Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (34) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Hädelse

Ljiljana Dufgran om Hädelse

Sveriges ansvar att verka för irländarnas rätt att utrycka sig fritt

Med lagen om hädelse som nyligen "reformerats" i Irland och redan röstats igenom, står det mycket mer på spel än man kan tro vid första ögonkastet. Kan inte Sverige dela med sig lite av receptet för yttrande- och tryckfrihetens lagar både till Irland och till resten av Europa? Det skriver kulturskribenten Ljiljana Dufgran.


Om författaren

Ljiljana Dufgran är kulturskribent och tidigare ordförande för svenska PEN-klubben.

Med lagen om hädelse som nyligen "reformerats" i Irland och redan röstats igenom, står det mycket mer på spel än man kan tro vid första ögonkastet.

Den, vid sidan om andra paragrafer, syftar till att freda "ett betydande antal av religionens anhängare" som det står i lagtexten i fall att de blir upprörda för att någon person kan kränka deras religiösa känslor och "avser att orsaka sådan upprördhet genom publicering eller yttrande i frågan".

Man kan bli förskräckt för mindre. Hur många är ett betydande antal - hundra, tusen, eller räcker det med två-tre? Det spelar nu ingen roll, det är inte svårt att uppbåda hur många som helst i vilken fråga som helst - bara man känner att dörren är åtminstone på glänt. Att man känner att det finns en uppbackning av staten för någonting som i känslosfären kan klassas som upprördhet, vad det nu är. Och det är inte svårt att föreställa sig hur många potentiellt upprörda det finns, överallt.

När Berlinmuren föll var vi många som gladdes för demokratins inträde i östeuropeiska instängda rum. I decennier hade vi där levt i s.k. "progressiva" samhällen med blicken strikt riktade mot den ljusa framtiden och samtidigt mot solen. Solen sken på oss från olika diktatorers ansikten, eller för de flesta av oss från deras inramade porträtt som prydde vartenda rum. Bilderna av dem hade ersatt tidigare ikoners avbildade helgon.

Kättare fanns det många. I mitt forna hemland Jugoslavien rensades regimkritiska kvinnor och män ut med jämna mellanrum. Det ordades aldrig om hur många som fick betala med sina liv eller långvariga fängelsevistelser för att de yttrat något som upprörde några. Men många var de, det vet vi.

När kommunisterna förlorade sitt monopol på våra liv, visades det sig att demokrati inte kunde rota sig så lätt och snabbt som man hoppades. Där befinner vi oss fortfarande, varken på den ena eller andra sidan.

Under tiden kom religionen tillbaka med dunder och brak. Den kom in i människors vardag med en sådan kraft jag aldrig trodde var möjlig.

Man märkte det först på badstränderna vid adriatiska havet. Man såg bara små bikinis och tajta badbyxor och massor av guld, silver och diamanter dinglande i form av jättelika kors på vartenda solbrunt naket bröst. Och det fortgår än.

I Montenegro, där jag dricker min cappucino utanför mitt favoritkafé vid en gammal ortodox kyrka på torget, gör folk korstecken varje gång de passerar. En ung granne bockar, gör sitt korstecken, går vidare, kommer tillbaka om en kvart med en pizzakartong i handen, gör ett korstecken igen. Han gör det varje dag, varje gång han går förbi. Det komiska är att han bor bara två hus längre bort och måste hela tiden gå vägen förbi kyrkan. Jag minns honom då han växte upp och att hans föräldrar var lika brinnande för kommunismen och förundras inombords åt dessa överdrifter.

Jag växte upp i ett s.k. klasslöst och sekulärt samhälle. Verkligheten lärde mig dock att ingenting är som det synes vara. Det fanns både stora klasskillnader och mycket hyckleri. Det var några, oftast gamla ensamma kvinnor som ingenting längre hade att förlora, som inte övergav sina övertygelser och sin tro. De fick tiga och dölja sina ritualer. Jag vistades som ung i många hem, både kristna och muslimska, där någons mormor eller farmor ibland visade, väldigt försynt, att de var troende. Vi unga såg det som en övergående rest från gamla tider, som kommer att försvinna så småningom.

Senare skulle jag i Västeuropa förstå att dessa gamla tider inte kommer att försvinna så snabbt. Jag har bilat genom Europa under kristna högtider. Det rekommenderar jag till dem som har bråttom, pröva mellan skärtorsdag och annandag påsk. Hela Europa är ditt - det finns inte en kotte på vägarna, ta smörgåsar med dig för bara bensinstationer är öppna och deras magra utbud av mat. Även på söndagar, de kristnas vilodag, är det tyst och stängt i hela Europa.
Jag drar därför slutsatsen att det kan bli många upprörda och kränkta mer eller mindre överallt.

Kan inte Sverige dela med sig lite av receptet för yttrande- och tryckfrihetens lagar både till Irland och till resten av Europa? Kan inte Sverige, ordförandeland eller inte, bjuda på frihetens så dyrt köpta frukter?

Nu skriver jag i trygga Sverige och får hävda att de heligaste sakerna för mig är också de bästa för alla andra - yttrandefrihet och demokrati.

Men de klarar sig inte en sekund utan varandra. Tillsammans slår de vakt om alla religioners troende och icke troendes behov och garanterar att inga grupper av "upprörda" kommer att tvinga någon av oss att tiga och göra som de säger.






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/9805

24 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

"Kan inte Sverige dela med sig lite av receptet för yttrande- och tryckfrihetens lagar (...)?"

HAHAHA!

Nä, Sverige har INGENTING att lära ut eller dela med sig, vare sig när det gäller yttrandefrihet eller annat.

Då man inte ser till att få ett stopp på invandrar- och muslimhatet genom att införa den lag som Irland är i färd med att införa så är det bara att konstatera att Sverige är ett främlings- och M.R.- fientligt land.

Permalänk | Anmäl #1 lunchdröm, 2009-08-17, 15:12

Ja men angrip då också i konsekvensens namn våra EGNA hädelselagar om hets mot det och det, som ju förvandlar svensk lag till ett idealiskt instrument för den statsunderstödda hbt-maffian att möta sina kritiker med trakasserier i stället för argument samt skrämmer människor för att säga sin verkliga mening om massinvandringen. Man skall i första hand hålla rent på sin egen gård!

Permalänk | Anmäl #2 Peter Ingestad, 2009-08-17, 15:39

lunchdröm: Riktig yttrandefriheten innebär att man även måste acceptera dem som vill avskaffa den. Där är Sverige ett föredöme till skillnad från till exempel Tyskland och Österrike där man förbjuder odemokratiska partier.

Permalänk | Anmäl #3 ÄRRHÅ, 2009-08-17, 16:25

Peter Ingestad: Problemet är väl att det du kallar "hbt-maffian" finns i alla länder och kulturer, även om de på många håll till och med riskerar dödsstraff för detta. Skillnaden i Sverige är att dessa människor har samma rättigheter som övriga.

Permalänk | Anmäl #4 ÄRRHÅ, 2009-08-17, 16:30

Jo, vi önskar att Reinfeldts regering driver frågan om yttrande- och tryckfrihet hårt under det halvår då Sverige styr EU.

Permalänk | Anmäl #5 Astrid, 2009-08-17, 17:01

Floskler. Sanningen är att de i Sverige har allsköns privilegier och under lång tid haft carte blanche från statsmakten att terrorisera opinionen. Precis som irlands förmörkade katoliker, och det är INGEN som vågar protestera mot åsiktsterrorn utom jag!

Permalänk | Anmäl #6 Peter Ingestad, 2009-08-17, 17:00

Lunchdröm:........
Det som inte tål granskning och kritik, skall inte heller respekteras.
Det "invandrar- och muslimhat" du skriver om är helt enkelt ett ifrågandesättande av en förd politik i Sverige.
Vi får inte låta allt granskande stoppas av gummiparagrafen "hets mot folkgrupp"!

Permalänk | Anmäl #7 Skogstokig, 2009-08-17, 17:26

#7 Skogstokig, 2009-08-17, 18:26

"Vi får inte låta allt granskande stoppas av gummiparagrafen "hets mot folkgrupp"!"

Så du menar att det är i fin och demokratisk anda att hetsa mot offren för politiska beslut?

Permalänk | Anmäl #9 lunchdröm, 2009-08-17, 18:56

Nej, det han säger är att du är ett pucko som inte fattar skillnaden mellan kritik av en svensk politik och att hetsa mot vissa grupper invandrare. Fundera lite mer, läs något annat än politiskt korrekt tokvänster, så skall det nog ordna sig även för dig, lunchdröm...

Permalänk | Anmäl #10 Svempa, 2009-08-17, 19:04

I Sverige gäller det att tycka rätt eller hålla käft.

I Sverige är det rasistiskt att påstå att invandringen drar med sig problem. Att det är helt uppenbart sant har ingen betydelse,för det får man ändå inte påstå.

I Sverige är det rasistiskt när man hänvisar till dom få undersökningar som gjorts där kostnaderna för invandringen studerats. Att det aldrig kommit fram siffror som visar ett plus utan istället ett minuskonto på minst 50 miljarder netto årligen gör väl sitt till..

I Sverige diskuteras faktiskt att den organiserade brottsligheten ökat lavinartat dom senaste 15åren, men knappt ett ord om att istort sett alla är etniska grupperingar.Hysch...

I Sverige har vi en flyktingpolitik där 5-10% har asylskäl som får uppehållstillstånd, resten får stanna v andra skäl, så varför pratar man om flyktingar när det de facto är invandrare? Det låter ju bättre med flykting i media, men så får man ju inte säga även om det är sant.

I Sverige kan en partiledare utan att skämmas påstå att sverige inte har nån egen kultur utan att vi ska vara tacksamma för vårt nya mångkulturella sverige. Sverige är en av europas äldsta stater med en kultur och traditioner vi borde vara stolta över, men det är väl för nationalistiskt att tycka så, och då blir ju invandrarna illa till mods.

I Sverige är vi sämst i västvärlden på att få invandrarna att lära sig sitt nya språk, men det kan man ju inte säga även om det är sant. Och vi är sämst på att få invandrarna att bli självförsörjande, och det är lika illa att påstå även om det också är sant.

I Sverige anses svenskarna diskriminera invandrarna, därför finns det nu lagar som skyddar alla...förutom svenskarna..Att det är sant har ingen betydelse, så får man inte uttrycka sig.

I Sverige tar vi nuförtiden emot 100 000 invandrare varje år, och om det tar i snitt 7år för en familjeförsörjare att bli självförsörjande så kan vem som helst räkna ut att det kostar samhället, dvs oss skattebetalare ordentliga summor, men kassakistan när det gäller invandringspolitiken är ju bottenlös bevisligen även om det är rasistiskt att påstå så..

I Sverige kan en invandrare bli medborgare utan att kunna svenska, men svenska språket försvinner väl ändå så småningom...Oj, sa jag nåt rasistiskt nu?

I Sverige har vi under lång tid fört en invandrings och integrationspolitik som är rent ut sagt katastrofal för vårt land, men även om alla håller med om att politiken är misslyckad så ska man ändå hålla tyst...

I Sverige är det se inget, hör inget, säg inget som gäller. För skulle man säga nåt som är sant så är man ju rasist...

I Sverige är Realist detsamma som Rasist!

Permalänk | Anmäl #11 Kenneth, 2009-08-17, 20:51

Jag gillar sådana som Lunchdröm. Tokiga människor som är så i sin låtsasvärld att de inte förstår verkligheten. Likt träskvänstern..."de andra, de är minsann nazister och fascister...de vill förtrycka och döda människor. Därför ska vi spärra in, misshandla och döda dem!"

Några som borde lyssna på Tom Lehrer och be någon smartare förklara det för dem...

"I'm sure we all agree that we ought to love one another and I know there are people in the world that do not love their fellow human beings and I hate people like that."

Permalänk | Anmäl #12 Illwill, 2009-08-17, 23:31

Kenneth, eftersom jag (till skillnad från dig) är en äkta frihetsvän så anser jag att du har rätt att uttrycka dig fritt.
Därför förbehåller jag mig också rätten att anse att du är en nazianstruken varelse vars åsikter har noll värde. Bevisen för detta är ditt paranoida svamlande (glömt att ta din medicin idag?) om judeägda media, samt att du länkar till den vidrige Ahmed Ramis Radio Islam. Eftersom du hatar yttrandefrihet måste jag fråga vad du ondgör dig över? Du vill ju själv förbjuda alla åsikter utom din egen. Eller är du bara ledsen över att ingen lyssnar på dig, eftersom du är så insignifikant? Stackars lille Kenneth.

Permalänk | Anmäl #13 Libertarian, 2009-08-17, 23:32

Och hur mycket bättre är det i Sverige? Hur mycket bättre vår egen rätsskipning? Här har vi minsann vår egen "katolska kyrka" i form av det rödgröna maktetablissemang, som gör allt vad den kan för att primituivísera det allmänna medvetandet och piska upp en hatspränbgd häxprocessmentalitet mot de "ärkekonservativa homofoba männen". Ett verkligt skräckexempel på den opportunism som fööljer i kölvattnet på dessa MÖRKERKRAFTER har vi här:
.
http://newsmill.se/artikel/2009/08/17/arkekonservativa-domare-som-hilleg...
.
Gud bevare oss för rödgröna rötans genompolitiserade folkdomstolsjustis i naziåklagaren Roland Freislers och Moskvarättegångarnas anda! Vi skall sopa rent framför egen dörr, och SEDAN kan vi moralisera över irländarnas egen pseudoreligiösa inkvisition.

Permalänk | Anmäl #14 Peter Ingestad, 2009-08-18, 07:27

Jag tyckte om artikeln. Det är en vansinnets lag men är den inte ganska lätt att utmana? Om en grupp ateister till exempel lusläser kyrkans uttalanden så bör de ju snabbt kunna ge sig på uttalanden som de finner upprörande. Om de förlorar i rätten kan de använda samma uttalanden och detta prejudikat åt andra hållet? I syfte att misskreditera lagen.
Det finns såna oceaner av skojig retorik och manövrer en normalbegåvad intellektuell med nån form av plattform kan hänge sig åt så man undrar om inte Europas övriga intellektuella är avundsjuka på dess irländska kollegor?

Permalänk | Anmäl #15 Martin A, 2009-08-18, 08:55

Kan du dra det där en gång till. Jag förstod inte.

Permalänk | Anmäl #16 Peter Ingestad, 2009-08-18, 08:58

Tragiskt att så många tror att vi har yttrandefrihet och en fri media i Sverige. Vill man ha information om vad som händer i världen så måste man söka den själv. Det är dags att folk vaknar upp innan det är försent. Passa på medan internet fortfarande är fritt. Sök själv information om Bilderbergsgruppen och vilka fakta som finns om vad som hände under 9/11. Detta har omformat hela världen, från något som liknade yttrandefrihet till ett totalt kontrollsamhälle.

Permalänk | Anmäl #17 Icke medlem i Bilderbergs Group, 2009-08-18, 08:59

Lysande Klas!!! Kunde inte sagt det bättre... =)

Permalänk | Anmäl #18 oh..., 2009-08-18, 11:46

Oj oj, stackars Kenneth! Hjälp vad många förbud du drabbas av! Hur ska du klara dig undan fängelse i detta hemska land?

Men jag tycker dina resonemang blir intressantare om vi gör ett antal justeringar här och där:

I Sverige gäller det att tycka rätt eller hålla käft.

I Sverige är det förbjudet att påstå att barn och ungdomar drar med sig problem. Att det är helt uppenbart sant har ingen betydelse,för det får man ändå inte påstå.

I Sverige är det förbjudet att hänvisa till dom få undersökningar som gjorts där kostnaderna för barn och ungdomar studerats. Att det aldrig kommit fram siffror som visar ett plus utan istället ett minuskonto på minst X miljarder netto årligen gör väl sitt till..

I Sverige diskuteras faktiskt att den organiserade brottsligheten ökat lavinartat dom senaste 15åren, men knappt ett ord om att istort sett alla är män.Hysch...

I Sverige anses männen diskriminera kvinnorna, därför finns det nu lagar som skyddar alla...förutom männen..Att det är sant har ingen betydelse, så får man inte uttrycka sig.

I Sverige föder vi nuförtiden X barn varje år, och om det tar i snitt 20år för en familjeförsörjare att bli självförsörjande så kan vem som helst räkna ut att det kostar samhället, dvs oss skattebetalare ordentliga summor, men kassakistan när det gäller barn- och ungdomspolitiken är ju bottenlös bevisligen även om det är förbjudet att påstå så..

I Sverige kan en nyfödd bebis bli medborgare utan att kunna svenska, men svenska språket försvinner väl ändå så småningom...Oj, sa jag nåt förbjudet nu?

I Sverige har vi under lång tid fört en barn- och ungdomspolitik som är rent ut sagt katastrofal för vårt land, men även om alla håller med om att politiken är misslyckad så ska man ändå hålla tyst...

I Sverige är det se inget, hör inget, säg inget som gäller. För skulle man säga nåt som är sant så är det ju förbjudet...

I Sverige är Realism detsamma som Förbjudet!

Jag har all förståelse för att ditt inlägg dryper av djupaste förbittring, om man tänker på hur hårt du drabbas av risken för fängelse. Du tar ju fruktansvärda risker med varje åsikt som du yttrar!

Eller missförstod jag dig? Riskerar du inte fängelse? Handlar det kanske bara om att folk i din omgivning ogillar din attityd till medmänniskan?

Nej, så kan det väl inte vara. Du skriver ju själv att alla håller med.

Men är du verkligen säker på att alla håller med?

Jag är faktiskt lite förbryllad över detta förbud som du är så förbittrad över. Vad är det för förbud? Det kan inte vara särskilt tvingande. Newsmill dränks ju i floder av resonemang liknande dina.

Det är faktiskt inte helt tydligt i din beskrivning vad det är för förbud som du klagar över med sådan bottenlös bitterhet.

Permalänk | Anmäl #19 kafpauzo, 2009-08-18, 13:41

(Newsmill gjorde en oväntad ändring i mitt inlägg. Här är en upprepning som förhoppningsvis blir som det var tänkt.)

Oj oj, stackars Kenneth! Hjälp vad många förbud du drabbas av! Hur ska du klara dig undan fängelse i detta hemska land?

Men jag tycker dina resonemang blir intressantare om vi gör ett antal justeringar här och där:

I Sverige gäller det att tycka rätt eller hålla käft.

I Sverige är det förbjudet att påstå att barn och ungdomar drar med sig problem. Att det är helt uppenbart sant har ingen betydelse,för det får man ändå inte påstå.

I Sverige är det förbjudet att hänvisa till dom få undersökningar som gjorts där kostnaderna för barn och ungdomar studerats. Att det aldrig kommit fram siffror som visar ett plus utan istället ett minuskonto på minst X miljarder netto årligen gör väl sitt till..

I Sverige diskuteras faktiskt att den organiserade brottsligheten ökat lavinartat dom senaste 15åren, men knappt ett ord om att istort sett alla är män.Hysch...

I Sverige anses männen diskriminera kvinnorna, därför finns det nu lagar som skyddar alla...förutom männen..Att det är sant har ingen betydelse, så får man inte uttrycka sig.

I Sverige föder vi nuförtiden X barn varje år, och om det tar i snitt 20år för en familjeförsörjare att bli självförsörjande så kan vem som helst räkna ut att det kostar samhället, dvs oss skattebetalare ordentliga summor, men kassakistan när det gäller barn- och ungdomspolitiken är ju bottenlös bevisligen även om det är förbjudet att påstå så..

I Sverige kan en nyfödd bebis bli medborgare utan att kunna svenska, men svenska språket försvinner väl ändå så småningom...Oj, sa jag nåt förbjudet nu?

I Sverige har vi under lång tid fört en barn- och ungdomspolitik som är rent ut sagt katastrofal för vårt land, men även om alla håller med om att politiken är misslyckad så ska man ändå hålla tyst...

I Sverige är det se inget, hör inget, säg inget som gäller. För skulle man säga nåt som är sant så är det ju förbjudet...

I Sverige är Realism detsamma som Förbjudet!

Jag har all förståelse för att ditt inlägg dryper av djupaste förbittring, om man tänker på hur hårt du drabbas av risken för fängelse. Du tar ju fruktansvärda risker med varje åsikt som du yttrar!

Eller missförstod jag dig? Riskerar du inte fängelse? Handlar det kanske bara om att folk i din omgivning ogillar din attityd till medmänniskan?

Nej, så kan det väl inte vara. Du skriver ju själv att alla håller med.

Men är du verkligen säker på att alla håller med?

Jag är faktiskt lite förbryllad över detta förbud som du är så förbittrad över. Vad är det för förbud? Det kan inte vara särskilt tvingande. Newsmill dränks ju i floder av resonemang liknande dina.

Det är faktiskt inte helt tydligt i din beskrivning vad det är för förbud som du klagar över med sådan bottenlös bitterhet.

Permalänk | Anmäl #20 kafpauzo, 2009-08-18, 13:44

Klas och kafpauzo!

Jag hade nästan gett upp om att få läsa någon vettig kommentar
till denna intressanta artikel. Tack skall ni ha, för att ni orkar.
Det är ett alldeles för viktigt ämne för att det bara skall ösas
galla om ditten och datten. Hoppas på fortsatt saklig diskussion.
Artikelförfattaren är värd det.

Permalänk | Anmäl #21 Inga, 2009-08-18, 15:36

Kenneth: Tack vare den underbara yttrandefriheten får även du uttrycka dina åsikter, men samtidigt får du räkna med om majoriteten av Sveriges befolkning anser att dina åsikter är unket inskränkta. För argumenten om att de flesta svenskar egentligen går omkring och håller med SD i smyg håller inte längre.

Permalänk | Anmäl #22 ÄRRHÅ, 2009-08-19, 10:53

kafpauzo

Stående ovationer till ditt inlägg!

Rent retoriskt var det ett snilledrag med dina ändringar för att
belysa att Kenneths påståenden är ohållbara.

För att uttrycka mig försiktigt så ser jag det som en illa dold rasism som Kenneth ger sken av. En sådan svartvit syn på tillvaron skrämmer mig uppriktigt sagt.

Kenneth, jag är oerhört nyfiken på hur du ser på kraftigt överviktiga personer, diabetiker, handikappade, arbetslösa, cancersjuka, dyslektiker mm. Dessa grupper är ju också en ekonomisk börda för samhället.. Men i många sammanhang får man ju inte utrycka sig diskreminerande om dessa grupper, till och med trots att de finns överallt i samhället och i alla sociala klasser. Hög som låg, fri som fängslad.

Vet inte om tanken slagit dig att det i ovan nämnda fråga faktiskt kan drabba vem som helst. Faktiskt till och med dyslexin, en stroke kan ställa till med sådana tråkigheter att man kan bli ordblind (eller i egentlig mening drabbas av afasi). Vem som helst kan bli av med sitt jobb (med tanke på senaste månaders mediarapporteringar är det ju en verklighet idag), drabbas av diabetes (åtminstone åldersdiabetes), drabbas av canser, bli kraftigt överviktig mm.

Det jag är ute efter är att vi alla gör klokast i att försöka hålla oss så ödmjuka som möjligt till vår tillvaro och medmänniskor. För vem vet, morgondagen kan erbjuda en tråkig vändning i livet då vi blir beroende av våra medmänniskors hjälp för att kunna klara av sin egen vardag, i de allra enklaste vardagliga ting som vi tar för givet till ens toalettbestyr. Jag har själv personligen sett detta drabba människor i min omgivning. Min far är gravt hjärnskadad av en stroke och behöver hjälp med i princip allt. En vän till mig drabbades nyligen av canser och går under behandling i just detta nu och en annan vän till mig höll på att förlora sitt barn av en oerhört aggresiv canser för ett tag sedan. Barnet överlevde lyckligtvis men min vän förlorade sitt jobb och ekonomiska trygghet eftersom arbetsgivaren inte helt och hållet fann sig i att min vän ville tillbringa mycket tid på sjukhuset med sitt barn eftersom varje dag kunde bli den sista tillsammans.
Han har nyligen funnit ett nytt jobb men har endast hälften av sin tidigare lön och då ska även nämnas att han både tidigare och nu har en chefsposition.

Jag är själv ateist och tror inte på övernaturliga ting eller ett liv efter detta. Jag är realist och utgår från att detta är min enda chans till att leva ett så bra och drägligt liv som möjligt. Jag har på grund av denna livssyn formats till humanist och tror på människan och hennes kreativa förmåga i att kunna skapa en dräglig tillvaro för oss alla att leva i utan religiöst eller politiskt förtryck. Där alla har lika värde och att alla har någonting att bidra med till denna vår gemensamma värld.
Om det nu skulle vara så att en förbistring ligger till grund till dina tidigare påståenden så finner jag det oerhört tråkigt och tragiskt.
Jag vet av egen erfarenhet att bitterhet är en återvändsgränd som är väldigt svår att backa sig ur, men jag vet också att det går att göra. Inte för att jag ser mig som en lycklig människa, men jag mår åtminstone bra mycket bättre nu sen jag vidgade min syn på tillvaron.
Jag hoppas och önskar dig allt väl och att du finner en ödmjukare syn på tillvaron och ser det ur ett större perspektiv. Vi är alla beroende av varandra vare sig vi vill det eller inte och att stå ensam mot världen gör en endast olycklig.
Nu påstår jag ingenting om dig i följande.
Som jag ser det så tycker jag att en religiös eller politisk organisation snarare är som en likriktad kollektiv organism som oftast fastnar i ett dogmatiskt tänkande och dogmatiskt tänkande leder oavkortat till intellektuell stagnation. Utan nytänk tar man sig inte vidare och det bästa sättet att bryta ett tänk som fastnat är att helt byta läger för att se saker ur ett helt nytt perspektiv.
Det är ens liv det handlar om. Vi väljer själv den väg vi vill gå och vid alla de vägskäl vi ställs inför måste man vara oerhört kritisk och ställa sig frågan om man verkligen vill gå i den riktningen. Det är väldigt nyttigt att stanna upp i livet då och då och omvärdera saker och ting. Även att ställa sig frågan, vart är jag på väg och vad fyller jag mitt liv med, med glädje eller sorg?

Ingen ska behöva stå ensam mot världen och jag bjuder dig välkommen in i gemenskapet. Mingla runt och upptäck vad alla dina medmänniskor har att erbjuda. Desto fler du möter, desto mer kommer du att förstå mänskligheten och även få överseende med mångas tillkortakommanden. Människan, denna fantastiska varelse med sin oerhörda potential. Detta är min övertygelse. Det finns ingen annan gud än människan och det är vi som skapar världen. Vi är inte övernaturliga, snarare fullt naturliga och det är med den utgångspunkten som vi kan skapa en sann, realistisk och verklig värld.
Ingen är perfekt men alla gör vi nog så gott vi kan och alla måste få chansen till att kunna växa och förändras.

Finns mycket att säga men jag sätter punkt här, för nu ska jag själv ut och upptäcka världen...

Permalänk | Anmäl #23 Thagirion, 2009-08-19, 19:21

encumbrance replica Dior Handbags wholeslae either equate carried on cheap Coach Boston Bag for sale the dispatch or cooperation replica Monogram Jokes on sale held. To a partner discount Coach Oblate Bag for sale who has been sequential handbags wholesale the advance of LV, cheap Louis Vuitton Handbags wholesale the leeway increase money replica Chloe Handbags for sale the love since and replica handbags wholesale availability of Louis Vuitton cheap Gucci Handbags wholesale spitting image handbags may replica handbags wholesale seem fairly mocking. The pet name has engrossed representative afflic

Permalänk | Anmäl #24 dai278350493@gmail.com, 2010-07-19, 04:02


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  5. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  6. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  7. Den svenska schlagern är död
  8. Jag är också politiskt deprimerad
  9. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  10. Klädkedjorna vägrar släppa sjukt kvinnoideal
  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Kärnkraften är osäker och oekonomisk
  5. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  6. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  7. Reinfeldt har rätt för en gångs skull - men ingen förstår honom
  8. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  9. Reinfeldt borde främja kreativitet i stället för att gissa om framtiden
  10. Svensk narkotikapolitik är galenskap
  1. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  2. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  3. Vänsterns angrepp på kvinnor visar på ideologiskt förfall
  4. Annie Lööf bör ta avstånd från Thatcher
  5. För kvinnorna är islam själva grundproblemet
  6. Palmes stöd till diktatorer värre än Thatchers
  7. SD: Kriminaliteten i Malmö visar att vi måste lämna Schengen
  8. Förortspolitiskt program - Idéer för - miljonprogrammen
  9. Dags att legalisera cannabis!
  10. Hatiska feminister objektifierar och hånar mig

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.