Om författaren
Anna Veeder är ekonomiansvarig på ett israeliskt hitechföretag samt frilansskribent med hjärtat (och en hel del av fritiden) i den israeliska fredsrörelsen. Bosatt i Israel sedan 1992.
Förutsåg Donald Boström och Åsa Linderborg att artikeln "Våra söner plundras på sina organ" skulle ge upphov till ett sådant medialt ramaskri? Förmodligen inte. Ingenting i Boströms artikel är nämligen speciellt nytt - varken palestiniernas anklagelser om att döda anhöriga återlämnats utan vitala organ, organbristen i Israel eller den illegala organhandeln.
Men det hopkok som Boström gör av dessa i sig faktiska händelser - inklusive anklagelsen om att israeliska soldater avsiktligt skulle fångat in unga palestinska män som "ofrivilligt fått agera organreserv innan de dödats" - doftar inte bara tydligt av klassisk antisemitisk konspirationsteori, där de onda judarna tjänar pengar på att skada icke-judar, utan avvisas också av israeliska människorättsaktivister.
"Trots all min kritik mot den israeliska militären och ockupationen - det finns en gräns", säger Maskit Bendel, som åren 2000-2007 jobbade för israeliska Physicians for Human Rights (www.phr.org.il). Idag är hon jurist på Association for Civil Rights in Israel.
"Att palestinier har misstankar gentemot IDF är jag helt medveten om", säger hon. "Det är också förståeligt. Men inte alla misstankar är korrekta. Till exempel går det rykten om att genomlysningsapparaterna som används vid övergångarna vid Erez och Rafah (till Gazaremsan, AV) egentligen är röntgenapparater, som skadar gravida kvinnors foster. Vi kollade det och det är helt enkelt inte sant. Likadant går det rykten om att Israel dumpar radioaktivt avfall på Västbanken och att detta är en av orsakerna till den ökade cancerfrekvensen hos palestinierna. Det finns inga bevis för det heller."
Däremot känner hon väl till den självsvådliga och skarpt kritiserade verksamhet som var legio under professor Yehuda Hiss på Israels rättsmedicinska institution i Abu Kabir på 90-talet och i början av 2000-talet.
"Det handlade om att döda återlämnades till sina anhöriga utan vissa organ, som använts för medicinska studier eller helt enkelt slarvats bort", säger Maskit. "Det hände även med dödade israeliska soldater. Såvitt jag minns tillsattes en undersökningskommission som uttryckligen satte stopp för de här procedurerna."
Statsåklagare Elyakim Rubinstein tillsatte 2002 en utredning, med resultatet att professor Hiss avskedades 2004.
Maskit säger att hon under sitt arbete på Physicians for Human Rights varit inblandad i ett enda fall av organstöld. "Det handlade om en palestinsk självmordsbombare, och den israeliska militären vägrade lämna tillbaka huvudet till familjen", berättar hon. "Vi skrev till dem å familjens vägnar. Jag minns inte exakt vad de svarade, men det handlade inte om ett misstag utan om ett medvetet beslut. Någon organhandel vad det däremot definitivt inte frågan om."
Yonathan Mizrachi, mångårig vänsteraktivist och grundare av den israeliska organisationen Emek Shaveh (www.alt-arch.org) känner också till händelserna i Abu Kabir. Anklagelserna om att israeliska soldater medvetet skulle fångat in unga palestinier för organstöld och organförsäljning håller han för osannolik.
"Sådana påståenden, som i sin tur triggar anklagelser om antisemitism, skadar vårt arbete och stärker istället den israeliska högern", säger han. "Israeliska människorättsorganisationer gör stora ansträngningar att föra fram legitim kritik emot ockupationen och att uppmärksamma brott mot mänskliga rättigheter, ofta under hård press från israeliska myndigheter. Men för att kritiken ska ha avsedd effekt så måste den vara välgrundad."
Ett aktuellt och angeläget exempel är de soldatvittnesmål angående övergrepp mot civila palestinier under krigföringen i Gaza i januari 2009 som publicerades av organisationen "Breaking the Silence", där myndigheterna även kontaktade utländska ambassader som finansierar människorättsorganisationer och inledde en smutskastningskampanj i syfte att diskreditera rapporten. Yehuda Shaul som leder "Breaking the Silence" avfärdar kategoriskt Boströms misstankar om att israeliska soldater skulle varit inblandade i organstöld eller organhandel.
"Jag har aldrig hört talas om något sådant", säger Yehuda Shaul. "Det låter precis som en av de lögner som vi hela tiden kämpar emot".
Hösten 1992, samma år som Boström vistades på Västbanken, jobbade jag själv en tid som frivillig i arkivet på den israeliska människorättsorganisationen Btselem i Jerusalem. Ansvarig för att ta upp vittnesmål från palestinier för Btselems rapporter var Bassem Eid, idag direktor för Palestinian Human Rights Monitoring Group (www.phrmg.org). Btselem dokumenterade, analyserade och rapporterade dagligen om övergrepp mot palestinier, från skövlade olivodlingar till den israeliska säkerhetstjänstens tortyr av palestinska fångar i Russian Compound.
Kontaktade Boström Bassem Eid på Btselem eller andra israeliska eller palestinska människorättsorganisationer och berättade om sina misstankar? Vilken respons fick han i så fall? Det framgår inte av artikeln.
Om Boström vill ha en utredning - varför vänder han sig inte till dem idag, innan han ropar på en internationell rättsundersökning angående israeliska krigsförbrytelser? Anser Boström att israeliska och palestinska människorättsorganisationer inte har kompetens eller mod nog att konfrontera den israeliska militären med just denna anklagelse, och inte har haft det sedan 1992 - trots publiciteten i israeliska media angående skandalerna kring det rättsmedicinska institutet i Abu Kabir?
Hur kritisk är Boström till sina egna källor? Är det journalistiskt försvarbart att publicera egna teorier som innehåller så grava anklagelser emot den israeliska militären utan att först kontrollera dem, även på en "kultursida"?
Skillnaden mellan att påpeka missförhållandena på Abu Kabir, inklusive den brutala och respektlösa behandlingen av palestinska dödsoffer, och anklagelsen att israeliska soldater avsiktligt dödat palestinier i syfte att stjäla deras organ för den illegala organhandeln är inte hårfin. Det är skillnaden mellan verifierbara fakta och egenhändigt tillrättalagd fiktion.
Ockupationen har haft och har fortfarande förhärande konsekvenser, både för palestinier som individer och för det palestinska samhället som helhet. Den är enligt min åsikt också den huvudsakliga orsaken till att Israel idag visserligen är ett välmående, men också tilltagande våldsamt och hänsynslöst samhälle.
Att kritisera israeliska övergrepp mot palestinier är både legitimt och nödvändigt - men skulle vara mer effektivt om det gjordes i samarbete eller med stöd av israeliska och palestinska människorättsorganisationer. Boströms spekulativa artikel och uppståndelsen kring den bidrar dock varken till någon undersökning om påstådda krigsförbrytelse eller upprättelse för de drabbade palestinierna, utan enbart till ytterligare demonisering och polarisering.
Pingbacks som länkar till denna artikeln
[...] AB1, AB2, AB3, AB4, AB5, DN1, DN2, SvD1, SvD2, SvD3, NM, EX, GT, KvP, SDS, Bloggat: Svensson, Röda Malmö, Spånbinge, Proletärbella, Björnbrum, Jinge, [...]
Blogg:Trottens Betraktelser » Idiot-paraden, 2009-08-21, 20:35
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/9898
Är ni tre här ovan på riktigt eller är ni bara beviset på att Göran Person lyckades i sitt strategiska uppsåt att genom kommunaliseringen av skolan sänka intellektet hos den svenska befolkninge?
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2009-08-20, 10:44
Detta var den absolut bästa och mest nyanserade artikeln i detta ämne, på hela Newsmill !
.
Det är oerhört viktigt att kritiken är saklig och dokumenterad, och det är just detta som AV lyfter fram, jag citerar:
.
"Att kritisera israeliska övergrepp mot palestinier är både legitimt och nödvändigt - men skulle vara mer effektivt om det gjordes i samarbete eller med stöd av israeliska och palestinska människorättsorganisationer."
.
Sen en kommentar till # 1. Charlotte T. Vad jag minns var ligan stationerad i New Jersey och inte Long Island - det är ett helt annat ställe. I ligan fanns även personer från andra trossamfund. Det finns ingen bevisad koppling mellan ligans verksamhet och det som påstås i Aftonbladets artikel avseende IDF.
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-08-20, 10:46
Det allmänna försvaret om organhandel i Israel och ev stöld av organ från palestinska döda, är märkligt. Alla skriver att något sådant kan inte Israel eller dess arme medverka till eller andra heller för den delen i staten Israel. Ändå röstade en betryggande grupp för den regim som finns nu som eldar under den antisemitiska debatten.
Men när samma sak händer i Asien dock inte via krig utan kidnappningar och i bästa fall löften om pengar, rycker försvarstalarna till israels heder på axlarna. Det är ju indier och andra lågt stående varelser det handlar om. inte invandrade ryssar, engelsmän, svenskar, tyskar till Israel med judisk bakgrund.
Inte heller diskuterar man att det i USA är belagt att högt stående rabbiner har deltagit i försäljning av organ. Varför är det så himla farligt att våga prata om saker som de är utan att man blir rasist. Jag har många indiska vänner, men det innebär väl inte att alla rika medelålders och snika indier är det samma som befolkningen i stort. Sluta o lägg andra världskriget på mina axlar så fort jag andas kritik, men jag måste fråga igen alla okritiska vänner av statsskicket i Israel, VAR STOD ISRAEL UNDER BOJKOTTEN MOT SYDAFRIKA UNDER APTARTHEIDSYSTEMET. ISRAEL VAR ENDA LAND INOM FN SOM ÖPPET BEDREV HANDel MED DEN VITA REGIMEN I SYDAFRIKA, ISRAEL HAR I SÅ FALL HAR DET GÅTT FÖRBI MIG, INTE DELTAGIT I NÅGON FORM AV AKTIONER MOT FÖRTRYCK I AFRIKA, AFGANISTAN ELLER ANDRA LÄNDER I SAMMA SITUATION. Rätta mig om jag har fel och ge mig bevisen i så fall på motsatsen.
Permalänk | Anmäl
anne skåner, 2009-08-20, 13:15
Anne Skåner. Arabvärlden har i princip utrotats från judar. Varför anser du att det är OK men inte att Israel försvarar sig mot sina fiender.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-08-20, 13:21
Hej Anna,
tack och lov för en nyanserad röst i denna så sjuka debatt.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-08-20, 13:32
Vilken lättnad att få lyssna till den sakliga, nyanserade, välinformerade och välskrivande Anna Veeder.
Permalänk | Anmäl
Clam, 2009-08-20, 15:39
Hur länge ska Aftonbladet kunna fortsätta med öppet antisemitiska inlägg? Borde inte detta vara ett fall för hets mot folkgrupp-lagen?
Permalänk | Anmäl
anders svensson, 2009-08-20, 16:35
Anna Veeder är alltid sansad och skriver om saker hon är insatt i.
Jag vet inte om det finns något mer att säga i den här diskussionen.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-08-20, 17:03
Hela tanken med den artikel av D. Boström är ju att demonisera Israel, anspela på gamla anti-semitiska vandringshistorier.
Men tänk till lite här, om man nu har för avsikt att skaffa fram organdonatorer genom att använda sig av unga palestinier, så är ju det beskrivna tillvägagångssättet otroligt korkat.
Först skjuter de honom i bröstet, sedan en gång i vardera ben, för att avsluta med ett skott i magen! Jag menar vore det inte bättra att nöja sig med att skjuta honom i benen och sedan skylla på blodförlust när dom lämnar tillbaks den döda kroppen istället för att med rätt stor risk förstöra organen med att skjuta honom i bröstet och magen? Bara det beskrivna tillvägagångssättet gör ju att historien faller i bitar.
Att det sedan är en helt absurd tanke att det skulle kunna försigå utan att det kommit fram tidigare, med faktiska bevis säger sig ju självt! Med alla de personer som är helt klart emot Israel, och inte en enda har kommit fram med handfasta bevis?
Den här artikeln har bara ett enda mål, och det är att smutskasta Israel och att underblåsa anti-semitiska strömningar, den som inte ser det, måste ju vara bra jävla naiv.
Permalänk | Anmäl
PerA, 2009-08-21, 01:16
Dr Anders skrev:
.
"...Fakta är att Rabbiner står åklagade i New Jersey för organhandel..."
.
Det finns ingen bevisad koppling mellan dessa Rabbiner och den uppgivna händelsen.
.
Detta är inget annat än Guilt-by-association.
Inte acceptabelt. Lika lite som muslimer som grupp eller individer kan skyllas för den höga andel av brottslingar med muslimska namn som återfinns i Svenska fängelser.
.
Det är dålig journalistik att rapa upp en massa lösa trådar, utan att påvisa eller bevisa sammanhangen
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-08-21, 06:34
Så om rabbiner stjäl organ, och dessa så bestämt inte kommer från palestinier, varifrån stjäl de dem?
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-08-21, 06:57
Mats !
.
Man kan inte prata generellt om "...rabbiner som stjäl organ..." - DET om något är antisemitism. En grupp personer i New Yersey, Judar, Katoliker, ateister, organiserad brottslighet - höll på med illegal organhantering. Vad har resten av världens Rabbiner med detta att göra ? Vad har resten av världens Judar med detta att göra ? Inte ett skvatt.
.
Samtliga självmordsbombare i Palestina/Israel är Palestinier - betyder det att samtliga Palestinier är självmordsbombare ???
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-08-21, 09:13
Munin
.
Jag håller med dig till stora delar
.
a) Det har blivit en "antisemit"-debatt utan normala proportioner.
.
b) Avigdor Liebermann saknar sans och vett, när han vill påverka tryck- och yttrandefriheten i Sverige
.
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1249418658365&pagename=JPost%...
.
b) DÄREMOT - kan man inte säga "ingen rök utan eld", som ju du faktiskt gör. Det finns inga bevis för att IDF utstuderat och sanktionerat från högre ort utövar organjakt på Palestinier och det finns definitivt ingen bevisad koppling mellan de påstådda ursprungshändelserna i AB-artikeln och den organiserade ligan (bestående av människor med olika trosuppfattning) i New Jersey som har sysslat med illegal organhantering.
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-08-21, 10:08
Varför kommer alltid ordet "antisemitisk" fram när kritik mot staten Israel skall bemötas? Är det det enda försvar som finns?
Permalänk | Anmäl
Jonas Ericsson, 2009-08-21, 11:52
Bravo, det var en sakligt hållen och precis framställning, som kontrasterar välgörande mot det hystreriska skriande och insinuanta svammel som presenterats av våra egna sionistiska eftersägare inom den politiskt-mediala överklass som ständigt skall till att skämma ut sig med sin intellektuella undermålighet. Anna Veeders förnuftiga röst sätter samtidigt en behövlig torped i hatmånglarna på motsatt sida. En förnuftig person ställer sig opartisk och neutral den förbittrade israelisk-palestinska konflikten. Man skall granska BÅDA sidor i samma ljus, och inte huvudlöst fördöma någondera parten! Men förnuftets röster hörs tyvärr dåligt i det allmänna hysteriska gastandet i detta alltmer fördummade land.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-21, 12:55
Bravo, det var en sakligt hållen och precis framställning, som kontrasterar välgörande mot det hystreriska skriande och insinuanta svammel som presenterats av våra egna sionistiska eftersägare inom den politiskt-mediala överklass som ständigt skall till att skämma ut sig med sin intellektuella undermålighet. Anna Veeders förnuftiga röst sätter samtidigt en behövlig torped i hatmånglarna på motsatt sida. En förnuftig person ställer sig opartisk och neutral den förbittrade israelisk-palestinska konflikten. Man skall granska BÅDA sidor i samma ljus, och inte huvudlöst fördöma någondera parten! Men förnuftets röster hörs tyvärr dåligt i det allmänna hysteriska gastandet i detta alltmer fördummade land.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-21, 12:56
Vuxen man:
Om du nu kan använda wikipedia, varför inte slå upp ordet antisemit?
Mats:
Nu är det inte kritik utan påhittade saker som Israel kritiseras för. Där ligger skillnaden mot eventuella seriösa kritiker
Permalänk | Anmäl
anders svensson, 2009-08-21, 16:14
TÄNK EFTER nu!!! Veeders artikel är skickligt skriven, men vad är det hon säger. Obduceras? varför det? De har klivuit ihjälskjutna, vad finns där att obducera? Och när då den här organhandelshärvan i USA nystas upp av Boström utbryter full orka. Antisemitism? Vad fan menar de? Argumentationen är ju helt osaklig: EFTERSOM det hela är så, 'förskräckligt måste det vara antisemitiska lögner. Det är vad ju säger. Det är ju förihelvete Baklänges Vals! Hökmark går an som Stakin mot spioner och förrädare, och Hitler själv mot judar! Han har ju alldeles tappat förståndet och går på den främmamnde makten Israels uppdrag till generalangrepp mot svensk yttrandefrihet .
.
Reinfeldt måste förstå vilken draksådd det här är, hur stora delar av vensk opinion förolämpats av Gunnar Hökmark. Reinfeldt måste även förstå hur hans eget partis nationella lojalitet och demokratiska integritet hart dragits i tvivelsmål. Det är outhöärdlihgt. Hökmark måste tvingas att avgå omedelbart. I annat fall är hans parti hopplöst komprometterat, och kan omöjligt komma ifråga för en förnuftig väljare år 2010.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-21, 19:09
#26 Amir , det är ju sjävlklart så att om man talar om ett stort antal amerikanska rabbiner som är arresterade för att bedriva illegal organhandel, med kontakter i Israel, så betyder inte det att man menar att alla rabbiner i världen sysslar med denna handel. Vissa gör det, andra inte.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-08-22, 01:37
Vänsternazister ska säga varför ni gapar så fort judar rör palestinier, men ni tiger när islamister gör värre än judarna!
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2009-08-22, 15:27
Reinfeldt avvisar kraven från Mellan-Österns enda "demokrati"
.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5679048.ab
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-08-22, 22:38
Anna Veeder, det var nog det bästa som sagts i den här frågan hittils. De obducerade och ev. organsaknande kropparna för 17 år sedan är alltså redan kända i Israel och dessutom har saken uträtts och den ansvarige professorn har till och med fått sparken!
Fantastiskt. Då är det mycket riktigt en icke-fråga och Boström har gjort bort sig igen. Aftonbladet också.
Jag önskar att Israels regering hade haft förstånd att gå ut med den informationen istället för att skrika om antisemitism och försöka censurera en -usel, men ändå- svensk tidning.
Permalänk | Anmäl
Johannes Ek, 2009-08-23, 13:40
Här har vi en artikelförfattare som förstår hur man får använda sig av argument och källor för att i ett land med yttrandefrihet och tryckfrihet bemöta artiklar man inte tycker är bra! Om nu bara alla rikspuckon, inom detta lands gränser och utanför, kunde förstå detta. Att yttrandefrihet och tryckfrihet måste gälla ALLA och ALLT som inte direkt uppviglar till direkt våld mot andra personer/folkgrupper. Bara för att något är obehagligt eller innehåller tveksamma fakta så kan det inte censureras. Då får man bemöta det som sagts/skrivits med sakliga argument och konstruktiva förslag. Bra skriven artikel.
Permalänk | Anmäl
Olle Burvall, 2009-08-24, 08:38
#103 Oskar
.
skrev "...Den israeliska fredsrörelsen utmärks knappast för sin samhällskritik..."
.
Nej men handen på hjärtat, AV gör en stor insats för att överbrygga motsättningarna samt att försöka få en slags balans från den Israeliska sidan. Läs även henns andra artiklar här på Newsmill.
.
Det är helt självklart, att även om det blir en fredlig tvåstatslösning i framtiden, med erkända och säkra gränser för både Israel och Palestina, så är man alltid sig själv och de sina närmast - det är inget konstigt med det.
.
Det gäller alltså även alla sansade personer på båda sidor.
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-08-25, 01:23
Instämmer med Nisse Hult.
.
För en framtida samexistens mellan Palestina och Israel kan man självklart inte begära att alla Israeler ska ta lika stora steg som Uri Avneri och Israel Shahak. Dessa är undantag.
.
Likaså kan man inte begära att Palestinierna i gemen ska förneka sin egna historieskrivning och glömma alla sina offer i samband med den stora katastrofen 1948 och framåt.
.
Dock måste båda sidor mötas någonstans på mitten.
Respekt för varandra och ömsesidig förståelse behöver inte betyda att man ger upp sin egna nationella identiet eller sin egna nationella historieskrivning.
.
AVs verksamhet måste intensifieras med bakgrund av ovanstående och motsvarande counterparts på den Palestinska sidan måste också uppmuntras och stödjas.
.
Extremisterna har alltför länge fått kapa problemet och hålla sina respektive sidors oskyddade civilbefolkning som både fysisk och intellektuell gisslan.
Permalänk | Anmäl
Amir , 2009-08-25, 19:01
"De stora skandalerna i hela denna affär är:
1. Att en stats militär bortforslar lik och lämnar tillbaka dem obducerade utan de anhörigas tillstånd. Detta förtjänar att utredas, oavsett rykten om organstöld."
De stora skandalerna är att folk inte har tillräcklig kunskap om den här konflikten, eller tillräcklig kunskap om folkrätten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_al-Durrah
Exempel på varför Israel känner ett behov av att utreda dödsfall.
Sedan säger också folkrätten att en ockupationsmakt har som skyldighet att upprätthålla lag och ordning.
Kan ta ett annat exempel, vid dödsfall som polisen i Sverige misstänker beror på grund av brott så lär polisen begära en obduktion oavsett vad familjen vill.......
Vid dödsfall då man tror sig veta vad som dödade, så lär man ändå obducera kroppen och ta tillvara på de kulor och andra främmande föremål som man hittar i kroppen.
Så vad är den stora skandalen då? Att Israel utför obduktioner? eller att vi inte ser efter vårt eget hus först och klagar på att den svenska polisen utför undersökningar? Jag menar, vad gäller när den svenska polisen skjuter ihjäl någon?
Permalänk | Anmäl
Andreas Delshammar, 2009-08-29, 16:52
test
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-29, 16:55
Kort till Anders Delshammar, vars argument består i ett seriöst rimlighetsargument, vars begränsning jag vill påpeka: det förhållandet att vi kan tänka oss ett legitimt motiv medför inte med nödvändighet att enbart detta legitima motiv gjort sig gällande i realiteten. Saken kan endast avgöras med en konkret undersökning rakt på sak. Vad som behövs är att palestinska lik grävs upp och undersöks. Tills vidare kan vi inte bestämt döma vare sig åt ena eller andra hållet, vilket borde vara självklart.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-29, 16:59
"rimlighetsresonemang" skulle det vara. *neurotisk stilistpedant*
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-29, 17:01
Peter, det här fallet är ganska mycket som skrönan om de som rev upp parkettgolvet och odlade potatis. Man måste ju ha solljus, vatten, jord osv för att odla potatis. Ganska begränsad trovärdighet dvs.
1) Personer dör i en väpnad konflikt.
2) Staten som har ansvar utför rutinmässigt obduktioner i de fall de kan. Kanske inte alltid värt att sätta in ett kompani för att återhämta ett lik. Att klaga på detta utan att klaga på att andra stater som utför obduktioner är felaktigt. Att påstå att de inte har rätt eller fog för det är felaktigt.
3) Palestinier har enligt Israel rätt att ta del av obduktionsrapporterna. Här tex skulle man ju kunna läsa dem och se om det fattades några organ. Det är ju inte läge att att plocka organ av döda personer.
4) En majoritet av de läkare som har tillfrågats har uppgett att sannolikheten att ta organ av folk som dör utanför klinisk miljö är ungefär 0.
5) Organen från folk som blir skjutna i bröstet och bålen löper utöver organsvikten som inträffar på några minuter ännu större risk att ta skada via infektioner. (Vid dödsfall)
6) Skulle man ta hand om organen så måste detta ske inom några minuter från dödsfallet, och helst under omständigheter att kroppens syreomsättning uppehålls. Även med helikopter så lär detta ta tid. Att få dem till en klinisk miljö där detta kan ske.
Så, visst skulle andra motiv kunna ligga bakom, men sannolikheten för detta minskar ju drastiskt om man tror det som folk säger. Och visst kan man inte döma korrekt utan en undersökning.
Men om du inte har missat något, eller om det är jag som har missat något så har ju nästan alla här på newsmill och i övriga Sverige bestämt sig. Och en grundläggande fråga måste ju vara när är det rimligt att ta upp något? När finns det tillräckligt med bevis för att motivera en undersökning?
Permalänk | Anmäl
Andreas Delshammar, 2009-09-05, 15:02
Min replik på Delshammars välkomna synpukter blir av den digniteten att jag ser mig nödsakad att i objektiverad form leverera den på min egen artikel under detta ämne:
.
http://newsmill.se/artikel/2009/09/01/kulturhogerns-intellektuella-vanhe...
.
#7.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-09-05, 16:19
Jag har en fråga att ställa som kanske besvarats utav författaren i en senare kommentar men eftersom jag inte orkar läsa alla kommentarer så väljer jag att ställa min fråga istället.
Författaren skriver följande: "Att unga palestinier dödats, obducerats och lämnats tillbaka till sina familjer mitt i natten står utom allt tvivel..."
1. Varför obduceras dödade palestinier utav Israelisk sjukhus, militär eller stat??? Vad är anledningen till att obducera en palestinier som t.ex. blivit skjuten utav en Israelisk soldat? Ser man inte ammunitionshålen?
2. Varför lämnar Israel tillbaka lik mitt i natten med påbud som att kroppen inte skall visas eller fotograferas utav någon samt att man ska begrava liket på natten som vissa palestinska källor påstår???
Författaren skriver att palestinier blir obducerade och att deras lik lämnas tillbaka mitt i natten - finns inga "tvivel" om detta menar författaren. Men VARFÖR görs detta? Jag visste inte att Israel obducerade och lämnade tillbaka lik mitt i natten och fattar fortfarande inte varför, alltså var det inte så himla självklart för mig alltså.
Permalänk | Anmäl
Peyman Razaghi, 2009-12-25, 02:14
123 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Är ni tre här ovan på riktigt eller är ni bara beviset på att Göran Person lyckades i sitt strategiska uppsåt att genom kommunaliseringen av skolan sänka intellektet hos den svenska befolkninge?
Detta var den absolut bästa och mest nyanserade artikeln i detta ämne, på hela Newsmill !
.
Det är oerhört viktigt att kritiken är saklig och dokumenterad, och det är just detta som AV lyfter fram, jag citerar:
.
"Att kritisera israeliska övergrepp mot palestinier är både legitimt och nödvändigt - men skulle vara mer effektivt om det gjordes i samarbete eller med stöd av israeliska och palestinska människorättsorganisationer."
.
Sen en kommentar till # 1. Charlotte T. Vad jag minns var ligan stationerad i New Jersey och inte Long Island - det är ett helt annat ställe. I ligan fanns även personer från andra trossamfund. Det finns ingen bevisad koppling mellan ligans verksamhet och det som påstås i Aftonbladets artikel avseende IDF.
Det allmänna försvaret om organhandel i Israel och ev stöld av organ från palestinska döda, är märkligt. Alla skriver att något sådant kan inte Israel eller dess arme medverka till eller andra heller för den delen i staten Israel. Ändå röstade en betryggande grupp för den regim som finns nu som eldar under den antisemitiska debatten.
Men när samma sak händer i Asien dock inte via krig utan kidnappningar och i bästa fall löften om pengar, rycker försvarstalarna till israels heder på axlarna. Det är ju indier och andra lågt stående varelser det handlar om. inte invandrade ryssar, engelsmän, svenskar, tyskar till Israel med judisk bakgrund.
Inte heller diskuterar man att det i USA är belagt att högt stående rabbiner har deltagit i försäljning av organ. Varför är det så himla farligt att våga prata om saker som de är utan att man blir rasist. Jag har många indiska vänner, men det innebär väl inte att alla rika medelålders och snika indier är det samma som befolkningen i stort. Sluta o lägg andra världskriget på mina axlar så fort jag andas kritik, men jag måste fråga igen alla okritiska vänner av statsskicket i Israel, VAR STOD ISRAEL UNDER BOJKOTTEN MOT SYDAFRIKA UNDER APTARTHEIDSYSTEMET. ISRAEL VAR ENDA LAND INOM FN SOM ÖPPET BEDREV HANDel MED DEN VITA REGIMEN I SYDAFRIKA, ISRAEL HAR I SÅ FALL HAR DET GÅTT FÖRBI MIG, INTE DELTAGIT I NÅGON FORM AV AKTIONER MOT FÖRTRYCK I AFRIKA, AFGANISTAN ELLER ANDRA LÄNDER I SAMMA SITUATION. Rätta mig om jag har fel och ge mig bevisen i så fall på motsatsen.
Anne Skåner. Arabvärlden har i princip utrotats från judar. Varför anser du att det är OK men inte att Israel försvarar sig mot sina fiender.
Hej Anna,
tack och lov för en nyanserad röst i denna så sjuka debatt.
Vilken lättnad att få lyssna till den sakliga, nyanserade, välinformerade och välskrivande Anna Veeder.
Hur länge ska Aftonbladet kunna fortsätta med öppet antisemitiska inlägg? Borde inte detta vara ett fall för hets mot folkgrupp-lagen?
Anna Veeder är alltid sansad och skriver om saker hon är insatt i.
Jag vet inte om det finns något mer att säga i den här diskussionen.
Hela tanken med den artikel av D. Boström är ju att demonisera Israel, anspela på gamla anti-semitiska vandringshistorier.
Men tänk till lite här, om man nu har för avsikt att skaffa fram organdonatorer genom att använda sig av unga palestinier, så är ju det beskrivna tillvägagångssättet otroligt korkat.
Först skjuter de honom i bröstet, sedan en gång i vardera ben, för att avsluta med ett skott i magen! Jag menar vore det inte bättra att nöja sig med att skjuta honom i benen och sedan skylla på blodförlust när dom lämnar tillbaks den döda kroppen istället för att med rätt stor risk förstöra organen med att skjuta honom i bröstet och magen? Bara det beskrivna tillvägagångssättet gör ju att historien faller i bitar.
Att det sedan är en helt absurd tanke att det skulle kunna försigå utan att det kommit fram tidigare, med faktiska bevis säger sig ju självt! Med alla de personer som är helt klart emot Israel, och inte en enda har kommit fram med handfasta bevis?
Den här artikeln har bara ett enda mål, och det är att smutskasta Israel och att underblåsa anti-semitiska strömningar, den som inte ser det, måste ju vara bra jävla naiv.
Dr Anders skrev:
.
"...Fakta är att Rabbiner står åklagade i New Jersey för organhandel..."
.
Det finns ingen bevisad koppling mellan dessa Rabbiner och den uppgivna händelsen.
.
Detta är inget annat än Guilt-by-association.
Inte acceptabelt. Lika lite som muslimer som grupp eller individer kan skyllas för den höga andel av brottslingar med muslimska namn som återfinns i Svenska fängelser.
.
Det är dålig journalistik att rapa upp en massa lösa trådar, utan att påvisa eller bevisa sammanhangen
Så om rabbiner stjäl organ, och dessa så bestämt inte kommer från palestinier, varifrån stjäl de dem?
Mats !
.
Man kan inte prata generellt om "...rabbiner som stjäl organ..." - DET om något är antisemitism. En grupp personer i New Yersey, Judar, Katoliker, ateister, organiserad brottslighet - höll på med illegal organhantering. Vad har resten av världens Rabbiner med detta att göra ? Vad har resten av världens Judar med detta att göra ? Inte ett skvatt.
.
Samtliga självmordsbombare i Palestina/Israel är Palestinier - betyder det att samtliga Palestinier är självmordsbombare ???
Munin
.
Jag håller med dig till stora delar
.
a) Det har blivit en "antisemit"-debatt utan normala proportioner.
.
b) Avigdor Liebermann saknar sans och vett, när han vill påverka tryck- och yttrandefriheten i Sverige
.
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1249418658365&pagename=JPost%...
.
b) DÄREMOT - kan man inte säga "ingen rök utan eld", som ju du faktiskt gör. Det finns inga bevis för att IDF utstuderat och sanktionerat från högre ort utövar organjakt på Palestinier och det finns definitivt ingen bevisad koppling mellan de påstådda ursprungshändelserna i AB-artikeln och den organiserade ligan (bestående av människor med olika trosuppfattning) i New Jersey som har sysslat med illegal organhantering.
Varför kommer alltid ordet "antisemitisk" fram när kritik mot staten Israel skall bemötas? Är det det enda försvar som finns?
Bravo, det var en sakligt hållen och precis framställning, som kontrasterar välgörande mot det hystreriska skriande och insinuanta svammel som presenterats av våra egna sionistiska eftersägare inom den politiskt-mediala överklass som ständigt skall till att skämma ut sig med sin intellektuella undermålighet. Anna Veeders förnuftiga röst sätter samtidigt en behövlig torped i hatmånglarna på motsatt sida. En förnuftig person ställer sig opartisk och neutral den förbittrade israelisk-palestinska konflikten. Man skall granska BÅDA sidor i samma ljus, och inte huvudlöst fördöma någondera parten! Men förnuftets röster hörs tyvärr dåligt i det allmänna hysteriska gastandet i detta alltmer fördummade land.
Bravo, det var en sakligt hållen och precis framställning, som kontrasterar välgörande mot det hystreriska skriande och insinuanta svammel som presenterats av våra egna sionistiska eftersägare inom den politiskt-mediala överklass som ständigt skall till att skämma ut sig med sin intellektuella undermålighet. Anna Veeders förnuftiga röst sätter samtidigt en behövlig torped i hatmånglarna på motsatt sida. En förnuftig person ställer sig opartisk och neutral den förbittrade israelisk-palestinska konflikten. Man skall granska BÅDA sidor i samma ljus, och inte huvudlöst fördöma någondera parten! Men förnuftets röster hörs tyvärr dåligt i det allmänna hysteriska gastandet i detta alltmer fördummade land.
Vuxen man:
Om du nu kan använda wikipedia, varför inte slå upp ordet antisemit?
Mats:
Nu är det inte kritik utan påhittade saker som Israel kritiseras för. Där ligger skillnaden mot eventuella seriösa kritiker
TÄNK EFTER nu!!! Veeders artikel är skickligt skriven, men vad är det hon säger. Obduceras? varför det? De har klivuit ihjälskjutna, vad finns där att obducera? Och när då den här organhandelshärvan i USA nystas upp av Boström utbryter full orka. Antisemitism? Vad fan menar de? Argumentationen är ju helt osaklig: EFTERSOM det hela är så, 'förskräckligt måste det vara antisemitiska lögner. Det är vad ju säger. Det är ju förihelvete Baklänges Vals! Hökmark går an som Stakin mot spioner och förrädare, och Hitler själv mot judar! Han har ju alldeles tappat förståndet och går på den främmamnde makten Israels uppdrag till generalangrepp mot svensk yttrandefrihet .
.
Reinfeldt måste förstå vilken draksådd det här är, hur stora delar av vensk opinion förolämpats av Gunnar Hökmark. Reinfeldt måste även förstå hur hans eget partis nationella lojalitet och demokratiska integritet hart dragits i tvivelsmål. Det är outhöärdlihgt. Hökmark måste tvingas att avgå omedelbart. I annat fall är hans parti hopplöst komprometterat, och kan omöjligt komma ifråga för en förnuftig väljare år 2010.
#26 Amir , det är ju sjävlklart så att om man talar om ett stort antal amerikanska rabbiner som är arresterade för att bedriva illegal organhandel, med kontakter i Israel, så betyder inte det att man menar att alla rabbiner i världen sysslar med denna handel. Vissa gör det, andra inte.
Vänsternazister ska säga varför ni gapar så fort judar rör palestinier, men ni tiger när islamister gör värre än judarna!
Reinfeldt avvisar kraven från Mellan-Österns enda "demokrati"
.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5679048.ab
Anna Veeder, det var nog det bästa som sagts i den här frågan hittils. De obducerade och ev. organsaknande kropparna för 17 år sedan är alltså redan kända i Israel och dessutom har saken uträtts och den ansvarige professorn har till och med fått sparken!
Fantastiskt. Då är det mycket riktigt en icke-fråga och Boström har gjort bort sig igen. Aftonbladet också.
Jag önskar att Israels regering hade haft förstånd att gå ut med den informationen istället för att skrika om antisemitism och försöka censurera en -usel, men ändå- svensk tidning.
Här har vi en artikelförfattare som förstår hur man får använda sig av argument och källor för att i ett land med yttrandefrihet och tryckfrihet bemöta artiklar man inte tycker är bra! Om nu bara alla rikspuckon, inom detta lands gränser och utanför, kunde förstå detta. Att yttrandefrihet och tryckfrihet måste gälla ALLA och ALLT som inte direkt uppviglar till direkt våld mot andra personer/folkgrupper. Bara för att något är obehagligt eller innehåller tveksamma fakta så kan det inte censureras. Då får man bemöta det som sagts/skrivits med sakliga argument och konstruktiva förslag. Bra skriven artikel.
#103 Oskar
.
skrev "...Den israeliska fredsrörelsen utmärks knappast för sin samhällskritik..."
.
Nej men handen på hjärtat, AV gör en stor insats för att överbrygga motsättningarna samt att försöka få en slags balans från den Israeliska sidan. Läs även henns andra artiklar här på Newsmill.
.
Det är helt självklart, att även om det blir en fredlig tvåstatslösning i framtiden, med erkända och säkra gränser för både Israel och Palestina, så är man alltid sig själv och de sina närmast - det är inget konstigt med det.
.
Det gäller alltså även alla sansade personer på båda sidor.
Instämmer med Nisse Hult.
.
För en framtida samexistens mellan Palestina och Israel kan man självklart inte begära att alla Israeler ska ta lika stora steg som Uri Avneri och Israel Shahak. Dessa är undantag.
.
Likaså kan man inte begära att Palestinierna i gemen ska förneka sin egna historieskrivning och glömma alla sina offer i samband med den stora katastrofen 1948 och framåt.
.
Dock måste båda sidor mötas någonstans på mitten.
Respekt för varandra och ömsesidig förståelse behöver inte betyda att man ger upp sin egna nationella identiet eller sin egna nationella historieskrivning.
.
AVs verksamhet måste intensifieras med bakgrund av ovanstående och motsvarande counterparts på den Palestinska sidan måste också uppmuntras och stödjas.
.
Extremisterna har alltför länge fått kapa problemet och hålla sina respektive sidors oskyddade civilbefolkning som både fysisk och intellektuell gisslan.
"De stora skandalerna i hela denna affär är:
1. Att en stats militär bortforslar lik och lämnar tillbaka dem obducerade utan de anhörigas tillstånd. Detta förtjänar att utredas, oavsett rykten om organstöld."
De stora skandalerna är att folk inte har tillräcklig kunskap om den här konflikten, eller tillräcklig kunskap om folkrätten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_al-Durrah
Exempel på varför Israel känner ett behov av att utreda dödsfall.
Sedan säger också folkrätten att en ockupationsmakt har som skyldighet att upprätthålla lag och ordning.
Kan ta ett annat exempel, vid dödsfall som polisen i Sverige misstänker beror på grund av brott så lär polisen begära en obduktion oavsett vad familjen vill.......
Vid dödsfall då man tror sig veta vad som dödade, så lär man ändå obducera kroppen och ta tillvara på de kulor och andra främmande föremål som man hittar i kroppen.
Så vad är den stora skandalen då? Att Israel utför obduktioner? eller att vi inte ser efter vårt eget hus först och klagar på att den svenska polisen utför undersökningar? Jag menar, vad gäller när den svenska polisen skjuter ihjäl någon?
test
Kort till Anders Delshammar, vars argument består i ett seriöst rimlighetsargument, vars begränsning jag vill påpeka: det förhållandet att vi kan tänka oss ett legitimt motiv medför inte med nödvändighet att enbart detta legitima motiv gjort sig gällande i realiteten. Saken kan endast avgöras med en konkret undersökning rakt på sak. Vad som behövs är att palestinska lik grävs upp och undersöks. Tills vidare kan vi inte bestämt döma vare sig åt ena eller andra hållet, vilket borde vara självklart.
"rimlighetsresonemang" skulle det vara. *neurotisk stilistpedant*
Peter, det här fallet är ganska mycket som skrönan om de som rev upp parkettgolvet och odlade potatis. Man måste ju ha solljus, vatten, jord osv för att odla potatis. Ganska begränsad trovärdighet dvs.
1) Personer dör i en väpnad konflikt.
2) Staten som har ansvar utför rutinmässigt obduktioner i de fall de kan. Kanske inte alltid värt att sätta in ett kompani för att återhämta ett lik. Att klaga på detta utan att klaga på att andra stater som utför obduktioner är felaktigt. Att påstå att de inte har rätt eller fog för det är felaktigt.
3) Palestinier har enligt Israel rätt att ta del av obduktionsrapporterna. Här tex skulle man ju kunna läsa dem och se om det fattades några organ. Det är ju inte läge att att plocka organ av döda personer.
4) En majoritet av de läkare som har tillfrågats har uppgett att sannolikheten att ta organ av folk som dör utanför klinisk miljö är ungefär 0.
5) Organen från folk som blir skjutna i bröstet och bålen löper utöver organsvikten som inträffar på några minuter ännu större risk att ta skada via infektioner. (Vid dödsfall)
6) Skulle man ta hand om organen så måste detta ske inom några minuter från dödsfallet, och helst under omständigheter att kroppens syreomsättning uppehålls. Även med helikopter så lär detta ta tid. Att få dem till en klinisk miljö där detta kan ske.
Så, visst skulle andra motiv kunna ligga bakom, men sannolikheten för detta minskar ju drastiskt om man tror det som folk säger. Och visst kan man inte döma korrekt utan en undersökning.
Men om du inte har missat något, eller om det är jag som har missat något så har ju nästan alla här på newsmill och i övriga Sverige bestämt sig. Och en grundläggande fråga måste ju vara när är det rimligt att ta upp något? När finns det tillräckligt med bevis för att motivera en undersökning?
Min replik på Delshammars välkomna synpukter blir av den digniteten att jag ser mig nödsakad att i objektiverad form leverera den på min egen artikel under detta ämne:
.
http://newsmill.se/artikel/2009/09/01/kulturhogerns-intellektuella-vanhe...
.
#7.
Jag har en fråga att ställa som kanske besvarats utav författaren i en senare kommentar men eftersom jag inte orkar läsa alla kommentarer så väljer jag att ställa min fråga istället.
Författaren skriver följande: "Att unga palestinier dödats, obducerats och lämnats tillbaka till sina familjer mitt i natten står utom allt tvivel..."
1. Varför obduceras dödade palestinier utav Israelisk sjukhus, militär eller stat??? Vad är anledningen till att obducera en palestinier som t.ex. blivit skjuten utav en Israelisk soldat? Ser man inte ammunitionshålen?
2. Varför lämnar Israel tillbaka lik mitt i natten med påbud som att kroppen inte skall visas eller fotograferas utav någon samt att man ska begrava liket på natten som vissa palestinska källor påstår???
Författaren skriver att palestinier blir obducerade och att deras lik lämnas tillbaka mitt i natten - finns inga "tvivel" om detta menar författaren. Men VARFÖR görs detta? Jag visste inte att Israel obducerade och lämnade tillbaka lik mitt i natten och fattar fortfarande inte varför, alltså var det inte så himla självklart för mig alltså.