Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Svininfluensan

Biokemisten och barnläkaren Björn Hammarskjöld om läkarkollegans nya kontroversiella påståenden:

Därför har Annika Dahlqvist rätt om svininfluensan och cancern

Annika Dahlqvist har rätt! Hon äter den kost som vi människor är byggda för att äta: Animalisk föda. Hon slipper då mycken sjukdom. Cancerceller behöver till exempel glukos som bränsle. Äter jag en kolhydratfattig kost får cancerceller inte tillräckligt med energi för att växa, de kan till och med svälta ihjäl. Det skriver barnläkaren och biokemisten BJÖRN HAMMARSKJÖLD.


Om författaren

Björn Hammarskjöld har läst biokemi i fem år och mikrobiologi i ett år vid Stockholms Universitet innan han började läsa medicin vid Karolinska Institutet. Blev specialist i barnmedicin, har arbetat som biträdande överläkare vid barnkliniken, Huddinge Unversitetssjukhus, som överläkare vid barnkliniken, Mora lasarett, som seksjonsoverlege i habilitering, Kristiansunds sjukhus samt de 9 senaste åren som privatläkare i Mora. Han har även arbetat två år som molekylärbiolog med HIVs höljprotein vid State University of New York at Buffalo, NY. Han har nu gått i pension.

Annika Dahlqvist har rätt!

Den kända läkaren Annika Dahlqvist har helt rätt när hon säger att hon inte tänker vaccinera sig mot den nya influensan.

Hon äter den kost som vi människor är byggda för att äta: Animalisk föda. Hon får då i sig alla livsnödvändiga näringsämnen i tillräcklig mängd och slipper mycken sjukdom.

Den kloke professorn Stig Bengmark skrev i Dagens Medicin den 14 augusti att vi bör äta bättre och också äta mer D-vitamin för att slippa den nya influensan.

Vi vet alla att en ko har fyra magar. I sina fyra magar får kon hjälp av bakterier att bryta ned den cellulosa hon äter. Den bryts ned till kortkedjiga fettsyror (Short Chain Fatty Acids, SCFA) som ättiksyra, propionsyra och smörsyra. Dessa SCFA kan tas upp direkt i blodet och transporteras på samma sätt som socker (glukos) till varje cell i kroppen. Cellerna omvandlar sedan både glukos och SCFA till ättiksyra som används i våra små energifabriker, mitokondrierna, på så sätt får vi koldioxid, vatten och energi till cellen.

Kon slickar också i sig alla vitaminer och mineraler som den, liksom vi, behöver.

Äter vi människor majskorn så kommer de ut helt intakta efter passage genom mag- tarmkanalen. Vi kan inte bryta ned cellulosamolekyler. Men äter vi kött kan vi bryta ned protein och fett. Vi får då i oss alla vitaminer och mineraler kon har samlat ihop åt oss. Och vi behöver inte äta några sockermolekyler alls för att må bra.

Redan 1732 fann Linné vid sin lappländska resa att "Lapparna ännu i 60-årsåldern med lätthet sprungo på fjället". Vad äter samer, inuiter, maasaier traditionellt? Kött, fisk, ägg och fett. Mycket litet kolhydrater, de kan inte odla dem.

Kolonialmakterna skickade för mer än 150 år sedan ut läkare till sina kolonier. Dessa läkare skrev efter en vecka eller 30 år hem och berättade samma sak. Så länge urinvånarna åt sin egen kost mådde de bra, så fort de började äta västerländsk mat fick de hjärtsjuka, sockersjuka, övervikt, cancer och Alzheimer.

Denna kunskap har vi haft i mer än 150 år, trots det verkar vi inte lärt oss något av detta.

Det finns många vetenskapliga studier som visar att det stämmer. Jag har läst Good Calories, Bad Calories av Gary Taubes. Baserat på befintliga studier från 1835 fram till mitten av 2007 konstaterar Taubes att fett i alla dess naturliga animaliska former är helt ofarligt medan kolhydrater, främst processade kolhydrater, som spannmål och socker, framför allt fruktsocker, ger oss skador på kärlväggar och blodkroppar.

Sockermolekylerna binder sig slumpmässigt till proteiner och blodkropparnas ytor blir klädda med utstickande sockermolekyler, ungefär som ett kardborreband. Likadant på cellerna som utgör kärlväggar. Det blir mer socker kopplat till proteiner vid höga sockernivåer i blodet som när man har diabetes. Våra kapillärkärl är mindre än en röd blodkropp i diameter så blodkroppen kläms ihop för att kunna passera kapillären. Med kardborreband på både kärl och blodkroppar försvåras blodförsörjningen och det kan leda till blodproppar i de små kärlen. Blodtrycket stiger för att få blodkropparna igenom de små kapillärerna trots kardborreband.

Cancerceller har få mitokondrier och behöver därför glukos som bryts ned till mjölksyra som bränsle (anaerob eller syrefri förbränning). De flesta vanliga celler i kroppen mår alldeles utmärkt på SCFA, även kallade ketonkroppar. Dessa kan brytas ned till ättiksyra (aerob förbränning eller syrgasberoende förbränning) som beskrivits ovan. Äter jag en kolhydratfattig kost så får cancerceller inte tillräckligt med energi för att växa, de kan till och med svälta ihjäl.

Vi tillverkar insulin i bukspottkörteln men också i hjärnan. Insulin är ett mycket stabilt proteinhormon som inte bryts ned i den takt vi behöver. Vi tillverkar därför ett enzym som bryter ned insulin, Insulin Degrading Enzyme (IDE) så att hälften av insulinmolekylerna är nedbrutna efter 2,5 minuter. Har vi högt blodsocker så bildas mer insulin i hjärnan, mer IDE går åt att bryta ned insulinet. Men IDE har en annan uppgift också, att bryta ned ß-amyloid, det protein som finns i hjärnan hos Alzheimerpatienter. Om man då har en hög blodsockernivå räcker IDE inte att också bryta ned ß-amyloid, patienten utvecklar en Alzheimer.

Enligt våra myndigheters kostrekommendationer ska vi, i stället för nyttigt animaliskt fett, äta 60 energiprocent (E%) av alla kalorier i form av kolhydrater. Kolhydrater, som vi inte behöver.

Kolhydrater höjer blodsockret och tvingar fram en ökning av insulinet. Insulinet blockerar i sin tur fettnedbrytningen och ser till att levern bygger om en del av sockret till fett. Vi får alltså en energibrist som gör att vi blir hungriga i förtid och äter mer kolhydrater som, på grund av insulinet, omvandlas till mera fett. 100 g kolhydrater kan omvandlas till ungefär 20 g fett.

Ju mer kolhydrater vi äter desto fetare blir vi. Vi ökar också risken att få diabetes och bli hjärtsjuk.

Äter vi kött, fisk, ägg och fett så mår vi bra, vi får tillräckligt med protein, fett, vitaminer och mineraler. Vi får alla essentiella eller livsnödvändiga ämnen i tillräcklig mängd och vi håller oss friska.

Äter vi frukt, spannmål, socker så är det enligt Livsmedelsverket bara tomma kalorier, innehåller mycket små mängder av de livsnödvändiga proteinerna, fetterna, vitaminerna och mineralerna. Vi blir undernärda trots att vi får tillräckligt med kalorier.

Äter vi fett blir vi mätta länge. Vi blir alltså inte feta av att äta fett, vi blir mätta. Vi blir feta av att äta kolhydrater.

Vi vet också att vaccinet mot den nya influensan innehåller thiomersal (kvicksilver) som konserveringsmedel. 5 µg thiomersal eller 2,5 µg rent kvicksilver eller 7 500 biljoner kvicksilveratomer (7,5x1015) per dos vaccin. 200-400 kvicksilveratomer per cell i en vuxen människas kropp.

Enligt senaste innehållsförteckning innehåller vaccinet också squalen eller hajleverolja som tillsammans med thiomersalet utgör förstärkare av antikroppsproduktionen mot influensaviruset.

Squalen anses vara ett bra antioxidationsmedel om vi äter det. Injicerar vi squalen så bildar vi antikroppar mot squalen, det innebär att vi får ett immunförsvar som vill förstöra squalen som finns normalt i våra cellmembraner. Det kan vara skadligt om vi har antikroppar mot våra egna cellmembraner.

Nu förstår jag varför läkemedelsbolagen har begärt och fått en friskrivning från alla eventuella biverkningar och skador orsakade av vaccinet.

 








Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/10444

100 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

LCHF verkar ju riktigt bra. Det gör dig immun mot infektionssjukdomar, till och med! Tänk bara vilka framsteg som blir möjliga om man kan få hela världen att äta LCHF - inga fler infektionssjukdomar. HIV, TBC, malaria, ebola! Vilken fantastisk värld, där inga bakterier längre kan överleva!!!

Permalänk | Anmäl #1 Svempa, 2009-08-31, 08:33

Säg Annika Dahlqvist...det räcker! Men för att lite närmare redogöra varför: Animalisk föda går "fetbort"! Inom tre decennier så är vi alla vegetarianer. Att "odla" kött innebär en miljöbelastning som är oförsvarlig! Så Annika, förklara varför du önskar livet ur dina eventuella barnbarn? De kommer inte ens att kunna äta sig mätta med en fortsatt köttindustr! Din egoism är kuslig.

Permalänk | Anmäl #2 Charlotte T., 2009-08-31, 08:38

Om vi hade fötts med fyra tänder, två i överkäken och två i underkäken hade jag varit övertygad om att det enda som passar oss människor är grönsaker.

Permalänk | Anmäl #3 Ramona Fransson, 2009-08-31, 08:46

Vi får tacka Skribenten för precis och innehållsrik information.

Permalänk | Anmäl #4 Peter Ingestad, 2009-08-31, 09:13

Intressant information. Läste nyligen att ett för lågt intag av kolhydrater inte heller är bra utan ökar risken för infarkter. Läste det visserligen på Corriere della Sera :-) men själva forskningen var på Harvard och publicerad i "Proceedings of the National Academy of Sciences" . Artikeln konstaterar att en balanserad kost är det bästa.

Permalänk | Anmäl #5 Pål Bergström, 2009-08-31, 09:27

Faktafel. Alzheimers beskrevs 1906, det är 103 år sedan idag. I sådana fall var kolonialmakternas läkare enormt skickliga visionärer ifall de klarade av att diagnostisera sjukdomar som inte beskrivts och klassificerats ännu.

Permalänk | Anmäl #6 Hmmmm, 2009-08-31, 09:47

Re: Charlotte T. Så vitt jag kan förstå har vare sig Annika Dahlqvist eller artikelförfattaren Björn Hammarskjöld sagt sig ha lösningen på världens livsmedelförsörjning. De redogör för vad människokroppen behöver och inte behöver. Tror stenhårt på modellen och följer den någorlunda själv. Om inte hela världens befolkning bör bli vegiterianer så är väl slutsatsen att vi måste bli färre människor totalt sett. Vilket vore en välgärning ur flera andra aspekter.

Permalänk | Anmäl #7 Peter Lindkvist, 2009-08-31, 10:05

Det här var den bästa artlkeln hittills på Newsmill. Du glömde vetemjölet som är så raffinerat och finsiktat så inte ens baggar och kryp kan livnära sig på det. Tyvärr vill inte mänsklgheten lyssna. Det är alldeles för många som tjänar pengar på dom skadliga produkterna. Jag ska inte vaccinera mig.

Permalänk | Anmäl #8 Helena Palén Olofsson, 2009-08-31, 10:15

Jag bor på landet i Småland. När man åker bil i kulturlandskapet ser man att en påtaglig förändring skett de senaste två åren. Majsfält efter majsfält brer ut sig. Det är kraftfoder odlat till våra kor - finansierat med EU-pengar. När korna äter majs påverkas då inte den viktiga balansen mellan Omega 6 och Omega 3 i mjölken? Vilka långsiktiga effekter får denna balansförskjutning på vår hälsa? Finns forskning på området?

Permalänk | Anmäl #9 Agneta Lindhag, 2009-08-31, 10:20

Äntligen talar folk ut mot den fanatiska hippi-kulturen i Sverige.

Permalänk | Anmäl #10 Anti-Hippies, 2009-08-31, 10:27

Peter L: Även om befolkningstillväxten skulle stanna av omedelbart, vilket är fullständigt orimligt, så måste köttkonsumtionen ner drastiskt på kort tid om vi ska klara klimatkrisen och energikrisen. Köttkonsumtionen står för långt större utsläpp än transporterna globalt.

Att i detta läge predika ökad köttkonsumtion är fullständigt ansvarslöst. Man kan inte strunta i dessa globala ödesfrågor och bara prata om "vad människokroppen behöver". Det är helt enkelt oseriöst. Bättre att lägga tid och kraft på att försöka hitta livsmedel som både är bra för kroppen, miljön och som inte kräver absurda mängder energi att framställa.

Permalänk | Anmäl #11 Sven, 2009-08-31, 10:30

Människor är lata. Människor vill att det ska finnas enkla utvägar på svåra problem. När läkare säger att du kan lösa i princip alla hälsoproblem genom att äta smör och grädde blir de överlyckliga.

I år gäller LCHF-kost och spikmattor som gäller som universalkurer, och om folk mår bättre så är det väl bra. ffekterna av mirakelkurer brukar dock avta med tf´den verkar det som.

Permalänk | Anmäl #12 von unten, 2009-08-31, 10:30

Boktips: "The China Study" -T. Colin Campbell. Och vem var det som myntade: "Vegan - the new Toyota Prius"...? Det är spännande att se hur långt många är villiga att gå för att med näbbar och klor försvara ätandet av andra djur. Björn och Annika, prova med lite vetegräsjuice - det brukar rensa upp.

Permalänk | Anmäl #13 Alex, 2009-08-31, 10:34

Ok, om de som har cancer slutar äta så dör cancern.

Strålande!

Permalänk | Anmäl #14 Bo T, 2009-08-31, 10:36

Annika Dahlqvist har delvis rätt.
Dock att vi måste äta kött ,fågel och fisk är inte nödvändigt ,vi kan skapa vårt liv här på JORDEN utan att mörda för att överleva eller föda upp djur i koncentrationläger ,med det enda syftet att ha ihjäl dem..
VI har ingen jaktkropp inga tänder för att äta slita av kött , ingen mage och tarm som egentligen klarar av kött,för lång tarm ....osv
Vi behöver en helt annan KOST för att hålla oss friska och mycket riktigt fett och icke raffinerade produkter, mättat fett från tex organic kokosolja är perfekt och samma gäller linfröolja.
Bönor linser ärter är fullgod proteinkälla
Örter och fullgoda kryddor
Bär ,svamp och frukt .

Försiktighet med :
Raffinerade produkter
Snabba kolhydrater
Homogeniserade mjölkprodukter och mjölkprodukter som kommer från KOR som har fått kraftfoder
(kor ska äta gräs och örter ,då blir mjölken fylld av OMEGA 3)
Så att sluta äta alla halv och helfabrikat är en GOD början,som sockrade mjölkprodukter tex.
Köp KRAVKAFFE och KRAVBANANER som en början,
räddar många liv,speciellt på dem som jobbar på giftbesprutningsodlingarna.

HELT förbjudet och BORT (skriv till livsmedelsverket ).
TRANSFETT ,härdat fett,delvis härdat fett.
HFCS highfructosecornsyrup.
MSG Monosodiumglutamate .
GMO Genetically modified organism.
Aspartam.
Sukralos.
och många många andra tillsatser
eller livsmedel uppväxta under besprutning eller
gödslade med gifter.

Det finns mycket bra och mycket att förändra under SOLEN.

Permalänk | Anmäl #15 EFS, 2009-08-31, 10:40

Naturligtvis
mängder med GRÖNSAKER och FRUKT

Nu tänker jag ta mig en stor BAMSESALLAD med
med bönor kidney groddar getost gurka tomater
bondböner rårivna rödbetor morot lök vitlök persila basilika
broccoli.....
Dressing
sesampasta,olivolja,,äppelcidervinäger,örtsalt ,färskmalen svartpeppar

Permalänk | Anmäl #16 EFS, 2009-08-31, 10:47

Först måste jag bara reda ut ett missförstånd här.
Man äter inte mer kött när man äter lchf, man äter mer fett. Fettet ska vara animaliskt, så det ökar möjligen boskapshållningen, men man äter inte mer kött.

Jag har ätit lchf i tre veckor nu och tappat 7 kilo på den tiden. Jag mår absolut inte sämre än förut och jag äter mindre mat. Jag kan inte påstå att jag vet, men borde det inte vara bättre för miljön om folk äter mindre mat?

För övrigt. Om vi ska minska på miljöförstöringen, ska vi då verkligen titta på vår mat som är så extremt viktig för oss som det första att börja skära i? Mat är ju tillsammans med vatten och sömn och möjligtvis sex våra ända verkliga behov.
Om det nu visar sig att Annika har helt rätt, kan inte då vi som behöver (vi som är överviktiga eller har andra problem som lchf tycks hjälpa) få äta lchf? Så kan de som klarar av ät äta massor med kolhydrater utan att må dåligt genom övervikt eller annat få äta det.

Permalänk | Anmäl #17 Micke, 2009-08-31, 11:26

Mikael Andersson >>> Robert Atkins dog 17 april 2003 i sviterna av ett fall (eller njursvikt) efter att ha halkat på ett isflak. Han vägde då 89 kilo och om hans hjärta var täppt av animaliska fetter vet jag faktiskt inte, men vi kan ju jämföra referenser...för vem säger att Wikipedia alltid har rätt....

Permalänk | Anmäl #18 Erik Skybäck, 2009-08-31, 11:26

I Björn Hammarskjölds artikel fungerade inte länken till Professor Bengmarks artikel i dagens Medicin. Här är den en gång till. Förhoppningsvis fungerar det denna gång:
http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/08/14/profylax-med-vitam...

Jag lade särskilt märke till professorns uppgifter om att (citat)

"Man kan också överväga att minska sitt intag av föda, rik på inflammations-inducerande molekyler, som ger i princip samma inflammatoriska effekter i kroppen som tobaksrökning. Hit räknas föda som hettats upp över 80-100 grader, till exempel mejerivaror, bröd, fläsk, korv "

Så är det ju! När vi bereder maten i höga temperaturer, t.ex. vid stekning, så gräver vi i princip vår egen grav . Maten ska beredas med naturliga metoder typ torkning eller rökning för att ha ett fullgott näringsinnehåll. Oavsett om vi äter kött eller kolhydrater.

Jag gör själv en egen "sports bar" som jag använder vid längre cykelturer (jag är långfärdscyklist). Den baserar jag på komponenter som jag mixar till en smet utan att alls upphetta den. Smeten får sedan torka i vanlig rumstemperatur till kakor. Skälet är att bl.a. antioxidanterna förstörs vid upphettning redan till låga temperaturer.

Därför tror jag att de nomadfolk som har uppvisat god form i hög ålder baserat på en animalisk kost intog den åtminstone delvis tillredd i låg temperatur

Något att tänka på för de som av hälsoskäl äter en utpräglad LHCF-kost ?

Permalänk | Anmäl #19 Börje Lundberg, 2009-08-31, 11:34

Charlott T förstår jag mig inte riktigt på och Ramona Fransson har en poäng.

Det som är den största och nästan den enda anledningen till att jorden påverkas negativt som den idag gör. Inte i den utsträckning media väljer att visa. Men vi blir fler och fler på jorden och det är det som är den stora och nästan den enda sakfrågan. När min far gick i skolan var vi 5 miljarder, när jag gick i skolan var vi 6 miljarder och idag nu när min dotter går i skolan om några få år är vi 7 miljarder. Med andra ord så har jordklotets befolkning dubblats på ca 50 år.

Utvecklingen är som en upp och ner vänd triangel där det eskalerar i enda änden oerhört fort.

Det som skulle behövas göras är att vidareutveckla U-länder, så att de inte behöver förskansa sig så många barn som figurerar likt en försäkring.

http://www.youtube.com/watch?v=jAJC2YAJw_A

se filmen ovan med Jan Rosling om hur utvecklingen har gynnat Bangladesh. Familjeplanering och mycket mer.

Om vi ska äta grönsaker eller ej som den enda näringskällan kan man diskutera, men köttproduktionen i den kvantitet som vi har idag så är det åter mängden människor som är felet och inte produktionen isig. Om alla U-länder skaffar sig 2-3 barn istället för 12 så per automatik sker det en stor förändring dvs antalet magar att mätta.

Permalänk | Anmäl #20 Larenholtz, 2009-08-31, 11:44

Eva Faenge #16 ovan: "Kor ska äta gräs och örter". Jo, men som jag skrev i kommentar #10, nu rekommenderas tydligen majs i form av kraftfoder till våra mjölk- och köttkor. När du köper mjölk i affären, så kan du vara säker på att korna ätit kraftfoder. Var köper du din mjölk Eva? Kött från gräsbetande djur, var köper du det? Har bara hittat en enda gård på nätet utanför Märsta. De skickar endast köttlådor till geografiska närområden. Ett mail till Skönero utanför Valdemarsvik gav vid handen, att deras djur äter kraftfoder - de skrev till och med att de flesta djur gör så idag.
Min granne, som är bonde, skickar sina gräsbetande djur (han har dom enbart för att hålla landskapet öppet) till slakteriet i Linköping. Eftersom de är så feta, inte insprängt fett i köttet, utan ett rejält späcklager längst ut - de har föda i överflöd, speciellt denna sommar, så minskar det värdet på köttet till hans plånbok. Han får mindre idag per kilo än vad han fick 1998. Köttet går ut i affärerna, men blandas med annat kött, från djur som ätit kraftfoder, så konsumenten kan inte avgöra vilken köttbit, som kommer från gräsbetande djur. Var finns konsumentmakten i dessa frågor?
Att göra dessa val du föreslår är ju nästan omöjligt för oss som försöker äta LCHF.

Permalänk | Anmäl #21 Agneta Lindhag, 2009-08-31, 11:45

Charlott T förstår jag mig inte riktigt på och Ramona Fransson har en poäng.

Det som är den största och nästan den enda anledningen till att jorden påverkas negativt som den idag gör. Inte i den utsträckning media väljer att visa. Men vi blir fler och fler på jorden och det är det som är den stora och nästan den enda sakfrågan. När min far gick i skolan var vi 5 miljarder, när jag gick i skolan var vi 6 miljarder och idag nu när min dotter går i skolan om några få år är vi 7 miljarder. Med andra ord så har jordklotets befolkning dubblats på ca 50 år.

Utvecklingen är som en upp och ner vänd triangel där det eskalerar i enda änden oerhört fort.

Det som skulle behövas göras är att vidareutveckla U-länder, så att de inte behöver förskansa sig så många barn som figurerar likt en försäkring.

http://www.youtube.com/watch?v=jAJC2YAJw_A

se filmen ovan med Jan Rosling om hur utvecklingen har gynnat Bangladesh. Familjeplanering och mycket mer.

Om vi ska äta grönsaker eller ej som den enda näringskällan kan man diskutera, men köttproduktionen i den kvantitet som vi har idag så är det åter mängden människor som är felet och inte produktionen isig. Om alla U-länder skaffar sig 2-3 barn istället för 12 så per automatik sker det en stor förändring dvs antalet magar att mätta.

Permalänk | Anmäl #22 Larenholtz, 2009-08-31, 11:45

Bara en liten fråga till alla ni veganer där ute:

Hur får ni i er vitamin B12?

Den finns nämligen inte i växtriket. Du får inte i dig den om du inte äter animalisk föda. Visst, människokroppens förråd räcker ett rba tag... men ni kanske slutat vara veganer då, eller?

Att referera till vitaminpiller är heller ingen etisk lösning... gissa vad de är gjorda på. =)

Permalänk | Anmäl #23 Svempa, 2009-08-31, 12:02

Charlotte och Sven har alldeles rätt. Mänskligheten är predestinerad att gå under av två simpla skäl. 1. Äta för mycket kött. 2. Köra för mycket bil. Kunde köttätarna vara smarta nog att begränsa intaget till 2-3 ggr i veckan vore allt väl, men så länge det ska skottas in kött 3 ggr om dagen 7 dagar i veckan är det givet att det går käpprätt. Jorden kan helt enkelt inte producera dessa mängder i längden. Vad händer nu när alla kineser börjar äta mer kött och köra mer bil? Det krävs inget snille för att besvara den frågan.

Permalänk | Anmäl #24 oh..., 2009-08-31, 12:06

Agneta L: Tänk om det är genmodifierad majs! Huvaligen! Hur ska det sluta för mänsklighetn?

Permalänk | Anmäl #25 Helena Palén Olofsson, 2009-08-31, 12:14

"Cancerceller behöver till exempel glukos som bränsle" mmm... vad använder våra andra celler?

Permalänk | Anmäl #26 niff, 2009-08-31, 13:55

Låt se nu: Veteodlingen gjorde sitt intåg nånstans, 7000 år sedan i området runt sydöstra medelhavet, varvid följde en lång rad högkulturer...

...många antropologer tillskriver odlingsrevolutionen männinskans civilisationsutveckling. Man övergick från att vara ren jägare & samlare (som käkade protein från djur och vegetabiliskt fett från enstaka oljeväxter) till en blandad kost. Raskt steg medellivslängd och förbättrades övriga levnadsvillkor. Människan uppfyllde jorden.

Visst - utan tvekan är de senaste årens hjärndöda fördömande av fett - skadligt - som all fundamentalism.

Annika D har dock gått från att vara en nydanare och fri debattör till samma fanatism. Alternativt gör hon det för vinnings skull - som en en nutritionens egen ormoljeförsäljare.

Permalänk | Anmäl #27 Lövet, 2009-08-31, 14:07

Jättebra artikel! Saklig och lättfattlig.

Permalänk | Anmäl #28 Tant Grön, 2009-08-31, 14:32

Eva skriver..
"VI har ingen jaktkropp inga tänder för att äta slita av kött , ingen mage och tarm som egentligen klarar av kött,för lång tarm ....osv"

Jag vill att Eva och andra "växtätare" går in här och ägnar några minuter. Kom ihåg att hund också likväl kan betyda varg.
http://www.paleodiet.com/comparison.html

Hur mycket olja går det åt för att odla maten jämfört med att låta djuren beta olika grässorter på marker som inte går att använda till annat?

Eller gör man något av detta för hand?
Sådd, harvning, plöjning, gödsling, ogräsbekämpning, skörd..

Åk ut på landet och räkna kor en dag. Räkna också ytor där det skulle kunna beta kor. Ni kommer att se mer hästar och olika sädesfält. Man kan åka mil efter mil utan att se en ko.

Permalänk | Anmäl #29 Morgan Larsson, 2009-08-31, 14:50

Hej Swempa! Jag är vegetarian, inte vegan. Så naturligtvis får jag i mig massor av B12 och alla andra näringsämnen med råge! Sen var det ju inte hälsoaspekten som fick mig att bli vegis för snart fyrtio år sedan. Det var och är etiska orsaker, jag tål helt enkelt inte djurplågeri! Redan för trettio år sedan kom forskning och litteratur som bevisade att köttindustrin är miljömässigt ohållbar. Å du Swempa, jag lagar mat så god att mina gäster alltid säger: "Men herregud, det är ju jättegott!" Även köttätarna alltså!

Permalänk | Anmäl #30 Charlotte T., 2009-08-31, 15:13

Tack Björn Hammarskjöld för ett suveränt inlägg.
Skönt med människor som är både kloka, kunniga och politiskt inkorrekta

Permalänk | Anmäl #31 Margareta Lundström , Göteborg, 2009-08-31, 15:23

Det finns några som tar upp att det skulle vara något problem med klimatpåverkan iom att man äter mer fett och protein. Allt fler forskare är överens om att mänsklighetens bidrag till klimatförändringarna sannolikt är försumbart. T ex har jordens medeltemperatur sjunkit de senaste 10 åren och isarna vid polerna minskar tydligen inte.
Skulle vi kunna äta mindre mat som vi dessutom blir mindre sjuka av så minskar vi troligen på uttaget av ändliga resurser ut planeten (som är ett verkligt problem) genom minskade behov av läkemedel, sjukresor, operationer mm.

Permalänk | Anmäl #32 Claes , 2009-08-31, 15:25

Läser man Ben Goldacres bok "Bad Science" så fattar man att inte tro på alla dessa resultat, vare sig för eller emot, det ena eller det andra. Consider the source - consider the messenger

www.badscience.net

Permalänk | Anmäl #33 Nisse, 2009-08-31, 16:22

Ännu en gång. Man kan öka eller minska risken för sjukdom med hjälp av kosten. Framför allt bör man ge fan i att röka. Du kan inte göra dig immun genom att äta rätt även om du kan minska risken.

Finns det belägg för att den kosten är bättre än andra? Njae. Det är tveksamt. Långtidsstudier saknas och teorierna diskuteras friskt fortfarande. Man har bara konstaterat att i nuläget går det inte att utesluta att HFLC-kosten kan tänkas vara bra för vissa människor i vissa situationer. Säkrare än så är det inte.

Att hänvisa till Linnés lapplandsresa och kolonial-läkarnas skrifter är bara löjligt. Inte minst raden om alzheimers, som om jag inte minns fel inte upptäcktes föränn tidigt 1900-tal. Det är ovärdigt en läkare att hänvisa till sådana ovetenskapliga källor. Den där fina raden om majskorn var bra. En lättköpt poäng som många kommer att tro på, vi har väl alla sett majskorn i avföringen.

Urbefolkningar var ofta fria från besvär med cancer, infektionssjukdomar, hjärt/kärl sjukdomar, alla sorters autoimmunitet och så vidare och så vidare. Det är alldelens sant. Det beror på att de sällan levde så länge att det blev ett problem. De vanligaste dödsorsakerna var istället olyckshändelser, mord och malnutrition.

Lägg dessutom märke till att herr pensionerad doktor låter bli att tala om de negativa effekterna av hög fetthalt i blodet. Det gör att din artikel låter som ett reklamblad dolt i noggrant valda vetenskapliga fakta som stödjer reklambladets budskap. Lite balans efterlyses.

Den som hävdar att HFLC gör dig immun mot infektionssjukdomar och garanterar att du inte får cancer är antingen en idiot eller en köpman. Det finns inga som helst belägg för det och jag tycker det är ansvarslöst att på detta sätt späda på paranoian kring vaccinet. Redan nu är det många som tagit på sig aluminium-hatten och bestämt sig för att vaccinet är något som staten hittat på för att förgifta folket.

Personligen tänker jag vaccinera mig. Både för min egen skull och för att inte vara smittspridare i min omgivning.

Permalänk | Anmäl #34 Tomas Fredriksson, 2009-08-31, 16:51

Tack Björn!!! :D

Permalänk | Anmäl #35 Landola, 2009-08-31, 17:01

Claes: "T ex har jordens medeltemperatur sjunkit de senaste 10 åren och isarna vid polerna minskar tydligen inte."

Källhänvisning tack...

Permalänk | Anmäl #36 oh..., 2009-08-31, 17:08

Det är är alltid lika inressant när veganer /vegetarianer säger saker som att äta kött är mord och att djuren lever i köttfabriker för att därefter påstå att alla varelser har lika mycket värde Men den logiken verkar inte gälla fullt ut, för tänk hur många maskar och olika smådjur som dör när man plöjer upp en åker jag slår vad om att för varje hektar man odlat upp dör fler djur än vi dödar för att äta
Om man kan kalla det för mord när man äter kött kan man lika väl kalla spannmåls- eller grönsaksodling för etnisk rensning.
Dessutom för att överhuvudtaget kunna ha en ekologiskt vegetariskt jordbruk krävs det massor med naturgödsel, var skall vi få det ifrån?

Permalänk | Anmäl #37 Anders R., 2009-08-31, 17:16

Det är är alltid lika inressant när veganer /vegetarianer säger saker som att äta kött är mord och att djuren lever i köttfabriker för att därefter påstå att alla varelser har lika mycket värde Men den logiken verkar inte gälla fullt ut, för tänk hur många maskar och olika smådjur som dör när man plöjer upp en åker jag slår vad om att för varje hektar man odlat upp dör fler djur än vi dödar för att äta
Om man kan kalla det för mord när man äter kött kan man lika väl kalla spannmåls- eller grönsaksodling för etnisk rensning.
Dessutom för att överhuvudtaget kunna ha en ekologiskt vegetariskt jordbruk krävs det massor med naturgödsel, var skall vi få det ifrån?

Permalänk | Anmäl #38 Anders R., 2009-08-31, 17:16

Svempa:

Vitamin B12 har producerats syntetiskt sedan 70-talet, och innehåller därför inga animaliska spår. Vitaminen finns naturligt främst i animaliska produkter, men även i vanlig jord, och troligen i vissa sorters alger också. Kolla upp din fakta innan du skriver något kanske?

Permalänk | Anmäl #39 Osse, 2009-08-31, 17:34

Anders R: Jag sysslar med väsentligheter, inte dumheter! Men din omsorg om maskarna rör mitt hjärta ändå! Gulle dig!

Permalänk | Anmäl #40 Charlotte T., 2009-08-31, 18:21

Kul med en artikel från Hammskjöld. Har väntat på en sådan! LCHF ftw!

Permalänk | Anmäl #41 JL, 2009-08-31, 18:34

"Låt se nu: Veteodlingen gjorde sitt intåg nånstans, 7000 år sedan i området runt sydöstra medelhavet, varvid följde en lång rad högkulturer...

...många antropologer tillskriver odlingsrevolutionen männinskans civilisationsutveckling. Man övergick från att vara ren jägare & samlare (som käkade protein från djur och vegetabiliskt fett från enstaka oljeväxter) till en blandad kost. Raskt steg medellivslängd och förbättrades övriga levnadsvillkor. Människan uppfyllde jorden."

Ja, men det behöver ju inte vara för att maten i sig blev bättre som mänskligheten gjorde framsteg. Jag kan mycket väl tänka mig att omständigheter som specialisering (dvs du gör det så gör jag det här så blir vi effektivare) hjälpte till att öka livslängd och livskvalitet.

"Raskt steg medellivslängd och förbättrades övriga levnadsvillkor."
Är du säker på att det var så? Jag vet inte, men Annika Dahlkvist påstår åt åtminstone att det var tvärt om i sin bok om jag inte minns fel.

Permalänk | Anmäl #42 Micke, 2009-08-31, 18:40

Som tillägg till Mickes inlägg,

Det mjöl vi idag hittar på ICA innehåller inte den väldigt proteinrika vetekärnan, som var den stora vinsten med att delvis leva på vete, 7000 år sedan. Den måste plockas ur för att inte mjölet ska härskna på ett par månader.

Det vi har i påsarna idag är inte särskilt näringsrikt. Jag tror inte ens att ekologiskt mjöl är speciellt mycket bättre.

Så därför förespråkar jag kikärtsmjöl. Det går att ha i de flesta bröd, i proportionerna 6:4 (vete/kikärts).

Permalänk | Anmäl #43 Snälla, 2009-08-31, 19:13

Om vi vore byggda för att äta Animalisk föda.
Så varför:
1. Blir patienter fortare friska med vegetarisk kost.
2. Blir vegetarianer matförgiftade av att börja äta kött
3. Skulle människor dö av att äta rått kött.
4. Har inte människor tänder som klarar av att slita kött direkt ifrån djur

Snälla svara på dessa.
Människan är inget rovdjur.
Däremot så är vi skapade för att äta insekter.
Det är fakta.

Permalänk | Anmäl #44 Geiko, 2009-08-31, 19:40

Geiko.

1-Det blir de inte.
2-Det blir de inte.
3-Det gör de inte. Däremot bör du inte äta rå kyckling eller gris med trikiner.
4-Sannolikt för att vi använt verktyg tillräckligt länge för att de ska försvinna i evolutionen.

Permalänk | Anmäl #45 Tomas Fredriksson, 2009-08-31, 20:19

Människan är allätare. Deal with it. Sen råkar vi vara för många för att hållbar köttindustri ska kunna existera, men det är en annan sak. Och så lever vegetarianer längre än regelbundna köttätare.

För övrigt: Ketonkroppar är SCFA? Chemistry FAIL!

Permalänk | Anmäl #46 Staffan, 2009-08-31, 20:33

Swempa:

Det finns egentligen inga konstaterade länkar mellan herbivorer och brist på B12. Det verkar vara ungefär lika vanligt med B12-brist hos omnivorer, så frågan är om det verkligen är relaterat till intaget av B12 eller om vi faktiskt kan tillgodose våra behov med den B12 som produceras i vår kropp.

I vilket fall som helst tycker jag det behövs mer forskning för att kunna använda det som ett argument på en vetenskaplig nivå.

Det skulle ju dock kunna vara en av flera anledningar till att primater äter insekter. (något som jag stödjer i tanken men inte i praktiken)

Hur som helst, vill man vara på den säkra sidan så kan man ju knapra piller. Själv är jag lite för nyfiken för det och väljer att försöka klara mig utan tillskott. Hittills har det ju fungerat alldeles galant iaf.

Permalänk | Anmäl #47 Henrik P, 2009-08-31, 20:45

Charlotte T., 2009-08-31, 09:38, "Att "odla" kött innebär en miljöbelastning som är oförsvarlig! "

Att odla spannmål som anses tjänlig för mänsklig konsumtion, dvs där slutprodukten håller tillräckligt hög kvalité, är en större miljöbelastning än att odla endast till djurfoder. Det är s.a.s en raffinerad process för ett korn som ska till vår födda. Djuren gluffsar i sig allting, gärna den där biprodukten vi kallar hö också.

En hel del av biprodukter i produktionen av "grönföda" till oss, går till djurfoder, och till alla oss som gärna använder proteintillskott, inte minst från osttillverkningen, som ju kommer ifrån mjölk, som ju kommer från väl gödda kossor, geter, etc.

Vegeterianer som använder proteintillskott av sojabönor, eller sojaproteinberikade produkter, kan inte vara särksilt miljömedvetna.

"Inom tre decennier så är vi alla vegetarianer."

Ursäkta men du känner inte till att man idag kan odla kött va? Inom tre decennier tror dom att det ska vara kostnadseffektivt att göra så. Och lyckas dom med det, så lär det inte bli många som blir vegeterianer ens av moraliska skäl.

Sen kommer sannolikt jakt existera om 30-år också, fiske och djurhushållning (inte minst för ägg och mjölk) likaså. Eller du kanske tror alla kommer att avliva djur som passar utmärkt för fågelfrån eller grönbete på närmaste vildvuxna äng?

Här är en idé, varför inte klaga på alla som tillverkar kakor, bullar, snacks och alkohol, av sockerbetor, potatis, äpplen, päron, smultron, korn, vete, etc? Fast det är ju klart, kanske inte blir lika roligt att avstå från alla vegetabiliskt baserade produkter.

***

F.ö. den mest välskrivna artikeln, och en av dom bästa jag läst. Danke.

Permalänk | Anmäl #48 ST, 2009-08-31, 20:48

Håller med om att vi inte har mycket för att folk blir skräpmatsvegetarianer.
Dessutom undrar jag vilket marknadsföringsgeni som gjorde sojabönan till en så älskad proteinkälla hos vegetarianer i västvärlden? Någon djurfodersproducent som hade ett överskott kanske?
Ingen höjdarmat för oss i vilket fall som helst. Och jag håller med om att man inte automatiskt blir varken miljövänlig eller hälsosam för att man blir vegetarian, det krävs liksom lite mer än så.

Gröna blad är vår bästa proteinkälla, och jag kan odla mer än jag behöver på den minimala plätten jag har bakom huset.

Jag tänker inte lägga någon energi på att klaga på producenter av skräpmat. Jag nöjer mig med att inte köpa dyngan, och förundras lite i tysthet över hur det kan vara lagligt att sälja vissa saker som "mat".

Permalänk | Anmäl #49 Henrik P, 2009-08-31, 21:18

Det finns bara ett problem på jorden och det är överbefolkningen.
Var vi färre skulle alla kunna äta det de ville och köra bil hur mycket som helst.

Den största myten är "kampen mot fattigdomen". Vi anser att alla borde ha rätt till åtminstone rinnande rent vatten inne och kylskåp samt tillgång till mat som vi har det ungefär. Och elström, dator och transporter. OM alla människor på jorden får tillgång till detta går vi under. Vi är för många redan i dag.

När nu Indiens och Kinas miljarder börjar äta mer kött och köpa bilar ökar miljöbelastningen något fasansfullt. Dom är för många. Vi är för många. Sverige har plats för högst två miljoner människor om vi skall kunna leva utan att importera fossila bränslen för jordbruk och transporter och på en rimlig levnadsnivå (utan svält) .

Slutsatsen är: Lev hur du vill och ät vad du vill. Det spelar absolut ingen roll vad du gör med den befolkningstillväxt som pågår.

Permalänk | Anmäl #50 Oden, 2009-08-31, 21:36


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.