Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Förbifart Stockholm

Åsa Backman om Förbifart Stockholm

Våra folkvalda ska representera folket, kom då inte och säg att vi vill ha "Förbifart Stockholm"

Det talas om "Förbifart Stockholm" i pressen, men det är ju pressen så om det verkligen kommer bli av är ju en helt annan sak. Pressen skriver ju så gärna om saker som de vet retar upp folk. Det här borde reta upp folk. Retar det inte upp folk så skäms jag för folk, för det här verkar helt utan rim och reson. Det finns få argument för den där rackarns förbifarten, helt enkelt. 


Om författaren

I Sverige bor många äldre utan vare sig bil eller körkort. Ingen för deras talan. I stockholm är 43% ensamstående, rätt många av dem har ingen bil, skulle jag tro. Det där med bil och en ny farled som sparar några minuter för folk. Om våra folkvalda hävdar att de vill ha den vägen för folket vill de så har de inte frågat.  Jag bara tycker det verkar helt bonkers. 

Jag har varken körkort eller bil, men det är rätt irrelevant. Man skriver ju inte i egen sak på den här sidan, somliga kanske gör, men inte jag. Förbifart Stockholm. Detta är massor med miljarder, som troligen skulle bli bara än fler miljarder om det verkligen blev av. Inget byggprojekt håller budgeten, de budgeterar för att man inte ska hålla den, resten lägger man på sen. Att bygga den vägen verkar ju dessutom helt emot allt vad vår regering säger om att minska utsläppen

Det är säkert trist att sitta i kö på Essingeleden och det finns en fara, om den brakade ut för något så stode vår stad bara än mer stilla. Men ger det logiken att bygga en ny väg, rätt över uppskattade grönområden, bättre möjlighet att använda bil, mer och lätt. Ju lättare det är att använda bilen desto mindre kommer vi använda den? Är det så man tänker? Ja, men den det blir en miljöbil, i framtiden. Det finns fan inga miljöbilar.

Om man istället tänkte att man gör pendeltåg och tunnelbanor mer trivsamma, fler tåg och inte lika gräslig personal, vore inte det mer i linje med vad man säger om miljö? Lägg lika många miljarder på den kommunala trafiken, (med ny ledning helst). Skulle inte det ge mer?  Köerna skulle ju minska på de vägar som finns, dessutom. 

Men nu är det så här att politiker, helt oavsett färg faktiskt, tja de åker bil. Deras vänner åker bil. Tusan vet om de ens känner någon som inte har bil. Vi som inte har så mycket pengar har inte ens råd att ta körkort, och faktiskt har det verkat rätt idiotiskt för det är ju så dyrt att parkera. Bil har vi ändå inte råd med. Hur många unga Stockholmare har körkort idag, och kolla lite, var bor de? Knappast Bredäng, snarare Nacka.

Det gör mig inte så mycket att det är så, fattiga har varken bil eller körkort, rika har båda. Men jag blir förbannad när politiker som ändå är våra folkvalda, de ska representera folket, när de plötsligen helt glömmer folket i denna fråga. De pratar om miljö och så vill de bygga en väg för miljarders av pengar, rätt över kulturskyddade områden. Inga instanser av myndigheter håller med (jag vet att politik ibland behöver köra över myndigheter för att nå utveckling). Men det här har faktiskt få argument för. Varför ska det byggas? Komma fortare fram, för vissa. Dom som berörs av just denna omstrukturering. Okey, 5000 människor vinner 15 minuter varje dag, vi andra får betala 27 miljarder. Helt påhittad siffra, men det är ungefär så som det ser ut. Lägg samma pengar i kollektivtrafiken (med ny ledning) och då talar vi 100 000 människor som både får en trevligare resa och har en större sannolikhet att tåget går i tid (fortare lär det inte gå). Men de är ju fattiga människor, dem bryr vi oss inte så mycket om i det nya arbetarpartiet. Alla siffror helt tagna ur intet, det är troligen värre. 

Står man där med nån grekisk vågskål och funderar på vad som väger tyngst så tycker inte jag det borde vara så svårt. Kicka ut all ledning på SL, sen börja snacka om hur man kunde skapa en bra kommunikation, som är trevlig att resa med. Kanske bygga ut spåren där så behövs. Bygga i det som var rimligt och dessutom helt hand i hand med de miljöaspekter som man säger sig ta såå stor hänsyn till inför EU. Vore det inte så vanvettigt trångt och otrevligt att resa med kommunala medel så skulle fler göra det. Om man kunde sitta och läsa en bok i lugn och ro istället för att sitta och svära över alla IDIOTER som inte borde fått körkort, vid ratten. Om målet var "kunna sitta och läsa en bok i lugn och ro". På pendeltåg och tunnelbana, även i rusningstrafik. 

Varför tänker inte en endaste en politiker "satsa på kollektivtrafiken"? För att inte en endaste en politiker ens har åkt kollektivt. De må vara folkligt valda, men de är sällan längre av folket. De är någonslags egen politisk art, som levat i den världen alltför länge. De har "lärt sig" hur folk är, men aldrig levat bland dem. 

Jag är övertygad om att man kommit fram till detta beslut på helt korrekta vägar. Och ibland måste politiker fatta beslut som inte folket vill, för de fattar inte bättre. Som när man byggde Västerbron. Det sågs som väldigt, väldigt onödigt och dåligt på alla sätt. Idag tycker jag den är underbar, jämför med Dublin som inte har någon förbiled alls, allt går rätt genom stan. Då kan man vara stolt att politikerna körde över folket här. Liksom med Essingeleden. 

Men nu? Jag är ledsen, men det kanske inte är mer bilvägar vi ska satsa på. Vi har våra barns framtid att tänka på, oavsett om vi har några eller inte. Motormännen har duktiga lobbyister, men skärp er politiker, ni är faktiskt representanter för folket, inte en lobbygrupp. Även om ni själva är medlemmar, desto större skäl att ta ett steg tillbaka och fundera. 

Det finns ta mig fan inte en endaste myndighet som tycker det är en bra idé med Förbifart Stockholm, det finns ju papper på. Frågan är om det finns några stockholmare som tycker det är en bra idé. Jo, några finns säkert. Men väg det mot kostnaderna. Det här är så jävla dumt att man börjar fundera över om det inte är en attack från oppositionen. Skapa en pressgrej som verkligen lär bli impopulär. 






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/10626

8 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Tunnelbanenätet har inte tillräcklig kapacitet för att bära mycket fler resenärer än vad vi har idag i rusningstrafik. Igår lät jag två överfulla tåg passera för att kunna ta mig hem, och då gick de med mindre än en minuts mellanrum.
Att bygga fler tunnelbanelinjer skulle hjälpa, men kosta ofantliga summor och ändå inte gagna dem som behöver komma från norr till söder, eller tvärtom.
.
Jag har inte heller körkort eller bil, men jag anser att förbifarten är ett nödvändigt ont. Bilismen kommer inte att försvinna i Sverige, men den kan mycket väl göras oändligt mycket miljövänligare än idag, om de styrande begrep sig på miljöpolitik. Det gör de tyvärr inte.
.
Sen var väl förslaget att nästan hela förbifarten skulle grävas ner, så vad är det för grönområden som drabbas? Att Essingeleden står mer eller mindre still några timmar om dagen lär vara avsevärt mer belastande för miljön, och dessutom mitt i centrala staden, där vi redan har tillräckligt med föroreningar.
.
Förbifarten borde ha byggts för 20 år sen, minst. Därmed inte sagt att vi inte OCKSÅ måste satsa på bättre kollektivtrafik. Det skulle pengarna ledigt räcka till om man slutade kasta bort dem på annat oväsentligt och fick folk i arbete. Sveriges låga sysselsättning har verkligen satt käppar i utvecklingshjulen på senare tid, och alla vet väl vad det beror på?
.
Tittar du på frågeformulären hos DN och SvD så vill de flesta läsare ha förbifarten. Jag förstår inte varför du tror att folk inte vill det.

Permalänk | Anmäl #1 Manur Huse, 2009-09-05, 10:32

Snälla Åsa Backman. Jag vill ha Förbifart Stockholm. Jag begriper inte vitsen med varför alla bilar måste köra igenom centrala Stockholm och sitta och spy ut avgaser på Essingeleden. Det finns faktiskt folk som bor utanför Stockholms innerstad och som behöver transportera sig. Bra initiativ av Alliansen att göra något för miljön i Stockholm genom att starta bygget av Förbifarten,-

Permalänk | Anmäl #2 Kötrött, 2009-09-05, 13:54

Men Åsa!
Moderaterna, Folkpartiet, Centern, Kristdemokraterna och Socialdemokraterna är för en förbifart Stockholm. Det är en majoritet som är ovanligt stor för att vara Sverige. Skulle tippa på att mer än 85 % av svenskarna röstade på någon av de nämnda parterna i förra valen, riks kommun och landsting, så att det skulle vara odemokratiskt beslut är ju helt taget ur luften.
Gällande Dublin så har jag också varit där 2000 och de hade en liknande lösning då öster om stan det var en motorväg som jag betalde för att få åka på.
Så jag fattar faktiskt inte vad du dillar om.
I själva verket så behöver vi mer väger i stockholmsregionen som exempelvis österleden som binder ihop Nacka och Lidingö, Värtan. Idag har vi ju bara essingeleden och varje år så flyttar det in mellan 10 000 och 20 000 nya invånare till vårt län och flera av dem har bil.
Jag tycker även att kollektivtrafiken ska byggas ut. Det kan bli fler tunnelbanalinjer och pendeltåglinjer, men bara kollektivtrafiksatsningar löser inte Stockholm regionens problem.
Infrastrukturen i Stockholm är enormt eftersatt, ingenting har hänt i princip på det om det området. Nu börjar vi upprustningen.

Tack för ordet från en som sitter i köer varje dag.

Permalänk | Anmäl #3 Fredrik Persson, 2009-09-06, 08:15

Även om förbifarten är för dyr, mer än tio gånger dyrare än om det varit en vanlig motorväg, så har den massivt stöd i den allmänna opinionen. Det är också i Stockholm som de mest samhällsnyttiga väginvesteringarna kan göras på grund av de stora trafikvolymerna. En tredjedel av Sveriges trafikarbete sker i länet, som också betalar hälften av landets skatter.

Därtill glömmer författaren att vägen är en del i ett paket som också omfattar kollektivtrafikutbyggnad. Jag undrar hur författaren lyckats förvärva dessa missförstånd. Även om representanter för miljöpartiet och kommunisterna har desinformerat så har alla andra varit föredömligt tydliga.

Det man kan invända är att leden konstruerats som en vanlig motorväg så skulle pengarna räcka till en motorvägsring i tunnel under innerstaden. Österleden är för övrigt kostnadsuppskattad till 8 miljarder och konstruktionen av Södra Länken höll budgeten.

Permalänk | Anmäl #5 Arthur, 2009-09-11, 17:27

"Trängselsavgifterna" måste ju gå till något som har med trafik att göra, och inte bara gå rakt ner i våra folkvalda förrädares fickor...

Men Åsa, att du är kvinna utan körkort och bil spelar nog roll för ditt resonemang. Vänstern (främst Mp) har stoppat nästan alla eventuella förbättringar i Stockholmstrafiken för länge, men lyckades få igenom idiotprojektet med straffskatt nummer 3 på bilister.

Bilar behövs, bilar är bra för Sverige. De för med sig en del dåliga saker också, men det gör det mesta. Hade vår huvudstad varit planerad så att man kunna nå allting smidigt utan bil så hade jag varit villig att tänka om....men nu är den inte det och vissa av oss föredrar bil i en halvtimme över kommunalt i en timme. Men visst, bättre planering och bil i 15 minuter hade varit bättre. Och bort med de där j-la tullarna som bara är till för att stjäla ännu mer av våra pengar. Räcker 85-90% skattetryck inte, ska de giriga blodsugarna ta varenda sista slant? Fast iof, ska man byta ut ett lands befolkning så får man inte hålla igen....jaga ut de som tillför något positivt!

Permalänk | Anmäl #6 Illwill, 2009-09-12, 00:36

Utmärkt artikel. Håller med till 100%.

Permalänk | Anmäl #7 Adrian, 2009-09-12, 09:36

Hm, ja det var uselt skrivet av mig, det erkännes. Men politikers jobb är inte att se till att majoriteten får som de vill, enbart. Om de kunde se till att kollektivtrafiken var mindre gräslig i rusningstid, att man slapp packas in som boskap, ständiga förseningar på pendeltågen och allt annat som är jobbigt med den, tja då skulle fler åka kollektivt. Kunde sitta och läsa tidningen, en bok eller sticka på vägen till jobbet stället för att bli galna på köer och samtidigt öka på våra problem med mijön.

Permalänk | Anmäl #8 Åsa Backman, 2009-09-20, 00:42


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.