi göra som ogillar SD och ogillar de nuvarande riksdagspartiernas invandrarpolitik? Jag har inte något svar idag."

Peter Wolodarski har ett svar. Lyssna på vad han säger från ca 8:58. Från 9:13 till 9:22 levererar han svaret till dig.

http://www.youtube.com/watch?v=Lwb4xB5LOSk

Jag är övertygad om att han har helt rätt.

Permalänk | Anmäl #43 Affe, 2009-09-09, 14:31

# Affe
Tack för yoytubelänken. Ja vad säger P W egentligen och vad säger de andra? Att vi under inga omständigheter ska rösta på SD om vi tror på människors lika värde, demokrati, humanism och upplysning. Och det gör de flesta av oss. Slutsatsen blir att vi får anstränga oss hårdare att lobba för invandrarfrågan inom just det parti som vi brukar rösta på.

Permalänk | Anmäl #44 Anna Stina, 2009-09-09, 15:33

Väl skrivet. Bara att hålla med.

Permalänk | Anmäl #45 Karl, 2009-09-09, 17:21

Anna Stina,
Visst säger dom även det eftersom de förväntas säga det. Men Wolodarski säger också detta.

"Ju bättre det går för Sverigedemokraterna desto mer kommer de stora partierna försöka, tror jag, att anpassa sig så att man täcker upp för det här."

vilket även betyder:

"Ju sämre det går för Sverigedemokraterna desto MINDRE kommer de stora partierna försöka...."

M a o. Vill man att de stora partierna ska göra något åt de här fruktansvärt obekväma frågorna som de inte vill ta i med tång så ska man rösta på SD. Det är det enda som kommer få dem att göra något.

Taktik/proteströst. När de andra partierna väl ha gjort något så kan man gå tillbaka och rösta på dem igen. Man sänder en signal och de kommer definitivt lyssna på den signalen.

Permalänk | Anmäl #46 Affe, 2009-09-09, 17:26

@ Anna Stina

"Slutsatsen blir att vi får anstränga oss hårdare att lobba för invandrarfrågan inom just det parti som vi brukar rösta på."

Lycka till!

Nu är det ju så att alla de som jobbar för och röstar på SD faktiskt inte kommer från yttre rymden. Många kommer från andra "normala" partier. Partier där de just har försökt "lobba för invandrarfrågan". Fråga dom hur bra det gick. Vad som hände. Hur utfrysta de blev.

Permalänk | Anmäl #47 Affe, 2009-09-09, 17:36

Anna Stina

Tills dagen kommer då svenskarna säger nej så kommer politikerna att fortsätta ta in invandrare, och enda sättet att säga nej är idag att rösta på SD. Jag har försökt att prata med politiker både till höger och vänster, ingen lyssnar. Dom vill antagligen inte erkänna att dom har gjort fel, och så länge folk röstar på dom kan dom låtsas som inget hänt.

Jag håller själv inte med SD i allt, långt ifrån, och jag skulle inte ha röstat på dom om vi hade haft en bättre fungerande demokrat, men nu har det gått så långt att jag känner mig tvungen att göra det nästa val. Har aldrig gjort det tidigare.

Permalänk | Anmäl #48 Karl, 2009-09-09, 17:41

Att det ska vara just en sekreterare från Sverigedemokraterna som skriver saker som "låg utsträckning", "åsyfta på", "detta sättet" och "vara kompatibel". Höjden av ironi!

Permalänk | Anmäl #49 a-f, 2009-09-09, 17:53

Affe har rätt!
Protest/taktik-röst på SD nästa val är det som gäller.

Permalänk | Anmäl #50 Larsa, 2009-09-09, 21:09


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.