Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv
Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv
Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv
Publicerad: 2009-08-08 08:08, Uppdaterad: 2009-08-10 13:08
Det var kvinnlig makt, som utövades när den 16-årige pojken förmåddes att mörda Therese Johansson Rojo. Tro inte att våra allmänna föreställningar om att kvinnor är maktlösa och offer är sann. Och pojken drevs naturligtvis inte av kärlek. Han drevs av sin inneboende drift att skaffa sig en flickvän genom att döda en annan. Den sorts primitiva makt som män kan ha. Den mörkaste och mest bortvända sidan av kärlek uppenbarade sig som hat och habegär, men det kunde dessa ungdomar inte se.
Ann Helena Rudberg är bloggare, journalist och författare. Hon har bland annat jobbat 18 år på Dagens Nyheter och fått två böcker utgivna på Sivart Förlag.
Det sägs att de båda 16-åringarna, som nu ska genomgå en rättegång för mord och anstiftan till mord, drevs av kärlek. Inget kunde vara mera fel.
De båda ungdomarna vet uppenbarligen inte vad kärlek är. Något har tydligen gått alldeles åt skogen med all undervisning och alla känslomässig träning de borde ha fått i sina liv.
Pojken erkände sedan han hade pratat med sin präst. Så han är konfirmerad då, men har ändå inte lyckats ta till sig vad det betyder.
Uppenbarligen har de båda barnen vänt på alla begrepp och sett det som att de kunde ha rätten att bryta mot alla lagar, som finns för att i egoistiskt självändamål röja någon ur vägen, som verkade stå emot deras "kärlek".
Kerstin Nilsson i Aftonbladet inser att visst handlar det om känslor, men inte om kärlek. Det handlar om makt. Och det är flickan i förhållandet som har haft makten. Tvärtemot den gängse uppfattningen ute i samhället om mäns och kvinnors makt.
Och i Dagens Nyheter är Ulrika By mest bekymrad över att allmänintresset kommer att offra dessa barn, att de ska utlämnas till vargarna i pressen och bland allmänheten och bli skadade genom all publicitet. Nu när deras sms är offentliga. Det säger en del om ett slags dubbelmoralistiskt samvete hos henne.
Och Britta Svensson i Expressen konstaterar att den väna flickvännen inte älskar sin pojkvän utan hatar honom. När flickvännen får veta att han har umgåtts med Therese Johansson Rojo rusar hon fram till honom på skolgården och slår honom med knytnävarna och skallar honom, så att en tand går av.
Hur har ett samhälle kunnat gå så snett att det inte ens har kunnat bibringa ett par ungdomar de allra primitivaste kunskaperna om känslor? Varför utbildas barn i matematik och historia, men inte i hur de ska ta hand om sig själva? Inte om att det inte är kärlek att mörda en annan. Att det inte är kärlek att skicka sms om att någon ska dö.
Varför utbildas inte barn i att ord betyder något? Att det inte är möjligt att uttala samma ord om och om igen och tro att de inte är på allvar? Att detta nöter in spår i hjärnan, som kan förvandla en människa.
Att ord inte är ofarliga och tillsammans med känslor kan de dra iväg så att en annan människa blir mördad. Varför har dessa båda barn inte fått koppla ihop sina egna liv med andras, så att de kunde ha begripit att allas liv är heliga och att vi alla är här av någon särskild orsak.
Och den är inte att ta livet av andra. Jag kommer osökt att tänka på att under den korta tid de båda har varit här på jorden så har de itutats att det enda som finns är makt och pengar. Det är så typiskt att flickan var med sin familj på Disneyland medan pojken skulle mörda.
Och det andra, som har dominerat vårt samhälle under deras levnad - och fortfarande gör det - är föreställningen att kvinnor är maktlösa och offer. Så flickan har i det här fallet medvetet eller omedvetet blandat ihop kärlek med makt. Och hon har skaffat sig så mycket makt att en annan flicka dog, mördad genom hennes ord.
Men kanske kommer rätten att tycka att hon är ett offer och pojken en skurk? Det skulle i så fall uppfylla våra vanligaste fördomar och föreställningar om att det är synd om den där flickan medan pojken måste ta ansvar för sina handlingar.
Kvinnor har lika mycket makt som män. Tro inte annat. Men det går alltid att använda makt till att göra både goda och onda ting.
Flickan har i det här fallet använt sin kvinnliga makt till att förmå en pojke att göra detta det värsta en människa kan göra mot en annan. Och pojken har förvridit sig själv till att tro att detta var det yttersta kärleksbeviset, när det egentligen handlade om hat, både mot flickorna och mot honom själv.

Klimatet räddas bara med kunskapsöverföring


Våga se strukturerna bakom morden på flickor

Madeleine har förankrat monarkin hos ungdomarna

Fighters and Lovers stödjer massavrättningar av civila

Nämndemännadomare är ovärdiga en rättsstat

Forex bank vägrar lån till personer som inte talar svenska

För USA är Israel alltid viktigare än palestinierna

Etablissemanget hyllar Fredrik Reinfeldt.

Budgivningen på pensionärerna har återupptagits

Ny undersökning visar att Reinfeldt har större förtroende i klimatfrågan

Är poliser de mest lämpade att utreda ekonomisk brottslighet?

Räknesnurror roterar snabbast i snålblåst

Stockholmsprogrammet - ännu en integritetskränkare

Kritiken mot mig och VA är falsk och okunnig

Sponsrad journalistik håller på att slå ut mediernas trovärdighet

Mitt första möte med en ljuv hora

Moderaterna och kristdemokraterna sviker oss konservativa i Europa

Marknaden bättre för miljön än FN


Konstgjord konflikt mellan s & m döljer den stora frågan
Ingen skillnad om barn växer upp med homo- eller heteroföräldrar

Ny forskning visar att växthuseffekten redan har inträffat

Dags att reformera friskolereformen

Avknoppning och friskolereform är två olika saker

Därför kan Obama tvingas anfalla Iran

USA är ett större globalt hot än Nordkorea

Privatiseringar måste ske på rätt sätt

Tystnaden kring LAS är oansvarig och drabbar ungdomar

Dags att göra upp med konsumismen



Meteorolog: Onormala störningar i det globala vädret bakom rekordisen

Skandalöst att Astra Zeneca avvecklar i Lund

Jag tvingades flytta eftersom min familj är muslimsk

Antirasisterna duckar för trakasserierna mot Södertäljes muslimer

Snökaoset är kapitalismens fel

Grundproblemet är att snöröjning inte är lönsamt för privata aktörer

Hökmark försöker dölja arbetslösheten och budgetunderskottet


Byggherrarna välkomnar debatten om fler hyresrätter

Privata vårdcentraler får högst betyg i unik undersökning

Giertz och Sassersson är 2000-talets ormolje-försäljare.


Sabunis kartläggning legitimerar islamofobi

Därför stärker jag äganderätten

Därför tillåter inte svensk lag vissa delar av islamsk arvsrätt

Försök inte rädda SAS, det går nämligen inte

Nationalekonom: Klart folket ska äga SAS!

Regeringen Persson bröt mot folkrätten genom att mörka dumpningarna

Produktiviteten i byggsektorn skapas inte av lönekonkurrens

"Oförlåtligt att lämna ut minderåriga barn"

Kvinnor behöver lära sig nätverka och inte kvoteras in

Så vill moderaterna göra samhället jämställt

Mycket tveksamt om M kan uppnå jämställdhet i näringslivet

Vi vänder oss bestämt mot moderaternas kvoteringsplaner

Politiskt problem att Filippas väska är billigare än Sahlins


Jag såg den verklige JW gå under av drogerna

Klimatskeptikernas läsförmåga har fryst inne

Därför ingår vi i Rednex partnerskap med Pirate Bay


Etnisk mångfald - ett hot mot det sociala kapitalet?

Svenskarnas tradition med Kalle Anka på julafton är bisarr

Genuspedagog: Våldskulturen kring de små pojkarna måste bekämpas

Äntligen en riktig krigspresident!

Bra att Ericsson drar ner och effektiviserar sin verksamhet

Sahlins ledarproblem beror mer på partiet än på henne

Saklig debatt om islam är inte rasism

De nyckfulla betygen måste bekämpas

Hur tänkte juryn när den delade ut Stora Journalistpriset?

Så hamnade lögnen i Quicks resningsansökan

Företagsintressen försvagade åklagarna i Trustorhärvan

Grattis Kinga - men Newsmill skulle ha vunnit

Västvärlden bör ge Iran en plats vid bordet

Vi är missnöjda med medias rapportering av Climategate

Vi på riksrevisionen bör även granska välfärdsföretag

Vi sviker våra soldater i Afghanistan

SVT sände propagandafilm om Obama

Omvard.se ger regeringen hemläxa

Så blev jag lurad av SVT Debatt

Tysta el- och hybridbilar ny fara för gående och cyklister


Så kan Sverige förena demokrati och islam

Konspirationsteorierna de maktlösas vapen mot en arrogant överhet

Piratpartiet inte i fas med sina sympatisörer

Rösträtt fick vi men inte vara med i frimurarklubben

Vad hände när Göran Hägglund osäkrade sin browning?

Läckberg felanalyserar den minskande efterfrågan på böcker

Lyssna noga när nio miljoner hostar


Därför bör Humanisterna få statsbidrag

Verklighetens folk stöder de vettiga förbuden


Vägen till frihet går genom arbetarrörelsen

Barnperspektivet ska gälla även tonåringar

Kd: Bra med föräldraledighet med tonåringar

Göran Hägglund har lyckats sno Monas vanlighet

Det var vi islamister som trakasserades och blev misshandlade

Kvalitetsregister och styrningen av de professionella

Bönder fångas bäst med sakliga argument

Söderqvist mörkar kvinnornas lyxbegär

Vi tidskriftsredaktörer måste sluta klaga och göra bättre tidningar på nätet istället

Tempot måste öka i förnyelsen av vården visar ny Europeisk studie

Göran Hägglunds kluvna budskap

Bibliotikariernas poppighet hotar vår kulturskatt

Dåliga vårdgivare ska förlora rätten att ge vård

Dags för svenska kyrkan att bli kristen

Göran Hägglund är Sveriges Pia Kjaersgaard


Har Stockholms stad någon språkpolitik egentligen?

FRA-lagen tar piratpartiet in i riksdagen

Sorgen - vårt sista helgade rum

Motion och bra kost viktigaste kvaliteten

Tillgänglighet får inte bli en religion
Därför har patienten rätt att veta vilken vård som är bra

Förlegad klasskampsretorik kan inte förklara något som bottnar i mångkulturella problem

Reinfeldt: Svensk sjukvård är ett lotteri

Polisens fel att Göteborg och Uppsala brinner

Bränderna kräver krisplan för de unga

Rätt att skattebetalarna finansierar våra porrfilmer

Fler kvinnor borde göra porrfilm

Porren är mitt vapen mot gud och kapitalismen

Självklart kan det vara feministiskt med porr!

Föräldrar behöver bli vuxna utan navelsträng till staten

Vi kristdemorater värnar om vårt svenska kulturarv

S-ledningen bör ta avstånd från antidemokraterna på AB

Dags för staten att ge upp SAS

Elitisten Linderborg föraktar det riktiga folket

Okunnigt att jämföra Hägglund med Hitler, Linderborg!

Guillou borde erkänna att han hade fel om Quick

Socialstyrelsen bör ge riktlinjer om regler för tonåringar

Marklunds fel att debatten om kvinnomisshandel har marginaliserats

Anledningen till att jag spelade psykiskt sjuk

Märkligt att de intellektuella underskattar religionens makt

Så kom jag fram till att Gud inte finns



Så avslöjade jag klimatbluffen

Innan jag blev blogg-proffs skulle jag gå i kloster

Jag hade aldrig ställt upp om jag vetat att Alf ville till Bryssel

Vi stödjer orättvist terrorstämplade grupper

Därför grälade jag med Turkiets mest kände konstnär

Kravallerna i Göteborg och attackerna mot USA påverkade mig djupt

Behöver det vanliga försvaras?

Göran Hägglund är ingen rebell

Därför är Göran Hägglund en rebell


Varning för Borgströms övertro på kvinnorna

David Eberhard: Jag - en maktmänniska?

Dagens sommarskribent: Marie Plosjö - rätten till min kropp

Dagens sommarskribent: Unni Drougge - därför är jag fildelare i själ och hjärta

Dagens sommarskribent: Jessica Zandén - cipramil hade kanske räddat min mormor

Dagens sommarskribent: Mohamed Omar - min beundran för Khomeini

Kvarteret Negern bevisar att namnet inte är rasistiskt


Piratslynglarna fick mig att hitta tillbaka till passionen

Vi behöver en mer mänsklig och godhjärtad journalistik

Qvibergs inställning till euron osolidarisk och dålig för svenska företag

Alliansen bör vara en vakthund mot EU-centralism

Jag röstar på det parti som säger nej till euron

Därför stödjer vi nu homoföräldrar

Mediakonsumenters roll ofrånkomlig

Aftonbladets kulturredaktörer manipulerade recension för att svärta ned Axess

USA har tröttnat på klimattramset - vi svenskar också

Scocco och Alfredsson vilseleder i klimatfrågan

Elevernas behov är viktigare än marknadens

Tibble Gymnasium bara en av många verksamheter som reats ut

Klimatdebatten och Lars Berns förlorade heder

Vår nya energipolitik ger nya industrijobb

Regeringens klimatpolitik bygger på felaktiga kalkyler

Att röka är precis lika ofarligt som att släppa ut koldioxid, eller?


Brist på vetenskap orsakar hysteri

USA håller redan på att gå om Europa i miljöarbetet

Hysterisk jakt på oss som säger negerboll

SAS-andan gör mitt flygbolag fullständigt unikt

Därför klarar inte Norden samarbete på hög nivå

Asiatiska smogmolnet dämpar globala uppvärmningen dramatiskt

Reinfeldt är en konsumtionsnationalist

Konsumtionsmotståndare - ni fick ju som ni ville


Kaos när Vägverket ignorerar vinterns naturlagar

Vetenskap och Folkbildning (VoF) skadar svensk forskning


Bluffersättning till SL's resenärer

Statens svek mot PKU-patienter en skam för Sverige



Tala ur skägget och debattera hederligt om Humanisterna, Didrik Søderlind!

Sahlin sprider osanningar i världen om de svenska statsfinanserna

Många märkliga påståenden om parapsykologi

Affärsintressen och konservatism bakom internationell skeptikerrörelse

Mona Sahlin borde hålla på Sverige


Världens allvarligaste råvarubrist?

Jag håller med Sturmark och känner inte igen mig i Sassersons citat


Peter Weiderud en del av problemet, inte Sabuni


Alliansens taktiker når vägs ände

Dags för Föreningen Vetenskap och Folkbildning att utse sig själva till decenniets förvillare

Ökad handel med Iran leder inte till demokrati

Röda Korsmedlem – ta chansen och marknadsanpassa Röda Korsets ersättningspolitik!

Invandringsdebatten i Kanada kan hjälpa Sverige

Rysssland måste ansvara och betala för saneringen

Politiska skäl till att ryska dumpningarna tystades ner

Vill VoF verkligen störta demokratin?

Borgligheten kapitulerar för radikalfeminismen


Lämna mina barn utanför din vendetta, Ebba!

Högre effektivitet i byggsektorn gynnar miljön och unga


Sankt Göran som Riddaren av den sorgliga skepnaden




Väskdebatten visar att vi har fel politikerkår


Reinfeldts klocka 13 gånger dyrare än Sahlins väska

Mona Sahlins väska är ett hot mot socialdemokratin

Snabba cash lockar våra förortsungar

Varför gjorde Ni inget för pensionärerna under de 12 år ni satt vid makten?



Så fortsätter Stureplan att generera snabba cash

Politikerna – i lobbyisternas våld(?)

Rabih Jaber är början till en ny era i musikbranschen

Växthuseffekten en gammal upptäckt

Köldknäppar kommer och går men klimatet består

Kylan har stigit klimatskeptikerna åt huvudet


Köldrekordet bevisar att klimathotet är en bluff

Är missledda politiker i klimatfrågan, en fara för världens människor?


Var finns energin för att smälta landisar?

Konspirationerna bakom JFKs och RFKs mord



Climategate: Ansvariga skyller på upphovsrätt för att undvika offentlighetsprincip

Låt inte genusproffsen välja leksaker!

Leksaker har inget med saken att göra

Global uppvärmning - vad skall vi göra om de gröna trots allt har rätt?

Svt:s propagandakampanj mot muslimer

När ska du gå i ide Gubb Jan Stigson?

Riksdagen stoppar en Lex Gulli mot läkemedelsvanvård

Vinstdrivande företag i vården - en vinst för jämställdheten

Betygsmotståndare har främjat orättvisorna

Tre små råd till dig, Ali Esbati!

"Newsmill är Årets Fördummare"

Genom Twitter har journalistiken hittat en ny telefon - fast bättre

Självklart ska Kinga Sandén och Sydsvenskan ha Stora Journalistpriset

Myndigheterna och Ströbergfallet - "ett gäng fuskare"

Offentligt driven vård får historiskt höga betyg av patienterna

Uppseendeväckande att DN svänger om Afghanistan


Afghanistankommittén: Wolodarski har rätt om kriget



Fakta kring 9/11 media inte vågar röra

Medias lögner och vad sanningsrörelsen egentligen är

Kristdemokraternas triangulering är omoralisk


Erkänn Goldstonerapporten om krigsförbrytelser i Gaza

Min berättelse om vad som hände på Sergels torg 20/9

Ingen tillfredställer mig bättre än min Balenciaga-väska

Stoppa Muhamed Omars islamistiska maffiametoder

Är inte verkligheten gemensam?

Chans för (S:t) Göran Hägglund att bekänna färg?

Därför ger Anders Borgs livsstil mer status än Anna Ankas


Borgerligt kulturalternativ ingenting för finsmakare

S har tagit ett stort steg i vårdfrågan men har en bit kvar

Sveriges framtid baseras inte på massinvandring

Människors lika värde gäller även invandrare och homosexuella

Lågt förtroende för finansiella institutioner

Törnqvist försvarar en ideologi som går emot de värden hon själv försöker värna

Västerlandet värt att kämpa för

Ekeroth använder islamistens retorik

Hur lyckas vi med integreringen av våra invandrare?


Sverigedemokraternas islamofobi bottnar i den starkes rätt över den svage

Vad gör vi när bilarna brinner?


Fel att likställa islam med kristendom och andra religioner

Nina Rehnqvist borde välja mellan SBU och Svenskt Näringsliv

Ann Louise Trulsson (m) svarar SD: Därför har ni fel om islam



Människors ansvarstagande för den egna hälsan styr kvaliteten på sjukvården

Tro på individen istället för att hitta syndabockar

Om Sverigedemokraternas islamofobi och det svenska prästerskapets monumentala naivitet

Politikerna saknar tillräckligt intresse för vårdens resultat

Sverigedemokraternas islamofobi är mer än okunskap och rädsla

Så avgör vi på landstinget vad som är bra vård

Endast om patienterna får bestämma blir vården bra

Det är dags att avskaffa ransoneringen av den svenska sjukvården

Filippa Reinfeldt säger en sak men gör en annan

Kvalitetsmätningar en teater som bryter ner samarbetet i vården


Den allra bästa kunskapen ger den allra bästa vården

Svenska (fria?) Kyrkan går till val


Gör din personliga integritet till en valfråga

Ohlys skuldbeläggande av män hjälper inte kvinnorna

Säg ja till logik, intellekt och frihet - säg ja till cannabismediciner

Att göra sig till tolk för vanligt folk

Det är hög tid för ett finansmarknadsmatriarkat

Kvotering är en form av systematisk diskriminering

Vi behöver fler kåta kvinnor i offentligheten

Så byggde jag ett imperium på nätet


Ijtihad eller inget tvång i religionen

Islamisterna är en självklar del av det svenska samhället

Att tysta Mohamed Omar skapar grogrund för ett islamistiskt parti


Därför synar inte medierna Mohamed Omars bluff

Du ska inte tro det blir sommar

Varför min kristna tro leder till vänster

Migrationsverket gav mig sparken för att jag anser att Israel har rätt att existera


Riktiga stockholmare är inflyttade

Fattigbloggens kritiker gjorde den till en succé
Dagens sommarskribent Maria Marteleur: Böckerna ger mig en riktning i livet

Dagens sommarskribent Negar Josephi: Irans kvinnor har bara sina bojor att förlora

Dagens sommarskribent Annika Dahlqvist: Det är inte fettets fel, dumbom
Dagens sommarskribent Ramona Fransson: Gräddglass och familjehemligheter

Dagens sommarskribent Ingrid Kampås: Jag får mina idéer från ovan

Dagens sommarskribent Eric Schüldt: så mötte jag Gud och lärde mig baka

Dagens sommarskribent Victor Marx: Det krävs civil olydnad för att förändra Stockholm

Dagens sommarskribent Charlotta von Zweigbergk: livet med min dubbeldiagnos
Fördomar mot oss muslimer fungerar som självuppfyllande profetior

Jag är uppväxt på fysik, rymdforskning och science fiction

Maria Hasselgren, katolska kyrkan - jag rekommenderar alla att gå i kloster

Dagens sommarskribent: Martin Schori - mitt liv som professionell smutskastare





Valskolkare lika demokratiska som de som röstar

Bärsärkagång på den kommunala skolan

Bärsärkagång på den kommunala skolan

Mot ett skifte i kärnvapnens terrorbalans?

Vindkraften - det är du som blir blåst

Kolkraften en svart fläck på Sveriges klimatsamvete

Ledamot i trafikutskottet: SAS har inte en chans

Det är dags att grundlagen får en starkare ställning i svensk lagstiftning


Riktat stöd till ensamföräldrar hjälper Sverige på fötter!

Därför ville jag träffa Anders Eklund


KD-riksdagsman: Håll huvudet kallt och var inte rädd för istiden


Professor i färdsäkerhet: Trafikverket kör i diket

Docent: Visst visar kylan att forskarna ljuger

En kall vinterdag är ingen tröst

Gör inte skillnad på sak och sak

Gör fackföreningarna nytta när de ökar lönerna på vinsternas bekostnad?

FN:s klimatpanel IPCC är ett politiskt organ


Dags att könskvotera Stora Journalistpriset?


Kalla Fakta: en verklighetsförvrängare eller en mullvad i mainstreamkroppen?



Är pensionärens plånbok fetare än löntagarens?


I en tid av universellt bedrägeri är yppandet av sanningen en revolutionär handling.

Komplexa fenomen bakom sladdolyckor

Kalla Fakta och Sanningsrörelsen

Den officiella 11 septemberversionen är också en konspirationsteori

Är det ett gentilt eller ett reptilt erbjudande?

Farligt att ifrågasätta de yngre utan att ge svar.

Politikers folkförakt - SD:s stora lycka



Sverigedemokraternas hycklande religionskritik


Sollefteå - de arbetslösa paradis!



Är du en vanlig människa Hägglund?


Lysenkoism i den socialistiska sjukvården


Jag håller med dig, Ylva Johansson!

Göran Hägglund vs kulturvänstern


Vilken elit talar du om, Hägglund?


Bevis för en Intelligent Skapare och hur Han vill att mänskligheten ska leva


Vanliga människor bidrar till ”den systemkritiska kulturen”

SAS-flygvärdinna: Priset på biljetten är mer än siffrorna i kronor

Kvinnans list övergår mannens förstånd




Nya Kristdemokraterna är gamla Ny demokrati

The Sixties in London - jag var där!
Ett hot mot demokratin - vad är svaret? - ett nytt parti?
The International Refugee Day 2009 & Uppehållstillstånd i Guds Namn
Det iranska folket fångat mellan ayatollor och amerikanska maktstrateger
Dags för en demokratiskt graderad rösträtt
Med en utomjordings ögon på sakernas tillstånd
Det behövs en bred borgerlig uppslutning i Las-frågan
Svenska staten, sluta vara svag! Gör barnets rätt till lag!
Det politiska samtalet om (s)kolan
Irans demokrati kvävdes in sin linda
Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.
Läs mer om Newsmill
Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.




151 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Se där, verkar vara första gången någon skriver om kvinnligt manipulativt våld i Sverige.
Författaren skriver;
"Varför utbildas barn i matematik och historia, men inte i hur de ska ta hand om sig själva?"
För att det inte är skolans uppgift att lära barn grundläggande känslor och medmänsklighet. I första hand är det vårdnadshavarna som är ansvariga för detta dvs.hur dom fostrar sina barn.
Ett utökat föräldraansvar är vad som behövs. T.ex. införande av en skyldighet för föräldrar att delta i en barnutbildning, redan från födseln av ens barn samt kanske ytterligare 4-5 gånger i samband med ett barns olika utvecklingsstadier.
mvh
admico@telia.com
Du milde, ännu en person som tar en djupt tragisk händelse som ursäkt för att orera om sådant som hon önskar läsa in i andra människor. Osmakligt och faktiskt lite stötande, kan du inte ta bort texten, vänta ett par månader och skriva om den utan att rida på ett par barns utsatthet.
Nu igen...! Jag tror jag smäller av. Det är ju förfanivåld vara rent NONSENS att ställa man mot kvinna i detta elände som kommer av ett genusväxelspel som av allt att döma präglas av obotlig sexualneuros resistent mot all Politiskt Korrekt Information. Farliga våldsmän i sinkabirum blir formligen överösta med korrespondens från korrespondens från kärlekskranka fruntimmer, v ilket alla vet och ingen kommenterar. Deras våldsbenägenhet är knappast obekant, och jag säger det igen: om kvinnor tycker så illa om våldsamma män, ger de lämpligen fan i att knulla med dem, för det är förbannemej hög tid att undanröja det problemformuleringsprivilegium den här sortens trendfeministiska floskelretorik har förskaffat sig genom allsköns mygel och åsiktstyranni. Ta nu och bara för en gångs skull i världshistorien och REFLEKTERA över den feminina dråpargroupiekult som i all oändlighet får förhärja vår samhällsmoral utan att någon slår näven i bordet, påpekar skriande uppenbara fakta och brännmärker den här skiten som den ödesdigra växelverkan det faktiskt är. Och sedan ska vi sluta svamla i falsett om Männens Ondska, åtminstone så länge just densamma på det mest bedrövliga sätt understöds av sexuell uppmuntran från precis lika onda kvinnor!
Jag förmodar att de kommer bli tvungna att genomgå en rättspsykiatrisk undersökning innan domarna faller (förutsatt att båda döms som skyldiga, förstås). Ann Helena har flera bra poänger i det hon skriver men det känns lite onödigt att spekulera som hon gör innan resultaten av dessa undersökningar är klara.
Ja, ähum, den här ilskna kommentaren vände sig INTE mot Ann Helena Rudberg, som är en förnuftig person
, jag sköt från höften, men jag har rätt i princip, för just hatmångleriet från BÅDE män och kvinnor gör verkligen bara ont värre.
@admico@telia.com,#1,
Tackar tackar, så sant.
Denna oerhörda tragedi föranleder många frågor och funderingar. Var fanns föräldrarna till dessa barn/tonåringar? Hur kan man som förälder acceptera att 15-åringar förlovar sig?? Jag vill inte belasta dessa arma människor mera, men jag bara undrar.
De flesta vuxna människor har erfarenhet av egna ungdomsförälskelser, stormande lýcka och besvikelser. Men sällan händer denna typ av besatthet.
Föräldrar: ta ert ansvar och tala med era ungdomar om vad kärlek är och kan vara!
Denna oerhörda tragedi föranleder många frågor och funderingar. Var fanns föräldrarna till dessa barn/tonåringar? Hur kan man som förälder acceptera att 15-åringar förlovar sig?? Jag vill inte belasta dessa arma människor mera, men jag bara undrar.
De flesta vuxna människor har erfarenhet av egna ungdomsförälskelser, stormande lýcka och besvikelser. Men sällan händer denna typ av besatthet.
Föräldrar: ta ert ansvar och tala med era ungdomar om vad kärlek är och kan vara!
Hur kommer det sig att både den ena och den andra vet både motiv och drivkraft bakom den här händelsen? Är det någon slags förmåga som gör att man kan läsa andras tankar eller färdas i bakåt i tiden eller vad?
Bra artikel. Vad jag fr.a. noterat är:
"Pojken erkände sedan han hade pratat med sin präst. Så han är konfirmerad då, men har ändå inte lyckats ta till sig vad det betyder."
Nä, och så är det med dessa "konfirmationer". Dom betyder inte nånting. Tyvärr.
"Jag kommer osökt att tänka på att under den korta tid de båda har varit här på jorden så har de itutats att det enda som finns är makt och pengar"
Och så är det. Har inte detta samhälle annat att tuta i sina barn? Det verkar inte så. Samhället utsätter människor för enorma frestelser, men påtar sig ingen alls skuld i att vissa faller. Det är samhällets fel att det blev som det blev.
"Så flickan har i det här fallet medvetet eller omedvetet blandat ihop kärlek med makt."
Fr.a så måste man på nåt sätt vara främmande för sina känslor. Man måste vara förstörd redan från start. Och så 'är det för alla i detta samhälle. Hur kan folk tycka att det är det viktigaste i livet att skaffa sig ett jobb? Sjukt, tycker jag.
#8 maria mm, 2009-08-08, 16:44
"Föräldrar: ta ert ansvar och tala med era ungdomar om vad kärlek är och kan vara!"
Framför allt: Ta ut dom från skolan. Det är där allt elände börjar.
Man måste ha klart för sig att både pojken och hans flickvän är psykiskt sjuka. En kombination av omogen passion, låg IQ och obefintlig empatisk förmåga. Skyll inte på skola eller samhälle - det är bristande föräldraansvar som skapar sådana monster.
I Knutbymordet var det tvärtom. Och resultatet var att mörderskan fick vård och pastorn uppviglaren fick livstids fängelse. Ska bli intressant att se om det blir samma utfall i ett liknande fall.
Jag har aldrig upplevt att kvinnor är maktlösa! Män gör allt för kvinnor! Bekämpar andra män och bekämpar andra kvinnor! Kvinnor vill oftast vinna över andra kvinnor och män utnyttjas ofta i det syftet. Att män har högre lön ofta beror på en kvinna i bakgrunden som förväntar av sin man att han skall vara framgångsrik! Annars väljer hon någon annan, eller blir ingen sex! (Nåja pga. huvudverk!) Att män försöker bli överlägsna med sin fysiska styrka, betyder att han är sjuk och totalt förvirrad.
Föräldrar och utbildningsväsendet måste ha en klart och tydligt budskap: att döda en annan människa är oförlåtlig, det är tabu!
Newsmillredaktionen: Publicera inte sådana här okvalificerade spekulationer om andra människors psyken. Det är osmakligt.
Ann Helena Rudberg: Försök bygga din karriär som skribent på ett seriöst och mindre oetiskt sätt -- eller låt bli.
Alla barn är våra barn! Vi alla vuxna är ansvariga för att det ska gå bra för dom!
Sällan har väl någon lyckats pressa in så många felaktigheter och pinsamt synliga självmotsägelser i en så kort text. Ann Helena Rudberg slår någon form av rekord med denna artikel.
Var ska man börja? Ann har inte hört talas om Lady MacBeth utan hävdar att den allmänna uppfattningen är att kvinnor är maktlösa.
Ann slår fast att det hela handlar om makt och inget annat, trots att alla andra (halmbuggar) inte förstår det, för att sedan skriva att barnen lurats att tro "enda som finns är makt och pengar."
Varför blir detta dravel publicerat? Var det inte du, Ann Helena, som skrev en annan artikel pa ämnet som hette "sextonaringar mördar inte".
Har du insikt i fallet som vi andra inte har eller spekulerar du bara?
@Laszlo Donath
"att döda en annan människa är oförlåtlig, det är tabu!"
Nej då det är ok vi har ju tom militär o polis för att döda andra det är helt ok ifall en korrumperad politiker sagt att det är ok.
Problenet är att folk inte får lära sig tänka i skolan detta är ju en medveten startegi från regimen. an vill ju inte ha en kritisk befolkning de skulle ju kunna störa deras inkomster. Jag har själv gått i samma skolor som de som är anklagade... jag kan säga att det var inte bättre tidigare ... mutbara lärare som tittade på ifall man bode i villa eller inte (villa = högre betyg)...
Skyll inte på föräldrarna de är bara som kackerlackor de förökar sig inte pga de vill ha barn utan för att det är status bland grannarna.
M Gren
Vore trevligt med lite fler inlägg av andra skribenter än samma gamla gäng som älskar att se sina egna ord breda ut sig här inne. I morgon har säkert Peter Birro ännu en skapelse att presentera.
"...De båda ungdomarna vet uppenbarligen inte vad kärlek är. ..."
Handen på hjärtat - Ann Helena Rudberg - vet Wi s k vuxna det ?
Vad betyder kvinnlig makt? Är den annorlunda än manlig makt eller är kanske makt ikke bunden till kön?
"Problenet är att folk inte får lära sig tänka i skolan detta är ju en medveten startegi från regimen. an vill ju inte ha en kritisk befolkning de skulle ju kunna störa deras inkomster. Jag har själv gått i samma skolor som de som är anklagade... jag kan säga att det var inte bättre tidigare ... mutbara lärare som tittade på ifall man bode i villa eller inte (villa = högre betyg)... "
( #19 M gren, 2009-08-08, 20:50)
Visst är det en medveten strategi från skolan att redan från scratch förstöra människors möjligheter till självförståelse och kritiskt tänkande. Det är det det går ut på. Därefter har dom en påverkbar hop idioter som dom kan styra var dom vill.
ENSAMHET, HAT och FÖRAKT är det enda förnuftiga i denna kackerlack-värld.
Pastorn i Knutby dömdes för mord för att han skickat SMS till kvinnan som mördade. Hon ansågs bara vara ett offer i hans våld. Nu får vi se vad som händer i detta mål. Den 16-åriga kvinnan skickade SMS till mannen som mördade. Räknas han vara offret? Nej - det blir nog som det alltid blir: Kvinnan räknas vara offret oavsett vad hon gör.
Jämnställdhet i all ära: när en kvinna utför onda gärningar så anses hon märkligt nog alltid bara vara ett offer, och får strafflindring pga förmildrande omständigheter.
Nu har vi välsignats med en analys av "en som vet bäst" Ann Helena Rudberg.
Saxat ur hennes text: "Uppenbarligen har de båda barnen vänt på alla begrepp och sett det som att de kunde ha rätten att bryta mot alla lagar, som finns för att i egoistiskt självändamål röja någon ur vägen, som verkade stå emot deras "kärlek".
Man baxnar. Ingen har vänt på någonting och det som har hänt bottnar i vuxenvärldens svek mot våra barn.
Jämför köerna på barnpsyk som blir allt längre för vart år. Artikelförfattaren skuldbelägger och fördömmer båda dessa barn som om det var de som bar huvudansvaret förf det inträffade. Hur mycket ansvar är man mogen att axla 16 år gammal?
Man måste anta att verklighetsförankringen gungat till ordentligt hos den ena parten vilket i sin tur uppfattats och utnyttjats av den andra parten.
För övrigt håller jag helt med M gren i hans/hennes kommentarer.
Det finns ett ganska utbrett kvinnohat i vårt samhälle. Detta kvinnohat kan till exempel, som i fallet Ann Helena Rudberg, ta sig uttryck i att kvinnor uttrycker hat och missaktning mot sitt eget kön. Detta är faktiskt ett mycket vanligt fenomen.
-
Kvinnohatet kan också ta sig uttryck i att ett enda fall där kvinnor visar prov på ondska görs representativt för alla kvinnor. Se, så gjorde 16-åringen i Hässelby! Se, sådana är vi kvinnor!
-
Kvinnohatet tar sig också uttryck i att offret för uppviglingen, mordoffret, så ofta är en kvinna. I Knutby var uppviglaren en man och mördaren en kvinna. Ja, men mordoffret var fortfarande en kvinna, precis som i Hässelby. Om det inte var två kvinnor som var mordoffer i Knutby, för det förefaller högst troligt att även den första frun Fossmo bragtes om livet. Där var dock sannolikt inte någon annan kvinna inblandad.
-
Kvinnors hat mot andra kvinnor leder till att de kan bringas att bidra till andra kvinnors död. De dokument som finns kvar från häxprocessernas Sverige på 1600-talet visar att det mycket ofta främst var kvinnor som pekade ut andra kvinnor som häxor. Fast det var ju inte kvinnorna som skötte avrättningen av de utpekade häxorna. Det var inte heller kvinnor som hade skrivit "häxprocessernas bibel", Häxhammaren, som hade författats av två tyska munkar som pekade ut kvinnan som Djävulens verktyg, bland annat därför att berättelsen om Adam och Eva pekade ut Eva som skyldig till mänsklighetens olycka. Men detta kyrkliga och bibliska utpekande av kvinnor som unikt ondskefulla gav kvinnor chansen att peka ut andra kvinnor som häxor. Genom sitt utpekande kunde 1600-talets kvinnor, precis som dagens 16-åriga stockholmstjej, se till att en eller flera andra kvinnor dog.
-
I Indien och Kina aborteras varje år miljontals flickfoster, eftersom föräldrarna inte vill ha döttrar. Det är mycket troligt att mödrarna har ganska mycket att säga till om när deras döttrar ska dödas. Bakgrunden till att kvinnorna dödar sina döttrar för deras köns skull är dock att de indiska och kinesiska samhällssystemen ekonomiskt belönar föräldrar som får söner och ekonomiskt bestraffar föräldrar som får döttrar. I dessa samhällen, som över huvud taget är djupt sexistiska, är det kanske inte så konstigt att kvinnor lär sig att hata sitt eget kön till den grad att de väljer att döda sina egna döttrar.
-
Även i Sverige är det framför allt nyfödda flickor som överges eller dödas av sina mödrar. Jag har under ungefär 25 års tid försökt följa de här svenska fallen. Drygt ett tiotal spädbarn har återfunnits döda. Tidningarna har i allmänhet skrivit, "Dött spädbarn hittat". Det står nästan aldrig "Nyfödd flicka hittad död". Men om man läser allt man kan om de döda spädbarnen, så visar det sig så gott som alltid att barnet var en flicka. I Sverige känner jag bara till ett fall där barnet var en pojke, nämligen en liten pojke som hittades i frysen. Skriverierna blev enorma kring den döde pojken, vars kön avslöjades dirket. Pojken hade också en död syster i frysen, men hon fick mycket mindre uppmärksamhet, och hennes kön nämndes endast i förbigående. Med andra ord: de övergivna eller dödade spädbarnen är nästan alltid flickor, men bara när barnet är en pojke blir fallet verkligt omskrivet. Och bara när barnet är en pojke avslöjas genast hans kön.
-
För bara några minuter sen läste jag i Dagens Nyheter, "Veckogammal pojke hittad i buskage". Fallet inträffade i Danmark och pojken mådde bra. Men det ansågs viktigt att tala om att barnet var en pojke. Titta här hur föräldrar behandlar sina pojkar! Samtidigt staplas flickliken på hög i framför allt Indien och Kina.
-
Vi människor lär oss att värdera pojkar högt och att värdera flickor lågt. Kvinnor lär sig att hata andra kvinnor. Den 16-åriga flickan i Stockholm hatade sin pojkvän och krävde just därför att han skulle döda en flicka. Och Ann Helena Rudberg talar om kvinnors onda makt, och underblåser därmed det allmänna kvinnohat som leder till att fler "häxor" kommer att pekas ut, fler flickfoster kommer att aborteras, fler nyfödda flickor kommer att överges och fler Therese Johansson Rojas och Alexandra Fossmo kommer att dödas spelet mellan kvinnor och män.
Denna smörja överraskade mig redan i ingressen.
"Han drevs av sin inneboende drift att skaffa sig en flickvän genom att döda en annan. Den sorts primitiva makt som män kan ha."
Vad vara detta? Passionsbrott är på intet sätt specifikt manliga.
Men jebus vilket meningslös diskussion. "Hur har ett samhälle kunnat gå så snett att det inte ens har kunnat bibringa ett par ungdomar de allra primitivaste kunskaperna om känslor? Varför utbildas barn i matematik och historia, men inte i hur de ska ta hand om sig själva?"
Folk har väl slagit ihjäl varandra i alla tider, det är väl inget nytt? Dom har något snett i huvudet helt enkelt. Att man inte kan springa omkring och döda andra på grund av missnöje vet väl alla friska människor som har nån uns vett innanför pannbenet. Det är väl mest sinnessjuka och religiösa (nog för att det finns ett samband där) nu för tiden som är sugna på att avliva till höger och vänster.
För övrigt undrar jag om författaren till texten känner de anklagade? Det haglar numera debattinlägg av folk som gör psykoanalyser av personer de bara läst om i Aftonbladet.
#26 Ann sidbrant
"Skriverierna blev enorma kring den döde pojken, vars kön avslöjades dirket. Pojken hade också en död syster i frysen, men hon fick mycket mindre uppmärksamhet, och hennes kön nämndes endast i förbigående."
Du menar att två döda spädbarn påträffas i en frys och media skrev bara om den ene? Visst!
Tänker du någonsin på något annat än kön?
Hat och kärlek är nog två sidor av samma mynt. Jag tror att det handlar om äganderätt och ett stort kontrollbehov. Båda ska dömas tycker jag.
Lonedrone, det var så att pojken i frysen hittades först. Hans storebror hade tagit ut sin döda lillebror ur frysen och lagt honom på marken, där barnet hittades. Det är klart att ett djupfryst spädbarn leder till enorma skriverier. Flickan i frysen hittades senare. Det skrevs en liten smula om henne, men inte mycket. Jag skulle tro att det än idag finns en hel del personer som minns pojken i frysen, men ytterst få som minns flickan som också låg där.
-
Lonedron, du frågade mig om jag tänker på annat än kön. Jodå, det gör jag. Men du har rätt, jag tänker mycket på allt våld som riktas mot flickor och kvinnor och som så ofta bemöts med en axelryckning. Jag tänker också mycket på att samhället tydligt visar att flickor och kvinnor inte är lika värdefulla som pojkar och män. Det är till exempel som om våld mot barn inte blir riktigt farligt i Sverige om det inte kan drabba pojkar. Jag minns när tioåriga Helen Nilsson rövades bort, våldtogs och mördades i Hörby. Tidningarna intervjuade pojkmammor i Hörby som fick berätta hur oroliga de var för sina pojkar. Och nyligen utsattes en åttaårig flicka i Trollhättan för ett mordförsök. Aftonbladet intervjuade två pojkmammor i Trollhättan som fick berätta om sin oro för sina pojkar.
-
När en liten död flicka hittas i Sverige så framställs det som sorgligt och nästan lite vackert. Då är den döda flickan ett "barn". Hon kunde ha varit en pojke, oxch därför är hon värdefull. Pojkmammor kan tänka att det lilla döda barnet kunde ha varit deras egen son. När hennes kön erkänns och hon blir till en liten död flicka är hon mest rörande och vacker. Det är fint med döda flickor. Som barn fick jag läsa religiösa böcker om hur Gud ingrep och räddade livet på små pojkar, medan han lät små flickor dö och tog emot dem i himlen i stället. Och de döda flickorna var ju så vackra, och deras liv här på jorden var ju inte värda så mycket i alla fall.
-
Den där lille övergivne pojken i Danmark levde ju och mådde bra. Det gick inte fullt lika bra för ett annat övergivet barn i Danmark nyligen. Men den gången var det ju en flicka. En pappa skulle lämna sina två döttrar till olika dagmammor. Han lämnade först den äldsta och skulle sedan lämna den yngsta på ett annat ställe. Men i stället for han direkt till jobbet och lät den elva månader gamla dottern sitta i den stekheta bilen i många timmar. När han hittade henne var hon död.
-
Nästan samtidigt inträffade ett nästan exakt likadant fall i Holland. En pappa glömde sitt barn i många timmar i en stekhet bil, och barnet dog i hettan. Vad var det för kön på barnet? Det var naturligtvis en flicka. En pappa skulle väl inte kunna glömma bort sin son på det viset. Åtminstone har jag aldrig hört talas om något liknande fall med en bortglömd pojke som har dött i en stekhet bil här i Skandinavien eller Europa.
-
Nej, vi låtsas som om pojkar och flickor vore lika mycket värda här i Skandinavien, fastän vi ständigt ser bevis på att samhället inte alls uppfattar dem så.
@M Gren
Dödandet är en självklarhet genom historien och även idag!
Till och med kan betraktas som hjältedåd! Människan har en inbyggd spärr mot att döda en annan människa. Den spärren försvinner vid hård press.
Men om barnet lär sig i ett tidigt stadium att:
"att döda en annan människa är oförlåtlig, det är tabu!"
Då lossnar inte den spärren lika lätt!
Lite bättre förstår man vad som hände när man vet att dessa båda barn gick i en Kunskapsskola, där rektor Christian Wetell berättar att skolan valde att inte anmäla flickans överfall på pojken till polisen utan att de pratade med föräldrarna.
Om de istället hade haft som policy att anmäla detta brott till polisen kanske den nedåtgående spiral, som dessa barn befann sig i hade kunnat brytas.
Här på Värmdö anmäler skolor brott omedelbums till polisen. Det är ett bra sätt att visa barn att de blir tagna på allvar och att deras handlingar får konsekvenser.
Och ifall det hade varit pojken, som skallat flickan så att hon blödde och fick en tand avslagen hade rektorn då tyckt att detta brott skulle anmälas till polisen?
Fint skriven artikel Ann Helena.
En sak jag undrar kring varför föräldrar inte ställs till ansvar då barn som inte är myndiga begår ett brott. Föräldrar har ett tillsynsansvar för sina barn och att det i liknande fall finns en omsorgssvikt från föräldrarnas sida.
Många av de barn som det går galet för i livet saknar ofta en närvarande far.
I Afrika säger man att det krävs en hel by för att uppfostra barnet och i Sverige ska en ensam mor klara av det.
Vi som skriver här försöker att förstå varför sådant här sker och det är viktigt för att vi skall kunna förstå och söka motverka och skapa ett bättre samhälle för oss alla.
Christian Wetell svek sitt ansvar som rektor då han inte polisanmälde det inträffade håller jag med Ann Helena om. Våldsprialen har kunnat stoppas redan där och ett liv räddats.
Tack Tommy! Se också min blogg www.annhelenarudberg1.blogspot.com
Intressant är samtliga kommentatorers infantilitet som jämför vuxna kvinnors förmåga till manipulation, med ett barns. Och inte så lite kortsynt, tycker jag. Tycker inte att någon av er riktigt ser att det inte går att jämföra en tonårings kapacitet och manipulation, med en vuxens. Man kan ju då undra hur vuxna samtliga härinne själva är?
Jag har ingen som helst tvekan om att nyckeln till mordet i det här fallet var "makt". Flickan verkar, enligt alla skriverier, ha njutit av sin förmåga att anpassa omgivningen efter sig själv. Pojken å andra sidan har kommenterats ha impulsproblem och häftigt svårtyglat humör.
Att i det läget för en tonåring ha makten att få en annan person att begå våld för sin egen räkning kan vara en berusande känsla av makt, som en person med bristfällig verklighetsanknytning enkelt kan tappa kontrollen över.
Men det här tror jag inte är unikt för kvinnor. Generellt sett är alla högstadieungdomar i stadiet där de försöker slå sig fria från föräldrakontroll och annan myndighet. De vill vara vuxna men har inget begrepp om ansvar. Den saken yttrar sig ofta i alkoholförgiftning, slagsmål, vandalism, och generella utbrott av dominanslekar och uppror. Som Rudberg säger är habegär och hat en central företeelse i sammanhanget. Man har krav. Men inga skyldigheter.
Att det leder för långt och att någon blir mördad är vare sig unikt eller en ny företeelse. Och jag tvivlar på att man kan härleda det till ett unikt kvinnligt fenomen.
Tillägg: Hur kan man diskutera vad som är typiskt för "kvinnor",och samtidigt prata om "flickmord".
Det handlar snarare om folks personliga kvinnosyn här som projiceras på barn. Det blir inte gynnsamt för en verklig förståelse för varför detta kunde ske, tror jag.
Jag menar att det blir enormt reduktivt att se det som ett typexempel på hur "lömska kvinnor kan va`".
Ann Sidbrant: Jag uttrycker inte" hat och missaktning mot mitt eget kön" utan tvärtom så berättar jag om hur det gick till i detta fall, där barn uppenbarligen hade övergivits av den vuxna världen. Och de själva fick försöka klara av att lösa det som försiggick inom och mellan dem.
Jag högaktar mig själv och andra kvinnor liksom män. Och det gör att jag kan se att det fanns mycket som kunde ha gjorts här, men av någon märklig anledning så hade vuxenvärlden, både män och kvinnor abdikerat eller var inte närvarande.
Kanske av ekonomiska skäl. En skola vill helst inte råka ut för polisingripanden. Det kan göra att de förlorar pengar.
De båda barnen råkade ut för att vända på begreppen och det fanns ingen inom räckhåll, som kunde hjälpa dem att se detta. Den som så självklart hade kunnat hjälpa dem är rektor Christian Wetell, men han polisanmälde inte ens ett brott begånget på skolområdet.
Om skolan hade tagit sitt ansvar och polisanmält flickan hade detta mord kunnat undvikats. Det är min bestämda åsikt. De vuxna svek å det grövsta dessa barn. För det är alltid barnen som råkar värst ut när de vuxna inte kan eller vill ingripa. Varken män eller kvinnor.
#39 Silja
"Tillägg: Hur kan man diskutera vad som är typiskt för "kvinnor",och samtidigt prata om "flickmord".
Det handlar snarare om folks personliga kvinnosyn här som projiceras på barn. Det blir inte gynnsamt för en verklig förståelse för varför detta kunde ske, tror jag.
Jag menar att det blir enormt reduktivt att se det som ett typexempel på hur "lömska kvinnor kan va`"."
Våld, kärlek, avund, svartsjuka, empati eller brist på sådan och en vilja till manipulation är egenskaper som till och med mina två döttrar på två och sex år gamla uppvisar väldigt tydligt - fastän dom är så unga.
Dessa grundläggande mänskliga egenskaper, vilka nämnts ovan, inträder inte först när man blir myndig utan framträder i mycket tidig ålder. Därför är det också viktigt att föräldrar och förskolan/skolan så snart som möjligt säger STOPP - så här får du inte göra. Som det är nu så låter man barn vara för mycket barn FÖR LÄNGE utan att fostra dom med tydliga riktlinjer vad som är tillåtet och vad som är förbjudet. Nolltoleransen vad gäller våld och missriktade känslor mot sin omgivning måste redan börja gälla i förskolan, för redan i förskolan kan man se vilka barn som uppvisar destruktivt beteende och vilka som inte gör det. Som det är nu så tänker dom flesta på våra förskolor att "ja ja det där växer han/hon nog ifrån". Förmodligen vill inte personalen kritisera föräldrarnas "slapphet" vad gäller fostringsfrågor och framåt tonåren är det för sent, för då är redan ett barns beteende (identitet) fixerat och nästintill oformbart.
Vi vet ännu inte de djupare inre bevekelsegrunder som drev de båda 16-åringarna till mordet på den 15-åriga flickan. Kom ihåg det!
Det är alldeles för tidigt att spekulera över vad könsroller kan ha med mordet att göra.
För min del tänker jag att de bägge ungdomarnas beteende inte är friskt men det kommer vi att få veta mer om i ett senare skede av rättegången.
Ann Helena Rudberg, jag är glad att höra att du känner respekt för ditt eget kön. Men i så fall hoppas jag att du inte kommer att skriva såna här saker i fortsättningen:
-
"Men kanske kommer rätten att tycka att hon är ett offer och pojken en skurk? Det skulle i så fall uppfylla våra vanligaste fördomar och föreställningar om att det är synd om den där flickan medan pojken måste ta ansvar för sina handlingar."
-
-
Du hoppas att rätten inte ska finna att den uppviglingsåtalade flickan är ett offer så att bara pojken kommer att få ta ansvar för sina handlingar. Ja, det hoppas sannerligen jag också. Men finns det någon anledning att tro att rätten kommer att fria flickan men döma pojken? Kommer flickan i så fall att frias i brist på bevis eller för att hon är en flicka rätt och slätt? Kan du peka på något fall i svensk rättshistoria där en åtalad flicka eller kvinna har frikänts bara på grund av sitt kön?
-
Finns det över huvud taget någonting som tyder på att flickan kommer att dömas mindre hårt än pojken? Finns det någonting som tyder på att hon kommer att betraktas som ett offer? Varför skulle hon det? Ingenting har kommit fram som tyder på att hon har varit mobbad, utnyttjad av någon familjemedlem, hånad av någon lärare eller illa behandlad av sin pojkvän - det finns inga tecken på att människor har varit elaka mot henne över huvud taget. Menar du på allvar att rätten skulle finna henne icke ansvarig för sina handlingar enbart därför att hon är en flicka?
-
OM det skulle bli så att den här flickan frikänns enbart för att hon är flicka, då handlar det om en svensk rättsskandal av gigantiska mått. Men du, Ann Helena Rudberg, kan väl inte bara anta att rätten kommer att resonera så. Du får väl åtminstone peka på något tidigare fall där en kvinna har frikänts på grund av sitt kön, om du över huvud taget ska ha anledning att förmoda att det kan ske den här gången. Annars får du vackert vänta tills domen mot de båda 16-åringarna faller. Om det mot all förmodan skulle bli så att flickan frikänns MED MOTIVERINGEN ATT HON ÄR FLICKA samtidigt som pojken fälls, då ska jag skrika ihop med dig när du protesterar mot den avskyvärda domen.
-
Men så länge du inte har rimlig anledning att tro att något sådant kommer att ske, då uttrycker du de allra djupaste fördomar mot samhällets syn på brottsliga flickor när du antyder att de kanske frikänns enbart på grund av sitt kön.
Otroligt spekulativ och riktigt dåligt skriven artikel. Att det finns manipulativa kvinnor eller kvinnor med makt är ju inte samma sak som att strukturerna inte finns.
Det finns män som tjänar mindre än kvinnor men mäns snittlön är fortfarande högre.
Att dessutom lyfta fram kristendom som något som borde lära folk vara snälla mot varandra blir dessutom kräkmedel i den här artikeln.
Värsta jag läst på länge
Ann Sidbrant: varifrån kommer allt ditt eget hat?
Victor: Du har inte begripit vad jag har skrivit... och du läser in saker som inte står där... prova att läsa min blogg www.annhelenarudberg1.blogspot.com så kanske det klarnar något...
Jag saknar ett klart och tydligt kwirperspektiv i den hära disketionen.
Kwirkperspektiv...? Vi lever tillsammans i samma universum & i olika världar utan varandras vägledning kan vi aldrig nå de världarna... ;)
Önskar jag kunde säga det samma... :o/
Vi lever i en värld där detta, som jag har beskrivit ständigt dyker upp genom historien. Det är som någon sade ingen hemlighet att Shakespeare speglade detta i Macbeth. Hur ett par går under för att de inte förmår annat än att döda...
Det finns vissa arketypiska dramer, som har en tendens att återkomma i mänsklighetens historia.
Men vore det inte bättre ifall vi någon gång blev så pass medvetna så att ungdomar slapp att råka ut för dessa katastrofala känslor av hat och habegär, som kan stiga till astronomiska nivåer, om de inte får hjälp att bearbeta dem.
Förr i tiden, för inte så länge sedan, så skyddades ungdomar från att gå in i dessa mörka landskap, som vi i vårt upplysta vetenskapliga tillstånd kan tro är borta ur vår historia.
Men så är det aldrig. Nere i det kollektiva omedvetna finns allt detta kvar, vilket många har berättat för oss. Både filosofer, psykiatrer, författare och filmskapare.
Och det händer ingenting med dessa landskap om ingen lyser upp dem, det vill säga gör dem medvetna.
Ingenting försvinner ur vårt inre utan allt återvänder på olika nivåer i olika tider. Och varför detta har dykt upp just i Älvsjö och manifesterat sig som det har gjort nu vet vi inte i grunden.
Har ni läst rubriken till min artikel: Therese Johansson Rojo dödades av hat
Exakt så menar jag. Detta är gärningsmannen. Hatet, vreden, habegäret och allt annat mörkt ni kan finna ord för har en egen existens, men det kan endast ta sig in i världen genom en människa. En människa, som låter sig användas till detta.
Det finns inga onda barn. Alla barn föds som kärleksfulla varelser, men vi är alla kapabla att plocka fram vad som helst ur vårt inre. Det dessa barn borde ha fått är verktyg, som hjälpte dem att inte lyfta fram hat, habegär och vrede, att helt enkelt inte gå in på den arketypiska nivå där allt detta väntade på dem.
Det borde de vuxna ha hjälpt till med. Föräldrarna, skolan, rektorn, lärarna, kuratorn, socialen och polisen. Vi har massor med organisationer som ska vara till för att ta hand om barn. Men de gjorde det inte i det här fallet. Det är katastrofen.
Comprende?
Lära sig hantera sina känslor och kunna agera utifrån en accepterad värde norm.
Håller absolut med dig AH R, det är det som är det svåra, lära våra barn detta.
De som många gånger är ansvariga för att bistå i detta kan själva vara ganska trasiga
Du ska ha kredit för att du går in och förklarar och svarar i kommentarerna.