Andra världakriget utbrott ligger idag 70 år bakåt i tiden och dess slut 64 år bakåt i tiden. Dom flesta av dom som var vuxna då och kunde ta ansvar för sina val och handlingar är sedan länge döda.
Den sanningskommission som Bosse vill se och som jag egentligen inte har något emot skulle ju ha tillsatts på 1950, 1960,1970 eller möjligen senast på 1980 talet.
Nu känns det som om tåget har gått och att man i så fall lika gära kan tillsätta en sanningskommission om brott begångna under 30 åriga kriget.
En sanningskommission som däremot borde tillsättas nu är en kommission med uppgift att granska det svenska medlöperiet gentemot dom kommunistiska diktaturerna.
Den sanningskommissionen skulle då i första hand ha att granska Vänsterpartiet.
Svt:s Uppdrag Granskning gjorde 2004 eller 2005 en översiktlig granskning av Vänsterpartiet och då framkom en hel del för Vänsterpartiet besvärande fakta. Nedan länkas till två korta You Tube klipp från Uppdrag Gransknings program om Vänsterpartiet.
http://www.youtube.com/watch?v=C9SSKK7xozw
http://www.youtube.com/watch?v=RbzRZWFZHs4
Nästa år kan vi för första gången få en partiledare som öppet deklarerat att han är kommunist i regeringen och som försvarat Lenins kritik av Socialdemokratin (som avsåg just demokratin). Det finns alltså flera skäl till varför just detta parti bör granskas innan nästa val
Permalänk | Anmäl
J Lars, 2009-09-03, 13:27
Bosse Schön redovisar i och för sig korrekta uppgifter men hans slutsatser saknar perspektiv. Om detta skett medvetet eller omedvetet vill jag inte spekulera i.
För att bredda perspektivet en smula vill jag dock helt försynt och kortfattat påpeka att den svenska politiken även räddade åtskilliga liv, inte minst svenska. Ska vi gissa (extrapolering av de norska siffrorna) att en tysk ockupation av Sverige kostat 30.000 döda i form av stupade i strid, döda i förtid på grund av undernäring och lägervistelse i Tyskland, m m. De 8.000 danska judar som 1943 kunde smugglas över till Sverige och därmed undgick en säker död var förmodligen rätt glada att Sverige inte var under tysk ockupation. Och så vidare. Alla som har åtminstone ett hum om historien vet att Sverige blev en trygg hamn för tiotusentals flyktingar fram till det tyska sammanbrottet.
Sammanvägt har Sverige, enligt min uppfattning, ingen anledning att känna skam över att landet kunde hålla sig utanför kriget.
Permalänk | Anmäl
Tage Sundin, 2009-09-03, 13:54
Det är föga känt, och Schön struntar helt i det, men antalet länder som förklarade Tyskland krig innan 1942 är två. Storbritannien och Frankrike. Att Norge, Danmark, Belgien och många andra länder blev inblandade berodde på Tysklands angrepp.
Det Schön och andra gör, är att på något sätt sortera in Sverige i en grupp medlöparländer, (jämte Schweiz, Portugal och andra länder som handlade med Tyskland) på något sätt skilt från länder som Danmark och Norge, som också handlade med Tyskland ända till Tysklands angrepp.
Med den falska och unkna logiken kan Sverige fås att framstå som unikt ont. Ett land som försökte hjälpa Tyskland till seger.
Bättre då ta upp Sovjetunionen, Ungern, Rumänien mfl länder. Dessa försökte med samarbete vinna på Tysklands ambitioner, ja, också genom att samverka militärt med Tyskland.
Men Sovjet, anmärker någon, Sovjet bekämpade Tyskland? Ja, efter Tysklands angrepp 1941 sällade sig Tysklands forna bundsförvant till Storbritannien, istället. Men det är klart, Sovjet är ju moraliskt sett överlägset Sverige, de slogs ju mot Tyskland?
Enligt Schöns schema, länder som blev angripna = goda länder. Länder som likt Sverige duckade och gjorde eftergifter och därmed slapp invasion = onda länder. Logiken håller inte.
Permalänk | Anmäl
HenrikA1961, 2009-09-03, 15:05
Det är ju en något skev historiebeskrivning som ges i artikeln.
På vad sätt skulle det hjälpa någon om Sverige vägrat ge efter åt de Tyska kraven? Det var ju inte bara ett hot, det från Tyskland, utan även det från Rysk sida. Man kan lugnt konstatera att om Tyskland ville, så skulle de kunna ockupera Sverige på lika kort tid som det tog att ockupera Norge och Danmark. Vad skulle det ha kostat i människoliv? Visst, moraliskt så är det inte helt ok kanske, men praktiskt?
Det är lätt att så här i efterhand komma med pekpinnar, men vad skulle Bosse Schön säga till alla de som skulle fått sätta livet till om Sverige agerat som han anser att Sverige borde ha gjort?
Sveriges Regering hade till uppgift att de till Sveriges intressen, skydda Sverige ifrån hot. Man valde att ge efter för de Tyska kraven istället för att riskera ett krig, med okänt antal dödsoffer.
för övrigt var det inte bara Sverige som kände till judeutrotningen, det gjorde även England och USA, deras bedömning var att det inte var ett prioriterat mål.
Att tillsätta en sanningskommission verkar vara en tämligen meningslös sak.
Visst kan man kritisera Sveriges agerande under kriget, men jag är så urtrött på att de som gör det verkar sakna all förmåga till att sätta in handlingarna i sin kontext, utan istället bedömer de efter dagens mått, oförnågan att se handlingarna i dåtidens politiska realitet.
Permalänk | Anmäl
PerA, 2009-09-03, 15:40
Inte oväntat kommer det en stolle som viftar bort Schöns välskrivna artikel och börjar yra om kommunister. En kommission om dessa fantasilösa dönickar som alltid lyckas vrida bort ljuset från sig själv och vill "utreda kommunismen" borde tillsättas.
Permalänk | Anmäl
Niklas A, 2009-09-03, 16:00
Sa har beskrivs Stockholms overrabbin Mordechai Ehrenpreisz i boken Holocaust Victims Accuse:
If there exists such a thing as degrees of guilt, Dr. Mordechai Ehrenpreisz, the so-called “Chief Rabbi” of Sweden, reached the pinnacle and is worthy, from every aspect, to be crowned emperor of those war criminals of the Holocaust who emanated from the secular, national front.
Behind him there lay a “glorious” Zionist past as the friend and confidant of Dr. Herzl, as one of those present at the first Zionist Congress, and as a person invited to the first few Congresses to deliver lectures on Hebrew culture. His loyalty to Zionism was so great that when he ser ved as “Chief Rabbi” of Bulgaria, he decreed there that anyone who refused to donate to Zionist causes would be forbidden to have his sons circumcised. It was not the fault of Galician-born Dr. Ehrenpreisz that even the Jews of Bulgaria, who were devoid of any knowledge of Judaism, totally ignored this rule of their atheistic “rabbi.”
Ehrenpreisz came to the point of Jew—hatred, like many other advocates of secularism, by way of hatred of Judaism, which he nurtured for many years. Already in 1903, he published in the “Shiloach” (Volume 11) “A Manifesto,” proclaiming, “the new Hebrew frees him self from the chains of “sickly, accursed, dying tradition —— a tradition which cannot live and does not want to die, a tradition which darkened the light of our eyes, and chased away the beauty and tenderness from our sweet lives.”
Las vidare har:
http://www.israelversusjudaism.org/holocaust/chapter-9.cfm
Permalänk | Anmäl
Frihetardetbastating, 2009-09-03, 16:36
Helt rätt! Granska gärna ordentligt dessa uppgifter en gång för alla. Men troligen går många spår låångt in i många organisationer och partier.
Granska också de Svenskar som fanns i Stasi,s arkiv. De kan fortfarande vara aktiva i arbetslivet och därför farligare för Sverige än de som nu troligen är väldigt gamla eller döda.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-09-03, 16:59
Jag glomde att saga att den svenska riksdagen hade fattat ett beslut att ta emot 10.000 tyska Judar, men drog tillbaka beslutet som en foljd av Ehrenpreisz protest.
Permalänk | Anmäl
Frihetardetbastating, 2009-09-03, 17:09
Niklas A.
Att utreda kommunismens brott är ytterst angeläget. Snart kan vi ha
en kommunist som minister. Känner du inte till allt elände som
som skett i kommunismens namn ? !!! Gör du inte detta bör du läsa
på din läxa , och inte kalla folk för stollar !!
Permalänk | Anmäl
kulaken, 2009-09-03, 17:09
Jo kulaken just därför. Alla känner till dessa brott - vi har tom en myndighet som sköter upplysning om dem. Hur många kommissioner vill du ha? Vad mer ska utredas? Men visst vi kan tillsätta en kommission om dagen om du tycker det är intressant. Blir luften lite lättare att andas då? Det är 2009, kom inte dragandes med ditt gamla kommunistspöke om du vill betraktas som någorlunda seriös. Ohly var inte född när alla dessa gamla massmord begicks.
Permalänk | Anmäl
Niklas A, 2009-09-03, 17:21
Niklas A:...
I min bokhylla står boken "Om detta må ni berätta". En utgiven bok om Nazismens ondska, (mycket bra). När kommer samma genomgång om Kommunismens brott?
När reagerar skolpersonal över röda stjärnor eller hammaren och skäran på kläder eller märken på eleverna?
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-09-03, 17:33
Zionister varlden over hade en overgripande malsattning att etablera Eretz Yisroel i Palestina och for att uppna det malet var man villig att offra miljontals Judar om man kunde valja ut vissa, de unga de lampliga (soldatmaterial) och skeppa dem till Palestina. Med benhard enogdhet stoppade man raddningsforsok till andra territorier an Palestina, med motiveringen att dessa miljoner doda var juidarnas bidrag. Sa har sager Chaim Weizmann, Israels forste President 1937, pa den 20e Zionist Kongressen :
‘...the hopes of six million Jews are centered on emigration…I was asked, ‘But can you bring six million Jews to Palestine?’ I replied, ‘No’…In the depth of the Jewish tragedy – I want to save two million of youth…
The old ones will pass, they will bear their fate or they will not. They are dust, economic and moral dust in a cruel world…Only a remnant shall survive…we have to accept it.’
Permalänk | Anmäl
Frihetardetbastating, 2009-09-03, 17:48
Eh, skogstokig, du kan ju testa nån av artiklarna på http://www.levandehistoria.se/kommunistiskaregimer.
Räcker inte det menar du? Gå vidare nu.
Permalänk | Anmäl
Niklas A, 2009-09-03, 18:14
Frihetardetbastating:
Snygg internetkälla..mycket trovärdig..typ..not..
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-09-03, 18:27
Frihetardetbastating:
Ditt Weizmann-citat är fabricerat.
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-09-03, 18:28
"När reagerar skolpersonal över röda stjärnor eller hammaren och skäran på kläder eller märken på eleverna?"
Varför skulle de reagera? Nazism går ut på att världen är indelad i raser, där arierna är bäst och judarna sämst, och att det pågår ett krig mellan dessa raser och att man ska hata varandra. Kommunism som idé handlar om att fördela resurser lika i samhället och att alla människor är jämställda. Det kan man tycka vad man vill om men att försöka likställa kommunism med nazism gör nog bara nån som inte tänkt över saken i längre än 1 minut.
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-09-03, 18:31
Nej, det behövs inte. Dels är det för sent, dom flesta är antagligen redan döda, och att utreda deras göromål under ett krig för 70 år känns mindre meningsfullt och kanske inte ens möjligt.
Sverige har inget skäl att se ner på sitt agerande under andra världskriget. Alternativet var sannolikt ockupation, med allt lidande och många fler döda judar som hade blivit resultatet. Dessutom, att hjälpa Tyskland i det läget handlade i inte så liten grad om att hjälpa Finland, och det är inget vi ska skämmas för. Helt klart vad som hänt i Tyskland blev det inte förrens efter kriget. Det hade varit fullständigt vansinne och självmord av Sverige att förklara Tyskland krig baserat på rykten.
Det är lätt att vara efterklok, men Schön lyckas inte. Han verkar mest intresserad av att döma och skapa skam. Ironiskt nog samma saker som delvis orsakade kriget till att börja med.
Prova att lära av historien i stället för att använda den för att sätta dig själv på höga hästar.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-09-03, 18:44
Sierra.
Man ska visst likställa nazism och kommunism. Båda är totalitära läror. Båda bekänner sig till socialismen. Kommunismen lindar in sitt djävulskap i vackra ord , men så må vara. Lenin (det kräket) var
beredd att döda upp till 90% av befolkningen för att genomföra det
kommunistiska "drömriket" i Ryssland. Stalin (det kräket 2) förslavade och förintade hela folkgrupper. Mao (nästa kräk) har miljoner och åter miljoner liv på sitt samvete. Pol Pot (det kräket 4)
lyckades på kort tid döda en femtedel av Kambodjas befolkning. För mej är röda stjärnor , hammare och skäror ytterst obehagliga symboler. Akta dej Sierra , snart kan vi ha ovanämda figurers lärjunge Lars Ohly vid makten .
Permalänk | Anmäl
kulaken, 2009-09-03, 19:13
Kulaken, förstod du vad jag skrev ifråga om idé och bakomliggande tankar?
"Akta dej Sierra , snart kan vi ha ovanämda figurers lärjunge Lars Ohly vid makten ."
Dags för nivåhöjning i debatten?
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-09-03, 20:01
Kulaken, förstod du vad jag skrev ifråga om idé och bakomliggande tankar?
"Akta dej Sierra , snart kan vi ha ovanämda figurers lärjunge Lars Ohly vid makten ."
Dags för nivåhöjning i debatten?
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-09-03, 20:23
#16 Sierra
""Ditt Weizmann-citat är fabricerat.""
Jag hittade det pa den har siten, men har last det forut. Det ar en site skriven av andra Judar och de tidigare citaten ar fran Holocaust Victims accuse.
http://www.lastsuperpower.net/docs/nzc7closingthedoors/view
Permalänk | Anmäl
Frihetardetbastating, 2009-09-03, 21:17
Att Sveriges hållningssätt till Hitlers nazistregim under andra världskriget inte ter sig så grandiost idag är de flesta överrens om. Det är lätt att uttala sig med facit i hand efter 70 år.
Att Silvia och sessorna skall känna något ansvar eller skuld för att deras far/morfar var nazist är absurt. Detta tycker jag jag trots att jag är republikan.
Permalänk | Anmäl
Håkan Thorsell, 2009-09-03, 21:36
Jaha, det är judar som skrivit det? Då måste det ju var sant. Vet du ens vilka Nuterei Karta är? Det var en sån som skrev boken och den första websidan du hänvisade till, antagligen den andra websidan också. Låt oss säga att trovärdigheten är hyffsat lågt.
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-09-03, 21:38
#14 Niklas A och #17 Sierra..................
Kommunismen och Nazismen är "kusiner" .Båda hyllar LEDAREN och "folket". Båda fungerar endast som diktaturer. Tyvärr reagerar endast makthavare journalister, pokiser och skolpersonal över nazist-symboler och inte över kommunist.d:o.
Kommunismen har tom. vållat mer lidande än Nazismen och gör det fortfarande idag.
Kommunister kan märkligt nog komma in i nästa regering efter valet 2010. Iof. "bara (V). Värre varianter finns ännu längre vänster ut.......
Man kan som Kommunist verka i media - tänk er en Nazist som nyhetsjournalist på Ekot...
Nej, gräv gärna i båda dessa grymma ideologier och publicera gärna mörkermännen som hotar/hotade vår demokrati.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-09-03, 21:37
Sierra!
""Jaha, det är judar som skrivit det? Då måste det ju var sant. Vet du ens vilka Nuterei Karta är? Det var en sån som skrev boken och den första websidan du hänvisade till, antagligen den andra websidan också. Låt oss säga att trovärdigheten är hyffsat lågt.""
Jo jag vet vilka Neturei Karta ar. Fragan ar varfor skulle de vara mindre trovardiga eller skyldiga till att fabricera citat. Vad jag vet ar de djupt troende Judar med hog moral. Har du nagot som motsager det som exempel pa att de skulle ljuga eller forfalska citat o.likn. eller ar det bara att du inte haller med dem?
Permalänk | Anmäl
Frihetardetbastating, 2009-09-03, 22:02
For att ge dej litet mer bakgrund om stamningarna bland Zionisterna i Palestina under krigsaren las har vad Yitzhak Gruenbaum sager om sin roll i sine egen bok "Bi-mei Hurban ve Sho’ah (In the Days of Holocaust and Destruction)":
..a mood swept over Eretz Yisrael, that I think is very dangerous to Zionism, to our efforts for redemption, our war of independence. I do not want to hurt any one, but I cannot understand how such a thing could occur in Eretz Yisrael, something that never happened abroad.
How is it possible that in a meeting in Yerushalayim people will call: “If you don’t have enough money you should take it from the Keren Hayesod, You should take the money from the bank, there is money there.” I thought it obligatory to stand before this wave ...
And this time in Eretz Yisrael, there are comments: “Don’t put Eretz Yisrael in priority in this difficult time, in the time of destruction of European Jewry.” I do not accept such a saying. And when some asked me: “Can’t you give money from the Keren Hayesod to save Jews in the Diaspora?”, I said: “no!” And again I say no.
I know that people wonder, why I had to say it. Friends tell me, that even if these things are right, there is no need to reveal them in public, in time of sorrow and concern. I disagree. I think we have to stand before this wave that is putting Zionist activity into the second row. Have I said this to glorify my own tenets? And because of this, people called me an anti-Semite, and concluded that I am guilty, because we do not give priority to rescue actions.
Permalänk | Anmäl
Frihetardetbastating, 2009-09-03, 22:59
"Kommunismen och Nazismen är "kusiner" .Båda hyllar LEDAREN och "folket". "
Nej, kommunism hyllar per definition inte en ledare.
"Nej, gräv gärna i båda dessa grymma ideologier och publicera gärna mörkermännen som hotar/hotade vår demokrati."
Gräv gärna lite djupare själv. Kanske läsa Marx?
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-09-03, 23:11
"Fragan ar varfor skulle de vara mindre trovardiga eller skyldiga till att fabricera citat. "
Jadu, vad har personen ifråga för utbildning t.ex.? Pratar han, som de flesta från Nuterei Karta på knackig engelska trots att han bor i ett engelsktalande land, pga att sekten nuterei karta försöker totalt isolera sig från omvärlden och endast leva i sina egna getton i sin extrema tro på att man bör leva som man gjorde i för två hundra år sedan? Kan denna extremreligiösa övertygelse påverka trovärdigheten?
"Har du nagot som motsager det som exempel pa att de skulle ljuga eller forfalska citat o.likn. eller ar det bara att du inte haller med dem?"
Bevisbördan ligger på dig. Jag underkänner Nuterei Karta-sekterister som trovärdiga källor. Alla vet att de mycket intensivt och religiöst avskyr staten Israel, dels för att de anser att judar inte ska ha en egen stat (än) och dels för dess sekularism och liberalism som de anser djupt skadlig.
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-09-03, 23:16
"For att ge dej litet mer bakgrund om stamningarna bland Zionisterna i Palestina under krigsaren las har vad Yitzhak Gruenbaum sager om sin roll i sine egen bok "Bi-mei Hurban ve Sho’ah (In the Days of Holocaust and Destruction)":"
Citatet är väldigt snuttifierat och lever knappast upp till vad du beskriver det som: "bakgrund om stämningarna bland Zionisterna i Palestina".
"..a mood swept over Eretz Yisrael, that I think is very dangerous to Zionism, to our efforts for redemption, our war of independence"
Och här skriver han ju hur stämningen snarast var motsatt hans egen åsikt om att det långsiktiga målet med en självständig stat måste prioriteras framför kortsiktiga räddningsaktioner. Vad säger du om det?
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-09-03, 23:25
""Bevisbördan ligger på dig. Jag underkänner Nuterei Karta-sekterister som trovärdiga källor. Alla vet att de mycket intensivt och religiöst avskyr staten Israel, dels för att de anser att judar inte ska ha en egen stat (än) och dels för dess sekularism och liberalism som de anser djupt skadlig.""
Fragan var inte om de avskyr Israel eller inte utan om du har bevis for att Neturei Karta skulle vara oarliga. Det finns manga som, djupt och innerligt, avskyr Israel och allt som det landet star for och just darfor ar minituost noggranna med att halla sig till sanningen istallet for att sprida logner som Zionisterna gor.
Bevisbordan ligger hos dej min van eftersom det ar du som anklagar NK for att vara opalitliga som kalla. Du kan inte bara kasta ur dig sadana pastaenden utan att folja upp dem med atminstone indicier om inte bevis.
Permalänk | Anmäl
Frihetardetbastating, 2009-09-03, 23:40
Sierra #30
””Citatet är väldigt snuttifierat och lever knappast upp till vad du beskriver det som: "bakgrund om stämningarna bland Zionisterna i Palestina".
"..a mood swept over Eretz Yisrael, that I think is very dangerous to Zionism, to our efforts for redemption, our war of independence"
Och här skriver han ju hur stämningen snarast var motsatt hans egen åsikt om att det långsiktiga målet med en självständig stat måste prioriteras framför kortsiktiga räddningsaktioner. Vad säger du om det? ””
OK jag ville inte trotta ev. lasare med allt for langa citat, men citatet visar tankegangarna bland ledande Zionister namligen att skapandet av staten Israel var viktigare for dem an att radda resterna av det Judiska folket trots att man fatt erbjudanden om land for de overlevande, bl.a. i Dominikanska Republiken.
Deras cyniska och okansliga hallning vackte avsky t.o.m. bland det Zionistiska fotfolket i Eretz Yisroel. Har handlade det inte om "kortsiktiga raddningsaktioner" utan om att radda livet pa dem som annu inte mordats!
Detta valde man alltsa att avsta fran, trots att medel fanns tillgangliga for att kopa loss Judarna och viljan fanns bland Nazisterna att lata det ske.
For mer info las har:
http://www.marxists.de/middleast/brenner/ch24.htm
Permalänk | Anmäl
Frihetardetbastating, 2009-09-03, 23:53
"Fragan var inte om de avskyr Israel eller inte utan om du har bevis for att Neturei Karta skulle vara oarliga. "
Jag har inga bevis för att Nuterei Karta som sekt skulle vara generellt oärliga, däremot förstår du väl själv att deras intensiva religiösa motivering till avskyn för staten Israel talar mycket för en svårhet att hålla sig neutral vid en historiebeskrivning.
"Bevisbordan ligger hos dej min van eftersom det ar du som anklagar NK for att vara opalitliga som kalla. "
Och jag har redan förklarat varför jag inte anser en nuterei karta-sekterist vara trovärdig.
"OK jag ville inte trotta ev. lasare med allt for langa citat, men citatet visar tankegangarna bland ledande Zionister namligen att skapandet av staten Israel var viktigare for dem an att radda resterna av det Judiska folket trots att man fatt erbjudanden om land for de overlevande, bl.a. i Dominikanska Republiken. "
Jaha, och hur vet du att de "svepningar" som Gruenbaum i citatet beskriver inte kom från ledande sionister? Dessutom, vad var motivet till att man tyckte att skapandet av staten var viktigare? Om det handlade om att vissa hellre prioriterade en långsiktig lösning för det judiska folkets säkerhet i staten Israel, än att kortsiktigt rädda så många som möjligt från Förintelsen, bara för att senare utsättas för fler förföljelser och mord, så är det väl knappast något som inte hedrar dem?
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-09-04, 00:32
Sierra #33
””Jag har inga bevis för att Nuterei Karta som sekt skulle vara generellt oärliga, däremot förstår du väl själv att deras intensiva religiösa motivering till avskyn för staten Israel talar mycket för en svårhet att hålla sig neutral vid en historiebeskrivning.””
Sierra jag tackar dig for din arlighet, en ovanlig kvalitet bland Zionister.
Som Ultraortodoxa Judar, med en djup tro pa en Gud som forbjuder lognen, ar det ytterst osannolikt att NK skulle tillgripa logner. Dessutom ar Weizmanncitatet latt att kontrollera och forekommer i en mangd kallor sa de fick nog ”ljuga” battre an sa om de skulle ha nagon nytta av det. Jag forutsatter darfor att citatet ar autentiskt.
Sen ska jag saga att, som en person med Judisk bakgrund, svider det i hjartat att behova inse att andra Judar kunde forrada sina broder sa, men efterhand som jag har last och studerat fragan har jag tvingats inse att sa var det faktiskt
.
””Jaha, och hur vet du att de "svepningar" som Gruenbaum i citatet beskriver inte kom från ledande sionister? Dessutom, vad var motivet till att man tyckte att skapandet av staten var viktigare? Om det handlade om att vissa hellre prioriterade en långsiktig lösning för det judiska folkets säkerhet i staten Israel, än att kortsiktigt rädda så många som möjligt från Förintelsen, bara för att senare utsättas för fler förföljelser och mord, så är det väl knappast något som inte hedrar dem?””
Det framgar av fortsattningen av citatet att ovriga ledande Zionister holl med Gruenbaum i sak, men ansag det oklokt att sa oppet redovisa den cyniska Zionistiska hallningen for det Judiska folket.
Vi ska minnas att vid denna tidpunkt (1937) representerade Zionismen, fortfarande, bara en minoritet av Judarna. Men ju langre Shoa fortskred och ju fler Zionister som ”raddades” till Palestina desto mer vagde det over till dem.
Om de hade varit radda om sina Judiska broders liv kunde de ha raddat dem till andra lander och sedan fatt dem till Israel efter kriget, men dessvarre var Israelprojektet viktigare for dem an att radda folket.
Zionister var den overvaldigande majoriteten av de som till sist overlevde, sedan deras meningsmotstandare, till evig skam, tillatits mordas i Auschwitz och Majdanek och de andra dodslagren.
Detta handlade inte om att man hade en annan plan for att radda de flesta Judarna utan man hade helt enkelt avfardat dem som overflodiga och inte tillrackligt politiskt skolade for att vara vardiga att leva i det blivande Israel. Deras dod var priset som kopte Eretz Yisroel med hjalp av de allierades daliga samvete.
Permalänk | Anmäl
Frihetardetbastating, 2009-09-04, 01:06
SKRIKHALS där. Sverige var i en helvetes knipa och helt enkelt tvunget att böja sig, och så var det inte mer med det. Sitta sen efteråt i total ansvarslöhet och kasta skit. Vilken hjälte. Vilken jävla hysterika. Vilken lyxlirare.
.
Samlingsregeringen gjorde ett fantastiskt jobb som hölkl Sverige utanför kriget, besparade folket omätligt lidande och sådde för den skördetid efter kriget då vårt land med sin oskadda exportindustri gjorde det möjligt för oss att nå upp i absoluta världstoppen i fråga om produktion. Det var nämligen först DÅ vår verkligt explosiva tillväxt kom och inte tidigare.
.
Ack, dessa tangentbordsmatadorer! De förtjänar ingen som helst respekt.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-09-04, 01:49
#28 Sierra:........
Jo, Kommunismen hyllar sina ledare/diktatorer med stora porträtt och statyer.
I Nordkorea är tom. nuvarande diktators far (trots att han är död) statschef och GUD!! Barnen hjärntvättas om sina ledares förträffligheter. De tvingas sjunga hyllningssånger till hans ära.
(Tänk dig Svenska dagisbarn sjunga sånger till Reinfeldts ära...)
Nuvarande ledare sägs bla. komponera operor och vara en otrolig golfspelare(!).
Nej, Kommunismen och Nazismen är samma fördärv för mänskligheten. Ingen av dem tolererar människornas fria vilja och mänskliga rättigheter.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-09-04, 07:24
Sierra
Du har helt uppenbarligen ingen aning om vad kommunismen går ut på eller dess förhållande till nazismen.
För det första så är kommunismen, liksom nazismen, en totalitär, kollektivistisk ideologi. För det andra går den INTE ut på lika fördelning av resurser, utan utplånandet av individualiteten. Individen har inget värde i kommunismen, det är kollektivet som räknas. Det innebär också att saker som privat äganderätt och individuella fri- och rättigheter överlag upplöses helt.
Fascismen och därefter nazismen uppstod som en reaktion på kommunismen. Mussolini var själv socialist innan han grundade den fascistiska rörelsen för att motverka ett kommunistiskt maktövertagande i Italien. I Tyskland var kommunisterna de första politiska motståndarna som röjdes ur vägen.
Fascism, nazism och kommunism är alla tre vänsterideologier på den mest extrema ytterkanten. Även i teorin är skillnaderna små och i praktiken non-existenta. Deras ekonomiska system påminner också mycket om varandra. Båda är katastrofala, men kommunismens ekonomiska system är värst.
När WWII bröt ut hade kommunisterna redan mördat 10 miljoner människor, Hitler några hundra. Att rasläror och uppfattning om vissa rasers över/underlägsenhet inkorporerats i nazismen begränsade sannolikt slakten i Tyskland. I stället för att döda alla och envar som kommunisterna gjorde dödades vissa grupper. Visst hade kommunisterna också sina målgrupper, men de diskriminerade inte på samma sätt som nazisterna. Rasläror och dylikt är för övrigt ett flera tusen år gammalt fenomen och har som sådant föga med nazismens uppkomst att göra. Det var ett element som inkorporerades i ideologin, helt enkelt.
Du uppmanar andra att läsa in sig på ämnet kommunism till exempel genom att läsa Marx. Hur skulle det vara om du själv tog upp en bok eller två? Du har helt klart ett stort behov av bildning vad gäller både kommunism, nazism, fascism och historia överhuvudtaget.
Permalänk | Anmäl
Kaj Grüssner, 2009-09-04, 07:27
Peter Ingelstad
Oberoende om man tycker att den svenska politiken under WWII räddade Sverige eller om det var fråga om nazistmedlöperi, så är det mycket viktigt att utreda vad som faktiskt hände och vem som gjorde vad. Det spelar ingen roll om aktörerna är döda eller inte, det är en del av Svergies historia mycket få känner till.
Så är det överlag med WWII. Det enda land som på riktigt gjort upp med sin historia är Tyskland själv. Alla andra har varit alltför ivriga att låta Tyskland bära hela hundhuvdet. Se bara på Ryssland, där man är stolt över Sovjets halvsekellånga ockupation av Östeuropa och de tiotals miljoner som dog i de sovjetiska dödslägren.
Det är snarare detta förtigande av historien som är, vad var orden du använde, jo "hysterika" och "lyxlir". '' På tal om tangentmatadorer som inte förtjänar den minsta respekt, alltså.
Permalänk | Anmäl
Kaj Grüssner, 2009-09-04, 07:32
Det viktiga är trots allt att vi gör rätt nu och i framtiden. Diskussionen om Afghanistan indikerar tyvärr inte att vi svenskar är något modigt folk. Bara risken för att en taliban tittar snett på våra svenska soldater är tydligen tillräckligt för att vi ska dra oss ur och svika våra internationella åtaganden.
Om en liknande situation som den som skedde under 2:a världskriget kom tillbaka skulle vi svenskar säkerligen vara ännu mer undfallande nu; vi är ju rädda för allting.
Permalänk | Anmäl
CarlD, 2009-09-04, 07:49
Peter Ingelstad
Jag skulle nog också vilja haka på Kaj i hans replik.
Du skriver att Sverige var tvungna att böja sig för Tyskland. Menar du då att Danmark och Norge hade samma val eller frånvaro av val?
Det som känns lite unket är att du avslutar det "oundvikliga val" som Sverige ställdes inför med att vända det till något gott - Sveriges Guldålder som uppstod helt enkelt för vi hade en intakt infrastruktur.
Det känns lite kontraproduktivt om du anser att artikelförfattarens påkallan på sanningskommission är fel. DÅ och NU om någonsin så borde vi göra upp med precis den processen som ledde fram till Sveriges peak som industrination.
Permalänk | Anmäl
FiFFi, 2009-09-04, 08:48
"Som Ultraortodoxa Judar, med en djup tro pa en Gud som forbjuder lognen, ar det ytterst osannolikt att NK skulle tillgripa logner."
Snälla nån. Du fattar väl att man inte kan dela in världen på det sättet i grupper som kan vara mer eller mindre oärliga? Det är inte hållbart. En taliban skulle alltså aldrig kunna ljuga? Jag har förklarat för dig varför jag inte finner uttalanden från Nuterei Karta trovärdiga. Det är en religiös sekt som önskar att judar ska leva i ghetton och bara prata jiddisch och inte få någon annan utbildning än den i Torah.
"Sen ska jag saga att, som en person med Judisk bakgrund, svider det i hjartat att behova inse att andra Judar kunde forrada sina broder sa, men efterhand som jag har last och studerat fragan har jag tvingats inse att sa var det faktiskt"
Jag tror inte ett dugg på att du skulle vara jude. Få judar i världen och ingen i Sverige skulle ha en sån inställning till Nuterei Karta - inte för deras inställning till sionism - utan snarare deras talibanism. Ingen skulle få för sig att stava sionism på det sätt du gör, med stort "z" för att få det att se exotiskt och läskigt ut. Det är bara nu du väljer att kalla dig jude för att försöka komma åt lite trovärdighet.
"Det framgar av fortsattningen av citatet att ovriga ledande Zionister holl med Gruenbaum i sak, men ansag det oklokt att sa oppet redovisa den cyniska Zionistiska hallningen for det Judiska folket."
Det framgår inte alls, han hänvisar bara vagt till "friends".
"Om de hade varit radda om sina Judiska broders liv kunde de ha raddat dem till andra lander och sedan fatt dem till Israel efter kriget, men dessvarre var Israelprojektet viktigare for dem an att radda folket."
Som sagt: Israel var en långsiktig lösning för ett folk som utstått massmord och förföljelser i åratal, inte bara under Förintelsen, vilken, som andra i tråden påpekat, man inte fick grepp om förrän först efter krigets slut. Fast du tror naturligtvis att de var djävulska och att ondskan själv drev dem? =)
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-09-04, 08:55
"Jo, Kommunismen hyllar sina ledare/diktatorer med stora porträtt och statyer."
Den viktiga frågan att ställa är, gör den det per definition? Är detta en beståndsdel i den socialism och kommunism som människor idag tänker sig? Svaret är naturligtvis nej. Ska du argumentera mot socialism och kommunism så lämna halmgubbe-argumenten hemma, det är ingen som övertygas av dem.
"För det första så är kommunismen, liksom nazismen, en totalitär, kollektivistisk ideologi. "
Tanken var redan före ryska revolutionen att kommunismen inte skulle vara totalitär i den mening vi senare fick möta den. Du har väl hört talas om begreppet "protalitariets diktatur", som skulle implementeras under en övergångsperiod innan all makt skulle ges sovjeterna. I övrigt är det naturligtvis ingen (få?) inom dagens vänster som frespråkar nån form av totalitärt styre, så även detta är ett halmgubbeargument.
"För det andra går den INTE ut på lika fördelning av resurser, utan utplånandet av individualiteten."
Suck...ja, det är säkert det som vänsteraktivister syftar till. Du verkar ha en god verklighetsförankring.
"Fascism, nazism och kommunism är alla tre vänsterideologier på den mest extrema ytterkanten. Även i teorin är skillnaderna små och i praktiken non-existenta."
Nu råkar det vara så att du pratar med en person som har kandidater i historia och statsvetenskap och jobbar med sin master. Jag kan försäkra dig om att det inte handlar om några teoretiska små skillnader, inte minst vad det gäller lärornas flexibilitet och omfattning. När man pratar om nazism är det i princip ZOG, raskrig och hierarki det handlar om, det återfinns bland alla nazistiska grupperingar idag. Pratar vi om vänsterideologier finns det ett enorm brett spann där det naturligtvis finns få som fortfarande ställer sig bakom maoism och stalinism. Alldeles för få för att du ska behöva ligga sömnlös och oroa dig för alla läskiga ungdomar som bär socialistiska symboler.
"Rasläror och dylikt är för övrigt ett flera tusen år gammalt fenomen och har som sådant föga med nazismens uppkomst att göra. Det var ett element som inkorporerades i ideologin, helt enkelt."
Ja, än sen? Skulle det på nåt sätt vara bättre att man bygger hela sin världsbild på ett rastänkande om det inte är ett nytt fenomen utan ett gammalt?? Herregud..
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-09-04, 09:11
Sierra:........Tråkigt att du trots dina studier inte insett likheterna mellan Nazism och Kommunism. Dåliga lärare, låga krav, flumskola liknande Konstfack eller något annat...?
Känns märkligt att jag med mycket mindre skolgång insett det.
Kommunismen må vara en vacker tanke, men fungerar aldrig i praktiken.........
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-09-04, 10:16
"Kommunismen må vara en vacker tanke, men fungerar aldrig i praktiken...."
Men snälla nån, det är ju här pudeln ligger. Det ju den fina tanken som kommunister och socialister bär på, inte den praktik som vi sett genom åren. Det är det som skiljer deras kommunism från nazister.
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-09-04, 10:56
Sierra
Du får ursäkta, men det finns absolut ingenting som tyder på att vare sig Lenin, Stalin eller Trotskij eller någon annan ledare någonsin hade för avsikt att göra kommunismen till något annat än det blev. Dessutom är det omöjligt att förverkliga den kommunistiska utopin utan en stark, totalitär centralmakt, så ideologin är från början till slut en kollektivistisk, totalitär ideologi. Det pga att kommunismen ligger så långt bort från människans natur man bara kan komma. Du ser, Sierra, en kollektivistisk ideologi är ofrånkomligen också totalitär. Det är ingen slump att all kommunistiska länder är och har varit diktaturer.
Vad dagens vänster förespråkar eller inte är helt irrelevant för diskussionen, så varför du tar upp det förstår jag inte.
Helt tydligen har jag en mycket starkare verklighetsförankring än du. Av någon anledning blandar du hela tiden in vänsteraktivister i diskussionen, trots att jag inte nämnt dem en enda gång. Vi diskuterar kommunismen här, eller hade du missat det. Kommunismen handlar om att upplösa den privata äganderätten och de individuella fri- och rättigheterna för kollektivets väl. Det säger Marx själv, men jag antar att du faktiskt inte har läst en stavelse av det han skrivit. Av ren nyfikenhet undrar jag vad du tror att kollektivism betyder. Sätter en kollektivist högt eller lågt värde på individens rättigheter som just individ?
Jaså du, du har kandidater i historia och statsvetenskap. Så imponerande, med tanke på att de två ämnena sannolikt är de mest förvrängda och faktaförfalskande ämnena i läroplanen.
Nazism var en avart av fascismen vars företrädare spelade på de omständigheter och atmosfär som rådde i Tyskland just då. Fascismen är enligt dess egen grundare Mussolini ett partnerskap mellan staten och storföretagen, vilket återspeglas i dess ekonomiska system korporativism. Kommunism är direkt statligt ägande av produktionsmedlen. Alla tre är kollektivistiska, alla tre handlar om individens underordnade gentemot staten och den stora ledare och alla tre mynnar således ut i en totalitär regim som förtrycker medborgarna. George s
Orwells samhälle i boken ”1984” kunde lika gärna varit ett fascistiskt som kommunistiskt samhälle.
Pratar vi vänsterideologier överlag så finns det givetvis ett brett spann, men nu talar vi inte om vänsterideologier överlag. Vi talar om tre (egentligen två) specifika vänsterideologier, nämligen fascism och kommunism. Jag oroar mig inte för läskiga symboler, däremot förundrar jag mig över hur en person med flertalet akademiska examen inte ens kan hålla sig till saken i en vanlig debatt.
Poängen var att raslärorna inte på något sätt gjorde nazismen till något helt annat än kommunismen. Mentaliteten fanns hos båda, men en aning starkare hos nazisterna. Med alla dina examina tycker man ju att du borde ha förstått den poängen. Kanske du borde läsa lite alternativ litteratur än den propaganda dina lärare har matat dig med.
Och förresten, kommunismen är INTE en vacker tanke som bara inte fungerar i verkligheten. Det är en från början vidrig tanke och det är DÄRFÖR den inte fungerar i verkligheten.
Permalänk | Anmäl
Kaj Grüssner, 2009-09-04, 12:14
"Vad dagens vänster förespråkar eller inte är helt irrelevant för diskussionen, så varför du tar upp det förstår jag inte."
Därför att det beklagas och ojas rejält i den här tråden över att skolpersonal inte ingriper mot ungdomar som bär kommunistiska symboler och hur det är helt okej att i media förespråka socialism, men inte nazism. Rädslan för Lars Ohly är dessutom påtaglig. =) Halmgubbar alltihop naturligtvis.
"Jaså du, du har kandidater i historia och statsvetenskap. Så imponerande, med tanke på att de två ämnena sannolikt är de mest förvrängda och faktaförfalskande ämnena i läroplanen."
Hur vet du det när du själv dels inte har läst programmen, och dels inte ens vet vilka universitet jag gått på? Har du fått för dig att det finns en standardiserad internationell läroplan som alla universitet i världen följer? I så fall har du helt misstagit dig!
Vad det gäller Marx måste han naturligtvis, som alla andra idéhistoriker, läsas mot bakgrund av den tid han levde i, nämligen industrialismens England. Det är ju även så han läses och tolkas idag.
"Orwells samhälle i boken ”1984” kunde lika gärna varit ett fascistiskt som kommunistiskt samhälle."
Där sköt du dig själv i foten. Orwell var själv socialist, men motsatte sig naturligtvis den totalitarism som utvecklades i Sovjetunionen.
"Jag oroar mig inte för läskiga symboler, däremot förundrar jag mig över hur en person med flertalet akademiska examen inte ens kan hålla sig till saken i en vanlig debatt."
Du har alltså ingen bild alls av den akademiska världen? Många av de viktigaste teorierna som vi använder idag för att förstå världen har utvecklats av marxister. Läs på om världssystemteorin, till exempel. Marxistiska perspektiv är också viktiga och tas ständigt upp.
Permalänk | Anmäl
Sierra, 2009-09-04, 12:47
Sierra
Kanske det ojas här på tråden, men i vår (din och min) diskussion om fascism/nazism vs. kommunism är övriga vänsterideologier irrelevanta, så jag skulle uppskatta om du kunde koncentrera dig på sakfrågan. Det faktum att nazistiska symboler inte accepteras medan kommunistiska diton anses vara helt okej är ett ypperligt exempel på den historieförfalskning och historieförnekelse som dominerar dagens utbildning.
Jag vet det för att jag själv har läst historia. Jag vet det för att jag själv har läst vad historiker har skrivit. Jag vet det för att jag själv hört vad historiker har sagt. Ursäkta om jag var otydlig, men jag menade alltså att historia är det mest förvrängda och förfalskade ämnet överlag, inte bara vid ditt lärosäte. Dina skriverier visar tämligen väl att även du fått lära dig en massa strunt.
Marx var en förvirrad man som inte förstod ett ord av vad han skrev om. Han är den i särklass sämsta nationalekonomen i historien, till och med värre än Keynes. Han förstod överhuvudtaget inte hur industrialismen höjde levnadsstandarden för vanligt folk, hur den i många fall räddade dem från svältdöden på den agrara ”landsbyggdsidyllen”. En hans mest kända och citerade teorier, mervärdesteorin, har jag själv vid ett flertal tillfällen dissekerat.
Att påstå att några av de viktigaste teorierna för att förstå världen är sprungna ur marxismen vore skrattretande om det vore så deprimerande att någon faktiskt tror det. Marx läror är en samling förvirrat strunt och den som försöker förstå världen med dem som grund kommer att missa hela planeten.
Jag är mycket medveten om att Orwell var socialist, vad har det med saken att göra? Det samhälle han beskrev kunde lika gärna varit ett fascistiskt som ett kommunistiskt samhälle. De båda ideologiernas tillämpning är i det närmaste identiska.
Min gode vän, även jag har akademisk examen, en magistersexamen till och med. Det är nog dags för dig att sluta vifta med dina kandidatexamina (som trots allt bara är lägre examina), för de imponerar föga. Inte minst med tanke på att dessa examina till trots tycks du vara oförmögen till att föra en sansad debatt utan att glida ut i diverse irrelevanta sidospår och dåligt förtäckta ad hominem argument.
Permalänk | Anmäl
Kaj Grüssner, 2009-09-04, 13:48
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Permalänk | Anmäl
Bosse Schön, 2009-09-04, 15:16
Tack för alla intressanta och engarande inlägg.
När miljontals unga män stupade på världens slagfält för vår frihet och demokrati så löpte "låtsasneutrala" Sverige med på nazi-tysklands sida. Vi tyckte då och tycker i dag att vi är världens gulligaste nation. Vi borde skämmas och veta hut. Det är bättre att dö stående än leva ett liv på knä.
Vad gäller drottnings Silvias nazi-pappa och sessornas morfar har jag absolut inte moraliserat. Jag har bara bara berättat som det är - i detta land där vi gjort tigandet till en hög konst.
Bosse Schön
Permalänk | Anmäl
Bosse Schön, 2009-09-04, 15:21
jag vill ha en kommission som utreder kapitalismens brott mot mänskligheten.... eller kanske en om demokratins....
Permalänk | Anmäl
puff, 2009-09-04, 15:34
Bosse "Blotta Bringan" Schön upprepar sig utan spår av något nytt att komma med. Sverige var SÅ ILLA TVUNGET att böja sig för Hitler, och det är INGENTING som vi på något sätt skall skämmas för, TVÄRTOM, eftersom vårt land räddades undan förödande världsbrand. Att utan all risk spela White Knight så här sexti år, vilken Hjällte! Det är patetiskt enbart. Sanningskommission? Rent trams.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-09-04, 16:12
126 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Andra världakriget utbrott ligger idag 70 år bakåt i tiden och dess slut 64 år bakåt i tiden. Dom flesta av dom som var vuxna då och kunde ta ansvar för sina val och handlingar är sedan länge döda.
Den sanningskommission som Bosse vill se och som jag egentligen inte har något emot skulle ju ha tillsatts på 1950, 1960,1970 eller möjligen senast på 1980 talet.
Nu känns det som om tåget har gått och att man i så fall lika gära kan tillsätta en sanningskommission om brott begångna under 30 åriga kriget.
En sanningskommission som däremot borde tillsättas nu är en kommission med uppgift att granska det svenska medlöperiet gentemot dom kommunistiska diktaturerna.
Den sanningskommissionen skulle då i första hand ha att granska Vänsterpartiet.
Svt:s Uppdrag Granskning gjorde 2004 eller 2005 en översiktlig granskning av Vänsterpartiet och då framkom en hel del för Vänsterpartiet besvärande fakta. Nedan länkas till två korta You Tube klipp från Uppdrag Gransknings program om Vänsterpartiet.
http://www.youtube.com/watch?v=C9SSKK7xozw
http://www.youtube.com/watch?v=RbzRZWFZHs4
Nästa år kan vi för första gången få en partiledare som öppet deklarerat att han är kommunist i regeringen och som försvarat Lenins kritik av Socialdemokratin (som avsåg just demokratin). Det finns alltså flera skäl till varför just detta parti bör granskas innan nästa val
Bosse Schön redovisar i och för sig korrekta uppgifter men hans slutsatser saknar perspektiv. Om detta skett medvetet eller omedvetet vill jag inte spekulera i.
För att bredda perspektivet en smula vill jag dock helt försynt och kortfattat påpeka att den svenska politiken även räddade åtskilliga liv, inte minst svenska. Ska vi gissa (extrapolering av de norska siffrorna) att en tysk ockupation av Sverige kostat 30.000 döda i form av stupade i strid, döda i förtid på grund av undernäring och lägervistelse i Tyskland, m m. De 8.000 danska judar som 1943 kunde smugglas över till Sverige och därmed undgick en säker död var förmodligen rätt glada att Sverige inte var under tysk ockupation. Och så vidare. Alla som har åtminstone ett hum om historien vet att Sverige blev en trygg hamn för tiotusentals flyktingar fram till det tyska sammanbrottet.
Sammanvägt har Sverige, enligt min uppfattning, ingen anledning att känna skam över att landet kunde hålla sig utanför kriget.
Det är föga känt, och Schön struntar helt i det, men antalet länder som förklarade Tyskland krig innan 1942 är två. Storbritannien och Frankrike. Att Norge, Danmark, Belgien och många andra länder blev inblandade berodde på Tysklands angrepp.
Det Schön och andra gör, är att på något sätt sortera in Sverige i en grupp medlöparländer, (jämte Schweiz, Portugal och andra länder som handlade med Tyskland) på något sätt skilt från länder som Danmark och Norge, som också handlade med Tyskland ända till Tysklands angrepp.
Med den falska och unkna logiken kan Sverige fås att framstå som unikt ont. Ett land som försökte hjälpa Tyskland till seger.
Bättre då ta upp Sovjetunionen, Ungern, Rumänien mfl länder. Dessa försökte med samarbete vinna på Tysklands ambitioner, ja, också genom att samverka militärt med Tyskland.
Men Sovjet, anmärker någon, Sovjet bekämpade Tyskland? Ja, efter Tysklands angrepp 1941 sällade sig Tysklands forna bundsförvant till Storbritannien, istället. Men det är klart, Sovjet är ju moraliskt sett överlägset Sverige, de slogs ju mot Tyskland?
Enligt Schöns schema, länder som blev angripna = goda länder. Länder som likt Sverige duckade och gjorde eftergifter och därmed slapp invasion = onda länder. Logiken håller inte.
Det är ju en något skev historiebeskrivning som ges i artikeln.
På vad sätt skulle det hjälpa någon om Sverige vägrat ge efter åt de Tyska kraven? Det var ju inte bara ett hot, det från Tyskland, utan även det från Rysk sida. Man kan lugnt konstatera att om Tyskland ville, så skulle de kunna ockupera Sverige på lika kort tid som det tog att ockupera Norge och Danmark. Vad skulle det ha kostat i människoliv? Visst, moraliskt så är det inte helt ok kanske, men praktiskt?
Det är lätt att så här i efterhand komma med pekpinnar, men vad skulle Bosse Schön säga till alla de som skulle fått sätta livet till om Sverige agerat som han anser att Sverige borde ha gjort?
Sveriges Regering hade till uppgift att de till Sveriges intressen, skydda Sverige ifrån hot. Man valde att ge efter för de Tyska kraven istället för att riskera ett krig, med okänt antal dödsoffer.
för övrigt var det inte bara Sverige som kände till judeutrotningen, det gjorde även England och USA, deras bedömning var att det inte var ett prioriterat mål.
Att tillsätta en sanningskommission verkar vara en tämligen meningslös sak.
Visst kan man kritisera Sveriges agerande under kriget, men jag är så urtrött på att de som gör det verkar sakna all förmåga till att sätta in handlingarna i sin kontext, utan istället bedömer de efter dagens mått, oförnågan att se handlingarna i dåtidens politiska realitet.
Inte oväntat kommer det en stolle som viftar bort Schöns välskrivna artikel och börjar yra om kommunister. En kommission om dessa fantasilösa dönickar som alltid lyckas vrida bort ljuset från sig själv och vill "utreda kommunismen" borde tillsättas.
Sa har beskrivs Stockholms overrabbin Mordechai Ehrenpreisz i boken Holocaust Victims Accuse:
If there exists such a thing as degrees of guilt, Dr. Mordechai Ehrenpreisz, the so-called “Chief Rabbi” of Sweden, reached the pinnacle and is worthy, from every aspect, to be crowned emperor of those war criminals of the Holocaust who emanated from the secular, national front.
Behind him there lay a “glorious” Zionist past as the friend and confidant of Dr. Herzl, as one of those present at the first Zionist Congress, and as a person invited to the first few Congresses to deliver lectures on Hebrew culture. His loyalty to Zionism was so great that when he ser ved as “Chief Rabbi” of Bulgaria, he decreed there that anyone who refused to donate to Zionist causes would be forbidden to have his sons circumcised. It was not the fault of Galician-born Dr. Ehrenpreisz that even the Jews of Bulgaria, who were devoid of any knowledge of Judaism, totally ignored this rule of their atheistic “rabbi.”
Ehrenpreisz came to the point of Jew—hatred, like many other advocates of secularism, by way of hatred of Judaism, which he nurtured for many years. Already in 1903, he published in the “Shiloach” (Volume 11) “A Manifesto,” proclaiming, “the new Hebrew frees him self from the chains of “sickly, accursed, dying tradition —— a tradition which cannot live and does not want to die, a tradition which darkened the light of our eyes, and chased away the beauty and tenderness from our sweet lives.”
Las vidare har:
http://www.israelversusjudaism.org/holocaust/chapter-9.cfm
Helt rätt! Granska gärna ordentligt dessa uppgifter en gång för alla. Men troligen går många spår låångt in i många organisationer och partier.
Granska också de Svenskar som fanns i Stasi,s arkiv. De kan fortfarande vara aktiva i arbetslivet och därför farligare för Sverige än de som nu troligen är väldigt gamla eller döda.
Jag glomde att saga att den svenska riksdagen hade fattat ett beslut att ta emot 10.000 tyska Judar, men drog tillbaka beslutet som en foljd av Ehrenpreisz protest.
Niklas A.
Att utreda kommunismens brott är ytterst angeläget. Snart kan vi ha
en kommunist som minister. Känner du inte till allt elände som
som skett i kommunismens namn ? !!! Gör du inte detta bör du läsa
på din läxa , och inte kalla folk för stollar !!
Jo kulaken just därför. Alla känner till dessa brott - vi har tom en myndighet som sköter upplysning om dem. Hur många kommissioner vill du ha? Vad mer ska utredas? Men visst vi kan tillsätta en kommission om dagen om du tycker det är intressant. Blir luften lite lättare att andas då? Det är 2009, kom inte dragandes med ditt gamla kommunistspöke om du vill betraktas som någorlunda seriös. Ohly var inte född när alla dessa gamla massmord begicks.
Niklas A:...
I min bokhylla står boken "Om detta må ni berätta". En utgiven bok om Nazismens ondska, (mycket bra). När kommer samma genomgång om Kommunismens brott?
När reagerar skolpersonal över röda stjärnor eller hammaren och skäran på kläder eller märken på eleverna?
Zionister varlden over hade en overgripande malsattning att etablera Eretz Yisroel i Palestina och for att uppna det malet var man villig att offra miljontals Judar om man kunde valja ut vissa, de unga de lampliga (soldatmaterial) och skeppa dem till Palestina. Med benhard enogdhet stoppade man raddningsforsok till andra territorier an Palestina, med motiveringen att dessa miljoner doda var juidarnas bidrag. Sa har sager Chaim Weizmann, Israels forste President 1937, pa den 20e Zionist Kongressen :
‘...the hopes of six million Jews are centered on emigration…I was asked, ‘But can you bring six million Jews to Palestine?’ I replied, ‘No’…In the depth of the Jewish tragedy – I want to save two million of youth…
The old ones will pass, they will bear their fate or they will not. They are dust, economic and moral dust in a cruel world…Only a remnant shall survive…we have to accept it.’
Eh, skogstokig, du kan ju testa nån av artiklarna på http://www.levandehistoria.se/kommunistiskaregimer.
Räcker inte det menar du? Gå vidare nu.
Frihetardetbastating:
Snygg internetkälla..mycket trovärdig..typ..not..
Frihetardetbastating:
Ditt Weizmann-citat är fabricerat.
"När reagerar skolpersonal över röda stjärnor eller hammaren och skäran på kläder eller märken på eleverna?"
Varför skulle de reagera? Nazism går ut på att världen är indelad i raser, där arierna är bäst och judarna sämst, och att det pågår ett krig mellan dessa raser och att man ska hata varandra. Kommunism som idé handlar om att fördela resurser lika i samhället och att alla människor är jämställda. Det kan man tycka vad man vill om men att försöka likställa kommunism med nazism gör nog bara nån som inte tänkt över saken i längre än 1 minut.
Nej, det behövs inte. Dels är det för sent, dom flesta är antagligen redan döda, och att utreda deras göromål under ett krig för 70 år känns mindre meningsfullt och kanske inte ens möjligt.
Sverige har inget skäl att se ner på sitt agerande under andra världskriget. Alternativet var sannolikt ockupation, med allt lidande och många fler döda judar som hade blivit resultatet. Dessutom, att hjälpa Tyskland i det läget handlade i inte så liten grad om att hjälpa Finland, och det är inget vi ska skämmas för. Helt klart vad som hänt i Tyskland blev det inte förrens efter kriget. Det hade varit fullständigt vansinne och självmord av Sverige att förklara Tyskland krig baserat på rykten.
Det är lätt att vara efterklok, men Schön lyckas inte. Han verkar mest intresserad av att döma och skapa skam. Ironiskt nog samma saker som delvis orsakade kriget till att börja med.
Prova att lära av historien i stället för att använda den för att sätta dig själv på höga hästar.
Sierra.
Man ska visst likställa nazism och kommunism. Båda är totalitära läror. Båda bekänner sig till socialismen. Kommunismen lindar in sitt djävulskap i vackra ord , men så må vara. Lenin (det kräket) var
beredd att döda upp till 90% av befolkningen för att genomföra det
kommunistiska "drömriket" i Ryssland. Stalin (det kräket 2) förslavade och förintade hela folkgrupper. Mao (nästa kräk) har miljoner och åter miljoner liv på sitt samvete. Pol Pot (det kräket 4)
lyckades på kort tid döda en femtedel av Kambodjas befolkning. För mej är röda stjärnor , hammare och skäror ytterst obehagliga symboler. Akta dej Sierra , snart kan vi ha ovanämda figurers lärjunge Lars Ohly vid makten .
Kulaken, förstod du vad jag skrev ifråga om idé och bakomliggande tankar?
"Akta dej Sierra , snart kan vi ha ovanämda figurers lärjunge Lars Ohly vid makten ."
Dags för nivåhöjning i debatten?
Kulaken, förstod du vad jag skrev ifråga om idé och bakomliggande tankar?
"Akta dej Sierra , snart kan vi ha ovanämda figurers lärjunge Lars Ohly vid makten ."
Dags för nivåhöjning i debatten?
#16 Sierra
""Ditt Weizmann-citat är fabricerat.""
Jag hittade det pa den har siten, men har last det forut. Det ar en site skriven av andra Judar och de tidigare citaten ar fran Holocaust Victims accuse.
http://www.lastsuperpower.net/docs/nzc7closingthedoors/view
Att Sveriges hållningssätt till Hitlers nazistregim under andra världskriget inte ter sig så grandiost idag är de flesta överrens om. Det är lätt att uttala sig med facit i hand efter 70 år.
Att Silvia och sessorna skall känna något ansvar eller skuld för att deras far/morfar var nazist är absurt. Detta tycker jag jag trots att jag är republikan.
Jaha, det är judar som skrivit det? Då måste det ju var sant. Vet du ens vilka Nuterei Karta är? Det var en sån som skrev boken och den första websidan du hänvisade till, antagligen den andra websidan också. Låt oss säga att trovärdigheten är hyffsat lågt.
#14 Niklas A och #17 Sierra..................
Kommunismen och Nazismen är "kusiner" .Båda hyllar LEDAREN och "folket". Båda fungerar endast som diktaturer. Tyvärr reagerar endast makthavare journalister, pokiser och skolpersonal över nazist-symboler och inte över kommunist.d:o.
Kommunismen har tom. vållat mer lidande än Nazismen och gör det fortfarande idag.
Kommunister kan märkligt nog komma in i nästa regering efter valet 2010. Iof. "bara (V). Värre varianter finns ännu längre vänster ut.......
Man kan som Kommunist verka i media - tänk er en Nazist som nyhetsjournalist på Ekot...
Nej, gräv gärna i båda dessa grymma ideologier och publicera gärna mörkermännen som hotar/hotade vår demokrati.
Sierra!
""Jaha, det är judar som skrivit det? Då måste det ju var sant. Vet du ens vilka Nuterei Karta är? Det var en sån som skrev boken och den första websidan du hänvisade till, antagligen den andra websidan också. Låt oss säga att trovärdigheten är hyffsat lågt.""
Jo jag vet vilka Neturei Karta ar. Fragan ar varfor skulle de vara mindre trovardiga eller skyldiga till att fabricera citat. Vad jag vet ar de djupt troende Judar med hog moral. Har du nagot som motsager det som exempel pa att de skulle ljuga eller forfalska citat o.likn. eller ar det bara att du inte haller med dem?
For att ge dej litet mer bakgrund om stamningarna bland Zionisterna i Palestina under krigsaren las har vad Yitzhak Gruenbaum sager om sin roll i sine egen bok "Bi-mei Hurban ve Sho’ah (In the Days of Holocaust and Destruction)":
..a mood swept over Eretz Yisrael, that I think is very dangerous to Zionism, to our efforts for redemption, our war of independence. I do not want to hurt any one, but I cannot understand how such a thing could occur in Eretz Yisrael, something that never happened abroad.
How is it possible that in a meeting in Yerushalayim people will call: “If you don’t have enough money you should take it from the Keren Hayesod, You should take the money from the bank, there is money there.” I thought it obligatory to stand before this wave ...
And this time in Eretz Yisrael, there are comments: “Don’t put Eretz Yisrael in priority in this difficult time, in the time of destruction of European Jewry.” I do not accept such a saying. And when some asked me: “Can’t you give money from the Keren Hayesod to save Jews in the Diaspora?”, I said: “no!” And again I say no.
I know that people wonder, why I had to say it. Friends tell me, that even if these things are right, there is no need to reveal them in public, in time of sorrow and concern. I disagree. I think we have to stand before this wave that is putting Zionist activity into the second row. Have I said this to glorify my own tenets? And because of this, people called me an anti-Semite, and concluded that I am guilty, because we do not give priority to rescue actions.
"Kommunismen och Nazismen är "kusiner" .Båda hyllar LEDAREN och "folket". "
Nej, kommunism hyllar per definition inte en ledare.
"Nej, gräv gärna i båda dessa grymma ideologier och publicera gärna mörkermännen som hotar/hotade vår demokrati."
Gräv gärna lite djupare själv. Kanske läsa Marx?
"Fragan ar varfor skulle de vara mindre trovardiga eller skyldiga till att fabricera citat. "
Jadu, vad har personen ifråga för utbildning t.ex.? Pratar han, som de flesta från Nuterei Karta på knackig engelska trots att han bor i ett engelsktalande land, pga att sekten nuterei karta försöker totalt isolera sig från omvärlden och endast leva i sina egna getton i sin extrema tro på att man bör leva som man gjorde i för två hundra år sedan? Kan denna extremreligiösa övertygelse påverka trovärdigheten?
"Har du nagot som motsager det som exempel pa att de skulle ljuga eller forfalska citat o.likn. eller ar det bara att du inte haller med dem?"
Bevisbördan ligger på dig. Jag underkänner Nuterei Karta-sekterister som trovärdiga källor. Alla vet att de mycket intensivt och religiöst avskyr staten Israel, dels för att de anser att judar inte ska ha en egen stat (än) och dels för dess sekularism och liberalism som de anser djupt skadlig.
"For att ge dej litet mer bakgrund om stamningarna bland Zionisterna i Palestina under krigsaren las har vad Yitzhak Gruenbaum sager om sin roll i sine egen bok "Bi-mei Hurban ve Sho’ah (In the Days of Holocaust and Destruction)":"
Citatet är väldigt snuttifierat och lever knappast upp till vad du beskriver det som: "bakgrund om stämningarna bland Zionisterna i Palestina".
"..a mood swept over Eretz Yisrael, that I think is very dangerous to Zionism, to our efforts for redemption, our war of independence"
Och här skriver han ju hur stämningen snarast var motsatt hans egen åsikt om att det långsiktiga målet med en självständig stat måste prioriteras framför kortsiktiga räddningsaktioner. Vad säger du om det?
""Bevisbördan ligger på dig. Jag underkänner Nuterei Karta-sekterister som trovärdiga källor. Alla vet att de mycket intensivt och religiöst avskyr staten Israel, dels för att de anser att judar inte ska ha en egen stat (än) och dels för dess sekularism och liberalism som de anser djupt skadlig.""
Fragan var inte om de avskyr Israel eller inte utan om du har bevis for att Neturei Karta skulle vara oarliga. Det finns manga som, djupt och innerligt, avskyr Israel och allt som det landet star for och just darfor ar minituost noggranna med att halla sig till sanningen istallet for att sprida logner som Zionisterna gor.
Bevisbordan ligger hos dej min van eftersom det ar du som anklagar NK for att vara opalitliga som kalla. Du kan inte bara kasta ur dig sadana pastaenden utan att folja upp dem med atminstone indicier om inte bevis.
Sierra #30
””Citatet är väldigt snuttifierat och lever knappast upp till vad du beskriver det som: "bakgrund om stämningarna bland Zionisterna i Palestina".
"..a mood swept over Eretz Yisrael, that I think is very dangerous to Zionism, to our efforts for redemption, our war of independence"
Och här skriver han ju hur stämningen snarast var motsatt hans egen åsikt om att det långsiktiga målet med en självständig stat måste prioriteras framför kortsiktiga räddningsaktioner. Vad säger du om det? ””
OK jag ville inte trotta ev. lasare med allt for langa citat, men citatet visar tankegangarna bland ledande Zionister namligen att skapandet av staten Israel var viktigare for dem an att radda resterna av det Judiska folket trots att man fatt erbjudanden om land for de overlevande, bl.a. i Dominikanska Republiken.
Deras cyniska och okansliga hallning vackte avsky t.o.m. bland det Zionistiska fotfolket i Eretz Yisroel. Har handlade det inte om "kortsiktiga raddningsaktioner" utan om att radda livet pa dem som annu inte mordats!
Detta valde man alltsa att avsta fran, trots att medel fanns tillgangliga for att kopa loss Judarna och viljan fanns bland Nazisterna att lata det ske.
For mer info las har:
http://www.marxists.de/middleast/brenner/ch24.htm
"Fragan var inte om de avskyr Israel eller inte utan om du har bevis for att Neturei Karta skulle vara oarliga. "
Jag har inga bevis för att Nuterei Karta som sekt skulle vara generellt oärliga, däremot förstår du väl själv att deras intensiva religiösa motivering till avskyn för staten Israel talar mycket för en svårhet att hålla sig neutral vid en historiebeskrivning.
"Bevisbordan ligger hos dej min van eftersom det ar du som anklagar NK for att vara opalitliga som kalla. "
Och jag har redan förklarat varför jag inte anser en nuterei karta-sekterist vara trovärdig.
"OK jag ville inte trotta ev. lasare med allt for langa citat, men citatet visar tankegangarna bland ledande Zionister namligen att skapandet av staten Israel var viktigare for dem an att radda resterna av det Judiska folket trots att man fatt erbjudanden om land for de overlevande, bl.a. i Dominikanska Republiken. "
Jaha, och hur vet du att de "svepningar" som Gruenbaum i citatet beskriver inte kom från ledande sionister? Dessutom, vad var motivet till att man tyckte att skapandet av staten var viktigare? Om det handlade om att vissa hellre prioriterade en långsiktig lösning för det judiska folkets säkerhet i staten Israel, än att kortsiktigt rädda så många som möjligt från Förintelsen, bara för att senare utsättas för fler förföljelser och mord, så är det väl knappast något som inte hedrar dem?
Sierra #33
””Jag har inga bevis för att Nuterei Karta som sekt skulle vara generellt oärliga, däremot förstår du väl själv att deras intensiva religiösa motivering till avskyn för staten Israel talar mycket för en svårhet att hålla sig neutral vid en historiebeskrivning.””
Sierra jag tackar dig for din arlighet, en ovanlig kvalitet bland Zionister.
Som Ultraortodoxa Judar, med en djup tro pa en Gud som forbjuder lognen, ar det ytterst osannolikt att NK skulle tillgripa logner. Dessutom ar Weizmanncitatet latt att kontrollera och forekommer i en mangd kallor sa de fick nog ”ljuga” battre an sa om de skulle ha nagon nytta av det. Jag forutsatter darfor att citatet ar autentiskt.
Sen ska jag saga att, som en person med Judisk bakgrund, svider det i hjartat att behova inse att andra Judar kunde forrada sina broder sa, men efterhand som jag har last och studerat fragan har jag tvingats inse att sa var det faktiskt
.
””Jaha, och hur vet du att de "svepningar" som Gruenbaum i citatet beskriver inte kom från ledande sionister? Dessutom, vad var motivet till att man tyckte att skapandet av staten var viktigare? Om det handlade om att vissa hellre prioriterade en långsiktig lösning för det judiska folkets säkerhet i staten Israel, än att kortsiktigt rädda så många som möjligt från Förintelsen, bara för att senare utsättas för fler förföljelser och mord, så är det väl knappast något som inte hedrar dem?””
Det framgar av fortsattningen av citatet att ovriga ledande Zionister holl med Gruenbaum i sak, men ansag det oklokt att sa oppet redovisa den cyniska Zionistiska hallningen for det Judiska folket.
Vi ska minnas att vid denna tidpunkt (1937) representerade Zionismen, fortfarande, bara en minoritet av Judarna. Men ju langre Shoa fortskred och ju fler Zionister som ”raddades” till Palestina desto mer vagde det over till dem.
Om de hade varit radda om sina Judiska broders liv kunde de ha raddat dem till andra lander och sedan fatt dem till Israel efter kriget, men dessvarre var Israelprojektet viktigare for dem an att radda folket.
Zionister var den overvaldigande majoriteten av de som till sist overlevde, sedan deras meningsmotstandare, till evig skam, tillatits mordas i Auschwitz och Majdanek och de andra dodslagren.
Detta handlade inte om att man hade en annan plan for att radda de flesta Judarna utan man hade helt enkelt avfardat dem som overflodiga och inte tillrackligt politiskt skolade for att vara vardiga att leva i det blivande Israel. Deras dod var priset som kopte Eretz Yisroel med hjalp av de allierades daliga samvete.
SKRIKHALS där. Sverige var i en helvetes knipa och helt enkelt tvunget att böja sig, och så var det inte mer med det. Sitta sen efteråt i total ansvarslöhet och kasta skit. Vilken hjälte. Vilken jävla hysterika. Vilken lyxlirare.
.
Samlingsregeringen gjorde ett fantastiskt jobb som hölkl Sverige utanför kriget, besparade folket omätligt lidande och sådde för den skördetid efter kriget då vårt land med sin oskadda exportindustri gjorde det möjligt för oss att nå upp i absoluta världstoppen i fråga om produktion. Det var nämligen först DÅ vår verkligt explosiva tillväxt kom och inte tidigare.
.
Ack, dessa tangentbordsmatadorer! De förtjänar ingen som helst respekt.
#28 Sierra:........
Jo, Kommunismen hyllar sina ledare/diktatorer med stora porträtt och statyer.
I Nordkorea är tom. nuvarande diktators far (trots att han är död) statschef och GUD!! Barnen hjärntvättas om sina ledares förträffligheter. De tvingas sjunga hyllningssånger till hans ära.
(Tänk dig Svenska dagisbarn sjunga sånger till Reinfeldts ära...)
Nuvarande ledare sägs bla. komponera operor och vara en otrolig golfspelare(!).
Nej, Kommunismen och Nazismen är samma fördärv för mänskligheten. Ingen av dem tolererar människornas fria vilja och mänskliga rättigheter.
Sierra
Du har helt uppenbarligen ingen aning om vad kommunismen går ut på eller dess förhållande till nazismen.
För det första så är kommunismen, liksom nazismen, en totalitär, kollektivistisk ideologi. För det andra går den INTE ut på lika fördelning av resurser, utan utplånandet av individualiteten. Individen har inget värde i kommunismen, det är kollektivet som räknas. Det innebär också att saker som privat äganderätt och individuella fri- och rättigheter överlag upplöses helt.
Fascismen och därefter nazismen uppstod som en reaktion på kommunismen. Mussolini var själv socialist innan han grundade den fascistiska rörelsen för att motverka ett kommunistiskt maktövertagande i Italien. I Tyskland var kommunisterna de första politiska motståndarna som röjdes ur vägen.
Fascism, nazism och kommunism är alla tre vänsterideologier på den mest extrema ytterkanten. Även i teorin är skillnaderna små och i praktiken non-existenta. Deras ekonomiska system påminner också mycket om varandra. Båda är katastrofala, men kommunismens ekonomiska system är värst.
När WWII bröt ut hade kommunisterna redan mördat 10 miljoner människor, Hitler några hundra. Att rasläror och uppfattning om vissa rasers över/underlägsenhet inkorporerats i nazismen begränsade sannolikt slakten i Tyskland. I stället för att döda alla och envar som kommunisterna gjorde dödades vissa grupper. Visst hade kommunisterna också sina målgrupper, men de diskriminerade inte på samma sätt som nazisterna. Rasläror och dylikt är för övrigt ett flera tusen år gammalt fenomen och har som sådant föga med nazismens uppkomst att göra. Det var ett element som inkorporerades i ideologin, helt enkelt.
Du uppmanar andra att läsa in sig på ämnet kommunism till exempel genom att läsa Marx. Hur skulle det vara om du själv tog upp en bok eller två? Du har helt klart ett stort behov av bildning vad gäller både kommunism, nazism, fascism och historia överhuvudtaget.
Peter Ingelstad
Oberoende om man tycker att den svenska politiken under WWII räddade Sverige eller om det var fråga om nazistmedlöperi, så är det mycket viktigt att utreda vad som faktiskt hände och vem som gjorde vad. Det spelar ingen roll om aktörerna är döda eller inte, det är en del av Svergies historia mycket få känner till.
Så är det överlag med WWII. Det enda land som på riktigt gjort upp med sin historia är Tyskland själv. Alla andra har varit alltför ivriga att låta Tyskland bära hela hundhuvdet. Se bara på Ryssland, där man är stolt över Sovjets halvsekellånga ockupation av Östeuropa och de tiotals miljoner som dog i de sovjetiska dödslägren.
Det är snarare detta förtigande av historien som är, vad var orden du använde, jo "hysterika" och "lyxlir". '' På tal om tangentmatadorer som inte förtjänar den minsta respekt, alltså.
Det viktiga är trots allt att vi gör rätt nu och i framtiden. Diskussionen om Afghanistan indikerar tyvärr inte att vi svenskar är något modigt folk. Bara risken för att en taliban tittar snett på våra svenska soldater är tydligen tillräckligt för att vi ska dra oss ur och svika våra internationella åtaganden.
Om en liknande situation som den som skedde under 2:a världskriget kom tillbaka skulle vi svenskar säkerligen vara ännu mer undfallande nu; vi är ju rädda för allting.
Peter Ingelstad
Jag skulle nog också vilja haka på Kaj i hans replik.
Du skriver att Sverige var tvungna att böja sig för Tyskland. Menar du då att Danmark och Norge hade samma val eller frånvaro av val?
Det som känns lite unket är att du avslutar det "oundvikliga val" som Sverige ställdes inför med att vända det till något gott - Sveriges Guldålder som uppstod helt enkelt för vi hade en intakt infrastruktur.
Det känns lite kontraproduktivt om du anser att artikelförfattarens påkallan på sanningskommission är fel. DÅ och NU om någonsin så borde vi göra upp med precis den processen som ledde fram till Sveriges peak som industrination.
"Som Ultraortodoxa Judar, med en djup tro pa en Gud som forbjuder lognen, ar det ytterst osannolikt att NK skulle tillgripa logner."
Snälla nån. Du fattar väl att man inte kan dela in världen på det sättet i grupper som kan vara mer eller mindre oärliga? Det är inte hållbart. En taliban skulle alltså aldrig kunna ljuga? Jag har förklarat för dig varför jag inte finner uttalanden från Nuterei Karta trovärdiga. Det är en religiös sekt som önskar att judar ska leva i ghetton och bara prata jiddisch och inte få någon annan utbildning än den i Torah.
"Sen ska jag saga att, som en person med Judisk bakgrund, svider det i hjartat att behova inse att andra Judar kunde forrada sina broder sa, men efterhand som jag har last och studerat fragan har jag tvingats inse att sa var det faktiskt"
Jag tror inte ett dugg på att du skulle vara jude. Få judar i världen och ingen i Sverige skulle ha en sån inställning till Nuterei Karta - inte för deras inställning till sionism - utan snarare deras talibanism. Ingen skulle få för sig att stava sionism på det sätt du gör, med stort "z" för att få det att se exotiskt och läskigt ut. Det är bara nu du väljer att kalla dig jude för att försöka komma åt lite trovärdighet.
"Det framgar av fortsattningen av citatet att ovriga ledande Zionister holl med Gruenbaum i sak, men ansag det oklokt att sa oppet redovisa den cyniska Zionistiska hallningen for det Judiska folket."
Det framgår inte alls, han hänvisar bara vagt till "friends".
"Om de hade varit radda om sina Judiska broders liv kunde de ha raddat dem till andra lander och sedan fatt dem till Israel efter kriget, men dessvarre var Israelprojektet viktigare for dem an att radda folket."
Som sagt: Israel var en långsiktig lösning för ett folk som utstått massmord och förföljelser i åratal, inte bara under Förintelsen, vilken, som andra i tråden påpekat, man inte fick grepp om förrän först efter krigets slut. Fast du tror naturligtvis att de var djävulska och att ondskan själv drev dem? =)
"Jo, Kommunismen hyllar sina ledare/diktatorer med stora porträtt och statyer."
Den viktiga frågan att ställa är, gör den det per definition? Är detta en beståndsdel i den socialism och kommunism som människor idag tänker sig? Svaret är naturligtvis nej. Ska du argumentera mot socialism och kommunism så lämna halmgubbe-argumenten hemma, det är ingen som övertygas av dem.
"För det första så är kommunismen, liksom nazismen, en totalitär, kollektivistisk ideologi. "
Tanken var redan före ryska revolutionen att kommunismen inte skulle vara totalitär i den mening vi senare fick möta den. Du har väl hört talas om begreppet "protalitariets diktatur", som skulle implementeras under en övergångsperiod innan all makt skulle ges sovjeterna. I övrigt är det naturligtvis ingen (få?) inom dagens vänster som frespråkar nån form av totalitärt styre, så även detta är ett halmgubbeargument.
"För det andra går den INTE ut på lika fördelning av resurser, utan utplånandet av individualiteten."
Suck...ja, det är säkert det som vänsteraktivister syftar till. Du verkar ha en god verklighetsförankring.
"Fascism, nazism och kommunism är alla tre vänsterideologier på den mest extrema ytterkanten. Även i teorin är skillnaderna små och i praktiken non-existenta."
Nu råkar det vara så att du pratar med en person som har kandidater i historia och statsvetenskap och jobbar med sin master. Jag kan försäkra dig om att det inte handlar om några teoretiska små skillnader, inte minst vad det gäller lärornas flexibilitet och omfattning. När man pratar om nazism är det i princip ZOG, raskrig och hierarki det handlar om, det återfinns bland alla nazistiska grupperingar idag. Pratar vi om vänsterideologier finns det ett enorm brett spann där det naturligtvis finns få som fortfarande ställer sig bakom maoism och stalinism. Alldeles för få för att du ska behöva ligga sömnlös och oroa dig för alla läskiga ungdomar som bär socialistiska symboler.
"Rasläror och dylikt är för övrigt ett flera tusen år gammalt fenomen och har som sådant föga med nazismens uppkomst att göra. Det var ett element som inkorporerades i ideologin, helt enkelt."
Ja, än sen? Skulle det på nåt sätt vara bättre att man bygger hela sin världsbild på ett rastänkande om det inte är ett nytt fenomen utan ett gammalt?? Herregud..
Sierra:........Tråkigt att du trots dina studier inte insett likheterna mellan Nazism och Kommunism. Dåliga lärare, låga krav, flumskola liknande Konstfack eller något annat...?
Känns märkligt att jag med mycket mindre skolgång insett det.
Kommunismen må vara en vacker tanke, men fungerar aldrig i praktiken.........
"Kommunismen må vara en vacker tanke, men fungerar aldrig i praktiken...."
Men snälla nån, det är ju här pudeln ligger. Det ju den fina tanken som kommunister och socialister bär på, inte den praktik som vi sett genom åren. Det är det som skiljer deras kommunism från nazister.
Sierra
Du får ursäkta, men det finns absolut ingenting som tyder på att vare sig Lenin, Stalin eller Trotskij eller någon annan ledare någonsin hade för avsikt att göra kommunismen till något annat än det blev. Dessutom är det omöjligt att förverkliga den kommunistiska utopin utan en stark, totalitär centralmakt, så ideologin är från början till slut en kollektivistisk, totalitär ideologi. Det pga att kommunismen ligger så långt bort från människans natur man bara kan komma. Du ser, Sierra, en kollektivistisk ideologi är ofrånkomligen också totalitär. Det är ingen slump att all kommunistiska länder är och har varit diktaturer.
Vad dagens vänster förespråkar eller inte är helt irrelevant för diskussionen, så varför du tar upp det förstår jag inte.
Helt tydligen har jag en mycket starkare verklighetsförankring än du. Av någon anledning blandar du hela tiden in vänsteraktivister i diskussionen, trots att jag inte nämnt dem en enda gång. Vi diskuterar kommunismen här, eller hade du missat det. Kommunismen handlar om att upplösa den privata äganderätten och de individuella fri- och rättigheterna för kollektivets väl. Det säger Marx själv, men jag antar att du faktiskt inte har läst en stavelse av det han skrivit. Av ren nyfikenhet undrar jag vad du tror att kollektivism betyder. Sätter en kollektivist högt eller lågt värde på individens rättigheter som just individ?
Jaså du, du har kandidater i historia och statsvetenskap. Så imponerande, med tanke på att de två ämnena sannolikt är de mest förvrängda och faktaförfalskande ämnena i läroplanen.
Nazism var en avart av fascismen vars företrädare spelade på de omständigheter och atmosfär som rådde i Tyskland just då. Fascismen är enligt dess egen grundare Mussolini ett partnerskap mellan staten och storföretagen, vilket återspeglas i dess ekonomiska system korporativism. Kommunism är direkt statligt ägande av produktionsmedlen. Alla tre är kollektivistiska, alla tre handlar om individens underordnade gentemot staten och den stora ledare och alla tre mynnar således ut i en totalitär regim som förtrycker medborgarna. George s
Orwells samhälle i boken ”1984” kunde lika gärna varit ett fascistiskt som kommunistiskt samhälle.
Pratar vi vänsterideologier överlag så finns det givetvis ett brett spann, men nu talar vi inte om vänsterideologier överlag. Vi talar om tre (egentligen två) specifika vänsterideologier, nämligen fascism och kommunism. Jag oroar mig inte för läskiga symboler, däremot förundrar jag mig över hur en person med flertalet akademiska examen inte ens kan hålla sig till saken i en vanlig debatt.
Poängen var att raslärorna inte på något sätt gjorde nazismen till något helt annat än kommunismen. Mentaliteten fanns hos båda, men en aning starkare hos nazisterna. Med alla dina examina tycker man ju att du borde ha förstått den poängen. Kanske du borde läsa lite alternativ litteratur än den propaganda dina lärare har matat dig med.
Och förresten, kommunismen är INTE en vacker tanke som bara inte fungerar i verkligheten. Det är en från början vidrig tanke och det är DÄRFÖR den inte fungerar i verkligheten.
"Vad dagens vänster förespråkar eller inte är helt irrelevant för diskussionen, så varför du tar upp det förstår jag inte."
Därför att det beklagas och ojas rejält i den här tråden över att skolpersonal inte ingriper mot ungdomar som bär kommunistiska symboler och hur det är helt okej att i media förespråka socialism, men inte nazism. Rädslan för Lars Ohly är dessutom påtaglig. =) Halmgubbar alltihop naturligtvis.
"Jaså du, du har kandidater i historia och statsvetenskap. Så imponerande, med tanke på att de två ämnena sannolikt är de mest förvrängda och faktaförfalskande ämnena i läroplanen."
Hur vet du det när du själv dels inte har läst programmen, och dels inte ens vet vilka universitet jag gått på? Har du fått för dig att det finns en standardiserad internationell läroplan som alla universitet i världen följer? I så fall har du helt misstagit dig!
Vad det gäller Marx måste han naturligtvis, som alla andra idéhistoriker, läsas mot bakgrund av den tid han levde i, nämligen industrialismens England. Det är ju även så han läses och tolkas idag.
"Orwells samhälle i boken ”1984” kunde lika gärna varit ett fascistiskt som kommunistiskt samhälle."
Där sköt du dig själv i foten. Orwell var själv socialist, men motsatte sig naturligtvis den totalitarism som utvecklades i Sovjetunionen.
"Jag oroar mig inte för läskiga symboler, däremot förundrar jag mig över hur en person med flertalet akademiska examen inte ens kan hålla sig till saken i en vanlig debatt."
Du har alltså ingen bild alls av den akademiska världen? Många av de viktigaste teorierna som vi använder idag för att förstå världen har utvecklats av marxister. Läs på om världssystemteorin, till exempel. Marxistiska perspektiv är också viktiga och tas ständigt upp.
Sierra
Kanske det ojas här på tråden, men i vår (din och min) diskussion om fascism/nazism vs. kommunism är övriga vänsterideologier irrelevanta, så jag skulle uppskatta om du kunde koncentrera dig på sakfrågan. Det faktum att nazistiska symboler inte accepteras medan kommunistiska diton anses vara helt okej är ett ypperligt exempel på den historieförfalskning och historieförnekelse som dominerar dagens utbildning.
Jag vet det för att jag själv har läst historia. Jag vet det för att jag själv har läst vad historiker har skrivit. Jag vet det för att jag själv hört vad historiker har sagt. Ursäkta om jag var otydlig, men jag menade alltså att historia är det mest förvrängda och förfalskade ämnet överlag, inte bara vid ditt lärosäte. Dina skriverier visar tämligen väl att även du fått lära dig en massa strunt.
Marx var en förvirrad man som inte förstod ett ord av vad han skrev om. Han är den i särklass sämsta nationalekonomen i historien, till och med värre än Keynes. Han förstod överhuvudtaget inte hur industrialismen höjde levnadsstandarden för vanligt folk, hur den i många fall räddade dem från svältdöden på den agrara ”landsbyggdsidyllen”. En hans mest kända och citerade teorier, mervärdesteorin, har jag själv vid ett flertal tillfällen dissekerat.
Att påstå att några av de viktigaste teorierna för att förstå världen är sprungna ur marxismen vore skrattretande om det vore så deprimerande att någon faktiskt tror det. Marx läror är en samling förvirrat strunt och den som försöker förstå världen med dem som grund kommer att missa hela planeten.
Jag är mycket medveten om att Orwell var socialist, vad har det med saken att göra? Det samhälle han beskrev kunde lika gärna varit ett fascistiskt som ett kommunistiskt samhälle. De båda ideologiernas tillämpning är i det närmaste identiska.
Min gode vän, även jag har akademisk examen, en magistersexamen till och med. Det är nog dags för dig att sluta vifta med dina kandidatexamina (som trots allt bara är lägre examina), för de imponerar föga. Inte minst med tanke på att dessa examina till trots tycks du vara oförmögen till att föra en sansad debatt utan att glida ut i diverse irrelevanta sidospår och dåligt förtäckta ad hominem argument.
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Tack för alla intressanta och engarande inlägg.
När miljontals unga män stupade på världens slagfält för vår frihet och demokrati så löpte "låtsasneutrala" Sverige med på nazi-tysklands sida. Vi tyckte då och tycker i dag att vi är världens gulligaste nation. Vi borde skämmas och veta hut. Det är bättre att dö stående än leva ett liv på knä.
Vad gäller drottnings Silvias nazi-pappa och sessornas morfar har jag absolut inte moraliserat. Jag har bara bara berättat som det är - i detta land där vi gjort tigandet till en hög konst.
Bosse Schön
jag vill ha en kommission som utreder kapitalismens brott mot mänskligheten.... eller kanske en om demokratins....
Bosse "Blotta Bringan" Schön upprepar sig utan spår av något nytt att komma med. Sverige var SÅ ILLA TVUNGET att böja sig för Hitler, och det är INGENTING som vi på något sätt skall skämmas för, TVÄRTOM, eftersom vårt land räddades undan förödande världsbrand. Att utan all risk spela White Knight så här sexti år, vilken Hjällte! Det är patetiskt enbart. Sanningskommission? Rent trams.