[...] Pipping skrev en artikel på Newsmill om en 14-årig flicka som tog sitt liv efter långvarig mobbning i skolan. När kommer vi att få se [...]
Blogg:Nätets diktatorer « Marinas tankar och funderingar, 2009-07-24, 18:15
Vi kan ju börja med att tala om att avskaffa skolplikten. Om vi vågar.
Permalänk | Anmäl
Magnus Brahn, 2009-07-24, 15:16
Vad har skolplikten med självmord att göra?
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-07-24, 15:16
En mycket viktig artikel!
Tack för att du sätter ord på det som så många känner.
Att tysta ned självmord är något av det värsta man kan göra. Ett självmord sätter igång processer hos alla som på något sätt drabbas av det. Processer som kan vara livsfarliga. Det är inget okänt faktum att självmord är "smittsamma", speciellt bland ungdomar.
En av mina systersöner begick självmord 2004 och efter ett år med otillräckligt stöd från samhället valde hans bror att göra det samma. Det här är sådant som inte får hända!
Varför är vi så rädda för att prata om det?
Efter självmorden såg jag många gånger människor lämna affären när de såg att jag var där. Jag såg människor gå över till andra sidan gatan när de fick syn på mig. Det var som om jag vore pestsmittad.
De som vågade, kom fram till mig och sa att de inte visste vad de skulle säga. Det räckte långt för min del. Men att se ryggarna på de som inte vågade blev tungt att bära.
Undrar hur det var för systerson nr två... Hur många var det som vände honom ryggen? Hur många var det som slutade höra av sig till honom? Hur påverkade det honom?
Vi måste våga prata om det som är svårt. Det är enda sättet att försöka få ned siffrorna. Vi måste våga se barnen som har det svårt.
Tack för att du gör det.
Mvh Marina
Permalänk | Anmäl
Marina Engan, 2009-07-24, 16:06
Att en del barn faktiskt vantrivs så mycket i skolan att de föredrar att ta sitt liv framför att tvingas dit. Ingen skulle komma på tanken att utgå från att alla vuxna mår bra av att jobba med en viss sak samma sak med barn alla barn passar inte i skolan
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-07-24, 16:40
"Hon heter Lina och ska snart fylla 14. Skolan har alltid varit ett helvete för Lina och hennes familj. Varje dag sedan förskolan har hon hatat skolan."
Skolan är den första och förmodligen den värsta i en lång rad av tortyrkammare som väntar varje människa.
Det är mkt märkligt att man kan ha skolplikt i ett demokratiskt samhälle.
Permalänk | Anmäl
leffe lunchdröm, 2009-07-24, 16:47
#4 susanna svensson, 2009-07-24, 17:40 :
"samma sak med barn alla barn passar inte i skolan"
Om man inte gillar löneslaveri (som är tortyrkammare nr 2) så har man rätt att stå utanför sånt. Den rätten saknar skolbarn, vilket säger det mesta om vilken syn detta samhälle har på barn. Usch!
Permalänk | Anmäl
leif a lundström, 2009-07-24, 16:55
Tack Marina att du ville dela med dig!
Eftersom vi har skolplikt är det en självklarhet att alla barn måste vi hjälp mot kränkningar och mobbning. Skolor som inte klarar detta ska straffas hårt.
Men om vi alla vågar prata öppnare om självmord så har vi kommit en bit på vägen. Sedan är det så tror jag om fler föräldrar vågade bråka med skolan när det inte funkar då skulle vi tvinga skolan till förändring. Idag är allt för många tysta.
När vår son mådde dåligt i skolan eftersom en lärare mobbade honom, tog vi hem honom och anmälde skolan. Inte förrän skolan fixat så att sonen slapp denna lärare höll vi honom hemma. Det tog 6 månader
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-07-24, 17:09
Jag tror inte att man ska söka efter orsaken till barns självmord i skolans värld. Den svenska skolan gör faktiskt väldigt mycket för att förhindra mobbing om man jämför med andra europeiska länder.
Skolan dvs. den mobbande miljön är kanske den utlösande faktorn för ett självmord men är definitivt inte orsaken till det. Faktum är att dom flesta barn som är mobbade i skolan begår inte självmord.
Man kan jämföra med den senaste tidens ihjälskjutningar på olika skolor runtom i världen. En pojke åker till sin skola och skjuter ihjäl ett antal elever och lärare med ett vapen. Är hans destruktiva beteende skolans fel eller har det sin orsak i något annat?
När det gäller skolplikten är det faktiskt ingen självklarhet att den "måste finnas". På samma sätt som sveriges riksdag beslutade om skolplikten kan samma riksdag också avskaffa den. Med tanke på det rika informationsflödet via internet genom vilket föräldrar tillsammans med sina barn kan inhämta kunskaper i olika ämnen, är den svenska skolan långt ifrån den enda kunskap och förmedlingskanal som finns att tillgå.
Permalänk | Anmäl
Paul Zamecnik, 2009-07-24, 19:26
Jag säger inte att alla mobbning leder till själmord. Jag vet dock att Lina 14 år var mobbad och att hon tillslut inte orkade mer. Jag har inga siffror vad gäller mobbning mot barn och självmord. Dock finns det statistik när det gäller vuxen mobbning. Av de drygt 1300 vuxensjälvmord som skedde i fjol kan man visa på att över 300 (ca 23 %) kan härledas direkt till mobbning.
Det är ett dåligt argument att vi i Sverige har mindre mobbning än i andra länder. Du har du rätt, att det sker mer mobbning i andra länder, men det är ändå så att ca 100 000 barn mobbas i våra Svenska skolor. De nyaste siffrorna säger att 12 % av barnen i Sverige mobbas i skolan, dit de tvingas eftersom vi har skolplikt.
Jag som jobbar som föreläsare menar att skolans värld är svår, det finns ett starkt motstånd att ta i mobbning. Av de skolor Barn och elevombudet granskat var det hela 90 % som inte hade en fungerande likabehandlingsplan. Hade skolan verkligen arbeta aktivt mot mobbning hade det börjat med en likabehandlingsplan. Så att den Svenska skolan tar mobbning på allvar håller jag inte med om. Lina gick på en svensk skola och ingen där hjälpte henne. Inte när hon dog heller vågade man ta i det. Jag har många fler berättelser om mobbade barn som tagit sina liv.
Vad jag ville med min artikel är att vi ska våga prata öppet om självmord.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-07-24, 20:23
Håller med dig här Lisbeth...
Bara för att mobbningen är värre i andra länder så kan vi inte bara acceptera den mobbning som finns i våra skolor. Mobbning sker, hela tiden och det får inte bli så att acceptansen höjs bara för att det är sämre på andra håll.
Det ena självmordet i min familj berodde till stor del på mobbning i skolan. Mobbning pga dyslexi. Att börja dividera om grundorsaken är som att föra en diskussion om hönan och ägget.
Det du skrev om hur skolan tystade ner självmordet är en stor del av problemet. Det handlar om att våga se, att våga ta tag i svåra frågor.
Jag anser inte att man skall börja rucka på skolplikten, den är nödvändig för barnens framtid, men skolplikten förpliktar. Den miljö där barnen tvingas vistas måste vara säker för barnen.
Att slå sig för bröstet och t.ex påstå att det inte finns mobbning i en viss skola (som min sons rektor gjorde när sonen mobbades grovt). Att sticka huvudet i sanden löser inga problem.
Vad skulle man säga till Lina?
Du har det bättre än barn i andra länder..? Tror inte det skulle ha hjälpt henne ett dugg.
Jag skulle önska att du hade så många timmar i dygnet som behövs för att hinna med att föreläsa på varenda skola i landet.
Jag har varit på en av dina föreläsningar och just det du gör kan rädda många barn.
Vi behöver fler som vågar prata och bjuda på sig själv.
Jag mobbades hela grundskolan och har två seriösa självmordsförsök bakom mig, min son mobbades hela låg- och mellanstadiet.
Jag vet vad jag pratar om och jag vet att mycket måste ändras.
Tack för att du gör skillnad Lisbeth!
Permalänk | Anmäl
Marina Engan, 2009-07-24, 22:07
Hmmm...
Jag ser att min senaste kommentar kan missuppfattas.
Den blev en kombination av en kommentar till Lisbeth och till Paul Zamecnik. Jag hoppas att kommentaren uppfattas som den var menad.
Jag och Lisbeth har inte alltid varit helt överens, men här håller jag med henne till fullo och jag uppskattar henne som föreläsare och författare.
Bara för att förtydliga.. :-)
Permalänk | Anmäl
Marina Engan, 2009-07-24, 23:13
Nej i dag kan man lära sig mycket utan att behöva gå i skolan. Min son är en notorisk skolhatar. Jag förstår honom han har haft et helvete med mobbing och trackaserier både från elever och lärare. När skolan har försökt att hjälpa har de i stället förvärrat situationen genom att sätta in åtgärder som förvärrat sonens vantrivsel i stället. men det är inte bara mobbingen som gjort att min son inte trivs i skolan utan även själva skolsituationen. När jag försökt att argumentera för att få honom att gå dit eftersom att han ändå får lära sig saker där som han har nytta av att kunna i livet har jag fått söljande svar. Varför måste jag till skolan för det. När jag behöver veta nått som jag inte kan är det bara att googla. Det är nog dags att göra en ordentlig revidering av hela det teoretiska utbildnings systemet mot bakgrund av den nya informationstekniken.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2009-07-25, 09:41
Jag tror skolan måste fundera över vad det är den lär barn. Mobbning föds i skolan och skolan har inga klara regler för hur man stoppar mobbning. Forskningen säger att 30 % av barnen mobbas av en vuxen på deras skola. Det är mycket viktigt att alla vuxna vill prata öppet även om detta. Även om min artikel handlar om att vi måste våga prata om självmord.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2009-07-25, 15:42
Visioner är bra! Men................................
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2009-11-06, 19:54
Politikerna måste ta tag i det här med hårdhandskar, elever som mobbar andra elever ska genast och ovillkorligen flyttas till en annan skola, alt. dömas till sluten ungdomsvård. Mobbande elevers föräldrar måste dömas till kännbara dagsböter. Föräldrarna har ett mycket stort ansvar, ta det inte från dem. Mobbande lärare ska dömas till fängelse i några månader.
Permalänk | Anmäl
Kalle, 2010-03-04, 11:53
Självmord är ett sätt vi människor utvecklas som art.
Det börjar med att vi inte väljer någon, denne person börjar känna sig ensam och fortsätter det ställs den utvalde inför två val.
1. Ta livet av sig eller..
2. leva ett liv i utstötthet.
Jag vet inte vad jag ska tycka om självmord, självmordet i sig är ett sätt att slippa lidandet, så att prata om att stoppa självmord känns lite felsiktat men förhoppningsvis så kommer fokuset ligga på vad som leder till självmord.
Men som jag inledde är självmord ett sätt som vi utvecklas som art genom evolutionen och hela vår existens är en tävling om vems gener som ska få föras vidare så frågan är om vi egentligen vill stoppa självmord.
Jag tycker inte om lidande, jag vet alltför väl hur det är själv och stöta ut människor till ensamhet och utanförskap är fruktansvärt.
Människan är dock en form av liv som lever genom evolutionen fortfarande, men kanske den dag vi kan förändra våra gener utan att låta evolutionen ha sin gång då kan det vara bra att veta hur man ska hantera och förhindra självmord.
Fast egentligen är det inte så svårt, allt du behöver göra för att förhindra självmord är att vara en god vän.
Det behövs ingen hjärnkirurg för att veta det.
Permalänk | Anmäl
Peter-mörkret, 2010-03-04, 12:02
Vill också säga tack för det du skrivit.
Ett problem som jag hade i skolan var att ingen tog det på allvar, "de är ju bara barn". Vuxna på min skola verkade inte inse att barn också är kapabla till grov psykisk och fysisk misshandel.
Brutna revben, axel ur led, huvudet dunkat i marken, fullständig utfrysning och 13 år av "världen vore bättre utan dig" var min skolvärld. Jag skolkade en halv termin i sexan utan mer än ett förmanande samtal. Flera av mina vänner försökte ta livet av sig, en försökte hänga sig på en toalett men misslyckades. Själv bet jag ihop och vägrade ge upp, men visst fanns tanken där.
Det måste gå att göra något. Vi måste börja prata om det.
Permalänk | Anmäl
jo, 2010-03-04, 14:03
Skolan måste sköta sig betydligt bättre än den gör. I receptet för det ligger mycket som inte ses med blida ögon av diverse politiker och annat drägg:
En fullständigt reformerad utbildning, där ämnet pedagogik inte används som spärr för de som inte hyser socialistiska åsikter.
Betydligt högre lärarlöner.
Mindre klasser.
Ett fokus i skolan på individens situation, oavsett vad gruppen tycker om den individen. Vi kan inte längre acceptera en inställning från skolan som har någonting gemensamt med Ingvar Karlssons berömda citat "Skolan är den spjutspets med vilken vi skall forma den socialistiska människan".
En bot mot elevernas fullständiga rättslöshet i skolan. Någon form av möjlighet att pröva skuldfråga och liknande behövs.
Att skolan slutar med idéer som att det är den mobbade som skall flyttas, därför att "annars blir det ju bara likadant på nästa ställe".
Och förmodligen en möjlighet för föräldrar att ge hemundervisning till sina barn istället för att tvinga elever tillbaka till omöjliga situationer. Skolplikten ligger på samhället att ERBJUDA skola till alla barn, och kontrollera kvaliteten på det som eleverna annars får.
Sedan tror jag tyvärr inte att vi kan bli av med alla suicid bland unga, lika lite som vi kan bli av med alla trafikolyckor. En nollvision är bara ett sätt att kasta pengar i sjön därför att ett visst fenomen ger en ångest. Det vi skall göra är att se till att BUP fungerar professionellt, vetenskapligt och med hög kvalitet, istället för som idag, ett ställe där unga människor får icke-fungerande familjeterapi och aktivt motarbetas i att få medicin för sina depressioner. Dessutom behövs en betydligt bättre tillgänglighet till ungdomspsykiatrin. Då skulle vi slippa åtminstone en stor del av självmorden bland unga.
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2010-03-04, 16:43
Som vanligt, feministtrams. Naturligtvis ska Lisbeth ta upp en tjej som exempel, trots att pojkar i alla åldergrupper totalt dominerar vad gäller att begå självmord.
Permalänk | Anmäl
Hmmmm, 2010-03-04, 16:58
#21 Hmmmm .... Skärpning. Detta är inte "feministtrams" bara för att artikeln handlar om en flickas tragiska reaktion på mobbing.
Det kunde lika gärna handlat om en liten rädd och mobbad pojke.
Ett viktigt och angeläget ämne som skrämmer och upprör oss alla.
Jag har själv varit med om ett yttterst oväntat självmord på nära håll och det ryser i mig när jag läser berättelsen om flickan.
Tack Lisbeth för att du lyfter frågan!
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2010-03-04, 19:58
Re skogstokig, Det kunde lika gärna
Dock gjorde det inte det, trots att pojkar och män begår självmord nästan dubbelt så ofta som flickor och kvinnor.
Det må vara så att självmord är en viktig fråga, men det här är en så uppenbar feministvinkling trots att det är pojkar som står för självmorden.
Permalänk | Anmäl
Hmmmm, 2010-03-05, 08:43
Orsaken till flickor/kvinnors låga självmord statistik är att de har större socialt stöd än män.
Dessutom så kallas det självmordsförsök om de skär sig i handlederna.
Vilket inte är ett självmordsförsök utan ett sätt att utplåna mental smärta.
Men eftersom det tas som självmord så rullar hjulen sakta igång och de kan börja få vård och saker börjar bli bättre omkring dom.
Män döljer det tills den dagen kommer då de verkligen gör ett försök, och de vill inte misslyckas, de vill inte göra det som ett rop på hjälp.
Permalänk | Anmäl
Geiko, 2010-03-05, 16:27
Det finns redan en officiell nollvision för att förebygga suicid. Jag var själv moderator på en konferens då jag frågade folkhälsominister Maria Larsson om hon stod bakom en sådan vision.
Läs mer här http://www.dn.se/nyheter/sverige/nollvision-ska-radda-1400-liv-1.529295 och på min blogg; http://alfredskogberg.wordpress.com/
Permalänk | Anmäl
Alfred Skogberg, 2010-03-06, 07:57
just detta du säger att mobbning i många fall utförs av en lärare.
Denna mobbning tystas nästan alltid ned och debateras inte av våra 'ledare'
Denna lärarmobbning är ju så ofantlig mycke värre än mobbning från
elever, eftersom det är 'makten' som mobbar och offret är mycket mer utsatt
Permalänk | Anmäl
Adam, 2010-03-07, 01:40
Hmmmmm Du är helt ute och cyklar....det handlar inte om kvinnor, flickor det handlar om mobbning och självmord...du borde läsa bättre innan du kommer med löjliga och dumma inlägg.......
Jag vet att man nu börjat prata om nollvision när det gäller självmord trots det tog 52 barn sina liv 2008……vi måste prata mycket mer om vad mobbning gör med alla inblandade och att det är risk för självmord både bland flickor och pojkar.
Permalänk | Anmäl
Lisbeth Pipping, 2010-03-19, 20:52
Discounted louis vuitton,Purse & Wallets Online Shop! Bagsmine.com has been dedicated in the business of best quality louis vuitton replica ...Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-21, 12:42
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.
Permalänk | Anmäl
liumang, 2010-07-22, 11:37
29 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Vi kan ju börja med att tala om att avskaffa skolplikten. Om vi vågar.
Vad har skolplikten med självmord att göra?
En mycket viktig artikel!
Tack för att du sätter ord på det som så många känner.
Att tysta ned självmord är något av det värsta man kan göra. Ett självmord sätter igång processer hos alla som på något sätt drabbas av det. Processer som kan vara livsfarliga. Det är inget okänt faktum att självmord är "smittsamma", speciellt bland ungdomar.
En av mina systersöner begick självmord 2004 och efter ett år med otillräckligt stöd från samhället valde hans bror att göra det samma. Det här är sådant som inte får hända!
Varför är vi så rädda för att prata om det?
Efter självmorden såg jag många gånger människor lämna affären när de såg att jag var där. Jag såg människor gå över till andra sidan gatan när de fick syn på mig. Det var som om jag vore pestsmittad.
De som vågade, kom fram till mig och sa att de inte visste vad de skulle säga. Det räckte långt för min del. Men att se ryggarna på de som inte vågade blev tungt att bära.
Undrar hur det var för systerson nr två... Hur många var det som vände honom ryggen? Hur många var det som slutade höra av sig till honom? Hur påverkade det honom?
Vi måste våga prata om det som är svårt. Det är enda sättet att försöka få ned siffrorna. Vi måste våga se barnen som har det svårt.
Tack för att du gör det.
Mvh Marina
Att en del barn faktiskt vantrivs så mycket i skolan att de föredrar att ta sitt liv framför att tvingas dit. Ingen skulle komma på tanken att utgå från att alla vuxna mår bra av att jobba med en viss sak samma sak med barn alla barn passar inte i skolan
"Hon heter Lina och ska snart fylla 14. Skolan har alltid varit ett helvete för Lina och hennes familj. Varje dag sedan förskolan har hon hatat skolan."
Skolan är den första och förmodligen den värsta i en lång rad av tortyrkammare som väntar varje människa.
Det är mkt märkligt att man kan ha skolplikt i ett demokratiskt samhälle.
#4 susanna svensson, 2009-07-24, 17:40 :
"samma sak med barn alla barn passar inte i skolan"
Om man inte gillar löneslaveri (som är tortyrkammare nr 2) så har man rätt att stå utanför sånt. Den rätten saknar skolbarn, vilket säger det mesta om vilken syn detta samhälle har på barn. Usch!
Tack Marina att du ville dela med dig!
Eftersom vi har skolplikt är det en självklarhet att alla barn måste vi hjälp mot kränkningar och mobbning. Skolor som inte klarar detta ska straffas hårt.
Men om vi alla vågar prata öppnare om självmord så har vi kommit en bit på vägen. Sedan är det så tror jag om fler föräldrar vågade bråka med skolan när det inte funkar då skulle vi tvinga skolan till förändring. Idag är allt för många tysta.
När vår son mådde dåligt i skolan eftersom en lärare mobbade honom, tog vi hem honom och anmälde skolan. Inte förrän skolan fixat så att sonen slapp denna lärare höll vi honom hemma. Det tog 6 månader
Jag tror inte att man ska söka efter orsaken till barns självmord i skolans värld. Den svenska skolan gör faktiskt väldigt mycket för att förhindra mobbing om man jämför med andra europeiska länder.
Skolan dvs. den mobbande miljön är kanske den utlösande faktorn för ett självmord men är definitivt inte orsaken till det. Faktum är att dom flesta barn som är mobbade i skolan begår inte självmord.
Man kan jämföra med den senaste tidens ihjälskjutningar på olika skolor runtom i världen. En pojke åker till sin skola och skjuter ihjäl ett antal elever och lärare med ett vapen. Är hans destruktiva beteende skolans fel eller har det sin orsak i något annat?
När det gäller skolplikten är det faktiskt ingen självklarhet att den "måste finnas". På samma sätt som sveriges riksdag beslutade om skolplikten kan samma riksdag också avskaffa den. Med tanke på det rika informationsflödet via internet genom vilket föräldrar tillsammans med sina barn kan inhämta kunskaper i olika ämnen, är den svenska skolan långt ifrån den enda kunskap och förmedlingskanal som finns att tillgå.
Jag säger inte att alla mobbning leder till själmord. Jag vet dock att Lina 14 år var mobbad och att hon tillslut inte orkade mer. Jag har inga siffror vad gäller mobbning mot barn och självmord. Dock finns det statistik när det gäller vuxen mobbning. Av de drygt 1300 vuxensjälvmord som skedde i fjol kan man visa på att över 300 (ca 23 %) kan härledas direkt till mobbning.
Det är ett dåligt argument att vi i Sverige har mindre mobbning än i andra länder. Du har du rätt, att det sker mer mobbning i andra länder, men det är ändå så att ca 100 000 barn mobbas i våra Svenska skolor. De nyaste siffrorna säger att 12 % av barnen i Sverige mobbas i skolan, dit de tvingas eftersom vi har skolplikt.
Jag som jobbar som föreläsare menar att skolans värld är svår, det finns ett starkt motstånd att ta i mobbning. Av de skolor Barn och elevombudet granskat var det hela 90 % som inte hade en fungerande likabehandlingsplan. Hade skolan verkligen arbeta aktivt mot mobbning hade det börjat med en likabehandlingsplan. Så att den Svenska skolan tar mobbning på allvar håller jag inte med om. Lina gick på en svensk skola och ingen där hjälpte henne. Inte när hon dog heller vågade man ta i det. Jag har många fler berättelser om mobbade barn som tagit sina liv.
Vad jag ville med min artikel är att vi ska våga prata öppet om självmord.
Håller med dig här Lisbeth...
Bara för att mobbningen är värre i andra länder så kan vi inte bara acceptera den mobbning som finns i våra skolor. Mobbning sker, hela tiden och det får inte bli så att acceptansen höjs bara för att det är sämre på andra håll.
Det ena självmordet i min familj berodde till stor del på mobbning i skolan. Mobbning pga dyslexi. Att börja dividera om grundorsaken är som att föra en diskussion om hönan och ägget.
Det du skrev om hur skolan tystade ner självmordet är en stor del av problemet. Det handlar om att våga se, att våga ta tag i svåra frågor.
Jag anser inte att man skall börja rucka på skolplikten, den är nödvändig för barnens framtid, men skolplikten förpliktar. Den miljö där barnen tvingas vistas måste vara säker för barnen.
Att slå sig för bröstet och t.ex påstå att det inte finns mobbning i en viss skola (som min sons rektor gjorde när sonen mobbades grovt). Att sticka huvudet i sanden löser inga problem.
Vad skulle man säga till Lina?
Du har det bättre än barn i andra länder..? Tror inte det skulle ha hjälpt henne ett dugg.
Jag skulle önska att du hade så många timmar i dygnet som behövs för att hinna med att föreläsa på varenda skola i landet.
Jag har varit på en av dina föreläsningar och just det du gör kan rädda många barn.
Vi behöver fler som vågar prata och bjuda på sig själv.
Jag mobbades hela grundskolan och har två seriösa självmordsförsök bakom mig, min son mobbades hela låg- och mellanstadiet.
Jag vet vad jag pratar om och jag vet att mycket måste ändras.
Tack för att du gör skillnad Lisbeth!
Hmmm...
Jag ser att min senaste kommentar kan missuppfattas.
Den blev en kombination av en kommentar till Lisbeth och till Paul Zamecnik. Jag hoppas att kommentaren uppfattas som den var menad.
Jag och Lisbeth har inte alltid varit helt överens, men här håller jag med henne till fullo och jag uppskattar henne som föreläsare och författare.
Bara för att förtydliga.. :-)
Nej i dag kan man lära sig mycket utan att behöva gå i skolan. Min son är en notorisk skolhatar. Jag förstår honom han har haft et helvete med mobbing och trackaserier både från elever och lärare. När skolan har försökt att hjälpa har de i stället förvärrat situationen genom att sätta in åtgärder som förvärrat sonens vantrivsel i stället. men det är inte bara mobbingen som gjort att min son inte trivs i skolan utan även själva skolsituationen. När jag försökt att argumentera för att få honom att gå dit eftersom att han ändå får lära sig saker där som han har nytta av att kunna i livet har jag fått söljande svar. Varför måste jag till skolan för det. När jag behöver veta nått som jag inte kan är det bara att googla. Det är nog dags att göra en ordentlig revidering av hela det teoretiska utbildnings systemet mot bakgrund av den nya informationstekniken.
Jag tror skolan måste fundera över vad det är den lär barn. Mobbning föds i skolan och skolan har inga klara regler för hur man stoppar mobbning. Forskningen säger att 30 % av barnen mobbas av en vuxen på deras skola. Det är mycket viktigt att alla vuxna vill prata öppet även om detta. Även om min artikel handlar om att vi måste våga prata om självmord.
Visioner är bra! Men................................
http://malinochlivet.blogg.se/?tmp=06222332
Politikerna måste ta tag i det här med hårdhandskar, elever som mobbar andra elever ska genast och ovillkorligen flyttas till en annan skola, alt. dömas till sluten ungdomsvård. Mobbande elevers föräldrar måste dömas till kännbara dagsböter. Föräldrarna har ett mycket stort ansvar, ta det inte från dem. Mobbande lärare ska dömas till fängelse i några månader.
Självmord är ett sätt vi människor utvecklas som art.
Det börjar med att vi inte väljer någon, denne person börjar känna sig ensam och fortsätter det ställs den utvalde inför två val.
1. Ta livet av sig eller..
2. leva ett liv i utstötthet.
Jag vet inte vad jag ska tycka om självmord, självmordet i sig är ett sätt att slippa lidandet, så att prata om att stoppa självmord känns lite felsiktat men förhoppningsvis så kommer fokuset ligga på vad som leder till självmord.
Men som jag inledde är självmord ett sätt som vi utvecklas som art genom evolutionen och hela vår existens är en tävling om vems gener som ska få föras vidare så frågan är om vi egentligen vill stoppa självmord.
Jag tycker inte om lidande, jag vet alltför väl hur det är själv och stöta ut människor till ensamhet och utanförskap är fruktansvärt.
Människan är dock en form av liv som lever genom evolutionen fortfarande, men kanske den dag vi kan förändra våra gener utan att låta evolutionen ha sin gång då kan det vara bra att veta hur man ska hantera och förhindra självmord.
Fast egentligen är det inte så svårt, allt du behöver göra för att förhindra självmord är att vara en god vän.
Det behövs ingen hjärnkirurg för att veta det.
Vill också säga tack för det du skrivit.
Ett problem som jag hade i skolan var att ingen tog det på allvar, "de är ju bara barn". Vuxna på min skola verkade inte inse att barn också är kapabla till grov psykisk och fysisk misshandel.
Brutna revben, axel ur led, huvudet dunkat i marken, fullständig utfrysning och 13 år av "världen vore bättre utan dig" var min skolvärld. Jag skolkade en halv termin i sexan utan mer än ett förmanande samtal. Flera av mina vänner försökte ta livet av sig, en försökte hänga sig på en toalett men misslyckades. Själv bet jag ihop och vägrade ge upp, men visst fanns tanken där.
Det måste gå att göra något. Vi måste börja prata om det.
Skolan måste sköta sig betydligt bättre än den gör. I receptet för det ligger mycket som inte ses med blida ögon av diverse politiker och annat drägg:
En fullständigt reformerad utbildning, där ämnet pedagogik inte används som spärr för de som inte hyser socialistiska åsikter.
Betydligt högre lärarlöner.
Mindre klasser.
Ett fokus i skolan på individens situation, oavsett vad gruppen tycker om den individen. Vi kan inte längre acceptera en inställning från skolan som har någonting gemensamt med Ingvar Karlssons berömda citat "Skolan är den spjutspets med vilken vi skall forma den socialistiska människan".
En bot mot elevernas fullständiga rättslöshet i skolan. Någon form av möjlighet att pröva skuldfråga och liknande behövs.
Att skolan slutar med idéer som att det är den mobbade som skall flyttas, därför att "annars blir det ju bara likadant på nästa ställe".
Och förmodligen en möjlighet för föräldrar att ge hemundervisning till sina barn istället för att tvinga elever tillbaka till omöjliga situationer. Skolplikten ligger på samhället att ERBJUDA skola till alla barn, och kontrollera kvaliteten på det som eleverna annars får.
Sedan tror jag tyvärr inte att vi kan bli av med alla suicid bland unga, lika lite som vi kan bli av med alla trafikolyckor. En nollvision är bara ett sätt att kasta pengar i sjön därför att ett visst fenomen ger en ångest. Det vi skall göra är att se till att BUP fungerar professionellt, vetenskapligt och med hög kvalitet, istället för som idag, ett ställe där unga människor får icke-fungerande familjeterapi och aktivt motarbetas i att få medicin för sina depressioner. Dessutom behövs en betydligt bättre tillgänglighet till ungdomspsykiatrin. Då skulle vi slippa åtminstone en stor del av självmorden bland unga.
Som vanligt, feministtrams. Naturligtvis ska Lisbeth ta upp en tjej som exempel, trots att pojkar i alla åldergrupper totalt dominerar vad gäller att begå självmord.
#21 Hmmmm .... Skärpning. Detta är inte "feministtrams" bara för att artikeln handlar om en flickas tragiska reaktion på mobbing.
Det kunde lika gärna handlat om en liten rädd och mobbad pojke.
Ett viktigt och angeläget ämne som skrämmer och upprör oss alla.
Jag har själv varit med om ett yttterst oväntat självmord på nära håll och det ryser i mig när jag läser berättelsen om flickan.
Tack Lisbeth för att du lyfter frågan!
Re skogstokig, Det kunde lika gärna
Dock gjorde det inte det, trots att pojkar och män begår självmord nästan dubbelt så ofta som flickor och kvinnor.
Det må vara så att självmord är en viktig fråga, men det här är en så uppenbar feministvinkling trots att det är pojkar som står för självmorden.
Orsaken till flickor/kvinnors låga självmord statistik är att de har större socialt stöd än män.
Dessutom så kallas det självmordsförsök om de skär sig i handlederna.
Vilket inte är ett självmordsförsök utan ett sätt att utplåna mental smärta.
Men eftersom det tas som självmord så rullar hjulen sakta igång och de kan börja få vård och saker börjar bli bättre omkring dom.
Män döljer det tills den dagen kommer då de verkligen gör ett försök, och de vill inte misslyckas, de vill inte göra det som ett rop på hjälp.
Det finns redan en officiell nollvision för att förebygga suicid. Jag var själv moderator på en konferens då jag frågade folkhälsominister Maria Larsson om hon stod bakom en sådan vision.
Läs mer här http://www.dn.se/nyheter/sverige/nollvision-ska-radda-1400-liv-1.529295 och på min blogg; http://alfredskogberg.wordpress.com/
just detta du säger att mobbning i många fall utförs av en lärare.
Denna mobbning tystas nästan alltid ned och debateras inte av våra 'ledare'
Denna lärarmobbning är ju så ofantlig mycke värre än mobbning från
elever, eftersom det är 'makten' som mobbar och offret är mycket mer utsatt
Hmmmmm Du är helt ute och cyklar....det handlar inte om kvinnor, flickor det handlar om mobbning och självmord...du borde läsa bättre innan du kommer med löjliga och dumma inlägg.......
Jag vet att man nu börjat prata om nollvision när det gäller självmord trots det tog 52 barn sina liv 2008……vi måste prata mycket mer om vad mobbning gör med alla inblandade och att det är risk för självmord både bland flickor och pojkar.
Discounted louis vuitton,Purse & Wallets Online Shop! Bagsmine.com has been dedicated in the business of best quality louis vuitton replica ...Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags
The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.