[...] Läs mer här, här, här, här, här, här, här, här, här, här, här, här, här, här, här, här, här, här, här, här, här, här, här, här , här och här. För övrigt vill jag länka till följande bloggar och blogginlägg. Amanda Brihed, Psykbryt och Trollhare, samt Newsmill 1 och 2 och 3. [...]
Blogg:Heteronormen borde inte vara en Prideangelägenhet «, 2009-07-28, 11:09
Vi tvångsteriliserar väl inte i Sverige idag? Vad är det för svammel?
Sexsäljande är ju inte kriminalisrat heller, man har alltså rätt att sälja sin egen kropp som man vill vare sig man är man eller kvinna. Däremot har man inte rätt att köpa någon annans kropp, en människas rättigheter slutar där en annan individ tar vid. Den stora majoriteten av brottslingar som tror att de har rätt att använda sig av andras kroppar för att tillfredställa sin lust mot betalning är ju dessutom män. Vad tror ni det beror på?
Permalänk | Anmäl
Amanda, 2009-07-28, 10:58
Det är självklart att den som aviker från normen inte bör bli dåligt eller nedlåtande behandlad, men saknar samhället normer så är det i sig också en norm. Man bör vara klar med att HBT rörelsen syftar till att ersätta gamla normer med nya, men dessa normer måste ju vara anpassade efter verkligheten och däför kan det vara risk för att ett bakslag är att vänta, nu när svensken blir alltmer konservativ igen.
Kön har betydelse och homosexualitet är av naturliga skäl ett
perifert fenomen på det hela taget. Om det endast finns en stark, medialt omskriven, rörelse för ökad öppenhet med homosexualitet i befolkningen, så skapas en obalans eftersom att det saknas en motsatt rörelse. Vilket bemötande hade en heterofestival fått? Den hetska tonen hos somliga i debatten ger ett intryck av att människor uppmanas avsäga sig sitt eget kön.
Permalänk | Anmäl
j, 2009-07-28, 11:02
Ja, se denna himskans heteronormativitet!!! Den nästlar sig in tillåme under ögonlocken. Det är till att landa på fötterna i alla lägen. Usch, vilket opportunistiskt strunt.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-28, 11:15
Kärnfamiljen är inte bara en Kristen företeelse. Den förekommer i alla civilisationer.
Den är grunden för allt mänskligt leverne här på jorden.
Har inte dessa skribenter kommit igenom trotsåldern och puberteten?
Allting behöver inte förändras och förstöras, det mesta som har fungerat genom många årtusenden är bra!
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-07-28, 11:18
Trodde Alexander Bard var klokare än så. Han tycker alltså att det skulle vara helt OK att döpa en nyfödd pojke till "Liselott" eller "Kristina". Vad är det för del på en del människor nuförtiden? Namnlagen är till för att skydda barn mot korkade infall av föräldrar som inte just på den punkten verkar förstå sina barns bästa. Nekade namnförslag av de mer groteska varianterna ("Stålborr", "Godis" osv.) bevisar bara att namnlagen behövs. Sedan finns det gränsfall som lättare hamnar i media, typ "Vi fick inte döpa vår dotter till "Morgonstund" och inte vår son till "Talgoxe", varför?"
Permalänk | Anmäl
Lars Forseld, 2009-07-28, 11:21
@ #1, Amanda:
Jag steriliserades i mars 2008. Vill du vara snäll och tala om för mig att det inte hänt, så kanske det känns mycket bättre då...
Kika gärna bilden på brevet från socialstyrelsen som är länkat här:
http://www.liberati.se/2009/05/17/hbt-kampen-efter-den-konsneutrala-akte...
Permalänk | Anmäl
Amanda Brihed, 2009-07-28, 11:27
Bard & Co förväxlar hönan med ägget när man gör kärnfamilen till ett kristet påfund. Sanningen är det är religionerna som i efterhand formaliserat evolutionärt och biologiskt betingade sociala strukturer.
.
Det är också märkligt hur Bard & Co i sin vulgärliberalism och omfamnande av prostitutionen använder sig av den till övervägande delen vänsterorienterade och prostitutionskritiska feminismen som förebild i sin retorik.
.
Vi behöver normer säger man i ena meningen men vill samtidigt utplåna heteronormativiteten och ersätta den med en vulgärliberal och normlös anarki. Jag ser inga alternatíva normer i detta.
.
Tvärtemot Bard & Co så anser jag att tolerans faktiskt handlar om att vara snäll mot minoriteter och inte alls om att avskaffa folkmajoritetens rätt att vara normbildande och sätta agendan för samhällets utformning. Det är tvärtom den som tillhör en minoritet som bör lära sig respektera majoritetens tolkningsföreträde och upphöra med att begära mer än just snäll tolerans.
.
Bard & Co och HBT-rörelsen är t o m en minoritet inom minoriteten. De flesta sexuellt avvikande accepterar och finner sig till rätta i det toleranta svenska samhället. Men en liten militant klick nöjer sig inte med det utan måste prajda och högljutt protestera mot att deras lilla extrema ståndpunkt inte upphöjs till samma dignitet och valör som den som de övriga 98% av samhället står bakom.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-07-28, 12:01
Jag gjorde ett allvarligt försök att läsa artikeln, men det gick inte. Jag blev sjösjuk. Att kärnfamiljen är ett kristet påfund - vilka dumheter! Men "omfamnas" prostitutionen, så just inte mig emot. Inte för att den är nåt bra, men jag menar, den är lixom enklaste sättet, och om nu den här artikeln försvarar människors frihet totalt sett, vilket jag alltså omöjligt kan veta, så får jag ändå bidra med en fundamental sympati. Homosexualitet som SÅDAN skall vara ett ickeproblem. Det spelar ingen politisk roll alls om man har sex med eget eller motsatt kön, bara man sköter det snyggt.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-28, 12:13
Kan inte någon göra en studie på de mest utlevande individerna i Pride?
Har de haft en svår uppväxt? Troligen är de mellansyskon som inte fått uppmärksamhet. Det är väl den uppmärksamheten de söker nu.......
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-07-28, 12:15
Oh- tack! Detta var den bästa debattartikel jag läst på länge! Så träffsäker och korrekt. Bra formulerad och provocerande för den icke insatta kan jag tänka. Just detta med den lagstiftande maktens ansvar och roll för individens självförverkligande är jag glad att ni tog upp! Jag har länge sagt att vi inte kan ha lagar som gör skillnad på kön men detta tycks provocerande (jmf föräldrarförsäkringen- vaddå pappamånad och rätt att välja själv när vi alla styrs av tradition). Och tack för att ni lyfter fram feminismens förtjänster i historien!
/K
Permalänk | Anmäl
KJ, 2009-07-28, 12:40
Med risk för att låta fånigt snusförnuftig - skribenterna frågar:
"Varför låter vi fortfarande religionen och patriarkatet diktera våra lagar om kön och sexualitet, trots att vi är överens om att ingen av dem har i lagboken att göra?"
Lagarna beslutas av Riksdagen på förslag från Regeringen. Knappast styrda av patriarkatet eller religionen. Skribenterna har missat den demokratiska processen...
Permalänk | Anmäl
Daniel Claesson, 2009-07-28, 12:57
Att vara hetero är det normala, därför är hetero normen. Sedan finns det en massa avvikelser från normen, det finns det alltid oavsett vad det gäller. Men dessa avvikelser kan inte föröka sig på ett naturligt sätt. Därför kan de inte överleva i en naturlig miljö. Så har naturen ordnat det.
Men i vårt moderna samhälle kan naturens lagar sättas ur spel.
Det som förvånar mig är varför HBT-are är så onaturligt och maniskt fixerade vid det sexuella. Det är lite småäckligt.
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-07-28, 13:28
Men allvarligt talat, vem bryr sig? Vad är själva grejen? Vad folk har för sexuella preferenser är väl deras ensak. HBT känns så väldigt 80-tal och passé
Permalänk | Anmäl
Sven Tore, 2009-07-28, 13:38
"Varför är sexarbete kriminaliserat med motivet att sexarbetare är förförda och utnyttjade kvinnor, trots att hälften av alla sexarbetare är män, och majoriteten av de kvinnliga sexarbetarna är både vuxna och myndiga och anser sig fullt förmögna att göra sina egna livsval utan andras inblandning"
Sexarbete är inte alls kriminaliserat. Däremot är det förbjudet att köpa sex och det spelar ingen roll vilket kön den prostituerade har.
Sex är inte arbete. Sex är njutning.
Däremot instämmer jag till fullo med vad Liberati skriver om de transsexuellas situation. Sveriges behandling av transpersoner är en skam.
Permalänk | Anmäl
Lögndetektorn, 2009-07-28, 13:42
@ G.L.P:
Tvångssterilisering är tvångssterilisering även om den är villkorad. De flesta trans- och intersexuella har inget annat val än att göra något åt situationen, även om det innebär evig barnlöshet.
Problemet ligger inte i borttagandet av könskörtlarna. Det ligger i att det är förbjudet att spara undan könsceller för farmtida bruk, vilket inte föreligger för någon annan grupp i samhället.
Man har effektivt sett till att trans- och intersexuella inte kan eller får skapa en familj, vilket leder till oerhört lidande för förvånansvärt många.
Villkorad sterilisering parat med förbud att spara undan könsceller rörande en grupp som inte har något annat val än att genomgå en korrigering innebär i praktiken tvångssterilisering.
Permalänk | Anmäl
Amanda Brihed, 2009-07-28, 13:50
Suck! Dessa attacker är bara för tröttsamma. Skribenterna förstår tydligen inte att vem som helst skulle kunna skriva ett inlägg där man går till storms mot deras "normer"... Som i sin tur skulle kunna bemötas med nya "normer". En diskussion utan slut och utan meningsfullhet.
Själv har jag en stortå som är stel varför jag har svårt att gå. Jag protesterar nu på samma sätt eftersom jag anser att den "tå-normativitet" som härskar i samhället både kränker och förtrycker mig! Vi är inte många, vi som har sådana stortår, men vi är lika normala som alla andra tår.
Permalänk | Anmäl
Ulf, 2009-07-28, 14:11
Bard och co. Blanda inte in heterosexuella kvinnor i det här. Det var just det som gjorde att FI gick i stöpet! Kvinnor vill ha medborgerliga rättigheter men de vill inte bli avkönade. Kön är en del av identiteten. Det borde du veta Bard som beteendevetare.
Permalänk | Anmäl
Tramsigt, 2009-07-28, 14:18
"Debatten har varit halsstarrig av kränkta känslor. " Ja, vem som kan betecknas som halsstarrig och och befästad med kränkta känslor kan vara en smakfråga.
"Folk har accepterat homofili, men att få den upptryckt i fejjan varje dag är irriterande. Sedan när trycker vi heterosexuella in det i nyllet på folk att vi är hetero?"
Det är nog vad de flesta tycker, Bard och co. Det är lika jobbigt som småbarn i kiss och bajsåldern. Ni kan ju besvara den frågan.
Permalänk | Anmäl
Trams, 2009-07-28, 14:27
"Det som förvånar mig är varför HBT-are är så onaturligt och maniskt fixerade vid det sexuella." Därför att det är en livsstil. Ett beteende. De spelar rollen som homosexuell. Eller lever upp till den rollen. De måste bevisa att de är homosexuella. Är du en heterosexuell man eller kvinna behöver du inte spela någonting för det är normen. De flesta är det.
Permalänk | Anmäl
Trams, 2009-07-28, 14:38
Artikeln nämner självförverkligande flera gånger, det ironiska är att en av samhällets normer är att vi måste förverkliga oss själva, men flera andra normer kan krocka med självförverkligandet. Samhället säger åt oss att vara oss själva, samtidigt som samhällets andra normer berättar vilka vi är. Det är ironi.
Rent allmänt är jag föresten lite skeptisk till idealet om självförverkligande, det är möjligt att det funkar för en person som Alexander Bard, men vi vanliga människor får hela tiden våra drömmar krossade och leder det verkligen till lycka? I alla fall är det en bra artikel, därför är det synd att mitt inlägg är OT.
Permalänk | Anmäl
Anders E., 2009-07-28, 15:03
Hej Mats Dagerlind!
Var hittar du underlaget för de 98 procent som du påstår står bakom din konservativa unkna moralistiska människosyn?
Och en fråga till, är du Kristdemokrat eller Sverigedemokrat?
Mvh
Seved Monke
Liberati
Permalänk | Anmäl
Seved Monke, 2009-07-28, 15:08
Vissa av kommentarerna på denna artikeln gör mig mörkrädd. Jag trodde att vi i Sverige kommit långt ifrån det gamla samhället där alla förväntades vara likadana och passa in i mallar. Jag trodde att vi i och med företeelser som punkrörelsen på 70-talet hade börjat komma in i ett samhälle där det acceptera att människor klär och beter sig annorlunda. Men tydligen så finns det fortfarande skrämmande många personer som strängt vill hålla kvar i godtyckliga normer som inte tjänar något syfte. Som tycker att minoriteten ska vara slavar åt majoriteten. Där människor med ovanliga viljor ska behöva gå till majoriteten och tigga om lov först.
Låt människor få göra vad de vill så länge de inte inititerar tvång eller våld mot någon annan eller deras egendom.
Permalänk | Anmäl
Liam Murray, 2009-07-28, 15:11
Jag tycker hela transexualiteten helt går emot allt ni säger. Ni vill avskaffa könet som identitet men vill ändå stödja personer som vill byta kön för de inbillat sig att de är ett annat kön. Är ni för könets avskaffning borde ni rimligtvis inte stödja transexuella som genom sitt könsbyte cementerar idén om att kön är annorlunda och spelar roll.
|
Finns det överhuvudtaget någon biologisk anledning till transexualitet (som en ökad produktion av östrogen hos vissa män eller liknande) eller är det helt något psykologiskt som hänt hos dessa individer?
Permalänk | Anmäl
Johan_k, 2009-07-28, 15:17
Oerhört fylligt och komplext inlägg. Tack för detta. Jag sitter till och från med hakan hängandes i knähöjd och tänker...medeltid, religion, maktmissbruk,intolerans, kontrollbehov och styrning utifrån en imbecill nivå...
Så bra ni skriver och så rätt!
Tyvärr, men inte särskilt förvånande, är de många kommentarer (inte alla dock) som blottar själva idiotin, intoleransen men i första hand ignoransen, beträffande just detta.
Jävligt bra skrivet !
Permalänk | Anmäl
WitchBitch - Birgitta Alvskogen, 2009-07-28, 15:19
WatchBitch............
Så du anser att alla som inte samtycker till HBT-rörelsens åsikter är idioter?
I ett land några hundra mil öster ut för några decenier sedan hamnade de som inte tyckte "rätt" på mentalsjukhus.
Är det så vi ska ha det här också......
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-07-28, 16:59
Skogstokig:
Vad jag inte begriper är varför det överhuvudtaget skulle vara ett problem att acceptera. På vilket vis är det här så hotfullt?
Live and let live, säger jag.
Och fridfullhet till dig
Permalänk | Anmäl
WitchBitch - Birgitta Alvskogen, 2009-07-28, 17:50
Ok, till de psykiskt extremt förvirrade författarna: läkare följer vetenskapen (biologin främst), de är inte flummiga galningar som Alexander Bard, de är professionella vars jobb är att ta hand om människors fysik. Den psykiska delen är det inte läkare som håller på med, men det finns de som gör det och jag skulle råda er alla att spendera några timmar med t.ex en psykolog.
Biologin gör relativt klart på skillnaden mellan en man och en kvinna. Läkare går på detta, då det är skillnad på en man och en kvinnas kropp (även efter operationer).
Varför bög/lebbgänget anser att deras sexualitet är så viktig förstår jag inte, totalflummarn Ruwaida snackade tidigare om att homosexuella måste "komma ut" varje gång de träffar en ny människa. Varför måste ni det? Jag har inte en enda gång i mitt liv börjat en konversation med "ja, jag gillar att stoppa in min penis i kvinnor och endast kvinnor". Är er sexualitet allt ni har? Kanske det ni borde jobba på istället? De allra flesta människor skiter blankt i vad ni vill ha sex med, så länge det är lagligt, och de allra flesta vill inte ens veta. Det är något personligt, för oss normala iaf (och då menar jag inte heterosexuella, utan helt enkelt psykiskt friska människor).
Ang namn: väx upp. Bara för att 1% av samhället vägrar acceptera att det finns biologiska skillnader mellan könen ska väl för fan ni inte kunna tvinga resten att ändra på absolut allt? Försök anpassa er efter resten istället?
Men författarna försöker alltså göra det tydligt att homosexuella är psykiskt skadade människor som identifierar sig själva enbart med det namn de har fått och den sexualitet de har. Det var inte den bilden på homosexuella jag hade, men författarna är uppenbarligen experter på det hela så jag får väl helt enkelt lära mig se på homosexuella på det sättet också.
Dock så är "varför tvingar vi fortfarande transsexuella i Sverige till tvångssterilisering?" en lögn, vilket inte direkt förvånar mig men ni tillför väldigt lite till diskussionen om ni uppför er som svenska politiker.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-07-28, 18:35
Politiker ryggradslösa självklart skall man inte kounna ha religöst stöttande kläder på ett arbete. Nu kostar inte skadeståndet såmycket då Skövde kommun kan spara in socialbidrag som varot Hibas självklara försörjning här i sverige.
Permalänk | Anmäl
Allan Stahre, 2009-07-28, 19:20
Allan Stahre..........
Hörde kvinnan på radion idag. Hon jämförde slöjan med ett kors i en halskedja.
Man tar sig för pannan... Vilket syns mest...
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-07-28, 20:45
Illwill - Du har kanske aldrig startat en konversation med att nämna vilken sexuell läggning ni har, men du nämner förmodligen att du är tänder på kvinnor i var och varannan konversation du har, utan att tänka på det. Varenda gång du råkar nämna en flickvän, varenda gång du råkar nämna någon skådespelerska du tycker är snygg, varenda gång du råkar nämna att du tycker någon kvinna i din bekantskapskrets är snygg, så "kommer du ut" som straight.
Detta måste homosexuella tänka på varje gång de hamnar i en konversation med en nya människa. Varje gång en homosexuell människor råkar vilja säga att någon av samma kön är snygg eller sexig, så måste den homosexuella människan tänka på att om han eller hon fäller den kommentaren, så kommer alla som hör veta att han eller hon är homosexuell.
Skillnaden är att straighta som regel inte tänker på att de "kommer ut" som straighta när de säger (skådespelare av motsatt kön) är så jävla het!" i en konversation. Däremot är det någonting homosexuella måste tänka på hela tiden.
Permalänk | Anmäl
Liam, 2009-07-28, 20:55
Man kan bli urless på det här resonemanget om norm och normal. Vi borde väl vifd det här laget ha kommit så pass långt så att vi vad gäller människors inbördes kärleksrelationer ser det som en helt privat sak som (så länge det inte brör sig om klart våld där man skadar någon annan) inte angår vare sig dig, mig, grannar eller några myndigheter. Och i alla dessa relationer gäller samma rättigheter och samma skyldigheter.
Jag vägrar bygga upp någon "norm" för mäniskor. Nazisterna hade sin norm för hur den riktige ariern skulle se ut. Sovjet hade sin idé om hur den nya sovjetmänniskan skulle se ut. Pol Pot hade sina idéer om hur människan skulle vara skapt och sinnad. Och allt det kan vi ju följderna av.
Om vi ska börja gå efter någon form av majoritetsprincip så skulle väl det "normala" vara en inte särdeles lång, magerlagd ganska brun eller lätt gyllenhyad person och alla övriga därmed vara onormala. Hela den här diskussionen är en pseudodebatt värdig Gullivers Resor där en grupp bland pyttefolket haltade på grund av att de inte kunde bestämma sig för om de skulle ha hög eller låg klack på dojan. Det normala (om vi nu ska tala om det) hade väl i det läget varit att se till att man kan gå utan att halta ... oberoende av höjden på klacken.
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-07-28, 21:02
"Till sist en symbolfråga: Det personligaste som finns är vårt namn. Varför är det då Staten och inte vi själva som bestämmer vad vi ska få heta? Och varför måste alla namn vara könsspecifika? Ett utmärkt första steg för att kasta ut könen ur lagboken"
Av praktiska skäl, för att hantera vardagen och hantera mänskliga möten på ett effektivt sätt, underlättar könsspecifika namn. Det finns faktiskt namn som är könsneutrala och det är opraktiskt. Staten bestämmer inte våra namn. Det gör föräldrarna och man får t o m byta som vuxen om man vill. Och det har många varit glada för så tokiga namn en del föräldrar hittar på som barnen får lida för. Johnny Cash sjöng "A boy named Sue". Så illa kan det gå om sången säger er något: Men för barn räcker det med att det går att rimma på ett förlöjligande sätt på namnet. Men du får gärna heta Sue, Alexander, om du vill, för min del. Men utsätt inte barn för det. Och oss andra. Ert inlägg bevisar faktiskt ännu mer hur viktigt det är med staten och regler som kan sätta stopp för människors stolligheter. Sedan kan man ju undra hur det skulle gå till om vi själva bestämde vad vi skulle heta? Tror ni babysar har så många namnförslag?
Permalänk | Anmäl
Tramsigt, 2009-07-28, 21:39
Det handlar inte om vilket som syns mest eller om religion. Korset är ett religiöst smycke och används inte för att låsa in och dölja kvinnors kroppar. Kvinnor har INGEN anledning att skämmas för sina kroppar. Slöjan symboliserar kvinnoförtryck. Slöjan bärs därför att kvinnan inte får visa sin kropp som kan hetsa den stackars muslimske mannen. Kvinnan måste ta ansvar för mannens sexualitet eftersom männen inte anses kunna tygla den själva. Ynkligt. Placera ett hänglås i gylfen på gubbstruttarna i stället! Och låt dem ta hand om sin egen ynkedom. Det skall inte kvinnorna göra!
Slöjan är inte ett individuellt problem. Det är en djup upprörande kränkning mot alla kvinnors mänskliga rättigheter och ett slag i ansiktet på dem från staten som inte sätter stopp för denna kvinnoförnedring och diskriminering. Kvinnofriden infördes under Birger Jarls tid men den verkar inte gälla längre. Det är en skamlig diskriminering av kvinnor i Sverige som gör att man inte känner tilltro till politiker längre.
Permalänk | Anmäl
Kvinnodiskriminering, 2009-07-28, 22:03
Ja fritänkare, det är de flesta nog överens om i debatten att kärlekslivet är en privatsak som folk inte vill ha uppkörda i "nyllet". De homosexuella får gärna ha sin Pridefestival eller vilka fester de vill men jag vill inte betala skattepengar till den. De får betala sitt spektakel själva. Det är knappast någon nyhet heller. Det finns andra angelägnare saker att ta upp i nyheter och medier.
Permalänk | Anmäl
tramsigt, 2009-07-28, 22:09
Re #38
Du får det bara upptryckt i nyllet om du faktiskt tar åt dig. Själv så bryr jag mig inte. Skattefinansiering av pride eller skattepengar till dagdrivare på universitetet, vari ligger skillnaden?
Permalänk | Anmäl
Hmmm, 2009-07-28, 22:27
Jag går iväg och är heteronormativ ett tag, väck mig när ni bråkat färdigt.
Permalänk | Anmäl
Simon, 2009-07-28, 22:56
Bra artikel.
Först tyckte jag att den var lite rörig och svårbegriplig men efter ytterligare en genomläsning så förstår jag bättre. Den skulle nog vinna i slagkraft på lite redigering. Men grundtanken att rensa ut allt onödigt könstänkande ur lagstiftningen som ett avstamp för en djupare förändring är utomordentligt bra: Originell, rationell, polemiskt tydlig och berättigad.
Detaljer kan man ha synpunkter på, men utgångspunkten känns både tankvärd och angelägen.
För egen del passade jag emellertid på att bli lite lätt "kränkt" när vi läkare omtalades som allmänt ondskefulla bakåtsträvare. Jag var med i gänget som uppvaktade Socialstyrelsen för att avskaffa diagnosen "Homosexualitet". Generaldirektören Barbro Westerholm som var föredömligt lyhörd, snabb och handlingskraftig är också läkare. Sanningen är att läkarna historiskt gav homosexuella en fristad genom sitt medikaliserande och diagnosticerande för att vi skulle slippa kyrkans fördömande och juridikens kriminaliserande. "Vi kunde ju inte hjälpa att vi var sjuka." Nu är det passerat och läkare har mycket lite med homosexualitet att skaffa.
Men trots att jag arbetat många år inom HBT-området så har jag inte förrän nu förstått hur fel det är med lagstfitningen som tvingar könsbytare till sterilisering. Det är skandalöst och helt obefogat. Säkert ett utslag av att man ville ha "ordning och reda" som nu känns skrämmande föråldrat.
Tack för en bra artikel.
Permalänk | Anmäl
Lars Bohman, 2009-07-28, 23:08
Trodde verkligen inte vi tvångssteriliserade folk längre, väldigt obehagligt att få reda på att det gör vi tydligen visst det.
Förstår inte hur man inte kan acceptera det som tvång. Visserligen inte samma sak som att spänna fast någon vid britsen med våld, men tvångssterilisering är det ändå.
Om jag var tvungen att skiljas från min älskling om jag inte steriliserade mig, inte skulle jag se det som något annat än tvång. Vilket trams att se det som ett fritt val då man av två rättigheter enbart får välja en.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-07-29, 00:45
Namnlagen kan gärna ändras för vuxna. Vuxna bör få heta vad dom vill, men föräldrar ska inte ha rätt att kalla barn för vad dom vill.
Och för övrigt anser jag dessutom att män som vill kastrera sig ska få göra det, utan att det måste vara ett led i ett mer omfattande könsbyte.
Permalänk | Anmäl
Kiremaj, 2009-07-29, 01:56
Hmm jag tror jag ska bryta lite normer. Bli extremt fet, kan det vara nåt? Man kanske kan anordna statsbidrag och ledarsidestöd för en fetmanifestation och en fettofestival?
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-07-29, 06:41
Och så har vi rödhåriga också.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-29, 06:43
Här kom ju nästa attack mot sexköpslagen...jag undrade just vart denna veckans attack tog vägen. Lobby handlar ju om att regelbundet hela tiden trumma in agenda som man lobbar för (med eller utan betalning).
Den här veckan är temat "sexualitet" , som om prostitution var en form av sexualitet som kvinnan (oftast kvinnan) ska få välja själv.
Men I got news for you. Det handlar om EKONOMI och INDUSTRI. Skulle det handla om SEXUALITET (=medfött) så skulle ju de prostituerade inte behöva ta betalt! Varför pengar om det är sexualitet..? Ut och sära på benen för 20 karlar per dag, bara. Det är väl ingen som hindrar...!
Det är så otroligt tröttsamt med Bard, Persson med mera som kör sitt organiserade lobby för att få bort sexköpslagen.
Lika lite som vi vill ha den inskärnkhet som finns i andra länder mot bögar, lika lite vill vi ha den pornokratin som finns i andra länder som tillåter prostitution.
Läskigt men avslöjande att ni tar in surrogatmammorna också, det är ju den senaste formen av prostitution / trafficking, att mot pengar låta andra utnyttja sin kropp, och det drabbar mest mycket unga kvinnor i u-länder, beställare är ofta från USA.
Permalänk | Anmäl
René Sans, 2009-07-29, 07:59
René!
På vilket sätt är en graviditet prostitution? Och hur får du in trafficking i ditt tokiga resonemang? Du och dina gelikar måste lära sig skilja på äpplen och päron.
Jag väntar med spänning på ditt svar. Är du emot abort? Eller menar du att du och andra ska bestämma över vad människor får göra med sina kroppar?
Mvh
Seved Monke
Liberati
Permalänk | Anmäl
Seved Monke, 2009-07-29, 08:10
Jag uppskattar verkligen att Liberati jobbar på mot en liberalare norm. Precis som författarna säger så är det synd att HBT-rörelsen och feminismen har tappat bort varandra lite på vägen, eftersom det finns mycket kvar att kämpa för, både inom HBT-rörelsen och i samhället i stort, särskilt nu när Sverige och världen har tagit ett jättekliv bakåt i värderingar och beteende.
Att det fortfarande steriliseras människor i Sverige idag på grund av förlegade värderingar är bedrövligt.
Trots det, så anser jag ändå att det är bra att sjukvården finns för att stötta transsexuella. Jag har ett par vänner som gått igenom proceduren för att få lov att byta kön, en av dem har positiva erfarenheter av sjukvården, en annan har det inte.
Kan vi skapa en trygg procedur för de som hamnat i fel kroppar att hitta rätt är det en oerhörd vinst, inte minst för att det vad jag förstår uppstår mycket förvirring, ångest och tvivel på vägen till rätt kön. Stora delar av den ångesten hade förmodligen inte funnits där om samhället hade varit mer accepterande.
Ett sätt att skapa en trygghet i könsbyte är alltså bland annat att om inte avskaffa så i alla fall lätta på normerna för att också minska på misstänksamheten, skampåförandet och sjukdomsstämplandet.
Permalänk | Anmäl
Åsa Roos, 2009-07-29, 08:13
Det finns väl ingen anledning att vara stolt över sin sexuella läggning, vilken denna nu än är. Vi är utleda på den här överkompensationen.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-29, 08:19
Det finns rätt mycket i artikeln av Alexander Bard m.fl. som jag inte håller med om, men några saker ger jag dem definitivt rätt i:
-
"Det pratas mycket om homosexuella mäns kulturella besatthet av kvinnliga karaktärer, men vilket ideal är det som dominerar detta kulturella uttryck om inte den trasiga kvinnan, kvinnan som ett misslyckat och omyndigt känslosvall, ett frustrerat och förvirrat våp."
-
Detta är tyvärr alltför sant. Homosexuella män tycks älska kvinnor för deras svaghets skull, för deras groteskerier och deras nederlag. Det sägs att opera är särskilt populärt bland homosexuella män, men vad handlar då opera om? Jo, i nio fall av tio handlar det om att den kvinnliga huvudpersonen dör. Detta känslosvallande musikaliska porträtt av en kvinnas undergång, skildrat i olika varianter, drar honosexuella män till sig som flugor till en sockerbit. Och också på andra sätt kan den manliga gaykulturen inte sällan ses som en karikatyr av kvinnors brister.
-
Men även heterovärlden lockas av skildringar av hur kvinnor plågas och bestraffas för sina kvinnliga bristers skull. Alldeles nyss publicerade DN en lysande analys av Lars von Triers senaste film, Antichrist. Artikelförfattarna Katarina Wennstam och Maria Sweland beskriver filmens skildring av den kvinnliga huvudpersonen så här:
-
"Kvinnan i ”Antichrist” har inte bara begåvats med en sexlust, hon är dessutom intellektuell. Hon är kvinnoforskare, manisk sådan förstår man snabbt när man ser hennes fullklottrade, röriga anteckningsblock.
I sin iver att blottlägga historiens övergrepp mot kvinnor växer hennes galenskap. Något som går hand i hand med hennes alltmer frenetiska sexlust som hennes stackars man får allt svårare att värja sig mot. Ju tokigare hon blir, desto kåtare blir hon. När hon mår riktigt dåligt onanerar hon i skogen.
Att en kvinna både är intellektuell och sexuell är uppenbarligen ett sjukdomstillstånd i von Triers värld.
Vidare skildras slutligen mordet på Kvinnan med en närmast pornografiskt älskande kamera. Med samma smeksamma blick som tidigare åsett parets samlag visas en flera minuter lång strypscen som njutningsfullt låter betraktaren se livet rinna ur den ondskefulla kvinnan."
-
Enligt Wennstam och Sweland handlar "Antichrist" om hur en kvinna stympas och mördas för att hon är både intellektuell och sexuell och dessutom feminist. Hur mottogs då den här filmen av den svenska kritikerkåren? Wennstam och Sweland citerar:
-
"I stället för att klä av honom som den tragiska och sjuka kvinnohatare han faktiskt är, kallas filmen för ”von Triers största” (Expressen 4/6) och ”storslagen” (SvD 4/6). Han hyllas för att han avslöjar kvinnans verkliga inre, ”hon är häxan” och för att han låter en ”uråldrig patriarkalism” segra. (SvD 4/6). ”Vår tids modigaste regissör” blir epitetet i DN den 5 juni."
-
Wennstam och Sweland påpekar att det inte är möjligt att bli okritiskt hyllad för en film eller ett konstverk som framställer t.ex. judar eller afrikaner som groteska människor som förtjänar att straffas:
-
"Det märkliga är att det bara är det gammalmodiga kvinnohatet som behandlas med sådan omsorg av de bokstavstroende. Judehatet i Shakespeares ”Köpmannen i Venedig” anses både vara gammalmodigt och blir alltid ifrågasatt när pjäsen sätts upp på nytt (Senast i Mats Eks regi på Dramaten). Agatha Christies ”Tio små negerpojkar” fick härom året ny titel för att inte väcka anstöt. Filmen ”Borat” kritiserades hårt för sina antisemitiska scener, trots att Sacha Baron Cohen själv är jude och gjorde filmen delvis för att skapa debatt kring hur judar betraktas."
-
Nej, andra former av "människohat" blir oftast ifrågasatta, men en film som Lars von Triers Antichrist kan alltså hyllas som ett mästerverk just därför att den låter en "uråldrig patriarkalism" segra. (Är det ens möjligt att hylla en film för att den låter en "uråldrig antisemitism" eller en "uråldrig rasism" segra?)
-
Wennstams och Swelands viktiga artikel finns här:
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/von-triers-dogmatiska-kvinnohat...
-
Jag tror det är viktigt att förstå att HBT-rörelsen spelar just på spänningen kring överordningen av mannen och underordningen och skuldbeläggandet av kvinnan. Om "heteronormen" ansåg att mannen och kvinnan av naturen var varandras jämlikar, så skulle så mycket av det kontroversiella med homosexualiteten försvinna. Då skulle homosexualiteten först och främst handla om själva sexakten, om vilka ställningar ett älskande par föredrar i sängkammaren. Men nu är det i stället så att homosexualiteten utgör ett hot mot själva maktbalansen i hela samhället, mot maktobalansen mellan könen. Ingenting är viktigare i vårt samhälle än att män är män och kvinnor är kvinnor, och att man vet vilka regler som gäller för dem. Just därför är homosexualiteten så livsfarlig.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-07-29, 08:44
Samtalet ni vill väcka är viktigt.
Att omfamna alla mina egenskaper och uttrycka dem,
utan att förtrycka de som inte förväntas är underbart - men ännu en kamp.
Vi har alla något privilegium som inte andra har; något som faller inom normens gräddfil och således alla en plikt att använda styrkan från det privilegiet, till att lyfta andra. Det är detta Ikra önskar fler förstod i de här frågorna.
När det gäller sexarbetare så skär sig detta mot resten av budskapet i artikeln. Det är patriarkatets normförhållande till sexualitet som råder i era ord. Det stimulerar distansierande mellan människor, vilket motverkar den samvaro som ALLA människor har som behov. Hjälp varandra att öppna upp emotionellt och låt den fysiska intimiteten spegla den själsliga.
Om det är för långt steg, så skippa patriarkatets sjukligaste manifestation på planeten: kapitalismen. Det vore nåt det.
Ikra - the Quing
Permalänk | Anmäl
Ikra, 2009-07-29, 09:08
Människan, liksom även djuren, har en grundläggande överlevnadsegenskap , så grundläggande att den styr all överlevnad, både genetiska koder liksom aktuella sociala mönster. Egenskapen heter anpassningsförmåga. Våra gener och våra sociala koder utvecklas ständigt, samtidigt ska vi anpassa oss till en rådande situation inom flocken. Allt handlar om en relation mellan anpassning och nödvändig utveckling.
Fundera på vad en normalkurva innebär. Om du avviker för mycket från en viss norm minskar dina överlevnadschanser. Vi vet tex alla vilka som blev mobbade i grundskolan, de som avvek från normen. Det synes sitta i blodet, att hacka på normavvikelse som andas svaghet och beundra normavvikelse som andas framgång. Om du aldrig avviker utvecklas du inte. Samtidigt är det icke sällan några av de som avvek från normen som lyckas lite senare. Bard bör ha avvikit från normen en del i sandlådan och sedan omvandlat denna avvikelse framgångsrikt, dock sannolikt ännu ej genetiskt.
Därför är social anpassningsförmåga och spegelneoron en grundläggande mänsklig egenskap som tar sig uttryck i tex språk, kläder, kultur, vett och etikett, åsikter etc, egenskaper som är fundamentala för framgång och överlevnad. Med rätt anpassning vinner du melodifestivalen, avviker du för mycket kanske du inte kommer vidare. Men utan avvikelser från normen ingn utveckling, varken social eller gentetisk, tex de finska monsterhårdrockrna Lordi :-)
De flesta bögar jag känner tycker bröstmuskler och bicepts är viktiga, varför de övertränar just dessa muskelgrupper och brukar missa att träna sina ben. Det är någon slags vurm för det specifikt manliga. Som hetro är jag därför noga med att inte träna mina bröst, ej heller vara för tillpiffad i håret. Jag gillar min hetronorm och tycker inte att det är konstigt att om 90 % av männen är hetro, så kommer detta att få viss normgivande verkan på vad som defineras som manligt.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-07-29, 09:11
Angående osynliggörandet av transpersoner:
Media är av patriarkal tradition med heteronormativ värdegrund. De vill nå stora massan - majoriteten, för sina upplagor.
Under exempelvis Pride så anses det värdefullt att Media visar intresse för festivalen, och vilka som belyses och inte, lyfts fram och inte, från festivalen själv rättar sig efter detta i mångt och mycket.
Kändiskåtheten motverkar möjligheten för alla att värderas lika här.
Den är enligt Ikra en produkt av att servera media och allmänheten det de i första hand vill ha. Sådant de sett förr, och babysteps framåt.
När Pride klarar av att få alla medverkande att känna sig lika viktiga, kan vi börja tro på den jämställda framtiden vi drömmer om.
/ Ikra - Quing of Queer
Permalänk | Anmäl
Ikra, 2009-07-29, 09:16
91 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Vi tvångsteriliserar väl inte i Sverige idag? Vad är det för svammel?
Sexsäljande är ju inte kriminalisrat heller, man har alltså rätt att sälja sin egen kropp som man vill vare sig man är man eller kvinna. Däremot har man inte rätt att köpa någon annans kropp, en människas rättigheter slutar där en annan individ tar vid. Den stora majoriteten av brottslingar som tror att de har rätt att använda sig av andras kroppar för att tillfredställa sin lust mot betalning är ju dessutom män. Vad tror ni det beror på?
Det är självklart att den som aviker från normen inte bör bli dåligt eller nedlåtande behandlad, men saknar samhället normer så är det i sig också en norm. Man bör vara klar med att HBT rörelsen syftar till att ersätta gamla normer med nya, men dessa normer måste ju vara anpassade efter verkligheten och däför kan det vara risk för att ett bakslag är att vänta, nu när svensken blir alltmer konservativ igen.
Kön har betydelse och homosexualitet är av naturliga skäl ett
perifert fenomen på det hela taget. Om det endast finns en stark, medialt omskriven, rörelse för ökad öppenhet med homosexualitet i befolkningen, så skapas en obalans eftersom att det saknas en motsatt rörelse. Vilket bemötande hade en heterofestival fått? Den hetska tonen hos somliga i debatten ger ett intryck av att människor uppmanas avsäga sig sitt eget kön.
Ja, se denna himskans heteronormativitet!!! Den nästlar sig in tillåme under ögonlocken. Det är till att landa på fötterna i alla lägen. Usch, vilket opportunistiskt strunt.
Kärnfamiljen är inte bara en Kristen företeelse. Den förekommer i alla civilisationer.
Den är grunden för allt mänskligt leverne här på jorden.
Har inte dessa skribenter kommit igenom trotsåldern och puberteten?
Allting behöver inte förändras och förstöras, det mesta som har fungerat genom många årtusenden är bra!
Trodde Alexander Bard var klokare än så. Han tycker alltså att det skulle vara helt OK att döpa en nyfödd pojke till "Liselott" eller "Kristina". Vad är det för del på en del människor nuförtiden? Namnlagen är till för att skydda barn mot korkade infall av föräldrar som inte just på den punkten verkar förstå sina barns bästa. Nekade namnförslag av de mer groteska varianterna ("Stålborr", "Godis" osv.) bevisar bara att namnlagen behövs. Sedan finns det gränsfall som lättare hamnar i media, typ "Vi fick inte döpa vår dotter till "Morgonstund" och inte vår son till "Talgoxe", varför?"
@ #1, Amanda:
Jag steriliserades i mars 2008. Vill du vara snäll och tala om för mig att det inte hänt, så kanske det känns mycket bättre då...
Kika gärna bilden på brevet från socialstyrelsen som är länkat här:
http://www.liberati.se/2009/05/17/hbt-kampen-efter-den-konsneutrala-akte...
Bard & Co förväxlar hönan med ägget när man gör kärnfamilen till ett kristet påfund. Sanningen är det är religionerna som i efterhand formaliserat evolutionärt och biologiskt betingade sociala strukturer.
.
Det är också märkligt hur Bard & Co i sin vulgärliberalism och omfamnande av prostitutionen använder sig av den till övervägande delen vänsterorienterade och prostitutionskritiska feminismen som förebild i sin retorik.
.
Vi behöver normer säger man i ena meningen men vill samtidigt utplåna heteronormativiteten och ersätta den med en vulgärliberal och normlös anarki. Jag ser inga alternatíva normer i detta.
.
Tvärtemot Bard & Co så anser jag att tolerans faktiskt handlar om att vara snäll mot minoriteter och inte alls om att avskaffa folkmajoritetens rätt att vara normbildande och sätta agendan för samhällets utformning. Det är tvärtom den som tillhör en minoritet som bör lära sig respektera majoritetens tolkningsföreträde och upphöra med att begära mer än just snäll tolerans.
.
Bard & Co och HBT-rörelsen är t o m en minoritet inom minoriteten. De flesta sexuellt avvikande accepterar och finner sig till rätta i det toleranta svenska samhället. Men en liten militant klick nöjer sig inte med det utan måste prajda och högljutt protestera mot att deras lilla extrema ståndpunkt inte upphöjs till samma dignitet och valör som den som de övriga 98% av samhället står bakom.
Jag gjorde ett allvarligt försök att läsa artikeln, men det gick inte. Jag blev sjösjuk. Att kärnfamiljen är ett kristet påfund - vilka dumheter! Men "omfamnas" prostitutionen, så just inte mig emot. Inte för att den är nåt bra, men jag menar, den är lixom enklaste sättet, och om nu den här artikeln försvarar människors frihet totalt sett, vilket jag alltså omöjligt kan veta, så får jag ändå bidra med en fundamental sympati. Homosexualitet som SÅDAN skall vara ett ickeproblem. Det spelar ingen politisk roll alls om man har sex med eget eller motsatt kön, bara man sköter det snyggt.
Kan inte någon göra en studie på de mest utlevande individerna i Pride?
Har de haft en svår uppväxt? Troligen är de mellansyskon som inte fått uppmärksamhet. Det är väl den uppmärksamheten de söker nu.......
Oh- tack! Detta var den bästa debattartikel jag läst på länge! Så träffsäker och korrekt. Bra formulerad och provocerande för den icke insatta kan jag tänka. Just detta med den lagstiftande maktens ansvar och roll för individens självförverkligande är jag glad att ni tog upp! Jag har länge sagt att vi inte kan ha lagar som gör skillnad på kön men detta tycks provocerande (jmf föräldrarförsäkringen- vaddå pappamånad och rätt att välja själv när vi alla styrs av tradition). Och tack för att ni lyfter fram feminismens förtjänster i historien!
/K
Med risk för att låta fånigt snusförnuftig - skribenterna frågar:
"Varför låter vi fortfarande religionen och patriarkatet diktera våra lagar om kön och sexualitet, trots att vi är överens om att ingen av dem har i lagboken att göra?"
Lagarna beslutas av Riksdagen på förslag från Regeringen. Knappast styrda av patriarkatet eller religionen. Skribenterna har missat den demokratiska processen...
Att vara hetero är det normala, därför är hetero normen. Sedan finns det en massa avvikelser från normen, det finns det alltid oavsett vad det gäller. Men dessa avvikelser kan inte föröka sig på ett naturligt sätt. Därför kan de inte överleva i en naturlig miljö. Så har naturen ordnat det.
Men i vårt moderna samhälle kan naturens lagar sättas ur spel.
Det som förvånar mig är varför HBT-are är så onaturligt och maniskt fixerade vid det sexuella. Det är lite småäckligt.
Men allvarligt talat, vem bryr sig? Vad är själva grejen? Vad folk har för sexuella preferenser är väl deras ensak. HBT känns så väldigt 80-tal och passé
"Varför är sexarbete kriminaliserat med motivet att sexarbetare är förförda och utnyttjade kvinnor, trots att hälften av alla sexarbetare är män, och majoriteten av de kvinnliga sexarbetarna är både vuxna och myndiga och anser sig fullt förmögna att göra sina egna livsval utan andras inblandning"
Sexarbete är inte alls kriminaliserat. Däremot är det förbjudet att köpa sex och det spelar ingen roll vilket kön den prostituerade har.
Sex är inte arbete. Sex är njutning.
Däremot instämmer jag till fullo med vad Liberati skriver om de transsexuellas situation. Sveriges behandling av transpersoner är en skam.
@ G.L.P:
Tvångssterilisering är tvångssterilisering även om den är villkorad. De flesta trans- och intersexuella har inget annat val än att göra något åt situationen, även om det innebär evig barnlöshet.
Problemet ligger inte i borttagandet av könskörtlarna. Det ligger i att det är förbjudet att spara undan könsceller för farmtida bruk, vilket inte föreligger för någon annan grupp i samhället.
Man har effektivt sett till att trans- och intersexuella inte kan eller får skapa en familj, vilket leder till oerhört lidande för förvånansvärt många.
Villkorad sterilisering parat med förbud att spara undan könsceller rörande en grupp som inte har något annat val än att genomgå en korrigering innebär i praktiken tvångssterilisering.
Suck! Dessa attacker är bara för tröttsamma. Skribenterna förstår tydligen inte att vem som helst skulle kunna skriva ett inlägg där man går till storms mot deras "normer"... Som i sin tur skulle kunna bemötas med nya "normer". En diskussion utan slut och utan meningsfullhet.
Själv har jag en stortå som är stel varför jag har svårt att gå. Jag protesterar nu på samma sätt eftersom jag anser att den "tå-normativitet" som härskar i samhället både kränker och förtrycker mig! Vi är inte många, vi som har sådana stortår, men vi är lika normala som alla andra tår.
Bard och co. Blanda inte in heterosexuella kvinnor i det här. Det var just det som gjorde att FI gick i stöpet! Kvinnor vill ha medborgerliga rättigheter men de vill inte bli avkönade. Kön är en del av identiteten. Det borde du veta Bard som beteendevetare.
"Debatten har varit halsstarrig av kränkta känslor. " Ja, vem som kan betecknas som halsstarrig och och befästad med kränkta känslor kan vara en smakfråga.
"Folk har accepterat homofili, men att få den upptryckt i fejjan varje dag är irriterande. Sedan när trycker vi heterosexuella in det i nyllet på folk att vi är hetero?"
Det är nog vad de flesta tycker, Bard och co. Det är lika jobbigt som småbarn i kiss och bajsåldern. Ni kan ju besvara den frågan.
"Det som förvånar mig är varför HBT-are är så onaturligt och maniskt fixerade vid det sexuella." Därför att det är en livsstil. Ett beteende. De spelar rollen som homosexuell. Eller lever upp till den rollen. De måste bevisa att de är homosexuella. Är du en heterosexuell man eller kvinna behöver du inte spela någonting för det är normen. De flesta är det.
Artikeln nämner självförverkligande flera gånger, det ironiska är att en av samhällets normer är att vi måste förverkliga oss själva, men flera andra normer kan krocka med självförverkligandet. Samhället säger åt oss att vara oss själva, samtidigt som samhällets andra normer berättar vilka vi är. Det är ironi.
Rent allmänt är jag föresten lite skeptisk till idealet om självförverkligande, det är möjligt att det funkar för en person som Alexander Bard, men vi vanliga människor får hela tiden våra drömmar krossade och leder det verkligen till lycka? I alla fall är det en bra artikel, därför är det synd att mitt inlägg är OT.
Hej Mats Dagerlind!
Var hittar du underlaget för de 98 procent som du påstår står bakom din konservativa unkna moralistiska människosyn?
Och en fråga till, är du Kristdemokrat eller Sverigedemokrat?
Mvh
Seved Monke
Liberati
Vissa av kommentarerna på denna artikeln gör mig mörkrädd. Jag trodde att vi i Sverige kommit långt ifrån det gamla samhället där alla förväntades vara likadana och passa in i mallar. Jag trodde att vi i och med företeelser som punkrörelsen på 70-talet hade börjat komma in i ett samhälle där det acceptera att människor klär och beter sig annorlunda. Men tydligen så finns det fortfarande skrämmande många personer som strängt vill hålla kvar i godtyckliga normer som inte tjänar något syfte. Som tycker att minoriteten ska vara slavar åt majoriteten. Där människor med ovanliga viljor ska behöva gå till majoriteten och tigga om lov först.
Låt människor få göra vad de vill så länge de inte inititerar tvång eller våld mot någon annan eller deras egendom.
Jag tycker hela transexualiteten helt går emot allt ni säger. Ni vill avskaffa könet som identitet men vill ändå stödja personer som vill byta kön för de inbillat sig att de är ett annat kön. Är ni för könets avskaffning borde ni rimligtvis inte stödja transexuella som genom sitt könsbyte cementerar idén om att kön är annorlunda och spelar roll.
|
Finns det överhuvudtaget någon biologisk anledning till transexualitet (som en ökad produktion av östrogen hos vissa män eller liknande) eller är det helt något psykologiskt som hänt hos dessa individer?
Oerhört fylligt och komplext inlägg. Tack för detta. Jag sitter till och från med hakan hängandes i knähöjd och tänker...medeltid, religion, maktmissbruk,intolerans, kontrollbehov och styrning utifrån en imbecill nivå...
Så bra ni skriver och så rätt!
Tyvärr, men inte särskilt förvånande, är de många kommentarer (inte alla dock) som blottar själva idiotin, intoleransen men i första hand ignoransen, beträffande just detta.
Jävligt bra skrivet !
WatchBitch............
Så du anser att alla som inte samtycker till HBT-rörelsens åsikter är idioter?
I ett land några hundra mil öster ut för några decenier sedan hamnade de som inte tyckte "rätt" på mentalsjukhus.
Är det så vi ska ha det här också......
Skogstokig:
Vad jag inte begriper är varför det överhuvudtaget skulle vara ett problem att acceptera. På vilket vis är det här så hotfullt?
Live and let live, säger jag.
Och fridfullhet till dig
Ok, till de psykiskt extremt förvirrade författarna: läkare följer vetenskapen (biologin främst), de är inte flummiga galningar som Alexander Bard, de är professionella vars jobb är att ta hand om människors fysik. Den psykiska delen är det inte läkare som håller på med, men det finns de som gör det och jag skulle råda er alla att spendera några timmar med t.ex en psykolog.
Biologin gör relativt klart på skillnaden mellan en man och en kvinna. Läkare går på detta, då det är skillnad på en man och en kvinnas kropp (även efter operationer).
Varför bög/lebbgänget anser att deras sexualitet är så viktig förstår jag inte, totalflummarn Ruwaida snackade tidigare om att homosexuella måste "komma ut" varje gång de träffar en ny människa. Varför måste ni det? Jag har inte en enda gång i mitt liv börjat en konversation med "ja, jag gillar att stoppa in min penis i kvinnor och endast kvinnor". Är er sexualitet allt ni har? Kanske det ni borde jobba på istället? De allra flesta människor skiter blankt i vad ni vill ha sex med, så länge det är lagligt, och de allra flesta vill inte ens veta. Det är något personligt, för oss normala iaf (och då menar jag inte heterosexuella, utan helt enkelt psykiskt friska människor).
Ang namn: väx upp. Bara för att 1% av samhället vägrar acceptera att det finns biologiska skillnader mellan könen ska väl för fan ni inte kunna tvinga resten att ändra på absolut allt? Försök anpassa er efter resten istället?
Men författarna försöker alltså göra det tydligt att homosexuella är psykiskt skadade människor som identifierar sig själva enbart med det namn de har fått och den sexualitet de har. Det var inte den bilden på homosexuella jag hade, men författarna är uppenbarligen experter på det hela så jag får väl helt enkelt lära mig se på homosexuella på det sättet också.
Dock så är "varför tvingar vi fortfarande transsexuella i Sverige till tvångssterilisering?" en lögn, vilket inte direkt förvånar mig men ni tillför väldigt lite till diskussionen om ni uppför er som svenska politiker.
Politiker ryggradslösa självklart skall man inte kounna ha religöst stöttande kläder på ett arbete. Nu kostar inte skadeståndet såmycket då Skövde kommun kan spara in socialbidrag som varot Hibas självklara försörjning här i sverige.
Allan Stahre..........
Hörde kvinnan på radion idag. Hon jämförde slöjan med ett kors i en halskedja.
Man tar sig för pannan... Vilket syns mest...
Illwill - Du har kanske aldrig startat en konversation med att nämna vilken sexuell läggning ni har, men du nämner förmodligen att du är tänder på kvinnor i var och varannan konversation du har, utan att tänka på det. Varenda gång du råkar nämna en flickvän, varenda gång du råkar nämna någon skådespelerska du tycker är snygg, varenda gång du råkar nämna att du tycker någon kvinna i din bekantskapskrets är snygg, så "kommer du ut" som straight.
Detta måste homosexuella tänka på varje gång de hamnar i en konversation med en nya människa. Varje gång en homosexuell människor råkar vilja säga att någon av samma kön är snygg eller sexig, så måste den homosexuella människan tänka på att om han eller hon fäller den kommentaren, så kommer alla som hör veta att han eller hon är homosexuell.
Skillnaden är att straighta som regel inte tänker på att de "kommer ut" som straighta när de säger (skådespelare av motsatt kön) är så jävla het!" i en konversation. Däremot är det någonting homosexuella måste tänka på hela tiden.
Man kan bli urless på det här resonemanget om norm och normal. Vi borde väl vifd det här laget ha kommit så pass långt så att vi vad gäller människors inbördes kärleksrelationer ser det som en helt privat sak som (så länge det inte brör sig om klart våld där man skadar någon annan) inte angår vare sig dig, mig, grannar eller några myndigheter. Och i alla dessa relationer gäller samma rättigheter och samma skyldigheter.
Jag vägrar bygga upp någon "norm" för mäniskor. Nazisterna hade sin norm för hur den riktige ariern skulle se ut. Sovjet hade sin idé om hur den nya sovjetmänniskan skulle se ut. Pol Pot hade sina idéer om hur människan skulle vara skapt och sinnad. Och allt det kan vi ju följderna av.
Om vi ska börja gå efter någon form av majoritetsprincip så skulle väl det "normala" vara en inte särdeles lång, magerlagd ganska brun eller lätt gyllenhyad person och alla övriga därmed vara onormala. Hela den här diskussionen är en pseudodebatt värdig Gullivers Resor där en grupp bland pyttefolket haltade på grund av att de inte kunde bestämma sig för om de skulle ha hög eller låg klack på dojan. Det normala (om vi nu ska tala om det) hade väl i det läget varit att se till att man kan gå utan att halta ... oberoende av höjden på klacken.
"Till sist en symbolfråga: Det personligaste som finns är vårt namn. Varför är det då Staten och inte vi själva som bestämmer vad vi ska få heta? Och varför måste alla namn vara könsspecifika? Ett utmärkt första steg för att kasta ut könen ur lagboken"
Av praktiska skäl, för att hantera vardagen och hantera mänskliga möten på ett effektivt sätt, underlättar könsspecifika namn. Det finns faktiskt namn som är könsneutrala och det är opraktiskt. Staten bestämmer inte våra namn. Det gör föräldrarna och man får t o m byta som vuxen om man vill. Och det har många varit glada för så tokiga namn en del föräldrar hittar på som barnen får lida för. Johnny Cash sjöng "A boy named Sue". Så illa kan det gå om sången säger er något: Men för barn räcker det med att det går att rimma på ett förlöjligande sätt på namnet. Men du får gärna heta Sue, Alexander, om du vill, för min del. Men utsätt inte barn för det. Och oss andra. Ert inlägg bevisar faktiskt ännu mer hur viktigt det är med staten och regler som kan sätta stopp för människors stolligheter. Sedan kan man ju undra hur det skulle gå till om vi själva bestämde vad vi skulle heta? Tror ni babysar har så många namnförslag?
Det handlar inte om vilket som syns mest eller om religion. Korset är ett religiöst smycke och används inte för att låsa in och dölja kvinnors kroppar. Kvinnor har INGEN anledning att skämmas för sina kroppar. Slöjan symboliserar kvinnoförtryck. Slöjan bärs därför att kvinnan inte får visa sin kropp som kan hetsa den stackars muslimske mannen. Kvinnan måste ta ansvar för mannens sexualitet eftersom männen inte anses kunna tygla den själva. Ynkligt. Placera ett hänglås i gylfen på gubbstruttarna i stället! Och låt dem ta hand om sin egen ynkedom. Det skall inte kvinnorna göra!
Slöjan är inte ett individuellt problem. Det är en djup upprörande kränkning mot alla kvinnors mänskliga rättigheter och ett slag i ansiktet på dem från staten som inte sätter stopp för denna kvinnoförnedring och diskriminering. Kvinnofriden infördes under Birger Jarls tid men den verkar inte gälla längre. Det är en skamlig diskriminering av kvinnor i Sverige som gör att man inte känner tilltro till politiker längre.
Ja fritänkare, det är de flesta nog överens om i debatten att kärlekslivet är en privatsak som folk inte vill ha uppkörda i "nyllet". De homosexuella får gärna ha sin Pridefestival eller vilka fester de vill men jag vill inte betala skattepengar till den. De får betala sitt spektakel själva. Det är knappast någon nyhet heller. Det finns andra angelägnare saker att ta upp i nyheter och medier.
Re #38
Du får det bara upptryckt i nyllet om du faktiskt tar åt dig. Själv så bryr jag mig inte. Skattefinansiering av pride eller skattepengar till dagdrivare på universitetet, vari ligger skillnaden?
Jag går iväg och är heteronormativ ett tag, väck mig när ni bråkat färdigt.
Bra artikel.
Först tyckte jag att den var lite rörig och svårbegriplig men efter ytterligare en genomläsning så förstår jag bättre. Den skulle nog vinna i slagkraft på lite redigering. Men grundtanken att rensa ut allt onödigt könstänkande ur lagstiftningen som ett avstamp för en djupare förändring är utomordentligt bra: Originell, rationell, polemiskt tydlig och berättigad.
Detaljer kan man ha synpunkter på, men utgångspunkten känns både tankvärd och angelägen.
För egen del passade jag emellertid på att bli lite lätt "kränkt" när vi läkare omtalades som allmänt ondskefulla bakåtsträvare. Jag var med i gänget som uppvaktade Socialstyrelsen för att avskaffa diagnosen "Homosexualitet". Generaldirektören Barbro Westerholm som var föredömligt lyhörd, snabb och handlingskraftig är också läkare. Sanningen är att läkarna historiskt gav homosexuella en fristad genom sitt medikaliserande och diagnosticerande för att vi skulle slippa kyrkans fördömande och juridikens kriminaliserande. "Vi kunde ju inte hjälpa att vi var sjuka." Nu är det passerat och läkare har mycket lite med homosexualitet att skaffa.
Men trots att jag arbetat många år inom HBT-området så har jag inte förrän nu förstått hur fel det är med lagstfitningen som tvingar könsbytare till sterilisering. Det är skandalöst och helt obefogat. Säkert ett utslag av att man ville ha "ordning och reda" som nu känns skrämmande föråldrat.
Tack för en bra artikel.
Trodde verkligen inte vi tvångssteriliserade folk längre, väldigt obehagligt att få reda på att det gör vi tydligen visst det.
Förstår inte hur man inte kan acceptera det som tvång. Visserligen inte samma sak som att spänna fast någon vid britsen med våld, men tvångssterilisering är det ändå.
Om jag var tvungen att skiljas från min älskling om jag inte steriliserade mig, inte skulle jag se det som något annat än tvång. Vilket trams att se det som ett fritt val då man av två rättigheter enbart får välja en.
Namnlagen kan gärna ändras för vuxna. Vuxna bör få heta vad dom vill, men föräldrar ska inte ha rätt att kalla barn för vad dom vill.
Och för övrigt anser jag dessutom att män som vill kastrera sig ska få göra det, utan att det måste vara ett led i ett mer omfattande könsbyte.
Hmm jag tror jag ska bryta lite normer. Bli extremt fet, kan det vara nåt? Man kanske kan anordna statsbidrag och ledarsidestöd för en fetmanifestation och en fettofestival?
Och så har vi rödhåriga också.
Här kom ju nästa attack mot sexköpslagen...jag undrade just vart denna veckans attack tog vägen. Lobby handlar ju om att regelbundet hela tiden trumma in agenda som man lobbar för (med eller utan betalning).
Den här veckan är temat "sexualitet" , som om prostitution var en form av sexualitet som kvinnan (oftast kvinnan) ska få välja själv.
Men I got news for you. Det handlar om EKONOMI och INDUSTRI. Skulle det handla om SEXUALITET (=medfött) så skulle ju de prostituerade inte behöva ta betalt! Varför pengar om det är sexualitet..? Ut och sära på benen för 20 karlar per dag, bara. Det är väl ingen som hindrar...!
Det är så otroligt tröttsamt med Bard, Persson med mera som kör sitt organiserade lobby för att få bort sexköpslagen.
Lika lite som vi vill ha den inskärnkhet som finns i andra länder mot bögar, lika lite vill vi ha den pornokratin som finns i andra länder som tillåter prostitution.
Läskigt men avslöjande att ni tar in surrogatmammorna också, det är ju den senaste formen av prostitution / trafficking, att mot pengar låta andra utnyttja sin kropp, och det drabbar mest mycket unga kvinnor i u-länder, beställare är ofta från USA.
René!
På vilket sätt är en graviditet prostitution? Och hur får du in trafficking i ditt tokiga resonemang? Du och dina gelikar måste lära sig skilja på äpplen och päron.
Jag väntar med spänning på ditt svar. Är du emot abort? Eller menar du att du och andra ska bestämma över vad människor får göra med sina kroppar?
Mvh
Seved Monke
Liberati
Jag uppskattar verkligen att Liberati jobbar på mot en liberalare norm. Precis som författarna säger så är det synd att HBT-rörelsen och feminismen har tappat bort varandra lite på vägen, eftersom det finns mycket kvar att kämpa för, både inom HBT-rörelsen och i samhället i stort, särskilt nu när Sverige och världen har tagit ett jättekliv bakåt i värderingar och beteende.
Att det fortfarande steriliseras människor i Sverige idag på grund av förlegade värderingar är bedrövligt.
Trots det, så anser jag ändå att det är bra att sjukvården finns för att stötta transsexuella. Jag har ett par vänner som gått igenom proceduren för att få lov att byta kön, en av dem har positiva erfarenheter av sjukvården, en annan har det inte.
Kan vi skapa en trygg procedur för de som hamnat i fel kroppar att hitta rätt är det en oerhörd vinst, inte minst för att det vad jag förstår uppstår mycket förvirring, ångest och tvivel på vägen till rätt kön. Stora delar av den ångesten hade förmodligen inte funnits där om samhället hade varit mer accepterande.
Ett sätt att skapa en trygghet i könsbyte är alltså bland annat att om inte avskaffa så i alla fall lätta på normerna för att också minska på misstänksamheten, skampåförandet och sjukdomsstämplandet.
Det finns väl ingen anledning att vara stolt över sin sexuella läggning, vilken denna nu än är. Vi är utleda på den här överkompensationen.
Det finns rätt mycket i artikeln av Alexander Bard m.fl. som jag inte håller med om, men några saker ger jag dem definitivt rätt i:
-
"Det pratas mycket om homosexuella mäns kulturella besatthet av kvinnliga karaktärer, men vilket ideal är det som dominerar detta kulturella uttryck om inte den trasiga kvinnan, kvinnan som ett misslyckat och omyndigt känslosvall, ett frustrerat och förvirrat våp."
-
Detta är tyvärr alltför sant. Homosexuella män tycks älska kvinnor för deras svaghets skull, för deras groteskerier och deras nederlag. Det sägs att opera är särskilt populärt bland homosexuella män, men vad handlar då opera om? Jo, i nio fall av tio handlar det om att den kvinnliga huvudpersonen dör. Detta känslosvallande musikaliska porträtt av en kvinnas undergång, skildrat i olika varianter, drar honosexuella män till sig som flugor till en sockerbit. Och också på andra sätt kan den manliga gaykulturen inte sällan ses som en karikatyr av kvinnors brister.
-
Men även heterovärlden lockas av skildringar av hur kvinnor plågas och bestraffas för sina kvinnliga bristers skull. Alldeles nyss publicerade DN en lysande analys av Lars von Triers senaste film, Antichrist. Artikelförfattarna Katarina Wennstam och Maria Sweland beskriver filmens skildring av den kvinnliga huvudpersonen så här:
-
"Kvinnan i ”Antichrist” har inte bara begåvats med en sexlust, hon är dessutom intellektuell. Hon är kvinnoforskare, manisk sådan förstår man snabbt när man ser hennes fullklottrade, röriga anteckningsblock.
I sin iver att blottlägga historiens övergrepp mot kvinnor växer hennes galenskap. Något som går hand i hand med hennes alltmer frenetiska sexlust som hennes stackars man får allt svårare att värja sig mot. Ju tokigare hon blir, desto kåtare blir hon. När hon mår riktigt dåligt onanerar hon i skogen.
Att en kvinna både är intellektuell och sexuell är uppenbarligen ett sjukdomstillstånd i von Triers värld.
Vidare skildras slutligen mordet på Kvinnan med en närmast pornografiskt älskande kamera. Med samma smeksamma blick som tidigare åsett parets samlag visas en flera minuter lång strypscen som njutningsfullt låter betraktaren se livet rinna ur den ondskefulla kvinnan."
-
Enligt Wennstam och Sweland handlar "Antichrist" om hur en kvinna stympas och mördas för att hon är både intellektuell och sexuell och dessutom feminist. Hur mottogs då den här filmen av den svenska kritikerkåren? Wennstam och Sweland citerar:
-
"I stället för att klä av honom som den tragiska och sjuka kvinnohatare han faktiskt är, kallas filmen för ”von Triers största” (Expressen 4/6) och ”storslagen” (SvD 4/6). Han hyllas för att han avslöjar kvinnans verkliga inre, ”hon är häxan” och för att han låter en ”uråldrig patriarkalism” segra. (SvD 4/6). ”Vår tids modigaste regissör” blir epitetet i DN den 5 juni."
-
Wennstam och Sweland påpekar att det inte är möjligt att bli okritiskt hyllad för en film eller ett konstverk som framställer t.ex. judar eller afrikaner som groteska människor som förtjänar att straffas:
-
"Det märkliga är att det bara är det gammalmodiga kvinnohatet som behandlas med sådan omsorg av de bokstavstroende. Judehatet i Shakespeares ”Köpmannen i Venedig” anses både vara gammalmodigt och blir alltid ifrågasatt när pjäsen sätts upp på nytt (Senast i Mats Eks regi på Dramaten). Agatha Christies ”Tio små negerpojkar” fick härom året ny titel för att inte väcka anstöt. Filmen ”Borat” kritiserades hårt för sina antisemitiska scener, trots att Sacha Baron Cohen själv är jude och gjorde filmen delvis för att skapa debatt kring hur judar betraktas."
-
Nej, andra former av "människohat" blir oftast ifrågasatta, men en film som Lars von Triers Antichrist kan alltså hyllas som ett mästerverk just därför att den låter en "uråldrig patriarkalism" segra. (Är det ens möjligt att hylla en film för att den låter en "uråldrig antisemitism" eller en "uråldrig rasism" segra?)
-
Wennstams och Swelands viktiga artikel finns här:
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/von-triers-dogmatiska-kvinnohat...
-
Jag tror det är viktigt att förstå att HBT-rörelsen spelar just på spänningen kring överordningen av mannen och underordningen och skuldbeläggandet av kvinnan. Om "heteronormen" ansåg att mannen och kvinnan av naturen var varandras jämlikar, så skulle så mycket av det kontroversiella med homosexualiteten försvinna. Då skulle homosexualiteten först och främst handla om själva sexakten, om vilka ställningar ett älskande par föredrar i sängkammaren. Men nu är det i stället så att homosexualiteten utgör ett hot mot själva maktbalansen i hela samhället, mot maktobalansen mellan könen. Ingenting är viktigare i vårt samhälle än att män är män och kvinnor är kvinnor, och att man vet vilka regler som gäller för dem. Just därför är homosexualiteten så livsfarlig.
Samtalet ni vill väcka är viktigt.
Att omfamna alla mina egenskaper och uttrycka dem,
utan att förtrycka de som inte förväntas är underbart - men ännu en kamp.
Vi har alla något privilegium som inte andra har; något som faller inom normens gräddfil och således alla en plikt att använda styrkan från det privilegiet, till att lyfta andra. Det är detta Ikra önskar fler förstod i de här frågorna.
När det gäller sexarbetare så skär sig detta mot resten av budskapet i artikeln. Det är patriarkatets normförhållande till sexualitet som råder i era ord. Det stimulerar distansierande mellan människor, vilket motverkar den samvaro som ALLA människor har som behov. Hjälp varandra att öppna upp emotionellt och låt den fysiska intimiteten spegla den själsliga.
Om det är för långt steg, så skippa patriarkatets sjukligaste manifestation på planeten: kapitalismen. Det vore nåt det.
Ikra - the Quing
Människan, liksom även djuren, har en grundläggande överlevnadsegenskap , så grundläggande att den styr all överlevnad, både genetiska koder liksom aktuella sociala mönster. Egenskapen heter anpassningsförmåga. Våra gener och våra sociala koder utvecklas ständigt, samtidigt ska vi anpassa oss till en rådande situation inom flocken. Allt handlar om en relation mellan anpassning och nödvändig utveckling.
Fundera på vad en normalkurva innebär. Om du avviker för mycket från en viss norm minskar dina överlevnadschanser. Vi vet tex alla vilka som blev mobbade i grundskolan, de som avvek från normen. Det synes sitta i blodet, att hacka på normavvikelse som andas svaghet och beundra normavvikelse som andas framgång. Om du aldrig avviker utvecklas du inte. Samtidigt är det icke sällan några av de som avvek från normen som lyckas lite senare. Bard bör ha avvikit från normen en del i sandlådan och sedan omvandlat denna avvikelse framgångsrikt, dock sannolikt ännu ej genetiskt.
Därför är social anpassningsförmåga och spegelneoron en grundläggande mänsklig egenskap som tar sig uttryck i tex språk, kläder, kultur, vett och etikett, åsikter etc, egenskaper som är fundamentala för framgång och överlevnad. Med rätt anpassning vinner du melodifestivalen, avviker du för mycket kanske du inte kommer vidare. Men utan avvikelser från normen ingn utveckling, varken social eller gentetisk, tex de finska monsterhårdrockrna Lordi :-)
De flesta bögar jag känner tycker bröstmuskler och bicepts är viktiga, varför de övertränar just dessa muskelgrupper och brukar missa att träna sina ben. Det är någon slags vurm för det specifikt manliga. Som hetro är jag därför noga med att inte träna mina bröst, ej heller vara för tillpiffad i håret. Jag gillar min hetronorm och tycker inte att det är konstigt att om 90 % av männen är hetro, så kommer detta att få viss normgivande verkan på vad som defineras som manligt.
Angående osynliggörandet av transpersoner:
Media är av patriarkal tradition med heteronormativ värdegrund. De vill nå stora massan - majoriteten, för sina upplagor.
Under exempelvis Pride så anses det värdefullt att Media visar intresse för festivalen, och vilka som belyses och inte, lyfts fram och inte, från festivalen själv rättar sig efter detta i mångt och mycket.
Kändiskåtheten motverkar möjligheten för alla att värderas lika här.
Den är enligt Ikra en produkt av att servera media och allmänheten det de i första hand vill ha. Sådant de sett förr, och babysteps framåt.
När Pride klarar av att få alla medverkande att känna sig lika viktiga, kan vi börja tro på den jämställda framtiden vi drömmer om.
/ Ikra - Quing of Queer