Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv
Publicerad: 2009-08-11 21:08, Uppdaterad: 2011-11-02 17:11
Opinionen blir starkare och starkare men de stora partierna går i motsatt riktning. Det är en beskrivning som stämmer in på fler frågor än den glödheta integritetsdebatten. Sex timmars arbetsdag har återigen kommit upp på agendan. Samtidigt ser vi att riksdagspartiernas två block slänger frågan i papperskorgen inför valet. Det kommer att efterfrågas nya röster!
Samuel är en av två talespersoner i FI region Stockholm som är mitt uppe i förberedelserna inför valet 2010. Sex timmars arbetsdag är en prioriterad fråga för FI.
LO har nerprioriterat frågan, Vänsterpartiet har luckrat upp kravet och Miljöpartiet vill inte gå hela vägen. Lägg därtill en socialdemokratisk Atlantångare som inte väjer för isberg i första taget. Samarbetet i den rödgröna koalitionen har för överskådlig tid satt sex-timmarsarbetsdag på avbytarbänken. I Alliansen finns frågan inte ens där.
Trots att frågan helt spolats av banan i rikspolitiken finns den på väg upp inom andra opinioner.
I våras släpptes den ekonomiska utredningen "Prosperity without growth" beställd av brittiska regeringen. Den betonar vikten av kraftigt sänkt arbetstid som en grundbult för att komma till rätta med såväl arbetslösheten, klimat- och miljöförstöringen som hälsoproblemen i samhället. Sänkt arbetstid skulle innebära att fler kunde dela på jobbet samtidigt som vi fick mer tid till familj, vänner och andra intressen. Även i Sverige växer opinionen för förändrade, tidssundare livsstilar och politik för klimatet och miljön samt minskad arbetslöshet. Sex timmars arbetsdag blir skärningspunkten för dessa röster.
Vi har aldrig varit så rika som vi är idag sett till totala BNP (bortsett från nedgången i år). Ändå verkar det som att vi ska fortsätta jobba ihjäl oss och lägga den störta delen av vår vakna tid på jobb. Samtidigt går fler och fler arbetslösa och har all tid i världen. Verkar det rimligt för ett samhälle som vill ta sig framåt?
I min generation diskuteras det ofta bland personer hur man ska göra för att kunna gå ner i tid. Inte för att folk är lata utan för att man ser att det finns andra värden i livet än ökad materiell standard. Tid är en bristvara. Materiella kortsiktiga köp vill bara kvartalsrapporterna ha.
Sex timmars arbetsdag är också en stor jämställdhetsreform. Man har i studier på personer som jobbar sex timmarsdagar visat att föräldrarna i heterorelationer tar ett mer delat ansvar för barnen samtidigt som de får mer tid både för social samvaro med familj och för egna intressen. Det obetalda hemarbetet blir också mer lika fördelat mellan kvinnan och mannen vilket är ett av de stora ojämställdhetsdebacklen idag.
Men skulle det inte kosta för mycket med sex timmars arbetsdag? Många "förstå-sig-påare" inom ekonomi ser sex timmars arbetsdag som vägen mot undergång för den ekonomiska tillväxten och Sverige som ett land i utvecklingens framkant. Visst, det blir en utgift men pengarna kommer i stort sett tillbaka från andra håll. Delar vi på arbetstiden så kan fler göra jobbet. Det leder i sin tur till att statens kostnader för arbetslösa men även sjukkostnader pga utbrändhet och andra förslitningssjukdomar minskar rejällt. Med fler arbetande minskar också andra kostnader för t ex kriminalitet och missbruk.
Med andra ord kan sänkt arbetstid ses som en inverstering för samhället. Det handlar om ett politiskt val - inte ett "det går" eller "det går inte".
Inför riksdagsvalet 2010 lämnar riksdagspartiernas två block sex timmars arbetsdag öppen för Feministiskt Initiativ att driva. Varför vill inte riksdagspartierna ta i frågan?
I ett samhälle som under mer än fem årtionden levt under religionen att tillväxt är det överordnade målet är det få som vågar tänka nytt trots att de ekologiska och mänskliga varningsklockarna ringer dagligen. Sex timmars arbetsdag blir ett hot som skulle rubba nuvarande ordning och maktbalans. Tillväxt i tid, i relationer, i hälsa och i jämställdhet väger alltså inte tillräckligt tungt.
Det behöver komma in ett nytt parti i riksdagen för att få fart på besluten!
Samuel Kvist
Talesperson, Feministiskt initiativ region Stockholm
Stödet för de rödgröna faller. Beror det på att den borgerliga alliansen varit skicklig? Eller mer på vänsteralternativets egna misstag?

Socialdemokratiskt missbruk av skattemedel snedvred valresultatet?

Jag är stolt över MP:s succéval och lämnar nu över stafettpinnen

Hakkorsfejken typisk för Sverigedemokraterna

Moderaternas Karl Rove-kampanj mot Sahlin fungerade

Brink (V) har fel om att Moderaterna inte vill debattera jobben

Arbetarrörelsen måste inse att det inte finns några skitjobb

Alliansen och socialdemokratin vill ungefär samma sak

Därför tar jag stid mot Sverigedemokraterna och deras människosyn

En regering utan arbetsmarknadsminister omöjliggör debatt

Slavoj Zizeks syn på dagens vänster: kopplingen till socialdemokratin

Greenpeace: Björklund och Olofsson skydiga till en liberal härdsmälta

Svensk SS-veteran lade den ideologiska grunden för Sverigedemokraterna

Partierna får skylla sig själva att förstagångsväljarna skolkar

Sverigedemokraterna vinner bara om vi gör dem till martyrer

Alliansen och Pekgul kämpar om Sverigedemokraternas väljare

Ung Vänsters medlemmar beter sig som huliganer

Piratpartiet är internets politiska gren

Moderaternas valfusk har anmälts till Europadomstolen

Även Sahlin blir beroende av sverigedemokraterna

Verklighetens folk borde rösta på Socialdemokraterna

Jag säger nej till vänsterns förslag om sänkta straff

20 socialdemokratiska kommunpolitiker: Vår politik förutsätter en rödgrön regering

Som småföretagare blir man ständigt misstrodd

Vänstern är naiv som vill ta hem svensk trupp från Kosovo

Replik: Sahlin och Löfven vill tillbaks till Socialdemokratisk bidragspolitik

Borgerlig lag ger ökad ägarkoncentration

Belägg partiledarna med SD-munkavle i slutdebatten

Fd statlig utredare: Riksdagspartiernas rädsla ger stöd till SD

Brittisk tankesmedja: Vinstdrivande friskolor ger högre kvalitet

Facklig ombudsman: S måste bli ett brett löntagarparti för att överleva

"När jag hör Alliansen tala om vård blir jag illamående"

Sverige måste sluta att investera i krig

Så försökte Pia Kjærsgaard stoppa andras yttrandefrihet

Fyra av fem svenskar tycker att jämställdhet är en privatsak

Soffligarnas nonchalans är ett hån mot demokratin

Replik till Nyamko Sabuni: FP har kapitulerat i jämställdhetsfrågor

För Vänsterpartiet är inte alla jobb välkomna

Därför är det omöjligt för mig, Leif GW Persson och andra gråsossar att rösta på Mona Sahlin

Det är vi som står på arbetarnas sida

Konsumentupplysning förklädd till politisk analys

Ett hjärta är alltid rött. Alliansrött

Ohly hoppas på en våg av förstatliganden


Makthavare.se: Anonymiteten undergräver trovärdigheten

Jämställdhet och utveckling: Det går på tok för långsamt

Medieexpert: Aftonbladet Kulturs anonyma artikel är en förtäckt attack mot Lena Mellin

Ställ regeringen till svars för den fega och ohederliga Iran-politiken

Jag och min man är trötta på att vara alliansens älsklingar

I valtider tiger fega politiker om hedersförtrycket

Alliansen har svikit missbruksvården

Hur många skulle rösta på Sverigedemokraterna om de talade sanning?

Rödgröna ledare sviker sina väljare

Sverige kan räddas med ny kärnkraft i Karlshamn

Botkyrkabor berättar för mig hur S lurar dem

Till skillnad från de rödgröna ger jag raka besked om jämställdhetspolitiken

KD-kvinna: Därför står jag fast vid mitt krav på statliga bordeller

Moderaternas valfusk kan vara ett brott mot Europakonventionen

Replik till Elisabeth Thand Ringqvist: Alliansens politik ökar klyftorna mellan könen

Jag har sett Baylans tvivelaktiga metoder för att få släkten att rösta

I kvällens utfrågning måste Wetterstrand ge besked

Socialdemokraternas valfusk i invandrartäta förorter är ovärdigt en demokrati

Vi ser gärna en blocköverskridande polispolitik

Därför platsar inte MP i Alliansen

Socialdemokraterna delar den oro som Polisförbundet ger uttryck för

Replik på DN/Polisförbundet 8 september

Reinfeldts löftesbrott om fildelarjakten nu ett faktum

4 av 10 kan tänka sig att byta parti på grund av skolan

Reinfeldt och Borg fegar om Lagen om anställningsskydd

Alliansens svaga klimatmål minskar inte svenska utsläpp

Det är jag som är förloraren i Alliansens Sverige

Hela sanningen om Natanael Derwinger och Wetterstrands kärlekshistoria

Vänsteroppositionen tror på magi i klimatfrågan

Wetterstrand inte på väg tillbaka

Ideologi och stora frågor ryms inte i en valrörelse där alla är socialliberaler

Wetterstrand-expert: Därför gick Maria i Mauds fälla

Välfärden beskrivs på ett osakligt och osant sätt

Alliansen kommer att sänka skatten med 100 miljarder - igen

Båda blocken har låtit Försäkringskassan sätta rättssäkerheten ur spel

Varför svarar inte Mona Sahlin & (s) på frågan om lagstadgad rätt till heltid?

En röst på S är en röst på en nermonterad välfärd

Mediernas förföljelse av Jimmie Åkesson hör inte hemma i en demokrati

När kom Lars Ohly med en kreativ idé senast?


2000-talets klassklyfta är identifierad, men långt ifrån åtgärdad

Ny epok i svensk politik när alla sänker skatten

Moderaterna har misslyckats kapitalt med jobben

Retorikexperter beter sig som Idoljuryn

Den rödgröna politiken hotar pensionerna

Bidragslinjen går före arbetslinjen i oppositionens valmanifest

Varför vill inte Vänsterpartiet lyssna på unga företagare?

De rödgröna förstår varken jämställdhet eller företagande

Bodströms facebook-kampanj gör honom inte till en svensk Obama

Rör inte vår Sakineh, Åkesson!

Familjer i kris ska få omedelbar hjälp

Varför osynliggör alliansen gruppen ensamföräldrar och barnfattigdom i sitt valmanifest?

Så räddar borgarna sossarnas välfärdsstat

De Rödgröna måste ta av sig den borgerliga tvångströjan


Sveriges nästa regering måste ge tydligare stöd till FN-insatser

SD förvränger min forskning i sin våldtäktsrapport

Varför vill Alliansen inte debattera om de viktigaste framtidsfrågorna?

Socialdemokratin har lämnat walk over i jobbfrågan

Sammanblandning av många äpplen och päron i DN-debatten om (anti)liberalism

Så försöker de rödgröna luras om förmögenhetsskatten

Sverige har inte råd med 100 miljarder i sänkt skatt

Vi måste plantera framtidstro och självkänsla i betongen

Jag lider inte av clownskräck - men låt de äldre själva bestämma


Förstatliga kvinnojourerna - så slipper vi manshatande och amatörmässiga jourer

Sossarnas lögner oförsvarliga i en shysst valrörelse

MP:s förslag om clowner på ålderdomshem är en strålande idé

Lokalpolitikerna måste göra som jag - ta debatten med SD


Mona Sahlins kamp för homosexuella är historisk och har revolutionerat partipolitiken

Demokrati kommer aldrig gratis

En hållbar värld kräver en rödgrön regering i Sverige

Pensionärerna bör självklart omfattas av arbetslinjen

Både Anders Borg och Thomas Östros matar väljarna med opportunistiska vaggvisor

Vi har en föräldraförsäkring i världsklass

Insats som ger 20 000 jobb är inte meningslöst, Sahlin

LO borde hurra - inte håna - Anders Borg

Vi unga S-kvinnor välkomnar vardagsnära tjänster i SL-trafiken

Maud Olofssons okunskap om graviditetspengen är pinsam

Sanningen om varför vi vill ge stockholmarna en allt-i-allo
Sanningen om varför vi vill ge Stockholms tunnelbaneresenärer en allt-i-allo

Hellre RUT och RIT än kommunala butlers

Därför röstar mina S-vänner borgerligt i valet
Vad menar (S) med "pensionärsskatt"

"Vem tror egentligen Batljan och Jämtin att den genomsnittlige stockholmaren är?"

Våldtäkt är ingen kvinnofråga, SD!

Äntligen visar arbetarrörelsen oss butlers den respekt vi förtjänar

Sahlins jakt på pensionärsröster hotar statsbudgeten

Bara de välbärgade har råd med Jämtins butler

Hellre en Rut i hemmet än en butler på tunnelbanan

Sluta jaga storvilt med hagelbössan

Därför ska djurgårdare rösta på mig

"Nej, Reinfeldt. Sven-Otto Littorin har inte redan gjort jobbet!"

Vi lovar riktiga jobb till personer med funktionsnedsättning


Öppet brev till Fredrik Reinfeldt: Svara lärarna och väljarna om betygen

S intoleranta skolsystem har bara lett till arbetslöshet och utanförskap

Kosmopolitiska Karlskrona 2011

KD har gett oss handikappade ett skambud

En skola där alla talanger tas tillvara

Mona Sahlin hoppas att hennes balla kompisar ska göra henne till statsminister


Skolpolitikens dagsländor och myror

Därför vill jag se Jimmie Åkesson i SVT

Erkänn pedagogernas professionella status och sluta kvacka, Björklund!

Är Allianspartierna missnöjda med miljöpolitiken?

Burkautspel avslöjar invandringspolitiskt haveri

Ledande nyhetsredaktioner bär skulden för SD:s riksdagsmöjlighet

Professor: Varning för Anders Borgs trojanska häst

Jag håller inte med László Gönczi – även om jag också är miljöpartist!

Nu är det bevisat: MP är den belåtna medelklassens parti

Björklunds uttalande är ett uttryck för islamofobiska krafter

Att underlätta lärarnas och elevernas arbetsmiljö är inte populistiskt

Centerkvinna: Behån större samhällsproblem än burkan


M i Botkyrka: Nu vinner vi valet tillsammans, MP

Jag vill se ett feministiskt burkaförslag

Folkpartiets valrörelse är ett barnfientligt manifest av sällan skådat slag.

Ett burkaförbud lugnar inga Sverigedemokrater


LO:s fd chefsekonom: Journalister bakom en ickedemokratisk valrörelse
Ni kommer att falla Grön Ungdom


Avsluta debatten om skolavslutningen i kyrkan


Valet 2010 kan innebära ”utanförskap” för ministrar!

Så tänker vi ta itu med de bidragsberoende

Ställ in semestern och klä dig i tagelskjorta om de rödgröna vinner valet

Det är självmord av popvänstern att ta livet av Reinfeldt

Kvinnorna har makten inför valet 2010

EXTRA: Den makabra låten mot Reinfeldt måste tas på allvar

Sverigedemokraterna och vår nästa regering

Åtta frågor jag vill ha svar på inför valet i höst.

Varför granskas inte Miljöpartiet i media
Jag är en bättre antirasist än Karlman

Att rösta demokratiskt är att rösta medvetet
Parallell "valrörelse" finansieras med statliga bidrag

Var är Miljöpartiets innehållsförteckning?

Fredrik Reinfeldt inte regeringsduglig

Demokratin krackelerar - nu är det är dags för en förändring!

Schlingmann misslyckas - politik är fortfarande tråkigt!

Jag utmanar Sten Nordin på debatt om framtidens Stockholm

Vi litar inte längre på våra myndigheter

Sluta skönmåla verkligheten och ta människor på allvar
FRA, IPRED och Integritetsfrågorna som Alliansen fortfarande nonchalerar blir deras fall 2010

Alliansen måste glömma det kalla kriget om de vill vinna valet
Alliansen kan förlora valet på integritetsfrågan
Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.
Läs mer om Newsmill
Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.




33 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Så FI är beredda att offra avtalsfriheten, en grundläggande mänsklig rättighet?
Jag är av åsikten att det är sunt att jobba. De flesta normalt funtade människor klarar av att utan problem arbeta i åtta timmar, och ändå hinna med sina fritidsintressen. Om det blev sex timmars arbetsdag skulle jag få tjata till mig extra timmar hela tiden för att komma upp i samma lön som jag har nu (De flesta i Sverige jobbar väl ändå efter timlön i denna moderna tid?). Jag har svårt att förstå varför det skulle gagna jämställdheten att folk får mer fritid. Förr i tiden arbetade man tio timmar per dag eller mer, men jag betvivlar starkt att det var parollen åtta timmars arbetsdag som gjorde samhället mer jämställt då. Det handlar väl ändå mer om attityd än något annat?
Peter, är du nyliberal eller, bara de ser avtalsfrihet som en "grundläggande mänskilg rättighet". För det andra så är 40 timmars arbetsvecka reglerat i lag, inte avtal.
Samuel Kvist, varför tar ni strid för något så hopplöst som 6 timmars arbetsdag, varför inte börja med 7?
själv spånar jag i samma tankegångar. och jag som inte ens är FI-are. hur gick det till??? Jag har också funderat på vart denna fråga tog vägen i debatten.
ännu en effekt skulle ju vara att kontor de facto fick högre tillgänglighet med en 12 timmars bemanningstid istället för 8 (plus övertid då).
de som absolut inte har något bättre för sig än att jobba stenhårt (som tex nummerupplysningen) kan med fördel antingen göra karriär och förhandla bort övertiden som chef någonstans elller starta eget - då får man jobba minst 14 timmar om dagen för att klara sig med dagens företagarklimat.... det finns väl också flera jobb att ta om det är så.
så visst har det med attityd att göra...
vi andra som har liv att föra och barn att ta hand om och inte vill bli utrbända på kuppen plus samhället som helhet och dess ekonomiska bas har mycket att vinna på en sextimmarsdag. På många plan.
Inte 6 timmars arbetstid utan max 4 timmars arbetstid.
MEN det ska vara för småbarnsmammor!
Fö. behöver vi arbeta mera här i Sverige.
Vem ska tex. kunna leva på 80% av nuvarande lön om 6-timmars arbetstid införs? Vissa jobbar ju även om de är sjuka idag för att de inte anser sig ha råd att vara hemma med sjukersättning......
Sex timmar är Gudruns käpphäst. Men fungerar det i praktiken? Jo, om vi lever i ett kommunistisk samhälle. Men då slutar det med att ingen vill göra något. Det fungerar oxå för såna som aldrig har startat ett företag. Som bara levt på den offentliga sektorn. Ni kan införa sex timmar där men inte i prvata företag. Det har dom inte råd med. Hur fans svårt ska det vara att förstå det?
Nota bene: Ett samhälle föds inte i ett kommunhus.
Visst är sex timmars arbetsdag en hjärte fråga som kommit bort helt och självklart skulle det vara bra för många. Det är också helt riktigt att vi har råd med en sådan reform om vi såg lite annorlunda på fördelningspolitik och vem samhället är till för.
Eftersom dessa frågor drivs av ett gäng muppar som är helt förblindade av frågor om könstillhörighet och kön i största allmänhet, kommer de inte heller nu vinna något gehör.
De flesta frågor som FIsarna driver håller sig strikt under bältet.
Så för att bli något så när gångbara får ni nog höja blicken från underlivet till verkligalivet.
Visst, det är ju bara att införa 6-timmars arbetsdag men man får ju ha klart för sig effekterna. Det är ju bara att titta på Frankrike som har testat 35h-vecka. Rena katastrofen, och nu försöker man höja arbetstiden igen. Vi kommer ju få offra mycket av vår välfärd och vår konkurrenskraft (läs ekonomiska välstånd) i utbyte mot att vara lediga mer.
Att i princip alla partier har valt att antingen inte driva frågan alls, eller ligga lägre med den, är ju helt enkelt för att de absolut flesta inser att vi måste arbeta MER för att bibehålla vår välfärd i framtiden med växande demografiska bekymmer, global konkurrens m.m.
Att ha denna fråga som lösning på arbetslösheten är ju dessutom bara ett sätt att främja sig från att förbättra t.ex. företagsskatter, arbetsmarknadslagstiftning m.m. Jag förstår dock att vänsterdrömmare inte är intresserade av såna "kapitalistiska" lösningar.
Det finns förresten exempel på länder som har MYCKET lägre arbetslöshet än Sverige där man jobbar lika mycket som vi gör. Schweiz, t.ex. jobbar till o med lite mer än 40h i snitt och har en arbetslöshet som pendlar mellan 2 och 4 %. Å andra sidan har man där också ett mycket konkurrenskraftigt företagsklimat.
Det jag inte förstår är hur det skulle gå till i praktiken.
Jag har svårt att tänka mig att någon skulle acceptera en 20% lönesänkning (och de som vill har väl redan avtalat med sin arbetsgivare om 80%-tjänst).
På samma sätt har jag svårt att se att företagen skulle klara av en 20% lönekostnadsökning.
Kan inte ni som förespråkar lagstadgad 6-timmarsdag förklara vilket av dessa alternativ (eller någon annan finurlig lösning?) ni har tänkt er.
Sex timmars arbetsdag till samma lön!? Det undrar jag. Men man kunde överväga en prodktivitetsaspekt. De två sista timmarna åstadkommer man nog inte så mycket varför dessa kanske lämpligen kan skäras bort med ökat tempo på återstoden. Det står väl för övrigt vilket företag som helst fritt att anställa för sex timmar så jag ser inte riktigt problemet.
Självklart borde vi ha 6-timmars arbetsdag. Och med bibehållen lön. Det är ju givetvis så att om man får ett bättre liv och blir mer utvilad så kommer man ju att jobba mycket effektivare de timmar man är på jobbet. Så jag tvivlar inte ett dugg på att man skulle få både friskare människor och minst lika stor produktivitet av en sån reform.
Snacket om att vi skulle få offra vår välfärd är också lustigt - jag inbegriper ledighet i min tolkning av välfärd och den delen kan gärna få öka på bekostnad av mängden prylar.
Ok, så teorin är att man skulle skulle jobba lika mycket på de 6 timmarna som man nu gör på 8.
Det kanske stämmer på en viss typ av jobb, ex på kontor. Men då måste vi få fram (minst) en studie som visar att så verkligen är fallet. Annars får vi skrota förslaget.
Men då behöver ju inte företagen anställa fler personer, så det kommer inte hjälpa till att få ner arbetslösheten.
Effektivitetsargumentet fungerar ju inte riktigt på alla typer av arbeten heller. Om man tex står i en butik kan man ju som anställd inte direkt påverka hur många kunder som kommer in i butiken, inte heller när de kommer. Frågan är alltså om det är möjligt att se några effektivitetsökningar inom den typen av jobb.
Och hur ska vi göra med dessa anställda, ska de tvingas acceptera 20% lägre lön, eller ska företagen tvingas ta en 20% lönehöjning, eller ska de undantas från regeln?
Bill har antagit en hollistisk approach till det hela och omdefiniera begreppet välfärd. Fritid ingår nu också i begreppet, och mer fritid skulle tydligen minska kostnaderna för sjukvården.
Följdfrågorna blir då naturligtvis i vilken utsträckning svenskar väljer att göra hälsofrämjande aktiviteter på fritiden. Skulle alla passa på och ta en 2 timmars joggingtur om de fick 2 timmar extra ledigt, eller bara sova lite mer som Bill tycker? En till studie tack. Notera att det är vad folk faktiskt väljer som är intressant, inte deras ambitioner vid en enkät. Skulle också vilja se en utredning som visar på att om vi svenskar sov lite mer överlag skulle vi förbättra vår hälsa.
Bill konstaterar också att han inte behöver fler prylar (men väl lite mer fritid, till förmån för jogging/sömn kan man tänka sig), och drar därmed slutsatsen att detta gäller alla 9 miljoner svenskar.
Att det skulle finnas några som inte har lika mycket prylar som Bill, som kanske tycker det är roligt med prylar, har inte slagit honom. Alternativt vet naturligtvis Bill bättre och om du tror att du behöver fler prylar kan Bill meddela att du har tillräckligt (däremot borde du ut och jogga lite på din nyvunna fritid, alternativt sova).
Det vore naturligtvis intressant att höra Bills mening om vad vi ska göra med de människor som inte väljer hälsofrämjande aktiviteter på sin nyvunna fritid. Ponera att någon dristade sig att ta en öl, kolla på tv, eller kanske till och med sätter sig på en uteservering och röker några cigg. Hur ska vi komma tillrätta med dessa människor Bill?
Nej, den här typen av kollektivistiska lösningar lämpar sig bäst i fantasin, i verkligheten hör den inte hemma.
Glöm 6 timmars arbetsdag! Det är heltid som gäller från 25 år till 67 år eller lite längre.
"Vila får man gåra i graven" sade min gamla gudmor och jag är övertygad om att hon har rätt.
Människor är skapta för att vara aktiva.
Håller absolut med om 6-timmarsdag! Idag pumpar vi in miljarder i arbetslöshetssektorn: a-kassa, praktikplatser o diverse låtsasprojekt för att upprätthålla skenet av arbetslinjen. Pengar som kan omfördelas för att finansiera arbetstidsförkortningen, i såväl offentlig som privat sektor. Dessutom kan företag tvärtom tjäna på sänkt arbetstid, som Toyota gör. Nöjdare kunder och nöjdare personal pga av sänkta arbetstid med bibehållen lön http://www.toyotagoteborg.se/PDFdokument/toyotamodellen.pdf
Så visst funkar det.
/Marita
Rätt ska vara rätt och även om jag anser att Fi genom att liera sig med ultrafeminister och HBT-tomtar har begått mer eller mindre politiskt självmord så har Samuel Kvist helt rätt i den här artikeln om förkortad arbetstid.
.
I stället för att år efter år låta andelen av vad industrin genererar gå till löner minska och andelen som går till aktieägare och ledning öka borde det vara fullt möjligt att återta en del av lönekakan i form av förkortad arbetstid med full lön.
.
Tar man hänsyn till att dagens låginflationspolitik har cementerat att 10% av befolkningen kontinuerligt ska leva på allmosor, i stället för 1% som det var under höginflationsåren, då blir rättviseaspekten än mer påtaglig med en reform där alla får dela på såväl arbete som lön för arbete i stället för att leva på tryghetssystemen.
.
Alla skulle tjäna på att i stället för att betala en del av sin lön i skatt till a-kassor, socialbidrag och andra ställen där arbetslöda får utkkomst betala dessa pengar till sig själva och i stället för att ta ut det i lön ta ut det i ledighet.
.
Det finns inget som säger att 8 timmars arhetsdag är ristat i sten i en värld där tekniken går framåt och grundproduktionen kräver allt mindre arbetsinsats. Här finns ett val om vi ständigt ska hitta nya produkter och tjänster att kittla oss med och fortsätta arbeta 8 timmar för att ha råd me dem eller om vi ska unna oss lite mer fritid med familen, hobbyn eller vad det nu kan vara.
.
Man behöver heller inte genomföra 6 timmar direkt för alla utan börja med exempelvis småbarnsföräldrar och sedan gå vidare stegvis. Man kan också tänka sig att man i inledningsskedet av reformen får gå ned kanske 5% i lön om man väljer 6 timmar och att man sedan under fem år smyger upp det till 0% avdrag så att näringslivet och samhällsekonomin ska hinna anpassa sig till denna ganska stora strukturförändring
Drömmen för de flesta är väl att kunna lyfta någon form av inkomst, utan att ha tvånget att arbeta för den, men inom en svar framtid kan denna fråga komma i rampljuset i och med robotarnas och datorernas utveckling. Vad händer då med den stora massan, blir den överflödig när det mesta kan produceras utan människor, det är frågan? Vad skall dessa överflödiga ta vägen och hur skall de försörjas?
En kortare arbetstid, i dagsläget torde vara en fråga om prioriteringar i livet som så mycket annat. Frågan är inte möjlig att besvara med ett enkelt “yes or no”, ty vissa vill arbeta mer än andra och vissa har behov av bättre ekonomi.
Räcker den ekonomiska standard vi har i dag eller vill vi kunna konsumera mer? Ja det är väl en kärnfråga här. Personligen tycker jag att flesta människor skulle skaffa sig en rikare fritid och flera intressen som inte behöver kosta pengar. Många av oss har fastnat i konsumtionsfällan och tror att livet blir bättre och lyckligare av att spendera, spendera och spendera. Rätta mig och jag har fel. De flesta människor tycks sakna något i livet och nu talar jag inte om religion, vilken för mig bara är dogmer som inte kan falsifieras och sålunda endast är sägner. Det vi söker kan inte nås med endast ökad konsumtion utan kanske måste en livsstilsförändring till. Mår vi bra, har vi vad vi behöver eller vill vi har mer? Är samhället det samhälle vi önskar oss? Om inte är det dags att göra något.
Politikerna i sig själva, har förlorat allt förtroende hos mig, då det enda som gäller för dessa är valfläsk och hur de skall få mer röster. Man vänder kappan efter vinden i tid och otid. Det är sällan man ser en rakryggad politiker som håller vad han eller hon lovar.
Det finns många jobb där arbetsgivaren omöjligt kan betala samma lön för mindre arbetstid.
Tex. lastblistransporter, lastblien kommer bara framåt i sex timmar istället för åtta timmar.
Operatören som sköter en maskin på en verkstad, samma där.
osv.........
Astrid, jag håller med om att människan skapt för att vara aktiv.
Men med aktiv menar jag att plocka blåbär, umgås med vänner och uppfostra barn. Inte sitta på kontor. Låt oss begränsa den stillasittande kontorstiden! För dem som har ett fysiskt jobb kan det också vara skönt att bryta av med helt andra saker. T.ex. måla tavlor och spela musik. Är inte det att vara aktiv?
Helena Palen Olofsson - "Sex timmar är Gudruns käpphäst. Men fungerar det i praktiken? Jo, om vi lever i ett kommunistisk samhälle."
Så sex timmar är kommunism, 8 timmar är Socialdemokrati och 10 timmar är Folkpartism?
Hur länge sedan var det vi gick ner från 12 till 10 till 8 timmars arbetsdag? Var det kommunism då också? Om det var det vill jag veta var man anmäler sig till kommunistpartiet, här kommer jag!
Tanken att vi borde gå ner till 6 timmars arbetsdag för att det inte finns mer arbetsuppgifter att utföra känns rätt absurd. Minsta titt på världen som den ser ut idag ger väl snarare vid handen att vi borde jobba betydligt mer för att lösa alla problem som finns.
Om man nu ska tänka utopiskt så skulle det väl vara vettigare att vi (i de rika länderna) jobbade på som förut men lät 20 procent av vår nuvarande inkomst gå till sådant som de allra flesta kan tycka är verkligt värdefullt. Det skulle kunna vara sådant som medicinsk forskning, miljövänlig teknik, utbyggnad av kollektivtrafiken, fältsjukhus till tredje världen m.m. m.m.
Jag skulle personligen ha lättare att acceptera en minskning av inkomsten med 20 procent om jag visste att återstoden gick till något vettigt än om någon sa "Du ska sitta hemma och rulla tummarna för det är bättre än att du arbetar!"
I motsats till vad många hävdar så försämras inte den ekonomiska standarden i Sverige om dom flesta går ner till sextimmars arbetsdag. Detta produktivitetstapp kompenseras med naturliga effektivitetsökningar i samhället.
Däremot kan den ekonomiska tillväxten bli något lägre i framtiden. Men det kan man kanske ta ifall människor i det stora hela förbättrar sin livskvalite och välmående.
mvh
admico@telia.com
Varför heter det Feministiskt Initativ när det tydligen är socialism som gäller. Uppenbarligen har ju Gudrun kopierat sitt gamla patiprogram och lagt till lite luddiga floskler om att kvinnor skulle gynnas mer av andra av socialismen och därmed är det feminism.
Som medlem i Ung vänster så är jag mycket kritisk till att Vänsterpartiet inte längre driver denna fråga så hårt längre som man gjorde tidigare.
Det finns flera skäl till varför vi inte behöver arbeta mer än 6 timmar per dag. Vi lever redan i överflöd och vi behöver inte mer saker vi behöver en bättre livskvalitet och det tror jag man får mer av med 6 timmar än 8 timmar. För det finns ett flertal studier som visar på 6 timmar inte leder till lägre produktivitet samtidigt som det resulterar i lägre sjukfrånvaro. Ett annat argument är att det kan leda till lägre arbetslöshet, för vi kan dela på jobben.
Som medlem i Ung vänster så är jag mycket kritisk till att Vänsterpartiet inte längre driver denna fråga så hårt längre som man gjorde tidigare.
Det finns flera skäl till varför vi inte behöver arbeta mer än 6 timmar per dag. Vi lever redan i överflöd och vi behöver inte mer saker vi behöver en bättre livskvalitet och det tror jag man får mer av med 6 timmar än 8 timmar. För det finns ett flertal studier som visar på 6 timmar inte leder till lägre produktivitet samtidigt som det resulterar i lägre sjukfrånvaro. Ett annat argument är att det kan leda till lägre arbetslöshet, för vi kan dela på jobben.
Som medlem i Ung vänster så är jag mycket kritisk till att Vänsterpartiet inte längre driver denna fråga så hårt längre som man gjorde tidigare.
Det finns flera skäl till varför vi inte behöver arbeta mer än 6 timmar per dag. Vi lever redan i överflöd och vi behöver inte mer saker vi behöver en bättre livskvalitet och det tror jag man får mer av med 6 timmar än 8 timmar. För det finns ett flertal studier som visar på 6 timmar inte leder till lägre produktivitet samtidigt som det resulterar i lägre sjukfrånvaro. Ett annat argument är att det kan leda till lägre arbetslöshet, för vi kan dela på jobben.
Klart vi ska ha 6 timmars arbetsdag, alternativt 4 dagars arbetsvecka. Det fungerar för de allra flesta arbeten och lönar sig ekonomiskt, socialt, välfärdsmässigt enligt alla kalkyler. Den som vill och anser sig måste kan naturligtvis få arbeta mer.
Första tanken i frågan "... sex timmars arbetsdag? ..självklart.. avlastar dom som arbetar hårt och ger jobb åt fler.." - men är denna fråga egentligen förankrad i verkligheten, finns det en reel möjlighet att genomföra detta i verkliga verkligheten, och svaret är - NEJ !!!
Fråga : Är dom som går ner i arbetstid och delar med sig av välfärdskakan även beredda att gå ner i nettolön? För det är precis det som sker när arbetet skall fördelas på flera i den här modellen, för inkomster av produktion av varor och tjänster i slutledet kommer ju att vara den samma som tidigare när det samtidigt är fler som skall uppbära lön av förtjänsten på samma varor och tjänster, för konsumtionen lär ju inte öka nämnvärt bara för att fler skall dela på kakan, om storleken på kakan är oförändrad och det är fler som skall dela så blir ju bitarna mindre åt var och en - det är en mycket enkel ekvation.
I klartext - Går man ner från 8 timmar till 6 timmar så kan man inte kräva samma nettolön som tidigare 8 timmar - ÄR VI BERREDA ATT GÖRA DET??
Samuel Kvist, jag har goda nyheter till dig! Sex timmars arbetsdag är redan här!!
Så här gör du:
Prata med din arbetsgivare och kom överrens om sex timmars arbetsdag! Särskilt såhär i lågkonjunktur är det många arbetsgivare som är positiva till det!
Ett annat tips är att skaffa ett jobb där du jobbar på ackord, då kan du lätt fixa sex timmars arbetsdag :)
Lycka till och mycket nöje!
Ajdå, jag förstår precis att jag kanske missförstod Samuel Kvist!
Han kanske menar att dom som jobbar MER än 6 timmar ska straffbeskattas? Alltså, Samuel Kvist vill inte ge möjligheten till 6 timmars arbetsdag utan han vill tvinga alla att bara jobba 6 timmar? Bara en fråga, vad har du med att göra om jag vill jobba 8 timmar? Eller 10 timmar? Varför ska jag straffbeskattas för det, jag bidrar ju faktiskt med mer skatt redan än folk som bara jobbar 6 timmar eller 4 timmar? Ett vettlöst förslag, om det var så du menade.
Håller med artikelförfattaren till punkt och pricka. Jag har alltid tyckt att det är den självklara lösningen på så många av samhällets problem och förstår inte varför inte fler lobbar för detta. Kritiken är dessutom så tunn!
Den som vill jobba mer - det är väl bara att göra? Det finns massvis med människor idag som arbetar betydligt mer än 8 timmar om dagen. Eller som någon annan redan påpekat - starta eget företag! Det kommer alltid att finnas kvar karriärister men låt dem som ser andra värden i livet få tid över till dessa! Varför tvinga människor att arbeta mer än de vill när nära 10% av befolkningen står i kö för att få arbete?
Sänk lön. Många verkar nervösa över hur man skulle kunna klara sig på 80% av sin nuvarande lön. Vad ska ni ha alla pengar till? Vi har aldrig varit så rika, aldrig lagt så lite pengar på livsnödvändiga saker som exempelvis mat. Och igen, den som har ett enormt behov av överflödig konsumtion får väl helt enkelt jobba mer?
I kombination med Sveriges skattepolitik skulle sex timmars arbetsdag innebära att den delen av befolkningen som jobbar mest får betala en ännu större del av andras välfärd.
Både i artikeln och i kommentarerna påstås det att undersökningar visat att människor mår bättre och till och med blir effektivare med 6h arbetsdag, skulle gärna ta del av dessa undersökningar då jag hört motsatsen när det gällde 4 dagars arbetsvecka.
Hej Samuel!
Du gör två misstag i din argumentation, och det är att du tar vår BNP och relativa välfärd för givet samt tror att svenska företag och arbetsgivare inte utsätts för konkurrens från utländska aktörer. Du måste göra en konsekvensanalys, av vilka statsintäkter (skatter från företag/privatpersoner) kommer att försvinna om man inför 6 h arbetsdag?
Tja, det skulle sannolikt innebära att Sverige inom ett par år, skulle förlora uppåt en 100 000 av de sista industrijobben, som idag är så extremt svåra att ersätta, då dessa jobb går att få gjort upp till 5 gånger billigare, i tex Rumänien sominte ligger så långt borta. Detta skulle ju vara droppen som tvingar iväg producenter, då många företag, tex hela underleverantörsledet till bilindustrin, inte har de marginalerna på långa vägar, som detta skulle kräva.
Ett sådant experiment är som att spela poker och göra en "all in" där hela vår svenska välfärd ligger i potten. Att spela så är bara galningar och mindre vetande som gör. Och när det väl är gjort, är det icke reverserbart. De jobb som flyttar kommer inte lätt tillbaka.
Som VD och ägare till ett mindre bolag, så är jag väldigt väl medveten om hur konkurrensutsatta vi är. Jag har idag 30 personer som jag betalar lön och skatter för, och det är ingen lek att få ihop den volymen av projekt och uppdrag varje månad. Vi sliter som djur för att hålla alla konkurrenter stången och hitta nya kunder. Och det är inte bara svenska företag vi slåss mot, utan från hela norden samt ett par större företag som aspirerar på vår typ av projekt även från UK, Frankrike och Tyskland. Att vi skulle bli av med 20% av arbetstiden (som är det vi lever på - vi är ett konsultföretag som tar betalt per timme) och ändå kunna fakturera våra kunder samma priser, är så dumt och ogenomtänkt så man kan inte ta det som annat än ett skämt i bästa fall.
Ni som tycker att detta är en viktig fråga att dra i, kom ut i verkligheten, sälj in lite konsultprojekt eller andra affärer i konurrens med internationella aktörer, så får ni se vad 6 timmars arbetsdag skulle innebära.
Däremot, precis som någon skrev ovan, får alla som jobbar hos mig och bara vill jobba 80% givetvis det. Men om man nu vill prioritera mycket fritid, vem vill inte vara ledig och ha det gött med familj och vänner, så var det då, men anpassa din kostym till dina inkomster. Att staten ska betala för ditt behov av en lugn och skön fritid, är ju löjligt.
Om tycker synd om våra arbetslösa, ta ett jobb som exportsäljare och börja dra in lite projekt till något av våra svenska företag istället för att sitta och skriva inlägg på Newsmill, då gör du lite verklig nytta för landet.