Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (90) Skriv

Försvarets rekrytering

Soldater reagerar på att Livgardet tar bort deras sängar.  Läs (22) Skriv

Jag hade aldrig ställt upp om jag vetat att Alf ville till Bryssel


"Dagen efter valet till Europaparlamentet låg jag hemma på soffan och stirrade i taket. Tårarna ville inte sluta rinna. Min mobiltelefon ringde hela tiden. Jag funderade ut en massa konspirationsteorier. Jag är utnyttjad. En pjäs i ett jättelikt politiskt spel. Lurad, bedragen och för bakom ljuset. En manlig sammansvärjning." Men gubbkuppen håller inte som förklaringsmodell. Det skriver kristdemokraternas ELLA BOHLIN.


Om författaren

Ella Bohlin är ledamot i KD:s partistyrelse.

En dag när min son var fyra månader satt jag och skrev på en jämställdhetsrapport för partiet. Jag tittade upp från skärmen och fäste ögonen på min prins som låg och sov på soffan bredvid mig. Han andades lugna jämna andetag, armarna utslagna och den lilla magen i vädret. Jag hade just gått igenom en massa lönestatisk från SCB, en BRÅ rapport om våld mot kvinnor och så ett samtal med en åklagare som berättade om svårigheterna att fälla någon för traffickingbrott i Sverige. En tanke for som en blixt genom mitt huvud.
Du lilla människa, du kan vara lycklig som föddes som pojke. Sen skämdes jag jättemycket för att jag tänkte så.

 

 

I slutet av juni kom Saco med rapporten "Olika kön - olika lön". Rapportförfattarna har gått igenom akademikeryrken och tittat på hur mäns och kvinnors löner följs åt genom yrkeslivet. Den visar att det i tre av fyra yrkesgrupper finns skillnader mellan kvinnor och män som, med tillgänglig statistik, inte kan förklaras med något annat än kön. Kvinnodominerade yrken har lägre lön än mansdominerade och män är överrepresenterade på de högre befattningarna. Ju högre löner, desto större löneskillnader.

Det är helt otroligt. Så långt har vi kommit med jämställdheten i Sverige år 2009 (!) Så många kvinnor i Sverige idag är beroende av sina män för en inkomst - hela livet. Som en tonåring som måste fråga pappa om lite fickpengar. Nu är ju alla löneskillnader inte av ondo och givetvis finns det faktorer som påverkar lönen såsom utbildning, föräldraledighet, yrke och karriär, men löneskillnader som grundar sig på kön är helt oförsvarbart!

Den svenska jämställdhetsdebatten blir lätt så otroligt begränsad, antigen köper du vänsterperspektivet som utgår från en kollektivistisk människosyn och kräver kvotering, tvångsdelning av föräldraförsäkringen och andra stolligheter eller så är du emot jämställdhet! Politiken kan och ska inte kapitulera från sin roll som opinionsbildare och normgivare. Om vi vill ha ett samhälle med valfrihet och möjlighet för människor att påverka sina liv kan vi inte förbjuda människor att välja "fel".

Det måste vara tillåtet både för män och kvinnor att i första hand se sig som förälder och kunna tillbringa mer tid med sina barn framför en karriär. Men samtidigt ska såklart möjligheten att kunna göra båda ges. Det måste också vara möjligt för en kvinna att bli professor eller statsminister på samma grunder och meriter som en man och samtidigt kunna ha barn. Jag menar att det är nödvändigt att uppmuntra och till och med gynna val och beslut som vågar bryta mot vissa sociala mönster och traditionella könsroller är ett utmärkt sätt att ifrågasätta de strukturer som cementerar könsrollerna och försvårar för kvinnor i den offentliga sfären och för män i den privata.

Min mamma valde att vara hemma med mig och mina tre syskon i närmare 10 år innan hon gav sig ut på arbetsmarknaden igen. Idag har jag nästan svårt att förstå hennes val men jag älskar och respekterar henne för det. Min uppväxt var trygg, lycklig och fylld av kärlek. Ekonomiskt var det var tufft för att inte säga knapert. Under en period tog pappa extrajobb som tidningsutdelare innan han begav sig iväg till jobbet som lärare på morgonen.

Pappa har lärt mig tre saker; betala alltid dina räkningar i tid, jobba hårt och låna inte pengar. Idag är jag livrädd för att vara sen med en räkning. De hinner knappt landa på hallmattan innan jag har betalat. Det händer ganska ofta att jag får avier med utbetalning för räkningar jag betalat två gånger. Mitt liv idag skiljer sig från mina föräldrars. Jag har gjort andra val. Som kvinna vägrar jag att kompromissa. Jag vill ha både barn och karriär!

I höstas blev jag kontaktad av valberedningens ordförande inför Europaparlamentsvalet. Frågan var ganska enkel och väldigt rak. Var jag intresserad av att stå på första plats på Kristdemokraternas lista inför Europaparlamentsvalet? Anders Wijkman hade inte för avsikt att kandidera för en tredje period och frågan gick alltså till mig. Det var inget självklart beslut. Jag var minst sagt tveksam och tackade först nej. Det blev en del långa telefonsamtal när jag promenader med barnvagn i regn och rusk. Jag hade nyligen börjat ett nytt jobb inom PR där jag trivdes jättebra och hade siktet inställt på en civil karriär utanför politiken för några år. Men utmaningen var spännande och jag kände mig stärkt av provvalsresultatet och landade i att jag ville göra en insats för partiet.

Efter noggrant övervägande tackade jag alltså ja. Under hela processen har jag haft en mycket nära kontakt med Anders Wijkman och hans hjälp och stöd har varit ovärderligt. Han har under sin tid gjort ett enormt arbete i Europaparlamentet när det kommer till klimat- och biståndsfrågorna. Alla kristdemokrater borde känna sig stolta över att han under 10 år representerat partiet på Europanivå.

Den 16 januari, dagen innan min födelsedag hölls ett extrainsatt partifullmäktige i Stockholm. Jag var skitnervös. Tänk om ombuden inte gillade förslaget? Men det blev ingen debatt om listans övre namn. Däremot kom ett gäng seniorer med på listan i sista sekund; Alf Svensson, Inger Davidson, Rolf Åbjörnsson, Ebba Lindsö och Chatrine Pålsson. Jättebra tyckte jag, erfarna politiker som kan vara med och backa upp och ge trygghet. Det var också signalerna som sändes ut. Listan som helhet hade en bra spännvidd och inkluderade en rad kompetenta kandidater och från mitt perspektiv var det en stor ära att få toppa listan.

För mig började valrörelsen med en rivstart i januari. Jag åkte land och rike runt på stämmor och årsmöten. Talade på utbildningar, gjorde studiebesök, träffade lokal- och regionalmedia. De externa debatterna började i mars-april. Det tog aldrig slut. Under valrörelsen mest intensiva period, sista veckan i maj och början av juni hade jag drygt 100 nya mejl i inboxen varje dag som skulle besvaras. Jag såg knappt min familj och än mindre mina vänner.

 

"

 

Föreningen "Alf till Bryssel" bildades i mitten av maj och backades upp av bland andra Rolf Åbjörnsson, Leif GW Persson, Stanley Sjöberg, Gert Fylking och Ian Wachtmeister. En kväll arrangerades en middag på Riddarhuset för att samla in kampanjmedel. Samtidigt var jag på väg till en debatt i ABF-huset i Stockholm om rasism. Kände mig jättetrött efter en heldags kampanjande och visste att min dag inte var slut på flera timmar. Expressen ringde och undrade om jag var sur på Alf.

Det blev allt tydligare att Alf ändrat sig och att han skulle med hjälp av kryssen förmodligen ta plats i Bryssel. När jag insåg det valde jag att helt fokusera på att genomföra en så bra valkampanj som möjligt och inte ta hänsyn till omständigheterna.
- När folk började fråga om jag menade allvar med min kandidatur insåg jag att jag inte kunde svika. Jag ville inte göra någon slags lagominsats. (Alf Svensson till Sydsvenskan.)

Personligen hade jag gärna sett Alf som förstanamn. Min avsikt var aldrig att "tävla" mot honom eller utmana honom. Vem kan konkurrera mot över 40 års aktivt partiarbete? Inte ens Göran Hägglund hade slagit ut honom om han skulle ha toppat listan. Om jag vetat i förväg att Alf ville till Bryssel hade jag aldrig tackat ja till förstaplatsen.

Den 9 maj skrev Aftonbladet med stora rubriker om "Gubbkuppen". Ella Bohlin riskerar att bli utan plats i Bryssel. Bert Karlsson skrev dagarna efter valet en uppmärksammad artikel på Newsmill att "makttokiga föredettingar förstör politiken". Äntligen hade kristdemokraterna en ung skärpt tjej - Ella Bohlin - som fattar både de gamla och nya frågorna bättre än gamle Affe. Istället för att glädja sig åt detta är gubbarna så maktkåta att de måste förstöra för henne.

Underhållande i viss mån träffsäkert och välskrivet av Bert men det räcker inte som förklaringsmodell. Det faktum att partiet satt inte en utan två kvinnor i topp och lyckades presentera en åldersmässigt välbalanserad lista gör att ingen kan beskylla KD för att inte vilja förnya eller förändra sig. Sedan är det ju väljarna som har det sista ordet.

Egentligen handlar det om att Kristdemokraterna befinner sig i ett vägskäl. Opinionssiffrorna är inte bra och partiet har gått bakåt i alla val under de senaste 10 åren. Nu finns partiet i regeringsställning, men samtidigt är KD det parti som förlorat mest på Allianssamarbetet. Jag har ingen mirakelmedicin men jag är övertygad om att väljarna inför valet 2010 kommer att belöna partier som står för civilsamhället, familjens betydelse för det goda samhället och vikten av värdeorienterad politik. Partier som talar klarspråk om statens roll, den skall stå bakom - inte framför medborgaren. Som slår fast att näringslivet är loket det som drar välfärdens vagnar i samhället. Att människans inneboende potential spelar roll och att idogt arbete skall belönas. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det ska gå bra för KD.

Inom Kristdemokraterna finns så många fantastiska människor. De som efter jobbet går och sätter sig i Röda Korsets jourtelefon. Som tränar ungarnas fotbollslag och som alltid ar tid över för en medmänniska. Människor som vill något, som tror på att vi tillsammans kan skapa en bättre värld.

Det finns en uppfattning om att arbetet i ett politiskt parti är som arbetet på en reklambyrå. Varje drag planerat i minsta detalj. Kommersialiserat, toppstyrt, uträknande. Så är det inte i Kristdemokraterna. Det fina med KD är att värderingarna faktiskt styr och det finns faktiskt fortfarande utrymme för spontanitet.

Jag har fått göra en fantastisk resa som toppkandidat. Träffat så många underbara människor, fått känna hettan i en valrörelse och kommit i kontakt med politiska ämnen som jag kommer fortsätta att arbeta inom oavsett vad som händer. Jag tänker framförallt på klimatfrågan och arbetet mot barnpornografi och människohandel. I höst kommer jag ta ett djupare engagemang för organisationen Ecpat.

I Östersund träffade jag en kvinna som arbetar ideellt för en kvinnojour och hjälper kvinnor blivit misshandlade att finna ett skyddat boende. Hon har själv familj och heltidsjobb. Hur länge har du varit engagerad i jouren? Undrade jag. Hon blev tyst en stund och sa sedan, det blir 26 år i år. Hur finner man kraften? Hur mycket koagulerat blod, blåtiror och skräckfyllda ögon orkar en människa se? Det som oroar mig mest är vem ska göra jobbet när hennes generation går ur tiden? Kommer idealismen överleva min generation? Vi vill bli underhållna, vi kräver omväxling och omedelbar tillfredställelse. Kommer vi ha orken? Lusten? Viljan?

Dagen efter valet till Europaparlamentet låg jag hemma på soffan och stirrade i taket. Tårarna ville inte sluta rinna. Min mobiltelefon ringde hela tiden. Jag tryckte bort alla samtal. Jag har aldrig någonsin gjort så förut. Jag är den som alltid svarar. På mejl, på mobilsamtal, på tilltal. Sen kom journalisterna i lämmeltåg. De verkade uppriktigt ledsna. Jag blev förvånad. Under valrörelsen var de kortfattade, kyliga, hemlighetsfulla och oberäkneliga sedan ledsna över att jag inte kom in i Europaparlamentet. Jag funderade ut en massa konspirationsteorier. Jag är utnyttjad. En pjäs i ett jättelikt politiskt spel. Lurad, bedragen och för bakom ljuset. En manlig sammansvärjning. Fylking, GW Persson och Alf i maskopi.

 

 

Nitton år och bland främlingar på ett flygplan med destination New York. Det var den bästa dagen i mitt liv. Högstadiet och gymnasiet var en transportsträcka för mig. Äntligen var jag fri. Bort från staden där jag växte upp - Uppsala. Jag hatade vårt trista radhus, vintern, det platta landskapet och de svart kajorna som flög över stan vareviga höst.

Det var juni och varmt. Nya kläder. Vita linnebyxor och vitt linne. Den dagen började min passion för flygplatser. En del hatar dem. För mig är de som jättelika möjlighetsfönster. Här finns alla chanser. Myllret, pulsen och känslan av att vara på väg någonstans tilltalar mig. Jag hamnade hos en stenrik familj där pappan var basebollspelare. Det var kalas. Jag körde runt i en Ford Expeditioner som luktade nytt läder och med sval AC mot hettan på Manhattan. Fick poliseskort hem och träffade lagets stjärnor på barbeques i jättelika trädgårdar. Ändå led jag av en gnagande hemlängtan under mitt år i New York och Michigan. Hem till det jag lämnat. Hem till det grå.

Om du stannar får du välja en ny bil och vi betalar din college- och universitetsutbildning här.
Det händer att jag tänker på vad som hade hänt om jag skulle tagit det där erbjudandet. Om jag skulle stannat i USA.

Nej. En gubbkupp är en alldeles för enkel förklaring. Jag tycker fortfarande att det var modigt av partiet att våga satsa som man gjorde. KD fick för första gången en könsbalanserad och lite yngre lista. Så partiet kan inte beskyllas för gubbighet. Däremot agerade media annorlunda, framförallt de kvinnliga journalisterna. Snåla skator. Hon är "naiv" skrev Hanna Kjöller, "oerfaren" sa Barbro Hedvall och alla var ledig klädda utom Ella som hade kjol och högklackat....rapporterade en kvinnlig journalist från en den första stora officiella debatten mellan kandidaterna i Kulturhuset. Hjärnan satt tydligen i skorna.

Min stolthet ligger i jag genom kampanjen fick vara med och bidra till att vi behåller vår plats i parlamentet. Den ligger i de över 27 000 kryss jag fick från människor runt om i Sverige. Tack! Jag är övertygad om att Alf Svensson kommer göra ett fantastiskt bra jobb i Bryssel.

Just nu. Precis här - på en strand vid medelhavet känns valrörelsen 2009 väldig, väldigt avlägsen. Bredvid mig vid poolen ligger en tant i leopardbaddräkt. Hon läser en tummad pocketbok; "Marley and me". Hennes guldringar glittrar i solen. Det uppsatta håret blonderat som Marilyn Monroe. När jag blir 75 ska jag se ut sådär. Långa vackra röda naglar, guld överallt och brun som en pepparkaka. Jag ska fortsätta resa. Upptäcka, utforska och uppleva världen. När livet inte har så många fasta punkter kan resandet, det föränderliga bli det beständiga.
Den lyckligaste dagen i mitt liv var den 5 oktober 2007. Då föddes min son. Kl 16.34, en regnig fredag i oktober. Sedan dess är jag aldrig ledsen över regn eller en gråmulen morgon. Om jag vaknar till en grå dag brukar jag tänka. Tänk, idag just idag är en speciell dag i någon människas liv. Alla dagar är den bästa dagen för någon.
Lars Winnerbäck och Miss Li låg på trackslistan när min son var nyfödd. Och där låg den i månader. Därför påminner den här sången mig alltid om den lyckligaste dagen i mitt liv.

 







Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/9302

122 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Tråkigt att Wijkman ersätts av Svensson. Det hade varit roligare med Bohlin i parlamentet.

Permalänk | Anmäl #1 PK, 2009-07-29, 11:34

Faktum är att du gjorde ett svagt intryck i valrörelsen. Det är kanske inte svårt att komma upp sig i KD, men det krävs kunskap för att göra en karriär i större sammanhang. Läs på lite, KD kommer säkert snart att välja en ny partiledare; där har du din chans. Om det går att förena karriär med att vara småbarnsmamma när man är kristdemokrat.

Permalänk | Anmäl #2 Lilith, 2009-07-29, 11:37

Ja, håller med PK, bra jobbat, bättre lycka nästa gång.
.
Sen tror jag KD kanske klantade sig när de inte var redo att fälla regeringen när regeringen kör över KD i KDs hjärtefrågor. Jamenar, ingen kommer ändå misstänka KD för att inte vara borgligt så ni skrämmer inte bort väljare på samma sätt som centern eller FP skulle göra om de inte satt still i båten. Som borglig väljare vill man främst kunna lita på att det parti man röstar på inte är en del av SAP morasen.
.
Sen tror jag att du har helt fel när du talar om att löneskillnader är baserade på kön, du snackar om storkar och spädbarn i norra tyskland. Löneskillnader som ser ut att bero på kön förklaras troligtvis av olika beteende mellan könen, inte av könet i sig.

Permalänk | Anmäl #3 Martin A, 2009-07-29, 11:49

Så du skulle bara ställt upp om du inte hade något motstånd? Ursäkta men vad tusan är det för inställning?
Och din förlust hade inget med Alf att göra, det var du som misslyckades dölja att du är en fanatiker med vridna galna idéer. Vem litar på att någon som tror att jorden är några tusen år gammal ska kunna hantera miljöfrågor på allvar?
Men du har nog rätt, enda chansen du hade att vinna var om du inte hade motstånd.

Permalänk | Anmäl #4 Joel, 2009-07-29, 12:02

Inte för att jag har så vansinningt mycket över för Alf och hans många år (och så juste kanske det inte var hans agerande - även om det faktist är vad demokrati handlar om, dvs folkets förtroende), men jag anser att unga politiska broilers först bör skaffa sig ett hederligt jobb och karriär innan de får för sig att de idealistiskt (just ja, jag glömde de 80 000 spännen) ska förändra världen på europanivå. För övrigt bör vi byta att de flesta av de unkna etablerade politikerna som håller på att sälja ut Sverige för en fin politisk karriär, till dessa räknar jag in EB, som inte har uppvisat en enda tanke som går utanför de förväntade ramarna eller det politiskt korrekta.

Permalänk | Anmäl #5 Calle Bengtsson, 2009-07-29, 12:14

Håller med Klas ang löneskillnaderna. Som du själv skriver Ella "Den visar att det i tre av fyra yrkesgrupper finns skillnader mellan kvinnor och män som, med tillgänglig statistik, inte kan förklaras med något annat än kön. "
|
Vad som kan visas med tillgänglig statistik. Speciellt i akademikeryrken har de allra flesta individuellt satta löner där så många olika saker som vi inte har statistik på spelar in att det är omöjligt att genom den statistik vi har säga att skillnaderna endast beror på kön. Kan någon visa en statistisk undersökning där man bedömt faktorer som ambition, uppoffringar, övertid, social förmåga, aggressivitet vid löneförhandlingar, faktisk arbetsprestation och inte bara arbetsuppgifter så är det en helt annan grej. Hade också varit intressant att se en undersökning på hur det ser ut på de företag som har lönesättande kvinnliga chefer, om skillnaden även består där.

Permalänk | Anmäl #6 Johan_k, 2009-07-29, 12:19

Jag hoppas KD åker ut ur riksdagen så vi slipper ert fanatiska gnäll om homosexualitet och aborter och ert förakt för vetenskap. Det finns ingen framtid för KD eller några frågor ni kan driva och det kommer väljarna förhoppningvis visa med all tydlighet. Er ovilja att acceptera alla människors lika värde, att ta till er en humanitär-liberal värdegrund och ert ständiga tjat om "kärnfamiljer", en västerländsk kulturell konstruktion, rimmar väldigt illa med hur de flesta ser på världen. Det finns mycket viktigare frågor för en politiker än hur vanligt folk har sex. Ni är helt enkelt förlegade. Byt parti eller karriär.

Permalänk | Anmäl #7 zebmacahan, 2009-07-29, 12:37

Bohlin hade varit bättre i Brüssel tack vare sina insikter i jämställdhetsfrågor.

Permalänk | Anmäl #8 PK, 2009-07-29, 12:45

Trots att man hör till skaran icke troende så får man väl i det här samanhanget ändå säga: "Tack gode gud för att KD-väljarna var kloka nog att skicka något annat än ytterligare en kreationist till EU-parlamentet".

Permalänk | Anmäl #9 Fritänkare, 2009-07-29, 13:01

Bohlin förlorade inte mot Svensson, hon förlorade mot sig själv. De flesta som röstar på KD 2009 vill inte rösta på en religiös fundamentalist.

Permalänk | Anmäl #10 Niklas Eskilsson, 2009-07-29, 13:10

Det är synd att Ella i egenskap av politiker aldrig lär svara på min fråga, men jag vill fortfarande ställa den:

Jag har förstått det som att du, Ella Bohlin, tror att vår jord skapades utav en högre entitet för ett par tusen år sedan. Hur går denna övertygelse ihop med ett engagemang i klimatfrågan, som trots allt är väldigt beroende av betydligt äldre data för att kunna påvisa hypotesens sanningshalt.

Så hur kan man tro både att jorden är ett par tusen år gammal och stödja forskning som beskriver hur vår planet såg ut för miljoner år sedan?

Tack för mig.

Permalänk | Anmäl #11 Okunnig, 2009-07-29, 13:13

Tja, skriver man en debattartikel i Expressen och är positiv till ett förbud för snus i hela EU så är det bra att man inte kommer in i parlamentet. Vi behöver sannerligen inte fler EU politiker som vill detaljstyra människors liv. Jag är glad att Alf tog Ellas plats!

Permalänk | Anmäl #12 Stig O Moberg, 2009-07-29, 13:29

"Fälla regeringen" för att man inte får igenom sina hjärtefrågor.
Tänk om man kunde fälla chefen så fort man inte får igenom hjärtefrågor. Skulle bli många chefsbyten.

Men "fäll regeringen ni" Mona Sahlin och co vill gärna ta över, så snart som möjligt!

Permalänk | Anmäl #13 Allmän borgelig, 2009-07-29, 13:46

Väljarna avgjorde att Alf skulle till Bryssel i stället för Ella, med det personval som liberaler och borgerliga vurmar så starkt för som en försärkning av demokratin. Inget att säga om det i sig.
.
Däremot hade det varit klädsamt om vilka som på allvar skulle delta i kampen om kd:s mandat i Bryssel klargjorts från början. Nu fick Ella först signalen att det i princip var en transportsträcka att ersätta Wijkman och sedan hoppar Alf in och tar över. Ella har ju helt rätt i att det knappast varit nån idé för henne - eller någon annan - att stå som första namn på listan om man vetat att Alf skulle satsa på allvar. Då hade det varit renhårigare att sätta Alf överst direkt i stället för att förespegla Ella att hon hade en chans. Ella skulle då kunnat använda sin tid bättre än att kampanja för en parlamentsplats hon visset att hon aldrig kunde få och mediafokus hade satts på Alf vars ambitioner i Bryssel hade nagelfarits tuffare, vilket hade varit bra ur demokratisk synpunkt. Varför ha Ella i debattsofforna när alla visste att det var Alf som skulle f åka till Bryssel liksom.

Permalänk | Anmäl #14 Mats Dagerlind, 2009-07-29, 13:51

Är inte kristdemokrat för fem öre, men "gubbkuppen" är en rörande historia och ditt "sommarprat" var ett nöje att läsa!

Permalänk | Anmäl #15 Beneficium, 2009-07-29, 14:03

Jag tycker också det var synd att Alf Svensson var tvingad att ge sig ut i hetluften igen. Han borde vara nöjd efter alla år som partiledare. Vad vill han bevisa egentligen? Vid förfrågan borde han ha avböjt till förmån för en yngre generation. Jag röstade på Ella.

Permalänk | Anmäl #16 40-talisttant, 2009-07-29, 14:10

Ja Ella som det kan gå när man blandar sig med lögnare och bedragare. Din partiledare är en man som inte är att lita på. Så ett gott råd Ella ,dra dig ur detta frireligiösa träsk medan din tanke är frisk och klar och dina ideal finns kvar i ditt hjärta. Den kristna höger har inget berättigande utan bör förpassas till politikens dynghög. Om gud finns i himlen måste han våndas över dessa charlataner som med hans dogmer försöker underkuva mänskligheten. Så Ella sluta med politiken så slipper Du bli besviken.

Permalänk | Anmäl #17 sneider, 2009-07-29, 14:13

Att lanseras bara för att man är kvinna, ung och vacker går hem i gammelmedia men det är inte det samma som att vinna demokratiska val där varje person har en röst.

Vilket obehagligt förtäckt gnäll över val processen i KD. Jag tycker att du låter som en riktig offerkofta, bitter och bortskämd.

Om KD inte hade svikit nästan alla sina hjärtefrågor så hade det kanske gått bättre i valet, men tur var väl det för då hade kanske även du fått en biljett till Brysel.

Detta var nog bland det tråkigaste jag på Newsmill.

Permalänk | Anmäl #18 Jakobsson, 2009-07-29, 14:35

"Om du stannar får du välja en ny bil och vi betalar din college- och universitetsutbildning här."

haha. det känns väl skönt att du gjorde rätt val..?

Permalänk | Anmäl #19 Hans Sjöstrand, 2009-07-29, 14:34

Att lanseras bara för att man är kvinna, ung och vacker går hem i gammelmedia men det är inte det samma som att vinna demokratiska val där varje person har en röst.

Vilket obehagligt förtäckt gnäll över val processen i KD. Jag tycker att du låter som en riktig offerkofta, bitter och bortskämd.

Om KD inte hade svikit nästan alla sina hjärtefrågor så hade det kanske gått bättre i valet, men tur var väl det för då hade kanske även du fått en biljett till Brysel.

Detta var nog bland det tråkigaste jag på Newsmill.

Permalänk | Anmäl #20 Jakobsson, 2009-07-29, 14:36

Att lanseras bara för att man är kvinna, ung och vacker går hem i gammelmedia men det är inte det samma som att vinna demokratiska val där varje person har en röst.

Vilket obehagligt förtäckt gnäll över val processen i KD. Jag tycker att du låter som en riktig offerkofta, bitter och bortskämd.

Om KD inte hade svikit nästan alla sina hjärtefrågor så hade det kanske gått bättre i valet, men tur var väl det för då hade kanske även du fått en biljett till Brysel.

Detta var nog bland det tråkigaste jag på Newsmill.

Permalänk | Anmäl #21 Jakobsson, 2009-07-29, 14:37

Jag tycker du verkar vara en sympatisk och duktig tjej. Men det räcker inte heller att bara vara sympatisk och duktig, man måste vara vass också om man ska profilera sig i en valrörelse.

Jag såg videon på KD:s hemsida i början av året där du sa varför man skulle rösta på dig. Och min första tanke var att allt du sa kunde stått för precis vilket riksdagsparti som helst. Humanistiskt, framskridande, tolerant osv. Men alldeles för allmänt hållet.

Om du lagt till dig med lite av Weimers spetsighet tror jag att du hade kunnat bli mkt mer intressant i valrörelsen. Lycka till framöver vad du än åtar dig!

Permalänk | Anmäl #22 Joel, 2009-07-29, 14:45

Jag lästa din artikel Ella och jag fick tårar i ögonen. Jag var själv en av de "snåla skatorna" under valrörelse men kände nu att jag varit missunsam och avundsjuk. Du är en klok, inteligent, driven och vacker kvinna och det kan jag bara gratulera dig och ditt (inte mitt) parti till. Din tid kommer och det finns ett syfte med allt.

Permalänk | Anmäl #23 Linda Lundström, 2009-07-29, 14:45

demokrati är att väljarna gör val.det är ett förtroende inte en anställning att bli vald.det måste bli så att alla kan inte bli valda låga alla KD,s kandidater hemma Alf blev vald.

Permalänk | Anmäl #24 putte, 2009-07-29, 15:09

Fullständigt feneomenat att Alf ska till Bryssel! Vad du skulle tillfört mer än dina kreationistiska flummerier, det fattar jag inte!

Permalänk | Anmäl #25 Charlotte T., 2009-07-29, 15:12

Kalle Bengtsson skrev - "Kan någon visa en statistisk undersökning där man bedömt faktorer som ambition, uppoffringar, övertid, social förmåga, aggressivitet vid löneförhandlingar, faktisk arbetsprestation och inte bara arbetsuppgifter så är det en helt annan grej."

Du borde veta att det här är vad man typiskt sätter som bra egenskaper hos män och dåliga hos en kvinna. Hela samhället har det som norm, och det är därför man pratar om könsroller. Bryter du mot det så får du som Ella skriver mest problem med de som borde identifiera sig med dig, dvs kvinnor - om du är en stark kvinna, eller män - om du är svag.

Ella framstod i valrörelsen som för oerfaren och ung. Inte som ett seriöst alternativ, speciellt om man har sina starkaste röster bland pensionärer. De behövde någon de kunde identifiera sig med, någon som var man och hade de grå tinningarnas charm.

Sorry Ella, byt parti. Ålder och erfarenhet lär du få iallafall, men vid den tiden lär KD vara utanför riksdag och EU parlament.
Alternativt ett rent pensionärsparti för de som tycker det var bättre förr...

Permalänk | Anmäl #26 Anders H., 2009-07-29, 15:17

Jag orkade inte läsa artikeln, men än så länge har Ella Bohlin den bästa musiksmaken av de politiker vars musiksmak jag känner till. Jag misstänker dock att transsexuella Antony Hegarty i första klippet inte stödjer KD's moralkonservativa politik.

Permalänk | Anmäl #27 Liam, 2009-07-29, 15:21

KDs stora problem är att det säkerligen inte finns någon personlig, biblisk Gud.

Därmed fallerar hela grundvalen för partiet.

Permalänk | Anmäl #28 loveforsale, 2009-07-29, 16:07

-"Min mamma valde att vara hemma med mig och mina tre syskon i närmare 10 år innan hon gav sig ut på arbetsmarknaden igen."-

Är det då konstigt att kvinnor hamnar efter i lönekälken?

-"Ekonomiskt var det var tufft för att inte säga knapert. Under en period tog pappa extrajobb som tidningsutdelare innan han begav sig iväg till jobbet som lärare på morgonen."-

Men han tjänade för mycket för att han var man och borde tjänat mindre?

Permalänk | Anmäl #29 Robsten, 2009-07-29, 16:21

Håller med en annan talare här. Du gjorde inget bra intryck i den direktsända TVdebatten. Sedan tycker ju jag att du dragit för mycket åt det liberala hållet, du är en smula konservativ i de frågor som är "ofarliga" men liberal när det börjar bli "farligt". På dessa punkter ÄR Alf bättre än du, rent politiskt.

Permalänk | Anmäl #30 Robsten, 2009-07-29, 16:25

Blev mycket glad att det var Alf och inte en fundamentalist som tog sig till Bryssel.

Permalänk | Anmäl #31 Oyster, 2009-07-29, 16:25

Allvarligt, det här börjar ju bli fjantigt. Så mycket gnäll om en ickesak här på newsmill, "Gubbkuppen".. Det sägs ju i och för sig att förnekandet är första steget, men borde ni inte ha hunnit komma förbi det nu? Kanske till och med till det stadiet att du accepterar att väljare inte anser att du har "bra" åsikter. Jag börjar bli less på politiker som skyller sina dåliga/bra valresultat på hur mycket reklam de har gjort. Jag röstar inte på det partiet som har den bästa jingeln på TV, jag röstar på det parti (eller person) som har de åsikterna som står närmast mig själv. Det vill säga, hade du haft vettigare åsikter hade du troligtvis vunnit över Alf, det hade du tydligen inte enligt väljarna. Jag vet inte om du ville koppla ihop jämställdinformationen i början med valresultatet (antar det?) men det har inte heller någonting med saken att göra.

Vad jag vill komma till: Väljare i allmänhet är inte dumma i huvudet som ni verkar tro. I era ögon är vi möjligen bara boskap, men vi kan välja själva. Att du dessutom är kreationist måste väl ändå förklara en del? Alla resonemang som ni för där faller ju ofta om man blåser på det. Sådant kan man inte styra EU med.

Permalänk | Anmäl #32 Gubbe, 2009-07-29, 16:49

Ella, jag störde dig under valrörelsen med en del ganska så elaka frågor, men på det stora hela så har du mina sympatier på vad vi skulle kunna kalla det privata planer. Dvs ingen människa ska behöva genomlida en sådan sak i onödan.

På det religösa och politiska planet måste jag dock erkänna att om jag hade trott på gud så hade jag tillbringat varje kväll fram till nästa EU-val med att tacka honom för att en, enl. ryktet gällande, kreationist med kopplingar till livets ord inte kom in.

Personligen är det nämligen tyvärr så att oavsett hur vettiga åsikter och ideer du har så kommer ett sådant förflutet att göra mig väldigt nervös inför tanken på att du skulle få makt, detta då du tangerar gränsen för extremistisk religion som jag ser det, och vad extremister från olika religioner kan ställa till med, det vet vi alla.

Det är då enklare att ha att göra med vanliga religösa, även om det inte är idealt.

Jag är för ett sekulerat samhälle och ser inga nackdelar med att samhället blir helt sekulariserat.

(Not. Samhället är inte folket, tro gärna, men om din tro påverkar någon annan än dig själv så är din tro i mina ögon inte privat nog, detta inkluderar påhittet att uppfostra sina barn till en religion, vilket jag ser som lika illa som när en vegan uppfostrar sitt barn till det. Sådant skall varje person ges en ärlig chans att bestämma själva när dem blivit gamla nog att ta ett sådant beslut)

Jag skulle kunna dra en utläggning om hur jag ser på religion, men då den främst skulle leda till att dem som håller med nickar instämmande, och de andra får spel så känns det inte direkt värt besväret.

Permalänk | Anmäl #33 Dhaiwon, 2009-07-29, 16:54

Newsmill ar ett valkommet vattenhal i det annars sa uttorkade svenska debatteriet. Men detta inlagg var ett verkligt lagvattenmarke. Usch vilken orgie i "tyck-synd-om-mig". Hade dessutom svart att se den roda traden i ditt resonemang. Var som din USA-vistelse in i bilden?

Nej, du och Alf konkurrerade pa lika villkor. Du forlorade. Ga vidare.

Permalänk | Anmäl #34 Carl A Svensson, 2009-07-29, 17:07

Väldigt lång och utlämnande artikel. Första inlägget på newsmill jag sett som använt sig av musik från Youtube (vilket fungerade bra). Jag undrar dock om Ella Bohlin har frågat alla upphovsmännen om lov innan hon delade med sig av filerna till oss. T.ex. Winnerbäcks förlag Universal brukar ju ogilla när folk delar med sig av filer.

Permalänk | Anmäl #35 Tore, 2009-07-29, 17:10

"Om vi vill ha ett samhälle med valfrihet och möjlighet för människor att påverka sina liv kan vi inte förbjuda människor att välja "fel"."

Gäller de dem som har en annan syn på sexualitet också?

"Det var juni och varmt. Nya kläder. Vita linnebyxor och vitt linne. Den dagen började min passion för flygplatser. En del hatar dem. För mig är de som jättelika möjlighetsfönster. Här finns alla chanser. Myllret, pulsen och känslan av att vara på väg någonstans tilltalar mig."

Lite besviken. Läste att Ella inte skulle flyga till och från Bryssel utan bosätta sig där permanent vilket jag tyckte var ett strongt löfte. Synd att hon inte står för det så här i efterhand. För mig symboliserar flygplatser ett ohållbart samhälle.

Bra artikel annars. Håller med om att det inte är någon konspiration. Mest synd bara att Wijkman lämnar storpolitiken för han är den enda allianspolitikern som jag verkligen respekterat!

Permalänk | Anmäl #36 Tharand, 2009-07-29, 17:31

Varför får jag en känsla av att KD kommer att åka ur riksdagen nästa år?

Permalänk | Anmäl #37 Bo T, 2009-07-29, 19:31

Det kan ju vara så trist att många av i KD tycker att du skulle överge ditt barn alltför tidigt för att gå ut arbetslivet. Tycker att du borde värna kärnfamiljen, vårdnadsbidrag osv.
Många Kristdemokrater är dessvärre ganska konservativa och tycker att kvinnans plats är i hemmet, och inte långt ifrån barnet - som Bryssel.

Dessutom vill du framstå som ung, men du är mer präktig i din framtoning än de flesta verkliga tanter, då är det svårt att vinna ungdomspoäng. Att representeras av en ung "tant" utan större erfarenhet är väl inget som gynnar någon utom dig själv. Dessutom valde du att jobba på en PR.-byrå. Hur seriöst är det, ändrar du åsikt inför varje uppdrag?
Jobba istället på kvinnojouren eller något mer behjärtansvärt än att se till din egen plånbok.

Du verkar ändå ha förstått hur det här med könsroller fungerar, när det verkligen gäller så är det underliggande maktstruktrer som kommer fram. Det är kul att ha med en "ung och käck tjej", som galjonsfigur. Men krisar det är man inget värd....
Inse det, bekämpa det - du har talets gåva, men var inte så naiv......

Permalänk | Anmäl #38 maria, 2009-07-29, 19:47

Ursäkta, Jag har suttit här och funderat. Någonting stämmer inte när man läser rubriken och när man sedan läser din text. Något är definitivt fel här. Jag fomulerar det hela med en fråga.

Exakt varför skulle du inte ställt upp om du vetat att Alf ville till EU?

PS.
Och vill inte alla som står på listan till EU?
DS.

Permalänk | Anmäl #39 Robsten, 2009-07-29, 19:49

Hej Ella, vet inte om du läser kommentarerna men vem vet :)

Tycker att artikeln låter lite som om du är en idrottare som är en riktigt dålig förlorare... Om man ska lära sig lite av de som får riktig framgång så är det delvis deras inställning till förluster och fokusering på sig själva och inte till konkurrenter..

Håller du inte med ??

Mvh

// Christian

Permalänk | Anmäl #40 Fjant, 2009-07-29, 19:52

Bohlin förlorade inte mot Svensson, hon förlorade mot sig själv. Jag fattar inte varför du skriver denna artikel. Den andas ”stackas dig”. Den som ger sig in i leken får leken tåla.
Jag anser att du som kandidat inte räckte. Det var därför du förlorade, Alf Svensson har inget med din förlust att göra. Och du som kandidat kan väl inte välja vilka som finns på listan eller varför de ställer upp. Valet är just ett val. Jag tror inte du vunnit även om Alf inte funnits på listan. Den bästa vinner!

Permalänk | Anmäl #41 Lisbeth Pipping, 2009-07-29, 20:01

Nej Ella!

Sluta gnäll! Du kanske hade haft en chans om du gripit de värdekonservativa frågor som krisdemokraterna står för. Men varje gång du stod och talade i TV så gällde ditt engagemang det sk klimathotet. Och nej Ella, Kristdemokraterna är inte stolta över Anders Wijkman. Ditt engagemang för honom och hans frågor stjälpte dig. Fel fråga, fel parti, fel mentor. De människor som prioriterar klimatfrågan före allt annat väljer miljöpartiet. Du gjorde fel prioritering helt enkelt. Tänk till nästa gång om det blir någon nästa gång.....

Permalänk | Anmäl #42 Jonny Fagerström, 2009-07-29, 21:15

Det är bra att du förstår att det här knappast är någon "manlig komplott". Det är helt enkelt din nonchalans inför bland annat vetenskap som har gjort det här. Ditt kön har ingenting alls att göra med det.

Permalänk | Anmäl #43 Fri, 2009-07-29, 21:49

Bittra tårar från en dålig förlorare. Tack för att det finns personer med erfarenhet och civilkurage som Leif GW och Alf S och att valsystemet tillåter att folket kan säga sin mening. Då står PK-iterna där med lång näsa.

Permalänk | Anmäl #44 efvert, 2009-07-29, 22:30

Utan Alf hade KD sannolikt stått utan EU-mandat.
Det är inte tillräckligt många som är beredda att ge stöd för den fundamentalistiska världsbild Ella representerar.

Ella räckte inte till. Partiet räckte nog inte heller till.
En avgörande del av rösterna fick säkert Alf personligen.

Permalänk | Anmäl #45 pr1vat3, 2009-07-29, 22:36

Kul att slippa ha en sån moralist och förmynderiförespråkare som dig i EU-parlamentet. Hoppas även att KD åker ur riksdagen 2010.

Permalänk | Anmäl #46 WordWarrior, 2009-07-29, 22:38

Tack Ella. Lycka till med KD. Koncentrera er bara på rätt grejer.

Permalänk | Anmäl #47 Simon, 2009-07-29, 22:44

Så går det i politiken! Kristna eller antikristna, höger eller vänster, politik är politik, fula spel, krossade drömmar och svek. Svek i första hand mot väljarna som tror att allt går rätt till! Snyggt och städat!

Permalänk | Anmäl #48 Laszlo Donat, 2009-07-29, 22:54

Ella, hoppas att du inser att du är rätt person, på fel plats och vid fel tidpunkt? Du valde också fel frågor för Bryssel. Jämställdhetsfrågor går nog bra i Sverige men skall du till Bryssel får du nog axla betydligt tyngre frågor som profilskapare. Din kampanj var ju inte direkt någon kioskvältare.

Permalänk | Anmäl #49 E.M.T, 2009-07-29, 23:18

Teflon-Affe verkar kunna komma undan med vad som helst, sponsrad av gamle populisten Ian Wachtmeister gubbkuppar han bort Ella och slipper ändå nästan helt kritiska frågor. Sedan hade naturligtvis Affe, Sveriges falskaste toppolitiker, god hjälp av att Ella framstår som klonad politikerbroiler, som i avsaknad av ett eget språk kör med prefabricerade fraser som "näringslivet är loket som drar välfärdens vagnar".

Permalänk | Anmäl #50 Gendrivaren, 2009-07-29, 23:35


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Så besöker falska flyktingar landet de fått skydd ifrån
  2. Saudiarabiens oljepengar stärker religiös fanatism
  3. Politiker och medier legitimerar muslimska mörkermän
  4. Rätt av Reinfeldt att tala om ras
  5. Hunden används i syfte att smutskasta pappor
  6. Vänsterns reträtt är en nutida tragedi
  7. Vi delar inte främlingsfientliga lösningar för att vi påtalar problem
  8. Imamens svar ett obehagligt bevis på religionens logik
  9. Löfvens förslag om fördubblad värnskatt hotar jobben
  10. Hög tid för försvarsberedningen att börja arbeta
  1. Så besöker falska flyktingar landet de fått skydd ifrån
  2. Saudiarabiens oljepengar stärker religiös fanatism
  3. Imamens svar ett obehagligt bevis på religionens logik
  4. Vänsterns reträtt är en nutida tragedi
  5. Sverige måste stödja Serbiens väg in EU
  6. Hunden används i syfte att smutskasta pappor
  7. Ekström anklagar kritiker för att uppmana till en ny förintelse
  8. Löfvens förslag om fördubblad värnskatt hotar jobben
  9. Det är vi muslimer som måste förbättra oss
  10. Vi delar inte främlingsfientliga lösningar för att vi påtalar problem
  1. Vad säger förtryckarlobbyn när Goldstone har backat?
  2. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  3. Därför anmäler jag
  4. En provokation från terrorbombningarnas apologeter
  5. Lögnerna kring Israel
  6. "Bojkotta Israel, Lars-Åke Lagrell!"
  7. Bojkott mot Sodastream är ett gränslöst hyckleri och svek - främst mot de palestinska arbetarna
  8. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  9. Bosättarvåld skakar Israel
  10. Våld föder våld en gammal klyscha ännu aktuell

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.