@jerzy:
Till att börja med, tack för synnerligen underhållande föreläsningar på juridicum!
1. Att flera småbrott kan leda till längre totalt straff än ett grövre brott är väl inte märkligare än att en fylld matkorg med nudlar kostar mer än en enstaka lunch på Operakällaren?
2. Vad sägs om att inkapacitera just de brottslingar som ständigt ständig ständigt återfaller?
3. Är inte "folkets känsla" av att systemen är rättvisa (tänker på mängdrabatten) av värde, kanske till och med för kriminaliteten sett i ett större perspektiv? Jag menar: Även om någonting (syftar här på frånvaro av straffrabatt) i ett avskärmat vetenskapligt sammanhang inte visar sig särskilt effektivt så kan det väl ändå medföra betydande positiva externa effekter (för att tala ekonomspråk)?
Permalänk | Anmäl
jur.stud.Erik, 2009-07-22, 14:59
En mycket bra debatt inlägg, mycket bra!
Lite trött på att läsa upppiskade debatter om ökande brottslighet, ökande terrorism mm mm. De som driver på denna del av debatten spelar på allmänhetens rädsla för våld och allmänhtens osäkerhet in för framtiden och det okända för att vinna egna vinster.
Vad det gäller Illwill så är det verkligen svårt att ta dig på allvar när det gäller kritken då du för det första inte läst artikeln samt i andra kommentarer länkat till info14 som en källa.
Allt faller på sin egna orimlighet och det är personer som du som spelar spelet om att skrämma upp folk med en verklighet som inte finns.
Permalänk | Anmäl
Petter, 2009-07-22, 15:25
Jo, bra inlägg. Kantringen de senaste åren i riktning mot en slags hämndmentalitet är besvärande. Problemområdet förtjänar nyanserade beskrivningar (och handlingsprogram), inte förenklingar och dogmatism i handlandet.
Permalänk | Anmäl
Ludde, 2009-07-22, 15:44
Sarnecki är övervintrad 68-vänster. Han har systematiskt ställt sig på de kriminellas sida i snart 40 år genom att på ett intellektuellt ohederligt sätt vrida på statistik och lyfta fram halva sanningar.
Kommer någon ihåg hur han under hela 80-90-talet fick leverera one-liners i media varje gång grov brottslighet hamnade på löpsedlarna.
Hans favoriter var:
"Det är fel att ropa på fler poliser"
"Brottsligheten ökar inte alls, det beror enbart på ökad anmälningsbenägenhet och bättre rapportering hos polisen"
Jaha, och hur skulle en debattör som sa detta bemötas?:
"Det är fel att ropa på fler vårdplatser och sjuksköterskor"
"Det är fel att ropa på fler dagisplatser"
"Arbetslösheten ökar inte alls, det beror enbart på ökad anmälningsbenägenhet och bättre rapportering hos AF"
Permalänk | Anmäl
Putte, 2009-07-22, 19:25
Sarnecki, det säger ju allt. Behöver bara läsa ingressen. Lyckligvis har ju den öppna nätdebatten fått även PK-Sverige att inse hans inkompetens! Idag VET vi hur brottsligheten ser ut och vem som utför den.
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2009-07-22, 19:44
Jerzy Sarnecki skriver:
"Frånvaron av nytänkande i svensk kriminalpolitik är särskilt besvärande"
Han känner tydligen inte till det arbete som pågår inom Kriminalvården och Rikspolisstyrelsen med att följa upp den tekniska utvecklingen. Båda myndigheterna har visat stor öppenhet för nytänkande. Potentialen för elektronisk övervakning med lokator beskriver jag i en artikel här intill:
Lokator effektivaste verktyget mot inbrottstjuvar
Det som krävs är lagändringar som gör tekniken rättsligt möjlig.
Vi bör sätta tryck på våra politiker att sätta sådana i verket.
Permalänk | Anmäl
Sture Åström, 2009-07-22, 20:10
Lokator? Hemskarns vad det propageras för det då ...
Dock: Jo, ja, visst ... man kanske bör inkludera tekniken i påföljds registret ...
Men ... vid någon tidpunkt bör straffet vara avtjänat ... och vid den tidpunkten vore det väl ändå önskvärt om den tidigare dömde kunde få bli en medborgare med alla de rättigheter andra medborgare har ...
Önskvärt. Jo. Och om man nu har någon slags tro på människans förnuft bordet det gå att nå längre ditåt ... om än ej ända fram ...
Permalänk | Anmäl
Ludde, 2009-07-22, 20:14
För Sarnecki har vi efter en konsekvent serie medvetet missvisande rapporter och missförhållanden på myndigheten naturligtvis inte något förtroende. Att han nu påstår att det rätta sättet att komma tillrätta med bostadsinbrotten är att vara ännu slappare mot de uslingar som förtjänar sitt levebröd genom att bryta sig in hos folk är i linje med hans tidigare utsagor.
Sammanfattande för allt han påstått är att de inte tål granskning.
Permalänk | Anmäl
Arthur, 2009-07-22, 20:54
Arthur: Exakt vilka påståenden som JS gjort tål inte granskning?
Permalänk | Anmäl
Ludde, 2009-07-22, 21:20
Arthur: Exakt vilka påståenden som JS gjort tål inte granskning?
Permalänk | Anmäl
Ludde, 2009-07-22, 21:20
Petter, tyvärr finns verkligheten, hur mycket du än vill undvika den.
Info14 må vara en subjektiv sida, men till skillnad mot den regimkontrollerade median så är de öppna med det. Vad som är viktigt är inte deras politiska åsikter, det är informationen de delar med sig (som regimkontrollerad media inte gör). Jag vill ha fakta, jag vill ha information, jag vill inte ha lögner och propaganda. Om någon skriver något subjektivt så vill jag att de är öppna med det och inte försöka få det att låta som om det är en objektiv sanning.
Att du inte vet vad som händer i Sverige är ju rätt uppenbart, hur du lyckas missa det förstår jag dock inte. Du kanske borde läsa mer på sidor där man får information, istället för att blint tro på lögnerna i vanliga media? Om det står om en gruppvåldtäkt i Malmö, oavsett vad vanlig media påstår...*viskar* det är inte svenskar som är förövare.
En majoritet av ungdomsbrotten begås av människor som inte bör finnas i landet. En majoritet av de grövre brotten (oavsett ålder av förövare) likaså. Svenskar begår fortfarande fler brott än invandrare, men till skillnad mot svensk media ser jag skillnad på mord/våldtäkt/misshandel och fortkörning/snatteri. Fast ska vi vara ärliga så är våra berikare rätt duktiga på att begå även de lättare brotten, de snattar för fullt och vissa etniciteter är extremt överrepresenterade i trafikolyckor. Eller har du missat den informationen också? T.o.m det politiskt korrekta Brå släpper igenom en del information, du kanske skulle ta en titt där? Vore väl fint?
"Allt faller på sin orimlighet", intressant uttalande från någon som inte har något logiskt sinne, men berätta gärna hur du menar? Eller var det bara denna artikel? En känd lögnare som om och om igen visat sin inkompetens och vinklade syn på allt som har med berikare att göra har inte gjort sig förtjänt av någon som helst respekt. Jag behöver inte läsa hans lögner denna gång för att veta att det är skit, då det varit skit varenda gång tidigare som jag läst vad han har att säga. Utan undantag. Han har inte en enda gång haft något som helst intelligent och sant att komma med. Mannen är en politiskt korrekt lögnare som har gjort sig lika förtjänt av sin professorstitel som Göran Persson av sin doktorstitel.
Fast om vi vänder på det, eftersom mina argument är orimliga...kan du vara så söt och berätta för mig vad för härligt Goran den forskracklige och ovan nämnd lögnare gjort som gör att folk borde lyssna på dem? För jag har redan nämnt flera orimliga orsaker till varför man inte bör lyssna på dem, någonsin.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-07-23, 02:04
Petter, verkligheten som inte existerar enligt dig:
http://www.youtube.com/watch?v=K_6PANTF81s&feature=related
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-07-23, 02:10
Just ja, Petter, det här händer inte heller i Sverige:
http://www.youtube.com/watch?v=1va2uup0ejM&feature=related
Vill du ha fler? Det finns några tusen till.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-07-23, 02:22
Sarnecki/du Rées:
"När det gäller de som har makten idag, dvs. alliansens politiker, så är bilden ganska entydig; straff, straff och ännu mera straff."
Begår man brott så gör man det pga att man på ett eller annat sätt frestas (och förfaller) till det.
Självklart ska man inte stjäla, men är det så mkt bättre att utsätta sin medmänniska för frestelse?
Detta samhälle utsätter sina medborgare för alltfler och större frestelser. När nån sen faller för dom så ropar man:
straff, staff och ännu mera straff
Permalänk | Anmäl
leif a lundström, 2009-07-23, 08:23
@Illwill
Då är din sanning mer trovärdig då?
Då är dina lösningar bättre och den fakta du presenterar mer riktigt?
För mig känns det som om det är söta du som inte har riktigt koll på verkligheten.
För ärlighetens namn så är jag mer rädd för ett gäng nynazister än ett gäng invandrare.
Permalänk | Anmäl
Petter, 2009-07-23, 10:21
Både Petter och Illwill kan rekommenderas att regelbundet titta på Fria Nyheter.
Där redovisar man på ett föredömligt sätt brott och brottslingar oberoende av ursprung. Och utan politiska baktankar.
Permalänk | Anmäl
Erik i Lund, 2009-07-23, 10:55
KNARKHANDELN SOM SKYDDAR OSS
De minskade bostadsinbrotten beror främst på billigare droger och det bör vi tacka knarkhandlarna för. Visst har som rubriken säger kriminalpolitiken hamnat på efterkälken. Och det har det mesta i Sverige. Med sådana politiker kan inget annat förväntas. Tjuvarna är bara en spegelbild av samhället i stort. Med ännu billigare droger kan knarkarna snart försörja sig på hederligt arbete. Men borde knarkhandeln ersätta låsindustrin för försämrade marknadsförutsättningar?
http://svt.se/content/1/c6/68/02/18/bakgrundsfakta-faktumreportage-droge...
Riksdagen borde kanske utsättas för ett försök med inkapacitering. Regeringen får sitta kvar en extra mandatperiod och då tas inte ett enda politiskt beslut. Om den samlade klokheten ökar med ett positivt tal större än i alternativet så borde politikerna inkapaciteras för evig tid.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2009-07-23, 11:10
Erik, jag läser både regimkontrollerad media och alternativ media (inkl FN). Jag är ute efter information, jag är fullt kapabel att fatta mina egna slutsatser. Petter däremot, som inte har kommit med några fakta alls trots att han låtsas, eftersöker enbart propaganda.
Men ja Petter, sanningen är mer trovärdig än dina ogrundade drömmar. Att du är mer rädd för ett gäng nynazister än ett gäng invandrare är fullständigt absurt, med undantag för om du är en känd agitator från träskvänstern.
Som etnisk svensk utan kända kopplingar till träskvänstern har du absolut ingenting att frukta från ett gäng "nynazister".
Som kvinna har du inget att frukta från dem (däremot bör du nog undvika den andra gruppen, heh). Faktum är att som homosexuell har du mer att frukta från den andra gruppen, även om du kanske bör undvika båda grupperna.
Men Petter, notera att du inte var kapabel att argumentera mot någonting av det jag sa. Jag länkade ett par saker som du påstår inte är verklighet, och det var bara ett par exempel av tusentals. Du bidrog med absolut ingenting. Det verkar som om du inte riktigt förstår hur det hela går till. Om du inte har någonting att komma med, varför uttalar du dig? T.o.m Mona Sahlin lyckas i alla fall ljuga ihop nåt. Mitt tips till dig är att lära dig ett mantra och sen upprepa det om och om igen, det brukar fungera för de flesta som inte vet vad de pratar om. Typ "Alliansen bryr sig bara om de rika" eller något.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-07-23, 13:14
#9 Arthur, 2009-07-22, 21:54 :
> Att han nu påstår att det rätta sättet att komma tillrätta med
> bostadsinbrotten är att vara ännu slappare
> mot de uslingar som förtjänar sitt levebröd genom att bryta sig in > hos folk
För att ett bostadsinbrott skall föreligga så krävs 1) att någon har för avsikt att bryta sig in ocg 2) att någon gör detta möjligt.
Jag tycker att man ska sätta mer press på de s.k. "brottsoffren" så att dom ser om sitt hus. Man kan t.ex. åtala dom för medhjälp till bostadsinbrott.
Är det några som är slappa så är det alla bortskämda "brottsoffer".
Permalänk | Anmäl
leif a lundström, 2009-07-23, 14:03
Slappa debattörer är också ett problem. Värst är de som inte orkar tänka själva utan vanemässigt hemfaller åt "hets mot folkgrupp".
Således är det lämpligt att åtala leif a lundström för hets mot folkgruppen hederliga svenskar.
Permalänk | Anmäl
Erik i Lund, 2009-07-23, 14:44
Klokt inlägg av Lundström. Men det räcker inte. Alla borde enligt lag minera sina hus så att tjuvarna sprängs bort. På liknande sätt som husen idag måste energideklareras av en från SWEDAC ackrediterad inspektör så krävs med det nya systemet en godkänd mindeklaration. Husägare som tummar på säkerheten får skylla sig själva.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2009-07-23, 14:50
@ #20 leif a lundström, 2009-07-23
"Medhjälp till bostadsinbrott"?? Men hallå! Har du tänkt igenom detta ens en minut? Förmodar att om en person går naken på stan och blir våldtagen rimligtvis bör dömas för medhjälp till våldtäkt? En person som går emellan och försöker förhindra ett slagsmål och själv blir nedslagen bör dömas för medhjälp till misshandel? En mörkhyad person som befinner sig utanför sin bostad och blir nedslagen av nazister bör dömas för medhjälp till hatbrott (han kunde ju rimligtvis ha färgat huden om han ville vara ifred!)?
Oavsett var jag befinner mig, hur jag ser ut och vad jag sysslar med ska jag inte behöva utsättas för brott. Det är statens skyldighet att skydda mig så gott den förmår, inte att hålla mig rättsligt medansvarig för nämnda stats brister. Däremot har vissa försäkringsbolag, vad jag förstår, regler om att om man beter sig allt för vårdslöst (lämnar dörren olåst osv) så får man inte ersättning för stulet lösöre. Det bör väl svida tillräckligt?
Permalänk | Anmäl
Mini, 2009-07-23, 14:52
#23 Mini, 2009-07-23, 15:52 :
"Oavsett var jag befinner mig, hur jag ser ut och vad jag sysslar med ska jag inte behöva utsättas för brott."
Dom som eventuellt bryter sig in i ditt hus har i hela sitt liv blivit utsatta för brott eftersom dom tillhör arbetarklassen.
"Det är statens skyldighet att skydda mig så gott den förmår, inte att hålla mig rättsligt medansvarig för nämnda stats brister."
Säg det till dom som obarmhärtigt och oftast med solklara bevis blir bestulna på sina liv pga att dom tillhör arbetarklassen.
Permalänk | Anmäl
leif a lundström, 2009-07-23, 17:27
#22 Urban Persson, 2009-07-23, 15:50 :
"Klokt inlägg av Lundström."
Håller med till 100%
"Alla borde enligt lag minera sina hus så att tjuvarna sprängs bort."
Alla som bor i hus borde få dispens från lagar om vapentillstånd och en ordentlig rabatt på straffet om dom för att skydda sin egendom skjutit inbrottstjuven.
" På liknande sätt som husen idag måste energideklareras av en från SWEDAC ackrediterad inspektör så krävs med det nya systemet en godkänd mindeklaration."
Det är väl det minsta man kan begära...
"Husägare som tummar på säkerheten får skylla sig själva."
Absolut, och förhoppningsvis lär dom sig till nästa gång att inte inleda sin medmänniska i frestelse.
Permalänk | Anmäl
leif a lundström, 2009-07-23, 17:35
O som vanligt har ingen upptäckt det uppenbara...
80% av alla som åker i fängelse kommer dit igen dvs det fungerar inte...
All disskution om straff är inrrelevant o fördummande då det fungerar inte.
Det är dags att hitta på något annat....
M Gren
Permalänk | Anmäl
M gren, 2009-07-23, 17:38
#21 Erik i Lund, 2009-07-23, 15:44 :
"Slappa debattörer är också ett problem. Värst är de som inte orkar tänka själva utan vanemässigt hemfaller..."
Åt både det ena och det andra, förmodligen. Och dom lever säkert på bidrag också. Och kanske t.o.m. fuskar.
Permalänk | Anmäl
leif a lundström, 2009-07-23, 17:40
På tre år har alliansen inte uträttat något alls utom att komma med nya rapporter. De är så marinerade i socialdemokrati att de inte vill/vågar föra en borgerlig kiminalpolitik. Men som man sår får man skörda, vilket med dagens slappa asylpolitik även innebär att kriminaliteten kommer attt öka ytterligare.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-07-23, 22:35
När det är så svårt att få metadon- eller buprenorfinbehandling är det inte konstigt att missbrukarna kommer hit och stjäl det de behöver och köper smugglad heroin istället.
Inte bara motarbetas missbrukarna av Sveriges drogpolitik, men också oskyldiga åskådare som utsätts för stöld och inbrott.
Permalänk | Anmäl
GS, 2009-07-24, 00:31
@Urban Persson
Kul sarkasm. Själv propagerar jag för fler krokodiler i vardagsrummet då det gör att presumtiva tjuvar blir till mer ekologisk nytta.
@ Jerzy Sarnecki och Helena du Rées
Mer straff. Fler lagar. Jag håller med, vi har snart tre lagar för varje brott man kan tänkas begå. Och idag såg jag en notis på en biografdörr om att det var 50.000 kronor böter på att ha med sig inspeningsutrustning...undrar vad de tycker om en telefon tillverkad efter 2005, påslagen eller ej?
Det har gått inflation i straff och extra påbud. Varje politiker pryglad av allmän opinion skriker att han/hon minsann skall ta tag i saken - resultat, en extra redundant lag istället för reéll åtgärd.
Mer poliser på gatan, fler öppna fritidsgårdar, och fler socialsekreterare. Att stifta en tredje eller fjärde lag om huruvida det är godtaget att taga annan människa av daga hjälper helt enkelt inte...
Permalänk | Anmäl
Scary Devil Monastery, 2009-07-24, 02:51
#28 GS, 2009-07-24, 01:31 :
"Inte bara motarbetas missbrukarna av Sveriges drogpolitik, men också oskyldiga åskådare som utsätts för stöld och inbrott."
Så är det. Legalize it!
Permalänk | Anmäl
leif a lundström, 2009-07-24, 04:16
Sarneckis artikel var verkligen mycket bra, klok och redig i upplägget med pinsamt avslöjande av en del populistisk humbug i form av falsk statistik osv. Man måste förstå att opinionen styrs av hämndlystnad snarare än önskan om brottsprevention. Jag lägger ingen värdering i detta, bara konstaterar att det är så det är.
.
Hursomhelst blir det nog mest plåsterlappar vad man än gör, eftersom stöldkriminaliteten handlar om förvärvsverksamhet och därmed beror fullständigt av samhällsutvecklingen i stort, och den går ju numer åt på tok fel håll, varför det kommer att bli bara värre och värre. Den effektivaste enskilda åtgärden vi kan göra för att minska brottsligheten är utan tvivel en skarp nerdragning av den fjärrkulturella invandringen; JUST på så sätt främjas integration av dem som redan kommit hit, och så motverkas kraftfullt den diskriminering som förvisso OCKSÅ måste åtgärdas, men som i rådande läge bara hopplöst späs på genom en översvämning inför vilken vi alla tycks stå maktlösa. Denna enkla sanning kan emellertid inte uttalas av någon person i ledande ställning, varför debatten blir av begränsat värde.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-07-24, 08:09
Fler och mer straff! Varför det? Jag tycker färre straff. Varför skall samma individ dömmas 10, 20, 30 gånger och ändå ingen hejd på karriären? 3e gången gillt och släng nyckeln så spar domstolsverket och polisen en massa utredningsarbete på elendet. Sänk straffbarhetsåldern så det kryphålet täpps igen och ta bort straffrabatten. 100 inbrott = 100 gånger strafftiden för ett inbrott. Svårare än så är det inte.
Permalänk | Anmäl
Peter B, 2009-07-24, 22:51
Jerzy "Stockholms-Bob" Sarnecki. Behövs egentligen ytterligare kommentar?
Permalänk | Anmäl
LArs, 2009-07-25, 08:31
Att läsa alla dumdryga inläggen ovan kan göra sosse av den mest förhärdade mittenväljare.
JS och dR är erfarna forskare. Dom vill lösa problem.
Det är det intressanta.
Vad allmänheten "känner" är i det här fallet är till 99% hämnd och den känslokedjan slutar i dödsstraffet. Det handlar om att kommunicera VARFÖR man gör något, t.ex. kapar strafftiden, samt vad vi bör gör ISTÄLLET för fängelsestraff.
Problembarnen syns redan på dagis, för att inte tala om i småskolan. Lägga mer resurser där kanske??? [Det riktigt tragiska är att nu får mina medbröder kring 40-strecket (och uppåt) blodstörtning....].
Permalänk | Anmäl
M, 2009-07-25, 13:46
Jerzy har förlorat all trovärdigthet genom att på förvirrade sätt skylla ökad brottslighet på förhöjd anmälningsbenägenhet och dessutom avfärdat grov brottslighet som "pojk-streck" när dåden utförts av yngre personer.
Han har levt på att försköna bilden av det samhälle vi lever i och jag förstår egentligen inte vad han har för agenda eller vems ärenden han springer. Tur är, att idag vet redan dom flesta hur brottsligheten ser ut i Sverige och framför allt vilka grupper som är överrepresenterade, något som Jerzy verkligen ansträngt sig för att mörka och förneka i media.
Någon skrev det tidigare men han är verkligen Sveriges egen version av den förnekande "Baghdad-Bob".
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-07-26, 13:40
Hej Daniel, fint namn du har, synd att du inte lever upp till det!
Från Wikipedia: Daniel är ett hebreiskt mansnamn (Daniy'el) (דניאל) med betydelsen 'Gud är min domare'.
Permalänk | Anmäl
Sara, 2009-07-26, 14:45
Varje individ har skyldighet att ta ansvar för sina egna handlingar. Denna princip är vad demokratin och hela samhället är uppbyggt på. Om man i Sarneckis fall ursäktar brottslighet sätts denna princip ur spel i praktiken.
Rättsväsendets uppgift är att utkräva rättvisa, och inte urholka den genom att, i äkta nihilistanda, ursäkta mördare om dennes nalle råkade brinna upp. När brott väl skett är det för sent att tala om att gå till botten med samhällsproblemen. Det är som att sluta röka efter att man redan fått cancer, och minst lika idiotiskt som att stämma tobaksbolaget. Brottslingen har en fri vilja, och har denne använt den till att förpesta andra människors liv, ja då är det bara att utkräva dennes ansvar.
För övrigt är Sverige ett av världens rikaste länder, där även de "fattiga" är överviktiga. Att då skylla på dåliga sociala förhållanden är i så fall mer än skrattretande.
Din trovärdighet har du spelat bort för länge sedan, Jerzy. Några av Sveriges främsta jurister har avfärdat dig som statistikfifflare, så dina ord är helt värdelösa.
Permalänk | Anmäl
Mister Jozo, 2009-07-26, 15:32
Sara,
Såg vi verkligen samma film? Klippet jag länkade till är ett tv-sänt nyhetsreportage. Man måste synnerligen inte göra mycket för att bli anklagad för att vara rasist i dessa dagar, mycket komiskt.
Tycker du verkligen själv att Jerzy är trovärdig?
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-07-26, 16:05
Varför visar ni bild på Jerzy som vi har sett på bild 100 ggr tidigare men inte Helena som jag aldrig sett på bild?
Permalänk | Anmäl
Jeppe, 2009-07-26, 18:00
I den här sponsrade artikel serien är SD uppenbart på G.
Daniel apropå SVT klippet så var det riktigt bra förstår precis vad de olika personerna säger, har dock lite svårare att förstå din kritik av samma person.
Dessutom svårt att förstå din ökade skräck för den alarmerande brottsligheten i Sverige (ironi).
Kan inte se att det har blivit så mycket värre eller bättre, vissa brott ökar, vissa brott minskar i omfattning.
Daniel är det inte astrosurfing du håller på?
Genom att skrämmas för den livsfarliga, omfattande, massiva invandrar brottsligheten.
PS: Du behöver inte svara jag vet redan vad du kommer att säga :)
Permalänk | Anmäl
Petter, 2009-07-26, 20:45
Men jösses Daniel, fattar du verkligen inte bättre? Eftersom du hävdar att du inte är rasist så måste väl total brist på grundläggande kunskaper vara förklaringen till dina små utbrott. 1. Bara för att man kommit fram till att etnisk bakgrund inte är relevant som förklaring till kriminellt beteende betyder väl inte det att man samtidigt menar att det BARA är personer med en etniskt svensk bakgrund som begår brott? Det finns naturligtvis hur många exempel som helst på människor med en icke-svensk bakgrund som begått brott, liksom det finns på etniska svenskar som begår brott (och då inte minst sådana med samma syn på invandrare som du). Sluta lägga dig en debatt du överhuvudtaget inte förstår, och inte ens förstår att du inte förstår. Sen undrar vad ditt dravel har med artikeln ovan att göra?
Permalänk | Anmäl
Sara, 2009-07-28, 17:32
Man får inte ha för stor tilltro till matematiken i sammanhang som dessa men jag skulle räkna lite annorlunda på sambandet mellan straffhot och återfallsfrekvens. Om återfallsfrekvensen minskar med 1,3 % då straffhotet ökar med en månad så kan det även uttryckas som att återfallsfrekvensen ändras med faktorn 0,987. Tolv månaders ökning bör ge 0,987^12 = 0,855, dvs. en minskning med 14,5 %. Nästan som Gudmundson. Räknar vi med 77 månader blir resultatet 0,987^77 = 0,365, dvs. en minskning med 63,5 %. Detta sätt att räkna tycker jag är mer realistiskt och resultatet blir åtminstone inte orimligt (som 100,1 %).
Permalänk | Anmäl
Jeppe, 2009-07-28, 17:38
Du Jeppe, tom Gudmundsson har begripit att straffets allmänpreventiva effekter på människor knappast följer några linjära samband. Hur kan någon kalla en sådan teori för realistisk? Tok-korkad skulle jag säga, med endast grundläggande kunskaper i sociologi. Borde dock räcka med lite sunt förnuft för att fatta. Kolla in ledarsidans blogg på SvD.
Permalänk | Anmäl
jag, 2009-07-28, 18:52
Hej igen Sara!
Ditt svar är fullt av felaktigheter då du inte verkat ha förstått mitt inlägg särskilt väl. Jag har aldrig påstått att eftersom Jerzy ej finner etnicitet relevant betyder det att alla som begår brott är svenskar. Vad har du fått det ifrån egentligen? Vad tokigt! Att både svenskar och invandrare begår brott är det naturligtvis inget snack om. Däremot är min egna personliga åsikt att om man ska bekämpa en viss sorts brottstyp där statens egna statistik säger att en viss etnicitet är överrepresenterad så kan den informationen vara matnyttig när man ska bekämpa framtida brottslighet! Alltså tycker jag att etnicitet kan vara relevant när man talar om brottsförebyggande åtgärder!
Vissa människor får moralpanik och ropar rasism när man för denna diskussion, men då ska du komma ihåg att polismyndigheten har själv tagit vara på denna information och finner den relevant. Vi är tydligen rasister hela bunten, såna som du som tar varje tillfälle i akt att ropa rasist är såna som verkligen spelar rasister i händerna. Det är tråkigt om det blir ett meningslöst ord då det verkligen finns många med hemska åsikter. Nu är jag inte en av dom personerna men om din världsbild kräver att du ska tycka det är det helt fritt fram för min del.
Mitt "dravel" som du uttryckte det har med artikeln att göra då det är Jerzy som skrivit den, kontentan är att hans trovärdighet som kriminolog är värd att ifrågasättas.
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-07-29, 01:40
Du "jag", det var ett icke-linjärt samband som jag föreslog. Hade jag tillgång till det statistiska materialet så skulle jag nog kunna föreslå något bättre. :-)
Permalänk | Anmäl
Jeppe, 2009-07-29, 06:53
Den som verkligen vill hindra brott måste givetvis forska i orsakerna till brottslighet och utifrån resultatet vidta åtgärder.
Att som den stora mängd politiker i debatten bara roppa efter fler och längre straff är endast att proffilera sig som en brottetsbekämpare och vinna billiga politiska poäng utan att åtgärda grundproblemet. Att hotet om långa fängelse straff inte fungerar som brottsprevetion måste ändock anses bevisat genom det stora antal länder som har det systemet offtast också har hög brottslighet.
Givetvis kan vi rent fysiskt förhindra brottslighet genom att låsa in människor under lång tid eller det finns säkert även de som skulle kunna tänka sig dödstraff som en slutlig lösning. Lösningar av det slaget är inte förenliga med en demokratisk grundsyn och det leder till att vi måste välja väg om vi inte skall förkassta hela vårt system. Det är också en fruktansvärt kostsam lösning.
Det absurda i debatten är att just straff preventionen inte på minsta vis skyddar dem som blir utsatta för brott. Brottet har redan skett och när inbrottet är ett faktum kan (om polisen skulle råka lösa brottet) en process om ev. fängelse starta.
Om samhället och medborgarna vill skydda sig mot brott så gäller det att gripa sig an problemet från en vetenskaplig synvinkel och finna vetenskapligt motiverade lösningar med god evidens. Inte som våra politiker här bara roppa på straff för att visa sig handlingskraftiga när det de pressenterar bara är snömos utan substans.
Jag vill påstå att det messta i debatten här är utryck för känslor som leder till åsikter, inte en önskan om att åtgärda ett stort samhällsproblem.
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-07-29, 08:35
Det gör mig ledssen att se att en klok person som Peter Althin angaerar sig i en sådan slaskdebatt å andra sidan skall Alice Åström ha kredd för att hon vågar sticka ut i debatten.
Märkligt att just vänstern som arbetat så aktivt på att bryta ner rättsäkerheten under många år har en representant här som vill ha en human syn på rättsskipning.
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-07-29, 08:42
Något som gör mig lite förvånad är att diskussionen angående straff i Sverige bara verkar ske ur ett rehabiliteringsperspektiv och återfallsperspektiv.
Lika viktigt är väl att de som föll offer för brottet får återupprättelse genom att gärningsmännen får hårda straff? Om en person får 5 års fängelse för ett brott kanske han är precis lika brottsbenägen som om han skulle dömts till 2 år när han släppts men det betyder väl inte att det var fel att döma honom till 5 år?
Rättviseperspektivet och återupprättelse för offret med anhöriga får inte glömmas!
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-07-29, 12:40
Daniel, 2009-07-29, 13:40
Frågan är väl om samhället har råd med ditt hämndbegär? Först kommer de direkta kostnaderna för fängelse för att tilfredställa behovet av "återupprättelse" och sedan kostnaderna för den straffade under den tid efter fängelset om hon/han inte är rehabliterad.
Verkar vettigare att sattsa pengarna på att hjälpa offret och att motverka förövarens fortsatta brottskarriär.
Eller skall hämnden räcka som hjälp för offret?
Hur skulle det kunna vara mer återupprättelse i 5 år än i 2 år? Den som tänker och känner så när det första hämdbegäret laggt sig, är nog i ganska stort behov av hjälp oavsett brott.
Permalänk | Anmäl
Jakobsson, 2009-07-29, 14:52
67 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
@jerzy:
Till att börja med, tack för synnerligen underhållande föreläsningar på juridicum!
1. Att flera småbrott kan leda till längre totalt straff än ett grövre brott är väl inte märkligare än att en fylld matkorg med nudlar kostar mer än en enstaka lunch på Operakällaren?
2. Vad sägs om att inkapacitera just de brottslingar som ständigt ständig ständigt återfaller?
3. Är inte "folkets känsla" av att systemen är rättvisa (tänker på mängdrabatten) av värde, kanske till och med för kriminaliteten sett i ett större perspektiv? Jag menar: Även om någonting (syftar här på frånvaro av straffrabatt) i ett avskärmat vetenskapligt sammanhang inte visar sig särskilt effektivt så kan det väl ändå medföra betydande positiva externa effekter (för att tala ekonomspråk)?
En mycket bra debatt inlägg, mycket bra!
Lite trött på att läsa upppiskade debatter om ökande brottslighet, ökande terrorism mm mm. De som driver på denna del av debatten spelar på allmänhetens rädsla för våld och allmänhtens osäkerhet in för framtiden och det okända för att vinna egna vinster.
Vad det gäller Illwill så är det verkligen svårt att ta dig på allvar när det gäller kritken då du för det första inte läst artikeln samt i andra kommentarer länkat till info14 som en källa.
Allt faller på sin egna orimlighet och det är personer som du som spelar spelet om att skrämma upp folk med en verklighet som inte finns.
Jo, bra inlägg. Kantringen de senaste åren i riktning mot en slags hämndmentalitet är besvärande. Problemområdet förtjänar nyanserade beskrivningar (och handlingsprogram), inte förenklingar och dogmatism i handlandet.
Sarnecki är övervintrad 68-vänster. Han har systematiskt ställt sig på de kriminellas sida i snart 40 år genom att på ett intellektuellt ohederligt sätt vrida på statistik och lyfta fram halva sanningar.
Kommer någon ihåg hur han under hela 80-90-talet fick leverera one-liners i media varje gång grov brottslighet hamnade på löpsedlarna.
Hans favoriter var:
"Det är fel att ropa på fler poliser"
"Brottsligheten ökar inte alls, det beror enbart på ökad anmälningsbenägenhet och bättre rapportering hos polisen"
Jaha, och hur skulle en debattör som sa detta bemötas?:
"Det är fel att ropa på fler vårdplatser och sjuksköterskor"
"Det är fel att ropa på fler dagisplatser"
"Arbetslösheten ökar inte alls, det beror enbart på ökad anmälningsbenägenhet och bättre rapportering hos AF"
Sarnecki, det säger ju allt. Behöver bara läsa ingressen. Lyckligvis har ju den öppna nätdebatten fått även PK-Sverige att inse hans inkompetens! Idag VET vi hur brottsligheten ser ut och vem som utför den.
Jerzy Sarnecki skriver:
"Frånvaron av nytänkande i svensk kriminalpolitik är särskilt besvärande"
Han känner tydligen inte till det arbete som pågår inom Kriminalvården och Rikspolisstyrelsen med att följa upp den tekniska utvecklingen. Båda myndigheterna har visat stor öppenhet för nytänkande. Potentialen för elektronisk övervakning med lokator beskriver jag i en artikel här intill:
Lokator effektivaste verktyget mot inbrottstjuvar
Det som krävs är lagändringar som gör tekniken rättsligt möjlig.
Vi bör sätta tryck på våra politiker att sätta sådana i verket.
Lokator? Hemskarns vad det propageras för det då ...
Dock: Jo, ja, visst ... man kanske bör inkludera tekniken i påföljds registret ...
Men ... vid någon tidpunkt bör straffet vara avtjänat ... och vid den tidpunkten vore det väl ändå önskvärt om den tidigare dömde kunde få bli en medborgare med alla de rättigheter andra medborgare har ...
Önskvärt. Jo. Och om man nu har någon slags tro på människans förnuft bordet det gå att nå längre ditåt ... om än ej ända fram ...
För Sarnecki har vi efter en konsekvent serie medvetet missvisande rapporter och missförhållanden på myndigheten naturligtvis inte något förtroende. Att han nu påstår att det rätta sättet att komma tillrätta med bostadsinbrotten är att vara ännu slappare mot de uslingar som förtjänar sitt levebröd genom att bryta sig in hos folk är i linje med hans tidigare utsagor.
Sammanfattande för allt han påstått är att de inte tål granskning.
Arthur: Exakt vilka påståenden som JS gjort tål inte granskning?
Arthur: Exakt vilka påståenden som JS gjort tål inte granskning?
Petter, tyvärr finns verkligheten, hur mycket du än vill undvika den.
Info14 må vara en subjektiv sida, men till skillnad mot den regimkontrollerade median så är de öppna med det. Vad som är viktigt är inte deras politiska åsikter, det är informationen de delar med sig (som regimkontrollerad media inte gör). Jag vill ha fakta, jag vill ha information, jag vill inte ha lögner och propaganda. Om någon skriver något subjektivt så vill jag att de är öppna med det och inte försöka få det att låta som om det är en objektiv sanning.
Att du inte vet vad som händer i Sverige är ju rätt uppenbart, hur du lyckas missa det förstår jag dock inte. Du kanske borde läsa mer på sidor där man får information, istället för att blint tro på lögnerna i vanliga media? Om det står om en gruppvåldtäkt i Malmö, oavsett vad vanlig media påstår...*viskar* det är inte svenskar som är förövare.
En majoritet av ungdomsbrotten begås av människor som inte bör finnas i landet. En majoritet av de grövre brotten (oavsett ålder av förövare) likaså. Svenskar begår fortfarande fler brott än invandrare, men till skillnad mot svensk media ser jag skillnad på mord/våldtäkt/misshandel och fortkörning/snatteri. Fast ska vi vara ärliga så är våra berikare rätt duktiga på att begå även de lättare brotten, de snattar för fullt och vissa etniciteter är extremt överrepresenterade i trafikolyckor. Eller har du missat den informationen också? T.o.m det politiskt korrekta Brå släpper igenom en del information, du kanske skulle ta en titt där? Vore väl fint?
"Allt faller på sin orimlighet", intressant uttalande från någon som inte har något logiskt sinne, men berätta gärna hur du menar? Eller var det bara denna artikel? En känd lögnare som om och om igen visat sin inkompetens och vinklade syn på allt som har med berikare att göra har inte gjort sig förtjänt av någon som helst respekt. Jag behöver inte läsa hans lögner denna gång för att veta att det är skit, då det varit skit varenda gång tidigare som jag läst vad han har att säga. Utan undantag. Han har inte en enda gång haft något som helst intelligent och sant att komma med. Mannen är en politiskt korrekt lögnare som har gjort sig lika förtjänt av sin professorstitel som Göran Persson av sin doktorstitel.
Fast om vi vänder på det, eftersom mina argument är orimliga...kan du vara så söt och berätta för mig vad för härligt Goran den forskracklige och ovan nämnd lögnare gjort som gör att folk borde lyssna på dem? För jag har redan nämnt flera orimliga orsaker till varför man inte bör lyssna på dem, någonsin.
Petter, verkligheten som inte existerar enligt dig:
http://www.youtube.com/watch?v=K_6PANTF81s&feature=related
Just ja, Petter, det här händer inte heller i Sverige:
http://www.youtube.com/watch?v=1va2uup0ejM&feature=related
Vill du ha fler? Det finns några tusen till.
Sarnecki/du Rées:
"När det gäller de som har makten idag, dvs. alliansens politiker, så är bilden ganska entydig; straff, straff och ännu mera straff."
Begår man brott så gör man det pga att man på ett eller annat sätt frestas (och förfaller) till det.
Självklart ska man inte stjäla, men är det så mkt bättre att utsätta sin medmänniska för frestelse?
Detta samhälle utsätter sina medborgare för alltfler och större frestelser. När nån sen faller för dom så ropar man:
straff, staff och ännu mera straff
@Illwill
Då är din sanning mer trovärdig då?
Då är dina lösningar bättre och den fakta du presenterar mer riktigt?
För mig känns det som om det är söta du som inte har riktigt koll på verkligheten.
För ärlighetens namn så är jag mer rädd för ett gäng nynazister än ett gäng invandrare.
Både Petter och Illwill kan rekommenderas att regelbundet titta på Fria Nyheter.
Där redovisar man på ett föredömligt sätt brott och brottslingar oberoende av ursprung. Och utan politiska baktankar.
KNARKHANDELN SOM SKYDDAR OSS
De minskade bostadsinbrotten beror främst på billigare droger och det bör vi tacka knarkhandlarna för. Visst har som rubriken säger kriminalpolitiken hamnat på efterkälken. Och det har det mesta i Sverige. Med sådana politiker kan inget annat förväntas. Tjuvarna är bara en spegelbild av samhället i stort. Med ännu billigare droger kan knarkarna snart försörja sig på hederligt arbete. Men borde knarkhandeln ersätta låsindustrin för försämrade marknadsförutsättningar?
http://svt.se/content/1/c6/68/02/18/bakgrundsfakta-faktumreportage-droge...
Riksdagen borde kanske utsättas för ett försök med inkapacitering. Regeringen får sitta kvar en extra mandatperiod och då tas inte ett enda politiskt beslut. Om den samlade klokheten ökar med ett positivt tal större än i alternativet så borde politikerna inkapaciteras för evig tid.
Erik, jag läser både regimkontrollerad media och alternativ media (inkl FN). Jag är ute efter information, jag är fullt kapabel att fatta mina egna slutsatser. Petter däremot, som inte har kommit med några fakta alls trots att han låtsas, eftersöker enbart propaganda.
Men ja Petter, sanningen är mer trovärdig än dina ogrundade drömmar. Att du är mer rädd för ett gäng nynazister än ett gäng invandrare är fullständigt absurt, med undantag för om du är en känd agitator från träskvänstern.
Som etnisk svensk utan kända kopplingar till träskvänstern har du absolut ingenting att frukta från ett gäng "nynazister".
Som kvinna har du inget att frukta från dem (däremot bör du nog undvika den andra gruppen, heh). Faktum är att som homosexuell har du mer att frukta från den andra gruppen, även om du kanske bör undvika båda grupperna.
Men Petter, notera att du inte var kapabel att argumentera mot någonting av det jag sa. Jag länkade ett par saker som du påstår inte är verklighet, och det var bara ett par exempel av tusentals. Du bidrog med absolut ingenting. Det verkar som om du inte riktigt förstår hur det hela går till. Om du inte har någonting att komma med, varför uttalar du dig? T.o.m Mona Sahlin lyckas i alla fall ljuga ihop nåt. Mitt tips till dig är att lära dig ett mantra och sen upprepa det om och om igen, det brukar fungera för de flesta som inte vet vad de pratar om. Typ "Alliansen bryr sig bara om de rika" eller något.
#9 Arthur, 2009-07-22, 21:54 :
> Att han nu påstår att det rätta sättet att komma tillrätta med
> bostadsinbrotten är att vara ännu slappare
> mot de uslingar som förtjänar sitt levebröd genom att bryta sig in > hos folk
För att ett bostadsinbrott skall föreligga så krävs 1) att någon har för avsikt att bryta sig in ocg 2) att någon gör detta möjligt.
Jag tycker att man ska sätta mer press på de s.k. "brottsoffren" så att dom ser om sitt hus. Man kan t.ex. åtala dom för medhjälp till bostadsinbrott.
Är det några som är slappa så är det alla bortskämda "brottsoffer".
Slappa debattörer är också ett problem. Värst är de som inte orkar tänka själva utan vanemässigt hemfaller åt "hets mot folkgrupp".
Således är det lämpligt att åtala leif a lundström för hets mot folkgruppen hederliga svenskar.
Klokt inlägg av Lundström. Men det räcker inte. Alla borde enligt lag minera sina hus så att tjuvarna sprängs bort. På liknande sätt som husen idag måste energideklareras av en från SWEDAC ackrediterad inspektör så krävs med det nya systemet en godkänd mindeklaration. Husägare som tummar på säkerheten får skylla sig själva.
@ #20 leif a lundström, 2009-07-23
"Medhjälp till bostadsinbrott"?? Men hallå! Har du tänkt igenom detta ens en minut? Förmodar att om en person går naken på stan och blir våldtagen rimligtvis bör dömas för medhjälp till våldtäkt? En person som går emellan och försöker förhindra ett slagsmål och själv blir nedslagen bör dömas för medhjälp till misshandel? En mörkhyad person som befinner sig utanför sin bostad och blir nedslagen av nazister bör dömas för medhjälp till hatbrott (han kunde ju rimligtvis ha färgat huden om han ville vara ifred!)?
Oavsett var jag befinner mig, hur jag ser ut och vad jag sysslar med ska jag inte behöva utsättas för brott. Det är statens skyldighet att skydda mig så gott den förmår, inte att hålla mig rättsligt medansvarig för nämnda stats brister. Däremot har vissa försäkringsbolag, vad jag förstår, regler om att om man beter sig allt för vårdslöst (lämnar dörren olåst osv) så får man inte ersättning för stulet lösöre. Det bör väl svida tillräckligt?
#23 Mini, 2009-07-23, 15:52 :
"Oavsett var jag befinner mig, hur jag ser ut och vad jag sysslar med ska jag inte behöva utsättas för brott."
Dom som eventuellt bryter sig in i ditt hus har i hela sitt liv blivit utsatta för brott eftersom dom tillhör arbetarklassen.
"Det är statens skyldighet att skydda mig så gott den förmår, inte att hålla mig rättsligt medansvarig för nämnda stats brister."
Säg det till dom som obarmhärtigt och oftast med solklara bevis blir bestulna på sina liv pga att dom tillhör arbetarklassen.
#22 Urban Persson, 2009-07-23, 15:50 :
"Klokt inlägg av Lundström."
Håller med till 100%
"Alla borde enligt lag minera sina hus så att tjuvarna sprängs bort."
Alla som bor i hus borde få dispens från lagar om vapentillstånd och en ordentlig rabatt på straffet om dom för att skydda sin egendom skjutit inbrottstjuven.
" På liknande sätt som husen idag måste energideklareras av en från SWEDAC ackrediterad inspektör så krävs med det nya systemet en godkänd mindeklaration."
Det är väl det minsta man kan begära...
"Husägare som tummar på säkerheten får skylla sig själva."
Absolut, och förhoppningsvis lär dom sig till nästa gång att inte inleda sin medmänniska i frestelse.
O som vanligt har ingen upptäckt det uppenbara...
80% av alla som åker i fängelse kommer dit igen dvs det fungerar inte...
All disskution om straff är inrrelevant o fördummande då det fungerar inte.
Det är dags att hitta på något annat....
M Gren
#21 Erik i Lund, 2009-07-23, 15:44 :
"Slappa debattörer är också ett problem. Värst är de som inte orkar tänka själva utan vanemässigt hemfaller..."
Åt både det ena och det andra, förmodligen. Och dom lever säkert på bidrag också. Och kanske t.o.m. fuskar.
På tre år har alliansen inte uträttat något alls utom att komma med nya rapporter. De är så marinerade i socialdemokrati att de inte vill/vågar föra en borgerlig kiminalpolitik. Men som man sår får man skörda, vilket med dagens slappa asylpolitik även innebär att kriminaliteten kommer attt öka ytterligare.
När det är så svårt att få metadon- eller buprenorfinbehandling är det inte konstigt att missbrukarna kommer hit och stjäl det de behöver och köper smugglad heroin istället.
Inte bara motarbetas missbrukarna av Sveriges drogpolitik, men också oskyldiga åskådare som utsätts för stöld och inbrott.
@Urban Persson
Kul sarkasm. Själv propagerar jag för fler krokodiler i vardagsrummet då det gör att presumtiva tjuvar blir till mer ekologisk nytta.
@ Jerzy Sarnecki och Helena du Rées
Mer straff. Fler lagar. Jag håller med, vi har snart tre lagar för varje brott man kan tänkas begå. Och idag såg jag en notis på en biografdörr om att det var 50.000 kronor böter på att ha med sig inspeningsutrustning...undrar vad de tycker om en telefon tillverkad efter 2005, påslagen eller ej?
Det har gått inflation i straff och extra påbud. Varje politiker pryglad av allmän opinion skriker att han/hon minsann skall ta tag i saken - resultat, en extra redundant lag istället för reéll åtgärd.
Mer poliser på gatan, fler öppna fritidsgårdar, och fler socialsekreterare. Att stifta en tredje eller fjärde lag om huruvida det är godtaget att taga annan människa av daga hjälper helt enkelt inte...
#28 GS, 2009-07-24, 01:31 :
"Inte bara motarbetas missbrukarna av Sveriges drogpolitik, men också oskyldiga åskådare som utsätts för stöld och inbrott."
Så är det. Legalize it!
Sarneckis artikel var verkligen mycket bra, klok och redig i upplägget med pinsamt avslöjande av en del populistisk humbug i form av falsk statistik osv. Man måste förstå att opinionen styrs av hämndlystnad snarare än önskan om brottsprevention. Jag lägger ingen värdering i detta, bara konstaterar att det är så det är.
.
Hursomhelst blir det nog mest plåsterlappar vad man än gör, eftersom stöldkriminaliteten handlar om förvärvsverksamhet och därmed beror fullständigt av samhällsutvecklingen i stort, och den går ju numer åt på tok fel håll, varför det kommer att bli bara värre och värre. Den effektivaste enskilda åtgärden vi kan göra för att minska brottsligheten är utan tvivel en skarp nerdragning av den fjärrkulturella invandringen; JUST på så sätt främjas integration av dem som redan kommit hit, och så motverkas kraftfullt den diskriminering som förvisso OCKSÅ måste åtgärdas, men som i rådande läge bara hopplöst späs på genom en översvämning inför vilken vi alla tycks stå maktlösa. Denna enkla sanning kan emellertid inte uttalas av någon person i ledande ställning, varför debatten blir av begränsat värde.
Fler och mer straff! Varför det? Jag tycker färre straff. Varför skall samma individ dömmas 10, 20, 30 gånger och ändå ingen hejd på karriären? 3e gången gillt och släng nyckeln så spar domstolsverket och polisen en massa utredningsarbete på elendet. Sänk straffbarhetsåldern så det kryphålet täpps igen och ta bort straffrabatten. 100 inbrott = 100 gånger strafftiden för ett inbrott. Svårare än så är det inte.
Jerzy "Stockholms-Bob" Sarnecki. Behövs egentligen ytterligare kommentar?
Att läsa alla dumdryga inläggen ovan kan göra sosse av den mest förhärdade mittenväljare.
JS och dR är erfarna forskare. Dom vill lösa problem.
Det är det intressanta.
Vad allmänheten "känner" är i det här fallet är till 99% hämnd och den känslokedjan slutar i dödsstraffet. Det handlar om att kommunicera VARFÖR man gör något, t.ex. kapar strafftiden, samt vad vi bör gör ISTÄLLET för fängelsestraff.
Problembarnen syns redan på dagis, för att inte tala om i småskolan. Lägga mer resurser där kanske??? [Det riktigt tragiska är att nu får mina medbröder kring 40-strecket (och uppåt) blodstörtning....].
Jerzy har förlorat all trovärdigthet genom att på förvirrade sätt skylla ökad brottslighet på förhöjd anmälningsbenägenhet och dessutom avfärdat grov brottslighet som "pojk-streck" när dåden utförts av yngre personer.
Han har levt på att försköna bilden av det samhälle vi lever i och jag förstår egentligen inte vad han har för agenda eller vems ärenden han springer. Tur är, att idag vet redan dom flesta hur brottsligheten ser ut i Sverige och framför allt vilka grupper som är överrepresenterade, något som Jerzy verkligen ansträngt sig för att mörka och förneka i media.
Någon skrev det tidigare men han är verkligen Sveriges egen version av den förnekande "Baghdad-Bob".
Hej Daniel, fint namn du har, synd att du inte lever upp till det!
Från Wikipedia: Daniel är ett hebreiskt mansnamn (Daniy'el) (דניאל) med betydelsen 'Gud är min domare'.
Vår egen Baghdad-Bob! http://www.youtube.com/watch?v=LQ-DDOLM-44
Varje individ har skyldighet att ta ansvar för sina egna handlingar. Denna princip är vad demokratin och hela samhället är uppbyggt på. Om man i Sarneckis fall ursäktar brottslighet sätts denna princip ur spel i praktiken.
Rättsväsendets uppgift är att utkräva rättvisa, och inte urholka den genom att, i äkta nihilistanda, ursäkta mördare om dennes nalle råkade brinna upp. När brott väl skett är det för sent att tala om att gå till botten med samhällsproblemen. Det är som att sluta röka efter att man redan fått cancer, och minst lika idiotiskt som att stämma tobaksbolaget. Brottslingen har en fri vilja, och har denne använt den till att förpesta andra människors liv, ja då är det bara att utkräva dennes ansvar.
För övrigt är Sverige ett av världens rikaste länder, där även de "fattiga" är överviktiga. Att då skylla på dåliga sociala förhållanden är i så fall mer än skrattretande.
Din trovärdighet har du spelat bort för länge sedan, Jerzy. Några av Sveriges främsta jurister har avfärdat dig som statistikfifflare, så dina ord är helt värdelösa.
Sara,
Såg vi verkligen samma film? Klippet jag länkade till är ett tv-sänt nyhetsreportage. Man måste synnerligen inte göra mycket för att bli anklagad för att vara rasist i dessa dagar, mycket komiskt.
Tycker du verkligen själv att Jerzy är trovärdig?
Varför visar ni bild på Jerzy som vi har sett på bild 100 ggr tidigare men inte Helena som jag aldrig sett på bild?
I den här sponsrade artikel serien är SD uppenbart på G.
Daniel apropå SVT klippet så var det riktigt bra förstår precis vad de olika personerna säger, har dock lite svårare att förstå din kritik av samma person.
Dessutom svårt att förstå din ökade skräck för den alarmerande brottsligheten i Sverige (ironi).
Kan inte se att det har blivit så mycket värre eller bättre, vissa brott ökar, vissa brott minskar i omfattning.
Daniel är det inte astrosurfing du håller på?
Genom att skrämmas för den livsfarliga, omfattande, massiva invandrar brottsligheten.
PS: Du behöver inte svara jag vet redan vad du kommer att säga :)
Men jösses Daniel, fattar du verkligen inte bättre? Eftersom du hävdar att du inte är rasist så måste väl total brist på grundläggande kunskaper vara förklaringen till dina små utbrott. 1. Bara för att man kommit fram till att etnisk bakgrund inte är relevant som förklaring till kriminellt beteende betyder väl inte det att man samtidigt menar att det BARA är personer med en etniskt svensk bakgrund som begår brott? Det finns naturligtvis hur många exempel som helst på människor med en icke-svensk bakgrund som begått brott, liksom det finns på etniska svenskar som begår brott (och då inte minst sådana med samma syn på invandrare som du). Sluta lägga dig en debatt du överhuvudtaget inte förstår, och inte ens förstår att du inte förstår. Sen undrar vad ditt dravel har med artikeln ovan att göra?
Man får inte ha för stor tilltro till matematiken i sammanhang som dessa men jag skulle räkna lite annorlunda på sambandet mellan straffhot och återfallsfrekvens. Om återfallsfrekvensen minskar med 1,3 % då straffhotet ökar med en månad så kan det även uttryckas som att återfallsfrekvensen ändras med faktorn 0,987. Tolv månaders ökning bör ge 0,987^12 = 0,855, dvs. en minskning med 14,5 %. Nästan som Gudmundson. Räknar vi med 77 månader blir resultatet 0,987^77 = 0,365, dvs. en minskning med 63,5 %. Detta sätt att räkna tycker jag är mer realistiskt och resultatet blir åtminstone inte orimligt (som 100,1 %).
Du Jeppe, tom Gudmundsson har begripit att straffets allmänpreventiva effekter på människor knappast följer några linjära samband. Hur kan någon kalla en sådan teori för realistisk? Tok-korkad skulle jag säga, med endast grundläggande kunskaper i sociologi. Borde dock räcka med lite sunt förnuft för att fatta. Kolla in ledarsidans blogg på SvD.
Hej igen Sara!
Ditt svar är fullt av felaktigheter då du inte verkat ha förstått mitt inlägg särskilt väl. Jag har aldrig påstått att eftersom Jerzy ej finner etnicitet relevant betyder det att alla som begår brott är svenskar. Vad har du fått det ifrån egentligen? Vad tokigt! Att både svenskar och invandrare begår brott är det naturligtvis inget snack om. Däremot är min egna personliga åsikt att om man ska bekämpa en viss sorts brottstyp där statens egna statistik säger att en viss etnicitet är överrepresenterad så kan den informationen vara matnyttig när man ska bekämpa framtida brottslighet! Alltså tycker jag att etnicitet kan vara relevant när man talar om brottsförebyggande åtgärder!
Vissa människor får moralpanik och ropar rasism när man för denna diskussion, men då ska du komma ihåg att polismyndigheten har själv tagit vara på denna information och finner den relevant. Vi är tydligen rasister hela bunten, såna som du som tar varje tillfälle i akt att ropa rasist är såna som verkligen spelar rasister i händerna. Det är tråkigt om det blir ett meningslöst ord då det verkligen finns många med hemska åsikter. Nu är jag inte en av dom personerna men om din världsbild kräver att du ska tycka det är det helt fritt fram för min del.
Mitt "dravel" som du uttryckte det har med artikeln att göra då det är Jerzy som skrivit den, kontentan är att hans trovärdighet som kriminolog är värd att ifrågasättas.
Du "jag", det var ett icke-linjärt samband som jag föreslog. Hade jag tillgång till det statistiska materialet så skulle jag nog kunna föreslå något bättre. :-)
Den som verkligen vill hindra brott måste givetvis forska i orsakerna till brottslighet och utifrån resultatet vidta åtgärder.
Att som den stora mängd politiker i debatten bara roppa efter fler och längre straff är endast att proffilera sig som en brottetsbekämpare och vinna billiga politiska poäng utan att åtgärda grundproblemet. Att hotet om långa fängelse straff inte fungerar som brottsprevetion måste ändock anses bevisat genom det stora antal länder som har det systemet offtast också har hög brottslighet.
Givetvis kan vi rent fysiskt förhindra brottslighet genom att låsa in människor under lång tid eller det finns säkert även de som skulle kunna tänka sig dödstraff som en slutlig lösning. Lösningar av det slaget är inte förenliga med en demokratisk grundsyn och det leder till att vi måste välja väg om vi inte skall förkassta hela vårt system. Det är också en fruktansvärt kostsam lösning.
Det absurda i debatten är att just straff preventionen inte på minsta vis skyddar dem som blir utsatta för brott. Brottet har redan skett och när inbrottet är ett faktum kan (om polisen skulle råka lösa brottet) en process om ev. fängelse starta.
Om samhället och medborgarna vill skydda sig mot brott så gäller det att gripa sig an problemet från en vetenskaplig synvinkel och finna vetenskapligt motiverade lösningar med god evidens. Inte som våra politiker här bara roppa på straff för att visa sig handlingskraftiga när det de pressenterar bara är snömos utan substans.
Jag vill påstå att det messta i debatten här är utryck för känslor som leder till åsikter, inte en önskan om att åtgärda ett stort samhällsproblem.
Det gör mig ledssen att se att en klok person som Peter Althin angaerar sig i en sådan slaskdebatt å andra sidan skall Alice Åström ha kredd för att hon vågar sticka ut i debatten.
Märkligt att just vänstern som arbetat så aktivt på att bryta ner rättsäkerheten under många år har en representant här som vill ha en human syn på rättsskipning.
Något som gör mig lite förvånad är att diskussionen angående straff i Sverige bara verkar ske ur ett rehabiliteringsperspektiv och återfallsperspektiv.
Lika viktigt är väl att de som föll offer för brottet får återupprättelse genom att gärningsmännen får hårda straff? Om en person får 5 års fängelse för ett brott kanske han är precis lika brottsbenägen som om han skulle dömts till 2 år när han släppts men det betyder väl inte att det var fel att döma honom till 5 år?
Rättviseperspektivet och återupprättelse för offret med anhöriga får inte glömmas!
Daniel, 2009-07-29, 13:40
Frågan är väl om samhället har råd med ditt hämndbegär? Först kommer de direkta kostnaderna för fängelse för att tilfredställa behovet av "återupprättelse" och sedan kostnaderna för den straffade under den tid efter fängelset om hon/han inte är rehabliterad.
Verkar vettigare att sattsa pengarna på att hjälpa offret och att motverka förövarens fortsatta brottskarriär.
Eller skall hämnden räcka som hjälp för offret?
Hur skulle det kunna vara mer återupprättelse i 5 år än i 2 år? Den som tänker och känner så när det första hämdbegäret laggt sig, är nog i ganska stort behov av hjälp oavsett brott.