Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Timbros kommunrapport

Daniel Kolm om Timbros kommunrapport

Färre skattekronor ger rikare kultur

Det finns inget samband mellan hur mycket pengar kommunerna spenderar i sina kulturbudgetar och medborgarnas tillgång till kultur. Tvärtom kan färre skattekronor leda till en rikare kultur, tillgänglig för fler. Det skriver den tidigare kommunpolitikern i Vellinge, Daniel Kolm, som lyfter fram kommunen som ett gott exempel.


Om författaren

Daniel Kolm är tidigare kommunpolitiker i Vellinge, aktiv i Moderata Ungdomsförbundet och kandidat till regionfullmäktige i Skåne.

Efter att tankesmedjan Timbro i dagarna släppt en rapport om kommunernas utgifter i kristider har debatten om kulturens roll i de kommunala budgetarna åter blossat till liv. Bloggare och ledarskribenter riktade snabbt in sig på kommuner med små kulturbudgetar. Kommuner som Sollentuna och Kävlinge framställdes nästan som kulturbefriade samhällen med en sämre boendekvalitet än kommuner med större kulturbudget. Utan närmare eftertanke sattes därmed likhetstecken mellan kulturpostens storlek i budgeten och medborgarnas tillgång till kultur.

Ett samband som inte är särskilt starkt. Det är skånska Vellinge ett bra exempel på. Där spenderar politikerna minst pengar på kultur i hela Skåne. Kommunen har inte ens en egen kulturnämnd utan låter frågorna samsas med barnomsorg, skola och vård i den så kallade M-nämnden. Betyder det att Vellinge är en plats där kulturen lyser med sin frånvaro? Har kritikerna rätt i att färre skattekronor leder till en fattigare och mer likriktad kultur?

En snabb titt på kommunens hemsida ger svaret. Där presenteras bland annat Falsterbo konsthall, open air-muséet med de vackra bronsskulpturerna och en förteckning över ett femtiotal konstnärer verksamma i kommunen. Utöver de kommunala kulturprojekten finns också en levande privat kultursektor. I den ingår Sveriges enda bärnstensmuseum, Falsterbonäsets Museiförening och kulturföreningen Calluna. Tillsammans ordnar de utställningar, kulturvandringar och ger ut böcker i en utsträckning som vida överskrider de kommunala satsningarna.

Svaret är alltså, nej. Färre skattekronor behöver inte leda till en fattigare kultursektor. I Vellinges fall är det snarare tvärtom. Att inte bekostas av kommunen innebär också att inte styras av kommunen. I stället för att anpassa sig efter tjänstemännens texter och politikernas målsättningar, är kulturen fri att välja sina egna vägar. Eftersom det är frivilligt att betala för kulturen måste kulturskaparna också se till att nå en bredare massa. Resultatet blir en stor mångfald och kultur som är tillgänglig för fler än den elit som vanligtvis besöker de skattefinansierade utställningarna och installationerna.

Ett samhälle där kulturen helt skattefinansieras stänger ute alla konstnärer som inte uppfyller den konstnorm som sätts av ett fåtal tjänstemän och politiker ansvariga för bidragsfördelning. En fri marknad innebär inte att kulturen slås ut, utan att alla får vara med.

Även om Vellinges kulturliv inte går att jämföra med utbudet från den regionfinansierade operan eller dansteatern säger exemplet något viktigt om hur kultur utvecklas. Om vi vill ha ett bredare och mer tillgängligt kulturutbud kanske debatten inte borde handla om hur mycket mer det offentliga borde lägga på kulturen, utan hur mycket mindre och på vilket sätt.

Daniel Kolm





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/9601

16 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Åh, herregud. Daniel Kolm har varit kommunpolitiker i Vellinge, kommunen som skryter med att man har den lägsta skatten i Sverige, och där folk åker in till Malmö för att ta del av Malmös skattefinansierade kultur eftersom man inte har någon egen. Fast Daniel Kolm tycker i alla fall att Vellingeborna får betala för hög skatt, och därför vill han gärna ha fler skattesänkningar och skrotade kommunala kulturbudgetar. Han får väl stänga sitt bärnstensmuseum och låta näringslivet sätta upp Glada Änkan för tusen kronor biljetten. Daniel och hans vänner har ju råd. Om han och hans moderatkompisar nu inte nöjer sig med att titta på Dödligt Vapen 3 hemma på den nya platt-TV:n. Ärligt talat, vad ska man med någon annan kultur till?
-
Det råder som ni kanske vet finanskris i världen. Ett stort problem är att USA har ett så gigantiskt budgetunderskott. Detta budgetunderskott grundlades när republikanerna, först Ronald Reagan och sedan George W. Bush, sänkte skatten för de rika för att det skulle komma in MER pengar till statskassan. Jodå, ni läste rätt. Genom att sänka skatten för de rika skulle den amerikanska staten få in MER skattepengar. Sa Reagan och Bush. Tråkigt nog fungerade det inte. Proppen gick ur den amerikanska ekonomin, och vi håller alla på att sugas ner i avloppet.
-
Men visst bör vi väl sänka skatterna för Daniel Kolm och hans moderatkompisar för jösse namn! Daniel och hans kompisar kommer att bli glada och ännu rikare än de redan är, och det är väl bra. Vi andra blir utan kultur, annat än den mest förutsägbara, gärna fördomsfulla och mycket kommersiella sorten, sådan som de rika högerkrafterna i Sverige vill sponsra. Men det är väl inget problem?

Permalänk | Anmäl #1 Ann sidbrant, 2009-08-10, 20:47

Ja, se Moderater.
Han glömmer att Vellinge måste hysa de rikaste personerna i hela Skåne. Finns det några socialbidragstagare där???
De ger säkert privata bidrag för den kultur som står dem närmast.
Köpa konst verkar ju vara populärt.
Hur är det med ungdomsidrotten i kommunen? Sponsrad?
Hur är det med övrig kultur? Teater, musik? Kan du lära dig spela gitarr utan att bli rånad?

Permalänk | Anmäl #2 EPelle, 2009-08-11, 09:45

Ja, se Moderater.
Han glömmer att Vellinge måste hysa de rikaste personerna i hela Skåne. Finns det några socialbidragstagare där???
De ger säkert privata bidrag för den kultur som står dem närmast.
Köpa konst verkar ju vara populärt.
Hur är det med ungdomsidrotten i kommunen? Sponsrad?
Hur är det med övrig kultur? Teater, musik? Kan du lära dig spela gitarr utan att bli rånad?

Permalänk | Anmäl #3 EPelle, 2009-08-11, 09:45

Ja, du har säkert rätt, Daniel Kolm. Tänk bara, ni som skriver kritiskt, på den enorma skillnaden mellan de reklamfinansierade radiokanalerna Rix FM och Mix Megapol, och jämför sedan dem med likriktade, statliga P4 och P2.

Eller hur var det nu igen?

Permalänk | Anmäl #4 Daniel Johansson (s), 2009-08-11, 11:00

Daniel Kolm, du drar ganska snabba slutsatser på ganska små grunder.
Det finns ingen direkt koppling mellan mindre investering i kulturen och ökad produktion av samma.

Jag vill gärna att du tar dig en funderare på varför kulturlivet i Vellinge ser ut som det gör. Om man får tro ovanstående kommentatorer verkar det snarare bero på förmögna eldsjälar än på något man kan räkna med.

Jag tycker också det är en intressant poäng som Daniel J har. P4 och särskilt P2 har ett mycket mer spännande utbud än vad Rix FM och Mix megapol någonsin haft. Det säger en del om nyttan med statligt finansierad kultur.

Märk dock att SR faktiskt gör program avsedda att intressera sin publik, även om inte allt behöver tilltala den bredaste massan. Det är inget inåtvänt navelskådande eller destruktivt beteende i stil med konstfacks eleverna.

Permalänk | Anmäl #5 Johannes Ek, 2009-08-11, 12:59

Tack för alla kommentarer!

Jag tolkar det som att kritiken mot min artikel grundar sig i två saker. För det första att P2 och P4 skulle ha bättre utbud än Mix Megapol och Rix FM. Den diskussionen tycker jag är spännande, men missvisande. Jag tillhör den skara som har svårt för proffstyckare som definierar vad som är "fin" kultur och vad som inte är det. Det bör vara upp till var och en att avgöra vilken kultur man vill konsumera. Det gör det också knepigare att kräva att alla skall finansiera en viss sorts kultur, men inte en annan. Varför ska de som gillar P2 få sitt radiolyssnande finansierat, men inte de som gillar Mix megapol? Det är en rättvisefråga.

Den andra delen i kritiken riktas mot de som utövar och konsumerar kultur i Vellinge. De sägs vara en rik överklass. Jag skall vara ärlig och direkt skriva att jag inte har någon inkomstdata för kulturkonsumenter i Vellinge kommun, om någon har det får de gärna upplysa mig. Mina egna erfarenheter är dock inte att det är överdrivet rika människor som ägnar sig åt kultur i Vellinge. Leif Brost med sitt bärnstensmuseum, eldsjälarna bakom Calluna och akvarellmålarna i Ljunghusen är snarare engagerade i sin konst och villiga att arbeta hårt för att låta många ta del av den. Huvudpoängen med min artikel var dock att visa på problemet med att offentlig finansiering leder till en mer likriktad kultur. Om man i stället öppnar upp för andra finansieringsformer kommer vi att se en helt annan innovationskraft som på sikt kommer att gynna både kulturproducenter och kulturkonsumenter.

Återigen, tack för kommentarer!

Permalänk | Anmäl #6 Daniel Kolm, 2009-08-11, 16:21

Tack själv. Poängen gick nog fram även om vi inte håller med. Det har ingenting med finkultur/fulkultur att göra utan snarare att det ska finnas utrymme även för icke-lönsam kultur.
Reklamradio är inte i sig något förskräckligt men visst är det så att de vänder sig till den bredaste kundgrupp de kan hitta i syfte att maximera sina reklamintäkter. Man måste göra det, när man är rent kommersiell.

(Plus då att många av oss finner det gott med en frizon från den ständiga ström av reklam som väller över oss varje vaken minut. Vart man sig i världen vänder står en köpman och försöker lura på mig något.)

Eldsjälar är bra och en fantastisk tillgång för samhället. Människor som osjälviskt lägger ner tid och pengar på något de verkligen brinner för är beundransvärda.
Men det är ingenting man kan räkna med. Om ni har fått gott om sådana personer i Vellinge så är det bara att gratulera men du kan inte ur detta dra slutsatsen att det är onödigt med statligt finansierad kultur.

Sedan, rätta mig om jag har fel, så finns det väl ingenting som förbjuder att människor producerar kultur utan att blanda in kommunen? Innovationskraften och de alternativa finansieringsformerna har väl sin frihet ändå? Eller var det någonslags 'reductio ad absurdum' argument där precis all kultur måste vara skattefinansierad?

Permalänk | Anmäl #7 Johannes Ek, 2009-08-11, 16:48

Både Kolm och Sidbrant har viktiga poänger här. Skattefinansierad kultur är idealiskt, men inte realistiskt. Vår överhet är rätt inte kompetent, och följden blir att skattepengar får gödsla en kravlöshet som undandrar incitament till förändring och mångfald, man travar rutinmässigt på i gamla fotspår och slipper bjuda till. Samtidigt blöir det "Glada Änkan" eller likriktat popskval om den monopoliserade kommersialismen fåt ta över. Jag vet faktiskt inte vilket alternativ som är tristast.
.
:o(

Permalänk | Anmäl #8 Peter Ingestad, 2009-08-11, 18:33

Personligen så vart jag mer än lite förbannad när jag läste texten från timbro. Som örebroare förfasar jag mig över att vi har en heltidsbetald orkester där skatterna betalar 1000:- för varje biljett som säljs, pengar som skulle kunna användas mycket bättre.
Däremot finns det kultur som skall skattefinansieras, museer med historiska objekt och installationer är en viktig del i utbildningen, enklare sportarenor så att fotbollsskolor kan drivas billigt på somrarna och samma sak med simhallar. Under denna hatt får man även lägga in tv/radioprogramen som innehåller utbildande material som numera finns enkelt tillgänga via POD-radio och web-tv. Här borde även staten gå in och kräva att dylika program skall gå in under public-domain när det är skattefinanserat.

Permalänk | Anmäl #9 Andreas, 2009-08-11, 21:29

Kolm!

Jag har inte på något sätt diskuterat de olika radiokanalernas kvalitet - bara skillnaderna i deras utbud. Det kan var och en som läser min första kommentar se. Och den som någon gång har lyssnat på de uppräknade kanalerna - Mix Megapol, Rix FM, P2 och P4 - bör också kunna notera att skillnaderna mellan statliga P2 och P4 är flera exponenter större än mellan de största privata, reklamfinansierade dito.

Eftersom vi båda, Kolm, tycks vara överens om att ett varierat kulturutbud är bättre än ett likriktat så borde vi också kunna enas om att din artikel är tämligen ogrundad.

För tydlighets skull bör det kanske också tilläggas det som åtskilliga moderater tycks ha svårt att acceptera sanningen i: Det är inte politiker som avgör vilka program Sveriges radio och TV ska sända, vilka pjäser Riksteatern (*) ska ge eller vilka konserter som ska spelas i de gemensamt ägda konserthallarna. Det gör den konstnärliga ledningen själv - utan krav eller påtryckningsmöjligheter från vare sig staten eller kapitalet. Bara så att ni vet. Detta ofta förbisedda faktum är ju liksom nästan själva poängen...

Leve friheten och mångfalden, leve gemensamt finansierad kultur!

(*) Riksteatern är inte offentligt ägd men finansieras till 80 procent av oss alla. Se http://www.riksteatern.se/templates/Undersida____2016.aspx

Permalänk | Anmäl #10 Daniel Johansson (s), 2009-08-11, 21:37

Jepp, Vellinge är rikt på kultur för 65-åringar med lika mycket koll på kontemporär konst och kultur som en clementin.

Men om man faktiskt är intresserad av någonting annat än havsmålerier och ert bärnstensmuseum, så betvivlar jag ganska starkt att man åker till Vellinge,

Personligen har jag varit i Vellinge ganska många gånger och att det skulle finnas ett intressant och vibrerande kulturliv där kan jag faktiskt inte minnas.

Det finns det däremot på många andra platser i Skåne.

Permalänk | Anmäl #11 Daniel , 2009-08-11, 21:49

I diskussionen kring inverkan av statens godkännande på kulturen tycker jag att Kolm rör vid något intressant när han skriver "I stället för att anpassa sig efter tjänstemännens texter och politikernas målsättningar, är kulturen fri att välja sina egna vägar. "

Föst och främst kan vi konstatera att många klubbar, teaterföreningar etc klarar sig ganska bra och det kan verka obegripligt varför de ska få ekonomiskt stöd från kommunen, annat än att det är en gest från politikernas sida att visa att "vi vill ha er här, kultur är bra för samhället."

I många fall ligger organisationsstödet mycket spritt, över hundratals föreningar som får ett par tusen var på ett år. Knappast något att betala hyra för

I stället ter det sig som en gest från kommunens sida, över det officiella kulturella utbudet, som politiker gärna kramar om hårt. för att få någon tusing i stöd måste de registrera sig på kommunens bank av kulturengagemang, detta kan linkas till en sökfunktion på kommunens hemsida och vips, ser det riktigt bra ut: 300 föreningar lever och får stöd av kommunen.

Sannerligen, utan politiskt stöd skulle de aldrig stå sig. Eller hur var det?

Permalänk | Anmäl #12 Lotta Moberg, 2009-08-11, 23:12

Denna dag den 11 november 2009 är det vi tidigare misstänkt uppenbart för resten av landet. Vellinge är en avskrädeshög av rasism och narkotika. Jag och mina bekanta har uteslutit Vellinge när vi letar hus. Var tredje gymnasieungdom knarkar enligt enkäter (dubbelt mot riket) och hela Vellinge samlades i går i en hatisk folkmobb av rasism för att bekämpa flyktingbarn. Vissa antydde att brandsäkerheten inte är tillräcklig där barnen ska bo. Det är således uteslutet att flytta dit eller ens sätta sin fot i hålan. Skulle mina barn hamna i nöd i Vellinge utgår jag från att ortsborna kommer att försöka köra ut dem eller sparka ihjäl dem! Usch för Skånes nya Sjöbo. Och lycka till med att rekrytera inflyttning av annat än rasistiska narkomaner!

Permalänk | Anmäl #13 Kluffy, 2009-11-11, 20:13

Förr fanns det mecenater som bekostade konst och stödde konstnärer ekonomiskt, de som hade mycket betalade gärna för det gav dem status bland sina likar. Måhända inte lika intressant längre när konst ska vara till för alla?!? (fast det samhället är ju förbi nu...) Jag har svårt att se Daniel Kolm kunna tänka sig ta den rollen. Det tråkiga är att den nya generationen rika inte begriper sig på konst alls, de är helt enkelt okunniga, okänsliga och tänker bara kortsiktigt.

Permalänk | Anmäl #14 BeBopGrrl, 2010-07-22, 01:04

data, with some models breitling even offering the day of the week in up to thirteen different languages - a tag heuer really nifty feat for the time. Then there was the "jet cartier setter version" that kept track of different time worldwide. hublot One interesting Databank even doubled as a universal remote for home patek philippe entertainment units such as cable boxes, television sets, cartier watches and VCR players! The Databank line has proved so popular that omega watches it's still being made today,

Permalänk | Anmäl #15 erer, 2010-07-26, 02:18

despite all the do-it-all fake watches convergence devices previously mentioned. In fact, one current audemars piguet bestseller is the retro-chic model, looking just omega like an original Databank. Today, you can find a large variety of Casio fake rolex watches with all the features and styles you might breitling watches expect from a leader in the industry. A few of the most replica watches popular styles of Casio watches for men includes the rolex G-Shock Blue Dual Function, the G-Shock Radio Controlled

Permalänk | Anmäl #16 erer, 2010-07-26, 02:19

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.