Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Svininfluensan

Jonas Ludvigsson om Svininfluensan

Jag vaccinerar inte gratis

På dagens DN debatt skriver sjuksköterskan Anna Jansson att hon gärna vaccinerar gratis. Det gör inte jag.


Om författaren

Jag är barnläkare och har jobbat på barnklinik sedan 1998. Docent 2005.

Jag minns tv-bilderna från Estonia-katastrofen, bussolyckan i Arboga för ett par år sedan. Jag minns hur jag tänkte att om katastrofen kommer, då ställer jag upp, gratis.

Nu är svininfluensan här, men katastrofen dröjer. Myndigheter planerar och agerar för att minimera konsekvenserna av svininfluensan. På dagens DN debatt argumenterar deckarförfattare och sjuksköterska Anna Janson för att vårdpersonal ska ägna sin fritid åt att vaccinera mot svininfluensa. Men ska någon verkligen jobba gratis för att förhindra svininfluensa, och i sådana fall vem?

Bör Socialstyrelsens personal arbeta gratis fram till jul? Är det rimligt att folkhälsominister Maria Larsson, eller rent av statsminister Fredrik Reinfeldt som har det yttersta ansvaret för att Sverige fungerar, jobbar gratis i denna situation? Vad förväntar vi oss av fabriksarbetaren som tillverkar vaccinet, och ambulanspersonalen som ska transportera sjuka till akutmottagningen? Ska de avstå från sin lön? Bör personal som sitter i sjukvårdens telefonrådgivning arbeta gratis? Eller är det bara den som håller i sprutan? 

Samhället utsätts konstant för olika typer av påfrestningar. Under orkanen Katrina i USA dog uppskattningsvis ca 1800 personer. De materiella skadorna uppgick till ca 800 miljarder kronor. TV visade bilder av hjältar som räddade nödställda. Bland de sjukvårdare, helikopterpiloter och poliser vi såg bland vattenmassorna fanns säkert många som arbetade gratis, och inte heller i efterhand krävde någon ersättning. Men de gjorde det under en pågående oväntad katastrof.

Om SMHI varnar för svåra översvämningar i oktober, med risk att tusentals källare översvämmas och människor dör till följd av översvämmade källare, vem ska då ta ansvar? Och vem bör göra det gratis?
Bör svenska rörmokare gå man ur huset för att på sin fritid täta hundratusentals källare som i oktober riskerar att bli översvämmade? Bör SMHI-personalen arbeta gratis för att göra bättre väderprognoser så att vi vet vilken dag det börjar regna? Nej, de bör alla ha betalt för sitt jobb.

Men om scenariot istället är en akut oväntad översvämning av t.ex. en skola där barn har svårt att komma ut, då skulle säkert många med mig vara villiga att göra allt för att rädda de nödställda. Troligen skulle många rörmokare både låna ut utrustning, och själva hjälpa till (gratis) för rädda barn som riskerar att drunkna. Häri ligger skillnaden mellan ett hot vi inte kan förutse (en plötslig översvämning där människor håller på att drunkna) och ett vi faktiskt kan förutse (svininfluensan).

Jag har hittills inte träffat någon vårdpersonal som kan tänka sig att ägna sin fritid åt att vaccinera mot svininfluensan. Att låta landstinget använda sig av gratis arbetskraft är dessutom mycket tveksamt ur facklig och legal synpunkt. Det gör ju att personal på annat håll kan avskedas eftersom gratis arbetskraft gör jobbet! (av mindre betydelse är kanske att vissa patientförsäkringar inte gäller när personalen inte är anställd, alltså inte betald).

Naturligtvis krävs det tydliga ekonomiska ramar i vårt arbete mot svininfluensan. Men Anna Jansson argumenterar inte för ekonomiska ramar, hon argumenterar för frånvaron av ekonomiska ramar (gratis…). Och varför skulle landstingen anställa och betala personal som administrerar vaccinationerna, och sedan förvänta sig att den som ger själva vaccinationen ska göra detta gratis?

Ekonomiska frågor måste lösas av staten och landstingen. Det är deras uppgift att finansiera vaccineringen mot svininfluensa. Det finns goda skäl för att vaccineringen mot svininfluensa ska vara gratis för allmänheten. Men svensk vårdpersonal gör ett bra jobb, och det ska de ha betalt för.


Jonas F. Ludvigsson
Barnläkare, Docent
Örebro Universitetssjukhus





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/9103

23 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Du behöver inte jobba gratis längre än du vill. Själv jobbar jag gratis så länge min empati är intakt.

Alla lika, alla olika

Permalänk | Anmäl #1 Sid Eriksson, 2009-07-22, 13:10

Varför ska alltid kvinnor vara så självuppoffrande? Kan inte kvinnor vara stolta över sin kompetens och kräva att få betalt för sina kunskaper? Men jag antar (och hoppas) att hon bara är ute efter publicitet och vill sälja mer böcker.

Permalänk | Anmäl #2 anders svensson, 2009-07-22, 13:37

Heder åt Jonas Ludvigsson som uttrycker exakt vad jag (sjuksköterska på vårdcentral sedan nästan 30 år) känner.
Man behöver inte sakna medkänsla eller ödmjukhet för att man tar betalt för sitt arbete.
Dessutom har vi vetat ATT en pandemi kommer men inte NÄR. Därav pandemiplanen som upprättades för några år sedan. Nej, Anna Jansson har inte tänkt hela vägen vilket däremot Jonas L. däremot gjort.

Permalänk | Anmäl #3 Karin, 2009-07-22, 16:38

Re: Sid Eriksson, 2009-07-22, 14:10

Men din inställning så får du också acceptera att offenltigt anställda har lägre lön, då särskillt kvinnor.

Permalänk | Anmäl #4 Kalle, 2009-07-22, 19:21

Jag håller helt med Jonas. Varför skulle sista kedja, i ett stort arbete där många lägger ner stor kunskap o energi, jobba gratis? Skulle det vara en hjälte insatts att stå för en länk i en lång kedja?

Sjukvårds personal som har svårt att få semester, de flesta ställer upp och tar extra pass för att få vården att fungera för de sjuka under sommaren, ska nu jobba gratis i höst? Nej inte jag. Jag ställer gärna upp med kunskap o energi men på arbetstid förståss,

Permalänk | Anmäl #5 Elisabet, 2009-07-22, 19:46

Jag håller helt med Jonas.. Av någon konstig anledning ses vårdarbete fortfarande som ett "kall" och inte den profession det faktiskt är.. Jag som sjuksköterska skulle såklart göra allt jag kan för att hjälpa drabbade människor vid en katastrof som t.ex. en tsunami eller jordbävning. Men att gratis utföra ett preventivt arbete som att vaccinera för att spara några kronor åt staten och landstingen är inget som känns aktuellt.

Permalänk | Anmäl #6 Emma , 2009-07-22, 19:49

Jag håller fullständigt med Jonas i denna debatt. Jobba gratis, varför då?? Jag är sjuksköterska och stolt över mitt arbete men det är inget kall längre därför ska vi få betalt för det jobb vi utför. Jag håller med både Jonas och övriga i denna debatt om att man självklart skulle jobba gratis i en katastrof där människor riskerar att dö om inte hjälpen kommer men att ställa upp och vaccinera mot något vi vet kommer att komma helt gratis, nej tack. Är våran tid och kunskap inte värt någonting? Vilka andra i samhället skulle ställa upp på dom villkoren? Vad har sveriges kommuner och landsting gjort för oss sjuksköterskor som skulle vara värt att spara pengar åt dom? Vi kvinnor som dock är överrepresenterade i vården och bland sjuksköterskor som kommer att vara dom som vaccinerar måste värdera vårat yrke och profession högre än så, vi måste vara med och ändra på samhällets syn på oss och vårat otroliga viktiga arbete så återigen, vaccinera gratis när inget annat yrke kommer att arbeta gratis i denna preventiva åtgärd kommer att bli ett stort NEJ.

Permalänk | Anmäl #7 Ulrika, 2009-07-22, 21:00

Jag jobbar inom ett privat IT-företag. Är det av stor vikt att färdigställa ett jobb inom en viss tid går inte hem bara för att ens planerade arbetstid är slut. Man jobbar givetvis på tills det är säkerställt att uppgiften avklaras på bästa sätt. Utan den inställningen går det inte att driva konkurrerande företag. Oftast kräver man ingen som helst extra ersättning för detta. Däremot är det viktigt att kunna kompensera med extra ledighet i form av tex flextid under perioder då arbetsbelastningen är mindre. Det hoppas jag man kan inom vården också.

Permalänk | Anmäl #8 DM, 2009-07-22, 23:11

Anders Svenssons inlägg är ett typexempel på härskarteknik, misstänkliggörande och förlöjligande som ofta används för att hindra kvinnor att tala i sakfrågor. Men jag tänker inte tiga och skämmas.
Det som driver mej är viljan att rädda liv. För två år sen dog min man. Om jag kan förhindra att en sån förtvivlan och sorg drabbar en annan familj eller drabbar oss igen vill jag göra det. Det handlar inte om kallet eller glorian utan om självbevarelsedrift. Ju fler vi vaccinerar, desto färre döda.
Men jag kan också se det ur Jonas Ludvigssons synvinkel. Att skilja på det planerade arbetet och den akuta katastrofen är genomtänkt och klokt. Jag anser inte att vårdpersonal ska jobba gratis i det planerade arbetet - absolut inte - men allt går inte att planera. Om det värsta scenariot inträffar övergår det planerade i en akut situation där den viktigaste principen borde vara att rädda liv. Men det är frivilligt. Och behovet av extra resurser lämnar samma behov av insatser från många andra yrkeskategorier, inte bara de kvinnodominerade. Alltså på frågan skulle Reinfeldt jobba gratis svarar jag obetingat :Ja, om han vill.

Permalänk | Anmäl #9 Anna Jansson, 2009-07-23, 05:16

Anders Svenssons inlägg är ett typexempel på härskarteknik, misstänkliggörande och förlöjligande som ofta används för att hindra kvinnor att tala i sakfrågor. Men jag tänker inte tiga och skämmas.
Det som driver mej är viljan att rädda liv. För två år sen dog min man. Om jag kan förhindra att en sån förtvivlan och sorg drabbar en annan familj eller drabbar oss igen vill jag göra det. Det handlar inte om kallet eller glorian utan om självbevarelsedrift. Ju fler vi vaccinerar, desto färre döda.
Men jag kan också se det ur Jonas Ludvigssons synvinkel. Att skilja på det planerade arbetet och den akuta katastrofen är genomtänkt och klokt. Jag anser inte att vårdpersonal ska jobba gratis i det planerade arbetet - absolut inte - men allt går inte att planera. Om det värsta scenariot inträffar övergår det planerade i en akut situation där den viktigaste principen borde vara att rädda liv. Men det är frivilligt. Och behovet av extra resurser lämnar samma behov av insatser från många andra yrkeskategorier, inte bara de kvinnodominerade. Alltså på frågan skulle Reinfeldt jobba gratis svarar jag obetingat :Ja, om han vill.

Permalänk | Anmäl #10 Anna Jansson, 2009-07-23, 05:17

Många gånger när den som är jour (läkare) har jag hoppat in med omedelbart varsel. Vi kan inte låta akutmottagningen eller avdelningen vara obemannad. Men det är en insats jag vill ha betalt för; och alltid får betalt för.

Landstingen vet att svininfluensan kommer, och det måste de planera för. Om de ändå misslyckas, och svininfluensan drabbar med full styrka, då tvekar jag naturligtvis inte att avsätta helger och kvällar åt att vaccinera! Men jag förväntar mig att landstinget ska betala mig för att utföra detta arbete.

Permalänk | Anmäl #11 Jonas Ludvigsson, 2009-07-23, 06:32

Många gånger när den som är jour (läkare) blir sjuk har jag hoppat in med omedelbart varsel. Vi kan inte låta akutmottagningen eller avdelningen vara obemannad. Men det är en insats jag vill ha betalt för; och alltid får betalt för.

Landstingen vet att svininfluensan kommer, och det måste de planera för. Om de ändå misslyckas, och svininfluensan drabbar med full styrka, då tvekar jag naturligtvis inte att avsätta helger och kvällar åt att vaccinera! Men jag förväntar mig att landstinget ska betala mig för att utföra detta arbete.

Permalänk | Anmäl #12 Jonas Ludvigsson, 2009-07-23, 06:33

Om det värsta skulle ske, att tre- fem miljoner pers blir smittade och därmed att samhällsekonomin BNP minskar med 0,4%- 0,8%, med därtill den djupa lågkonjukturen i botten, så får vi väl ställa upp för vårt gemensamma demokratiska samhälle, oavsett om det finns pengar till övertidsarbete eller ej. I ett sådant läge får vi alla hjälpas åt så gott vi kan, män som kvinnor, enkelt uttryckt. Nu tror ju inte jag att det blir en sådan katastrof," men om ?! "

Permalänk | Anmäl #13 Rolf Bardå, 2009-07-23, 06:58

Dedt är väl inget fel med idealism och solidaritet? Det ska ju bara inte begagnas som undanflyk, och människor med hjärtat på rätta stället skall in te utnyttjas som slavar av cyniska maktspekulanter. Notan skall betalas, vi har en rejäl engångskostnad framför oss, och dennas huvudbörda skall bäras av dem som har mest att ge av, nämligen de välbeställda. Sjukvårdspersonalen ska givetvis ha betalt, rättvist betalt med hänsyn till de fulla omständigheterna, och vad jag vet har ingen klok människa föreslagit något annat, varför den här artikeln ser ut som en nervös överreaktion.

Permalänk | Anmäl #14 Peter Ingestad, 2009-07-23, 08:09

Här är det ej fråga om undanflykter, el. cyniska maktspekulanter, utan
mera om den katastrofala verklighet som kan bli till följd av ex.
naturkatastrofer av olika slag då samhällen kan slås ut och det
ekonomiska systemet ej fungerar normalt som vi är vana vid. Det är
självklart att alla ska ha betalt om det finns förutsättningar härför.
Är själv småföretagare sedan drygt 40 år och har erfarenhet av att det är bara att jobba natt som dag tills beställningen blir klar, oavsett om jag själv kan ( som i många fall inte ) ta ut den timpenning som jag måste ha för att driva företaget. Man är ej kompenserad med ledighet
som företagare, tvärtom! Sådan är verkligheten och ej nervös
överreaktion. Jag vet vad jag talar om.

Permalänk | Anmäl #15 Rolf Bardå, 2009-07-23, 09:03

Tyvärr är alltför många läkare idag drivna mer av finansiella skäl än av ideella eller humanistiska.
Att vården går på knäna ofta nu för tiden beror mer på alltför höga administrations och personalkostnader en trend som förvärrats av all privatisering.

Permalänk | Anmäl #16 T_jalle, 2009-07-23, 19:08

Till T_jalle:
Vårdens kris beror inte på höga administrationskostnader utan på ett kortsiktigt ekonomistiskt perspektiv vid planering/disposition av vårdresurser.
Man planerar för ett vårdbehov utan särskilda påfrestningar (exvis en pandemi) och där andra aktörer (anhöriga, kommuner etc) förutsätts göra mer än vad som egentligen kan göras. Resultatet blir den ovärdiga vården där patienter blir ett slags Svarte Petter som skickas runt till de har godheten att dö.
Personalen - som vanligtvis har både empati och professionalism sliter hårt tills de går i väggen.
Gratisarbete hjälper bara att hålla sjukvårdsadministratörer och politiker kvar i sin illusion om att vi har en fungerande och humanistisk vård.

Permalänk | Anmäl #17 PG, 2009-07-23, 19:53

Jag vill inte bli vaccinerad av någon gratisarbetare utan av en som arbetar på sin arbetsplats, får lön, är försäkrad och jag vet att även vi patiener har rättigheter ifall en olycka/biverkning händer. Men skulle en oväntad katastrof vara framme väntar jag ingen lön utan rycker in om det är lämpligt.

Permalänk | Anmäl #18 elina, 2009-07-23, 21:47

Idealism och humanism -
Det är alltid svårt att uttala sig om andra, men jag känner inte särskilt många inom vården som valt att jobba inom vården för att tjäna en massa pengar. Hur pass idealistiska och humanistiska vi inom vården är får andra uttala sig om (man skulle förstås kunna börja radda upp ideella engagemang men jag låter bli). Jag hoppas att de flesta patienter och anhöriga är nöjda med det bemötande de får inom vården.

Den akuta katastrofen -
Däremot vill jag ännu en gång understryka att alla säkert agerar gratis i en katastrofsituation.
För ett par år sedan fann jag en livlös man på en parkeringsplats, larmade ambulans och gjorde hjärtlungräddning. Mannen överlevde. Jag agerade inte på min arbetsplats, och krävde naturligtvis aldrig ersättning.

Men när jag i förra veckan fick jobba kvar på akutmottagningen mer än två timmar extra för att försöka häva ett hjärtstillestånd hos ett barn som drunknat, då satte jag upp dessa två timmar som flex-tid, för att kunna ta ut motsvarande tid i ledighet när belastningen på jobbet en dag är lägre. I detta fall agerade jag alltså inom ramen för mitt yrke, på min arbetsplats.

De flesta inom vården känner starkt engagemang på sitt arbete, men det motsäger inte att man vill ha betalt för det arbete man gör.

Permalänk | Anmäl #19 Jonas Ludvigsson, 2009-07-24, 06:45

Ibland är det bättre att vara tyst och låta folk tro att man är korkad än att öppna munnen och bevisa det...
Läkare (precis som jurister och dödgrävare) tar sjukligt bra betalt för små saker som tar fem minuter. 11000 kr för att ha jour, hemma eller skriva ett enkelt testamente (1500 och uppåt)...

Permalänk | Anmäl #20 Patrick, 2009-07-24, 10:38

Hej Patrick,

Det finns läkare som får bra betalt, det är ofta hyrläkare som jobbar långa jourpass inom "bristspecialiteter". Jag jobbar inte som hyrläkare utan som de flesta andra läkare som "vanlig anställd".

Jag tittade igenom mitt lönebesked/schema för en månad i våras. Då gick jag fem jourer inne på sjukhuset: två kvällsjourer och tre nattjourer (=5 jourer). I snitt tjänade jag ca 2100 kr/jour på att gå en jour inne på sjukhuset (före skatt).
Men då tjänar jag bra eftersom jag jobbat mer än tio år som läkare. En nyfärdig (genomsnittlig) legitimerad läkare tjänar nog 1/2-2/3 av den summan.
Observera att jag tar ut det mesta av mina jour-pengar i tid, d.v.s. jag var ledig dagen efter nattjouren.

En bakjour i hemmet brukar jag tjäna ca 400 kr för en natt (alltså kl 22-08 dagen därpå). Att det inte blir mer beror på att jag bara behövde svara på frågor i telefonen från hemmet och inte åka in till sjukhuset. Precis som för alla andra går sedan mycket bort i skatt.

Nu vill jag helst återföra debatten till huruvida sjukvårdspersonal bör förväntas vaccinera gratis mot svininfluensa, eller få betalt för att vaccinera.
med vänl hälsn Jonas

Permalänk | Anmäl #21 Jonas Ludvigsson, 2009-07-24, 11:25

Man kan väl börja med att höja lönerna för sjukvårdspersonal istället. Att en så pass viktig grupp i samhället skall ha låga löner, och sedan förväntas jobba gratis vid svinflunseutbrott / katastrofer etc är skamligt.

Bättre då att ex-vis lärare jobbar gratis en period (eftersom ungdomen ändå är körd) för att finansiera övertiden för sjukvårdspersonalen.

Permalänk | Anmäl #22 Antropos, 2009-07-26, 02:08

As the fast development of eyewear industry, there are different kinds of glasses catering for various needs and flavors. People have their choices when they want to wear glasses as fashion accessories. Online cheap eyeglasses enable customers to save great expense. Firmoo.com is the right place for you to buy eyeglasses and sunglasses, for there is a huge variety for your choice, like, buy prescription glasses online, bifocal polarized sunglasses, discount eye glasses, rimless eyeglasses, plastic eyeglass frames, prescription sunglassesand so forth. Firmoo.com will satisfy your needs for vision and beauty. The quality of these glasses is guaranteed. Why not take your action right now? More info: http://daianna.microbloghost.com/.Portland eyeglasses|Sacramento eyeglasses

Permalänk | Anmäl #23 kohee, 2010-08-02, 08:39


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Dags att lägga fokus på reell jämställdhet
  2. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  3. Därför är otrohetstrenden här
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Romney har planerat för ett maratonlopp
  6. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  7. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  8. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  9. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  10. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  1. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  2. Dags att lägga fokus på reell jämställdhet
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  6. Därför är otrohetstrenden här
  7. Ryssland och Kinas ansvar för våldet i Syrien är tungt
  8. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Romney har planerat för ett maratonlopp
  1. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Därför är otrohetstrenden här
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  6. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  7. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  8. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  9. Svenskar och muslimer kommer aldrig att komma överens om slöjan
  10. Absurt att lösningen på exploderande kärnkraftverk skulle vara att bygga fler

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.