[...] och Nazitysklands hetspropaganda, Israels reaktioner beror på såren från Förintelsen, Linderborg piskar upp naziststämningar, Boströms och Gahrtons fantasier avslöjar deras egen agenda, Försök inte, [...]
Blogg: Svar på tal – Kim Milrell.se, 2009-08-22, 20:34
Konstigt att kalla de en sverigedemokratiskt stämpel.
En vpk-stämpel kanske istället. Vet ni varför kommunisterna och socialisterna har ett sånt USA-förakt idag? De hindrades med sin slutgiltliga lösning på -40-talet av motståndsrörelserna och USA.
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2009-08-20, 12:59
Vadå " sverigedemokratisk stämpel"? SD är ju enda kända partiet som är pro-israeliskt medan regeringen blundar för allt.
Att vänstern är intensivt judehatande är dock sant. Den globala axeln mellan islamism och socialism växer sig allt starkare och i spetsen för hetsen mot Israel och judarna går de som vill utnyttja situationen för att stärka sin egen karriär.
Konsekvensen av den vänsterpolitiskt organiserade islamiseringen av Sverige börjar visa sig. Demokratin kommer att gå under när hatorgierna sveper över landet. Det är för sent att förhindra det nu.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-08-20, 13:00
Intressant artikel, men den förlorar trovärdighet genom att blanda in Sverigedemokraterna. Uppenbarligen kan Gyllenhammar inte hålla isär propaganda och fakta.
Permalänk | Anmäl
André, 2009-08-20, 13:16
När ska svensk kulturelit orka, våga och vakna för en öppen debatt där man ser till fakta och frångår så här svepande påståenden som Cecilia Gyllenhammar kommer med? Det finns en ideologisk kris men den har inte någon politisk färg. Krisen genomsyrar hela det politiska spektret och består i svepande påstående utan att hjälpa läsaren med fakta. Det eller tystnad.
Permalänk | Anmäl
Pål Bergström, 2009-08-20, 13:17
Du kanske borde ha kollat upp var SD står i Israel frågor innan du skrev det här. Eller kan det vara så att du gått på den falska propagandan om att SD är nazist sympatisörer?
Det är vänstern och muslimer i Sverige som står för hatet mot judarna såväl som Israel.
Permalänk | Anmäl
Joel, 2009-08-20, 13:17
Instämmer till fullo i de föregående skribenterns som inte ser SD som Israel-hatare.
Se hur resonemanget gick när Israels arme rensade upp i Gaza nu i vintras. Vilka stödde Hamas och vilka stödde Israel....
Nazister är en sak och SD en helt annan.
I denna fråga sammarbetar kommunister och nazister.....(!)
Läs på bättre!!!!
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-20, 13:24
OM det vore så att några officiella institutioner i Israel faktiskt kunde BEVISAS röva mänskliga organ och sälja dessa så vore det en fruktansvärd skandal värt att genomlysas och kritiseras å det hårdaste.
OM anklagelserna bara bygger på fantasier, partsinlagor osv och kan förmodas ha sitt ursprung i folkgrupper som ogillar Israel så är det artikelförfattarinnan Linderborg som ska korsfästas, bildligt, förstås.
Permalänk | Anmäl
kalle008, 2009-08-20, 13:39
Cecilia Gyllenhammar - apropå Din inledande fråga: "Är Sverige det nya nazityskland?"
Nej... - men den fullt ut möjliga potentialen för det i dags dato - är på tok för stor, tyvärr tyvärr... :cry:
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2009-08-20, 13:39
"sverigedemokratisk stämpel"
Jaja, det är bra. Du fick dina 5 minuter och den uppmärksamhet du ville ha samt lite billiga PK-poäng, utan någon som helst substans i dina argument. Du har verkligen ingen koll alls på vad för parti SD är, eller hur? Sluta läsa Aftonbladet och Hänt i Veckan kanske? Är jorden platt i din värld förresten?
Men är judar hatade av svenskar i Sverige? Nej, de flesta tycker judarna tillför rätt så mycket, även om de inte gillar hur staten Israel behandlar andra än judar i Israel. Är det tillåtet att tycka så, eller kan du vara snäll och berätta exakt hur vi får tycka? Att Israel inte tål någon form av kritik (jaja, jättesynd om dem, alltid) är nog ett större problem för dem än att folk inte gillar hur de beter sig.
Kan man inte ta kritik, så kan man inte förbättras. Israel har en tendens att skrika "nazist" eller "antisemitism" så fort de får kritik. Kanske vore bättre om de slutade köra över arabernas bilar med tanks, skjuta sönder deras vattentorn på taken samt besvara stenkastning med helautomatisk eld? Eller varför inte sluta ockupera andras land och starta nya bosättningar konstant? Tror du inte Sverige hade fått kritik om vi helt plötsligt skickade in militär i norra Finland och började bygga våra egna städer där?
Att några hundra tusen muslimer i Sverige avskyr judarna som pesten, det är såklart vårt fel det också? Ovanligt, låt mig gissa...jag är vit och man, det är mitt, personliga, fel? Jag håller inte med dig, faktiskt.
Tjena...PK alltså...
Antisemitismen i Europa växer främst för att vi har tagit emot en stor mängd araber, som inte är förtjusta alls i staten Israel eller judar. De "vita" i Västeuropa som "hatar" judar är ytterst få. Dock har vi i Västeuropa en vana att kritisera när en stat beter sig illa, det inkluderar faktiskt t.o.m Israel. Men ifall du inte förstått det så är det inte samma sak att säga "hörru, nu är du inte snäll" och att säga "jag hatar dig".
"De tunga vågorna av antisemitism från 30-talets arbetarkultur är tillbaka."
Nej, det är de inte. Det är helt andra grupper, det är en helt annan situation. Du har helt fel, du har absolut ingen aning vad du pratar om. Varför du uttalar dig om något du inte har någon aning om förstår jag inte helt. Jag gissar att du, som sagt, lever i din egen (kulturella) värld och/eller vill ha lite uppmärksamhet.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-08-20, 14:01
Det händer att journalister skriver om organ handel från Kina och Indien men det betyder ju inte att de handlar om rasism i gentemot kineser samt indier utan om vad som faktiskt sker.
Permalänk | Anmäl
Thuy, 2009-08-20, 14:06
Cecilia, varför tror du att antisemitiska stämningar måste "piskas upp"? Totalt onödigt, så länge apartheid och ockupationsstaten Israel hånar ordet demokrati! Zionismen är sig själv nog, den skapar flodvågor av antisemitism dagligen´!
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2009-08-20, 14:13
Att skribeten nämner SD kanske bara är ett retoriskt knep för att vissa att Åsa Lindeborg är lika farlig som högerextremismen, att hon inte är ett dugg bättre än andra extremister. Annars eftersom antisemitismen är stark bland muslimer (inte alla muslimer men det förekommer), är jag tvärt om inte främmande för tanken att SD, för vissa, kommer att framstå som en garanti mot antisemitism.
Permalänk | Anmäl
Desplechin, 2009-08-20, 14:15
"Ingen starkt fördömande kritik mot Aftonbladet kring de helt källokritiska ryktena kring numera "israeler"."
Huh?? det är väl precis det som pågår, från ambassadörer och diverse "tänkare". P Gahrton står för den andra sidan tillsammans med ett bättre gäng på AB. jag fatar inte va du vill med ditt inlägg. Det är å andra sidan inte så konstigt. Jag har ännu inte läst något av dig som är värt att förstå...
Permalänk | Anmäl
Bagsnatcher, 2009-08-20, 14:17
Herregud, SD är inte nazister / judehatare. Men som sagt, få orkar gå emot mobben. Inte du heller tydligen, Gyllenhammar.
Permalänk | Anmäl
amadeus, 2009-08-20, 14:20
Varför är så många proisraeliska så noga med att sätta likhetstecken mellan Israel och judar?
Israel är väl inget teologisk stat med en statsreligion?
För egentligen är det väl skit samma vilken version av Guds ord man säger sig följa, utan det är väl ens handlingar man ska dömas av? Om staten Israel håller på att döda barn så ska man väl inte direkt klamra judar för det utan man ska klamra Israels representanter för detta.
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-08-20, 14:22
Otroligt korkat inlägg /suckar uppgivet/
Permalänk | Anmäl
Kiremaj, 2009-08-20, 14:27
RE:#11 Charlotte T
För de flesta normala mäsnniskor så är konflikten i mellanöstern ganska ointressant. Jag kan inte säga att dina synpunkter får mig mer positiv till araberna eftersom jag ser synpunkterna som grova, enögda överdrifter. Ingen är utan skuld. Med dina och aftonbladets sätt att argumentera så tar jag ställning för Israel. Socialismen är lika dan oavsett nyans - enögd och hatisk.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-08-20, 14:40
#9 Illwill:
Alltid lika roligt när någon med såhär stor självsäkerhet försöker hävda att man minsann har koll på läget och i samma inlägg skriver:
"Eller varför inte sluta ockupera andras land och starta nya bosättningar konstant? Tror du inte Sverige hade fått kritik om vi helt plötsligt skickade in militär i norra Finland och började bygga våra egna städer där?"
Du har med andra ord precis lika lite koll i den frågan som Gyllenhammar har när det gäller SDs israelhållning.
Permalänk | Anmäl
David_A, 2009-08-20, 14:40
"Totalt onödigt, så länge apartheid och ockupationsstaten Israel hånar ordet demokrati!"
Charlotte T. Nämn ett muslimskt land som är mer demokratiskt än Israel.
När du ändå håller på, nämn ett land som är i krig som behandlar sina fiender bättre än Israel. Kan ju nämna att t.ex. Syrien och Libanon har fördrivit alla judar medan Israel har över 1 miljon arabiska medborgare.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-08-20, 14:45
Åsa Linderborg är inte klok men jag betackar mig kopplingen med oss Sverigedemokrater. De Sverigedemokrater jag känner stötter Israel. Aftonbladet borde verkligen skärpa till sig och kicka Linderborg!
Permalänk | Anmäl
Robbe74, 2009-08-20, 15:11
Bo T!
Skojar du?
De palestinier som är kvar i Palestina är fångar i Gaza och västbanken och flera miljoner palestinier /resten som lever i exil har det inte bättre heller!
Den bästa lösningen på problemet är att upplösa sionist regimen och skicka alla brottslingar till Haag!
Permalänk | Anmäl
vi_vet, 2009-08-20, 15:28
David_A: Aha, jag förstår. Du och Israel har rätt. FN, USA, Sverige, EU, samtliga länder i världen har fel. Låt mig gissa, områdena tillhör Israel för att en "gud" har gett landet åt dem? Aningens problematiskt då den s.k "guden" inte existerar dock, eller hur? Eller kör du på albanernas sätt? Alltså, om man ockuperar ett land en viss period så tillhör det en. Det fungerar visserligen i vissa fall, men civiliserade länder brukar försöka undvika sådant beteende och i modern tid brukar omvärlden inte acceptera det.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-08-20, 15:39
Jag tror att många konstiga inlägg beror på att svenskar inte lär sig i skolan om antisemitism.
Aftonbladet-anklagelsen är en variant av ett klassiskt antisemitiskt påstående ("judar mördar kristna barn för att använda blodet till [kommer-inte-håg-vad-det-var]").
Antagligen vet vi inte om det i Sverige, för vi släppte inte in tillräckligt många judar att vi kunde ha en pogrom (d.v.s. en folkhop går och slår ihjäl judar.)
Det är en obehaglig kombination att (1) vänstern tappar förståndet i denna fråga (i avsikt att ta röster från nyankomna Israel-hatare i landet?) och (2) att Vänsterpartiet har stor chans att sitta i regeringen nästa år.
Artikeln har en poäng... det känns lite tyskt 30-tal, faktiskt.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-08-20, 15:47
Är Lundeborg medlem i SD?
Permalänk | Anmäl
tidosss44, 2009-08-20, 15:47
Illwill fortsätter visa sin okunskap.
Du kan ju i ditt allvetande berätta för oss andra vilken stat områdena tillhör. Du känner uppenbarligen inte till att det inte finns någon stat och det har definitivt inte saknats chanser eller möjligheter att skapa en. Araberna är inte intresserade av en egen stat i området, suget att utplåna Israel är större.
Kul att du tar upp civiliserade länders agerande, det är förstås att försöka utplåna andra stater och folkgrupper samt att rensa sina egna länder på denna folkgrupp?
Permalänk | Anmäl
David_A, 2009-08-20, 16:05
@Bernt
Det stämmer att artikeln är klassiskt inslag av anti-semitism. Sedan skall man dock betänka att både judar och araber tillhör de semitiska folkslagen alltså har vi på ömse sidor om det här argumentet personer som hejar på det ena semitiska folket över det andra.
Hejar man på antingen Israel ELLER palestina i frågan kan man alltså inte undvika att bli en anti-semit.
Sedan tappar gyllenhammar helt bollen när hon jämställer judehat med nazism. Nazisterna under 1936 använde från början judarna som den "andra" herrerasen, dock med fullständigt vidrig "moral" som borde bekämpas. Det var helt enkelt ett bekvämt slagträ att ta till. Framför allt var det slaver och romer som fick stå som "untermenschen". Och även där höll sig Hitler inte för god för att under längre tid pakta med Stalin om europa.
Nuförtiden skulle det inte gå väl för nazister att peka ut judarna som den stora boven i alla dramer, och då hittar man en annan syndabock. Islam har exempelvis blivit en tacksam ny anledning till att allt går fel.
Att Gyllenhammar kopplar SD med nazistideologi är mer eller mindre det enda hon får till rätt - i ett utlägg hon rktar mot ett uttalande som urprungligen lyfts fram av Miljöpartiet! Helt rätt att bekämpa nazism och anti-semitism, men kan man inte försöka läsa på litet grann först då? Modern nazism är inte intresserade av judar då de inte är en bra syndabock längre.
Permalänk | Anmäl
Scary Devil Monastery, 2009-08-20, 16:05
#22 vi_vet. Jag åsyftade inte "palestinierna", dvs de araber som arabvärlden förvägrar medborgarskap, utan de araber som är medborgare i Israel.
Att du sen vill utplåna Israels "sionistiska regim", dvs den judiska staten Israel och därmed judarna i Mellanöstern gör inte din position bättre, kombinationen okunnig och antisemit är ingen merit, om man inte söker jobb på Aftonbladet förstås.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-08-20, 16:12
Scary Devil Monastery
Extremt dåligt av dig att ta till den i antisemitiska kretsar vanligt förekommande taktiken att både judar och araber är semitiska folkslag för att försöka blanda bort korten när det gäller uttrycket antisemitism.
Ordet antisemitism betyder judehat och absolut INGET annat.
Skärp dig!
Permalänk | Anmäl
David_A, 2009-08-20, 16:13
" Låt mig gissa, områdena tillhör Israel för att en "gud" har gett landet åt dem?"
Inte alls, illwill, utan för att Israel behöver sitt nuvarande territorium för att kunna försvara sig mot terrorism och militära angrepp.
Arabvärlden, med ett territorium som är flera hundra gånger större än Israel, behöver inte "Västbanken" (aka Judéen och Samarien), för sitt försvar.
Inser du skillnaden?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-08-20, 16:17
Scary Devil Monastery, den flertusenåriga antisemitismen åsyftar judehat och inte arabhat (även om det finns araber som är semiter).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antisemitism
Organiserat judehat är kanske ett mer korrekt begrepp men med det tappar man antisemitismens långa historia.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-08-20, 16:22
"Nuförtiden skulle det inte gå väl för nazister att peka ut judarna som den stora boven i alla dramer, och då hittar man en annan syndabock. Islam har exempelvis blivit en tacksam ny anledning till att allt går fel."
Där var nästa fel, Nazisterna passar ju som hand i handsken med Muhammed Omar, Ahmed Rami (radio Islam). Rasismen och judehatet förenar, även de som kallas extremisterna på vänsterkanten trivs som fisken i vattnet i denna samling.
Permalänk | Anmäl
David_A, 2009-08-20, 16:23
Varför tror alla författare att de är historiker? Antisemitismen i Sverige på 30-talet var störst bland överklassen och handelsmän från borgarklassen. Det var också dessa grupper som främst stödde Hitler. Sluta ljug och baktala arbetarna!
För det andra så är det inte de som kritiserar Israel som gör likhetseken mellan Israel och judar utan det är det faktum att all kritik mot Israel svartmålas som antisemitisk som gör att debatten spårar ur.
Israelkritik är inte antisemitism eller rasism utan bara kritik mot en stat och arme som förtrycker och terroriserar människor. På samma sätt kan man kritisera Hamas och Hizbola utan att vara rasist, islamofob eller antisemit.
Du visar en oerhörd okunskap gällande antisemitismens historia och rötter och du har tydligen ingen koll på nazismen. Fascismen var en blandning mellan ultrakonservatism och socialdarwinism och nazismen en grotesk vidareutveckling av denna.
Det var eliten i samhället som var skyldiga till nazismens framväxt inte arbetarna.
Permalänk | Anmäl
Arb, 2009-08-20, 16:27
"Att Gyllenhammar kopplar SD med nazistideologi är mer eller mindre det enda hon får till rätt i..."
Scary Devil Monastery. Sverigedemokraterna är det enda större parti som tar Israels sida. Nazismen är intensivt antisemitisk. Det går inte ihop, eller hur?
Att beskylla SD för att vara islamofoba är möjligtvis träffande, en position som dock torde vara komfortabel i Sverige anno 2009 där förorterna brinner och polis, ambulans och brandkår bemöts med stenkastning.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-08-20, 16:29
Gyllenhammar drar ut på obehagligt höga växlar, utan någon som helst grund. Att ställa frågan om Sverige är det "nya nazityskland" kan vara det äckligaste påståendet jag läst på mycket länge, långt värre än Boströms skräckpropaganda.
Att dessutom koppla samman antisemitism med Sverigedemokraterna visar hur löjligt dåligt insatt Gyllenhammar är. Sverigedemokraterna är det parti i Sverige som vurmar absolut mest för skurkstaten Israel. Sverigedemokraternas fokus ligger på islamofobi.
Pinsamt!
Permalänk | Anmäl
Stefan N, 2009-08-20, 16:35
"Antisemitismen i Sverige på 30-talet var störst bland överklassen och handelsmän från borgarklassen. Det var också dessa grupper som främst stödde Hitler."
Varför skulle just de hata judar,Arb? Det var snarare så att Hitler sågs som den som kunde stoppa kommunismen. Däremot var judehatet bland prästerskapet utbrett men det har ju sina orsaker...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-08-20, 16:35
De personer jag känner som erkänner sig till judendomen eller har judisk bakgrund är extremt kritiska till Israel och sionismen. Är de också rasister och antisemiter?
Är jag islamofob om jag kritiserar Iran och Saudi Arabien?
Är jag rasist om jag kritiserar odemokratiska stater i Afrika?
Svaret är nej!
Det är bara borgarna som måste smutskasta alla motståndare då de inte kan hantera att någon har en annan världsbild än de.
Och återigen, sluta ljuga om och smutskasta arbetarklassen!
Kan inte alla konservativa, giriga, överklassförfattare låsa in sig på Timbros toaletter och stanna där!!!!
Permalänk | Anmäl
Arb, 2009-08-20, 16:36
under andra världskriget var Aftonbladet den svenska tidning som var mest pro-tysk och antisemitisk och mest av alla hyllade Hitler. Man känner onekligen historiens vingslag här, när samma tidning idag många år senare är den mest anti-israeliska och anti-judiska.
Permalänk | Anmäl
Christian Bagan, 2009-08-20, 16:40
Och det är för övrigt INTE Linderborg som skrivit om Israel och organstölder!!! Det är en annan skribent..
Permalänk | Anmäl
Arb, 2009-08-20, 16:40
Nej Aftonbladet var inte mest antisemitisk, det fanns gott om högertidningar som var betydligt värre. Dock stod AB för socialdemokraternas fega hållning mot Hitlertyskland vilket är en stor skam. Men med tanke på att det satt uttalade nazister i det konservativa partiet så var det nog bättre med Socialdemokratisk feghet än borgerlig fascism!
Permalänk | Anmäl
Arb, 2009-08-20, 16:50
Bortsett från att artikeln kommer med grova beskyllningar mot Åsa Lindeborg för antisemitism, är den förvirrad. Bitvis påminner den mest om surrealistisk poesi, men främst har artikelförfattaren fel i sak. Mest fel är hennes kopplingar mellan Åsa Linderborg Sverigedemokraterna och deras förmodade antisemitism.
Jag kan trösta Cecilia Gyllenhammar med att Sverigedemokraterna numera har bytt paradgren från antisemitism till islamofobi. Det gäller nämligen att framstå som folklig om man skall erövra den där sista procentandelen som leder in i parlamentet.
De dörrar fru Gyllenhammar anser sig slå in med denna artikel står redan vidöppna. Detta missar hon i sin iver att, helt missriktat, beskylla Åsa Lindeborg för antisemitism. jag är säkert på att fru Gyllenhammar skulle trivas bra som medlem i SD.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Strid, 2009-08-20, 16:56
Bo T: Jag vet inte varför någon skulle hata judar. Antisemitism och rasism är irrationellt, ointelligent, skrämande och fegt. Men troligtvis tyckte sig eliten på 30-talet ha något att vinna på ett rasistsikt och antisemitiskt Europa.
Permalänk | Anmäl
Arb, 2009-08-20, 16:56
Nu skrivs ofta att Israel håller Gaza som "gisslan".
De som har en karta inom räckhåll kan se att Egypten har en tolv (12) kilometer lång gräns mot Gaza.
Egypten håller också Gaza som "gisslan"...........
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-20, 16:57
Bernt:
Jag hade gissat att du var en sionist men trodde inte att du skulle försvara illegala statliga organhandel på våra barn!
Denna skam kommer att stå i historien nu för alltid!
Fördöm detta istället att skylla på antisemitism!
Räckte inte med det att Ni körde bort palestinier från sina hem, jordbruk, arbete och skolan/högskolan?
Räckte inte med deras land som blev ockuperat i 60 år?
Räckte inte att Ni slaktar deras barn på gatorna där de protesterar mot Er barbariska och omänskliga tortyr i fängelserna?
Denna är en skam för mänskligheten. Jag själv skäms att har inte gjort mycket.
Jag lovar att från och med Idag kommer att jobba mot den grymma sionist regimen!
Permalänk | Anmäl
vi_vet, 2009-08-20, 17:06
RE: #18 David_A,
Finland är ett internationellt erkänt land med en egen regering, domstolar, militär etc. Finland har även kontroll över sitt territorium.
Det finns ingen internationellt erkänd "palestinsk" stat. Däremot territorier som ingen i dagsläget äger och som ingen internationellt erkänd regering kontrollerar.
Om Finland vore som västbanken eller gaza så skulle nog Sverige behöva agera annorlunda för att skydda sin befolkning. Åt den andra civilbefolkningen, utan folkrättslig stat, kan man bara beklaga at den är utlämnad åt girigbukar och terrorister som skiter i "de egna".
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-08-20, 17:08
Åsa Linderborg är en utav de få makthavare i det här landet som konsekvent, utan undantag står upp för yttrandefrihet och demokrati. Det ska hon ha en eloge för!
Vad gäller organstölder så är det förekommande i många krig. Om någon skulle påstå att säg ryska soldater stulit organ från dödade tjetjener så skulle påståendet ifrågasättas men knappast avfärdas som "anti-slavism" eller dylikt. Men just när det gäller Israel så försvarar man sig från alla sorters anklagelser - inte bara den här - med att det skulle vara ett uttryck för antisemitism. Vad Israel inte tycks begripa är att det ger en "Vargen kommer"-effekt, om all kritik bemöts som antisemitism så kommer till slut ingen ta anklagelserna på allvar ens när de är sanna.
Jag reagerade även på den här meningen: "De tunga vågorna av antisemitism från 30-talets arbetarkultur är tillbaka."
Vad menar du med det egentligen? Antisemitismen var klart mest spridd inom borgerligheten, inte inom arbetarrörelsen. Det gäller inte bara i Tyskland utan i ännu större grad här i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Alex, 2009-08-20, 17:15
Bo_T:
"Att vänstern är intensivt judehatande är dock sant. Den globala axeln mellan islamism och socialism växer sig allt starkare och i spetsen för hetsen mot Israel och judarna går de som vill utnyttja situationen för att stärka sin egen karriär.
Konsekvensen av den vänsterpolitiskt organiserade islamiseringen av Sverige börjar visa sig. Demokratin kommer att gå under när hatorgierna sveper över landet. Det är för sent att förhindra det nu."
Men herre gud vilka befängda påståenden! Tror du på det här tramset på riktigt?
Det är konspirationsteorier på nivå med David Icke och hans ödle-teori!
Permalänk | Anmäl
Alex, 2009-08-20, 17:22
@David A & Bo T
Delvis korrekt. Historiskt sett har de tyngsta brotten begåtts av nazister som för tillfället pekade ut judarna som de absolut värsta fienderna - Hitlers andra herreras med bristande moral, om man så vill. Men det som är nazismens kärna är egentligen rent generellt en syndabocksfilosofi. Idag ses islam som ett mycket större hot än judar inom västvärlden - och följdaktligen ändrar nazisterna snabbt åsikt. "Nationalsocialismen" är i grund och botten en realpolitisk rövslickarfilosofi där man på alla sätt försöker sälja en allmängiltig lösning som pekar ut en godtyckligt vald undergrupp som skyldig till alla folkets problem.
Klassiska fiender att demonisera brukar röra sig om marxister, liberaler, slaver, kapitalister, katoliker, protestanter, judar romer, och utlänningar rent allmänt. Hitler satte judarna främst och definierade inledningsvis nazismens huvudfiende. I USA har man i vit-makt-rörelser oftast satt svarta som främsta fiende istället.
Även de ursprungliga nazisternas utpekande av de slaviska folkslagen som avskum och underlägset slödder hindrade inte att Hitler inledningsvis ändå allierade sig med Stalin i andra världskriget vilket får stå som den nog tydligaste demonstrationen på att nazismen inte ser sig hejdad av en sådan petitess som att kortvarigt behöva hurra för lede fi.
Inom nazirörelserna i Sverige har man sedan länge lagt ned "rasbegreppet" som motivator till främlingshatet och började istället poängtera "kultur" inom den Nysvenska Rörelsen som BSS, och sedermera SD grundades ur. Alltså ser vi istället nyckelord som "mångkultur" och "Rikssvensk" där man innan kunde höra "rasblandning" och "Arier".
Att islamofobi sedan är en relativt komfortabel filosofi för SD är helt enkelt att jämföra med att det är en tacksam bandvagn att poängtera just nu. Israel kan man förmodligen ändra åsikt om vid senare tillfälle.
Permalänk | Anmäl
Scary Devil Monastery, 2009-08-20, 17:23
@Bo T #31
Visserligen korrekt, men med tanke på att "semitisk" primärt står som språkgrupp, och därefter fortfarande som en folkgrupp som täcker in både araber och judar så tycker jag det blir direkt missvisande att konnotera det endast mot judar.
Men låt gå. Mea Culpa.
Permalänk | Anmäl
Scary Devil Monastery, 2009-08-20, 18:06
Tack Cilla, fantastiskt bra skrivet!
Katrin G
Permalänk | Anmäl
Katrin Goldner, 2009-08-20, 18:17
170 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Konstigt att kalla de en sverigedemokratiskt stämpel.
En vpk-stämpel kanske istället. Vet ni varför kommunisterna och socialisterna har ett sånt USA-förakt idag? De hindrades med sin slutgiltliga lösning på -40-talet av motståndsrörelserna och USA.
Vadå " sverigedemokratisk stämpel"? SD är ju enda kända partiet som är pro-israeliskt medan regeringen blundar för allt.
Att vänstern är intensivt judehatande är dock sant. Den globala axeln mellan islamism och socialism växer sig allt starkare och i spetsen för hetsen mot Israel och judarna går de som vill utnyttja situationen för att stärka sin egen karriär.
Konsekvensen av den vänsterpolitiskt organiserade islamiseringen av Sverige börjar visa sig. Demokratin kommer att gå under när hatorgierna sveper över landet. Det är för sent att förhindra det nu.
Intressant artikel, men den förlorar trovärdighet genom att blanda in Sverigedemokraterna. Uppenbarligen kan Gyllenhammar inte hålla isär propaganda och fakta.
När ska svensk kulturelit orka, våga och vakna för en öppen debatt där man ser till fakta och frångår så här svepande påståenden som Cecilia Gyllenhammar kommer med? Det finns en ideologisk kris men den har inte någon politisk färg. Krisen genomsyrar hela det politiska spektret och består i svepande påstående utan att hjälpa läsaren med fakta. Det eller tystnad.
Du kanske borde ha kollat upp var SD står i Israel frågor innan du skrev det här. Eller kan det vara så att du gått på den falska propagandan om att SD är nazist sympatisörer?
Det är vänstern och muslimer i Sverige som står för hatet mot judarna såväl som Israel.
Instämmer till fullo i de föregående skribenterns som inte ser SD som Israel-hatare.
Se hur resonemanget gick när Israels arme rensade upp i Gaza nu i vintras. Vilka stödde Hamas och vilka stödde Israel....
Nazister är en sak och SD en helt annan.
I denna fråga sammarbetar kommunister och nazister.....(!)
Läs på bättre!!!!
OM det vore så att några officiella institutioner i Israel faktiskt kunde BEVISAS röva mänskliga organ och sälja dessa så vore det en fruktansvärd skandal värt att genomlysas och kritiseras å det hårdaste.
OM anklagelserna bara bygger på fantasier, partsinlagor osv och kan förmodas ha sitt ursprung i folkgrupper som ogillar Israel så är det artikelförfattarinnan Linderborg som ska korsfästas, bildligt, förstås.
Cecilia Gyllenhammar - apropå Din inledande fråga: "Är Sverige det nya nazityskland?"
Nej... - men den fullt ut möjliga potentialen för det i dags dato - är på tok för stor, tyvärr tyvärr... :cry:
"sverigedemokratisk stämpel"
Jaja, det är bra. Du fick dina 5 minuter och den uppmärksamhet du ville ha samt lite billiga PK-poäng, utan någon som helst substans i dina argument. Du har verkligen ingen koll alls på vad för parti SD är, eller hur? Sluta läsa Aftonbladet och Hänt i Veckan kanske? Är jorden platt i din värld förresten?
Men är judar hatade av svenskar i Sverige? Nej, de flesta tycker judarna tillför rätt så mycket, även om de inte gillar hur staten Israel behandlar andra än judar i Israel. Är det tillåtet att tycka så, eller kan du vara snäll och berätta exakt hur vi får tycka? Att Israel inte tål någon form av kritik (jaja, jättesynd om dem, alltid) är nog ett större problem för dem än att folk inte gillar hur de beter sig.
Kan man inte ta kritik, så kan man inte förbättras. Israel har en tendens att skrika "nazist" eller "antisemitism" så fort de får kritik. Kanske vore bättre om de slutade köra över arabernas bilar med tanks, skjuta sönder deras vattentorn på taken samt besvara stenkastning med helautomatisk eld? Eller varför inte sluta ockupera andras land och starta nya bosättningar konstant? Tror du inte Sverige hade fått kritik om vi helt plötsligt skickade in militär i norra Finland och började bygga våra egna städer där?
Att några hundra tusen muslimer i Sverige avskyr judarna som pesten, det är såklart vårt fel det också? Ovanligt, låt mig gissa...jag är vit och man, det är mitt, personliga, fel? Jag håller inte med dig, faktiskt.
Tjena...PK alltså...
Antisemitismen i Europa växer främst för att vi har tagit emot en stor mängd araber, som inte är förtjusta alls i staten Israel eller judar. De "vita" i Västeuropa som "hatar" judar är ytterst få. Dock har vi i Västeuropa en vana att kritisera när en stat beter sig illa, det inkluderar faktiskt t.o.m Israel. Men ifall du inte förstått det så är det inte samma sak att säga "hörru, nu är du inte snäll" och att säga "jag hatar dig".
"De tunga vågorna av antisemitism från 30-talets arbetarkultur är tillbaka."
Nej, det är de inte. Det är helt andra grupper, det är en helt annan situation. Du har helt fel, du har absolut ingen aning vad du pratar om. Varför du uttalar dig om något du inte har någon aning om förstår jag inte helt. Jag gissar att du, som sagt, lever i din egen (kulturella) värld och/eller vill ha lite uppmärksamhet.
Det händer att journalister skriver om organ handel från Kina och Indien men det betyder ju inte att de handlar om rasism i gentemot kineser samt indier utan om vad som faktiskt sker.
Cecilia, varför tror du att antisemitiska stämningar måste "piskas upp"? Totalt onödigt, så länge apartheid och ockupationsstaten Israel hånar ordet demokrati! Zionismen är sig själv nog, den skapar flodvågor av antisemitism dagligen´!
Att skribeten nämner SD kanske bara är ett retoriskt knep för att vissa att Åsa Lindeborg är lika farlig som högerextremismen, att hon inte är ett dugg bättre än andra extremister. Annars eftersom antisemitismen är stark bland muslimer (inte alla muslimer men det förekommer), är jag tvärt om inte främmande för tanken att SD, för vissa, kommer att framstå som en garanti mot antisemitism.
"Ingen starkt fördömande kritik mot Aftonbladet kring de helt källokritiska ryktena kring numera "israeler"."
Huh?? det är väl precis det som pågår, från ambassadörer och diverse "tänkare". P Gahrton står för den andra sidan tillsammans med ett bättre gäng på AB. jag fatar inte va du vill med ditt inlägg. Det är å andra sidan inte så konstigt. Jag har ännu inte läst något av dig som är värt att förstå...
Herregud, SD är inte nazister / judehatare. Men som sagt, få orkar gå emot mobben. Inte du heller tydligen, Gyllenhammar.
Varför är så många proisraeliska så noga med att sätta likhetstecken mellan Israel och judar?
Israel är väl inget teologisk stat med en statsreligion?
För egentligen är det väl skit samma vilken version av Guds ord man säger sig följa, utan det är väl ens handlingar man ska dömas av? Om staten Israel håller på att döda barn så ska man väl inte direkt klamra judar för det utan man ska klamra Israels representanter för detta.
Otroligt korkat inlägg /suckar uppgivet/
RE:#11 Charlotte T
För de flesta normala mäsnniskor så är konflikten i mellanöstern ganska ointressant. Jag kan inte säga att dina synpunkter får mig mer positiv till araberna eftersom jag ser synpunkterna som grova, enögda överdrifter. Ingen är utan skuld. Med dina och aftonbladets sätt att argumentera så tar jag ställning för Israel. Socialismen är lika dan oavsett nyans - enögd och hatisk.
#9 Illwill:
Alltid lika roligt när någon med såhär stor självsäkerhet försöker hävda att man minsann har koll på läget och i samma inlägg skriver:
"Eller varför inte sluta ockupera andras land och starta nya bosättningar konstant? Tror du inte Sverige hade fått kritik om vi helt plötsligt skickade in militär i norra Finland och började bygga våra egna städer där?"
Du har med andra ord precis lika lite koll i den frågan som Gyllenhammar har när det gäller SDs israelhållning.
"Totalt onödigt, så länge apartheid och ockupationsstaten Israel hånar ordet demokrati!"
Charlotte T. Nämn ett muslimskt land som är mer demokratiskt än Israel.
När du ändå håller på, nämn ett land som är i krig som behandlar sina fiender bättre än Israel. Kan ju nämna att t.ex. Syrien och Libanon har fördrivit alla judar medan Israel har över 1 miljon arabiska medborgare.
Åsa Linderborg är inte klok men jag betackar mig kopplingen med oss Sverigedemokrater. De Sverigedemokrater jag känner stötter Israel. Aftonbladet borde verkligen skärpa till sig och kicka Linderborg!
Bo T!
Skojar du?
De palestinier som är kvar i Palestina är fångar i Gaza och västbanken och flera miljoner palestinier /resten som lever i exil har det inte bättre heller!
Den bästa lösningen på problemet är att upplösa sionist regimen och skicka alla brottslingar till Haag!
David_A: Aha, jag förstår. Du och Israel har rätt. FN, USA, Sverige, EU, samtliga länder i världen har fel. Låt mig gissa, områdena tillhör Israel för att en "gud" har gett landet åt dem? Aningens problematiskt då den s.k "guden" inte existerar dock, eller hur? Eller kör du på albanernas sätt? Alltså, om man ockuperar ett land en viss period så tillhör det en. Det fungerar visserligen i vissa fall, men civiliserade länder brukar försöka undvika sådant beteende och i modern tid brukar omvärlden inte acceptera det.
Jag tror att många konstiga inlägg beror på att svenskar inte lär sig i skolan om antisemitism.
Aftonbladet-anklagelsen är en variant av ett klassiskt antisemitiskt påstående ("judar mördar kristna barn för att använda blodet till [kommer-inte-håg-vad-det-var]").
Antagligen vet vi inte om det i Sverige, för vi släppte inte in tillräckligt många judar att vi kunde ha en pogrom (d.v.s. en folkhop går och slår ihjäl judar.)
Det är en obehaglig kombination att (1) vänstern tappar förståndet i denna fråga (i avsikt att ta röster från nyankomna Israel-hatare i landet?) och (2) att Vänsterpartiet har stor chans att sitta i regeringen nästa år.
Artikeln har en poäng... det känns lite tyskt 30-tal, faktiskt.
Är Lundeborg medlem i SD?
Illwill fortsätter visa sin okunskap.
Du kan ju i ditt allvetande berätta för oss andra vilken stat områdena tillhör. Du känner uppenbarligen inte till att det inte finns någon stat och det har definitivt inte saknats chanser eller möjligheter att skapa en. Araberna är inte intresserade av en egen stat i området, suget att utplåna Israel är större.
Kul att du tar upp civiliserade länders agerande, det är förstås att försöka utplåna andra stater och folkgrupper samt att rensa sina egna länder på denna folkgrupp?
@Bernt
Det stämmer att artikeln är klassiskt inslag av anti-semitism. Sedan skall man dock betänka att både judar och araber tillhör de semitiska folkslagen alltså har vi på ömse sidor om det här argumentet personer som hejar på det ena semitiska folket över det andra.
Hejar man på antingen Israel ELLER palestina i frågan kan man alltså inte undvika att bli en anti-semit.
Sedan tappar gyllenhammar helt bollen när hon jämställer judehat med nazism. Nazisterna under 1936 använde från början judarna som den "andra" herrerasen, dock med fullständigt vidrig "moral" som borde bekämpas. Det var helt enkelt ett bekvämt slagträ att ta till. Framför allt var det slaver och romer som fick stå som "untermenschen". Och även där höll sig Hitler inte för god för att under längre tid pakta med Stalin om europa.
Nuförtiden skulle det inte gå väl för nazister att peka ut judarna som den stora boven i alla dramer, och då hittar man en annan syndabock. Islam har exempelvis blivit en tacksam ny anledning till att allt går fel.
Att Gyllenhammar kopplar SD med nazistideologi är mer eller mindre det enda hon får till rätt - i ett utlägg hon rktar mot ett uttalande som urprungligen lyfts fram av Miljöpartiet! Helt rätt att bekämpa nazism och anti-semitism, men kan man inte försöka läsa på litet grann först då? Modern nazism är inte intresserade av judar då de inte är en bra syndabock längre.
#22 vi_vet. Jag åsyftade inte "palestinierna", dvs de araber som arabvärlden förvägrar medborgarskap, utan de araber som är medborgare i Israel.
Att du sen vill utplåna Israels "sionistiska regim", dvs den judiska staten Israel och därmed judarna i Mellanöstern gör inte din position bättre, kombinationen okunnig och antisemit är ingen merit, om man inte söker jobb på Aftonbladet förstås.
Scary Devil Monastery
Extremt dåligt av dig att ta till den i antisemitiska kretsar vanligt förekommande taktiken att både judar och araber är semitiska folkslag för att försöka blanda bort korten när det gäller uttrycket antisemitism.
Ordet antisemitism betyder judehat och absolut INGET annat.
Skärp dig!
" Låt mig gissa, områdena tillhör Israel för att en "gud" har gett landet åt dem?"
Inte alls, illwill, utan för att Israel behöver sitt nuvarande territorium för att kunna försvara sig mot terrorism och militära angrepp.
Arabvärlden, med ett territorium som är flera hundra gånger större än Israel, behöver inte "Västbanken" (aka Judéen och Samarien), för sitt försvar.
Inser du skillnaden?
Scary Devil Monastery, den flertusenåriga antisemitismen åsyftar judehat och inte arabhat (även om det finns araber som är semiter).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antisemitism
Organiserat judehat är kanske ett mer korrekt begrepp men med det tappar man antisemitismens långa historia.
"Nuförtiden skulle det inte gå väl för nazister att peka ut judarna som den stora boven i alla dramer, och då hittar man en annan syndabock. Islam har exempelvis blivit en tacksam ny anledning till att allt går fel."
Där var nästa fel, Nazisterna passar ju som hand i handsken med Muhammed Omar, Ahmed Rami (radio Islam). Rasismen och judehatet förenar, även de som kallas extremisterna på vänsterkanten trivs som fisken i vattnet i denna samling.
Varför tror alla författare att de är historiker? Antisemitismen i Sverige på 30-talet var störst bland överklassen och handelsmän från borgarklassen. Det var också dessa grupper som främst stödde Hitler. Sluta ljug och baktala arbetarna!
För det andra så är det inte de som kritiserar Israel som gör likhetseken mellan Israel och judar utan det är det faktum att all kritik mot Israel svartmålas som antisemitisk som gör att debatten spårar ur.
Israelkritik är inte antisemitism eller rasism utan bara kritik mot en stat och arme som förtrycker och terroriserar människor. På samma sätt kan man kritisera Hamas och Hizbola utan att vara rasist, islamofob eller antisemit.
Du visar en oerhörd okunskap gällande antisemitismens historia och rötter och du har tydligen ingen koll på nazismen. Fascismen var en blandning mellan ultrakonservatism och socialdarwinism och nazismen en grotesk vidareutveckling av denna.
Det var eliten i samhället som var skyldiga till nazismens framväxt inte arbetarna.
"Att Gyllenhammar kopplar SD med nazistideologi är mer eller mindre det enda hon får till rätt i..."
Scary Devil Monastery. Sverigedemokraterna är det enda större parti som tar Israels sida. Nazismen är intensivt antisemitisk. Det går inte ihop, eller hur?
Att beskylla SD för att vara islamofoba är möjligtvis träffande, en position som dock torde vara komfortabel i Sverige anno 2009 där förorterna brinner och polis, ambulans och brandkår bemöts med stenkastning.
Gyllenhammar drar ut på obehagligt höga växlar, utan någon som helst grund. Att ställa frågan om Sverige är det "nya nazityskland" kan vara det äckligaste påståendet jag läst på mycket länge, långt värre än Boströms skräckpropaganda.
Att dessutom koppla samman antisemitism med Sverigedemokraterna visar hur löjligt dåligt insatt Gyllenhammar är. Sverigedemokraterna är det parti i Sverige som vurmar absolut mest för skurkstaten Israel. Sverigedemokraternas fokus ligger på islamofobi.
Pinsamt!
"Antisemitismen i Sverige på 30-talet var störst bland överklassen och handelsmän från borgarklassen. Det var också dessa grupper som främst stödde Hitler."
Varför skulle just de hata judar,Arb? Det var snarare så att Hitler sågs som den som kunde stoppa kommunismen. Däremot var judehatet bland prästerskapet utbrett men det har ju sina orsaker...
De personer jag känner som erkänner sig till judendomen eller har judisk bakgrund är extremt kritiska till Israel och sionismen. Är de också rasister och antisemiter?
Är jag islamofob om jag kritiserar Iran och Saudi Arabien?
Är jag rasist om jag kritiserar odemokratiska stater i Afrika?
Svaret är nej!
Det är bara borgarna som måste smutskasta alla motståndare då de inte kan hantera att någon har en annan världsbild än de.
Och återigen, sluta ljuga om och smutskasta arbetarklassen!
Kan inte alla konservativa, giriga, överklassförfattare låsa in sig på Timbros toaletter och stanna där!!!!
under andra världskriget var Aftonbladet den svenska tidning som var mest pro-tysk och antisemitisk och mest av alla hyllade Hitler. Man känner onekligen historiens vingslag här, när samma tidning idag många år senare är den mest anti-israeliska och anti-judiska.
Och det är för övrigt INTE Linderborg som skrivit om Israel och organstölder!!! Det är en annan skribent..
Nej Aftonbladet var inte mest antisemitisk, det fanns gott om högertidningar som var betydligt värre. Dock stod AB för socialdemokraternas fega hållning mot Hitlertyskland vilket är en stor skam. Men med tanke på att det satt uttalade nazister i det konservativa partiet så var det nog bättre med Socialdemokratisk feghet än borgerlig fascism!
Bortsett från att artikeln kommer med grova beskyllningar mot Åsa Lindeborg för antisemitism, är den förvirrad. Bitvis påminner den mest om surrealistisk poesi, men främst har artikelförfattaren fel i sak. Mest fel är hennes kopplingar mellan Åsa Linderborg Sverigedemokraterna och deras förmodade antisemitism.
Jag kan trösta Cecilia Gyllenhammar med att Sverigedemokraterna numera har bytt paradgren från antisemitism till islamofobi. Det gäller nämligen att framstå som folklig om man skall erövra den där sista procentandelen som leder in i parlamentet.
De dörrar fru Gyllenhammar anser sig slå in med denna artikel står redan vidöppna. Detta missar hon i sin iver att, helt missriktat, beskylla Åsa Lindeborg för antisemitism. jag är säkert på att fru Gyllenhammar skulle trivas bra som medlem i SD.
Bo T: Jag vet inte varför någon skulle hata judar. Antisemitism och rasism är irrationellt, ointelligent, skrämande och fegt. Men troligtvis tyckte sig eliten på 30-talet ha något att vinna på ett rasistsikt och antisemitiskt Europa.
Nu skrivs ofta att Israel håller Gaza som "gisslan".
De som har en karta inom räckhåll kan se att Egypten har en tolv (12) kilometer lång gräns mot Gaza.
Egypten håller också Gaza som "gisslan"...........
Bernt:
Jag hade gissat att du var en sionist men trodde inte att du skulle försvara illegala statliga organhandel på våra barn!
Denna skam kommer att stå i historien nu för alltid!
Fördöm detta istället att skylla på antisemitism!
Räckte inte med det att Ni körde bort palestinier från sina hem, jordbruk, arbete och skolan/högskolan?
Räckte inte med deras land som blev ockuperat i 60 år?
Räckte inte att Ni slaktar deras barn på gatorna där de protesterar mot Er barbariska och omänskliga tortyr i fängelserna?
Denna är en skam för mänskligheten. Jag själv skäms att har inte gjort mycket.
Jag lovar att från och med Idag kommer att jobba mot den grymma sionist regimen!
RE: #18 David_A,
Finland är ett internationellt erkänt land med en egen regering, domstolar, militär etc. Finland har även kontroll över sitt territorium.
Det finns ingen internationellt erkänd "palestinsk" stat. Däremot territorier som ingen i dagsläget äger och som ingen internationellt erkänd regering kontrollerar.
Om Finland vore som västbanken eller gaza så skulle nog Sverige behöva agera annorlunda för att skydda sin befolkning. Åt den andra civilbefolkningen, utan folkrättslig stat, kan man bara beklaga at den är utlämnad åt girigbukar och terrorister som skiter i "de egna".
Allternativ bild till Antisemitbladets artikel:
http://2.bp.blogspot.com/_7rfiyAZWhAU/Souj8x9F3MI/AAAAAAAADZQ/MHdlPBRN_3...
Åsa Linderborg är en utav de få makthavare i det här landet som konsekvent, utan undantag står upp för yttrandefrihet och demokrati. Det ska hon ha en eloge för!
Vad gäller organstölder så är det förekommande i många krig. Om någon skulle påstå att säg ryska soldater stulit organ från dödade tjetjener så skulle påståendet ifrågasättas men knappast avfärdas som "anti-slavism" eller dylikt. Men just när det gäller Israel så försvarar man sig från alla sorters anklagelser - inte bara den här - med att det skulle vara ett uttryck för antisemitism. Vad Israel inte tycks begripa är att det ger en "Vargen kommer"-effekt, om all kritik bemöts som antisemitism så kommer till slut ingen ta anklagelserna på allvar ens när de är sanna.
Jag reagerade även på den här meningen: "De tunga vågorna av antisemitism från 30-talets arbetarkultur är tillbaka."
Vad menar du med det egentligen? Antisemitismen var klart mest spridd inom borgerligheten, inte inom arbetarrörelsen. Det gäller inte bara i Tyskland utan i ännu större grad här i Sverige.
Bo_T:
"Att vänstern är intensivt judehatande är dock sant. Den globala axeln mellan islamism och socialism växer sig allt starkare och i spetsen för hetsen mot Israel och judarna går de som vill utnyttja situationen för att stärka sin egen karriär.
Konsekvensen av den vänsterpolitiskt organiserade islamiseringen av Sverige börjar visa sig. Demokratin kommer att gå under när hatorgierna sveper över landet. Det är för sent att förhindra det nu."
Men herre gud vilka befängda påståenden! Tror du på det här tramset på riktigt?
Det är konspirationsteorier på nivå med David Icke och hans ödle-teori!
@David A & Bo T
Delvis korrekt. Historiskt sett har de tyngsta brotten begåtts av nazister som för tillfället pekade ut judarna som de absolut värsta fienderna - Hitlers andra herreras med bristande moral, om man så vill. Men det som är nazismens kärna är egentligen rent generellt en syndabocksfilosofi. Idag ses islam som ett mycket större hot än judar inom västvärlden - och följdaktligen ändrar nazisterna snabbt åsikt. "Nationalsocialismen" är i grund och botten en realpolitisk rövslickarfilosofi där man på alla sätt försöker sälja en allmängiltig lösning som pekar ut en godtyckligt vald undergrupp som skyldig till alla folkets problem.
Klassiska fiender att demonisera brukar röra sig om marxister, liberaler, slaver, kapitalister, katoliker, protestanter, judar romer, och utlänningar rent allmänt. Hitler satte judarna främst och definierade inledningsvis nazismens huvudfiende. I USA har man i vit-makt-rörelser oftast satt svarta som främsta fiende istället.
Även de ursprungliga nazisternas utpekande av de slaviska folkslagen som avskum och underlägset slödder hindrade inte att Hitler inledningsvis ändå allierade sig med Stalin i andra världskriget vilket får stå som den nog tydligaste demonstrationen på att nazismen inte ser sig hejdad av en sådan petitess som att kortvarigt behöva hurra för lede fi.
Inom nazirörelserna i Sverige har man sedan länge lagt ned "rasbegreppet" som motivator till främlingshatet och började istället poängtera "kultur" inom den Nysvenska Rörelsen som BSS, och sedermera SD grundades ur. Alltså ser vi istället nyckelord som "mångkultur" och "Rikssvensk" där man innan kunde höra "rasblandning" och "Arier".
Att islamofobi sedan är en relativt komfortabel filosofi för SD är helt enkelt att jämföra med att det är en tacksam bandvagn att poängtera just nu. Israel kan man förmodligen ändra åsikt om vid senare tillfälle.
@Bo T #31
Visserligen korrekt, men med tanke på att "semitisk" primärt står som språkgrupp, och därefter fortfarande som en folkgrupp som täcker in både araber och judar så tycker jag det blir direkt missvisande att konnotera det endast mot judar.
Men låt gå. Mea Culpa.
Tack Cilla, fantastiskt bra skrivet!
Katrin G