Hej Mats!
Jag ser att du har ring i örat. Eller t.o.m. i bägge. Hahaha!
("Snyggt men inte fjolligt ", sa han som...osv.)
Mvh
Permalänk | Anmäl
leif a lundström, 2009-07-31, 13:02
leif a lundström: 1 ring i ena örat, 3 ringar i det andra och 1 ring i ögonbrynet. Hade tidigare dessutom en ring i ena bröstvårtan och nyligen också långt hår i hästsvans. När jag gifte mig hade vi efterfest på bögklubb (Karusell) och jag har också varit på bögpröllop. Bland mina favoritartister finns Freddie Mercury och Elton John och bland mina favoritförfattare återfinns Oscar Wilde.
.
Man måste inte vara sterotypt hetero för att ifrågasätta pride och vad HBT-rörelsen sysslar med.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-07-31, 17:34
“Oss vanliga Svensson-svenskar” Vilka är det? Inte jag i alla fall!
”man vill provocera fram dem som ännu inte rättat in sig i ledet och låtit sig skrämmas till tystnad under den politiska korrekthetens tyranni så att de kan ställas vid den mediala skampålen med en homofobskylt om halsen”
Din artikel skrämmer mig. Vem har bett dig rätta in dig i ledet? Ingen!
Vad det handlar om är att du inte skall lägga dig i vem någon annan älskar. Det handlar inte om att vara för eller emot. Det handlar om människors rättigheter så enkelt är det.
Vad vet du om det politisak arbetet?” Att som politiker lyssna på folkets vilja är ett säkert sätt att omintetgöra en lovande karriär inom partiet.” Det är inte sant.
”heterosexuella utrymme i den mångfald man påstår sig hylla.” Du den dagen du blir förföljd, misshandlar elelr i värsta fall dödad för att du våga visa din kärlek öppet kan du komma med dina dumma påstående om att vi heterosexuella skulle vara utsatta. Du vet inte vad du talar om.
“handfull homofoba hatbrott” Det handlar inte om några få hatbrott läs på innan du lägger dig i debatten.
”Att neka majoriteten rätten att vara normbildande är emellertid något helt annat. Det är djupt osunt och odemokratiskt när en 90-procentig majoritet av medborgarna i ett land kuvas till tystnad och skam över sina värderingar av den politiska eliten i maskopi med marginella särintressen.” Prata för dig själv, jag vägrar gå med på att du tar dig friheten att prata för mig! Och du det handlar inte om att du ska få lova att uttrycka dina åsikter. Det är förbjudet i lag att diskriminera en annan människa, det är det de handlar om. Inte om du tycker att homosexuella ska få finnas eller inte.
”Det är dags för den vanlige svensken att räta på ryggen, lyfta blicken och ta bladet från munnen. Det är inget skamligt i att omhulda de traditionella familjevärderingarna och tvåsamhetsidealet, kärnfamiljen, folkhemstanken, barnens rätt att växa upp med en förälder av varje kön osv. Våga stå upp för det heteronormativa men toleranta samhälle som en majoritet av oss känner oss hemma i och uppfattar som politiskt rimligt. Våga vara svenskt lagom, våga vara hetero - våga vägra prajda!”
Nu får du ge dig! Tvåsamhet, familj, barn. Homosexuella familjer är inte annorlunda än dig och din familj!
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-07-31, 22:17
Det här går käpprakt åt helvete.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-31, 23:09
”vanlige lagom-svensken slutar skämmas över sin läggning och sina värderingar”
Är der verkligen din upplevelse att folk går omkring och skäms? Lustigt jag har träffat en massa inskränkta människor som är stolta över sin intolerans.
Permalänk | Anmäl
Anders E, 2009-08-01, 08:02
lundström: "bögmakten i riksdagen och överallt i samhället) känner sig tvingade att närvara på denna smutsgala är motbjudande i sin rädsla och ängslighet."
Om du inte gillar galan är det väl bara att låta bli att bry sig. Galan är för dem som vill fira kärleken och glädjen i att alla människor som får visa sin kärlek. Den är inte för dig och andra människor som är emot homosexuellas rätt att få finnas. Det finns väl andra galor, fester och annat som jag inte är intresserad av men att för den sakens skull gå ut och kränka dem som vill vara med är helt fel.
Jag kan inte förstå att det finns män som du, som stör sig så mycket på andras kärlek. Bad du ska bry dig om är hur du är som människa
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-01, 08:29
Lisbeth Pipping:.......
Homosexuella "familjer" är annorlunda än normala familjer. Homosexuella par kan inte av egen kraft få barn.
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-01, 08:34
Skogstokig det är samma för av många heterosexuella par visste inte du det?
Men vad har du med det att göra? Hur människor gör barn.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-01, 08:52
pipping:
"Om du inte gillar galan är det väl bara att låta bli att bry sig"
I detta fallet var det politikerna jag inte gillade. Kan du inte läsa?
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2009-08-01, 09:00
lunchdröm
personlighetsstörning?
Tänk att det finns människor som du i Sverige 2009. Jag blir mörkrädd.
Du jag kan läsa.
Det handlar inte om bögmakt som du utrycker det. Det handlar om människors rätt till kärleken. Det är inte så att människor som du har någon som helst rätt att ifrågasätta andra människors kärlek.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-01, 10:05
Lisbeth Pipping:..
Naturen är ibland inte med oss mäniskor när viljan att få barn finns.
Men naturen är aldrig med på homosexuellas barnönskemål.
Borde inte det väcka vissa tankar.
Naturen styr världen efter en viss logik.....
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-01, 10:47
TACK!!Mats Dagerlind!
Kunde inte sagt det bättre själv!!
Undrar varför inte LAGEN om Förargelseväckande beteende tillämpas ?
Permalänk | Anmäl
Love, 2009-08-01, 11:13
Jag är inte emot pride för den är bögig, jag är emot pride för att jag känner aversion mot alla former av festivaler sedan Stockholm Water Festival lades ner.
Alla bögar är homosexuella!
Permalänk | Anmäl
Gunnar Arnkvist, 2009-08-01, 11:54
Skogstokig.
Vad har du med det att göra?
Love
vad är det som är Förargelseväckande beteende? har du aldrig varit ute i Stockholm en vanlig lördag kväll?
Det är stor skillnad på Pride och Stockholm Water Festival. Nämligen den att Pride behövs för att homosexuellas utsatthet ska bli mer synlig. och man behöver ju bara läs här på Newsmill för att se att det finns enormt mycket fördomar och att det finns människor som påstår sig ha rätten att lägga sig andra människors kärleksliv, familjliv ja deras rätt att finnas till som människor.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-01, 12:42
Kärlek!
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-01, 13:24
Förargelseväckande beteende är alltså ett brott enligt svensk lag.Där står bland annat att den som offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för till penningböter!
OCH DU signaturen"Pipping!" :-) ha !
Jag lägger mig inte i andra människors kärleksliv!Jag vill bara slippa var åskådare till det på gator och torg!
För mig får "folk" ha vilken sexuell läggning de vill!
Att snacka om att ni skulle vara särskilt "utsatta" är som ett dåligt skämt! Det finns ingen stans i världen där ni har mera rättigheter än här! Så håll till godo!
Permalänk | Anmäl
Love, 2009-08-01, 13:29
Lisbeth Pipping:........
"Vad har du med det att göra?"
Har inte vi alla rätten att uttrycka en åsikt?
Några få vågade trotsa makten för länge sedan och sade att jorden är rund.
De fick ju rätt med tiden.......
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-01, 13:29
Lisbeth, du verkar inte riktigt förstå vad Skogstokig menar när han säger att homosexuella inte av naturen kan få barn men heterosexuella kan och att det däri ligger en skillnad på lämpligheten av att vara förälder. När ett heterosexuellt par inte kan få barn beror detta på medicinska orsaker. Biologiskt och psykologiskt är dock denna man och denna kvinna fördisponerade mot ett föräldraskap.
Denna sk.fördisposition har INTE homosexuella i allmänhet. Homosexuella gör slut med sin partner oftare, byter partner oftare och är otrogna oftare. Homosexuella misshandlar varandra oftare i relationer och är oftare missbrukare av droger.
Det finns givetvis alltid undantag men i generella termer finns dessa skillnader mellan heterosexuella och homosexuella par. På individnivå KAN ett homosexuellt par vara lämpliga som adoptivföräldrar, på samma sätt som heterosexuella par kan vara olämpliga som föräldrar.
Därför existerar det inte heller en sk. HETERONORM som många propagerar för att så ska finnas. Ett samhälle byggt på heterosexuella parrelationer krävs för att dels samhället ska överleva, men dels för att barn inte ska fara illa av föräldrarnas promiskuiösa leverne.
Och då har vi inte ens börjat diskutera barns mycket grundläggande behov att utvecklas (leva nära med) med både en manlig och en kvinnlig förebild.
mvh
admico@telia.com
Permalänk | Anmäl
ad, 2009-08-01, 13:55
Love till skillnad från dig så använder jag mitt eget namn. jag heter Lisbeth Pipping.
En annan sak jag är inte homosexuell. Jag har däremot många vänner som är homosexuella. Jag tycker inte att människor som du ska få stå oemotsagda när ni om och om igen kränker andra.
Skogstokig för att komma med nya kunskaper in i ett trögt samhäller krävs IQ.
Jag anser att den debatt som nu sker nu runt homosexuellas rättigheter att visa sin kärlek öppet är samma revolution som den att jorden var rund.
Tack och lov finns det modiga och smarta människor idag oxå.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-01, 13:58
Lisbeth Pipping:.....
det behövs inte IQ för att förändra/fördärva världen idag. Lyckas man bara få med media och politiker på dumheter så blir de snart politiskt korrekta.
Då blir de "sanning".......
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-01, 14:45
Hej igen ”Pipping” !
Du har ingen a n i n g om mitt namn är mitt ”riktiga” eller inte!
Men du är i din fulla rätt att tro och tycka vad du vill…
Det är ett fritt land!
Även jag innehar denna rätt och kan upplysa dig om att jag trodde ditt (roliga) namn var ett skämt!
”Människor som du inte ska stå oemotsagda!” Vad m e n a r du med att jag ”kränker andra” när jag INTE lägger mig i andra människors kärleksliv och vill slippa var åskådare till sex på gator och torg!
Vem? ”kränker jag när jag säger att: ”För mig får "folk" ha vilken sexuell läggning de vill!”
Jag måste uppenbarligen förtydliga mig och även tala om att jag är emot att människor förföljs för eventuella ”läggningar” vad de än må vara!
Det verkar som om INGEN annan har rätt att uttrycka sig i detta sammanhang!
Live and let live! Lisbeth!
Permalänk | Anmäl
Love, 2009-08-01, 14:48
Sanningen skogstokig är den att alla människor har lika mycket värde och kärleken är tack och lov större än människors förakt och galenskap. Jo, det behöv IQ för att förändra till det bättre.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-01, 14:47
Love, vad ditt namn är vet jag inte men att du bara skulle heter Love tror jag inte på. I vårt land måste man ha ett förnamn och ett efternamn.
Tänk att kunde roa dig bara med mitt namn. Du har allt en bra barnslig humor. Många av dina inlägg tyder på och en massa fördomar om homosexuella. Det är min uppfattning.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-01, 15:03
Jag håller med om mycket som Mats Dagerlind skriver. Skulle dock inte uttrycka mig så provocerande. Det är väl det provocerande tonfallet som får vissa att reagera så häftigt. Det som jag tycker är den röda tråden i artikeln är frågan varför det upplevs som att man måste vara anti-hetero för att vara pro-homo. Jag anser mig själv vara pro-homo utan att för den skull se ned på människor som är hetero och vill leva ett kärnfamiljsliv. Jag tycker det är pinsamt att se politiker ställa upp i pridesammanhang när man på lång väg ser att de är obekväma. Jag gissar att det finns många bögar och flator som inte vill vara med på Pride utan istället vill leva ett vanligt svenssonliv i lugn och ro. Att det skett stora förbättringar för HBT-personer i Sverige är väl uppenbart. Jag hoppas att den utvecklingen fortsätter men jag undrar om den inslagna vägen att fördöma andras val att leva sina liv verkligen är den rätta.
Permalänk | Anmäl
Håkan Thorsell, 2009-08-01, 15:37
Det äntligen avslutade statsunderstödda frossandet i "glitter och glamour var ett hån mot den ökande klass av helt vanliga människor, som tvingas leva i misär.
.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1657683/for-linnea-5-ar-en-pizza-lyxmat
.
http://www.expressen.se/ekonomi/1.1658049/35-000-sjuka-utforsakras
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-08-01, 19:13
Lisbeth Pipping: jag tror inte att du förstod vad artikeln handlade om när du läste den. Försök att ta till dig dess innehåll, istället för att direkt leta tillfällen att anklaga andra för homofobi.
Permalänk | Anmäl
Hannes, 2009-08-02, 00:07
Vad jag avskyr alla efterblivna stollar som likt Lisbeth Pipping betonar vilket år det är - ofta som definitivt slutargument.
Men hallååå Lisbeth det är faktiskt 2009 nu, kan man verkligen vara så dum som du? Känns ju lixom som rena medeltiden!
Permalänk | Anmäl
skogshuggaren, 2009-08-02, 00:30
Tack Mats, för en strålande bra artikel !!
Även Göran Skytte har vågat kritisera Pride - ujuj :-)
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_3291591.svd
Permalänk | Anmäl
hans, 2009-08-02, 08:53
Bra artikel Dagerlind!
Dagerlind:
>> Eftersom Sverige är ett av världens absolut mest toleranta
>> och jämställda länder att leva i för den som tillhör en
>> sexuell minoritet
Tyvärr innebär detta i praktiken att Sverige är ett av världens minst toleranta samhällen, för den normbildande majoriteten!
Svensken håller i sin normlöshet och konturlöshet på att bli ett förtryckt och förvirrat pucko. Hon fattar inte ens vad som händer.
>> "Det är inget skamligt i att omhulda de traditionella
>> familjevärderingarna och tvåsamhetsidealet, kärnfamiljen,
>> ... en förälder av varje kön osv."
Det har redan blivit skamligt.
Mamma, pappa, barn-kampanjen för en tid sedan visade att den politiska korrektheten får förvirrade svenskar, bl.a. busschaffuörer, att protestera mot att reklam för kärnfamiljen får sättas upp i bussar och offentliga platser. Kampanjen utsattes för organiserat sabotage där affischer revs ner, osv.
Var det någon som trodde att normlösheten skulle vara demokratisk? Många svenskar har redan tappat fotfästet.
// Rolf Lampa (helt vanlig, sjubarnsfar, svensk, med vett att skämmas, gift, endast ett stycke fru, kristen, jättevanlig, typ, har inte ens lust att omstörta samhället eller människosläktet)
Permalänk | Anmäl
Rolf Lampa, 2009-08-02, 11:33
Bra artikel Dagerlind!
Dagerlind:
>> Eftersom Sverige är ett av världens absolut mest toleranta
>> och jämställda länder att leva i för den som tillhör en
>> sexuell minoritet
Tyvärr innebär detta i praktiken att Sverige är ett av världens minst toleranta samhällen, för den normbildande majoriteten!
Svensken håller i sin normlöshet och konturlöshet på att bli ett förtryckt och förvirrat pucko. Hon fattar inte ens vad som händer.
>> "Det är inget skamligt i att omhulda de traditionella
>> familjevärderingarna och tvåsamhetsidealet, kärnfamiljen,
>> ... en förälder av varje kön osv."
Det har redan blivit skamligt.
Mamma, pappa, barn-kampanjen för en tid sedan visade att den politiska korrektheten får förvirrade svenskar, bl.a. busschaffuörer, att protestera mot att reklam för kärnfamiljen får sättas upp i bussar och offentliga platser. Kampanjen utsattes för organiserat sabotage där affischer revs ner, osv.
Var det någon som trodde att normlösheten skulle vara demokratisk? Många svenskar har redan tappat fotfästet.
// Rolf Lampa (helt vanlig, sjubarnsfar, svensk, med vett att skämmas, gift, endast ett stycke fru, kristen, jättevanlig, typ, har inte ens lust att omstörta samhället eller människosläktet)
Permalänk | Anmäl
Rolf Lampa, 2009-08-02, 11:33
Frågan är varför Mats Dagerlind överhuvudtaget bryr sig...
Permalänk | Anmäl
Hmm, 2009-08-02, 14:20
Identitetspolitik är raka motsatsen för vad den utmålar sig som. I teorin så handlar det om att behandlas lika men i praktiken begär man att slippa saker som dominanta gruppen inte slipper. Det är alltså inte jämlikhetspolitik det är kompensationspolitik.
Permalänk | Anmäl
Aktivarum, 2009-08-02, 14:31
Sign. Hmm undrar varför jag öht bryr mig. Den frågan besvaras väl i artikeln men man kan sammanfatta det så att jag är lite trött på att den som har några som helst invändningar mot den rådande opinionshegemonin i HBT-frågor utpekas som ärkekonservativ, homofob, kristen fundamentalist, hetero-fascist, nynazist, hatbrottssympatisör osv. Som medlem i en grupp på sisådär 90 procent av svensson-svenskar som inte alls tillhör någon sådan extremfalang tycker jag att jag har rätt att tala om de normer som min grupp lever efter och det positiva i dem, utan att av vare sig den politiska eliten eller HBT-lobbyn bli pekad finger åt, utan att demoniseras, utan att betraktas som nåt katten släpat in.
.
Jag vänder mig alltså mot att en majoritet av svenskarna ska pådyvlas en skuld- och skamkänsla över att de tycker som de tycker, att det finns en politisk åsiktspolis som säger "aja baja, du är en usel människa" om man öppnar munnen och säger nåt annat än vad HBT-lobbyn bestämt är den enda rätta och politiskt korrekta åsikten.
.
Och för att hängas ut som en sådan usling behöver man alls inte uttrycka några extremiståsikter som att bögar ska ha stryk eller att flator borde botas med våldtäkt. Det räcker med att säga att man gillar det liv som alla andra av landets 90% Svenssons gillar och att man tycker att det borde vara samhällsnorm och att man till de få procent som ryms inom begreppet HBT vill förhålla sig med tolerans.
Permalänk | Anmäl
Mats Dagerlind, 2009-08-02, 16:02
Tack Non sequir!
Även om jag önskade att du inte upplevde äckel inför två bögar. Du jag känner massor av snygga flator.....
men det jag gillar med din text är att du kan se bortom dina egna privata känslor...
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-02, 17:31
Rolf Lampa vet inte om du vet vad Kärnfamilj kampanjen handlade om. Det vet jag och jag menar att den var rent kränkande mot att de homosexuella familjer som finns.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-02, 17:34
Aktivarum
Vad är det homosexuella slipper? De har samma rättigheter och skyldigheter som alla andra...
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-02, 17:36
" pådyvlas en skuld- och skamkänsla " dessa känslor skapar du själv!
Sedan är det inte så att 90 % av oss svenskar tycker samma eller lever samma liv.
Du måste ha missat något i variationen på de 9 miljoner svenskar som bor i vårt land.
De finns gifta par, sambos, särbos, mammbos, ensamstående och de som väljer att varken ha men, kvinna eller barn. De finns de som lever i helt utan sex och de som har sex flera gånger om dagen.
Och det är inte så att alla de som är homosexuella eller HBT människor har samma liv.
Din artikel skapar enligt min syn bara mer fördomar. Så som att vi alla andra är så lika.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-02, 17:42
Äääh, du är bra lustig du, Mats, om du på allvar tror att 90 % delar dina inskränkta åsikter. Även om de gjorde det har du helt galet fel om du tror att minoriteter totalt ska efterföjla majoritetens exempel och "normer". Du, var snäll och ta bort de där fula ringarna i öronen som du går omkring med, de stör mig och majoriteten av svenska män HAR helt enkelt inte ring i öronen. Usch!
Du verkar sträva efter något extremhomogent samhälle där alla ska dansa efter samma pipa.
Permalänk | Anmäl
Hmm..., 2009-08-02, 19:58
håller med artikeln. det är ju sjukt vad tillsagd man blir om man säger att man inte vill se ett par grovhångla mitt på stan. om paret vore hetero hade folk nickat förstående. om paret varit homo hade man blivit åthuten.
mest störigt är ju folk som ihålligt propagerar för felaktigheten i min åsikt som jag just nämnde. det hör ju till vanlig god ton att hålla det privata privat... vill man vara åskådare finns det väl speciella klubbar för sånt, men varför måste det ske på allmän plats?
Permalänk | Anmäl
Ella, 2009-08-03, 09:24
Hmm Tack gillar ditt inlägg.
Du Ella, att homosexuella öppet visar sin kärlek är inte vanligt av rädsla för våld. Därför är Pride veckan viktig. Du behöver väl inte vara där Pride har sina aktiviteter.
Jag tycker att fotbollsfan är jobbiga. De springer runt på stan med lagets färger runt halsen, blir högljuda, spyr, och pissar på allmänna platser. Vet du jag undviker att vara ute när det är follboll i stan. Svårare är det inte
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-03, 12:10
@ Lisbeth Pipping:
visst, jag kan undvika pridefestivalen, men folk grovhånglar offentligt vid fler tillfällen än pridefestivalen. speciellt homosexuella verkar vara mer benägna att hålla på med sådant, av någon anledning vill de visa upp sig. de flesta människor vill inte visa upp sig och vill heller inte se andra göra det.
jag förstår inte vad du har för problem med att folk inte vill se sånt framför dem? det hör till takt och god ton att inte hålla på med sånt inför folk, jag förstår inte varför du så aktivt är emot folk som vill att folk kan uppföra sig enligt vanlig ettikett?
Permalänk | Anmäl
Ella, 2009-08-03, 15:48
Mycket bra artikel - tack! Det där har jag också tänkt mycket på. Det är en liten s.k. "kulturell elit" som syns i medierna, och de är nästan alltid pro-homosexualitet (eller påstår sig i alla fall vara det när de yttrar sig offentligt). Därför är det lätt att få uppfattningen att "alla" tycker så, och att man själv är konstigt som är emot det. (Nu menar jag inte emot själva läggningen eller människorna som har den, för det är möjligt att det är sant att dom inte kan rå för sin läggning. Men det utfläkta utövandet av den, vigslarna, adoptionerna, paraderna...)
Men i verkligheten, när man vågar prata med folk, så märker man snart att det inte är så folk i stugorna tycker. ALLA jag har diskuterat med i min egen verklighet, tycker t.ex. att det var rena vanvettet att lagen ändrades så att homosexuella nu har rätt att adoptera barn.
Homofrågorna är, precis som när det gäller invandringen (som folk i stugorna inte vill ha), exempel på frågor där demokratin inte har fungerat i Sverige. Där riksdagsbesluten inte stämmer med folkviljan.
Permalänk | Anmäl
Catharina, 2009-08-03, 16:54
Ella
"speciellt homosexuella verkar vara mer benägna att hålla på med sådant, av någon anledning vill de visa upp sig." vad bygger du detta på? I min värld ser det inte ut så. Runt mig är det inte en massa homosexuella som grovhånglar.
Jag tycker debatten här kränker homosexuella, och att det finns ett fokus på sex. Som alla andra par som älskar varandra är sex inte det viktigaste utan kärleken till den man äskar. Många på denna sid så även du anser jag gör att runt homosexuella till sex och hångel. Vi lever nog inte i samma värd du och jag.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-03, 18:56
Catharina
Du har fel, i min värld är det inte så att de flesta ute i stugorna tycker som du om homosexuella och invandrare. Däremot ser jag här på Newsmill att många som är emot homosexuella även är emot invandrare. Vet du det tror jag beror på era egna rädslor för sådant ni inte förstår.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-03, 18:59
Lisbeth Pipping:.........
Jag bor också i samma värld som "Catharina". Allt som media, politiker och kändisar tycker är rätt, är inte alltid det.
Så när någon säger att vi Svenskar osv. om detta ämne så gäller det inte alla.......
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-08-03, 20:39
@ Lisbeth Pipping:
jag tror visst vi lever i samma värld Lisbeth Pipping. vi bara upplever den olika eftersom vi har träffat olika människor och vi har skaffat oss olika erfarenheter.
jag ser att du verkligen bryr dig om de homosexuella och att de ska må bra. jag har aldrig insinuerat att kärlek endast är sex, men av ngn anledning fokuserar pride och de personer som deltar mkt på det.
jag ska försöka förklara det för dig igen:
som du säger stör du dig på fotbollsfans. de gör vissa saker som inte hör till god ton och genom detta stör de andra. pga det dessa personer gör vinner de inga popularitetspoäng, snarare blir man lite anti. kanske gör fotbollsfansen sig populära hos sina gelikar. även om fotbollsälskarna skulle göra detta inför en varje dag skulle man inte bli positiv till deras beteende, även om man eventuellt skulle sluta orka bry sig.
det hör heller inte till god ton att vänslas alltför mkt inför andra personer. många känner sig obekväma inför detta, eftersom de anser att detta borde de göra privat i sitt hem, vett och etikett dikterar att man inte ska bli för privat offentligt.
varför har pridedeltagarna denna lust att bryta mot vett och etikett, det brukar ju räknas som social kompetens att uppföra sig? varför detta behov av att vara exhibitionistiska? är man inte fluktare har man väl inget större intresse av att se på, så jag vet inte riktigt vad det har för funktion. verkar mest som ett tvångsmässigt behov av att chocka andra, fattar inte varför de inte vart nöjda när folk inte längre höjde ögonbrynen när de slutade bry sig om någon var homosexuell eller inte. de kanske saknade uppmärksamheten?
Permalänk | Anmäl
Ella, 2009-08-03, 20:49
@ pär:
du skrev just under på artikeln ;)
läste du den inte eller förstod du den inte?
Permalänk | Anmäl
Ella, 2009-08-03, 22:10
Är du igång nu igen Skogstokig.
Har du läst artikeln? Det är ju det som det handlar om att 90 % av oss svenskar är lika och tycker samma och att den lilla klicken homo och HBT människor är inte som vi. Helt fel säger jag. sedan vägrar jag tro att Svenskarna är så inkrökta som "Catharina" skriver. Jag möter det inte i mitt arbete eller privat.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-04, 14:09
Ella, jag håller inte med dig att allt under Pride bara är sex. Der jag varit med både i Stockholm och Köpenhamn är det fest och glädje. Självklart finns de alltid individer som tänjer på gränserna. Det ger ingen rätten att påstå att alla homosexuella och HBT människor älskar öppet på gatan. Inte heller ger det någon rätt att komma med påståenden som att homosexuella är mer sexfixerade än andra. För det är inte sant.
Mer nyans i debatten vill jag ha.
Du skriver " för det är möjligt att det är sant att dom inte kan rå för sin läggning. Men det utfläkta utövandet av den, vigslarna, adoptionerna, paraderna...)"
Din attityd här skrämmer mig. Varför ska inte homosexuella få gifta sig?
Varför ska inte homosexuella få prövas som adoptiv förälder?
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-08-04, 14:17
@ Lisbeth Pipping:
jag har inte heller sagt att pride endast är om sex, bara att de fokuserar mycket på det? bara för att man fokuserar på ngt betyder det ju inte att det är det enda man har i sikte.
jag har heller inte sagt att alla HBT-personer älskar öppet på gatan, det är din tolkning. jag sa att de är alltför närgångna och vänslas lite för mkt, likt vissa förälskade par på stranden i solen.
sedan tror jag du blandar ihop mig med någon annan, eftersom att den sista delen av ditt inlägg låter som ngn annans kommentar. (allt efter att du skriver "Mer nyans i debatten vill jag ha")
jag undrar om du behöver öva på läsförståelse av det svenska språket?
om du undrar vad artikelförfattaren menar med de skuld och skamkänslor man vill pådyvla de som tycker som jag så kommer dylikt från sådana som dig. personer som inte förstår (eller inte vill förstå) vad andra menar och ivrigt riktar pekpinnar i samband med att de inte förstår vad man sagt, alternativt blåser upp det sagda till orimliga proprtioner.
Permalänk | Anmäl
Ella, 2009-08-04, 17:37
68 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Hej Mats!
Jag ser att du har ring i örat. Eller t.o.m. i bägge. Hahaha!
("Snyggt men inte fjolligt ", sa han som...osv.)
Mvh
leif a lundström: 1 ring i ena örat, 3 ringar i det andra och 1 ring i ögonbrynet. Hade tidigare dessutom en ring i ena bröstvårtan och nyligen också långt hår i hästsvans. När jag gifte mig hade vi efterfest på bögklubb (Karusell) och jag har också varit på bögpröllop. Bland mina favoritartister finns Freddie Mercury och Elton John och bland mina favoritförfattare återfinns Oscar Wilde.
.
Man måste inte vara sterotypt hetero för att ifrågasätta pride och vad HBT-rörelsen sysslar med.
“Oss vanliga Svensson-svenskar” Vilka är det? Inte jag i alla fall!
”man vill provocera fram dem som ännu inte rättat in sig i ledet och låtit sig skrämmas till tystnad under den politiska korrekthetens tyranni så att de kan ställas vid den mediala skampålen med en homofobskylt om halsen”
Din artikel skrämmer mig. Vem har bett dig rätta in dig i ledet? Ingen!
Vad det handlar om är att du inte skall lägga dig i vem någon annan älskar. Det handlar inte om att vara för eller emot. Det handlar om människors rättigheter så enkelt är det.
Vad vet du om det politisak arbetet?” Att som politiker lyssna på folkets vilja är ett säkert sätt att omintetgöra en lovande karriär inom partiet.” Det är inte sant.
”heterosexuella utrymme i den mångfald man påstår sig hylla.” Du den dagen du blir förföljd, misshandlar elelr i värsta fall dödad för att du våga visa din kärlek öppet kan du komma med dina dumma påstående om att vi heterosexuella skulle vara utsatta. Du vet inte vad du talar om.
“handfull homofoba hatbrott” Det handlar inte om några få hatbrott läs på innan du lägger dig i debatten.
”Att neka majoriteten rätten att vara normbildande är emellertid något helt annat. Det är djupt osunt och odemokratiskt när en 90-procentig majoritet av medborgarna i ett land kuvas till tystnad och skam över sina värderingar av den politiska eliten i maskopi med marginella särintressen.” Prata för dig själv, jag vägrar gå med på att du tar dig friheten att prata för mig! Och du det handlar inte om att du ska få lova att uttrycka dina åsikter. Det är förbjudet i lag att diskriminera en annan människa, det är det de handlar om. Inte om du tycker att homosexuella ska få finnas eller inte.
”Det är dags för den vanlige svensken att räta på ryggen, lyfta blicken och ta bladet från munnen. Det är inget skamligt i att omhulda de traditionella familjevärderingarna och tvåsamhetsidealet, kärnfamiljen, folkhemstanken, barnens rätt att växa upp med en förälder av varje kön osv. Våga stå upp för det heteronormativa men toleranta samhälle som en majoritet av oss känner oss hemma i och uppfattar som politiskt rimligt. Våga vara svenskt lagom, våga vara hetero - våga vägra prajda!”
Nu får du ge dig! Tvåsamhet, familj, barn. Homosexuella familjer är inte annorlunda än dig och din familj!
Det här går käpprakt åt helvete.
”vanlige lagom-svensken slutar skämmas över sin läggning och sina värderingar”
Är der verkligen din upplevelse att folk går omkring och skäms? Lustigt jag har träffat en massa inskränkta människor som är stolta över sin intolerans.
lundström: "bögmakten i riksdagen och överallt i samhället) känner sig tvingade att närvara på denna smutsgala är motbjudande i sin rädsla och ängslighet."
Om du inte gillar galan är det väl bara att låta bli att bry sig. Galan är för dem som vill fira kärleken och glädjen i att alla människor som får visa sin kärlek. Den är inte för dig och andra människor som är emot homosexuellas rätt att få finnas. Det finns väl andra galor, fester och annat som jag inte är intresserad av men att för den sakens skull gå ut och kränka dem som vill vara med är helt fel.
Jag kan inte förstå att det finns män som du, som stör sig så mycket på andras kärlek. Bad du ska bry dig om är hur du är som människa
Lisbeth Pipping:.......
Homosexuella "familjer" är annorlunda än normala familjer. Homosexuella par kan inte av egen kraft få barn.
Skogstokig det är samma för av många heterosexuella par visste inte du det?
Men vad har du med det att göra? Hur människor gör barn.
pipping:
"Om du inte gillar galan är det väl bara att låta bli att bry sig"
I detta fallet var det politikerna jag inte gillade. Kan du inte läsa?
lunchdröm
personlighetsstörning?
Tänk att det finns människor som du i Sverige 2009. Jag blir mörkrädd.
Du jag kan läsa.
Det handlar inte om bögmakt som du utrycker det. Det handlar om människors rätt till kärleken. Det är inte så att människor som du har någon som helst rätt att ifrågasätta andra människors kärlek.
Lisbeth Pipping:..
Naturen är ibland inte med oss mäniskor när viljan att få barn finns.
Men naturen är aldrig med på homosexuellas barnönskemål.
Borde inte det väcka vissa tankar.
Naturen styr världen efter en viss logik.....
TACK!!Mats Dagerlind!
Kunde inte sagt det bättre själv!!
Undrar varför inte LAGEN om Förargelseväckande beteende tillämpas ?
Jag är inte emot pride för den är bögig, jag är emot pride för att jag känner aversion mot alla former av festivaler sedan Stockholm Water Festival lades ner.
Alla bögar är homosexuella!
Skogstokig.
Vad har du med det att göra?
Love
vad är det som är Förargelseväckande beteende? har du aldrig varit ute i Stockholm en vanlig lördag kväll?
Det är stor skillnad på Pride och Stockholm Water Festival. Nämligen den att Pride behövs för att homosexuellas utsatthet ska bli mer synlig. och man behöver ju bara läs här på Newsmill för att se att det finns enormt mycket fördomar och att det finns människor som påstår sig ha rätten att lägga sig andra människors kärleksliv, familjliv ja deras rätt att finnas till som människor.
Kärlek!
Förargelseväckande beteende är alltså ett brott enligt svensk lag.Där står bland annat att den som offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för till penningböter!
OCH DU signaturen"Pipping!" :-) ha !
Jag lägger mig inte i andra människors kärleksliv!Jag vill bara slippa var åskådare till det på gator och torg!
För mig får "folk" ha vilken sexuell läggning de vill!
Att snacka om att ni skulle vara särskilt "utsatta" är som ett dåligt skämt! Det finns ingen stans i världen där ni har mera rättigheter än här! Så håll till godo!
Lisbeth Pipping:........
"Vad har du med det att göra?"
Har inte vi alla rätten att uttrycka en åsikt?
Några få vågade trotsa makten för länge sedan och sade att jorden är rund.
De fick ju rätt med tiden.......
Lisbeth, du verkar inte riktigt förstå vad Skogstokig menar när han säger att homosexuella inte av naturen kan få barn men heterosexuella kan och att det däri ligger en skillnad på lämpligheten av att vara förälder. När ett heterosexuellt par inte kan få barn beror detta på medicinska orsaker. Biologiskt och psykologiskt är dock denna man och denna kvinna fördisponerade mot ett föräldraskap.
Denna sk.fördisposition har INTE homosexuella i allmänhet. Homosexuella gör slut med sin partner oftare, byter partner oftare och är otrogna oftare. Homosexuella misshandlar varandra oftare i relationer och är oftare missbrukare av droger.
Det finns givetvis alltid undantag men i generella termer finns dessa skillnader mellan heterosexuella och homosexuella par. På individnivå KAN ett homosexuellt par vara lämpliga som adoptivföräldrar, på samma sätt som heterosexuella par kan vara olämpliga som föräldrar.
Därför existerar det inte heller en sk. HETERONORM som många propagerar för att så ska finnas. Ett samhälle byggt på heterosexuella parrelationer krävs för att dels samhället ska överleva, men dels för att barn inte ska fara illa av föräldrarnas promiskuiösa leverne.
Och då har vi inte ens börjat diskutera barns mycket grundläggande behov att utvecklas (leva nära med) med både en manlig och en kvinnlig förebild.
mvh
admico@telia.com
Love till skillnad från dig så använder jag mitt eget namn. jag heter Lisbeth Pipping.
En annan sak jag är inte homosexuell. Jag har däremot många vänner som är homosexuella. Jag tycker inte att människor som du ska få stå oemotsagda när ni om och om igen kränker andra.
Skogstokig för att komma med nya kunskaper in i ett trögt samhäller krävs IQ.
Jag anser att den debatt som nu sker nu runt homosexuellas rättigheter att visa sin kärlek öppet är samma revolution som den att jorden var rund.
Tack och lov finns det modiga och smarta människor idag oxå.
Lisbeth Pipping:.....
det behövs inte IQ för att förändra/fördärva världen idag. Lyckas man bara få med media och politiker på dumheter så blir de snart politiskt korrekta.
Då blir de "sanning".......
Hej igen ”Pipping” !
Du har ingen a n i n g om mitt namn är mitt ”riktiga” eller inte!
Men du är i din fulla rätt att tro och tycka vad du vill…
Det är ett fritt land!
Även jag innehar denna rätt och kan upplysa dig om att jag trodde ditt (roliga) namn var ett skämt!
”Människor som du inte ska stå oemotsagda!” Vad m e n a r du med att jag ”kränker andra” när jag INTE lägger mig i andra människors kärleksliv och vill slippa var åskådare till sex på gator och torg!
Vem? ”kränker jag när jag säger att: ”För mig får "folk" ha vilken sexuell läggning de vill!”
Jag måste uppenbarligen förtydliga mig och även tala om att jag är emot att människor förföljs för eventuella ”läggningar” vad de än må vara!
Det verkar som om INGEN annan har rätt att uttrycka sig i detta sammanhang!
Live and let live! Lisbeth!
Sanningen skogstokig är den att alla människor har lika mycket värde och kärleken är tack och lov större än människors förakt och galenskap. Jo, det behöv IQ för att förändra till det bättre.
Love, vad ditt namn är vet jag inte men att du bara skulle heter Love tror jag inte på. I vårt land måste man ha ett förnamn och ett efternamn.
Tänk att kunde roa dig bara med mitt namn. Du har allt en bra barnslig humor. Många av dina inlägg tyder på och en massa fördomar om homosexuella. Det är min uppfattning.
Jag håller med om mycket som Mats Dagerlind skriver. Skulle dock inte uttrycka mig så provocerande. Det är väl det provocerande tonfallet som får vissa att reagera så häftigt. Det som jag tycker är den röda tråden i artikeln är frågan varför det upplevs som att man måste vara anti-hetero för att vara pro-homo. Jag anser mig själv vara pro-homo utan att för den skull se ned på människor som är hetero och vill leva ett kärnfamiljsliv. Jag tycker det är pinsamt att se politiker ställa upp i pridesammanhang när man på lång väg ser att de är obekväma. Jag gissar att det finns många bögar och flator som inte vill vara med på Pride utan istället vill leva ett vanligt svenssonliv i lugn och ro. Att det skett stora förbättringar för HBT-personer i Sverige är väl uppenbart. Jag hoppas att den utvecklingen fortsätter men jag undrar om den inslagna vägen att fördöma andras val att leva sina liv verkligen är den rätta.
Det äntligen avslutade statsunderstödda frossandet i "glitter och glamour var ett hån mot den ökande klass av helt vanliga människor, som tvingas leva i misär.
.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1657683/for-linnea-5-ar-en-pizza-lyxmat
.
http://www.expressen.se/ekonomi/1.1658049/35-000-sjuka-utforsakras
Lisbeth Pipping: jag tror inte att du förstod vad artikeln handlade om när du läste den. Försök att ta till dig dess innehåll, istället för att direkt leta tillfällen att anklaga andra för homofobi.
Vad jag avskyr alla efterblivna stollar som likt Lisbeth Pipping betonar vilket år det är - ofta som definitivt slutargument.
Men hallååå Lisbeth det är faktiskt 2009 nu, kan man verkligen vara så dum som du? Känns ju lixom som rena medeltiden!
Tack Mats, för en strålande bra artikel !!
Även Göran Skytte har vågat kritisera Pride - ujuj :-)
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_3291591.svd
Bra artikel Dagerlind!
Dagerlind:
>> Eftersom Sverige är ett av världens absolut mest toleranta
>> och jämställda länder att leva i för den som tillhör en
>> sexuell minoritet
Tyvärr innebär detta i praktiken att Sverige är ett av världens minst toleranta samhällen, för den normbildande majoriteten!
Svensken håller i sin normlöshet och konturlöshet på att bli ett förtryckt och förvirrat pucko. Hon fattar inte ens vad som händer.
>> "Det är inget skamligt i att omhulda de traditionella
>> familjevärderingarna och tvåsamhetsidealet, kärnfamiljen,
>> ... en förälder av varje kön osv."
Det har redan blivit skamligt.
Mamma, pappa, barn-kampanjen för en tid sedan visade att den politiska korrektheten får förvirrade svenskar, bl.a. busschaffuörer, att protestera mot att reklam för kärnfamiljen får sättas upp i bussar och offentliga platser. Kampanjen utsattes för organiserat sabotage där affischer revs ner, osv.
Var det någon som trodde att normlösheten skulle vara demokratisk? Många svenskar har redan tappat fotfästet.
// Rolf Lampa (helt vanlig, sjubarnsfar, svensk, med vett att skämmas, gift, endast ett stycke fru, kristen, jättevanlig, typ, har inte ens lust att omstörta samhället eller människosläktet)
Bra artikel Dagerlind!
Dagerlind:
>> Eftersom Sverige är ett av världens absolut mest toleranta
>> och jämställda länder att leva i för den som tillhör en
>> sexuell minoritet
Tyvärr innebär detta i praktiken att Sverige är ett av världens minst toleranta samhällen, för den normbildande majoriteten!
Svensken håller i sin normlöshet och konturlöshet på att bli ett förtryckt och förvirrat pucko. Hon fattar inte ens vad som händer.
>> "Det är inget skamligt i att omhulda de traditionella
>> familjevärderingarna och tvåsamhetsidealet, kärnfamiljen,
>> ... en förälder av varje kön osv."
Det har redan blivit skamligt.
Mamma, pappa, barn-kampanjen för en tid sedan visade att den politiska korrektheten får förvirrade svenskar, bl.a. busschaffuörer, att protestera mot att reklam för kärnfamiljen får sättas upp i bussar och offentliga platser. Kampanjen utsattes för organiserat sabotage där affischer revs ner, osv.
Var det någon som trodde att normlösheten skulle vara demokratisk? Många svenskar har redan tappat fotfästet.
// Rolf Lampa (helt vanlig, sjubarnsfar, svensk, med vett att skämmas, gift, endast ett stycke fru, kristen, jättevanlig, typ, har inte ens lust att omstörta samhället eller människosläktet)
Frågan är varför Mats Dagerlind överhuvudtaget bryr sig...
Identitetspolitik är raka motsatsen för vad den utmålar sig som. I teorin så handlar det om att behandlas lika men i praktiken begär man att slippa saker som dominanta gruppen inte slipper. Det är alltså inte jämlikhetspolitik det är kompensationspolitik.
Sign. Hmm undrar varför jag öht bryr mig. Den frågan besvaras väl i artikeln men man kan sammanfatta det så att jag är lite trött på att den som har några som helst invändningar mot den rådande opinionshegemonin i HBT-frågor utpekas som ärkekonservativ, homofob, kristen fundamentalist, hetero-fascist, nynazist, hatbrottssympatisör osv. Som medlem i en grupp på sisådär 90 procent av svensson-svenskar som inte alls tillhör någon sådan extremfalang tycker jag att jag har rätt att tala om de normer som min grupp lever efter och det positiva i dem, utan att av vare sig den politiska eliten eller HBT-lobbyn bli pekad finger åt, utan att demoniseras, utan att betraktas som nåt katten släpat in.
.
Jag vänder mig alltså mot att en majoritet av svenskarna ska pådyvlas en skuld- och skamkänsla över att de tycker som de tycker, att det finns en politisk åsiktspolis som säger "aja baja, du är en usel människa" om man öppnar munnen och säger nåt annat än vad HBT-lobbyn bestämt är den enda rätta och politiskt korrekta åsikten.
.
Och för att hängas ut som en sådan usling behöver man alls inte uttrycka några extremiståsikter som att bögar ska ha stryk eller att flator borde botas med våldtäkt. Det räcker med att säga att man gillar det liv som alla andra av landets 90% Svenssons gillar och att man tycker att det borde vara samhällsnorm och att man till de få procent som ryms inom begreppet HBT vill förhålla sig med tolerans.
Tack Non sequir!
Även om jag önskade att du inte upplevde äckel inför två bögar. Du jag känner massor av snygga flator.....
men det jag gillar med din text är att du kan se bortom dina egna privata känslor...
Rolf Lampa vet inte om du vet vad Kärnfamilj kampanjen handlade om. Det vet jag och jag menar att den var rent kränkande mot att de homosexuella familjer som finns.
Aktivarum
Vad är det homosexuella slipper? De har samma rättigheter och skyldigheter som alla andra...
" pådyvlas en skuld- och skamkänsla " dessa känslor skapar du själv!
Sedan är det inte så att 90 % av oss svenskar tycker samma eller lever samma liv.
Du måste ha missat något i variationen på de 9 miljoner svenskar som bor i vårt land.
De finns gifta par, sambos, särbos, mammbos, ensamstående och de som väljer att varken ha men, kvinna eller barn. De finns de som lever i helt utan sex och de som har sex flera gånger om dagen.
Och det är inte så att alla de som är homosexuella eller HBT människor har samma liv.
Din artikel skapar enligt min syn bara mer fördomar. Så som att vi alla andra är så lika.
Äääh, du är bra lustig du, Mats, om du på allvar tror att 90 % delar dina inskränkta åsikter. Även om de gjorde det har du helt galet fel om du tror att minoriteter totalt ska efterföjla majoritetens exempel och "normer". Du, var snäll och ta bort de där fula ringarna i öronen som du går omkring med, de stör mig och majoriteten av svenska män HAR helt enkelt inte ring i öronen. Usch!
Du verkar sträva efter något extremhomogent samhälle där alla ska dansa efter samma pipa.
håller med artikeln. det är ju sjukt vad tillsagd man blir om man säger att man inte vill se ett par grovhångla mitt på stan. om paret vore hetero hade folk nickat förstående. om paret varit homo hade man blivit åthuten.
mest störigt är ju folk som ihålligt propagerar för felaktigheten i min åsikt som jag just nämnde. det hör ju till vanlig god ton att hålla det privata privat... vill man vara åskådare finns det väl speciella klubbar för sånt, men varför måste det ske på allmän plats?
Hmm Tack gillar ditt inlägg.
Du Ella, att homosexuella öppet visar sin kärlek är inte vanligt av rädsla för våld. Därför är Pride veckan viktig. Du behöver väl inte vara där Pride har sina aktiviteter.
Jag tycker att fotbollsfan är jobbiga. De springer runt på stan med lagets färger runt halsen, blir högljuda, spyr, och pissar på allmänna platser. Vet du jag undviker att vara ute när det är follboll i stan. Svårare är det inte
@ Lisbeth Pipping:
visst, jag kan undvika pridefestivalen, men folk grovhånglar offentligt vid fler tillfällen än pridefestivalen. speciellt homosexuella verkar vara mer benägna att hålla på med sådant, av någon anledning vill de visa upp sig. de flesta människor vill inte visa upp sig och vill heller inte se andra göra det.
jag förstår inte vad du har för problem med att folk inte vill se sånt framför dem? det hör till takt och god ton att inte hålla på med sånt inför folk, jag förstår inte varför du så aktivt är emot folk som vill att folk kan uppföra sig enligt vanlig ettikett?
Mycket bra artikel - tack! Det där har jag också tänkt mycket på. Det är en liten s.k. "kulturell elit" som syns i medierna, och de är nästan alltid pro-homosexualitet (eller påstår sig i alla fall vara det när de yttrar sig offentligt). Därför är det lätt att få uppfattningen att "alla" tycker så, och att man själv är konstigt som är emot det. (Nu menar jag inte emot själva läggningen eller människorna som har den, för det är möjligt att det är sant att dom inte kan rå för sin läggning. Men det utfläkta utövandet av den, vigslarna, adoptionerna, paraderna...)
Men i verkligheten, när man vågar prata med folk, så märker man snart att det inte är så folk i stugorna tycker. ALLA jag har diskuterat med i min egen verklighet, tycker t.ex. att det var rena vanvettet att lagen ändrades så att homosexuella nu har rätt att adoptera barn.
Homofrågorna är, precis som när det gäller invandringen (som folk i stugorna inte vill ha), exempel på frågor där demokratin inte har fungerat i Sverige. Där riksdagsbesluten inte stämmer med folkviljan.
Ella
"speciellt homosexuella verkar vara mer benägna att hålla på med sådant, av någon anledning vill de visa upp sig." vad bygger du detta på? I min värld ser det inte ut så. Runt mig är det inte en massa homosexuella som grovhånglar.
Jag tycker debatten här kränker homosexuella, och att det finns ett fokus på sex. Som alla andra par som älskar varandra är sex inte det viktigaste utan kärleken till den man äskar. Många på denna sid så även du anser jag gör att runt homosexuella till sex och hångel. Vi lever nog inte i samma värd du och jag.
Catharina
Du har fel, i min värld är det inte så att de flesta ute i stugorna tycker som du om homosexuella och invandrare. Däremot ser jag här på Newsmill att många som är emot homosexuella även är emot invandrare. Vet du det tror jag beror på era egna rädslor för sådant ni inte förstår.
Lisbeth Pipping:.........
Jag bor också i samma värld som "Catharina". Allt som media, politiker och kändisar tycker är rätt, är inte alltid det.
Så när någon säger att vi Svenskar osv. om detta ämne så gäller det inte alla.......
@ Lisbeth Pipping:
jag tror visst vi lever i samma värld Lisbeth Pipping. vi bara upplever den olika eftersom vi har träffat olika människor och vi har skaffat oss olika erfarenheter.
jag ser att du verkligen bryr dig om de homosexuella och att de ska må bra. jag har aldrig insinuerat att kärlek endast är sex, men av ngn anledning fokuserar pride och de personer som deltar mkt på det.
jag ska försöka förklara det för dig igen:
som du säger stör du dig på fotbollsfans. de gör vissa saker som inte hör till god ton och genom detta stör de andra. pga det dessa personer gör vinner de inga popularitetspoäng, snarare blir man lite anti. kanske gör fotbollsfansen sig populära hos sina gelikar. även om fotbollsälskarna skulle göra detta inför en varje dag skulle man inte bli positiv till deras beteende, även om man eventuellt skulle sluta orka bry sig.
det hör heller inte till god ton att vänslas alltför mkt inför andra personer. många känner sig obekväma inför detta, eftersom de anser att detta borde de göra privat i sitt hem, vett och etikett dikterar att man inte ska bli för privat offentligt.
varför har pridedeltagarna denna lust att bryta mot vett och etikett, det brukar ju räknas som social kompetens att uppföra sig? varför detta behov av att vara exhibitionistiska? är man inte fluktare har man väl inget större intresse av att se på, så jag vet inte riktigt vad det har för funktion. verkar mest som ett tvångsmässigt behov av att chocka andra, fattar inte varför de inte vart nöjda när folk inte längre höjde ögonbrynen när de slutade bry sig om någon var homosexuell eller inte. de kanske saknade uppmärksamheten?
@ pär:
du skrev just under på artikeln ;)
läste du den inte eller förstod du den inte?
Är du igång nu igen Skogstokig.
Har du läst artikeln? Det är ju det som det handlar om att 90 % av oss svenskar är lika och tycker samma och att den lilla klicken homo och HBT människor är inte som vi. Helt fel säger jag. sedan vägrar jag tro att Svenskarna är så inkrökta som "Catharina" skriver. Jag möter det inte i mitt arbete eller privat.
Ella, jag håller inte med dig att allt under Pride bara är sex. Der jag varit med både i Stockholm och Köpenhamn är det fest och glädje. Självklart finns de alltid individer som tänjer på gränserna. Det ger ingen rätten att påstå att alla homosexuella och HBT människor älskar öppet på gatan. Inte heller ger det någon rätt att komma med påståenden som att homosexuella är mer sexfixerade än andra. För det är inte sant.
Mer nyans i debatten vill jag ha.
Du skriver " för det är möjligt att det är sant att dom inte kan rå för sin läggning. Men det utfläkta utövandet av den, vigslarna, adoptionerna, paraderna...)"
Din attityd här skrämmer mig. Varför ska inte homosexuella få gifta sig?
Varför ska inte homosexuella få prövas som adoptiv förälder?
@ Lisbeth Pipping:
jag har inte heller sagt att pride endast är om sex, bara att de fokuserar mycket på det? bara för att man fokuserar på ngt betyder det ju inte att det är det enda man har i sikte.
jag har heller inte sagt att alla HBT-personer älskar öppet på gatan, det är din tolkning. jag sa att de är alltför närgångna och vänslas lite för mkt, likt vissa förälskade par på stranden i solen.
sedan tror jag du blandar ihop mig med någon annan, eftersom att den sista delen av ditt inlägg låter som ngn annans kommentar. (allt efter att du skriver "Mer nyans i debatten vill jag ha")
jag undrar om du behöver öva på läsförståelse av det svenska språket?
om du undrar vad artikelförfattaren menar med de skuld och skamkänslor man vill pådyvla de som tycker som jag så kommer dylikt från sådana som dig. personer som inte förstår (eller inte vill förstå) vad andra menar och ivrigt riktar pekpinnar i samband med att de inte förstår vad man sagt, alternativt blåser upp det sagda till orimliga proprtioner.