Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (34) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Foto: Scanpix. Anhöriga rill FARC-gerillans offer demonstrerar
Fredrik Malm (FP):

Fighters and Lovers stödjer massavrättningar av civila

"Fighters and Lovers anser att storskaligt dödande av civila, massavrättningar av bönder och knarkverksamhet i miljarklassen är att betrakta som frihetskamp och social rättvisa." Det skriver FREDIK MALM (FP).


Om författaren

Fredrik Malm är riksdagsledamot för Folkpartiet.

Den danska vänstergruppen Fighters and Lovers, känd för att skänka pengar till Farc-gerillan i Colombia och palestinska PFLP, har fått en svensk efterföljare. De lanserade sig här på Newsmill. Syftet är att stödja danskarna som blivit fällda i domstol och att uppmuntra stöd till Farc och PFLP.

Terrorister och deras apologeter gillar uppmärksamhet. Men publicitet bygger också upp motstånd mot dem. Därför är det bra att föra en debatt om detta, även med dogmatiker i debattens utkanter.

Fighters and Lovers hävdar i grund och botten två saker: terroristlistor är godtyckliga, och vissa grupper – i huvudsak Farc och PFLP – är inte terrorister utan frihetskämpar.

De har rätt i det första och fel i det andra. Men det faktum att terroristlistorna kan och bör kritiseras innebär inte att Farc och PFLP ska frikännas för den faktiska terrorverksamhet båda grupperna bedriver.

Den 25 december 2002 satt göteborgaren och svensk-israelen Noam Leibowitz och väntade på bussen utanför Tel Aviv i Israel. Några sekunder senare detonerade en självmordsbombare sin laddning. Noams och tre andra personer dödades förutom självmordsbombaren. De fyra israelerna var 22, 19, 20 och 19 år gamla. Två flickor och två pojkar. Ansvarig för attentatet var PFLP.

Fighters and Lovers är välkomna att förklara hur detta attentat är att betrakta som en legitim handling. Enligt vilka internationella avtal, enligt vilka lagar, enligt vilken socialistisk befrielsekamp, enligt vilken moral sanktioneras en sådan attack?

Låt oss titta på Farc-gerillan. Enligt Fighters and Lovers hemsida kämpar Farc för ”social rättvisa och en rättvis fördelning av odlingsmarken”.

Enligt bedömare inkasserar Farc årligen 250-300 miljoner dollar från kokainindustrin i södra Colombia; genom beskattning av bönderna, bevakning av odlingar, frakt till fabriker och skydd av leveranser för export. Resterande inkomster kommer från indrivningsverksamhet. Gerillan har kidnappat hundratals politiker, journalister och turister och kräver deras anhöriga på pengar. Farc har specialiserat sig på att rekrytera barn. Mellan 20-30 procent av de stridande i Farc är under 18 år, enligt Human Rights Watch. Farc har därtill avfärdat Genévekonventionen, som de hävdar inte passar ”i den colombianska kontexten”.

I ett vittnesmål till Human Rights Watch berättar Ramón hur han som barnsoldat i Farc vid tolv års ålder tvingades att avrätta en infångad arméofficer efter en krigsrättegång.

FN:s högre kommissionär för de mänskliga rättigheterna menade 2005 att ”Farc fortsatte 2004 att begå grova övertramp mot de mänskliga rättigheterna såsom mord av skyddade personer, tortyr och gisslantagande, vilket drabbade många civila”. Farc har också använt hemgjorda missiler av gascylindrar, med dålig träffsäkerhet som följd. För ett antal år sedan träffade man en kyrka i Bojayá av misstag och dödade 119 civila.

Colombia är sargat av krig. Militär och högermiliser har genom åren effektivt satt stopp för den mesta lagliga vänsterorganiseringen. Fackföreningsaktivister har mördats på löpande band av paramilitära Autodefensa, som också är uppskriven på terrorlistan. Men Farc har varit minst lika framgångsrika när det gäller att lemlästa, skjuta och sätta skräck i miljoner colombianer. I juni 2004 hittades 34 kokaodlare dödade, de var bundna till händer och fötter och skjutna med automatvapen. Farc tog på sig ansvaret och FN klassade massakern som krigsbrott. Året dessförinnan dödades över 30 personer och 160 skadades av en bilbomb vid en nattklubb i Bogotá. Organisationen País Libre höll Farc ansvarigt för 701 kidnappningar under 2000, två av de kidnappade var tre respektive fem år gamla. Samma år rapporterade människorättsorganisationer att Farc dödat 496 civila.

Denna verksamhet vill Fighters and Lovers att folk ska skänka pengar till. De anser att storskaligt dödande av civila, massavrättningar av bönder och knarkverksamhet i miljarklassen är att betrakta som frihetskamp och social rättvisa.

Så vad göra? Debatten om terroristlistorna måste fortsätta. Det bästa vore att inte regeringar fattar beslut om vilka grupper som ska skrivas upp på listorna. Det borde domstolar göra i stället. Men motståndet mot grupper som Farc och PFLP och inte minst mot deras supporters i våra länder måste vara tydligt och principfast. Legitim kritik mot delar av det så kallade ”kriget mot terrorismen” innebär inte att terrorister blir frihetshjältar.

 






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/9326

49 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Med tanke på Folkpartiets ständiga ursäktande av upprepade israeliska krigsförbrytelser och terror mot civila klingar det minst sagt falskt när en folkpartist kritiserar andra organisationer för att stödja terror.

Permalänk | Anmäl #2 Abrahamas, 2009-07-30, 10:48

Som Abrahamas här ovan är ett bra exempel på, så är problemet att den politiska ideologin går före de mänskliga rättigheterna. Den svenska vänstern har varken problem med avrättade tibetaner och uigurier i Kina eller colombianer. Däremot ägnar man sig åt att kritisera Israel på heltid medan man hyllar Hamasislamisterna.

Permalänk | Anmäl #3 ÄRRHÅ, 2009-07-30, 10:55

"Enligt bedömare..." Urusel artikel Malm känns som den skrivits av en nyligen engagerad förstaårs studerande på gymnasiet. Jag delar i huvudsak din uppfattning om Farc, men större krav på källhänvisning och saklighet måste kunna ställas.

Permalänk | Anmäl #4 Erik, lkpg, 2009-07-30, 11:14

Abrahamas:........
Med tanke på Vänsterns och kommunismens dödande av oskyldiga både idag och genom åren och det stöd som de ger till ett antal ytterst tveksamma organisationer så är det otroligt fräckt att attackera den som kritiserar en självmordsattack mot oskyldiga civila Israeler.

Permalänk | Anmäl #5 Skogstokig, 2009-07-30, 11:20

Malm skänker själv pengar till krigsförbrytare!

Permalänk | Anmäl #6 M, 2009-07-30, 11:45

Massavrättning? Får man frikort att sprida vilka lögner som helst som Folkpartist? De enda som bedriver massavrättningar av civilbefolkningen i Colombia är högerns paramilitära dödspatruller.

Permalänk | Anmäl #7 Everyone Else, 2009-07-30, 12:09

Skrattaretande att Fredrik Malm ger uttryck för sitt motstånd mot en marxistisk terroristgrupp som Farc, samtidigt som han uttrycker stöd för den marxistist-nationalistiska PKK rörelsen.

Ta inte herr Malm på allvar.

Permalänk | Anmäl #8 Osman , 2009-07-30, 13:03

@#2 Abrahamas, 2009-07-30, 11:48
Som att sminka en gris. Palestinierna förblir alltid den värsta gnälligaste "frihetsrörelsen" i världen. ALLT är Irans, Hamas' och Hizbollahs fel. Hade libaneser och palestinier haft hälften av en svensk gästvänlighetsgrad hade även de ni kallar Palestina blomstrat. Ni ska inte komma hit och gnälla. Välfärdsturist.

Permalänk | Anmäl #9 Henrik C, 2009-07-30, 13:04

#3 ÄRRHÅ

Vad vet du om vad jag har för politisk ideologi? Upplysningsvis är den liberal till skillnad mot den låtsasliberalism som FP står för.

Tala nu om för mig varför extremvänsterns stöd till terror ska kritiseras men däremot inte Folkpartiets undfallenhet gentemot staten Israels upprepade folkrättsbrott och terror mot civila.

#5 Skogstokig

Varför i all världen skulle det vara fräckt av mig att kritisera Fredrik Malm med hänvisning till brott som begåtts av kommunister? Menar du kanske att Fredrik Malm i likhet med staten Israel ej får kritiseras?

Permalänk | Anmäl #10 Abrahamas, 2009-07-30, 13:28

Vänstern är vidrig!

Permalänk | Anmäl #11 Oligurk, 2009-07-30, 13:33

Alla som begår brott måste få kritiseras. Men den som försvarar sitt folk mot självmordsbombare eller raketattacker är ingen brottsling.
Men när kommunister och palestinier dödar och lemlästar så anser de sig stå över lagar och regler. De gör ju det i "folkets namn".

Permalänk | Anmäl #12 Skogstokig, 2009-07-30, 13:41

#12 Skogstokig

Israel har begått upprepade folkrättsbrott och krigsförbrytelser. Inte minst senast i Gaza. Israel anser sig stå över lagar och regler. Visst har Israel rätt att försvara sig mot terror men de har definitivt ingen rätt att bryta mot folkrätten.

Permalänk | Anmäl #13 Abrahamas, 2009-07-30, 13:55

#9 Henrik C

Om vi i Europa hade varit mer "gästvänliga" mot judarna hade staten Israel aldrig kommit till stånd. Det är den europeiska antisemitismen som är grundorsaken till dagens mellanösternkonflikt.

Sedan tycker jag att du kan avstå från rasistiska tillmälen som "välfärdsturist" och liknande . Det hjälper inte din sak det allra minsta. Tvärtom.

Permalänk | Anmäl #14 Abrahamas, 2009-07-30, 14:07

Jan '01 - Dec '08 avlossade Hamas 8165 raketer/granater mot civila israeler - varenda en ett definitivt folkrättsbrott.

2007 kom 7176 sjukfall från Gaza till Israel för behandling - inget folkrättsbrott.

1 jan - 19 juni 2008 avlossade Hamas 2284 raketer/granater mot civila, varenda projektil ett folkrättsbrott.

Samtidigt transporterade Israel 814,000 ton förnödenheter till Gaza. Inget folkrättsbrott.

6 månaders "vapenstillestånd" följde då Hamas enbart avlossade 362 raketer mot civila i Israel, varenda raket ett folkrättsbrott. Under tiden byggde Hamas upp sin arsenal.

Hamas vägrade fortsätta vapenstilleståndet - som hade haft en viktig uppgift - att Hamas skulle återlämna den kidnappade israelen Shalit. De har fortfarande inte gjort det och inte tillåtit Röda Korset att träffa hon - ett urtypiskt folkrättsbrott.

Veckan efter stilleståndet sände Hamas mer än 280 raketer mot civila i Israel, varenda raket ett folkrättsbrott.

Efter det var Israel faktiskt tvunget att göra vad de kunde göra för att stoppa det trots att de var väl medvetna om att Hamas använde hela den befolkning som hade valt dom, som mänskliga sköldar, för att inte tala om att de avlossade raketer från bostadsområden och nära FN-anläggningar. Hur många folkrättsbrott hade vi där?

Efter stilleståndet den 18 januari har ca 200 raketer kommit från Hamas och underhuggare - ca 200 folkrättsbrott. Efter ett tag sa FN att det är påtagligt att Israel begått krigsbrott, sen gick de dit och frågade Hamas om Israel hade begått folkrättsbrott. Hamas sade ja.

TROTS DET tillät Barak just FN att transportera stora mängder cement in i Gaza för att bygga upp skolor och bostadshus - med garantier att Hamas inte får stjäla något - big joke. De har ALLTID stulit en hög procent av varor som sänts till befolkningen, för att sedan använda för eget bruk. Många i UNRWA är Hamasmedlemmar.

Fortfarande väntar Israel och Egypten på att Shalit ska släppas fri, för att göra gränserna till normala internationella gränser, men Hamas håller hela Gazas befolkning som i ett fängelse genom att vägra släppa Shalit. Som sagt - ett mycket självklart folkrättsbrott.

Permalänk | Anmäl #15 Ralph Haglund, fil.lic., 2009-07-30, 14:12

Tack Fredrik Malm för att du påminner om vilka vidriga organisationer får stöd av svenska socialister. Det kan tilläggas att förutom blodiga attacker på israeliska civila, PFLP stod för mest kända episod av etnisk sortering då människans liv berodde på om hon var jude eller icke-jude. Under kapningen av AirFrance flygplan 1976 gav PFLP tyska(!) kommunister från RAF att genomföra etnisk sortering av passagerare och släppa alla icke-judar.

En av PFLP:s största finansiärer var schweizisk nazist François Genoud, förvaltaren av Joseph Goebbels testamente (http://en.wikipedia.org/wiki/Francois_Genoud ).

Fighters and Lovers befinner sig alltså i mycket talande sällskap.

Permalänk | Anmäl #16 DV, 2009-07-30, 14:48

Abrahamas - du säger exakt samma sak som Obama och Ahmadinejad - att judarna är i Israel pga Hitler. Sorry - de var där 3500 år tidigare, där har alltid varit judar även om lite tunt vissa tider, och de började återkomma i större mängder för 125 år sedan. De började bygga upp sitt land igen - palestinaaraberna har inte börjat än. Deras stadgar går enbart ut på att bli av med judarna.

Permalänk | Anmäl #17 Ralph Haglund, fil.lic., 2009-07-30, 15:13

#15 Ralph Haglund

Du kan tillskriva Hamas hur många folkrättsbrott du vill. Det ursäktar i alla fall inte ett endaste av Israels många folkrättsbrott. Hela världen väntar fortfarande på att Israel ska respektera folkrätten och uppföra sig som det anstår en demokratisk stat.

Permalänk | Anmäl #18 Abrahamas, 2009-07-30, 15:13

Har jag om min son kommer hem med en blåtira från skolan rätt att med en kraftig sprängladdning demolera den ansvariges hus nattetid med följd att han och hans familj dödas för att undvika att min son kommer hem med ytterligare blåtiror i fortsättningen och av ren övertygelse om att den ansvarige måste straffas?

Permalänk | Anmäl #19 Erik, lkpg, 2009-07-30, 15:29

Berätta gärna om Israels folkrättsbrott.

Permalänk | Anmäl #20 Ralph Haglund, fil.lic., 2009-07-30, 15:38

Erik, lkpg, skrev:

"Har jag om min son kommer hem med en blåtira från skolan rätt att med en kraftig sprängladdning demolera den ansvariges hus nattetid med följd att han och hans familj dödas för att undvika att min son kommer hem med ytterligare blåtiror i fortsättningen och av ren övertygelse om att den ansvarige måste straffas?"
-
Har du eller någon annan rätt att spränga ihjäl "blåtireutdelarens" hem och familj för att hindra att din son, eller någon annans son, får en ny blåtira?
-
Tja, tänk efter. Ni som själva har en son, kan ni tänka er in i möjligheten att just er son skulle kunna ge en annan pojke en blåtira? Och tycker ni i så fall att den andra pojkens familj skulle ha rätt att spränga ihjäl hela er familj för att hindra att deras son fick en blåtira igen? De av er som inte tycker att det skulle vara rättvist att bli ihjälsprängda av den orsaken bör inte stödja varken terrororganisationer eller nationer som besvarar "myggbett" med död.
-
En nation som länge har besvarat "blåtiror" med dödsstraff är onekligen Israel. Trots att palestinierna har bott i Palestina i hundratals år, och inte är några inflyttare som saknar naturlig hemortsrätt där de bor, så har israelerna gett sig själva rätten att grovt terrorisera och bestraffa palestinierna för att skydda sig själva och sin egen expansion på palestiniernas mark. Det finns därför anledning att skarpt kritisera israelerna. (Även om det ska påpekas att det tycks ha varit mycket lugnare i Israel och Palestina sedan Barack Obama blev president i USA. Men Obama har ju inte heller lagt sig platt för Israel.)
-
Vad ska man då säga om FARC-gerillan? Situationen i Colombia är svår och regeringen har länge varit repressiv, men det rättfärdigar inte det faktum att FARC faktiskt har ägnat sig åt ren terror. Det finns ingen anledning att stödja en organisation som kidnappar och dödar människor.

Permalänk | Anmäl #21 Ann sidbrant, 2009-07-30, 15:52

Bra skrivet. Dessa terrorstödjande sekter måste bekämpas med samma principfasthet som de terrorgrupper som erhåller deras stöd.

Permalänk | Anmäl #22 Ingo, 2009-07-30, 16:54

Ja, tänk vad lätt det är att fördöma. Kräver inget mod och ingen ansträngning. Känner ni er som goda människor nu?
Om ni inte var så lata kanske ni kunde fundera på att inte fördöma alls? Fundera på om inte båda sidor i en konflikt faktiskt har skäl att agera som dom gör. Israel med fosforbomber för att dom har sådana. Hamas med raketer för dom har inget annat. Farc med kidnappningar för att dom är fredlösa och ägnar all sin tid att skaffa pengar för att överleva på flykt.
Ingen av dom här parterna uppträder moraliskt rätt. Ingen av dom förtjänar stöd. Men dom förtjänar att vi förstår varför dom strider på det vis dom gör. Om vi inte gör det får dom möjlighet att se sig själva som offer för orättvis dubbelmoral. Det är faktiskt det enda moraliska argument som Israel, Hamas och Farc har för att försvara sina illgärningar.

Permalänk | Anmäl #23 Olof Lindberg, 2009-07-30, 18:02

Osman skriver i ett av de första inläggen:

"Skrattaretande att Fredrik Malm ger uttryck för sitt motstånd mot en marxistisk terroristgrupp som Farc, samtidigt som han uttrycker stöd för den marxistist-nationalistiska PKK rörelsen.

Ta inte herr Malm på allvar."

Det är ju väl ändå inte sant.

http://fredrikmalm.blogspot.com/2007/10/mustafa-akyol-invasionen-och-pkk...

Fredrik Malm har alltid uttryckt sitt stöd för kurderna men han skriver i detta inlägg att man INTE ska stödja PKK eller försvara deras metoder.

Fredrik Malm visar alltså ingen dubbelmoral med detta inlägg. Att försvara Israels rätt att försvara sig är inte heller att försvara landets krigsförbrytelser lika lite som man behöver stödja amerikanska och brittiska krigsförbrytelser i andra världskriget bara för att man stod på de allierades sida mot Nazityskland.

Permalänk | Anmäl #24 Andreas, 2009-07-30, 21:22

Ralph, du måste antingen vara enormt naiv eller så har du skygglappar. Jag undrar var du fått din lic. ifall du inte klarar av ge en mer balanserad bild än så.

Du nämner inte nämner de bombningar som Israel gör regelbundet inne i Gaza, de civila som dagligen dödas när de skyddar sin mark mot att bli en del av bosättningar, hur en mur byggs med det uttryckliga målet att försvåra livet för lokalbefolkningen, hus förstörs eller för den delen anledningen till att det behövs 814,000 ton förnödenheter i Gaza (det beror på en långtgående ekonomisk blockad som Israel försöker svälta ut befolkningen med).

Men, eftersom du frågade efter det kan jag rekommendera att du tar och tittar på Amnesty internationals rapporter om konflikten. Den senaste från attacken mot Gaza:

http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/report/impunity-war-crimes-ga...

Där listas (bland annat) följande krigsbrott som Israeliska trupper begått:
* Hänsynslöst bombande av civila, med stort antal dödsoffer (vilket Hamas aldrig lyckats med då deras vapen är primitiva).
* Användning av fosfor vapen
* Användning av civila som sköldar
* Attacker riktade specifikt mot sjukhus, ambulanser och sjukvårdare
* Aktivt förhindrande av humanitär hjälp till civila
* Aktivt förstörande av civil infrastruktur och egendom

(Samma dokument listar även en hel del motsvarande krigsbrott som Hamas begår)

Permalänk | Anmäl #25 Student, 2009-07-30, 22:40

Vänstern är vidrig! Håller med. Bort med våldet i deras förvirrade syn på verkligheten

Permalänk | Anmäl #26 Karin Rebell, 2009-07-30, 23:53

Katastrofer är urskiljningslösa i sina offer. Det är förjävligt att civila dör men sådant händer i krig, oavsett partitillhörighet på anföraren.
Sedan kan man jämföra antal omkomna mellan de olika ideologierna. Men jag anser att det varken är antal eller partitillhörighet som är intressant utan hur anföraren resonerade när den beslutade att dessa förluster var ok.

Permalänk | Anmäl #27 sid, 2009-07-31, 05:07

Abrahamas: Jag diskuterar gärna Israels krigsföring i Gaza, men just den här artikeln handlade om en organisation som ger stöd till vänsterterrorister och inget annat. När det gäller detta har Fredrik Malm 100% rätt i sina påståenden.

Permalänk | Anmäl #28 ÄRRHÅ, 2009-07-31, 07:13

Håller med.
Våldsvänstern är vidrig.

Permalänk | Anmäl #29 Danne, 2009-07-31, 09:23

Med tanke på att herr Malm stödjer högerterrorister så kastar han väl ganska mycket sten i glashus?

Permalänk | Anmäl #30 Daniel, 2009-07-31, 09:38

#28 ÄRRHÅ, 2009

Min poäng var inte att diskutera Israels krigsförbrytelser utan att påpeka Fredrik Malms dubbelmoral.

Permalänk | Anmäl #31 Lögndetektorn, 2009-07-31, 10:02

Det är intressant att de som kommenterar negativt inte bemöter Malms argument på en enda punkt utan svamlar istället om Hamas, PKK, Israel och Malms person.

Är det någon som är kritisk till artikeln som verkligen kan försöka försvara FARC? Det skulle vara intressant att läsa, till skillnad från 90% av kommentarerna.

Tyvärr blir det svårt eftersom Malms artikel är väl underbyggd och avlöjar Fighters and Lovers för vad de är: nutida terroristsympatisörer. Eller det är vad jag tycker i alla fall. Har jag fel, visa det med fakta och argument som är ON TOPIC tack!

Permalänk | Anmäl #32 bling, 2009-07-31, 12:16

Bravo, Fredrik! Se nu också till att svinen bakom den här organisation åtalas och deporteras för gott.

Permalänk | Anmäl #33 David Jacobsson, 2009-07-31, 15:05

Tycker Fredriks artikel är saklig och välskriven. Artikeln är dessutom väldigt viktig eftersom glorifieringen och romantiseringen av farc och dylika grupper är stor här i trygga Sverige. Tror inte för en sekund att de personer som så ivrigt försvarar dessa gruppers åsikter och handlingar verkligen insett vad det är för något de stödjer.

Israel är en legitim stat vilken utser sina ledare genom demokratiska val, landet får utstå hot från sin omgivning och har rätt att försvara sig. Israel omges av stater och "kvasi-stater" vilka inte erkänner Israels existens och dessutom inte är demokratiska.

Vill uppmana samtliga anhängare till farc och pflp att utveckla sina kunskaper genom att studera bakgrunden till den situation vi idag befinner oss i. Ta ställning som individer och sluta uppträda som en grå massa av klichéer!

Permalänk | Anmäl #34 Viktor, 2009-07-31, 16:15

Intressant artikel! Särskilt upprörd blir jag inte för min del. Den här världen är full av krig och elände från alla håll och kanter. Samtidigt ska alla tåla kritik och ha rätt att göra sin röst hörd samtidigt. Extremvänstern är i sin fulla rätt att propagera för sin sak med rockmusik. Den rätten har extremhögern med.

Permalänk | Anmäl #35 Peter Ingestad, 2009-08-01, 09:08

Inte förvånande att ni liberaler stödjer Israel, 90% av er stödde även den racistiska regimen i Sydafrika när det begav sig. Ni är sjuka människor som alltid står på den starkes sida. Men det är väl naturligt när de högsta värdena i er värld är egoismen och ägandet.

Permalänk | Anmäl #36 M, 2009-08-02, 08:05

Än vilken konflikt ni nu brottas över. Varför finns det inte folks tankar att våga påstå att båda sidor i en konflikt är "meh"?
Ist för att leka sakkunnig i varderas klyshiga hållning, som snorungar i en sandlåda om vilket favoritlag som är bäst. Eller vilket tvspel är bäst.
Men det är kanske här barn samlas när kliar i hjärnan för mycket. När man får för sig att ett politiskt flagg innebär ett visst ställningstagande i en viss fråga. Som när någon som inte är för Isreal måste kallas kommunist eller en anhängare av MUF är en anhängare av Nazismens postpolitiska rörelse.

Skämmes.

Jag är mycket besviken.

Permalänk | Anmäl #37 Kapten Glas, 2009-08-02, 21:14

Kul att se att David Jacobsson fortfarande är pigg och igång:
.
"svinen" som ska "deporteras" etc etc
En stilla undran: Vart ska de deporteras ? Australien ? Franska Guyana ?
Tänk att du altid har så "himla bra" och "enkla" lösningar på allt David ! Det finns ett uttryck för dylika personer på engelska "Simpleton" "

Permalänk | Anmäl #38 Amir , 2009-08-02, 22:23

Ja med den retoriken så stödjer väl Fredrik Malm samma sak när han ger politiskt, militärt och ekonomiskt bistånd till Israel och USA?

Permalänk | Anmäl #39 profanum_vulgus, 2009-08-03, 12:25

Intressant att det inte går att diskutera folkrättsbrott med vänsteranhängare.

Deras resonemang:
"Israel begår brott mot folkrätten - alltså ska alla andra som begår folkrättsbrott stödjas (eller vara okriticerbara)."

Detta handlar om terroristgrupperna FARC och PFLP, men man kommer alltid in på ämnet Israel av någon anledning.

Permalänk | Anmäl #40 Nipe, 2009-08-03, 15:26

"Fighters and Lovers är välkomna att förklara hur detta attentat är att betrakta som en legitim handling." - Fredrik Malm

Fredrik Malm kanske då kan svara på hur Israels ockupation och förtryck av en hel folkgrupp är en legitim handling?

Permalänk | Anmäl #41 J, 2009-08-03, 16:46

"Detta handlar om terroristgrupperna FARC och PFLP, men man kommer alltid in på ämnet Israel av någon anledning." - Nipe

Kanske just därför att Fredrik Malm själv tar upp Israel i sin text?

Just a thought.

Permalänk | Anmäl #42 J, 2009-08-03, 16:53

Amir:
.
""svinen" som ska "deporteras" etc etc
En stilla undran: Vart ska de deporteras ? Australien ? Franska Guyana ?
Tänk att du altid har så "himla bra" och "enkla" lösningar på allt David ! Det finns ett uttryck för dylika personer på engelska "Simpleton" "
.
Australien? De ska inte på semester - de ska dit de hör hemma, d v s till talibanerna i Pakistan och Afghanistan. Ett liv bland dessa "frihetskämpar" är väl rena rama drömmen för pappskallarna i Fighters & Assholes?

Permalänk | Anmäl #43 David Mikaelsson, 2009-08-03, 21:11

J
.
"Fredrik Malm kanske då kan svara på hur Israels ockupation och förtryck av en hel folkgrupp är en legitim handling?"
.
Det är fullständigt legitimt att ockupera ett landområde som svar på aggression - i detta fall från araberna. Och tro det eller ej - palestinierna är araber. Förtrycks gör araberna för övrigt av sina egna bestialiska, tyranniska ledare - inte av Israel. Har du hört talas om Iran någon gång i ditt liv? Arabländerna inklusive Västbanken och Gaza styrs på exakt samma sätt - av maktgalna islamister utan något som helst intresse för demokrati och mänskliga rättigheter.
.
Välkommen till verkligheten.

Permalänk | Anmäl #44 David Mikaelsson, 2009-08-03, 21:19

Vilket brÖlande. Vilket ältande. Samma primitiva känsloutbrott om och om och om och om och om igen. Kom med nåt nytt, vad. Det FINNS faktiskt andra problem än islam i det svenska samhället.

Permalänk | Anmäl #45 Peter Ingestad, 2009-08-03, 21:22

David Mikaelsson,

Sist jag kollade så är Israels ockupation av de Palestinska områdena klassificerad som illegal av FN's Säkerhetsråd.

Ja, Iran har jag hört talas om. Vad är det med Iran menar du?

Har du hört talas om att Iranier inte är Araber? Dom är Perser.

Permalänk | Anmäl #46 J, 2009-08-04, 00:11

Till signaturen J !
.
Men herre Gud ! Om du svarar David på det viset kommer du snart att bli anklagad för att vara ett Taliban-Jihadist-Svin !
Att FN styrs av MUSLIMERNA och de borde alla deporteras till Pakistan alt. Afghanistan. Att du är ett vänster-kommunist-taliban-svin som stödjer folkmördare och självmordsbombare, samt att du PER DEFINITION är en antisemit och Judehatare !
(om du mot förmodan är Jude - så kommer du att klassificeras som "Självhatande Jude") etc etc etc
.
Du måste ta det varligt med David förstår du....sakliga och verifierbara argument som du framförde om Säkerhetsrådet och defintionen av Araber visavi Perser, biter inte på David....för Guds skull väck inte den björn som sover !

Permalänk | Anmäl #48 Amir , 2009-08-04, 21:33

David:
Ja men då är det väl inget problem om arabländer ockuperar Israel då?

Permalänk | Anmäl #49 profanum_vulgus, 2009-08-06, 20:54


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  5. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  6. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  7. Den svenska schlagern är död
  8. Jag är också politiskt deprimerad
  9. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  10. Klädkedjorna vägrar släppa sjukt kvinnoideal
  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Kärnkraften är osäker och oekonomisk
  5. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  6. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  7. Reinfeldt har rätt för en gångs skull - men ingen förstår honom
  8. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  9. Reinfeldt borde främja kreativitet i stället för att gissa om framtiden
  10. Svensk narkotikapolitik är galenskap
  1. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  2. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  3. Vänsterns angrepp på kvinnor visar på ideologiskt förfall
  4. För kvinnorna är islam själva grundproblemet
  5. SD: Kriminaliteten i Malmö visar att vi måste lämna Schengen
  6. Annie Lööf bör ta avstånd från Thatcher
  7. Förortspolitiskt program - Idéer för - miljonprogrammen
  8. Palmes stöd till diktatorer värre än Thatchers
  9. Hatiska feminister objektifierar och hånar mig
  10. Dags att legalisera cannabis!

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.