[...] att det inte är någon bra idé att skicka LO-toppen till att plocka bär. Istället tar han på Newsamill tillfället i akt att hugga på regeringen, för ni har väl inte glömt att facken med LO i [...]
Blogg: LO får visst kalla fötter, 2009-08-26, 21:07
Bra artikel.
Bärplockning är en del av en stor industri och dom som jobbar där borde få samma minimi-villkor som alla andra.
Principen om likhet inför lagar o regler har frångåtts av moderaterna. En skandal är det.
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2009-08-26, 16:38
Bärplockarna arbetar inte bara under 'dåliga' villkor. De är frågan om ren trafficking, slaveri och ett system med skuldsättning som skulle vara illegalt i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-08-26, 17:20
Var är de ansvariga thailändskorna? De som helt kallt lurat hit sina fattiga landsmän? Dessa kvinnor tjänar pengar på vad som helst och saknar helt etik och moral! Att uttnyttja sina landsmän på detta sätt är skamligt!
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2009-08-26, 17:25
Den som påstår att bärplockning är en "stor industri" har aldrig försökt plocka och sälja bär. Förr var det polacker som kom helt oorganiserade i små personbilar. Nu luras stora skaror thailändare hit i flyg. Bär är ingenting som produceras i en industri. LO får väl fixa avtal som innebär att arbetsgivaren lägger ut bär att plocka.
Permalänk | Anmäl
torrkorven, 2009-08-26, 17:42
Det är märkligt att vi ska behöva ta hit bärplockare från andra sidan jorden.
Hela Sverige är överfullt av arbetslösa människor som lider brist på sysselsättning.
Fö. är arbetskraftsinvandringen helt onödig för tillfället.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-26, 18:07
Stackars människor! Vem vill plocka 1 kg lingon för 8 kronor. Ett kilo lingon är i regel två liter bär. Ryggen värker. Dålig förtjänst. Skamligt att lura folk över halva jordklotet och så får dom betala för att arbeta här. Fy farao! Här där jag bor ser jag bilar från öst med bärlådor på taket. I regel är det polacker. Men dom tar sig hit av egen kraft. Skamligt en gång till att Sverige tillåter utsutning av människor.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-08-26, 18:43
Ja...mm...gillar titeln Newsmill satt på artikeln. Fullständigt felaktig, klockren lögn och i stil med något Aftonbladet hade använt. Bra jobbat, ni inger respekt.
När det gäller själva artikeln så vill jag att ni tänker på detta:
a. Om thailändarna enligt lag kostar 13 papp i månaden (plus 13 papp till i statliga avgifter då) så kommer inte någon anlita thailändarna...annat än svart då
b. Thailändarna får nu usel lön, enligt svenska mått. Enligt deras mått så är det en så bra lön att de är villiga att flyga från andra sidan jorden (nästan) för att under några veckor jobba för den lönen. En del blir lurade, de flesta blir inte.
Något geni kallade det för "slaveri", en så korkad kommentar är inte värd någon respons...så...
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-08-26, 18:53
Är LO så desperata att man jagar bärplockare i Norrland nuförtiden? I stället för att försöka jaga politiska poäng inför valet borde man väl ställa sig frågan vem eller vilka som bör ställas till svars för denna skamliga hantering med fattiga thailändare.
Permalänk | Anmäl
PeO, 2009-08-26, 19:26
Bra artikel! Den borgerliga regeringen lämnade alltså bärplockarna åt sitt öde 2007 när man bestämde villkoren för de som skall komma hit och arbeta. Den borgerliga regeringens politik gör det tydligt att de inte tycker att alla är lika mycket värda.
Lika tydligt blir det att LO och förbunden behövs för att den svenska arbetsmarknaden skall kunna moderniseras.
Marknaden och den borgerliga regeringen behöver en motkraft. Idag finns bara facket och dess medlemmar som står upp för bärplockarna.
Permalänk | Anmäl
Anders6_9, 2009-08-26, 20:27
Det har faktiskt funnits en liberal tänkare med socialt samvete. John Rawls (d2002). Han menade att för att moraliskt kunna stå bakom ett samhällssystem måste man kunna tänka sig det utan att veta i vilken position man kommer att leva där.
Jag tycker att Littorin skulle fundera på vilken politik han skulle föra om han vilken dag som helst plötsligt kunde vakna upp som thailändsk bärplockare. Eller arbetslös. Eller blatte från Rosengård.
Tanken svindlar.
Tror ni han skulle önska sig ännu hårdare drivkrafter för att rycka upp sig?
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2009-08-26, 21:17
Vad sjutton har dom här att göra ö.h.t? Att resa halva jorden runt för att plocka bär i Sverige, det är ju nipprigt!
Permalänk | Anmäl
Filippa, 2009-08-26, 21:28
Olof LIndberg: du är så kockren på spiken så jag saknar ord!
Hur kan vi bara avtala om dessa villkor och tycka det är okej. Inom vilket annat område som helst utom detta - inte minst inom byggnads, hade detta lett till gatuupplopp.
Permalänk | Anmäl
HN, 2009-08-26, 21:42
Filippa- Folk ar desperata overallt pa jordklotet, jag skulle ocksa aka langt om jag trodde att jag skulle tjana ordentligt med pengar.
Kapitalism ar nipprigt.
Jo, atta spann ar kanske inte sa vardelost i thailand som i sverige, men om man med det ska betala sin flygbiljett och "hyra" for ENKEL kost och logi sa blir nog ingen vinst over for barplockaren sjalv. Man kan fraga sig om arbetsgivarna som forser med denna fortraffliga logi gor fortjanst pa det, det verkar inte otroligt.
Och javisst, varfor ska folk behova aka fran andra sidan planeten, baren finns i skogen alldeles gratis, alla med ett par gummistovlar kan ta sig ut och plocka ihop till nagra syltburkar for eget bruk.
Dessa jobb kommer aldrig hittas pa AF. Ingen kommer nagonsin betala riktig lon till barplockare, det ar en fuffensaffar fran borjan till
slut.
Permalänk | Anmäl
Judith, 2009-08-26, 21:49
Garanteras lön oavsett hur mycket man plockar? Det skall vara lön efter prestation. Annars lär det komma många hit för att få garantilön utan att plocka särskilt mycket.
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-08-26, 21:53
Olof, fungerar det inte åt andra hållet också? Om en "blatte från Rosengård" vaknade upp som en svensk flicka,...
Svenska politiker (oavsett vad de själva uppenbarligen tycker) har ansvar för det svenska folket och Sverige. De är inte ansvariga för thailändare, afrikaner eller araber. "Blatten" från Rosengård flyttade hit av eget val eller föräldrarnas val, inte mitt val. De flesta flydde inte (95%, minst, är inte flyktingar enligt officiell statistik). Det är således DERAS val, DERAS ansvar och DERAS skyldighet att fungera i det svenska samhället. Vi bad dem inte komma hit, många av oss vill inte ha dem här, och de får betydligt mer hjälp och stöd än de kunnat drömma om i sina hemländer.
Likadant med thailändarna på sätt och vis. De flög hit för att lönen (enligt deras mått) är värd resan. Visst blir några lurade, men de flesta blir det inte. Vår media tycker om att skapa offer för det säljer lösnummer, men likt med polackerna så hade inte såpass många åkt till Sverige (och Norge för den delen, samma sak där) om de inte tjänade på det.
Ni "liberaler" som påstår att ni minsann är humanister och vill andra väl, börja tänka i stället. Tror du en thailändsk bärplockare blir gladare när han får halvtaskig lön eller när han inte får någonting alls? För skulle era krav gå igenom, så skulle de inte få jobb som bärplockare i Sverige. De skulle inte få några pengar. Kanske det ni vill, fler människor att utnyttja i Phuket för när ni tar ett plan till andra sidan jorden? För att njuta av andra kulturer etc?
Visst är det en taskig situation för thailändarna, men det är inte vårt ansvar. Vi i Sverige har nog med egna problem (främst pga Socialbidragsdemokraterna) för det första, och för det andra så finns det ingenting vi kan göra för att förbättra deras situation utan att totalt haverera vårt land (om vi låtsas att landet inte redan är förlorat). Men visst, det finns några sätt att hjälpa Thailand och dessa thailändska bärplockare. Välj ett sätt:
1. Bygg upp hela Thailand till ett I-land. Lär bli billigt, ni får fråga Mona eller Gudrun om var ni kan hitta pengar för ett sådant projekt...de brukar alltid kunna trolla fram (andras) pengar.
2. Ta hand om alla thailändare. Visst, vi har ju plats och råd med det. En miljon som vi inte kan ta hand om nu, 66 miljoner till kommer ju bara förbättra situationen.
3. Staten betalar! Jajamen, våra åldringar och ungar får för bra vård resp utbildning ändå. Några liggsår till för de gamla och våra barn kan knappt läsa/skriva som det är, varför slänga bort mer pengar på dem?
4. Ert sätt. Kollektivavtal och minimilön på 13 papp i månaden (plus minst lika mycket till för sociala avgifter). De som kommer anställa bärplockare kommer göra det svart och bärplockarna kommer råka ännu värre ut. Dock lär väl de flesta inte ens anställa några. Thailändarna kommer sluta resa till Sverige för att plocka bär, och ni kan känna er duktiga för ni har minsann slagit ett slag för de svaga.
Tänk efter, före.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-08-26, 21:56
@Illwill
Ang. din kommentar
a:
Självklart ska utländska arbetare som kommer hit och gör vårat skitgöra så att vi ska kunna köpa billiga bär ha skäligt betalt. Det är skandalöst att denna princip frångås på just bärplockare men ingen annan yrkesgrupp.
b:
Om du missat nyheterna senaste dagarna så har du även missat att många av de thailändare som nu sitter fast i Norr har tagit lån på över en normal årsinkomst i Thailand för att kunna komma hit och nu har de inte ens råd att köpa biljetter hem. Hur kan du överhuvudtaget påstå att de ska vara nöjda med sin lön även om den med "svenska mått mätt" är dålig. Dessa människor hamnar i en extrem beroendesituation och är helt maktlösa inför sitt eget öde väl på plats i Sverige.
De svenska företag som anlitar eller handlar med bemanningsföretagen i Thailand borde granskas rejält i sömmarna och vi borde ställa krav på dem att de ska betala skälig lön till de som indirekt arbetar för dem. Det är ända sättet vi kan komma runt att dessa människor utnyttjas i hemlandet.
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-08-26, 22:03
Mats Forsblad: Slaveriet som du kallar det är en lukrativ bransch för thailändska kvinnor bosatta i Sverige. De är skyldiga till Bärtraffickingen!
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2009-08-26, 22:04
Illwill - Dina inlägg stinker av nationalism och individualism. Vi är alla människor på ett gemensamt jordklot och vi har alla ansvar för varandra.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2009-08-26, 22:05
Jag tycker inte om de ohemula angreppen på Littorin. Trevlig och välutbildad. Nej, just det ja det var visst ett bluffuniversitet han var utbildad på ja.
Permalänk | Anmäl
Sim Sala Bin, 2009-08-26, 22:12
Lite sakfel kanske..
Skulle personer ifrån Thailand resa i hela vägen till Sverige för att arbeta under 'slav-villkor', knappast. Dock är det så att en lön som stämplas som 'slav-lön' i Sverige av LO uppenbarligen är värd en tur och retur resa över halva jordklotet och tillräckligt bra för att personer ska komma tillbaka nästa år.
Jag tycker att en jämförelse med Norge är passande då många svenskar mer eller mindre vallfärdar för att jobba och tjäna pengar. Pengar som i Norge inte är speciellt bra men i Sverige är dubbla lönen.. Då är det enligt era skumma referenser väldigt många svenskar som 'slavar' utomlands!
Permalänk | Anmäl
Gustav, 2009-08-26, 22:26
Illwill
Du förstod inte det där om Rawls. Hans resonemang är en tankelek där du inte vet vilken lott i livet du ska få förrän du bestämt villkoren.
Då kommer du naturligtvis att bestämma villkor som inte är ren skit för någon grupp. Ett samhälle med rimliga skillnader alltså.
Folk som redan vet att dom dragit en vinstlott och som dessutom saknar förmåga till fantasi och empati bestämmer istället villkor som är väldigt olika. Som vi kan se av en vit, välnärd, trygg och bortskämd hycklare som Littorin, tex.
Det där kan jag förstå och leva med.
Jag har svårare för dom välnärdas självgoda bortförklaringar att skitvillkor och hårda drivkrafter är bra för dom där grupperna man vet att man ändå aldrig kommer att tillhöra.
Känns lite väl magstarkt.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2009-08-26, 22:36
Goran, jo man kan verkligen kalla det lön efter prestation.
De får 14kr per kilo handplockade bär. En dags uppehälle kostar dem 150kr och en bärplockare har sagt att hon betalt 17.000kr för att resa hit.
Så, för att gå jämnt upp om man antar att de stannar en månad så blir det (17000+30*150)/14 = 1536 kilo bär som måste plockas för att det ska gå jämnt upp. Det blir strax över 50kilo bär om dagen, sju dagar i veckan oavsett väderlek.
Ett och ett halvt ton handplockade bär, per person. Bara för att gå jämnt upp. Ska de gå med vinst och få någon lön krävs ännu mera.
Ingen svensk skulle arbeta under de omständigheterna.
Det är ingen förlust för sverige på något sätt heller, bären de plockar skulle annars ruttna i skogen.
Av någon anledning så har våra politiker bestämt sig för att just dessa bärplockare inte ska få någon hjälp här i sverige. Jag skulle hemskt gärna se att den som fattade det beslutet stack upp huvudet och talade om varför.
Permalänk | Anmäl
Johannes Ek, 2009-08-26, 23:00
Ja, det är ett cyniskt utnyttjande av desperata människor som lockas hit med falska löften.
Men lika hänsynslöst är det att Skatteverket (via deras arbetsgivare) dessutom avkräver dessa fattiga människor SKATT på det lilla de tjänar!
De är här några veckor - hur ska de då få någon glädje av de skattepengar de betalar in till den svenska statskassan?
Permalänk | Anmäl
Kai Virihaur, 2009-08-26, 23:30
Vad gör den Thailandska regeringen för att stoppa eller kontrollera dessa privata arbetsförmedlingar? Ja tyvär måste sägas att det finns många politiker med vested interests involverade i denna sk trafficking av arbetare över hela världen. Vad man kunde kräva är att den “folkvalda regeringen” i Thailand undersökte och kom till rätta med de värsta avarter av utsugning som förekommit och förekommer – men kommer det att hända? Nej är svaret på frågan, då staten är korrupt och blandar samman privata intressen med folkets intressen.
Hur skulle den Thailandska regeringen sköta frågan? Ja ibland skrattar man gott åt naiviteten i Sverige. Den skulle bara ha skitit i frågan och låtit, och låter, de burmesiska arbetarna klara sig bäst de kan. De har ingen hjälp alls från myndigheter, utan de som hjälper är NGO:S. De ses endast som arbetskapital, att användas och förbrukas på bästa sätt. De burmesiska arbetstagarna har inga rättigheter alls utan utnytjas på ett vämjelöst sätt. Klagar de kastas de ut ur landet i klorna på facistregeringen i Burma.
Det vore intressant om B-O Littorin skrev några rader om detta!
Permalänk | Anmäl
socrates, 2009-08-27, 05:40
Denna verksamhet är väl inte så lätt att jämföra med en "vanlig" anställning. Fungerar det inte så att det finns uppköpare av bären så att i princip vem som helst kan sälja bär som man plockat i skogen? Hur fungerar det när thailändarna kommer hit, någon ordnar väl resor och uppehälle? Det är väl den som då skulle vara arbetsgivare, men de personerna kallar sig nog för researrangörer och därmed är thailändarna helt utelämnade åt sig själva.
Permalänk | Anmäl
Håkan Thorsell, 2009-08-27, 06:25
Jo, resan ordnas av bemanningsföretag, samma bemanningsföretag som säger till dem att man kan tjäna guld och gröna skogar i sverige bara man är beredd att arbeta hårt.
Det är ingen vanlig anställning och ansvaret är diffust uppdelat mellan företag i flera länder. Det är lätt för bär-baronerna i sverige att skylla ifrån sig på bemanningsföretagen i thailand och vise versa.
Vem som helst kan plocka bär och sälja dem. Det ingår i allemansrätten som vi delar med oss av till utlänningar i turism-skäl. Inget fel i det, men det är osmakligt att bärplockarna ska bli lurade och skuldsatta. Ansvaret kanske inte är enbart vårt, men det sker i sverige och det är svenska affärsmän inblandade.
Jag vill på något sätt att vi respekterar människor som både
1-investerar modigt, t.ex. genom att belåna sin mark hemma.
2-Jobbar jävligt hårt. Ett och ett halvt ton handplockade bär per person måste man alltså räkna med, om det ska gå jämnt upp. Mer om man ska gå med vinst. Även ett bra bär-år vet de att de kommer att få jobba som fan.
3-Håller sig på rätt sida om lagen.
Permalänk | Anmäl
Johannes Ek, 2009-08-27, 07:38
En del ironiserar över att jag kallar det hela för 'slaveri', och förklarar att de dåliga villkoren inte är så dåliga för den som kommer från ett fattigt land. Ni har missförstått. Det handlar som jag skrev INTE bara om 'dåliga villkor'. Det handlar om bedrägliga kontrakt och en omöjlig situation som i praktiken blir slaveri. Alla vinster stoppas i andras fickor, och offren får bara skuldsättning för sin del efter hårt arbete. De snäva rättigheterna gör att personerna i praktiken blir livegna, med svenska statens goda minne
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-08-27, 07:52
Var finns våra egna ungdomar i bärtider? "Vi har inget att göra". "Vi har ingen lokal". "Vi har inga jobb". Sorgligt.........
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-27, 08:04
LO och facken är bra på en sak: sätta företag i blockad.
Åk upp till Norrland och sätt bärplockarna i blockad tills de tecknat ett kollektivavtal. Skynda, för snart ruttnar bären.
Permalänk | Anmäl
Nenne3, 2009-08-27, 09:17
I Sverige har vi en tradition av att arbetsmaknadens parter tar ansvar för att rimliga avtalsvillkor träffas mellan Arbetsgivare och arbetstagare. (Regeringen med Reinfeldt spetsen är med andra ord varken det ena eller de andra i denna historia) Detta har de flesta förstått dock inte Per Bard. På EKOT i går eftermiddag påstod han att han inte hört talas om de dåliga villkoren förrän det sista året!! Är karl klok?! Problemen med de usla lönerna har varit ett återkommande problem i pressen de senaste 10-15 åren. Men man måste ju förstå att det tar lita tid för informationen att ta sig till LO borgen. Det märkte man inte minst med i AMF skadalen där Per Bard var en av huvudrollsinnehavarna som blev "grundlurad. Man tar sig för pannan.
Permalänk | Anmäl
Elisabeth, 2009-08-27, 09:45
Det är lite skrämmande med en arbetsmarknadsminister, som inte känner till lagarna på svensk arbetsmarknad, speciellt när just lagen, som gäller bärplockarnas villkor, har antagits under Littorins tid som arbetsmarknadsminister.
Nu tror jag inte att det var okunnighet bakom hans uttalande utan mer hans iver att försöka lägga skulden på LO.
En person som stoltserat med köpta ogiltiga utländska examina kan man inte hysa det förtroende för, som ett statsråd borde åtnjuta, istället kommer man att tänka på Reefaat El-Sayed.
Permalänk | Anmäl
k erling, 2009-08-27, 14:41
Det är helt enkelt så att antingen så får de thailändska bärplockarna den ersättning som den konkurrensutsatta marknaden kan erbjuda, vilket för svenskar är ganska dåligt men för thailändare oändligt mycket mer än vad de skulle få på hemmaplan, eller så får de inget arbete här alls! Ingen bäruppköpare skulle ju kunna få ett rimligt pris på sina produkter om man skulle betala bärplockarna 13.000 kr/mån (+ minst lika mycket till i social avgifter) oavsett hur mycket de plockar. Vilken konsument vill t.ex. köpa en burk svensk lingonsylt för 100 kr när det finns importerade alternativ till en bråkdel av det priset? Det är knappast thailändarna som tjänar på att låta bären ruttna i skogen vilket i praktiken blir konsekvensen om facket får som de vill!
Det enda man kan begära är att de thailändska bärplockarna skall ha möjlighet att göra ett medvetet val grundat på fakta, inte på önsketänkande eller vaga löften från mer eller mindre skumma personer, när de skall ta beslutet att komma hit eller inte.
Permalänk | Anmäl
Roger Svensson 2, 2009-08-29, 16:11
Marknadsekonomi i bärskogen
De thailändska bemanningsföretagens affärside är väl att locka så många som möjligt att köpa en resa till Sverige, och de svenska bäruppköparna vill se så många bärsäljare som möjligt, det håller ju priserna nere. Sen finns det en del mer eller mindre seriösa personer som vill ha sin del av kakan genom att hyra ut uselt logi till de som lockats hit. Många gånger är bäruppköparna och logiuthyrarna samma personer.
Vem i denna kedja har ett intresse av att anpassa antalet bärplockare till tillgången på bär.
Permalänk | Anmäl
k erling, 2009-08-30, 17:47
Discounted louis vuitton,Purse & Wallets Online Shop! Bagsmine.com has been dedicated in the business of best quality louis vuitton replica ...Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-21, 12:38
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-22, 11:26
38 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Bra artikel.
Bärplockning är en del av en stor industri och dom som jobbar där borde få samma minimi-villkor som alla andra.
Principen om likhet inför lagar o regler har frångåtts av moderaterna. En skandal är det.
Bärplockarna arbetar inte bara under 'dåliga' villkor. De är frågan om ren trafficking, slaveri och ett system med skuldsättning som skulle vara illegalt i Sverige.
Var är de ansvariga thailändskorna? De som helt kallt lurat hit sina fattiga landsmän? Dessa kvinnor tjänar pengar på vad som helst och saknar helt etik och moral! Att uttnyttja sina landsmän på detta sätt är skamligt!
Den som påstår att bärplockning är en "stor industri" har aldrig försökt plocka och sälja bär. Förr var det polacker som kom helt oorganiserade i små personbilar. Nu luras stora skaror thailändare hit i flyg. Bär är ingenting som produceras i en industri. LO får väl fixa avtal som innebär att arbetsgivaren lägger ut bär att plocka.
Det är märkligt att vi ska behöva ta hit bärplockare från andra sidan jorden.
Hela Sverige är överfullt av arbetslösa människor som lider brist på sysselsättning.
Fö. är arbetskraftsinvandringen helt onödig för tillfället.
Stackars människor! Vem vill plocka 1 kg lingon för 8 kronor. Ett kilo lingon är i regel två liter bär. Ryggen värker. Dålig förtjänst. Skamligt att lura folk över halva jordklotet och så får dom betala för att arbeta här. Fy farao! Här där jag bor ser jag bilar från öst med bärlådor på taket. I regel är det polacker. Men dom tar sig hit av egen kraft. Skamligt en gång till att Sverige tillåter utsutning av människor.
Ja...mm...gillar titeln Newsmill satt på artikeln. Fullständigt felaktig, klockren lögn och i stil med något Aftonbladet hade använt. Bra jobbat, ni inger respekt.
När det gäller själva artikeln så vill jag att ni tänker på detta:
a. Om thailändarna enligt lag kostar 13 papp i månaden (plus 13 papp till i statliga avgifter då) så kommer inte någon anlita thailändarna...annat än svart då
b. Thailändarna får nu usel lön, enligt svenska mått. Enligt deras mått så är det en så bra lön att de är villiga att flyga från andra sidan jorden (nästan) för att under några veckor jobba för den lönen. En del blir lurade, de flesta blir inte.
Något geni kallade det för "slaveri", en så korkad kommentar är inte värd någon respons...så...
Är LO så desperata att man jagar bärplockare i Norrland nuförtiden? I stället för att försöka jaga politiska poäng inför valet borde man väl ställa sig frågan vem eller vilka som bör ställas till svars för denna skamliga hantering med fattiga thailändare.
Bra artikel! Den borgerliga regeringen lämnade alltså bärplockarna åt sitt öde 2007 när man bestämde villkoren för de som skall komma hit och arbeta. Den borgerliga regeringens politik gör det tydligt att de inte tycker att alla är lika mycket värda.
Lika tydligt blir det att LO och förbunden behövs för att den svenska arbetsmarknaden skall kunna moderniseras.
Marknaden och den borgerliga regeringen behöver en motkraft. Idag finns bara facket och dess medlemmar som står upp för bärplockarna.
Det har faktiskt funnits en liberal tänkare med socialt samvete. John Rawls (d2002). Han menade att för att moraliskt kunna stå bakom ett samhällssystem måste man kunna tänka sig det utan att veta i vilken position man kommer att leva där.
Jag tycker att Littorin skulle fundera på vilken politik han skulle föra om han vilken dag som helst plötsligt kunde vakna upp som thailändsk bärplockare. Eller arbetslös. Eller blatte från Rosengård.
Tanken svindlar.
Tror ni han skulle önska sig ännu hårdare drivkrafter för att rycka upp sig?
Vad sjutton har dom här att göra ö.h.t? Att resa halva jorden runt för att plocka bär i Sverige, det är ju nipprigt!
Olof LIndberg: du är så kockren på spiken så jag saknar ord!
Hur kan vi bara avtala om dessa villkor och tycka det är okej. Inom vilket annat område som helst utom detta - inte minst inom byggnads, hade detta lett till gatuupplopp.
Filippa- Folk ar desperata overallt pa jordklotet, jag skulle ocksa aka langt om jag trodde att jag skulle tjana ordentligt med pengar.
Kapitalism ar nipprigt.
Jo, atta spann ar kanske inte sa vardelost i thailand som i sverige, men om man med det ska betala sin flygbiljett och "hyra" for ENKEL kost och logi sa blir nog ingen vinst over for barplockaren sjalv. Man kan fraga sig om arbetsgivarna som forser med denna fortraffliga logi gor fortjanst pa det, det verkar inte otroligt.
Och javisst, varfor ska folk behova aka fran andra sidan planeten, baren finns i skogen alldeles gratis, alla med ett par gummistovlar kan ta sig ut och plocka ihop till nagra syltburkar for eget bruk.
Dessa jobb kommer aldrig hittas pa AF. Ingen kommer nagonsin betala riktig lon till barplockare, det ar en fuffensaffar fran borjan till
slut.
Garanteras lön oavsett hur mycket man plockar? Det skall vara lön efter prestation. Annars lär det komma många hit för att få garantilön utan att plocka särskilt mycket.
Olof, fungerar det inte åt andra hållet också? Om en "blatte från Rosengård" vaknade upp som en svensk flicka,...
Svenska politiker (oavsett vad de själva uppenbarligen tycker) har ansvar för det svenska folket och Sverige. De är inte ansvariga för thailändare, afrikaner eller araber. "Blatten" från Rosengård flyttade hit av eget val eller föräldrarnas val, inte mitt val. De flesta flydde inte (95%, minst, är inte flyktingar enligt officiell statistik). Det är således DERAS val, DERAS ansvar och DERAS skyldighet att fungera i det svenska samhället. Vi bad dem inte komma hit, många av oss vill inte ha dem här, och de får betydligt mer hjälp och stöd än de kunnat drömma om i sina hemländer.
Likadant med thailändarna på sätt och vis. De flög hit för att lönen (enligt deras mått) är värd resan. Visst blir några lurade, men de flesta blir det inte. Vår media tycker om att skapa offer för det säljer lösnummer, men likt med polackerna så hade inte såpass många åkt till Sverige (och Norge för den delen, samma sak där) om de inte tjänade på det.
Ni "liberaler" som påstår att ni minsann är humanister och vill andra väl, börja tänka i stället. Tror du en thailändsk bärplockare blir gladare när han får halvtaskig lön eller när han inte får någonting alls? För skulle era krav gå igenom, så skulle de inte få jobb som bärplockare i Sverige. De skulle inte få några pengar. Kanske det ni vill, fler människor att utnyttja i Phuket för när ni tar ett plan till andra sidan jorden? För att njuta av andra kulturer etc?
Visst är det en taskig situation för thailändarna, men det är inte vårt ansvar. Vi i Sverige har nog med egna problem (främst pga Socialbidragsdemokraterna) för det första, och för det andra så finns det ingenting vi kan göra för att förbättra deras situation utan att totalt haverera vårt land (om vi låtsas att landet inte redan är förlorat). Men visst, det finns några sätt att hjälpa Thailand och dessa thailändska bärplockare. Välj ett sätt:
1. Bygg upp hela Thailand till ett I-land. Lär bli billigt, ni får fråga Mona eller Gudrun om var ni kan hitta pengar för ett sådant projekt...de brukar alltid kunna trolla fram (andras) pengar.
2. Ta hand om alla thailändare. Visst, vi har ju plats och råd med det. En miljon som vi inte kan ta hand om nu, 66 miljoner till kommer ju bara förbättra situationen.
3. Staten betalar! Jajamen, våra åldringar och ungar får för bra vård resp utbildning ändå. Några liggsår till för de gamla och våra barn kan knappt läsa/skriva som det är, varför slänga bort mer pengar på dem?
4. Ert sätt. Kollektivavtal och minimilön på 13 papp i månaden (plus minst lika mycket till för sociala avgifter). De som kommer anställa bärplockare kommer göra det svart och bärplockarna kommer råka ännu värre ut. Dock lär väl de flesta inte ens anställa några. Thailändarna kommer sluta resa till Sverige för att plocka bär, och ni kan känna er duktiga för ni har minsann slagit ett slag för de svaga.
Tänk efter, före.
@Illwill
Ang. din kommentar
a:
Självklart ska utländska arbetare som kommer hit och gör vårat skitgöra så att vi ska kunna köpa billiga bär ha skäligt betalt. Det är skandalöst att denna princip frångås på just bärplockare men ingen annan yrkesgrupp.
b:
Om du missat nyheterna senaste dagarna så har du även missat att många av de thailändare som nu sitter fast i Norr har tagit lån på över en normal årsinkomst i Thailand för att kunna komma hit och nu har de inte ens råd att köpa biljetter hem. Hur kan du överhuvudtaget påstå att de ska vara nöjda med sin lön även om den med "svenska mått mätt" är dålig. Dessa människor hamnar i en extrem beroendesituation och är helt maktlösa inför sitt eget öde väl på plats i Sverige.
De svenska företag som anlitar eller handlar med bemanningsföretagen i Thailand borde granskas rejält i sömmarna och vi borde ställa krav på dem att de ska betala skälig lön till de som indirekt arbetar för dem. Det är ända sättet vi kan komma runt att dessa människor utnyttjas i hemlandet.
Mats Forsblad: Slaveriet som du kallar det är en lukrativ bransch för thailändska kvinnor bosatta i Sverige. De är skyldiga till Bärtraffickingen!
Illwill - Dina inlägg stinker av nationalism och individualism. Vi är alla människor på ett gemensamt jordklot och vi har alla ansvar för varandra.
Jag tycker inte om de ohemula angreppen på Littorin. Trevlig och välutbildad. Nej, just det ja det var visst ett bluffuniversitet han var utbildad på ja.
Lite sakfel kanske..
Skulle personer ifrån Thailand resa i hela vägen till Sverige för att arbeta under 'slav-villkor', knappast. Dock är det så att en lön som stämplas som 'slav-lön' i Sverige av LO uppenbarligen är värd en tur och retur resa över halva jordklotet och tillräckligt bra för att personer ska komma tillbaka nästa år.
Jag tycker att en jämförelse med Norge är passande då många svenskar mer eller mindre vallfärdar för att jobba och tjäna pengar. Pengar som i Norge inte är speciellt bra men i Sverige är dubbla lönen.. Då är det enligt era skumma referenser väldigt många svenskar som 'slavar' utomlands!
Illwill
Du förstod inte det där om Rawls. Hans resonemang är en tankelek där du inte vet vilken lott i livet du ska få förrän du bestämt villkoren.
Då kommer du naturligtvis att bestämma villkor som inte är ren skit för någon grupp. Ett samhälle med rimliga skillnader alltså.
Folk som redan vet att dom dragit en vinstlott och som dessutom saknar förmåga till fantasi och empati bestämmer istället villkor som är väldigt olika. Som vi kan se av en vit, välnärd, trygg och bortskämd hycklare som Littorin, tex.
Det där kan jag förstå och leva med.
Jag har svårare för dom välnärdas självgoda bortförklaringar att skitvillkor och hårda drivkrafter är bra för dom där grupperna man vet att man ändå aldrig kommer att tillhöra.
Känns lite väl magstarkt.
Goran, jo man kan verkligen kalla det lön efter prestation.
De får 14kr per kilo handplockade bär. En dags uppehälle kostar dem 150kr och en bärplockare har sagt att hon betalt 17.000kr för att resa hit.
Så, för att gå jämnt upp om man antar att de stannar en månad så blir det (17000+30*150)/14 = 1536 kilo bär som måste plockas för att det ska gå jämnt upp. Det blir strax över 50kilo bär om dagen, sju dagar i veckan oavsett väderlek.
Ett och ett halvt ton handplockade bär, per person. Bara för att gå jämnt upp. Ska de gå med vinst och få någon lön krävs ännu mera.
Ingen svensk skulle arbeta under de omständigheterna.
Det är ingen förlust för sverige på något sätt heller, bären de plockar skulle annars ruttna i skogen.
Av någon anledning så har våra politiker bestämt sig för att just dessa bärplockare inte ska få någon hjälp här i sverige. Jag skulle hemskt gärna se att den som fattade det beslutet stack upp huvudet och talade om varför.
Ja, det är ett cyniskt utnyttjande av desperata människor som lockas hit med falska löften.
Men lika hänsynslöst är det att Skatteverket (via deras arbetsgivare) dessutom avkräver dessa fattiga människor SKATT på det lilla de tjänar!
De är här några veckor - hur ska de då få någon glädje av de skattepengar de betalar in till den svenska statskassan?
Vad gör den Thailandska regeringen för att stoppa eller kontrollera dessa privata arbetsförmedlingar? Ja tyvär måste sägas att det finns många politiker med vested interests involverade i denna sk trafficking av arbetare över hela världen. Vad man kunde kräva är att den “folkvalda regeringen” i Thailand undersökte och kom till rätta med de värsta avarter av utsugning som förekommit och förekommer – men kommer det att hända? Nej är svaret på frågan, då staten är korrupt och blandar samman privata intressen med folkets intressen.
Hur skulle den Thailandska regeringen sköta frågan? Ja ibland skrattar man gott åt naiviteten i Sverige. Den skulle bara ha skitit i frågan och låtit, och låter, de burmesiska arbetarna klara sig bäst de kan. De har ingen hjälp alls från myndigheter, utan de som hjälper är NGO:S. De ses endast som arbetskapital, att användas och förbrukas på bästa sätt. De burmesiska arbetstagarna har inga rättigheter alls utan utnytjas på ett vämjelöst sätt. Klagar de kastas de ut ur landet i klorna på facistregeringen i Burma.
Det vore intressant om B-O Littorin skrev några rader om detta!
Denna verksamhet är väl inte så lätt att jämföra med en "vanlig" anställning. Fungerar det inte så att det finns uppköpare av bären så att i princip vem som helst kan sälja bär som man plockat i skogen? Hur fungerar det när thailändarna kommer hit, någon ordnar väl resor och uppehälle? Det är väl den som då skulle vara arbetsgivare, men de personerna kallar sig nog för researrangörer och därmed är thailändarna helt utelämnade åt sig själva.
Jo, resan ordnas av bemanningsföretag, samma bemanningsföretag som säger till dem att man kan tjäna guld och gröna skogar i sverige bara man är beredd att arbeta hårt.
Det är ingen vanlig anställning och ansvaret är diffust uppdelat mellan företag i flera länder. Det är lätt för bär-baronerna i sverige att skylla ifrån sig på bemanningsföretagen i thailand och vise versa.
Vem som helst kan plocka bär och sälja dem. Det ingår i allemansrätten som vi delar med oss av till utlänningar i turism-skäl. Inget fel i det, men det är osmakligt att bärplockarna ska bli lurade och skuldsatta. Ansvaret kanske inte är enbart vårt, men det sker i sverige och det är svenska affärsmän inblandade.
Jag vill på något sätt att vi respekterar människor som både
1-investerar modigt, t.ex. genom att belåna sin mark hemma.
2-Jobbar jävligt hårt. Ett och ett halvt ton handplockade bär per person måste man alltså räkna med, om det ska gå jämnt upp. Mer om man ska gå med vinst. Även ett bra bär-år vet de att de kommer att få jobba som fan.
3-Håller sig på rätt sida om lagen.
En del ironiserar över att jag kallar det hela för 'slaveri', och förklarar att de dåliga villkoren inte är så dåliga för den som kommer från ett fattigt land. Ni har missförstått. Det handlar som jag skrev INTE bara om 'dåliga villkor'. Det handlar om bedrägliga kontrakt och en omöjlig situation som i praktiken blir slaveri. Alla vinster stoppas i andras fickor, och offren får bara skuldsättning för sin del efter hårt arbete. De snäva rättigheterna gör att personerna i praktiken blir livegna, med svenska statens goda minne
Var finns våra egna ungdomar i bärtider? "Vi har inget att göra". "Vi har ingen lokal". "Vi har inga jobb". Sorgligt.........
LO och facken är bra på en sak: sätta företag i blockad.
Åk upp till Norrland och sätt bärplockarna i blockad tills de tecknat ett kollektivavtal. Skynda, för snart ruttnar bären.
I Sverige har vi en tradition av att arbetsmaknadens parter tar ansvar för att rimliga avtalsvillkor träffas mellan Arbetsgivare och arbetstagare. (Regeringen med Reinfeldt spetsen är med andra ord varken det ena eller de andra i denna historia) Detta har de flesta förstått dock inte Per Bard. På EKOT i går eftermiddag påstod han att han inte hört talas om de dåliga villkoren förrän det sista året!! Är karl klok?! Problemen med de usla lönerna har varit ett återkommande problem i pressen de senaste 10-15 åren. Men man måste ju förstå att det tar lita tid för informationen att ta sig till LO borgen. Det märkte man inte minst med i AMF skadalen där Per Bard var en av huvudrollsinnehavarna som blev "grundlurad. Man tar sig för pannan.
Det är lite skrämmande med en arbetsmarknadsminister, som inte känner till lagarna på svensk arbetsmarknad, speciellt när just lagen, som gäller bärplockarnas villkor, har antagits under Littorins tid som arbetsmarknadsminister.
Nu tror jag inte att det var okunnighet bakom hans uttalande utan mer hans iver att försöka lägga skulden på LO.
En person som stoltserat med köpta ogiltiga utländska examina kan man inte hysa det förtroende för, som ett statsråd borde åtnjuta, istället kommer man att tänka på Reefaat El-Sayed.
Det är helt enkelt så att antingen så får de thailändska bärplockarna den ersättning som den konkurrensutsatta marknaden kan erbjuda, vilket för svenskar är ganska dåligt men för thailändare oändligt mycket mer än vad de skulle få på hemmaplan, eller så får de inget arbete här alls! Ingen bäruppköpare skulle ju kunna få ett rimligt pris på sina produkter om man skulle betala bärplockarna 13.000 kr/mån (+ minst lika mycket till i social avgifter) oavsett hur mycket de plockar. Vilken konsument vill t.ex. köpa en burk svensk lingonsylt för 100 kr när det finns importerade alternativ till en bråkdel av det priset? Det är knappast thailändarna som tjänar på att låta bären ruttna i skogen vilket i praktiken blir konsekvensen om facket får som de vill!
Det enda man kan begära är att de thailändska bärplockarna skall ha möjlighet att göra ett medvetet val grundat på fakta, inte på önsketänkande eller vaga löften från mer eller mindre skumma personer, när de skall ta beslutet att komma hit eller inte.
Marknadsekonomi i bärskogen
De thailändska bemanningsföretagens affärside är väl att locka så många som möjligt att köpa en resa till Sverige, och de svenska bäruppköparna vill se så många bärsäljare som möjligt, det håller ju priserna nere. Sen finns det en del mer eller mindre seriösa personer som vill ha sin del av kakan genom att hyra ut uselt logi till de som lockats hit. Många gånger är bäruppköparna och logiuthyrarna samma personer.
Vem i denna kedja har ett intresse av att anpassa antalet bärplockare till tillgången på bär.
Discounted louis vuitton,Purse & Wallets Online Shop! Bagsmine.com has been dedicated in the business of best quality louis vuitton replica ...Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.
replica chanel http://www.topchanelbag.com
replica gucci http://www.topguccibags.com
replica hermes http://www.greathermes.com
replica louis vuitton http://www.greatlouisvuitton.com
discount handbags http://www.topdesignerhandbag.com
designer handbags http://www.wendysreplica.la
Detta var en bra artikel Per. http://www.riktigathailand.se