Ohly vill att Sverige ska lämna Afghanistan i sitt tal. Han nämner överhuvedtaget inte den förtryck Talibaner för mot befolkningen. Talibaner attackerar systematisk skolflickor och förstört 200 flickskolor. I DN för några veckor sedan fick man läsa afghanska barn som misshandlas av talibanerna om de inte stödjer dom, då flyr dom hit. INTE ett enda ord får jag höra Ohly kritisera talibanerna. Sen hoppar Ohly över till Israel och gnäller om förtryck! Islamisternas förtryck då Ohly? Vågar du kritisera? Eller vill du inte förlora muslimska röster?
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2009-08-14, 15:29
Lars Ohly har :
1. Hävdat att han är kommunist (med allt vad det innebär).
2. Hävdat att Lenins kritik mot Socialdemokratin var riktig (vilket i klartext innebär att han sagt sig föredra kommunistisk diktatur framför demokrati. Lenins kritik mot Socialdemokratin avsåg just demokratin).
Ingen tar väl den mannen på allvar. Även en av hans allierade (Miljöpartisten Peter Eriksson) har ju kallat honom för "Stalinisten". Jag tror att det räcker så.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2009-08-14, 16:04
Kanske för att Isreal anser att alla palestinier är terrorister oavsätt ålder. Nyfödd som 120år så är man aktiv terrorist och skall slaktas enligt de vänliga Israels syn.
Denna slakt har pågått sedan Israel av någon konstig anledning fick ta landet ifrån Palestinierna för att man pekade på deras heliga skrift och sa att de landet var deras.
Varför hade dom då flyttat därifrån hela högen? föraktade dom landet som Gud gav dom?
Godkänner Israel att Sveriges gränser ska ändras till samma gränser vi hade under Sveriges storhetstid?
Israel är det största hotet mot världsfreden tillsammans med USA.
Dödandet av civila under åren är fler och fortsätter bli ännu fler till skillnad ifrån de länder du räknar upp.
Permalänk | Anmäl
Geiko, 2009-08-14, 16:04
Ett land som medvetet och så flagrant gång efter gång - årtionde efter årtionde - brutit mot allt vad internationell rätt, stadgan om mänskliga rättigheter och genevekonvention heter får nog finna sig i att så småningom bli betraktad som skurkstat.
Ett land som ser det som försvarbart att ta till de metodet Israel gjort och som gör allt för att slingra sig förbi kritiken att deras soldater använt fosforgranater mot civila i samband med sina anfall in på palestinsk mark, att de målmedvetet skjutit sönder skolor och sjukhus, förhindrat vårdpersonal från att hjälpa sårade och att man vid räder skjutit ihjäl kvinnor och barn trots att dessa viftat med vit flagg för att markera att de är civila förtjänar inte att bli betraktat som något annat än kriminellt.
Ett land som stulit mark från sina grannar och som med bulldozers och väpnad trupp jagat iväg människor från sina hem för att där ge utrymme till "egna bosättare" och som byggt en mur över andras territorium för att tillskansa sig ytterligare områden kan knappast betraktas som något annat än självsvåldiga våldsverkare.
Ett land som i östra Jerusalem jagar bort sina egna arabiska medborgare från deras hem för att där efter en religiös etnisk rensning kuna etablera en rent judisk bosättning kan inte kalas för annat än förbrytare mot folkrätten.
Till detta kan adderas gamla synder från Stern-ligans tid och massakrerna i Shabra och Shatila mm. mm.
Jag kan i det här sammanhanget inte säga annat än att även en vänsterpartist kan ha rätt. Staten Istarel - dess statsledning och dess militära ledning - har vid det här laget lagrat så mycket på sitt samvete så att det för det samlade världssamfundet borde ingå som mål i dess internationella kamp mot terrorismen att snarast möjligt se till att landet och dess agerande lagföras och prövas inför den internationella brottmålsdomstolen vad gäller brott mot grundlägande internationell rätt och internationella konventioner.
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-08-14, 17:09
Bra skrivet Lisa.
Permalänk | Anmäl
Tilt, 2009-08-14, 17:10
DOKUMENTÄR-TIPS ALLESAMMANS!!! PASSA PÅ!
Idag fredag kl 18:00 på Svt2 samt nästa torsdag kl 20:00 samma kanal.
Permalänk | Anmäl
Idefix, 2009-08-14, 17:22
Lisa, tyvärr så "skriker" du i skogen. Allting du skriver är sant och korrekt men det går till ca. 40% döva människor (vänstern & socialdemokraterna). Jag har alltid fascinerats av människor som benhårt tror på någonting utan att veta varför eller om det ens är sant det de tror på.
Det du Lisa skriver är som att fråga varför feministerna/vänstern inte klagar på kvinnoförtrycket i Islam.
Permalänk | Anmäl
World Reviewer, 2009-08-14, 17:28
Geiko:..........
Om en Israelisk soldat råkar trampa en Palestinier på foten samma dag som Iran hänger 200 homosexuella "knarkhandlare" och Nordkorea provspränger ännu en kärnladdning är det ändå Israel som är den stora boven i världen....
Tänk att alltid är allt fel i världen USA,s och Israels fel....
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-14, 17:36
Fritänkare:....
Då anser du förmodligen också att Berlinmuren var fel, och att de delar av Finland som Sovjet konfiskerade efter Fortsättningskriget också ska återlämnas...
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-14, 18:05
Fritänkare
Det är väl rätt klart att vissa inom vänstern och Palestinagrupperna är antisemiter. Hur förklaras annars att:
Enligt Dagens Eko den 28 november 2005 anser radikala muslimer att islams tid inte kommer förrän ”muslimerna bekämpar judarna, när judarna gömmer sig bakom klippor och träd. Stenarna och träden kommer att säga: Oh muslimer, det är en jude bakom mig, kom och döda honom”
Har någon hört Ohly fördöma detta?
Inte heller med ETT ord har Ohly berört att orsaken till senaste mellanösternkriget var Hamas urskillningslösa raketbeskjutning av Israel. Inte heller nämner han att:
De flesta av Hamas` ledare satte sig i säkerhet före eller under kriget. De evakuerade sig till Syrien och Libanon. Gaza lämnade de åt sitt öde. Om Hamas varit sin egen befolknings vän hade de, på alla tänkbara platser, byggt skyddsrum för Gazas barn. Istället lade Hamas vapendepåer i skolor, i befolkningscentra osv. Tunnlar var byggda för vapensmuggling men inte för att skydda barn. Allt för att civila offer skulle skördas så att man kunde vinna propagandasegrar. Hamas kände väl till den israelitiska brutaliteten som följer när Israel hämnas raketbeskjutning. Men den brutaliteten var inget hinder. För den lät Hamas, med berått mod, drabba Gazas barn. De egna soldaterna skyddades. Och bland dem blev också dödstalen mycket lägre än bland barnen - nästan 50 % lägre!!!!
Ohly o hans anhängare kan eller vill inte se detta. Det ensidiga ställningstagandet och därmed stödet för Hamas` dödande gör dödandet möjligt. Hade vi alla avskytt dödande såsom vi avskyr pedofili så hade alla dödandets tragedier varit omöjliga som politiskt vapen. Men genom att bl. a. Ohly mfl. försvarar s.k. ”rätt” dödande, i detta fall när Hamas dödar judar, så kommer det politiska dödandet att fortsätta. Orsaken till detta dödande är ju de som i något sammanhang försvarar det. Ohly mfl är alltså lika medskyldig som vilken Israelgeneral eller Hamasaktivist som helst.
Slutligen: Vi vet, att efter att Israels grannar förlorat ett antal krig mot Israel så ändrades taktiken (utom i Jordanien och Egypten som slöt en varaktig fred) till bl a självmordsbombning där förövaren gömmer sig i folkhavet. Israel vill försvara sig. Därmed blir det avspärrningar, husrannsakan, murar osv. och då kan Israels fiender anklaga Israel för apartheid, dödande av civila, vara skurkstat osv.. Det är liksom vitsen med den av israels grannar valda strategin. Det ger stora rubriker. Premiärministrar kan gråta i Tv.
Israel har emellertid rätt att försvara sig. Resultatet ser vi dagligen. Hemskt, förfärligt men skulden ligger till stor del på dem som vill förgöra Israel. Utan dem skulle inte Israel kunna eller behöva uppföra sig som det nu gör.
Om detta talar Ohly inte.
Rösta bort Ohly vid nästa val.
Swen Sjölin
Permalänk | Anmäl
Frihetbästating, 2009-08-14, 18:13
Jag måste medge, du försöker verkligen framstå som objektiv och
balanserad innan du lägger fram dina poäng. Försiktigt mellanraderna så säger säger du också att högsta domstolen i Israel är respekterad och genom det ge bilden av att det inte råder någon orättvisa mellan israeler och palestinier. De har ju inte betalt hyran på 25 år. Kan vi inte bara fråga oss varför? Svaret är att de får inga jobb och har därför ingen inkomst på grund av extrem rasism, diskrimineringen och antipati som det israeliska samhället präglas av mot araber, muslimer och även mot de många liberala judar som inte kan blunda för orättvisorna.
Permalänk | Anmäl
Objektiv?, 2009-08-14, 18:15
"att deras soldater använt fosforgranater"
Ännu en Islamist anhängare som går på vänster propagandan om Israel.
Troligen har du ingen som helst aning om vad vit fosfor är eller hur och varför det används.
Det är helt i enlighet med lagar, regler och stadgar för krigsföring att använda sig utav vit fosfor. Det är en snabbt utvecklande rökridå som är en av dom mer effektiva mot IR. Tillverkarna själva har sagt att deras rökgranater inte kan ha den effekt som palestinierna påstår att den haft. Terroristerna sprider alltså desinformation och ni går på den.
Permalänk | Anmäl
Joel, 2009-08-14, 18:33
Orly, som andra poltiker har en primär uppgift i vårt system.
Det är att skaffa röster!
Snälla alla - tänk, reflektera.
Permalänk | Anmäl
Igor Butwartz, 2009-08-14, 18:37
Jag fattar inte. Lisa verkar ju hålla med Ohly om en bojkott av Israel. Hon verkar inte ha några invändningar angående just Israel bojkotten. Förutom att man i så fall borde bojkotta fler "skurkregimer".
Hon får också med det klassiska att Israel är en demokrati och att därför bör man bortse från att de skjuter civila som viftar med vit flagg. Israel bedriver ett ohumant krig mot palestinierna och det ska självklart kritiseras.
Permalänk | Anmäl
Ultramagnus, 2009-08-14, 18:42
Att Hamas vill införa sharialagar i Gaza remsan är inte heller något som stör Ohly. Vad trevligt med lite kvinnorförtryck tycks Ohly vilja säga eftersom han inte kallar Hamas för vad de är: Omänskliga galningar med alltför mycket makt!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-08-14, 18:48
Skogstokig och Swen Sjölin
Att Berlinmuren utgjorde en skamens sak är tveklöst. Men det fanns ändå en stor skilnad. Berlinmuren följde den demarkationslinje och de zongränser man kommit överens om i fredsfördraget. Den israeliska muren går över land där Israel ensidigt ansett att det är lämpligt att lägga den i strävan att anektera land.
Att det finns stolliga islamistiska fundamentalistiska ökar inte staten Israels med sina fundamentalistiska judaister rätt att begå statsrättsliga brott som religiös etnisk rensnig, användning av övervåld mot civila, bosättaranektering av palesatinsk mark, statsunderstödd terrorism, brott mot Genevekonventionen mm. mm. Israel blir inte mindre av skurkstat bara för att det även bland palestinierna finns krafter att hysa tveksamhet till. En prövning inför den internationell brottmålsdomstolen skulle på ett utmärkt vis kunna klarlägga skuld- och ansvarsfrågorna. Varför vågar Israel inte ställa upp å det?
Att beskylla folk som reagerar mot de israeliska metoderna för antisemiter är att bruka en ovärdig argumentation. En antisemit är i ordets vidare mening rasist. Att tycka illa om staten Israels ( det vill säga den politiska och militära ledningens) sätt att hantera sina grannar har inget med antisemitism att göra utan snarare med en mycket neutral rättrådighet byggd på principen om alla människors lika värde.
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-08-14, 19:32
Ah, så fort man kritiserar Israel för vad dom ägnar sig åt så blir man anti-israel och kallad all sköns skällsord. Man FÅR helt enkelt INTE kritisera Israel. Jämför med att man är kritisk mot invandringspolitiken, vips, så är man rasist.
Så det spelar mindre roll om Lars Ohly har rätt i sak för då kommer det upp han är ju "kommunist" osv osv..,. och därför har han ju ingen rätt att uttala sig enligt vissa.
Visst ska Israel få försvara sig mot angrepp men det jag inte gillar är att som den enda demokratin i området, eller?, så agerar dom som en förtryckarregim i många avseenden. Alla som följer med lite vet att Israel inte är dom bästa på att följa internationella lagar och regler.
Som demokrati ska man vara lite, eller mycket bättre, i sådana avseenden. Eller åtminstone försöka...
Och skulle inte Israel haft USA och EU som backade upp dom med pengar och vapen så skulle väl knappast landet Israel existera.
Permalänk | Anmäl
Matte, 2009-08-14, 19:39
Fritänkare:...........
Självklart kan Israel någon gång göra fel. Det rättfärdigar dock inte de brott som Palestinierna/Araberna gör.
Israels mur/skyddsbarriär har säkert sparat mängder med Israelers liv, då den effektivt stoppar både raider in i Israel och självmordsbombare.
Tänk om Hamas skulle granskas lika hårt som Israel.
Ingen från vänsterkanten kommer att lyfta ett enda litet finger om Hamas inför sharialagar i Gaza med allt ont det medför, speciellt för flickor och kvinnor...
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-14, 19:41
Joel
Du kan vara helt övertygad om att jag både vet vad vit fosfor är och hur det fungerar när man använder det mot människor. Du har rätt när du säger att man får använda det för att lägga ut rök i terräng - men det får inte användas mot människor i tätbebyggelse. De brännskador fosforn åstadkommer är förfärande. Jag har även sett hur man använt vit fosfor i kombination med napalm och där det blev helt omöjligt att släcka napalmen så länge fosforn kom i kontakt med någon form av fukt från t.ex hud. Brännskadorna blev obeskrivliga.
Läs på lite grand själv och ta reda på hur dessa fosforgranater användes i Gaza och hur de också tidigare använts mot civila i tätbebyggelse. Om du då försöker vara något så när objektivt neutral i din bedömning så borde du inte kunna komma fram till någon annan bedömning än att IDF använt vapnet på ett vis som strider mot internationell krigslagstiftning. Och det bör beivras.
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-08-14, 19:49
Lisa, du är lite otydlig. Är problemet att Vänsterpartiet vill bojkotta Israel eller att man inte dessutom sagt att man vill bojkotta alla de andra skurkstaterna som du räknade upp?
Och Joel? Fosforgranater är inte bara rökgranater.
Permalänk | Anmäl
Johannes Ek, 2009-08-14, 20:01
Skogstokig
Utan rätt att uttala mig för hela vänstern så skulle jag nog ändå tro att det även från vänsterhåll skulle bli lika mycket kritik mot Hamas som det är mot dagens Iran om man började tillämpa motsvarande rättsordning.
Och vad gäller religiös lagstiftning så hör jag väldigt sällan några Israelvänner kritisera de ortodoxa judarna och deras extrema regelverk och reaktioner mot mäniskor som beter sig anorlunda. Jag vet personligen hur mycket stenar man kan få kastade mot sig om man i Jerusalem råkar komma in på fel gatan under sabaten. Och hur är det med kvinnornas frihet bland de ortodoxa judarna?
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-08-14, 20:01
Skogstokig
Utan rätt att uttala mig för hela vänstern så skulle jag nog ändå tro att det även från vänsterhåll skulle bli lika mycket kritik mot Hamas som det är mot dagens Iran om man började tillämpa motsvarande rättsordning.
Och vad gäller religiös lagstiftning så hör jag väldigt sällan några Israelvänner kritisera de ortodoxa judarna och deras extrema regelverk och reaktioner mot mäniskor som beter sig anorlunda. Jag vet personligen hur mycket stenar man kan få kastade mot sig om man i Jerusalem råkar komma in på fel gatan under sabaten. Och hur är det med kvinnornas frihet bland de ortodoxa judarna?
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-08-14, 20:04
om nu israel är så hjälplösa och i så stort behov av handel med omvärlden kanske de borde anlägga en lite ödmjukare ton, tex inte skita i internationell folkrätt och inte bomba sina grannars barn med fosfor.
Visst ja, regeringen följer 5000 år gamla moraluppfattningar.
Lisa, de enda man kan jämföra öga för öga-politikerna i israel med är just talibanerna. samma totala likgiltighet. Varför är det tex du och inte talesmän för Israel som bryr sig om någon vill fördömma Israel?
Permalänk | Anmäl
default persson, 2009-08-14, 20:17
För övrigt kanske Israel inte får så mycket kritik TROTS att det är en demokrati utan FÖR att det är en demokrati.
Permalänk | Anmäl
default persson, 2009-08-14, 20:33
Sionismen är alltså rättfärdig därför att Lars Ohly är emot den. Enligt skribenten och många kommentarer.
Men en ideologi som förlorat sin positiva dragningskraft och försvaras enbart genom att peka på fienderna, har ingen livskraft. Herzls idéer om judestaten har fått gett vika för den realt existerande sionismen, med dess fosforbomber, kärnvapen, korruption på högsta nivå och införselförbud för barnböcker på arabiska. Med mera. Vilket allt rättfärdigas och försvaras av anhängarna genom att peka finger på "de andras".
Bolsjevismen härskade över Ryssland i 74 år, från 1917 till 1991, med stöd av naturtillgångar och genom demonisering av faktiska och påhittade fiender. Man kan tvivla på att sionismens grepp över främre asien blir lika långlivat då en stormakts stöd fått träda istället för naturtillgångar. En stormakt på nedgång. Även bland judiska israeler verkar tron på sionismen svikta - allt fler yngre överväger emigration.
Men bolsjevismen hade också sina försvarare i Sverige in i det sista. Gammelsionisterna tycks följa dem i fotspåren.
Permalänk | Anmäl
B, 2009-08-14, 21:08
Israel är ett litet land som försöker överleva i ett hav av fiender. Skulle den sistnämnda sidan vinna bara ett slag mot Israel vore det döden för ytterligare sex miljoner män, kvinnor och barn. Som f d vänsterpartist har jag efter flera år förvirring förstått vad det ytterst handlar om när Ohly ömkar för Hams och andra inbitna kvinnoförtyckare .Nämligen om traditionell antisemitism!!
Permalänk | Anmäl
Markku, 2009-08-14, 21:38
Det är väl en bra och välskriven artikel men... det är att använda kärnvapen för att jaga mygg när man skriver med så många exempel, för att visa att Vänsterpartiet saknar demokratisk trovärdighet och fortfarande har helt andra standarder för diktaturer.
(Javisst, jag skrattade också gott när t.ex. Ohly nämnde "Jinge" som sin favoritblogg och snabbt backade när det noterades att den glider på antisemitism -- som Ohly f.ö. inte kritiseras bland palestinierna... Men jag var inte direkt överraskad eller intresserad.)
Å andra sidan, självklarheter behöver kanske noteras för att det kommer nya årskullar unga.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-08-14, 21:51
Lars Ohly är vänsternazist, terroristkramare och judehatare. Är man allt detta, sa är Israel givetvis ett utmärkt hatobjekt. Och pastar man sedan att detta hat egentligen handlar om omsorg om Västbanks- och Gazatalibanerna, sa far man oinskränkt legitimitet - i korkade svenskars ögon. En sak som svenskarna i gemen missar är att kommunisterna - räknat i antal människor - är tidernas värsta massmördare. Att en kommunist med tanke pa den "meriten" har mage att uttala sig om Israel är helt barockt. Men vad annat kan man vänta sig av en dare som älskar folkmord?
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-08-14, 22:00
Fritänkare har faktiskt en poäng - Liberaler som gärna kliver fram och försvarar Israels utrikespolitik verkar inte anstränga sig speciellt mycket för att kritisera de ultraortodoxa judar som trots sin minoritet tyvärr är alldeles för röststarka i landet.
Islamister vet vi var vi har, och vi vet vad dom står för. Med all rätta kritiseras dom hårt och öppet från liberalt håll. Sällan eller aldrig nämns ett ord om de ultraortodoxa, som gärna lever kvar i mörkaste medeltid i sin syn på sekularitet och jämlikhet.
Kort sagt, religion ska inte vara statsgrundande oavsett land eller folk. Religion har inte med statsbildning att göra över huvud taget. Där glömmer liberaler tyvärr gärna bort sig i sitt försvar av Israel.
Finns det någon sida i konflikten som inte redan är blind på båda ögonen?
Och erfarenheten säger mig att det bara är en tidsfråga innan jag blir kallad antisemit av någon.
Permalänk | Anmäl
Steppo, 2009-08-14, 22:10
Inlägg 25
"För övrigt kanske Israel inte får så mycket kritik TROTS att det är en demokrati utan FÖR att det är en demokrati."
.
Precis. Kommunistsvinen hetsar mot Israel därför att landet har den obehagliga egenskapen att vara en demokrati. Massmördarstater kritiserar man däremot aldrig - kommunister är ju trots allt "döds"förtjusta i massmördare. Tack för det erkännandet, Stalin.
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-08-14, 22:14
En liten elak fan som sär hat där det kan slå rot. Sverigedemokrater och VPK har mycket gemensamt. I att hävda äganderätt och nationalism då det passar egna skumma syften. Bara att hoppas att båda dessa svenska extremer förpassas till det förgågna vid nästa val.
Permalänk | Anmäl
Matsi, 2009-08-14, 22:29
Usch. För Ohly.
Vad jag avskyr allt denne man står för.
Men valet 2010 kommer att visa allt det vi, svenskar vill/värderar. Nämligen vår innersta kärna/vår känsla för vår svenska kultur, som vi de senaste åren, sett förtvina.
Kanske blir detta en total överasskning för alla. Hoppas det
Permalänk | Anmäl
Karin Rebell, 2009-08-14, 22:46
Tack.#29 David Jacobsson.
*Lars Ohly är vänsternazist, terroristkramare och judehatare. Är man allt detta, sa är Israel givetvis ett utmärkt hatobjekt*
Har aldrig någonsin föraktat JUDAR...eller Israel..tvärtom faktiskt. Ett kreativt folk. Sluta med massinvandring av muslimer istället:-) YES det är vad jag (och många andra) tycker.
Permalänk | Anmäl
Karin Rebell, 2009-08-14, 22:50
Vad som skrämmer mej är att de svenska medierna är så extremt anti-israeliskt vinklade. De mal på och mal på.
Just nu är det HRW - som har som rutin att hacka på Israel. Efter det att en av deras huvudpersoner var i Saudiarabien för att tigga pengar, och använde sina antisionistiska rapporter som argument - och detta blev känt - kände de sig tvingade att skriva EN rapport om hur Hamas brutit mot folkrätten med varenda raket de sänt mot civila israeler, med varenda en av sina väljare använd som mänsklig sköld. Som har brutit mot krigslagarna genom att förskansa sej med sina fruar och barn så att de också med nödvändighet drabbas när Israel hade fått nog efter bortåt 10000 raketer och granater att de var tvungna att göra något.
DEN rapporten syntes knappast i svenska media, såg du den? Ingen av de större tidningarna nämnde det. Nu när HRW återgår till sin vanliga trall kommer det plötsligt i tidningarna i stor skala igen.
Om någon skadas vid laglig användning av vit fosfor - vems fel är det då? Hamas som har gömt sej bakom sina fruars kjolar, eller de israeler som MÅSTE lösa ett problem? Det är ej emot krigslagarna att attackera soldater och terrorister även om de gömmer sig bakom mänskliga sköldar en masse - det krävs bara att det ska göras så försiktigt som är tekniskt möjligt. Minns hur många flygblad Israel släppte ner och hur många mobilsamtal för att civila skulle flytta sig från militära mål.
Läser man lite andra media än de TT-baserade får man en helt annan bild av verkligheten. Exempel: Sahlin var och talade så vackert till högen av gamla terrorister i Ramallah, och skyllde allt ont på Israel. Hon talade om hur demokratiska de var, stämmer inte riktigt med vad Qurei sen sa:
Former Palestinian Authority prime minister Ahmed Qurei (Abu Ala) dropped a bombshell when he announced that the forgery in Iran’s recent presidential election was nothing compared to what happened in Fatah.
Sahlin talade för kvinnor, men nämnde inte med ett ord om den mycket vanliga palestinska hobbyn med hedersmord.
Så Ohly är en företeelse, tillsammans med hela vänstern en bra bit in bland sossarna, om än inte alla. Tänk om man kunde kräva att pressen verkligen följde Pressens Etiska Regler om neutralitet, att visa båda sidorna av ett problem och att reagera på tillrättavisningar!
Förresten - allt som FN och Säkerhetsrådet säger är INTE folkrätt, utan bara åsikter! När Säkerhetsrådet säger något och explicit säger "under Kapitel VII" är det folkrätt. Hur många gånger har det hänt angående Israel?
Permalänk | Anmäl
Ralph Haglund, fil.lic., 2009-08-15, 00:04
Mellanösterns enda korrupta apartheiddemokrati, det är Israel det.
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2009-08-15, 00:18
Är det någon här som tycker att Lars Ohly har någon trovärdighet överhuvudtaget när han uttalar sig?
Jag själv är jurist och inte politiker. För mig är det intressant att veta vad det är som gör att Lars Ohly definierar just precis Israels regering, och ingen annan regering, som en "skurkregim". Politik är måhända inte samma sak som juridik, men i hederlighetens namn måste väl ändå en politiker, som Lars Ohly, ha allmängiltiga och generella argument som kvalificerar en bedömning och benämning på t.ex. en regering som "skurkregim". Själv älskar jag inte Israel och dess regering, men nog kan jag trots det tycka att det är väldigt stötande att höra att Lars Ohly på detta sätt starkt kritisera det just demokratiska Israel och inte någon annan stat i världen samtidigt som jag vet om att han har hyllat odemokratiska förtryckarregimer som det kommunistiska Sovjetunionen, Östtyskland och Kuba, det första - Sovjetunionen - känt för sina övergrepp och massmord mot de egna medborgarna i en omfattning som saknar motstycke i modern tid och förmodligen i hela mänsklighetens historia.
Omdöme?
Jag ser fram emot ett svar från Lars Ohly om hur han definierar en "skurkregim". I övrigt ser jag även fram emot en öppen debatt om hur vi alla ser på världen och de värden och principer som bör vara vägledande för stater och hur de agerar mot sina medborgare och grannstater.
Jakob Holmberg
Kammaråklagare
Söderorts åklagarkammare i Stockholm
Permalänk | Anmäl
Jakob Holmberg, 2009-08-15, 00:59
Alla åren passer och snabbt det går, men Molotov-Ribbentroppakten består.
Det kommunistiska Sovjetunionen och det nationalsocialistiska Tyskland hade som värdegrunder socialism, diktatur, förtryck och judehat. Det var därför det blev en naturlig koppling mellan nationalsocialism och kommunism. Denna koppling är kvar än i dag och man arbetar fortfarande med samma mål. Det ser man när man läser om vad kommunister och nationalsocialister vill här i världen.
Många här vill hävda folkrätten och Genevékonventionerna utan att förstå vad dessa innebär. Folkrätten stipulerar staters rättig- och skyldigheter. Genevékonventionen stipulerar behandling av civila samt krigsfångar i krig. Om man skall titta på krigslagarna är det Haagkonentionerna som är gällande.
Till och börja med så är varken palestina, västbanken eller Gaza några som helst statsbildningar. Därför kan man inte från dessa territorier hävda sin rätt till folkrätten. För att man skall kunna bilda en stat som i fallet med den arabiskpalestinska delen av det f.d. brittiska mandatet palestina exklusive Transjordaniens landterritorium så måste fler kriterier uppfyllas.
1) Man måste ha ett territorium erkänt av omvärlden - uppfyllt.
2) Man måste ha en interimsregering - uppfyllt.
3) Man måste ha en lagstiftande församling - lite sisådär
4) Man måste ha en egen valuta eller niterimsvaluta - uppfyllt
5) Man måste ha en konstitution - uppfyllt
6) Man måste ha kontroll över sitt folk - totalfiasko i Gaza
7) Man måste leva i fred med sina grannar - Hamas bedriver krig
Just nu så ser man att det är Hamas som står som en bastant mur mellan ett statslöst arabiskpalestinskt område och en arabiskpalestinsk stat. Det är Hamas som hindrar en palestinsk stat. Det är Hamas som bedriver en aktiv krigföring.
Israel är som stat förpliktigad enligt folkrätten att göra allt i sin makt att skydda sitt folk. Det gör man också när det terroristiska Hamas startar sina offensiver. Israel bedriver försvarskrig mot Hamas aggresiva attacker.
Alla som kallar sitt judehat för kritik mot Israel är inget annat än nationalsocialistiska eller kommunistiska judehatare som försöker linda in sina ord för att göra sina illvilliga åsikter rumsrena.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Arnkvist, 2009-08-15, 01:06
Sverige måste vara en enda stor nazist-fest att döma av Gunnar Arnkvist och David Jacobsson, Jag förstår inte ens om de har samma åsikter där någonstans bakom svaveldimman.
Vad jag menade med:
"För övrigt kanske Israel inte får så mycket kritik TROTS att det är en demokrati utan FÖR att det är en demokrati."
... är givetvis att det är ännu värre när en demokrati begår avskyvärda handlingar, oavsett motivering, än när diktaturer och andra terror-regimer. Jo vi vet nog alla vid det här laget vad som hänt i en lång rad diktaturer och våldsbenägna regimer, rättfärdigar det MER elände och förtryck?
Många argumenterar att vi borde stödja Israel eftersom det är en demokrati. Jag anser att vi borde kritisera Israel DÄRFÖR att det är en demokrati med en opinion som går att påverka. Välj bättre politiker om ni vill bli av med kritikerna. Menar ni på allvar att man måste rada upp alla diktaturer och tveksamma regimer innan man kan kritisera Israel? Jag tycker att det är att sparka in öppna dörrar i onödan.
För övrigt kallar jag inte min kritik av Israel för Judehat, det är respektlöst mot alla inblandade att ens ta upp det. Pinsamt! Det är möjligt att du har en poäng nånstans i ditt inlägg Gunnar, men med avslutningen går det inte att ta dig på allvar.
Själv har jag svårt att förstå varför bombliberalerna så gärna vill bomba palestina och gaza sönder och samman varje gång "fel" kandidat blev vald. Å andra sidan har jag aldrig trott att det går att bomba fram demokratier heller.
Topp 3 tveksamma argument:
1. Men Israel är ju en demokrati!!!%
2. Israel måse ju få försvara sig när raketerna faller! (enligt detta resonemang bör väl de överdrivna förebyggande attackerna ha skapat en enorm slagsida som ger palestinerna "rätt" till enorma massakrer, öga för öga-style)
3. Men Palestinerna är ju bara bindgalna talibamer! (Jag föreslår ett experiment: bomba dem inte sönder och samman de närmsta 50 åren så kanske de börjar fokusera på annat än extremism. hamas gör säkert massa fel, kanske det hade gått bättre om de hade fått gå i skolor utan kulhål?)
För övrigt kan man vara kommunist utan att hylla Sovjet, det var liksom inte där kommunismen uppfanns. Lite som att vara Liberal utan att gilla Lars Lejonborg faktiskt. Sa Ohly att han var kommunist eller hyllade han Sovjet?(hur hyllade han rent praktiskt, sjöng han lovsånger eller framförde han en dans till Lenins ära? aftonbladetspråk!!!). Normalbegåvade borde kunna skilja på det, det är nästan så att man tror att de låtsas som ingenting när de blir rättade?
Jakob Holmberg: Borde kommunism förbjudas tycker du? det var ju faktiskt kommunister som mördade härjade i Sovjet. (visst ja det fick du med i ditt inlägg, ursäkta upprepningen). Sovjet-regimen borde väl kunna falla under begreppet skurkstat för övrigt, jag tycker dock att det är lite löjligt att kräva +20 miljoner döda för att ta fram den stämpeln.
Permalänk | Anmäl
default persson, 2009-08-15, 01:55
Som vanligt när någon är ute och försvara israel så är det falsk retorik och falska argument som vill till för att få försvaret att hålla ihop. Hur skulle man annars få ihop ett försvar för en skurkstat som har så många internationella lagbrott på sitt samvete? Den här artikelförfattaren, förutom att hon är part i målet, gömmer israels skurksträck bakom en lång uppräkning av en rad andra staters skurksträck. Och visst. Det är i den raddan av skurkstater israel hör hemma - på tätplatsen på listan.
Som vanligt när skurkstatens illdåd skall tas i försvar stöter man på de mest hårresande argument: "Beslutet om att familjerna kunde vräkas fastställdes av en synnerligen respekterad israelisk institution, Högsta Domstolen, som ofta har fattat sina prejudicerande beslut till förmån för palestinier, som t ex ändringar av dragningen av den s.k. Säkerhetsbarriären. Det hör till saken att familjerna inte hade betalat hyra på 25 år".
Du får leta efter större synismer än i denna mening. Israel går in och rensar etniskt i östra Jerusalem i syfte dels att erövra ytterligare `lebensraum` för skurkstaten dels för att förhindra en framtida fredsuppgörelse där östra Jerusalem skall vara Palestinas huvudstat. Dessutom har Lisa Abramovisc mage att efterfråga hyra från palestinas urinvånare som bott i eget hus på egen tomt i generationerm på sin egen fädernesjord. Vilket svineri.
Lisa A slår sig för bröstet när hon nämner HD i israel. Vad är en HD för institution i ett land som inte ens har en författning. Denna HD är lika artificiell som hela den skurkstat som Lisa A håller om ryggen. Man tar sig för pannan. Hur kan någon fortfarande sitta och försvara israels ockupation, etniska rensningar och folkmord efter slakten i januari på 1300 civilister varav 400 var smbarn. Skäms på dig Lisa Abrammovicz. Omdenna brottsliga ooch artificiella statsbildning snara undergång - låtom oss bedja.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Strid, 2009-08-15, 05:38
Jakob Holmberg
Kammaråklagare
Söderorts åklagarkammare i Stockholm efterlyser en definition av vad en skurkstat är, ty i israels fall har han svårt att få ihop det. Ok här skall du få din definition på din skurkstat: Har brutit mot 300 UN-resolutioner och fortsätter slentrianmässigt men resulotionsbrotten, begår etnisk rensning på ett grannfolks territorium, bryter mot folkrättslagstiftningen regelmässigt, mördar skyddslösa civila varav 400 var små barn senast i januari 2009, använder förbjudna vapen i strid mot folkrätten, begår tortyr. håller 11000 fångar utan rannsakan och rättegång varav hälften är barnfångar, skapar concentrationsläger på anekterad mark (gaza och Västbanken), saknar författning och erkända gränser. bedriver apartheid mot ickejudiska medborgare, flinar värdssamfundet i ansiktet när detta begär rättelse på samtliga ovanstående punkter, bygger murar. Räcker det som en ringa början?
Permalänk | Anmäl
Fredrik Strid, 2009-08-15, 05:49
Israel är ingen demokrati utan en Gudsstat. En demokrati bedriver inte apartheid mot sina ickejudiska medborgare som israel gör. Endast israeler har exempelvis rätt att köpa mark i skurkstaten. Detta ensamt ger i sin tur att om du är en ickejudisk medborgare så saknar du fulla medborgerliga rättigheter i israel. Kalla alltså inte israel demokrati om du ine vill anklagas för lögn. Vid sidan av Iran är israel den andra teokratin i området. En teokrati utan författning eller erkända gränser.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Strid, 2009-08-15, 06:00
"default persson":
Man kan kritisera demokratier mer f.a. de är demokratier?
Det är en gammal ursäkt. Jag frågar då -- hur många gånger mer?
Jämför med ett annat land direkt inblandat i konflikten -- Syrien. Det är en av världens hårdaste polis-stater (checka HRW eller något), som aktivt hjälper terror-organisationer som använder raket-artilleri mot städer.
Om man ser på V:s kritik mot Syrien/Israel så kritiseras Israel minst tusen gånger mer, om man är snäll mot V. (Noll mot upprepade fördömanden som är de hårdaste mot något land överhuvudtaget,)
Så min fråga, "default persson", är hur många TUSEN gånger MER är det rimligt att kritisera demokratier än diktaturer?
När man frågar Vänster-folk får man aldrig något svar...
Följfråga:
Stinker det inte värre än en skunk när ett politiskt parti har sådan skillnad på standarder -- och samtidigt en historia av diktatur-kramande och stödjande av länder som begått värre folkmord än nazisterna?
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-08-15, 06:08
Jag har beskrivit det på Newsmill tidigare i debatter i samma ämne och tar mig friheten att göra det igen.
Hur skulle du reagera och hur skulle en jurist reagera på följande.
Din granne tar plötsligt och börjar röja bort dina bärbuskar, rabatter och odlingar och börjar bygga ett par frigebodar på din tomt - allt utan att fråga dig. Bodarna är till för att husera några barn från ett tidigare äktenskap. Sedan tar han sig för att bygga ett plank tvärs över din tomt och ser med det till att du inte längre kan komma från din ytterdörr till gatan utan hans medgivande - och om du försöker så står han där med ett hagelgevär i näven och hotar skjuta dig.
Några av dina barn protesterar mot granens tilltag vilket resulterar i att han anekterar ytterligare en bit av din tomt och bygger några taggtrådsingärdade stenlagda gångstigar mellan de av honom snickrade nya friggebodar som ligger lite vid sidan av hans plank. Mede motiveringen att han måste skydda sin egendom tar han till sin bössa och skjuter för säkerhets skull ihjäl barnens två kaniner och en guldhamster som de har på en liten plätt på gräsmattan. Och för att vara säker på att du inte tänker vidta några åtgärder i form av försök att avlägsna plank, friggebod eller taggtrådsstängsel betraktar han varje rörelse inne i ditt hus som ett hot mot sig. I den andan tar han sig då och då för att skicka en hagelsvärm in genom dina fönster vilket resulterat i att en del av dina älskade ärvda porslinsfigurer gått sönder och ditt akvarium fått framrutan bortskjuten.
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-08-15, 07:27
Bernt
För att någon gjort en massa felbedömningar och stolligheter genom åren så behöver vederbörande inte alltid och för alla evighet ha fel - inte ens ett parti. Det finns ett ordspråk som säger at även en blind höna kan hitta ett korn.
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-08-15, 07:33
Utmärkt inlägg av Lisa Abramowicz. Sansat och "to the point".
Vänsterkartellen har mycket att bekymra sig för.Havererade reformer,raserat folkhem. Gamla ideal har blivit en karykatyr av idelismen och kampen om bättre framtid. En arme av arbetslösa kommer snart att knacka till våra samveten.Försäkringskassa dingar under oavslutade ärenden,avslår sjukintygen på löpande band,samtidigt som tjänstämen vid arbetsförmedlingar leker en idiot lek med sökande,som förtvivlat letar efter jobben.Istäderna sprider sig kriminalitet och laglöshet.Mord,våldtäkter,misshandel hör till vardagen.Unga arbetslösa män från förorter kastar stenar på bussar och spårvagnar,samtidigt som skolor brinner,utan någon adekvat reaktion från samhällets sida.Häromnatten brann 13 bilar i¨Malmö.
"Händelserna hade inget samband med varandra "säger polisen lugnande.Ty det gäller att lugna allmänheten,att retuschera verkligheten..och ljuga.Vilka är dessa arga unga män,vad representerar dem ? Inga svar,i medias fördummande brus.
En liten obskyr fascistoid grupp växer sig starkt till en parti som kommer in i riksdagen. Utmärkt exempel på den situation som råder i landet. Det är sådana som Mona Sahlin,Lars Ohly eller fascistoida gröna mutanter,som leder i framtiden vårt land till katastrofens rand. Om inte Israel fanns,så skulle man säkerligen vara tvungen att uppfinna den.Ty vänster politiker vet vad de gör.
I den kollektiba undermedvetna bär har ju juden alltid skuld till någonting.Det är juden som spökar i mången hjärnor,lämsk,girig och konspirerande. Det är därför Lars Ohly väljer den lilla judiska staten för att kalla den för en skurk. Det är därför sprids alla dessa lögner,förfalskade uppgifter och manipulerade "fakta" om dagens Israel och dess förtvivlad kamp för sin rätt att existera.
Därför ljuger vänstervridna media,med propaganda institution nummer ett i spetsen-dvs Tidningarnas Telegrambyrå.
Media fördummar folkte och politikerna,politiker ger näring åt medias propaganda krig mot den judiska staten.
Här är det inte bara vänster som rider på den trojanska hästen,kalls
"kampen om Palestina".Även borgarna har sina antisemiter och lögnare,tirra bara på Carl Bildt. han och Ohly representerar
skurkarnas sammasvärjning mot staten Israel.Dem ledes sitt lands politik
i samma spår som deras förfäder på 30 talet och fram till 1943.
Historiens dom kommer att bli hänsynslös.
Permalänk | Anmäl
Andreas Svensson, 2009-08-15, 07:44
Underbara nyheter:
.
"Minst 16 människor dödades i strid mellan Hamaspolis och ännu mer hårdföra islamister i Rafah i Gazaremsan på fredagen. Över 100 sårades, uppger räddningsarbetare. "
:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3356271.svd
.
JIHADNAZISTER DÖDAR JIHADNAZISTER - kan det bli bättre? Sa, alla palestinierkramande judehatare: kan vi räkna med nagra fördömanden mot detta? Eller är allt som det ska vara när palestinier slaktar palestinier? För visst är det väl sa, alla terroristkramare, att det bara är palestinier som dödas av judar som räknas? De andra spelar ju ingen roll, eller hur?
Permalänk | Anmäl
David Jacobsson, 2009-08-15, 08:13
Alla som bölar för att palestinier fått flytta kan ju läsa denna länk...
http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_Arab_lands
Där ser vi hur araber systematiskt slänger ut eller mördar judar i arabländer. Vart är "rättvise-vänstern"?
Sedan har ju palestinier levt under andra länder länge. Under judar går det dock tydligen inte att leva. Rasism?
Judar ska däremot leva under muslimskt styre. Och som vi kan se i länken ovan går det ju inte så bra.
Permalänk | Anmäl
Danne, 2009-08-15, 08:16
Fredrik Strid, dina argument håller inte.
1, FN-resolutionerna mot Israel skapas av diktaturer och röstas igenom av samma.
2, Etnisk rensning? Palestinierna har sexdubblats i antal sedan Israel påbörjade sin "rensning"
3, Palestinierna skjuter mot civila städer. Det är också krigsbrott. Det är därför Israel skjuter tillbaka.
4, Palestinierna använder civila sköldar och barnsoldater.
5, Israel apartheid?!?! Har du ens läst vad som händer judar i arabländer? Så här dum kan du väl ändå inte vara?
6, Muren byggde dom för att palestinierna massmördade civila israeler. Konstigt?
7, I delar av palestina bodde det upp till 40% judar i befolkningen innan staten Israel. Judar har alltid bott där. På vilket sätt skulle det inte vara deras land också?
Libanon var tex kristet fram till inte så länge sedan. Sedan tog muslimerna över där. Hur förhåller du dig till det? Det bor 75.000 syrianer i Syrien. Resten är araber. Araberna slängde ut syrianerna. Hur förhåller du dig till det? Muslimer kräver tillbaka Spanien för att dom intog den förut. Hur förhåller du dig till det? Muslimer förföljer och mördar judar i Europa. Hur förhåller du dig till det?
Att rent ut hata Israel/judar visar bara på att man är en idiot.
Samma om man hatar araber och muslimer. Att kritisera är helt ok. Men att ta fram palestinier/araber som offer är skrattretande. Dom är i högsta grad delansvariga till hur det är i det området.
Permalänk | Anmäl
Danne, 2009-08-15, 08:31
Vem fan bryr sig ... både israelerna o palestinierna o deras anhängare är avskum som måste utplånas från jordens yta vi kan inte ha en massa sektkrig som det dock är inget mer.
Ge dom 2 veckor att komma överens har dom inte gjort det nerv gasa ihäl hela befolkningen i hela området. Det finns andra människor på jorden som be höver platsen o bostäderna.
M Gren
Permalänk | Anmäl
M gren, 2009-08-15, 09:14
David J:son
Din argumentering är fantastisk. Tycker du det är mycket bärkraft i argument som tillviter andra olika egenskaper som "tom skalle" mm.
Och så en liten fråga. Vad är en jihadnazist för något?
Och slutligen: Du kanske själv borde fundera lite över sambandet orsak och verkan. Det finns en ganska lång historia från Sternligan och framåt ...
För övrigt så borde du kanske sluta kalla alla som kanske hyser en annan mening än du för kommunister eller nazister. Jag skulle aldrig komma mig för att kalla dig för krigsförbrytande bödel eller något annat liknande stolligt ihopkokat begrepp... Sånt hör inte hemma i en saklig diskussion kring en synnerligen seriös sak.
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-08-15, 09:25
251 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Ohly vill att Sverige ska lämna Afghanistan i sitt tal. Han nämner överhuvedtaget inte den förtryck Talibaner för mot befolkningen. Talibaner attackerar systematisk skolflickor och förstört 200 flickskolor. I DN för några veckor sedan fick man läsa afghanska barn som misshandlas av talibanerna om de inte stödjer dom, då flyr dom hit. INTE ett enda ord får jag höra Ohly kritisera talibanerna. Sen hoppar Ohly över till Israel och gnäller om förtryck! Islamisternas förtryck då Ohly? Vågar du kritisera? Eller vill du inte förlora muslimska röster?
Lars Ohly har :
1. Hävdat att han är kommunist (med allt vad det innebär).
2. Hävdat att Lenins kritik mot Socialdemokratin var riktig (vilket i klartext innebär att han sagt sig föredra kommunistisk diktatur framför demokrati. Lenins kritik mot Socialdemokratin avsåg just demokratin).
Ingen tar väl den mannen på allvar. Även en av hans allierade (Miljöpartisten Peter Eriksson) har ju kallat honom för "Stalinisten". Jag tror att det räcker så.
Kanske för att Isreal anser att alla palestinier är terrorister oavsätt ålder. Nyfödd som 120år så är man aktiv terrorist och skall slaktas enligt de vänliga Israels syn.
Denna slakt har pågått sedan Israel av någon konstig anledning fick ta landet ifrån Palestinierna för att man pekade på deras heliga skrift och sa att de landet var deras.
Varför hade dom då flyttat därifrån hela högen? föraktade dom landet som Gud gav dom?
Godkänner Israel att Sveriges gränser ska ändras till samma gränser vi hade under Sveriges storhetstid?
Israel är det största hotet mot världsfreden tillsammans med USA.
Dödandet av civila under åren är fler och fortsätter bli ännu fler till skillnad ifrån de länder du räknar upp.
Ett land som medvetet och så flagrant gång efter gång - årtionde efter årtionde - brutit mot allt vad internationell rätt, stadgan om mänskliga rättigheter och genevekonvention heter får nog finna sig i att så småningom bli betraktad som skurkstat.
Ett land som ser det som försvarbart att ta till de metodet Israel gjort och som gör allt för att slingra sig förbi kritiken att deras soldater använt fosforgranater mot civila i samband med sina anfall in på palestinsk mark, att de målmedvetet skjutit sönder skolor och sjukhus, förhindrat vårdpersonal från att hjälpa sårade och att man vid räder skjutit ihjäl kvinnor och barn trots att dessa viftat med vit flagg för att markera att de är civila förtjänar inte att bli betraktat som något annat än kriminellt.
Ett land som stulit mark från sina grannar och som med bulldozers och väpnad trupp jagat iväg människor från sina hem för att där ge utrymme till "egna bosättare" och som byggt en mur över andras territorium för att tillskansa sig ytterligare områden kan knappast betraktas som något annat än självsvåldiga våldsverkare.
Ett land som i östra Jerusalem jagar bort sina egna arabiska medborgare från deras hem för att där efter en religiös etnisk rensning kuna etablera en rent judisk bosättning kan inte kalas för annat än förbrytare mot folkrätten.
Till detta kan adderas gamla synder från Stern-ligans tid och massakrerna i Shabra och Shatila mm. mm.
Jag kan i det här sammanhanget inte säga annat än att även en vänsterpartist kan ha rätt. Staten Istarel - dess statsledning och dess militära ledning - har vid det här laget lagrat så mycket på sitt samvete så att det för det samlade världssamfundet borde ingå som mål i dess internationella kamp mot terrorismen att snarast möjligt se till att landet och dess agerande lagföras och prövas inför den internationella brottmålsdomstolen vad gäller brott mot grundlägande internationell rätt och internationella konventioner.
Bra skrivet Lisa.
DOKUMENTÄR-TIPS ALLESAMMANS!!! PASSA PÅ!
Idag fredag kl 18:00 på Svt2 samt nästa torsdag kl 20:00 samma kanal.
Lisa, tyvärr så "skriker" du i skogen. Allting du skriver är sant och korrekt men det går till ca. 40% döva människor (vänstern & socialdemokraterna). Jag har alltid fascinerats av människor som benhårt tror på någonting utan att veta varför eller om det ens är sant det de tror på.
Det du Lisa skriver är som att fråga varför feministerna/vänstern inte klagar på kvinnoförtrycket i Islam.
Geiko:..........
Om en Israelisk soldat råkar trampa en Palestinier på foten samma dag som Iran hänger 200 homosexuella "knarkhandlare" och Nordkorea provspränger ännu en kärnladdning är det ändå Israel som är den stora boven i världen....
Tänk att alltid är allt fel i världen USA,s och Israels fel....
Fritänkare:....
Då anser du förmodligen också att Berlinmuren var fel, och att de delar av Finland som Sovjet konfiskerade efter Fortsättningskriget också ska återlämnas...
Fritänkare
Det är väl rätt klart att vissa inom vänstern och Palestinagrupperna är antisemiter. Hur förklaras annars att:
Enligt Dagens Eko den 28 november 2005 anser radikala muslimer att islams tid inte kommer förrän ”muslimerna bekämpar judarna, när judarna gömmer sig bakom klippor och träd. Stenarna och träden kommer att säga: Oh muslimer, det är en jude bakom mig, kom och döda honom”
Har någon hört Ohly fördöma detta?
Inte heller med ETT ord har Ohly berört att orsaken till senaste mellanösternkriget var Hamas urskillningslösa raketbeskjutning av Israel. Inte heller nämner han att:
De flesta av Hamas` ledare satte sig i säkerhet före eller under kriget. De evakuerade sig till Syrien och Libanon. Gaza lämnade de åt sitt öde. Om Hamas varit sin egen befolknings vän hade de, på alla tänkbara platser, byggt skyddsrum för Gazas barn. Istället lade Hamas vapendepåer i skolor, i befolkningscentra osv. Tunnlar var byggda för vapensmuggling men inte för att skydda barn. Allt för att civila offer skulle skördas så att man kunde vinna propagandasegrar. Hamas kände väl till den israelitiska brutaliteten som följer när Israel hämnas raketbeskjutning. Men den brutaliteten var inget hinder. För den lät Hamas, med berått mod, drabba Gazas barn. De egna soldaterna skyddades. Och bland dem blev också dödstalen mycket lägre än bland barnen - nästan 50 % lägre!!!!
Ohly o hans anhängare kan eller vill inte se detta. Det ensidiga ställningstagandet och därmed stödet för Hamas` dödande gör dödandet möjligt. Hade vi alla avskytt dödande såsom vi avskyr pedofili så hade alla dödandets tragedier varit omöjliga som politiskt vapen. Men genom att bl. a. Ohly mfl. försvarar s.k. ”rätt” dödande, i detta fall när Hamas dödar judar, så kommer det politiska dödandet att fortsätta. Orsaken till detta dödande är ju de som i något sammanhang försvarar det. Ohly mfl är alltså lika medskyldig som vilken Israelgeneral eller Hamasaktivist som helst.
Slutligen: Vi vet, att efter att Israels grannar förlorat ett antal krig mot Israel så ändrades taktiken (utom i Jordanien och Egypten som slöt en varaktig fred) till bl a självmordsbombning där förövaren gömmer sig i folkhavet. Israel vill försvara sig. Därmed blir det avspärrningar, husrannsakan, murar osv. och då kan Israels fiender anklaga Israel för apartheid, dödande av civila, vara skurkstat osv.. Det är liksom vitsen med den av israels grannar valda strategin. Det ger stora rubriker. Premiärministrar kan gråta i Tv.
Israel har emellertid rätt att försvara sig. Resultatet ser vi dagligen. Hemskt, förfärligt men skulden ligger till stor del på dem som vill förgöra Israel. Utan dem skulle inte Israel kunna eller behöva uppföra sig som det nu gör.
Om detta talar Ohly inte.
Rösta bort Ohly vid nästa val.
Swen Sjölin
Jag måste medge, du försöker verkligen framstå som objektiv och
balanserad innan du lägger fram dina poäng. Försiktigt mellanraderna så säger säger du också att högsta domstolen i Israel är respekterad och genom det ge bilden av att det inte råder någon orättvisa mellan israeler och palestinier. De har ju inte betalt hyran på 25 år. Kan vi inte bara fråga oss varför? Svaret är att de får inga jobb och har därför ingen inkomst på grund av extrem rasism, diskrimineringen och antipati som det israeliska samhället präglas av mot araber, muslimer och även mot de många liberala judar som inte kan blunda för orättvisorna.
"att deras soldater använt fosforgranater"
Ännu en Islamist anhängare som går på vänster propagandan om Israel.
Troligen har du ingen som helst aning om vad vit fosfor är eller hur och varför det används.
Det är helt i enlighet med lagar, regler och stadgar för krigsföring att använda sig utav vit fosfor. Det är en snabbt utvecklande rökridå som är en av dom mer effektiva mot IR. Tillverkarna själva har sagt att deras rökgranater inte kan ha den effekt som palestinierna påstår att den haft. Terroristerna sprider alltså desinformation och ni går på den.
Orly, som andra poltiker har en primär uppgift i vårt system.
Det är att skaffa röster!
Snälla alla - tänk, reflektera.
Jag fattar inte. Lisa verkar ju hålla med Ohly om en bojkott av Israel. Hon verkar inte ha några invändningar angående just Israel bojkotten. Förutom att man i så fall borde bojkotta fler "skurkregimer".
Hon får också med det klassiska att Israel är en demokrati och att därför bör man bortse från att de skjuter civila som viftar med vit flagg. Israel bedriver ett ohumant krig mot palestinierna och det ska självklart kritiseras.
Att Hamas vill införa sharialagar i Gaza remsan är inte heller något som stör Ohly. Vad trevligt med lite kvinnorförtryck tycks Ohly vilja säga eftersom han inte kallar Hamas för vad de är: Omänskliga galningar med alltför mycket makt!
Skogstokig och Swen Sjölin
Att Berlinmuren utgjorde en skamens sak är tveklöst. Men det fanns ändå en stor skilnad. Berlinmuren följde den demarkationslinje och de zongränser man kommit överens om i fredsfördraget. Den israeliska muren går över land där Israel ensidigt ansett att det är lämpligt att lägga den i strävan att anektera land.
Att det finns stolliga islamistiska fundamentalistiska ökar inte staten Israels med sina fundamentalistiska judaister rätt att begå statsrättsliga brott som religiös etnisk rensnig, användning av övervåld mot civila, bosättaranektering av palesatinsk mark, statsunderstödd terrorism, brott mot Genevekonventionen mm. mm. Israel blir inte mindre av skurkstat bara för att det även bland palestinierna finns krafter att hysa tveksamhet till. En prövning inför den internationell brottmålsdomstolen skulle på ett utmärkt vis kunna klarlägga skuld- och ansvarsfrågorna. Varför vågar Israel inte ställa upp å det?
Att beskylla folk som reagerar mot de israeliska metoderna för antisemiter är att bruka en ovärdig argumentation. En antisemit är i ordets vidare mening rasist. Att tycka illa om staten Israels ( det vill säga den politiska och militära ledningens) sätt att hantera sina grannar har inget med antisemitism att göra utan snarare med en mycket neutral rättrådighet byggd på principen om alla människors lika värde.
Ah, så fort man kritiserar Israel för vad dom ägnar sig åt så blir man anti-israel och kallad all sköns skällsord. Man FÅR helt enkelt INTE kritisera Israel. Jämför med att man är kritisk mot invandringspolitiken, vips, så är man rasist.
Så det spelar mindre roll om Lars Ohly har rätt i sak för då kommer det upp han är ju "kommunist" osv osv..,. och därför har han ju ingen rätt att uttala sig enligt vissa.
Visst ska Israel få försvara sig mot angrepp men det jag inte gillar är att som den enda demokratin i området, eller?, så agerar dom som en förtryckarregim i många avseenden. Alla som följer med lite vet att Israel inte är dom bästa på att följa internationella lagar och regler.
Som demokrati ska man vara lite, eller mycket bättre, i sådana avseenden. Eller åtminstone försöka...
Och skulle inte Israel haft USA och EU som backade upp dom med pengar och vapen så skulle väl knappast landet Israel existera.
Fritänkare:...........
Självklart kan Israel någon gång göra fel. Det rättfärdigar dock inte de brott som Palestinierna/Araberna gör.
Israels mur/skyddsbarriär har säkert sparat mängder med Israelers liv, då den effektivt stoppar både raider in i Israel och självmordsbombare.
Tänk om Hamas skulle granskas lika hårt som Israel.
Ingen från vänsterkanten kommer att lyfta ett enda litet finger om Hamas inför sharialagar i Gaza med allt ont det medför, speciellt för flickor och kvinnor...
Joel
Du kan vara helt övertygad om att jag både vet vad vit fosfor är och hur det fungerar när man använder det mot människor. Du har rätt när du säger att man får använda det för att lägga ut rök i terräng - men det får inte användas mot människor i tätbebyggelse. De brännskador fosforn åstadkommer är förfärande. Jag har även sett hur man använt vit fosfor i kombination med napalm och där det blev helt omöjligt att släcka napalmen så länge fosforn kom i kontakt med någon form av fukt från t.ex hud. Brännskadorna blev obeskrivliga.
Läs på lite grand själv och ta reda på hur dessa fosforgranater användes i Gaza och hur de också tidigare använts mot civila i tätbebyggelse. Om du då försöker vara något så när objektivt neutral i din bedömning så borde du inte kunna komma fram till någon annan bedömning än att IDF använt vapnet på ett vis som strider mot internationell krigslagstiftning. Och det bör beivras.
Lisa, du är lite otydlig. Är problemet att Vänsterpartiet vill bojkotta Israel eller att man inte dessutom sagt att man vill bojkotta alla de andra skurkstaterna som du räknade upp?
Och Joel? Fosforgranater är inte bara rökgranater.
Skogstokig
Utan rätt att uttala mig för hela vänstern så skulle jag nog ändå tro att det även från vänsterhåll skulle bli lika mycket kritik mot Hamas som det är mot dagens Iran om man började tillämpa motsvarande rättsordning.
Och vad gäller religiös lagstiftning så hör jag väldigt sällan några Israelvänner kritisera de ortodoxa judarna och deras extrema regelverk och reaktioner mot mäniskor som beter sig anorlunda. Jag vet personligen hur mycket stenar man kan få kastade mot sig om man i Jerusalem råkar komma in på fel gatan under sabaten. Och hur är det med kvinnornas frihet bland de ortodoxa judarna?
Skogstokig
Utan rätt att uttala mig för hela vänstern så skulle jag nog ändå tro att det även från vänsterhåll skulle bli lika mycket kritik mot Hamas som det är mot dagens Iran om man började tillämpa motsvarande rättsordning.
Och vad gäller religiös lagstiftning så hör jag väldigt sällan några Israelvänner kritisera de ortodoxa judarna och deras extrema regelverk och reaktioner mot mäniskor som beter sig anorlunda. Jag vet personligen hur mycket stenar man kan få kastade mot sig om man i Jerusalem råkar komma in på fel gatan under sabaten. Och hur är det med kvinnornas frihet bland de ortodoxa judarna?
om nu israel är så hjälplösa och i så stort behov av handel med omvärlden kanske de borde anlägga en lite ödmjukare ton, tex inte skita i internationell folkrätt och inte bomba sina grannars barn med fosfor.
Visst ja, regeringen följer 5000 år gamla moraluppfattningar.
Lisa, de enda man kan jämföra öga för öga-politikerna i israel med är just talibanerna. samma totala likgiltighet. Varför är det tex du och inte talesmän för Israel som bryr sig om någon vill fördömma Israel?
För övrigt kanske Israel inte får så mycket kritik TROTS att det är en demokrati utan FÖR att det är en demokrati.
Sionismen är alltså rättfärdig därför att Lars Ohly är emot den. Enligt skribenten och många kommentarer.
Men en ideologi som förlorat sin positiva dragningskraft och försvaras enbart genom att peka på fienderna, har ingen livskraft. Herzls idéer om judestaten har fått gett vika för den realt existerande sionismen, med dess fosforbomber, kärnvapen, korruption på högsta nivå och införselförbud för barnböcker på arabiska. Med mera. Vilket allt rättfärdigas och försvaras av anhängarna genom att peka finger på "de andras".
Bolsjevismen härskade över Ryssland i 74 år, från 1917 till 1991, med stöd av naturtillgångar och genom demonisering av faktiska och påhittade fiender. Man kan tvivla på att sionismens grepp över främre asien blir lika långlivat då en stormakts stöd fått träda istället för naturtillgångar. En stormakt på nedgång. Även bland judiska israeler verkar tron på sionismen svikta - allt fler yngre överväger emigration.
Men bolsjevismen hade också sina försvarare i Sverige in i det sista. Gammelsionisterna tycks följa dem i fotspåren.
Israel är ett litet land som försöker överleva i ett hav av fiender. Skulle den sistnämnda sidan vinna bara ett slag mot Israel vore det döden för ytterligare sex miljoner män, kvinnor och barn. Som f d vänsterpartist har jag efter flera år förvirring förstått vad det ytterst handlar om när Ohly ömkar för Hams och andra inbitna kvinnoförtyckare .Nämligen om traditionell antisemitism!!
Det är väl en bra och välskriven artikel men... det är att använda kärnvapen för att jaga mygg när man skriver med så många exempel, för att visa att Vänsterpartiet saknar demokratisk trovärdighet och fortfarande har helt andra standarder för diktaturer.
(Javisst, jag skrattade också gott när t.ex. Ohly nämnde "Jinge" som sin favoritblogg och snabbt backade när det noterades att den glider på antisemitism -- som Ohly f.ö. inte kritiseras bland palestinierna... Men jag var inte direkt överraskad eller intresserad.)
Å andra sidan, självklarheter behöver kanske noteras för att det kommer nya årskullar unga.
Lars Ohly är vänsternazist, terroristkramare och judehatare. Är man allt detta, sa är Israel givetvis ett utmärkt hatobjekt. Och pastar man sedan att detta hat egentligen handlar om omsorg om Västbanks- och Gazatalibanerna, sa far man oinskränkt legitimitet - i korkade svenskars ögon. En sak som svenskarna i gemen missar är att kommunisterna - räknat i antal människor - är tidernas värsta massmördare. Att en kommunist med tanke pa den "meriten" har mage att uttala sig om Israel är helt barockt. Men vad annat kan man vänta sig av en dare som älskar folkmord?
Fritänkare har faktiskt en poäng - Liberaler som gärna kliver fram och försvarar Israels utrikespolitik verkar inte anstränga sig speciellt mycket för att kritisera de ultraortodoxa judar som trots sin minoritet tyvärr är alldeles för röststarka i landet.
Islamister vet vi var vi har, och vi vet vad dom står för. Med all rätta kritiseras dom hårt och öppet från liberalt håll. Sällan eller aldrig nämns ett ord om de ultraortodoxa, som gärna lever kvar i mörkaste medeltid i sin syn på sekularitet och jämlikhet.
Kort sagt, religion ska inte vara statsgrundande oavsett land eller folk. Religion har inte med statsbildning att göra över huvud taget. Där glömmer liberaler tyvärr gärna bort sig i sitt försvar av Israel.
Finns det någon sida i konflikten som inte redan är blind på båda ögonen?
Och erfarenheten säger mig att det bara är en tidsfråga innan jag blir kallad antisemit av någon.
Inlägg 25
"För övrigt kanske Israel inte får så mycket kritik TROTS att det är en demokrati utan FÖR att det är en demokrati."
.
Precis. Kommunistsvinen hetsar mot Israel därför att landet har den obehagliga egenskapen att vara en demokrati. Massmördarstater kritiserar man däremot aldrig - kommunister är ju trots allt "döds"förtjusta i massmördare. Tack för det erkännandet, Stalin.
En liten elak fan som sär hat där det kan slå rot. Sverigedemokrater och VPK har mycket gemensamt. I att hävda äganderätt och nationalism då det passar egna skumma syften. Bara att hoppas att båda dessa svenska extremer förpassas till det förgågna vid nästa val.
Usch. För Ohly.
Vad jag avskyr allt denne man står för.
Men valet 2010 kommer att visa allt det vi, svenskar vill/värderar. Nämligen vår innersta kärna/vår känsla för vår svenska kultur, som vi de senaste åren, sett förtvina.
Kanske blir detta en total överasskning för alla. Hoppas det
Tack.#29 David Jacobsson.
*Lars Ohly är vänsternazist, terroristkramare och judehatare. Är man allt detta, sa är Israel givetvis ett utmärkt hatobjekt*
Har aldrig någonsin föraktat JUDAR...eller Israel..tvärtom faktiskt. Ett kreativt folk. Sluta med massinvandring av muslimer istället:-) YES det är vad jag (och många andra) tycker.
Vad som skrämmer mej är att de svenska medierna är så extremt anti-israeliskt vinklade. De mal på och mal på.
Just nu är det HRW - som har som rutin att hacka på Israel. Efter det att en av deras huvudpersoner var i Saudiarabien för att tigga pengar, och använde sina antisionistiska rapporter som argument - och detta blev känt - kände de sig tvingade att skriva EN rapport om hur Hamas brutit mot folkrätten med varenda raket de sänt mot civila israeler, med varenda en av sina väljare använd som mänsklig sköld. Som har brutit mot krigslagarna genom att förskansa sej med sina fruar och barn så att de också med nödvändighet drabbas när Israel hade fått nog efter bortåt 10000 raketer och granater att de var tvungna att göra något.
DEN rapporten syntes knappast i svenska media, såg du den? Ingen av de större tidningarna nämnde det. Nu när HRW återgår till sin vanliga trall kommer det plötsligt i tidningarna i stor skala igen.
Om någon skadas vid laglig användning av vit fosfor - vems fel är det då? Hamas som har gömt sej bakom sina fruars kjolar, eller de israeler som MÅSTE lösa ett problem? Det är ej emot krigslagarna att attackera soldater och terrorister även om de gömmer sig bakom mänskliga sköldar en masse - det krävs bara att det ska göras så försiktigt som är tekniskt möjligt. Minns hur många flygblad Israel släppte ner och hur många mobilsamtal för att civila skulle flytta sig från militära mål.
Läser man lite andra media än de TT-baserade får man en helt annan bild av verkligheten. Exempel: Sahlin var och talade så vackert till högen av gamla terrorister i Ramallah, och skyllde allt ont på Israel. Hon talade om hur demokratiska de var, stämmer inte riktigt med vad Qurei sen sa:
Former Palestinian Authority prime minister Ahmed Qurei (Abu Ala) dropped a bombshell when he announced that the forgery in Iran’s recent presidential election was nothing compared to what happened in Fatah.
Sahlin talade för kvinnor, men nämnde inte med ett ord om den mycket vanliga palestinska hobbyn med hedersmord.
Så Ohly är en företeelse, tillsammans med hela vänstern en bra bit in bland sossarna, om än inte alla. Tänk om man kunde kräva att pressen verkligen följde Pressens Etiska Regler om neutralitet, att visa båda sidorna av ett problem och att reagera på tillrättavisningar!
Förresten - allt som FN och Säkerhetsrådet säger är INTE folkrätt, utan bara åsikter! När Säkerhetsrådet säger något och explicit säger "under Kapitel VII" är det folkrätt. Hur många gånger har det hänt angående Israel?
Mellanösterns enda korrupta apartheiddemokrati, det är Israel det.
Är det någon här som tycker att Lars Ohly har någon trovärdighet överhuvudtaget när han uttalar sig?
Jag själv är jurist och inte politiker. För mig är det intressant att veta vad det är som gör att Lars Ohly definierar just precis Israels regering, och ingen annan regering, som en "skurkregim". Politik är måhända inte samma sak som juridik, men i hederlighetens namn måste väl ändå en politiker, som Lars Ohly, ha allmängiltiga och generella argument som kvalificerar en bedömning och benämning på t.ex. en regering som "skurkregim". Själv älskar jag inte Israel och dess regering, men nog kan jag trots det tycka att det är väldigt stötande att höra att Lars Ohly på detta sätt starkt kritisera det just demokratiska Israel och inte någon annan stat i världen samtidigt som jag vet om att han har hyllat odemokratiska förtryckarregimer som det kommunistiska Sovjetunionen, Östtyskland och Kuba, det första - Sovjetunionen - känt för sina övergrepp och massmord mot de egna medborgarna i en omfattning som saknar motstycke i modern tid och förmodligen i hela mänsklighetens historia.
Omdöme?
Jag ser fram emot ett svar från Lars Ohly om hur han definierar en "skurkregim". I övrigt ser jag även fram emot en öppen debatt om hur vi alla ser på världen och de värden och principer som bör vara vägledande för stater och hur de agerar mot sina medborgare och grannstater.
Jakob Holmberg
Kammaråklagare
Söderorts åklagarkammare i Stockholm
Alla åren passer och snabbt det går, men Molotov-Ribbentroppakten består.
Det kommunistiska Sovjetunionen och det nationalsocialistiska Tyskland hade som värdegrunder socialism, diktatur, förtryck och judehat. Det var därför det blev en naturlig koppling mellan nationalsocialism och kommunism. Denna koppling är kvar än i dag och man arbetar fortfarande med samma mål. Det ser man när man läser om vad kommunister och nationalsocialister vill här i världen.
Många här vill hävda folkrätten och Genevékonventionerna utan att förstå vad dessa innebär. Folkrätten stipulerar staters rättig- och skyldigheter. Genevékonventionen stipulerar behandling av civila samt krigsfångar i krig. Om man skall titta på krigslagarna är det Haagkonentionerna som är gällande.
Till och börja med så är varken palestina, västbanken eller Gaza några som helst statsbildningar. Därför kan man inte från dessa territorier hävda sin rätt till folkrätten. För att man skall kunna bilda en stat som i fallet med den arabiskpalestinska delen av det f.d. brittiska mandatet palestina exklusive Transjordaniens landterritorium så måste fler kriterier uppfyllas.
1) Man måste ha ett territorium erkänt av omvärlden - uppfyllt.
2) Man måste ha en interimsregering - uppfyllt.
3) Man måste ha en lagstiftande församling - lite sisådär
4) Man måste ha en egen valuta eller niterimsvaluta - uppfyllt
5) Man måste ha en konstitution - uppfyllt
6) Man måste ha kontroll över sitt folk - totalfiasko i Gaza
7) Man måste leva i fred med sina grannar - Hamas bedriver krig
Just nu så ser man att det är Hamas som står som en bastant mur mellan ett statslöst arabiskpalestinskt område och en arabiskpalestinsk stat. Det är Hamas som hindrar en palestinsk stat. Det är Hamas som bedriver en aktiv krigföring.
Israel är som stat förpliktigad enligt folkrätten att göra allt i sin makt att skydda sitt folk. Det gör man också när det terroristiska Hamas startar sina offensiver. Israel bedriver försvarskrig mot Hamas aggresiva attacker.
Alla som kallar sitt judehat för kritik mot Israel är inget annat än nationalsocialistiska eller kommunistiska judehatare som försöker linda in sina ord för att göra sina illvilliga åsikter rumsrena.
Sverige måste vara en enda stor nazist-fest att döma av Gunnar Arnkvist och David Jacobsson, Jag förstår inte ens om de har samma åsikter där någonstans bakom svaveldimman.
Vad jag menade med:
"För övrigt kanske Israel inte får så mycket kritik TROTS att det är en demokrati utan FÖR att det är en demokrati."
... är givetvis att det är ännu värre när en demokrati begår avskyvärda handlingar, oavsett motivering, än när diktaturer och andra terror-regimer. Jo vi vet nog alla vid det här laget vad som hänt i en lång rad diktaturer och våldsbenägna regimer, rättfärdigar det MER elände och förtryck?
Många argumenterar att vi borde stödja Israel eftersom det är en demokrati. Jag anser att vi borde kritisera Israel DÄRFÖR att det är en demokrati med en opinion som går att påverka. Välj bättre politiker om ni vill bli av med kritikerna. Menar ni på allvar att man måste rada upp alla diktaturer och tveksamma regimer innan man kan kritisera Israel? Jag tycker att det är att sparka in öppna dörrar i onödan.
För övrigt kallar jag inte min kritik av Israel för Judehat, det är respektlöst mot alla inblandade att ens ta upp det. Pinsamt! Det är möjligt att du har en poäng nånstans i ditt inlägg Gunnar, men med avslutningen går det inte att ta dig på allvar.
Själv har jag svårt att förstå varför bombliberalerna så gärna vill bomba palestina och gaza sönder och samman varje gång "fel" kandidat blev vald. Å andra sidan har jag aldrig trott att det går att bomba fram demokratier heller.
Topp 3 tveksamma argument:
1. Men Israel är ju en demokrati!!!%
2. Israel måse ju få försvara sig när raketerna faller! (enligt detta resonemang bör väl de överdrivna förebyggande attackerna ha skapat en enorm slagsida som ger palestinerna "rätt" till enorma massakrer, öga för öga-style)
3. Men Palestinerna är ju bara bindgalna talibamer! (Jag föreslår ett experiment: bomba dem inte sönder och samman de närmsta 50 åren så kanske de börjar fokusera på annat än extremism. hamas gör säkert massa fel, kanske det hade gått bättre om de hade fått gå i skolor utan kulhål?)
För övrigt kan man vara kommunist utan att hylla Sovjet, det var liksom inte där kommunismen uppfanns. Lite som att vara Liberal utan att gilla Lars Lejonborg faktiskt. Sa Ohly att han var kommunist eller hyllade han Sovjet?(hur hyllade han rent praktiskt, sjöng han lovsånger eller framförde han en dans till Lenins ära? aftonbladetspråk!!!). Normalbegåvade borde kunna skilja på det, det är nästan så att man tror att de låtsas som ingenting när de blir rättade?
Jakob Holmberg: Borde kommunism förbjudas tycker du? det var ju faktiskt kommunister som mördade härjade i Sovjet. (visst ja det fick du med i ditt inlägg, ursäkta upprepningen). Sovjet-regimen borde väl kunna falla under begreppet skurkstat för övrigt, jag tycker dock att det är lite löjligt att kräva +20 miljoner döda för att ta fram den stämpeln.
Som vanligt när någon är ute och försvara israel så är det falsk retorik och falska argument som vill till för att få försvaret att hålla ihop. Hur skulle man annars få ihop ett försvar för en skurkstat som har så många internationella lagbrott på sitt samvete? Den här artikelförfattaren, förutom att hon är part i målet, gömmer israels skurksträck bakom en lång uppräkning av en rad andra staters skurksträck. Och visst. Det är i den raddan av skurkstater israel hör hemma - på tätplatsen på listan.
Som vanligt när skurkstatens illdåd skall tas i försvar stöter man på de mest hårresande argument: "Beslutet om att familjerna kunde vräkas fastställdes av en synnerligen respekterad israelisk institution, Högsta Domstolen, som ofta har fattat sina prejudicerande beslut till förmån för palestinier, som t ex ändringar av dragningen av den s.k. Säkerhetsbarriären. Det hör till saken att familjerna inte hade betalat hyra på 25 år".
Du får leta efter större synismer än i denna mening. Israel går in och rensar etniskt i östra Jerusalem i syfte dels att erövra ytterligare `lebensraum` för skurkstaten dels för att förhindra en framtida fredsuppgörelse där östra Jerusalem skall vara Palestinas huvudstat. Dessutom har Lisa Abramovisc mage att efterfråga hyra från palestinas urinvånare som bott i eget hus på egen tomt i generationerm på sin egen fädernesjord. Vilket svineri.
Lisa A slår sig för bröstet när hon nämner HD i israel. Vad är en HD för institution i ett land som inte ens har en författning. Denna HD är lika artificiell som hela den skurkstat som Lisa A håller om ryggen. Man tar sig för pannan. Hur kan någon fortfarande sitta och försvara israels ockupation, etniska rensningar och folkmord efter slakten i januari på 1300 civilister varav 400 var smbarn. Skäms på dig Lisa Abrammovicz. Omdenna brottsliga ooch artificiella statsbildning snara undergång - låtom oss bedja.
Jakob Holmberg
Kammaråklagare
Söderorts åklagarkammare i Stockholm efterlyser en definition av vad en skurkstat är, ty i israels fall har han svårt att få ihop det. Ok här skall du få din definition på din skurkstat: Har brutit mot 300 UN-resolutioner och fortsätter slentrianmässigt men resulotionsbrotten, begår etnisk rensning på ett grannfolks territorium, bryter mot folkrättslagstiftningen regelmässigt, mördar skyddslösa civila varav 400 var små barn senast i januari 2009, använder förbjudna vapen i strid mot folkrätten, begår tortyr. håller 11000 fångar utan rannsakan och rättegång varav hälften är barnfångar, skapar concentrationsläger på anekterad mark (gaza och Västbanken), saknar författning och erkända gränser. bedriver apartheid mot ickejudiska medborgare, flinar värdssamfundet i ansiktet när detta begär rättelse på samtliga ovanstående punkter, bygger murar. Räcker det som en ringa början?
Israel är ingen demokrati utan en Gudsstat. En demokrati bedriver inte apartheid mot sina ickejudiska medborgare som israel gör. Endast israeler har exempelvis rätt att köpa mark i skurkstaten. Detta ensamt ger i sin tur att om du är en ickejudisk medborgare så saknar du fulla medborgerliga rättigheter i israel. Kalla alltså inte israel demokrati om du ine vill anklagas för lögn. Vid sidan av Iran är israel den andra teokratin i området. En teokrati utan författning eller erkända gränser.
"default persson":
Man kan kritisera demokratier mer f.a. de är demokratier?
Det är en gammal ursäkt. Jag frågar då -- hur många gånger mer?
Jämför med ett annat land direkt inblandat i konflikten -- Syrien. Det är en av världens hårdaste polis-stater (checka HRW eller något), som aktivt hjälper terror-organisationer som använder raket-artilleri mot städer.
Om man ser på V:s kritik mot Syrien/Israel så kritiseras Israel minst tusen gånger mer, om man är snäll mot V. (Noll mot upprepade fördömanden som är de hårdaste mot något land överhuvudtaget,)
Så min fråga, "default persson", är hur många TUSEN gånger MER är det rimligt att kritisera demokratier än diktaturer?
När man frågar Vänster-folk får man aldrig något svar...
Följfråga:
Stinker det inte värre än en skunk när ett politiskt parti har sådan skillnad på standarder -- och samtidigt en historia av diktatur-kramande och stödjande av länder som begått värre folkmord än nazisterna?
Jag har beskrivit det på Newsmill tidigare i debatter i samma ämne och tar mig friheten att göra det igen.
Hur skulle du reagera och hur skulle en jurist reagera på följande.
Din granne tar plötsligt och börjar röja bort dina bärbuskar, rabatter och odlingar och börjar bygga ett par frigebodar på din tomt - allt utan att fråga dig. Bodarna är till för att husera några barn från ett tidigare äktenskap. Sedan tar han sig för att bygga ett plank tvärs över din tomt och ser med det till att du inte längre kan komma från din ytterdörr till gatan utan hans medgivande - och om du försöker så står han där med ett hagelgevär i näven och hotar skjuta dig.
Några av dina barn protesterar mot granens tilltag vilket resulterar i att han anekterar ytterligare en bit av din tomt och bygger några taggtrådsingärdade stenlagda gångstigar mellan de av honom snickrade nya friggebodar som ligger lite vid sidan av hans plank. Mede motiveringen att han måste skydda sin egendom tar han till sin bössa och skjuter för säkerhets skull ihjäl barnens två kaniner och en guldhamster som de har på en liten plätt på gräsmattan. Och för att vara säker på att du inte tänker vidta några åtgärder i form av försök att avlägsna plank, friggebod eller taggtrådsstängsel betraktar han varje rörelse inne i ditt hus som ett hot mot sig. I den andan tar han sig då och då för att skicka en hagelsvärm in genom dina fönster vilket resulterat i att en del av dina älskade ärvda porslinsfigurer gått sönder och ditt akvarium fått framrutan bortskjuten.
Bernt
För att någon gjort en massa felbedömningar och stolligheter genom åren så behöver vederbörande inte alltid och för alla evighet ha fel - inte ens ett parti. Det finns ett ordspråk som säger at även en blind höna kan hitta ett korn.
Utmärkt inlägg av Lisa Abramowicz. Sansat och "to the point".
Vänsterkartellen har mycket att bekymra sig för.Havererade reformer,raserat folkhem. Gamla ideal har blivit en karykatyr av idelismen och kampen om bättre framtid. En arme av arbetslösa kommer snart att knacka till våra samveten.Försäkringskassa dingar under oavslutade ärenden,avslår sjukintygen på löpande band,samtidigt som tjänstämen vid arbetsförmedlingar leker en idiot lek med sökande,som förtvivlat letar efter jobben.Istäderna sprider sig kriminalitet och laglöshet.Mord,våldtäkter,misshandel hör till vardagen.Unga arbetslösa män från förorter kastar stenar på bussar och spårvagnar,samtidigt som skolor brinner,utan någon adekvat reaktion från samhällets sida.Häromnatten brann 13 bilar i¨Malmö.
"Händelserna hade inget samband med varandra "säger polisen lugnande.Ty det gäller att lugna allmänheten,att retuschera verkligheten..och ljuga.Vilka är dessa arga unga män,vad representerar dem ? Inga svar,i medias fördummande brus.
En liten obskyr fascistoid grupp växer sig starkt till en parti som kommer in i riksdagen. Utmärkt exempel på den situation som råder i landet. Det är sådana som Mona Sahlin,Lars Ohly eller fascistoida gröna mutanter,som leder i framtiden vårt land till katastrofens rand. Om inte Israel fanns,så skulle man säkerligen vara tvungen att uppfinna den.Ty vänster politiker vet vad de gör.
I den kollektiba undermedvetna bär har ju juden alltid skuld till någonting.Det är juden som spökar i mången hjärnor,lämsk,girig och konspirerande. Det är därför Lars Ohly väljer den lilla judiska staten för att kalla den för en skurk. Det är därför sprids alla dessa lögner,förfalskade uppgifter och manipulerade "fakta" om dagens Israel och dess förtvivlad kamp för sin rätt att existera.
Därför ljuger vänstervridna media,med propaganda institution nummer ett i spetsen-dvs Tidningarnas Telegrambyrå.
Media fördummar folkte och politikerna,politiker ger näring åt medias propaganda krig mot den judiska staten.
Här är det inte bara vänster som rider på den trojanska hästen,kalls
"kampen om Palestina".Även borgarna har sina antisemiter och lögnare,tirra bara på Carl Bildt. han och Ohly representerar
skurkarnas sammasvärjning mot staten Israel.Dem ledes sitt lands politik
i samma spår som deras förfäder på 30 talet och fram till 1943.
Historiens dom kommer att bli hänsynslös.
Underbara nyheter:
.
"Minst 16 människor dödades i strid mellan Hamaspolis och ännu mer hårdföra islamister i Rafah i Gazaremsan på fredagen. Över 100 sårades, uppger räddningsarbetare. "
:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3356271.svd
.
JIHADNAZISTER DÖDAR JIHADNAZISTER - kan det bli bättre? Sa, alla palestinierkramande judehatare: kan vi räkna med nagra fördömanden mot detta? Eller är allt som det ska vara när palestinier slaktar palestinier? För visst är det väl sa, alla terroristkramare, att det bara är palestinier som dödas av judar som räknas? De andra spelar ju ingen roll, eller hur?
Alla som bölar för att palestinier fått flytta kan ju läsa denna länk...
http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_Arab_lands
Där ser vi hur araber systematiskt slänger ut eller mördar judar i arabländer. Vart är "rättvise-vänstern"?
Sedan har ju palestinier levt under andra länder länge. Under judar går det dock tydligen inte att leva. Rasism?
Judar ska däremot leva under muslimskt styre. Och som vi kan se i länken ovan går det ju inte så bra.
Fredrik Strid, dina argument håller inte.
1, FN-resolutionerna mot Israel skapas av diktaturer och röstas igenom av samma.
2, Etnisk rensning? Palestinierna har sexdubblats i antal sedan Israel påbörjade sin "rensning"
3, Palestinierna skjuter mot civila städer. Det är också krigsbrott. Det är därför Israel skjuter tillbaka.
4, Palestinierna använder civila sköldar och barnsoldater.
5, Israel apartheid?!?! Har du ens läst vad som händer judar i arabländer? Så här dum kan du väl ändå inte vara?
6, Muren byggde dom för att palestinierna massmördade civila israeler. Konstigt?
7, I delar av palestina bodde det upp till 40% judar i befolkningen innan staten Israel. Judar har alltid bott där. På vilket sätt skulle det inte vara deras land också?
Libanon var tex kristet fram till inte så länge sedan. Sedan tog muslimerna över där. Hur förhåller du dig till det? Det bor 75.000 syrianer i Syrien. Resten är araber. Araberna slängde ut syrianerna. Hur förhåller du dig till det? Muslimer kräver tillbaka Spanien för att dom intog den förut. Hur förhåller du dig till det? Muslimer förföljer och mördar judar i Europa. Hur förhåller du dig till det?
Att rent ut hata Israel/judar visar bara på att man är en idiot.
Samma om man hatar araber och muslimer. Att kritisera är helt ok. Men att ta fram palestinier/araber som offer är skrattretande. Dom är i högsta grad delansvariga till hur det är i det området.
Vem fan bryr sig ... både israelerna o palestinierna o deras anhängare är avskum som måste utplånas från jordens yta vi kan inte ha en massa sektkrig som det dock är inget mer.
Ge dom 2 veckor att komma överens har dom inte gjort det nerv gasa ihäl hela befolkningen i hela området. Det finns andra människor på jorden som be höver platsen o bostäderna.
M Gren
David J:son
Din argumentering är fantastisk. Tycker du det är mycket bärkraft i argument som tillviter andra olika egenskaper som "tom skalle" mm.
Och så en liten fråga. Vad är en jihadnazist för något?
Och slutligen: Du kanske själv borde fundera lite över sambandet orsak och verkan. Det finns en ganska lång historia från Sternligan och framåt ...
För övrigt så borde du kanske sluta kalla alla som kanske hyser en annan mening än du för kommunister eller nazister. Jag skulle aldrig komma mig för att kalla dig för krigsförbrytande bödel eller något annat liknande stolligt ihopkokat begrepp... Sånt hör inte hemma i en saklig diskussion kring en synnerligen seriös sak.