” Medicinska skäl för att anklagelserna är orimliga är att skottskadade eller dödade personers vitala organ inte kan användas transplantationssyfte.
Se dr. Mats Eriksson här!”
Det som ska nämnas om doktor Mats Eriksson artikel i SVD är att man inte behöver vara läkare för att hitta den informationen, i princip samma sak står på vardguiden.se*. Jag kan lakoniskt konstatera att jag hittade den informationen på tio sekunder med hjälp av google, journalisten Boström har haft sjutton år på sig. Vad är hans ursäkt?
* ”Endast personer som avlider på en intensivvårdsavdelning kan bli aktuella som organdonatorer. Personen måste vårdas i respirator i dödsögonblicket.” http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Organdonation/
Permalänk | Anmäl
Anders E., 2009-08-31, 20:20
I sammanhanget ett sidospår men Åke Green sade faktiskt aldrig att homosexuella var en cancer. Från Wikipedia:
Den 20 juli 2003 höll Åke Green i sin församling i Borgholm på Öland, en predikan om homosexualitet kallad Man och kvinna - Guds skapelseordning[1]. Framför allt följande stycke ur Greens predikan uppmärksammades i massmedierna:
” Sexuella abnormiteter är en djup cancersvulst på hela samhällskroppen. Herren vet att sexuellt förvridna människor kommer att våldta djuren. Inte heller djuren går fria från människans sexuella behov och branden som är tänd i en människa. Utan till och med detta kan man ägna sig åt. ”
Åke Green utgick i sin predikan från tanken att det finns en naturlig ordning för mänsklig sexualitet. Han menade att skapelseberättelsen i 1 Mosebok 2 beskriver denna naturliga sexualitet som heterosexuell. Han citerade även bibelord som han menade direkt fördömer homosexuella handlingar, såsom 3 Mosebok 18:22-30, Romarbrevet 1:24f. och berättelsen om Sodom och Gomorra.
I sin predikan gjorde Åke Green kopplingar mellan riksdagsbeslutet att tillåta partnerskap och vad han såg som en tilltagande utövning av homosexuell otukt i Sverige. Han gjorde också kopplingar mellan homosexuella handlingar, tidelag och pedofili. Gudstjänsten avslutades med en inbjudan till den utövande homosexuelle att omvända sig från sin synd och med försäkringar om att Gud älskar syndaren.
” Vi kan inte fördöma personerna... det gjorde aldrig Jesus heller. Han visade alla han mötte djup respekt för den person de var... ex. synderskan enligt Johannes 8 eller kvinnan vid brunnen i Sykar enligt Johannes 4. Jesus förnedrade aldrig någon... Han erbjöd dem nåd.
-------------------------------------
Som sagt, inte av avgörande betydelse för artikeln, men rätt skall vara rätt - särskilt när man angriper en namngiven person som dåligt exempel.
Permalänk | Anmäl
Göran, 2009-08-31, 20:29
Lisa säger: "Svartvik kommenterar att "texten är ett exempel på hur föregiven kritik av Israel anspelar på och blandar in uråldrig antisemitisk mytbildning, i det här fallet de medeltida ritualmordsmyterna. I bakgrunden anas även Shakespeares Shylock, som till varje pris ville ha sitt skålpund kött."
Det är därför inte märkligt att judar i Sverige, Israel och över hela världen har tagit illa upp över artikeln i AB." Jo, Lisa det är lite märkligt. Ska man förklara Boströms text kan man inte göra det utan en så kallad intentionell förklaring (vetenskapsteori) dvs. vilken intention Boström hade med sin text. Hade han verkligen avsikten att referera till gamla anti-semitiska myter? Jag kan inte svara. Men det förefaller långsökt - det är en sällan hörd myt i Sverige. Jag gissar att det är du i din upphetsning som adderar den här informationen i syfte att angripa en text och en person som du starkt ogillar. Det är i så fall ett missbruk, för det finns verkliga anti-semiter där ute. Samma slutsats gäller Svartvik.
Permalänk | Anmäl
Ping Lin Pong, 2009-08-31, 20:38
Jag tycker det är helt i sin ordning att Israel kritiseras för de fel staten faktiskt gör,
Så här eller något liknande säger ofta Israelkramare. kan ingen av er, till exempel du Lisa ta och räkna upp några av de felen? Nämn några saker som faktiskt är ok att kritisera Israel för...
Permalänk | Anmäl
Richard, 2009-08-31, 21:06
Tack för ett intressant och välskrivet inlägg i debatten, Lisa Abramowicz .
Permalänk | Anmäl
leia marcuse, 2009-08-31, 21:46
Jag har studerat historia, idehistoria och religionsvetenskap och har ett nästan medelålders liv bakom mig. Ändå har jag inte en enda gång stött på antisemitism i det svenska samhället. Aldrig!
Jag har mött fientlighet mot "invandrare", misstänksamhet mot "araber", ovilja att bo bredvid en moske. Jag har mött misstänksamhet gentemot Islam, jag har läst schablonartade beskrivningar av arabiska män i "Inte utan min dotter" eller "Gömda". Jag har dock aldrig mött antisemitism. Att vara jude är ungefär som att vara katolik. Intressant, och trevligt. Inga negativa vibbar där.
Jag förstår inte i vilken verklighet dessa "blodsmyter" existerar - men definitivt gör de inte det i det nutida västerlandet.
Att aftonbladet rapporterar om händelser i nutiden, som är bekräftade (ja, Israel är ett av flera centrum för kriminell organhandel, ja officiella personer har anklagats, ja kroppar har återförsts uppsprättade och ihopsydda mitt i natten) - har ju ingenting med dessa myter att göra.
Uppenbarligen tror Israel att:
1 - man är immun mot kritisk granskning i nutiden, så länge man kan beskriva aktuella händelser som att de liknar en medeltida saga
2 - all kritik av Israel eller Israels soldater är liktydigt med en kritik av jordens alla judar och alltså "antisemitism"
3 - skriver en fri tidning i ett främmande land en artikel som innebär en kritisk granskning av det egna landet skall landets ledare be om ursäkt offentligt.
Mycket märkligt.
Permalänk | Anmäl
rote, 2009-08-31, 22:14
Det är bizarrt och ohederligt att smutskasta aftonbladet för att utöva en "antisemitism" som överhuvudtaget inte existerar i sverige..
Guilt-by association och helt vansinniga påståenden.
Jag tror inte detta är medvetet, det är från svenska proIsraeler ett irrationell beteende. Kanske har det också delvis ett medvetet drag - att flytta fokus från Israels övergrepp mot den palestinska befolkningen, att flytta fokus från skicket att sända tillbaka uppsprättade kroppar till de anhöriga utan någon som helst vilja till förklaring. Att flytta fokus från att Israel idag är en högerextrem stat, styrd av en krigsförbrytare, och att de under förevändningen av "självförsvar" ständigt utökar sina territorier i Palestinskt område och bedriver etniska rensningar och apartheidpolitik.
Ingen vettig människa som satt in sig i detta kan påstå att aftonbladet är "antisemitiska". Att kritisera Israel eller dess soldater är INTE detsamma som att kritisera världens judar. Det har heller aldrig Boström gjort
Permalänk | Anmäl
vedan, 2009-08-31, 22:48
Genom att behandla Palestinier som Israel gör, OBS DE ÄR EJ TYSKAR, är det naturligt att från demokratiskt håll t.ex. ifrågasätta beteendet riktade politiska mord.
Efter att ha använt VIT FOSFOR mot civilbefolkning känns det underligt att det skulle finnas något speciellt humant ansvar från ledande Israeliska makthavare.
Sverige är ett mycket FN-positivt land. Sverige bör avbryta diplomatiska förbindelser med Israel tills ALLA FN-resolutioner mot Israel är åtgärdade.
Om detta inlägg klassas antisemitiskt av Lisa Abramowics och anhang trängs förnuft bort och jag kommer hädanefter kalla mig antisemit (i grunden felaktigt uttryck) trots att jag endast är antisionist.
P.S. Det verkar inte vara opinionsmässigt proportionerligt bland kommentarerna.
Permalänk | Anmäl
1967-Fred, 2009-09-01, 01:40
Ni som hävdar att antisemitism inte finns i Sverige (rote och vedan) har nog glömt att antisemitiska föreställningar florerar bland invandrare från mellanöstern. Detta kommer ibland till våldsamt uttryck, t ex i samband med tenniskravallerna i Malmö nyligen.Anser ni inte muslimska invandrare som en del av det svenska samhället?
rote skrev: "Ändå har jag inte en enda gång stött på antisemitism i det svenska samhället. Aldrig!
vedan skrev: "Det är bizarrt och ohederligt att smutskasta aftonbladet för att utöva enantisemitism" som överhuvudtaget inte existerar i sverige.."
Permalänk | Anmäl
bling, 2009-09-01, 05:58
Det är en aning märkligt att Linderborg på AB inte hört talas om blodsmyterna som på medeltiden till mycket emanerar från Matteus 27. Nu specificerade hon förstås med brödbak med blod, det är förstås då lite osäkert om hon menade just brödbaket eller blodsmyterna generellt, det känns inte helt ärligt. Annars kan jag rekommendera Wikipedia som en startpunkt, men det kanske är lite för simpelt för en riktig historiker.
“An early blood libel against Jews appears in Bonum Universale de Apibus ii. 29, § 23, by Thomas of Cantimpré … Thomas also believed that since the time when the Jews called out to Pontius Pilate, "His blood be on us, and on our children" (Matthew 27:25), they have been afflicted with hemorrhages:”
“A very learned Jew, who in our day has been converted to the (Christian) faith, informs us that one enjoying the reputation of a prophet among them, toward the close of his life, made the following prediction: 'Be assured that relief from this secret ailment, to which you are exposed, can only be obtained through Christian blood ("solo sanguine Christiano").' This suggestion was followed by the ever-blind and impious Jews, who instituted the custom of annually shedding Christian blood in every province, in order that they might recover from their malady.”
Matteus 27: 22-25
”Då frågade Pilatus dem: »Vad skall jag då göra med Jesus, som kallas Messias?» De svarade alla: »Låt korsfästa honom.»
Men han frågade: »Vad ont har han då gjort?» Då skriade de ännu ivrigare: »Låt korsfästa honom.»
När nu Pilatus såg att han intet kunde uträtta, utan att larmet blev allt starkare, lät han hämta vatten och tvådde sina händer i folkets åsyn och sade: »Jag är oskyldig till denne mans blod. I fån själva svara därför.»
Och allt folket svarade och sade: »Hans blod komme över oss och över våra barn.»”
Att pogromer i Ryssland/öst och kultiverade av den ortodoxa kyrkan sammanfaller med påsk och blodsmyter odlade ur t.ex. Matteus till ganska sent datum borde väl inte vara helt okänt för en historiker. Så sent som 1997 visade man i Vitryssland en film om det enda barnhelgonet i ryska ortodoxa kyrkan som påstår att denne pojke dödats och tappats på blod av en jude, filmen lär ha menat att historien var sann.
Det innebär förstås inte att man inte kan kritisera Israel för vad man faktiskt gör. Men att var historiker och påstå att man inte känner till blodsmyterna är lite väl anemiskt försvar av en historiker.
Man kan också se faran i de nymornade propåerna om att hädelse skall förbjudas och religioner skall åtnjuta speciell respekt, de stora religionerna har en allt för blodig historia för att de skall åtnjuta någon speciell respekt och gå fria från kritik, det skulle närmast vara livsfarligt ge dem detta privilegium med tanke på deras historia.
Nu har katolska kyrkan hittat en ny syndabock, de gudlösa sekulära, som är orsaken till den nya domedagen den ev. förväntade klimatförändringen kan innebära. Kan vi vänta oss pogromer. Den enda gången de religiösa kan ta paus i den interna slakten är när de kan göra gemensam sak mot de gudlösa. Nyligen kallade Saudiarbien till sk ”interfaith” möte om den alarmerande gudlösa sekularism och visst flockades det kristna prelater av allehanda slag och även rabbiner.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-09-01, 09:33
Jag tror också att Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg och chefredaktör Dag Helin vill flytta fram AB:s positioner för vad man kan skriva om judar, israeler och Israel. Artikeln var motbjudande.
Vid sidan av denna debatt är jag oerhört kritisk till Israels bosättningspolitik och Gazakriget. Där bör både Israel och Hamas kritiseras hårt men det hör inte till den här debatten.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2009-09-01, 11:24
Om det att kritisera fosforanvändande mot civila, tycka illa om att bygga murar och att protestera mot nya bosättningar är antisemitism, ja då får jag väl vara antisemit.
I övrigt är jag väldigt tolerant och avskyr alla former för rasism.
Permalänk | Anmäl
McX, 2009-09-01, 11:51
Det är tillåtet med fosfor i krig.
Muren finns för att stoppa mördare.
Varför får inte judar bygga i ett område?
Om araber bygger ett område i Sverige, ska det då rivas enligt FN?
Permalänk | Anmäl
Danne, 2009-09-01, 14:04
Tack Lisa för en utmärkt artikel.
Jag börjar tyvärr uppleva att problemet är oerhört mycket större än Boströms artikel. Kolla bara tonen i kommentarerna till din artikel.Brr
En högst oroande detalj är att så många påstår att det inte finns antisemitism i Sverige ! Snyggt påpekande som ju direkt fritar dem och deras bekanta. Oroa dig inte i onödan det är inte bara din artikel som fått det där gänget att gå i taket. Det är lika dåligt på en del andra artiklar i den här frågan.
Om du vill ha mer av antisemitiska angrepp kolla kommentarerna till min blogg.
När det gäller den uppsprättade motståndskämpen så vet jag inte direkt vad som vore bäst att titulera honom. Absolut inte terrorist. Det är att ge alldeles för mycket "heder" åt en stenkastande palestinsk yngling. Det bästa kanske varit att just skriva "Palestinsk yngling" men det spelar egentligen inte så stor roll.
Permalänk | Anmäl
Arieh Fürth, 2009-09-01, 15:39
Tack Lisa för en utmärkt artikel.
Jag börjar tyvärr uppleva att problemet är oerhört mycket större än Boströms artikel. Kolla bara tonen i kommentarerna till din artikel.Brr
En högst oroande detalj är att så många påstår att det inte finns antisemitism i Sverige ! Snyggt påpekande som ju direkt fritar dem och deras bekanta. Oroa dig inte i onödan det är inte bara din artikel som fått det där gänget att gå i taket. Det är lika dåligt på en del andra artiklar i den här frågan.
Om du vill ha mer av antisemitiska angrepp kolla kommentarerna till min blogg.
När det gäller den uppsprättade motståndskämpen så vet jag inte direkt vad som vore bäst att titulera honom. Absolut inte terrorist. Det är att ge alldeles för mycket "heder" åt en stenkastande palestinsk yngling. Det bästa kanske varit att just skriva "Palestinsk yngling" men det spelar egentligen inte så stor roll.
Permalänk | Anmäl
Arieh Fürth, 2009-09-01, 15:39
Tack Lisa för en utmärkt artikel.
Jag börjar tyvärr uppleva att problemet är oerhört mycket större än Boströms artikel. Kolla bara tonen i kommentarerna till din artikel.Brr
En högst oroande detalj är att så många påstår att det inte finns antisemitism i Sverige ! Snyggt påpekande som ju direkt fritar dem och deras bekanta. Oroa dig inte i onödan det är inte bara din artikel som fått det där gänget att gå i taket. Det är lika dåligt på en del andra artiklar i den här frågan.
Om du vill ha mer av antisemitiska angrepp kolla kommentarerna till min blogg.
När det gäller den uppsprättade motståndskämpen så vet jag inte direkt vad som vore bäst att titulera honom. Absolut inte terrorist. Det är att ge alldeles för mycket "heder" åt en stenkastande palestinsk yngling. Det bästa kanske varit att just skriva "Palestinsk yngling" men det spelar egentligen inte så stor roll.
Permalänk | Anmäl
Arieh Fürth, 2009-09-01, 15:39
Tack Lisa för en utmärkt artikel.
Jag börjar tyvärr uppleva att problemet är oerhört mycket större än Boströms artikel. Kolla bara tonen i kommentarerna till din artikel.Brr
En högst oroande detalj är att så många påstår att det inte finns antisemitism i Sverige ! Snyggt påpekande som ju direkt fritar dem och deras bekanta. Oroa dig inte i onödan det är inte bara din artikel som fått det där gänget att gå i taket. Det är lika dåligt på en del andra artiklar i den här frågan.
Om du vill ha mer av antisemitiska angrepp kolla kommentarerna till min blogg.
När det gäller den uppsprättade motståndskämpen så vet jag inte direkt vad som vore bäst att titulera honom. Absolut inte terrorist. Det är att ge alldeles för mycket "heder" åt en stenkastande palestinsk yngling. Det bästa kanske varit att just skriva "Palestinsk yngling" men det spelar egentligen inte så stor roll.
Permalänk | Anmäl
Arieh Fürth, 2009-09-01, 15:42
Tack Lisa för en utmärkt artikel.
Jag börjar tyvärr uppleva att problemet är oerhört mycket större än Boströms artikel. Kolla bara tonen i kommentarerna till din artikel.Brr
En högst oroande detalj är att så många påstår att det inte finns antisemitism i Sverige ! Snyggt påpekande som ju direkt fritar dem och deras bekanta. Oroa dig inte i onödan det är inte bara din artikel som fått det där gänget att gå i taket. Det är lika dåligt på en del andra artiklar i den här frågan.
Om du vill ha mer av antisemitiska angrepp kolla kommentarerna till min blogg.
När det gäller den uppsprättade motståndskämpen så vet jag inte direkt vad som vore bäst att titulera honom. Absolut inte terrorist. Det är att ge alldeles för mycket "heder" åt en stenkastande palestinsk yngling. Det bästa kanske varit att just skriva "Palestinsk yngling" men det spelar egentligen inte så stor roll.
Permalänk | Anmäl
Arieh Fürth, 2009-09-01, 15:46
Tack Lisa för en utmärkt artikel.
Jag börjar tyvärr uppleva att problemet är oerhört mycket större än Boströms artikel. Kolla bara tonen i kommentarerna till din artikel.Brr
En högst oroande detalj är att så många påstår att det inte finns antisemitism i Sverige ! Snyggt påpekande som ju direkt fritar dem och deras bekanta. Oroa dig inte i onödan det är inte bara din artikel som fått det där gänget att gå i taket. Det är lika dåligt på en del andra artiklar i den här frågan.
Om du vill ha mer av antisemitiska angrepp kolla kommentarerna till min blogg.
När det gäller den uppsprättade motståndskämpen så vet jag inte direkt vad som vore bäst att titulera honom. Absolut inte terrorist. Det är att ge alldeles för mycket "heder" åt en stenkastande palestinsk yngling. Det bästa kanske varit att just skriva "Palestinsk yngling" men det spelar egentligen inte så stor roll.
Permalänk | Anmäl
Arieh Fürth, 2009-09-01, 16:10
Lisas artikel är ju helt klart en partsinlaga.
Det finns åtminstone tre källor som har intervjuat vittnen till den palestinska tonåringens död, nämligen Aftonbladet, Jerusalem Post och Al Jazeera. Alla tre beskriver att en krypskytt från försvarsmakten låg i bakhåll och sköt ihjäl tonåringen utanför hans hem, inför hans mor, syskon och släktingar.
Detta reser frågan om varför en tonåring har avrättats utomrättsligt på detta sätt. Israel har som ockupationsmakt ansvaret att utreda och dokumentera händelsen och arkivera dokumenten. En obduktion har gjorts vilket pekar på att utredning faktiskt har genomförts.
Vad säger de arkiverade dokumenten om denna händelse? Hur dödades tonåringen? Varför låg en krypskytt i bakhåll och varför har man accepterat att den tonåring dödas på detta sätt? Varför arresterades inte tonåringen och ställdes inför rätta för stenkastning, vilket sägs ha varit hans brott?
Permalänk | Anmäl
Pelle, 2009-09-01, 17:38
En fråga. Den här artikeln publicerades i DN efter den omtalade artikeln i Aftonbladet
http://www.dn.se/nyheter/varlden/albanska-bybor-stoppade-organutredning-...
Artikeln handlar om att albaner stoppar utredningen av organstöld.
"Albanska bybor stoppade organutredning
Publicerat 2009-08-11 17:29
I ett gult hus i Ripa i Albanien sägs flera hundra mördade serber ha fått sina organ uttagna för försäljning under Kosovokriget. Byborna hindrar nu Europarådet att undersöka huset."
...Var är spekulationerna om ondsint propaganda och förmodad "blood-libel" i detta fall? Varför inga anklagelser om att DN skulle spela "mörkrets krafter" i händerna?
Den här artikeln är ju inte ett dugg mindre spekulativ än den i aftonbladet.
Jag tycker det uppenbarar en tydlig skillnad: Israel och dess soldater kan inte kritiseras utan att dess försvarare plockar upp antisemitism-kortet. Helt felaktigt, och enbart som ohederlig debatt-teknik
Permalänk | Anmäl
vedan, 2009-09-01, 17:45
Danne:
Fosfor må vara lagligt, jag vet inte, men helt jävla sjukt är det likt förbannat.
Menar du att det är rätt att stänga in ett helt folk bakom en mur bara för att en liten grupp utgör ett relativt litet hot Israel?
Utländska medborgare får inte bara bygga i Sverige hur de vill, speciellt inte om det redan bor människor på platsen! De Israeliska bosättarna fördriver människor med hjälp av militär och det ska självklart FN sätta stopp för!!!!
Permalänk | Anmäl
Arb, 2009-09-01, 18:49
Tack för en bra och sansad artikel, Lisa. Du gjorde rätt i att vänta ut och samla bevis.
Jag vill bara tillägga en sak. Åsa Lindberg ljuger när hon pratar om att hon inte visste om de judiska myterna. Jag har nämligen läst hennes bok med den karaktäristiska titeln "Håll med eller håll käft" där hon tar upp flera. Hon har alltså blånekat och ljugit. Åsa vet alltså och har vetat hela tiden, vad hon höll på med från första början. Det är utstuderat.
Permalänk | Anmäl
Adam, 2009-09-01, 19:39
Arb:
.
"Menar du att det är rätt att stänga in ett helt folk bakom en mur bara för att en liten grupp utgör ett relativt litet hot Israel?"
.
Finn fem fel? För det första är det ingen som är instängd någonstans. Däremot är de som inte är välkomna i Israel utestängda från att beträda landets territorium. För det andra är det inte en liten grupp som utgör ett hot mot Israel, utan en mycket stor. Hur liten eller stor den gruppen än är, så kan den ställa till med oerhört stor skada. Det krävs inte många man för att ta död på tusentals människor, precis som i fallet med 9/11, där dina talibanvänner massmördare 3000 oskyldiga människor. Och för det tredje är det med andra ord så att hotet inte är "relativt litet" utan väldigt stort!
.
Barriären skyddar oskyldiga människor mot massmördare - punkt slut. Att du gillar att judar mördas gör inte barriären mindre motiverad.
Permalänk | Anmäl
David Mikaelsson, 2009-09-01, 20:33
Jag tror att man bör ta ut debatten om rasism på lite djupare vatten.
Det går inte att kräva att resten av mänskligheten ska behandla folkgrupper lika så länge en väsentlig del av en folkgrupp anser att den ska bevaras skild från resten av mänskligheten.
Jag menar inte att det är judarnas eller kurdernas eller romernas fel att dom förföljs så fort omgivningen är frustrerad över något och behöver en syndabock. Pogromer ska ingen behöva utsättas för.
Jag menar att rasismen är inbyggd såväl i pogromen som i synen på att den egna folkgruppen har ett mervärde.
Rasismen är motorn i förföljelse.
Rasismen är också motorn i försöken att särskilja folkgrupper, som staten Israel, Kurdistan och Romska familjeklaner skilda från samhället.
Den som vill utplåna rasism måste vara beredd att assimilera. Att kräva likabehandling utan att acceptera assimilering och rasblandning är inte trovärdig.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2009-09-01, 20:49
David Mikaelsson
Du borde skämmas för ett sånt inlägg #26!
Dels ljuger du, dels beskyller du andra helt orättfärdigt för blodtörst.
Se dig i spegeln.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2009-09-01, 20:53
Olof Lindberg:
.
Du yrar och projicerar. Lägg ner och väx upp.
Permalänk | Anmäl
David Mikaelsson, 2009-09-01, 21:02
Oj, oj vad detta skorrar falskt! Lisa Abramowicz är en avlönad propagandist vars arbete går ut på att ALLTID hålla Israel om ryggen och ALLTID hitta förevändningar att kritisera andra för antisemitism, även om det inte stämmer.
Det ligger i Lisa Abramowicz uppdrag att hålla antisemitism-spöket vid liv. Och man skall komma ihåg att detta är själva livsluften för att motivera både det ena och det andra i Israels politik.
Lisa Abramowicz och Svensk-Israelisk (Des-)Information är inget annat än en ren och skär propagandacentral. Vi har varit alldeles för blåögda i Sverige för att se detta. Men jag tror att sanningen snart och successivt kommer att krypa fram.
Permalänk | Anmäl
Dimman lättar, 2009-09-01, 21:17
Aftonbladets kultursidor är inte antisemitiska utan de är antiisraeliska.
Många har påpekat, och jag håller med, att det inte finns någon antisemitism hos svenskar (undantaget vissa muslimer). Däremot har många svenskar kritiska åsikter mot hur Israel agerar. Det är kultursidans hat mot israel som har fått dem att publicera denna dåligt underbyggda artikel.
Permalänk | Anmäl
Håkan Thorsell, 2009-09-01, 22:12
David:
Hur ointelligent får man vara? Att du istället för att argumentera som en normal person först i princip utpekar alla palestinier som massmördare och sen anklagar mig för att vilja människor illa är sjukt lågt.
Jag vill framförallt att konflikten ska få ett slut och att dödandet upphör och jag tror inte för en sekund att muren kommer att föra utvecklingen i den riktningen. Muren är ett brott mot människorna i området och kommer bara spä på oroligheterna.
Dina slutsatser att jag skulle vara för dödande i huvud taget är helt sjuka och obegripliga!
Det är sådana som du som förstör möjligheterna till diskussion och debatt och som med dina grundlösa beskyllningar gör det svårare att bemöta och fördöma de riktiga antisemiterna och rasisterna.
Permalänk | Anmäl
Arb, 2009-09-01, 22:46
David:
Om jag tycker att det är sjukt att använda vit fosfor mot civila, att Israel bör upphöra med bosättningar på ockuperad mark och att det är fel att bygga en mur som skiljer massor av människor från sina arbeten, sin odlingsmark eller vänner och bekanta, är jag alltså antisemit och rasist enligt din logik. Jag undrar hur du tänker. Jag brukar ofta kritisera tillexempel Iran, Nordkorea, Saudi Arabien, Kina, Vit Rysland, Rysland, USA, Colombia med fler. Enligt din logik hatar jag alltså en majoritet av världens befolkning. Ska alla bara sluta kritisera stater som begår övergrep eller andra brott? Din taktik att beskylla alla kritiker för antisemitism är väldigt farlig i längden.
Man måste få kritisera stater! Man måste få kritisera krigshandlingar! Man måste få bedriva kritisk granskning och debatt om vilken stat man vill utan att behöva tåla dessa påhopp och sjuka beskyllningar!
Små barn brukar börja kalla varan fulla saker när de inte kommer överens men som vuxen får man nog tänka lite längre.
Din hetsiga ton, din nedlåtande attityd mot muslimer och araber, din tro att du vet exakt vem jag är och vad jag är får mig att misstänka att du äe nån gammal VAM:are som nu är med i SD.
Permalänk | Anmäl
Arb, 2009-09-02, 08:03
Ne förresten så gammal är du nog inte. Du är nog bara nån förvirrad MUF:are som inte riktigt har någon större koll.
Permalänk | Anmäl
Arb, 2009-09-02, 08:10
Arb:
.
Sprid all dynga du vill - för alla med någonting i huvudet är det tydligt att du är en judehatare och terroristkramare. Klart slut.
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-09-02, 10:53
"Man måste få bedriva kritisk granskning och debatt om vilken stat man vill utan att behöva tåla dessa påhopp och sjuka beskyllningar!"
.
Du bedriver inte kritisk granskning utan extremistisk och vinklad propaganda. Är man kritiskt granskande, så ser man helheten och nyanserna - och är nyanserad. Men av detta förstår du givetvis ingenting. Du hatar judar och älskar massmördare och utifrån detta bedriver du din hatpropaganda mot Israel och judarna.
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-09-02, 10:58
Jag tror inte att Aftonbladets journalister är judehatare. Däremot tror jag att dom kan ta sig till med nästan vad som helst för att skaffa fler väljare till SAP. Och med nåt som liknar judehat kommer dom att vinna muslim-röster.
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2009-09-02, 11:54
Kolla på detta klipp när komikern Aron Flam lägger njurar och hjärtan hos Aftonbladet.
http://www.comedytv.se/top/2009/08/aron-flam/kupp-mot-aftonbladet
Permalänk | Anmäl
Petra, 2009-09-02, 12:24
Du vet inget om mig förutom att jag är kritisk mot användande av vit fosfor och att jag inte anser att muren bör byggas. Av detta drar du slutsatsen att jag skulle vara antisemit och "älska massmördare". Inte särskilt smarta eller logiska slutsatser. Jag känner både svenska och Israeliska judar som delar mina åsikter. Är de också judehatare? Kom igen du verkar ju inte riktigt klok!
Permalänk | Anmäl
Arb, 2009-09-02, 13:17
Självklart kan man inte ensidigt klandra Israel för konflikten men det var dit inlägg tidigare som försvarade användningen av vit fosfor och muren som jag kritiserade. Kritik som du uppenbarligen inte kunde ta utan att spåra ur totalt! skärp dig..
Permalänk | Anmäl
Arb, 2009-09-02, 13:27
"Jag tror inte att Aftonbladets journalister är judehatare. Däremot tror jag att dom kan ta sig till med nästan vad som helst för att skaffa fler väljare till SAP. Och med nåt som liknar judehat kommer dom att vinna muslim-röster."
Det är alltid det antisemitism gått ut på, lunchdröm, nämligen att hetsa mot en gemensam fiende för att boosta den egna maktpositionen.
Sverige är på väg att delas i en antisemitisk och en islamofobisk del och alliansregeringen försöker förtvivlat vara neutral.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-09-02, 13:33
"Självklart kan man inte ensidigt klandra Israel för konflikten ..."
Nej, Arb, speciellt inte med tanke på att det var araberna som anföll för att utplåna Israel 1948 och därmed startade det krig som pågår än idag.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-09-02, 13:36
"Den som vill utplåna rasism måste vara beredd att assimilera."
Som Stalin då, Olof Lindberg? Den gamla drömmen om utplåning av människors identitet lever tydligen kvar här och där...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-09-02, 13:39
"Jag tror att de medvetet ville flytta fram gränserna för vad man kan skriva om Israel och judar och gömma sig bakom pressfriheten"
Det var ett understatement, Lisa Abramowicz. Aftonbladets antisemitiska agenda är inte heller någon nyhet, den har pågått i många år.
Det vore intressant med en rättslig prövning av Aftonbladets skriverier. Det är ju inte svårt att visa att de hetsar mot israeler/sionister/judar och att man ofta använder rena lögner när man beskriver konflikten med araberna.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-09-02, 13:45
Vilken monotini. Bo T är helt klart en s k spambot. Vem har progammerat mjukvaran? Jag skulle utan vidare klara kärnmodulen på 14 kb i gamla QuickBasick 4.5.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-09-02, 13:47
Aaaaah, naturligtvis! s-p-a-m-B-o-T. Där har vi det.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-09-02, 13:50
Observera pikansen. Nu MÅSTE ju helt enkelt detta intelligensbefriade fenomen gå vidare, eftersom det annars är avslöjat. Vilken Seger För Kultur Högern & Mellan Österns Enda Demokrati! :oD
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-09-02, 13:53
Bo T:
Anser du på allvar att Israel står över ALL kritik???
Permalänk | Anmäl
Arb, 2009-09-02, 14:05
Israels försvarare i denna tråd beskriver gång på gång palestinier, som grupp, som något liktydigt med "massmördare" terrorister och mördare. Är inte det en lika allvarlig form av rasism?
Nu har ju iofs aftonbladets artikel aldrig varit "antisemitisk". Den rapporterade om misstankar hos palestinska familjer utifrån att deras söner sänds hem uppsprättade, och att Israel vägra utreda vad som hänt. Israel eller IDF är inte liktydigt med världens judar. Att ställa kritiska frågor gentemot Israel eller IDF har inget med antisemitism att göra. Kan inte folk förstå detta, eller vad är det för problem med människor?
Permalänk | Anmäl
vedan, 2009-09-02, 14:09
Det som saknas är granskning av journalister.
Dom kan skriva vad som helst. Måste dom dementera något så gör dom det i en liten ruta längst bak.
Detta måste fixas!
Om en journalist haft fel 5 gånger så borde en varningstext följa med dennes framtida artiklar.
Permalänk | Anmäl
Danne, 2009-09-02, 14:35
Så kan man ju säga att fokus lagts på fel fråga, den som borde ha lyfts blev helt plötsligt som bort-trollad, nämligen att palestinska familjer fått hem söner i form av uppsprättade kroppar, det är väl tillräckligt att bli upprörd över!!! och att artikeln som är skriven i just den känslan, upprördhet, är väl också det mänskligt att orden kanske inte blir så genomtänkta. Skulle redaktören som släppte artikeln ha tagit bort den helt eller tagit bort de känsliga delarna, och vilka var då de mest känsliga? och för vem? för läsarna, eller för de israeliska myndigheter som vägrat utreda frågan?? Hur ska en undersökande journalist kunna arbeta om han inte får ställa dessa frågor utan att bli i stort sett uthängd över hela världen som antisemit, det är det minsta som är intressant att diskutera, det är bara en skendebatt.
Permalänk | Anmäl
Birgitta Måhl, 2009-09-02, 15:41
angående att Åsa Linderborg inte kände till just denna antisemitiska skröna så måste jag påpeka att det att vara historiker inte innebär att man kan hela historien. Alla med minsta lilla tankeförmåga borde kunna inse att detta skulle vara en omänsklig uppgift. Även professorerna i historia specialiserar sig och de kan absolut inte allt, precis som det inte fins någon läkare som vet allt om medicin eller någon biolog som vet allt om alla djur. Nått Linderborg vet ganska mycket om är dock antisemitism och rasism vilket man inte kan säga om de galningar som den senaste tiden skrikit ut anklagelser om antisemitism och nazism till höger och vänster.
Permalänk | Anmäl
Arb, 2009-09-02, 15:47
90 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
” Medicinska skäl för att anklagelserna är orimliga är att skottskadade eller dödade personers vitala organ inte kan användas transplantationssyfte.
Se dr. Mats Eriksson här!”
Det som ska nämnas om doktor Mats Eriksson artikel i SVD är att man inte behöver vara läkare för att hitta den informationen, i princip samma sak står på vardguiden.se*. Jag kan lakoniskt konstatera att jag hittade den informationen på tio sekunder med hjälp av google, journalisten Boström har haft sjutton år på sig. Vad är hans ursäkt?
* ”Endast personer som avlider på en intensivvårdsavdelning kan bli aktuella som organdonatorer. Personen måste vårdas i respirator i dödsögonblicket.” http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Organdonation/
I sammanhanget ett sidospår men Åke Green sade faktiskt aldrig att homosexuella var en cancer. Från Wikipedia:
Den 20 juli 2003 höll Åke Green i sin församling i Borgholm på Öland, en predikan om homosexualitet kallad Man och kvinna - Guds skapelseordning[1]. Framför allt följande stycke ur Greens predikan uppmärksammades i massmedierna:
” Sexuella abnormiteter är en djup cancersvulst på hela samhällskroppen. Herren vet att sexuellt förvridna människor kommer att våldta djuren. Inte heller djuren går fria från människans sexuella behov och branden som är tänd i en människa. Utan till och med detta kan man ägna sig åt. ”
Åke Green utgick i sin predikan från tanken att det finns en naturlig ordning för mänsklig sexualitet. Han menade att skapelseberättelsen i 1 Mosebok 2 beskriver denna naturliga sexualitet som heterosexuell. Han citerade även bibelord som han menade direkt fördömer homosexuella handlingar, såsom 3 Mosebok 18:22-30, Romarbrevet 1:24f. och berättelsen om Sodom och Gomorra.
I sin predikan gjorde Åke Green kopplingar mellan riksdagsbeslutet att tillåta partnerskap och vad han såg som en tilltagande utövning av homosexuell otukt i Sverige. Han gjorde också kopplingar mellan homosexuella handlingar, tidelag och pedofili. Gudstjänsten avslutades med en inbjudan till den utövande homosexuelle att omvända sig från sin synd och med försäkringar om att Gud älskar syndaren.
” Vi kan inte fördöma personerna... det gjorde aldrig Jesus heller. Han visade alla han mötte djup respekt för den person de var... ex. synderskan enligt Johannes 8 eller kvinnan vid brunnen i Sykar enligt Johannes 4. Jesus förnedrade aldrig någon... Han erbjöd dem nåd.
-------------------------------------
Som sagt, inte av avgörande betydelse för artikeln, men rätt skall vara rätt - särskilt när man angriper en namngiven person som dåligt exempel.
Lisa säger: "Svartvik kommenterar att "texten är ett exempel på hur föregiven kritik av Israel anspelar på och blandar in uråldrig antisemitisk mytbildning, i det här fallet de medeltida ritualmordsmyterna. I bakgrunden anas även Shakespeares Shylock, som till varje pris ville ha sitt skålpund kött."
Det är därför inte märkligt att judar i Sverige, Israel och över hela världen har tagit illa upp över artikeln i AB." Jo, Lisa det är lite märkligt. Ska man förklara Boströms text kan man inte göra det utan en så kallad intentionell förklaring (vetenskapsteori) dvs. vilken intention Boström hade med sin text. Hade han verkligen avsikten att referera till gamla anti-semitiska myter? Jag kan inte svara. Men det förefaller långsökt - det är en sällan hörd myt i Sverige. Jag gissar att det är du i din upphetsning som adderar den här informationen i syfte att angripa en text och en person som du starkt ogillar. Det är i så fall ett missbruk, för det finns verkliga anti-semiter där ute. Samma slutsats gäller Svartvik.
Jag tycker det är helt i sin ordning att Israel kritiseras för de fel staten faktiskt gör,
Så här eller något liknande säger ofta Israelkramare. kan ingen av er, till exempel du Lisa ta och räkna upp några av de felen? Nämn några saker som faktiskt är ok att kritisera Israel för...
Tack för ett intressant och välskrivet inlägg i debatten, Lisa Abramowicz .
Jag har studerat historia, idehistoria och religionsvetenskap och har ett nästan medelålders liv bakom mig. Ändå har jag inte en enda gång stött på antisemitism i det svenska samhället. Aldrig!
Jag har mött fientlighet mot "invandrare", misstänksamhet mot "araber", ovilja att bo bredvid en moske. Jag har mött misstänksamhet gentemot Islam, jag har läst schablonartade beskrivningar av arabiska män i "Inte utan min dotter" eller "Gömda". Jag har dock aldrig mött antisemitism. Att vara jude är ungefär som att vara katolik. Intressant, och trevligt. Inga negativa vibbar där.
Jag förstår inte i vilken verklighet dessa "blodsmyter" existerar - men definitivt gör de inte det i det nutida västerlandet.
Att aftonbladet rapporterar om händelser i nutiden, som är bekräftade (ja, Israel är ett av flera centrum för kriminell organhandel, ja officiella personer har anklagats, ja kroppar har återförsts uppsprättade och ihopsydda mitt i natten) - har ju ingenting med dessa myter att göra.
Uppenbarligen tror Israel att:
1 - man är immun mot kritisk granskning i nutiden, så länge man kan beskriva aktuella händelser som att de liknar en medeltida saga
2 - all kritik av Israel eller Israels soldater är liktydigt med en kritik av jordens alla judar och alltså "antisemitism"
3 - skriver en fri tidning i ett främmande land en artikel som innebär en kritisk granskning av det egna landet skall landets ledare be om ursäkt offentligt.
Mycket märkligt.
Det är bizarrt och ohederligt att smutskasta aftonbladet för att utöva en "antisemitism" som överhuvudtaget inte existerar i sverige..
Guilt-by association och helt vansinniga påståenden.
Jag tror inte detta är medvetet, det är från svenska proIsraeler ett irrationell beteende. Kanske har det också delvis ett medvetet drag - att flytta fokus från Israels övergrepp mot den palestinska befolkningen, att flytta fokus från skicket att sända tillbaka uppsprättade kroppar till de anhöriga utan någon som helst vilja till förklaring. Att flytta fokus från att Israel idag är en högerextrem stat, styrd av en krigsförbrytare, och att de under förevändningen av "självförsvar" ständigt utökar sina territorier i Palestinskt område och bedriver etniska rensningar och apartheidpolitik.
Ingen vettig människa som satt in sig i detta kan påstå att aftonbladet är "antisemitiska". Att kritisera Israel eller dess soldater är INTE detsamma som att kritisera världens judar. Det har heller aldrig Boström gjort
Genom att behandla Palestinier som Israel gör, OBS DE ÄR EJ TYSKAR, är det naturligt att från demokratiskt håll t.ex. ifrågasätta beteendet riktade politiska mord.
Efter att ha använt VIT FOSFOR mot civilbefolkning känns det underligt att det skulle finnas något speciellt humant ansvar från ledande Israeliska makthavare.
Sverige är ett mycket FN-positivt land. Sverige bör avbryta diplomatiska förbindelser med Israel tills ALLA FN-resolutioner mot Israel är åtgärdade.
Om detta inlägg klassas antisemitiskt av Lisa Abramowics och anhang trängs förnuft bort och jag kommer hädanefter kalla mig antisemit (i grunden felaktigt uttryck) trots att jag endast är antisionist.
P.S. Det verkar inte vara opinionsmässigt proportionerligt bland kommentarerna.
Ni som hävdar att antisemitism inte finns i Sverige (rote och vedan) har nog glömt att antisemitiska föreställningar florerar bland invandrare från mellanöstern. Detta kommer ibland till våldsamt uttryck, t ex i samband med tenniskravallerna i Malmö nyligen.Anser ni inte muslimska invandrare som en del av det svenska samhället?
rote skrev: "Ändå har jag inte en enda gång stött på antisemitism i det svenska samhället. Aldrig!
vedan skrev: "Det är bizarrt och ohederligt att smutskasta aftonbladet för att utöva enantisemitism" som överhuvudtaget inte existerar i sverige.."
Det är en aning märkligt att Linderborg på AB inte hört talas om blodsmyterna som på medeltiden till mycket emanerar från Matteus 27. Nu specificerade hon förstås med brödbak med blod, det är förstås då lite osäkert om hon menade just brödbaket eller blodsmyterna generellt, det känns inte helt ärligt. Annars kan jag rekommendera Wikipedia som en startpunkt, men det kanske är lite för simpelt för en riktig historiker.
“An early blood libel against Jews appears in Bonum Universale de Apibus ii. 29, § 23, by Thomas of Cantimpré … Thomas also believed that since the time when the Jews called out to Pontius Pilate, "His blood be on us, and on our children" (Matthew 27:25), they have been afflicted with hemorrhages:”
“A very learned Jew, who in our day has been converted to the (Christian) faith, informs us that one enjoying the reputation of a prophet among them, toward the close of his life, made the following prediction: 'Be assured that relief from this secret ailment, to which you are exposed, can only be obtained through Christian blood ("solo sanguine Christiano").' This suggestion was followed by the ever-blind and impious Jews, who instituted the custom of annually shedding Christian blood in every province, in order that they might recover from their malady.”
Matteus 27: 22-25
”Då frågade Pilatus dem: »Vad skall jag då göra med Jesus, som kallas Messias?» De svarade alla: »Låt korsfästa honom.»
Men han frågade: »Vad ont har han då gjort?» Då skriade de ännu ivrigare: »Låt korsfästa honom.»
När nu Pilatus såg att han intet kunde uträtta, utan att larmet blev allt starkare, lät han hämta vatten och tvådde sina händer i folkets åsyn och sade: »Jag är oskyldig till denne mans blod. I fån själva svara därför.»
Och allt folket svarade och sade: »Hans blod komme över oss och över våra barn.»”
Att pogromer i Ryssland/öst och kultiverade av den ortodoxa kyrkan sammanfaller med påsk och blodsmyter odlade ur t.ex. Matteus till ganska sent datum borde väl inte vara helt okänt för en historiker. Så sent som 1997 visade man i Vitryssland en film om det enda barnhelgonet i ryska ortodoxa kyrkan som påstår att denne pojke dödats och tappats på blod av en jude, filmen lär ha menat att historien var sann.
Det innebär förstås inte att man inte kan kritisera Israel för vad man faktiskt gör. Men att var historiker och påstå att man inte känner till blodsmyterna är lite väl anemiskt försvar av en historiker.
Man kan också se faran i de nymornade propåerna om att hädelse skall förbjudas och religioner skall åtnjuta speciell respekt, de stora religionerna har en allt för blodig historia för att de skall åtnjuta någon speciell respekt och gå fria från kritik, det skulle närmast vara livsfarligt ge dem detta privilegium med tanke på deras historia.
Nu har katolska kyrkan hittat en ny syndabock, de gudlösa sekulära, som är orsaken till den nya domedagen den ev. förväntade klimatförändringen kan innebära. Kan vi vänta oss pogromer. Den enda gången de religiösa kan ta paus i den interna slakten är när de kan göra gemensam sak mot de gudlösa. Nyligen kallade Saudiarbien till sk ”interfaith” möte om den alarmerande gudlösa sekularism och visst flockades det kristna prelater av allehanda slag och även rabbiner.
Jag tror också att Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg och chefredaktör Dag Helin vill flytta fram AB:s positioner för vad man kan skriva om judar, israeler och Israel. Artikeln var motbjudande.
Vid sidan av denna debatt är jag oerhört kritisk till Israels bosättningspolitik och Gazakriget. Där bör både Israel och Hamas kritiseras hårt men det hör inte till den här debatten.
Om det att kritisera fosforanvändande mot civila, tycka illa om att bygga murar och att protestera mot nya bosättningar är antisemitism, ja då får jag väl vara antisemit.
I övrigt är jag väldigt tolerant och avskyr alla former för rasism.
Det är tillåtet med fosfor i krig.
Muren finns för att stoppa mördare.
Varför får inte judar bygga i ett område?
Om araber bygger ett område i Sverige, ska det då rivas enligt FN?
Tack Lisa för en utmärkt artikel.
Jag börjar tyvärr uppleva att problemet är oerhört mycket större än Boströms artikel. Kolla bara tonen i kommentarerna till din artikel.Brr
En högst oroande detalj är att så många påstår att det inte finns antisemitism i Sverige ! Snyggt påpekande som ju direkt fritar dem och deras bekanta. Oroa dig inte i onödan det är inte bara din artikel som fått det där gänget att gå i taket. Det är lika dåligt på en del andra artiklar i den här frågan.
Om du vill ha mer av antisemitiska angrepp kolla kommentarerna till min blogg.
När det gäller den uppsprättade motståndskämpen så vet jag inte direkt vad som vore bäst att titulera honom. Absolut inte terrorist. Det är att ge alldeles för mycket "heder" åt en stenkastande palestinsk yngling. Det bästa kanske varit att just skriva "Palestinsk yngling" men det spelar egentligen inte så stor roll.
Tack Lisa för en utmärkt artikel.
Jag börjar tyvärr uppleva att problemet är oerhört mycket större än Boströms artikel. Kolla bara tonen i kommentarerna till din artikel.Brr
En högst oroande detalj är att så många påstår att det inte finns antisemitism i Sverige ! Snyggt påpekande som ju direkt fritar dem och deras bekanta. Oroa dig inte i onödan det är inte bara din artikel som fått det där gänget att gå i taket. Det är lika dåligt på en del andra artiklar i den här frågan.
Om du vill ha mer av antisemitiska angrepp kolla kommentarerna till min blogg.
När det gäller den uppsprättade motståndskämpen så vet jag inte direkt vad som vore bäst att titulera honom. Absolut inte terrorist. Det är att ge alldeles för mycket "heder" åt en stenkastande palestinsk yngling. Det bästa kanske varit att just skriva "Palestinsk yngling" men det spelar egentligen inte så stor roll.
Tack Lisa för en utmärkt artikel.
Jag börjar tyvärr uppleva att problemet är oerhört mycket större än Boströms artikel. Kolla bara tonen i kommentarerna till din artikel.Brr
En högst oroande detalj är att så många påstår att det inte finns antisemitism i Sverige ! Snyggt påpekande som ju direkt fritar dem och deras bekanta. Oroa dig inte i onödan det är inte bara din artikel som fått det där gänget att gå i taket. Det är lika dåligt på en del andra artiklar i den här frågan.
Om du vill ha mer av antisemitiska angrepp kolla kommentarerna till min blogg.
När det gäller den uppsprättade motståndskämpen så vet jag inte direkt vad som vore bäst att titulera honom. Absolut inte terrorist. Det är att ge alldeles för mycket "heder" åt en stenkastande palestinsk yngling. Det bästa kanske varit att just skriva "Palestinsk yngling" men det spelar egentligen inte så stor roll.
Tack Lisa för en utmärkt artikel.
Jag börjar tyvärr uppleva att problemet är oerhört mycket större än Boströms artikel. Kolla bara tonen i kommentarerna till din artikel.Brr
En högst oroande detalj är att så många påstår att det inte finns antisemitism i Sverige ! Snyggt påpekande som ju direkt fritar dem och deras bekanta. Oroa dig inte i onödan det är inte bara din artikel som fått det där gänget att gå i taket. Det är lika dåligt på en del andra artiklar i den här frågan.
Om du vill ha mer av antisemitiska angrepp kolla kommentarerna till min blogg.
När det gäller den uppsprättade motståndskämpen så vet jag inte direkt vad som vore bäst att titulera honom. Absolut inte terrorist. Det är att ge alldeles för mycket "heder" åt en stenkastande palestinsk yngling. Det bästa kanske varit att just skriva "Palestinsk yngling" men det spelar egentligen inte så stor roll.
Tack Lisa för en utmärkt artikel.
Jag börjar tyvärr uppleva att problemet är oerhört mycket större än Boströms artikel. Kolla bara tonen i kommentarerna till din artikel.Brr
En högst oroande detalj är att så många påstår att det inte finns antisemitism i Sverige ! Snyggt påpekande som ju direkt fritar dem och deras bekanta. Oroa dig inte i onödan det är inte bara din artikel som fått det där gänget att gå i taket. Det är lika dåligt på en del andra artiklar i den här frågan.
Om du vill ha mer av antisemitiska angrepp kolla kommentarerna till min blogg.
När det gäller den uppsprättade motståndskämpen så vet jag inte direkt vad som vore bäst att titulera honom. Absolut inte terrorist. Det är att ge alldeles för mycket "heder" åt en stenkastande palestinsk yngling. Det bästa kanske varit att just skriva "Palestinsk yngling" men det spelar egentligen inte så stor roll.
Tack Lisa för en utmärkt artikel.
Jag börjar tyvärr uppleva att problemet är oerhört mycket större än Boströms artikel. Kolla bara tonen i kommentarerna till din artikel.Brr
En högst oroande detalj är att så många påstår att det inte finns antisemitism i Sverige ! Snyggt påpekande som ju direkt fritar dem och deras bekanta. Oroa dig inte i onödan det är inte bara din artikel som fått det där gänget att gå i taket. Det är lika dåligt på en del andra artiklar i den här frågan.
Om du vill ha mer av antisemitiska angrepp kolla kommentarerna till min blogg.
När det gäller den uppsprättade motståndskämpen så vet jag inte direkt vad som vore bäst att titulera honom. Absolut inte terrorist. Det är att ge alldeles för mycket "heder" åt en stenkastande palestinsk yngling. Det bästa kanske varit att just skriva "Palestinsk yngling" men det spelar egentligen inte så stor roll.
Lisas artikel är ju helt klart en partsinlaga.
Det finns åtminstone tre källor som har intervjuat vittnen till den palestinska tonåringens död, nämligen Aftonbladet, Jerusalem Post och Al Jazeera. Alla tre beskriver att en krypskytt från försvarsmakten låg i bakhåll och sköt ihjäl tonåringen utanför hans hem, inför hans mor, syskon och släktingar.
Detta reser frågan om varför en tonåring har avrättats utomrättsligt på detta sätt. Israel har som ockupationsmakt ansvaret att utreda och dokumentera händelsen och arkivera dokumenten. En obduktion har gjorts vilket pekar på att utredning faktiskt har genomförts.
Vad säger de arkiverade dokumenten om denna händelse? Hur dödades tonåringen? Varför låg en krypskytt i bakhåll och varför har man accepterat att den tonåring dödas på detta sätt? Varför arresterades inte tonåringen och ställdes inför rätta för stenkastning, vilket sägs ha varit hans brott?
En fråga. Den här artikeln publicerades i DN efter den omtalade artikeln i Aftonbladet
http://www.dn.se/nyheter/varlden/albanska-bybor-stoppade-organutredning-...
Artikeln handlar om att albaner stoppar utredningen av organstöld.
"Albanska bybor stoppade organutredning
Publicerat 2009-08-11 17:29
I ett gult hus i Ripa i Albanien sägs flera hundra mördade serber ha fått sina organ uttagna för försäljning under Kosovokriget. Byborna hindrar nu Europarådet att undersöka huset."
...Var är spekulationerna om ondsint propaganda och förmodad "blood-libel" i detta fall? Varför inga anklagelser om att DN skulle spela "mörkrets krafter" i händerna?
Den här artikeln är ju inte ett dugg mindre spekulativ än den i aftonbladet.
Jag tycker det uppenbarar en tydlig skillnad: Israel och dess soldater kan inte kritiseras utan att dess försvarare plockar upp antisemitism-kortet. Helt felaktigt, och enbart som ohederlig debatt-teknik
Danne:
Fosfor må vara lagligt, jag vet inte, men helt jävla sjukt är det likt förbannat.
Menar du att det är rätt att stänga in ett helt folk bakom en mur bara för att en liten grupp utgör ett relativt litet hot Israel?
Utländska medborgare får inte bara bygga i Sverige hur de vill, speciellt inte om det redan bor människor på platsen! De Israeliska bosättarna fördriver människor med hjälp av militär och det ska självklart FN sätta stopp för!!!!
Tack för en bra och sansad artikel, Lisa. Du gjorde rätt i att vänta ut och samla bevis.
Jag vill bara tillägga en sak. Åsa Lindberg ljuger när hon pratar om att hon inte visste om de judiska myterna. Jag har nämligen läst hennes bok med den karaktäristiska titeln "Håll med eller håll käft" där hon tar upp flera. Hon har alltså blånekat och ljugit. Åsa vet alltså och har vetat hela tiden, vad hon höll på med från första början. Det är utstuderat.
Arb:
.
"Menar du att det är rätt att stänga in ett helt folk bakom en mur bara för att en liten grupp utgör ett relativt litet hot Israel?"
.
Finn fem fel? För det första är det ingen som är instängd någonstans. Däremot är de som inte är välkomna i Israel utestängda från att beträda landets territorium. För det andra är det inte en liten grupp som utgör ett hot mot Israel, utan en mycket stor. Hur liten eller stor den gruppen än är, så kan den ställa till med oerhört stor skada. Det krävs inte många man för att ta död på tusentals människor, precis som i fallet med 9/11, där dina talibanvänner massmördare 3000 oskyldiga människor. Och för det tredje är det med andra ord så att hotet inte är "relativt litet" utan väldigt stort!
.
Barriären skyddar oskyldiga människor mot massmördare - punkt slut. Att du gillar att judar mördas gör inte barriären mindre motiverad.
Jag tror att man bör ta ut debatten om rasism på lite djupare vatten.
Det går inte att kräva att resten av mänskligheten ska behandla folkgrupper lika så länge en väsentlig del av en folkgrupp anser att den ska bevaras skild från resten av mänskligheten.
Jag menar inte att det är judarnas eller kurdernas eller romernas fel att dom förföljs så fort omgivningen är frustrerad över något och behöver en syndabock. Pogromer ska ingen behöva utsättas för.
Jag menar att rasismen är inbyggd såväl i pogromen som i synen på att den egna folkgruppen har ett mervärde.
Rasismen är motorn i förföljelse.
Rasismen är också motorn i försöken att särskilja folkgrupper, som staten Israel, Kurdistan och Romska familjeklaner skilda från samhället.
Den som vill utplåna rasism måste vara beredd att assimilera. Att kräva likabehandling utan att acceptera assimilering och rasblandning är inte trovärdig.
David Mikaelsson
Du borde skämmas för ett sånt inlägg #26!
Dels ljuger du, dels beskyller du andra helt orättfärdigt för blodtörst.
Se dig i spegeln.
Olof Lindberg:
.
Du yrar och projicerar. Lägg ner och väx upp.
Oj, oj vad detta skorrar falskt! Lisa Abramowicz är en avlönad propagandist vars arbete går ut på att ALLTID hålla Israel om ryggen och ALLTID hitta förevändningar att kritisera andra för antisemitism, även om det inte stämmer.
Det ligger i Lisa Abramowicz uppdrag att hålla antisemitism-spöket vid liv. Och man skall komma ihåg att detta är själva livsluften för att motivera både det ena och det andra i Israels politik.
Lisa Abramowicz och Svensk-Israelisk (Des-)Information är inget annat än en ren och skär propagandacentral. Vi har varit alldeles för blåögda i Sverige för att se detta. Men jag tror att sanningen snart och successivt kommer att krypa fram.
Aftonbladets kultursidor är inte antisemitiska utan de är antiisraeliska.
Många har påpekat, och jag håller med, att det inte finns någon antisemitism hos svenskar (undantaget vissa muslimer). Däremot har många svenskar kritiska åsikter mot hur Israel agerar. Det är kultursidans hat mot israel som har fått dem att publicera denna dåligt underbyggda artikel.
David:
Hur ointelligent får man vara? Att du istället för att argumentera som en normal person först i princip utpekar alla palestinier som massmördare och sen anklagar mig för att vilja människor illa är sjukt lågt.
Jag vill framförallt att konflikten ska få ett slut och att dödandet upphör och jag tror inte för en sekund att muren kommer att föra utvecklingen i den riktningen. Muren är ett brott mot människorna i området och kommer bara spä på oroligheterna.
Dina slutsatser att jag skulle vara för dödande i huvud taget är helt sjuka och obegripliga!
Det är sådana som du som förstör möjligheterna till diskussion och debatt och som med dina grundlösa beskyllningar gör det svårare att bemöta och fördöma de riktiga antisemiterna och rasisterna.
David:
Om jag tycker att det är sjukt att använda vit fosfor mot civila, att Israel bör upphöra med bosättningar på ockuperad mark och att det är fel att bygga en mur som skiljer massor av människor från sina arbeten, sin odlingsmark eller vänner och bekanta, är jag alltså antisemit och rasist enligt din logik. Jag undrar hur du tänker. Jag brukar ofta kritisera tillexempel Iran, Nordkorea, Saudi Arabien, Kina, Vit Rysland, Rysland, USA, Colombia med fler. Enligt din logik hatar jag alltså en majoritet av världens befolkning. Ska alla bara sluta kritisera stater som begår övergrep eller andra brott? Din taktik att beskylla alla kritiker för antisemitism är väldigt farlig i längden.
Man måste få kritisera stater! Man måste få kritisera krigshandlingar! Man måste få bedriva kritisk granskning och debatt om vilken stat man vill utan att behöva tåla dessa påhopp och sjuka beskyllningar!
Små barn brukar börja kalla varan fulla saker när de inte kommer överens men som vuxen får man nog tänka lite längre.
Din hetsiga ton, din nedlåtande attityd mot muslimer och araber, din tro att du vet exakt vem jag är och vad jag är får mig att misstänka att du äe nån gammal VAM:are som nu är med i SD.
Ne förresten så gammal är du nog inte. Du är nog bara nån förvirrad MUF:are som inte riktigt har någon större koll.
Arb:
.
Sprid all dynga du vill - för alla med någonting i huvudet är det tydligt att du är en judehatare och terroristkramare. Klart slut.
"Man måste få bedriva kritisk granskning och debatt om vilken stat man vill utan att behöva tåla dessa påhopp och sjuka beskyllningar!"
.
Du bedriver inte kritisk granskning utan extremistisk och vinklad propaganda. Är man kritiskt granskande, så ser man helheten och nyanserna - och är nyanserad. Men av detta förstår du givetvis ingenting. Du hatar judar och älskar massmördare och utifrån detta bedriver du din hatpropaganda mot Israel och judarna.
Jag tror inte att Aftonbladets journalister är judehatare. Däremot tror jag att dom kan ta sig till med nästan vad som helst för att skaffa fler väljare till SAP. Och med nåt som liknar judehat kommer dom att vinna muslim-röster.
Kolla på detta klipp när komikern Aron Flam lägger njurar och hjärtan hos Aftonbladet.
http://www.comedytv.se/top/2009/08/aron-flam/kupp-mot-aftonbladet
Du vet inget om mig förutom att jag är kritisk mot användande av vit fosfor och att jag inte anser att muren bör byggas. Av detta drar du slutsatsen att jag skulle vara antisemit och "älska massmördare". Inte särskilt smarta eller logiska slutsatser. Jag känner både svenska och Israeliska judar som delar mina åsikter. Är de också judehatare? Kom igen du verkar ju inte riktigt klok!
Självklart kan man inte ensidigt klandra Israel för konflikten men det var dit inlägg tidigare som försvarade användningen av vit fosfor och muren som jag kritiserade. Kritik som du uppenbarligen inte kunde ta utan att spåra ur totalt! skärp dig..
"Jag tror inte att Aftonbladets journalister är judehatare. Däremot tror jag att dom kan ta sig till med nästan vad som helst för att skaffa fler väljare till SAP. Och med nåt som liknar judehat kommer dom att vinna muslim-röster."
Det är alltid det antisemitism gått ut på, lunchdröm, nämligen att hetsa mot en gemensam fiende för att boosta den egna maktpositionen.
Sverige är på väg att delas i en antisemitisk och en islamofobisk del och alliansregeringen försöker förtvivlat vara neutral.
"Självklart kan man inte ensidigt klandra Israel för konflikten ..."
Nej, Arb, speciellt inte med tanke på att det var araberna som anföll för att utplåna Israel 1948 och därmed startade det krig som pågår än idag.
"Den som vill utplåna rasism måste vara beredd att assimilera."
Som Stalin då, Olof Lindberg? Den gamla drömmen om utplåning av människors identitet lever tydligen kvar här och där...
"Jag tror att de medvetet ville flytta fram gränserna för vad man kan skriva om Israel och judar och gömma sig bakom pressfriheten"
Det var ett understatement, Lisa Abramowicz. Aftonbladets antisemitiska agenda är inte heller någon nyhet, den har pågått i många år.
Det vore intressant med en rättslig prövning av Aftonbladets skriverier. Det är ju inte svårt att visa att de hetsar mot israeler/sionister/judar och att man ofta använder rena lögner när man beskriver konflikten med araberna.
Vilken monotini. Bo T är helt klart en s k spambot. Vem har progammerat mjukvaran? Jag skulle utan vidare klara kärnmodulen på 14 kb i gamla QuickBasick 4.5.
Aaaaah, naturligtvis! s-p-a-m-B-o-T. Där har vi det.
Observera pikansen. Nu MÅSTE ju helt enkelt detta intelligensbefriade fenomen gå vidare, eftersom det annars är avslöjat. Vilken Seger För Kultur Högern & Mellan Österns Enda Demokrati! :oD
Bo T:
Anser du på allvar att Israel står över ALL kritik???
Israels försvarare i denna tråd beskriver gång på gång palestinier, som grupp, som något liktydigt med "massmördare" terrorister och mördare. Är inte det en lika allvarlig form av rasism?
Nu har ju iofs aftonbladets artikel aldrig varit "antisemitisk". Den rapporterade om misstankar hos palestinska familjer utifrån att deras söner sänds hem uppsprättade, och att Israel vägra utreda vad som hänt. Israel eller IDF är inte liktydigt med världens judar. Att ställa kritiska frågor gentemot Israel eller IDF har inget med antisemitism att göra. Kan inte folk förstå detta, eller vad är det för problem med människor?
Det som saknas är granskning av journalister.
Dom kan skriva vad som helst. Måste dom dementera något så gör dom det i en liten ruta längst bak.
Detta måste fixas!
Om en journalist haft fel 5 gånger så borde en varningstext följa med dennes framtida artiklar.
Så kan man ju säga att fokus lagts på fel fråga, den som borde ha lyfts blev helt plötsligt som bort-trollad, nämligen att palestinska familjer fått hem söner i form av uppsprättade kroppar, det är väl tillräckligt att bli upprörd över!!! och att artikeln som är skriven i just den känslan, upprördhet, är väl också det mänskligt att orden kanske inte blir så genomtänkta. Skulle redaktören som släppte artikeln ha tagit bort den helt eller tagit bort de känsliga delarna, och vilka var då de mest känsliga? och för vem? för läsarna, eller för de israeliska myndigheter som vägrat utreda frågan?? Hur ska en undersökande journalist kunna arbeta om han inte får ställa dessa frågor utan att bli i stort sett uthängd över hela världen som antisemit, det är det minsta som är intressant att diskutera, det är bara en skendebatt.
angående att Åsa Linderborg inte kände till just denna antisemitiska skröna så måste jag påpeka att det att vara historiker inte innebär att man kan hela historien. Alla med minsta lilla tankeförmåga borde kunna inse att detta skulle vara en omänsklig uppgift. Även professorerna i historia specialiserar sig och de kan absolut inte allt, precis som det inte fins någon läkare som vet allt om medicin eller någon biolog som vet allt om alla djur. Nått Linderborg vet ganska mycket om är dock antisemitism och rasism vilket man inte kan säga om de galningar som den senaste tiden skrikit ut anklagelser om antisemitism och nazism till höger och vänster.