Oerhört intressant, och bekräftar de misstankar jag haft länge. Sveriges politikerkår använder skrik och tjat om "grov organiserad brottslighet" för att motivera alla sorters övervakning av medborgarna och borttagande av våra mänskliga fri- och rättigheter, alltmedan deras recept för att faktiskt åtgärda "problemet" inte nyttjar till ett skit. Lägg till detta en allmän rättsröta i rättsväsendet, och bilden blir en helt annan än den politikerna vill måla upp.
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-08-06, 10:24
Jag tolkar artikeln som att skribenten anser att det inte finns många kriminella nätverk, och de som finns är ofarliga. Men är det inte en poäng i att kväsa dem i dess linda? När kriminella tror att de har makten är det inte långt tills man befinner sig i en sydamerikansk situation, för att inte tala om tillståndet i Mexico.
Kriminella nätverk som HA och dess likar ska punktmarkeras och pressas ner så att de aldrig känner sig säkra i sin pararellvärld där de sätter lagarna.
Permalänk | Anmäl
suka, 2009-08-06, 10:43
Sorgligt nog har du rätt Svempa, även om jag tycker att "allän rättsröta" är att ta i. Bakom den allmänna bilden av det icke korrupta rättsväsendet, döljer sig allt för mycket av oegentligheter. Och av de anmälningar som görs mot poliser, åklagare och domare, går mindre än två procent till åtal!
Permalänk | Anmäl
Dick Sundevall, 2009-08-06, 10:52
Suka. Det är faktiskt oerhört långt innan vi befinner oss i en sydamerikansk situation. Vi har kriminella löst sammanfoga nätverk i Sverige. Men de står som sagt bara för 2-3 procent av brottsligheten. Jag vill ha högre prioritet av de andra 97-98 procenten. Personer i kavajer kan vara nog så farliga som de i västar.
Permalänk | Anmäl
Dick Sundevall, 2009-08-06, 10:57
Ytterst intressant motbild, men inte tillräckligt exakt.
.
"Enligt Södersjukhusets statistik har det varit en ökning av relationsrelaterade våldsbrott med 80 procent under de senaste åren!" I synnerhet detta. Men hur stor är den organiserade brottsligheten om vi räknar in "löst sammanhållna konstellationer", och vad är tendensen? Är den massmediala bilden verkligen ALLDELES felaktig? Vilka intressen och vilka motiv ligger i så fall bakom denna massiva desinformation? Artikeln väcker fler frågor än den besvarar.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-06, 11:07
Peter Ingestad. Det vanligaste mordet i Sverige ser ut så här: Två berusade manliga vänner i den enes kök Det blir bråk och en av dem sticker ned den andre med en brödkniv. Dagen därpå kan vi läsa en notis om händelsen. Det blir lite större när en man har dödat sin hustru/sambo, men fortfarande ingen förstasida.
Men när någon från en MC-klubb gör något blir det stora rubriker. Förklaringen ligger i att de här klubbarna har deklarerat att de kör enligt egna regler och lagar. De är helt enkelt mer spekulativt tacksamma att skriva om.
Intressena bakom myten är väl uppenbara: Försäkringsbolag och väktarföretag som lever på den rädsla som frammanas. Polis och åklagare som vill ha större anslag. Och framförallt politiska partier som tävlar om att framstå som "hårdast mot dom hårda". Det vinner man bevisligen röster på. Fakum är att Sverige är en fridsam idyll i internationell jämförelse när det gäller brottslighet. Men all brottslighet ska naturligtvis bekämpas. Framförallt genom förebyggande arbete.
Permalänk | Anmäl
Dick Sundevall, 2009-08-06, 11:25
Bra artikel.
Men analysen är ju märklig. Vad Dick Sundevall menar är att den organiserade brottsligheten (Wolfpack, MC-gängen, Fucked For Life och allt vad de heter) inte är något problem så länge som de håller sig runt 2-3 % av alla brott.
Polisen ska alltså vänta tills gängen kommer upp i... ja vad? 25 procent? 50 procent?
Att MC-gängen kunnat etablera sig i Sverige beror just på att höga polischefer inte tagit dem på allvar. När Hells Angels försökte etablera sig i Stockholm gjorde polisen närmast dagliga räder mot dem. En sorts systematiska trakasserier. Man gjorde det också maskerat, eftersom de här grupperna har satt i system att hota hela rättsapparaten, inklusive enskilda polismän.
Det här fungerade bra tills något geni till polischef i Stockholm förbjöd poliserna att uppträda med mask. Då började buset filma alla razzior. Och resten är ju lätt som en plätt. Kontakta polismännen. Prata med deras barn i skolan och be dem hälsa till pappa. Ring på nätterna. Trakassera flickvänner och fruar.
Inte svårare grejor än vem som helst kan räkna ut.
Men förödande för polisernas vilja att ta tag i buset.
Nu har vi HA i Stockholm, plus en massa förortsgäng. Och rekryteringen pågår för fullt.
Jag kan hålla med Dick Sundevall om att vardagsarbetet måste gå före. Men det gör det redan.
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2009-08-06, 11:49
@Dick Sundevall.
Du har rätt i att de resterande 97% bör få högre status, men att säga att den organiserade brottsligheten är en myt är att blunda.
Varför måste de två stå i motsatsförhållande?
Måhända är sverige en idyll, men det var nog andra idag infekterade länder också innan de infekterades med organiserad brottslighet som negligerades innan det var för sent.
Organiserad brottslighet får man inte bort genom förebyggande åtgärder anser jag.
Det är lite för enkelt att skylla på deras bakgrund, dessa personer har med vett och vilja valt att motarbeta samhället som sådant genom att skapa sin egen värld. Detta eftersom det är så enkelt och relativt riskfritt och låga straffsatser för organiserad kriminalitet Det tas väl ingen hänsyn till detta när de döms, misstänker jag).
Vill man tjäna de stora pengarna så organiserar man sig.
Jag anser att organiserad kriminalitet är samhällsfarligt och bör behandlas därefter.
Permalänk | Anmäl
suka, 2009-08-06, 12:43
Poliser som inte hålls ansvariga för misshandel, egenmäktighet och t.o.m. dödsskjutningar (börjar faktiskt bli en del nu) är långt mycket farligare för ett samhälle än några muppar i väst.
Rättssäkerhet i sin mest grundläggande form betyder att statens våldsmonopol skall vara förutsägbart. Alltså: Gör jag så här, kommer polisen att tvinga mig till saker, låter jag bli slipper jag det. Detta är en absolut förutsättning för ett hälsosamt, fritt samhälle där människor slipper vara rädda för staten och det våld och de tvångsmedel den har. Det är skillnaden mellan demokrati och autokrati/totalitarism. För att vi skall kunna slippa leva i skräck för staten, måste alla makthavare granskas och kunna ställas till svars för oegentligheter, oavsett om de är statsministrar, poliser eller tjänstemän på något verk.
I jämförelse med detta är Hell's Angels och liknande företeelser småsaker.
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-08-06, 13:04
Jag misstänker att den organiserade brottsligheten utgör en större andel av brotten än 2-3 procent. Många av brotten anmäls inte. Här i Göteborg är finns det säkert 15-20 olika gäng från HA till Albanligan (brottsliga organisationer eller gäng/nätverk enligt min mening). Även om BRÅ eller EU inte definierar t.ex. Bandidos och X-team som kriminella organisationer så är medlemmarna kriminella.
En större fara är dock att många av dessa organisationer attackerar rättsväsendet (åklagare, domare och vittnen). Jag skulle inte våga vittna mot exempelvis Bandidos även om jag vet att rättsväsendet, i stort sätt, slutar att fungera om ingen vågar vittna. Här måste man finna en lösning. Övergrepp i rättssak.. vad ger det? En snärt över fingrarna med en linjal?
Permalänk | Anmäl
Hobbit, 2009-08-06, 13:12
Ok, Sundevall, men vad iorganiserad brottslighet beträffar, oavsett hur hårt organiserad den är, motverkar den hu ändamåplsenligt sin egen avspegling i rättsväsendet genom skapa en realistisk hotbild ägnat att minimera såväl anmälningsbenägenhet som effektiv lagsökning. Motsvarande rationalitet finns inte hos den kaotiska hemmabrottsligheten. För övrigt måste i en situation av knapphet prioritera med hänsyn till den allmänt förbättrade laglydnaden per satsad skattekrona, så man får nog akta sig för hastiga slutsatser. Man skulle vidare vilja veta hur alkoholkonsumtionen utvecklats under motsvarande tid.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-06, 13:13
Vi lever i en mer internationaliserad värld och företeelsen kriminella nätverk måste följas upp för att inte växa.
En intressantare fråga är varför polisen fungerar så uruselt. I Finland är det den mest betrodda samhälls-servicen. Hur många litar på polisen i Sverige?
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-08-06, 13:51
Tacka fan för att snuten läcker. Det blir ju en himla massa rationaliseringsvinster. Först outsorcar man verksamheten och överlåter åt Dragan och hans gossar att skipa rättvisa. Sedan kan man gapa om att Kling å Klang behöver mer stålar, häftigare skjutjärn och mer befogenheter. Inget nytt under solen.
Permalänk | Anmäl
Kåkfararn, 2009-08-06, 13:58
Kan NÅGON garantera att inte FRA kommer att läcka också? - Jag bara frågar? - Alla svenska Internetanvändares göranden och låtanden på Internet finns samlad där - Någon som fortfarande tror på INTEGRITET? - Till syvende och sist är det oftast den MÄNSKLIGA FAKTORN som felar - Hot - utpressning och/eller korruption är några anledningar som gör att registeruppgifter alltid löper fara att läcka eller MISSBRUKAS - Tro inte heller att våra politiker och vårt rättsväsende alltid har VÅRT bästa för ögonen - De har alla en egen- för oss dödliga- dold agenda för sina aktioner - och det kan komma en dag att vi ALLA ångrar oss att vi har låtit hela den pågående övervaknings- och kontrollfanatism gå för långt - ingen FÖREGIVEN anledning kan vara värd att offra vår frihet och våra demokratiska fri- och rättigheter för!
Permalänk | Anmäl
Donsan, 2009-08-06, 15:09
Några har tydligen läst min artikel lite slarvigt. Så här skrev jag: "Naturligtvis ska de som är med i de här gängen gripas, åtalas och dömas när de begår brott, i likhet med alla andra."
Frågan jag ställer mig, är hur enormt stora resurser det ska satsas på de här grupperna, när de bara står för 2-3% av brotten.
Vi har gängbrottslighet i Sverige. Men att vi skulle ha en grov organiserad brottslighet som är systemhotande, är en myt - hur farligt spännande denna myt än kan te sig.
Permalänk | Anmäl
Dick Sundevall, 2009-08-06, 15:24
Sundevall (ovan) "Personer i kavajer kan vara nog så farliga som de i västar.".
Yes sir! Så sant!
Permalänk | Anmäl
Sune, 2009-08-06, 15:30
Jag har ju befunnit mig i dessa kretsar under hela mitt vuxna liv, och jag har haft både Olle Lijegren och Max Åström som anställda, inom mina rspektive vaktbolag och nattklubbar, och det skall jag verkligen tillstå, att polisens opinionsbildningsverksamhet kring detta inte är ett spår bättre än den verksamhet som försvaret bedrev under beteckningen "budgetubåtar".
Jag har suttit i olika samarbetsgrupper med polisen genom åren, och min genomgående uppfattning är att detta är en verksamhet som drivs av enbart maktpolitiska och egennyttiga ambitioner, det samhällsnyttiga perspektivet är närvarande endast till namnet.
Permalänk | Anmäl
Carl Norberg, 2009-08-06, 15:52
Det svänger om Sundevall! En läsvärd artikel från någon som vet vad han talar om!
Permalänk | Anmäl
Helena du Rées, 2009-08-06, 15:55
Den enda organiserade brottsligheten jag set i Sverige är polisen själva.
De förfalskar bevis trixas med obduktions protokoll ger inmunitet åt politiker o deras familjer givetvis skyddar de sig skjälva mm mm mm.
De skjuter folk i ryggen i självfösvar ja just det ... ungefär som att begå själmord genom att skjuta sig i nacken på 3 meters avstånd i en isoleringscell där man inte hittar vapnet. Eller en a-lagare som ramlar 147gånger när han är fastbunden i sängen.....osv nej då polisen är hederlig... Eller som för några år sedan kvinnor hålls inlåsta o tvingas prostituera sig på hotell i stockholm. Då säger polischefen "ja men det har vi känt till i ett år"...
M Gren
Permalänk | Anmäl
M gren, 2009-08-06, 18:19
@Donsan
Det är klart att fra kommer att läcka De har ju avtal med tex CIA mossad o andra terror organisationer för informations utbyte...
Sen så kommer uppgifterna att missbrukas på samma sätt som hos STAZI i utpressnings syfe.
Tex
Du har nykeln till en fastighet eller uppgifter du kan komma åt.
Du får ett besök vi kommer att åtala dig för att du besökt en hemsida xxx om du inte ger till gång till det vi vill...
M Gren
Permalänk | Anmäl
M gren, 2009-08-06, 20:49
vilken fantastiskt fin bild på götblad!
/e
Permalänk | Anmäl
ess, 2009-08-06, 21:24
Kunde ni inte valt en annan bild, ni kan ju få brottslingarna att skratta ihjäl sig, vill ni verkligen ta ansvar för det?
Permalänk | Anmäl
nobody, 2009-08-06, 23:52
Till Nykter (om du nu verkligen är det): Jag har aldrig gjort något reportage om Palmemodet i något sammanhang. Är inte heller anställd på SVT.
Permalänk | Anmäl
Dick Sundevall, 2009-08-07, 00:44
"Kåkfararn", det är inte speciellt svårt att Googla finska diskussioner om förtroende för polisen. T.ex.
http://www.svenska.yle.fi/nyheter/sok.php?id=162044&lookfor=&sokvariant=...
Sen finns historiskt en annan attityd till alkohol och våld bland många därborta, mycket av historiska orsaker (krig o.s.v.).
Och vi icke-kåkfarare skulle vilja se polisen som en samhälls-service och inte som ett sorgligt skämt. Utan fungerande polis går vägen mot ett klansamhälle via medborgargarden.
(Lite meningslöst att svara på din kommentar, för den tas väl bort för att du är så otrevlig.)
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-08-07, 01:23
Bara ifall ni nu har missat det: Alla svenska partier vill ändra regeringsformen, så att bland annat informationsfrihet, mötesfrihet och friheten att lämna landet skall kunna "regleras i vanlig lag". Detta står att läsa i förslaget till ny grundlag. Kan röstas igenom tidigast direkt efter valet 2010.
Varför ta bort skyddet som finns i grundlagen idag? Det gör ingen som inte vill ha en totalitär stat i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-08-07, 07:11
En grej ni missar är alla vänstertokar och "fredliga" demonstranter. Hela Malmö och Stockholm är fulla av dom. RF, AFA o annat pack.
Permalänk | Anmäl
Henrik C, 2009-08-07, 08:16
Ja sväng, sväng. Vilket debattnivå. Svensk polis är sagolikt ineffektiv och klarar inte ens av att svara i telefonen. Polisledningen är under all kritik. Däremot är de enskilda polismännen mycket duktiga, åtminstone i Stockholm, vilketr Görbladh rimligen bör ha en del credit för.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-07, 11:00
Vilket gafflande! Här sticker den ena gaphalsen efter den andre upp som Gubben I Lådan och Vet Bäst minsann. Charmtrollet Götbladh är verkligen mindre intressant. Det är kriminaliteten jag vill veta mer om. 2-3%. Det var inte mycket. Vilka är "alla de här grupperna tillsammans" mer exakt? Hur stort är mörkertalet? Procent räknat hurdå, antal anmälningar, antal fällande domar, beräknad kostnad etc? Den här svängiga artikeln läcker som ett såll, och jag vill se kalla fakta. Exakt statistik. Siffror. Någon. Sväng, sväng, sväng.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-07, 11:08
Alla som gnäller över Dick Sundevalls artikel. Jag förstår att det är smärtsamt när verkligheten inte stämmer överens med den politiska propaganda man vill prångla ut.
Permalänk | Anmäl
Anonym, 2009-08-07, 13:22
"Anonym", Som Peter Ingestad noterade innan dig så är det inte dokumenterat vad siffran 2-3% egentligen är.
Sen har det noterats ovan att det här är ett problem som lätt växer om det inte hålls efter. (Och med vår polis har är vi väl avundsjuka på Italien om något decennie.)
Vidare har det diskuterats om skadorna ifall detta ökar, för de påverkar rättsväsendet med mutor och hot -- i en del stater har staten t.o.m. växt ihop med organiserad kriminalitet (politikerna är illa nog som de är).
Du har alltså bara hån mot åsikter du ogillar, men inga argument? Sorgligt.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-08-07, 15:22
Svensk polis är ineffektiv men Carin Götblad bjuder inte kunskap till gagn för verksamheten. Ledsamt men sant, kanske är det politik passande sittande regering? ( se mer på länk )
Permalänk | Anmäl
Svensk Rättvisa, 2009-08-07, 18:29
Det är politiskt korrekt att skriva om HA och i mindre mån Bandidos, så länge man undviker att berätta att Bandidos består av invandrare iaf.
Övriga gäng som är betydligt mer destruktiva för samhället är det däremot inte lika accepterat att skriva om (alltså, för regimkontrollerad media) av den enkla anledningen att det inte finns några andra svenska gäng än HA (som inte är helt svenskt, men så nära man kan komma i detta land).
2-3% av brottsligheten? Visst, men det beror ju på hur man räknar. Stoppar man ett gäng gambianer så kanske man förhindrar att 50 kilo heroin kommer in i Stockholm. Ska man då inte prioritera det över att haffa Berra som gav sin fru en örfil (frun kanske borde packa och dra...eget ansvar och allt det)? I en perfekt värld, där Sverige inte la 400 miljarder per år på ett experiment som förstör landet, så hade vi haft resurser att ha ordentligt rättsväsende. Vi hade haft råd att ha poliser och liknande, likt i USA, överallt. Då hade vardagsbrottsligheten kunnat förhindras, speciellt då 90% av all ungdomsbrottslighet över natt hade försvunnit.
Att spy galla över en politisk figur (Carin Götblad) ger väl inte speciellt mycket. Likt vår militär så är det marionetter med en politikers hand uppförd i ändlyktan som "styr". Det som är fel i Sverige är inte alla småidioter i kommun och landsting etc, det är förrädarna i riksdagen som ligger bakom allt. Byt ut dem (alla) och låt ett svenskvänligt parti ta över så ska ni nog se att efter några år börjar landet gå tillbaka till ett fungerande välfärdssamhälle igen. Ett land utan hemlösa, HA, Bandidos eller något av de 700 invandrargängen. Fast svenska folket vill ju ha det som det är nu, eller hur? Vem vill att ens dotter ska vara trygg när hon går hem ensam?
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-08-08, 09:14
Det är och förblir på det viset att polisverksamheten är det maktpolitiska instrument som upprätthåller det statliga våldsmonopolet. Vilket i sig själv garanterar att detta polisiära system är självkorrumperande.
Vidare så är det givetvis så att ju mindre tranperent detta system är till både sin funktion och verkan, desto högre grad av korruption kommer att påverka systemet över tiden.
Permalänk | Anmäl
Carl Norberg, 2009-08-08, 11:38
Dick Sundevall skriver i ett inlägg (090806) att "... Sverige är en fridsam idyll i internationell jämförelse när det gäller brottslighet". Det är ett intressant påstående. Framförallt när det kommer från någon som kallar sig för "kriminaljournalist".
Verkligheten är förstås en helt annan. Räknat i brott per invånare ligger Sverige i den absoluta världstoppen när det gäller våldsbrott som våldtäkt, rån och misshandel.
Permalänk | Anmäl
Tage Sundin, 2009-08-08, 11:47
@ Tage Sundin
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahah
Jösses, är himlen grön också? Kom ut ur stugan, skaffa telefon, radion, tv och kanske internet!!!
Hört talas om t ex Rio eller Mexico city? I Rio (med ca 6 miljoner invånare) skjuter dessutom polisen ihjäl 1000 personer om året. Sen när det kommer till anmälda våldtäkter i Sverige så handlar de flesta om våldtäkter begångna av en bekant till offret varav en stor del är eller har varit offrets partner. Hur många sådana våldtäkter tror du man anmäler på annat håll? Sen så finns det tusen saker till att säga om detta, men det vore skönt om vissa ibland förstod sina egna begränsningar när det gäller kunskap inom olika områden. Alternativt läser in sig på området istället för att bara ösa ur sig en massa dumheter baserat på otillräkneliga källor.
Permalänk | Anmäl
jag, 2009-08-08, 15:33
Man funderar lite över vilken värld Dick Sundevall egentligen lever i när han påstår att det inte finns någon grov systemhotande organiserad brottslighet i Sverige. Jag tycker herr Dick Sundevall på ett seriöst sätt exempelvis ska utreda situationen i Södertälje, där polishus beskjuts och där socialsekreterare är så hotade att de måste ha väktarbevakning. Om dessa som arbetar för samhället blir utsatta för sådan grov kriminalitet vet jag inte vad sustemhotande brottslighet innebär.
Jag gissar snarare på att Dick Sundevall tillhör kategorin människor som löser sina problem genom att stoppa ner huvudet i sanden, precis som de som förnekar klimatproblemen och växthuseffekten gör. Allt är solens fel, inte koldioxidens liksom.
Vi löser inte problemen genom att förneka dem, eller hur? Den organiserade brottsligheten fortsätter att växa. Dick Sundevall är säkert inte alls medveten om situationen i Köpenhamn, och hur den sakta men säkert sprids till Malmö. Nej, det finns inga allvarliga problem med organiserad brottslighet helt enkelt.
Dick Sundevall artikel är inget annat än ett stort hån mot alla de brottsoffer som dagligen utsätts för den organiserade brottsligheten som för var dag växer sig starkare i det blåögda Sverige där allt tycks vara frid och fröjd men där det pyr under ytan. En vacker dag kommer det tända fyr till en rejäl brasa, först då kommer man förmodligen inse att det hade varit bättre att ta itu med problemen medans tid fanns.
Permalänk | Anmäl
Håkan Matsson, 2009-08-08, 16:42
@ Håkan Matsson
"Jag tycker herr Dick Sundevall på ett seriöst sätt exempelvis ska utreda situationen i Södertälje, där polishus beskjuts och där socialsekreterare är så hotade att de måste ha väktarbevakning. Om dessa som arbetar för samhället blir utsatta för sådan grov kriminalitet vet jag inte vad sustemhotande brottslighet innebär."
Nej, det vet du uppenbarligen inte!
"Den kriminella verksamheten genererar åtråvärda resurser i form av kapital, kompetens, kontakter och status. Resurserna kan mobiliseras för att skydda och underlätta verksamheten. Det är då som den organiserade brottsligheten blir systemhotande, och ett större problem för samhället än dess kriminella kärnverksamhet som narkotika och stölder. Den kriminella verksamheten är systemhotande när tulltjänstemän och poliser korrumperas, åklagare hotas, brottsoffer inte vågar anmäla och vittnen snabbt glömmer vad de har sett." (Källa BRÅ)
Brottslighet bestående av spridda attacker eller hot, utan sammanhang, är definitivt inte systemhotande. Däremot kan man underlätta för olika grupperingar att bli systemhotade genom att blåsa upp deras egentliga kapacitet och inflytande.
Permalänk | Anmäl
jag, 2009-08-08, 19:42
Eller så kan man låtsas om som om problemen inte existerar så kanske det löser sig av sig självt, enligt klassiskt svenskt manér.
Permalänk | Anmäl
Håkan Matsson, 2009-08-08, 20:47
Utmärkt av Wolodarski:
.
http://www.dn.se/opinion/signerat/kliv-ur-bilen-1.927278
.
Göthblad kan jag inte bedöma, men det är pinsamt uppenbart hur dålig vår polisledning fungerar år ut och år in utan att någon kompetent och kraftfull makthavare ingriper mot eländet. Detta är korruption, demoraliserar allmänheten och främjar kriminaliteten.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-09, 19:32
@Dick Sundevall bra skrivet och äntligen en som skriver vettigt om Svensk brottslighet och grov organiserad brottslighet, håller med i varenda ord!
Som förväntat dyker div personer från SD upp i kommentarerna för att snabbt påpeka hur fel DS har och att det minsann Sverige har den grövstaste invandrandes [b]organiserades[/b] brottsligheten........för så är det vist det...pilluta dig!
Permalänk | Anmäl
Petter, 2009-08-09, 20:28
Astrid Lindgren kunde inte ha sagt det bättre. Till saken:
.
http://www.gt.se/nyheter/1.1667022/polisen-beskots-efter-dodsskjutning-i...
.
Nu igen. Skottlossning. Gängkrig. Det här händer ju hela tiden numer. Såhär var det INTE förr. Anskaffning av vapen kräver nätverk och organisation. Det ÄR organiserad brottslighet, företagsamhet på sitt sätt, målinriktad kriminell förvärvsverksamhet. Sundevalls teorier går helt enkelt inte ihop med uppenbara fakta. Vi har i dag en helt annan typ av brottslighet, och mycket sannolikt ett ständigt ökande mörkertal till följd av 1. polisens obotliga ineffektivitet och 2. en fullt rationella rädsla för för en fullt real hotbild från vår organiserade brottslighet. Omertá, som det heter på Sicilien. Också därifrån rapporterades låg brottslighet i decennier. Maffian var bara en myt, hette det. Verkligheten var den rakt motsatta, och så är det nog här och nu med, alldeles oavsett en och annan hurtfrisk sjuåring som tvunget ska yppa sin Åsikt utan skymten av sakunderlag eller argument, och som inte har en aning om vad han snackar om. Pilutt, pilutt, pilutt.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-10, 15:33
Ingestad lite mittåt i detta.
Det är givetvis inte så att det första som Bror Steffenson som då var CKF(Chef för kustflottan) uttryckte, var att han var medvetande om nationaliteten på Ubåtarna, men skulle det bli några utökade försvarsanslag, så måste det ju finnas ett ubåtshot, inte sant? Det fanns ju ett skäl till att uttrycket budgetubåt myntades, och det skälet var inte ryska ubåtar.
Och i värsta fall som dessutom är det säkraste sättet, för att ha kontroll på hela förloppet, så är det som vanligt så att regissören och nyttotagaren är en och samma part.
Antalet vapen som sålts via infiltratörsverksamheten, och som sedan har använts i olika brottssammanhang är betydande.
Och jag har haft såväl Olle Liljegren som Max Åström som anställda, med allt vad detta inneburit genom åren...
Permalänk | Anmäl
Carl Norberg, 2009-08-10, 22:15
Shit vilken läskig bild!
Permalänk | Anmäl
rob, 2009-08-11, 10:12
Håller helt med Dick Sundevall. Alltihop är en enda stor myt. Faktum är att det knappt finns någon organiserad brottslighet överhuvudtaget. Poliserna ljuger. Åklagarna ljuger. Brottsförebyggande rådet ljuger. Ja alla ljuger utom just Dick Sundevall. Dessutom ska man komma ihåg att brottslighet inte är något allvarlig. Brottsoffren förstorar ofta upp det de varit med om. Som restaurangägare tycker jag det är helt okej att bli utsatt för regelbunden utpressning och hotelser. Det hör ju till branschen liksom och där håller jag med Dick Sundevall om att man inte behöver agera överhuvudtaget.
Permalänk | Anmäl
Åke Malmsten, 2009-08-11, 11:49
Men om Åke Malmsten är utsatt för utpressning så borde han väl vända sig till polisen och inte till Dick Sundevall.
Permalänk | Anmäl
Carl Norberg, 2009-08-11, 18:07
Det märks att att kvällspressens förmedlade bild av Sveriges brottslighet har gjort ett starkt intryck på många av de som kommenterar.
Det är bra att någon påpekar att det är mycket av politik i den så omdebatterade grova/gäng/organiserade brottsligheten.
Det finns många som har något att vinna på att förstora upp problemmatiken.
Det som är synd är att JAG kan tycka att de resurser och de nya lagarna förstör mer än gör nytta för att effektivt kunna ta tag i JUST brottsligheten.
Kraften och resurser ska givetsvis sättas in men utifrån de proptioner i förhållande till den del av den stora brottsligheten den utgör.
Pyramidens topp av kriminella är som alltid beroende av den kriminella basen. Utan pyramidens grund så fallet systemet!!
Permalänk | Anmäl
Petter, 2009-08-12, 18:47
Varför skulle den organiserade brottsligheten etablera sig i Sverige om den bara står för 2-3 % av brottsligheten? LOL
Det är väl snarare så att de står för den allvarliga delen av brottsligheten som exvis
att heroinsmuggling och man undrar hur alla de som har söner eller döttrar som tjänar i utlandsstyrkan om de får reda på att de pengar som talibanerna köper vapen för kommer från Sverige, Det är ingen höjdare. Det är era barn som dödas.
att Farc köper svenska AT4 pv-vapen via Venezuela för kokain som snortats på Stureplan.
Ja, en sak är säker utan politiskt beskydd högt upp i samhället kan inte den organiserade brottsligheten verka så ostört som den gör idag.
Sen har de säkert köpt sig positiv publicitet i både böcker som dagspress.
Permalänk | Anmäl
anderson, 2009-08-15, 21:13
Varför skulle den organiserade brottsligheten etablera sig i Sverige om den bara står för 2-3 % av brottsligheten? LOL
Det är väl snarare så att de står för den allvarliga delen av brottsligheten som exvis
heroinsmuggling och man undrar hur alla de som har söner eller döttrar som tjänar i utlandsstyrkan om de får reda på att de pengar som talibanerna köper vapen för kommer från Sverige, Det är ingen höjdare. Det är era barn som dödas.
att Farc köper svenska AT4 pv-vapen via Venezuela för kokain som snortats på Stureplan.
Ja, en sak är säker utan politiskt beskydd högt upp i samhället kan inte den organiserade brottsligheten verka så ostört som den gör idag.
Sen har de säkert köpt sig positiv publicitet i både böcker som dagspress.
Permalänk | Anmäl
anderson, 2009-08-15, 21:25
"Men enligt EU:s definitioner av grov organiserad brottslighet, är det möjligen Hells Angels som kan räknas dit av de grupper som agerar i Sverige."
Uhm, EUs definitionen, som togs fram 2005, är som följande:
"a structured association, established over a period of time, of more than two persons, acting in concert with a view to committing offences which are punishable by deprivation of liberty or a detention order of a maximum of at least four years or a more serious penalty, as a means of obtaining, directly or indirectly, financial or other material benefits."
Så det blir ju en hel del grupperingar som kan definieras som att begå grov organiserad brottslighet, eftersom grov ju syftar till straffpåföljden av brotten, vilket i EUs definition är alla brott som begås i organiserad form under viss tidsperiod och som kan ge 4 år eller mer.
Sen att vi här i Sverige mest jämför grov organiserad brottslighet med andra länder, länder som sedemera dras med diverse myter, är ju bara tomat eller tomat.
FBI definierar organiserad brottslighet på samma sätt (bara lite mer informativa):
"The FBI defines organized crime as any group having some manner of a formalized structure and whose primary objective is to obtain money through illegal activities. Such groups maintain their position through the use of actual or threatened violence, corrupt public officials, graft, or extortion, and generally have a significant impact on the people in their locales, region, or the country as a whole."
Permalänk | Anmäl
ST, 2009-08-17, 19:20
Hej ST
Det är trevligt att det finns någon som inser de lögner som sprids av författare och massmedia om den organiserade grova brottsligheten. Det görs på många sätt men ett sätt som du förtjänstfullt pekar på är att definiera den falskt och naturligtvis i nästa andetag råskälla på den delen av polisen som bekämpar den grova brottsligheten.
Jag menar att mycket hänger ihop med narkotikabrottsligheten där terrorgrupper finansierar sitt terrorvälde genom att distribuera sin narkotika genom brottsorganisationer som exv nämns HA och andra beroeende på vilken distributör de har knutit till sig och vilket politiskt beskydd de kan ordna i Sverigen.
Exv. så smugglas ca 5000 kg heroin in i Sverige.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Heroin#Handel_och_pris
Ingen skall ens försöka övertyga mig om att det är möjligt utan att korrupt poliser, åklagare och domare beskyddar dessa på uppdrag av talibanernas politiska fränder.
Exv. så säger fd svenske försvarsministern Thage G Peterson följande om Sveriges fredsbevarande insats i Afganistan:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5652585.ab
"Kriget har inget med svensk säkerhet eller narkotikabekämpning att göra. "
Jag tror att varenda soldat i utlandsstyrkan kan se sambandet
mellan de ryska vapen som Talibanerna skjuter med på dem och det heroin säljs på Stockholms gator.
Min fråga är denna:
Varför terrorstämplas inte alla dessa mc-burna delar av terrornätverkens distributionsnät för narkotika?
Permalänk | Anmäl
andersson, 2009-08-18, 17:51
57 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Oerhört intressant, och bekräftar de misstankar jag haft länge. Sveriges politikerkår använder skrik och tjat om "grov organiserad brottslighet" för att motivera alla sorters övervakning av medborgarna och borttagande av våra mänskliga fri- och rättigheter, alltmedan deras recept för att faktiskt åtgärda "problemet" inte nyttjar till ett skit. Lägg till detta en allmän rättsröta i rättsväsendet, och bilden blir en helt annan än den politikerna vill måla upp.
Jag tolkar artikeln som att skribenten anser att det inte finns många kriminella nätverk, och de som finns är ofarliga. Men är det inte en poäng i att kväsa dem i dess linda? När kriminella tror att de har makten är det inte långt tills man befinner sig i en sydamerikansk situation, för att inte tala om tillståndet i Mexico.
Kriminella nätverk som HA och dess likar ska punktmarkeras och pressas ner så att de aldrig känner sig säkra i sin pararellvärld där de sätter lagarna.
Sorgligt nog har du rätt Svempa, även om jag tycker att "allän rättsröta" är att ta i. Bakom den allmänna bilden av det icke korrupta rättsväsendet, döljer sig allt för mycket av oegentligheter. Och av de anmälningar som görs mot poliser, åklagare och domare, går mindre än två procent till åtal!
Suka. Det är faktiskt oerhört långt innan vi befinner oss i en sydamerikansk situation. Vi har kriminella löst sammanfoga nätverk i Sverige. Men de står som sagt bara för 2-3 procent av brottsligheten. Jag vill ha högre prioritet av de andra 97-98 procenten. Personer i kavajer kan vara nog så farliga som de i västar.
Ytterst intressant motbild, men inte tillräckligt exakt.
.
"Enligt Södersjukhusets statistik har det varit en ökning av relationsrelaterade våldsbrott med 80 procent under de senaste åren!" I synnerhet detta. Men hur stor är den organiserade brottsligheten om vi räknar in "löst sammanhållna konstellationer", och vad är tendensen? Är den massmediala bilden verkligen ALLDELES felaktig? Vilka intressen och vilka motiv ligger i så fall bakom denna massiva desinformation? Artikeln väcker fler frågor än den besvarar.
Peter Ingestad. Det vanligaste mordet i Sverige ser ut så här: Två berusade manliga vänner i den enes kök Det blir bråk och en av dem sticker ned den andre med en brödkniv. Dagen därpå kan vi läsa en notis om händelsen. Det blir lite större när en man har dödat sin hustru/sambo, men fortfarande ingen förstasida.
Men när någon från en MC-klubb gör något blir det stora rubriker. Förklaringen ligger i att de här klubbarna har deklarerat att de kör enligt egna regler och lagar. De är helt enkelt mer spekulativt tacksamma att skriva om.
Intressena bakom myten är väl uppenbara: Försäkringsbolag och väktarföretag som lever på den rädsla som frammanas. Polis och åklagare som vill ha större anslag. Och framförallt politiska partier som tävlar om att framstå som "hårdast mot dom hårda". Det vinner man bevisligen röster på. Fakum är att Sverige är en fridsam idyll i internationell jämförelse när det gäller brottslighet. Men all brottslighet ska naturligtvis bekämpas. Framförallt genom förebyggande arbete.
Bra artikel.
Men analysen är ju märklig. Vad Dick Sundevall menar är att den organiserade brottsligheten (Wolfpack, MC-gängen, Fucked For Life och allt vad de heter) inte är något problem så länge som de håller sig runt 2-3 % av alla brott.
Polisen ska alltså vänta tills gängen kommer upp i... ja vad? 25 procent? 50 procent?
Att MC-gängen kunnat etablera sig i Sverige beror just på att höga polischefer inte tagit dem på allvar. När Hells Angels försökte etablera sig i Stockholm gjorde polisen närmast dagliga räder mot dem. En sorts systematiska trakasserier. Man gjorde det också maskerat, eftersom de här grupperna har satt i system att hota hela rättsapparaten, inklusive enskilda polismän.
Det här fungerade bra tills något geni till polischef i Stockholm förbjöd poliserna att uppträda med mask. Då började buset filma alla razzior. Och resten är ju lätt som en plätt. Kontakta polismännen. Prata med deras barn i skolan och be dem hälsa till pappa. Ring på nätterna. Trakassera flickvänner och fruar.
Inte svårare grejor än vem som helst kan räkna ut.
Men förödande för polisernas vilja att ta tag i buset.
Nu har vi HA i Stockholm, plus en massa förortsgäng. Och rekryteringen pågår för fullt.
Jag kan hålla med Dick Sundevall om att vardagsarbetet måste gå före. Men det gör det redan.
@Dick Sundevall.
Du har rätt i att de resterande 97% bör få högre status, men att säga att den organiserade brottsligheten är en myt är att blunda.
Varför måste de två stå i motsatsförhållande?
Måhända är sverige en idyll, men det var nog andra idag infekterade länder också innan de infekterades med organiserad brottslighet som negligerades innan det var för sent.
Organiserad brottslighet får man inte bort genom förebyggande åtgärder anser jag.
Det är lite för enkelt att skylla på deras bakgrund, dessa personer har med vett och vilja valt att motarbeta samhället som sådant genom att skapa sin egen värld. Detta eftersom det är så enkelt och relativt riskfritt och låga straffsatser för organiserad kriminalitet Det tas väl ingen hänsyn till detta när de döms, misstänker jag).
Vill man tjäna de stora pengarna så organiserar man sig.
Jag anser att organiserad kriminalitet är samhällsfarligt och bör behandlas därefter.
Poliser som inte hålls ansvariga för misshandel, egenmäktighet och t.o.m. dödsskjutningar (börjar faktiskt bli en del nu) är långt mycket farligare för ett samhälle än några muppar i väst.
Rättssäkerhet i sin mest grundläggande form betyder att statens våldsmonopol skall vara förutsägbart. Alltså: Gör jag så här, kommer polisen att tvinga mig till saker, låter jag bli slipper jag det. Detta är en absolut förutsättning för ett hälsosamt, fritt samhälle där människor slipper vara rädda för staten och det våld och de tvångsmedel den har. Det är skillnaden mellan demokrati och autokrati/totalitarism. För att vi skall kunna slippa leva i skräck för staten, måste alla makthavare granskas och kunna ställas till svars för oegentligheter, oavsett om de är statsministrar, poliser eller tjänstemän på något verk.
I jämförelse med detta är Hell's Angels och liknande företeelser småsaker.
Jag misstänker att den organiserade brottsligheten utgör en större andel av brotten än 2-3 procent. Många av brotten anmäls inte. Här i Göteborg är finns det säkert 15-20 olika gäng från HA till Albanligan (brottsliga organisationer eller gäng/nätverk enligt min mening). Även om BRÅ eller EU inte definierar t.ex. Bandidos och X-team som kriminella organisationer så är medlemmarna kriminella.
En större fara är dock att många av dessa organisationer attackerar rättsväsendet (åklagare, domare och vittnen). Jag skulle inte våga vittna mot exempelvis Bandidos även om jag vet att rättsväsendet, i stort sätt, slutar att fungera om ingen vågar vittna. Här måste man finna en lösning. Övergrepp i rättssak.. vad ger det? En snärt över fingrarna med en linjal?
Ok, Sundevall, men vad iorganiserad brottslighet beträffar, oavsett hur hårt organiserad den är, motverkar den hu ändamåplsenligt sin egen avspegling i rättsväsendet genom skapa en realistisk hotbild ägnat att minimera såväl anmälningsbenägenhet som effektiv lagsökning. Motsvarande rationalitet finns inte hos den kaotiska hemmabrottsligheten. För övrigt måste i en situation av knapphet prioritera med hänsyn till den allmänt förbättrade laglydnaden per satsad skattekrona, så man får nog akta sig för hastiga slutsatser. Man skulle vidare vilja veta hur alkoholkonsumtionen utvecklats under motsvarande tid.
Vi lever i en mer internationaliserad värld och företeelsen kriminella nätverk måste följas upp för att inte växa.
En intressantare fråga är varför polisen fungerar så uruselt. I Finland är det den mest betrodda samhälls-servicen. Hur många litar på polisen i Sverige?
Tacka fan för att snuten läcker. Det blir ju en himla massa rationaliseringsvinster. Först outsorcar man verksamheten och överlåter åt Dragan och hans gossar att skipa rättvisa. Sedan kan man gapa om att Kling å Klang behöver mer stålar, häftigare skjutjärn och mer befogenheter. Inget nytt under solen.
Kan NÅGON garantera att inte FRA kommer att läcka också? - Jag bara frågar? - Alla svenska Internetanvändares göranden och låtanden på Internet finns samlad där - Någon som fortfarande tror på INTEGRITET? - Till syvende och sist är det oftast den MÄNSKLIGA FAKTORN som felar - Hot - utpressning och/eller korruption är några anledningar som gör att registeruppgifter alltid löper fara att läcka eller MISSBRUKAS - Tro inte heller att våra politiker och vårt rättsväsende alltid har VÅRT bästa för ögonen - De har alla en egen- för oss dödliga- dold agenda för sina aktioner - och det kan komma en dag att vi ALLA ångrar oss att vi har låtit hela den pågående övervaknings- och kontrollfanatism gå för långt - ingen FÖREGIVEN anledning kan vara värd att offra vår frihet och våra demokratiska fri- och rättigheter för!
Några har tydligen läst min artikel lite slarvigt. Så här skrev jag: "Naturligtvis ska de som är med i de här gängen gripas, åtalas och dömas när de begår brott, i likhet med alla andra."
Frågan jag ställer mig, är hur enormt stora resurser det ska satsas på de här grupperna, när de bara står för 2-3% av brotten.
Vi har gängbrottslighet i Sverige. Men att vi skulle ha en grov organiserad brottslighet som är systemhotande, är en myt - hur farligt spännande denna myt än kan te sig.
Sundevall (ovan) "Personer i kavajer kan vara nog så farliga som de i västar.".
Yes sir! Så sant!
Jag har ju befunnit mig i dessa kretsar under hela mitt vuxna liv, och jag har haft både Olle Lijegren och Max Åström som anställda, inom mina rspektive vaktbolag och nattklubbar, och det skall jag verkligen tillstå, att polisens opinionsbildningsverksamhet kring detta inte är ett spår bättre än den verksamhet som försvaret bedrev under beteckningen "budgetubåtar".
Jag har suttit i olika samarbetsgrupper med polisen genom åren, och min genomgående uppfattning är att detta är en verksamhet som drivs av enbart maktpolitiska och egennyttiga ambitioner, det samhällsnyttiga perspektivet är närvarande endast till namnet.
Det svänger om Sundevall! En läsvärd artikel från någon som vet vad han talar om!
Den enda organiserade brottsligheten jag set i Sverige är polisen själva.
De förfalskar bevis trixas med obduktions protokoll ger inmunitet åt politiker o deras familjer givetvis skyddar de sig skjälva mm mm mm.
De skjuter folk i ryggen i självfösvar ja just det ... ungefär som att begå själmord genom att skjuta sig i nacken på 3 meters avstånd i en isoleringscell där man inte hittar vapnet. Eller en a-lagare som ramlar 147gånger när han är fastbunden i sängen.....osv nej då polisen är hederlig... Eller som för några år sedan kvinnor hålls inlåsta o tvingas prostituera sig på hotell i stockholm. Då säger polischefen "ja men det har vi känt till i ett år"...
M Gren
@Donsan
Det är klart att fra kommer att läcka De har ju avtal med tex CIA mossad o andra terror organisationer för informations utbyte...
Sen så kommer uppgifterna att missbrukas på samma sätt som hos STAZI i utpressnings syfe.
Tex
Du har nykeln till en fastighet eller uppgifter du kan komma åt.
Du får ett besök vi kommer att åtala dig för att du besökt en hemsida xxx om du inte ger till gång till det vi vill...
M Gren
vilken fantastiskt fin bild på götblad!
/e
Kunde ni inte valt en annan bild, ni kan ju få brottslingarna att skratta ihjäl sig, vill ni verkligen ta ansvar för det?
Till Nykter (om du nu verkligen är det): Jag har aldrig gjort något reportage om Palmemodet i något sammanhang. Är inte heller anställd på SVT.
"Kåkfararn", det är inte speciellt svårt att Googla finska diskussioner om förtroende för polisen. T.ex.
http://www.svenska.yle.fi/nyheter/sok.php?id=162044&lookfor=&sokvariant=...
Sen finns historiskt en annan attityd till alkohol och våld bland många därborta, mycket av historiska orsaker (krig o.s.v.).
Och vi icke-kåkfarare skulle vilja se polisen som en samhälls-service och inte som ett sorgligt skämt. Utan fungerande polis går vägen mot ett klansamhälle via medborgargarden.
(Lite meningslöst att svara på din kommentar, för den tas väl bort för att du är så otrevlig.)
Bara ifall ni nu har missat det: Alla svenska partier vill ändra regeringsformen, så att bland annat informationsfrihet, mötesfrihet och friheten att lämna landet skall kunna "regleras i vanlig lag". Detta står att läsa i förslaget till ny grundlag. Kan röstas igenom tidigast direkt efter valet 2010.
Varför ta bort skyddet som finns i grundlagen idag? Det gör ingen som inte vill ha en totalitär stat i Sverige.
En grej ni missar är alla vänstertokar och "fredliga" demonstranter. Hela Malmö och Stockholm är fulla av dom. RF, AFA o annat pack.
Ja sväng, sväng. Vilket debattnivå. Svensk polis är sagolikt ineffektiv och klarar inte ens av att svara i telefonen. Polisledningen är under all kritik. Däremot är de enskilda polismännen mycket duktiga, åtminstone i Stockholm, vilketr Görbladh rimligen bör ha en del credit för.
Vilket gafflande! Här sticker den ena gaphalsen efter den andre upp som Gubben I Lådan och Vet Bäst minsann. Charmtrollet Götbladh är verkligen mindre intressant. Det är kriminaliteten jag vill veta mer om. 2-3%. Det var inte mycket. Vilka är "alla de här grupperna tillsammans" mer exakt? Hur stort är mörkertalet? Procent räknat hurdå, antal anmälningar, antal fällande domar, beräknad kostnad etc? Den här svängiga artikeln läcker som ett såll, och jag vill se kalla fakta. Exakt statistik. Siffror. Någon. Sväng, sväng, sväng.
Alla som gnäller över Dick Sundevalls artikel. Jag förstår att det är smärtsamt när verkligheten inte stämmer överens med den politiska propaganda man vill prångla ut.
"Anonym", Som Peter Ingestad noterade innan dig så är det inte dokumenterat vad siffran 2-3% egentligen är.
Sen har det noterats ovan att det här är ett problem som lätt växer om det inte hålls efter. (Och med vår polis har är vi väl avundsjuka på Italien om något decennie.)
Vidare har det diskuterats om skadorna ifall detta ökar, för de påverkar rättsväsendet med mutor och hot -- i en del stater har staten t.o.m. växt ihop med organiserad kriminalitet (politikerna är illa nog som de är).
Du har alltså bara hån mot åsikter du ogillar, men inga argument? Sorgligt.
Svensk polis är ineffektiv men Carin Götblad bjuder inte kunskap till gagn för verksamheten. Ledsamt men sant, kanske är det politik passande sittande regering? ( se mer på länk )
Det är politiskt korrekt att skriva om HA och i mindre mån Bandidos, så länge man undviker att berätta att Bandidos består av invandrare iaf.
Övriga gäng som är betydligt mer destruktiva för samhället är det däremot inte lika accepterat att skriva om (alltså, för regimkontrollerad media) av den enkla anledningen att det inte finns några andra svenska gäng än HA (som inte är helt svenskt, men så nära man kan komma i detta land).
2-3% av brottsligheten? Visst, men det beror ju på hur man räknar. Stoppar man ett gäng gambianer så kanske man förhindrar att 50 kilo heroin kommer in i Stockholm. Ska man då inte prioritera det över att haffa Berra som gav sin fru en örfil (frun kanske borde packa och dra...eget ansvar och allt det)? I en perfekt värld, där Sverige inte la 400 miljarder per år på ett experiment som förstör landet, så hade vi haft resurser att ha ordentligt rättsväsende. Vi hade haft råd att ha poliser och liknande, likt i USA, överallt. Då hade vardagsbrottsligheten kunnat förhindras, speciellt då 90% av all ungdomsbrottslighet över natt hade försvunnit.
Att spy galla över en politisk figur (Carin Götblad) ger väl inte speciellt mycket. Likt vår militär så är det marionetter med en politikers hand uppförd i ändlyktan som "styr". Det som är fel i Sverige är inte alla småidioter i kommun och landsting etc, det är förrädarna i riksdagen som ligger bakom allt. Byt ut dem (alla) och låt ett svenskvänligt parti ta över så ska ni nog se att efter några år börjar landet gå tillbaka till ett fungerande välfärdssamhälle igen. Ett land utan hemlösa, HA, Bandidos eller något av de 700 invandrargängen. Fast svenska folket vill ju ha det som det är nu, eller hur? Vem vill att ens dotter ska vara trygg när hon går hem ensam?
Det är och förblir på det viset att polisverksamheten är det maktpolitiska instrument som upprätthåller det statliga våldsmonopolet. Vilket i sig själv garanterar att detta polisiära system är självkorrumperande.
Vidare så är det givetvis så att ju mindre tranperent detta system är till både sin funktion och verkan, desto högre grad av korruption kommer att påverka systemet över tiden.
Dick Sundevall skriver i ett inlägg (090806) att "... Sverige är en fridsam idyll i internationell jämförelse när det gäller brottslighet". Det är ett intressant påstående. Framförallt när det kommer från någon som kallar sig för "kriminaljournalist".
Verkligheten är förstås en helt annan. Räknat i brott per invånare ligger Sverige i den absoluta världstoppen när det gäller våldsbrott som våldtäkt, rån och misshandel.
@ Tage Sundin
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahah
Jösses, är himlen grön också? Kom ut ur stugan, skaffa telefon, radion, tv och kanske internet!!!
Hört talas om t ex Rio eller Mexico city? I Rio (med ca 6 miljoner invånare) skjuter dessutom polisen ihjäl 1000 personer om året. Sen när det kommer till anmälda våldtäkter i Sverige så handlar de flesta om våldtäkter begångna av en bekant till offret varav en stor del är eller har varit offrets partner. Hur många sådana våldtäkter tror du man anmäler på annat håll? Sen så finns det tusen saker till att säga om detta, men det vore skönt om vissa ibland förstod sina egna begränsningar när det gäller kunskap inom olika områden. Alternativt läser in sig på området istället för att bara ösa ur sig en massa dumheter baserat på otillräkneliga källor.
Man funderar lite över vilken värld Dick Sundevall egentligen lever i när han påstår att det inte finns någon grov systemhotande organiserad brottslighet i Sverige. Jag tycker herr Dick Sundevall på ett seriöst sätt exempelvis ska utreda situationen i Södertälje, där polishus beskjuts och där socialsekreterare är så hotade att de måste ha väktarbevakning. Om dessa som arbetar för samhället blir utsatta för sådan grov kriminalitet vet jag inte vad sustemhotande brottslighet innebär.
Jag gissar snarare på att Dick Sundevall tillhör kategorin människor som löser sina problem genom att stoppa ner huvudet i sanden, precis som de som förnekar klimatproblemen och växthuseffekten gör. Allt är solens fel, inte koldioxidens liksom.
Vi löser inte problemen genom att förneka dem, eller hur? Den organiserade brottsligheten fortsätter att växa. Dick Sundevall är säkert inte alls medveten om situationen i Köpenhamn, och hur den sakta men säkert sprids till Malmö. Nej, det finns inga allvarliga problem med organiserad brottslighet helt enkelt.
Dick Sundevall artikel är inget annat än ett stort hån mot alla de brottsoffer som dagligen utsätts för den organiserade brottsligheten som för var dag växer sig starkare i det blåögda Sverige där allt tycks vara frid och fröjd men där det pyr under ytan. En vacker dag kommer det tända fyr till en rejäl brasa, först då kommer man förmodligen inse att det hade varit bättre att ta itu med problemen medans tid fanns.
@ Håkan Matsson
"Jag tycker herr Dick Sundevall på ett seriöst sätt exempelvis ska utreda situationen i Södertälje, där polishus beskjuts och där socialsekreterare är så hotade att de måste ha väktarbevakning. Om dessa som arbetar för samhället blir utsatta för sådan grov kriminalitet vet jag inte vad sustemhotande brottslighet innebär."
Nej, det vet du uppenbarligen inte!
"Den kriminella verksamheten genererar åtråvärda resurser i form av kapital, kompetens, kontakter och status. Resurserna kan mobiliseras för att skydda och underlätta verksamheten. Det är då som den organiserade brottsligheten blir systemhotande, och ett större problem för samhället än dess kriminella kärnverksamhet som narkotika och stölder. Den kriminella verksamheten är systemhotande när tulltjänstemän och poliser korrumperas, åklagare hotas, brottsoffer inte vågar anmäla och vittnen snabbt glömmer vad de har sett." (Källa BRÅ)
Brottslighet bestående av spridda attacker eller hot, utan sammanhang, är definitivt inte systemhotande. Däremot kan man underlätta för olika grupperingar att bli systemhotade genom att blåsa upp deras egentliga kapacitet och inflytande.
Eller så kan man låtsas om som om problemen inte existerar så kanske det löser sig av sig självt, enligt klassiskt svenskt manér.
Utmärkt av Wolodarski:
.
http://www.dn.se/opinion/signerat/kliv-ur-bilen-1.927278
.
Göthblad kan jag inte bedöma, men det är pinsamt uppenbart hur dålig vår polisledning fungerar år ut och år in utan att någon kompetent och kraftfull makthavare ingriper mot eländet. Detta är korruption, demoraliserar allmänheten och främjar kriminaliteten.
@Dick Sundevall bra skrivet och äntligen en som skriver vettigt om Svensk brottslighet och grov organiserad brottslighet, håller med i varenda ord!
Som förväntat dyker div personer från SD upp i kommentarerna för att snabbt påpeka hur fel DS har och att det minsann Sverige har den grövstaste invandrandes [b]organiserades[/b] brottsligheten........för så är det vist det...pilluta dig!
Astrid Lindgren kunde inte ha sagt det bättre. Till saken:
.
http://www.gt.se/nyheter/1.1667022/polisen-beskots-efter-dodsskjutning-i...
.
Nu igen. Skottlossning. Gängkrig. Det här händer ju hela tiden numer. Såhär var det INTE förr. Anskaffning av vapen kräver nätverk och organisation. Det ÄR organiserad brottslighet, företagsamhet på sitt sätt, målinriktad kriminell förvärvsverksamhet. Sundevalls teorier går helt enkelt inte ihop med uppenbara fakta. Vi har i dag en helt annan typ av brottslighet, och mycket sannolikt ett ständigt ökande mörkertal till följd av 1. polisens obotliga ineffektivitet och 2. en fullt rationella rädsla för för en fullt real hotbild från vår organiserade brottslighet. Omertá, som det heter på Sicilien. Också därifrån rapporterades låg brottslighet i decennier. Maffian var bara en myt, hette det. Verkligheten var den rakt motsatta, och så är det nog här och nu med, alldeles oavsett en och annan hurtfrisk sjuåring som tvunget ska yppa sin Åsikt utan skymten av sakunderlag eller argument, och som inte har en aning om vad han snackar om. Pilutt, pilutt, pilutt.
Ingestad lite mittåt i detta.
Det är givetvis inte så att det första som Bror Steffenson som då var CKF(Chef för kustflottan) uttryckte, var att han var medvetande om nationaliteten på Ubåtarna, men skulle det bli några utökade försvarsanslag, så måste det ju finnas ett ubåtshot, inte sant? Det fanns ju ett skäl till att uttrycket budgetubåt myntades, och det skälet var inte ryska ubåtar.
Och i värsta fall som dessutom är det säkraste sättet, för att ha kontroll på hela förloppet, så är det som vanligt så att regissören och nyttotagaren är en och samma part.
Antalet vapen som sålts via infiltratörsverksamheten, och som sedan har använts i olika brottssammanhang är betydande.
Och jag har haft såväl Olle Liljegren som Max Åström som anställda, med allt vad detta inneburit genom åren...
Shit vilken läskig bild!
Håller helt med Dick Sundevall. Alltihop är en enda stor myt. Faktum är att det knappt finns någon organiserad brottslighet överhuvudtaget. Poliserna ljuger. Åklagarna ljuger. Brottsförebyggande rådet ljuger. Ja alla ljuger utom just Dick Sundevall. Dessutom ska man komma ihåg att brottslighet inte är något allvarlig. Brottsoffren förstorar ofta upp det de varit med om. Som restaurangägare tycker jag det är helt okej att bli utsatt för regelbunden utpressning och hotelser. Det hör ju till branschen liksom och där håller jag med Dick Sundevall om att man inte behöver agera överhuvudtaget.
Men om Åke Malmsten är utsatt för utpressning så borde han väl vända sig till polisen och inte till Dick Sundevall.
Det märks att att kvällspressens förmedlade bild av Sveriges brottslighet har gjort ett starkt intryck på många av de som kommenterar.
Det är bra att någon påpekar att det är mycket av politik i den så omdebatterade grova/gäng/organiserade brottsligheten.
Det finns många som har något att vinna på att förstora upp problemmatiken.
Det som är synd är att JAG kan tycka att de resurser och de nya lagarna förstör mer än gör nytta för att effektivt kunna ta tag i JUST brottsligheten.
Kraften och resurser ska givetsvis sättas in men utifrån de proptioner i förhållande till den del av den stora brottsligheten den utgör.
Pyramidens topp av kriminella är som alltid beroende av den kriminella basen. Utan pyramidens grund så fallet systemet!!
Varför skulle den organiserade brottsligheten etablera sig i Sverige om den bara står för 2-3 % av brottsligheten? LOL
Det är väl snarare så att de står för den allvarliga delen av brottsligheten som exvis
att heroinsmuggling och man undrar hur alla de som har söner eller döttrar som tjänar i utlandsstyrkan om de får reda på att de pengar som talibanerna köper vapen för kommer från Sverige, Det är ingen höjdare. Det är era barn som dödas.
att Farc köper svenska AT4 pv-vapen via Venezuela för kokain som snortats på Stureplan.
Ja, en sak är säker utan politiskt beskydd högt upp i samhället kan inte den organiserade brottsligheten verka så ostört som den gör idag.
Sen har de säkert köpt sig positiv publicitet i både böcker som dagspress.
Varför skulle den organiserade brottsligheten etablera sig i Sverige om den bara står för 2-3 % av brottsligheten? LOL
Det är väl snarare så att de står för den allvarliga delen av brottsligheten som exvis
heroinsmuggling och man undrar hur alla de som har söner eller döttrar som tjänar i utlandsstyrkan om de får reda på att de pengar som talibanerna köper vapen för kommer från Sverige, Det är ingen höjdare. Det är era barn som dödas.
att Farc köper svenska AT4 pv-vapen via Venezuela för kokain som snortats på Stureplan.
Ja, en sak är säker utan politiskt beskydd högt upp i samhället kan inte den organiserade brottsligheten verka så ostört som den gör idag.
Sen har de säkert köpt sig positiv publicitet i både böcker som dagspress.
"Men enligt EU:s definitioner av grov organiserad brottslighet, är det möjligen Hells Angels som kan räknas dit av de grupper som agerar i Sverige."
Uhm, EUs definitionen, som togs fram 2005, är som följande:
"a structured association, established over a period of time, of more than two persons, acting in concert with a view to committing offences which are punishable by deprivation of liberty or a detention order of a maximum of at least four years or a more serious penalty, as a means of obtaining, directly or indirectly, financial or other material benefits."
Så det blir ju en hel del grupperingar som kan definieras som att begå grov organiserad brottslighet, eftersom grov ju syftar till straffpåföljden av brotten, vilket i EUs definition är alla brott som begås i organiserad form under viss tidsperiod och som kan ge 4 år eller mer.
Sen att vi här i Sverige mest jämför grov organiserad brottslighet med andra länder, länder som sedemera dras med diverse myter, är ju bara tomat eller tomat.
FBI definierar organiserad brottslighet på samma sätt (bara lite mer informativa):
"The FBI defines organized crime as any group having some manner of a formalized structure and whose primary objective is to obtain money through illegal activities. Such groups maintain their position through the use of actual or threatened violence, corrupt public officials, graft, or extortion, and generally have a significant impact on the people in their locales, region, or the country as a whole."
Hej ST
Det är trevligt att det finns någon som inser de lögner som sprids av författare och massmedia om den organiserade grova brottsligheten. Det görs på många sätt men ett sätt som du förtjänstfullt pekar på är att definiera den falskt och naturligtvis i nästa andetag råskälla på den delen av polisen som bekämpar den grova brottsligheten.
Jag menar att mycket hänger ihop med narkotikabrottsligheten där terrorgrupper finansierar sitt terrorvälde genom att distribuera sin narkotika genom brottsorganisationer som exv nämns HA och andra beroeende på vilken distributör de har knutit till sig och vilket politiskt beskydd de kan ordna i Sverigen.
Exv. så smugglas ca 5000 kg heroin in i Sverige.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Heroin#Handel_och_pris
Ingen skall ens försöka övertyga mig om att det är möjligt utan att korrupt poliser, åklagare och domare beskyddar dessa på uppdrag av talibanernas politiska fränder.
Exv. så säger fd svenske försvarsministern Thage G Peterson följande om Sveriges fredsbevarande insats i Afganistan:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5652585.ab
"Kriget har inget med svensk säkerhet eller narkotikabekämpning att göra. "
Jag tror att varenda soldat i utlandsstyrkan kan se sambandet
mellan de ryska vapen som Talibanerna skjuter med på dem och det heroin säljs på Stockholms gator.
Min fråga är denna:
Varför terrorstämplas inte alla dessa mc-burna delar av terrornätverkens distributionsnät för narkotika?