Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Kinesiska provinsen Xinjiang

Foto: Scanpix
Henrik Lindberg om Kinesiska provinsen Xinjiang

Uigurernas kamp mot Kina liknar Baltikums kamp mot Sovjetunionen

På bilder, you-tubeklipp och reportage påmindes vi i veckan om en av dessa glömda konflikter som inte får mycket uppmärksamhet av världens media. Den har dock slånede likheter med ett skeende för drygt 20 år sedan. Då var det balterna vi följde i kamp mot Sovjetunionen och dess maktapparat. Idag är det uigurerna i kamp mot ett Kina som har otaliga minoriteter vilka törstar efter frihet och självstyre.


Om författaren

Jag fångades av Baltikums öde på 1980-talet genom en ren slump. Jag fick en av Andres Kûngs många böcker om Estland och efter det var jag fast. Att jag fångades av Centralasiens öde på 1990-talet berodde snarare på en föreläsning vid Uppsala universitet som inte lämnade mig någon ro.

I veckan hände det igen: Protester från ett litet folk mot en stor och stark regim. Nu är det uigurerna, ett turkfolk med muslimsk tro, som har revolterat mot kommunistregimen i Beijing. Protesterna tycks ha sitt ursprung i en konflikt mellan arbetare från ursprungsbefolkningen uigurer och inflyttade Han-kineser, vilken ledde till två uigurers död. Protesterna mot myndigheternas agerande möts här liksom i andra diktaturer av tårgas, batonger, vattenkanoner och skarpa skott.

Animositeten mellan de två folkgrupperna kommer sig av att Han-kineserna till stor del är inflyttade till Xinjiang-provinsen sedan den kinesiska ockupationen 1949, då den delvis självstyrande Uiguriska republiken krossades. En uppgörelse mellan Stalin och Mao 1949 beseglade dess öde och de dåvarande makthavarna försvann efter en påstådd flygolycka. Sedermera har det visat sig att de mördades i Moskva på Stalins order.[1] Sedan dess har uigurernas språk, kultur, och inflytande över sina angelägenheter trängts tillbaka och gruppen är numer en minoritet i Xinjiang. Alla centrala beslut om provinsens ekonomi fattas i Beijing och den snedvrids till förmån för den kinesiska regimens intressen.

Känner ni igen detta? Det borde vi svenskar göra eftersom vi har tre numer självständiga nationer på andra sidan om Östersjön som grannländer: Estland, Lettland och Litauen. Innan 1990-91, då dessa tre länder slet sig loss från Sovjetunionen utsattes de för samma politik, samma folkomflyttningar och samma förtryck som uigurerna idag utsätts för. I båda fallen är det en despotisk stormakt med militär, politisk och ekonomisk dominans som noga bevakar sitt mångnationella imperium. I båda fallen har befolkningarna gått miste om sin politiska och ekonomiska självständighet och deras religion, språk samt kulturyttringar har kringskurits.

I fallet med Xinjiang har uigurerna förvisso tagit del av den kinesiska ekonomiska expansionen under senare decennier, men till ett högt pris. Bingtuan, eller "Produktions- och konstruktionskåren i Xinjiang", är en slags ekonomisk halvmilitär organisation som har till uppgift att utveckla området, men som också fungerar som regimens instrument för att kolonisera provinsen och förflytta Han-kineser till Xinjiang.

Bingtuan användes för att säkra kontrollen över de stora områden i västra Kina som erövrades efter kommunisternas maktövertagande 1949. Eftersom få kineser ville flytta dit blev det soldater och med familjer som fick bosätta sig i regionen och säkra kontrollen. I Bingtuans regi byggdes infrastruktur och städer upp medan marken odlades upp i gigantiska kollektivjordbruk av kolonister, främst Han-kineser. Den ekonomiska utvecklingen och industrialiseringen har således bidragit till att befästa ockupationsmaktens herravälde.[2]

Efter Sovjetunionens fall 1991 blev kommunistregimen i Beijing skrämda av att det etablerades nya självständiga republiker i Centralasien och man fruktade att självständighetssträvandena från uigurerna skulle främjas av detta. För att möta den utvecklingen har regimen valt att försöka likna uigurernas kamp vid terrorism och islamsk fundamentalism i syfte att få stöd från omvärlden. Därtill har Shanghai Cooperation Organization (SCO) bidragit till att länderna som gränsar till Xinjiang: Ryssland, Kazakstan, Kirgizistan Uzbekistan och Tadzjikistan stödjer den kinesiska regimen. Innanför dessa staters gränser tillåts således uigurerna inte att organisera sig vare sig politiskt eller militärt.[3] Därtill saknar uigurerna det globala igenkännandet och statusen hos Dalai Lama och Tibetanernas kamp mot regimen i Beijing.

På kort sikt är framtiden för uigurerna i Xinjiang förmodligen dyster. Den militära övermakten gör det likt balternas frihetskamp nästan lönlöst att försöka störta regimen med våld. Vissa separatistgrupper med vapen i hand finns, men de utgör inget militärt hot. Politiskt är deras sak sällan uppmärksammad och några starka bundsförvanter med maktmedel finns inte.

Det som skänker hopp åt uigurerna är att vi vet vad som hände med Baltikum. Tre små nationer som också slukades efter uppgörelser mellan diktatorer, fast i det fallet hade Stalin en annan partner nämligen Hitler. Även i fallet med Baltikum valde andra länder att i hög grad ignorera eller motarbeta deras frihetskamp. Sveriges meriter på det området är många. Alltifrån att vi lämnade ut deras guldreserver, via Baltutlämningen ända till utrikesminister Sten Anderssons famösa uttalande om att "Baltikum inte var ockuperat". Men Baltikum är fritt idag och det är Sovjetunionen som inte längre existerar. Till sist vann David över Goliat.

Inför och under Sovjetunionens sönderfall ökade nationalitetskonflikterna och klyftorna mellan olika regioner, samtidigt som regimen försökte hämma protesterna genom ömsom reformer och ömsom repression. I Sovjetunionens fall lyckades inte regimen stå emot människornas krav på frihet och självstyre. Konflikten mellan den slutna politiken och den öppna ekonomin går förmodligen inte att bemästra i längden, inte heller i Kina. Det skänker hopp åt uigurerna och alla andra folk vars frihet förtrampas av den nuvarande kinesiska regimen.


[1] Taipei Times, Tuesday, Oct 12

[2] Asia Sentinel 13 april 2008, "The Conqueror of China's Wild West"

[3] Sznaider, Ariel Pablo (2006) "China`s Shanghai Cooperation Organization Strategy"http://irps.ucsd.edu/assets/004/5367.pdf





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/8684

17 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag blir så trött på denna ständiga antikinesiska propaganda hela tiden. Vad Kina än gör, så är det alltid fel i medias ögon. Det spelar ingen roll vad det handlar om. Det spelar ingen roll om Kina är ett kejsardömme, om det är kommunistiskt, eller kapitalistiskt land som idag, vad de än gör så är det fel. Xinjiang, precis som Tibet ÄR en del av Kina och det kommer förbli så. Lär er leva med det.

Permalänk | Anmäl #1 Anton, 2009-07-07, 19:50

Jag blir så trött på denna ständiga antikinesiska propaganda hela tiden. Vad Kina än gör, så är det alltid fel i medias ögon. Det spelar ingen roll vad det handlar om. Det spelar ingen roll om Kina är ett kejsardömme, om det är kommunistiskt, eller kapitalistiskt land som idag, vad de än gör så är det fel. Xinjiang, precis som Tibet ÄR en del av Kina och det kommer förbli så. Lär er leva med det.

Permalänk | Anmäl #2 Anton, 2009-07-07, 19:52

Allt öster om helsingfors är en vit fläck på kartan utom Bangkok för de flesta svenskar de har ingen aning det dyken nämligen sällan upp på nyheterna från vår ärorika televition.

M Gren

Permalänk | Anmäl #3 M gren, 2009-07-07, 20:38

tacka vet jag Kina som inte viker en tum i kampen mot Muslimer men i västvärlden är det alltid synd om Muslimerna.
i Svensk media är det aldrig tal om vad Muslimer gör med Kristna i Muslimska länder, folkmordet mot de Kristna 1915-1918 där Kurder o Turkar var inblandade, än idag pågår det förföljelse,mord,trakaserier mot Kristna Kopter i Egypten, i Sudan mördades 2miljoner Kristna och Svensk media snackar bara skit.
Muslimer är hycklare o dubbelmoralens folk o PK folket i Västvärlden tror på allt vad Muslimerna säger.
ni kan fortsätta att hänga ut Kina som värsta förtryckar staten men vad ni västerlänningar glömmer är att samma problematik har ni i er egen bakgård som ni förr eller senare blir illa tvungna att bemöta.

Permalänk | Anmäl #4 Mesopotälje, 2009-07-07, 21:51

Hur kan det vara frågan om en folkresning när uighurerna är en minoritet i regionen? Är det inte isåfall en fråga om att en högljudd minoritet vill tvinga på majoriteten en förändring den inte vill ha?

Permalänk | Anmäl #5 Tobias_42, 2009-07-07, 22:22

"Uigurernas kamp mot Kina liknar Baltikums kamp mot Sovjetunionen "

Hahahaha!
Historie och kulturlös propaganda! Gör om! Gör rätt!
Och framför allt LÄS PÅ!"

Permalänk | Anmäl #6 Viking, 2009-07-07, 22:26

"Uigurernas kamp mot Kina liknar Baltikums kamp mot Sovjetunionen "

Hahahaha!
Historie och kulturlös propaganda! Gör om! Gör rätt!
Och framför allt LÄS PÅ!"

Permalänk | Anmäl #7 Viking, 2009-07-07, 22:27

Mesopotälje skrev :
.
"Muslimska länder, folkmordet mot de Kristna 1915-1918 där Kurder o Turkar var inblandade, än idag pågår det förföljelse,mord,trakaserier mot Kristna Kopter i Egypten, i Sudan mördades 2miljoner Kristna och Svensk media snackar bara skit."
.
Bäste Meso Potälje
.
1) Det ena förtrycket förtar inte det andra
2) Man kan inte döma alla muslimer för vad några gör
3) Kollektiv skuld är av ondo och skapar inte en grund för utveckling och samarbete
.
Du nämnde några exempel i ditt inlägg, vi kan utan problem hitta stora och avgörande övergrepp från "Kristna", från "Tyskar", "Amerikaner" och från "de antika Assyrierna" etc etc
.
Att skuldbelägga ALLA kristna, ALLA Tyskar, ALLA Amerikaner och alla ASSYRIER/SYRIANER för vad en del av dessa grupper varit skyldiga till, är primitivt, kontraproduktivt och hämndlystet.
.
Leder aldrig till konstruktiva lösningar

Permalänk | Anmäl #8 Amir , 2009-07-07, 22:53

Förstår uigurernas frustration, men om de skulle bilda ett eget land så skulle det krävas än värre förtryck, för att de som numera är en minoritet i Xinjiang skulle kunna hålla makten över området. Det är ett faktum att ytterst få etniska grupper har ett eget land utan några andra invånare än den egna gruppen. Principen "ett folk - ett land" fungerar helt enkelt inte i praktiken. Det kan inte heller sägas vara någon vettig lösning att fördriva Han-kineserna - kom de dit 1949 så är de ju rejält rotade vid det här laget. Det rimliga är alltså inte att förespråka en ständigt ökande fragmentisering med åtföljande accelererande våldsspiral, utan att bedriva påtryckningar för likabehandling av alla medborgare.

Permalänk | Anmäl #9 Ckarion, 2009-07-07, 23:16

Först när det gäller Mesopotäljes zenofobiska påhopp;
ALLA människor är hyklare och dubbelmoral är nåt vi svenskar är mästare på bla med tanke på att vi snackar mycket om fred, FN och demokrati o ena sidan och är/har länge varit en av världens största vapen vapenexportörer och därmed direkt eller indirekt dödat miljoner med människor de senaste decenierna OAVSETT religion huudfärg osv,.. Det gör DIG o MIG till bland de största mördarana på, O säg inte att du inte har med det o göra, det är ju en sk demokrati och indirekt är det väl då vi sombestämmer.. så Lägg ner..
När det gäller Kina o Ryssland är det ju ALLTID skit i media om dem oavsett, därför att de inte dansar efter våran flöjt utan har egna flöjt som andra dansar till och det går inte för sig för väst propaganda media. Sen att det hade varit underbart i en perfekt värld om ALL minoritet och oliktänkade hade haft det lika bra som våra samer (Som fö har fått stå ut med en hel jäkla del innan vi börjat behandla dem med respekt rätt nyligen), är en annan sak.Fö hade vi ju en stor kravall inte för så många år sen o vips blev nån skjuten (Vi som är såååå Civiliserade), Inte fan fick de hållas o bråka som de ville den minoriteten. i de delarna av Kina bor det säkert 10 tal ggr mer människor per kvadrat meter och då blir det naturligtvis större motsättningar och våld. Bara Om och NÄR vi börjar behandla folk som inte ser ut som oss eller håller med oss (Dvs majoriteten) som männsikor och inte skjuter ner dem, kan vi begära samma sak från andra..

Permalänk | Anmäl #10 RE, 2009-07-08, 06:47

Först när det gäller Mesopotäljes zenofobiska påhopp;
ALLA människor är hyklare och dubbelmoral är nåt vi svenskar är mästare på bla med tanke på att vi snackar mycket om fred, FN och demokrati o ena sidan och är/har länge varit en av världens största vapen vapenexportörer och därmed direkt eller indirekt dödat miljoner med människor de senaste decenierna OAVSETT religion huudfärg osv,.. Det gör DIG o MIG till bland de största mördarana på, O säg inte att du inte har med det o göra, det är ju en sk demokrati och indirekt är det väl då vi sombestämmer.. så Lägg ner..
När det gäller Kina o Ryssland är det ju ALLTID skit i media om dem oavsett, därför att de inte dansar efter våran flöjt utan har egna flöjt som andra dansar till och det går inte för sig för väst propaganda media. Sen att det hade varit underbart i en perfekt värld om ALL minoritet och oliktänkade hade haft det lika bra som våra samer (Som fö har fått stå ut med en hel jäkla del innan vi börjat behandla dem med respekt rätt nyligen), är en annan sak.Fö hade vi ju en stor kravall inte för så många år sen o vips blev nån skjuten (Vi som är såååå Civiliserade), Inte fan fick de hållas o bråka som de ville den minoriteten. i de delarna av Kina bor det säkert 10 tal ggr mer människor per kvadrat meter och då blir det naturligtvis större motsättningar och våld. Bara Om och NÄR vi börjar behandla folk som inte ser ut som oss eller håller med oss (Dvs majoriteten) som männsikor och inte skjuter ner dem, kan vi begära samma sak från andra..

Permalänk | Anmäl #11 RE, 2009-07-08, 06:49

#1 Anton: Antikinesisk propaganda? Kina styrs nu liksom tidigare av en regim som förtrycker sina medborgare, och det är minoritetsbefolkningarna som uigurer och tibetaner som drabbas värst. Det är ett faktum, ingen propaganda. Det finns inget positivt att säga om den kinesiska regimens människosyn.

Permalänk | Anmäl #12 ÄRRHÅ, 2009-07-08, 08:20

#12 ÄRRHÅ: Faktum att Kina förtrycker sina medborgare? Du verkar ha ett rätt mysigt liv i din eurocentriska världsbild. Låt mig gissa, de har inte det rätta "tänket" heller? Det faktum att Kina inte har samma värdesystem och kultur som Sverige skrämmer dig va?
Kanske du ska sluta basera hela din världsbild på DN:s utrikesnyheter.

Permalänk | Anmäl #13 Anton, 2009-07-08, 11:01

Anton: Så ifall människor är uppvuxna i ett annat värdesystem och en annan kultur så blir de inte förtryckta av att inte kunna tala, tycka och rösta fritt.

"Xinjiang, precis som Tibet ÄR en del av Kina och det kommer förbli så" - Ja du. Gränser kan flyttas och precis som nya stater etablerades i östeuropa så borde detsamma vara möjligt även i asien.

Intressanta ståndpunkter Anton. Vad baserar du dina ståndpunkter på då. Är det kinesiska utrikesministeriet som är din källa till kunskap?

Permalänk | Anmäl #14 Henrik Lindberg, 2009-07-08, 11:24

där det finns många Muslimer där råder det alltid konflikter och man hittar inget land som styrs av Muslimer som har Demokrati och allt detta beror enbart på ISLAM.
Muslimer strävar alltid efter att bygga upp en Teokratisk stat istället för en Sekulariserad sådan som finns i västvärlden.
Europa styrdes Teokratiskt en gång i tiden men Kyrkan har förlorat sin makt och därför kunde Demokratin få fotfäste och det är samma sak med länder styrda av Muslimer där Teokratin råder och därför kan inte Sekularismen o Demokratin få fotfäste.
vakna upp fyfan o sluta va så blinda problemet stavas ISLAM/Teokrati och ni som inte vill tro detta kommer att fortsätta vara naiva ignoranta människor.
återigen i er egen bakgård råder små små konflikter med Muslimer som Svensk media inte skriver så mycket om och såna konflikter kommer förr eller senare att bli stora konflikter som hela EU kommer att bli tvunget att konfrontera.
det finns inga moderata Muslimer antingen är man Muslim eller så är man Sekulariserad men Muslimer lyckas hela tiden lura många västerlänningar men vi Kristna från mellanöstern eller andra folkgrupper som haft problem med Muslimska folkgrupper förstår vad problemet är och det stavas återigen ISLAM.
följer man en så kallad profet som var terrorist och pedofil så förstår man varför länder styrda av Muslimer har så mycket problem,konflikter,krigelände,bakåtsträvande.
de kristna har alltid varit mer framgångsrika än Muslimer och det kommer alltid att förbli så.

Permalänk | Anmäl #15 Mesopotälje, 2009-07-08, 11:39

muslimer alltid problem. Nästan allt problrm står muslimer för, med få undantag. Självklart har kineserna rätt att slå ner terrorism och separatism. Titta på Holland muslimerna stora problem, England och även i Sverige. De flesta muslimer kostar Sverige mycket och även i Kina. Muslimer i världen måste skärpa sig börja arbeta ovh göra rätt för sig.

Permalänk | Anmäl #16 Allan Stahre, 2009-07-09, 12:45

Ska vi kanske ta lite blood libels & sions vise här, kanske; Vingslag & Panorama :o) Jag skulle inte döma Beijing utan vidare. Där gäller Stabilität über alles. Kinas historia präglas av monolitiska statsbildningar med återkommande gigantiska sammanbrott. Man slår till mot revolter med tveklös brutalitet på den läxan. Statsledningen hävdar å andra sidan, och av tillgänglig information med åtskilligt fog, att tibetaner och uigurer tjänar på hankinesisk dominans ekonomiskt till följf av stort investeringsflöde. Men etniska motsättningar är en mäktig kraft överallt utom - naturligtvis! - i Aftonbladets underbara Sverige.

Permalänk | Anmäl #17 Peter Ingestad, 2009-09-01, 12:00


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.