Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Foto: Scanpix
SSU:s förbudsordförande Jytte Guteland:

Bränderna kräver krisplan för de unga

Den senaste tidens oroligheter och bränder i Göteborg och Uppsala vittnar om att många ungdomar hamnat utanför tryggheten och välfärden i era kommuner. Det är tydligt att samhället måste ta ett större ansvar för ungas välmående, både akut och långsiktigt i Göteborg respektive Uppsala. I förlängningen menar vi att det ansvaret vilar hos er. Det skriver SSU:s JYTTE GUTELAND.


Om författaren

 

Jytte Guteland, Förbundsordförande SSU.


 


Till Annelie Hultén (s) KS-ordförande Göteborg och Gunnar Hedberg (m) KS-ordförande Uppsala:

Den senaste tidens oroligheter och bränder i Göteborg och Uppsala vittnar om att många ungdomar hamnat utanför tryggheten och välfärden i era kommuner. Det är tydligt att samhället måste ta ett större ansvar för ungas välmående, både akut och långsiktigt i Göteborg respektive Uppsala. I förlängningen menar vi att det ansvaret vilar hos er.

Det är dags att på allvar uppmärksamma det faktum att nittiotalisterna på många sätt har fått tuffare ekonomiska förutsättningar än tidigare generationer. Trots att man till storleken kan jämföras med fyrtiotalisterna slutar liknelsen där. Medan fyrtiotalisterna fick en utbyggd välfärd har den unga generationen tvärtom mött mängder av besparingar. Först i skolan och fritidsverksamheten allt sedan 90-talets besparingsår. Sedan möter samma generation dagens stängda arbetsmarknad just då de har lämnat eller ska lämna gymnasiet.

SSU kräver att ni ger hopp om förändring till ungdomarna i Uppsala och Göteborg. Vi kräver att ni upprättare en krisplan för att stötta de unga, som nu agerar destruktivt, så de kan välja en ny väg. Kommunen måste agera kraftfullt och använda alla verktyg för att ungdomarna ska kunna välja denna nya väg. Vi vill att planen ska utarbetas i samförstånd med ungdomarna. Vi är säkra på att maktlösheten är en stor orsak bakom den senaste tidens händelser.

Vi vill gärna ha ett möte med er och ge våra krav på innehåll till denna krisplan för era respektive kommuner.






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/10576

83 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Burn Baby, Burn! Det BLIR helt enkelt bara ingenting utom värre och värre. Här förklaras utförligt varför det är så:
.
http://newsmill.se/artikel/2008/09/02/om-de-okande-klyftorna-i-det-svens...

Permalänk | Anmäl #1 Peter Ingestad, 2009-09-03, 13:53

"Idle hands are the devil's workshop"
Kommunen borde anställa ungdomarna som renhållningsarbetarem, med start 0600.
Då orkar dom inte springa runt och elda på nätterna och lär sig lite ansvar.

Permalänk | Anmäl #2 Mange, 2009-09-03, 14:25

Vi hade inga fritidsgårdar där jag växte upp, vi krävde inte att samhället skulle ge oss en massa saker. Vi eldade heller inte upp stadsdelen då vi inget fick. Man har ett eget ansvar! Men det ansvaret vill fröken Jytte helt ta bort.

Mer och mer och mer har inte fungerat och kommer aldrig fungera. Hårdare krav och mindre invandring är det enda som fungerar.

Permalänk | Anmäl #3 Christine, 2009-09-03, 14:28

Som boende i Gottsunda sedan 11 år måste jag säga att den här artikeln är ett väldigt förtal av 'de unga' som 'agerar destruktivt'. De flesta unga här sköter sig bra. En mindre grupp är kriminella och bränner bilar. Det ansvar för deras välmående som samhället bör ta heter vatten och bröd.

Permalänk | Anmäl #4 Mats Forssblad, 2009-09-03, 14:27

Näääää, brotten och vård! UT med ärkekonservativa åklagare! :o( *politiskt korrekt*

Permalänk | Anmäl #5 Peter Ingestad, 2009-09-03, 14:36

Nej, NU vet jag. VIN och bröd. Guds Villkorlösa Kärlek! 0:o)

Permalänk | Anmäl #6 Peter Ingestad, 2009-09-03, 14:40

Vad är det för välfärd som dessa 9-19åringar (90-talister) hamnat utanför?

Permalänk | Anmäl #7 Anders A Nilsson, 2009-09-03, 14:45

Kanske är eldandet ett uttryck för tuffa omständigheter och upprört själsliv hos unga. Jag tycker också att man skall försöka nå dessa unga med stöd och åtgärder.

Däremot har jag aldrig trott på de enfaldiga ropen efter fler fritidsgårdar. Man bränner inte upp bilar för att fritidsgården har stängt. Och ungdomar är typiskt sett inte så handlingsförlamade att de behöver en kommunal fritidsgård med ett slitet biljardbord för att kunna aktivera sig på ett meningsfullt sätt. I alla fall var det inte så för oss. Jag var ung på 80- och 90-talet. Det fanns massvis av fritidsgårdar. Vi hängde aldrig där.

Permalänk | Anmäl #8 Nicke, 2009-09-03, 15:02

SSU kräver? Varför kräver ni inte att föräldrarna tar hand om sina barn.
Det är deras skyldighet, inte samhället eller skolan.

Flum på högsta nivå.

Permalänk | Anmäl #9 Kryckan, 2009-09-03, 15:19

Man ska inte lyda terrorister.

Permalänk | Anmäl #10 Snälla, 2009-09-03, 15:36

Jaha! Ni kräver och kräver. Varför inte inse att vi inte kan ha massinvandring istället? Det skulle råda bot för fortsatt försämring av vårt Svenska Samhälle. Det är faktiskt sossarna/kommunisterna som är grundorsak till de oroligheter som finns idag, dessutom verkar inte dessa ungdomar har några föräldrar som kan ryta ifrån.

Permalänk | Anmäl #11 KarinAndersson, 2009-09-03, 15:36

Ansvar måste individen ta för sitt eget agerande; i andra hand har föräldrarna ett ansvar. Bensinbomber och bilbränder måste bekämpas på två sätt - de unga måste ge större framtistro; ordentlig bestraffning måste ges de ungdomar som överträder lagen (detta gäller även föräldrar varsa barn inte fyllt 18)

Permalänk | Anmäl #12 Tommy Sandström, 2009-09-03, 15:39

Jytte agerar som en tvättäkta sosse ska reagera. Gör nåt nån! Ni där, ni ANDRA, just ni ja gör nåt. Vi kräver och ni måste etc etc.

Och sen kommer det riktiga floskeln - "Vi är säkra på att maktlösheten är en stor orsak bakom den senaste tidens händelser." . Kan det inte tänkas vara så att det handlar om en liten klick kriminella eller enligt polisens språkbruk "busungar" som gör detta? I Gottsunda i Uppsala är dte verkligen så nåt som naturligvis Jytte inte har en aning om. Vi (bl.a undertecknad) som bott där i många år vet att det handlar om en liten, liten klick vandaler som i sin enfald förstör för tusentals personer, unga gamla , invandarare, svenskar. Om bara "samhället" för en gångs skulle skulle göra det röstfiskande politiker "krävde" skulle det resutera i ett ramaskri. Göra vad då undrar ni? Jo -ta dom 10-15 persoiner som gör detta och helt enkelt "plocka bort" dom. Men se DET kan man ju inte göra nä. Bättre att låta dem fortsätta, pladddra på under möten och inlägg på t.ex Newsmill.

Det pratas iblad om att vi "sviker" dessa ungdomar. De som verkligen sviker dem är cyniska politiker av typen Jytte som använder dessa få vandaler som ett slags alibi för att skaffa sig billiga politiska poäng.

Det som snart komemr att hända i Gottsunda är samma sak som hände i Rosengård - de som bor där lessnar och tar saken i egna händer och kastar ut vandaler som t.ex AFA slöddret.

Permalänk | Anmäl #13 Sten Martinsson, 2009-09-03, 15:39

Jytte agerar som en tvättäkta sosse ska reagera. Gör nåt nån! Ni där, ni ANDRA, just ni ja gör nåt. Vi kräver och ni måste etc etc.

Och sen kommer det riktiga floskeln - "Vi är säkra på att maktlösheten är en stor orsak bakom den senaste tidens händelser." . Kan det inte tänkas vara så att det handlar om en liten klick kriminella eller enligt polisens språkbruk "busungar" som gör detta? I Gottsunda i Uppsala är dte verkligen så nåt som naturligvis Jytte inte har en aning om. Vi (bl.a undertecknad) som bott där i många år vet att det handlar om en liten, liten klick vandaler som i sin enfald förstör för tusentals personer, unga gamla , invandarare, svenskar. Om bara "samhället" för en gångs skulle skulle göra det röstfiskande politiker "krävde" skulle det resutera i ett ramaskri. Göra vad då undrar ni? Jo -ta dom 10-15 persoiner som gör detta och helt enkelt "plocka bort" dom. Men se DET kan man ju inte göra nä. Bättre att låta dem fortsätta, pladddra på under möten och inlägg på t.ex Newsmill.

Det pratas iblad om att vi "sviker" dessa ungdomar. De som verkligen sviker dem är cyniska politiker av typen Jytte som använder dessa få vandaler som ett slags alibi för att skaffa sig billiga politiska poäng.

Det som snart komemr att hända i Gottsunda är samma sak som hände i Rosengård - de som bor där lessnar och tar saken i egna händer och kastar ut vandaler som t.ex AFA slöddret.

Permalänk | Anmäl #14 Sten Martinsson, 2009-09-03, 15:39

"Vi vill gärna ha ett möte med er och ge våra krav på innehåll till denna krisplan för era respektive kommuner."

Låt mig gissa vad SSU:s krav är för denna krisplan: Mer skattepengar för att kasta över invadrarligisterna. Räcker det inte med att vi har gratis skola, sjukvård, tandvård, toppmodern infrastruktur, fred, frihet, demokrati, allemansrätt, sponsrade idrottsföreningar mm mm. Om inte det får folk att bete sig civilicerat, hur mycket pengar krävs det då?
Lösningen stavas JOBB! Och det kan inte politikerna skapa. Endast företagen och marknaden kan fixa riktiga jobb och med vänsterns rädsla för "klassamhället" så kommer de fortsätta att motarbeta en arbetsmarknad där lågbetalda och lågkvalificerade tjänstejobb får möjlighet att växa fram. Det är bara inse att tiden är förbi då vi kunde ha ambitionen att alla medborgare skulle kunna bli ingenjörer på Ericsson.

Permalänk | Anmäl #15 Robert, 2009-09-03, 15:51

Asså.....Vi har ingen Loookaaal!

Samma gamla visa från vänstern. Ge oss det vi vill ha och subventionera vårat fritidsintresse, eller så bränner vi ,klottrar och förstör samhället för alla.

Inför nolltolerans istället och bura in dom som förstör så blir det nog lugn och ordning i stället.

Permalänk | Anmäl #16 Kerberos, 2009-09-03, 15:57

"Vi är säkra på att maktlösheten är en stor orsak bakom den senaste tidens händelser."

Jag tror orsaken är den motsatta.
Man tar sig makt tills man möter motstånd.
Och i Sverige finns inget motstånd.

"Vi gör det därför att vi kan!" som någon av dom sa.

Permalänk | Anmäl #17 Reza, 2009-09-03, 16:00

Man tror knappt det är sant att en artikel som denna kan skrivas 2009. Och av en ung människa. Inte en ny tanke: bara samma krav på "samhälleliga åtgärder" och "det är rätt att ställa krav" .

Krav på andra alltså. Hade det hänt för 30 år sedan hade buset varit iväg på fosterhem i Norrland hela högen. Nu händer ingenting och sedan ingenting. Integrationspolitiken var feltänkt från början. En gång i tiden var det "fint" när man sprätte ut skattepengar. Ja det var bättre förr Jytte Guteland. Med dina färglösa visioner kommer du säkert in i regeringen 2010.

Lösningen stavas jobb, jobb och åter jobb. Men här händer inget så länge (s) och alliansen fegar om lägstalöner, LAS, stöd till småföretag m.m. Det är där tragiken ligger.

Permalänk | Anmäl #18 Lars Wetterström, 2009-09-03, 16:17

Måste man vända den andra kinden till ?

Kriminalitet måste bekämpas och lagföras. De som bränner och slår sönder har ingen rätt på sin sida, vi behöver inte heller förstå varför dom gör det. Dom gör fel och ska straffas för de fel dom gör, sedan kan man diskutera med dem eller är det den som slår hårdast som har rätt?

Permalänk | Anmäl #19 karlsson, 2009-09-03, 16:22

Måste man vända den andra kinden till ?

Kriminalitet måste bekämpas och lagföras. De som bränner och slår sönder har ingen rätt på sin sida, vi behöver inte heller förstå varför dom gör det. Dom gör fel och ska straffas för de fel dom gör, sedan kan man diskutera med dem eller är det den som slår hårdast som har rätt?

Permalänk | Anmäl #20 karlsson, 2009-09-03, 16:23

Det är viktigt att förstå att det är inte vanliga killar som gör det här. Själv växte jag upp i ett litet samhälle söder om Stockholm med stora ekonomiska problem och där det verkligen inte fanns något att göra för ungdomar. Lika dant hade det varit i tidigare generationer och lika dant är det fortfarande. Dock betydde inte detta att ungdomarna tände eld på bilar och kastade sten på polis och räddningspersonal om nätterna.

Uttråkade eller inte, så beter sig inte ungdomar! De senaste händelserna i Göteborg och Uppsala är något extraordinärt och vem som helst kan nog förstå att det är något allvarligt fel när en grupp ungdomar kan tänka sig att kasta en sten på en brandbil. Då kan det nog knappast hjälpa med att sätta upp en ny fritidsgård i trakten. Det är enkelt att skylla på samhället och på föräldrarna, men hur är egentligen dessa ungdomar funtade?

Permalänk | Anmäl #21 ÄRRHÅ, 2009-09-03, 16:33

Urp, ännu en i raden av sossar som säkert menar väl, snarare försöker bedriva Sosse-PR, men som skickar landet rakt i armarna på SD. När ska de lära sig, det är så man baxnar.

Börja fundera på omårdena:
bostadspolitik
arbetsrätt (läs LAS)
straffrätt
flyktingpolitik
företagsvillkor
behoven av gemensamma normer och värderingar (läs lag)

Permalänk | Anmäl #22 Sven Svensk, 2009-09-03, 16:45

ett möte för att ge er våra krav...

det är väl kommuninvånarna om några som ska lämna sina krav och inte ssu?

Permalänk | Anmäl #23 Johan Nilsson Svensson, 2009-09-03, 16:48

Ta större ansvar för ungdomarna i Göteborg och Uppsala, skriver Jytte Guteland.
-
Natten till idag brann fyra bilar i Malmö. Det är troligt att det var ungdomar som tände på. Sveriges mestprestigefyllda morogntidning, Dagens Nyheter, noterade nyheten med en gäspning. Bilbränder i Malmö? Ingenting att skriva om. Problem i Rosengård? Herregud, hur uttjatat kan det bli?
-
Malmö ligger långt, långt bort från kungliga huvudstaden, där maktens män och kvinnor sitter och bestämmer. Brinner det i Malmö? Vem bryr sig. Brinner det i Göteborg? Hmmm, det var lite bekymmersamt. Det är ju inte alla som tar X2000 till Göteborg från Stockholm, utan några kör egen bil. Tänk om bilen börjar brinna nästa gång man är i Göteborg?
-
Och brinner det rent av i Uppsala? Snälla nån. Det är ju inte alls långt från Stockholm. Tänk om några av dem som tänder fyr i Uppsala skulle åka till Rinkeby och tända på? Vad händer då?
-
Nej, det är klart att vi måste bekymra oss om Göteborg och Uppsala, särskilt om Uppsala. Under tiden samlas allt fler invandrare i Rosengård i Malmö. Genom att välja Rosengård har invandrarna ofta kortast möjliga avstånd till sina ursprungsländer, och det jämförelsevis sydliga klimatet i Skåne skiljer sig minst från vad de är vana vid hemifrån. Genom ebo-lagen får fler och fler personer möjlighet att strömma till Malmö och packa sig som sillar i lägenheter i Rosengård och leva under knappt människovärdiga förhållanden.
-
Malmöitiske socialdemokraten Ilmar Reepalu vill ha stopp för ebo, eftersom den leder till rent obeskrivliga förhållanden i Rosengård. Men de styrande herrarna och damerna i kungliga huvudstaden vill inte höra talas om sånt. Om det görs försök att styra bort invandrare från Malmöområdet så kanske FN och olika människorättsorganisationer ger Sverige en näsknäpp. Och i så fall får de stockholmska makthavarna skämmas nästa gång de är på internationell konferens och skålar i champagne. Dessutom, om vi avskaffar ebo, så kanske några av de flyktingar som skulle ha bosatt sig i Malmö flyttar till Stockholm i stället. Och det skulle ju verkligen inte vara bra, för hur ska det då gå för Stockholm?
-
Så därför är det skönt att veta att man kan rycka på axlarna och sova gott om natten när det brinner i Malmö. Det påverkar ju inte livet i den fina huvudstaden. Och om det bara blir problem i Malmö så kan man ju bara fnysa och fråga sig, som Expressens ledarsida gjorde den 18 juli i år, "Vad är det för fel på skåningarna?".
-
Men nu brinner det i Göteborg. Usch då. Och i Uppsala. Nej fyyy!!!! Nu måste Sverige rycka ut och släcka. Nu har vi fått ett problem på riktigt. Nu kan man se eldarna från kungliga huvudstaden.
-
Men bränderna i Rosengård syns inte i Stockholm. Och bränderna i Rosengård är inte ett problem. Problemet är, det är ju fastslaget en gång för alla, att det är något fel på skåningarna.
-
Sov gott, Stockholm. Och slicka i er berömmet över att Sverige tar emot så många invandrare, och att så väldigt många av dem strömmar till redan överfyllda nedgångna lägenheter i Malmö, så att ni själva slipper ta hand om dem.
-
Skål, Stockholm!

Permalänk | Anmäl #24 Ann sidbrant, 2009-09-03, 16:53

#19 Skogstokig: Det är enkelt att skylla allt på att det handlar om invandrare eller utlänningar, men dessa argument håller inte hur gärna SD-förespråkarna än vill. Jag bor i ett område där en stor del av de boende är studenter från Asien, Mellanöstern och Afrika medan vi svenskar är i minoritet (trots att vi är i Sverige). Enligt dina argument borde det vara ett område med mycket kriminalitet, men det är precis tvärt om. Det är ett väldigt lugnt område där man kan gå ute och känna sig trygg alla tider på dygnet.

Permalänk | Anmäl #25 ÄRRHÅ, 2009-09-03, 16:54

ÄRRHÅ:.......
Visst kan det finnas undantag, självklart. Sillnaden är delvis att dina grannar är studenter och vill något med sina liv.
Däremot finns det i de våldsamma områdena i Sverige ett stort antal kriminella invandrarligor som troligen sätter avtryck på våldsamheterna.
Frågan är vad vi ska göra NU och inte sedan....
Det lär inte bli bättre med bränder, gruppvåldtäkter, kriminalitet, gängkriminaliter, gängkrig med vapen, osv, osv.
Men våra fega politiker vågar inte ta ett rejält tag i problemen, för då kan SD öka sitt väljarstöd, och det vore ju värre............

Permalänk | Anmäl #26 Skogstokig, 2009-09-03, 17:08

Tvångsflytta alla branbombskastande invandrarligister hem till Mona Sahlin. Då lär det hända grejer...

Permalänk | Anmäl #27 Danne, 2009-09-03, 17:09

Danne:........
Varför inte låta Mona mfl. Sossar bo en månad i Rosengård.........!!
Varför inte nästa månad ett stort antal journalister...!!
Jytte Guteland kan gärna ta en kvällspromenad där - själv - med sitt blonda hår väl synligt..........

Permalänk | Anmäl #28 Skogstokig, 2009-09-03, 17:26

ÄRRHÅ, hitta ETT exempel där det är enbart svenska ungar som våldtar i grupp (3 eller fler) eller startar bränder för att kunna slänga sten på brandkår/polis. Inte ens knarkarna i AFA håller på med sådant, och de är det värsta drägg vi har som främst består av svenskar.

Hittar du ett sådant exempel så är jag villig att diskutera möjligheten att problemet inte ligger i invandringen. Tills dess...

Permalänk | Anmäl #29 Illwill, 2009-09-03, 17:30

Vuxenvärlden måste lära sig förtjäna ungdomars auktoritet. Vi måste visa att vi vill ha ett mänskligare samhälle där spekulationen, penningen, våldet och bristen på empati inte får bli förhärskande. Vattendelaren som kommer att avgöra utfallet i nästa valrörelse, blir troligen vårt ställningstagande och hur vi efterklokt till industrialismens exploaterande tidevarv tillstår och diskuterar en växande œcopati och de farligt växande œcopatiska strukturerna i samhället, som också socialdemokratin och den materialistiska marxismen burit fram. Detta avgör vilken välfärd vi vill ha och arbeta för. Som jag har visat i artikeln ”Far, ser du inte att jag brinner upp?!”, är ungdomsvåld och skrikmanèr ett utslag och svar på en sådan œcopati (där pengars användning och investering t ex inte kommunicerar mänskliga budskap).
Om Ekopati se:
http://www.qilinpsykologkonsult.com/eiqre.html
Om ungdomars skrikmanér se;
http://newsmill.se/artikel/2009/08/26/far-ser-du-inte-att-jag-brinner-upp

Permalänk | Anmäl #30 Torbjörn K A Eliazon, 2009-09-03, 17:33

# 25 Ann sidbrant

Vad snackar du om? Det brinner i Stockholm också. Senast i Rinkeby. Och vad gäller slitna och trångbodda områden så har du 20 gånger fler sådana i stockholmsregionen än i lilla Malmö.

Dessutom består riksdagen som bekant av ledamöter från hela landet där stockholmsregionen är underrepresenterat i förhållande till sitt befolkningsunderlag.

Så vänligen upphör genast med din självömkan.

Permalänk | Anmäl #31 Nicke, 2009-09-03, 17:43

#27 Skogstokig: Precis som jag säger, de allra flesta (oavsett etnicitet) vill göra något vettigt med sina liv. Den stora frågan är varför dessa kriminella invandrargäng istället väljer att bränna bilar och kasta sten på polis och räddningstjänst. Jag håller absolut med om att samhället/politikerna måste göra något nu, men jag är dock säker på att SD:s linje om förbjuda moskéer och hävda att alla invandrare är en del av ett misslyckat experiment snarare skulle ge motsatt effekt än skapa lugn och arbete åt människorna i förorten.

Permalänk | Anmäl #32 ÄRRHÅ, 2009-09-03, 17:56

"Medan fyrtiotalisterna fick en utbyggd välfärd har den unga generationen tvärtom mött mängder av besparingar. Först i skolan och fritidsverksamheten allt sedan 90-talets besparingsår. " JG

Det har skett stora inbesparingar inom skolan, framförallt indragen morgonbön, indragen kristendomsundervisning, avskaffande av betyg i ordning och uppförande. Och inte minst skolagans avskaffande 1958. Om skolan på den tiden fått dagens resurser så så hade nog rektorna ropat JACKPOT! Fritids var inte ens påtänkt.

Permalänk | Anmäl #33 Kung och Fosterland, 2009-09-03, 17:58

om ska till konsentrationläger i appland å skala lööÖÖÖÖöök!!! :o( *sverigedemokrat*

Permalänk | Anmäl #34 Peter Ingestad, 2009-09-03, 18:06

#30 Illwill:

Ja, bränderna utförs av personer med invandrarbakgrund, men på vilket sett skulle det säga något om invandrare (eller muslimer om du så vill) som grupp? SD:s politik riktar ju sig inte bara mot ligisterna utan till exempel även mot mina muslimska kurskamrater som är praktiserande muslimer, men som i övrigt är som vilken svensk student som helst.

(När det gäller gruppvåldtäkter så finns det "ursvenskar" som dömts för detta, men det hör inte till debatten.)

Permalänk | Anmäl #35 ÄRRHÅ, 2009-09-03, 18:10

Ja, problemen kan ju absolut inte ha någonting att göra med att sverige har tagit in alldeles för många invandrare. Även om man anser att det enbart handlar om sociala problem är det invandringen som har skapat dom. Dom hade möjligtvis kunnat dämpas genom en konstruktiv integrationspolitik, men med tanke på dom massor som sverige tagit in hade det sannolikt inte räckt på långa vägar, man hade fått problem ändå. Det är ni politiker som bär ansvaret för att ni tagit in så många, trots att det varit uppenbart i snart 20 år att det inte fungerar särskilt väl.

Permalänk | Anmäl #36 Karl, 2009-09-03, 18:20

Sossar LJUGER för mycket!!!

Permalänk | Anmäl #37 Snälla, 2009-09-03, 18:23

Sverige är fortvarande ett av världens jämlikaste länder, både ekonomiskt, arbetsmarknadsmässigt och när det gäller medborgarnas inflytande i samhället övrigt. Detta varit en stadig utveckling sedan 1900-talets början till vad vi ser idag. Självfallet har utvecklingen fluktuerat en hel del, ett fenomen som vi aldrig någonsin kan komma ifrån helt enligt Burrs lag: ”Allt som kan variera kommer att variera inom dess verkningsgrad”. Det är en naturlag att allt föränderligt vad vi kan observera i vår verklighet har en amplitud med viss variation, dvs inom dess verkningsgrad. Och detta gäller inte minst just ekonomi.

Men i det stora hela har Sverige utvecklats betydligt mer än avvecklats även om det finns sådana områden varav den nu så väl debatterade psykvården är ett bra exempel på. I en internationell jämförelse kan vi mäta oss med våra övriga grannländer och det är tämligen enkelt att konstatera att det råder mera eller mindre samma trend hos våra grannar, de svenska problemen är inte specifika på något sätt. Men skillnaderna mellan de nordiska länderna varierar precis som min egenhändigt designade lag förutsätter även om Norges ekonomiska förutsättningar har förbättrats mer än Sveriges under de två sista decennierna i alla fall.

Men det är anmärkningsvärt att vi just har sådana problem med våra ungdomar och utav sådan etiologi som det framställs i Jytte Gutelands artikel: den relativt stadiga utvecklingen har lett till större och större frustration hos våra ungdomar med uttalat anarkistiskt, destruktivt beteende. Jag har visserligen inte sett någon exakt statistik som jämför skolbränningar i de olika nordiska länderna men min egen undersökning vad jag kunnat hitta information på nätet i de respektive länderna så är Sverige mångfaldigt värre drabbat än våra grannar. Om det finns ett tydligt samband mellan de ekonomiska förutsättningarna och ungdomarnas destruktiva beteende så bör Sverige ligga väldigt risigt till på alla samhällsplan i jämförelse med våra grannar. Det verkar ändå föga troligt utan tvärtom att vi verkligen har tämligen likartade ekonomiska och arbetspolitiska problem med tämligen likvärdig levnadsstandard kontra omvärlden även inom EU. Skillnaderna är i alla fall alldeles för små inom Norden för att de skulle ge så enormt stort utslag för Sveriges nackdel i jämförelse hur mycket ungdomarnas sammanlagda skadeverkan kostar oss.

Däremot finns det andra skillnader som är verkligen stora mellan Sverige och våra grannar: skolungdomarna har betydligt mer inflytande över ”kunskapshämningen”/verksamheten i skolan och kan påverka betydligt mer vad som sker inom skolans väggar och detta har vi motiverat med demokratiseringen av skolmiljön bland annat genom att avskaffa skolans auktoritativa roll. Läraren är en kunskapsguide och kompis i vår skola när lärarrollen innebär betydligt mer också en disciplinär auktoritet hos våra grannar fortvarande. Kort och koncist så har vi svenskar betydligt modernare och framför allt bättre idéer hur föräldraansvaret och skolan ska fungera men våra resultat är lika mycket betydligt sämre och tillåter betydligt större variation mellan hur ungdomar får bete sig. En del intar rollen som rena anarkister, ungdomsterrorister utan att någon kan sätta stopp (det saknas både mandat och vilja att beblanda sig i de ungas elände) för den utvecklingen oavsett att flertal säkerligen är precis lika skötsamma som hos våra grannar. Verkningsgraden vad som får pågå bland våra ungdomar är betydligt vidare…tills det är för sent och då blir det en rättssak. Det saknas mellanting i våra goda idéer angående pedagogikens principer överhuvudtaget, någon sådan instans som kan och får göra insats innan loppet är kört.

Däremot tycks vi lida kollektivt av dåligt samvete när vi inte vet hur vi skulle kunna muta (tala till rätta som det heter i själva verket) våra ungdomar till redigare liv. Vi har ju gett dem makt och demokrati även om det endast är skendemokrati (frihet utan motsvarande skyldighet, rättighet utan motsvarande ansvar) men ändock är det makt att påverka. Av allt uttrycker våra ungdomar kanske just: ”ni får vara med och påverka”, det kan tolkas som både utmaning och uppmuntran och det är själva påverkan som slår slint, handgripligen.

Men enligt min mening så gör ungdomarna precis det som vi uppfostrat dem till eller låtit bli att uppfostra och de är ett symptom på något mycket allvarligare att vi vuxna har tappat kontrollen över vår egen vuxenhet och vi försöker närma våra ungar som äldre kompisar. Kan det vara kul att vara ung med sådan generation av vuxna? Det är nog den vuxna befolkningen som behöver alldeles grundläggande krisplan och illa kvickt: det är vår före detta vuxenhet som förlorat all anständighet.

Permalänk | Anmäl #38 Burr, 2009-09-03, 18:39

Jytte, som en del talat om här så handlar det mest om kriminella invandrargäng. De flesta svenska ungdomar sköter sig.
Invandringen är för stor. Där har du svaret.
Sverige måste ta ansvar för den invandring man tillåter. De har inte de svenska regeringarna gjort. Det gör dom fortfarande inte. Det kommer omkring 100000 människor per år till Sverige. De flesta kommer inte att lära sig svenska eller börja jobba inom de närmaste 20 åren. Det är klart att politikerna får underkänt.
Invandrar o migrationspolitiken är åt h-e. Du som är politiker gör något åt det i stället för att vigla upp de unga mot de äldre generationerna!

Permalänk | Anmäl #39 Alicia, 2009-09-03, 18:41

Det handlar inte om invandrare och svenskar. Det handlar om att ett fåtal ungdomar i vissa områden tillåts uppträda hur som helst. De flesta ungdomarna i alla dessa miljonprogram är skötsamma ungdomar som försöker bygga en framtid. Dock så dikteras villkoren av dem som beter sig som svin, något som endast kan göras då media och politiker sätter dagordningen.

Jytte, att du inte förstår att det finns mer resurser till ungdomarna idag än vad det gjorde på 40-talisternas tid är obegripligt. Vad som saknas ligisterna idag är inte ännu en fritidsgård, det är lite vett och etikett. Ställ krav på föräldrarna att uppfostra sina barn! Sluta mata dem med offer-ursäkter!

Permalänk | Anmäl #40 Kristoffer, 2009-09-03, 18:48

Det är arrangerade ligisthandlingar utav AFA och andra socialistgrupper som ligger bakom den senaste tidens handlingar.

Hur dum får man var? Kolla på sajterna där dräggen hänger och planerar sina illdåd så får ni se!

Det har inget med utanförskap att göra - det är ren och skär djävulskap!

Jag är trött på daltandet.

Permalänk | Anmäl #41 PissNisse, 2009-09-03, 18:57

Det är härligt att se att nästa generations (S)-ledare fortsätter på den inslagna snällismen. Alla är offer som samhället måste rycka in med hjälp om livet inte blir som de tänkt sig.

Det står helt klart att Reinfeldt har rätt, borgarna kommer ta över som statsbärande parti genom att knyta an till det ledarskap som en gång skapade (S)-eran. Sossarna fortsätter under tiden med att ständigt vidareutveckla snällismen och idealismen enligt Palme.

Permalänk | Anmäl #42 Olofs, 2009-09-03, 18:58

#41 Kristoffer, 2009-09-03, 19:48: Det handlar om att ett fåtal ungdomar i vissa områden tillåts uppträda hur som helst.

Och tänka sig att den klokheten är så oerhört svår för så många att begripa! Det är just en liten del av ungdomarna som beter sig så destruktivt men deras beteende ger ett oproportionellt stort utslag. Jag förklarar denna märkliga handlingsförlamning (när alla ändå ser vad som händer med dessa ungdomar ty de blir inte helt plötsligt mordiska sabotörer utan det handlar om att de har symptom långt innan) med att ingen vågar eller har mandat att göra en verkningsfull insats.

”Bevisen” tycks aldrig räcka till tills det är för sent och då blir det en rättssak. Den vuxna befolkningen är förlamad av ren feghet inför dessa ungdomar och ingen tycks ha något ansvar…utom sociala myndigheter när det är dags men då är också katastrofen fullbordad.

Det är oerhört kränkande att tala om ungdomar i en kollektiv bemärkelse ens på dessa så kallade problemområden utan det är en klick/en minoritet som funnit sin bekräftelse i det destruktiva beteendet som manifestation i samhället. Vägen dit även för dem är lång men vuxna lotsas som de ingenting sett och när bevisen hopar sig så bortförklaras dem ”det ordnar sig” medan man passivt ser på.

Permalänk | Anmäl #43 Burr, 2009-09-03, 19:15

Dessvärre handlar det om invandrare och svenskar. På grund av mycket stor invandring som en total omsvängning av statens bostadspolitik där Person sanserade statsfinnanserna 1994 genom att ta bort allt bostadsfinnansiering och räntesubvententioner så har byggande av hyresrätter i princip avstannat. Detta leder till att produktionen av bostäder inriktas på bostadsrätter, som bara personer med fast arbete kan få lån till.

FÖr att hantera invandrarnas behov av att bo någonstans, infördes EBO. EBO innebär att Sverige kan fortsätta ta emot stora mängder invandrare utan att bygga bostäder. Baksidan är att boendetätheten i våra invandrarområden är fruktansvärd. Det finns exempel på 20 persiner i en tvåa. Därtill alla olagliga invandrare som saknar uppehållstillstånd.

Om du är ung invandrarunge och växer upp i en fruktansvärd miljö där det i princip inte går att vara hemmavid eller umgås, så är du ute och drar på stan och måste kanalisera ditt missnöje. Klart som fanken att de kastar sten på brandmännen, det har ett enort hat och en frustration, inte på svenskar per se, men svenskarna har det ju mycket bättre och bor ijtne som packade sillar, svenskar har jobb och bor i villaförorter.

Så skyll kanske inte så mycket på invandrarnas egen kultur, den förespråker mycket sällan stenksatning mot brndmän :-) skyll istället på svenska fega kräk till politiker som inte står till svars för att det saknas både jobb och bostäder till de vi tar hit, och så döljer man problemet. Det finns inte och kommer inte att finnas bostäder.

Nya natioalla lägenhetsregistret är i sin linda, ska bli mycket spännande att se om Boverket och SCB släpper statistik på situationen. Det är faktiskt helt galet, och fullständigt naturligt att man får problem.

Testa vad som händer om du stoppar in fem finnar, fem norrmän, fem svenskar och fem danskar i en tvåa i fem år år och alla har olika politisk uppfattning och religisör tro. Skulle inte tro att det funkade. problemet handlar om ebo som förevändning att inte hantera flyktingströmmen i tid, nu är det för sent. Går inte att lösa problemet, boendetätheten kommer bara att öka, nativiteten enorm, antalet illegala flyktingar ökar och någon fart på bostadsbyggandet kommer aldig. All finnansiering ska numera lösas av banken, läs kapitalet, banken bygger inte bostäder åt invandrare utan arbete längst ner i hierarkin. Det kallas finnansiell risk. Banken bygger bara bostäder åt personer med fast statilg inkomst, oavsett om de är afrikaner, araber, svenskar eller asiater.
Emellertid är det för få papperslösa invandrare som har rätt utbildning och har kapacitet/motivation att lära sig språket, så de kommre aldrig in i arbetskraften, möjligen så som städare med F-skattsedel.

Grattis Sverige, vi måst ha Europas mest pundiga politiker, och de kan gott sitta med sin tvättade hals och fundera på varför Sverigedemokraterna sitt och flinar i Riksdagsbänken 2010.
Det är så man börjar gråta.

Permalänk | Anmäl #44 Sven Svensk, 2009-09-03, 20:13

Att bränna bilar eller någon annan skadegörelse är inte så konstigt. De flesta ungdomar har ju gjort någon skadegörelse.
Men att fysiskt attackera polisen drar sig normalt även kriminella vuxna för. Bara de riktigt grovt kriminella attackerar polisen.
Att därutöver attackera räddningspersonal, är ett oerhört stort steg från att skada fast egendom.
Att från politisk håll låtsas att man inte förstår vilken oerhörd skillnad det är mellan att skada egendom till att attackera räddningspersonal är djupt oroande.
Uppenbarligen så finns det i dessa områden individer som är mer förhärdade och kallhamrade än landets grövre brottslingar.

Permalänk | Anmäl #45 Putte, 2009-09-03, 20:20

Tack Sven Svensk för en djuplodande, om än pessimistisk, analys av bostadsproblemet. Bristen på hyresrätter och stigande byggkostnader kan kanske bara balanseras med hjälp av lägre ingångslöner och därmed en gradvis introduktion till arbetsmarknaden - den s.k. bostadskarriären? Jag har visserligen hjärtat åt vänster men är kluven vad gäller arbetsmarknaden och LAS. Kan någon hjälpa mig med detta dilemma?

Permalänk | Anmäl #46 a-f, 2009-09-03, 20:33

Ilmar Reepalu (s), kommunstyrelsens ordförande i Malmö tillhör inte mina favvo-politiker.
Några här har talat om EBO och EBO-lagen och jag googlade på den. Vad hittade jag om inte en debattartikel av just Ilmar Reepalu i Sydsvenskan från den 2 oktober 2007. Artikeln är ett rop till regering och riksdag om hjälp till en nödlidande kommun. Såvitt jag vet har regering och riksdag inte funderat på att ändra på den extremt destruktiva EBO-lagen (eller har dom?).
Det gör att att jag ser med större respekt på Ilmar Reepalu.
Läs hans artikel. Här är länken

http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article269973/quotEbo-lagen...

Permalänk | Anmäl #47 Alicia, 2009-09-03, 21:25

# Sven Svensk

Hemsk läsning. Jag är dj-t arg för att regering och riksdag tillåter en så hög invandring när våra inhemska problem är så oöverblickbara. Våra politiker tar inget ansvar för vad som håller på att hända.

Permalänk | Anmäl #48 Alicia, 2009-09-03, 21:30

det är ett rop på hjälp av frustrerade ungdomar.vad gör allansen de drar ned med 20% PÅ LÄRAR SIDAN.det är säkert för komplicerat för militär björklund att förstå.

Permalänk | Anmäl #49 putte, 2009-09-03, 21:51

det är ett rop på hjälp av frustrerade ungdomar.vad gör allansen de drar ned med 20% PÅ LÄRAR SIDAN.det är säkert för komplicerat för militär björklund att förstå.

Permalänk | Anmäl #50 putte, 2009-09-03, 21:54


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.