Världens mest utplattade och jämlika land är "orättvist" igen!?
Känns som om skivan hakat upp sig igen...
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-08-14, 12:41
Så förklaringen är att Socialdemokraterna skapade förstadier till getton och förstörde en massa människors liv av ren inkompetens?
Varför ska man då lita på dem igen -- i någon fråga?
Den enda alternativa förklaringen jag kan se, är att integrationen missköttes för att skapa en underklass. Dessa fås att rösta "rätt" via billiga politiska löften, som vi ser ovan.
Jag vet inte vilken förklaring som är värst.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-08-14, 12:47
Helt felaktig analys. Socialdemokraterna vann massor av röster på sin integrationspolitik i valet 2006.
Se bara på Rosengård: http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R/valdistrikt/12/80/0902/roster.html
Det var en formidabel succé. Det är bara att öka på med mer av samma politik så kommer valsegern 2010 att vara garanterad.
Här är ett förslag på åtgärdslista:
1. Öka invandringen kraftigt. Låt alla som vill flyga gratis med SAS.
2. Öka bidragen till mångbarnsfamiljer kraftigt för att kompensera för rasismen som alla invandrare lider svårt av.
3. Alla skolor ska kunna ge undervisning i alla ämnen på arabiska.
4. Ge invandrarna förtur till alla nybyggda lägenheter.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-08-14, 12:51
Det här är ju bara SVAMMEL från början till slut! Vad har vi för konkreta förslag, om jag får fråga? På exakt VILKET sätt ska vi främja integrationen utom genom, att haspla ur sig 18 000 000 gånger sönbdertuggae, och fullständigt innehållslösa FLOSKLER i tid och otid, om jag får fråga? Ingenting får vi veta, ingenting; men sådana är den rödgröna rötan, moraliskt ödelagd, intellektuellt renons och politiskt bankrutt. Allt den förmår är att älta samma förbannade tuggummi i all oä'ndlighet.
.
Klarspråk om sakernas verkliga förhållanden finner vi däremot här:
.
http://newsmill.se/artikel/2008/09/02/om-de-okande-klyftorna-i-det-svens...
.
http://newsmill.se/artikel/2008/11/05/om-invandringspolitiken
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-14, 13:01
Bo T:........
83,42% till (S) i den valkrets där Rosengård ingår!
Då är inte allt snack om "valboskap" taget ur luften...
Vart är Sverige på väg..?
Ingen politiker vågar ställa krav, då faller väljarstödet platt till marken...
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-14, 13:03
Skönt att höra att en sosse börjar inse att det är dags att damma av socialismen, några decennier för sent bara.
Er inkompetens är oförlåtlig. Det hade varit så enkelt, till och med för en ABF-utbildad sosse, att bara ta en lite närmare titt på hur våra grannländer och hela OECD har agerat. Men icke.
Permalänk | Anmäl
Frank, 2009-08-14, 13:17
Så det är alltså mer av sossarnas sociala ingenjörskonst och överföring av resurser från produktiva till icke produktiva sektorer som har gett upphov till dagens situation som behövs för att lösa problemen? Varför skulle dessutom sossarna över huvud taget VILJA lösa problemen när deras maktinnehav kan tryggas genom att man har en stor bidragsberoende underklass som är direkt beroende av sossarnas ”generositet” med andras pengar för sitt uppehälle?
Permalänk | Anmäl
Roger Svensson 2, 2009-08-14, 13:19
Vi behöver fler raketforskare från U-länderna helt klart! Detta och mer mooonngkoooltooren jaaaa. Bo T är inne på helt rätt spår men glömmer nämna att den radikala svenska rasismen måste utrotas. Fler raketforskare och bongotekniker måste omedelbart kvoteras in överallt.
Permalänk | Anmäl
Judas judesson, 2009-08-14, 13:29
En viktig orsak till att integrationspolitiken misslyckats så totalt är väl att den sattes i händerna på en av de minst kompetenta politikerna det vill säga Mona Sahlin.
På Socialdemokraternas hemsida finns ett dokument från 2008 om migration och integration som härrör från ett så kallat rådslag
http://www.socialdemokraterna.se/upload/Radslag/Varlden/rapporter/Rappor...
Budskapet kan sammanfattas med tre ord. "Mer av samma" det vill säga mer av den integrationspolitik som alla både i och utanför partiet är överens om att den var misslyckad.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2009-08-14, 14:01
#7 Roger Svensson 2,
Vad du skriver är en bekräftelse på vad vissa alltför stygga tycker om Partiet(s) prioriteringsordning:
1. Makten
Kommentar: Partiets mål är att taga Makten och behålla den.
2. Partiet
Kommentar. Partiet har alltid rätt, Det gäller bara att få alla andra att förstå det.
3. Övrigt
Kommentar: Jaja.. det tar vi hand om sen...
Permalänk | Anmäl
Bonnlurk, 2009-08-14, 14:41
Nuvarande 7 riksdagspartier tycker lika i invandrings- och integrationsfrågan. Skulle någon företrädare av dessa partier (våga) tycka annorlunda tystas denne direkt med "rasistkortet". Etablissemangsmedia går på de 7 riksdagspartiernas linje och lägger locket på. (Det är i alla fall den bilden jag har.)
Felet är alltså ett systemfel och man gör orätt i att bara fokusera på socialdemoikraternas brister i den här frågan.
Inför valet 2006 var invandrings- och integrationsfrågan en icke-fråga i etablissemangsmedia. Den diskuterades över huvud taget inte. Om den diskuterades så var det i syfte att smutskasta sverigedemokraterna. All saklig debatt lyste med sin frånvaro.
Frågan jag ställer mig är hur det kommer bli inför 2010 år valrörelse. Kommer frågan att sopas under mattan då också?
När det gäller socialdemokraterna företräds partiet nu av en person som är belastad av det förflutnas misslyckanden. Kanske skulle partiet ha behövt en annan partiledare för att komma ur de gamla hjulspåren.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Arvidsson, 2009-08-14, 14:45
"Fler lärare" i utsatta områden är i princip det enda något sånär konkreta förslaget som Brangenfeld kommer med. Det var en väldigt lång artikel i förhållande till antalet förslag.
Är det alldeles, alldeles, alldeles, alldeles, alldeles, alldeles fullständigt och totalt omöjligt att ett av de bästa förslagen skulle kunna vara att MINSKA invandringen, att sätta klackarna i backen för biståndsinvaindringen och reducera den till att endast omfatta verkliga flyktingar (då skulle invandringen bli ungefär 3% av vad den är idag, men vi skulle fortfarande fullgöra alla våra åtaganden enligt de konventioner och överenskommelser vi gjort internationellt), så att Sverige får tid och möjlighet att både ekonomiskt och kulturellt absorbera de som kommit hittills?
Allt annat innebär ju nämligen att man förväntar sig att svenskarna ska finansiera allt fler av andra länders medborgare genom höjda skatter och avgifter och minskat privat och offentligt konsumtionsutrymme. Jag för egen del tror att svenskarnas tålamed med att finansiera dessa "intellektuella kulturskapares" (se tidigare artikel av Hermansson här på newsmill) tillvaro börjar ta slut.
Varför kan en MINSKAD invandring aldrig vara en del av lösningen?
Permalänk | Anmäl
Fronk, 2009-08-14, 14:57
Invandringsländer som Storbritanien och Kanada har också diskuterat hur integrationspolitiken ska förändras. De har dock dragit helt andra slutsatser än vad (S) verkar göra. Dessa länder har insett att en tydlig assimileringspolitik är den enda framkomliga vägen om invandring ska fungera i praktiken.
UK ska t.ex. införa ett poängsystem där graden av anpassning till majoritetssamhället ska avgöra när invandraren ska kunna erhålla medborgarskap.
Förmodligen är det idag bara Sverige som driver en mångkulturell integrationspolitik, vilken av artikelförfattaren beskrivs så här:
"Samhällsgemenskapen ska bygga på ömsesidig respekt för olikheter inom ramen för de grundläggande demokratiska värderingarna (om exempelvis yttrandefrihet, jämställdhet och demokrati). Alla människor ska ha likvärdiga möjligheter, oavsett etnisk, religiös eller kulturell bakgrund"
Detta är en dödfödd aproach som förklarar många av de integrationsproblem som Sverige brottas med idag.
Ett tydligt krav på assimilation av invandrarna till den svenska kulturen och de svenska normerna är den enda framkomliga vägen. Övriga västerländska länder har insett detta. Dock inte svenska politiker och framför allt inte (S).
Permalänk | Anmäl
Erland, 2009-08-14, 15:30
"Varför kan en MINSKAD invandring aldrig vara en del av lösningen?"
För att de enda politiskt aktiva som föreslår den saken inkluderar det och andra smådelar som russin ovanpå den ruttna mödding de i övrigt vill tvinga i oss.
Både rött och blått är fyllt med skriande inkompetens och en ovilja att lyssna. Det finns kanske fem eller sex stora områden inom svensk politik - invandring & integration, personlig integritet & rättsskydd, vård & omsorg, brottsbekämpning & kriminalpolitik, utbildning & skola, socialtjänster, m.m. - där sittande regering oavsett tillhörighet guppat omkring på sina rosa moln av ideologisk rättrogenhet och hävdat att "Allt blir så bra bara marknaden/kollektivet får råda".
Och fumlar man med invandringsfrågan i den milda grad som gjorts så vänder sig folk förr eller senare åt herrarna med hakkorsen vars lösning - att med hårdhet skrida fram mot mångkulturen och islamismen - skall leda oss alla till Utopia. Saknas goda förslag så hänvänder man sig förr eller senare till vansinniga sådana i stället.
Samtidigt sitter folk som herr Brangenfeldt ovan, dränker frågan i dyra ord och missar helt poängen - har man ett kompromisslöst krav på vad ett program skall åstadkomma och ett kompromisslöst krav på vad det skall kosta så bör man inte ens försöka införa det om man bara har resurser att täcka in det gradvist.
Tage Danielsson på sin tid har idag fortfarande fullständigt rätt med sin gamla satir om att "Det bidde Ingenting". Den förste förespråkaren till S eller M som har kulor nog att ställa sig upp och rättframt vågar säga "Vi Sket I Det Blå Skåpet" har snart goda chanser att bli personvald till statsminister.
Permalänk | Anmäl
Scary Devil Monastery, 2009-08-14, 15:37
#14 Scary Devil Monastery. Du har banne mig rätt i detta.
*Och fumlar man med invandringsfrågan i den milda grad som gjorts så vänder sig folk förr eller senare åt herrarna med hakkorsen vars lösning - att med hårdhet skrida fram mot mångkulturen och islamismen - skall leda oss alla till Utopia. Saknas goda förslag så hänvänder man sig förr eller senare till vansinniga sådana i stället.*
Permalänk | Anmäl
Karin Rebell, 2009-08-14, 16:41
Visst är det så, och den rödgröna rötan bär alltfort sitt oförlåtliga ansvar i total och obotlig brist på verklighetskontakt - som vi ser! Det är den livsfarliga förblindande polariseringen, förnuftets röster tystas och fältet lämnas fritt åt hatmånglande extremister på båda ytterkanterna.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-14, 16:49
Är stollen SDM igång igen? Det här var dagens humor: "Varför kan en MINSKAD invandring aldrig vara en del av lösningen?"
För att de enda politiskt aktiva som föreslår den saken inkluderar det och andra smådelar som russin ovanpå den ruttna mödding de i övrigt vill tvinga i oss."
Så för att de rätta förslagen kommer från ett parti som du ogillar är lösningen feö fat den är rätt? Hoho. Det hindrade inte ”nya moderaterna” att blir det "nya arbetarpartiet", men där fanns det ju enannan politisk vilja. Nej, du får nog försöka använda hjärnan lite bättre nästa gång SDM..
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-08-14, 18:13
" feö fat den är rätt" ska naturligtvis vara ..fel fast den är rätt..
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-08-14, 18:17
Det är slående att de ansvariga inom Socialdemokratin som försöker förstå vad som gick snett med den svenska invandringspolitiken förlorar sig i meningslösa garderingar mot rasism och tröttsamma upprepningar om Socialdemokratins överlägsenhet vilket även s.k. politiskt sakkunniga som Kristian Brangenfeldt excellerar med perfektion.
Ett annat aktuellt exempel på Socialdemokratins förnekelse är en av veckans ledare i Västerbottens Folkblad där den Socialdemokratiska ledarskribenten Lena Sandlin fäller förklenande omdömen om Storbritanniens Labourregering som i eftertankens kranka blekhet börjat inse att invandringen gått över styr och att människor måste förstå de brittiska värderingarna och inse att man trots allt inträtt i en demokrati med alla dess skyldigheter.
Lena Sandlin begåvar oss självklart inte med någon insikt över Sveriges situation som inte är långt efter Englands där Intoleransens ideologi fått ett katastrofalt fotfäste med aldrig sinande krav på eftergifter. Inte heller de ofattbara sociala, ekonomiska och moraliska problem som Sverige står inför verkar bekymra Socialdemokrater som Lena Sandlin.
Varför förstår inte dessa politiska kommissarier att hela vårt demokratiska arv står på spel?
Varför kan inte Socialdemokratins företrädare försöka ge sken av någon typ av anständighet i integrationsdebatten och tala om för oss väljare vem som ska betala alla livstidsförsörjningar när mångfalden inte blir anställningsbar och hur vi ska hantera de som vägrar acceptera vårt demokratiska samhälle? Socialdemokratins tal om människosyn och allas lika värde ekar falskt när vi ser konsekvenserna av dagens människofientliga integrationshaveri! Det är sakfrågorna som är relevanta och inte vilket parti som för dagen råkar ställa frågorna.
Sakfrågorna försvinner inte hur mycket främlingsfientlighet man än anklagar frågeställaren för!
Dagens Socialdemokrati kommer förmodligen inte till insikt förrän svenska folket vägrar digna under den åsiktsdiktatur som allt mer tycks belasta den politiska och mediala debatten. Förlorad makt är nog det enda som våra politiker kan förstå innebörden av.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fischer, 2009-08-14, 20:11
Det vanliga tomma pratet. Sverige måste stoppa invandringen och försöka assimilera den alldeles för stora grupp invandrare vi har, och sparka ut alla som inte sköter sig.
Permalänk | Anmäl
karl_m_k@hotmail.com, 2009-08-14, 21:44
Någon integration i Sverige kommer aldrig funka p.g.a att man tagit hit för många utlänningar på för tok kort tid, och folk som är så otroligt olika oss själva. Däri ligger problemet. Slutsatsen är också att dom styrande politikerna och alla andra som hejat på, misskött sitt jobb gentemot det Svenska folket och Sverige så in i helvete. Är man svensk politiker så ska man alltid sätta Sverige och Svenskarna i första hand allt annat kommer i andra hand. TItta bara på hur man resonerar när det gäller våran asylpolitk, den får kosta hur mycket som helst och vem som helst som uppfyller dom kraven får komma hit även om det inte gynnar Sverige och människorna här. Djupt tragiskt. Till sist så är inte alla invandrare dåliga människor och inte heller ska vi lämna dom i sticket men att dela ut PUT som vi gjort är inte seriöst och bra, inte om man vill Sverige väl och som sagt det MÅSTE alltid kommer först.
Permalänk | Anmäl
Mia Sanden, 2009-08-14, 22:09
@#19 Tomas Fischer, 2009-08-14, 21:11
Tar av hatten för dig (som min morfar skulle sagt), mycket välformulerat och insiktsfullt inlägg!
Och till er politiker vill jag bara säga att den kostnad ni orsakat för oss skattebetalare kommer ni att själva få betala; Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Trolöshet_mot_huvudman
Permalänk | Anmäl
nobody, 2009-08-14, 22:50
Vänta nu lite... så Såssarna har misslyckats med sin integrationspolitik för att man har bekämpat rasism för lite och gett blattarna för lite bidrag? Va? Säg igen?
Permalänk | Anmäl
Simon, 2009-08-14, 22:57
Sluta slingra dig, vad röstade du på sist?
Endast Sverige i västlandet förespråkar numera den fjärrkulturella massinvandringen, och dessutom på häpnadsväckande lösa boliner och utan stödjande forskning.
Angående mer specifikt:
"1.Varför vissa anser att de har större rätt att vistas i ett tryggt land än andra. Varför tycker du att du har större rätt att vara i Sverige än någon från Irak t.ex? Nån skrev en gång att denna rättighet grundade sig på att vederbörande har betalat skatt här, samt dennes föräldrar och farföräldrar? Om jag och mina förfäder har betalat mer skatt än du och dina förfäder, har jag då en större rätt än dig till den trygghet Sverige kan erbjuda ?"
Det där är ju trams. Har Sverige på något sätt infört en ny praxis eller stiftat några nya hemliga lagar om fri invandring och ett plötsligt rivande av nationsgränserna? Har något annat land provat på det? Kräver FN:s stadgar öppna gränser är öppna? Och innan det sker skulle jag nog vilja att svenskarna först fick se dessa förslag i offentlighetens ljus för att därefter i vederbörlig ordning kunna ta demokratisk ställning i en folkomröstning eller liknande, eftersom detta skulle leda till en så omvälvande förändring att kärnkraftsomröstningen blir löjeväckande i jämförelse. Tycker du att det för tillfället finns någon valfrihet existerar i frågan, dvs har svenskarna någon chans att påverka riktningen (förutom att rösta på SD för att markera sitt missnöje)? Har jag fått någon möjlighet att rösta om mångkulturen införande i Sverige?
Enligt den svensk jurudik som styrt invandringen har dessa individer inte kommit hit för att söka utkomst (även om Sverige numera har ytterligare en snabbt ökande antal städare inkommande på grund av de mest liberala arbetskraftsinvandringslagarna i västvärlden) utan formellt för att de är ”flyktingar” eller anhöriga till ”flyktingar” som instruerats att ljuga för att ta sig in. Att det sen i realiteten är så att de är ekonomiska flyktingar gör att Sveriges hela migrationspolitik bygger på ett antal felaktigheter och rena lögner. Alla är medvetna om detta, men ingen törs röra i frågan eftersom det är ett politiskt minfält - på grund av sådana som SDM och den politiska korrekthet de framhärdar i.
Och enkelt uttryckt, så länge vi har den praktiska erfarenhet vi de facto har i Sverige, varför ta in än mer fjärrkulturella invandrare? De är ju tokerier, Sverige står ju ensamt, och dessutom för en politik som har väldigt lite demokratiskt stöd (om vi bortser från politikerna egna led).
Angående skatt – kalla det vad du vill, sedvanerätt kanske, eller tom internationell rätt - hur mycket jag än skulle önska kan jag inte åka ner till Saudi-Arabien och hävda att jag har lika stor rätt till landet som araberna och hoppas få en oljekälla eller åtminstone rätt till försörjning (och jag finner inget stöd i någon konvention). Hur många getton (en ny företeelse i Sverige) ska det behövas innan du och SDM inser att ni har fel?
2. Att ett land har ett visst antal platser som kan upptas av människor, sedan blir det fullt. Gissa hur många invånare Sverige skulle ha om vi var lika många per kvadrameter som man är i Holland. Fler människor behöver inte betyda ökade utgifter. Det innebär nämligen en större marknad, fler skattebetalare, fler som utför tjänster osv.”
Du är allt för marknadsinriktad, förmodligen anarkoliberal. Det finns andra värden än de kortsiktiga realekonomiska (som inte ens i detta nu går att bevisa är positiva för den massinvandring som redan sker och fortfarande sker till Sverige).
Har du läst Putmans studier i ämnet angående otrygghet och brottsutveckling i mångkulturella samhällen? Dessutom har du ingen aning om effekterna, inkluderat de ekonomiska, på längre sikt. Varför ska Sverige av dig tvingas till samma populationstäthet som Holland? Varför flyttar Holländare hit (är det pga av deras egen tidigare massinvandring [numera stoppad], deras populationstäthet, eller en kombination)? Kan det finnas fördelar med en lägre populationstäthet (och tom en konkurrensfördel över tid)? Här kommer 10 000 kronorsfrågan, trängtar svenskarna själva att få en populationstäthet (och kulturellt utbud) liknande det i Bangladesh?
Och du kan ju inte samtidigt hävda att de invandrade människorna här inte får komma till sin rätt (du menar faktiskt underförstått att det gått helt snett) samtidigt som du förespråkar en utökad massinvandring, oberoende av vad som de facto gör att det går snett (innan du vet varför det går snett, och om det är reparerbart).
Vad är det svenskarna gör som TVINGAR och DISKRIMINERAR alla våra stackars invandrare till allsköns tråkigheter? Är det för att vi har så många partier liknande SD i riksdagen som för en repressiv och främlingsfientlig poltik? Är det för att vi inte tillåter dem att ha kvar sin religion eller sina seder? Förespråkas assimilering av ledande politiker? Är det för att vi inte ger dem mat och tak över huvudet? Tvångsförflyttar vi dem till valda områden? Tar vi betalt för att de ska få utbildning? Försöker vi undanhålla dem undervisning i det svenska språket? På vilket jävla sätt trycker svenskarna ner invandrarna på, till den grad att valda delar av dessa måste trakassera svenska flickor och i gäng råna och misshandla andra svenska ungdomar och allmänt skapa getton?
Du har ju väldigt lite fötterna när du hävdar någon sort gränsfritt Utopia. Du har rätt att tycka som du vill men du har verkligen ingen rätt att ge dig på SD, eller ifrågasätta deras moral och etik, för att de ställer sig tveksamma till om din darriga utopi verkligen fungerar. Än så länge har Sverige endast, med smärre undantag, fått uppleva nackdelar av den fjärrkulturella massinvandringen - men lyckas du mot förmodan hitta du några positiva, så är jag idel öra. Det är dock du som är extremisten, bevisföringen när det gäller fördelarna ligger på dig.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-08-14, 23:08
Ops ursäkta, fel tråd!
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-08-14, 23:23
Du har rätt i att (S) skall ta på sig huvudansvaret för den totalt havererade invandringspolitiken. Att ni försöker gömma er bakom integrationspolitiken är patetiskt.
SAP's politiska grund vilar på intet sätt på någon "upplysning". Men ni ligger även bakom historiebeskrivningen och Sveriges framgångar, till stor del skapade av borgerliga idéer och ideal, har målats illröda och felaktigt tillskrivits (S).
Ert kommunistiska styre är som tur är på dekis. Det finns hopp för Sverige.
Permalänk | Anmäl
Erik S, 2009-08-15, 00:07
Mia Sanden håller inte med dig. Vi har råd med invandringen och vi måste se Sverige som en del av världen. I dag skickar vi tillbaka barn till krigets Afghanistan. Det gör inte ett land som säger sig vara demokratiskt.
Ta hand om svenskarna först, vilka är svenskar? Hur svensk är du? Ska det vara blå- gult blod så kommer de flesta av oss finna att vi har invandrar blod i oss. Och utan invandringen hade vi inte funnits!
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-15, 09:34
Lisbeth Pipping måste just nu vara Sveriges med naiva person, som ett eko från en svunnen tid. De frågeställningar och påståenden hon för fram har ett otal gånger krossats i varje millimeter i sin dumhet.
Finns det kineser? Har de en kultur? Ska samerna kultur värnas? Finns det svenskar och en svensk kultur? Självklart, eller låt oss kalla den nordeuropeisk för att förenkla. Om det inte finns svensk kultur, varför är det precis det som man lär ut på SFI (eller snarare försöker lära ut, med skiftande framgång) – kolla in SFIs läroböcker, kolla in vilken guidebok som helst, så ska du nog upptäcka att det finns en svensk kultur som till och med beundras av människor från andra delar av världen.
"Vi har råd med invandringen och vi måste se Sverige som en del av världen."
Om vi ska vara en del av västvärlden borde vi väl i högre grad lära oss av deras erfarenheter - i majoriteten av dessa länder har ju massinvandringen och den extrema mångkulturen redan förkastats eftersom den de facto leder till ett fattigare och våldsammare samhälle – och vem tjänar på at väst utarmas? Inte tredje världen i alla fall. Vill du betala för massinvandringen tycker jag att du kan få göra det på frivillig basis. Vill du så gärna hjälpa Afghanska unga män förslår jag att du själv åker ner och gör något på plats (för min del gärna med hjälp av svenskt ekonomsikt och militärt bistånd).
Vad har demokrati med massinvandringen att göra? Anser du att Finland, norge och Dnmark mindre demokratiska än Sverige? Jag skulle väl snarare kalla dessa länder mer demokratiska, eftersom de faktiskt har politiker som agerar enligt folkviljan.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-08-15, 10:04
Lisbeth Pipping:........
Läs Calle Bengtssons inlägg - ordentligt. Mycket klokt!
Ibland dras skräckscenariot med USA,s indianer upp, Vi får innerligt hoppas att vi Svenskar inte råkar så illa ut.
Vi måste få ifrågasätta massinvandringen och dess positiva och framförallt negativa konsekvenser - UTAN att vi får rasiststämpel på oss.
Det som vi inte får ifrågasätta, är inte värt vår respekt......
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-15, 11:16
#28 @Calle Bengtsson,
Tack, kunde inte sagt det bättre själv.
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-08-15, 13:49
@ Lisbeth Pipping
Tja vilken Svensk är jag, ja den som skulle ge mitt liv för mitt land inte en som åker och sätter mig vid dukat bord som mertalet av alla utlänningar gjort som parkerat här.
Repekterar din åsikt även om jag tycker att den är väldigt naiv för hur många av utlänningarna som kommit hit dom senaste 30-40 åren skulle kommit hit på samma villkor som mina släktingar gjorde för flera hundra år sedan. Skippa alla bidragen, ingen SFI, en liten jordlott ute i skogen. Jo du, ge dom det så får vi se vilka som kommer hit. Sedan när det gäller barnen från afghanistan som du pratar om, så har du någonsin undrat om det är pojkarna eller flickorna som har behovet av att komma hit, och sedan så kostar dom otroliga pengar som förmodligen skulle kunna ta hand om många personer nere i afghanistan så jag kan inte mer än se dom som parasiter. Till det så brukar det inte ta lång tid innan man hittar dessa s.k "ensamkommande barnen" familjer som då får dom PUT här i landet istället för att skicka tillbaka dom allihop. Mera utgifter genom att dom hittat en kryphål i våra lagar. Så tillbaka till frågan om vilken Svensk jag är, så är jag Svensken som i första hand är mån om Sverige och Svenskarna precis som en mamma sätter sina barn och sin familj i fösta hand vilken är helt naturligt.
Permalänk | Anmäl
Mia Sanden, 2009-08-15, 14:47
#27 Lisbeth Pipping:
Väl talat!
Invandring medför en utmaning, men är framförallt en potential - utveckling, avdödande av feg nationalism, öppnande av dörrar, berikande av kultur.
Permalänk | Anmäl
Johnny Lindh, 2009-08-15, 14:49
Hurra! :o)
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-15, 14:51
Jag håller med "nobody", men vill tillägga:
Högförräderi är enligt nu gällande svensk rätt brott mot rikets säkerhet i syfte att störta regimen. Låter lite konstigt då det är regimen som vill störta regimen, men om vi går vidare:
I Sverige styrs straffet av 19 kapitlet 1 § brottsbalken: "Den som, med uppsåt att riket eller del därav skall, med våldsamma eller eljest lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt eller bringas i beroende av sådan makt eller att del av riket skall sålunda lösryckas, företager handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, dömes för högförräderi till fängelse i tio år eller på livstid eller, om faran var ringa, i lägst fyra och högst tio år."
Jag tror vi vid det här laget kan ignorera delen om att faran skulle vara "ringa".
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-08-15, 15:18
Märkligt svamlig och innehållslös artikel. "Satsningar", "ramverk" -fraserna står som spön i backen men inte en egen eller självständig tanke. Så talar statsbyråkratin i sina utredningar. Trist och betcknande för åren under Persson då mycket litet hände förutom saneringspolitiken i början.
Permalänk | Anmäl
Lars Wetterström, 2009-08-15, 15:41
Integrationen var redan misslyckad innan regeringen Persson tillträde. Och inte är det så underligt heller för det är så att integrationen som tanke är misslyckad eftersom ingen grupp eller nationalitet vill bli något annat än vad den är.
Permalänk | Anmäl
Mats, 2009-08-15, 18:02
Vi tackar Persson för:
Det är inte fult längre att vara kritisk emot massinvandring.
Han har också visat vilka egenskaper massinvandring och multikulti har att erbjuda Sverige.
Change!
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2009-08-16, 11:04
När man pratar rovdjurspolitik så är det tydligen viktigt att ha de som berörs med sig, brukar det heta. Man skall alltså förankra rovdjurspolitiken hos folket. När det gäller migration och integration så är det tydligen tvärtom. Då ska man inte lyssna på folket utan dikterar vilkoren uppifrån. Folket har ju som bekant fel åsikt i denna fråga....
Intressant.....
Permalänk | Anmäl
HS, 2009-08-16, 11:41
Mia sanden du har ingen aning om vad det innebär att fly från sitt eget land!
Du skriver:
"Tja vilken Svensk är jag, ja den som skulle ge mitt liv för mitt land inte en som åker och sätter mig vid dukat bord som mertalet av alla utlänningar gjort som parkerat här." Tycker du ska ta reda på hur det verkligen är att fly. vad det innebär att komma till ett nytt land, en ny kultur ett nytt språk. Och samtidigt möta människor som dig. Våga tänka tanken en minut att det var du och din familj som tvingades fly från krig och svält. Ni säljer allt ni äger, får låna pengar för att köpa er en resa till ett land där krig inte råder. Ett land där man vågar säga vad man vill utan rädsla för att dödas. Hur vill du då att detta land ska ta emot dig och dina barn? Se dem som parasiter (ditt ord) eller som människor som behöver skydd och som måste få en möjlighet att få livet tillbaka. Du förstår vi har samma känslor, upplever samma smärta och vill våra barn bara det bästa. De är inte dom och vi. Vi är alla människor och ska så behandlas. Vi ska ha klara regler för vad som krävs för att en familj, ett ensamkommet barn skall få stanna i vårt fina, vackra och rika land.
Vidare skriver du:
"Så tillbaka till frågan om vilken Svensk jag är, så är jag Svensken som i första hand är mån om Sverige och Svenskarna precis som en mamma sätter sina barn och sin familj i fösta hand vilken är helt naturligt." Du borde skämmas, det finns plats för dem som flyr med sina barn för sina liv. Du skulle inte överleva en dag i Afghanistan. Du vet inte vad krig och tortyr innebär.
Calle Bengtsson du kan väl inte företräda över 9 miljoner svenskar, du skriver att om folkviljan fick råda skulle vi inte ta emot några människor från andra länder. Fel vi är många som anser att invandringen berikar vårt land.
Tack och lova att Johnny Lindh oxå finns här på Newsmill.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-16, 16:12
Lisbeth Pipping, betydligt fler svenskar än man kan tro ställer sig faktiskt negativa till en generös invandring och framförallt till islam. Det framgår av de undersökningar där man låter dem svara på sakfrågor. Vad gäller just invandringspolitik har SD faktiskt ganska stort stöd. Det är de etablerade partiernas smala lycka att SD inte lyckats presentera attraktiva alternativ på andra frågor ännu.
F.ö. förutsätter jag att du, Lisbeth, givetvis avstår bil, semesterresor, sommarstuga och att du konstant upplåter utrymmer i din bostad åt flyktingar. Allt annat vore väl mer eller mindre förräderi enligt din moral. Gör du det? Avstår du semesterresor, bil m.m.? Om du inte gör det är du en hycklare.
Permalänk | Anmäl
Fronk, 2009-08-17, 10:17
Varför förra misslyckade är att de talar OSANNINGAR!
http://www.migrationsverket.se/index.jsp?swedish/statistik/tillstand.html
20.000 flyktingar i år, 95.000 flyktingar på 2 år, 300.000 nyanlända på 4 år!
Då skriver Frida Johnsson-Metso på GP att för få får stanna
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=122&a=511504
Och vad Frida och alla andra som är för fri invandring ALDRIG nämner
http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgfdata/2009/06/article/ar...
Enligt hyresgästföreningen har vi 200.000 unga bostadslösa och måste bygga 130.000 lägenheter
Nämns dessa siffror i debatter om migratoin? NEJ!
Samma gamla vanliga, Anders Lago och Ilmare Reepalu skyller på kommuner inte tar emot, vill hänga ut 60 kommuner som inte tar emot 250 flyktingbarn och tvinga kommuner ta emot tusentals!
För INGEN vågar erkänna om vi tar emot för många! Det är enklare för Frida Johnsson-Metsos att säga för FÅ får stanna!
Permalänk | Anmäl
TK, 2009-08-17, 11:31
"Så för att de rätta förslagen kommer från ett parti som du ogillar är lösningen feö fat den är rätt? Hoho. Det hindrade inte ”nya moderaterna” att blir det "nya arbetarpartiet", men där fanns det ju enannan politisk vilja. Nej, du får nog försöka använda hjärnan lite bättre nästa gång SDM.."
Nationalsocialistiska partiet i Tyskland byggde Autobahn. Det var en klok åtgärd. Men oavsett hur klok åtgärden kan vara eller inte så lyssnar man inte på nazister inom politiken.
Eftersom det är fel att förhandla med och lyssna på nazister så kan man inte förhandla med och lyssna på SD. Det är att glänta på dörren. Det är inte att partiet bara ogillas. Det är att SD står som den politiskt "prydliga" fronten för svensk nazism och hatmångleri. Man kan aldrig förhandla med de ideologiska arvtagarna till hakkorset.
Även om man inte råkar vara en liberal kommunistisk shariaförespråkande palestinavän. Borde du inte apropå det referera till mig som "judenschwein" och väl valt homofobiskt tillmäle också? Så att du får med alla hatobjekten hos ditt värda "parti"?
Frågan om brott och straff kan hanteras av vettiga människor. Inte det folk som står och stampar till Horst Wessel för vi vet vilket svar den skaran har på allting.
Permalänk | Anmäl
Scary Devil Monastery, 2009-08-17, 11:40
Fronk du måste ha missat vad debatten handlar om. Vad har min bil och semester med invandrare att göra? Vad jag gör för att hjälpa flyktingar har väl inte du med att göra.
Jag anser att det är illa om du har rätt att många av oss svenskar är emot att en människa ska kunna komma ifrån krig och tortyr. Hur skulle vi vilja bli behandlade om vi var i samma situation?
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-17, 18:27
Intressant att läsa hur en f.d. politiskt sakkunnig idag ser på regeringen Perssons valhänta integrationspolitik. Jag skulle kunna tillägga fler pikanta detaljer eftersom jag arbetade som tjänsteman med Orbacks frågor under denna tid. Jag håller med om att integrationsfrågor i allmänhet var totalt ointressant på andra departement och att Orback och tidigare Mona Sahlin hade en otacksam uppgift. Dock är det ju allmänt bekant att man får ligga som man bäddar och här finns ju socialdemokratins stora problem: Inga visioner, inga mål och inga strategier som hängde ihop. Persson angav en vision i sin första regeringsförklaring 1996 men sedan blev det i stort sett bara en storstadspolitik som var svårbegriplig och en myndighet (Integrationsverket) som skulle hantera det som regeringen inte kunde hantera. Och det var förstås även under Orbacks tid svårt att få fram en strategi eftersom framtagandet av strategier på Regeringskansliet (RK) innebär att man måste bereda frågan mellan departementen och därefter sammanställa en lista på lite lösryckta åtgärder som helst ska kosta så lite som möjligt (det ser budgetavdelningen på finansen till). Ska en strategi tas fram så se för fan till att det inte görs den vanliga vägen via RK för då blir det bara snömos. Precis som Kristian visar med sitt exempel på slagsmålet om hur lite strukturpengar från EU skull användas. Det hade ju inte räckt alls för att få en bärkraftig integrationsstrategi. En STRATEGI måste ju ta avstamp i en syn på vad som är sammanhållande faktorer i ett samhälle. Det viktigaste är efterfrågan på arbetskraft och vettiga utbildningsmöjligheter för alla. Men om detta skriver inte Kristian något om. Jag tror tyvärr inte de tre oppositionspartierna har kommit avsevärt längre i sin politik. Ett gott råd är att försöka ta avstamp i citatet från Gordon Brown som Kristian nämner i sin artikel.
Permalänk | Anmäl
Mats Hedlin, 2009-08-18, 10:36
Ta avstamp i abstraktioner son förenar, jaha? Så Ytterst Banbrytande & Djärva Mål; ovationer. - Så vad var nu det HÄR då, om inte snömos! Ett ändlöst tjabbande om vem som gjorde dittan och vem som gjorde dattan på Departementet, vad fan hjälper oss det, så länge man har totalt riskfritt garanterat INGENTING att egentligen säga om sakfrågorna? Jag bara frågar! :o(
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-18, 10:50
@Peter Ingestad
Har jag missat någonting här? Jag trodde att politikens kärna var att kunna peka finger på lämplig föregångare och säga "Det var han som gjorde't!".
Ta mig inte ur den illusionen, jag ber. Annars skulle jag bli tvungen att värdera om hur våra politiker sköter sig efter en mer stringent skala.
Rätt sätt att hantera sakfrågorna hade i varje led varit tre enkla frågor:
1) Kan vi realistiskt utföra detta mål?
2) Vad kostar det?
3) Har vi råd?
Politiker fastnar som regel på nummer 1 och efter det styr de efter partidogma. Sedan skall ett antal departement utföra tio mans dagsarbeten med en man och en timme att få ihop det med. Resultatet blir därefter.
Permalänk | Anmäl
Scary Devil Monastery, 2009-08-19, 09:41
En sån miss.
Felet med Perssons intergationspolitik är inte för lite pengar. Så typiskt sossar. Är de något projekt som misslyckas är det alltid på grund av för lite pengar.
Integrationspolitiken misslyckas p.g.a. att det inte är assimileringspolitik.
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2009-08-20, 12:45
Suppose you are not a watch replica watches, you are not able to tell it from the cheap watches model since the watches for sale and the functions of this replica Rolex are approximate to replica watches uk.
Permalänk | Anmäl
cc., 2010-07-08, 15:26
Since the 19th century, manufacture ofLouis Vuitton replica goods have not changed: Luggage is still made by hand. Contemporary Fashion gives a preview of the creation of the vuitton trunks: the craftsmen line up the leather and canvas, tapping in the tiny nails one by one and securing the five-letter solid pick-proof brass locks with an individual handmade key, designed to allow the traveler to have only one key for all of his or her luggage. The woven frames of each trunk are made of 30-year-old poplar that has been allowed to dry for at least four years. Each trunk has a serial number and can take up to 60 hours to make, and a suitcase as many as 15 hours.Many of the company's products utilize the signature brown Damier and Monogram Canvas materials, both of which were first used in the late 19th century. All of the company's products exhibit the eponymous lv. The company markets its product through its own stores located throughout the world, which allows it to control product quality and pricing. It also allows LV to prevent counterfeit products entering its distribution channels. louis vuitton has no discount sales nor does it have any duty-free stores. In addition, the company distributes its products exclusively through replica handbags
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-20, 06:39
Since the 19th century, manufacture ofLouis Vuitton replica goods have not changed: Luggage is still made by hand. Contemporary Fashion gives a preview of the creation of the vuitton trunks: the craftsmen line up the leather and canvas, tapping in the tiny nails one by one and securing the five-letter solid pick-proof brass locks with an individual handmade key, designed to allow the traveler to have only one key for all of his or her luggage. The woven frames of each trunk are made of 30-year-old poplar that has been allowed to dry for at least four years. Each trunk has a serial number and can take up to 60 hours to make, and a suitcase as many as 15 hours.Many of the company's products utilize the signature brown Damier and Monogram Canvas materials, both of which were first used in the late 19th century. All of the company's products exhibit the eponymous lv. The company markets its product through its own stores located throughout the world, which allows it to control product quality and pricing. It also allows LV to prevent counterfeit products entering its distribution channels. louis vuitton has no discount sales nor does it have any duty-free stores. In addition, the company distributes its products exclusively through replica handbags
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-20, 06:40
54 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Världens mest utplattade och jämlika land är "orättvist" igen!?
Känns som om skivan hakat upp sig igen...
Så förklaringen är att Socialdemokraterna skapade förstadier till getton och förstörde en massa människors liv av ren inkompetens?
Varför ska man då lita på dem igen -- i någon fråga?
Den enda alternativa förklaringen jag kan se, är att integrationen missköttes för att skapa en underklass. Dessa fås att rösta "rätt" via billiga politiska löften, som vi ser ovan.
Jag vet inte vilken förklaring som är värst.
Helt felaktig analys. Socialdemokraterna vann massor av röster på sin integrationspolitik i valet 2006.
Se bara på Rosengård: http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R/valdistrikt/12/80/0902/roster.html
Det var en formidabel succé. Det är bara att öka på med mer av samma politik så kommer valsegern 2010 att vara garanterad.
Här är ett förslag på åtgärdslista:
1. Öka invandringen kraftigt. Låt alla som vill flyga gratis med SAS.
2. Öka bidragen till mångbarnsfamiljer kraftigt för att kompensera för rasismen som alla invandrare lider svårt av.
3. Alla skolor ska kunna ge undervisning i alla ämnen på arabiska.
4. Ge invandrarna förtur till alla nybyggda lägenheter.
Det här är ju bara SVAMMEL från början till slut! Vad har vi för konkreta förslag, om jag får fråga? På exakt VILKET sätt ska vi främja integrationen utom genom, att haspla ur sig 18 000 000 gånger sönbdertuggae, och fullständigt innehållslösa FLOSKLER i tid och otid, om jag får fråga? Ingenting får vi veta, ingenting; men sådana är den rödgröna rötan, moraliskt ödelagd, intellektuellt renons och politiskt bankrutt. Allt den förmår är att älta samma förbannade tuggummi i all oä'ndlighet.
.
Klarspråk om sakernas verkliga förhållanden finner vi däremot här:
.
http://newsmill.se/artikel/2008/09/02/om-de-okande-klyftorna-i-det-svens...
.
http://newsmill.se/artikel/2008/11/05/om-invandringspolitiken
Bo T:........
83,42% till (S) i den valkrets där Rosengård ingår!
Då är inte allt snack om "valboskap" taget ur luften...
Vart är Sverige på väg..?
Ingen politiker vågar ställa krav, då faller väljarstödet platt till marken...
Skönt att höra att en sosse börjar inse att det är dags att damma av socialismen, några decennier för sent bara.
Er inkompetens är oförlåtlig. Det hade varit så enkelt, till och med för en ABF-utbildad sosse, att bara ta en lite närmare titt på hur våra grannländer och hela OECD har agerat. Men icke.
Så det är alltså mer av sossarnas sociala ingenjörskonst och överföring av resurser från produktiva till icke produktiva sektorer som har gett upphov till dagens situation som behövs för att lösa problemen? Varför skulle dessutom sossarna över huvud taget VILJA lösa problemen när deras maktinnehav kan tryggas genom att man har en stor bidragsberoende underklass som är direkt beroende av sossarnas ”generositet” med andras pengar för sitt uppehälle?
Vi behöver fler raketforskare från U-länderna helt klart! Detta och mer mooonngkoooltooren jaaaa. Bo T är inne på helt rätt spår men glömmer nämna att den radikala svenska rasismen måste utrotas. Fler raketforskare och bongotekniker måste omedelbart kvoteras in överallt.
En viktig orsak till att integrationspolitiken misslyckats så totalt är väl att den sattes i händerna på en av de minst kompetenta politikerna det vill säga Mona Sahlin.
På Socialdemokraternas hemsida finns ett dokument från 2008 om migration och integration som härrör från ett så kallat rådslag
http://www.socialdemokraterna.se/upload/Radslag/Varlden/rapporter/Rappor...
Budskapet kan sammanfattas med tre ord. "Mer av samma" det vill säga mer av den integrationspolitik som alla både i och utanför partiet är överens om att den var misslyckad.
#7 Roger Svensson 2,
Vad du skriver är en bekräftelse på vad vissa alltför stygga tycker om Partiet(s) prioriteringsordning:
1. Makten
Kommentar: Partiets mål är att taga Makten och behålla den.
2. Partiet
Kommentar. Partiet har alltid rätt, Det gäller bara att få alla andra att förstå det.
3. Övrigt
Kommentar: Jaja.. det tar vi hand om sen...
Nuvarande 7 riksdagspartier tycker lika i invandrings- och integrationsfrågan. Skulle någon företrädare av dessa partier (våga) tycka annorlunda tystas denne direkt med "rasistkortet". Etablissemangsmedia går på de 7 riksdagspartiernas linje och lägger locket på. (Det är i alla fall den bilden jag har.)
Felet är alltså ett systemfel och man gör orätt i att bara fokusera på socialdemoikraternas brister i den här frågan.
Inför valet 2006 var invandrings- och integrationsfrågan en icke-fråga i etablissemangsmedia. Den diskuterades över huvud taget inte. Om den diskuterades så var det i syfte att smutskasta sverigedemokraterna. All saklig debatt lyste med sin frånvaro.
Frågan jag ställer mig är hur det kommer bli inför 2010 år valrörelse. Kommer frågan att sopas under mattan då också?
När det gäller socialdemokraterna företräds partiet nu av en person som är belastad av det förflutnas misslyckanden. Kanske skulle partiet ha behövt en annan partiledare för att komma ur de gamla hjulspåren.
"Fler lärare" i utsatta områden är i princip det enda något sånär konkreta förslaget som Brangenfeld kommer med. Det var en väldigt lång artikel i förhållande till antalet förslag.
Är det alldeles, alldeles, alldeles, alldeles, alldeles, alldeles fullständigt och totalt omöjligt att ett av de bästa förslagen skulle kunna vara att MINSKA invandringen, att sätta klackarna i backen för biståndsinvaindringen och reducera den till att endast omfatta verkliga flyktingar (då skulle invandringen bli ungefär 3% av vad den är idag, men vi skulle fortfarande fullgöra alla våra åtaganden enligt de konventioner och överenskommelser vi gjort internationellt), så att Sverige får tid och möjlighet att både ekonomiskt och kulturellt absorbera de som kommit hittills?
Allt annat innebär ju nämligen att man förväntar sig att svenskarna ska finansiera allt fler av andra länders medborgare genom höjda skatter och avgifter och minskat privat och offentligt konsumtionsutrymme. Jag för egen del tror att svenskarnas tålamed med att finansiera dessa "intellektuella kulturskapares" (se tidigare artikel av Hermansson här på newsmill) tillvaro börjar ta slut.
Varför kan en MINSKAD invandring aldrig vara en del av lösningen?
Invandringsländer som Storbritanien och Kanada har också diskuterat hur integrationspolitiken ska förändras. De har dock dragit helt andra slutsatser än vad (S) verkar göra. Dessa länder har insett att en tydlig assimileringspolitik är den enda framkomliga vägen om invandring ska fungera i praktiken.
UK ska t.ex. införa ett poängsystem där graden av anpassning till majoritetssamhället ska avgöra när invandraren ska kunna erhålla medborgarskap.
Förmodligen är det idag bara Sverige som driver en mångkulturell integrationspolitik, vilken av artikelförfattaren beskrivs så här:
"Samhällsgemenskapen ska bygga på ömsesidig respekt för olikheter inom ramen för de grundläggande demokratiska värderingarna (om exempelvis yttrandefrihet, jämställdhet och demokrati). Alla människor ska ha likvärdiga möjligheter, oavsett etnisk, religiös eller kulturell bakgrund"
Detta är en dödfödd aproach som förklarar många av de integrationsproblem som Sverige brottas med idag.
Ett tydligt krav på assimilation av invandrarna till den svenska kulturen och de svenska normerna är den enda framkomliga vägen. Övriga västerländska länder har insett detta. Dock inte svenska politiker och framför allt inte (S).
"Varför kan en MINSKAD invandring aldrig vara en del av lösningen?"
För att de enda politiskt aktiva som föreslår den saken inkluderar det och andra smådelar som russin ovanpå den ruttna mödding de i övrigt vill tvinga i oss.
Både rött och blått är fyllt med skriande inkompetens och en ovilja att lyssna. Det finns kanske fem eller sex stora områden inom svensk politik - invandring & integration, personlig integritet & rättsskydd, vård & omsorg, brottsbekämpning & kriminalpolitik, utbildning & skola, socialtjänster, m.m. - där sittande regering oavsett tillhörighet guppat omkring på sina rosa moln av ideologisk rättrogenhet och hävdat att "Allt blir så bra bara marknaden/kollektivet får råda".
Och fumlar man med invandringsfrågan i den milda grad som gjorts så vänder sig folk förr eller senare åt herrarna med hakkorsen vars lösning - att med hårdhet skrida fram mot mångkulturen och islamismen - skall leda oss alla till Utopia. Saknas goda förslag så hänvänder man sig förr eller senare till vansinniga sådana i stället.
Samtidigt sitter folk som herr Brangenfeldt ovan, dränker frågan i dyra ord och missar helt poängen - har man ett kompromisslöst krav på vad ett program skall åstadkomma och ett kompromisslöst krav på vad det skall kosta så bör man inte ens försöka införa det om man bara har resurser att täcka in det gradvist.
Tage Danielsson på sin tid har idag fortfarande fullständigt rätt med sin gamla satir om att "Det bidde Ingenting". Den förste förespråkaren till S eller M som har kulor nog att ställa sig upp och rättframt vågar säga "Vi Sket I Det Blå Skåpet" har snart goda chanser att bli personvald till statsminister.
#14 Scary Devil Monastery. Du har banne mig rätt i detta.
*Och fumlar man med invandringsfrågan i den milda grad som gjorts så vänder sig folk förr eller senare åt herrarna med hakkorsen vars lösning - att med hårdhet skrida fram mot mångkulturen och islamismen - skall leda oss alla till Utopia. Saknas goda förslag så hänvänder man sig förr eller senare till vansinniga sådana i stället.*
Visst är det så, och den rödgröna rötan bär alltfort sitt oförlåtliga ansvar i total och obotlig brist på verklighetskontakt - som vi ser! Det är den livsfarliga förblindande polariseringen, förnuftets röster tystas och fältet lämnas fritt åt hatmånglande extremister på båda ytterkanterna.
Är stollen SDM igång igen? Det här var dagens humor: "Varför kan en MINSKAD invandring aldrig vara en del av lösningen?"
För att de enda politiskt aktiva som föreslår den saken inkluderar det och andra smådelar som russin ovanpå den ruttna mödding de i övrigt vill tvinga i oss."
Så för att de rätta förslagen kommer från ett parti som du ogillar är lösningen feö fat den är rätt? Hoho. Det hindrade inte ”nya moderaterna” att blir det "nya arbetarpartiet", men där fanns det ju enannan politisk vilja. Nej, du får nog försöka använda hjärnan lite bättre nästa gång SDM..
" feö fat den är rätt" ska naturligtvis vara ..fel fast den är rätt..
Det är slående att de ansvariga inom Socialdemokratin som försöker förstå vad som gick snett med den svenska invandringspolitiken förlorar sig i meningslösa garderingar mot rasism och tröttsamma upprepningar om Socialdemokratins överlägsenhet vilket även s.k. politiskt sakkunniga som Kristian Brangenfeldt excellerar med perfektion.
Ett annat aktuellt exempel på Socialdemokratins förnekelse är en av veckans ledare i Västerbottens Folkblad där den Socialdemokratiska ledarskribenten Lena Sandlin fäller förklenande omdömen om Storbritanniens Labourregering som i eftertankens kranka blekhet börjat inse att invandringen gått över styr och att människor måste förstå de brittiska värderingarna och inse att man trots allt inträtt i en demokrati med alla dess skyldigheter.
Lena Sandlin begåvar oss självklart inte med någon insikt över Sveriges situation som inte är långt efter Englands där Intoleransens ideologi fått ett katastrofalt fotfäste med aldrig sinande krav på eftergifter. Inte heller de ofattbara sociala, ekonomiska och moraliska problem som Sverige står inför verkar bekymra Socialdemokrater som Lena Sandlin.
Varför förstår inte dessa politiska kommissarier att hela vårt demokratiska arv står på spel?
Varför kan inte Socialdemokratins företrädare försöka ge sken av någon typ av anständighet i integrationsdebatten och tala om för oss väljare vem som ska betala alla livstidsförsörjningar när mångfalden inte blir anställningsbar och hur vi ska hantera de som vägrar acceptera vårt demokratiska samhälle? Socialdemokratins tal om människosyn och allas lika värde ekar falskt när vi ser konsekvenserna av dagens människofientliga integrationshaveri! Det är sakfrågorna som är relevanta och inte vilket parti som för dagen råkar ställa frågorna.
Sakfrågorna försvinner inte hur mycket främlingsfientlighet man än anklagar frågeställaren för!
Dagens Socialdemokrati kommer förmodligen inte till insikt förrän svenska folket vägrar digna under den åsiktsdiktatur som allt mer tycks belasta den politiska och mediala debatten. Förlorad makt är nog det enda som våra politiker kan förstå innebörden av.
Det vanliga tomma pratet. Sverige måste stoppa invandringen och försöka assimilera den alldeles för stora grupp invandrare vi har, och sparka ut alla som inte sköter sig.
Någon integration i Sverige kommer aldrig funka p.g.a att man tagit hit för många utlänningar på för tok kort tid, och folk som är så otroligt olika oss själva. Däri ligger problemet. Slutsatsen är också att dom styrande politikerna och alla andra som hejat på, misskött sitt jobb gentemot det Svenska folket och Sverige så in i helvete. Är man svensk politiker så ska man alltid sätta Sverige och Svenskarna i första hand allt annat kommer i andra hand. TItta bara på hur man resonerar när det gäller våran asylpolitk, den får kosta hur mycket som helst och vem som helst som uppfyller dom kraven får komma hit även om det inte gynnar Sverige och människorna här. Djupt tragiskt. Till sist så är inte alla invandrare dåliga människor och inte heller ska vi lämna dom i sticket men att dela ut PUT som vi gjort är inte seriöst och bra, inte om man vill Sverige väl och som sagt det MÅSTE alltid kommer först.
@#19 Tomas Fischer, 2009-08-14, 21:11
Tar av hatten för dig (som min morfar skulle sagt), mycket välformulerat och insiktsfullt inlägg!
Och till er politiker vill jag bara säga att den kostnad ni orsakat för oss skattebetalare kommer ni att själva få betala; Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Trolöshet_mot_huvudman
Vänta nu lite... så Såssarna har misslyckats med sin integrationspolitik för att man har bekämpat rasism för lite och gett blattarna för lite bidrag? Va? Säg igen?
Sluta slingra dig, vad röstade du på sist?
Endast Sverige i västlandet förespråkar numera den fjärrkulturella massinvandringen, och dessutom på häpnadsväckande lösa boliner och utan stödjande forskning.
Angående mer specifikt:
"1.Varför vissa anser att de har större rätt att vistas i ett tryggt land än andra. Varför tycker du att du har större rätt att vara i Sverige än någon från Irak t.ex? Nån skrev en gång att denna rättighet grundade sig på att vederbörande har betalat skatt här, samt dennes föräldrar och farföräldrar? Om jag och mina förfäder har betalat mer skatt än du och dina förfäder, har jag då en större rätt än dig till den trygghet Sverige kan erbjuda ?"
Det där är ju trams. Har Sverige på något sätt infört en ny praxis eller stiftat några nya hemliga lagar om fri invandring och ett plötsligt rivande av nationsgränserna? Har något annat land provat på det? Kräver FN:s stadgar öppna gränser är öppna? Och innan det sker skulle jag nog vilja att svenskarna först fick se dessa förslag i offentlighetens ljus för att därefter i vederbörlig ordning kunna ta demokratisk ställning i en folkomröstning eller liknande, eftersom detta skulle leda till en så omvälvande förändring att kärnkraftsomröstningen blir löjeväckande i jämförelse. Tycker du att det för tillfället finns någon valfrihet existerar i frågan, dvs har svenskarna någon chans att påverka riktningen (förutom att rösta på SD för att markera sitt missnöje)? Har jag fått någon möjlighet att rösta om mångkulturen införande i Sverige?
Enligt den svensk jurudik som styrt invandringen har dessa individer inte kommit hit för att söka utkomst (även om Sverige numera har ytterligare en snabbt ökande antal städare inkommande på grund av de mest liberala arbetskraftsinvandringslagarna i västvärlden) utan formellt för att de är ”flyktingar” eller anhöriga till ”flyktingar” som instruerats att ljuga för att ta sig in. Att det sen i realiteten är så att de är ekonomiska flyktingar gör att Sveriges hela migrationspolitik bygger på ett antal felaktigheter och rena lögner. Alla är medvetna om detta, men ingen törs röra i frågan eftersom det är ett politiskt minfält - på grund av sådana som SDM och den politiska korrekthet de framhärdar i.
Och enkelt uttryckt, så länge vi har den praktiska erfarenhet vi de facto har i Sverige, varför ta in än mer fjärrkulturella invandrare? De är ju tokerier, Sverige står ju ensamt, och dessutom för en politik som har väldigt lite demokratiskt stöd (om vi bortser från politikerna egna led).
Angående skatt – kalla det vad du vill, sedvanerätt kanske, eller tom internationell rätt - hur mycket jag än skulle önska kan jag inte åka ner till Saudi-Arabien och hävda att jag har lika stor rätt till landet som araberna och hoppas få en oljekälla eller åtminstone rätt till försörjning (och jag finner inget stöd i någon konvention). Hur många getton (en ny företeelse i Sverige) ska det behövas innan du och SDM inser att ni har fel?
2. Att ett land har ett visst antal platser som kan upptas av människor, sedan blir det fullt. Gissa hur många invånare Sverige skulle ha om vi var lika många per kvadrameter som man är i Holland. Fler människor behöver inte betyda ökade utgifter. Det innebär nämligen en större marknad, fler skattebetalare, fler som utför tjänster osv.”
Du är allt för marknadsinriktad, förmodligen anarkoliberal. Det finns andra värden än de kortsiktiga realekonomiska (som inte ens i detta nu går att bevisa är positiva för den massinvandring som redan sker och fortfarande sker till Sverige).
Har du läst Putmans studier i ämnet angående otrygghet och brottsutveckling i mångkulturella samhällen? Dessutom har du ingen aning om effekterna, inkluderat de ekonomiska, på längre sikt. Varför ska Sverige av dig tvingas till samma populationstäthet som Holland? Varför flyttar Holländare hit (är det pga av deras egen tidigare massinvandring [numera stoppad], deras populationstäthet, eller en kombination)? Kan det finnas fördelar med en lägre populationstäthet (och tom en konkurrensfördel över tid)? Här kommer 10 000 kronorsfrågan, trängtar svenskarna själva att få en populationstäthet (och kulturellt utbud) liknande det i Bangladesh?
Och du kan ju inte samtidigt hävda att de invandrade människorna här inte får komma till sin rätt (du menar faktiskt underförstått att det gått helt snett) samtidigt som du förespråkar en utökad massinvandring, oberoende av vad som de facto gör att det går snett (innan du vet varför det går snett, och om det är reparerbart).
Vad är det svenskarna gör som TVINGAR och DISKRIMINERAR alla våra stackars invandrare till allsköns tråkigheter? Är det för att vi har så många partier liknande SD i riksdagen som för en repressiv och främlingsfientlig poltik? Är det för att vi inte tillåter dem att ha kvar sin religion eller sina seder? Förespråkas assimilering av ledande politiker? Är det för att vi inte ger dem mat och tak över huvudet? Tvångsförflyttar vi dem till valda områden? Tar vi betalt för att de ska få utbildning? Försöker vi undanhålla dem undervisning i det svenska språket? På vilket jävla sätt trycker svenskarna ner invandrarna på, till den grad att valda delar av dessa måste trakassera svenska flickor och i gäng råna och misshandla andra svenska ungdomar och allmänt skapa getton?
Du har ju väldigt lite fötterna när du hävdar någon sort gränsfritt Utopia. Du har rätt att tycka som du vill men du har verkligen ingen rätt att ge dig på SD, eller ifrågasätta deras moral och etik, för att de ställer sig tveksamma till om din darriga utopi verkligen fungerar. Än så länge har Sverige endast, med smärre undantag, fått uppleva nackdelar av den fjärrkulturella massinvandringen - men lyckas du mot förmodan hitta du några positiva, så är jag idel öra. Det är dock du som är extremisten, bevisföringen när det gäller fördelarna ligger på dig.
Ops ursäkta, fel tråd!
Du har rätt i att (S) skall ta på sig huvudansvaret för den totalt havererade invandringspolitiken. Att ni försöker gömma er bakom integrationspolitiken är patetiskt.
SAP's politiska grund vilar på intet sätt på någon "upplysning". Men ni ligger även bakom historiebeskrivningen och Sveriges framgångar, till stor del skapade av borgerliga idéer och ideal, har målats illröda och felaktigt tillskrivits (S).
Ert kommunistiska styre är som tur är på dekis. Det finns hopp för Sverige.
Mia Sanden håller inte med dig. Vi har råd med invandringen och vi måste se Sverige som en del av världen. I dag skickar vi tillbaka barn till krigets Afghanistan. Det gör inte ett land som säger sig vara demokratiskt.
Ta hand om svenskarna först, vilka är svenskar? Hur svensk är du? Ska det vara blå- gult blod så kommer de flesta av oss finna att vi har invandrar blod i oss. Och utan invandringen hade vi inte funnits!
Lisbeth Pipping måste just nu vara Sveriges med naiva person, som ett eko från en svunnen tid. De frågeställningar och påståenden hon för fram har ett otal gånger krossats i varje millimeter i sin dumhet.
Finns det kineser? Har de en kultur? Ska samerna kultur värnas? Finns det svenskar och en svensk kultur? Självklart, eller låt oss kalla den nordeuropeisk för att förenkla. Om det inte finns svensk kultur, varför är det precis det som man lär ut på SFI (eller snarare försöker lära ut, med skiftande framgång) – kolla in SFIs läroböcker, kolla in vilken guidebok som helst, så ska du nog upptäcka att det finns en svensk kultur som till och med beundras av människor från andra delar av världen.
"Vi har råd med invandringen och vi måste se Sverige som en del av världen."
Om vi ska vara en del av västvärlden borde vi väl i högre grad lära oss av deras erfarenheter - i majoriteten av dessa länder har ju massinvandringen och den extrema mångkulturen redan förkastats eftersom den de facto leder till ett fattigare och våldsammare samhälle – och vem tjänar på at väst utarmas? Inte tredje världen i alla fall. Vill du betala för massinvandringen tycker jag att du kan få göra det på frivillig basis. Vill du så gärna hjälpa Afghanska unga män förslår jag att du själv åker ner och gör något på plats (för min del gärna med hjälp av svenskt ekonomsikt och militärt bistånd).
Vad har demokrati med massinvandringen att göra? Anser du att Finland, norge och Dnmark mindre demokratiska än Sverige? Jag skulle väl snarare kalla dessa länder mer demokratiska, eftersom de faktiskt har politiker som agerar enligt folkviljan.
Lisbeth Pipping:........
Läs Calle Bengtssons inlägg - ordentligt. Mycket klokt!
Ibland dras skräckscenariot med USA,s indianer upp, Vi får innerligt hoppas att vi Svenskar inte råkar så illa ut.
Vi måste få ifrågasätta massinvandringen och dess positiva och framförallt negativa konsekvenser - UTAN att vi får rasiststämpel på oss.
Det som vi inte får ifrågasätta, är inte värt vår respekt......
#28 @Calle Bengtsson,
Tack, kunde inte sagt det bättre själv.
@ Lisbeth Pipping
Tja vilken Svensk är jag, ja den som skulle ge mitt liv för mitt land inte en som åker och sätter mig vid dukat bord som mertalet av alla utlänningar gjort som parkerat här.
Repekterar din åsikt även om jag tycker att den är väldigt naiv för hur många av utlänningarna som kommit hit dom senaste 30-40 åren skulle kommit hit på samma villkor som mina släktingar gjorde för flera hundra år sedan. Skippa alla bidragen, ingen SFI, en liten jordlott ute i skogen. Jo du, ge dom det så får vi se vilka som kommer hit. Sedan när det gäller barnen från afghanistan som du pratar om, så har du någonsin undrat om det är pojkarna eller flickorna som har behovet av att komma hit, och sedan så kostar dom otroliga pengar som förmodligen skulle kunna ta hand om många personer nere i afghanistan så jag kan inte mer än se dom som parasiter. Till det så brukar det inte ta lång tid innan man hittar dessa s.k "ensamkommande barnen" familjer som då får dom PUT här i landet istället för att skicka tillbaka dom allihop. Mera utgifter genom att dom hittat en kryphål i våra lagar. Så tillbaka till frågan om vilken Svensk jag är, så är jag Svensken som i första hand är mån om Sverige och Svenskarna precis som en mamma sätter sina barn och sin familj i fösta hand vilken är helt naturligt.
#27 Lisbeth Pipping:
Väl talat!
Invandring medför en utmaning, men är framförallt en potential - utveckling, avdödande av feg nationalism, öppnande av dörrar, berikande av kultur.
Hurra! :o)
Jag håller med "nobody", men vill tillägga:
Högförräderi är enligt nu gällande svensk rätt brott mot rikets säkerhet i syfte att störta regimen. Låter lite konstigt då det är regimen som vill störta regimen, men om vi går vidare:
I Sverige styrs straffet av 19 kapitlet 1 § brottsbalken: "Den som, med uppsåt att riket eller del därav skall, med våldsamma eller eljest lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt eller bringas i beroende av sådan makt eller att del av riket skall sålunda lösryckas, företager handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, dömes för högförräderi till fängelse i tio år eller på livstid eller, om faran var ringa, i lägst fyra och högst tio år."
Jag tror vi vid det här laget kan ignorera delen om att faran skulle vara "ringa".
Märkligt svamlig och innehållslös artikel. "Satsningar", "ramverk" -fraserna står som spön i backen men inte en egen eller självständig tanke. Så talar statsbyråkratin i sina utredningar. Trist och betcknande för åren under Persson då mycket litet hände förutom saneringspolitiken i början.
Integrationen var redan misslyckad innan regeringen Persson tillträde. Och inte är det så underligt heller för det är så att integrationen som tanke är misslyckad eftersom ingen grupp eller nationalitet vill bli något annat än vad den är.
Vi tackar Persson för:
Det är inte fult längre att vara kritisk emot massinvandring.
Han har också visat vilka egenskaper massinvandring och multikulti har att erbjuda Sverige.
Change!
När man pratar rovdjurspolitik så är det tydligen viktigt att ha de som berörs med sig, brukar det heta. Man skall alltså förankra rovdjurspolitiken hos folket. När det gäller migration och integration så är det tydligen tvärtom. Då ska man inte lyssna på folket utan dikterar vilkoren uppifrån. Folket har ju som bekant fel åsikt i denna fråga....
Intressant.....
Mia sanden du har ingen aning om vad det innebär att fly från sitt eget land!
Du skriver:
"Tja vilken Svensk är jag, ja den som skulle ge mitt liv för mitt land inte en som åker och sätter mig vid dukat bord som mertalet av alla utlänningar gjort som parkerat här." Tycker du ska ta reda på hur det verkligen är att fly. vad det innebär att komma till ett nytt land, en ny kultur ett nytt språk. Och samtidigt möta människor som dig. Våga tänka tanken en minut att det var du och din familj som tvingades fly från krig och svält. Ni säljer allt ni äger, får låna pengar för att köpa er en resa till ett land där krig inte råder. Ett land där man vågar säga vad man vill utan rädsla för att dödas. Hur vill du då att detta land ska ta emot dig och dina barn? Se dem som parasiter (ditt ord) eller som människor som behöver skydd och som måste få en möjlighet att få livet tillbaka. Du förstår vi har samma känslor, upplever samma smärta och vill våra barn bara det bästa. De är inte dom och vi. Vi är alla människor och ska så behandlas. Vi ska ha klara regler för vad som krävs för att en familj, ett ensamkommet barn skall få stanna i vårt fina, vackra och rika land.
Vidare skriver du:
"Så tillbaka till frågan om vilken Svensk jag är, så är jag Svensken som i första hand är mån om Sverige och Svenskarna precis som en mamma sätter sina barn och sin familj i fösta hand vilken är helt naturligt." Du borde skämmas, det finns plats för dem som flyr med sina barn för sina liv. Du skulle inte överleva en dag i Afghanistan. Du vet inte vad krig och tortyr innebär.
Calle Bengtsson du kan väl inte företräda över 9 miljoner svenskar, du skriver att om folkviljan fick råda skulle vi inte ta emot några människor från andra länder. Fel vi är många som anser att invandringen berikar vårt land.
Tack och lova att Johnny Lindh oxå finns här på Newsmill.
Lisbeth Pipping, betydligt fler svenskar än man kan tro ställer sig faktiskt negativa till en generös invandring och framförallt till islam. Det framgår av de undersökningar där man låter dem svara på sakfrågor. Vad gäller just invandringspolitik har SD faktiskt ganska stort stöd. Det är de etablerade partiernas smala lycka att SD inte lyckats presentera attraktiva alternativ på andra frågor ännu.
F.ö. förutsätter jag att du, Lisbeth, givetvis avstår bil, semesterresor, sommarstuga och att du konstant upplåter utrymmer i din bostad åt flyktingar. Allt annat vore väl mer eller mindre förräderi enligt din moral. Gör du det? Avstår du semesterresor, bil m.m.? Om du inte gör det är du en hycklare.
Varför förra misslyckade är att de talar OSANNINGAR!
http://www.migrationsverket.se/index.jsp?swedish/statistik/tillstand.html
20.000 flyktingar i år, 95.000 flyktingar på 2 år, 300.000 nyanlända på 4 år!
Då skriver Frida Johnsson-Metso på GP att för få får stanna
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=122&a=511504
Och vad Frida och alla andra som är för fri invandring ALDRIG nämner
http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgfdata/2009/06/article/ar...
Enligt hyresgästföreningen har vi 200.000 unga bostadslösa och måste bygga 130.000 lägenheter
Nämns dessa siffror i debatter om migratoin? NEJ!
Samma gamla vanliga, Anders Lago och Ilmare Reepalu skyller på kommuner inte tar emot, vill hänga ut 60 kommuner som inte tar emot 250 flyktingbarn och tvinga kommuner ta emot tusentals!
För INGEN vågar erkänna om vi tar emot för många! Det är enklare för Frida Johnsson-Metsos att säga för FÅ får stanna!
"Så för att de rätta förslagen kommer från ett parti som du ogillar är lösningen feö fat den är rätt? Hoho. Det hindrade inte ”nya moderaterna” att blir det "nya arbetarpartiet", men där fanns det ju enannan politisk vilja. Nej, du får nog försöka använda hjärnan lite bättre nästa gång SDM.."
Nationalsocialistiska partiet i Tyskland byggde Autobahn. Det var en klok åtgärd. Men oavsett hur klok åtgärden kan vara eller inte så lyssnar man inte på nazister inom politiken.
Eftersom det är fel att förhandla med och lyssna på nazister så kan man inte förhandla med och lyssna på SD. Det är att glänta på dörren. Det är inte att partiet bara ogillas. Det är att SD står som den politiskt "prydliga" fronten för svensk nazism och hatmångleri. Man kan aldrig förhandla med de ideologiska arvtagarna till hakkorset.
Även om man inte råkar vara en liberal kommunistisk shariaförespråkande palestinavän. Borde du inte apropå det referera till mig som "judenschwein" och väl valt homofobiskt tillmäle också? Så att du får med alla hatobjekten hos ditt värda "parti"?
Frågan om brott och straff kan hanteras av vettiga människor. Inte det folk som står och stampar till Horst Wessel för vi vet vilket svar den skaran har på allting.
Fronk du måste ha missat vad debatten handlar om. Vad har min bil och semester med invandrare att göra? Vad jag gör för att hjälpa flyktingar har väl inte du med att göra.
Jag anser att det är illa om du har rätt att många av oss svenskar är emot att en människa ska kunna komma ifrån krig och tortyr. Hur skulle vi vilja bli behandlade om vi var i samma situation?
Intressant att läsa hur en f.d. politiskt sakkunnig idag ser på regeringen Perssons valhänta integrationspolitik. Jag skulle kunna tillägga fler pikanta detaljer eftersom jag arbetade som tjänsteman med Orbacks frågor under denna tid. Jag håller med om att integrationsfrågor i allmänhet var totalt ointressant på andra departement och att Orback och tidigare Mona Sahlin hade en otacksam uppgift. Dock är det ju allmänt bekant att man får ligga som man bäddar och här finns ju socialdemokratins stora problem: Inga visioner, inga mål och inga strategier som hängde ihop. Persson angav en vision i sin första regeringsförklaring 1996 men sedan blev det i stort sett bara en storstadspolitik som var svårbegriplig och en myndighet (Integrationsverket) som skulle hantera det som regeringen inte kunde hantera. Och det var förstås även under Orbacks tid svårt att få fram en strategi eftersom framtagandet av strategier på Regeringskansliet (RK) innebär att man måste bereda frågan mellan departementen och därefter sammanställa en lista på lite lösryckta åtgärder som helst ska kosta så lite som möjligt (det ser budgetavdelningen på finansen till). Ska en strategi tas fram så se för fan till att det inte görs den vanliga vägen via RK för då blir det bara snömos. Precis som Kristian visar med sitt exempel på slagsmålet om hur lite strukturpengar från EU skull användas. Det hade ju inte räckt alls för att få en bärkraftig integrationsstrategi. En STRATEGI måste ju ta avstamp i en syn på vad som är sammanhållande faktorer i ett samhälle. Det viktigaste är efterfrågan på arbetskraft och vettiga utbildningsmöjligheter för alla. Men om detta skriver inte Kristian något om. Jag tror tyvärr inte de tre oppositionspartierna har kommit avsevärt längre i sin politik. Ett gott råd är att försöka ta avstamp i citatet från Gordon Brown som Kristian nämner i sin artikel.
Ta avstamp i abstraktioner son förenar, jaha? Så Ytterst Banbrytande & Djärva Mål; ovationer. - Så vad var nu det HÄR då, om inte snömos! Ett ändlöst tjabbande om vem som gjorde dittan och vem som gjorde dattan på Departementet, vad fan hjälper oss det, så länge man har totalt riskfritt garanterat INGENTING att egentligen säga om sakfrågorna? Jag bara frågar! :o(
@Peter Ingestad
Har jag missat någonting här? Jag trodde att politikens kärna var att kunna peka finger på lämplig föregångare och säga "Det var han som gjorde't!".
Ta mig inte ur den illusionen, jag ber. Annars skulle jag bli tvungen att värdera om hur våra politiker sköter sig efter en mer stringent skala.
Rätt sätt att hantera sakfrågorna hade i varje led varit tre enkla frågor:
1) Kan vi realistiskt utföra detta mål?
2) Vad kostar det?
3) Har vi råd?
Politiker fastnar som regel på nummer 1 och efter det styr de efter partidogma. Sedan skall ett antal departement utföra tio mans dagsarbeten med en man och en timme att få ihop det med. Resultatet blir därefter.
En sån miss.
Felet med Perssons intergationspolitik är inte för lite pengar. Så typiskt sossar. Är de något projekt som misslyckas är det alltid på grund av för lite pengar.
Integrationspolitiken misslyckas p.g.a. att det inte är assimileringspolitik.
Suppose you are not a watch replica watches, you are not able to tell it from the cheap watches model since the watches for sale and the functions of this replica Rolex are approximate to replica watches uk.
Since the 19th century, manufacture ofLouis Vuitton replica goods have not changed: Luggage is still made by hand. Contemporary Fashion gives a preview of the creation of the vuitton trunks: the craftsmen line up the leather and canvas, tapping in the tiny nails one by one and securing the five-letter solid pick-proof brass locks with an individual handmade key, designed to allow the traveler to have only one key for all of his or her luggage. The woven frames of each trunk are made of 30-year-old poplar that has been allowed to dry for at least four years. Each trunk has a serial number and can take up to 60 hours to make, and a suitcase as many as 15 hours.Many of the company's products utilize the signature brown Damier and Monogram Canvas materials, both of which were first used in the late 19th century. All of the company's products exhibit the eponymous lv. The company markets its product through its own stores located throughout the world, which allows it to control product quality and pricing. It also allows LV to prevent counterfeit products entering its distribution channels. louis vuitton has no discount sales nor does it have any duty-free stores. In addition, the company distributes its products exclusively through replica handbags
Since the 19th century, manufacture ofLouis Vuitton replica goods have not changed: Luggage is still made by hand. Contemporary Fashion gives a preview of the creation of the vuitton trunks: the craftsmen line up the leather and canvas, tapping in the tiny nails one by one and securing the five-letter solid pick-proof brass locks with an individual handmade key, designed to allow the traveler to have only one key for all of his or her luggage. The woven frames of each trunk are made of 30-year-old poplar that has been allowed to dry for at least four years. Each trunk has a serial number and can take up to 60 hours to make, and a suitcase as many as 15 hours.Many of the company's products utilize the signature brown Damier and Monogram Canvas materials, both of which were first used in the late 19th century. All of the company's products exhibit the eponymous lv. The company markets its product through its own stores located throughout the world, which allows it to control product quality and pricing. It also allows LV to prevent counterfeit products entering its distribution channels. louis vuitton has no discount sales nor does it have any duty-free stores. In addition, the company distributes its products exclusively through replica handbags