Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Ny tronarvinge

Victoria och Daniel har fått en dotter. Vad betyder det för monarkin? Läs (1) Skriv

EMU

Nytt stödpaket till Grekland klubbat. Men löser det krisen eller är det bättre att landet gör statsbankrutt?  Läs (87) Skriv

Iran och Israel

Alltfler bedömare anser att Israel väntas anfalla Iran för att hindra en iransk atombomb. Läs (15) Skriv

Sexuell rensning och asyl

Sören Juvas, Charlie Weimers, Gudrun Schyman med flera i ett tvärpolitiskt upprop:

Sexuell rensning pågår - stoppa avvisningarna av hbt-personer!

I Irak pågår just nu en sanktionerad systematisk mordkampanj mot homosexuella män och andra personer som inte passar in i rådande normer för könsuttryck och sexualitet. Samtidigt fortsätter Sverige att avvisa hbt-personer med skyddsskäl till länder och regioner där deras liv och hälsa direkt sätts på spel. Det är ovärdigt och ett brott både mot de konventioner Sverige har undertecknat och mot svensk lag.


Om författaren

Sören Juvas är förbundsordförande i RFSL - Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter. RFSL arbetar för hbt-personers rättigheter både i Sverige och internationellt.

Idag torsdag 27 augusti kommer RFSL att ordna en manifestation på Sergels torg kl 12-13. På plats kommer den sexuella rensning som pågår i Irak att visualiseras i form av en installation. Elisabeth Ohlson Wallin kommer att vara på plats och fotografera installationen.

 

Vi kräver ett omedelbart avvisningsstopp för dessa personer, ett moratorium till dess att kompetens hos Migrationsverket kan säkras och de individuella prövningarna blir rättsäkra. Sverige måste som ordförandeland för EU både öppna sin egen ambassad i Irak till skydd för dessa flyktingar samt uppmanar övriga medlemsländer att göra detsamma.

Detta är akuta åtgärder för att stoppa den sexuella rensning som pågår där. Samtidigt måste både riksdag och regering nu agera för att de intentioner som finns i den svenska lagstiftningen ska efterföljas i praktiken.

Enligt rapporten ”They Want Us Exterminated” publicerad av Human Rights Watch den 17 augusti har hundratals hbt-personer dödats eller försvunnit i Irak under 2009. Främst drabbar detta män som är eller tolkas vara homosexuella eller på andra sätt inte uppfyller de normer som råder för hur män skall vara.

De rövas bort från sina hem, torteras och dödas. Liken återfinns svårt sargade på gator och skräphögar eller i soppåsar, inte sällan med skändande ord skrivna eller inristade på kroppen. Sjukhusen tar emot personer lämnade att självdö av smärtor efter att ha blivit utsatta för grova övergrepp såsom igenlimmade analöppningar.

Inga ansatser till att beivra våldet görs av irakisk polis eller andra delar av samhället. Brotten ses därför som sanktionerade från de högsta politiska och religiösa nivåerna i det irakiska samhället.

Ett utrikespolitiskt tryck måste etableras för att få irakiska myndigheter att ingripa och försvara hbt-personers liv och rätt till frihet. Särskilt under det nuvarande ordförandeskapet för EU är det viktigt att Sverige tar ett sådant initiativ.

Samma dag som rapporten från HRW släpps skriver DN om ytterligare ett fall där avvisning från Sverige till Irak är beslutad och skall verkställas, vilket också skedda denna vecka. I förrgår fattade Migrationsverket, trots sina löften om att under rådande situation inte avvisa hbt-flyktingar till Irak, beslut om avvisning av ytterligare två personer.

Och fallen är fler. RFSL stödjer löpande ett stort antal hbt-personer som söker asyl från många länder där situationen liknar den i Irak. På senare år återfinns förutom flera fall från Irak bland annat personer från Syrien, Bangladesh, Uganda, Uzbekistan och Iran. Alla exempel på länder där homosexualitet är kriminaliserat eller där milis tillåts utföra rensningsaktioner och där stigmat är stort.

I beslut efter beslut hänvisar Migrationsverket till att det är låg risk att återvända så länge den asylsökande lever dolt. Information hämtas ur ofta mycket bristfälliga landrapporter eller så konstateras att ingen information finns. Sverige skulle aldrig kräva av politiskt aktiva människorättskämpar att de ska ge upp sina politiska krav. På samma sätt måste Sverige sluta kräva att hbt-personer ska dölja sin sexuella läggning, könsidentitet och könsuttryck för att inte riskera bestraffning från myndigheter eller omgivning. Sverige måste sluta avvisa personer till liv som innebär att de - i bästa fall - kan klara sig undan fängelse, tortyr eller död genom att leva utan sex, nära relationer, kärlek och kontakt med sina familjer.

Migrationsverket handläggning fortsätter år efter år, regering efter regering och liknar inget annat än ett inhumant lagtrots. De hänvisar i försvar för sin praxis till migrationsdomstolarna och lagens förarbeten. Trots många år av krav har Migrationsverket först nu startat ett projekt för att öka sin kompetens i hbt-frågor. Det är uppenbart att kompetensen är på en mycket låg nivå, vilket även verkets rättschef Mikael Ribbenvik själv utvecklar i en TV-debatt nyligen.

När en myndighet så direkt erkänner att de inte fattar beslut på kompetenta grunder måste regeringen ingripa genom ansvarig minister. Eftersom detta inte skett trots upprepade påstötningar blir det nu därför regeringschefens ansvar att intervenera och återupprätta förtroendet för rättssamhällets förmåga att följa rådande lagstiftning eller ta initiativ till att lagstiftningen förtydligas.

I regeringsförklaringen från 2006 står: ”I stora delar av världen utsätts hbt-personer för brutalt förtryck” samt ”Sverige skall ha en human flyktingpolitik och vara en fristad för dem som flyr undan förföljelse och förtryck.” Kombinationen förpliktigar, och det är dags att sätta aktion bakom orden.

Regeringen måste vidta åtgärder för en långsiktigt hållbar lösning på problemet med att hbt-personer avvisas till länder trots välgrundad fruktan för liv och hälsa. Men det är också bråttom att agera här och nu för att stoppa den sexuella rensningen som pågår. Därför kräver vi att du Fredrik Reinfeldt stoppar avvisningar av hbt-personer till Irak och andra länder där de känner välgrundad fruktan, att öppna EUs befintliga ambassader i Irak och se till att migrationsverket följer lagen!

 

Sören Juvas, förbundsordförande RFSL

Felix König, förbundsordförande RFSL Ungdom

Arab Initiative - Initiativet för HBT-personer med arabisk och muslimsk bakgrund

Jakop Dalunde, språkrör Grön Ungdom

Adam Cwejman, förbundsordförande Liberala Ungdomsförbundet

Jytte Guteland, förbundsordförande SSU

Magnus Andersson, förbundsordförande Centerpartiets Ungdomsförbund

Ida Gabrielsson, förbundsordförande Ung vänster

Charlie Weimers, förbundsordförande Kristdemokratiska Ungdomsförbundet

Gudrun Schyman, talesperson Feministiskt Initiativ








Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/10265

48 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Självklart ska avvisningarna stoppas.

Går ni undertecknare ovan i borgen för de kostnader invandringen medför så har jag inget att invända.

Eller hade ni tänkt att svenska folket ska fortsätta ge era kompisar livstidsförsörjning utan motprestation?

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2009-08-27, 09:41

Om ni politiker börjar sätta flyktingar i arbete så finns det ingen anledning att avvisa dem. Det betyder tyvärr (?) att de ska behandlas precis som alla andra. Det är djupt orättfärdigt att vi ska försörja dem, oavsett om de blir mördade eller inte om de skickas tillbaka.
Det finns så mycket folk runtom i världen som lever under precis samma hot, men som aldrig nånsin kommer att kunna ta sig hit. Vi talar alltså om en mycket liten klick människor som trotsar de oetiska reglerna i deras hemländer, och därmed utsätter sig själva för mordhot.
Lägg pengarna som invandringen kostar på att sprida upplysning i omvärlden istället. Det gör mer nytta än att vi sitter här med massa ghetton fulla av stackars människor som aldrig kommer att bli "svenskar" eller bidra till samhället.
Det spelar ingen roll hur ni hulkar fram era snyfthistorier. Det är inte vårt ekonomiska ansvar. Pengarna gör alldeles för liten nytta under rådande PK-omständigheter.

Permalänk | Anmäl #2 Birger Jarl, 2009-08-27, 10:02

Klart som fan att vi INTE ska ta hit en massa hbt-personer. snart kan man hitta på vilka sjuka saker som helst får att få stanna i Sverige.
Sina sexuella läggning är inte något som man måste leva ut.
Undra vad kommande asylsökande ska ange som skäl för asyl.
Afrikan med blattefobi.
Islänning med isfobi.
Amerikan med Obamafobi.
Muslimer med burka och islamfobi.

Vart ska det sluta ???

Permalänk | Anmäl #3 Halle, 2009-08-27, 10:03

Asyl pga HBT? Vad blir nästa asylanledning? Alla över medellängd, alla under medellängd? Varför inte alla rödhåriga också? Ja, men såklart också blåögda! De skulle ju verkligen passa in i Sverige!

Permalänk | Anmäl #4 Charlotte T., 2009-08-27, 10:13

Listigt, Mats Forssblad. Mycket listigt.

Permalänk | Anmäl #5 Bo T, 2009-08-27, 10:26

Då infinner sig ju självklart problemet att hur bevisar man att man ingår i denna grupp. Inrättar vi en praxis att alla hbt-personer ovillkorligt får uppehållstillstånd kommer givetvis alla flyktingar att hävda att de ingår i den kategorin. Eller ni tror att alla flyktingar/invandrare än helt genomärliga och aldrig skulle få för sig att ljuga för att få komma in och stanna i Sverige? Har en person öppet engagerat sig i hbt-frågor i hemlandet och det finns en klar hotbild är det självklart att det finns grund till upperhållstillstånd men inte av enbart det faktum att man tänder på personer av samma kön.

Permalänk | Anmäl #6 Johan S, 2009-08-27, 10:28

Jag stödjer eran idé om ni samtidigt slutar dalta med muslimer här hemma, ni tillåter uppenbar diskriminering mot kvinnor här i Sverige bara för att ni är rädda att förlora stödet från muslimerna som har rösträtt. Men när det är muslimer i ett annat land, då vågar ni säga ifrån. Hycklare är vad ni är.

Permalänk | Anmäl #7 Joel, 2009-08-27, 10:32

#8 Johan Ståhl skriver: "Då infinner sig ju självklart problemet att hur bevisar man att man ingår i denna grupp."
Detta gör man lämpligast genom att undersöka blodflödet i amygdala.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/homosexuellas-hjarnor-annorlunda-1.59...
Detta borde man nog även kunna göra vid tidig ålder, så att vi även kan börja adoptera hbtq-personer till homosexuella par. Genom sådana tester i t ex Iran skulle vi få en stor tillgång till adoptivbarn, eftersom de gärna skulle överlåta dessa till oss.

Permalänk | Anmäl #8 Mats Forssblad, 2009-08-27, 10:45

Bo T:

Jag tvivlar på att folk kommer hit och ljuger om att de är homosexuella för att få stanna. Det går emot hela den kultur som finns i Irak, nämligen.

På tal om pengar... Hur mycket tycker du att en människa är värd?

Permalänk | Anmäl #9 MMM, 2009-08-27, 10:48

Givetvis måste vi ta emot homosexuella från Irak i ljuset av de fruktansvärda övergrepp, stympningar och dödstortyr som försigår i det landet. Det handlar om grundläggande jävla mänsklighet - och de kommentatorer ovan som inte inser det har antingen fullständigt förblindats av sin s.k. "kritiska inställning till invandringspolitiken" eller inte insett vad det egentligen är som försiggår i Irak.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/8204853.stm

Permalänk | Anmäl #10 Peter, 2009-08-27, 10:48

Jag tycker att alla som jobbar på Migrationsverket ska ställa sig frågan: Skulle jag utföra samma övergrepp mot en blond och blåögd svensk?

Permalänk | Anmäl #11 MMM, 2009-08-27, 10:52

Varför mördas dessa personer i Irak? Vilka krafter står bakom dödandet? Det sker enligt er också i andra länder. och den gemensamma nämnaren torde vara Islam.
Så, skriv gärna en artikel till och skriv då ut i klartext att det är Islamska fundamentalister som dödar....

Permalänk | Anmäl #12 Skogstokig, 2009-08-27, 11:04

Jag önskar alla okänsliga kommentatorer som ifrågasätter initiativet av de undertecknade att de själva erfar sådana förföljelser som de irakiska homosexuella är utsatta för. Om Sverige visar storsinthet mot de kristna som försvarar sig mot islamisternas aggression men som samtidigt bidrar till de homosexuellas lidanden, så varför vill Migrationsverket inte ge ett uppehålltillstånd till den sexuella minoritet som föraktas och förföljs av alla i Irak?

Permalänk | Anmäl #13 aaach, 2009-08-27, 11:46

#6 Charlotte T: Om vi vänder på frågan, ska Sverige skicka tillbaka personer som riskerar att avrättas på grund av sin sexuella läggning?

Permalänk | Anmäl #14 ÄRRHÅ, 2009-08-27, 11:51

Naturligtvis ska hbt-personer med ett individuellt skyddsbehov få stanna. Denna bedömning ska vara ganska generös (som den är i dag). Det är ju tämligen svårt för Migrationsverket att visa att personen inte är homo- elller bisexuell (även om han/hon har familj och barn hemma som senare kommer på anknytning).

I många av länderna som omnämns i artikeln är ju MANLIG homosexualitet förbjuden medans kvinnlig homosexualitet inte är ett brott. Lesbiska bör icke göra sig besvär? Iran tillåter och subventionerar könsbyten m.m. Transpersonerr bör icke göra sig besvär? Som sagt, en individuell bedömning ska göras.

Nu får väl de flesta homosexuella stanna (även de som blir homosexuella dagen efter Migrationsverkets avvisningsbeslut, eller blir kristna eller blir politisk aktiva)...

Permalänk | Anmäl #15 bror, 2009-08-27, 12:05

aaach #15.....
Visst är det oerhört tragiskt när människor förföljs. Men vi måste få fram VARFÖR detta sker och vilka krafter/odeologier/religioner som ligger bakom.
Då blir plötsligt det alldeles tyst.............
Tyvärr kan inte all världens förtryckta människor komma hit.

Permalänk | Anmäl #16 Skogstokig, 2009-08-27, 12:12

Skogstokig: Jag håller helt med dig: vi måste lyfta fram västmakternas kriminella invasion mer, som ju skapade den nuvarande anarkien.

Permalänk | Anmäl #17 Peter, 2009-08-27, 12:26

Till: ÄRRHÅ. Det går alldeles utmärkt att vara HBT mm mm i t.ex Irak! Men du kommer kanske inte att hitta nån Pride parad den närmaste tiden. Kan du tänka dif att överleva utan att demonstrera din sexualitet ? Bra, då har du inga problem i vare sig Irak, eller övriga MENA! Sen är " MENA-versionen" av kristendom inte ett dugg bättre på att acceptera HBT. De och muslimer har precis samma negativa inställning till HBT!

Permalänk | Anmäl #18 Charlotte T., 2009-08-27, 12:40

Peter #19.............
Det var nog inte det jag menade..... Så tydligen anordnades i Bagdad Pride-festivaler tills det stygga USA invaderade...
Helt okänt för många och däribland jag själv...

Permalänk | Anmäl #19 Skogstokig, 2009-08-27, 12:42

Skicka tillbaka alla de här lögnarna som utger sig för att vara i princip vad som helst för att få tillgång till det generösa svenska bidragssystemet! Har vi inte blivit blåsta tillräckligt i Sverige? De gapflabbar åt oss , ja de som utger sig för att vara HBT och har fått PUT! Som arabisktalande tolk, så har jag sett o hört det mesta i den här gengren!

Permalänk | Anmäl #20 Charlotte T., 2009-08-27, 12:57

Jag har inget att säga om artikeln, men jag måste säga att det var en himla vacker bild på pojken som skrivit den!

Permalänk | Anmäl #21 lunchdröm, 2009-08-27, 13:10

"Sören Juvas, förbundsordförande RFSL

Felix König, förbundsordförande RFSL Ungdom

Arab Initiative - Initiativet för HBT-personer med arabisk och muslimsk bakgrund

Jakop Dalunde, språkrör Grön Ungdom

Adam Cwejman, förbundsordförande Liberala Ungdomsförbundet

Jytte Guteland, förbundsordförande SSU

Magnus Andersson, förbundsordförande Centerpartiets Ungdomsförbund

Ida Gabrielsson, förbundsordförande Ung vänster

Charlie Weimers, förbundsordförande Kristdemokratiska Ungdomsförbundet

Gudrun Schyman, talesperson Feministiskt Initiativ"

ÄR DET STORA "KOMMA-UT-DAGEN?

Permalänk | Anmäl #22 lunchdröm, 2009-08-27, 13:12

@ ÄRRHÅ

Svar JA.

Permalänk | Anmäl #24 Halle, 2009-08-27, 13:33

Efter att ha läst original texten ( Sören Juvas mfl) samt kommentarer slår det mig att flertalet av de som kommenterat här använder sig av argument jag känner igen, har tyvärr hört/läst dem förut.

Ex. ”Vem ska stå för kostnaderna?”, ”Varför sak vi ta ansvar för HBT-personer (judar,blattar) från alla världens hörn?”, ”Alla kommer att säga att de tillhör dessa minoriteter för att få stanna.”.

Vissa lite grövre än andra, anar ”bögskämt” eller vad författaren till raderna nu ämnade mena, ” .. de förökar sig inte utan dör ut”

Typen av argument hittar vi i 1930-talets Tyskland och hur det slutade hoppas jag de flesta känner till…

Då stod vi neutrala och såg på medan miljoner människor fick sätta livet till, ska historien upprepa sig?

Skärpning UD och Migrationsverket.

Permalänk | Anmäl #25 Historieläraren, 2009-08-27, 14:46

Har läst om detta i amerikansk media. Det är fruktansvärda tortyrmord som pågår. Jag förstår inte hur någon kan tycka att det är okej! Visst vi i Sverige kan inte ta hand om alla, men då borde vi skicka flyktingarna till ett tredje land!! Att skicka en person till ett ställe där de riskerar att mördas är att medverka till mord.

Permalänk | Anmäl #26 Marta, 2009-08-27, 15:37

Birger Jarls kommentar blir min också. Håller med fullständigt.

*Lägg pengarna som invandringen kostar på att sprida upplysning i omvärlden istället. Det gör mer nytta än att vi sitter här med massa ghetton fulla av stackars människor som aldrig kommer att bli "svenskar" eller bidra till samhället.
Det spelar ingen roll hur ni hulkar fram era snyfthistorier. Det är inte vårt ekonomiska ansvar. Pengarna gör alldeles för liten nytta under rådande PK-omständigheter.*

Permalänk | Anmäl #27 KarinAndersson, 2009-08-27, 15:39

Sverige kan inte bli fristad för tredje världens alla homosexuella, då blir vi helt översvämmade. Krasst och brutalt; men realistiskt. Lägg pengarna på smittskydd i stället, och spärra gränserna för HIV och tuberkulos. Inga invandrare, flyktingar eller ej, med dessa samhällsfarliga infektioner skall tillåtas korsa våra gränser. Vår marsch in i Det Nya Infektionssamhället har sannerligen redan gått alltför långt.
.
Vi kan faaen inte ta ansvar för Iraks otvivelaktiga elände. Sunniter och shiitrer mördar VARANDRA hejvilt sedan länge; ska vi i konsekvensens namn ta emot alla dem OCKSÅ!? Jag bara frågar! Vi är helt enkelt TVUNGNA att höja flyktingtröskeln väsentligt, det är ingenting att hymla om. Vad skall vi göra åt de homosexuella irakiernas eländiga situation? Förslagsvis kraftfullt verka för internationella påtryckningar på Irak att effektivt skydda sin EGEN homosexuella minoritet, natuyrligtvis! Det är förbanne mig inte rätt att låta Sveriges skattebetalare bekosta 57 andra länders besparingar på de mänskliga rättigheternas område, HELT KLART, och för övrigt finns det hur utrymme utrymme som helst för våra lika priviligierade som högröstade kravmaskinsproffs att bara för en gångs skull i världshistorien offra någonting SJÄLVA t ex genom frivillig insamling åt lämpliga fristäder åt dessa stackars människor: att avkräva ANDRA kostnaden för EGNA krav är rätt och slätt skenheligt och förtjänar ingen som helst respekt. Punkt.

Permalänk | Anmäl #28 Peter Ingestad, 2009-08-27, 15:58

Bättre om Sören Juvas åker till Irak och talar islamisterna till rätta istället. Han kan ta med sig hångelpolarna Ohly & Sahlin också. Dessa 2 har bidragit till att Sverige idag är på första plats vad gäller våldtäkter i hela EU. Vad orsaken till det är, vet de flesta men ingen vågar säga något. Jag blir så trött på alla dessa "godhetsapostlar" som dyker upp som gubben i lådan från och till. Såna personer vill bara visa fram sin goda sida och glänsa, så de får visa hur humana de minsann är. Allt det negativa som följer i spåren, är dem fullständigt likgiltigt.

Jag blir faktiskt förbannad när jag ser att självaste ärkefeministen Gudrun har skrivit under denna artikel. Varför fick man inte höra hennes stämma, kommentera våldtäktsrapporten som släpptes i ungefär samma tid som man fick se henne i tv, i samband med EU-valet? Detta är så typiskt. Dessa personer blundrar för problemen på hemmaplan. Men de ska alltid dyka upp och spela världssamveten. Men det är väl politiskt taktiskt att bete sig så, kan jag tänka mig. Vidrigt är det hursomhelst. En sak till. Det kommer absolut inte bli lättare för HBT-folk i Sverige, ju mer muslimer det blir i Sverige, men så långt har ni nog aldrig tänkt. Det har inträffat några incidenter där muslimer har angripit homosexuella, men det har media påpassligt tystat ner.

Permalänk | Anmäl #29 Krille, 2009-08-27, 16:07

Det är mycket märkligt att Gudrun Schyman har varit med och undertecknat detta.
Jag trodde att hon inte visste om att Irak mfl länder fanns. Hon har ju aldrig sagt något om kvinnornas situation där.....

Permalänk | Anmäl #30 Skogstokig, 2009-08-27, 16:52

Snälla nån då vad folk är okunniga. De flesta flyktingar har inte tillstånd att jobba när dom väntar på att få sin asylansökan prövad.

Permalänk | Anmäl #31 Stig, 2009-08-27, 17:05

Krille:
Vad har DU gjort för humana insatser då?
Är bara nyfiken...
Och alla andra givetvis....vad gör NI för att humana insatser, både här i Sverige och i andra länder?
Jag och många andra med mej försöker underlätta för mina medmänniskor världen över genom att försöka motverka att människor far illa, vilket sätt det än sker på. Alla har lika rätt att leva sitt liv utan rädsla. Punkt!

Permalänk | Anmäl #32 Patric, 2009-08-27, 17:25

I Irak har man numera fria val. Dessa hbt-personer får helt enkelt rösta på politiker som driver deras krav. Innan situationen blir lättare för dem får de hantera sin homosexualitet på det sätt som homosexuella alltid gjort i intoleranta länder, dvs. hålla den hemlig och privat.

Det ska inte vara möjligt för missgynnade grupper i Irak, t ex kristna eller homosexuella, att utan vidare erhålla permanetnta uppehållstillstånd i Sverige samt automatiskt kunna kliva in i de svenska socialförsäkringssystemen. Den typen av svängdörrar har dragit olycka över Sverige på senare år.

Nej till massiv asylinvandring!

Permalänk | Anmäl #33 Erland, 2009-08-27, 17:58

#34 Patric

Jag har inte gjort nåt mer än att ha varit medlem i Röda korset och bidragit med pengar. Så jag antar att du tycker att jag ska vara tyst o inte gnälla, då jag bara är en egoist enligt dig, har jag uppfattat det rätt?

Själv gör du precis det som jag kritiserade i mitt första inlägg. Du skriver om de goda saker som vi ska göra mot våra medmänniskor m.m. Visst det låter fint det. Bara det att det finns en baksida med allt detta också, men det kanske du inte vill se. Bättre att avfärda såna som mig som rasister, egoister, eller nåt dylikt?

USA startar kriget . Sverige tar emot fler Irakier än hela USA & Kanada tillsammans! Irakier som får avslag på sin asylansökan, vägrar de Irakiska myndigheterna att ta ansvar för. Kurderna i Norra Irak, vill ej heller de ta emot irakier. Samtidigt som det går runt 7 flygturer i veckan till Irak, med återvändande semesterresenärer. Vi tar emot ensamkommande "flyktingbarn", där en hel del egentligen är vuxna. Vi leder våldtäktsligan i EU. Allt detta ska vi dock bortse ifrån. Då vi minsann ska vara så himla goooda och fiiiina.

Vad tänker DU Patric göra åt allt det här som jag tagit upp ovan då?
Ingenting antar jag, mer än att slå oss kritiker i huvudet med diverse invektiv eller liknande. Antar att du tänker fortsätta vara god mot alla medmänniskor samtidigt som du tänker blunda och förneka resten. Det brukar nämligen vara så.

Permalänk | Anmäl #34 Krille, 2009-08-27, 18:04

"Snälla nån då vad folk är okunniga. De flesta flyktingar har inte tillstånd att jobba när dom väntar på att få sin asylansökan prövad."

Vilket är fullständigt vansinne. Klart de ska jobba om de kan. Hur kan det vara bättre att de INTE jobbar? Om de sen får avslag på asylansökan så har de i alla fall tjänat sig själva lite pengar och gjort någon nytta i landet under tiden här.
Men nejdå, istället ska de i månader och år sitta på sina rövar och känna sig meningslösa och bortglömda, samt inte kunna ens försöka integrera sig i samhället som de eventuellt till slut får komma i kontakt med "på riktigt". Det måste vara extremt frustrerande, och det är inte konstigt att det blir brottslingar och annat otrevligt av människor som utsätts för sådan behandling.
Antingen åker man ut direkt, eller så börjar man jobba så fort man har möjligheten. Den möjligheten ska inte begränsas, i min mening. Finns det inte handläggningskraft att hålla nere tiderna för utredning, så får man skicka hem dem som inte skaffat jobb efter någon månad.
Det finns exempel på människor som bott och försörjt sig i Sverige i många år, som sen plötsligt - till synes helt godtyckligt - måste packa sin kappsäck och åka tillbaka. Samtidigt som andra som gått på bidrag (kanske för att de envisas med att bära tält) får stanna och fortsätta snyfta och snylta.

Visst kan vi låta fler HBT-personer stanna. Men se då för fan till att slänga ut dem som är homofobiska och kulturellt förstockade istället. Ett enkelt frågeformulär vid anländande skulle kunna sortera ut dessa, då de antagligen inte kan förstå att deras normer inte gäller här. "Vad tycker du om homosexuella?" till exempel. De religiöst fundamentalistiska kommer, om de inte är mycket sluga (vilket jag betvivlar) att svara ärligt att det är synd. Dem kan vi skicka hem ögona böj.

Permalänk | Anmäl #35 Birger Jarl, 2009-08-27, 18:19

H-personer - OK, B-personer - OK, men de där trisexuella är jag allt lite tveksam inför.

Permalänk | Anmäl #36 Göran Eklund, 2009-08-27, 20:14

Övergreppen i Irak är hemska och jag har funderat mycket på hur en så fundamental brist i synen på rätten till liv och andra mänskliga rättigheter kan uppstå. Men när jag läser kommentarer här inser jag att många här också saknar respekt för mänskliga rättigheter. De kanske inte själva vill hålla i mordvapnen men de är likväl helt likgiltiga inför andra människors liv. Det är skrämmande att veta att det kan vara mina grannar.

Permalänk | Anmäl #37 Maria S, 2009-08-27, 21:14

Det som är frustrerande med vissa skribenter här, är denna etnocentriska världsbilden man har! Inte fan tror ni att det är svensken som byggt upp Sveriges välfärd? Det är tyskar, valloner, finländare, sydeuropeer och under senare 40 åren även icke europeiska nyssvenskar! Och nej, ursvenskar om det nu finns ngn sådan är inte fläckfri och och har inte per automatik demokratiska eller humana värden, se bara på era värderingar om andra människor! På samma vis som just DU har rätt att leva i frihet och välja ditt unika sätt att leva har även alla andra människor!

Om vi alla i lilla Sverige lyckats med bedriften att tillförskaffa oss ett system som är långt ifrån fläckfri men där vi ändock kan leva bättre än andra så självklart skall vi enligt human reglering kunna erbjuda andra som tvingas att fly för sina liv! Även om det så innebär att hela världen kommer hit. För inte förrän alla världens folk kan leva i frihet och med humana grunder, kan vi förhindra att andra flyr till oss. iannatfall kanske vi bör isolera oss från omvärlden, utan ngn som helst kontakt med omvärlden, ingen lämnar Sverige och ingen kommer därmed heller in. Vi dra ut oss ur EU, FN och övriga internationella samarbeten. För den som är rädd för anländande av andra människor till Sverige bör ju också ej störa andra folk på deras territorium eller ta del av solens värme i andra länder när det är vinter och trist i Sverige.

Så lägg av med ert trams och inse fakta. Sverige skall ta emot flyktingar enligt internationella avtal som vi skrivit på! Däremot bör regering och riksdag vara mer tydlig om vad som gäller så att vi personal på migrationsverket kan fatta mer humana beslut! Kritiken hör som synes hemma i vår lagstiftande Riksdag!

Permalänk | Anmäl #39 Sukrî Demir, 2009-08-28, 02:07

Det som är frustrerande med vissa skribenter här, är denna etnocentriska världsbilden man har! Inte fan tror ni att det är svensken som byggt upp Sveriges välfärd? Det är tyskar, valloner, finländare, sydeuropeer och under senare 40 åren även icke europeiska nyssvenskar! Och nej, ursvenskar om det nu finns ngn sådan är inte fläckfri och och har inte per automatik demokratiska eller humana värden, se bara på era värderingar om andra människor! På samma vis som just DU har rätt att leva i frihet och välja ditt unika sätt att leva har även alla andra människor!

Om vi alla i lilla Sverige lyckats med bedriften att tillförskaffa oss ett system som är långt ifrån fläckfri men där vi ändock kan leva bättre än andra så självklart skall vi enligt human reglering kunna erbjuda andra som tvingas att fly för sina liv! Även om det så innebär att hela världen kommer hit. För inte förrän alla världens folk kan leva i frihet och med humana grunder, kan vi förhindra att andra flyr till oss. iannatfall kanske vi bör isolera oss från omvärlden, utan ngn som helst kontakt med omvärlden, ingen lämnar Sverige och ingen kommer därmed heller in. Vi dra ut oss ur EU, FN och övriga internationella samarbeten. För den som är rädd för anländande av andra människor till Sverige bör ju också ej störa andra folk på deras territorium eller ta del av solens värme i andra länder när det är vinter och trist i Sverige.

Så lägg av med ert trams och inse fakta. Sverige skall ta emot flyktingar enligt internationella avtal som vi skrivit på! Däremot bör regering och riksdag vara mer tydlig om vad som gäller så att vi personal på migrationsverket kan fatta mer humana beslut! Kritiken hör som synes hemma i vår lagstiftande Riksdag!

Permalänk | Anmäl #40 Sukrî Demir, 2009-08-28, 02:15

Krille:
Har jag i mitt inlägg påpekat att du är rasist? Nej.
Har jag i mitt inlägg påpekat att du är en egoist? Nej.
Detta är DINA tolkningar av det hela. Jag ville veta om du hade nåt bättre sätt att jobba för medmänniskorna, inte hänga ut dej som nån slags idiot. Sluta se dej själv som ett offer.

Och tro mej...denna "baksida" som du pratar om har pratats om men med ALLT som görs i världen idag finns det en baksida. Det går inte att komma från. Dock gör jag mitt bästa för att folk inte ska lida vart i världen dom än bor för att jag tycker att det känns rätt. Att bara stå stilla och se på när folk blir avrättade tycker jag inte är okey...inte om jag hade kunnat förhindra det.
Att USA startade kriget och knappt tar emot några flyktingar alls är ingenting som jag tycker är okey. Snarare tvärtom.

Och angående våldtäkterna så anser väl jag självklart att våldtäkter är avskyvärt...men jag pelar inte ut en särkild målgrupp som specifika våldtäksmän. Kollar man på våldtäkter mellan samkönade par så är majoriteten folk med svensk bakgrund och INTE invandrare. Men det spelar egentligen ingen roll för INGEN människa ska våldta någon, svensk eller invandrare.

Permalänk | Anmäl #41 Patric, 2009-08-28, 08:57

Sukrt Demir #40:...........
Hur många Valloner mfl. under hur många år? Vad hade hänt med deras vistelse i Sverige om ev. barn misskött sig?
Dessutom var dessa Valloner mfl. välkomna med sina kunskaper och handplockade. Någon helt fri invandring som det verkar vara idag, fanns inte....
Blev de kvar så assimilerade de sig i vårt samhälle....

Permalänk | Anmäl #42 Skogstokig, 2009-08-28, 09:25

Det saknas själslig mognad och självinsikt hos väldigt många som kommenterar detta ämne. Är det inte så att vi är en demokrati och ska stå för dessa värden. Ett av dessa är allas lika värde.

Det är inte svårt att förstå att de som yttrar sig inte alls bor eller lever i invandrartäta områden eller ens känner någon med muslimsk bakgrund. De är lika goda medmänniskor som vi. Det är väldigt lätt att tycka saker om man inte lever i en faktisk verklighet.

De som refererar till ekonomi tycker jag ska tänka efter. Vad är viktigast pengar eller liv. Eller tycker vi som ett demokratiskt samhälle att de är ok att vi offrar några tusen personer för att vi tror att vår gemensamma ekonomi skulle göra stora vinster pga detta?

Vill vi ha ett samhälle där vi anser att vissa grupper är mindre värda för att de inte faller inom den norm vi anser rätt. Denna norm gagnar bara en grupp i samhället gissa vilken.

Vi har en moraliskt ansvar som världsmedborgare att stödja andra som har det svårt. Hur skulle det se ut om vi själva levde i en diktatur med få eller inga rättigheter. Skulle vi inte då också fly från detta land speciellt när du skulle hotas till livet. Om vi inte kan ställa upp på detta vill vi inte heller leva under demokratiska former. Så enkelt är det.

Vi har det egentligen väldigt lätt jämfört med många andra länder i europa när det gäller invandring eller hur.

Vad har då invandringen gett oss. En massa kunskaper och många goda vänner/relationer, bättre mat, spännande kultur, nya idéer/visioner. Kort sagt invandringen har stärkt oss som nation under århundranden och kommer också att utveckla oss in i framtiden.

Problemet är snarare att våra makthavare saknar kunskap och vilja att ta vara på detta. Dessutom bryter man dagligen mot en massa konventioner och avtal som vi kommit överens om. När ska vi förstå att Sverige inte kan stå utanför längre. Vi har valt att ingå i EU, FN osv och därmed är vi också skyldiga att leva upp till detta.

Ett Sverige i framtiden där alla kan leva sida vid sida oavsett vad vi har för ursprung, kultur, religion, sexualitet, könsidentitet, funktionshinder. Vi är alla en del av samhället. Vi behöver bli flera om vi ska överleva .

Permalänk | Anmäl #43 Tommy Lundholm, 2009-08-28, 13:02

Vi ska även ta hit alla som har förgripit sig på barn eftersom de ju riskerar att bli illa behandlade i sina hemländer. Och de som ligger med djur måste naturligtvis få komma hit - vem har förresten sagt att det inte är naturligt att ligga med djur? Vem ska bestämma vad som är naturligt, tra la la? Allting är ju relativt och queer i pk-sverige. Fortsätt med att ta hit alla kriminella (som vi gör idag - om man nu inte tror att brottsligheten är genetisk vilket vore ganska korkat) så att de skyddas från sina dumma hemländer. Tänk förresten vad bra allting hade varit om inte stygga USA hade krigat med stackars Saddam och hans marxistparti. Då hade förtrycket kunnat fortgå och alla politiskt korrekta i Sverige hade flummat på och sagt att nu är det fred.

Permalänk | Anmäl #45 Krister Jonsson, 2009-08-29, 23:34

Förs en liknande diskussion, asyl för HBT-personer, någon annanstans än i Sverige? Pratar Tyskland eller Polen om att ta hand om bögar i riskzonen? Är Portugal intresserade? Kommer Belgien att ge asyl åt de i riskgruppen?

Jag tycker det är en intressant aspekt. Är Sverige och svenskarna ensamma om det här eller råder det något slags konsensus runt om i Europa om de här frågorna? Någon som vet?

Permalänk | Anmäl #46 Per Pehrsson, 2009-08-30, 07:27

*****
Aningen fanatiskt formulerat, får be om ursäkt. Blev så när jag komprimerade tankegången till text, och jag orkar inte skriva om det. Kontentan är att det finns egentligen inget att vinna på att inte står på oss i våra värdergrunder och i förväntad efterlevnad av dessa, vi kan inte rädda alla, och försöker vi kommer vi snubbla på ordspråket "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket".

Paradoxalt nog måste vi för att kunna försvara iden om människor lika värde offra några människor.

Det ovan är summerinen av det nedan ifall man inte orkar läsa.
*****

"Ett Sverige i framtiden där alla kan leva sida vid sida oavsett vad vi har för ursprung, kultur, religion, sexualitet, könsidentitet, funktionshinder. Vi är alla en del av samhället. Vi behöver bli flera om vi ska överleva ." - Tommy Lundholm

Du är en trevlig människa skulle jag tro, dessvärre lite för trevlig för ditt eget bästa. Det du beskriver, med hänvisning till att vi är en demokrati osv är paradoxalt lika illa i praktiken som dem du spyr galla över, skillnaden är att det ser bättre ut i text.

För det första så vet vi redan nu att Svenskar inte är dåliga på att leva sida vid sida med andra beteenden. Dock har det vid det här laget visat sig att det i vissa av dessa andra beteenden ingår att inte kunna/vilja/acceptera att leva efter våra regler/lagar/grundläggande beteende. Personligen tycker jag svenskar har en toleransnivå innan dem faktiskt gör något som är imponerande. Det enda som finns kvar är egentligen att kapa sina värderingar så att man slutar bli förbannad på alla som har, i relation till dem, sjuka sådana.

Att uppnå det du beskriver utan att tvinga av ankommande att det anpassar sig till oss kommer i slutändan kräva att vi överger våra egna värderingar. När vi gör så kommer sverige att bli något annat, det kanske kommer heta samma sak men det kommer sakta men säkert vridas bort från det samhälle vi ser idag. Och ska vi bedöma de samhällen varifrån många utav de ankommande kommer ifrån, så måste jag säga att deras samhällen har inget vi borde kopiera. Absolut inget.

Det kan ju vara en slump att deras värderingar är som dem är i sådana samhällen, men det känns ju mer troligt, när man matchar värdegrund mot samhälle att deras samhälle är ett resultat av deras värdegrund.

Om vi då offrar våran värdegrund och assimilerar de ankommandes värdegrunder så är oddsen stora att sverige som samhälle sakta kommer vridas till en ganska hemsk avart av sig själv.

Det går alltså, givet ett visst perspekt som har vissa domedagstendenser, att påstå att om vi inte tvingar dem att anpassa sig till våra värdegrunder, kosta vad det kosta vill, så förråder vi i första hand oss själva. Alla som redan bor här för att dem trivs med hur samhället ser ut. Vi förråder våra barn, när vi tar ifrån dem möjligheten att bo i ett hälsosamt samhälle baserat på hälsosamma värdegrunder. Och, vi förråder de som flyr hit, eftersom vi låter dem skapa det helvete dem flydde från, när vi egentligen borde utbildat dem och tvingat dem ur de rutiner och värdegrunder som de inte själva inser är den skapande kraften bakom sådana helveten de flyr ifrån.

Varje gång vi som samhälle kompromissar på grund av religion/kultur/eller dyl så gör vi dem vi kompromissar för en björntjänst.

Om det visar sig att vi inte har kapacitet att tvinga alla som kommer hit att anpassa sig till våra värdegrunder, om det helt enkelt kommer för många för att dem ska tvingas assimilera sig, då är det alltså en form av förräderi att fortsätta "rädda" flera, detta eftersom varje räddning i sig, tar oss närmare det dem flydde ifrån.

Om det innebär att vi måste låta några dö en fruktansvärd död, för att vi ska kunna rädda några, och i förlängningen finnas kvar som en ledstjärna för andra samhällen, så anser jag att det är ett pris som inte bara är värt att betala, utan ett pris vi måste betala, oavsett om det gör oss till monster eller inte.
Vi måste i så fall acceptera rollen som monster, precis som en ensam vandrare i skogen skulle beskriva en björn som försvarar sin unge som ett monster, ty i hans ögon beter den sig som ett.

Permalänk | Anmäl #47 Dhaiwon, 2009-09-01, 20:34

@#42 Skogstokig, 2009-08-28, 10:25
-----------------
Va? Vad var det där för byxbytarretorik? Förstår du överhuvudtaget något om länders komplexa sammansättningar av människor från olika regioner över tid? Jag orkar inte ens bemöta de direkta sakfelen i din kommentar utan nöjer mig med att hoppas på att din lilla bubbla en dag brister och jag hoppas samtidigt att du då inte befinner dig i en situation där ditt liv hotas och att du sedan behöver bli bemött av personer som,,,,,,ja, du själv.
---------------
Och@ Krille:
--------------
Ja, Krille, du är lätt att avfärda på grund av en massa olika orsaker, bland annat dem du själv identifierat. Du kan dock trösta dig med att det finns fler ignoranta människor i Sverige och att ni alltid kommer vara en farlig grupp. Trots din önskan att kränka människors rättigheter och ditt sätt att gradera människovärde efter din subjektiva syn på vem som är värd att rädda så hoppas jag att du aldrig befinner dig i en utsatt situation och tvingas möta dina egna "krillecentriska" och falukorvsfascistiska värderingar.
-------------
Och slutligen @#45 Krister Jonsson, 2009-08-30, 00:34:
----------------
Jämställer du sexuella övergrepp på barn (som är ett brott) med sexuell läggning? Kristen mycket eller? Med din retorik så skulle ju argument vara giltigt: "X anledning som skäl för asyl kan aldrig vara giltigt eftersom Y är ett brott" Du kan nog själv se vad problemet är. Varför tar du bara inte av dig skynket och visar vad du egentligen vill säga.

Permalänk | Anmäl #48 Trött, 2009-09-03, 12:06

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Nya prinsessan ärver i praktiken en republik
  2. ”Hen” har inte med jämställdhet att göra
  3. ”Jag hade inte kunnat objektifiera Filippa på samma sätt”
  4. Vänsterkristna försöker tysta oliktänkande
  5. Fler än vänsterkristna borde motverka främlingsfientlighet
  6. Därför tolererar många skolor våldsbrott
  7. Stoppa mansdiskrimineringen i den akademiska karriären
  8. ”Hen” ger barnen fler möjligheter
  9. Oseriöst av oppositionen att hota med misstroendeomröstning
  10. Så stoppar vi morden på kvinnor
  1. Nya prinsessan ärver i praktiken en republik
  2. ”Hen” har inte med jämställdhet att göra
  3. Fler än vänsterkristna borde motverka främlingsfientlighet
  4. Modedieterna ger inte tillräckligt med näring
  5. Björklund bör be om ursäkt för attacken mot friskolorna
  6. ”Hen” ger barnen fler möjligheter
  7. Så stoppar vi morden på kvinnor
  8. ”Jag hade inte kunnat objektifiera Filippa på samma sätt”
  9. Stoppa mansdiskrimineringen i den akademiska karriären
  10. Oseriöst av oppositionen att hota med misstroendeomröstning
  1. Israeliska försvaret vill inte attackera Iran
  2. Iran: "Attackerar USA oss spränger vi Israel i bitar!"
  3. En provokation från terrorbombningarnas apologeter
  4. Bojkott mot Sodastream är ett gränslöst hyckleri och svek - främst mot de palestinska arbetarna
  5. ”Hen
  6. Sverige måste stödja Israel i kampen mot den iranska bomben
  7. Vi riskerar fortfarande att förlora
  8. Israel har rätt
  9. Kriget i Gaza drivs av konflikten mellan Iran och arabstaterna
  10. Turkiet och Israel: kampen om Mellanöstern

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.