Köper efter att ha läst denna artikel gärna Franska varor och accepterar lite mindre levnadsstandard.
Kan det förhindra att flickor och kvinnor trakasseras och påtvingas div. klädesplagg är det värt den uppoffringen.
Frankrike ligger före oss med ännu mera bränder i invandrartäta förorter, så deras krafttag är fullt förståeliga.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-15, 11:24
Jag är ledsen Hedi Bel Habib, men jag håller med föregående två kommentatorer. Jag tycker också att Franrike gör rätt. De vågar vara obekväma och vågar ta risken att kallas invandrarfientliga.
Det har säkert sagts många gånger förut, men jag frågar igen:
Är det inte för att få frihet som muslimer från religösa diktaturer flyr till demokratier?
Annars förstår jag ingenting. Och att då inte vilja assimilera sig, utan ha egna "apartheid"-lagar inom gruppen (t.ex. kvinnors hår är farligt, eller varför ska det annars döljas?), är för mig helt obegripligt.
Permalänk | Anmäl
Ethel Hedström, 2009-08-15, 15:25
Med en jude som president så är det inget konstigt med att dom försöker sätta gränser för judehatarna.
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2009-08-15, 16:15
Jag vill bara påpeka att främlingsfientligheten i Frankrike inte endast är riktad mot muslimer, utan också mot alla andra grupper oavsett ursprung. Det var inte länge sedan som den franske högerextreme politikern Jean-Marie Le Pen har dömts till villkorligt fängelsestraff för att han sagt att naziockupationen av Frankrike "inte var särskilt omänsklig".
Jean Marie Le Pen började sin politiska bana som försäljare av nazistiska tidskrifter på 1950-talet. Idag leder han den Nationella Fronten i Frankrike. Jean-Marie Le Pen sade till exempel 1987 att Förintelsen var en historisk ”detalj”, något som orsakade stora rubriker i hela Europa.
Robert Faurisson, professor i Historia, fälldes den 3 oktober 2006 i en domstol i Paris, för att ha förnekat Förintelsen. Anledningen till domen är kommentarer han gjort i iransk tv. I februari 2005 sade Faurisson i tv-kanalen Sahar 1 att det "inte fanns en enda gaskammare under tyskarna" och att "alla de där miljoner turisterna som besöker Auschwitz ser en lögn, en förfalskning.
Roger Garaudy, en av Frankrikes ledande filosofer, har bl.a. i sin bok "The Founding Myths of Israeli Politics" spridit antisemitiska uppfattningar och förnekat de nazistiska brotten under andra världskriget. Garaudy hävdade att Förintelsen är en sionistisk myt skapad för att rättfärdiga Israels politik gentemot palestinierna och att inte sex miljoner utan i själva verket några hundra tusen judar dog under kriget - och detta inte till följd av någon medveten nazistisk utrotningspolitik utan på grund av flygbombningar, hunger och epidemier.
Det finns också rasism och vardagliga aggressioner på gatan mot kineser. Vid en konferens varnade le för att Frankrike höll på att invaderas av ”asiater” och varnade särskilt för kineser, som han kallade för den ”gula faran” som hotar den franska rasrenheten.
Man har hävdat i Frankrike att ”slöjan” bland muslimska kvinnor strider mot ”Republikens anda”. Det kan ligga något i det. Men det finns något som ännu mer strider mot Republikens anda och det är nämligen fransmännens kulturarrogans och fientlighet mot alla andra grupper, som inte tillhör deras egen etniska art eller kulturkrets.
Permalänk | Anmäl
Hedi Bel Habib, 2009-08-15, 20:17
Tack heidibelhabib. Ett vettigt inlägg, trots allt, även om jag inte förmår hålla med.
*Man har hävdat i Frankrike att ”slöjan” bland muslimska kvinnor strider mot ”Republikens anda”. Det kan ligga något i det.
Permalänk | Anmäl
Karin Rebell, 2009-08-15, 20:31
Bra artikel Hedi Bel Habib håller inte med i allt dock!
Frankrike har en historia av protektionism från vänster håll där Franska företag har favoriserats mm mm.
Frankrike har någon sort odefinierad hybris.
Denna hybris yttrar sig i många konstigheter, som en Napoleon som druckit för mycket champagne!
En blogg som är att rekommendera är http://ledomainedanais.blogspot.com
Ber om ursäkt å andras vägnar för brunskjortornas inlägg men de vädrar medvind i denna lågkonjunktur och kan helt enkel inte låta bli att surra och vädra sin främlingsskräck.
Permalänk | Anmäl
Petter, 2009-08-15, 21:35
Att Islam är ett av de största hoten mot västeuropa är något Frankrike (vilket också bär den största bördan) har insett och också tagit ställning mot.
Detta ställningstagande får många hos vänstern att höja på rösten och ropa rasism.
Att problemet är ett faktum har knappast undgått den endaste vänsterfanatiker.
Nu återstår...vad göra??
För att kunna ha en rättvis debatt, så måste det läggas på tapeten att olika grupper har olika lätt att komma in i nya samhällen.
Personer tillhörande judisk tro eller personer från när-europa har haft det relativt enkelt att komma i ett nytt land, och utan speciell särhantering från staten kunnat komma in i samhället genom hårt slit.
Detta tankesätt verkar saknas utav många från islamisk kultur och vänsterpolitiker, där man förväntar sig att staten skall göra grovjobbet.
Paradoxalt nog finns det tendenser bland folk som flytt från totalitära länder att ha en önskan att göra sitt nya hemland till ett religiöst dito.
Med för mycket vänster-floskler och PK, är detta scenario tyvärr ingen omöjlighet.
Utan vilja från individen, finns det väldigt lite staten kan göra. Och att anpassa den Europeiska modellen till Islamisk (vilket har ideal från århundrade tillbaka) hade var självdestruktivt, ett stort steg bakåt från det demokratiska tänkande vi sakta byggt upp under århundraden.
Istället för att skämmas för vårt bemötande borde vi tvärtemot vara stolta över det fortsätta ta emot folk som flyr från mindre previlegrade sammanhang.
Men samtidigt aldrig backa från vårat demokratiska arv och låta folk anpassa sig och inte ta till oss tankesätt som bättre tillhör medeltiden.
Permalänk | Anmäl
mr.enof-is-enof, 2009-08-15, 21:37
Hallå!
Frankrikes försämrade export kanske bland annat beror på att dom vågade skälla på Kina under olympiska spelen. Att dom inte vill ha med det frihetsfientliga Turkiet i EU. etc.
Jag känner oerhörd respekt för ett land som är beredd att offra profit för att stå upp för frihet!
Permalänk | Anmäl
lanz, 2009-08-15, 21:40
Den största lärdom jag gjort vad gäller handel med arabvärlden gjorde jag av historien om muhammedkarikatyrerna. En dansk tidning publicerade ett antal bilder som ärligt talat inte var särskilt fasansfulla. Ett par muslimer dräller runt i arabvärlden och påstår att helt andra bilder, betydligt värre saker, var det som publicerades i den danska tidningen. Överallt i arabvärlden mobiliseras enorma protester, som bland annat bränner ner en NORSK ambassad. Dansk export förlorar miljarder.
Slutsatsen måste naturligtvis vara att inte satsa på handel med arabvärlden eller åtminstone se sådan export som mycket osäkra investeringar, eftersom vad som helst plötsligt kan få folkmobbar att förstöra för dig. Eller hur?
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-08-15, 22:21
@Hedi Bel Habib bara för att du är fil doktor i vadå? Så betyder inte det att allt du skriver är vetenskap. Att basera en politik på det du skriver i denna artikel är inte tillrådigt.
1) Var är alla referenser till andra rapporter i ämnet?
2) Vem har granskat dina underlag?
3) Vad är det som inte säger att andra länder har bättre och billigare produkter och att det är det som gjort skillnaden?
O.s.v.
Alltså ser jag din artikel som ett politikst utspel, ägnat att skrämma upp folk till att följa dina förslag, mycket försluget.
Permalänk | Anmäl
nobody, 2009-08-15, 23:25
Utan att vara en expert på Frankrike tror jag artikel-författaren låter sina fördomar bestämma hans åsikter. Är det här enda stället han kan publicera sig?
För det första har Frankrike inte direkt en tradition av Israel-vänlighet... (Se t.ex. hur svårt det var för rättegången om Pallywood att vinna ett rätt självklart fall.)
Givet, med stora minoritets-grupper som är sociala problem så blir inte de grupperna uppskattade, det må vara muslimer eller "tattare". För att undvika det måste invandringspolitik skötas så det inte blir många arbetslösa, vilket Frankrike ignorerat.
MEN -- i motsats till Tyskland -- så har Frankrike haft relativt öppna gränser, något Habib inte nämner, för DEN slutsatsen gillar han inte.
Frankrike lägger vikt vid franskhet och har större "imperie-komplex" än britterna brukade ha -- för ett Väst-land. Men -- utanför Väst-världen är nationalismen inte extrem.
Att förbjuda t.ex. slöjor har mest med katolska kyrkan att göra (de hade problem att frigöra sig från dess inflytande och är rätt hårda på att skilja på samhällskontroll och religion).
Sen, Tyskland har varit ökänt för "Gastarbeiter" utan medborgarskap i DECENNIER! Har det blivit lättare att få medborgarskap där sista tiden? Inte vad jag vet, men det är möjligt. Det jag vet om tyskt näringsliv säger att det fortfarande har sin gamla organisation, vilken är rätt byråkratisk men ändå flexibel (En enstaka politiskt korrekt bank, kanske?). Jag har relativt ny erfarenhet av tysk företagskultur, men det kan vara icke-representativ.
En till konstig artikel av Habib. Får han betalt för att trolla och skapa debatt?
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-08-15, 23:25
Jag hoppas Frankrike totalstoppar invandringen och utvisar alla som fått PUT/TUT/medborgareskap ASAP.
Då slipper muslimer bli diskriminerade överhuvudtaget eftersom de inte bor i Frankrike. Heja Frankrike!
Permalänk | Anmäl
Ondskefull rasistnazist, 2009-08-15, 23:28
Läs Putnam.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-08-16, 01:05
Det var nog det mest krystade jag läst på länge. Allt är oförklarligt den enda förklaringen är att fransmännen är främlingsfientliga och nationella. Men egentligen handlar det inte om omsorg om fransosernas ekonomiska välstånd utan om en pekpinne mot svensken det kommer att gå dig illa ekonomiskt om du gör som fransmännen eller i vart fall så som artikelförfattaren beskrivit dem.
I en värld där mänskliga rättigheter och människovärde inte är allt för högt värderat i stora delar av den och inte minst de som nu verkar vara så känsliga för fransosernas förmenta främlingsfientlighet verkar det en aning långsökt att sådant skulle vara avgörande för kapitalisterna där och på andra håll om fransoserna är nationalister, det är närmast skrattretande. Det finns inga kapitalintressen som bryr sig det minsta om t.ex. kineserna behandlar sina medborgare illa eller något annat land gör det när det gäller affärer.
”Sveriges ekonomi består till 90 procent av utrikeshandel och exporten står idag för 54 procent av landets BNP”
Det gängse och vanliga sättet att beräkna BNP är privat plus offentlig konsumtion + investeringar + nettot mellan export och import
2009 var det i miljarder ca
BNP = konsum + invest + (exp-imp)
3 156 = 2 301+ 621 + 234
När sen en del säger att exporten utgör drygt 50% menar de exporten i relation till ovanstående beräkning av BNP. Eftersom exporten inte ingår i den gängse BNP beräkningen kan den inte heller utgöra en viss procent av denna.
Det är säkert inte bra för frankrike om de tappar export men export är inget självändamål, export har man för att kunna importera, hade man inte haft ett behov av att importera hade man inte heller behövt oroa sig för sin exportförmåga.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-08-16, 02:16
Kan någon förklara för mig vad "tvångsassimilering" är för något. Tack.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Arvidsson, 2009-08-16, 05:28
Jag är inte säker på att jag tror helt och hållet på dina slutsatser, men visst kan fransmännens rykte som genuint otrevliga mot den de anser vara lägre stående bidra till en sämre handel. Orimligt är det inte, men orsak/verkan är ju ibland lite svåra att hitta.
Det tycks mig dock som newsmill blivit belamrat med en hel del brunskjortor. Vidrigt med sådan hatisk rå-rasism, lågkonjunktur eller inte. Jag tror att de hittade hit i samband med debatten om att stoppa matchen i malmö och sedan har de hängt kvar och spridit sitt gift.
Ursäkta uttrycket, men så pass illa är det. Ni som inte vill se Islam i sverige bör ändå hålla er till någorlunda sakliga argument. Det är äckligt att se er dra människor över en kam på det sättet, oavsett om det är de som tillhör en viss religion eller en viss hudfärg.
Permalänk | Anmäl
Johannes Ek, 2009-08-16, 07:32
Visst kan Frankrikes ev. förämrade rykte bero på deras kultur. De avskyr allt amerikanskt och därmed också andra kulturer. De vill värna sitt eget. Vänstern i Frankrike vill värna de franska jobben och blir därmed protektionistiska. I förlängningen emot allt utländskt. Hotet mot mångfalden i Frankrike kommer inte bara från de högerextrema. De har en lång tradition och arvet från den gamla kolonialmakten Frankrike kanske spökar också.
Permalänk | Anmäl
Micke, 2009-08-16, 07:40
Bor i före detta fransk koloni. Fransk kulturarrogans är väldigt närvarande, även på ett individuellt plan. Rasismen är väldigt närvarande och de är generellt sedda som dåliga och respektlösa arbetsgivare, ungefär lika dåliga som den lokala eliten.
De bidrar dock till en hel del till kulturinstituioner - så länge som det är frankofont. Jag är själv en glad besökare till deras kulturcenter.
Men helt klart tappar de mark, och de har problem med sina attityder.
btw varför blir alltid de här diskussionerna kapade av islamofober som inte kan läsa?
Permalänk | Anmäl
jeromero, 2009-08-16, 07:49
Johannes Ek:.....
Tror att jag är en av de som du inte uppskattar här på Newsmill, även om jag definitivt inte är en "brunskjorta".
Att värna om det man har och inte naivt acceptera andra kulturer som inte innebär något som helst positivt är helt normalt.
Men vill man att mänskliga rättigheter och framför allt kvinnors rättigheter ska försämras, så öka på invandringen från Muslimska länder.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-16, 08:18
Till Dig som hävdar att andra folkgrupper inte bidragit med någonting till vetenskapens historia och nämner bland annat araber som inte har bidragit med någonting på tusen år.
Från högmedeltiden kom Europas matematiska kunskapsnivå att utvecklads kraftigt, delvis tack vare kontakt med arabiska vetenskapsmän. Den matematiska traditionen upptogs i Europa först efter medeltiden, möjliggjord av Adelards översättningar från 1100-talet av arabiska verk till latin. Algebra som är en gren inom matematiken kommer från arabiska "al-djebr", vilket betyder "återförening" eller "koppling"). Ordet siffra på svenska kommer också från arabiskans al sifr) är ett skrivtecken, en symbol som används för att beteckna tal. I svenska och i andra västerländska språk används idag de s.k. arabiska siffrorna. Symbolerna för talen noll till nio vidareutvecklades av arabiska matematiker som vidareutvecklade tidigare indiska upptäckter.
Bland arabiska vetenskapsmän kan citeras Alhazen, Ibn al-Haytam, (född 965), matematiker, astronom, och fysiker, en av optikens pionjärer. Hans arbete i optik utgavs under titeln Opticez thesaurus Alhazeni av Rösner (Basel 1572), en annan avhandling Om ljuset jämte tysk översättning av Baermann (1882). Ibn al-Haytham var den förste att pröva hypoteser med kontrollerbara experiment, att utveckla den vetenskapliga metoden som europeiska forskare lärt sig genom att läsa hans böcker.
Alhazens arbeten i optik fick betydelse för flera västerländska intellektuella, som Roger Bacon, John Peckham, Witelo, Johannes Kepler. Vidare blev han en föregångsman inom talteori, analytisk geometri, förhållandet mellan algebra och geometri, vilket fick betydelse för René Descartess och Isaac Newtons respektive arbeten. Vetenskaphistoriskt blev hans vetenskapliga metod ett avgörande steg framåt, med införandet av kontrollerade vetenskapliga tester, rigorösa experiment, uppställande av hypoteser och induktiva härledningar.
Sverige har börjat bidra till vetenskapens historia först på 17.00-talet med arbeten inom astronomi, Anders Celsius, medicin och Botanik, Olof Rudbeck och Carl Von Linné Linné
Och på 1800-talet med Anders Jonas Ångström.
Enligt Ditt sätt att resonera vad ska vi då säga om svenskarna under alla tusen år före 1700- talet då svenskarna inte bidrog med någon vetenskaplig upptäckt?
Det är så att mänsklig historia går i vågor av utveckling, där varje grupp, utifrån historiskt givnas förutsättningar, bidrar till utvecklingen, utan att vi behöver överordna eller underordna någon grupp. Alla faser i historien är lika oumbärliga för mänsklighetens utveckling från stenåldern till dagens resor till månen och mars.
Permalänk | Anmäl
Hedi Bel Habib, 2009-08-16, 08:19
Bel Habib serverar oss lärdomen att om vi inte ökar invandringstakten så "kan" det gå sämre för Sverige och svenskarna.
För att underbygga det nämner han att ”försämrad bild av Frankrike kan ligga bakom marknadsförluster” och ”tysk mångfaldsstrategi kan ligga bakom exportframgångar” samt en rörig men imponerande mängd siffror där han jämför oss med våra grannar fransmännen och tyskarna.
Jag förmodar att vill att hans siffror och slutsats för Sverige och svenskarna inte är ämnade att betraktas som en partsinlaga för fler landsmän till honom ska beredas möjlighet att invandra till Sverige.
Nej, Bel Habibs siffror och påståenden ska förstås ses som neutrala och objektiva underlag där vi själva ska dra slutsatsen att invandringen av muslimer och afrikaner inte bara ska fortsätta, utan även snabbas upp.
I den mån vi inte kan dra korrekt slutsats av alla siffror så står den att läsa i fet text:
Politikerna i Sverige måste göra allt för att undvika att Frankrikes misstag upprepas i Sverige…
Förvånande nog anför Bel Habib ekonomiska skäl för att vi ska öka invandringstakten, och (lika förvånande) försämra integreringen av invandrarna.
De oerhört beklämmande siffrorna som omnämner de flitigt förekommande bränderna i Södertälje och Malmö, gruppvåldtäkterna, personrånen, attackerna på ambulans- och brandpersonal eller de hiskeligt snedrepresenterade svenska fängelserna ser vi däremot inga av.
De siffrorna får vi tydligen söka på annat håll.
Permalänk | Anmäl
Olle, 2009-08-16, 09:00
Hedi Bel Habib menar tydligen inte samma sak som vi andra med att ett land är 'främlingsfientligt'. Hans första exempel är att "den franske högerextreme politikern Jean-Marie Le Pen har dömts till villkorligt fängelsestraff". De flesta av oss skulle ha betraktat detta som ett avståndstagande till främlingsfientlighet från Frankrikes sida. Inte så Hedi Bel.
Heids andra exempel är att samma högerextreme Le Pen sagt saker om förintelsen, som ledde till hot om åtal. Ni börjar ana mönstret.
Jodå, tredje exemplet är att en professor blev dömd i fransk domstol.
Och sedan fortsätter det med exempel på högerextremister.
Har ni förstått mönstret nu?
Alla pakistanier är terrorister?
Alla muslimer är mördare?
Varje västerländskt land som har ett pyttelitet 'nationellt' parti äf främlingsfientligt.
Nej tack, vi vill ha mer vett i huvudet än så, Hedi.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-08-16, 09:17
Skrattretande artikel.
Permalänk | Anmäl
Danne, 2009-08-16, 09:19
Bel Habib i kommentar #23, 2009-08-16, 09:19 :
Du argumenterade emot att den arabiska vetenskapliga utvecklingen och dess stora bidrag till världen tog slut för ca tusen år sedan (som vanligt var religion orsaken till kulturskymningen).
Vad håller du på med?! Det du skrev var just exempel på arabisk forskning för just 1000 år sedan -- det säger inte emot, snarast stöder, beskrivningen.
Vidare, det är argumenterbart osmakligt att vara filosofisk över olika "faser" i utvecklingen -- man SKA sörja förfallet när präster (eller andra ideologer) tar kontroll och något förstörs som var lovande och bidrog till världens utveckling.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-08-16, 09:50
De franska bönderna t.ex. har väl inte gjort något ont?
Är inte PK-svenskarna emot kollektiv bestraffning?
Jag tycker Hedi borde efterlysa stödköp av franska varor. Allt annat är ju helt absurt! Ut och köp en god flaska Pinot Noir!
Vive la France och vive la åsiktsfrihet (som inte längre finns i Sverige)...
Permalänk | Anmäl
Kristian Arvelin, 2009-08-16, 09:54
Frankrikes kolonier med Islam som dominerande religion förklarar nog merparten av de franska muslimerna. Algeriet tex var en fransk koloni i 150 år, det är inte helt orimligt att tro att en och annan algerier hamnat i Frankrike.
För övrigt gjordes revolutionen 1954 i franska revolutionens namn och inte muslimsk fundamentalism. belöning blev massakrer på ca en halv miljon algerier och 30% av befolkningen tvingades på flykt. Alla franska bosättare fick fly tillbaka till Frankrike efter 150 år i algeriet. Historierna om båda sidors utbredda användande av tortyr och terror och de franska veteranernas berättelser har gjort det hela till en nationell skam.
Frankrikes kollektiva skam för kriget i Algeriet är troligen är bra groggrund för rasism riktad mot muslimer.
Kanske är det också därför Frankrike är lite mer försiktiga med att skicka bomber över den muslimska världen än tex Storbrittanien och Usa?
Permalänk | Anmäl
default persson, 2009-08-16, 10:06
För övrigt får ju kommentarerna på newsmill en att hoppas på inte bara ökad invandring utan ett utbytesprojekt där svenska idioter växlas mot vem som helst som anmäler intresse. frågan är bara vem som skulle ta emot svenskarna?
Är det svårt att förstå att artikeln och invandringsfrågan innehåller fler variabler än antalet invandrare?
Permalänk | Anmäl
default persson, 2009-08-16, 10:17
Efter att ha sett flera konstiga inlägg, har jag en teori -- det grundläggande problemet med Bel Habib är hans politiska korrekthet.
Idag är icke-demokratiska länder efterblivna. Inte bara det att de inte kan konkurrera ekonomiskt, utan medborgarna är förtryckta så man får effekten av "för många råttor i för små burar".
Gamla Östtyskland (och nuvarande Ryssland) hade problem med rasism, konspirationsteorier och vädligt obehagliga attityder. Det är, som sagt, tyvärr en "normal" skada som tillfogas av diktaturer.
Kombinera med att invandringen misskötts så det håller på at bli en underklass från den muslimska världen med reaktioner på t.ex. rå antisemitism och hanteringen av kvinnliga rättigheter.
Åsikter från detta har Bel Habib svårt att hantera, för han begränsas av att vara politiskt korrekt.
Han skulle istälet t.ex. kunna argumentera för sina åsikter med:
För hundra år sedan var svenska åsikter väldigt lika de i arab-världen idag (t.ex. om antisemitism och förtryck av kvinnor, som jag nämnde ovan) -- eller diskutera att problemgrupper med låg förvärvsfrekvens inte gillas i något land, men att detta beror på politikernas hantering.
Det är roligt att läsa hur HBH vänder och vrider på logiken för att lyckas argumentera sina åsikter och vara PK... Jag finner dock lyteskomik osmaklig.
F ö, mitt lyssnande på arabisk pop/Natacha Atlas gör att en av mina få arabiska glosor är "Habib"? Udda namn.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-08-16, 10:36
En fantastisk artikel! Synd bara att den tar avstamp i en fullständigt felaktig grundsats. Den stora orsaken till Frankrikes ekonomiska problem är den massiva invandringen av bidragstagare. Tyvärr är även Sverige på väg åt samma håll, men nu har man börjat bromsa. Det säger sig själv att om varje skattebetalare ska försörja fyra personer eller fler, så går ekonomin på knäna. Själv ska jag börja stödköpa franska varor.
Permalänk | Anmäl
Non sequir, 2009-08-16, 10:40
Frankrike borde aldrig tagit emot så många invandrare, för dom kom väl frivilligt. Dom blev väl inte hämtade dit. Det bästa är väl att flytta därifrån. Sverige är bättre än Frankrike, ja bättre än alla andra länder i allt. Kom hit.
Permalänk | Anmäl
H, 2009-08-16, 11:18
Det var en intressant och läsvärd artikel av Hedi Bel Habib. De många siffror han lade fram tyder ganska starkt på att Frankrikes export verkligen har drabbats av landets självgodhet, som jag föredrar att kalla det hellre än rasism. Förvisso är de två begreppen besläktade.
-
Det finns ju andra faktorer än export som avgör hur det står till i ett land, och ännu vet vi väl inte om Frankrikes värnande av "franskheten" kommer att skada landet totalt sett.
-
I Sverige är vår inställning snarast den rakt motsatta -"det är väl spännande att vi får hit lite kultur eftersom vi inte har någon egen", ungefär. Jag tycker personligen att vi värnar för lite om delar av vår svenskhet och viker ner oss för lätt inför invandrare som kräver respekt för sin kultur. Bland det jag tycker allra mest illa om är att muslimska kvinnors rätt att bära slöja har blivit en av de absolut mest okränkbara rättigheterna i Sverige. Detta betyder att om någon i något sammanhang förbjuder en muslimsk kvinna att bära slöja, så kan kvinnan inte bara stämma den som förbjöd hennes slöja, utan hon kan vara säker på att vinna stämningen också och tillerkännas ett stort skadestånd.
-
Ja, i Sverige är den muslimska slöjan helig och alltid rätt. Däremot är det inte så viktigt att värna muslimska flickors liv. Flera så kallade "balkongflickor" har störtat mot döden i Sverige, och samtliga har varit invandrarflickor. Varför faller invandrarflickor från balkonger? Troligen därför att deras familjer antingen knuffar ut dem eller tvingar dem att begå "heders-självmord", så att deras fäder och bröder ska slippa att dömas till fängelse för hedersmord.
-
Men trots att Sverige har haft flera "balkongflickor", så har hittills inte en enda person straffats för deras död. Med andra ord, vi i Sverige värnar de muslimska kvinnornas slöjor men inte deras liv, och själv tycker jag att detta är en oerhört upprörande felprioritering.
-
Då föredrar jag definitivt Frankrikes stolta värnande av landets sekulära traditioner.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-08-16, 11:35
Rasism och handelsbalans i all är. Jag tror annat ligger bakom krisen. Vill ge Zarkozy en eloge som vågar sig på att säga att slöjan inte är en symbol för religion, utan en symbol för förtryck. Ett enda hedersmord i Sverige är ett för mycket. Stackars flickor! Stackars offer! Och fler kommer det att bli eftersom ingen ryter till.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-08-16, 11:48
Angående flickorna som blir kastade från balkonger så tror jag männen har missuppfattat det hela. Under balkongen ska män stå och sjunga. De ska tillbe och dyrka flickorna. Inte behandla de som skit. Skäms på er! Tusen gånger om. Hoppas Gud kommer att straffa er hårt.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-08-16, 11:53
På med burkorna, damer! Annars kanske vi i Sverige också drabbas av denna hemska bojkott!
Fransmännen exporterar ju säkert massor med Champagne och likör till mellanöstern. Eller? Sen är det ju lite intressant att så gott som alla Saudiska kvinnor man ser i Paris bär nästan utselutande Franska lyxmärken.
Du är ute och cyklar Habib. Frankrike hade snarare ett problem med exporten i samband med förra irakkriget.
I den svenska debatten tror man alltid att det enda folk i omvärlden intresserar sig för är intergationen. Vore intressant att höra den franska åsikten på detta dravel.
Permalänk | Anmäl
Kristian Arvelin, 2009-08-16, 11:57
Det här var verkligen en dåligt gjord artikel. För att stödja påståendena tas all möjlig statistik om vartannat utan någon klar linje eller trend. Sen kryddas det hela med rena tramspåståenden (Tex. att Frankrike och Tyskland skulle ha exakt samma förutsättningar och samma produkter eller att forskare skulle stå helt förbluffade och oförstående inför Frankrikes exportutveckling.) Sen kommer då kronan på verket, slutsatsen som är att det här (vad som eg. har hänt framgår inte av statistikcocktailen) måste bero på främlingsfientlighet och inte ngn av de hundratals andra tänkbara faktorerna. Jag hoppas skattepengar inte går till sån här clownforskning.
Permalänk | Anmäl
Gonzo, 2009-08-16, 12:20
År 711 gick muslimerna över Gibraltar sund och erövrade större delen av Pyreneiska halvön. År 732 hade de nått långt upp i Frankrike, men besegrades av Karl Martells armé vid Poitiers.
Idag har muslimerna erövrat stora delar av Europa, utan strid.
Men åter igen är det i Frankrike som den islamska vågen stoppas upp.
Hedi Bel Habib företräder mörkmän, med en agenda som vill oss alla illa.
Permalänk | Anmäl
G.W, 2009-08-16, 12:32
År 711 gick muslimerna över Gibraltar sund och erövrade större delen av Pyreneiska halvön. År 732 hade de nått långt upp i Frankrike, men besegrades av Karl Martells armé vid Poitiers.
Idag har muslimerna erövrat stora delar av Europa, utan strid.
Men åter igen är det i Frankrike som den islamska vågen stoppas upp.
Hedi Bel Habib företräder mörkmän, med en agenda som vill oss alla illa.
Permalänk | Anmäl
G.W, 2009-08-16, 12:34
Klart att man inte vill handla med någon som ser ned på en. Invandrare bidrar ofta med en egen handelsstruktur som vidgar handelsutbytet med fler import- och exportvägar. Detta bidrar till en mer diversifierad och motståndskraftig ekonomi. Detta ska vi värna om. Särskilt nu när de svenska företagen knäar under sin egen tyngd och sina felsatsningar på bensinslukande bilar, klorblekt papper och annat dumt.
Permalänk | Anmäl
PK, 2009-08-16, 13:23
#30 default persson, 2009-08-16, 11:17
"För övrigt får ju kommentarerna på newsmill en att hoppas på inte bara ökad invandring utan ett utbytesprojekt där svenska idioter växlas mot vem som helst som anmäler intresse. frågan är bara vem som skulle ta emot svenskarna?"
HAHAHAHAHAHAHA!
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2009-08-16, 14:00
@#8 Petter:
Att kalla andra som försöker framföra sina åsikter för "brunskjortor" tycker jag är att bara kamma hem billiga poäng! Ingen snygg passning, Petter. Snacka om att vara fientlig mot andra som inte är som du själv.
Permalänk | Anmäl
Ethel Hedström, 2009-08-16, 14:07
Här ser man faran av att antiintellektualismen breder ut sig och invaderar t.o.m. universiteten, det religiösa inflytandet på denna ”Cargo Cult Science” skall nog inte heller förringas.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-08-16, 14:08
Hedi Bel Habib, nästa gång du försöker argumentera mot mig, försök undvika att fullständigt hålla med mig. Att något "gavs ut" senare (av andra) hjälper inte din sak, och som du även lyckats bevisa så har araberna inte tillfört någonting på tusen år. Precis som jag sa.
De som levde i kallare klimat låg långt efter, våra förfäder var upptagna med att undvika att frysa ihjäl och hitta mat. Intressant dock, så fort vi löst de problemen, så gick vi om resten. Araberna idag ligger på samma nivå som de gjorde för tusen år sedan, ingen social evolution alls. Det bästa är att araberna är stolta över det.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-08-16, 14:10
VänterNissar,
Det är dags att skaffa ett nytt argument istället för brunskjortor, det börjar bli lite ensidigt. Tyvärr är sanningen sådan att det finns folk som inte har samma uppfattning som ni, men ändå inte måste vara sk. brunskjortor. Är ni förvånade? Dags att vakna till lite nyheter.
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-08-16, 14:13
En skillnad i Tysklands och Frankrikes "makroekonomiska förutsättningar" som forskarna inte kunde hitta är att Tysklands BNP och folkmängd är 30 procent högre än Frankrikes. Tyskland är alltså en större ekonomi med större förutsättningar för utrikeshandel, precis som USA:s utrikeshandel är större än Sveriges.
Kanske är det snarare än integrationspolitiks förändring så att Frankrike har haft en handelsfördel av sitt förfluta som kolonialmakt och att den fördelen med ökad globalisering och konkurrens är på väg att fasas ut.
Sedan bör frågan ställas varför det alltid är västländer som bör ha "en politik som vilar på global dialog och främjar mångfald och ömsesidig förståelse". Med tanke på hur både konflikter, mångfald och handelsströmmar ser ut globalt bör det i huvudsak vara en läxa som predikas för arabländerna. Världens största oljeproducent, Saudiarabien, har trots allt lägre BNP än Sverige.
Permalänk | Anmäl
Allan, 2009-08-16, 14:44
Så Ilwill, hur förklarar du Abdus Salam?
Permalänk | Anmäl
Hmmmm, 2009-08-16, 14:51
@ Ethel Hedström
Väl sagt, jag tycker själv att fransmännen har betydligt mer "cojones" i denna fråga än t.ex Svenskarna. Hade vi haft lite av den varan så hade vi stängt våra gränser för länge sedan och försökt lösa dom problemen som redan finns här, inte öka på dom. Nu kommer jag göra allt för att stötta fransmännen.
Permalänk | Anmäl
Mia Sanden, 2009-08-16, 15:27
Jasså, det är Frankrike som är den onde "rasistiske" satan istället för USA nu när dom fått en svart president stället för Bush. Jag undrade just vem extremvänstern skulle välja ut att lyncha istället för Bush och USA så fick jag syn på den här artikeln. Som flera andra redan påpekat, här ska köpas franska varor!
Permalänk | Anmäl
Thorkel, 2009-08-16, 15:54
Tack för alla kommentarer, men tre saker bör uppmärksammas:
1. Rädslan för islam är obefogad:
Under flera år har det pågått en Burqadebatt i Frankrike, där även presidenten deltog. Under 2009 har en parlamentarisk kommitté bildats och en nationell utredning har genomförts för att kartlägga antalet kvinnor som bär Burqa i Frankrike. BurqaRapporten lämnades till Riksdagen i juli. I rapporten konstateras att det är 367 kvinnor som bär burqa i Frankrike och det är obegripligt att göra av detta en nationell angelägenhet.
Det finns uppskattningsvis fem miljoner muslimer i Frankrike, som lever som alla andra. De bryr sig varken om Burqa eller slöja, som är kvarlevor från gamla agrara förhållanden.
2. Islam kom 500 år efter Kristendomen och kan betraktas som en reviderad och till ökenområdena anpassad upplaga av såväl kristendomen som judendomen. Det är därför naturligt att muslimerna inte hunnit sekulariseras i samma takt och omfattning som flertalet kristna och judar. Men en sekulariseringsprocess är på gång i flertalet länder och utvecklingen går inte att hejda på grund av urbanisering och Internetuppkomsten.
3. Det jag talar om i min artikel är om det verkligen är ett rationellt beteende att utifrån överdrivna och schablonartade bilder om extrema muslimer förstöra sin relation till handelspartner i arabvärlden som importerar svenska varor och på så sätt bidrar till välståndet i Sverige.
Ställ Er frågan hur skulle det gå för en bilhandlare som skulle välja att sälja bilar till endast kunder som delar hans egna personliga värderingar
Permalänk | Anmäl
Hedi Bel Habib, 2009-08-16, 16:15
Fransmännen har alltid varit något arroganta mot icke fransmän så det är inte särskilt märkligt när det krockar med en annan arrogant kultur som islam.
Sen är det väl också bra att de inte handelsmässigt blir beroende av de islamiska gnällspikarna nere i mellanöstern. Se bara hur Saudi Arabien utvecklats när man köper olja av dem, tillbacks som belöning får världen, sharia wahabbiter och islamiska mörkermän.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-08-16, 16:21
Skogstokig, när jag skrev min kommentar hade jag precis läst illwills hatbrev där han bland annat insinuerar att muslimer vill vålda chefens dotter och hans get. Detta påhopp dolt i en lång text där den vördade personen (Ni vet vad jag menar) ger intryck av att vilja argumentera. Detta är brunskjorteretorik och tyvärr fungerar den ibland.
Jag finner det intressant att ingen av er mer mentalt balanserade islamofober har sagt emot honom. Ni kanske tar allt stöd ni kan få, oavsett?
Permalänk | Anmäl
Johannes E, 2009-08-16, 16:29
107 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Köper efter att ha läst denna artikel gärna Franska varor och accepterar lite mindre levnadsstandard.
Kan det förhindra att flickor och kvinnor trakasseras och påtvingas div. klädesplagg är det värt den uppoffringen.
Frankrike ligger före oss med ännu mera bränder i invandrartäta förorter, så deras krafttag är fullt förståeliga.
Jag är ledsen Hedi Bel Habib, men jag håller med föregående två kommentatorer. Jag tycker också att Franrike gör rätt. De vågar vara obekväma och vågar ta risken att kallas invandrarfientliga.
Det har säkert sagts många gånger förut, men jag frågar igen:
Är det inte för att få frihet som muslimer från religösa diktaturer flyr till demokratier?
Annars förstår jag ingenting. Och att då inte vilja assimilera sig, utan ha egna "apartheid"-lagar inom gruppen (t.ex. kvinnors hår är farligt, eller varför ska det annars döljas?), är för mig helt obegripligt.
Med en jude som president så är det inget konstigt med att dom försöker sätta gränser för judehatarna.
Jag vill bara påpeka att främlingsfientligheten i Frankrike inte endast är riktad mot muslimer, utan också mot alla andra grupper oavsett ursprung. Det var inte länge sedan som den franske högerextreme politikern Jean-Marie Le Pen har dömts till villkorligt fängelsestraff för att han sagt att naziockupationen av Frankrike "inte var särskilt omänsklig".
Jean Marie Le Pen började sin politiska bana som försäljare av nazistiska tidskrifter på 1950-talet. Idag leder han den Nationella Fronten i Frankrike. Jean-Marie Le Pen sade till exempel 1987 att Förintelsen var en historisk ”detalj”, något som orsakade stora rubriker i hela Europa.
Robert Faurisson, professor i Historia, fälldes den 3 oktober 2006 i en domstol i Paris, för att ha förnekat Förintelsen. Anledningen till domen är kommentarer han gjort i iransk tv. I februari 2005 sade Faurisson i tv-kanalen Sahar 1 att det "inte fanns en enda gaskammare under tyskarna" och att "alla de där miljoner turisterna som besöker Auschwitz ser en lögn, en förfalskning.
Roger Garaudy, en av Frankrikes ledande filosofer, har bl.a. i sin bok "The Founding Myths of Israeli Politics" spridit antisemitiska uppfattningar och förnekat de nazistiska brotten under andra världskriget. Garaudy hävdade att Förintelsen är en sionistisk myt skapad för att rättfärdiga Israels politik gentemot palestinierna och att inte sex miljoner utan i själva verket några hundra tusen judar dog under kriget - och detta inte till följd av någon medveten nazistisk utrotningspolitik utan på grund av flygbombningar, hunger och epidemier.
Det finns också rasism och vardagliga aggressioner på gatan mot kineser. Vid en konferens varnade le för att Frankrike höll på att invaderas av ”asiater” och varnade särskilt för kineser, som han kallade för den ”gula faran” som hotar den franska rasrenheten.
Man har hävdat i Frankrike att ”slöjan” bland muslimska kvinnor strider mot ”Republikens anda”. Det kan ligga något i det. Men det finns något som ännu mer strider mot Republikens anda och det är nämligen fransmännens kulturarrogans och fientlighet mot alla andra grupper, som inte tillhör deras egen etniska art eller kulturkrets.
Tack heidibelhabib. Ett vettigt inlägg, trots allt, även om jag inte förmår hålla med.
*Man har hävdat i Frankrike att ”slöjan” bland muslimska kvinnor strider mot ”Republikens anda”. Det kan ligga något i det.
Bra artikel Hedi Bel Habib håller inte med i allt dock!
Frankrike har en historia av protektionism från vänster håll där Franska företag har favoriserats mm mm.
Frankrike har någon sort odefinierad hybris.
Denna hybris yttrar sig i många konstigheter, som en Napoleon som druckit för mycket champagne!
En blogg som är att rekommendera är http://ledomainedanais.blogspot.com
Ber om ursäkt å andras vägnar för brunskjortornas inlägg men de vädrar medvind i denna lågkonjunktur och kan helt enkel inte låta bli att surra och vädra sin främlingsskräck.
Att Islam är ett av de största hoten mot västeuropa är något Frankrike (vilket också bär den största bördan) har insett och också tagit ställning mot.
Detta ställningstagande får många hos vänstern att höja på rösten och ropa rasism.
Att problemet är ett faktum har knappast undgått den endaste vänsterfanatiker.
Nu återstår...vad göra??
För att kunna ha en rättvis debatt, så måste det läggas på tapeten att olika grupper har olika lätt att komma in i nya samhällen.
Personer tillhörande judisk tro eller personer från när-europa har haft det relativt enkelt att komma i ett nytt land, och utan speciell särhantering från staten kunnat komma in i samhället genom hårt slit.
Detta tankesätt verkar saknas utav många från islamisk kultur och vänsterpolitiker, där man förväntar sig att staten skall göra grovjobbet.
Paradoxalt nog finns det tendenser bland folk som flytt från totalitära länder att ha en önskan att göra sitt nya hemland till ett religiöst dito.
Med för mycket vänster-floskler och PK, är detta scenario tyvärr ingen omöjlighet.
Utan vilja från individen, finns det väldigt lite staten kan göra. Och att anpassa den Europeiska modellen till Islamisk (vilket har ideal från århundrade tillbaka) hade var självdestruktivt, ett stort steg bakåt från det demokratiska tänkande vi sakta byggt upp under århundraden.
Istället för att skämmas för vårt bemötande borde vi tvärtemot vara stolta över det fortsätta ta emot folk som flyr från mindre previlegrade sammanhang.
Men samtidigt aldrig backa från vårat demokratiska arv och låta folk anpassa sig och inte ta till oss tankesätt som bättre tillhör medeltiden.
Hallå!
Frankrikes försämrade export kanske bland annat beror på att dom vågade skälla på Kina under olympiska spelen. Att dom inte vill ha med det frihetsfientliga Turkiet i EU. etc.
Jag känner oerhörd respekt för ett land som är beredd att offra profit för att stå upp för frihet!
Den största lärdom jag gjort vad gäller handel med arabvärlden gjorde jag av historien om muhammedkarikatyrerna. En dansk tidning publicerade ett antal bilder som ärligt talat inte var särskilt fasansfulla. Ett par muslimer dräller runt i arabvärlden och påstår att helt andra bilder, betydligt värre saker, var det som publicerades i den danska tidningen. Överallt i arabvärlden mobiliseras enorma protester, som bland annat bränner ner en NORSK ambassad. Dansk export förlorar miljarder.
Slutsatsen måste naturligtvis vara att inte satsa på handel med arabvärlden eller åtminstone se sådan export som mycket osäkra investeringar, eftersom vad som helst plötsligt kan få folkmobbar att förstöra för dig. Eller hur?
@Hedi Bel Habib bara för att du är fil doktor i vadå? Så betyder inte det att allt du skriver är vetenskap. Att basera en politik på det du skriver i denna artikel är inte tillrådigt.
1) Var är alla referenser till andra rapporter i ämnet?
2) Vem har granskat dina underlag?
3) Vad är det som inte säger att andra länder har bättre och billigare produkter och att det är det som gjort skillnaden?
O.s.v.
Alltså ser jag din artikel som ett politikst utspel, ägnat att skrämma upp folk till att följa dina förslag, mycket försluget.
Utan att vara en expert på Frankrike tror jag artikel-författaren låter sina fördomar bestämma hans åsikter. Är det här enda stället han kan publicera sig?
För det första har Frankrike inte direkt en tradition av Israel-vänlighet... (Se t.ex. hur svårt det var för rättegången om Pallywood att vinna ett rätt självklart fall.)
Givet, med stora minoritets-grupper som är sociala problem så blir inte de grupperna uppskattade, det må vara muslimer eller "tattare". För att undvika det måste invandringspolitik skötas så det inte blir många arbetslösa, vilket Frankrike ignorerat.
MEN -- i motsats till Tyskland -- så har Frankrike haft relativt öppna gränser, något Habib inte nämner, för DEN slutsatsen gillar han inte.
Frankrike lägger vikt vid franskhet och har större "imperie-komplex" än britterna brukade ha -- för ett Väst-land. Men -- utanför Väst-världen är nationalismen inte extrem.
Att förbjuda t.ex. slöjor har mest med katolska kyrkan att göra (de hade problem att frigöra sig från dess inflytande och är rätt hårda på att skilja på samhällskontroll och religion).
Sen, Tyskland har varit ökänt för "Gastarbeiter" utan medborgarskap i DECENNIER! Har det blivit lättare att få medborgarskap där sista tiden? Inte vad jag vet, men det är möjligt. Det jag vet om tyskt näringsliv säger att det fortfarande har sin gamla organisation, vilken är rätt byråkratisk men ändå flexibel (En enstaka politiskt korrekt bank, kanske?). Jag har relativt ny erfarenhet av tysk företagskultur, men det kan vara icke-representativ.
En till konstig artikel av Habib. Får han betalt för att trolla och skapa debatt?
Jag hoppas Frankrike totalstoppar invandringen och utvisar alla som fått PUT/TUT/medborgareskap ASAP.
Då slipper muslimer bli diskriminerade överhuvudtaget eftersom de inte bor i Frankrike. Heja Frankrike!
Läs Putnam.
Det var nog det mest krystade jag läst på länge. Allt är oförklarligt den enda förklaringen är att fransmännen är främlingsfientliga och nationella. Men egentligen handlar det inte om omsorg om fransosernas ekonomiska välstånd utan om en pekpinne mot svensken det kommer att gå dig illa ekonomiskt om du gör som fransmännen eller i vart fall så som artikelförfattaren beskrivit dem.
I en värld där mänskliga rättigheter och människovärde inte är allt för högt värderat i stora delar av den och inte minst de som nu verkar vara så känsliga för fransosernas förmenta främlingsfientlighet verkar det en aning långsökt att sådant skulle vara avgörande för kapitalisterna där och på andra håll om fransoserna är nationalister, det är närmast skrattretande. Det finns inga kapitalintressen som bryr sig det minsta om t.ex. kineserna behandlar sina medborgare illa eller något annat land gör det när det gäller affärer.
”Sveriges ekonomi består till 90 procent av utrikeshandel och exporten står idag för 54 procent av landets BNP”
Det gängse och vanliga sättet att beräkna BNP är privat plus offentlig konsumtion + investeringar + nettot mellan export och import
2009 var det i miljarder ca
BNP = konsum + invest + (exp-imp)
3 156 = 2 301+ 621 + 234
När sen en del säger att exporten utgör drygt 50% menar de exporten i relation till ovanstående beräkning av BNP. Eftersom exporten inte ingår i den gängse BNP beräkningen kan den inte heller utgöra en viss procent av denna.
Det är säkert inte bra för frankrike om de tappar export men export är inget självändamål, export har man för att kunna importera, hade man inte haft ett behov av att importera hade man inte heller behövt oroa sig för sin exportförmåga.
Kan någon förklara för mig vad "tvångsassimilering" är för något. Tack.
Jag är inte säker på att jag tror helt och hållet på dina slutsatser, men visst kan fransmännens rykte som genuint otrevliga mot den de anser vara lägre stående bidra till en sämre handel. Orimligt är det inte, men orsak/verkan är ju ibland lite svåra att hitta.
Det tycks mig dock som newsmill blivit belamrat med en hel del brunskjortor. Vidrigt med sådan hatisk rå-rasism, lågkonjunktur eller inte. Jag tror att de hittade hit i samband med debatten om att stoppa matchen i malmö och sedan har de hängt kvar och spridit sitt gift.
Ursäkta uttrycket, men så pass illa är det. Ni som inte vill se Islam i sverige bör ändå hålla er till någorlunda sakliga argument. Det är äckligt att se er dra människor över en kam på det sättet, oavsett om det är de som tillhör en viss religion eller en viss hudfärg.
Visst kan Frankrikes ev. förämrade rykte bero på deras kultur. De avskyr allt amerikanskt och därmed också andra kulturer. De vill värna sitt eget. Vänstern i Frankrike vill värna de franska jobben och blir därmed protektionistiska. I förlängningen emot allt utländskt. Hotet mot mångfalden i Frankrike kommer inte bara från de högerextrema. De har en lång tradition och arvet från den gamla kolonialmakten Frankrike kanske spökar också.
Bor i före detta fransk koloni. Fransk kulturarrogans är väldigt närvarande, även på ett individuellt plan. Rasismen är väldigt närvarande och de är generellt sedda som dåliga och respektlösa arbetsgivare, ungefär lika dåliga som den lokala eliten.
De bidrar dock till en hel del till kulturinstituioner - så länge som det är frankofont. Jag är själv en glad besökare till deras kulturcenter.
Men helt klart tappar de mark, och de har problem med sina attityder.
btw varför blir alltid de här diskussionerna kapade av islamofober som inte kan läsa?
Johannes Ek:.....
Tror att jag är en av de som du inte uppskattar här på Newsmill, även om jag definitivt inte är en "brunskjorta".
Att värna om det man har och inte naivt acceptera andra kulturer som inte innebär något som helst positivt är helt normalt.
Men vill man att mänskliga rättigheter och framför allt kvinnors rättigheter ska försämras, så öka på invandringen från Muslimska länder.
Till Dig som hävdar att andra folkgrupper inte bidragit med någonting till vetenskapens historia och nämner bland annat araber som inte har bidragit med någonting på tusen år.
Från högmedeltiden kom Europas matematiska kunskapsnivå att utvecklads kraftigt, delvis tack vare kontakt med arabiska vetenskapsmän. Den matematiska traditionen upptogs i Europa först efter medeltiden, möjliggjord av Adelards översättningar från 1100-talet av arabiska verk till latin. Algebra som är en gren inom matematiken kommer från arabiska "al-djebr", vilket betyder "återförening" eller "koppling"). Ordet siffra på svenska kommer också från arabiskans al sifr) är ett skrivtecken, en symbol som används för att beteckna tal. I svenska och i andra västerländska språk används idag de s.k. arabiska siffrorna. Symbolerna för talen noll till nio vidareutvecklades av arabiska matematiker som vidareutvecklade tidigare indiska upptäckter.
Bland arabiska vetenskapsmän kan citeras Alhazen, Ibn al-Haytam, (född 965), matematiker, astronom, och fysiker, en av optikens pionjärer. Hans arbete i optik utgavs under titeln Opticez thesaurus Alhazeni av Rösner (Basel 1572), en annan avhandling Om ljuset jämte tysk översättning av Baermann (1882). Ibn al-Haytham var den förste att pröva hypoteser med kontrollerbara experiment, att utveckla den vetenskapliga metoden som europeiska forskare lärt sig genom att läsa hans böcker.
Alhazens arbeten i optik fick betydelse för flera västerländska intellektuella, som Roger Bacon, John Peckham, Witelo, Johannes Kepler. Vidare blev han en föregångsman inom talteori, analytisk geometri, förhållandet mellan algebra och geometri, vilket fick betydelse för René Descartess och Isaac Newtons respektive arbeten. Vetenskaphistoriskt blev hans vetenskapliga metod ett avgörande steg framåt, med införandet av kontrollerade vetenskapliga tester, rigorösa experiment, uppställande av hypoteser och induktiva härledningar.
Sverige har börjat bidra till vetenskapens historia först på 17.00-talet med arbeten inom astronomi, Anders Celsius, medicin och Botanik, Olof Rudbeck och Carl Von Linné Linné
Och på 1800-talet med Anders Jonas Ångström.
Enligt Ditt sätt att resonera vad ska vi då säga om svenskarna under alla tusen år före 1700- talet då svenskarna inte bidrog med någon vetenskaplig upptäckt?
Det är så att mänsklig historia går i vågor av utveckling, där varje grupp, utifrån historiskt givnas förutsättningar, bidrar till utvecklingen, utan att vi behöver överordna eller underordna någon grupp. Alla faser i historien är lika oumbärliga för mänsklighetens utveckling från stenåldern till dagens resor till månen och mars.
Bel Habib serverar oss lärdomen att om vi inte ökar invandringstakten så "kan" det gå sämre för Sverige och svenskarna.
För att underbygga det nämner han att ”försämrad bild av Frankrike kan ligga bakom marknadsförluster” och ”tysk mångfaldsstrategi kan ligga bakom exportframgångar” samt en rörig men imponerande mängd siffror där han jämför oss med våra grannar fransmännen och tyskarna.
Jag förmodar att vill att hans siffror och slutsats för Sverige och svenskarna inte är ämnade att betraktas som en partsinlaga för fler landsmän till honom ska beredas möjlighet att invandra till Sverige.
Nej, Bel Habibs siffror och påståenden ska förstås ses som neutrala och objektiva underlag där vi själva ska dra slutsatsen att invandringen av muslimer och afrikaner inte bara ska fortsätta, utan även snabbas upp.
I den mån vi inte kan dra korrekt slutsats av alla siffror så står den att läsa i fet text:
Politikerna i Sverige måste göra allt för att undvika att Frankrikes misstag upprepas i Sverige…
Förvånande nog anför Bel Habib ekonomiska skäl för att vi ska öka invandringstakten, och (lika förvånande) försämra integreringen av invandrarna.
De oerhört beklämmande siffrorna som omnämner de flitigt förekommande bränderna i Södertälje och Malmö, gruppvåldtäkterna, personrånen, attackerna på ambulans- och brandpersonal eller de hiskeligt snedrepresenterade svenska fängelserna ser vi däremot inga av.
De siffrorna får vi tydligen söka på annat håll.
Hedi Bel Habib menar tydligen inte samma sak som vi andra med att ett land är 'främlingsfientligt'. Hans första exempel är att "den franske högerextreme politikern Jean-Marie Le Pen har dömts till villkorligt fängelsestraff". De flesta av oss skulle ha betraktat detta som ett avståndstagande till främlingsfientlighet från Frankrikes sida. Inte så Hedi Bel.
Heids andra exempel är att samma högerextreme Le Pen sagt saker om förintelsen, som ledde till hot om åtal. Ni börjar ana mönstret.
Jodå, tredje exemplet är att en professor blev dömd i fransk domstol.
Och sedan fortsätter det med exempel på högerextremister.
Har ni förstått mönstret nu?
Alla pakistanier är terrorister?
Alla muslimer är mördare?
Varje västerländskt land som har ett pyttelitet 'nationellt' parti äf främlingsfientligt.
Nej tack, vi vill ha mer vett i huvudet än så, Hedi.
Skrattretande artikel.
Bel Habib i kommentar #23, 2009-08-16, 09:19 :
Du argumenterade emot att den arabiska vetenskapliga utvecklingen och dess stora bidrag till världen tog slut för ca tusen år sedan (som vanligt var religion orsaken till kulturskymningen).
Vad håller du på med?! Det du skrev var just exempel på arabisk forskning för just 1000 år sedan -- det säger inte emot, snarast stöder, beskrivningen.
Vidare, det är argumenterbart osmakligt att vara filosofisk över olika "faser" i utvecklingen -- man SKA sörja förfallet när präster (eller andra ideologer) tar kontroll och något förstörs som var lovande och bidrog till världens utveckling.
De franska bönderna t.ex. har väl inte gjort något ont?
Är inte PK-svenskarna emot kollektiv bestraffning?
Jag tycker Hedi borde efterlysa stödköp av franska varor. Allt annat är ju helt absurt! Ut och köp en god flaska Pinot Noir!
Vive la France och vive la åsiktsfrihet (som inte längre finns i Sverige)...
Frankrikes kolonier med Islam som dominerande religion förklarar nog merparten av de franska muslimerna. Algeriet tex var en fransk koloni i 150 år, det är inte helt orimligt att tro att en och annan algerier hamnat i Frankrike.
För övrigt gjordes revolutionen 1954 i franska revolutionens namn och inte muslimsk fundamentalism. belöning blev massakrer på ca en halv miljon algerier och 30% av befolkningen tvingades på flykt. Alla franska bosättare fick fly tillbaka till Frankrike efter 150 år i algeriet. Historierna om båda sidors utbredda användande av tortyr och terror och de franska veteranernas berättelser har gjort det hela till en nationell skam.
Frankrikes kollektiva skam för kriget i Algeriet är troligen är bra groggrund för rasism riktad mot muslimer.
Kanske är det också därför Frankrike är lite mer försiktiga med att skicka bomber över den muslimska världen än tex Storbrittanien och Usa?
För övrigt får ju kommentarerna på newsmill en att hoppas på inte bara ökad invandring utan ett utbytesprojekt där svenska idioter växlas mot vem som helst som anmäler intresse. frågan är bara vem som skulle ta emot svenskarna?
Är det svårt att förstå att artikeln och invandringsfrågan innehåller fler variabler än antalet invandrare?
Efter att ha sett flera konstiga inlägg, har jag en teori -- det grundläggande problemet med Bel Habib är hans politiska korrekthet.
Idag är icke-demokratiska länder efterblivna. Inte bara det att de inte kan konkurrera ekonomiskt, utan medborgarna är förtryckta så man får effekten av "för många råttor i för små burar".
Gamla Östtyskland (och nuvarande Ryssland) hade problem med rasism, konspirationsteorier och vädligt obehagliga attityder. Det är, som sagt, tyvärr en "normal" skada som tillfogas av diktaturer.
Kombinera med att invandringen misskötts så det håller på at bli en underklass från den muslimska världen med reaktioner på t.ex. rå antisemitism och hanteringen av kvinnliga rättigheter.
Åsikter från detta har Bel Habib svårt att hantera, för han begränsas av att vara politiskt korrekt.
Han skulle istälet t.ex. kunna argumentera för sina åsikter med:
För hundra år sedan var svenska åsikter väldigt lika de i arab-världen idag (t.ex. om antisemitism och förtryck av kvinnor, som jag nämnde ovan) -- eller diskutera att problemgrupper med låg förvärvsfrekvens inte gillas i något land, men att detta beror på politikernas hantering.
Det är roligt att läsa hur HBH vänder och vrider på logiken för att lyckas argumentera sina åsikter och vara PK... Jag finner dock lyteskomik osmaklig.
F ö, mitt lyssnande på arabisk pop/Natacha Atlas gör att en av mina få arabiska glosor är "Habib"? Udda namn.
En fantastisk artikel! Synd bara att den tar avstamp i en fullständigt felaktig grundsats. Den stora orsaken till Frankrikes ekonomiska problem är den massiva invandringen av bidragstagare. Tyvärr är även Sverige på väg åt samma håll, men nu har man börjat bromsa. Det säger sig själv att om varje skattebetalare ska försörja fyra personer eller fler, så går ekonomin på knäna. Själv ska jag börja stödköpa franska varor.
Frankrike borde aldrig tagit emot så många invandrare, för dom kom väl frivilligt. Dom blev väl inte hämtade dit. Det bästa är väl att flytta därifrån. Sverige är bättre än Frankrike, ja bättre än alla andra länder i allt. Kom hit.
Det var en intressant och läsvärd artikel av Hedi Bel Habib. De många siffror han lade fram tyder ganska starkt på att Frankrikes export verkligen har drabbats av landets självgodhet, som jag föredrar att kalla det hellre än rasism. Förvisso är de två begreppen besläktade.
-
Det finns ju andra faktorer än export som avgör hur det står till i ett land, och ännu vet vi väl inte om Frankrikes värnande av "franskheten" kommer att skada landet totalt sett.
-
I Sverige är vår inställning snarast den rakt motsatta -"det är väl spännande att vi får hit lite kultur eftersom vi inte har någon egen", ungefär. Jag tycker personligen att vi värnar för lite om delar av vår svenskhet och viker ner oss för lätt inför invandrare som kräver respekt för sin kultur. Bland det jag tycker allra mest illa om är att muslimska kvinnors rätt att bära slöja har blivit en av de absolut mest okränkbara rättigheterna i Sverige. Detta betyder att om någon i något sammanhang förbjuder en muslimsk kvinna att bära slöja, så kan kvinnan inte bara stämma den som förbjöd hennes slöja, utan hon kan vara säker på att vinna stämningen också och tillerkännas ett stort skadestånd.
-
Ja, i Sverige är den muslimska slöjan helig och alltid rätt. Däremot är det inte så viktigt att värna muslimska flickors liv. Flera så kallade "balkongflickor" har störtat mot döden i Sverige, och samtliga har varit invandrarflickor. Varför faller invandrarflickor från balkonger? Troligen därför att deras familjer antingen knuffar ut dem eller tvingar dem att begå "heders-självmord", så att deras fäder och bröder ska slippa att dömas till fängelse för hedersmord.
-
Men trots att Sverige har haft flera "balkongflickor", så har hittills inte en enda person straffats för deras död. Med andra ord, vi i Sverige värnar de muslimska kvinnornas slöjor men inte deras liv, och själv tycker jag att detta är en oerhört upprörande felprioritering.
-
Då föredrar jag definitivt Frankrikes stolta värnande av landets sekulära traditioner.
Rasism och handelsbalans i all är. Jag tror annat ligger bakom krisen. Vill ge Zarkozy en eloge som vågar sig på att säga att slöjan inte är en symbol för religion, utan en symbol för förtryck. Ett enda hedersmord i Sverige är ett för mycket. Stackars flickor! Stackars offer! Och fler kommer det att bli eftersom ingen ryter till.
Angående flickorna som blir kastade från balkonger så tror jag männen har missuppfattat det hela. Under balkongen ska män stå och sjunga. De ska tillbe och dyrka flickorna. Inte behandla de som skit. Skäms på er! Tusen gånger om. Hoppas Gud kommer att straffa er hårt.
På med burkorna, damer! Annars kanske vi i Sverige också drabbas av denna hemska bojkott!
Fransmännen exporterar ju säkert massor med Champagne och likör till mellanöstern. Eller? Sen är det ju lite intressant att så gott som alla Saudiska kvinnor man ser i Paris bär nästan utselutande Franska lyxmärken.
Du är ute och cyklar Habib. Frankrike hade snarare ett problem med exporten i samband med förra irakkriget.
I den svenska debatten tror man alltid att det enda folk i omvärlden intresserar sig för är intergationen. Vore intressant att höra den franska åsikten på detta dravel.
Det här var verkligen en dåligt gjord artikel. För att stödja påståendena tas all möjlig statistik om vartannat utan någon klar linje eller trend. Sen kryddas det hela med rena tramspåståenden (Tex. att Frankrike och Tyskland skulle ha exakt samma förutsättningar och samma produkter eller att forskare skulle stå helt förbluffade och oförstående inför Frankrikes exportutveckling.) Sen kommer då kronan på verket, slutsatsen som är att det här (vad som eg. har hänt framgår inte av statistikcocktailen) måste bero på främlingsfientlighet och inte ngn av de hundratals andra tänkbara faktorerna. Jag hoppas skattepengar inte går till sån här clownforskning.
År 711 gick muslimerna över Gibraltar sund och erövrade större delen av Pyreneiska halvön. År 732 hade de nått långt upp i Frankrike, men besegrades av Karl Martells armé vid Poitiers.
Idag har muslimerna erövrat stora delar av Europa, utan strid.
Men åter igen är det i Frankrike som den islamska vågen stoppas upp.
Hedi Bel Habib företräder mörkmän, med en agenda som vill oss alla illa.
År 711 gick muslimerna över Gibraltar sund och erövrade större delen av Pyreneiska halvön. År 732 hade de nått långt upp i Frankrike, men besegrades av Karl Martells armé vid Poitiers.
Idag har muslimerna erövrat stora delar av Europa, utan strid.
Men åter igen är det i Frankrike som den islamska vågen stoppas upp.
Hedi Bel Habib företräder mörkmän, med en agenda som vill oss alla illa.
Klart att man inte vill handla med någon som ser ned på en. Invandrare bidrar ofta med en egen handelsstruktur som vidgar handelsutbytet med fler import- och exportvägar. Detta bidrar till en mer diversifierad och motståndskraftig ekonomi. Detta ska vi värna om. Särskilt nu när de svenska företagen knäar under sin egen tyngd och sina felsatsningar på bensinslukande bilar, klorblekt papper och annat dumt.
#30 default persson, 2009-08-16, 11:17
"För övrigt får ju kommentarerna på newsmill en att hoppas på inte bara ökad invandring utan ett utbytesprojekt där svenska idioter växlas mot vem som helst som anmäler intresse. frågan är bara vem som skulle ta emot svenskarna?"
HAHAHAHAHAHAHA!
@#8 Petter:
Att kalla andra som försöker framföra sina åsikter för "brunskjortor" tycker jag är att bara kamma hem billiga poäng! Ingen snygg passning, Petter. Snacka om att vara fientlig mot andra som inte är som du själv.
Här ser man faran av att antiintellektualismen breder ut sig och invaderar t.o.m. universiteten, det religiösa inflytandet på denna ”Cargo Cult Science” skall nog inte heller förringas.
Hedi Bel Habib, nästa gång du försöker argumentera mot mig, försök undvika att fullständigt hålla med mig. Att något "gavs ut" senare (av andra) hjälper inte din sak, och som du även lyckats bevisa så har araberna inte tillfört någonting på tusen år. Precis som jag sa.
De som levde i kallare klimat låg långt efter, våra förfäder var upptagna med att undvika att frysa ihjäl och hitta mat. Intressant dock, så fort vi löst de problemen, så gick vi om resten. Araberna idag ligger på samma nivå som de gjorde för tusen år sedan, ingen social evolution alls. Det bästa är att araberna är stolta över det.
VänterNissar,
Det är dags att skaffa ett nytt argument istället för brunskjortor, det börjar bli lite ensidigt. Tyvärr är sanningen sådan att det finns folk som inte har samma uppfattning som ni, men ändå inte måste vara sk. brunskjortor. Är ni förvånade? Dags att vakna till lite nyheter.
En skillnad i Tysklands och Frankrikes "makroekonomiska förutsättningar" som forskarna inte kunde hitta är att Tysklands BNP och folkmängd är 30 procent högre än Frankrikes. Tyskland är alltså en större ekonomi med större förutsättningar för utrikeshandel, precis som USA:s utrikeshandel är större än Sveriges.
Kanske är det snarare än integrationspolitiks förändring så att Frankrike har haft en handelsfördel av sitt förfluta som kolonialmakt och att den fördelen med ökad globalisering och konkurrens är på väg att fasas ut.
Sedan bör frågan ställas varför det alltid är västländer som bör ha "en politik som vilar på global dialog och främjar mångfald och ömsesidig förståelse". Med tanke på hur både konflikter, mångfald och handelsströmmar ser ut globalt bör det i huvudsak vara en läxa som predikas för arabländerna. Världens största oljeproducent, Saudiarabien, har trots allt lägre BNP än Sverige.
Så Ilwill, hur förklarar du Abdus Salam?
@ Ethel Hedström
Väl sagt, jag tycker själv att fransmännen har betydligt mer "cojones" i denna fråga än t.ex Svenskarna. Hade vi haft lite av den varan så hade vi stängt våra gränser för länge sedan och försökt lösa dom problemen som redan finns här, inte öka på dom. Nu kommer jag göra allt för att stötta fransmännen.
Jasså, det är Frankrike som är den onde "rasistiske" satan istället för USA nu när dom fått en svart president stället för Bush. Jag undrade just vem extremvänstern skulle välja ut att lyncha istället för Bush och USA så fick jag syn på den här artikeln. Som flera andra redan påpekat, här ska köpas franska varor!
Tack för alla kommentarer, men tre saker bör uppmärksammas:
1. Rädslan för islam är obefogad:
Under flera år har det pågått en Burqadebatt i Frankrike, där även presidenten deltog. Under 2009 har en parlamentarisk kommitté bildats och en nationell utredning har genomförts för att kartlägga antalet kvinnor som bär Burqa i Frankrike. BurqaRapporten lämnades till Riksdagen i juli. I rapporten konstateras att det är 367 kvinnor som bär burqa i Frankrike och det är obegripligt att göra av detta en nationell angelägenhet.
Det finns uppskattningsvis fem miljoner muslimer i Frankrike, som lever som alla andra. De bryr sig varken om Burqa eller slöja, som är kvarlevor från gamla agrara förhållanden.
2. Islam kom 500 år efter Kristendomen och kan betraktas som en reviderad och till ökenområdena anpassad upplaga av såväl kristendomen som judendomen. Det är därför naturligt att muslimerna inte hunnit sekulariseras i samma takt och omfattning som flertalet kristna och judar. Men en sekulariseringsprocess är på gång i flertalet länder och utvecklingen går inte att hejda på grund av urbanisering och Internetuppkomsten.
3. Det jag talar om i min artikel är om det verkligen är ett rationellt beteende att utifrån överdrivna och schablonartade bilder om extrema muslimer förstöra sin relation till handelspartner i arabvärlden som importerar svenska varor och på så sätt bidrar till välståndet i Sverige.
Ställ Er frågan hur skulle det gå för en bilhandlare som skulle välja att sälja bilar till endast kunder som delar hans egna personliga värderingar
Fransmännen har alltid varit något arroganta mot icke fransmän så det är inte särskilt märkligt när det krockar med en annan arrogant kultur som islam.
Sen är det väl också bra att de inte handelsmässigt blir beroende av de islamiska gnällspikarna nere i mellanöstern. Se bara hur Saudi Arabien utvecklats när man köper olja av dem, tillbacks som belöning får världen, sharia wahabbiter och islamiska mörkermän.
Skogstokig, när jag skrev min kommentar hade jag precis läst illwills hatbrev där han bland annat insinuerar att muslimer vill vålda chefens dotter och hans get. Detta påhopp dolt i en lång text där den vördade personen (Ni vet vad jag menar) ger intryck av att vilja argumentera. Detta är brunskjorteretorik och tyvärr fungerar den ibland.
Jag finner det intressant att ingen av er mer mentalt balanserade islamofober har sagt emot honom. Ni kanske tar allt stöd ni kan få, oavsett?