Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Strandskyddet

Foto: Scanpix
Trond Sefastsson om Strandskyddet

Ljudupptagningen med Marianne Samuelsson bör offentliggöras

I anständighetens namn bör hela diskussionen vid länsstyrelsens möte offentliggöras. Det är inte schysst mot landshövding Marianne Samuelsson att mörka i vilken kontext hon uttryckt sin mening. Så länge detta inte sker får Radio Gotland leva med misstanken att något döljs för att storyn ska hålla. Det skriver journalisten TROND SEFASTSSON. 


Om författaren

Jurist och journalist. Delägare i Rättskonsulterna (startar hösten 2009).

Måhända ger medierna en förenklad bild av skandalen kring Gotlands landshövding Marianne Samuelsson. Det vi vet är att ett möte hölls på länsstyrelsen i mars 2009. Om jag förstått rätt har en diskussion förts med anledning av ett lagförslag om ändrat strandskydd. Nya lagen innebär att strandskyddet ska differentieras vilket betyder att olika bedömningar kan göras på olika håll i landet. Lagen ska vara lika för alla, men kunna bedömas olika från fall till fall. Inom ramen för diskussionen berördes vid mötet också enskilda fall. Ett sådant fall gällde Max Hansson, extremt framgångsrik företagare och ägare till en strandnära fastighet i Herrvik på östra Gotland. 

Diskussionen spelades in av en av mötesdeltagarna som sedan lämnade ljudfilen till Radio Gotland. Endast delvis går att veta vad som sades eftersom radiostationen valt att offentliggöra bara delar av inspelningen. I anständighetens namn bör hela diskussionen offentliggöras. Det är inte schysst mot Marianne Samuelsson att mörka i vilken kontext hon uttryckt sin mening. Så länge detta inte sker får Radio Gotland leva med misstanken att något döljs för att storyn ska hålla. Av stationens hemsida framgår att man har lyssnat på hela ljudupptagningen men "valt att bara publicera en del av den". Vad är det ni döljer?

Enligt hemsidan handlade diskussionen om "huruvida ändringar i strandskyddslagstiftningen ger större möjligheter att ta hänsyn till regional utveckling. En handläggare har invänt att Max Hanssons privata byggen och markarbeten i vilket fall inte kan räknas som något angeläget för regionens utveckling." I brist på hela underlaget gör jag tolkningen att man rent allmänt diskuterat vilka hänsyn som enligt den nya strandskyddslagen kan tas till "regionens utveckling".

Kanske gick det till så att handläggaren slängde in exemplet Max Hansson i diskussionen och menade att fastigheten i Herrvik inte kunde "räknas som någon angelägenhet för regionens utveckling". Kanske uttryckte olika mötesdeltagare olika uppfattningar i frågan. Detta vet vi inte. Inte heller vet vi om Marianne Samuelsson lämnade sin åsikt som ett svar på någon annans inlägg eller vilken kontext yttrandet fälldes i. Kom yttrandet som en reaktion på vad någon annan sade. Blev hon provocerad och lockades att ge igen genom ett tillspetsat svar?

Bakom dessa funderingar ligger övertygelsen att ingen landshövding kan vara så korkad att vederbörande på fullaste allvar hävdar att lagen inte ska gälla lika för alla. Lagar tolkas visserligen olika av olika människor och är därför inte lika för alla. Fast detta går inte att säga, annat än på skämt. Det är politiskt totalt inkorrekt, vilket självfallet Marianne Samuelsson vet.

Här ligger en gravad hund, som Reefat El Sayed skulle ha sagt. Uppgifter på Radio Gotlands hemsida talar för att det handlade om just en allmän diskussion om hypotesiska fall: "Ljudkvaliteten är låg men på bandet protesterar en av ärendets handläggare mot att byggen på affärsmannens privata gård skulle kunna godkännas av näringspolitiska skäl". Lägg särskilt märke till formuleringen "skulle kunna godkännas", vilken talar för att det fördes ett hypotetiskt resonemang. I vart fall fattades inget beslut. Trots detta är den bild som far runt i medierna att landshövdingen vid mötet beviljade Max Hansson bygglov med motiveringen att han är en stormrik företagare. Så var det ju inte.   

Således ger underlaget ingen bra bild för bedömning av landshövdingens förseelse. Dock vet vi som sagt att inget beslut fattades på mötet, det var endast en diskussion vars huvudfråga förefaller ha gällt ett nytt lagförslag. Ett beslut rörande Max Hanssons bygglov fattades cirka tre månader senare. Det går inte att veta om bygglovsbeslutet påverkades av landshövdingens åsikt att Max Hanssons intressen var en "angelägenhet för regionens utveckling." Kanske han särbehandlades på grund av sin starka ställning i öns näringsliv, kanske inte.  

När en myndighet fattar beslut vägs olika omständigheter in. Vissa av dessa redovisas medan andra är dolda. Det är inget konstigt i det. Marianne Samuelsson har förnekat att Max Hanssons samhällsställning påverkade bygglovet. Den som påstår att det gjorde det bör styrka detta.

Det går inte att med säkerhet veta vilka icke angivna omständigheter som varit avgörande för bygglovsbeslutet. Marianne Samuelsson kan ha ansett att Max Hansson faktiskt utgjorde en "angelägenhet för regionens utveckling". Om detta stämmer med nya strandskyddslagen är svårt att veta eftersom lagen bara har två veckor på nacken. Det som med säkerhet kan slås fast är att landshövdingen i likhet med alla oss andra har yttrandefrihet och bör tillåtas uttrycka sin uppfattning om den nya lagen. Det är väl bra att i diskussionen olika uppfattningar bryts mot varandra även om allt som sägs inte är politiskt, juridiskt eller moraliskt "rätt".   

Personligen känner jag mig inte övertygad om kopplingen mellan uttalandet på mötet i mars och Max Hanssons bygglov. Han fick dessutom bara delvis igenom sina önskemål. Enligt Marianne Samuelsson behandlas "ganska många" strandskyddsärenden, en "stor majoritet" får ett positivt beslut. En landshövding har sista ordet i sådana ärenden. För att veta om Max Hansson gynnades behöver man känna till i vilken utsträckning landshövdingen utnyttjar sin beslutsrätt. Jag vet inte hur det ligger till. Kanske ingrep hon särskilt i detta fall i hopp om att kunna rädda arbetstillfällen på Gotland eller vilket skäl det nu kan ha varit. Brukar hon däremot fatta sådana beslut är det mindre anmärkningsvärt att det gjordes i Max Hanssons fall.

Länsstyrelsen beslutade den 15 juli att godkänna vissa av Max Hanssons strandnära byggen trots att en handläggare tidigare bedömt dem som otillåtna. Inte heller detta är särskilt konstigt. Även om en handläggare i medierna utnämnts till "expert" kan han eller hon faktiskt ha fel. Handläggaren menade, om jag förstått saken rätt, att Max Hanssons tennisbana ligger på mark som tidigare var tillgänglig för allmänheten. Kanske förhåller det sig så, men det var i så fall cirka 25 år sedan allmänheten kunde gå just där eftersom tennisbanan iordningställdes på 1980-talet.

Av de bilder som publicerats framgår att det finns gott om utrymme för allmänheten att traska på mellan vattnet och tennisbanan. Det rör sig om cirka tvåhundra meter. Enligt länsstyrelsens handläggare kan tennisbanan även "ha inneburit väsentlig försämring för växt- och djurlivet". Observera orden "kan" och "ha" vilket sannolikt betyder att inga som helst bevis finns för att växt- och djurlivet kan skadas. Utan att vara kunnig i ämnet ifrågasätter jag om skador på växt- och djurlivet uppstår av att tennis spelas på en 23, 77 m gånger 10,97 meter stor gräsyta. Vidare hävdar handläggaren att en annan del av gräsmattan "med anpassning till golfspel är helt eller delvis förbjuden". Varför skulle det vara förbjudet att klippa gräset på sin tomt för att spela golf? Att Max Hansson chippar lite golfbollar på tomten är väl inte samma sak som att han byggt en golfbana. Med ledning av de uppgifter som finns i medierna tycker jag fog finns för att ifrågasätta handläggarens bedömningar i dessa frågor. Det låter tossigt, om man tillåts uttrycka sig så. 

Efter den allmänna diskussionen vid länsstyrelsens möte tycks frågan om Max Hansson borde polisanmälas ha kommit upp. Tydligen är hans tomt idag tio gånger större än vad den var på 1970-talet. Hur har det gått till, är marken stulen från grannarna? Knappast, markägare brukar hålla ordning på sina rättigheter. Om han har köpt intilliggande mark av grannarna är det inget ärende för polisen. Har tidigare generationer politiker eller tjänstemän gett honom marken? Vad är i så fall problemet? Eller har Max Hansson sedan 1970-talet helt enkelt flyttat sin tomtgräns på allmän mark så att han idag förfogar över tio gånger mer mark? Och hur skulle det i så fall ha gått till? Personligen har jag svårt att se hur brott kunnat fortgå under alla dessa år för att nu plötsligt upptäckas av en handläggare på länsstyrelsen. Gravad hund, igen.

Enligt medierna stoppade landshövdingen en polisanmälan av Max Hansson. Var verkligen idén om en polisanmälan allvarligt menad? Kanske jag är konspiratorisk, men när jag läser om landshövdingsskandalen får jag känslan att det ligger andra intressen bakom att ljudfilen hamnade på mediernas bord. Varför spelades chefen in? Varför kom idén att polisanmäla ett 25-30 år gammalt "brott"?  Hade det varit bra om Max Hansson blivit polisanmäld för svartbygge utifrån en ensam handläggares uppfattning?

Jag vet inte tillräckligt för att kunna bedöma, men jag tycker att fler frågor finns att ställa. Jag förstår att anläggningen i Herrvik sticker i folks ögon. Tennisbana, golfgreen, enorm tomt, flådigt. Jag vet inte vilket av detta som myndigheterna gett sin välsignelse till. Själv kallar Max Hansson länsstyrelsens handläggare för "vänstersinnade balalajkaspelare". Anta att motståndet mot framgångssagan Max Hansson har sin grund i politiska åsikter, avundsjuka eller något liknande. En bygglovsprövning baserad på sådana omständigheter hade knappast varit bättre.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/9370

33 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

En bra artikel. Kan mycket väl vara så att hela Samuelsson- historien är riggad. Det sticker i ögonen på vänstersinnade att det går bra för några. Och hur roligt är det att vara tjänsteman på Länsstyrelsen, hahaha! Gotland är en plaskdamm för ankor, och det är inte otroligt att Hansson och tjänstemannen suttit på samma krog och käftat. Gotlänningar är långsinta och tjänstemän på myndigheter är ännu värre. Och med lite dåligt ölsinne kan det bli vad som helst av ingenting. Jo, Gotlands Radio borde nog offentliggöra hela materialet.

Permalänk | Anmäl #1 leif a lundström, 2009-07-31, 12:55

Jag vart lite konfunderad över rapporteringen också. Hade han på eget bevåg tagit mera mark i besittning? Så som det rapporterats framstår det ju som Max stulit mark från någon.

Mediadrevet bör granskas och se ifall det är något annat som ligger bakom.

Permalänk | Anmäl #2 Pentti, 2009-07-31, 13:22

Trond Sefastsson har ju egen insidererfarenhet av riggad rapportering, så om någon tycker sig känna igen en sådan, då borde det väl vara han?

Att han har kopplingar till tankesmedjan "Den nya välfärden" som både Ulf Adelsohn och Micha Velasco har, det är naturligtvis en ren slump.

Så lustigt det kan slumpa sig, att tre med anknytningar till samma tankesmedja/reklambyrå, nästan samtidigt och på samma debattforum skriver varsin artikel i samma ämne. Och att de alla tre råkar ta upp just eventuella tjänstemannaproblem när landshövdingen själv och Gotlands störste företagare råkat i blåsväder.

Här ligger nog mer än en (1) gravad hund.......

Permalänk | Anmäl #3 pr1vat3, 2009-07-31, 14:46

Tänk inte och framförallt agera inte för andra människor.
Om Samuelsson anser att hon är misstolkat, felciterad eller vad det må vara är hon faktiskt vuxen att kunna öppna munnen och säga så. Att hon är tyst är ett tecken på att hon har menat det hon sa...

Permalänk | Anmäl #4 ad, 2009-07-31, 15:26

Var tusan har jag hört namnet Trond Sefastson? Är säker på att det var i ropet för ett par år sedan, men har glömt vad det handlade om. Vad är han känd för?

Permalänk | Anmäl #5 jur.stud.Erik, 2009-07-31, 16:09

En granne berättade att det var 25 års sedan han var med och byggde Max Hanssons tennisbana och han tyckte det verkade rena löjan att ta upp det nu! Nog är det lagrad hund någonstans?

Permalänk | Anmäl #6 Ramona Fransson, 2009-07-31, 17:22

"Att han har kopplingar till tankesmedjan "Den nya välfärden" som både Ulf Adelsohn och Micha Velasco har, det är naturligtvis en ren slump."

Om man kollar lite till så har dom förmodligen också Timbro - moderaternas propagandaapparat - som gemensam nämnare.

"Så lustigt det kan slumpa sig, att tre med anknytningar till samma tankesmedja/reklambyrå, nästan samtidigt och på samma debattforum skriver varsin artikel i samma ämne."

TV4-reklamen är likadan. Det ska TJATAS in.

"Och att de alla tre råkar ta upp just eventuella tjänstemannaproblem när landshövdingen själv och Gotlands störste företagare råkat i blåsväder."

Dom vill ta bort lagarna, eller i vart fall diskreditera dom, för att få lite mer svängrum.

Permalänk | Anmäl #7 blängt, 2009-07-31, 17:45

Du har fotfarande inte sagt hur mycket du fått betlat för att skriva artikeln alltså försöker du dölja något...

M Gren

Permalänk | Anmäl #9 M gren, 2009-07-31, 19:47

Fortfarande inget svar då är det ett bevis för att du tagit emot pengar av Marianne Samuelsson för att skriva artikeln eftersom du inte talat om att du tidigare fått betalt av organiserad brottsliget för att undanholla uppgifter är detta ytterligare ett bevis för organiserad konspiration för att gynna de rika. Eller har du fått betalt av Max Hansson? Om du inte redovisar alla dina utgifter o inkomster är det bevis för att det ligger till så.

M Gren

M Gren

Permalänk | Anmäl #10 M gren, 2009-07-31, 20:54

"Bakom dessa funderingar ligger övertygelsen att ingen landshövding kan vara så korkad att vederbörande på fullaste allvar hävdar att lagen inte ska gälla lika för alla."

Du glömde ordet "offentligt". Eller relativt offentligt iaf. Att lagen inte gäller lika för alla vet nog varenda en i detta land (eller borde iaf). Man har rätt att tycka och tänka vad man vill, så länge som man tycker som politiker/media.

Permalänk | Anmäl #11 Illwill, 2009-08-01, 00:29

Men det handlar ju inte om tomtägaren, utan om hur ofantligt korkat det var att säga att folk inte ska behandlas lika. Och att det enda Marianne Samuelsson ångrar är att hon sa det så det kunde fastna på band. Det är det debatten borde handla om. Enbart!

Permalänk | Anmäl #12 Anna_tycker, 2009-08-01, 00:47

Ja, Trond, hur mycket får du eller ni betalt, och av vem? Kanske Max är med på ett hörn??

Permalänk | Anmäl #13 Mattias X, 2009-08-01, 01:00

Själv tycker jag det är oerhört sorgligt att Sverige har gått på högerbluffen om att det är så bra med privatiseringar. Allt ska privatiseras! Skolan, apoteken, elförsörjningen, tågen, äldreomsorgen, allt! Men ingen påpekar att den privata verksamhetens huvudsyfte är att den privata ägaren själv ska tjäna pengar. Det är det det handlar om! När staten äger någonting handlar det om att tillhandahålla service åt medborgarna, men när privata intressen äger någonting handlar det om att de privata ska tjäna pengar, även om de flesta medborgare förlorar på nyordningen. Varför tycker vi att det är så bra med privatiseringar? Varför protesterar vi inte?
-
Inte konstigt att strandskydd har blivit omodernt! Strandskydd handlar ju om att alla medborgare ska ha rätt till tillgång till stränder. Dispens från strandskyddet handlar ju om att rika och mäktiga personer ska ha rätt att lägga beslag på Sveriges stränder för sin egen del! Igår sades det i Aktuellt att, om jag minns rätt, 95% av alla som ansöker om dispens från strandskyddet får dispensen beviljad, det vill säga, de får rätt att lägga beslag på stranden för egen del och stänga alla andra människor ute som om de var inkräktare. En professor intervjuades och talade om att den borgerliga regeringen har bestämt att Naturvårdsverket inte längre ska få överklaga beslut när det gäller strandskyddet, det vill säga, Naturvårdsverket ska inte få säga att det är fel att stränder säljs ut till rika människor för att bli privat egendom.
-
Den högervridning som pågår i Sverige är rätt skrämmande att se. Sverige har ju under många årtionden av socialdemokratiskt styre byggt upp ett lysande "medborgarkapital". Vi har haft ett land som på ett fantastiskt sätt har varit inrättat för att tillvarata medborgarnas intressen och tillhandahålla service åt alla. Vi har lagt upp ett enormt "förråd" av rättigheter till alla. Men nu håller det förråd av rättigheter i raketfart på att säljas ut trill privata intressen, som kan lägga beslag på allt för egen del, oftast för en spottstyver dessutom. Vi medborgare vaggas till sömns med orden att den nya ordningen blir jättebra, för nu slipper vi betala skatt för samhällsservice! Och ingenting är ju fulare än att betala skatt!
-
Kom ihåg att den djupa ekonomiska kris som hela världen just nu befinner sig i beror just på att privata intressen spelade bort allas egendomar. Nästan överallt stiger nu arbetslösheten och i ett land som USA drivs folk från hus och hem. Men de rika bankdirektörerna som orsakade kraschen fortsätter att betala ut svindlande bonusar till sig själva!
-
Nej, det är dags att sätta ner foten en gång för alla. Varför ska rika och mäktiga människor ha dispens att sno åt sig allmän egendom och göra sig själva ännu rikare och mäktigare? Sätt stopp för ytterligare privatiseringar av allmän egendom, och sätt stopp för privatiseringarna av våra stränder. Avskeda Marianne Samuelsson. Och vad gäller Trond Sefastsson så har väl de tidigare skandalerna runt honom visat hur pass pålitlig och trovärdig han är.

Permalänk | Anmäl #14 Ann sidbrant, 2009-08-01, 08:13

Jisses vilken läsövning. Såhär kan man inte hålla på. Det här är ingen spetsfundighetsexercis värdig en session i Högsta Domstolen. Det här är politik, och allmänheten har rätt till enkla och klara besked som em som helst utan tre betyg i filosofi kan begripa. Om Marianne Samuelsson haft nåt i skallen förutom krollsplint hade hon vid det här laget SJÄLV klargjort sakernas rätta läge. Det har hon inte gjort. Hon har bara svamlat. Men när den typiskt rödgröna inkompetenskulturen får härja inom beslutsfattande organ, tja, så blir det ju tyvärr så här.

Permalänk | Anmäl #15 Peter Ingestad, 2009-08-01, 08:39

Anna S,
Du såg hur det gick i Sovjet & de övriga öststaterna när staten skulle tillhandahålla service till medborgarna.

Permalänk | Anmäl #16 Jazzmatazz, 2009-08-01, 09:38

"Rika och mäktiga har ingen särskild rätt till undantag från strandskyddet" skriver Johannes Åhman i Dn .... Jag bara undrar - Vilka är det som har råd att skaffa en strandtomt och ansöka om dispenser ? Naturligt vis dom som tjänar mest ... och då blir det ju defacto bara rika och mäktiga som får undantag och kan bygga ...
Det är bara att kolla taxeringsvärdena för strandtomter ...

Permalänk | Anmäl #17 algoriker, 2009-08-01, 10:12

Jazzmatazz skrev:
-
"Anna S,
Du såg hur det gick i Sovjet & de övriga öststaterna när staten skulle tillhandahålla service till medborgarna."
-
Jag heter Ann, inte Anna. Och det du skrev var rent oförskämt. Det finns ingen som helst liikhet mellan det kommunistiska Sovjetunionen och det socialdemokratiska Sverige. Men bara för att göra saken helt klar för dig: Jag har ALDRIG förespråkat kommunism. Och trots att jag är (nätt och jämnt) gammal nog att ha varit med om 68-vänstern, så var jag aldrig vänster på den tiden. Det behövdes inte då, för samhället var alldeles tillräckligt vänstervridet på den tiden, dock absolut inte kommunistiskt.
-
Nej, själv röstade jag borgerligt på den tiden när samhället lutade åt vänster som mest. Nu när samhället har gjort en tvär högersväng och har satt igång att sälja ut vårt gemensamma arv till en liten ekonomisk elit, så att resten av oss i bästa fall kan bli de rikas tjänstefolk, då har jag blivit politiskt vänster. Dock inte kommunist.
-
Att jag är politiskt vänster betyder inte i första hand att jag röstar på vissa namngivna politiker. Det betyder i stället att jag vill att samhället ska vara till för sina medborgares skull, och att samhället ska ge service åt alla sina medborgare och i gengäld beskatta alla sina medborgare för att betala välfärden.
-
Men du, Jazzmatazz, kan ju förklara vad du har för anledning att till varje pris slicka uppåt åt den borgerlighet som nu i raketfart håller på att förvandla Sverige till ett land av fattiga och rika, där de rika har alla rättigheter och de många fattiga får stå med mössan i hand.

Permalänk | Anmäl #18 Ann sidbrant, 2009-08-01, 10:14

För övrigt kan man konstatera att övergången från kommunism till marknadsekonomi i Sovjetunionen (numera Ryssland) blev en chock för befolkningen. När samhällets gemensamma resurser såldes ut till privata intressenter sjönk befolkningens medellivslängd som en sten. Och själv såg jag en gång en intervju med en kvinnlig s.k. oligark på TV. Kvinnan hade tidigare varit tjänsteman i Sovjetunionens byråkrati, men nu när alla spärrar hade släppt hade hon blivit privat entreprenör. Så här sa hon i TV:
-
"Förr, när vi var kommunister, trodde vi att det var vår uppgift att tjäna folket. Men nu när vi har blivit kapitalister vet vi att det är vår uppgift att tjäna oss själva och göra oss själva så rika vi kan. För bara om vi själva tjänar mycket pengar kan vi skapa tillväxt i det här landet och göra livet bättre för alla." Gissa vad? Hon hade fel.
-
Apropå kommunistländer, så har det fattiga Kuba en lägre barnadödlighet än det rika USA. Och varför? Jo, för på Kuba är sjukvården tillgänglig för alla, vilket den ju inte är i USA.
-
Man kan bara undra hur det kommer att gå på det fattiga Kuba när kommunismen där en gång faller, vilket den förmodligen kommer att göra inom en någorlunda snar framtid. En rimlig gissning är att barnadödligheten kommer att öka, medellivslängden kommer att sjunka, hemlösheten kommer att öka och de ständiga orkaner som sveper över ön kommer att skörda många fler dödsoffer än idag. Jämför med den icke-kommunistiska grannen Haiti, där levnadsstandarden är eländig och orkanerna som sveper över ön orsakar en enorm förödelse. Några särskilt organiserade evakueringar av befolkningen sker inte innan orkanerna slår till, och någon organiserad uppbyggnad av det raserade inträffar inte efteråt. Varför skulle någon bry sig? Haitierna är ju fattiga satar vars liv inte värderas särskilt högt på den kapitalistiska marknaden.

Permalänk | Anmäl #19 Ann sidbrant, 2009-08-01, 11:00

Ann Sidbrant har rätt. Vad som hände vid systemkollapsen var att det termitgenomstungna sovjetsystemets formella maktstrukturer, som upprätthållit ett minimum av stabiltet, ersattes, inte alls av en fungerande marknad, utan nyliberalt monopolistisk rövarekonomi där den allmäna cynism och demoralisering som ackumulerats under decennier av kommunistiskt vanstyre tog ut sin rätt. Realpolitikern Vladimir Putin såg detta klart, och återställa grundläggande ordning på det sätt som varit möjligt, med stora konkreta förbättringar för de breda folklagren som följd. Det är därför han har folkets stöd. Nu har Putinstyret enorma svårigheter framför sig pga historiskt arv och den nya ekonomiska krisen. Vi får hoppas på det bästa.
.
För att vidga perspektivet in över oss. Putin kan med gott fog anses "radikalkonservativ". Jag tror att vår framtida svenska samhällslösning blir något i den stilen. Men först har vi åtskilligt elände framför oss. Specifikt för Sverige bör vara ett oryggligt försvar för den yttrandefrihet, som i motsats till fallet hos oss har mycket svag historisk förankring i Ryssland.

Permalänk | Anmäl #20 Peter Ingestad, 2009-08-01, 11:35

Fokus på väsentlighet! Miljöpartiet visar vad det går för: ett humbugparti från början till slut. Glöm inte den där förbaskade djurskyddsmynidigheten som tillsattes med totalt inkompetenta miljöpartister som bara till varje precis skulle hävda sin egen Makt och Prestige. Glöm inte Generaldirektör Ruwaidas Politiska Korrektionsinstitut, som ställs oss alla i lockande utsikt. Glöm inte Per Gahrtons misskötsel. Miljöpartiet poserar med falsk folklighet, men själva är de minsann värsta paschorna av allihop när det kommer till kritan. Nu får stödpinnen Trond Sefastsson rycka in med en oändligt tillkrånglad bortförklaring, medan Landshövding Samuelsson sitter där och tjurar och helt enkelt inte har mål i mun. Gott, då skall åtminstone JAG tala klarspråk: Miljöpartiet är i sig självt en gräddfil för broilerpolitikens bortskämda oduglingar. "Likhet inför lagen" vet de inte vad det är, men nog faen svamlar de om "alla människors lika värde" i tid och otid! Det är så man vill bara kräkas åt det här kalkongänget.

Permalänk | Anmäl #21 Peter Ingestad, 2009-08-01, 21:31

Bra artikel! Jag tror också att den bandande handläggaren riggat fru landshövding att uttrycka åsikter hon egentligen inte står bakom. Kanske lyckades han tillochmed lägga ett hemligt Ufo-piller i hennes kaffe som gjorde att han kunde styra hennes tankar, detta får vi aldrig heller veta om inte får-radion publicerar hela bandet. Ett alternativt motiv till bandandet skulle kunna vara att tjänstemannen har ett högt rättsmedvetande (något som många svenskar stött på hos myndigheter) och ledsnat en smula på Mariannes plumpa åsikter. Men denna teori är inget jag jag kan stå bakom då jag troligtvis skulle betraktas som en djupt röd person som röstar på partier med konsonanter i underliga kombinationer i sitt namn.

Permalänk | Anmäl #22 AAA, 2009-08-02, 09:09

Kan man fortsätta vara jurist om man blivit dömd för brottslighet?
Men att vara journalist betyder väl inte att man talar sanningen här i Sverige!
Dock sätter denna redogörelse igång många spekulationer, även om synderskan håller käft!
M Gren har en trolig förklaring i det brottsliga Sverige.
Sedan tycker jag "Ann sidbrant" skryter om sitt egna kommunistiska tänkande! Usch...

Permalänk | Anmäl #23 Tore, 2009-08-02, 15:49

Kan inte ni alla rättshaverister och gnällspikar hitta något annat att intressera er för?

Permalänk | Anmäl #24 Gunnar Bergquist, 2009-08-02, 22:43

#15 Ann sidbrant, 2009-08-01, 09:13

"Nej, det är dags att sätta ner foten en gång för alla. Varför ska rika och mäktiga människor ha dispens att sno åt sig allmän egendom och göra sig själva ännu rikare och mäktigare?"

Ja, och VARFÖR går svensken med på nåt sånt!?

Permalänk | Anmäl #25 lunchdröm, 2009-08-03, 05:07

Krånglets Konung, Sefastsson, har gjort sin tjänst. Det hjälpte inte.
.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3304905.svd
.
Sådärja. Alliansen visar rätta takter.

Permalänk | Anmäl #26 Peter Ingestad, 2009-08-04, 17:10

Hej Trond!

Jag som trodde att du satt i fängelset. Så fel man kan ha.

Ha det bra!

Permalänk | Anmäl #27 JoLa, 2009-08-04, 23:34

De fyra sista styckena i texten tappar ju lite på att författaren inte verkar veta vad en tomt är för något. Tomt är den delen av någons mark som ligger närmast bostadshus och inte omfattas av samma allemansrätt som övrig privat mark. Max har äger alltså en stor bit mark, men bara en liten del var ursprungligen hans tomt. Nu har han tydligen genom att anlägga golfbanor, sätta upp staket osv utökat tomtens andel av den privata marken och därmed begränsat för dem som tänkt nyttja del av hans privata mark genom allemansrätten. Han har givetvis inte snott någon annans mark för att anlägga sin tennisbana.

Permalänk | Anmäl #28 Daniel A, 2009-08-05, 00:52

Och den store kämpen Sefadsson lever fortfarande i föreställningen att han har en position att uttala sig från? Var det inte han som hade lite svårt att begripa att man bara kan sitta på en stol i taget om man ska vara trovärdig. Fast skicklig på att skapa intäkter var han ju så länge det gick, det måste medges.

Permalänk | Anmäl #29 Svenne, 2009-08-05, 01:22

Bra artikel. Jag har ställt mig delvis samma frågor.

Självklart ska samma regler gälla alla, så huvudfrågan är skenbart enkel. Men här är det fråga om bedömningar, inte exakta formler som ska verifieras.

Och då börjar man ju undra:

Varför har man en dold bandspelare med sig på ett möte? Hur kan en tomt bli 10 ggr större? Hur kan man kalla en gräsplätt att öva på en GOLFBANA? Och framför allt - varför kommer den här historien ut i media?

Permalänk | Anmäl #30 Ingemar, 2009-08-05, 10:56

Det var väl bra att hon kom på fall den väg som funkade! För en gångs skull kunde rätt bli rätt. "Bra artikel", vad. Det är ju rena virrvarret alltihop (denna snårskog av hypotetiska eventualiteter!) , men man får fråga sig på vems uppdrag Sefastsson agerat i all sin mödosamt framkrystade spekulation, eftersom tantens nojjiga spekulation i efterhand synes harmoniera, eller hur:
.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/lenamellin/article5605516.ab

Permalänk | Anmäl #31 Peter Ingestad, 2009-08-05, 11:27

Varför har inte Marianne krävt detta? Säkert därför att det bara skulle skada henne än mer!

Permalänk | Anmäl #32 KLARTEXTEN!, 2009-08-05, 13:37

Det är ibland underligt hur saker kan ta spinn i media och hur frågorna vinklas. I en hemlig ljudupptagning, senare publicerad av Sveriges Radio Gotland, argumenterade Samuelsson för att statliga myndigheter skulle agera extra generöst mot mäktiga företagare. Eller det verkade i alla fall så. Den hemliga ljudupptagningen bestod av 2 lösryckta meningar från ett lägre samtal.

Luktar "set up"...

http://konspirationer-och-sanningar.blogspot.com/2009/08/marianne-samuel...

Permalänk | Anmäl #33 D Green, 2009-08-05, 14:34


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.