Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Israeliska arméns påstådda organhandel

om Israeliska arméns påstådda organhandel

Är det verkligen ingen skillnad mellan Boströms artikel och nazistisk propaganda, Gunnar Hökmark?

När folkvalda politiker som Gunnar Hökmark jämför en artikel om påstådda israeliska övergrepp med Nazitysklands hetspropaganda har diskussionen för länge sedan spårat ur. En diskussion som i bästa fall skulle bemötas med sakliga argument från den israeliska arméns sida har mötts med anklagelser om antisemitism. Är grova anklagelser riktade mot den israeliska armén uttryck för antisemitism och finns det verkligen ingen skillnad mellan Hitler och Boström?


Om författaren

Journalist och debattör som besökt och rapporterat från Israel och Västbanken 2007 och 2008. Redaktionsmedlem av den antirastiska tidskriften Mana. På Newsmill representerar jag dock enbart mig själv.

Journalisten Donald Boström har blivit en världsnyhet. Utländska medier som brittiska BBC har rapporterat om hur en artikel i Aftonbladet utlöst en diplomatisk kris mellan de två länderna.

På Facebook bildas grupper för och emot journalisten, på olika internetforum diskuteras om anklagelserna är sanna eller antisemitiska.

Särskilt på hemmaplan har artikeln väckt känslor och rört upp enskilda debattörer. Debatten har varit hård. Framförallt osaklig.

Längst går den moderata Europaparlamentarikern Gunnar Hökmark som i sin artikel på Newsmill anklagar Aftonbladet och Donald Boström för att bedriva samma "hets" mot judar som Nazityskland. Det är "ingen skillnad" påstår han.
Det känns skönt att representeras av personer med ett sådant spektrum.

Låt oss först dissekera artikelns innehåll för att sedan klarlägga mot vem och vilka anklagelserna är riktade. I artikeln påstår Boström att palestinier anklagat den israeliska armén för att ha stulit organ från palestinska män och sedan låtit dessa personer avlida.

Anklagelsen kommer från palestinska familjer vars söner dödats (av vilken anledning är för mig okänt) och sedan återvänt obducerade. Anklagelsen är riktad mot den israeliska militärmakten IDF. En oerhört grov anklagelse måhända, även om vissa debattörer tolkar artikelns innehåll som så att det är Boström själv som anklagar.

Det är här enskilda debattörer ser det antisemitiska. Antisemitism är rasism mot judar. Rasismen är den vidrigaste uppfinningen någonsin. Den är europeisk, kristen, framförallt vit.

I Nazityskland propagerades för att judar var ett kulturlöst folk, att de var ondskefulla och giriga, att de styrde världen i hemlighet, att de parasiterade på övriga "raser", låg bakom Tysklands förlust i Första världskriget och dessutom de allierades intåg i det andra. Varje bomb som föll över Berlin var judarnas fel.

Judar hade inget existensberättigande. Massmorden på judar var i själva verket ett sorts självförsvar, resonerade Hitler.

Det var också därför som det inte väckte några större reaktioner från den tyska befolkningen när 6 miljoner judar gasades ihjäl tillsammans med ryska krigsfångar, romer, socialdemokrater, intellektuella, anhängare till Jehovas vittnen och alla som avvek från den nazistiska synen på idealmänniskan.

Judarna var ju ändå inte lika mycket värda som tyskarna, Die Übermenschen.

Under medeltiden anklagades judar för att stjäla barn och tappa dem på blod. Under Hitler anklagades judarna samarbeta för att förstöra den europeiska civilisationen.

Det var så den vidriga hetsen mot judar lät under medeltiden, under Hitler och även i dag i nynazistiska och konspiratoriska grupper.

Det är denna hets som Gunnar Hökmark jämför med artikeln i Aftonbladet. Men är det verkligen det Boström påstått? Har hans ens antytt något liknande?

Ingenstans i den 1670 ord långa texten hittar jag en enda anklagelse som skulle kunna tyda på att artikelförfattaren anklagar judar som folk för att stjäla organ.

Ingenstans hittar jag något som kan tyda på att Boström verkligen anser att detta är något som utmärker judar som grupp.

Det är sant att Israel är det enda landet i världen med en judisk identitet, även om man som många debattörer väljer att blunda för att en femtedel av befolkningen är muslimer. Även om soldaterna i den israeliska armén inte är en homogen grupp då även druser tjänstgör och i många fall gör karriär.

I slutändan är dock Israel en judisk stat. Det går inte att förneka. Men är en anklagelse riktad mot den enda judiska statens armé en anklagelse riktad mot det judiska folket?

Det är en fråga som är värd att ställa. Den har inte ställts i debatten. Det är viktigt att bringa klarhet i frågan.

Jag anser inte att en anklagelse mot en stats armé är riktad mot judar i allmänhet. Jag gör skillnad mellan stat och folk. Och tror jag att de flesta sunda människor är förmögna att göra detsamma.

Om artikelns innehåll är sant eller inte är inte en fråga som jag i sammanhanget tycker är ointressant. Det är upp till den israeliska armén att argumentera emot Boströms argument, eller helt enkelt förklara att det inte är värt att kommentera. Det är upp till det internationella samfundet att bringa klarhet i frågan. Om det ens är värt att tas på allvar, så att säga.

I värsta fall finns det skäl att misstänka att Boström har rätt. I bästa fall är det enbart ett exempel på sällsynt dåligt underbyggd journalistik. Jag väljer att inte uttala mig i frågan innan jag får träffa Donald Boström och ta del av hans material.

Men antisemitism är det inte.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/10047

25 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ett stort tack för det hittills mest genomtänkta och balanserade inlägget i debatten.

Det är skönt att du en gång för alla klargör, tydligt och förståeligt för alla, på vilka absurda orimligheter denna pseudodebatt vilar - nämligen den bizarra föreställningen om att all kritik mot Israel är liktydigt med "antisemitism".

Så är naturligtvis inte fallet - och det klargjorde du bra!

Permalänk | Anmäl #1 rote, 2009-08-23, 22:13

Gunnar (Krighetsare) Hökmark är utsänd av det svenska folket för att representera "oss" i Europa. Hur denna man föra något gott med sig till Sverige? Mannen är fullständigt galen när han jämför en journalist med Nazi Tyskland. Om regerigen hade lite respekt för sina väljare så borde dom genast ta hem Krigshetsaren och lögnaren från Europa. Med män som Gunnar Hökmark som folkets representant i EU så kan jag lika gärna ha en kriminell lögnare som representant med samma eller bättre resultat.

Permalänk | Anmäl #2 Ken, 2009-08-24, 00:05

Kommentarerna på Gunnar Hökmarks katastrofala artikel har av någon märklig anledning stannat i en moderationskö av okänd längd och varaktighet.

Som utvecklingen visar blir Hökmarks angrepp på svensk yttrandefrihet skandalösare för varje timme som går, då den uppenbart tjänar främmande och mot Sverige fientlig makts intressen.

Hökmark måste sparkas omedelbart.

Desto sorgligare att se hur den allmänna antiarabiska rasism vi har bland det här landets dummaste och tarvligaste människor, nog så¨aktiva här på Newsmill, spelar gangsterstaten Israel i händerna under Hökmarks taktpinne.

Permalänk | Anmäl #3 Peter Ingestad, 2009-08-24, 07:04

Skönt att se att någon förmår resonera om detta på ett förnuftigt sätt.

Permalänk | Anmäl #4 Jopphejdi, 2009-08-24, 11:43

Tack för ett sansat inlägg i denna fråga. Konstigt att alla frågor som rör mellanösten ALLTID spårar ur fullständigt på nolltid.

Permalänk | Anmäl #5 CT, 2009-08-24, 12:46

Jag håller med. Även om kopplingen mellan rabbiner i USA och Israels väpnade styrkor är, err... svag som bäst så tror jag att författaren syftar på de kopplingar som detta organhandelsnätverk hade med Isreal, inte rabbinerna religiositet och ethnicitet.

Helt solklart är det dock inte, tyvärr, förutom att det rör sig om usel journalistik.

Permalänk | Anmäl #6 Peter, 2009-08-25, 09:31

Rasismen är vit?

Förstår du ironin i ditt uttalande?

Mana är för övrigt en tidning skriven av islamofiler och kulturrelativister och gör inget annat än att kritisera västvärlden samtidigt som de gladeligen tar emot hundratusentals kronor i bidrag.

Permalänk | Anmäl #7 Erik L, 2009-08-25, 11:36

Arikeln skrev:
>Rasismen är den vidrigaste uppfinningen någonsin. Den
>är europeisk, kristen, framförallt vit.

Uhh... Vad sägs om att bläddra lite originalprogram på Memritv.org, ämne "antisemitism"? :-)

Notera att det är statliga medier (och/eller censurerade), så det är statligt understödd antisemitism -- på 2000-talet!

Om man går tillbaka några hundra år sedan var rasism väldigt utbredd i Västvärlden. Det var inte unikt för Väst. Vi har förändrats med moderniseringen i bl.a. Väst. En del länder har inte moderniserats än.

Vidare...

Rönnbäck verkar inte ha kopplat den israeliska upprördheten till att de liknar ritualmordsanklagelserna (blood libel).

Det är väl lätt att missa, det har ju bara diskuterats på Newsmill av Klein, Anna Veeder, Anders Gerdmar, med flera.

Permalänk | Anmäl #8 Bernt, 2009-08-25, 15:38

Mana är f.ö. en expert på "antisemitism":
http://expo.se/2008/48_2190.html

Svenska kommitén mot antisemitism har f ö en del att säga om Mana...

http://skma.wordpress.com/2009/05/18/mana-och-antisemitismen/

Ett av flera intressanta citat:
> I en kommentar den 18/9 2007 undrade redaktionssekreteraren >Joacim Blomqvist om inte Ahmadinejad ”i själva verket har
>rätt”. Israel hade just bombat ett mål i Syrien, påminde Blomqvist
>och förklarade: ”Det var Israel som påverkade Lars Vilks att
>göra rondellhundarna, för att på det här viset kommer landets
>folkrättskränkning bort från löpsedlar och nyhetssändningar.”

Oh my, Mana instämmer med Ahmadinejads teorier på om rondellhundarna var en israelisk konspiration...? :-)

Man får hoppas det var ett citat taget ur sitt sammanhang, annars verkar det som Mana och Rönnbäck är väl insatta i ämnet om vad man kan skriva för att hålla sig på "rätt" sida gränsen om åtalbarhet...

Jag antar ordet "antirasistisk", som Mana kallar sig, har blivit ett nytt kodord. :-)

Permalänk | Anmäl #9 Bernt, 2009-08-25, 15:54

"Jag antar ordet "antirasistisk", som Mana kallar sig, har blivit ett nytt kodord."

Det har det varit länge, "antirasisterna" i exempelvis AFA vet vi ju alla vad de går för..

Permalänk | Anmäl #10 David_A, 2009-08-25, 17:08

Tack för ett strålande inlägg!
Men att begära att folk konsekvent ska kunna göra skillnad mellan jude/israel eller israel/rasistisk högerextrem israel i tvivelaktiga sällskap är nog lite för mycket begärt. Det finns från båda håll en utbredd dumhet samt grumliga maktintressen som vinner på att en sådan distinktion aldrig görs.

Det är fruktansvärt skamligt och ett hån mot alla verkliga offer av antisemitism.

Permalänk | Anmäl #11 Karl-Johan, 2009-08-25, 17:13

Det bästa inlägget i den här debatten. Hade jag orkat ge mig in i den genom egen artikel hade jag velat skriva den precis som du!

Permalänk | Anmäl #12 camillajos, 2009-08-25, 18:17

Nämen vilken hemsk och antisemitisk artikel!! Rönnbäck skriver om Hökmark att "Det känns skönt att representeras av personer med ett sådant spektrum". Vad är inte detta om inte en ren och skär viljeyttring att vi inte skall ha israelsympatisörer i Europaparlamentet? Alltså ett påhopp med klart antisemitisk underton som är jätteläskig.

Men Rönnbäck blir ännu tydligare i sitt argumenterande då han några rader längre ner säger: "Judar hade inget existensberättigande". Se där han erkänner rakt på sak! Inga krusiduller här inte! Och ytterligare några rader längre ner säger han "Judarna var ju ändå inte lika mycket värda som tyskarna, Die Übermenschen". Klappat och klart - Rönnbäck är antisemit!!

Vidare i artikeln säger Rönnbäck "Men är en anklagelse riktad mot den enda judiska statens armé en anklagelse riktad mot det judiska folket?" Denna insinuanta och försåtliga fråga rymmer oerhört mycket som man klart och tydligt måste ta avstånd ifrån.

Vi måste få ett slut på denna mångfasetterade, illvilliga och lömska propaganda som inget annat tjänar till än att dra Israel och det judiska folket i smutsen. Nu krävs handling från Carl Bildt och Fredrik Reinfeldt att man fördömer detta och det skall ske snarast!

Permalänk | Anmäl #13 Ein Lieber Man, 2009-08-25, 22:02

Ein Lieber Man #13, en kul ironi. Speceillt med bakgrunden...

Rönnbäck här kommer från Mana, en tidning som tydligen teoretiserade om att rondellhundarna var en israelisk konspiration, så du träffade närmare än du tror!

(Se #9, ovan.)

Permalänk | Anmäl #14 Bernt, 2009-08-26, 00:06

#8 Bernt

Jag köper inte påståendet om att upprördheten skulle bero på myter om ritualmördande judar. Den som blir upprörd med hänvisning till en medeltida myt lider av allvarliga mentala problem.

Upprördheten beror på att man insett att det är slut på USAs och EUs eftergiftspolitk. I desperation börjar israelerna nu försöka vädja till västs dåliga samvete.

De senaste åren har anklagelserna om antisemitism framför allt riktats mot muslimer. Men sedan årsskiftet kan man se en tendens att antisemitismanklagelserna åter börjar rikta sig mot europeer i allmänhet. Symptomatiskt nog mot länder som Sverige och Norge, där antisemitismen är liten men kritiken av Israel är stark.

Permalänk | Anmäl #15 Bess R Wisser, 2009-08-26, 09:34

Skriv på här: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=3714

För yttrandefrihet, mot Israels regering.

Sprid vidare!

Permalänk | Anmäl #16 Lasse Franck, 2009-08-26, 11:10

Det är troligtvis visst herr Boström som har hittat på allting. Familjen till den döde sonen förnekar bestämt uppgifterna.

http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1251145107193&pagename=JPArti...

Permalänk | Anmäl #17 Zhongda, 2009-08-26, 12:50

Till en början tyckte jag det var en vettig och sansad artikel sedan googlade jag på tidskriften Mana där Paulsson Rönnbäck är redaktionsmedlem. Detta gjorde att jag läste artikeln med nya ögon. Mana verkar utan tvekan ha ett problematiskt förhållande till judar, Israel och antisemitism. De har gjort betydligt värre publiceringar än den aftonbladet nu gjorde.

Permalänk | Anmäl #18 André, 2009-08-26, 14:00

Till en början tyckte jag det var en vettig och sansad artikel sedan googlade jag på tidskriften Mana där Paulsson Rönnbäck är redaktionsmedlem. Detta gjorde att jag läste artikeln med nya ögon. Mana verkar utan tvekan ha ett problematiskt förhållande till judar, Israel och antisemitism. De har gjort betydligt värre publiceringar än den aftonbladet nu gjorde.

Permalänk | Anmäl #19 André, 2009-08-26, 14:01

"Bess R Wisser", #15:
Det är naturligtvis dig fritt att tro på vad du vill. Notera bara alla inlägg från folk som vet mer än dig och mig om ämnet inte håller med din beskrivning av upprördheten om den antisemitiska ritualmord-lögnerna.

T.ex. så har jag lärt mig från de inläggen att "blood libel" levde in på 1900-talet, inte är "medeltida myt":er som du tror. (Även om de startade på tidig medeltid).

Jag tänker inte bråka mer. Jag har ärligt talat inte energi nog för en till "troende" just nu.

Jag är personligen mer intresserad av argumenten än av själva ämnet.

Bakgrunden är att jag började följa Mellanöstern för några år sedan, när jag upptäckte hur vissa saker närmast censurerades från svenska medier men var stora internationellt. (t.ex. Pallywood, tortyr av Hamas-medlemmar av PLO/Fatah på 90-talet, tortyrmord på en Hamas-imam våren 2008 på Västbanken, etc, etc.)

Mellanöstern är ett bra lackmus-papper för att se hur seriösa svenska medier inte är. (Jag har dock nuförtiden följt ämnet länge nog för att ha en del åsikter. Och de är annorlunda mot när jag växte upp på svenska morgontidningar, som jag aldrig kommer att lita på igen.)

Gäsp, adjö.

Permalänk | Anmäl #20 Bernt, 2009-08-27, 02:27

André #19, se min #9 ovan. Det är inte BARA skräp i alla kommentarer på hela Newsmill. Inte ens de jag skriver. :-)

Annar var det kul att någon från Mana skjöt sig i foten genom att skriva inlägget och påminna allmänheten om att de kritiserats för att glida på antisemitism...

Permalänk | Anmäl #21 Bernt, 2009-08-27, 02:32

#2

Kan bara instämma.

Permalänk | Anmäl #22 Patric P, 2009-08-28, 19:44

Lögner.lögner= sant..Tack Erik..Politikernas lögner och tystnad= Palestina lider....Nu ät det nog...
Israel erkänner att organ stöld

Vad ska Israel säga om ett land gör likadan mot ( judar)??????.
Skördas organ påstods ha använts av militären och på offentliga sjukhus [File: AFP]
Israel har erkänt att det skördats organ från döda palestinier och israeler på 1990-talet, utan tillstånd från sina familjer.
Upptagande följer frisläppandet av en intervju med Jehuda Hiss, den förre chefen för Israels rättsmedicinska institutet, där han sade att arbetstagare vid institutet hade skördats hud, hornhinnor, hjärtklaffar samt ben från israeler, palestinier och utländska arbetare.
I intervjun, som gjordes 2000 när Hiss var chef Tel Avivs Abu Kabir rättsmedicinska institutet, sade han: "Vi började skörda hornhinnor ... Oavsett vad var mycket informellt. Inga tillstånd ombads från familjen."
Nancy Scheper-Hughes, som genomförde intervjun, berättade Al Jazeera på måndagen att Hiss hade sagt att "kroppsdelar användes som sjukhus för transplantation - hornhinnetransplantationer. De sändes till de offentliga sjukhusen [för användning på medborgare].
Riktlinjer "oklart"
Och huden gick till en speciell hud bank, som grundades av militären, för deras användning, t.ex. för brännskador.
Bruket sägs ha upphört år 2000.
Intervjun rapporterades också Israel's Channel 2 TV, som citerade en israelisk militär uttalande som sade: "Denna verksamhet upphörde för tio år sedan och händer inte längre."
Israels hälsoministeriet sa i Kanal 2 rapport som vid den tidpunkt då riktlinjerna för transplantation "var inte klar" och att de senaste 10 åren "Abu Kabir har arbetat enligt etik och judisk lag".
Scheper-Hughes, som är professor i antropologi vid University of California-Berkeley, sa att hon gjorde intervjun allmänheten på grund av kontroversen förra sommaren på anklagelserna om organstölder från en svenska tidningen.
I augusti Aftonbladet Tidningen sprang en artikel hävdade att den israeliska armén hade stulit kroppens organ från palestinska män efter att ha dödat dem.
Israel förnekade påståenden, att kalla dem antisemitiska, och händelsen upp spänningar när Sverige vägrade att be om ursäkt för artikeln, säger att pressfriheten hindrade den från att ingripa.
"Conflict dödsfall"
Donald Boström, journalisten som bröt historien i Aftonbladet, Berättade Al Jazeera: "FN-anställda kom till mig och sa att man måste titta på detta mycket allvarliga problem. Palestinska ungdomarna försvinner i de områden och fem dagar senare de visas igen i byarna med en obduktion görs på dem mot kommer från familjer.
"Vi måste veta vem som är offer. Mödrarna måste veta vad som hände med deras söner."
Boström säger att det inte finns några bevis för att människor dödats för sina organ, men att en utredning behövs för att ta reda på om det var en politik på plats eller om de använda organen var slumpmässiga.
Boström tillade att Hiss är den "viktigaste nyckeln" för att lösa dessa obesvarade frågor, men det skulle också vara andra personer inblandade som kan hjälpa avslöja sanningen.
Scheper-Hughes sade att några av de döda palestinier från vilka organ skördades dödades under militära räder.
"Några av de organ var definitivt palestinier som dödades i konflikter, säger hon till Al Jazeera.
"Deras organ togs utan samtycke av familjer och användes för att möta behoven i landet i form av sjukhus och arméns behov."
"Tekniskt olaglig"
Hon sade att Hiss berättade för henne "att de människor som gjorde skörd sändes av militären. De var ofta medicinstuderande".
"Han gjorde det informellt och utan tillåtelse, och det var tekniskt olagligt, säger hon.
Det militära etablissemanget gav sitt "påföljd och godkännande" de förfaranden, enligt Scheper-Hughes.
Under sin intervju med Scheper-Hughes, Hiss sa att ögonlocken av kroppar limmade stängas för att förhindra att avlägsna hornhinnor för upptäckt.
Hiss avslogs som chef för Abu Kabir 2004 över oegentligheter vid användning av organ, men anklagelserna mot honom lades ner så småningom. Han håller fortfarande positionen som högste rättsläkare vid institutet.

Al Jazeera och byråer..www.aljazeera.net största och bästa arabiska tv nyheter i världen....

Permalänk | Anmäl #23 Amer Al-bayya, 2009-12-23, 13:51

Lögner.lögner= sant..Tack Erik..Politikernas lögner och tystnad= Palestina lider....Nu ät det nog...
Israel erkänner att organ stöld

Vad ska Israel säga om ett land gör likadan mot ( judar)??????.
Skördas organ påstods ha använts av militären och på offentliga sjukhus [File: AFP]
Israel har erkänt att det skördats organ från döda palestinier och israeler på 1990-talet, utan tillstånd från sina familjer.
Upptagande följer frisläppandet av en intervju med Jehuda Hiss, den förre chefen för Israels rättsmedicinska institutet, där han sade att arbetstagare vid institutet hade skördats hud, hornhinnor, hjärtklaffar samt ben från israeler, palestinier och utländska arbetare.
I intervjun, som gjordes 2000 när Hiss var chef Tel Avivs Abu Kabir rättsmedicinska institutet, sade han: "Vi började skörda hornhinnor ... Oavsett vad var mycket informellt. Inga tillstånd ombads från familjen."
Nancy Scheper-Hughes, som genomförde intervjun, berättade Al Jazeera på måndagen att Hiss hade sagt att "kroppsdelar användes som sjukhus för transplantation - hornhinnetransplantationer. De sändes till de offentliga sjukhusen [för användning på medborgare].
Riktlinjer "oklart"
Och huden gick till en speciell hud bank, som grundades av militären, för deras användning, t.ex. för brännskador.
Bruket sägs ha upphört år 2000.
Intervjun rapporterades också Israel's Channel 2 TV, som citerade en israelisk militär uttalande som sade: "Denna verksamhet upphörde för tio år sedan och händer inte längre."
Israels hälsoministeriet sa i Kanal 2 rapport som vid den tidpunkt då riktlinjerna för transplantation "var inte klar" och att de senaste 10 åren "Abu Kabir har arbetat enligt etik och judisk lag".
Scheper-Hughes, som är professor i antropologi vid University of California-Berkeley, sa att hon gjorde intervjun allmänheten på grund av kontroversen förra sommaren på anklagelserna om organstölder från en svenska tidningen.
I augusti Aftonbladet Tidningen sprang en artikel hävdade att den israeliska armén hade stulit kroppens organ från palestinska män efter att ha dödat dem.
Israel förnekade påståenden, att kalla dem antisemitiska, och händelsen upp spänningar när Sverige vägrade att be om ursäkt för artikeln, säger att pressfriheten hindrade den från att ingripa.
"Conflict dödsfall"
Donald Boström, journalisten som bröt historien i Aftonbladet, Berättade Al Jazeera: "FN-anställda kom till mig och sa att man måste titta på detta mycket allvarliga problem. Palestinska ungdomarna försvinner i de områden och fem dagar senare de visas igen i byarna med en obduktion görs på dem mot kommer från familjer.
"Vi måste veta vem som är offer. Mödrarna måste veta vad som hände med deras söner."
Boström säger att det inte finns några bevis för att människor dödats för sina organ, men att en utredning behövs för att ta reda på om det var en politik på plats eller om de använda organen var slumpmässiga.
Boström tillade att Hiss är den "viktigaste nyckeln" för att lösa dessa obesvarade frågor, men det skulle också vara andra personer inblandade som kan hjälpa avslöja sanningen.
Scheper-Hughes sade att några av de döda palestinier från vilka organ skördades dödades under militära räder.
"Några av de organ var definitivt palestinier som dödades i konflikter, säger hon till Al Jazeera.
"Deras organ togs utan samtycke av familjer och användes för att möta behoven i landet i form av sjukhus och arméns behov."
"Tekniskt olaglig"
Hon sade att Hiss berättade för henne "att de människor som gjorde skörd sändes av militären. De var ofta medicinstuderande".
"Han gjorde det informellt och utan tillåtelse, och det var tekniskt olagligt, säger hon.
Det militära etablissemanget gav sitt "påföljd och godkännande" de förfaranden, enligt Scheper-Hughes.
Under sin intervju med Scheper-Hughes, Hiss sa att ögonlocken av kroppar limmade stängas för att förhindra att avlägsna hornhinnor för upptäckt.
Hiss avslogs som chef för Abu Kabir 2004 över oegentligheter vid användning av organ, men anklagelserna mot honom lades ner så småningom. Han håller fortfarande positionen som högste rättsläkare vid institutet.

Al Jazeera och byråer..www.aljazeera.net största och bästa arabiska tv nyheter i världen....

Permalänk | Anmäl #24 Amer Al-bayya, 2009-12-23, 13:52

Politikerna är skyldiga och utan ansvar och Palestina dör 100 gångar om dag..De talar om folkrätten osv..man ska inte tro på de..
7 Frågor till politiker i västvärlden!!
Makt är makt, Pengar är pengar, Mördare är mördare.Irak är förstört som land.kriget var på Israels order till Bush och Blair.USA krigar för Israels skull.Mot Libanon,Syriena,Gaza och Palestina.Varför besöker varje USA:s president AIPAC org.först??Vem är AIPAC??Har ISRAEL makt över USA:s politik??.
Jag vill tala om USA, UK, Frankrike,EU , FN och Israel:s ockupation och brott mot folkrätten, mänskliga rättigheter och internationell rätt men jag vill veta var rättvisan är och hur man kan skapa såna orättvisor mot Palestina i de demokratiska länder som försvarar människans liv och rättigheter.Arabvärlden kommer attkräva alla ersättningar för politikernas brott mot alla lagar och regler i vårt liv och vår värld.
Jag frågar alla politiker :-
1- Vem stödjer och hjälper Israels ockupation och alla brott?
2- Vem stödjer och hjälper Israels kärnvapen och förbjudna vapen??
3- Vem ger stöd och hjälp till Israel i FN??
4- Varför försvarar USA,UK Israel orättvist??
5- Var är alla FN:s resolutioner mot Israel??
6- Varför går Israels ockupation, brott vidare??
7- Vem kan stoppa Israel??
Politikerna i västvärlden begår brott och de är skyldiga och olagliga.
Denna politik skapar mer orättvisor,hat, rasism, brott och terror..
Jag väntar på ett svar och ett stopp och ett straff mot alla som begår såna brott och ockupation.Nu är det nog noch stopp..Befria Palestina nu..Det är bättre för alla,USA.

Permalänk | Anmäl #25 Amer Al-bayya, 2009-12-23, 13:57


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.