[...] krönika finner du att läsa här. Har du synpunkter, kommentera gärna där borta. Det blir så rörigt [...]
Blogg:Krönika! @ Elkers.se, 2009-07-28, 20:29
Jag är mamma till två barn. I vår familj är det kärleken som är viktigast. Vi har tidigt lärt våra barn om alla människors lika värde. Att kärlek inte handlar om kön.
Båda mina barn möter i skolan attityder som visar att allt för många familjer inte lyfter dessa så viktiga frågor om allas lika värde.
Men det räcker ju att vara inne här på Newsmill för att se att samma sak gäller allt för många vuxna oxå. Jag kan bli mörkrädd över att så många människor har sådana attityder i dagens Sverige 2009.
Det går att påverka jag vet, men det kommer att ta tid.
Min dotter 12 år hade ett tal i skolan om hur homosexuella har det i Sverige idag. Hon berättade lite om historien om homosexuellas kamp att få leva öppet med dem de älskar. Efter föreläsningen kom det fram flera elever som sa att de ändrat uppfattning om homosexuella. Så påverka går och det gäller att aldrig ge upp.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-07-28, 21:21
#2
Duktigt och skönt att höra att det finns föräldrar som faktiskt gör så. Det är en riktigt stor insats för samhället. :)
Permalänk | Anmäl
Elias Giertz, 2009-07-28, 21:41
Tack!
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-07-28, 21:42
Normer måste ju få finnas, för det är naturligt för människan som social varelse att bilda normer, vad jag vill få fram här är bara att man skall få vara som man är inom ramen för en den etik som styr en den allmänmänskliga godhet som bygger upp ett fungerande samhälle. Huruvida man attraheras sexuellt av eget eller motsatt kön har i sig inget världsligt intresse alls, där ska råda jämställdhet, och vill svenska kyrkan ordna homovigslar får de för min del gärna göra det, jag bryr mig inte. Det är ANDRA saker som är problematiska på området, för att uttrycka det MILT, men därom har jag sagt nog och lämnar det bakom mig. Denhär pridefestivalen intresserar mig inte längre.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-29, 07:17
Det du beskriver i större delen av artikeln är ju genusproblematik och inte heteronorm. Dina poänger är sanna, men jag tycker det är ganska illa att man väljer att kalla genusfrågor för heteronorm.
I slutet av din artikel komemr du in mer på heteronormer när du skriver om relationer, men jag har inte hjälpa att bli besviken att så många gått i fällan och skriver inte genusproblematik i någon slags heteronorm.
Exempelvis pekar ju kärringträet i brännboll på att du skulle vara en kvinna om du anväder det, inte i första hand bög. I så fall skulle det ju kallats bögträet.
Jag tror att för att man ska kunna få ut någon vettigt är begreppet heteronormen så måste den defineras mycket mer och inte försöka "sno" problematiseringar från den redan etablerade genusfrågan.
Permalänk | Anmäl
Sippe, 2009-07-29, 08:06
Om man bortser från det tramsiga tjatet om "heteronormen" som något fult så skulle man kunna argumentera som debattören i ett annat likartat ämne.
"Normen" (ett ganska tveksamt uttryck för övrigt) är att de flesta barn döps in i den svenska kyrkan utan att de först blir tillfrågade om det är deras vilja (de är så små att de inte kan fatta egna beslut). Men som Giertz skriver i det allra sista stycket "Jag hoppas på att heteronormen försvinner, och den enda vägen är att låta var och en tänka för sig själv och fundera över vad som är rätt för den."
Den meningen skulle kunna omformuleras till:
"Jag hoppas på att det kristna dopet som norm försvinner, och den enda vägen är att låta var och en tänka för sig själv och fundera över vad som är rätt för den."
Permalänk | Anmäl
Per Pehrsson, 2009-07-29, 08:12
Tack för din artikel, det behövs fler ungdomar som engagerar sig! Ju yngre desto bättre, för jag tror du kan nå ut till trettonårigar mycket bättre än vad jag som 22åring eller äldre personer kan göra. Du känner din publik, du har större delar av barndomen i färskt minne, kan dra paraleller till saker som ungdomar kan relatera till. Så jag blir väldigt glad av att läsa din artikel =)
Permalänk | Anmäl
Alexandra Puhakka, 2009-07-29, 09:16
Bra artikel!
Permalänk | Anmäl
Fortsätt skriva, 2009-07-29, 10:59
Jag måste få fråga, vad är problemet? Om man avviker från normalen så är det klart att man kommer märka att människor som inte känner en iaf kommer anta att man tillhör normalen.
Det har inget med diskriminering att göra utan det handlar helt enkelt om slutledningsförmåga. De allra flesta partnerskap består av man/kvinna. Om en man därför påstår sig ha en partner är det logiskt riktigt att anta att denna partner är en kvinna.
Dessa antaganden innebär inte att man inte accepterar förhållanden mellan två män, 2 kvinnor eller någon av de variationer som kan förekomma vid polygama förhållanden.
Om jag av någon anledning skulle vistas på en gay-klubb så skulle förmodligen de flesta på denna klubb anta att jag var gay. Homonormen!
Men, skulle deras antaganden innebära att dessa människor inte skulle acceptera det faktum att jag är hetero? Självklart inte.
Hela denna heteronorm känns som en stor tom tunna som div. HBT-engagerade individer slår på när de vill gnälla. Tröttsamt dock med människor som ser normer som något ont bara för att de inte passar inom dess ramar.
Det är tyvärr så att oavsett man vill det eller inte så är människor smarta nog att skapa sig en bild av vad som är normalt och vad som är avvikande. Att man baserat på detta gör antaganden eller dylikt i vardagen behöver inte tyda på respektbrist för det avvikande.
Slutligen vill jag bara säga att jag också genomlidit Patrick 1.5 som förmodligen måste vara den sämsta film som gjorts på många många år. Bara en sådan sak att jag efter att ha läst filmens baksida skrev ner mina antaganden om den och det visade sig att allt stämde. Pinsamt att göra en film helt enligt en kommersiell mall och sedan klämma in homosexualitet för att få politiskt korrekta poäng.
Permalänk | Anmäl
Okunnig, 2009-07-29, 12:12
#5
Människan skapar naturligt normer, ja. Men bara för att det är ett naturligt beteende betyder inte det att det är något som "måste få finnas". Heteronormen skapar stort lidande för många människor i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Elias Giertz, 2009-07-29, 12:38
#6
Heteronormen innefattar väl, så som jag förstått det, genusfrågan -och- relationsfrågan. Att en man är så, en kvinna är si och att det är kille-hjärta-tjej?
Permalänk | Anmäl
Elias Giertz, 2009-07-29, 12:41
#7
Jag förstår inte vart du vill komma? Försöker du säga att heteronormen kan jämföras med vilken annan norm som helst.. ?
Permalänk | Anmäl
Elias Giertz, 2009-07-29, 12:42
Dessa FLOSKLER! Det är inte "heteronormen" som orsakar lidande, det är dess missbruk. Sluta svamla nu.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-29, 12:42
#8 #9
Tack för berömmet! :)
Permalänk | Anmäl
Elias Giertz, 2009-07-29, 12:43
#10
Majoriteten av svenska folket bryr sig nog inte om någon avviker från heteronormen, du verkar vara en. Det är superbra. Tyvärr finns det massor av hatbrott gentemot homosexuella, bisexuella, transsexuella osv. Då blir det genast ett problem! Tänk dig själv att leva som homosexuell och ha förväntningar på dig själv som du inte lever upp till. Det innebär ett stort lidande, tror jag.
Med Patrik 1,5-exemplet ville jag bara påvisa vad heteronormen var. Självklart, det är inte jättekonstigt - men det är ändå intressant, hur uppstod denna heteronorm?
#14
Men herregud. Kan du vara seriös eller? "Sluta svamla". Det här är en åsikt jag försöker framföra, respektera den.. suck.
Jaja, för att besvara din kommentar. Jag förstår fortfarande inte. Vadå missbruk?
Permalänk | Anmäl
Elias Giertz, 2009-07-29, 12:49
En tanke som plötsligt kittlades på ett konstigt ställe:
Plötsligt vill var och varannan människa ifrågasätta det mest naturliga som finns, ja det som gör att vi alla har kommit till världen, vilka åsikter vi än har: den sexuella dynamiken mellan man och kvinna. Vi skall nu tycka att detta är något "unket" och "förlegar", dessutom att dert kränker och förtrycker, inte bara de som inte känner sig hemma i denna "norm" utan även den överväldigande majoritet som gör det. Och vi skall gå ut på gator och torg och visa världen att vi minsann är "sexuellt frigjorda", statsministerkandidat Mona Sahlin skall pussas med en kvinna på dagstidningarnas förstasidor osv osv...
Då slår det mig:
Tänk om ... tänk om den exhibitionistiska pridesubkulturen inte alls handlar om våra sexuella böjelser och outlevda fantasier! Tänk om det i stället är den svenska folksjälens enda sätt att protestera mot, eller kanske rentav motverka, det intoleranta drag i den islamska invandrarsubkulturen som har ett negativt infytande på samhället??
Oj! Tänk om jag nu har råkat avslöja tidernas strategi... för visst vore det en svindlande sak! Nästan som en civilförsvarsrelaterad statshemlighet. Jag menar HUR skulle man få bort de värsta muhammedfundamentalisterna ur landet annars? Man kan inte bara slänga ut dem, då slänger man samtidigt ut den svenska folksjälens ädlaste egenskap, toleransen, och destabiliserar samhället med oöverskådliga konsekvenser (mycket osvenskt!). Man måste få dem att flytta härifrån på eget initiativ, skapa ett kulturellt klimat som för dem är alldeles outhärdligt. Så man sanktionerar en exhibitionistisk HBT-fjollkultur... av lättkränkta neurotiker precis som muhammedanerna själva är! Vanliga svenskar kanske rynkar pannan lite diskret men är ju toleranta och långsiktiga och inser att det går över, medan de invandrade sydlänningarna har ett temperament och en kultur som närmast tvingas uppfatta pridekulten som ett direkt hån, en kränkning, eller rentav hot mot allt de håller heligt. Fast helt indirekt (typiskt svenskt!), utan minsta antydan att det hela riktas mot dem.
Så mycket smartare än muhammedkarikatyrer och andra plumpa provokationer! Jisses... är inte detta ett riktigt mästerdrag. Nästan diaboliskt i sin genialitet!
BK
Permalänk | Anmäl
Alexander Kieding, 2009-07-29, 13:03
Elias:
"Människan skapar naturligt normer, ja. Men bara för att det är ett naturligt beteende betyder inte det att det är något som "måste få finnas"."
Nej men vad kul, nu har ni gått varvet runt och börjat resonera precis som de som ni ursprungligen förtrycktes av. Att homosexualitet är ett naturligt beteende betyder inte det "måste få" finnas var det inte så kyrkan resonerade en gång i tiden vilket liberala ideologin förkastade som inhumant? Argument ni själva förkastat har ni alltså anammat. Nu handlar det minsann inte om huruvida homosexuella skall få bete sig hur de vill. Nu handlar det om heterosexuellas beteende skall "få finnas till" istället och liberaler som inte attackerar den onda heteronormen är nu era fiender, inte era allierade. Snacka om att vara med Alice i Underlandet.
"Heteronormen skapar stort lidande för många människor i Sverige."
Nej det gör den inte, det är bara ogrundade teori från TYCKARE men som sagt att ljuga hejdlöst har tydligen blivit den nya debattnormen.
Permalänk | Anmäl
Aktivarum, 2009-07-29, 13:28
I MER-reklamen finns det faktiskt en kille som sjunger en kärlekssång till en annan kille! Så det så. :-)
Dessutom tycker jag att det är trist och överdrivet detta fokus på heteronormen - det är väl intoleransen som är problemet, eller hur?? Att något är "normen" innebär enbart att det är det mest vanliga. Och jag har inga problem med det. Tvärtom är jag supertacksam för att 95 % av alla människor är hetero, det innebär att mänskligheten kommer fortsätta. Och speciellt tacksam är jag för att mamma och pappa är det, annars hade jag inte funnits! :-)
Permalänk | Anmäl
Marta, 2009-07-29, 15:37
"Aktivarium", har du själv läst genusteori? I annat fall bör du nog vara ganska försiktig med att anklaga de som uttalar sig för att vara "tyckare" som sprider "ogrundade teorier".
Permalänk | Anmäl
Magnus Orest, 2009-07-29, 18:19
Håller med dig, Marta. Det är inte normerna i sig som är problemet, utan den utbredda intoleransen mot de människor som väljer att bryta mot normerna. Den stora frågan är kanske varför många stör sig på normbrytarna?
Jag tror på individens frihet.
Permalänk | Anmäl
Magnus Orest, 2009-07-29, 18:24
Magnus Orest:
Eftersom du inte gillar långa svar så håller jag detta någorlunda kort och koncist (3 stycken). Ämnet för dagen är alltså genus.
Simone de Beauvoir forskade inte fram åsikten att man inte föds som kvinna. Det var någonting hon tyckte. John Money forskade heller inte fram att könet är socialt, hans försök att träna en pojke i flickbeteende var ett misslyckande (som han höll hemligt i åratal, en journalist avslöjade honom), Lacan en psykoanalytiker är fullkomligt sågad i "fashonable nonsens" av Sokal och Bricmont så även Julia Kristeva (också psykoanalytiker), Judith Butler å sin sida är retoriker, vad hon hänvisar till är också rent tyckande (hon är även känd för att skriva extremt krångligt, nåt hon delar med Lacan)
Genus är en hypotes om hur människan funkar. Den är dessutom bara testad praktiskt en gång och då med komplett misslyckande som följd (två självmord). Riktigt vad det är jag skall vara försiktig gällande preciserar du inte men tills du berättat vad det är bland alla dessa tyckare och politiska aktivister som genusteorin bygger på som INTE är ogrundat tyckande så kan jag bara betrakta din uppmaning som ett uttryck av argumentum ad verecundiam (Appeal to authority) för övrigt verkar sådan auktoritetstro vara NORM inom detta fält.
Som sagt definitionsförskjutning är ett vanligt retoriskt trick och få definitionsförskjutningar är så vanliga som den där man försöker kalla vad som bevisligen är politisk aktivism för vetenskap. Vilket är något man gör eftersom man vill ha trovärdigheten hos ett ämne som följer objektiva vetenskapens regler utan att man själv behöver följa just de reglerna för vad man själv påstår. Något jag för övrigt behandlat på bloggen under rubriken "Att uppfinna elden om och om igen" Mvh Erik (ps aktiva rum, inte aktiva rium)
Permalänk | Anmäl
Aktivarum, 2009-07-29, 19:47
Centerpartisterna borde hålla sig för goda för att utnyttja barn (13 år) i propaganda. Det kanske passar kommunister och nazister och det
är väl synd att sänka sig till den nivå.
Permalänk | Anmäl
NN, 2009-07-29, 20:33
Jag förstår inte riktigt... Pride handlar alltså om att du inte vill säga till dina grannar att du har en pojkvän?
Heteronormen är nog inte så normgivande som centerpartistiska teoretiker gör gällande, Federley blev inte kallad en äcklig fjolla efter FRA-debatten pga. sin sexualitet utan pga. att han ändra sig mitt i en mening och stod och grät som en bitch om det. Du kanske borde läsa lite biologi och evolutionsteori istället för genusflummande. Förklara gärna skillnaden mellan hanar och honor bland primater - eller lejon. Eller det kanske är gruppmobbning där också?
Men du har väl rätt i en sak - det normala är fortfarande att man lever i ett heterosexuellt förhållande. Men vill du vara riktigt normbrytande ska du nog lansera idén om din 27-åriga flickvän. Känslor är fria, right? Om du kan ha vilket kön du vill (kön är alltså biologiskt fastställbart) varför inte vilken ålder du vill (dito)?
Permalänk | Anmäl
Johan Petreus, 2009-07-29, 20:38
Erik/Aktivarum, tack för dit svar. Nu får du gärna svara på frågan jag ställde: har du själv läst genusteori?
Permalänk | Anmäl
Magnus Orest, 2009-07-29, 21:11
Magnus Orest:
Ja och nej. Ja om du menar läst genuslitteratur (har hirdmans bok och hon skall tydligen vara nån svensk stjärna på ämnet), nej om du menar tagit poäng på ämnet. En tjej i min förra klass hade däremot (och det var uppenbart) läst ämnet. När vi hade en höjdare från svenskt näringsliv som föreläsare och skulle ställa frågor om ämnet löd hennes fråga till honom "alltså nu vet jag inte, hos er kanske... men... vad gör man om man stöter på sådant där gubberi?" Hans enda svar till henne var "att ha de tankarna från början är inte bra" :D
Permalänk | Anmäl
Aktivarum, 2009-07-29, 22:13
#23
Herregud. Vad är det med dig, egentligen? För det första är ingen åsikt i artikeln centerpartistisk, för det andra har ingen i Centerpartiet bett mig skriva, för det tredje har du nån fobi för ungdomar som uttrycker sin åsikt. Shit, gubbe lilla, gör världen en tjänst och mogna till lite! ;)
Permalänk | Anmäl
Elias Giertz, 2009-07-29, 23:30
Jag tror att din artikel känns både förvirrad och konstig. Du speedar upp dig på ett tema som du inte verkar behärska på något sätt.
Att det finns normer beror på hundratals och tusentals år av männsklig socialhistoria och männskliga erfarenheter. Varför skulle normerna vara ett problem?
Anledningen till att kvinnan på fest frågade om var frun var (och inte manen) beror på det faktum att äktenskap mellan någon annan en man och kvinna är onormalt och onaturligt. Visst försöker pålitiker och media att lamt övertygga oss om annat men det är inte lätt att tala om för folk att jorden är platt och inte rund då alla vet att så är det inte.
Visst har det alltid funnits killar som varit kära i killar, killar som har velat ha klänning istället för byxor och kvinnor som föredragit att vara pirater istället för sömmerskor men dessa hör till det ovanliga eller i många fall sjuka och onaturliga. Därför har vi svårt med sådant. Det är inte normalt.
Problemet blir då det onormala förväntas bli akcepterat som normalt. När begrepp går emot det sunda förnuftet, emot allt som männsklighet har handlat om från skapelsen...jaaa, vad är problemet?
Sådana "heteronormer" blir ett problem bara för sådana som till varje pris vill vända upp och ner på samhället. Inte för att de vill ha det bättre utan därför att de tröttnat på det gamla och känner för något nytt. Bra eller dåligt, har det ingen betydelse för dem.
Permalänk | Anmäl
George Dobre, 2009-07-29, 23:32
#28, du har gott om tid att mogna - gör det. Det står ovan E.G.
är en trettonårig centerpartistisk bloggare ... . Jag har inget emot att ungdomar/barn uttalar sin åsikt, men att de gör de som X-, Y- och Z-partister, får mig att tvivla på att X,Y, Z- partierna är seriösa. Det är möjligt att E.G. är en framtida statsminister, men det skiter jag i.
Permalänk | Anmäl
NN, 2009-07-30, 00:41
En kille som spelar CS, World of Warcraft eller Battlefield ses också som datanörd.
Permalänk | Anmäl
Grrblt, 2009-07-30, 06:06
#29 George Dobre, 2009-07-30, 00:32 :
"Visst har det alltid funnits killar som varit kära i killar, killar som har velat ha klänning istället för byxor och kvinnor som föredragit att vara pirater istället för sömmerskor men dessa hör till det ovanliga eller i många fall sjuka och onaturliga. Därför har vi svårt med sådant. Det är inte normalt."
Bra sagt!
Permalänk | Anmäl
VdD, 2009-07-30, 06:31
majoriteten av sveriges befolkning är ju heterosexuell. då är det väl inget konstigt att man antar att en man har en fru/kvinna eftersom att det rent procentuellt vore mest troligt att det är så?
man märker att män vanligen föredrar vissa aktiviteter medans kvinnor ofta gillar annat. en stor andel män gillar tex bilar och en stor andel kvinnor gillar tex shopping.
men man måste ju inte tillhöra majoriteten för att ha eller vara "rätt". att utgå från sannolikhet är logiskt och det ligger därmed inget förtryckande i normer eftersom de helt enkelt reflekterar vad en stor andel av en viss grupp gör eller tänker.
har man så lätt att känna sig kränkt eller känner av majoritetens val så starkt att man känner att det påverkar ens egna val måste det vara väldigt jobbigt. det kan man dock inte lasta andra för, man kan ju själv välja vad man vill göra och väljer man inte som man själv vill har man bara sig själv att skylla. (såvida inte hot eller våld vankas annars, men det lär ju vara synnerligen ovanligt)
Permalänk | Anmäl
Ella, 2009-07-30, 13:01
Peter Ingestad vad du tycker om Pridefestivalen betyder väl noll!
Det är så roligt att en ung kille som du vågar och kan utrycka dig så väl.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-07-30, 16:24
Är Ni tredjevågsfeminister och genusvetare nöjda nu? Ni har precis sett en indoktrinerad 13-åring tala tvärtom språket på ett duktigt men ytterst farligt vis. Lär människor kärlek och respekt istället för att skapa socialt konstruerade normer eller blaj blaj genusteori.
Egentligen är debatten för låg men detta måste kommenteras så att Ni tokfeminister och genuspuckon ser vad Ni ställer till med i det svenska könssegregerade och misandriska samhället.
Fy skäms!
Permalänk | Anmäl
Adam Weisshaupt, 2009-07-31, 13:50
Adam Weisshaupt vad menar du med ditt inlägg? Jag tycker det är mycket positivt att en kille på 13 år ger sig in i debatten.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-07-31, 16:00
Varför publiceras inte min kommentar!??
Permalänk | Anmäl
Adam Åström, 2010-08-31, 12:27
Det är flera stora namn inom gay rörelsen som ser att Pride håller på att gå under pga diskussionen som endast handlar om att omstöpa samhället i HBT rörelsens smak. Jag vet att det finns alla sorters HBT människor. Dem extremaste exemplen accepterar knappt att man inte är gay och är väldigt snabbt ute med örfilar om man ens skulle påminna dem om att 99 % av resten av omvärlden inte delar deras syn på livet.
HBT rörelsen kommer att lida nederlag eftersom att man lierar sig med feministerna, som inte har i diskussionen att göra egentligen. HBT handlar inte om teoretiska avancemang eller normer, det handlar om en avvikande grupp i samhället som av någon anledning finns. Vi vet inte varför homosexualitet finns, eller varför genetiska avvikelser förekommer, eller varför solen är en stor brinnande boll osv. Att försöka hitta på att homosexuella per automatik förtjänar massa skyddslagar, extra insatser osv bara för att dem är utsatta av resten av samhället är att vara en hycklare. Jag är autist, jag är handikappad och har fått lida mycket för mitt funktionshinder, men jag erkänner ändå att det är resten av samhället som har stafettpinnen. Det är dem som bestämmer. Att jag skulle börja prata om "neurotypiska normer" och hur vi ska ta kål på dem får mig endast att framstå som perspektivlös och rädd och det är det jag ser i HBT idag, en samling osäkra, deprimerade trans-flat-bög-queer människor som inte hittar ens i sin egen garderob längre. Ni famlar, ständigt letande efter en hållhake i er omvärld, välkommen till min egen verklighet förresten.
Ni kan inte hävda att ni har mer rätt än 99 % av alla människor, bara för att ni hittar på något så banalt som heteronormen. Men ack, man kan ju se det överallt. Ja jag kan se tex "svensknormen" överallt också, men för det vill jag inte kämpa mot svenskar som grupp. Hetero normen skapades av modern natur och bärs av alla heterosexuella så det får allt bli ett rejält utrotningskrig för att ni ska bli av med oss.
Heteronormen är ingen företeelse om man väljer att inte tro på den, lika lite som att Tiina Rosenbergs teologiska feminism som innefattar "genuskamp" "genusperspektiv" "genus blablabla" osv inte är mer är floskler och påhitt när man tittar närmare på dem. Hon är likadan, hon ser mönster och "strömningar" och försöker att göra vetenskap på det genom att tvinga andra att se samma sak. Många människor har starkt kritiserat Tiina Rosenbergs märkliga uttalanden, men utan resultat.
Heteronormen är ett spöke, som syftar till att angripa samhället för något det inte är skyldigt till. Det är inte mitt, ditt eller någon annan människas fel eller ens alla människors fel att 99 % av alla människor är heterosexuella och att homosexualitet får ses som en avvikelse. Det är bara så.
Ni kommer bara mötas av motstånd om ni försöker tvinga på er omgivning era märkliga begrepp. Jag har länge varit vänster aktiv, men tröttnat då alla jag stöter på idag försöker teoretisera och konkretisera problem som är högst illusoriska. Den dagen vänstern och feminismen med vetenskap (verifierbara mätbara fakta) kan bevisa att både genus-perspektiv, queer-teori osv och heteronormen faktiskt existerar som en företeelse som finns att mäta och se utanför betraktarens öga så lyssnar jag och många andra. Tills dess kommer era teorier att framstå som en illa skriven religion, som endast syftar till att likrikta er rörelse och det kommer att skada både feminismen och er.
Läs här..:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/homosexuellas-hjarnor-annorlunda-1.59...
Ingen teori eller norm i världen kan bortförklara att ert sätt att se på världen beror på en medfödd/könsbunden/hormonorsakad förändring i hjärnan. Det är vetenskap. Bemöt den, med vetenskap.
Annars kommer HBT att bli ett lika urvattnad begrepp som tjatet om svenska kyrkan och homovigslar, vilket löstes genom maktingrepp från regeringen. Sådana vinster, kommer med samma sorts ideologiska grepp som HBT rörelsen för sig med nu, att kämpas ner av mer ideologiska begrepp som lanseras av grupper som är emot HBT.
Fall inte i den fällan...
Permalänk | Anmäl
Adam Åström, 2010-08-31, 12:31
38 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag är mamma till två barn. I vår familj är det kärleken som är viktigast. Vi har tidigt lärt våra barn om alla människors lika värde. Att kärlek inte handlar om kön.
Båda mina barn möter i skolan attityder som visar att allt för många familjer inte lyfter dessa så viktiga frågor om allas lika värde.
Men det räcker ju att vara inne här på Newsmill för att se att samma sak gäller allt för många vuxna oxå. Jag kan bli mörkrädd över att så många människor har sådana attityder i dagens Sverige 2009.
Det går att påverka jag vet, men det kommer att ta tid.
Min dotter 12 år hade ett tal i skolan om hur homosexuella har det i Sverige idag. Hon berättade lite om historien om homosexuellas kamp att få leva öppet med dem de älskar. Efter föreläsningen kom det fram flera elever som sa att de ändrat uppfattning om homosexuella. Så påverka går och det gäller att aldrig ge upp.
#2
Duktigt och skönt att höra att det finns föräldrar som faktiskt gör så. Det är en riktigt stor insats för samhället. :)
Tack!
Normer måste ju få finnas, för det är naturligt för människan som social varelse att bilda normer, vad jag vill få fram här är bara att man skall få vara som man är inom ramen för en den etik som styr en den allmänmänskliga godhet som bygger upp ett fungerande samhälle. Huruvida man attraheras sexuellt av eget eller motsatt kön har i sig inget världsligt intresse alls, där ska råda jämställdhet, och vill svenska kyrkan ordna homovigslar får de för min del gärna göra det, jag bryr mig inte. Det är ANDRA saker som är problematiska på området, för att uttrycka det MILT, men därom har jag sagt nog och lämnar det bakom mig. Denhär pridefestivalen intresserar mig inte längre.
Det du beskriver i större delen av artikeln är ju genusproblematik och inte heteronorm. Dina poänger är sanna, men jag tycker det är ganska illa att man väljer att kalla genusfrågor för heteronorm.
I slutet av din artikel komemr du in mer på heteronormer när du skriver om relationer, men jag har inte hjälpa att bli besviken att så många gått i fällan och skriver inte genusproblematik i någon slags heteronorm.
Exempelvis pekar ju kärringträet i brännboll på att du skulle vara en kvinna om du anväder det, inte i första hand bög. I så fall skulle det ju kallats bögträet.
Jag tror att för att man ska kunna få ut någon vettigt är begreppet heteronormen så måste den defineras mycket mer och inte försöka "sno" problematiseringar från den redan etablerade genusfrågan.
Om man bortser från det tramsiga tjatet om "heteronormen" som något fult så skulle man kunna argumentera som debattören i ett annat likartat ämne.
"Normen" (ett ganska tveksamt uttryck för övrigt) är att de flesta barn döps in i den svenska kyrkan utan att de först blir tillfrågade om det är deras vilja (de är så små att de inte kan fatta egna beslut). Men som Giertz skriver i det allra sista stycket "Jag hoppas på att heteronormen försvinner, och den enda vägen är att låta var och en tänka för sig själv och fundera över vad som är rätt för den."
Den meningen skulle kunna omformuleras till:
"Jag hoppas på att det kristna dopet som norm försvinner, och den enda vägen är att låta var och en tänka för sig själv och fundera över vad som är rätt för den."
Tack för din artikel, det behövs fler ungdomar som engagerar sig! Ju yngre desto bättre, för jag tror du kan nå ut till trettonårigar mycket bättre än vad jag som 22åring eller äldre personer kan göra. Du känner din publik, du har större delar av barndomen i färskt minne, kan dra paraleller till saker som ungdomar kan relatera till. Så jag blir väldigt glad av att läsa din artikel =)
Bra artikel!
Jag måste få fråga, vad är problemet? Om man avviker från normalen så är det klart att man kommer märka att människor som inte känner en iaf kommer anta att man tillhör normalen.
Det har inget med diskriminering att göra utan det handlar helt enkelt om slutledningsförmåga. De allra flesta partnerskap består av man/kvinna. Om en man därför påstår sig ha en partner är det logiskt riktigt att anta att denna partner är en kvinna.
Dessa antaganden innebär inte att man inte accepterar förhållanden mellan två män, 2 kvinnor eller någon av de variationer som kan förekomma vid polygama förhållanden.
Om jag av någon anledning skulle vistas på en gay-klubb så skulle förmodligen de flesta på denna klubb anta att jag var gay. Homonormen!
Men, skulle deras antaganden innebära att dessa människor inte skulle acceptera det faktum att jag är hetero? Självklart inte.
Hela denna heteronorm känns som en stor tom tunna som div. HBT-engagerade individer slår på när de vill gnälla. Tröttsamt dock med människor som ser normer som något ont bara för att de inte passar inom dess ramar.
Det är tyvärr så att oavsett man vill det eller inte så är människor smarta nog att skapa sig en bild av vad som är normalt och vad som är avvikande. Att man baserat på detta gör antaganden eller dylikt i vardagen behöver inte tyda på respektbrist för det avvikande.
Slutligen vill jag bara säga att jag också genomlidit Patrick 1.5 som förmodligen måste vara den sämsta film som gjorts på många många år. Bara en sådan sak att jag efter att ha läst filmens baksida skrev ner mina antaganden om den och det visade sig att allt stämde. Pinsamt att göra en film helt enligt en kommersiell mall och sedan klämma in homosexualitet för att få politiskt korrekta poäng.
#5
Människan skapar naturligt normer, ja. Men bara för att det är ett naturligt beteende betyder inte det att det är något som "måste få finnas". Heteronormen skapar stort lidande för många människor i Sverige.
#6
Heteronormen innefattar väl, så som jag förstått det, genusfrågan -och- relationsfrågan. Att en man är så, en kvinna är si och att det är kille-hjärta-tjej?
#7
Jag förstår inte vart du vill komma? Försöker du säga att heteronormen kan jämföras med vilken annan norm som helst.. ?
Dessa FLOSKLER! Det är inte "heteronormen" som orsakar lidande, det är dess missbruk. Sluta svamla nu.
#8 #9
Tack för berömmet! :)
#10
Majoriteten av svenska folket bryr sig nog inte om någon avviker från heteronormen, du verkar vara en. Det är superbra. Tyvärr finns det massor av hatbrott gentemot homosexuella, bisexuella, transsexuella osv. Då blir det genast ett problem! Tänk dig själv att leva som homosexuell och ha förväntningar på dig själv som du inte lever upp till. Det innebär ett stort lidande, tror jag.
Med Patrik 1,5-exemplet ville jag bara påvisa vad heteronormen var. Självklart, det är inte jättekonstigt - men det är ändå intressant, hur uppstod denna heteronorm?
#14
Men herregud. Kan du vara seriös eller? "Sluta svamla". Det här är en åsikt jag försöker framföra, respektera den.. suck.
Jaja, för att besvara din kommentar. Jag förstår fortfarande inte. Vadå missbruk?
En tanke som plötsligt kittlades på ett konstigt ställe:
Plötsligt vill var och varannan människa ifrågasätta det mest naturliga som finns, ja det som gör att vi alla har kommit till världen, vilka åsikter vi än har: den sexuella dynamiken mellan man och kvinna. Vi skall nu tycka att detta är något "unket" och "förlegar", dessutom att dert kränker och förtrycker, inte bara de som inte känner sig hemma i denna "norm" utan även den överväldigande majoritet som gör det. Och vi skall gå ut på gator och torg och visa världen att vi minsann är "sexuellt frigjorda", statsministerkandidat Mona Sahlin skall pussas med en kvinna på dagstidningarnas förstasidor osv osv...
Då slår det mig:
Tänk om ... tänk om den exhibitionistiska pridesubkulturen inte alls handlar om våra sexuella böjelser och outlevda fantasier! Tänk om det i stället är den svenska folksjälens enda sätt att protestera mot, eller kanske rentav motverka, det intoleranta drag i den islamska invandrarsubkulturen som har ett negativt infytande på samhället??
Oj! Tänk om jag nu har råkat avslöja tidernas strategi... för visst vore det en svindlande sak! Nästan som en civilförsvarsrelaterad statshemlighet. Jag menar HUR skulle man få bort de värsta muhammedfundamentalisterna ur landet annars? Man kan inte bara slänga ut dem, då slänger man samtidigt ut den svenska folksjälens ädlaste egenskap, toleransen, och destabiliserar samhället med oöverskådliga konsekvenser (mycket osvenskt!). Man måste få dem att flytta härifrån på eget initiativ, skapa ett kulturellt klimat som för dem är alldeles outhärdligt. Så man sanktionerar en exhibitionistisk HBT-fjollkultur... av lättkränkta neurotiker precis som muhammedanerna själva är! Vanliga svenskar kanske rynkar pannan lite diskret men är ju toleranta och långsiktiga och inser att det går över, medan de invandrade sydlänningarna har ett temperament och en kultur som närmast tvingas uppfatta pridekulten som ett direkt hån, en kränkning, eller rentav hot mot allt de håller heligt. Fast helt indirekt (typiskt svenskt!), utan minsta antydan att det hela riktas mot dem.
Så mycket smartare än muhammedkarikatyrer och andra plumpa provokationer! Jisses... är inte detta ett riktigt mästerdrag. Nästan diaboliskt i sin genialitet!
BK
Elias:
"Människan skapar naturligt normer, ja. Men bara för att det är ett naturligt beteende betyder inte det att det är något som "måste få finnas"."
Nej men vad kul, nu har ni gått varvet runt och börjat resonera precis som de som ni ursprungligen förtrycktes av. Att homosexualitet är ett naturligt beteende betyder inte det "måste få" finnas var det inte så kyrkan resonerade en gång i tiden vilket liberala ideologin förkastade som inhumant? Argument ni själva förkastat har ni alltså anammat. Nu handlar det minsann inte om huruvida homosexuella skall få bete sig hur de vill. Nu handlar det om heterosexuellas beteende skall "få finnas till" istället och liberaler som inte attackerar den onda heteronormen är nu era fiender, inte era allierade. Snacka om att vara med Alice i Underlandet.
"Heteronormen skapar stort lidande för många människor i Sverige."
Nej det gör den inte, det är bara ogrundade teori från TYCKARE men som sagt att ljuga hejdlöst har tydligen blivit den nya debattnormen.
I MER-reklamen finns det faktiskt en kille som sjunger en kärlekssång till en annan kille! Så det så. :-)
Dessutom tycker jag att det är trist och överdrivet detta fokus på heteronormen - det är väl intoleransen som är problemet, eller hur?? Att något är "normen" innebär enbart att det är det mest vanliga. Och jag har inga problem med det. Tvärtom är jag supertacksam för att 95 % av alla människor är hetero, det innebär att mänskligheten kommer fortsätta. Och speciellt tacksam är jag för att mamma och pappa är det, annars hade jag inte funnits! :-)
"Aktivarium", har du själv läst genusteori? I annat fall bör du nog vara ganska försiktig med att anklaga de som uttalar sig för att vara "tyckare" som sprider "ogrundade teorier".
Håller med dig, Marta. Det är inte normerna i sig som är problemet, utan den utbredda intoleransen mot de människor som väljer att bryta mot normerna. Den stora frågan är kanske varför många stör sig på normbrytarna?
Jag tror på individens frihet.
Magnus Orest:
Eftersom du inte gillar långa svar så håller jag detta någorlunda kort och koncist (3 stycken). Ämnet för dagen är alltså genus.
Simone de Beauvoir forskade inte fram åsikten att man inte föds som kvinna. Det var någonting hon tyckte. John Money forskade heller inte fram att könet är socialt, hans försök att träna en pojke i flickbeteende var ett misslyckande (som han höll hemligt i åratal, en journalist avslöjade honom), Lacan en psykoanalytiker är fullkomligt sågad i "fashonable nonsens" av Sokal och Bricmont så även Julia Kristeva (också psykoanalytiker), Judith Butler å sin sida är retoriker, vad hon hänvisar till är också rent tyckande (hon är även känd för att skriva extremt krångligt, nåt hon delar med Lacan)
Genus är en hypotes om hur människan funkar. Den är dessutom bara testad praktiskt en gång och då med komplett misslyckande som följd (två självmord). Riktigt vad det är jag skall vara försiktig gällande preciserar du inte men tills du berättat vad det är bland alla dessa tyckare och politiska aktivister som genusteorin bygger på som INTE är ogrundat tyckande så kan jag bara betrakta din uppmaning som ett uttryck av argumentum ad verecundiam (Appeal to authority) för övrigt verkar sådan auktoritetstro vara NORM inom detta fält.
Som sagt definitionsförskjutning är ett vanligt retoriskt trick och få definitionsförskjutningar är så vanliga som den där man försöker kalla vad som bevisligen är politisk aktivism för vetenskap. Vilket är något man gör eftersom man vill ha trovärdigheten hos ett ämne som följer objektiva vetenskapens regler utan att man själv behöver följa just de reglerna för vad man själv påstår. Något jag för övrigt behandlat på bloggen under rubriken "Att uppfinna elden om och om igen" Mvh Erik (ps aktiva rum, inte aktiva rium)
Centerpartisterna borde hålla sig för goda för att utnyttja barn (13 år) i propaganda. Det kanske passar kommunister och nazister och det
är väl synd att sänka sig till den nivå.
Jag förstår inte riktigt... Pride handlar alltså om att du inte vill säga till dina grannar att du har en pojkvän?
Heteronormen är nog inte så normgivande som centerpartistiska teoretiker gör gällande, Federley blev inte kallad en äcklig fjolla efter FRA-debatten pga. sin sexualitet utan pga. att han ändra sig mitt i en mening och stod och grät som en bitch om det. Du kanske borde läsa lite biologi och evolutionsteori istället för genusflummande. Förklara gärna skillnaden mellan hanar och honor bland primater - eller lejon. Eller det kanske är gruppmobbning där också?
Men du har väl rätt i en sak - det normala är fortfarande att man lever i ett heterosexuellt förhållande. Men vill du vara riktigt normbrytande ska du nog lansera idén om din 27-åriga flickvän. Känslor är fria, right? Om du kan ha vilket kön du vill (kön är alltså biologiskt fastställbart) varför inte vilken ålder du vill (dito)?
Erik/Aktivarum, tack för dit svar. Nu får du gärna svara på frågan jag ställde: har du själv läst genusteori?
Magnus Orest:
Ja och nej. Ja om du menar läst genuslitteratur (har hirdmans bok och hon skall tydligen vara nån svensk stjärna på ämnet), nej om du menar tagit poäng på ämnet. En tjej i min förra klass hade däremot (och det var uppenbart) läst ämnet. När vi hade en höjdare från svenskt näringsliv som föreläsare och skulle ställa frågor om ämnet löd hennes fråga till honom "alltså nu vet jag inte, hos er kanske... men... vad gör man om man stöter på sådant där gubberi?" Hans enda svar till henne var "att ha de tankarna från början är inte bra" :D
#23
Herregud. Vad är det med dig, egentligen? För det första är ingen åsikt i artikeln centerpartistisk, för det andra har ingen i Centerpartiet bett mig skriva, för det tredje har du nån fobi för ungdomar som uttrycker sin åsikt. Shit, gubbe lilla, gör världen en tjänst och mogna till lite! ;)
Jag tror att din artikel känns både förvirrad och konstig. Du speedar upp dig på ett tema som du inte verkar behärska på något sätt.
Att det finns normer beror på hundratals och tusentals år av männsklig socialhistoria och männskliga erfarenheter. Varför skulle normerna vara ett problem?
Anledningen till att kvinnan på fest frågade om var frun var (och inte manen) beror på det faktum att äktenskap mellan någon annan en man och kvinna är onormalt och onaturligt. Visst försöker pålitiker och media att lamt övertygga oss om annat men det är inte lätt att tala om för folk att jorden är platt och inte rund då alla vet att så är det inte.
Visst har det alltid funnits killar som varit kära i killar, killar som har velat ha klänning istället för byxor och kvinnor som föredragit att vara pirater istället för sömmerskor men dessa hör till det ovanliga eller i många fall sjuka och onaturliga. Därför har vi svårt med sådant. Det är inte normalt.
Problemet blir då det onormala förväntas bli akcepterat som normalt. När begrepp går emot det sunda förnuftet, emot allt som männsklighet har handlat om från skapelsen...jaaa, vad är problemet?
Sådana "heteronormer" blir ett problem bara för sådana som till varje pris vill vända upp och ner på samhället. Inte för att de vill ha det bättre utan därför att de tröttnat på det gamla och känner för något nytt. Bra eller dåligt, har det ingen betydelse för dem.
#28, du har gott om tid att mogna - gör det. Det står ovan E.G.
är en trettonårig centerpartistisk bloggare ... . Jag har inget emot att ungdomar/barn uttalar sin åsikt, men att de gör de som X-, Y- och Z-partister, får mig att tvivla på att X,Y, Z- partierna är seriösa. Det är möjligt att E.G. är en framtida statsminister, men det skiter jag i.
En kille som spelar CS, World of Warcraft eller Battlefield ses också som datanörd.
#29 George Dobre, 2009-07-30, 00:32 :
"Visst har det alltid funnits killar som varit kära i killar, killar som har velat ha klänning istället för byxor och kvinnor som föredragit att vara pirater istället för sömmerskor men dessa hör till det ovanliga eller i många fall sjuka och onaturliga. Därför har vi svårt med sådant. Det är inte normalt."
Bra sagt!
majoriteten av sveriges befolkning är ju heterosexuell. då är det väl inget konstigt att man antar att en man har en fru/kvinna eftersom att det rent procentuellt vore mest troligt att det är så?
man märker att män vanligen föredrar vissa aktiviteter medans kvinnor ofta gillar annat. en stor andel män gillar tex bilar och en stor andel kvinnor gillar tex shopping.
men man måste ju inte tillhöra majoriteten för att ha eller vara "rätt". att utgå från sannolikhet är logiskt och det ligger därmed inget förtryckande i normer eftersom de helt enkelt reflekterar vad en stor andel av en viss grupp gör eller tänker.
har man så lätt att känna sig kränkt eller känner av majoritetens val så starkt att man känner att det påverkar ens egna val måste det vara väldigt jobbigt. det kan man dock inte lasta andra för, man kan ju själv välja vad man vill göra och väljer man inte som man själv vill har man bara sig själv att skylla. (såvida inte hot eller våld vankas annars, men det lär ju vara synnerligen ovanligt)
Peter Ingestad vad du tycker om Pridefestivalen betyder väl noll!
Det är så roligt att en ung kille som du vågar och kan utrycka dig så väl.
Är Ni tredjevågsfeminister och genusvetare nöjda nu? Ni har precis sett en indoktrinerad 13-åring tala tvärtom språket på ett duktigt men ytterst farligt vis. Lär människor kärlek och respekt istället för att skapa socialt konstruerade normer eller blaj blaj genusteori.
Egentligen är debatten för låg men detta måste kommenteras så att Ni tokfeminister och genuspuckon ser vad Ni ställer till med i det svenska könssegregerade och misandriska samhället.
Fy skäms!
Adam Weisshaupt vad menar du med ditt inlägg? Jag tycker det är mycket positivt att en kille på 13 år ger sig in i debatten.
Varför publiceras inte min kommentar!??
Det är flera stora namn inom gay rörelsen som ser att Pride håller på att gå under pga diskussionen som endast handlar om att omstöpa samhället i HBT rörelsens smak. Jag vet att det finns alla sorters HBT människor. Dem extremaste exemplen accepterar knappt att man inte är gay och är väldigt snabbt ute med örfilar om man ens skulle påminna dem om att 99 % av resten av omvärlden inte delar deras syn på livet.
HBT rörelsen kommer att lida nederlag eftersom att man lierar sig med feministerna, som inte har i diskussionen att göra egentligen. HBT handlar inte om teoretiska avancemang eller normer, det handlar om en avvikande grupp i samhället som av någon anledning finns. Vi vet inte varför homosexualitet finns, eller varför genetiska avvikelser förekommer, eller varför solen är en stor brinnande boll osv. Att försöka hitta på att homosexuella per automatik förtjänar massa skyddslagar, extra insatser osv bara för att dem är utsatta av resten av samhället är att vara en hycklare. Jag är autist, jag är handikappad och har fått lida mycket för mitt funktionshinder, men jag erkänner ändå att det är resten av samhället som har stafettpinnen. Det är dem som bestämmer. Att jag skulle börja prata om "neurotypiska normer" och hur vi ska ta kål på dem får mig endast att framstå som perspektivlös och rädd och det är det jag ser i HBT idag, en samling osäkra, deprimerade trans-flat-bög-queer människor som inte hittar ens i sin egen garderob längre. Ni famlar, ständigt letande efter en hållhake i er omvärld, välkommen till min egen verklighet förresten.
Ni kan inte hävda att ni har mer rätt än 99 % av alla människor, bara för att ni hittar på något så banalt som heteronormen. Men ack, man kan ju se det överallt. Ja jag kan se tex "svensknormen" överallt också, men för det vill jag inte kämpa mot svenskar som grupp. Hetero normen skapades av modern natur och bärs av alla heterosexuella så det får allt bli ett rejält utrotningskrig för att ni ska bli av med oss.
Heteronormen är ingen företeelse om man väljer att inte tro på den, lika lite som att Tiina Rosenbergs teologiska feminism som innefattar "genuskamp" "genusperspektiv" "genus blablabla" osv inte är mer är floskler och påhitt när man tittar närmare på dem. Hon är likadan, hon ser mönster och "strömningar" och försöker att göra vetenskap på det genom att tvinga andra att se samma sak. Många människor har starkt kritiserat Tiina Rosenbergs märkliga uttalanden, men utan resultat.
Heteronormen är ett spöke, som syftar till att angripa samhället för något det inte är skyldigt till. Det är inte mitt, ditt eller någon annan människas fel eller ens alla människors fel att 99 % av alla människor är heterosexuella och att homosexualitet får ses som en avvikelse. Det är bara så.
Ni kommer bara mötas av motstånd om ni försöker tvinga på er omgivning era märkliga begrepp. Jag har länge varit vänster aktiv, men tröttnat då alla jag stöter på idag försöker teoretisera och konkretisera problem som är högst illusoriska. Den dagen vänstern och feminismen med vetenskap (verifierbara mätbara fakta) kan bevisa att både genus-perspektiv, queer-teori osv och heteronormen faktiskt existerar som en företeelse som finns att mäta och se utanför betraktarens öga så lyssnar jag och många andra. Tills dess kommer era teorier att framstå som en illa skriven religion, som endast syftar till att likrikta er rörelse och det kommer att skada både feminismen och er.
Läs här..:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/homosexuellas-hjarnor-annorlunda-1.59...
Ingen teori eller norm i världen kan bortförklara att ert sätt att se på världen beror på en medfödd/könsbunden/hormonorsakad förändring i hjärnan. Det är vetenskap. Bemöt den, med vetenskap.
Annars kommer HBT att bli ett lika urvattnad begrepp som tjatet om svenska kyrkan och homovigslar, vilket löstes genom maktingrepp från regeringen. Sådana vinster, kommer med samma sorts ideologiska grepp som HBT rörelsen för sig med nu, att kämpas ner av mer ideologiska begrepp som lanseras av grupper som är emot HBT.
Fall inte i den fällan...