Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

integration

Nima Gholam Ali Pour om integration

Integrationen börjar i språket

Hur kan människor med utländsk bakgrund integreras i Sverige när de i många sammanhang kategoriseras inom en grupp som kallas ”invandrare”? Ordet ”invandrare” för tankarna till människor som inte är en del av Sverige eftersom själva ordet beskriver att personen i fråga vandrat in från ett främmande land. Är det inte dags att stryka ordet ”invandrare”, sluta stigmatisera människor och låta alla bara vara svenskar? 


Om författaren

Nima Gholam Ali Pour är en socialdemokratisk fritidspolitiker som kallats invandrare sen han kom till Sverige som femåring.

”Invandrare” är ingen religion, nation, kultur eller språk. Ordet ”invandrare” bekräftar bara att man inte är riktigt en del av det svenska samhället. Man är inte svensk utan kommer alltid vara en "invandrare". När Sverige söker integration är det konstigt att man använder sig av ett ord vars enda syfte är att dela människor i två grupper, ”svenskar” och ”invandrare”, och segregera Sverige.

Även människor med utländsk bakgrund som är födda i Sverige och har inte vandrat in till Sverige kallas ”andra generationens invandrare”. Hur kan människor integreras i Sverige och bli en del av det här landet, när man blir svensk först när ens familj bott i Sverige under minst tre generationer?

Enligt SCB:s statistik fanns det nästan 1,6 miljoner personer med utländsk bakgrund i Sverige 2007. Ordet ”invandrare” stigmatiserar alltså en stor del av Sverige. Dessa ”invandrare” lever och arbetar i Sverige. Sverige är deras hem men de beskrivs ändå som ett främmande inslag i det svenska samhället genom att kallas ”invandrare”.

Vi måste nu bestämma hur Sverige ska se ut i framtiden. Ska Sverige fortsätta vara delat mellan ”riktiga svenskar” och de som är mindre svenska, nämligen ”invandrarna”. Eller ska vi alla vara svenskar utan att stigmatisera varandra?

SSU bestämde på sin kongress 2009 att de skulle stryka ordet ”invandrare” från sina program. Andra politiska ungdomsförbund kan välja att följa efter eller hyckla vidare om att de vill ha integration. Ordet ”invandrare” borde kastas i historiens soptunna bland ord som ”neger” och ”svartskalle”.

Såklart kommer inte alla integreras genast bara för att vi alla blir svenskar. Men integrationen börjar med att vi säger att vi är alla lika i Sverige, även i språket. Integration handlar om att vi tar bort de hinder som förhindrar nyanlända människor i Sverige från att utvecklas. Ett hinder är ordet ”invandrare”. Att försöka införa nya hinder som Moderaternas invandrarkontrakt eller Folkpartiets språktest försvårar integrationen och segregerar oss ännu mer.

Den sociala situationen i områden där det bor många personer med utländsk bakgrund kan hänga ihop med att man använder ordet ”invandrare”. Visst skulle människor försöka förbättra sin sociala situation om Sverige verkligen var deras enda och riktiga hem och de var inte bara ”invandrare” i Sverige. Det skulle inte finnas falska drömmar om att åka tillbaka till ”hemlandet” som ligger i ruiner. Istället skulle alla tillsammans uppfylla sina största drömmar här i Sverige. Tänk så mycket kraft Sverige skulle få av alla dessa drömmar! Människor brukar vanligen ta hand om sina hem. Det ser man på de amerikaner som är glada över att leva i USA, just för att de är amerikaner vare sig de talar spanska eller engelska.

Sverige är idag ett land med flera religioner och kulturer. För detta Sverige behövs en svensk gemenskap förankrad i verkligheten. Utan denna svenska gemenskap, där ingen är en främling, och alla, vare sig religion, språk, kultur eller hudfärg, är svensk, kommer Sverige vara ett land fylld av konflikter.

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/10086

12 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Hey,You!
Först försök att "byta namn,efternamn" och sedan "glöm" ditt forna Hemland och "byt Nationalitet",sedan ta seden dit du kommer och Du SKA bete dig som en "infödding" och sist kom hit och diskutera!

Det är precis att resa till "JAPAN" efter ett tag will man bli japansk!!
Det här är löjligt!

Många av er kommer från mitt Modersland,generationer efter Generationer har bott där! Sekel efter Sekel,ändå ni beter er som "Taazier,lol"!

Ni är muzzies,ni tvingar OSS ursprung folket till "Er way of lies" och
Ni har deras sed och hälften av det ni talar är "arabiska fan ord" Och sedan har ni "mage" och kalla er damn Irani!

Vad faaan har ni gjort för landet ni kommer till,I mitt fall(landet som Era förfädder plundrade)?!!?

Utlänning är ni alltid! Har du en föräldrar som är "halv Svensk" då är Ni,halv Svensk,helt enkelt!

Man SKA vara i själ och hjärta Svensk(här)!!
Gör en sak till,please.Tala inte ditt modersmål hemma!

Ha inte dina sed från platsen dit du kommerifrån!
Glöm ditt så kallade hemland och dess språk,då kommer att alla Se att man är icke utlänning!!

Vad trött blir man på folk som vill ta in sig med våld!
Sist ingen ramadan,lol! Majoriteten har inget med izlam och göra!

Peace!
Från En UTLÄNDSK som hellre anpassar sig och tar seden dit Hon kommer!

Permalänk | Anmäl #1 Mina, 2009-08-23, 22:06

Dessa föreställningar, om att allting blir bättre om vi släpper vissa etiketter eller termer, de ger mig avsmak.

Förespråkar du även könsneutrala pronomen? Här gör vi det hemska misstaget att skilja på könen, även ord som "hon" respektive "han" bör kanske förpassas till samma sopkorg som "neger"?

Det du skriver hade mycket väl kunnat se ut så här:
"När Sverige söker integration är det konstigt att man använder sig av ord vars enda syfte är att dela människor i två grupper, ”hon” och ”han”, och segregera Sverige."

I min mening är detta nonsens, denna rädsla för ord och etiketter förgiftar samhället. I förlängningen har detta fått för innebörd att människor ständigt känner sig kränkta vid minsta antydan till något som kan anses vara utanför PK-sfären, Ann Heberlein sätter fingret på detta i sin bok Det var inte mitt fel! : om konsten att ta ansvar"

En bok jag rekommenderar att du läser.

Permalänk | Anmäl #2 Darwin, 2009-08-24, 01:23

Jag klickade och trodde att det skulle handla om att invandrare som även med Sveriges överdrivet generösa bidrags system och Svenska undervisning som dom får betalt för att gå ändå inte lär sig vårat språk. Istället fick jag den här smörjan...
Om jag flyttar till Italien eller Ungern förväntar jag mig inte att leva som en Svensk. Dom har valt att flytta hit, invandrarna alltså inte flyktingarna.
Felet många gör är att tro att invandrare är flyktingar. Så är inte fallet. Om dom ska bo här får dom fan ta och anpassa sig eller flytta härifrån, det är inte svårare än så. Och snälla, om du ska ha sån jävla moralpanik att du tycker att det är fult att använda ordet invandrare så kanske du borde du verkligen ta en reality check och vakna, det är den värsta skiten jag hör sen "Herr gårman"... suck.

Permalänk | Anmäl #3 Joel, 2009-08-24, 06:17

Tråkig artikel. Man får snällt ta seden dit man kommer. Gäller även Sverige.

Permalänk | Anmäl #4 KarinAndersson, 2009-08-24, 10:34

Just flyktingar har väl än mer skäl att anpassa sig och försöka integreras i det land som tagit emot dem och givit dem en fristad undan våld, hot och förtryck?
Problemet i Sverige är att invandringen diskuteras i termer av "solidaritet" och annat tjafs. Bara cirka 5% av invandrarna har verkliga asylskäl och de är naturligtvis i behov av solidaritet. Resten kommer hit i hopp om att skapa sig ett bättre liv , inget ont i det heller, oh bör få en chans till det förutsatt att de själva anpassar sig och sköter sin försörjning.
En kommentar om "svensk"" till sist. Om jag skulle flytta till mongoliet, bo där i 20 år, kunna språket flytande och delta i de traditionella ryttartävlingarna skulle det ändå vara förmätet av mig att kalla mig Mongol.

Permalänk | Anmäl #5 A.Jonsson, 2009-12-01, 13:53

"SSU bestämde på sin kongress 2009 att de skulle stryka ordet ”invandrare” från sina program. *** Ordet ”invandrare” borde kastas i historiens soptunna bland ord som ”neger” och ”svartskalle”."

Hehe... Nyspråk? Staten kanske rent av borde förbjuda vissa ord och beordra att de stryks ur böcker och tidskrifter. Eller vi kanske till och med borde vaporisera böcker, tidningar och filmer som innehåller för staten missagliga ord? Är det det du önskar?

Permalänk | Anmäl #6 Wifebeater, 2009-12-01, 14:07

Håller med författaren i denna fråga. Ordet invandrare är ett så luddigt ord som de flesta har sin egna tolkning om var det betyder.
Ofta har ordet en negativ klang.
Min åsikt är att svenska myndigheter och även statliga medier som
svt och sveriges radio inte ska sprida detta ord
Man kan använda ord som flykting,, immigrant, utländsk härkomst,
kines, grek, tysk, american, etc,, istället
/Hans

Permalänk | Anmäl #7 Hans Blikstad, 2009-12-03, 09:12

Vi är många invandrare som bott här sen 60-talet. De flesta av oss har ingen önskan att kalla oss svenskar. Varifrån kommer denna myt om att man vill vara svensk?
Men trots denna icke-önskan att anklagas som svensk så har vi integrerats. Och detta gjorde vi genom att ta till oss svenska värderingar och kultur (trots att Mona Sahlin tycker att den är så tråkig) utan att försöka tvinga på svenskarna våra.
Vi fortsatte med vår kultur och seder, men vi tvingade som sagt inte dem på någon. eller hade nåt fånigt patos om att vi måste få uttrycka oss och att alla måste älska och integreras i våran kultur för att vi skulle känna oss människovärdiga.

Vi var fattiga också i början, men inte på långa vägar så fattiga som i hemlandet. Vi skulle ha varit storögda om vi blivit serverade det man får idag. Troligen hade även vi passiviserats om vi blivit inbäddade i samma bomull som idag.

Efter att ha arbetat i en 5-10 år så var vi i närheten av svenskarnas standard. Och det var helt ok, för vi blev inte lurade att tro att det enda vi behövde göra var att bestiga svensk mark så fick vi bostad och arbete automatiskt, eller ens socialbidrag för den delen.

Vi visste att det tar ett tag att etablera sig. Vi var till och med så dumma att vi lärde oss språket gratis. Visst mötte man lite av denna "främlingsfientlighet" eftersom vi kom i så stora lass under några få år. Men man förstod ju det naturliga i det hela. I alla fall så här efteråt, men hur som helst var det ingen stor grej. Svenskar var idioter för att man blev kallad det ena och det andra och fördomar fanns det gott om från båda håll. men med tiden så avmattades de naturligt. Men, so what? Svenskarna hade blivit likadant bemötta i mitt hemland och även i ditt land. Vi är alla människor. Svenskar är inte bättre människor än några andra, även om PK-svenskarna gärna har denna patologiskt grandiosa uppfattning om sig själva.

Så att byta ut några ord hjälper inte till någonting med integration, det snarare drar ett löjets skimmer över hela debatten och de viktiga frågorna hamnar i skymundan.

Permalänk | Anmäl #8 suka, 2009-12-03, 14:48

Några frågor:

1) Försvinner invandrarna om man slutar kalla dem för just "invandrare"?

2) Försvinner de problem som är förknippade med invandrare om man låtsas som om de inte finns?

"Sverige är idag ett land med flera religioner och kulturer. För detta Sverige behövs en svensk gemenskap förankrad i verkligheten. Utan denna svenska gemenskap, där ingen är en främling, och alla, vare sig religion, språk, kultur eller hudfärg, är svensk, kommer Sverige vara ett land fylld av konflikter."

3) Problembeskrivningen är korrekt (de två första meningarna). Lösningen är däremot att invandrarna assimileras, d v s lär sig svenska och anammar svenska normer och värderingar. Eller annorlunda uttryckt: lär sig ta seden dit de kommit.

Annars blir det mycket riktigt så att Sverige kommer att vara "ett land fyllt av konflikter".

De enda som trivs med detta är de som förespråkar s k mångkultur.

Permalänk | Anmäl #9 Evalena, 2009-12-05, 10:46

wallow shipping Collection Lady Girard Perregaux facility, in consequence you panerai authority enact your direct tissot shipped to anywhere juice Speedmaster Broad Arrow 3882.31.37 the world. Sand the replica watches plywood bury the morale Cartier Santos For Less lightly with 80 moveable replica watches feast sandpaper, followed by Concond La Scala 0309743 100 muckamuck sandpaper. soil replica tag watches lie low a semitransparent Newly Added 672-7564-4154LS or black stain. You restraint also mitzvah tell

Permalänk | Anmäl #10 dai278350493@gmail.com, 2010-07-22, 04:44

"Hur kan människor integreras i Sverige och bli en del av det här landet, när man blir svensk först när ens familj bott i Sverige under minst tre generationer?"
Jag tror ärligt att du måste blanda blod med svenskarna. Hur ska du annars känna något speciellt när du läser om svensk historia? Hur ska du annars göra svenskarnas öde till ditt?

Permalänk | Anmäl #11 Martin A, 2010-08-31, 21:34

Du är knappast först med dessa tankegångar kan jag tala om för dig.
Det öppnar på många sätt upp för främlingsfientlighet när man konsekvent terminologiskt klassar alla som inte är födda i Sverige som "invandrare" och utreder dem. Samtidigt behöver det i rätt samhällsklimat inte vara ett hinder för integration - istället är klassificeringen en grund för de flesta politiska partiers integrationsfrämjande arbete.
Tror du att integrationen skulle gå så mycket bättre för att man kallade invandrare för något annat i de sammanhang där de behöver specifik utbildning eller bidrag? "Svenskar med särbehov" kanske?
Dessutom är sanningen att hur vi än uttrycker oss så kommer invandrare till viss del identifiera sig utifrån att de kommit från ett annat land. Det kommer inte ändras för att politikerna ställer sig upp i talarstolen och breder ut armarna och säger "kom ihåg att vi alla är svenskar".
Sverigedemokraterna säger att "den är svensk som ser sig som svensk och som av andra svenskar uppfattas som en svensk". Jag håller med om den första delen av den meningen - den är svensk som ser sig som svensk. Men i vissa sammanhang måste man klassificeras som en "svensk med invandrarbakgrund" eller liknande för att kunna åtnjuta vissa för invandrarna specifika institutionella instrument.
Problemet är inte att vi belyser att det finns en grupp med särskilda förutsättningar och behov i samhället, problemet är hur vissa partier och individer väljer att använda invandrar-abstraktionen.

Permalänk | Anmäl #12 Verner Jansson, 2010-10-07, 08:48


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.