[...] som ”svenskkontrakt”, ”kulturarv” finner fäste. Särskilt de så kallade ”svenskkontrakten” är ju oerhört problematiska. Det mest talande är kanske att folk som redan är [...]
Blogg:Schibbolet « Om det politiska, 2009-10-16, 20:49
[...] att LO-toppen borde ta semester med att plocka bär. Per Schlingmann verkar ha andra idéer. På Newsmill skriver han att moderaterna i princip ska fortsätt på den inslagna vägen. Jag tror inte det [...]
Blogg: Vår ljusa framtid kan mörkna, 2009-08-27, 07:20
Bra! Detta är sunt förnuft! Ni har garanterat min röst!
Permalänk | Anmäl
Hugin, 2009-08-27, 06:26
Jo sent ska syndaren vakna heter det. Eller möjligen "Det är så dags att be till Gud då fan står i farstun".
Permalänk | Anmäl
Surgubben, 2009-08-27, 06:32
Pragmatiskt men framgångsrikt. Förr eller senare måste dock ideologin tillbaka in i matchen, annars blir det sossarna vs "sossarna light" permanent.
Permalänk | Anmäl
Hans Palmstierna, 2009-08-27, 06:41
Inga kontrakt fungerar om inströmningen är så stor som den är. Då får nya värderingar grepp om Sverige oavsett vilka lagar vi har. 100.000 personer / år blir en miljon på tio år. Med den höga barnbördsgraden som många invandrarkvinnor har kommer det bli som om vi svenskar flyttade till Marocko istället för att marockanerna flyttar till oss.
Om man läser hur sådana här kolloniseringar fungerat innan (kika gärna på Libanon, koperna i egypten mm) så är svenskarna kokta.
Permalänk | Anmäl
Johan Sjöberg 2, 2009-08-27, 06:56
Hahaha!
Jag trodde politiskt handlingskraft genom ökad byråkrati var en socialdemokratisk specialitet!
Svenskkontrakt - Jag förväntar mig att det i konsekvensens namn inrättas svenskdomstolar som börjar pröva brott mot svenskheten.
Typ vägran att dansa små grodorna och en underlåtelse att suga ur spadet från kräftgälarna
Permalänk | Anmäl
Börje, 2009-08-27, 07:08
#1: Människor som felaktigt tror att "sunt förnuft" är ett rationellt argument som kan användas för att stödja en tes, hyser jag djup skepsis mot.
Försök i en domstol övertala domaren att du har rätt därför att "det är ju sunt förnuft". Eller försök i ett vetenskapligt sammanhang använda "sunt förnuft" som ett skäl till varför din tes är korrekt.
Permalänk | Anmäl
Anton Dackenberg, 2009-08-27, 07:08
För sent och alldeles för lite. Till och med dom invandrare jag pratat med har hållit med om att sverige behöver invandringsstopp för att försöka ordna alla problem vi har reda idag.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-08-27, 07:10
"Svenskkontrakt" låter vettigt, men vågar något riksdagsparti verkligen ta tag i frågan? Nej, knappast.
Deta är endast ett lamt försök att stoppa SD från att växa ännu mera.
Vad gäller invandringspolitiken var mina förhoppningar stora efter valet 2006, men ack vad jag bedrog mig!!!
Folkpartiet gör också lite försök ibland, men inget vettigt har kommit ut av det.
Nej, SD och assimilering gäller!!!
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-27, 07:32
Då tycker jag i rättvisans namn att alla etniska svenskar också ska skriva under svenskkontraktet som preciserar vad som förväntas av honom eller henne, och vilka demokratiska principer som gäller för att kunna etableras snabbt på arbetsmarknaden.
Permalänk | Anmäl
Phe, 2009-08-27, 07:57
Massinvandringen ger nu som väntat massarbetslöshet.
Folk som kommit hit och inte försörjer sig själva efter x antal år måste skickas tillbaka. Det gäller i synnerhet stora barnfamiljer som utgör den största belastningen, generation efter generation.
Det kan aldrig vara i svenska folkets långsiktiga intresse att slösa bort enorma resurser på folk som inte är det minsta intresserade av att göra något för Sverige, folk som lever kvar i sina klankrig och folk som för med sig religiöst förtryck.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-08-27, 07:59
Phe #11...........
Självklart! Precisera bara villkoren! Jag är definitivt inte rädd!!
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-27, 08:15
För sent, och framför allt, *alldeles* för lite.
Att be människor (många av dem analfabeter) skriva under ett papper med massa finstil text kommer inte att förändra något. Det kommer att vara som när man installerar ett program på datorn: man checkar rutan som säger att man accepterar villkoren, utan att ha läst dem, och trycker sedan på OK för att gå vidare.
Permalänk | Anmäl
Alpha, 2009-08-27, 08:41
Kontrakt kan nog se bra ut i teorin. Men vad gör du med de som inte uppfyller kontraktet? Volymerna är dessutom för stora för att ett kontrakt skall få någon effekt. De grupper som inte vill eller kan integreras i Sverige borde ha extra svårt att få uppehållstillstånd.
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-08-27, 08:42
Jag litar inte på vad vare sig Moderaterna eller några av de andra etablerade partierna säger inför val. Minns vad som hände på FP:s språktest för några år sedan. De vann röster på förslaget. Men efter att de hade kammat in rösterna struntade de i att genomföra förslaget.
Moderaterna är synonyma med de senaste decenneiernas katastrofala integrationspolitik. Förra året hade Sverige rekordinvandring. Över 100 000 personer invandrade.
Med Moderaterna vid makten kommer Sverige fortsätta köras i botten.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Arvidsson, 2009-08-27, 08:43
Alpha+goran+Fredrik Arvidsson:........
Tänkvärda inlägg alla tre. "Vi gör som vi alltid har gjort" är nog etablerat runt hela världen.....
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-27, 08:57
Där förlorade moderaterna en till högerinvandrare. Svenskkontrakt är inte alls ett kontrakt. Det vet moderaterna, att det inte går att utforma ett kontrakt som kan senare användas mot en om man bryter mot svenskheten. Detta är omöjligt. Det vet M.
Men se vilka billiga poäng man kan vinna från smygrassister som kanske nu flyttar från S till M, istället för att gå från S till SD.
Permalänk | Anmäl
Houda, 2009-08-27, 09:06
Nya moderaterna tar ett stort steg i rätt riktning när de vill att invandrare ska skriva på ett papper om att ta seden dit de kommer (lite grann åtminstone).
Det handlar om grundläggande mänskliga rättigheter, svenska lagar och de demokratiska värden som är basen för vårt samhälle, som Schlingmann ett år innan valet tydligen kommit på att invandraren ska underkasta sig.
Hur invandraren ska sanktioneras ifall denne väljer att inte skriva på kontraktet framgår tyvärr inte, inte heller vad ett eventuellt kontraktsbrott ska leda till.
Permalänk | Anmäl
Olle, 2009-08-27, 09:12
Svenskkontrakten skulle ha upprättas redan för 40 års sedan när vi fick hit människor från mellanöstern och afrika som är dom som( låt oss vara ärliga nu) är dom grupperna man vill komma åt. Statistiken över brottslighet/våldtäkter finns att hitta på SCB.
Att man vill göra det nu har givetvis en del att göra med att man ser att det är ett stort problem men också för att förhindra SD från att få röster. Tyvärr så tycker jag att alla partier har fått sin chans för titta bara hur dom motarbetade "Ny Demokrati" när dom flaggade för det här. Var det någon som lyssnade ???, Nej och nu kör man med liknande taktik, förutom att vilja upprätta ett svenskkontrakt så väljer man att kalla SD för rasister. Moget.
Tyvärr så funkar det så att även om man skulle starta upp ett parti som helt var fritt från rasister och liknande tankar, men som sa stopp till alla invandring så skulle det hagla ord som rasister, främlingfientlighet och högerpopulism. Inte så olikt när man säger något om islam eller judarna då skriker folk antisemitism eller islamofobi.
Det krävs ingen geni för att se att invandringen har fört med sig en massa dåliga saker och man undrar hur en Svensk politiker ( vars jobb är att ta hand om Sverige och Svenskarna) kunnat blunda för utvecklingen, jag menar det har ju inte hänt över en natt. Hade jag skött mitt jobb på samma sätt så hade jag fått sparken redan först veckan. Men kanske är det bara jag som inbillar mig saker och har politikerfobi,
Eftersom jag älskar mitt land så säger jag stopp till all invandring för en bra tid framöver, men det gör mig inte till rasist, jag är mer som en mamma som sätter min familj i första hand.
Permalänk | Anmäl
Halle, 2009-08-27, 09:14
Schlingman kan ta sitt svenskkontrakt och försöka kränga det i Ronna, Hammarkullen eller Rosengård. Om de kommer in där, utan tung polisbevakning... Detta är alldeles för sent påtänkt, och bara ett försök att neutralisera Sverigedemokraterna. Men så länge M vill öka invandringen, både s k arbetskraftsinvandring och anhöriginvandring, kommer problemen bara att bli värre. Flyktingar tar vi knappast emot några... en droppe i floden.
Permalänk | Anmäl
Stackars Sverige, 2009-08-27, 09:25
M tar över SD:s politik. Trevligt.
Roligt val vi får också nästa år - antingen får vi feminist-kommunistalliansen Mp-V-S, eller rasistfascistalliansen M-SD (+stödpartier).
Permalänk | Anmäl
Jakob, 2009-08-27, 09:28
Det har gått snart fyra år i regeringsställning, tror verkligen någon att karln menar allvar? Hoho, säger jag, långnäsa.
Permalänk | Anmäl
Sten Nilsson, 2009-08-27, 09:50
Ja, så kommer det då ett förslag som skall stämma fram till ännu ett sätt att integrera de människor som kommer till Sverige och självklart ett sätt för ett etablerat parti att ta emot de signaler som funnits i folksjälen och hos SD under många år.
Jag har ingen anledning att inte säga något annat än att de människor som tar sig till Sverige är fria, starka och obundna men de mottas på ett sätt som gör att de känner sig helt klart utanför de regler och det samhälle som de skall leva i.
Ett radikalt förslag är naturligtvis att släppa på gränserna, ta bort vistelsebegreppet i socialtjänstlagen och låta de självständiga och starka människorna ta hand om sin egen framtid, bana sin egen väg in i samhället utan socialarbetarnas och journalisternas "flåsliberala" pekpinnar.
Att värna om, att "gulla" med och att tycka synd om är att direkt ta avstånd från den inneboende styrkan hos invandrarna. Detta borde bara vara förbehållet sossar och kommunister som ser dessa individer som sin valmanskår.
Nej, sluta med att segrera, sluta med att speciallagstifta, ge individerna samma rätt till att skapa sin egen framtid som alla andra människor i Sverige. Sluta med att ge allmosor utan ge istället människorvärdet tillbaka.
Hur länge skall vi tillåta att vi drar in på äldreomsorgen, skolan, barnverksamheten bara för att vi skall i solidaritetens namn ska skapa en invandringsmottagning fylld av samhällets bidragshysteri.
Slutligen, behandla dessa människor som om de är, just vad de är, självständiga och starka individer som kan klara sig själva!
Permalänk | Anmäl
Tommy Sjöstrand, 2009-08-27, 10:05
Tänk att facismens plats i riksdagen skall mötas med ytterligare byråkratiförslag. Sosselight.
Permalänk | Anmäl
A Smith, 2009-08-27, 10:17
Permanent uppehållstillstånd för asylsökande borde omprövas. Numer reser Irakier "hem" på semesterresor till Irak. Kvarstår då förutsättningar för fortsatt asyl i Sverige? Ta bladet ur mun. En garanterat stor, men tyst, majoritet av hårt arbetande och beskattade invånare i Sverige lär inte stödja en fortsatt gigantisk asyl- och anhöriginvandringspolitik. Vi har inte pengar för att ha nog med vårdbiträden och sköterskor på (för få) älderboenden, nog med lärare och stödpersonal i skolorna mm mm, men en övre medelålders krigshärjad irakier i elrullstol kan vi glatt försörja i resten av hans liv. Det gäller både omsorg, vård, boende och alla andra levnadsomkostnader. Det är vansinnigt. Rent förkastlig förskingring av skattemedel och inget som det finns stöd för hos allmänheten. Politiskt korrekta och undflyende politiker tycker dock att det är "humant och solidariskt", men det är fortfarande lika förkastligt. Våga ta diskussionen. Det är ej xenofobi, det är ej rasism, det är ej islamofobi. Det är krass ekonomi och realitet. Det är inte mitt ansvar att se till att vb irakier blir omhändertagen och försörjd i decennier framöver. Som skattebetalare blir jag upprörd över att mina surt förvärvade och högt beskattade pengar skänks bort till denna huvudlösa invandringspolitik!
Permalänk | Anmäl
Prof Kalkyl, 2009-08-27, 10:48
Så har moderaterna än en gång visat sin unkna högerkonservatism. Undrar bara om man kan bli fälld i domstol för att inte vara tillräcklig svensk det här börjar likna Nurnberglagarna i Tyskland på 30-talet. Sd blir nog inte så glada när ni moderater snor deras politik men mi kanske kan slå i hop er precis som ert syster parti Forza Italia i Italien gjorde med fascistpartiet där.
Permalänk | Anmäl
Babar, 2009-08-27, 10:50
När ni ändå håller på och gör om sosse-Sverige måste ni åtgärda den läkarbrist som råder. Hur kan det komma sig att Sverige har brist på läkare? Vad gör alla tjänstemän och byråkrater? Kan dom inte se tio år framåt. Nej. Nej, Nej.
Istället får Sverige dras med dyra stafettläkare som inte känner patienterna. Som dör på grund av det. Skamligt! Istället måste svenska ungdomar åka utomlands för att kunna studera till läkare. Skamligt!
Sätt fart nu och åtgärda det här annars blir ni precis som betongsossarna varit. Plus minus noll med andra ord.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-08-27, 11:16
Svenskkontraktet är en bra sak, helt klart.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-27, 11:26
Syftet med detta förslag är att förhindra SD att komma in i riksdagen, inget annat.
Moderater (och marknadsliberaler ö h t) är egentligen för invandring
eftersom den sänker priset på arbetskraft, ju mer invandring desto större konkurrens om jobben.
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2009-08-27, 11:47
"Därför lägger vi förslag om att en asylsökande som har beviljats uppehållstillstånd i Sverige, ska upprätta ett kontrakt för etablering i Sverige. Kontraktet ska precisera både vilka insatser den nyanlände har rätt till för en snabb arbetsmarknadsetablering och vad som förväntas av honom eller henne. En annan del av kontraktet hanterar vilka generella rättigheter och skyldigheter som gäller i Sverige. Det handlar om grundläggande mänskliga rättigheter, svenska lagar och de demokratiska värden som är basen för vårt samhälle."
Och hur skall detta formuleras exakt för att vi skall slippa kusingiften, balkongkastning och hedersknyfflar?
Så länge som moderaterna förvägrar invandrare access till arbetsmarknaden genom sitt patologiska LAS-kramande så är Schlingermanns yttranden bara varmluft.
Permalänk | Anmäl
Annika B, 2009-08-27, 11:59
Kan bara hålla med de som skriver:
1. För sent - skadan är redan för djup för att ett simpelt plåster skall göra nytta!
2. För desperat - ett uppenbart att försöka hindra röstflyten från M:s allierade KD, en röstflykt som förhoppningsvis kommer att sprida sig med blixtens hastighet även till andra väljargrupper.
Jag är egentligen liberal, men det liberala parti jag hittills lagt min röst på är på väg att såga av den gren som över huvudtaget krävs för att man skall ha någonstans och sitta då man diskuterar sina liberala idéer. Inga fåniga kontrakt kan ersätta en förnuftig invandringspolitik eller hindra islamiseringen av Sverige.
SD skulle, trots (eller tack vare?) sina reaktionära och stockkonservativa drag, kunna hejda det fria fall svenskhetsvalutan befinner sig i just nu. Antingen erkänner man födslorätten och nationalstatsidén eller så gör man det inte.
Gör man det måste man respektera att den svenska etniciteten har förskörsrätt i Sverige. Gör man det inte, ja då kan man rösta på S eller V eller för den delen alliansen.
Permalänk | Anmäl
Lennart Persson, 2009-08-27, 12:19
Moderaterna är på rätt väg, men det är för sent, och inte tillräckligt kraftfullt. Jag har full förståelse för att folk kommer proteströsta på SD, även om jag inte nödvändigtvis kommer göra det själv (och då är jag verken lågutbildad eller arbetslös). Man kan säga vad man vill om SD, men nog skall de ha plus för att de är de enda som törs ta upp denna (under den politiskt korrekta ytan i Sverige) infekterade fråga till diskussion. Det är egentligen inte ett dugg konstigt att SD går framåt, det konstiga är alla dessa experter och proffstyckare som sitter i TV soffor etc och förfasas och inte kan förstå, så fort opinionen visar på det.
Att ignorera, fördömma och tiga ihjäl, är enbart kontraproduktivt.
Permalänk | Anmäl
Ingrid W, 2009-08-27, 12:35
Förslaget för svagt.Svenskkontraktet är en bra,men räcker inte med all massinvandring vi har och haft. #25 Prof Kalkyl,säger några kloka ord ovan.
*Permanent uppehållstillstånd för asylsökande borde omprövas. Numer reser Irakier "hem" på semesterresor till Irak. Kvarstår då förutsättningar för fortsatt asyl i Sverige? Ta bladet ur mun. En garanterat stor, men tyst, majoritet av hårt arbetande och beskattade invånare i Sverige lär inte stödja en fortsatt gigantisk asyl- och anhöriginvandringspolitik*
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-08-27, 12:49
"Stalin reste vår lojalitet mot nationen, inspirerade oss till arbete och stordåd",
(Inskription i T-banestationen Kurskaja i centrala Moskva.)
Vad dom än kallar sig så går det ut på ett och samma - att utnyttja sin medmänniska.
Löneslaveri är prostitution! Lägg ner!
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2009-08-27, 13:00
"Bra! Detta är sunt förnuft! Ni har garanterat min röst!"
( #1 Hugin, 2009-08-27, 07:26 )
Där har vi valboskapen i ett nötskal - "slå dom jävlarna åt mig som inte kommer ur TV-soffan"
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2009-08-27, 13:03
Folkvandring i rimlig omfattning från/till demokratiska länder i balans är nyttig.
Massinvandring från överbefolkade u-länder, av kulturer som präglas av en okontrollerad befolkningsökning med tillhörande problem och konflikter är inte nyttig.
Moderaterna kommer med alltför verkningslösa förslag för att vända inströmningen av det importerade socialdemokratiska bidragsproletariat som redan håller på att knäcka samhället.
Per Schlingmann borde fundera på varför det är desperat bostadsbrist samtidigt som statens budgetunderskott skenar.
Det multikulturella samhället kräver balans mellan närande och tärande. Den balansen har Sverige tappat under Moderaternas ledning.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-08-27, 13:04
"Men se vilka billiga poäng man kan vinna från smygrassister som kanske nu flyttar från S till M, istället för att gå från S till SD."
(#17 Houda, 2009-08-27, 10:06)
En till som fattat vad det handlar om, bra!
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2009-08-27, 13:06
En gemensam värdegrund är stommen för att bygga upp en mera lyckad integration framöver. Jag är fullkomligt övertygad om att krav och utmaningar stimulerar alla människor. Därför kan jag bara applådera idén med svenskkontrakt. Kan jag få föreslå att det sker någon form av kontinuerlig uppföljning mot uppsatta mål? I annat fall blir det bara en verkningslös papperskonstruktion...
Alla styrmedel måste, enligt min erfarenhet, utvärderas och justeras över tiden för att inte vara "valslogans" och uppfattas som populistiska.
Permalänk | Anmäl
Predrag Mitrovic, 2009-08-27, 13:33
Hugin skrev
"Bra! Detta är sunt förnuft! Ni har garanterat min röst!"
Glöm inte bort varför moderaterna kastar ut detta köttben. De känner sig hotade av SD. Elimineras det hotet så blir det inga mer köttben. Precis så enkelt är det och det är precis därför man bör proteströsta på SD. För att upprätthålla hotet. Blåslampa i stjärten.
Vill du att Schlingmann ska fortsätta ge oss köttben och även realisera löftena så ska du rösta på SD. Den analysen gjorde även Wolodarski i Gomorron Sverige häromdagen. Med lite andra ord givetvis. Inget konstigt alls egentligen. Det är så politik fungerar
Detta är inte sista köttbenet som kommer kastas ut innan valet 2010 och varenda köttben som rör invandring, integration eller kriminalitet har primärt som syfte att få tillbaka väljarna som tänker proteströsta på SD. Tro inte något annat.
Permalänk | Anmäl
Affe, 2009-08-27, 13:37
"Men se vilka billiga poäng man kan vinna från smygrassister som kanske nu flyttar från S till M, istället för att gå från S till SD."
Precis, men M gör på sätt och vis en god gärning som räddar den - "låt oss tala klarspråk nu" - arbetslöse och lågutbildade smygrasisten från SD:s riktigt mörkblåa arbetsmarknadspolitik.
Permalänk | Anmäl
a-f, 2009-08-27, 13:39
@phe#10,
Det som du efter frågar är precis det våra lagar står för. Invandrare behöver inte följa dessa, det är bara gå till DO om någon lag inte passar= stort skadestånd.
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-08-27, 13:55
Det är inte ofta men ibland skäms jag över att vara svensk. Idag är en sådan dag. Jag tillhör verkligen inte Moderaternas kärnväljare - ganska långt därifrån - men jag har alltid respekterat partiet och sett dom som en viktig motpol mot S. Nu gör dom samma resa som FP och det är verkligen röstfiske i de grumligaste av vatten.
Jag hoppas ni förlorar nästa val och jag hoppas att det ngn enda gg i debatten kring invandring kunde tas upp den rika västvärldens skyldigheter. Vi är bland de rikaste i hela världen och det är vår förbannande plikt att hjälpa de som inte har haft samma tur som oss.
Permalänk | Anmäl
jeppe, 2009-08-27, 13:59
#32@Ingrid W,
"(och då är jag verken lågutbildad eller arbetslös)".
Vill du var snäll och förklara vad du menar med den här meningen som du spottar ur dig i samband men din diskussion om SD.
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-08-27, 14:02
Pinsamt försök att försöka ta röster från SD. Dömt att misslyckas. Dock, alla som går från S,V,MP är bra även om de går till M.
Permalänk | Anmäl
LArs, 2009-08-27, 14:02
Ta bort antisemiterna på SR. Sveriges Radio består bara av 68-pajasar, som till stor del är antismiter. Louise Velander på P1 som anställer rasisten Mohammed Omar är ingen som JoseF Goebbels skulle haft något emot. Svegfors måste sätta ner foten om SR skall ha någon trovärdighet kvar. Bort med alla 68-pajasar på SR.
Permalänk | Anmäl
Allan Stahre, 2009-08-27, 15:22
Vill man integrera människor så är det bara att se till att de blir en del av samhället:
Bo där Svenskar bor (inte i isolerade förorter),
få riktig utbildning i Svenska ("svenska för invandrare" är skräp)
och framförallt:
JOBB! Låt de som har en relevant utbildning anpassa den och därefter jobba!
Svenskkontraktet är en fånig idé som inte kommer att ha någon som helst effekt. Eller ja, den kommer att få xenofober att känna sig lite bättre till mods.
Permalänk | Anmäl
Nemo, 2009-08-27, 15:26
ett sådant kontrakt vore inga som helst problem att skriva på,för dem som vill in i vårat land med gott uppsåt...de andra som missköter sig gravt fälls för kontraktsbrott...bästa förslaget på många år...
Permalänk | Anmäl
daeu, 2009-08-27, 15:55
Hmmm...SD ökar igen....Vad ska man säga, förutom att Svensken börjar "vakna" ?
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/sd-vagmastare-i-ny-matning-1.939252
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-08-27, 16:11
sossarna har alldeles för länge gjort det fult att heja på sverige...glömmer aldrig när jag gick i gymnasiet och rektorn sa att vi inte fick sjunga nationalsången på avslutningen, för att det skulle vara kränkande för de nya svenskarna...man skäms...det är sossarnas fel att sd ökar idag,svensken har tröttnat på att behöva skämmas över att vara svensk...det är inget fel i att vara patriot, så länge det står för något bra...
Permalänk | Anmäl
daeu, 2009-08-27, 16:34
74 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Bra! Detta är sunt förnuft! Ni har garanterat min röst!
Jo sent ska syndaren vakna heter det. Eller möjligen "Det är så dags att be till Gud då fan står i farstun".
Pragmatiskt men framgångsrikt. Förr eller senare måste dock ideologin tillbaka in i matchen, annars blir det sossarna vs "sossarna light" permanent.
Inga kontrakt fungerar om inströmningen är så stor som den är. Då får nya värderingar grepp om Sverige oavsett vilka lagar vi har. 100.000 personer / år blir en miljon på tio år. Med den höga barnbördsgraden som många invandrarkvinnor har kommer det bli som om vi svenskar flyttade till Marocko istället för att marockanerna flyttar till oss.
Om man läser hur sådana här kolloniseringar fungerat innan (kika gärna på Libanon, koperna i egypten mm) så är svenskarna kokta.
Hahaha!
Jag trodde politiskt handlingskraft genom ökad byråkrati var en socialdemokratisk specialitet!
Svenskkontrakt - Jag förväntar mig att det i konsekvensens namn inrättas svenskdomstolar som börjar pröva brott mot svenskheten.
Typ vägran att dansa små grodorna och en underlåtelse att suga ur spadet från kräftgälarna
#1: Människor som felaktigt tror att "sunt förnuft" är ett rationellt argument som kan användas för att stödja en tes, hyser jag djup skepsis mot.
Försök i en domstol övertala domaren att du har rätt därför att "det är ju sunt förnuft". Eller försök i ett vetenskapligt sammanhang använda "sunt förnuft" som ett skäl till varför din tes är korrekt.
För sent och alldeles för lite. Till och med dom invandrare jag pratat med har hållit med om att sverige behöver invandringsstopp för att försöka ordna alla problem vi har reda idag.
"Svenskkontrakt" låter vettigt, men vågar något riksdagsparti verkligen ta tag i frågan? Nej, knappast.
Deta är endast ett lamt försök att stoppa SD från att växa ännu mera.
Vad gäller invandringspolitiken var mina förhoppningar stora efter valet 2006, men ack vad jag bedrog mig!!!
Folkpartiet gör också lite försök ibland, men inget vettigt har kommit ut av det.
Nej, SD och assimilering gäller!!!
Då tycker jag i rättvisans namn att alla etniska svenskar också ska skriva under svenskkontraktet som preciserar vad som förväntas av honom eller henne, och vilka demokratiska principer som gäller för att kunna etableras snabbt på arbetsmarknaden.
Massinvandringen ger nu som väntat massarbetslöshet.
Folk som kommit hit och inte försörjer sig själva efter x antal år måste skickas tillbaka. Det gäller i synnerhet stora barnfamiljer som utgör den största belastningen, generation efter generation.
Det kan aldrig vara i svenska folkets långsiktiga intresse att slösa bort enorma resurser på folk som inte är det minsta intresserade av att göra något för Sverige, folk som lever kvar i sina klankrig och folk som för med sig religiöst förtryck.
Phe #11...........
Självklart! Precisera bara villkoren! Jag är definitivt inte rädd!!
För sent, och framför allt, *alldeles* för lite.
Att be människor (många av dem analfabeter) skriva under ett papper med massa finstil text kommer inte att förändra något. Det kommer att vara som när man installerar ett program på datorn: man checkar rutan som säger att man accepterar villkoren, utan att ha läst dem, och trycker sedan på OK för att gå vidare.
Kontrakt kan nog se bra ut i teorin. Men vad gör du med de som inte uppfyller kontraktet? Volymerna är dessutom för stora för att ett kontrakt skall få någon effekt. De grupper som inte vill eller kan integreras i Sverige borde ha extra svårt att få uppehållstillstånd.
Jag litar inte på vad vare sig Moderaterna eller några av de andra etablerade partierna säger inför val. Minns vad som hände på FP:s språktest för några år sedan. De vann röster på förslaget. Men efter att de hade kammat in rösterna struntade de i att genomföra förslaget.
Moderaterna är synonyma med de senaste decenneiernas katastrofala integrationspolitik. Förra året hade Sverige rekordinvandring. Över 100 000 personer invandrade.
Med Moderaterna vid makten kommer Sverige fortsätta köras i botten.
Alpha+goran+Fredrik Arvidsson:........
Tänkvärda inlägg alla tre. "Vi gör som vi alltid har gjort" är nog etablerat runt hela världen.....
Där förlorade moderaterna en till högerinvandrare. Svenskkontrakt är inte alls ett kontrakt. Det vet moderaterna, att det inte går att utforma ett kontrakt som kan senare användas mot en om man bryter mot svenskheten. Detta är omöjligt. Det vet M.
Men se vilka billiga poäng man kan vinna från smygrassister som kanske nu flyttar från S till M, istället för att gå från S till SD.
Nya moderaterna tar ett stort steg i rätt riktning när de vill att invandrare ska skriva på ett papper om att ta seden dit de kommer (lite grann åtminstone).
Det handlar om grundläggande mänskliga rättigheter, svenska lagar och de demokratiska värden som är basen för vårt samhälle, som Schlingmann ett år innan valet tydligen kommit på att invandraren ska underkasta sig.
Hur invandraren ska sanktioneras ifall denne väljer att inte skriva på kontraktet framgår tyvärr inte, inte heller vad ett eventuellt kontraktsbrott ska leda till.
Svenskkontrakten skulle ha upprättas redan för 40 års sedan när vi fick hit människor från mellanöstern och afrika som är dom som( låt oss vara ärliga nu) är dom grupperna man vill komma åt. Statistiken över brottslighet/våldtäkter finns att hitta på SCB.
Att man vill göra det nu har givetvis en del att göra med att man ser att det är ett stort problem men också för att förhindra SD från att få röster. Tyvärr så tycker jag att alla partier har fått sin chans för titta bara hur dom motarbetade "Ny Demokrati" när dom flaggade för det här. Var det någon som lyssnade ???, Nej och nu kör man med liknande taktik, förutom att vilja upprätta ett svenskkontrakt så väljer man att kalla SD för rasister. Moget.
Tyvärr så funkar det så att även om man skulle starta upp ett parti som helt var fritt från rasister och liknande tankar, men som sa stopp till alla invandring så skulle det hagla ord som rasister, främlingfientlighet och högerpopulism. Inte så olikt när man säger något om islam eller judarna då skriker folk antisemitism eller islamofobi.
Det krävs ingen geni för att se att invandringen har fört med sig en massa dåliga saker och man undrar hur en Svensk politiker ( vars jobb är att ta hand om Sverige och Svenskarna) kunnat blunda för utvecklingen, jag menar det har ju inte hänt över en natt. Hade jag skött mitt jobb på samma sätt så hade jag fått sparken redan först veckan. Men kanske är det bara jag som inbillar mig saker och har politikerfobi,
Eftersom jag älskar mitt land så säger jag stopp till all invandring för en bra tid framöver, men det gör mig inte till rasist, jag är mer som en mamma som sätter min familj i första hand.
Schlingman kan ta sitt svenskkontrakt och försöka kränga det i Ronna, Hammarkullen eller Rosengård. Om de kommer in där, utan tung polisbevakning... Detta är alldeles för sent påtänkt, och bara ett försök att neutralisera Sverigedemokraterna. Men så länge M vill öka invandringen, både s k arbetskraftsinvandring och anhöriginvandring, kommer problemen bara att bli värre. Flyktingar tar vi knappast emot några... en droppe i floden.
M tar över SD:s politik. Trevligt.
Roligt val vi får också nästa år - antingen får vi feminist-kommunistalliansen Mp-V-S, eller rasistfascistalliansen M-SD (+stödpartier).
Det har gått snart fyra år i regeringsställning, tror verkligen någon att karln menar allvar? Hoho, säger jag, långnäsa.
Ja, så kommer det då ett förslag som skall stämma fram till ännu ett sätt att integrera de människor som kommer till Sverige och självklart ett sätt för ett etablerat parti att ta emot de signaler som funnits i folksjälen och hos SD under många år.
Jag har ingen anledning att inte säga något annat än att de människor som tar sig till Sverige är fria, starka och obundna men de mottas på ett sätt som gör att de känner sig helt klart utanför de regler och det samhälle som de skall leva i.
Ett radikalt förslag är naturligtvis att släppa på gränserna, ta bort vistelsebegreppet i socialtjänstlagen och låta de självständiga och starka människorna ta hand om sin egen framtid, bana sin egen väg in i samhället utan socialarbetarnas och journalisternas "flåsliberala" pekpinnar.
Att värna om, att "gulla" med och att tycka synd om är att direkt ta avstånd från den inneboende styrkan hos invandrarna. Detta borde bara vara förbehållet sossar och kommunister som ser dessa individer som sin valmanskår.
Nej, sluta med att segrera, sluta med att speciallagstifta, ge individerna samma rätt till att skapa sin egen framtid som alla andra människor i Sverige. Sluta med att ge allmosor utan ge istället människorvärdet tillbaka.
Hur länge skall vi tillåta att vi drar in på äldreomsorgen, skolan, barnverksamheten bara för att vi skall i solidaritetens namn ska skapa en invandringsmottagning fylld av samhällets bidragshysteri.
Slutligen, behandla dessa människor som om de är, just vad de är, självständiga och starka individer som kan klara sig själva!
Tänk att facismens plats i riksdagen skall mötas med ytterligare byråkratiförslag. Sosselight.
Permanent uppehållstillstånd för asylsökande borde omprövas. Numer reser Irakier "hem" på semesterresor till Irak. Kvarstår då förutsättningar för fortsatt asyl i Sverige? Ta bladet ur mun. En garanterat stor, men tyst, majoritet av hårt arbetande och beskattade invånare i Sverige lär inte stödja en fortsatt gigantisk asyl- och anhöriginvandringspolitik. Vi har inte pengar för att ha nog med vårdbiträden och sköterskor på (för få) älderboenden, nog med lärare och stödpersonal i skolorna mm mm, men en övre medelålders krigshärjad irakier i elrullstol kan vi glatt försörja i resten av hans liv. Det gäller både omsorg, vård, boende och alla andra levnadsomkostnader. Det är vansinnigt. Rent förkastlig förskingring av skattemedel och inget som det finns stöd för hos allmänheten. Politiskt korrekta och undflyende politiker tycker dock att det är "humant och solidariskt", men det är fortfarande lika förkastligt. Våga ta diskussionen. Det är ej xenofobi, det är ej rasism, det är ej islamofobi. Det är krass ekonomi och realitet. Det är inte mitt ansvar att se till att vb irakier blir omhändertagen och försörjd i decennier framöver. Som skattebetalare blir jag upprörd över att mina surt förvärvade och högt beskattade pengar skänks bort till denna huvudlösa invandringspolitik!
Så har moderaterna än en gång visat sin unkna högerkonservatism. Undrar bara om man kan bli fälld i domstol för att inte vara tillräcklig svensk det här börjar likna Nurnberglagarna i Tyskland på 30-talet. Sd blir nog inte så glada när ni moderater snor deras politik men mi kanske kan slå i hop er precis som ert syster parti Forza Italia i Italien gjorde med fascistpartiet där.
När ni ändå håller på och gör om sosse-Sverige måste ni åtgärda den läkarbrist som råder. Hur kan det komma sig att Sverige har brist på läkare? Vad gör alla tjänstemän och byråkrater? Kan dom inte se tio år framåt. Nej. Nej, Nej.
Istället får Sverige dras med dyra stafettläkare som inte känner patienterna. Som dör på grund av det. Skamligt! Istället måste svenska ungdomar åka utomlands för att kunna studera till läkare. Skamligt!
Sätt fart nu och åtgärda det här annars blir ni precis som betongsossarna varit. Plus minus noll med andra ord.
Svenskkontraktet är en bra sak, helt klart.
Syftet med detta förslag är att förhindra SD att komma in i riksdagen, inget annat.
Moderater (och marknadsliberaler ö h t) är egentligen för invandring
eftersom den sänker priset på arbetskraft, ju mer invandring desto större konkurrens om jobben.
"Därför lägger vi förslag om att en asylsökande som har beviljats uppehållstillstånd i Sverige, ska upprätta ett kontrakt för etablering i Sverige. Kontraktet ska precisera både vilka insatser den nyanlände har rätt till för en snabb arbetsmarknadsetablering och vad som förväntas av honom eller henne. En annan del av kontraktet hanterar vilka generella rättigheter och skyldigheter som gäller i Sverige. Det handlar om grundläggande mänskliga rättigheter, svenska lagar och de demokratiska värden som är basen för vårt samhälle."
Och hur skall detta formuleras exakt för att vi skall slippa kusingiften, balkongkastning och hedersknyfflar?
Så länge som moderaterna förvägrar invandrare access till arbetsmarknaden genom sitt patologiska LAS-kramande så är Schlingermanns yttranden bara varmluft.
Kan bara hålla med de som skriver:
1. För sent - skadan är redan för djup för att ett simpelt plåster skall göra nytta!
2. För desperat - ett uppenbart att försöka hindra röstflyten från M:s allierade KD, en röstflykt som förhoppningsvis kommer att sprida sig med blixtens hastighet även till andra väljargrupper.
Jag är egentligen liberal, men det liberala parti jag hittills lagt min röst på är på väg att såga av den gren som över huvudtaget krävs för att man skall ha någonstans och sitta då man diskuterar sina liberala idéer. Inga fåniga kontrakt kan ersätta en förnuftig invandringspolitik eller hindra islamiseringen av Sverige.
SD skulle, trots (eller tack vare?) sina reaktionära och stockkonservativa drag, kunna hejda det fria fall svenskhetsvalutan befinner sig i just nu. Antingen erkänner man födslorätten och nationalstatsidén eller så gör man det inte.
Gör man det måste man respektera att den svenska etniciteten har förskörsrätt i Sverige. Gör man det inte, ja då kan man rösta på S eller V eller för den delen alliansen.
Moderaterna är på rätt väg, men det är för sent, och inte tillräckligt kraftfullt. Jag har full förståelse för att folk kommer proteströsta på SD, även om jag inte nödvändigtvis kommer göra det själv (och då är jag verken lågutbildad eller arbetslös). Man kan säga vad man vill om SD, men nog skall de ha plus för att de är de enda som törs ta upp denna (under den politiskt korrekta ytan i Sverige) infekterade fråga till diskussion. Det är egentligen inte ett dugg konstigt att SD går framåt, det konstiga är alla dessa experter och proffstyckare som sitter i TV soffor etc och förfasas och inte kan förstå, så fort opinionen visar på det.
Att ignorera, fördömma och tiga ihjäl, är enbart kontraproduktivt.
Förslaget för svagt.Svenskkontraktet är en bra,men räcker inte med all massinvandring vi har och haft. #25 Prof Kalkyl,säger några kloka ord ovan.
*Permanent uppehållstillstånd för asylsökande borde omprövas. Numer reser Irakier "hem" på semesterresor till Irak. Kvarstår då förutsättningar för fortsatt asyl i Sverige? Ta bladet ur mun. En garanterat stor, men tyst, majoritet av hårt arbetande och beskattade invånare i Sverige lär inte stödja en fortsatt gigantisk asyl- och anhöriginvandringspolitik*
"Stalin reste vår lojalitet mot nationen, inspirerade oss till arbete och stordåd",
(Inskription i T-banestationen Kurskaja i centrala Moskva.)
Vad dom än kallar sig så går det ut på ett och samma - att utnyttja sin medmänniska.
Löneslaveri är prostitution! Lägg ner!
"Bra! Detta är sunt förnuft! Ni har garanterat min röst!"
( #1 Hugin, 2009-08-27, 07:26 )
Där har vi valboskapen i ett nötskal - "slå dom jävlarna åt mig som inte kommer ur TV-soffan"
Folkvandring i rimlig omfattning från/till demokratiska länder i balans är nyttig.
Massinvandring från överbefolkade u-länder, av kulturer som präglas av en okontrollerad befolkningsökning med tillhörande problem och konflikter är inte nyttig.
Moderaterna kommer med alltför verkningslösa förslag för att vända inströmningen av det importerade socialdemokratiska bidragsproletariat som redan håller på att knäcka samhället.
Per Schlingmann borde fundera på varför det är desperat bostadsbrist samtidigt som statens budgetunderskott skenar.
Det multikulturella samhället kräver balans mellan närande och tärande. Den balansen har Sverige tappat under Moderaternas ledning.
"Men se vilka billiga poäng man kan vinna från smygrassister som kanske nu flyttar från S till M, istället för att gå från S till SD."
(#17 Houda, 2009-08-27, 10:06)
En till som fattat vad det handlar om, bra!
En gemensam värdegrund är stommen för att bygga upp en mera lyckad integration framöver. Jag är fullkomligt övertygad om att krav och utmaningar stimulerar alla människor. Därför kan jag bara applådera idén med svenskkontrakt. Kan jag få föreslå att det sker någon form av kontinuerlig uppföljning mot uppsatta mål? I annat fall blir det bara en verkningslös papperskonstruktion...
Alla styrmedel måste, enligt min erfarenhet, utvärderas och justeras över tiden för att inte vara "valslogans" och uppfattas som populistiska.
Hugin skrev
"Bra! Detta är sunt förnuft! Ni har garanterat min röst!"
Glöm inte bort varför moderaterna kastar ut detta köttben. De känner sig hotade av SD. Elimineras det hotet så blir det inga mer köttben. Precis så enkelt är det och det är precis därför man bör proteströsta på SD. För att upprätthålla hotet. Blåslampa i stjärten.
Vill du att Schlingmann ska fortsätta ge oss köttben och även realisera löftena så ska du rösta på SD. Den analysen gjorde även Wolodarski i Gomorron Sverige häromdagen. Med lite andra ord givetvis. Inget konstigt alls egentligen. Det är så politik fungerar
Detta är inte sista köttbenet som kommer kastas ut innan valet 2010 och varenda köttben som rör invandring, integration eller kriminalitet har primärt som syfte att få tillbaka väljarna som tänker proteströsta på SD. Tro inte något annat.
"Men se vilka billiga poäng man kan vinna från smygrassister som kanske nu flyttar från S till M, istället för att gå från S till SD."
Precis, men M gör på sätt och vis en god gärning som räddar den - "låt oss tala klarspråk nu" - arbetslöse och lågutbildade smygrasisten från SD:s riktigt mörkblåa arbetsmarknadspolitik.
@phe#10,
Det som du efter frågar är precis det våra lagar står för. Invandrare behöver inte följa dessa, det är bara gå till DO om någon lag inte passar= stort skadestånd.
Det är inte ofta men ibland skäms jag över att vara svensk. Idag är en sådan dag. Jag tillhör verkligen inte Moderaternas kärnväljare - ganska långt därifrån - men jag har alltid respekterat partiet och sett dom som en viktig motpol mot S. Nu gör dom samma resa som FP och det är verkligen röstfiske i de grumligaste av vatten.
Jag hoppas ni förlorar nästa val och jag hoppas att det ngn enda gg i debatten kring invandring kunde tas upp den rika västvärldens skyldigheter. Vi är bland de rikaste i hela världen och det är vår förbannande plikt att hjälpa de som inte har haft samma tur som oss.
#32@Ingrid W,
"(och då är jag verken lågutbildad eller arbetslös)".
Vill du var snäll och förklara vad du menar med den här meningen som du spottar ur dig i samband men din diskussion om SD.
Pinsamt försök att försöka ta röster från SD. Dömt att misslyckas. Dock, alla som går från S,V,MP är bra även om de går till M.
Ta bort antisemiterna på SR. Sveriges Radio består bara av 68-pajasar, som till stor del är antismiter. Louise Velander på P1 som anställer rasisten Mohammed Omar är ingen som JoseF Goebbels skulle haft något emot. Svegfors måste sätta ner foten om SR skall ha någon trovärdighet kvar. Bort med alla 68-pajasar på SR.
Vill man integrera människor så är det bara att se till att de blir en del av samhället:
Bo där Svenskar bor (inte i isolerade förorter),
få riktig utbildning i Svenska ("svenska för invandrare" är skräp)
och framförallt:
JOBB! Låt de som har en relevant utbildning anpassa den och därefter jobba!
Svenskkontraktet är en fånig idé som inte kommer att ha någon som helst effekt. Eller ja, den kommer att få xenofober att känna sig lite bättre till mods.
ett sådant kontrakt vore inga som helst problem att skriva på,för dem som vill in i vårat land med gott uppsåt...de andra som missköter sig gravt fälls för kontraktsbrott...bästa förslaget på många år...
Hmmm...SD ökar igen....Vad ska man säga, förutom att Svensken börjar "vakna" ?
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/sd-vagmastare-i-ny-matning-1.939252
sossarna har alldeles för länge gjort det fult att heja på sverige...glömmer aldrig när jag gick i gymnasiet och rektorn sa att vi inte fick sjunga nationalsången på avslutningen, för att det skulle vara kränkande för de nya svenskarna...man skäms...det är sossarnas fel att sd ökar idag,svensken har tröttnat på att behöva skämmas över att vara svensk...det är inget fel i att vara patriot, så länge det står för något bra...